abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50060398
Ja, inderdaad geinspireerd door dit briljantje van een topic, maar ik vind het wel een eigen topic waard.

Rock is dood dus. Nou ja, in ieder geval aan de beademing en stervende. Niet meer te redden, laten we hopen dat ie niet veel langer hoeft te lijden.

Want laten we eerlijk zijn, het is nu 2007,5. Al weer op driekwart van een decennium. En is er ook maar een greintje vernieuwing geweest in de rockmuziek? Alles is een herhaling geweest van wat we al eerder gezien hebben. De grootste rockbands deden hun ding ook al in de jaren '90. De meeste zelfs al in de jaren '80. De Stones zelfs al in de jaren '20. De nieuwe namen die zich de afgelopen 7,5 jaar tussen de grote jongens wisten te vechten doen eigenlijk allemaal oude truukjes: rouwdouw-truukjes uit de jaren '70, wave-truukjes uit de jaren '80 en doe-maar-alsof-je-wat-voorstelt-dan-gaat-men-je-vanzelf-geloven-truukjes uit de jaren '90.

Laten we eerst even een uitstapje maken naar de metal. Je weet wel, je mag het geen rock noemen van die zelfbenoemde stoere mannen, maar het is natuurlijk gewoon harde rock voor mannen met een testosteron overschot en voor mannen die willen doen alsof ze zo'n overschot hebben.

Maar goed, metal dus. Metal is niet eens meer stervende, zoals rock, maar metal is gewoon dood. Dood als een pier. Overleden dus, wat je nog hoort aan metal zijn oude bokken die al begraven hadden moeten zijn en nieuwe bands die die oude bokken nadoen. Want laten we eerlijk zijn: de enige relevante bands zijn nog steeds dezelfde bands die ook al in de jaren '80 rondliepen: de Slayers, de Iron Maidens, de Megadeths, de Metallica's, etc. Kijk maar naar de Fields of Rocks, de Graspoppen, de Wackens: de headliners zijn al jaren en jaren en jaren en jaren dezelfde.

En dan die nieuwe metalbands: die herhalen enkel wat er al jaren gespeeld wordt. Vernieuwing? Geen, alle bands klinken nog steeds zoals hun genre-genoten 20 jaar geleden al klonken. En ze zien er ook nog eens hetzelfde uit. Alsof ze een parodie zijn op Judas Priest, of anders een parodie op Pantera. Kortom: Metal is failliet en dood. Als de 40ers, 50ers en 60ers die nog steeds de dienst uitmaken stoppen dan is het klaar. Zelfs nu-metal is zichzelf inmiddels aan het herhalen.........

Maar goed, genoeg metal. Rock. Rock is stervende. Want laten we eerlijk zijn: wat hebben de jaren '00 ons gebracht aan nieuwigheid? Niets toch? De enige band die zich bij het rijtje stadion-acts heeft kunnen voegen is Muse. Hebben we nieuwe genres gekregen? Ja, Franz Ferdinand deed een oud truukje met een niet eens zo nieuwe jasje. En prompt hadden we een top 40 vol met klonen. En in de VS is emo, met bands als Fallout Boy en My Chemical Romance groot geworden. Je weet wel die bands die doen alsof ze een tekenfilm-versie van Green Day zijn. Oftewel: nee, we hebben geen nieuwe rock gekregen. Alleen oude wijn in nieuwe zakken.

En we hebben wel de nieuwe Beatles natuurlijk. Maar durft iemand mij met droge ogen te vertellen dat de Arctic Monkeys ook maar enigsinds orgineel of anders zijn?

Oftewel: Rock is dood. We moeten nog even wachten met rouwen totdat U2 en de Stones geen zin meer hebben en totdat we blammages als Kane, Arctic Monkeys, Nickelback, Razorlight en Good Charlotte kunnen begraven. Maar dan is het over en uit met de rock. Want laten we eerlijk zijn, als Wolfmother mijn favoriete rockband van de laatste jaren is, dan is het toch echt wel klaar.

Hip-hop is trouwens ook dood. Gelukkig begint de electronische muziek eindelijk volwassen te worden.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
  zondag 3 juni 2007 @ 14:51:38 #2
152136 Pudy
Rust, Reinheid & Regelmaat
pi_50060630
quote:
De Stones zelfs al in de jaren '20.
Que?

Verder een beetje triest verhaal. Van metal weet ik verder niets dus daar ga ik niet op in, maar Rock is zeker niet dood. Er zijn genoeg bands die nog hele vette dingen maken, ik denk dat jij gewoon beter je best moet doen om bands te zoeken. Er is veel meer rock & roll dan Kane & The Artic Monkeys. Rock is niet dood, jij snapt het gewoon niet.
  zondag 3 juni 2007 @ 14:51:52 #3
143364 Dont_Panic
Give me my wings!
pi_50060640
Ergens heb je wel gelijk, de grote rock legende's bestaan al jaren niet meer.
En daarmee de muziek dus ook.

Maar tegenwoordig zit niemand meer op dat soort legendes, en dat soort muziek te wachten.
Alles is tegenwoordig mainstream geworden, en het wordt wss veel erger nog.

Alleen om de Arctic Monkeys en de "rock" van tegenwoordig een blamage te noemen, vind ik te ver gaan. Neem een voorbeeld aan Incubus, wat zij doen is niet super vernieuwend (alhoewel ze het leuk doen) Maar het zijn wel geweldige en echte ras artiesten, met goeie muziek.
En een band als Tool dan? zijn die niet vernieuwend bezig geweest, hebben die niet een totaal nieuw genre neergezet?
Ik vind van wel!
*If I could find a cure for your disease, I'd keep it to myself and oversleep.*
pi_50060712
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:51 schreef Pudy het volgende:

[..]

Que?
Poging tot humor
quote:
Verder een beetje triest verhaal. Van metal weet ik verder niets dus daar ga ik niet op in, maar Rock is zeker niet dood. Er zijn genoeg bands die nog hele vette dingen maken, ik denk dat jij gewoon beter je best moet doen om bands te zoeken. Er is veel meer rock & roll dan Kane & The Artic Monkeys. Rock is niet dood, jij snapt het gewoon niet.
Noem mij eens een rockbandje wat iets doet wat ik niet ook op een album van meer dan 10 jaar oud heb staan?
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_50060761
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:51 schreef Dont_Panic het volgende:
Ergens heb je wel gelijk, de grote rock legende's bestaan al jaren niet meer.
En daarmee de muziek dus ook.

Maar tegenwoordig zit niemand meer op dat soort legendes, en dat soort muziek te wachten.
Alles is tegenwoordig mainstream geworden, en het wordt wss veel erger nog.

Alleen om de Arctic Monkeys en de "rock" van tegenwoordig een blamage te noemen, vind ik te ver gaan. Neem een voorbeeld aan Incubus, wat zij doen is niet super vernieuwend (alhoewel ze het leuk doen) Maar het zijn wel geweldige en echte ras artiesten, met goeie muziek.
En een band als Tool dan? zijn die niet vernieuwend bezig geweest, hebben die niet een totaal nieuw genre neergezet?
Ik vind van wel!
Incubus en Tool zijn al meer dan 15 jaar, zo niet 20 jaar bezig. En hebben allebei toch eigenlijk wel hun hoogtij-dagen achter de rug.
pi_50060816
Schaam je je dat je oude muziek luistert? In dat geval, stel ik voor dat je je naam verandert in Hekkel en Jyde.

En ja, er is bar weinig vernieuwing in de scene, en die kut rochelrock maakt het er niet beter op. Metal had een opleving in de 80's, en die komt niet meer terug. Maar om te stellen dat het dood is? Nee.
Death solves all problems: no man, no problem.
  zondag 3 juni 2007 @ 14:58:36 #7
143364 Dont_Panic
Give me my wings!
pi_50060871
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:54 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Noem mij eens een rockbandje wat iets doet wat ik niet ook op een album van meer dan 10 jaar oud heb staan?
Waarschijnlijk vind je die niet, maar elke band haalt zijn roots ergens vandaan. (en het valt idd niet te ontkennen dat die bands uit de jaren 80, een super grote invloed hebben op de muziek van tegenwoordig, maar in feite is dat altijd al zo geweest, want ook die bands werden beinvloed door andere muziekanten )
Het is misschien minder origineel, maar bij lange na niet slecht, en al helemaal niet dood.
pi_50060957
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:56 schreef Rechterbal het volgende:
Schaam je je dat je oude muziek luistert? In dat geval, stel ik voor dat je je naam verandert in Hekkel en Jyde.

En ja, er is bar weinig vernieuwing in de scene, en die kut rochelrock maakt het er niet beter op. Metal had een opleving in de 80's, en die komt niet meer terug. Maar om te stellen dat het dood is? Nee.
Als ik me daar voor zou schamen dat had ik wel een andere username gekozen natuurlijk. Ik luister ook graag naar allerhande electronische muziek, schaam ik me ook niet voor. Tegenwoordig luister ik er naar liever dan naar rock zelfs, ik heb alles nu wel gehoord zo'n beetje. Tijd dat er nieuwe rock komt, opbokken met dat conservatieve geherhaal in die scene. De rockfans zijn narrowminded en de bands hebben een compleet gebrek aan creativiteit. En dan ben je dood. Nog niet begraven, maar wel dood.
  zondag 3 juni 2007 @ 15:04:15 #9
152136 Pudy
pi_50061044
Ik heb natuurlijk geen inzicht in jouw platen/cd kast, maar uit het verhaal kan ik opmaken dat jij nog een hoop kan ontdekken kwa rock muziek.
pi_50061061
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:58 schreef Dont_Panic het volgende:

[..]

Waarschijnlijk vind je die niet, maar elke band haalt zijn roots ergens vandaan. (en het valt idd niet te ontkennen dat die bands uit de jaren 80, een super grote invloed hebben op de muziek van tegenwoordig, maar in feite is dat altijd al zo geweest, want ook die bands werden beinvloed door andere muziekanten )
Het is misschien minder origineel, maar bij lange na niet slecht, en al helemaal niet dood.
Beinvloeden is niet hetzelfde als klonen. Laten we zeggen dat rock is ontstaan in de jaren '50. Als je dan de geschiedenis tot de jaren '90 neemt zie je dat rock continue groeide en zich doorontwikkelde. Natuurlijk met het verleden als uitgangspunt. Maar het groeide en leefde. Het veranderd, er komen nieuwe dingen bij. Nu kunnen we wel stellen dat rockmuziek al zeker 10 jaar zo goed als stilstaat en dus niet groeit. Sterker nog: rock sterft af.
pi_50061078
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:04 schreef Pudy het volgende:
Ik heb natuurlijk geen inzicht in jouw platen/cd kast, maar uit het verhaal kan ik opmaken dat jij nog een hoop kan ontdekken kwa rock muziek.
Ik durft te stellen dat ik erg goed op de hoogte ben. Maar verras me....
pi_50061097
mja, weet niet of gelijk hebt. beetje pessimistisch in mijn ogen. queens of the stone age doet het bij mij nog altijd goed, audioslave had ook een leuk album en een goede nummers. the dillinger escape plan bijvoorbeeld, niet helemaal mijn muziek, maar wel vernieuwend. en die 4 raggende armeniers doen ook hun eigen ding.

je kan heus wel wat bands verzinnen die een vrij unieke sound hebben en steeds nieuwe dingen uitproberen. maar ik ben het wel met je eens dat het genre het momentum een beetje mist. maar dood is het niet.

oja, en the atomic bitchwax natuurlijk (schaamteloze promotie)
http://www.youtube.com/watch?v=KlX0Q9vSDbY
  zondag 3 juni 2007 @ 15:09:12 #13
152136 Pudy
pi_50061173
Het is natuurlijk wel erg makkelijk om te zeggen dan er veel gejat wordt. Dat klopt ook wel, maar dat is al van de beginnen zo. De stones en de beatles zijn ook begonnen met covers en schreven het eerste jaar van hun bestaan bijna niets zelf. Er zijn natuurlijk van die 'rock' bands die je op MTV en TMF ziet die het waarschijnlijk alleen doen voor de roem en het geld en verder bijna niets toevoegen aan het genre.

Ik moet zelf ook wel toegeven dat ik meer affiniteit heb met de wat oudere rock (60' & 70') Maar dat er vandaag de dag zeker nog goede muziek gemaakt wordt. Vergeet ook niet de festivals die jaarlijks duizenden mensen trekken waar voornamelijk rock bands optreden. Rock is dus verre van dood.
  zondag 3 juni 2007 @ 15:10:23 #14
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50061211
Gelukkig is er de afgelopen 30 jaar zoveel goede rock (metal) gemaakt dat je bijna tot in het oneindige leuke, obscure nieuwe dingen kunt ontdekken. Nieuwe rock/metal hou ik mezelf niet zoveel mee bezig dus daar kan ik niet goed over oordelen, op wat stoner/drone na en dat bevalt me nog prima.

Ik denk ook dat het veel te maken heeft met het feit dat artiesten 10/20/30 jaar geleden nog bezig waren het maken van blauwdrukken van de hedendaagse muziek en dus ook daadwerkelijk 'genre-definierend' bezig waren. Tegenwoordig kan dat niet meer en zullen artiesten nooit meer zo'n grote status bereiken als de pioniers van toendertijd. Dit 'probleem' zie je ook terug bij electronische muziek en vele andere genres denk ik zo.

Wat ik wel merk is dat hoe meer oude muziek ik luister, hoe meer ik er achter kom dat vrijwel alles al een keer gedaan is, en stukken beter ook.
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_50061218
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:06 schreef UnoclaM het volgende:
mja, weet niet of gelijk hebt. beetje pessimistisch in mijn ogen. queens of the stone age doet het bij mij nog altijd goed, audioslave had ook een leuk album en een goede nummers. the dillinger escape plan bijvoorbeeld, niet helemaal mijn muziek, maar wel vernieuwend. en die 4 raggende armeniers doen ook hun eigen ding.

je kan heus wel wat bands verzinnen die een vrij unieke sound hebben en steeds nieuwe dingen uitproberen. maar ik ben het wel met je eens dat het genre het momentum een beetje mist. maar dood is het niet.
QOTSA en Audioslave zijn goed, maar het is allemaal al eerder gedaan, en beter. DEP is niet mijn ding, maar inderdaad vernieuwend. SOAD is wel mijn ding en het laatste echt vernieuwende in de rockscene wat mij betreft, maar dat is ook al weer iets van meer dan 5 jaar geleden.

DEP (en soortgenoten) en SOAD waren trouwens ook de enige 2 die ik kon bedenken waarvoor hetgeen ik schreef niet opgaat. Dan kan je het toch wel hebben over de uitzonderingen die de regel bevestigen.....
pi_50061231
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:01 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Als ik me daar voor zou schamen dat had ik wel een andere username gekozen natuurlijk. Ik luister ook graag naar allerhande electronische muziek, schaam ik me ook niet voor. Tegenwoordig luister ik er naar liever dan naar rock zelfs, ik heb alles nu wel gehoord zo'n beetje. Tijd dat er nieuwe rock komt, opbokken met dat conservatieve geherhaal in die scene. De rockfans zijn narrowminded en de bands hebben een compleet gebrek aan creativiteit. En dan ben je dood. Nog niet begraven, maar wel dood.
Tja, de boer vreet niet wat ie niet kent. Ik ben het met je eens, dat van alle soorten fans, de rock en metal fans, het meest conversatief zijn. En geloof me, ik luister ook wel eens van die elektro-troep

Wat ik me trouwens afvraag, is de muziek niet gewoon uitontwikkeld? Is het gewoon niet klaar?
Het is niet gek dat de meeste bandjes nu crossovers zijn. Techno/Metal, Rock/Hiphop, Pop/Emo.
En tja, doorbreken met iets anders is in deze tijd moeilijk. Vroeger werd het nog wel aangedurft.

Maar metal dood? Nee. De muziek misschien, maar de scene is springlevend, al word die gevoed door paupers
Death solves all problems: no man, no problem.
  Licht Ontvlambaar zondag 3 juni 2007 @ 15:12:16 #17
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_50061259
alle rock muziek is merendeel toch gebaseerd op oudere genre's

zonder blues bijvoorbeeld was er geen rock,blues rock,hard rock, en heavy metal geweest
pi_50061285
Juistem
† The 3 Kings †
  zondag 3 juni 2007 @ 15:14:38 #19
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50061327
Van het dogma dat een genre zichzelf continu radicaal moet veranderen om levend te blijven word ik een beetje moe. Zolang veel mensen luisteren naar een stroming is het springlevend.

Daarnaast heb je denk ik in veel stromingen periodes waarin vernieuwing niet hoog op het prioriteitenlijstje staat, waarin bepaalde veranderingen verder worden uitgewerkt, geperfectioneerd en gekristalliseerd. Niet dood dus.
  Licht Ontvlambaar zondag 3 juni 2007 @ 15:17:22 #20
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_50061397
en zoals HAL9000S al zei ,er is genoeg niet bekende muziek te ontdekken dankzij het internet
  zondag 3 juni 2007 @ 15:28:25 #21
158997 Corsnor
Heeft geen Snor
pi_50061682
JAZZ Metal (Ephel Duath bijvoorbeeld) bestond in de jaren '90 nog niet. Een mix van metal met trompetten en saxofoons, vernieuwnend als wat.

Tool bijvoorbeeld is progressief, maar niet zeer vernieuwend. Het laatste album is weinig anders dan dat ervoor. Een band die bijvoorbeeld wel elk album vernieuwt is Porcupine Tree. Maar dr is natuurlijk hier niemand die dat kent.
  zondag 3 juni 2007 @ 15:30:56 #22
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50061731
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:28 schreef Corsnor het volgende:
Maar dr is natuurlijk hier niemand die dat kent.
Nee want die zijn ook zooooo verschrikkelijk onbekend
Cop killer
Kill them, cop killer
  zondag 3 juni 2007 @ 15:35:41 #23
143364 Dont_Panic
Give me my wings!
pi_50061842
Mag ik vragen wat je van The Mars Volta vindt dan? Vind ik ook behoorlijk vernieuwend
  zondag 3 juni 2007 @ 15:42:15 #24
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_50061985
De samenleving is gewoon veranderd en daarmee zijn de legendarische bands zoals GnR en de stones mee verdwenen. Zulke idolen van dat formaat zullen waarschijnlijk ook nooit meer komen. Maar om rock dood te verklaren vind ik wel erg voorbarig. Oke er zit veel herhaling in maar dat wil nog niet zeggen dat de muziek dood is. Het is toch begrijpelijk dat de muziek zich binnen het genre gaat herhalen?
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
  zondag 3 juni 2007 @ 15:44:07 #25
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50062037
ik vind het maar een beetje een triest verhaal. je klinkt als een breezah kutje:P

der is zoveel vernieuwing geweest, alleen wat jij vernieuwing vind ligt ver buiten de grenzen van muziek.
wat wil je ? dat ze met clowspakken over het podium rennen en metal gaan maken op mondharmonica's.
bijna elke goede band kan ik onderscheiden door hun stijl. natuurlijk hebben ze ook iets meegepikt van vroeger maar daar zijn GRONDLEGGERS voor anders waren de grondlegger van de rock en metal een beetje zinloos want als je het zodanig gaat vernieuwen zoals jij het wilt is het geen rock of metal meer.

nogmaals ik vind het erg triest om te horen dat iemand er zo over dankt. al kan ik de link niet eens leggen naar zijn hele punt want het is klietklare onzin wat sack_blabbath lult.
pi_50062061
Gelukkig hebben we de underground nog, waar zich talloze onontgonnen schatten bevinden.

Tenminste dat zeggen ze

'Indie' en 'underground' zijn zo ongeveer heilig verklaard in de afgelopen 20 jaar, maar over het algemeen is ook dat weinig soeps. Sterker nog, er heerst in dat soort kringen meestal net zo'n tunnelvisie als de mainstream wordt verweten. En het fenomeen 'hype' is er net zo gewoon als op MTV.

