Hoi allemaal! Even snel een verslagje van mijn kraamweek, en dan vooral de begeleiding bij de borstvoeding.
In het ziekenhuis voor het eerst aangelegd, Eli hapt en moet even op adem komen, maar die mevrouw trekt hem alweer van de borst voordat hij zou kunnen doordrinken. Heel naar. En ik heb erg gevoelige tepels, net vers bevallen, totaal van de wereld en dat wordt je kind met geweld aangelegd, wat dus nauwelijks lukt. Erg vervelend, word er ook weer emo van.
Woensagavond en donderdag steeds geprobeerd aan te leggen, lukte niet, ik huilen, met als absolute climax de tepelhoedjes. (was donderdagochtend ergens) Grote genade! Ik weet niet wat meer pijn deed, de uitdrijving van het hoofdje of dat tepelhoedje.
![]()
Ik wilde dat Eli borstvoeding binnen kreeg en dat zou in principe ook kunnen door te kolven en dan met de fles. Dus bij de thuiszorgwinkels ook een dubbele electrische kolf gehaald, en heb ik de rest van de dag iedere drie uur gekolfd en heeft Eli alles wat ik kolfde (eerste keer al 25cc!!!) gekregen, aangevuld met bijvoeding. op deze manier werd de borstvoeding op een rustige, gecontroleerde manier op gang gebracht, terwijl Eli niets tekort kwam en zijn reserves niet hoefde aan te spreken. Hij was na 5 dagen weer op zijn geboortegewicht.
Vrijdag kregen we onze 3e kraammevrouw (die de hele week is gebleven, ze was echt helemal geweldig). Ik had inmiddels besloten dat we maar aan de kolf gingen en dat geven, maar ik wilde toch nog 1 keer proberen aan te leggen. Deze mevrouw legde Eli aan en hij bleef zowaar hangen! Liet niet los!! Helemaal prima!
Dus gestuwde borsten lust hij wel... Althans, links nog steeds niet helemaal, maar dat kolfden we dan een beetje af, zoda hij beter kon happen (Heb ook onbescheiden cupmaat, wat happen ook bemoeilijkt). 's Nachts weigerde Eli de linkerborst steeds, maar dat hebben we "opgelost" (eerste keer na een uur proberen, daarnauigescholden door kraammevrouw, dat het na een kwarttier weigeren ook wel mooi is) door rechts te geven en links af te kolven. En het afgekolfde dan met een spuitje (finger feeding).
De kraammevrouw heeft me heel goed begeleid bij het aanleggen, dus dat hielp ook.
Uiteindelijk bleek dat Eli het niet lekker vindt om op een bepaalde manier vastgehuoden te worden aan zijn hoofdje, want de manier waarop hij huilde en hijgde bij het loslaten, leken mij geen honger, maar ongemak. Andere manier vasthouden (met rechts op zijn achterhoofd, in plaats van in linkerelleboog) en toen was links opeens ook lekker.
Nu loopt het als een zonnetje, en heb ik alleen nog wat moeite met het onderscheid te maken tusen honger en zuigbehoefte, maar dat komt wel.
Oftewel, bijvoeden in de eerste week kan zeker, op de manier waarop wij het gedaan hebben. Nu werd EN de borstvoeding op gang gebracht EN Eli kreeg voldoende eten binnen.
Hopelijk heeft iemand iets aan dit verhaal. Nu weer voeden, en dan kom ik nog een mooi fotootje showen!