Het zal allemaal wel, ik ben iig al een paar jaar gestopt met het actief zoeken naar goeie nieuwe rock- of metal acts. Waarom naar een derderangs nieuw bandje luisteren als ik nog niet eens alle symfonieën van Dvorak ken? Wat me ook erg bevalt is het leren kennen van nieuwe genres, latin bijvoorbeeld met bands als Los Van Van en NG La Banda. Een stuk leuker iig dan te gaan klagen over rock die dood is
  zondag 3 juni 2007 @ 15:46:30 #27
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50062087
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:42 schreef MrFl0ppY het volgende:
De samenleving is gewoon veranderd en daarmee zijn de legendarische bands zoals GnR en de stones mee verdwenen. Zulke idolen van dat formaat zullen waarschijnlijk ook nooit meer komen. Maar om rock dood te verklaren vind ik wel erg voorbarig. Oke er zit veel herhaling in maar dat wil nog niet zeggen dat de muziek dood is. Het is toch begrijpelijk dat de muziek zich binnen het genre gaat herhalen?
dis ook weer zon loos verhaal.
over 30 jaar word mischien Dream Theater ook wel aanbeden als de grondleggers van de new wave progressive metal.
op het moment dat de beatles speelde waren ze ook nog niet zo legendarisch als ze nu zijn hoor.
ze werden pas legendarisch nadat ze gestopt waren.
pi_50062113
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:11 schreef Rechterbal het volgende:
Maar metal dood? Nee. De muziek misschien, maar de scene is springlevend, al word die gevoed door paupers
D'r lopen ook nog figuren rond met hanekammen. Maar punk is toch ook best dood. Natuurlijk hou je altijd wel een scene. Maar de muziek is dood, en als de muziek dood is zal ook de scene langzaam afsterven op een paar fanatici na. Wat blijft er van metal over als Iron Maiden, Metallica en Slayer straks stoppen?
pi_50062162
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:35 schreef Dont_Panic het volgende:
Mag ik vragen wat je van The Mars Volta vindt dan? Vind ik ook behoorlijk vernieuwend
Mwaw, wat Mars Volta doet is een oud truukje, wat Frank Zappa ook ooit toepaste. En daarnaast is Mars Volta een bandje wat in de marge wat rondlummelt. Dat houdt geen genre levend.
pi_50062246
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:44 schreef horned_reaper het volgende:
ik vind het maar een beetje een triest verhaal. je klinkt als een breezah kutje:P

der is zoveel vernieuwing geweest, alleen wat jij vernieuwing vind ligt ver buiten de grenzen van muziek.
wat wil je ? dat ze met clowspakken over het podium rennen en metal gaan maken op mondharmonica's.
bijna elke goede band kan ik onderscheiden door hun stijl. natuurlijk hebben ze ook iets meegepikt van vroeger maar daar zijn GRONDLEGGERS voor anders waren de grondlegger van de rock en metal een beetje zinloos want als je het zodanig gaat vernieuwen zoals jij het wilt is het geen rock of metal meer.

nogmaals ik vind het erg triest om te horen dat iemand er zo over dankt. al kan ik de link niet eens leggen naar zijn hele punt want het is klietklare onzin wat sack_blabbath lult.
Natuurlijk zijn er grondleggers. Maar toch is de rock uit '50 iets heel anders dan de rock van '70 en die is weer anders dan de rock van '90. Maar sinds die tijd staat de rock stil. En doen we net of oude wijn in nieuwe zakken ook nieuwe wijn is. Dat is onzin, waarom denk je dat hiphop en met name electronische muziek nu enorm langszij komen? Hoe groot is rock nog over 10 jaar? Hebben we uberhaupt nog grootschalige metalfestivals als de grote bands uit de jaren '80 straks stoppen?
pi_50062301
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:46 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

dis ook weer zon loos verhaal.
over 30 jaar word mischien Dream Theater ook wel aanbeden als de grondleggers van de new wave progressive metal.
op het moment dat de beatles speelde waren ze ook nog niet zo legendarisch als ze nu zijn hoor.
Onzin, bij leven waren de Beatles ook al legendes. En natuurlijk luisteren we over 30 jaar ook nog naar rockbands. Maar wel naar die van 20 jaar geleden, en amper naar die van nu.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:13:32 #32
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_50062727
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:44 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Maar goed, genoeg metal. Rock. Rock is stervende. Want laten we eerlijk zijn: wat hebben de jaren '00 ons gebracht aan nieuwigheid? Niets toch? De enige band die zich bij het rijtje stadion-acts heeft kunnen voegen is Muse.
En die zijn in feite een rip-off van Radiohead... Dus ja. het is triest...
pi_50063136
Battles vind ik nogal vernieuwend, maar dat kan ook aan mij liggen. De meeste muziek dat ik luister is één natte pot.
led nie op de spelvaudten!
  zondag 3 juni 2007 @ 16:34:45 #34
166033 Knoei
Friday on my mind
pi_50063359
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Onzin, bij leven waren de Beatles ook al legendes. En natuurlijk luisteren we over 30 jaar ook nog naar rockbands. Maar wel naar die van 20 jaar geleden, en amper naar die van nu.
Vrees dat ik het gewoon met Sack eens moet zijn. Er is weinig rock op dit moment die lang zal blijven....
We laten alleen nog maar buiten beschouwing dat de rockbands die 20-30 jaar terug aan de macht waren door iedereen gekend werden. Tegenwoordig worden de rockbands die "populair" zijn maar gekend door maximaal 30% van de doelgroep..... Ik zou ook willen dat het meer was, maar dan zal er wel eerst een band op moeten staan die iets echt groots neerzet.... Hoewel er best wat leuke bands zijn halen ze het helaas niet bij de grootheid van vergane glorie. De bands die de laatste 10 jaar echt wat bereikt hebben in de rockwereld zijn Limp Bizkit, Evanescence, linkin park en foo fighters, hoewel veel mensen hier nu Tool en dreamtheater willen horen is dit natuurlijk niet waar. Een echte rocker zal misschien kiezen voor Tool maar die hebben wereldwijd niet bereikt wat de eerder genoemde bands hebben bereikt.... Wordt rock dus beheerst door popiejopie bandjes (30 sec to mars etc.)? Ik vind van wel, de echte rock haalt het niet meer.
Is rock dood? Nog niet, het leeft wel bij veel van ons..... de vlam moet opnieuw ontstoken worden, maar dan zal er eerst een band moeten zijn die iedereen kan bereiken. Misschien moeten we niet proberen rock weer tot leven te krijgen, misschien moeten we ervoor zorgen dat alle *#$@@muziek die tegenwoordig gemaakt wordt en door 15-21 jarige meisjes wordt aanbeden, een verschrikkelijke dood sterft..... Ik zou wel weer is de kroeg in willen zonder die R&B troep.

hm, ik wilde eigenlijk maar een klein stukje schrijven
  zondag 3 juni 2007 @ 16:37:18 #35
166033 Knoei
Friday on my mind
pi_50063423
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:13 schreef peaceman het volgende:

[..]

En die zijn in feite een rip-off van Radiohead... Dus ja. het is triest...
Muse vergelijken met Radiohead
Radiohead heeft dus echt weinig interessants gebracht..... Ik zou muse ook nooit een rip off willen noemen. Muse live is echt iets moois om bij te zijn, ik heb radiohead ook live gezien...... Nou..... Weinig bijzonders
Dan nog te bedenken dat radiohead ook nog eens een rip off is van Nirvana en the cure.....
pi_50063503
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:34 schreef Knoei het volgende:

Is rock dood? Nog niet, het leeft wel bij veel van ons..... de vlam moet opnieuw ontstoken worden, maar dan zal er eerst een band moeten zijn die iedereen kan bereiken.
Dat was nou precies wat Linkin Park wilde doen. Hiphop, rock en electronica met elkaar combineren om rockers, hiphoppers en electro fanaten te bereiken en ze in contact kwamen met andere genres. Het is alleen jammer dat de rock kant van LP zo veel moet overheersen.
pi_50063562
quote:
Gelukkig begint de electronische muziek eindelijk volwassen te worden.
Dan heb je al die jaren de verkeerde (electronische) muziek geluisterd.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:42:43 #38
166033 Knoei
Friday on my mind
pi_50063564
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:40 schreef shakaboem het volgende:

[..]

Dat was nou precies wat Linkin Park wilde doen. Hiphop, rock en electronica met elkaar combineren om rockers, hiphoppers en electro fanaten te bereiken en ze in contact kwamen met andere genres. Het is alleen jammer dat de rock kant van LP zo veel moet overheersen.
Ik vind het helemaal niet jammer dat deze kant zoveel overheerst, de band had ook weinig keus met de kwaliteiten die Chester's stem met zich meebrengt. Met zo'n leadsinger heb je weinig keus behalve meer in de rock stoppen.
pi_50063690
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:37 schreef Knoei het volgende:

[..]

Dan nog te bedenken dat radiohead ook nog eens een rip off is van Nirvana en the cure.....
Hier spreekt een kenner, hoor *proest*
  zondag 3 juni 2007 @ 16:47:07 #40
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50063696
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:42 schreef PDOA het volgende:

[..]

Electronische muziek begon al als adolescent met bijvoorbeeld een Tangerine Dream pakweg 30 jaar geleden.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_50063745
quote:
hm, ik wilde eigenlijk maar een klein stukje schrijven
Ik ken het
pi_50063772
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:42 schreef PDOA het volgende:

[..]

Jaja, lees: wordt eindelijk eens een beetje serieus genomen.....
  zondag 3 juni 2007 @ 16:51:37 #44
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_50063815
quote:
Vrees dat ik het gewoon met Sack eens moet zijn. Er is weinig rock op dit moment die lang zal blijven....
We laten alleen nog maar buiten beschouwing dat de rockbands die 20-30 jaar terug aan de macht waren door iedereen gekend werden. Tegenwoordig worden de rockbands die "populair" zijn maar gekend door maximaal 30% van de doelgroep..... Ik zou ook willen dat het meer was, maar dan zal er wel eerst een band op moeten staan die iets echt groots neerzet....
Ik vind het eigenlijk wel prima zo. Van al die eenheidsworst word ik ook niet vrolijk, en het feit dat er wel een zeker publiek is voor bepaalde stromingen zonder dat deze echt uit hun voegen breken, is eigenlijk best goed voor de muziekwereld. Vroeger kon een rockband veel makkelijker via formulewerk de hitjes aaneenrijgen, omdat het makke publiek het toch wel slikte, vooral ook door een gebrek aan al te veel alternatieven. Dat is met de opkomst van Internet als nieuw medium al een stuk beter geworden. Ik merk dat veel rockbandjes (met name in indiekringen) daardoor gedwongen worden om met frisse, nieuwe dingen te (blijven) komen, en dat houdt de boel voor mij in elk geval wel redelijk interessant.
Of daar nog ooit een universeel geliefde rockband uit voort zal komen met overweldigend commercieel succes? Denk het niet. Maar daar is toch niks mis mee?
  zondag 3 juni 2007 @ 16:53:23 #45
11502 nipeng
The last ride is free
pi_50063868
Het kan me werkelijk niet boeien dat er geen grote nieuwe bands opstaan.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:54:02 #46
166033 Knoei
Friday on my mind
pi_50063887
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:46 schreef newbiedoobiedoo het volgende:

[..]

ik ben absoluut geen kenner maar wel vreemd dat er meerdere malen, door mensen die wel pretenderen kenners te zijn, op internet gezegd wordt dat er nummers van radiohead duidelijk wat van nirvana's stijl hebben. Ook geeft de band zelf aan beinvloed de zijn door de cure.... nouja, natuurlijk kan ik bronnen niet bevestigen van het internet en kan ik niet op tegen argumenten als *proest*
pi_50063914
idd, wordt alleen maar lastiger kaartjes krijgen en er zijn meer irritante dronken boeren bij de concerten
pi_50063953
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:54 schreef Knoei het volgende:

[..]

ik ben absoluut geen kenner maar wel vreemd dat er meerdere malen, door mensen die wel pretenderen kenners te zijn, op internet gezegd wordt dat er nummers van radiohead duidelijk wat van nirvana's stijl hebben. Ook geeft de band zelf aan beinvloed de zijn door de cure.... nouja, natuurlijk kan ik bronnen niet bevestigen van het internet en kan ik niet op tegen argumenten als *proest*
Beïnvloed en rip-off is natuurlijk niet hetzelfde. Maar ze lijken muzikaal geen van 3en op elkaar.
  zondag 3 juni 2007 @ 16:58:41 #49
166033 Knoei
Friday on my mind
pi_50064028
ach ja, rip off is misschien niet het goede woord zijn inderdaad niet geheel te vergelijken.... Maar er zijn best wat nummers van Nirvana die je kunt vergelijken met raidiohead nummers, en hetzelfde geld voor de cure.
Maarjah, dan kan je ook niet meer zeggen dat Muse een rip-off is van Radiohead, wat eigenlijk het punt was wat ik wilde maken
pi_50064038
Trouwens, TOOL-concerten verkopen net zo snel uit als die van Linkin Park of Evanescene. de albums verkopen bij mijn weten ook net zo goed. De grote rocknamen van de jaren '70 en '80 kwamen ook niet in de hitparade. Maar zijn nu nog wel bekend, bekender dan rockbandjes die wel hitjes scoorden in die tijd.
pi_50064080
het eerste wat ik dacht toen ik het eerste werk van Showbiz hoorde, was: Radiohead-kloon.
daarna zijn zowel Radiohead als Muse een iets andere kant op gegaan.
  zondag 3 juni 2007 @ 17:18:43 #52
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50064568
Als metal niet dood is, dan ruikt het in ieder geval vreemd. Ik begon zo'n 25 jaar geleden met metal luisteren en heb een hoop toonaangevende bands zien komen (Iron Maiden, Venom, Metallica, Exodus, Slayer, Anthrax, SOD, Possessed, Death, Entombed, Napalm Death, UDS, Fear Factory, enz), maar de laatste 10 jaren is het inderdaad akelig stil. De enige bands met potentie die ik zo kan noemen zijn Machine Head (maar die geven zelf toe zwaar beinvloed te zijn door Exodus, en zijn ook al meer dan 10 jaar bezig) en Mastodon, en ook Devin Townsend doet wat hij zelf leuk vindt. Maar dit zijn geen bands die een DOA of iets dergelijks kunnen headlinen.

Ik hou me dus vooral bezig met het completeren van mijn uitgebreide jaren '80-collectie
quote:
JAZZ Metal (Ephel Duath bijvoorbeeld) bestond in de jaren '90 nog niet.
Ik noem Cynic
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_50064645
Ik heb geprobeerd je hele post te lezen, maar daar waar je Metallica onder het rijtje relevante bands plaatst ben ik afgehaakt. Tijdens het concert van Wilco afgelopen donderdag in Paradiso heb ik trouwens opnieuw kunnen constateren dat rock niet dood is.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_50064762
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:21 schreef spacemangraig het volgende:
Ik heb geprobeerd je hele post te lezen, maar daar waar je Metallica onder het rijtje relevante bands plaatst ben ik afgehaakt. Tijdens het concert van Wilco afgelopen donderdag in Paradiso heb ik trouwens opnieuw kunnen constateren dat rock niet dood is.
Zolang Metallica nog stadions uitverkoop en Dynamo's headlined is de band meer dan relevant. Al teren ze op inmiddels prehistorisch materiaal, zoals een Slayer, Maiden, Megadeth, Judas Priest, Black Sabbath, etc dat ook doen.

Daarnaast is vrijwel alle metal van na halverwege jaren '80 zo'n beetje in meer of mindere mate schatplichtig aan Metallica.

Maar goed, als je true bent mag je natuurlijk niets positiefs over de grootste metalband ooit zeggen.
  Licht Ontvlambaar zondag 3 juni 2007 @ 17:27:54 #55
94264 Uzumaki_Naruto
Fearless Vampire Killer
pi_50064815
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:18 schreef Mark het volgende:
Als metal niet dood is, dan ruikt het in ieder geval vreemd. Ik begon zo'n 25 jaar geleden met metal luisteren en heb een hoop toonaangevende bands zien komen (Iron Maiden, Venom, Metallica, Exodus, Slayer, Anthrax, SOD, Possessed, Death, Entombed, Napalm Death, UDS, Fear Factory, enz), maar de laatste 10 jaren is het inderdaad akelig stil. De enige bands met potentie die ik zo kan noemen zijn Machine Head (maar die geven zelf toe zwaar beinvloed te zijn door Exodus, en zijn ook al meer dan 10 jaar bezig) en Mastodon, en ook Devin Townsend doet wat hij zelf leuk vindt. Maar dit zijn geen bands die een DOA of iets dergelijks kunnen headlinen.

Ik hou me dus vooral bezig met het completeren van mijn uitgebreide jaren '80-collectie
[..]

Ik noem Cynic
en ik noem Naked City
pi_50064817
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:21 schreef spacemangraig het volgende:
Daarnaast is Wilco uiteraard al jaren bezig en een uitloper van Uncle Tupelo. Ook niet echt een frisse impuls ofzo. Staat er al een opvolger klaar voor ze?
pi_50064840
quote:

[..]

Radiohead heeft dus echt weinig interessants gebracht..... Ik zou muse ook nooit een rip off willen noemen. Muse live is echt iets moois om bij te zijn, ik heb radiohead ook live gezien...... Nou..... Weinig bijzonders
oh god.
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
pi_50065095
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:27 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Daarnaast is Wilco uiteraard al jaren bezig en een uitloper van Uncle Tupelo. Ook niet echt een frisse impuls ofzo. Staat er al een opvolger klaar voor ze?
Weet ik veel, ik weet alleen dat ze nog steeds 'rocken' en dat al daarom rock nog niet dood is. Ben wel met je eens dat het lang niet zo opwindend meer is als de periode van grofweg '65 t/m '95. Jaren 60 behoeven geen toelichting, jaren 70 was er glamrock, punk, hardrock van mijn part, jaren 80 new-wave, postpunk, the Smiths en jaren '90 grunge, britpop, shoegaze. Zou nu geen één stroming of beweging kunnen bedenken die de '00's kenmerkt.
  zondag 3 juni 2007 @ 17:42:45 #60
165512 MASD
Music is dead.
pi_50065286
hoe zit het met de underground metal scene?
Long live music.
pi_50065321
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:37 schreef spacemangraig het volgende:

[..]

Weet ik veel, ik weet alleen dat ze nog steeds 'rocken' en dat al daarom rock nog niet dood is. Ben wel met je eens dat het lang niet zo opwindend meer is als de periode van grofweg '65 t/m '95. Jaren 60 behoeven geen toelichting, jaren 70 was er glamrock, punk, hardrock van mijn part, jaren 80 new-wave, postpunk, the Smiths en jaren '90 grunge, britpop, shoegaze. Zou nu geen één stroming of beweging kunnen bedenken die de '00's kenmerkt.
Nü-metal? Emo? Indie?

Ik weet het. Bijna alle nü-metal bands zijn stierenschijt en emo en indie zijn niet echt origineel, maar dat zijn wel de 3 populairste "nieuwe" rock stromingen die in de '00s heersen/geheerst hebben.
pi_50065395
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:44 schreef shakaboem het volgende:

[..]

Nü-metal? Emo? Indie?

Ik weet het. De helft van de nü-metal bands zijn stierenschijt en emo en indie zijn niet echt origineel, maar dat zijn wel de 3 populairste "nieuwe" rock stromingen die in de '00s heersen/geheerst hebben.
Nu-metal is meer iets van de laatste helft van de jaren '90, dat was na 2000/2001 ook alweer op z'n retour. Indie (althans wat we tegenwoordig indie noemen) is voor 90% natuurlijk ook niets nieuws onder de zon. En tja, emo, het zal mij verbazen als dat sowieso echt stevig voet aan de grond gaat krijgen hier in Europa.
pi_50065441
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:42 schreef MASD het volgende:
hoe zit het met de underground metal scene?
Als iets weer terug is naar enkel de underground dan is het dood en overleden (zie punk).
pi_50065477
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:44 schreef shakaboem het volgende:

[..]

Nü-metal? Emo? Indie?

Ik weet het. Bijna alle nü-metal bands zijn stierenschijt en emo en indie zijn niet echt origineel, maar dat zijn wel de 3 populairste "nieuwe" rock stromingen die in de '00s heersen/geheerst hebben.
Nu-metal is eind jaren 90 ontstaan met Korn, LimpBizkit etc.
'indierock' bestond al in de jaren 80, en nog wel eerder ook maar toen werd het niet zo genoemd. Emo is volgens mij ook al veel ouder, en nu ineens in een iets andere vorm populair bij onzekere pubers.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:10:47 #65
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_50066062
Jaren '00 zijn de jaren van de new-new-wave geworden, moet ik tot m'n grote spijt constateren.

Overigens vind ik rock helemaal niet dood, misschien ben ik gewoon te jong of is mijn muziekkennis niett toerijkend genoeg, maar ik hoor nog genoeg vernieuwende en spannende rock.
  zondag 3 juni 2007 @ 18:12:27 #66
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_50066115
quote:

[..]

Dit mag ik toch zeker wel de meest lachwekkende post in dit topic vinden hoop ik...
pi_50066372
Raised Fist
  zondag 3 juni 2007 @ 18:26:19 #68
136283 knars
Teethgrinder
pi_50066535
quote:
JAZZ Metal (Ephel Duath bijvoorbeeld) bestond in de jaren '90 nog niet. Een mix van metal met trompetten en saxofoons, vernieuwnend als wat.

Tool bijvoorbeeld is progressief, maar niet zeer vernieuwend. Het laatste album is weinig anders dan dat ervoor. Een band die bijvoorbeeld wel elk album vernieuwt is Porcupine Tree. Maar dr is natuurlijk hier niemand die dat kent.
Ken je Spheres van Pestilence op de grens van jaren 80 / 90? Dat was zo jazzy dat ze maar ophielden met bestaan, want geen metalhead wilde het nog luisteren. Sear Bliss uit het oude Oostblok? Ook met een saxofoon.
pi_50066861
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Ja, door die conservatieve rockfans en dito journalistiek. .
It's a strange world.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:08:29 #70
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50067745
wat vinden jullie dan van Tool ?

waar is dat dan vanaf gelijd ? of is dat wel een vernieuwing ?

ik vind Incubus trouwens ook best vernieuwend.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:10:08 #71
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50067798
Als je had gelezen, dan had je het geweten
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
  zondag 3 juni 2007 @ 19:15:12 #72
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50067945
een band als Reel Big Fish is toch ook best vernieuwend.
het begon met de gewone Ska maar met de 3th wave ska zijn ze toch wel een hele nieuwe en orginele weg ingeslagen.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:17:39 #73
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50068014
Dragonforce heeft ook een beetje een eigen stijl ontwikkeld.

en natuurlijk zijn de laatste jaren de epic bandjes enzow heel erg in opkomst geweest.

maar om eerlijk te zijn vind ik nogsteeds japanse rock en metal het meest vernieuwend.
als ik een voorbeeld neem aan Dir en Grey
pi_50068183
Over oude wijn in nieuwe zakken gesproken
  zondag 3 juni 2007 @ 19:31:27 #75
46998 Duder
strolling along
pi_50068452
In de klassieke rockbezetting is er ook weinig meer te vernieuwen, je kunt hooguit de nek van een gitaar in je anus stoppen en hopen op een nieuw geluid.
Ik heb meer respect voor feministen met grote borsten.....
pi_50068503
Ik vind dat je een beetje zeurt en geen reeele kijk op zaken hebt. Omdat jij vindt dat sommige nieuwe verschijningen niet goed genoeg zijn in vergelijking met wat er volgens jou goed was aan vroeger, dan is rock dus maar dood. Wat je eigenlijk wilt zeggen is; ik vind de nieuwe muziekstromingen die gemaakt worden niet leuk in vergelijking met wat ik tot nu toe gehoord heb.

Dat kan. Wie ben jij om te beslissen wat wel en niet goede rock is?

Ik vind veel van de rock van vroeger ook weinig interessant of vernieuwend. Alleen omdat mensen vroeger naiever waren en sneller om de tuin geleid werden hebben sommige bands een enorme indruk kunnen achter laten. Een indruk die niet gelukt was in 2000 omdat er inmiddels een aardige verzadiging heeft plaatsgevonden. Een indruk die bij jou nu de indruk wekt dat het gigantisch was.

Daar komt bij; hoeveel variaties kun je maken op 1 bepaald instrument? De gitaar dus. Er zijn maar zoveel noten, en zoveel accorden progressie's. Misschien is het tijd om eens te stoppen met huilen en verder te kijken. Ik persoonlijk vind dat er ontzettend veel nieuwe, goede en vernieuwende muziek is uitgekomen de afgelopen 20 jaar. Dat jij perse wilt dat dat alleen met een gitaar gemaakt wordt is je eigen beperking.
Not everyone can relate to what you and I appreciate.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:33:44 #77
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50068518
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:31 schreef Duder het volgende:
In de klassieke rockbezetting is er ook weinig meer te vernieuwen, je kunt hooguit de nek van een gitaar in je anus stoppen en hopen op een nieuw geluid.
zoiets wou ik idd ook al zeggen
  zondag 3 juni 2007 @ 19:35:20 #78
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50068572
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:33 schreef CLM het volgende:
Ik vind dat je een beetje zeurt en geen reeele kijk op zaken hebt. Omdat jij vindt dat sommige nieuwe verschijningen niet goed genoeg zijn in vergelijking met wat er volgens jou goed was aan vroeger, dan is rock dus maar dood. Wat je eigenlijk wilt zeggen is; ik vind de nieuwe muziekstromingen die gemaakt worden niet leuk in vergelijking met wat ik tot nu toe gehoord heb.

Dat kan. Wie ben jij om te beslissen wat wel en niet goede rock is?

Ik vind veel van de rock van vroeger ook weinig interessant of vernieuwend. Alleen omdat mensen vroeger naiever waren en sneller om de tuin geleid werden hebben sommige bands een enorme indruk kunnen achter laten. Een indruk die niet gelukt was in 2000 omdat er inmiddels een aardige verzadiging heeft plaatsgevonden. Een indruk die bij jou nu de indruk wekt dat het gigantisch was.

Daar komt bij; hoeveel variaties kun je maken op 1 bepaald instrument? De gitaar dus. Er zijn maar zoveel noten, en zoveel accorden progressie's. Misschien is het tijd om eens te stoppen met huilen en verder te kijken. Ik persoonlijk vind dat er ontzettend veel nieuwe, goede en vernieuwende muziek is uitgekomen de afgelopen 20 jaar. Dat jij perse wilt dat dat alleen met een gitaar gemaakt wordt is je eigen beperking.
helemaal mee eens
pi_50068576
quote:
Op zondag 3 juni 2007 18:26 schreef knars het volgende:
Ken je Spheres van Pestilence op de grens van jaren 80 / 90? Dat was zo jazzy dat ze maar ophielden met bestaan, want geen metalhead wilde het nog luisteren.
Maar ook erg slecht. . Haalde het bij lange na niet bij Cynic en Atheist. Terwijl hun 2 CDs ervoor wel goed waren.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:38:56 #80
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_50068661
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:10 schreef Sack_Blabbath het volgende:
QOTSA en Audioslave zijn goed, maar het is allemaal al eerder gedaan, en beter. DEP is niet mijn ding, maar inderdaad vernieuwend. SOAD is wel mijn ding en het laatste echt vernieuwende in de rockscene wat mij betreft, maar dat is ook al weer iets van meer dan 5 jaar geleden.

DEP (en soortgenoten) en SOAD waren trouwens ook de enige 2 die ik kon bedenken waarvoor hetgeen ik schreef niet opgaat. Dan kan je het toch wel hebben over de uitzonderingen die de regel bevestigen.....
DEP is niet zo nieuw, meer een evolutie van Converge.
En hun laatste album is ver van vernieuwend.

SOAD is idd een vernieuwing, maar er zijn genoeg Metal bands die nu nieuw en vernieuwend zijn zoals Between The Buried And Me, Anaal Nathrakh, The Berzerker, Kovenant, Machinae Supremacy, Sear Bliss, Quo Vadis, Skyfire, Skindred, Lugubrum, Ram-Zet, Ulver, Blut Aus Nord, Arcturus, Kiuas, Behold The Arctopus, Textures..

Maar muziek is altijd evolutionair geweest dus zo lang de sprong niet al te groot en obscuur genoeg is zal alles niet vernieuwend lijken.

Zo lang je bij de poppier en Thrash acts blijft is het sowieso lastig om vernieuwing te vinden.

Al zijn de '00 natuurlijk verre van zo interresant als de eind jaren '80 begin '90 waren voor Metal.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:40:51 #81
117776 OFfSprngr
pi_50068717
quote:

Zoek Lugubrum op, ook die richting, (post)-Black met een alt sax.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
.
.
pi_50068790
Misschien heeftde TS Babyshambles gemist!
  zondag 3 juni 2007 @ 19:47:27 #83
117776 OFfSprngr
pi_50068903
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:48 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Wat blijft er van metal over als Iron Maiden, Metallica en Slayer straks stoppen?
Dat is wel erg beperkt, Metallica wordt al zo goed beschouwd als gestopt.
Slayer is een leuke band maar het is niet dat Metal stopt als zij stoppen.
Iron Maiden was vernieuwend maar zijn inmiddels een herhaling op een herhaling van zichzelf, als ze 10 jaar geleden waren gestopt waren ze nog groter en misschien invloedrijker geweest.
.
.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:49:20 #84
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50068959
persoonlijk vind ik dat hele Slayer gebeuren ZWAAAR overschat
ze zijn maar geliefd bij een vrij slecte groep en niet bij een erg breed publiek zoals Iron Maiden en Metallica wel doen.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:49:54 #85
33549 Thomasumo
User 33549 reporting for
pi_50068971
Vanuit een hitkrant perspectief heb je een punt. De muzikale journaille is failliet en zal tot de door jou genoemde generatie sterft het zelfde liedje blijven spelen.

Dit zorgt er vervolgens voor dat je geen nieuwe super sterren meer hebt. En dat is waar jij volgens mij naar opzoek bent. Muzikaal is rock nog lang niet dood. Ik denk daar bij aan Queens of the stone Age, eerder genoemde Mars Volta en qua metal Mastadon en hoewel al een tijd bezig Rammstein. Nog even los van de evolutie die extremere genres als black metal door maken (Solefald, Isahn)

Dus nee de commercieel succesvolle vlaggendrager of icoon van een nieuw geluid binnen rock en metal bestaat niet meer. Maar rock en metal zijn springlevend.
I am SO omniscient that if there were to be two omnisciences, I'd be both!
  zondag 3 juni 2007 @ 19:50:41 #86
117776 OFfSprngr
pi_50068990
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:46 schreef newbiedoobiedoo het volgende:

[..]

.
.
pi_50068993
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:49 schreef Thomasumo het volgende:
Vanuit een hitkrant perspectief heb je een punt. De muzikale journaille is failliet en zal tot de door jou genoemde generatie sterft het zelfde liedje blijven spelen.

Dit zorgt er vervolgens voor dat je geen nieuwe super sterren meer hebt. En dat is waar jij volgens mij naar opzoek bent. Muzikaal is rock nog lang niet dood. Ik denk daar bij aan Queens of the stone Age, eerder genoemde Mars Volta en qua metal Mastadon en hoewel al een tijd bezig Rammstein. Nog even los van de evolutie die extremere genres als black metal door maken (Solefald, Isahn)

Dus nee de commercieel succesvolle vlaggendrager of icoon van een nieuw geluid binnen rock en metal bestaat niet meer. Maar rock en metal zijn springlevend.
  zondag 3 juni 2007 @ 19:57:03 #88
117776 OFfSprngr
pi_50069164
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:37 schreef spacemangraig het volgende:
Zou nu geen één stroming of beweging kunnen bedenken die de '00's kenmerkt.
Metalcore, pop-"emo" Rock, Hardstyle, Breakcore, IDM, Darkcore, Mathcore, Tekno..
.
.
pi_50069190
METAL RULES!
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_50069306
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:57 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Metalcore, Hardstyle, Breakcore, IDM, Darkcore, Mathcore, Tekno..
Nooit van gehoord.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:02:01 #91
136283 knars
Teethgrinder
pi_50069319
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:38 schreef OFfSprngr het volgende:
SOAD is idd een vernieuwing, maar er zijn genoeg Metal bands die nu nieuw en vernieuwend zijn zoals Between The Buried And Me, Anaal Nathrakh, The Berzerker, Kovenant, Machinae Supremacy, Sear Bliss, Quo Vadis, Skyfire, Skindred, Lugubrum, Ram-Zet, Ulver, Blut Aus Nord, Arcturus, Kiuas, Behold The Arctopus, Textures..
Bovenstaande bands zijn voornamelijk een perfectionering van al bestaande stijl of crossover, en dat is geen vernieuwing.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:02:27 #92
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50069334
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:57 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
METAL RULES!
je bijdrage aan dit topic leverd niet echt veel match met je avatar
  zondag 3 juni 2007 @ 20:03:23 #93
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50069365
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:02 schreef knars het volgende:

[..]

Bovenstaande bands zijn voornamelijk een perfectionering van al bestaande stijl of crossover, en dat is geen vernieuwing.
jah jezus.
circus muziek word ook met gitaren en trompetten gespeeld
is dat dan ook perfectionering van de Ska Punk ofzow xD
pi_50069377
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:02 schreef horned_reaper het volgende:

[..]

je bijdrage aan dit topic leverd niet echt veel match met je avatar
  zondag 3 juni 2007 @ 20:05:06 #95
117776 OFfSprngr
pi_50069422
quote:
Op zondag 3 juni 2007 19:49 schreef Thomasumo het volgende:
en hoewel al een tijd bezig Rammstein.
Rammstein is een kopie van Laibach dus die vlag gaat niet op.
.
.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:05:54 #96
136283 knars
Teethgrinder
pi_50069442
Een 3rd wave skapunkband die geplet wordt door een circusolifant genaamd Nellie, dát is de perfectionering van alles wat met ska en punk te maken heeft
  zondag 3 juni 2007 @ 20:07:12 #97
117776 OFfSprngr
pi_50069473
Meeste Punkers zien er iig wel uit als clowns.
.
.
pi_50069495
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:07 schreef OFfSprngr het volgende:
Meeste Punkers zien er iig wel uit als clowns.
#care ?
  zondag 3 juni 2007 @ 20:08:28 #99
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50069503
ik wil niet vervelend doen maar kijk naar een band als Lords of the New Church.
dat valt toch ook onder punk ?

als jullie dat clowns vinden kan je iedere rocker zo noemen.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:08:40 #100
117776 OFfSprngr
pi_50069512
Overigens mogen ze best de meeste 3rd wave Ska bands pletten.
.
.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:09:38 #101
117776 OFfSprngr
pi_50069547
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:08 schreef _laytsskylighter_ het volgende:

[..]

#care ?
*zucht*
.
.
pi_50069566
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:09 schreef OFfSprngr het volgende:
*zucht*
Hoe belangrijk is het nou hoe iemand er uit ziet....
  zondag 3 juni 2007 @ 20:12:56 #103
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50069644
WTF kerel je heet freaking offspring en je houd niet van punk ?

Offspring IS een punkrock band xD
  zondag 3 juni 2007 @ 20:22:48 #104
11502 nipeng
The last ride is free
pi_50070094
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:12 schreef horned_reaper het volgende:
Welnee man, Offspring zijn een stelletje losers die denken dat ze met nep-punk geld kunnen verdienen
  zondag 3 juni 2007 @ 20:34:20 #106
46794 Berkery
Fat bastard
pi_50070265
The Offspring, dat waren nog eens vernieuwers
No Dukes of Hazzard in the classroom
  zondag 3 juni 2007 @ 20:34:35 #107
117776 OFfSprngr
pi_50070272
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:12 schreef horned_reaper het volgende:
WTF kerel je heet freaking offspring en je houd niet van punk ?

Ik hou wel van Punk, maar dat neemt niet weg dat de meeste Punkers er debiel uit zien en geen enkel benul hebben wat ideologie inhoud.

Daarom heb ik een hekel aan de meeste Punkers.
.
.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:36:51 #108
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50070346
Metal is sowieso iets voor kansloze homo's. Wees blij dat die troep niet meer hip en vernieuwend is anders komen we nooit van die muziekstroming af. En dan is het alleen nog hopen op de ondergang van ska en punk.
pi_50070390
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:36 schreef bigshadow het volgende:
Metal is sowieso iets voor kansloze homo's. Wees blij dat die troep niet meer hip en vernieuwend is anders komen we nooit van die muziekstroming af. En dan is het alleen nog hopen op de ondergang van ska en punk.
Punk is al meer dan 25 jaar dood, en ska? bestaat dat nog?
  zondag 3 juni 2007 @ 20:44:22 #110
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50070563
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:38 schreef cafca het volgende:

[..]

Punk is al meer dan 25 jaar dood, en ska? bestaat dat nog?
Bedankt voor de bevestiging, you made my evening.

Maar ben het deels eens met de stelling van dit topic. Ik ben gelukkig geen metalkenner dus die aanname wil ik van je overnemen. Als indieliefhebber wordt er tegenwoordig wel goede muziek gemaakt, maar erg innovatief wil ik het niet meer noemen. Aan de andere kant vind ik wel dat de inspiratiebronnen niet meer goed te genieten zijn anno nu, maar dat is persoonlijk. Ik hoef geen joy division, xtc, madness, gang of four, talking heads, velvet underground etc etc te horen, goede muziek maar het past niet in mijn geluidsbelevenis, te blikkerig, te out-dated. Dus geef mij maar de nieuwe, vaak verfoeide, bandjes. En daarnaast binnen de meer "low profile" indie rockbandjes wordt verschrikkelijk veel leuke, doch niet zulke innovatieve, muziek gemaakt die ik geweldig vind. Ik lig er niet wakker van, als liefhebber van muziek behoef ik niet altijd te worden geprikkeld met innovatieve shit, ik wil gewoon muziek horen die ik mooi vind en waarvan ik kan genieten.

Ik vind trouwens wel dat er nog innovatieve muziek wordt gemaakt, maar dan als crossover met dance/electro met indie (tunng / two gallant achtigedingen) .

[ Bericht 32% gewijzigd door bigshadow op 03-06-2007 20:57:25 ]
  zondag 3 juni 2007 @ 20:48:16 #111
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_50070701
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:44 schreef bigshadow het volgende:

[..]
Maar ben het met je eens, deels ook met de stelling van dit topic. Er wordt wel innovatieve muziek gemaakt, maar dan als crossover met dance/electro met indie (tunng / two gallant achtigedingen). Binnen de low profile indie rockbandjes wordt daarnaast verschrikkelijk veel leuke, doch niet zulke innovatieve, muziek gemaakt.
Ik lig er niet wakker van, als liefhebber van muziek behoef ik niet altijd te worden geprikkeld met innovatieve shit, ik wil gewoon muziek horen die ik mooi vind en waarvan ik kan genieten.
Kansloze redenering natuurlijk... als je niet geprikkeld wilt worden kun je ook gewoon elke dag dezelfde cd draaien.. of nog beter.. LP opzetten.
  zondag 3 juni 2007 @ 20:50:09 #112
11502 nipeng
The last ride is free
pi_50070767
Nee daar hebben we Radiohead voor, de nirvana klonen.
pi_50070774
Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet, als je een liedje/artiest niet leuk vind, dat zet je toch wat anders op? Als je niets leuk vind, dan maak je toch zelf wat leuks?
  zondag 3 juni 2007 @ 20:50:39 #114
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50070780
eigenlijks moet niemand zeiken
je moet gewoon luisteren wat je tof vind.
en Linkin Park heeft ook een aantal toffe nummers.
zelfs ben ik dikke fan van Rush, Dream Theater, Tool, Incubus, Pink Floyd.
naja, dat kan ik toch gewoon luisteren als ik zin heb.
dus ik snap het probleem niet
  zondag 3 juni 2007 @ 20:54:25 #115
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_50070887
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:50 schreef nipeng het volgende:
Nee daar hebben we Radiohead voor, de nirvana klonen.
*proest*
  zondag 3 juni 2007 @ 20:56:44 #116
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50070960
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:48 schreef peaceman het volgende:

[..]

Kansloze redenering natuurlijk... als je niet geprikkeld wilt worden kun je ook gewoon elke dag dezelfde cd draaien.. of nog beter.. LP opzetten.
Maar ben het deels eens met de stelling van dit topic. Ik ben gelukkig geen metalkenner dus die aanname wil ik van je overnemen. Als indieliefhebber wordt er tegenwoordig wel goede muziek gemaakt, maar erg innovatief wil ik het niet meer noemen. Aan de andere kant vind ik wel dat de inspiratiebronnen niet meer goed te genieten zijn anno nu, maar dat is persoonlijk. Ik hoef geen joy division, xtc, madness, gang of four, talking heads, velvet underground etc etc te horen, goede muziek maar het past niet in mijn geluidsbelevenis, te blikkerig, te out-dated. Dus geef mij maar de nieuwe, vaak verfoeide, bandjes. En daarnaast binnen de meer "low profile" indie rockbandjes wordt verschrikkelijk veel leuke, doch niet zulke innovatieve, muziek gemaakt die ik geweldig vind. Ik lig er niet wakker van, als liefhebber van muziek behoef ik niet altijd te worden geprikkeld met innovatieve shit, ik wil gewoon muziek horen die ik mooi vind en waarvan ik kan genieten.

Ik vind trouwens wel dat er nog innovatieve muziek wordt gemaakt, maar dan als crossover met dance/electro met indie (tunng / two gallant achtigedingen) .

Ik was even bezig mijn verhaal wat netter te maken en duidelijker te maken. Maar dit is makkelijk uit verband trekken peace, ben beter van je gewend. Feit is gewoon wel dat je voor innovatieve shit geen rock, jazz, blues, r&b, rap etc moet luisteren, het gebeurd in de electro/dancehoek. En daar komt op een gegeven moment ook de slop weer in en dan is het weer iets anders, nieuwe shit of crossovers.
  zondag 3 juni 2007 @ 21:00:18 #117
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_50071068
Je gaat er serieus op in
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 21:05:08 #118
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50071201
Als je heel streng kijkt kan je natuurlijk ook zeggen dat "rock" genre nooit vernieuwend geweest is. Zo speelde Black Sabbath gewoon gemankeerde blues, en speelde de Beatles musical deuntjes. En veel dance en electronica is weer gebaseerd op eeuwen oude ritmes

Maar goed - laten we er vanuitgaan dat er zoiets als "vernieuwende muziek' kan zijn. Een genre wordt dan meestal pas vernieuwend als een nieuwe instrumenten ontwikkeld worden. Dat is een van de redenen waarom bij de ontwikkeling van de electrische gitaar het "'rock-genre" als het ware 'geboren' werd. Door de ontwikkeling van de computers groeit het dance//electronica genre. Om te zeggen dat iets dood is als het niet een stormachtige ontwikkeling door maakt is natuurlijk twijfelachtig. Je kan evenzo goed zeggen dat rock de puberjaren ontgroeit is en dat het dance/electronica genre daar nu in zit en imho ook bijna ontroeit is.

Zo lang mensen rock maken en waarderen is rock niet dood.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  zondag 3 juni 2007 @ 21:08:31 #119
11502 nipeng
The last ride is free
pi_50071295
Naarmate ik de jaren 60 en 70 muzikaal beter heb leren kennen ben ik de inspiratiebronnen van de huidige generatie bands tegengekomen. Nu ik de inspiratiebronnen weet maakt dat de huidige bands wellicht minder origineel maar niet per se slechter.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 21:10:20 #120
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50071347
quote:
Op zondag 3 juni 2007 15:10 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Op wat is QOTSA eigenlijk gebaseerd? Ik bedoel, als je vind dat wat SOAD en DEP vernieuwend zijn, dan is QOTSA dat ook denk ik. Duidelijk eigen geluid wat ik niet eenduidig ergens aan kan relateren.
pi_50071547
Je verhaal klopt niet hoor... (van metal althans)
Voor een groot deel zijn de headliners de gevestigde waarden van vroeger, maar er komen steeds meer nieuwe bij, zoals In Flames, Amon Amarth, Trivium... Deze zijn nog niet goed genoeg om echt een festival af te sluiten, maar binnen enkele jaren lijkt me dat wel haalbaar.
Van de kledij: vroeger liep iedereen rond met matje, spijkerbroek en patchjas. Dit is verminderd, en zeker onstage: meer en meer wordt het normaal om in "gewone" kleren rond te lopen. Ook (een groot deel van) de bands dragen deze normale kledij.
vb:

metallica ergens midden de jaren '80

In Flames, 2006

En dan is er nog het geluid: power metal is afgezwakt, heavy metal klinkt gladder en er is een nieuwe stroming ontstaan nl. metalcore. Er zijn weldegelijk bands die compleet jaren '80 klinken, maar beter goed gepikt dan slecht geschreven.

Besluit: metal is nog niet dood, al verkeert het qua muzikaliteit in een dip, maar dat maakt het nog niet dood.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 21:17:09 #122
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50071551
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:08 schreef nipeng het volgende:
Naarmate ik de jaren 60 en 70 muzikaal beter heb leren kennen ben ik de inspiratiebronnen van de huidige generatie bands tegengekomen. Nu ik de inspiratiebronnen weet maakt dat de huidige bands wellicht minder origineel maar niet per se slechter.
Yep. Zo stuitte ik tijdens het doornemen van dit topic (ik struin regelmatig MySpace af tijdens het fok!ken) op het Spaanse bandje FUZZ. Niet vernieuwend (hoewel ik dergelijke rock nog nooit eerder zo leuk in het Spaans heb horen spelen, maar dat kan aan mijn gebrekkige kennis van Spaanse band liggen), maar dus zeker leuk vinnik

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendid=89787721
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 21:19:03 #123
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50071613
quote:
Op zondag 3 juni 2007 17:18 schreef Mark het volgende:
Als metal niet dood is, dan ruikt het in ieder geval vreemd.
Da's punk, Mark
pi_50071619
Ik vind dat je best wel een punt heeft, Muse is in mijn mening ook de enige band van de jaren 0 (what's in a name) die wat waard is. Daarentegen vind ik het niet waar dat er weinig goede muziek is, je moet het alleen zien te vinden. Daarentegen is het ook onze eigen schuld natuurlijk, SUPPORT kleine, goede bandjes.

Of verricht een heldendaad zoals bijvoorbeeld deze gast: http://gonzostudio.choka.nl/
  zondag 3 juni 2007 @ 21:22:24 #125
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_50071698
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:19 schreef Doodmetaal het volgende:
Ik vind dat je best wel een punt heeft, Muse is in mijn mening ook de enige band van de jaren 0 (what's in a name) die wat waard is.
quote:
www.allmusic.com

Muse
Biography by Heather Phares
The English rock trio Muse consists of guitarist/vocalist Matthew Bellamy, bassist Chris Wolstenholme, and drummer Dominic Howard. Bored by the sleepy life provided by their hometown of Teignmouth, Devon, the three friends began playing music together. They started the first incarnation of their band when they were all 13, changing the name of the group from Gothic Plague to Fixed Penalty to Rocket Baby Dolls as time passed. By 1997, the band settled on the name Muse and released their self-titled debut EP on Dangerous Records, followed by the Muscle Museum EP in 1998.

pi_50071768
En Wolfmother is wel het grootste bij elkaar gejatte bandje wat ik ooit heb gehoord trouwens.
  zondag 3 juni 2007 @ 21:25:05 #127
42816 peaceman
Peace Man! ofzo...
pi_50071794
Ach Led Zeppelin jatte toendertijd al van alles en iedereen....
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 21:25:38 #128
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50071815
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:28 schreef cafca het volgende:

[..]

Welnee man, Offspring zijn een stelletje losers die denken dat ze met nep-punk geld kunnen verdienen
Ze kunnen blijkbaar prima denken want ze hebben daar dan weer weel gelijk in.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 3 juni 2007 @ 21:29:31 #129
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50071944
Vernieuwend verschmeuwend. Who cares. Zo is country samen met Henk Williams begin jaren vijftig op de achterbank van de auto van diens manager gestorven, maar het is een scene die meer platen verkoopt en meer beluisterd wordt dan vele vele andere genres. Ben je dan dood of levend?
pi_50072125
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:29 schreef Doc het volgende:
Vernieuwend verschmeuwend. Who cares. Zo is country samen met Henk Williams begin jaren vijftig op de achterbank van de auto van diens manager gestorven, maar het is een scene die meer platen verkoopt en meer beluisterd wordt dan vele vele andere genres. Ben je dan dood of levend?
Een doodscultus is iets anders dan een scene.
It's a strange world.
pi_50072207
Jimi leeft
  zondag 3 juni 2007 @ 21:41:55 #132
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50072346
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:00 schreef peaceman het volgende:
Je gaat er serieus op in
Dacht je dat echt? Had je PI wel gezien hoor. Nee, wilde even mijn herschreven post onder de ogen brengen.
pi_50072405
Ik ben het over het algemeen wel eens met wat offspringr zegt ( althans over metal dan )

De nieuwe electronische hoek die metalbands inslaan vind ik veelbelovend. Schelle meganische geluiden en scratches van the kovenant, commodore 64 bliepjes bij machinae supremacy en ook bandjes als ...and oceans, callenish circle en ram zet zijn het noemen waard.

Daarnaast ben ik beneiuwd wat TS van gruwelijk popualire bands als Oasis en met name the libertines vind. Zij hebben wel degelijk een geheel eigen sound, en zijn de laatste jaren nog druk bezig met muziek maken die door miljoenen mensen aanbeden worden. Overigens vind ik post-rock bandjes als mogwai en 65 days of static ook best verrassend.

Overigens vind ik het zelf een non-issue of er ooit weer grote metallica achtige bands op zullen staan; er is nu gewoon zoveel meer variatie en keus, dat men niet meer persé hoeft te luisteren naar wat er op tv of de radio langs komt. Er zal nooit meer een band zijn die zo ppulair zal worden als the beatless waren. Dat wil niet zeggen dat een dergelijk band niet die kwaliteiten kan bezitten, alleen dat men tegenwoordig er makkelijker om heen kan. In de underground heb je iig geen last van apathisch tmf-publiek en commercie die de muziek kapot maakt.

Daar komt nog bij; wat is er heerlijker dan iemand in een muziekstijl te introduceren, en jou liefde voor een band naar een ander uitdragen. Dat is toch wat we tegenwoordig allemaal willen? vermaak toegespitst op het individu en je egen customizable muziekbelevenis?
pi_50072875
Zolang als er een gitaar, drums en basgitaar wordt gebruikt is het eigenlijk al niet origineel meer.
De vraag is, is dat belangrijk?

De drumcomputer gaf iets vernieuwends in de jaren tachtig, zo heeft New Order met Blue Monday zo'n beetje de Dance Music op de kaart gebracht.
Die zelfde Dance Music heeft er voor gezorgt dat er wat meer met samples werdt gewerkt, en ook de uitheemse instrumenten kwamen aanbod.

Nu anno 2007 staat het een beetje stil, maar om nou te zeggen dat rock dood is gaat mij een beetje te ver.
Het is gewoon wachten op een volgende vernieuwende verfrissende stroming.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_50075235
quote:
Op zondag 3 juni 2007 16:49 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Serieus genomen door wie?
  zondag 3 juni 2007 @ 23:24:26 #136
168141 Gertdh
Platvloers hedonist
pi_50075778
TS heeft wel gelijk, en wat wolfmother betreft ook!
maar kunnen we niet gewoon stellen dat ze vroeger betere muziek maakte?
Freedom of speech is words that they will bend
  zondag 3 juni 2007 @ 23:35:38 #137
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50076108
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:50 schreef horned_reaper het volgende:
zelfs ben ik dikke fan van Rush, Dream Theater, Tool, Incubus, Pink Floyd.
En zo bevestig je de stelling van Sack
Dommage arachide-fromage
pi_50076210
Ik zeg: Tenacious D. Vernieuwt, rockt en kickt ass.
  zondag 3 juni 2007 @ 23:45:35 #139
143364 Dont_Panic
Give me my wings!
pi_50076438
En Enter Shikari ?

Die vind ik toch wel aardig vernieuwend. Het is iig een richting die niet veel bands eerder hebben durven te nemen
pi_50076536
volbeat?
heeft een redelijk oud geluid maar is toch redelijk fris
Hajeto!
pi_50076699
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:57 schreef Mr_Memory het volgende:
Nu anno 2007 staat het een beetje stil, maar om nou te zeggen dat rock dood is gaat mij een beetje te ver.
Het is gewoon wachten op een volgende vernieuwende verfrissende stroming.
We wachten inmiddels wel erg lang...
pi_50076810
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:38 schreef Dylanesque het volgende:
Ik zeg: Tenacious D. Vernieuwt, rockt en kickt ass.
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:45 schreef Dont_Panic het volgende:
En Enter Shikari ?

Die vind ik toch wel aardig vernieuwend. Het is iig een richting die niet veel bands eerder hebben durven te nemen
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:48 schreef Crack_david het volgende:
volbeat?
heeft een redelijk oud geluid maar is toch redelijk fris
Het is niet de bedoeling om hiervan een bandjes lijstjes topic te maken. Dingen als Tenacious D en Volbeat zijn best leuk, maar natuurlijk niets nieuws onder de zon. En Enter Shikari is best leuk, maar niet meer dan wat gepriegel in de ruimte.

Dit topic gaat over het grote plaatje, niet over een enkel bandje hier of daar. En het grote plaatje is dat rock al jaren niets spannends te bieden heeft behalve alles van de afgelopen decennia en uitgekauwde variaties daarop.
pi_50076883
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:24 schreef Gertdh het volgende:
TS heeft wel gelijk, en wat wolfmother betreft ook!
maar kunnen we niet gewoon stellen dat ze vroeger betere muziek maakte?
Nee, nu wordt er minstens zoveel goede muziek gemaakt. Misschien nog wel meer. Maar dan voornamelijk in andere stijlen dan rock.

En natuurlijk wordt er ook nog goede rock gemaakt, maar dan door oudgedienden en door klonen van die oudgedienden.
  maandag 4 juni 2007 @ 07:32:07 #144
117776 OFfSprngr
pi_50081646
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:10 schreef Doc het volgende:

[..]

Op wat is QOTSA eigenlijk gebaseerd? Ik bedoel, als je vind dat wat SOAD en DEP vernieuwend zijn, dan is QOTSA dat ook denk ik. Duidelijk eigen geluid wat ik niet eenduidig ergens aan kan relateren.
Kyuss.
.
.
  maandag 4 juni 2007 @ 07:38:37 #145
117776 OFfSprngr
pi_50081671
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:45 schreef Dont_Panic het volgende:
En Enter Shikari ?

Ja en nee, ik zie ze meer als een poppier versie van HORSE the band die inplaats van Electro meer EBM/Techno/Trance mixen met hun muziek.

HORSE the band is bv weer zo'n band die wel vernieuwend is maar een meute van kopieën achter zich in de kielzoog heeft.

Maar goed, de combinatie van Punk en Metal met electronische muziek is niet geheel nieuw maar wel vernieuwend tegenover de meeste dingen die "al gedaan zijn".
.
.
  maandag 4 juni 2007 @ 08:32:21 #146
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50082114
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:

En natuurlijk wordt er ook nog goede rock gemaakt, maar dan door oudgedienden en door klonen van die oudgedienden.
Precies. Springlevende stroming.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 juni 2007 @ 09:43:22 #147
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50083302
quote:
Op zondag 3 juni 2007 21:34 schreef Beaumont het volgende:

[..]

Een doodscultus is iets anders dan een scene.
Bedoel je nu Metal-liefhebbers of de miljoenen liefhebbers van Country?
  maandag 4 juni 2007 @ 09:44:53 #148
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50083334
Of dwepers met Kurt C.
Dommage arachide-fromage
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 juni 2007 @ 09:45:52 #149
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50083351
quote:
Op maandag 4 juni 2007 07:32 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Kyuss.

Dat betekent dat Josh Homme zich baseert opzichzelf, wat hem weer een original maakt. Daarnaast is het geluid van Kyuss aardig anders dan dat van QOTSA.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 juni 2007 @ 09:48:21 #150
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50083404
quote:
Op maandag 4 juni 2007 09:44 schreef Mark het volgende:
Of dwepers met Kurt C.
Of Jimi H., Bonzo, Jim M, Janis J., Freddy M., Brian J., John L., Paul B., etc ...
  maandag 4 juni 2007 @ 10:18:18 #151
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50084145
quote:
Op maandag 4 juni 2007 09:48 schreef Doc het volgende:
Paul B
He! Handen af van Paul B (en Chuck S, Phil L, Cliff B en Bon S)!

als we het over dezelfde Paul B hebben, tenminste
Dommage arachide-fromage
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 juni 2007 @ 12:25:20 #152
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50087671
quote:
Op maandag 4 juni 2007 10:18 schreef Mark het volgende:

als we het over dezelfde Paul B hebben, tenminste
wat denk je zelf
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 juni 2007 @ 12:29:51 #153
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50087810
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:58 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

Nee, nu wordt er minstens zoveel goede muziek gemaakt. Misschien nog wel meer. Maar dan voornamelijk in andere stijlen dan rock.

Ik herhaal mezelf maar even

Als je heel streng kijkt kan je natuurlijk ook zeggen dat "rock" genre nooit vernieuwend geweest is. Zo speelde Black Sabbath gewoon gemankeerde blues, en speelde de Beatles musical deuntjes. En veel dance en electronica is weer gebaseerd op eeuwen oude ritmes. Daarom vind ik eerlijk gezegd je terminologie wat arbitrair - als je "goed" vrijwel equivalent aan vernieuwed stelt en wanneer het niet vernieuwend is, het "dood" genoemd kan worden.

Maar goed - laten we er vanuitgaan dat er zoiets als "vernieuwende muziek' kan zijn. Een genre wordt dan meestal pas vernieuwend als een nieuwe instrumenten ontwikkeld worden. Dat is een van de redenen waarom bij de ontwikkeling van de electrische gitaar het "'rock-genre" als het ware 'geboren' werd. Door de ontwikkeling van de computers groeit het dance//electronica genre. Om te zeggen dat iets dood is als het niet een stormachtige ontwikkeling door maakt is natuurlijk twijfelachtig. Je kan evenzo goed zeggen dat rock de puberjaren ontgroeit is en dat het dance/electronica genre daar nu in zit en imho ook bijna ontroeit is.

Zo lang mensen rock maken en waarderen is rock niet dood.
  maandag 4 juni 2007 @ 13:31:58 #154
117776 OFfSprngr
pi_50089684
Phil L?
.
.
  maandag 4 juni 2007 @ 13:44:00 #155
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50090038
quote:
Op maandag 4 juni 2007 13:31 schreef OFfSprngr het volgende:
Phil L?
Ga je zelf lang en diep schamen
Dommage arachide-fromage
  maandag 4 juni 2007 @ 13:57:19 #156
117776 OFfSprngr
pi_50090428
Of je kunt gewoon zeggen wie je bedoelt.
.
.
  maandag 4 juni 2007 @ 15:05:07 #157
172358 oddman
Introspecteur
pi_50092251
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:54 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Opeth.

Tool.

Edit:

Mars Volta, inderdaad.

En Oceansize. Sweet Oceansize.
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts."
- Bertrand Russell
  maandag 4 juni 2007 @ 15:06:23 #158
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50092292
quote:
Op maandag 4 juni 2007 13:57 schreef OFfSprngr het volgende:
Of je kunt gewoon zeggen wie je bedoelt.

natuurlijk
Dommage arachide-fromage
pi_50092359
ik weet niet of iemand van jullie wel eens echte 'nieuwe muziek' gehoord heeft, maar het klinkt als de jostiband zonder dirigent en kleurtjes ter vervanging van noten.....

geef mij dan maar oude muziek in een nieuw jasje
pi_50092691
Zodra je alle muziek van nu niet leuk vindt, en alleen maar luistert naar muziek van 20 a 30 jaar geleden ben je officieel een ouwe zak

Muziek verandert, en als je daar niet tegen kan dan blijf je toch lekker naar Black Sabbath luisteren
Scared of my own shadow it's a battle living paranoid..
  maandag 4 juni 2007 @ 15:28:23 #161
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50092840
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:21 schreef 3rdStrike het volgende:
Muziek verandert, en als je daar niet tegen kan dan blijf je toch lekker naar Black Sabbath luisteren
TS stelt nu juist dat het probleem is dat het niet verandert.
Dommage arachide-fromage
pi_50095520
wat een grappig topic
quote:
quote:
hihi

mijn oma doet trouwens ook al 10 jaar hetzelfde, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dood is. of bijna dood.

ik begrijp het niet. als jij vindt dat de rockmuziek van nu 'dood' is. waar maak je je dan druk om? ga lekker zitten huilen met de platen van je vader om je heen. gezeik altijd. jezus

[ Bericht 9% gewijzigd door fretclick op 04-06-2007 16:56:08 ]
pi_50097362
quote:
Op maandag 4 juni 2007 16:44 schreef fretclick het volgende:
wat een grappig topic
mijn oma doet trouwens ook al 10 jaar hetzelfde, maar dat wil nog niet zeggen dat ze dood is. of bijna dood.
  maandag 4 juni 2007 @ 17:48:40 #164
164122 Feitosa
Brombeer
pi_50097772
Moet helaas ook beamen dat er de laatste 10 jaar niet echt veel spannends is gebeurd in metalland. Meeste bands waar ik naar luister zijn uit het NWOBM tijdperk.

Machinehead vond ik al niks aan toen ze net begonnen. System of a Down vond ik wel grappig, maar daar was de lol ook snel af.

Rhapsody vind ik persoonlijk wel leuk, echter zijn ze niet echt vernieuwend.
Existing in dimensions of addictive obsession
Your script will run short of ideas
The story will soon end itself
People to trust come short in number
  maandag 4 juni 2007 @ 22:15:51 #165
102477 Endtroducing
Plusminus P
pi_50108684
Als rock zo erg vernieuwd, kan je het dan nog wel rock noemen? Het is toch logisch dat alle rock ongeveer hetzelfde klinkt.

En al die Britpop, wordt dat een beetje tot de rock gerekend? Pff, genres zijn te ingewikkeld.
pi_50113269
Zitten hier nog muziekliefhebbers ? Ik zie door alle muziekhaters het bos niet meer geloof ik
underground forever baby
  dinsdag 5 juni 2007 @ 00:04:34 #167
165512 MASD
Music is dead.
pi_50113320
De nieuwe rock is voornamelijk kut omdat iedereen er zo bijloopt

!
Long live music.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 00:06:52 #168
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_50113386
quote:
Op maandag 4 juni 2007 22:15 schreef Endtroducing het volgende:
Als rock zo erg vernieuwd, kan je het dan nog wel rock noemen? Het is toch logisch dat alle rock ongeveer hetzelfde klinkt.

En al die Britpop, wordt dat een beetje tot de rock gerekend? Pff, genres zijn te ingewikkeld.
Nee, alleen britrock. We moeten de discussie wel puur houden he.

Maar goed, grof samengevat: Rock is innovatief dood maar nog steeds populair. Gevolg, gezeik op de huidige bands vanwege het feit dat hun sound gebaseerd is al eerder belopen paden, te weinig afdwalende schapen van de kudde. Ergo, vroeger was alles beter. Terecht? Nee, want de huidige muziek boeit en amuseert wel en heeft daarom relevantie, alleen zullen er weinig grote ouderwetse rockkalibers ontstaan zoals vroeger. Tevens omdat het tijdperk zich niet meer dient voor supergrote (rock)artiesten, door het internet hebben veel meer kleinere bandjes bestaanrecht gekregen. Leuk voor de liefhebber, misschien verwarrend voor de radioluisteraar.

Mijn samenvatting dan, jullie mogen er eentje voor jezelf maken.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 00:24:16 #169
75447 sir_Tachyon
46 and 2 Just Ahead of Me
pi_50113919
Tool is al verdedigd dus ik noem even wat andere nieuwe muziek (ookal zijn het soms oude rotten in het vak):
- Nine Inch Nails, heeft weer een pareltje neergelegd dit jaar.
- Black Stone Cherry van Black Stone Cherry (van 2006) is een heel gaaf album.
- Three Days Grace met de cd OneX mag er ook zeker wezen
- En voor de (art)doom/metal-liefhebbers of muziekliefhebbers die tolerant genoeg zijn voor de grunts van ISIS, heb je de geweldig gedetailleerde en diepgaande In The Absence of Truth.
- Mastodon is verder de Jack Sparrow (als je weet waar hun cd Leviathian over gaat dan snap je het grapje wel) van alle snelle metal-gebrul.
- Porcupine Tree kan ook altijd wel weer iets nieuws neerzetten
- Mars Volta (ook al genoemd) waar ik niet een genre voor kan bedenken maarja blijft denk ik zich ook altijd wel vernieuwen
- 10 Years, heeft ook weer een frisse maar herfstige wind geblazen(alweer een grapje, ik lijk Will Ferrel wel) door Rock-land
- dEUS, een topband van de benedenbuurtjes.
- En ik weet niet of Tricky ook nog es wat gaat doen maar die zet ook altijd weer iets geweldigs neer.

- Verder met vol vertrouwen in de Faaip de Oaid (ruwweg vertaalt uit de Enochiaans (taal van de engelen) betekent dat de Strot van God) en een beetje hopen zet Maynard James Keenan ook nog weer een vernieuwende plaat neer dit jaar met zijn project Puscifer.

Dus TS, met alle respect ga eens van de bands genieten waar je eerder en nu naar luistert en dan komt er vanzelf weer goeie muziek op jouw pad (zo werkt dat iig bij mij altijd wel).

"The boy blesses whispers into words,
in the painted valleys they await rain"
pi_50114183
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:24 schreef sir_Tachyon het volgende:
Dus TS, met alle respect ga eens van de bands genieten waar je eerder en nu naar luistert en dan komt er vanzelf weer goeie muziek op jouw pad (zo werkt dat iig bij mij altijd wel).
Fijn dat je weer met een lijstje komt dat mijn punt uitstekend illustreert, dank je.

Verder geniet ik nog steeds, en kom ik meer dan genoeg goede muziek tegen. Dat is het punt niet. Het punt is dat rock-muziek failliet is.
pi_50114227
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Verder geniet ik nog steeds, en kom ik meer dan genoeg goede muziek tegen. Dat is het punt niet. Het punt is dat rock-muziek failliet is.
Dat is het punt, maar wat is nu het probleem?
pi_50114605
Zie voorgaande 170 posts
  dinsdag 5 juni 2007 @ 01:10:34 #173
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50115013
ga dan hier niet lopen zeiken en begin zelf een band met vernieuwende muziek.

dat heet, initiatief nemen
  dinsdag 5 juni 2007 @ 03:46:46 #174
117776 OFfSprngr
pi_50116354
quote:
Op maandag 4 juni 2007 15:06 schreef Mark het volgende:

[..]

[afbeelding]
natuurlijk
Wie?
.
.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 03:59:26 #175
117776 OFfSprngr
pi_50116392
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:24 schreef sir_Tachyon het volgende:
- En ik weet niet of Tricky ook nog es wat gaat doen maar die zet ook altijd weer iets geweldigs neer.
Tricky,.. Rock?
.
.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 08:05:06 #176
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_50116990
Hmm, boeiend topic. Ik maakte in het Fields of Rock topic al de opmerking dat ik alle grote publiekstrekkers daar al een aantal keren eerder gezien heb, vaak al lang geleden. Dus ik kan niet ontkennen dat er te weinig goede nieuwe metalbands bijkomen. De vernieuwende uitzonderingen zijn over het algemeen inderdaad ook geen nieuwkomers, maar bands met hun roots in de jaren 90.
Rock is wat lastiger te beoordelen, want het is een erg breed genre, feit is wel dat er weinig nieuwe stadionacts bijkomen als het om volwaardige bands gaat, wel een teken.

Ik denk dat het ook wel iets te maken heeft met de muziekindustrie die enorm is veranderd. Het is nu echt veel moeilijker om er door te komen, waardoor vooral veel veilige bandjes worden getekend en de progressieve bands met name in de echt obscure underground blijven hangen. Anders is het toch niet te verklaren dat binnen een jaar alle nieuwe metalacts hetzelfde klonken (vet geproduceerde riffs, brullen in het couplet, te melodieus zingen in het refrein....)
Ik ben geen fantatiek "tapetrader (opa verteld...)" meer dus niet meer zo goed op de hoogte, maar in het "demo circuit" lopen ongetwijfeld nog juweeltjes rond.
Overigens: het is inmiddels wel bijna ondoenelijk om echt iets compleet nieuws neer te zetten, er is al zoveel gedaan....

Mijn conclusie: Rock/metal is niet dood, maar het beweegt zich wel veel te weinig, mede door de sterke veranderde muziekindistrie waar de kleinere labels die risico durfden nemen aan het verdwijnen zijn.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 juni 2007 @ 08:34:17 #177
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50117295
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 03:46 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Wie?

Als je deze man niet kent hoor je je muil te houden in een topic dat over rock gaat
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 juni 2007 @ 08:43:32 #178
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50117437
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:33 schreef Sack_Blabbath het volgende:

Ja, evenals "de roman" en "het sonet'

Vergeet niet te melden dat reggae ook enorm dood is. Pop is ook niet meer wat het geweest is. Het Nederlandse levenslied is ook even dood als Hazes en funk is even dood als James Brown. Na The Sugar Hilll gang is er ook geen vernieuwende rap meer geweest, dus die is dan weer even dood als Biggie en 2Pac (o, nee, die laatste die leeft nog). Soul en R&B heeft nooit meer een overtuigender zangeres gekend dan Aretha, en wat betreft de zangers is er na Otis, Marvin en Sam ook helemaal niets. En vernieuwend is heet al helemaal niet. En zo levend is dance ook niet als je ziet dat Alex Cox en Tiesto en dat soort jokers ook altijd nog steeds de grotere festivals headlinen . Klassieke muziek ligt ook al een eeuw rotttend in het graf.

Kortom: muziek is dood - lang leve de muziek !
pi_50117672
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:43 schreef Doc het volgende:

[..]

Vergeet niet te melden dat reggae ook enorm dood is. Pop is ook niet meer wat het geweest is. Het Nederlandse levenslied is ook even dood als Hazes en funk is even dood als James Brown. Na The Sugar Hilll gang is er ook geen vernieuwende rap meer geweest, dus die is dan weer even dood als Biggie en 2Pac (o, nee, die laatste die leeft nog). Soul en R&B heeft nooit meer een overtuigender zangeres gekend dan Aretha, en wat betreft de zangers is er na Otis, Marvin en Sam ook helemaal niets. En vernieuwend is heet al helemaal niet. En zo levend is dance ook niet als je ziet dat Alex Cox en Tiesto en dat soort jokers ook altijd nog steeds de grotere festivals headlinen . Klassieke muziek ligt ook al een eeuw rotttend in het graf.
Nou, niet rottend hoor. Het wordt er gelukkig zo vaak uitgehaald dat het niet zo snel gaat rotten

En hoe kun je allerlei soul/R&B zangers noemen en de verreweg meest getalenteerde (Stevie Wonder ) nou vergeten Al heeft die ook al 30 jaar geen echt goed album meer gehad.
pi_50117770
In dit soort topics komen altijd figuren die hun favoriete bandjes gaan opnoemen.
Dat zijn dan altijd bandjes die bijna niemand kent, maar als men ze zou kennen, nou dan zou het ze zeker overtuigen dat rock nog springlevend is

Dat is de mythe van 'indie' en 'underground', waar zogenaamd allemaal fantastische vernieuwende muziek gemaakt wordt, ver verheven boven de geminachte 'mainstream'
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:35:39 #181
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_50118491
Textures... toch best een verrassende band

Qua punk..

Vind je A Wilhelm Scream, Cancer Bats, Streetlight Manifesto, Gogol Bordello, Leftover Crack etc. niet vernieuwend? Mwah.. ik vind dat sommigen van die bands toch aardig wat anders dan mainstream punk doen

Qua rock kan ik het met je eens zijn.. behalve Porcupine Tree, Muse, Radiohead, Placebo en nog een zootje oudere bands is er weinig vernieuwends meer.

Mjah.. neem die hele britpopscene dan... dat is ook gewoon ripoff van 30-40 jaar terug, maar in een iets moderner jasje

Qua metal.. pfoe... Ja Textures dus, mjah.. is Nederlands enzo... die hele Gothic-metal zooi met zangeressen is ook over de top heen. Het wordt idd tijd voor een nieuwe doorbraak qua nieuwe muziekstroming, want op festivals komen toch vaak bands die al een keer geweest zijn.... Misschien zoiets als Enter Shikari?

[ Bericht 2% gewijzigd door maniack28 op 05-06-2007 09:42:15 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:37:39 #182
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_50118544
quote:
Op zondag 3 juni 2007 20:34 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Ik hou wel van Punk, maar dat neemt niet weg dat de meeste Punkers er debiel uit zien en geen enkel benul hebben wat ideologie inhoud.

Daarom heb ik een hekel aan de meeste Punkers.
Mag ik ff heel hard lachen

Zo, nu jij weer
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:41:30 #183
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_50118625
quote:
Op zondag 3 juni 2007 23:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

[..]

[..]

Het is niet de bedoeling om hiervan een bandjes lijstjes topic te maken. Dingen als Tenacious D en Volbeat zijn best leuk, maar natuurlijk niets nieuws onder de zon. En Enter Shikari is best leuk, maar niet meer dan wat gepriegel in de ruimte.

Dit topic gaat over het grote plaatje, niet over een enkel bandje hier of daar. En het grote plaatje is dat rock al jaren niets spannends te bieden heeft behalve alles van de afgelopen decennia en uitgekauwde variaties daarop.
Maar waarom is alleen Rock dan dood? Volgens mij is alles dood, want er is geen enkele muziekstijl die echt iets spannends te bieden heeft en op het grote toneel (top 40, wereldwijd beroemd etc.) mag spelen... Niet in de dance, hip hop, rap, techno, hardcore, punk, metal, rock.. dus je verwijt gaat nu naar de rock en de metal, terwijl eigenlijk alle scenes nauwelijks vooruitgang boeken. (Alleen kan jij daar niet over oordelen,want je geeft zelf aan dat je sinds kort pas veel naar elektronische muziek luistert... tsja.. dan kan het ook moeilijk niet vernieuwend zijn, je kent het immers nog niet )
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 5 juni 2007 @ 09:47:26 #184
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50118757
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:56 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Nou, niet rottend hoor. Het wordt er gelukkig zo vaak uitgehaald dat het niet zo snel gaat rotten

En hoe kun je allerlei soul/R&B zangers noemen en de verreweg meest getalenteerde (Stevie Wonder ) nou vergeten Al heeft die ook al 30 jaar geen echt goed album meer gehad.
OK, klassieke muziek is gemummifeerd, waarbij operahuizen en concertzalen dienen als mausoleum.

En Stevie is niet zo dood als de andere drie (toen Stevie z'n betere werk ging maken waren 2 van de 3 al dood; ik ben zelf ook niet zó'n fan van het werk van meneer Wonder; ik zat er eerder aan te denken om Ray te noemen)
pi_50119535
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 00:04 schreef MASD het volgende:
De nieuwe rock is voornamelijk kut omdat iedereen er zo bijloopt

!
pi_50123911
quote:
Op maandag 4 juni 2007 09:48 schreef Doc het volgende:

[..]

Of Jimi H., Bonzo, Jim M, Janis J., Freddy M., Brian J., John L., Paul B., etc ...
Dude het is FreddiE M + en vergeleken met hem is iedereen saai.

Wie de neuk is Bonzo dan?
Everything Is About Sex Except Sex. Sex Is About Power
pi_50124672
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:42 schreef Megalomaniac het volgende:

[..]

Wie de neuk is Bonzo dan?
Bonzo was de drummer van die band waar dat bandje van Freddie M het in het begin allemaal van afgekeken heeft......
  dinsdag 5 juni 2007 @ 13:10:51 #188
143364 Dont_Panic
Give me my wings!
pi_50124768
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:41 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Maar waarom is alleen Rock dan dood? Volgens mij is alles dood, want er is geen enkele muziekstijl die echt iets spannends te bieden heeft en op het grote toneel (top 40, wereldwijd beroemd etc.) mag spelen... Niet in de dance, hip hop, rap, techno, hardcore, punk, metal, rock.. dus je verwijt gaat nu naar de rock en de metal, terwijl eigenlijk alle scenes nauwelijks vooruitgang boeken. (Alleen kan jij daar niet over oordelen,want je geeft zelf aan dat je sinds kort pas veel naar elektronische muziek luistert... tsja.. dan kan het ook moeilijk niet vernieuwend zijn, je kent het immers nog niet )
Ik geef je groot gelijk!
pi_50125006
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:41 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Zo is het. Muziek kan nu eenmaal geen twee keer uitgevonden worden.
pi_50125275
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:08 schreef cafca het volgende:

[..]

Bonzo was de drummer van die band waar dat bandje van Freddie M het in het begin allemaal van afgekeken heeft......
pi_50125600
eens met TS. Roep het al jaren, maar het wil maar niet doordringen dat vroeger alles beter was...
pi_50125818
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:38 schreef Toffe_Ellende het volgende:
eens met TS. Roep het al jaren, maar het wil maar niet doordringen dat vroeger alles beter was...
Ben je al zo oud dan?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:04:47 #193
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_50126488
Wat betreft de grote acts in muziekland lijkt TS een punt te hebben, maar ik denk dat dat eerder een gevolg is van het krampachtig boeken van bekende namen door de festivals. Er zijn flink meer festivals dan vroeger en men probeert elkaar de loef af te steken/de festivalgangers af te nemen. Verder is de spoeling van de muziek (in het algemeen) veel dunner geworden door de enorme toename in het gemak van opnemen van demo's/cd's en verspreiding hiervan door de opmars van pc en internet. Bands worden nauwelijks meer groot gemaakt door promoters, en de bands waarbij het wel gebeurd zijn diegenen waarbij ze redelijkerwijs kunnen zeggen of ze hitpotentie hebben, en dus de investeringen waard zijn.

Er zijn nog vernieuwende bands, maar die halen het niet zo makkelijk meer naar het hoofdpodium van een festival, en dat is jammer, want als je regelmatig naar festivals gaat zie je toch vaak dezelfde bands terug. Maar ik denk niet dat de muziek dood is, eerder het distributiekanaal waarlangs de muziek ons bereikt. Er zijn nagenoeg geen festivals die het aan durven minder bekende, kwalitatief goede bands op het hoofdpodium te zetten, als headliner. En dat is de eerste stap naar een sterrenstatus als band. Dus de bal ligt niet zo zeer bij de vele bands die hun muziek maken en ding doen, waaronder ook menig "nieuw" concept te vinden is, maar bij de dames en heren platen- en festivalbazen.
pi_50127338
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:44 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Ben je al zo oud dan?
Dat maakt volgens mij weinig uit?
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:57:23 #195
177242 Irien
Innit though
pi_50130135
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:42 schreef Megalomaniac het volgende:

[..]

Eens!!!

Ik ben het er ook wel mee eens dat er geen duidelijke nieuwe stroming is in de Rock sinds grunge en Nu metal

Maar ik vind de Arctic Monkeys toch behoorlijk spannend!!! Het zit zo inventief in elkaar, die afwisselende ritmes (geweldige drummer), die rare melodieën... spelen met observaties en taal...originele rifjes.
En het speelplezier spat er van af!

Rock is niet dood!!!

Vind verder combinaties met wave zoals CSS en The Killers ook cool.
Between the click of the light and the start of the dream
pi_50130145
Al die kindjes die hun muziek beter vinden dan die van anderen.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:59:04 #197
144963 Meneer_de_Hond
It's extremely furry!
pi_50130196
rock ging medio/eind jaren 70 al dood
Just me and the pygmy pony, over by the dental floss bush
pi_50130250
denken dat rock vernieuwing nodig heeft
pi_50130410
dank u mod
  dinsdag 5 juni 2007 @ 16:07:25 #200
46794 Berkery
Fat bastard
pi_50130448
* Ding Dong *

Ik heb even met een roestig broodmes wat censuur toegepast, nu weer allemaal braaf en on topic graag
  dinsdag 5 juni 2007 @ 16:09:16 #201
177194 aightZz
Lekkerrrrrrr Bonken!!
pi_50130509
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:07 schreef Berkery het volgende:
* Ding Dong *

Ik heb even met een roestig broodmes wat censuur toegepast, nu weer allemaal braaf en on topic graag
Wrm is mijn post deleted? Ik mag toch mijn mening geven? Als ik ROCK niks vind dan zeg ikdat, dit is toch een vrij land? dus kan ik mijn mening geven.. dat andere er tegen in gaan is hun probleem, ik geef mijn mening.. Laag hoor.
pi_50130543
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:09 schreef aightZz het volgende:

[..]

Wrm is mijn post deleted? Ik mag toch mijn mening geven? Als ik ROCK niks vind dan zeg ikdat, dit is toch een vrij land? dus kan ik mijn mening geven.. dat andere er tegen in gaan is hun probleem, ik geef mijn mening.. Laag hoor.
Lees ff de OP.
pi_50130569
jezus ban die malloot. meningen
underground forever baby
  dinsdag 5 juni 2007 @ 16:11:19 #204
46794 Berkery
Fat bastard
pi_50130575
quote:

[..]

Daar mag je over klagen, maar dan in het feedback topic graag.
pi_50130607
quote:

[..]

Tja, en als Berkery vind dat jou mening niet ter zake doet in dit topic, wordt deze verwijderd

Ieder heeft recht op zijn mening, maar de meningen van Mods zijn nou eenmaal meer gelijk als die van gewone relnichten
pi_50130815
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:07 schreef Berkery het volgende:
* Ding Dong *

Niet wetende dat ik op tien minuten aan mijn oneliner heb zitten sleutelen en er een prof. journalist op taalfouten heb laten checken.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 16:54:34 #207
118784 denka
Vrijheid! Blijheid!
pi_50131884
Eensch met TS.

Over dit heb ik ook al vaker nagedacht en kom ook telkens tot dezelfde conclusie. Het is helaas zo. Als dalijk de oude garde helemaal is gestopt dan zou ik niet weten of ik ook nog wel naar een metalfestival zou gaan want het is toch nog Ozzy, Priest, Maiden, Sabbath (Heaven & Hell), Slayer, Helloween, Metallica, Iced Earth, etc..waarvoor ik naar een concert/festival ga. Om eerlijk te zijn vind ik de nieuwkomers drie keer niks en ga toch weg met nu-metal

Ik denk dat we er vrede met moeten hebben dat er een tijd van komen en gaan is zoals bij alle muziekstijlen uit de verschillende tijden.

Gelukkig heb ik mijn cd's nog
Actually I don't remember being born, It must have happened during one of my black outs..
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:43:37 #208
117776 OFfSprngr
pi_50140197
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:37 schreef maniack28 het volgende:

[..]

Mag ik ff heel hard lachen

[afbeelding]

Zo, nu jij weer
Een hanekam is niet alleen beperkt tot de Punk wereld hoor en met als een Punk uitzien doel ik dus op kleding, maar zoals jij nu dus me al probeert te pakken op uiterlijk vindt ik dus weer compleet stereotype aangezien ik het ook over ideologie heb, het gene wat ikzelf veel belangrijker vind.
.
.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:44:18 #209
117776 OFfSprngr
pi_50140221
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 08:34 schreef Doc het volgende:

[..]

Als je deze man niet kent hoor je je muil te houden in een topic dat over rock gaat
Je kunt het ook gewoon zeggen in plaats van 3 dagen lang moeilijk gaan lopen doen.

Overigens luister ik niet eens zoveel gewone rock, kijk maar op mn fotoboek.
.
.
pi_50140417
Tja, ik ga lekker genieten dadelijk op FoR. Met een biertje in mijn hand naar Ronnie, Tony en Geezer kijken. Beetje Ozzy toejuichen, De Maiden mannen laten doen wat ze het best kunnen en genieten van de technische kwaliteit van Dream Theater. Ik ga gewoon een, voor mij, historisch weekend in waarin ik lekker muziek mee kan bleren die ik al jaren draai. Waarschijnlijk is het de laatste keer dat ik Ozzy live kan zien en realiseerd die pulpmassa in zijn hoofd over een tijdje, dat hij eigenlijk toch echt niet meer levensvatbaar is.

De TS heeft gelijk dat er wening vernieuwends is de laatste tijd, alleen zo dramatisch vind ik het niet. Het gaat wel steeds harder en het lijkt idd allemaal op elkaar, maar dat vind ik van die Techno / House / Pop rommel nog veel meer. Laatst voor de gein eens TMF top 40 gekeken. Grappig dat ik ineens een ripoff van Mike Oldfield hoor (To France met een house beat). Nee, niet mijn stijl en dat zal het ook nooit worden. Misschien dat ik te oud ben, wie weet.

Maar goed, ik ben er heilig van overtuigd dat er t.z.t. wel weer een nieuw genre opstaat. Gaat het op elkaar lijken? Vast en zeker, maar dat is al zo sinds ik in 76 het daglicht heb gezien. Ik ga nu kant 2 van Hemispheres opzetten (voor de 7446738ste keer), lekker een biertje pakken en denken aan de tijd dat mijn pa die plaat ook draaide om mij in slaap te krijgen...

Tot op FoR!

[ Bericht 0% gewijzigd door ZFLaSH op 05-06-2007 20:55:09 (typo) ]
  dinsdag 5 juni 2007 @ 20:50:13 #211
117776 OFfSprngr
pi_50140516
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:35 schreef maniack28 het volgende:
Textures... toch best een verrassende band

Qua punk..

Vind je A Wilhelm Scream, Cancer Bats, Streetlight Manifesto, Gogol Bordello, Leftover Crack etc. niet vernieuwend? Mwah.. ik vind dat sommigen van die bands toch aardig wat anders dan mainstream punk doen
A Wilhelm Scream is de band na Smacking Issiah die weer veel op bands lijkt zoals Stretch Arm Strong en de andere meer Melo-Hardcore bands die er al zijn.
Cancer Bats ken ik niet maar zo te lezen is schijnbaar erg sXe/Metalcore en om die scene vernieuwend te noemen is al helemaal uit den boze.
Streetlight Manifesto is al zoveelste Ska-Punk band.
Gogol Bordello daarintegen is dan wel weer wat anders.
En Leftöver Crack is de band na Choking Victim en praktisch precies het zelfde als elke andere Crack Rock Steady bands.

Maar goed, Choking Victim zou je in princiepe wel kunnen toe voegen aan het rijtje samen met wellicht Gogol Bordelle en vroege Real McKenzies en Blood & Whiskey.
quote:
Enter Shikari?
Zie Nintendocore.
.
.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 22:11:55 #212
177242 Irien
Innit though
pi_50144330
Nu op tv: Almost Famous. Philip Seymour Hoffman verklaart er als rockjournalist rock al zo goed als dood in '73...op z'n laatste sputterende adem....
Een oude stelling dus!

Maar sindsdien is er toch nog zat rock gemaakt? Zoals eerder gezegd: zolang het gespeeld wordt en ervan genoten wordt is rock niet dood.
Between the click of the light and the start of the dream
pi_50144528
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:11 schreef Irien het volgende:
Maar sindsdien is er toch nog zat rock gemaakt? Zoals eerder gezegd: zolang het gespeeld wordt en ervan genoten wordt is rock niet dood.
Het is inderdaad hoe je het maar ziet. De TS vindt dat rock dood is als er niet echt vernieuwing meer plaats vindt. Zelf vind ik ook dat rock pas dood is als het niet meer gemaakt wordt.
  woensdag 6 juni 2007 @ 01:15:40 #214
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_50150508
80s rock
Ik ben inmiddels overleden
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:57:53 #215
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_50167215
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:43 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Een hanekam is niet alleen beperkt tot de Punk wereld hoor en met als een Punk uitzien doel ik dus op kleding, maar zoals jij nu dus me al probeert te pakken op uiterlijk vindt ik dus weer compleet stereotype aangezien ik het ook over ideologie heb, het gene wat ikzelf veel belangrijker vind.
Ik probeerde je niet te pakken, ik moest alleen lachen om je post in combi met je fotoboek
  woensdag 6 juni 2007 @ 15:59:15 #216
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_50167282
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:50 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

A Wilhelm Scream is de band na Smacking Issiah die weer veel op bands lijkt zoals Stretch Arm Strong en de andere meer Melo-Hardcore bands die er al zijn.
Cancer Bats ken ik niet maar zo te lezen is schijnbaar erg sXe/Metalcore en om die scene vernieuwend te noemen is al helemaal uit den boze.
Streetlight Manifesto is al zoveelste Ska-Punk band.
Gogol Bordello daarintegen is dan wel weer wat anders.
En Leftöver Crack is de band na Choking Victim en praktisch precies het zelfde als elke andere Crack Rock Steady bands.

Maar goed, Choking Victim zou je in princiepe wel kunnen toe voegen aan het rijtje samen met wellicht Gogol Bordelle en vroege Real McKenzies en Blood & Whiskey.
[..]

Zie Nintendocore.
Ach.. ik vind het allemaal vrij vernieuwend vergeleken bij een hoop "mainstream" punk.. mjah, als je er al heel lang in zit ken je het allemaal al. Maar dat is met alle muziekstijlen... op den duur ken je zoveel, dan heb je alles wel gehoord
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:36:24 #217
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50168681
Metal was voor mij altijd al dood, tenzij je het over de echte metal hebt, waarbij metal nog als metal klonk.

Maar het is wel zo. Zelfs een band als the Mars Volta, mijn absolute favoriet van de afgelopen jaren, is qua vernieuwing gebaseerd op totaal onbeluisterbaar dissonant gepriegel en daar waar ze wel briljante dingen doen (Frances the Mute) zijn het toch vaak weer "verwijzingen naar.." en lijkt het meer op een manisch-depressieve stuiptrekking (wel een hoogtepunt voortbrengend) van een stroming die zijn laatste adem aan het uitblazen is (nu behoeft dat natuurlijk weer enige nuance, want ik ben er van overtuigd dat vrijwel alle muziek zo zijn inspiratie kent en dat kwaliteit niet het equivalent van vernieuwing maar van overtuiging is).

Dan praten we natuurlijk alleen over het topje van de ijsberg, de mainstream rock, maar wat heeft de door "de kenners" geadoreerde underground of indie scene nou meer te bieden? Helemaal niks. Nu kan ik dat natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen, maar als je er soms rondzoekt.. wat een wanhopige schreeuwen naar aandacht hoor je dan. De ene ongeinspireerde poging om quasi-onverschillig cool te zijn, en dit het liefst ingetogen te doen, na de ander passeren. Dat is toch te walgelijk voor woorden. Rock hoort uitbundig te zijn.

En ik weet ook wel waar de schoen knelt. Mensen zijn niet meer bereid om risico's te nemen. Vroeger hield de rock 'n roll leefstijl in dat je totaal geen rekening hield met wat er komen ging, met alle gevolgen van dien. Om de emoties die rock 'n roll kenmerken los te maken moet je zo diep gaan dat dit je mentaal niet in de koude kleren kan gaa nzitten. En dat is precies wat er totaal mist in het huidige klimaat. Rock n roll in zn puurste vorm zet aan tot geestelijke verwaarlozing bij de makers, hoe dan ook. Mensen nu zijn gewoon te lief en willen daar blijkbaar niet mee geassocieerd worden. Ze willen ook niet meer met al hun ziel en zaligheid de hele wereld laten weten dat ze er zijn, want dat kan als grootheidswaanzin worden opgevat. Het is gewoon te berekenend geworden. En rock 'n roll is wars van berekening. Spontane rock n roll kan van elk cliché een briljant stukje muziek maken.

En dus wordt het inderdaad tijd voor andere stromingen. Wat heeft de toekomst? Elektronische muziek, klopt. Ik denk dat als je echt goede, vernieuwende en geinspireerde muziek wilt horen je daar beter kan gaan kijken dan in de rock-muziek. En de rap en dat soort negerdingen wil ik ook niet uitvlakken. De Jeugd van Tegenwoordig, geniaal. Kubus (& Bang Bang), onovertroffen.. en dan hebben we het niet over de raps, maar over de totaal frisse benadering van de muziek. Die klinkt weer als n klokje. Zoals 40 jaar geleden die muziek van the Beatles dat ook deed ( en ook werd afgemaakt door de kenners)
pi_50169031
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 22:11 schreef Irien het volgende:
Nu op tv: Almost Famous. Philip Seymour Hoffman verklaart er als rockjournalist rock al zo goed als dood in '73...op z'n laatste sputterende adem....
Een oude stelling dus!

Natuurlijk humor dat het net een paar jaar voor de punk/postpunk/new wave/synthpop is De jaren tachtig was het decennium denk ik op het gebied van rock waar nog echt vernieuwende dingen gedaan werden dmv van onrockachtige instrumenten en effecten. De jaren negentig waren duidelijk voor de electronica en voor weer echte popliedjes met een scherp randje. Nu lijkt alles met elkaar geintegreerd, bij alles wat je hoort denk je: dit heb ik eerder en beter gehoord.
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:51:06 #219
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50169162
En ik zeg niet dat er helemaal niks meer is. Maar als je nou kijkt, binnen de mainstream. Muse, 1 briljant album, 1 semi... een tijdje lekker geinspireerde concerten. En binnen no-time weten ze zich geen raad meer met hun talent ofzo. Zelfde geldt voor Coldplay, Anouk, System of a Down (laat mensen maar zeiken, Parachutes was goddelijk, Toghetter Alone zelden overtroffen in rechttoe-rechtaan rock, Toxicity: metal kan dus toch op een muzikale manier opgelost worden). Als er al uitschieters zijn dan zijn ze net zo snel uitgebrand als dat ze gekomen zijn.
pi_50169244
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 16:36 schreef wallofdolls het volgende:

*interessante lap tekst*
kunnen we dan niet gewoon concluderen dat rock&roll aan het veranderen/verandert is, in plaats van het meteen 'dood' te verklaren?
pi_50169297
-

[ Bericht 99% gewijzigd door fretclick op 06-06-2007 16:55:01 ]
  woensdag 6 juni 2007 @ 16:58:28 #222
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50169438
't Is misschien een beetje een vlotte conclusie. Maar ik word zelf wel eens een keertje doodmoe van dat oude verjaarde geluid van de muziek die ik normaliter luister. En hoe ik dan ook mn best doe, ik kom vrij weinig nieuwe dingen tegen die als vervanger kunnen dienen. Evenals bij de topicstarter doet electronica mij veel meer, hoewel ik mijn weg daar nog niet echt in weet te vinden.
pi_50169660
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 16:51 schreef wallofdolls het volgende:
En ik zeg niet dat er helemaal niks meer is. Maar als je nou kijkt, binnen de mainstream. Muse, 1 briljant album, 1 semi... een tijdje lekker geinspireerde concerten. En binnen no-time weten ze zich geen raad meer met hun talent ofzo. Zelfde geldt voor Coldplay, Anouk, System of a Down (laat mensen maar zeiken, Parachutes was goddelijk, Toghetter Alone zelden overtroffen in rechttoe-rechtaan rock, Toxicity: metal kan dus toch op een muzikale manier opgelost worden). Als er al uitschieters zijn dan zijn ze net zo snel uitgebrand als dat ze gekomen zijn.
Ja, uitzonderingen zijn er natuurlijk. Binnen de metal zijn dat Tool, System of a Down (met Toxicity), Opeth... vernieuwende, complexe muziek voor een groter publiek.
  woensdag 6 juni 2007 @ 18:02:27 #224
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_50171162
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 16:36 schreef wallofdolls het volgende:
Dan praten we natuurlijk alleen over het topje van de ijsberg, de mainstream rock, maar wat heeft de door "de kenners" geadoreerde underground of indie scene nou meer te bieden? Helemaal niks. Nu kan ik dat natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen, maar als je er soms rondzoekt.. wat een wanhopige schreeuwen naar aandacht hoor je dan. De ene ongeinspireerde poging om quasi-onverschillig cool te zijn, en dit het liefst ingetogen te doen, na de ander passeren. Dat is toch te walgelijk voor woorden. Rock hoort uitbundig te zijn.

En ik weet ook wel waar de schoen knelt. Mensen zijn niet meer bereid om risico's te nemen. Vroeger hield de rock 'n roll leefstijl in dat je totaal geen rekening hield met wat er komen ging, met alle gevolgen van dien. Om de emoties die rock 'n roll kenmerken los te maken moet je zo diep gaan dat dit je mentaal niet in de koude kleren kan gaa nzitten. En dat is precies wat er totaal mist in het huidige klimaat. Rock n roll in zn puurste vorm zet aan tot geestelijke verwaarlozing bij de makers, hoe dan ook. Mensen nu zijn gewoon te lief en willen daar blijkbaar niet mee geassocieerd worden. Ze willen ook niet meer met al hun ziel en zaligheid de hele wereld laten weten dat ze er zijn, want dat kan als grootheidswaanzin worden opgevat. Het is gewoon te berekenend geworden. En rock 'n roll is wars van berekening. Spontane rock n roll kan van elk cliché een briljant stukje muziek maken.
Als ik je woorden nu goed interpreteer, dan zet je nu vooral rechttoe-rechtaan rock op een voetstuk, de "bloed, zweet en tranen"-variant. Dat mag wat mij betreft best, maar dergelijke rock is vaak ook niet echt meer van deze tijd. Nieuwe bands die gewoon "een potje stevig willen rocken" komen vaak ook niet veel verder dan het naspelen van hun idolen (Danko Jones ), en missen ook de ambitie om meer dan dat te doen (verfrissende uitzonderingen als McLusky en Giddy Motors daargelaten, allebei bands die overigens naar vertrouwde rock-traditie zijn geïmplodeerd voordat ze ooit aan een doorbraak toekwamen). Nieuwe grootheden in de "echte rock & roll" zijn ook zelden meer te noemen dan flauwe gimmicks, waarvan je er eigenlijk maar een paar in je belevingswereld kan toelaten, omdat ze je anders finaal de keel gaan uithangen. Het is echter ook niet in die hoek dat de meest interessante dingen gebeuren.

Deerhoof, Menomena, Hyper Kinako, Thee More Shallows, Liars, Malajube, Battles, TV on the Radio, stuk voor stuk in mijn optiek geweldige bands die met grensverleggende dingen bezig zijn. Je mag het verder wel niks vinden en gelijkstellen aan interessantdoenerij (en ik weet dat het onvermijdelijk is in een topic als deze dat iemand op basis van een paar van die namen al besluit dat mijn smaak helemaal kut is, en dat vervolgens als officieel "weerwoord" poneert ), maar ik vind het helemaal niet erg als er wat meer wordt nagedacht over een compositie, zeker niet als dat het eindresultaat ten goede komt. En dat lijkt ook wel een beetje de tendens te zijn in een (overigens steeds verder uitdijende) underground. Andere generatie, andere beleving van muziek?

De "oude" Rock 'n roll oude stijl mag je wat mij betreft zo dood verklaren als je wil, maar er zijn nog meer dan genoeg interessante dingen te vinden binnen de underground die rockmuziek zelf tenminste nog aan de beademingsapparatuur houden.

Oh, en alhoewel de stortgolven aan klonen binnen de huidige Britse indiestromingen het genre eigenhandig de nek aan het omdraaien zijn, vind ik wel dat ook daar best leuke muziek uit voortgekomen is. Je kunt de invloeden weliswaar makkelijk terugvoeren tot bands als Gang of Four, The Chameleons, Joy Division en Television, maar een aantal van hen doen dat vaak toch wel met een frisse insteek. Overigens vind ik dat er op dit moment in die ondertussen welbekende postpunk/new wave-stijl meer rek zit dan in grunge en rock 'n roll, maar over niet al te lang van nu wordt die stijl uiteraard weer gewoon voor een jaartje of 20 begraven.
pi_50171409
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 17:05 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ja, uitzonderingen zijn er natuurlijk. Binnen de metal zijn dat Tool, System of a Down (met Toxicity), Opeth... vernieuwende, complexe muziek voor een groter publiek.
Vond Tool nou juist weer zo'n gebakken lucht band die wel moeilijk deed maar eigenlijk niks te zeggen had. Hun productie en alle toeters en bellen maken het misschien complex, maar hun muziek zelf is dat niet, eerder gelikt. Beetje zoals Pink Floyd vroeger.

Opeth is dan weer wel goed en wat mij betreft zo'n beetje het eindstadium van de metal. Ik zie niet in hoe daar op kan worden voortgeborduurd. Langer, complexer en muzikaal en stylistisch gevarieerder kan het volgens mij niet echt. Dus kan het alleen nog maar terug (korter, sneller) of op deelgebieden doorgaan (folkmetal enzo).
  woensdag 6 juni 2007 @ 18:36:28 #226
149345 StunningCunt
So what you boring little cunt
pi_50172059
In de metal zijn er altijd vernieuwende bandjes bezig. Vooral Mastodon vind ik erg goed en ze weten ook een vrij groot publiek te bereiken. Maar laten we eerlijk zijn: De Metallica's, Slayer's, Megadeth's, Pantera's en ook de GNR komen nooit meer terug. Zo groot zie ik een band nooit meer worden. Iedereen kan tegenwoordig een plaat uitbrengen, een myspace pagina maken en klaar is kees. Er zijn zo ontzettend veel bandjes die ook nog eens op elkaar lijken, zoals alle "The.." bandjes uit de UK, vul zelf maar in. Jammer maar "t wordt nooit meer zoals t was"
A lapse of perception
  woensdag 6 juni 2007 @ 19:01:36 #227
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50172849
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 18:02 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Als ik je woorden nu goed interpreteer, dan zet je nu vooral rechttoe-rechtaan rock op een voetstuk, de "bloed, zweet en tranen"-variant. Dat mag wat mij betreft best, maar dergelijke rock is vaak ook niet echt meer van deze tijd.
Als ik je woorden nu goed interpreteer, interpreteer jij dat ik het, heel globaal, over de AC/DC's van deze wereld heb. Nee, van mijn part interpreteer je het in termen als The Soft Machine ofzo. Maar zoals ik zei, ik weet natuurlijk bij lange na niet alles wat er speelt, dus als mijn woorden al 1% op feiten gebaseerd zijn dan vind ik dat al ruim geschat. (ik weet wel dat lekker afgeven en zeiken op bands en stromingen veel nieuwe interessante bands kan opleveren dus ik zal zeker even wat jij hier aandraagt gaan luisteren )
  woensdag 6 juni 2007 @ 19:20:31 #228
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_50173530
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 19:01 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Als ik je woorden nu goed interpreteer, interpreteer jij dat ik het, heel globaal, over de AC/DC's van deze wereld heb. Nee, van mijn part interpreteer je het in termen als The Soft Machine ofzo. Maar zoals ik zei, ik weet natuurlijk bij lange na niet alles wat er speelt, dus als mijn woorden al 1% op feiten gebaseerd zijn dan vind ik dat al ruim geschat. (ik weet wel dat lekker afgeven en zeiken op bands en stromingen veel nieuwe interessante bands kan opleveren dus ik zal zeker even wat jij hier aandraagt gaan luisteren )
The Soft Machine is trouwens dan wel weer bijzonder cool.
En veel succes met die door mij aangedragen bandjes. Bij sommigen zal de eerste kennismaking waarschijnlijk niet meevallen, dus wees gewaarschuwd. Als je nog bepaalde tips wil hebben wat het werk van die artiesten betreft, geef maar een gil. Maar niet alles is even toegankelijk.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 juni 2007 @ 21:44:08 #229
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50179977
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 18:12 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Vond Tool nou juist weer zo'n gebakken lucht band die wel moeilijk deed maar eigenlijk niks te zeggen had. Hun productie en alle toeters en bellen maken het misschien complex, maar hun muziek zelf is dat niet, eerder gelikt. Beetje zoals Pink Floyd vroeger.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 juni 2007 @ 21:46:50 #230
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50180088
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 18:36 schreef StunningCunt het volgende:
Maar laten we eerlijk zijn: De Metallica's, Slayer's, Megadeth's, Pantera's en ook de GNR komen nooit meer terug.
Leuk dat Slayer genoemd wordt (ik hou wel van die band), maar als de ziet dat Slayer en Slipknot om de beurt headdlinede, die tour die ze samen deden valt er wel wat af te dingen op die stelling van je. En zo groot was/is Megadeth nou ook weer niet. Pantera was ook geen stadionact. Alleen van metallica en GNR valt iets over hun "grootte" te zeggen.
pi_50180254
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 18:12 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Opeth is dan weer wel goed en wat mij betreft zo'n beetje het eindstadium van de metal. Ik zie niet in hoe daar op kan worden voortgeborduurd. Langer, complexer en muzikaal en stylistisch gevarieerder kan het volgens mij niet echt. Dus kan het alleen nog maar terug (korter, sneller) of op deelgebieden doorgaan (folkmetal enzo).
Wie zegt dat progressie per se moet zitten in complexiteit? De hele prog wereld bewijst dat dat totaal niet klopt. Het kan wel, kijk maar naar Meshuggah en Textures enzo... maar Tool hoort daar niet bij. Tool was vernieuwend (let op was!) omdat ze iets deden dat geen enkele band (op Led Zeppelin na misschien) deed, namelijk ontoegankelijke compromisloze muziek maken en zonder behulp van marketingtrucjes en dan toch een miljoenenpubliek bereiken. Mond-tot-mondreclame. Tja, door bezeten fans is die glans er een beetje afgeraakt. Overigens borduren ze nu voort op wat ze al deden en dat is mijn kritiek op TOOL nu... zet je deze onzin allemaal even opzij, blijft er genoeg over om van te genieten natuurlijk.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 juni 2007 @ 21:53:48 #232
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50180419
Mwoah, ttv die CD waar Sober op staat - en die ik best dragelijk vind - vond ik het een aardige (iets donkerder) variant van Soundgarden, maar niet echt vernieuwend of zo.
pi_50180856
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 21:53 schreef Doc het volgende:
Mwoah, ttv die CD waar Sober op staat - en die ik best dragelijk vind - vond ik het een aardige (iets donkerder) variant van Soundgarden, maar niet echt vernieuwend of zo.
De zang van Maynard Keenan was/is uniek te noemen net als die van de meeste alternative zangers uit die tijd. Ik vind dat ook tellen. Luister nu maar eens naar de stemmen van de hedendaagse bands. Ze zijn bijna allemaal beinvloed door de zangers uit die tijd. Zo gaat dat met elke generatie trouwens. Chris Cornell deed ook Robert Plant na. Eddie Vedder deed Roger Daltrey, Jim Morrison etc. Het debuut van Tool vind ik trouwens ook niet eens zo bijzonder, maar die stem heeft hun gered denk ik. The God Machine had in die klasse wat minder succes...
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 juni 2007 @ 22:14:30 #234
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50181417
Uniek? Met z'n versleten Peter Gabiel in Genesis act? En qua stem vinnik 'm niet zo heel bijzonder eigenlijk...
pi_50181578
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 22:14 schreef Doc het volgende:
Uniek? Met z'n versleten Peter Gabiel in Genesis act? En qua stem vinnik 'm niet zo heel bijzonder eigenlijk...
Die act is er puur qua imago. De TOOLzanger hoort niet achter een microfoonstandaard te staan.

En tja, ik vind hem dus wel bijzonder (hoewel alweer door velen geimiteerd)... een meningsverschil.
  woensdag 6 juni 2007 @ 22:24:00 #236
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_50181891
Undertow had inderdaad Soundgarden invloeden, maar het geluid is wel uniek en direct herkenbaar (inderdaad ook door de zang van MJK) en het zit muzikaal goed in elkaar. De cd's daarna zijn overigens meer vernieuwend, maar goed, dit is een andere discussie

Gek genoeg gaat het nu ineens alleen nog over vernieuwing als in "een totaal eigen genre" oprichten of heel anders klinken. Vernieuwing en leven in een genre zIt volgens mij niet in alleen vernieuwing, maar ook in nieuwe kwaliteitsstandaarden (en dat kan variëren van productie tot songwriting tot emotionele lading). Echt iets compleet nieuws is ook niet meer te verzinnen, alles en iedereen is beïnvloed door anderen... Kritiek op een band of genre omdat ze voortborduren vind ik wat dat betreft niet altijd terecht (een eigen geluid houden is m.i. geen zwakte), vernieuwen is geen doel op zich. progressie zit in meer aspecten.

Als ik zo kijk vind ik de metal overigens wel aardig dood zitten momenteel, eenheidsworst troef, bands hebben geen herkenbaar eigen geluid.
"The whole image is that eternal suffering awaits anyone who questions God's infinite love. Believe or die! Thank you, forgiving Lord, for all those options.”
pi_50181942
Laten we eerlijk zijn: er zit veel eerlijk in de OP.
  woensdag 6 juni 2007 @ 22:27:01 #238
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_50182038
quote:
Ik noem iets als deftones - passenger...
pi_50182138
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 21:50 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Wie zegt dat progressie per se moet zitten in complexiteit? De hele prog wereld bewijst dat dat totaal niet klopt. Het kan wel, kijk maar naar Meshuggah en Textures enzo... maar Tool hoort daar niet bij. Tool was vernieuwend (let op was!) omdat ze iets deden dat geen enkele band (op Led Zeppelin na misschien) deed, namelijk ontoegankelijke compromisloze muziek maken en zonder behulp van marketingtrucjes en dan toch een miljoenenpubliek bereiken. Mond-tot-mondreclame. Tja, door bezeten fans is die glans er een beetje afgeraakt. Overigens borduren ze nu voort op wat ze al deden en dat is mijn kritiek op TOOL nu... zet je deze onzin allemaal even opzij, blijft er genoeg over om van te genieten natuurlijk.
Hmmm, nou, dan houd ik het er maar gewoon op dat ik er niets aan vind.
Maar wat je over de Zepsters zegt hoor je vaker maar vind ik onzin; die gasten waren ontzettend gelikt en berekenend (compromisloos, ha, de 60s waren al praktisch voorbij!) en voor hun marketingtrucjes hadden ze Peter Grant.

Ik zit trouwens net wat Jimi Hendrix te luisteren en dat brengt me op een punt dat eigenlijk wel verband houdt met de TT: de rassensegregatie binnen rockmuziek. Het begon zo veelbelovend in de jaren '60, maar sindsdien is rock een bijna uitsluitend blanke aangelegenheid geworden.
Misschien als dat eens echt veranderd (en dan bedoel ik niet zoiets als Lenny Kravitz ), dat we dan in de komende jaren nog eens naar wat anders kunnen luisteren dan puistige Britse retroretroretroretroretro popbandjes.
pi_50182686
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 22:29 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Maar wat je over de Zepsters zegt hoor je vaker maar vind ik onzin; die gasten waren ontzettend gelikt en berekenend (compromisloos, ha, de 60s waren al praktisch voorbij!) en voor hun marketingtrucjes hadden ze Peter Grant.
Zeppelin bracht weinig singles uit he. Hun albums verkochten wel geweldig natuurlijk. Ze zouden wel genoeg airplay hebben gehad, want toen kwam dat soort muziek nog gewoon op de radio. Het is wellicht ook gevaarlijk om twee totaal verschillende tijdperken met elkaar te vergelijken.
  woensdag 6 juni 2007 @ 23:53:13 #241
143364 Dont_Panic
Give me my wings!
pi_50185557
Het hele probleem over het wel of niet dood zijn van de rock, komt ook deels voort uit het verschil in smaak.
Zo blijkt voornamelijk uit de laatste 2 pagina's van dit topic.
  donderdag 7 juni 2007 @ 03:34:48 #242
117776 OFfSprngr
pi_50189181
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 16:51 schreef wallofdolls het volgende:
Anouk
.
.
pi_50189196
Ach rock was al een statische muziek vanaf Elvis Presley. Alles geschoept.
***** Kraak.....
  donderdag 7 juni 2007 @ 03:55:19 #244
128262 horned_reaper
horned_reaper
pi_50189261
Slotje ?
  donderdag 7 juni 2007 @ 08:37:50 #245
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_50190521
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:44 schreef OFfSprngr het volgende:
Je kunt het ook gewoon zeggen in plaats van 3 dagen lang moeilijk gaan lopen doen.

Overigens luister ik niet eens zoveel gewone rock, kijk maar op mn fotoboek.
Ik had altijd al de indruk dat je je meer bezig hield met bands in subgenres plaatsen:
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 20:50 schreef OFfSprngr het volgende:
[..]
Melo-Hardcore
[..]
sXe/Metalcore
[..]
Ska-Punk
[..]
Crack Rock Steady
[..]
Nintendocore.
Maar we verklappen natuurlijk niet wie deze invloedrijke rocker was
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 03:55 schreef horned_reaper het volgende:
Slotje ?
Waarom?
Dommage arachide-fromage
  donderdag 7 juni 2007 @ 09:59:08 #246
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50192287
quote:
Dat gevoel heb ik ook altijd meteen als ik Tool luister. Hij lijkt heel wanhopig te proberen op Gabriel te lijken. Maar waar het bij Gabriel machtige intensiteit wordt wordt het bij Keegan machteloos gekreun. Zodra hij echt loskomt vind ik hem overigens wel buitengewoon aardig (Aenima, het nummer )
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 22:29 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Je praat nog steeds als iemand die ze nog nooit gehoord heeft. Gelikt? Jimmy Page maakte gemiddeld bijna 30 fouten per minuut en Robert Plant zong de helft van de tijd zo vals dat ie niet om aan te horen was. Berekenend? Kan best. Op the song remains the same staat een fragment waar Jones naar Bonham kijkt van "je speelt nu niks?" , met een "ik vond dit beter passen" schouderophaal als reactie en een goedkeurende reactie van Jones daarop. Hoe berekenend wil je t hebben.

[ Bericht 22% gewijzigd door wallofdolls op 07-06-2007 10:15:13 ]
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:02:37 #247
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50192390
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 03:34 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Anouk
Hoi, was de playmobile niet leuk meer?
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:30:38 #248
117776 OFfSprngr
pi_50193140
Phil Lynott, vieze homos.
.
.
pi_50193187
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 03:34 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Anouk
Eensch.
  donderdag 7 juni 2007 @ 10:46:21 #250
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50193618
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:32 schreef Megalomaniac het volgende:

[..]

Eensch.
ah misschien dat als jullie wat ouder zijn jullie door hebben dat het niet cool is om je imago op te krikken door af te geven op de mainstream
pi_50194384
De jaren '00 zijn gewoon de jaren van de herhaling, bij alle muziekstromingen... helaas. Laten we hopen dat de jaren '10 wat verfrissender zullen zijn. Ik denk dat de aanloop daar al voor gemaakt is door dingen als MySpace en YouTube..
  donderdag 7 juni 2007 @ 11:38:19 #252
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50195185
quote:
Op woensdag 6 juni 2007 18:02 schreef Grobbel het volgende:

[..]

Deerhoof, Menomena, Hyper Kinako, Thee More Shallows, Liars, Malajube, Battles, TV on the Radio
checked. 1 album dan. Het nummer cooper is vooral zoiets wat ik heel graag hoor. Daar heb ik voorlopig ook een klein puntje van kritiek: ze zetten het niet door, zijn net wat te terughoudend. Daardoor heb ik het idee dat er te veel briljante ideeen verloren gaan.
pi_50195261
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:46 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

ah misschien dat als jullie wat ouder zijn jullie door hebben dat het niet cool is om je imago op te krikken door af te geven op de mainstream
{insert standaard reactie}

Je vroeg erom.
  donderdag 7 juni 2007 @ 11:46:00 #254
117776 OFfSprngr
pi_50195458
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 10:46 schreef wallofdolls het volgende:

[..]

Bwahahahaha, bwahahahaa.
.
.
pi_50196712
Twee punten die al genoemd zijn, maar misschien de moeite om nog tot de aandacht te brengen:

Ik ga niet over rock praten, maar metal is niet dood, maar heeft zijn puberjaren al gehad. Het vernieuwt zich niet meer zo drastisch als vroegah, het is zich aan het uitkristalliseren (zie alle verschillende subgenres) en perfectioneren. Het is volwassen aan het worden zeg maar. Dood is het pas als het niet meer gemaakt wordt.

Het loont niet meer om vernieuwend te zijn. Groot word je tegenwoordig door alles en iedereen na te doen. Het is, imo, een misvatting om te denken dat het feit dat er geen grote vernieuwende bands meer opstaan betekent dat er geen vernieuwende muziek meer is.
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:01:13 #256
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_50197847
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 12:23 schreef Black_Tulip het volgende:
Twee punten die al genoemd zijn, maar misschien de moeite om nog tot de aandacht te brengen:

Ik ga niet over rock praten, maar metal is niet dood, maar heeft zijn puberjaren al gehad. Het vernieuwt zich niet meer zo drastisch als vroegah, het is zich aan het uitkristalliseren (zie alle verschillende subgenres) en perfectioneren. Het is volwassen aan het worden zeg maar. Dood is het pas als het niet meer gemaakt wordt.

Het loont niet meer om vernieuwend te zijn. Groot word je tegenwoordig door alles en iedereen na te doen. Het is, imo, een misvatting om te denken dat het feit dat er geen grote vernieuwende bands meer opstaan betekent dat er geen vernieuwende muziek meer is.
En vergeet ook niet dat het behoorlijk moeilijk is iets vernieuwends te brengen gezien het enorme aanbod van bestaande metal. Wil je vernieuwend bezig zijn, dan kom je al snel op onconventionele technieken uit waarvan het gros niet bij het genre past en/of er moeilijk in is in te passen. En dan mag je van goede huize komen wil je daar luisterbare muziek van maken, want dat is natuurlijk ook een criterium.
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:18:49 #257
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50198443
Een paar goede rock-bands van de laatste tijd (de 21ste eeuw):

The Mars Volta
The Strokes
Interpol
The Constantines
Slipknot
Muse
dEUS (ja, gaat al langer mee, maar benoemenswaardig; ze blijven altijd vernieuwen)
Kings of Leon

met andere woorden: rock is niet dood
Would Sir care for a starter of some garlic bread perhaps?
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
pi_50198457
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:01 schreef DivineJester het volgende:

[..]

En vergeet ook niet dat het behoorlijk moeilijk is iets vernieuwends te brengen gezien het enorme aanbod van bestaande metal. Wil je vernieuwend bezig zijn, dan kom je al snel op onconventionele technieken uit waarvan het gros niet bij het genre past en/of er moeilijk in is in te passen. En dan mag je van goede huize komen wil je daar luisterbare muziek van maken, want dat is natuurlijk ook een criterium.
Heeft natuurlijk ook met creativiteit te maken. Natuurlijk lijkt het alsof er veel soorten metal (of rock) zijn, maar echte talenten zouden zich daarvoor niet laten afschrikken. In 1965 had leek het ook alsof er al heel veel muzieksoorten waren. Maar de creatievelingen van toen (Beatles, Wilson, Zappa, Hendrix) braken gewoon door die beperkingen heen.

Maar toen heerste er ook nog een geest van 'alles is mogelijk' en die lijkt nu te zijn doodgeslagen door retro, commercie, cynisme en dictatoriale blanke babyboomers.
pi_50198516
Tv on the Radio mag ook wel genoemd worden. Zo divers maar toch een geheel.
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:21:05 #260
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50198531
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:19 schreef Soul79 het volgende:

Maar toen heerste er ook nog een geest van 'alles is mogelijk' en die lijkt nu te zijn doodgeslagen door retro, commercie, cynisme en dictatoriale blanke babyboomers.
Ach gut, opeens hebben mensen geen talent meer hoor.
pi_50198580
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:21 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ach gut, opeens hebben mensen geen talent meer hoor.
Haha, sorry heb snel mijn post geedit want dat bedoelde ik eigenlijk niet
  donderdag 7 juni 2007 @ 13:43:52 #262
117776 OFfSprngr
pi_50199404
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:18 schreef C21H23NO5 het volgende:

Slipknot

Ehm,.. nu is het officieel dood, bedankt!
.
.
  donderdag 7 juni 2007 @ 14:56:38 #263
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_50202330
quote:

The Mars Volta
The Strokes
Interpol
The Constantines
Slipknot
Muse
dEUS (ja, gaat al langer mee, maar benoemenswaardig; ze blijven altijd vernieuwen)
Kings of Leon

Meeste bands zijn inderdaad prima, maar Slipknot noemen als positieve uitzondering????
  donderdag 7 juni 2007 @ 18:36:00 #264
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50209948
yep, ben ook niet zo into da metal enzooo, maar toevallig vind ik slipknot goed.

Ik denk dat de meeste mensen die slipknot geen flikker aan vinden, nooit moeite gedaan hebben om er goed naar te luisteren. Goede muziek is gewoon goed...metal of glitterpop, dat maakt dan niet uit. Het is meer een kwestie van smaak.
No, thank you. I will proceed directly to the intravenous injection of hard drugs, please.
  donderdag 7 juni 2007 @ 18:38:32 #265
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50210001
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 13:43 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Ehm,.. nu is het officieel dood, bedankt!
cheap van je om alleen die te noemen.

nee, laten we even de laatste paar albums van offspring onder de loep nemen...als daar je tenen niet krom van gaan staan is het wel de kat die zelfmoord pleegt
  donderdag 7 juni 2007 @ 18:39:19 #266
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_50210015
quote:

The Mars Volta
The Strokes
Interpol
The Constantines
Slipknot
Muse
Kings of Leon

Modest Mouse kan daar ook nog wel bij

En nog wel heel wat meer
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 7 juni 2007 @ 19:12:26 #267
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50210999
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 18:38 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

nee, laten we even de laatste paar albums van offspring onder de loep nemen...als daar je tenen niet krom van gaan staan is het wel de kat die zelfmoord pleegt
OFfSprngr vervloekt nog dagelijks het moment dat ie besloot die username te nemen, en niet een obscuur SludgeStonerCyberDeath-metal bandje
pi_50211086
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 18:36 schreef C21H23NO5 het volgende:
yep, ben ook niet zo into da metal enzooo, maar toevallig vind ik slipknot goed.

Ik denk dat de meeste mensen die slipknot geen flikker aan vinden, nooit moeite gedaan hebben om er goed naar te luisteren. Goede muziek is gewoon goed...metal of glitterpop, dat maakt dan niet uit. Het is meer een kwestie van smaak.
Inderdaad, het eerste album van Slipknot (Mate.Feed.Kill.Repeat) is best goed. Maar die daarna zijn een stuk minder.
  donderdag 7 juni 2007 @ 19:26:28 #269
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_50211427
Als de kritiek is dat het zich maar niet meer vernieuwd (wat ik lichtelijk betwijfel) dan is het iig nog niet dood. Maar het gevaar is wel aanwezig natuurlijk als de huidige bandleden zelf gaan uitsterven.

Je kunt je overigens afvragen of niet juist "vernieuwing" de dood van het oudere genre inluidt. Bij metal zie je inderdaad dat oude bands nog steeds volop gewaardeerd worden, maar eigenlijk zie je dus juist een opbouw in het spectrum in plaats van dat een nieuwe stroming een oude overneemt.
[KNE]-Mod
pi_50211581
quote:

Dat is zo'n afgezaagd argument..... "je houdt er niet van omdat je het niet kent" Yeah right

Natuurlijk is muziek luisteren een kwestie van smaak. Maar op die grond zou je dan ook Frans Bauer gelijk kunnen stellen aan de Beatles, terwijl er toch echt wel verschilletjes tussen die 2 zijn (bv. originaliteit, muzikaliteit, creativiteit, veelzijdigheid, avontuurlijkheid, clichématigheid, etc).
  donderdag 7 juni 2007 @ 19:40:07 #271
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50211868
Dit vind ik dus echt heel vernieuwend.

http://www.youtube.com/watch?v=-A850nknFcg

Hoe die geflipte geluiden op de achtergrond een perfecte aanvulling geven op de bassolo. Als iemand mij een band kan aanwijzen die dit minstens zo briljant heeft gedaan moet ie dat meteen zeggen.
pi_50211901
en invloed, vergeet invloed niet
  donderdag 7 juni 2007 @ 19:43:04 #273
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50211994
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 19:31 schreef Soul79 het volgende:

[..]

Dat is zo'n afgezaagd argument..... "je houdt er niet van omdat je het niet kent" Yeah right

Natuurlijk is muziek luisteren een kwestie van smaak. Maar op die grond zou je dan ook Frans Bauer gelijk kunnen stellen aan de Beatles, terwijl er toch echt wel verschilletjes tussen die 2 zijn (bv. originaliteit, muzikaliteit, creativiteit, veelzijdigheid, avontuurlijkheid, clichématigheid, etc).
Je slaat de plank wel mis zeg...ik heb toch nooit beweerd dat ik slipknot net zo goed vind als the beatles, of bauer als the beatles? Ik zeg alleen dat slipknot goede muziek is...itt bijvoorbeeld frans bauer
pi_50214860
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 19:43 schreef C21H23NO5 het volgende:

[..]

Je slaat de plank wel mis zeg...ik heb toch nooit beweerd dat ik slipknot net zo goed vind als the beatles, of bauer als the beatles? Ik zeg alleen dat slipknot goede muziek is...itt bijvoorbeeld frans bauer
Ahum. Je opmerking dat mensen die Slipknot niet goed vinden, 'er niet goed naar hebben geluisterd' is gewoon flauwekul. Dat roept iedereen over zijn/haar favoriete bandje dat door anderen waardeloos wordt gevonden.

En je opmerking is in tegenspraak met je bewering dat alles van smaak afhangt. Als dat zo is, waar haal je dan het gore lef vandaan om je eigen favoriete muziek 'beter' te noemen dan Fransje Bauer? Heb jij dan een 'betere' smaak dan de fans van Fransje?
  donderdag 7 juni 2007 @ 21:03:44 #275
171896 C21H23NO5
diacetylmorfine
pi_50214952
quote:
Heb jij dan een 'betere' smaak dan de fans van Fransje?
ja
  donderdag 7 juni 2007 @ 21:09:09 #276
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_50215201
En toch is het zo . De meeste bands die ik op dit moment adoreer heb ik op momenten de hel toegewenst, tot ik goed ging luisteren
pi_50215304
quote:
Kortom: Metal is failliet en dood. Als de 40ers, 50ers en 60ers die nog steeds de dienst uitmaken stoppen dan is het klaar.
Nu je het zegt, vrijwel al mijn metalhelden zijn de 40 al voorbij, eentje gaat al aardig richting de 60...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  donderdag 7 juni 2007 @ 21:57:15 #279
43675 TAV74
We're a virus with shoes
pi_50217314
quote:

Ik heb echt jarenlang en bakken vol metal geluisterd, en ik vind slipknot hopeloos zwak. Te gemaakt, muzikaal weinig interessant (waar heb je in godsnaam 2 man percussie voor als ze toch geen fuck toevoegen) en live echt abominabel slecht (hoe krijg je het voor elkaar om iedere keer weer zo'n slecht geluid te hebben). Invloed nihil aangezien ze verder borduurden op het succes van Korn en andere bands die destijds groot waren zoals Coal Chamber, later kwamen er wat meer invloeden bij, maar ook dat was al veel vaker en vooral beter gedaan.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 juni 2007 @ 22:05:23 #280
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_50217632
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 19:40 schreef wallofdolls het volgende:
Dit vind ik dus echt heel vernieuwend.

http://www.youtube.com/watch?v=-A850nknFcg

Hoe die geflipte geluiden op de achtergrond een perfecte aanvulling geven op de bassolo. Als iemand mij een band kan aanwijzen die dit minstens zo briljant heeft gedaan moet ie dat meteen zeggen.
Santana in de jaren 70
  Trouwste user 2022 donderdag 7 juni 2007 @ 22:20:09 #281
7889 tong80
Spleenheup
pi_50218212
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_50219115
Ik wordt altijd een beetje moe van metalheads die afgeven op slipknot, linkin park, nightwish en dat soort meuk. Oke, het is nou niet t meest brilliante ooit gemaakt, maar slipknot heeft wel degelijk een paar leuke nummers. Ze zijn niet origineel, vernieuwend of bijzonder, maar ook niet slecht. Ze zijn alleen niks bijzonders. Als we het over overgewaardeerde metaltroep gaan hebben kunnen we het beter gewoon bij die pretentieuze zeikbagger van SoaD houden.
  Trouwste user 2022 donderdag 7 juni 2007 @ 22:53:50 #283
7889 tong80
Spleenheup
pi_50219754
Metal hard rock kan mij het aan m'n reet roesten hoe ze het noemen. Ik geniet van veel muziek en nog steeds van metal bands. Natuurlijk is het steeds moeilijker innovatief te zijn. Maar als AC'DC een nieuwe plaat uitbrengt of Motorhead staat Tong vooraan. Vernieuwing is mooi. Maar klasieke muziek kreeg op een gegeven moment Philip Glass. Dan moet je een uur naar één toon luisteren. En de culturele elite geilde erop. Terwijl ze dachten 'Kut heb ik het gas wel uitgedraaid?'
Iggy was 40 jaar geleden zijn tijd al 60 jaar vooruit.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 7 juni 2007 @ 22:58:51 #284
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50220003
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:53 schreef tong80 het volgende:
Maar klasieke muziek kreeg op een gegeven moment Philip Glass. Dan moet je een uur naar één toon luisteren. En de culturele elite geilde erop.
Zo kun je natuurlijk alles doodrelativeren. Glass was een grondlegger van het avant gardisme, het minimalisme en process music. Onder de ogenschijnlijke oppervlakkigheid tref je langzaam evoluerende loopstructuren aan die juist heerlijk diep gaan.... Nee Music with 12 parts en music with changing parts zijn in mijn optiek juist wel een voorbeeld van waardevolle innovatie.
quote:
Iggy was 40 jaar geleden zijn tijd al 60 jaar vooruit.
Hier heb je wel gelijk in, de sound van The Stooges hoorde en hoor je terug in de hedendaagse punk, grunge, indie, stoner etc.
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:29:45 #285
117776 OFfSprngr
pi_50221370
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 18:38 schreef C21H23NO5 het volgende:

Tja, die laatste paar zijn idd verschrikkelijk slecht.
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 19:12 schreef Hephaistos. het volgende:
OFfSprngr vervloekt nog dagelijks het moment dat ie besloot die username te nemen, en niet een obscuur SludgeStonerCyberDeath-metal bandje
Echt he,.. neh, eigenlijk niet, ben wel te vrede, maar het belangrijkste vind ik dat ik een hekel heb aan nickchanges.
.
.
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:30:36 #286
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50221400
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:58 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

Zo kun je natuurlijk alles doodrelativeren. Glass was een grondlegger van het avant gardisme, het minimalisme en process music. Onder de ogenschijnlijke oppervlakkigheid tref je langzaam evoluerende loopstructuren aan die juist heerlijk diep gaan.... Nee Music with 12 parts en music with changing parts zijn in mijn optiek juist wel een voorbeeld van waardevolle innovatie.
[..]
De vraag is alleen of je klassieke muziek dood zou mogen verklaren wanneer die vernieuwing er niet was geweest.
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:31:27 #287
117776 OFfSprngr
pi_50221434
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 22:40 schreef Batsnek het volgende:
Ik wordt altijd een beetje moe van metalheads die afgeven op slipknot, linkin park, nightwish en dat soort meuk. Oke, het is nou niet t meest brilliante ooit gemaakt, maar slipknot heeft wel degelijk een paar leuke nummers. Ze zijn niet origineel, vernieuwend of bijzonder, maar ook niet slecht. Ze zijn alleen niks bijzonders. Als we het over overgewaardeerde metaltroep gaan hebben kunnen we het beter gewoon bij die pretentieuze zeikbagger van SoaD houden.
De gemiddelde Metalhead rekent beide niet eens tot Metal.
.
.
pi_50221484
De gemiddelde metalhead is ook een stom stuk vreten. Dom, conservatief en totaal negeerbaar,.
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:41:09 #289
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50221785
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 23:30 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

De vraag is alleen of je klassieke muziek dood zou mogen verklaren wanneer die vernieuwing er niet was geweest.
De vraag is of vernieuwing uberhaupt inherent is aan het 'bestaansrecht' van een muziekgenre.
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:42:27 #290
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_50221833
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 23:41 schreef HAL9000S het volgende:

[..]

De vraag is of vernieuwing uberhaupt inherent is aan het 'bestaansrecht' van een muziekgenre.
TS vindt van wel
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:42:38 #291
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_50221842
Ik vind die Glass platen trouwens meer avant gardisme dan klassieke muziek.
Cop killer
Kill them, cop killer
  donderdag 7 juni 2007 @ 23:49:34 #292
117776 OFfSprngr
pi_50222079
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 23:32 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De gemiddelde metalhead is ook een stom stuk vreten. Dom, conservatief en totaal negeerbaar,.
Ach, dat kan ik zo nu en dan ook over je reviews zeggen.
.
.
pi_50222487
quote:
Op donderdag 7 juni 2007 23:49 schreef OFfSprngr het volgende:

[..]

Ach, dat kan ik zo nu en dan ook over je reviews zeggen.
Je voelt je aangesproken? Mijn hemel, wat is er loos met deze wereld?
  vrijdag 8 juni 2007 @ 00:00:59 #294
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_50222509
Dit is echt een leuk topic. En dat is een tijdje geleden op Fok!
Om verschillende redenen:
1. Geweldig discussie onderwerp. Omdat voor beide standpunten iets te zeggen is.
2. Inspiratie opdoen.

Ik ben van mening dat rock/metal absoluut niet dood is. Misschien minder vernieuwend dan vroeger, maar alom aanwezig. Ik luister het elke dag en doe niets liever dan naar concerten gaan met beukende gitaren.
Leuk Brits bandje uit de jaren '00 vind ik Oceansize. Zowel het debuut 'Effloresce' als het vervolg 'Everyone into Position' zijn heerlijk. En ik dacht dat er dit jaar een vervolg komt.

Nog wat meningen over bandjes die voorbij kwamen in de discussie hier:
- Tool heeft zich wel degelijk nog ontwikkeld in de '00. (Lateralus is van '01)
- Muse is een parodie op zichzelf geworden
- Mastodon heeft een eigen geluid
- SoaD is ook niet meer wat het geweest is, maar ze beukten wel degelijk in de '00

edit: overigens was het topic de eerste 100 posts beter...
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 8 juni 2007 @ 00:35:11 #295
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_50223441
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:01 schreef Soul79 het volgende:
In dit soort topics komen altijd figuren die hun favoriete bandjes gaan opnoemen.
Dat zijn dan altijd bandjes die bijna niemand kent, maar als men ze zou kennen, nou dan zou het ze zeker overtuigen dat rock nog springlevend is

Dat is de mythe van 'indie' en 'underground', waar zogenaamd allemaal fantastische vernieuwende muziek gemaakt wordt, ver verheven boven de geminachte 'mainstream'
Ik kan begrijpen dat je dit kulargumenten vind, maar ik vind dat toch niet helemaal terecht. Ik denk dat tegenwoordig de muziekscene zo veranderd is dat als je iets verniewends wil horen je per definitie veroordeeld bent tot zelf zoeken. Platenmaatschappijen lanceren liever om de haverklap kant en klaar bands zoals Linkin Park.

Overigens vind ik dit zelf helemaal geen vervelende ontwikkeling. Ik zie mijn favoriete bands het liefst in kleine zalen. Stadionconcerten lijken me helemaal niks, alhoewel ik best 5 jaar eerder geboren had willen zijn om Guns n' Roses in een stadion te zien in 91.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_50223713
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 00:00 schreef ErikT het volgende:
Dit is echt een leuk topic. En dat is een tijdje geleden op Fok!
Om verschillende redenen:
1. Geweldig discussie onderwerp. Omdat voor beide standpunten iets te zeggen is.
2. Inspiratie opdoen.
I love it when a plan comes together!
  vrijdag 8 juni 2007 @ 10:34:29 #297
117776 OFfSprngr
pi_50229987
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 00:00 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Je voelt je aangesproken? Mijn hemel, wat is er loos met deze wereld?
Ik voel me niet aangesproken, ik maak alleen een statement.
.
.
pi_50232261
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 00:35 schreef ErikT het volgende:

[..]

Ik kan begrijpen dat je dit kulargumenten vind, maar ik vind dat toch niet helemaal terecht. Ik denk dat tegenwoordig de muziekscene zo veranderd is dat als je iets verniewends wil horen je per definitie veroordeeld bent tot zelf zoeken. Platenmaatschappijen lanceren liever om de haverklap kant en klaar bands zoals Linkin Park.
Het is een beetje zwart/wit zoals ik het stel, maar er zit zeker een kern van waarheid in.
Indie muziek wordt vaak bewierookt omdat het indie is, niet omdat het nou zo goeie muziek is. En dan heb ik het nog niet eens over het 'sell out' gejank van zogeheten fans-van-het-eerste-uur zodra hun band een hitje heeft.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:02:31 #299
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_50232990
Vanavond naar Motley Crue
Ik ben inmiddels overleden
pi_50233715
Of naar zo'n ander stel oude rockers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: