Alexxxxx | dinsdag 4 april 2006 @ 18:35 |
Hier alweer deeltje 16 in een (schijnbaar) succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: Wie heeft er mooie treinpics? Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7. Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2 Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14 Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is niet veel intresse in, iig niet bij mij en ik heb er weinig vraag naar gezien, dus daar ga ik niet op in. Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs ga ik ook niet op in, maar wil je er wat van weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Het is mij te veel werk om dit op voorhand allemaal te gaan zitten typen. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion en Syntus, en voor het grensoverschrijdend verkeer nog de NMBS (Maastricht-Luik en Roosendaa-Antwerpen), DB Regionalbahn (Leer-Nieuweschans, Enschede-Munster en Heerlen-Aken), Prignitzer Eisenbahn Gesellschaft (Enschede-Dortmund) en per 11 december 2005 Syntus met enkele ritten Arnhem-Emmerich. Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans/Leer. Verder verzorgde NoordNed het vervoer op Groningen-Leeuwarden in opdracht van NS. Met de dienstregeling 2006 is de concessie Groningen/Friesland overgegaan naar Arriva. Er zullen oa. nieuwe treinen komen: Stadler GTW’s. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Vanaf december 2006 zullen alle treinen ten noorden van Zwolle als stoptrein gaan rijden. Syntus is actief in Twente in de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Oldenzaal. En vanaf 2005 ook nog op het traject Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Marienberg. De NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, Enschede-Munster en Nieuweschans-Leer. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? Arriva Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Vroeger NoordNed, dochter van Arriva/NS)Dit bedrijf huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. Er wordt gereden met DM90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden en met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden). Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Noordned. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Voor de DM90-foto's: zie NS. De Stadler GTW die voor Arriva zal gaan rijden. Syntus Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's. Twee Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. Connexxion Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Marienberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. Interieur en exterieur. NS Reizigers diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van NoordNed en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. NS-Regio heeft de aanbesteding gewonnen voor Apeldoorn-Zutphen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. electrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ietsje nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en Dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig) Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de foto'jes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. Het ICK van buiten. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-bakken (weer zo'n treinterm, is gewoon 'treindeel' of 'rijtuig') voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 bakken ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). Om loc's vrij te maken voor andere werkzaamheden is bij sommige DD-ARstammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de (1700)loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de motoren. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, SM90, plan V, plan T en SGM. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om debiele reden overigens buiten dienst sedert enige maanden, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Andersom natuurlijk ook. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Foto's: Een close-upje van de doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en met de Spelen van nu in Turijn (waar NS sponsor van is), rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Er is ook een Olymische Thalys, maar die staat nog op reserve tot 25 februari.Aanvulling, deze thalys heeft de sporters op 26 februari terug naar Zwolle gebracht en is nu waarschijnelijk z'n bestickering al weer kwijt. Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. Nu het reizigersvervoer wat terugloopt, komt NSR om in de IRM-stellen en ze weten van gekheid niet wat ze er mee moeten doen, dus ze komen de komende tijd op de gekste plaatsen in dienst, bijvoorbeel op Venlo-Haarlem. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. Een wat minder bekend treinstel was de SM90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat ze weer alle negen in Zwolle aan de kant staan, al mogen ze tegenwoordig weer als los treinstel rijden, waar vroeger altijd met twee stellen moest worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal worden gereden in verband met uitstekende stukken trein. Tegenwoordig is de indeling (in beide klassen, net als DM’90) 2+2, en is de inzet beperkt tot Zwolle-Emmen. Als ze werken is het echter één van de fijnste treinen van het land. Helaas worden de rumoeren omtrent het verdwijnen (op reserve, verkoop....) de laatste tijd steeds sterker, dus wil je nog zo’n technisch geavanceerd stel meemaken: grijp je kans! Per december 2005 staan deze high-tech stellen terzijde in Onnen Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kunt zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant ziet het ding er zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen zou moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 10 jaar ouder dan de nieuwste. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.. De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. De selectieprocedure voor vervangers is al een tijd bezig, en verwacht wordt dat dit jaar toch eindelijk eens besloten wordt waarmee mat'64 vervangen gaat worden. Het zit er dik in dat het deze keer geen speciaal Nederlands product wordt, maar een kant-en-klaar trein. Een T en een V. Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in drie smaken: de tweebaks Citypendel en de driebaks Sprinter. Van de laatste zijn inmiddels ook weer gereviseerde exemplaren te zien: de SGMm. De Citypendels zijn eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een inefficiënte spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. Sinds vorig jaar zijn de eerste Sprinters weer terug uit Denemarken, en daarmee voerde NS Commercie het product 'Sprinter' in, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen. SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. NS Internationaal NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, net alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. Overig internationaal Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijden Bauheihe 643 en 624. De eerste komt ook in Heerlen vanuit Aachen, de laatste in Nieuweschans vanuit Leer. In Enschede zijn deze oudjes met het verlenen van de concessie aan de PEG verdwenen. Op Roosendaal-Antwerpen: Maastricht-Luik: De AM86 doet dienst op Maastricht-Luik (foto: treinfoto.be) Venlo-Hamm: Overig binnenland Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op castellum te laten stoppen. Nu rijden er twee trams van de HTM, evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Nico Spilt) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden | |
jorienvdherik | dinsdag 4 april 2006 @ 18:37 |
Morgen weer met de trein | |
Remco | dinsdag 4 april 2006 @ 18:39 |
Is de IRM eigenlijk het nieuwste materieel? | |
Alexxxxx | dinsdag 4 april 2006 @ 18:42 |
ik ga donderdag weer een poging doen mijn ACTS trein foto's te verbeteren, word geluk hebben met het licht en de drukte op de terminal en zo. | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 18:45 |
gaat deze ook in 12 dagen vol? | |
thatsme | dinsdag 4 april 2006 @ 19:05 |
quote:jah op de light-rail projecten na dan | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 19:09 |
quote:De "light-rail" op de Castellumlijn is een gehuurde HTM tram | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 19:11 |
quote:in de fik steken, lightrail is klote | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 19:14 |
quote:ik heb m afgelopen zaterdag gedaan, for the record Ik wist niet wat me gebeurde joh dat ding hotst en knotst alle kanten op | |
Willy84 | dinsdag 4 april 2006 @ 19:20 |
de verbinding naar berlijn is trouwens 3x p/d (ns.nl) | |
charon | dinsdag 4 april 2006 @ 19:23 |
Ik ben er al een tijdje 'uit'- maar de plan U's (diesel) zijn dus nu definitief weg? | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 19:27 |
is dat wat ze Mat64 noemen? Ej ik zie dat mat54 ook van die hondekoppen zijn.. Er eeft nog tot ver in de jaren 90 NOG ouder spul gereden (diesel) op o.a. Apd - Zutphen en Arnhem - Tiel? | |
Alexxxxx | dinsdag 4 april 2006 @ 19:49 |
quote:klopt, de Blauwe Engel Merk en type: Blauwe Engel (DE2) Eigenaar: onbekend (Syntus?) Land van herkomst: Nederland Locatie: Winterswijk: station Datum: 1-3-2004 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Verdere Bijzonderheden: staat achter een hek weg te rotten Merk en type: Blauwe Engel (DE1) Eigenaar: onbekend Land van herkomst: Nederland Locatie: Amersfoort CS Datum: 02-10-2005 Fotograaf/Bron: Alex Miedema Bijzonderheden: museumtrein | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 19:53 |
ja die!! Vette dingen waren dat maar heten die ook mat<jaartal> of zo? | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 19:57 |
quote:Ligt er aan hoe je dat ziet. Het zijn (op de A32's na (zie OP) de laatste nieuwe stellen, maar als je met revisies gaat kijken en ICRm als 'nieuw' beschouwd tov ICR, dan is ICRm het nieuwste. | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 19:59 |
quote:O? Klik hier ff dan vor de vertrekstaat van Hengelo: http://www.ns.nl/www.ns.nl/pdf/vertrekstaten/hgl3.pdf | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:00 |
non-stop naar Szczecin, dat heeft ook wel wat (al is het helemaal niet zo spannend verder dan Berlijn trouwens) Overigens wel 3x pd, alleen op zondag gaat die van 1900 door naar Berlin zo te zien | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:03 |
quote:Niets de de laatste aanpassing op de site.... Snelplanner op frontpage doet niets meer, menu's zijn lelijk... | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:05 |
quote:Het gaat er om dat je eenmaal de grens over bent, Hannover-Berlin is met binnenlandse treinen natuurlijk ook prima te doen. Alles eigenlijk wel, als je maar eenmaal in Rheine bent. Vooral jammer dat de aansluiting IC->DB/PEG stoptrein in Enschede zo waardeloos is, anders zouden er een stuk minder mensen in Hengelo de grens over gaan. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:07 |
ik moet die Ed-Gronau verbinding nog maar eens doen, die is pas vrij recent.... Bentheim is sowieso wel een leuk stadje om ff een paar uur op de eerste trein terug te wachten | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:07 |
quote:In Enschede al weer om 4:50 ofzo In het kader van het noorden aantrekkelijk maken om te wonen en dan te werken in de randstad? | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:09 |
quote:Er rijden bijna nergens diesels onder de draad, hooguit een deel van het traject, zoals Est-Ah-Ww of Es-Wdn | |
ForcedInduction | dinsdag 4 april 2006 @ 20:09 |
quote:Die reed tot voor een paar jaar terug ook nog wel op het lijntje mariënberg-almelo. nou ja, dat type dan. | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:10 |
quote:Dan zou ik doorreizen naar Rheine, dat is een redelijk druk station, met genoeg treinenspul (en een burgerking). Bentheim komt niet verder dan eens per uur een RB naar Rheine en een paar keer een int. trein. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:10 |
quote:tering 4:57 idd alweer da's vlot | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:11 |
quote:jawel, maar Rheine is een saaie kutstad. Bentheim heeft een leuk historisch centrum en een kasteel waar je in kan | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:11 |
quote:Yep, die zijn feestelijk brandend afgevoerd | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:14 |
quote:Gronau is ook wel gezellig (popmuseum!) | |
Erosjuhhh | dinsdag 4 april 2006 @ 20:15 |
quote:ozaal - zutphen wel meen ik iig ozaal tot hengelo | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:16 |
quote:en uit Gronau kan je ieder half uur terug naar Enschede maar ff afwerken binnenkort. Is sinds de ingebruikname nog steeds het enige stukje passagiersspoor in NL waar ik nog niet geweest ben | |
hooibaal | dinsdag 4 april 2006 @ 20:17 |
quote:Nee, het zijn de enige stellen die daarop lijken die niet mat-zoveel zijn. Van het stroomlijnmaterieel waren er achtereenvolgens: Mat'34 (Driedelig, diesel, er staat er 1 in het spoorwegmuseum) Mat'35 (tweedelig, volgens mij maar 8 stellen) Mat'36 (twee- en vierdelig, grotere serie) Museumstel 252 Mat'40 (twee- en vijfdelig) Mat'46 (twee- en vierdelig, later zelfs nog enkele gele stellen geweest). Museumstel 273 En dan de Blauwe engelen (de meest recente dus). Motorrijtuig 41 is van het spoorwegmuseum, de 186 (?) is ook nog ergens. Van de hondenkop-achtigen zijn de volgende rassen: Mat'54 (in honderdduizend subseries) de oer-hondekop Plan U (de driedelige dieselvariant) recentelijk uit dienst, er zwerven nog 2 bewaarde (voor 3/4 rode) stellen bij de Hoogovens rond Plan T (en TT, Treinstel toekomst, ook wel Mat '64) rijdt nog volop rond, maar er wordt begonnen met de sloop Plan V: de tweedelige variant van Mat '64. -edit- En voor de volledigheid: van de hondekoppen mat'54 was ook nog een blauw-gele Benelux-variant (mat'57) | |
Duvel | dinsdag 4 april 2006 @ 20:18 |
In 't vorige topic kwamen nog wat vragen langs over de bovenleiding. Volgens mij wordt bijna alles wat helemaal nieuw gebouwd wordt (Woerden - Harmelen, Amsterdam - Utrecht), 25kV-voorbereid ontworpen. Dus met isolatoren geschikt voor die spanning en de configuratie van de bovenleiding zodanig dat t.z.t. (over een jaar of 25 wellicht) op relatief eenvoudige manier kan worden overgeschakeld op 25kV. Er liggen geen concrete plannen om baanvakken op korte termijn op 25kV over te laten gaan (wel wazige rapporten die een mogelijke manier van ombouwen naar 25kV beschrijven). Een leuke generale hiervoor is Randstadrail: op 3 juni wordt daar de treindienst gestaakt, en worden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn omgebouwd naar 600V en 750V (als ik me niet vergis). | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:19 |
quote:Diutsland 15000, Belgie 3000, Frankrijk 1500/25.000, 750 (derde rail) in Engeland, maar enorm veel diesel. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:24 |
quote:Deze? quote:Dat waren die met alleen maar vierkante cockpitramen zeg maar, toch? ipv de mat64 die driehoekige aan de uiteinden hadden/hebben. Bij die mat54 stellen waren die deuren ook nog mechanisch, kon je in de zomer door de hele trein lopen en op elk balkon die deuren open trekken, conduc er scheldend achteraan Childhood memories | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:24 |
quote:Destijds was 25kV nauwelijks een issue, private maatschappijen met doorgaande routes al helemaa niet. Pas de laatste jaren wordt dat wat meer een issue, maar het blijft een kip/ei-verhaal (net als met bediening nieuwe stations als Vathorst): zolang er geen enkele trein onder 25kV kan rijden, zou prorail niet snel uit eigen beweging 25kV lijnen bouwen. En zolang er geen 25kV lijnen liggen, gaat NSR geen 25kV-treinen kopen. Al verwacht ik eigenlijk dat ipv alles ombouwen naar 25kV er gewoon multicourante treinen komen, die onder 25kV, 1.5kV, 3kV en 25kV rijden, zoals ICE en Br185. Veel goedkoper. | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:27 |
quote:Nee. Sterker nog: op menig plaats waar bovenleiding aan viaducten ed. is bevestigd, passen helemaal geen 25kV isolatoren. | |
hooibaal | dinsdag 4 april 2006 @ 20:29 |
Persoonlijk vind ik het vrij kansloos dat ze hier in Nederland ineens met een andere spanning beginngn te knutselen. De keuze voor 15ooV gelijkspanning is indertijd (OK, jaren 20, maar toch) weloverwogen gemaakt omdat deze financieel en technisch aantrekkelijk is voor een klein land met een hoop stations. Dat ze zware goederentreinen op de betuwelijn op wisselspanning willen laten rijden snap ik nog wel, maar waarom ze dan per sé de Franse spanning pakken is me een raadsel, het had me praktischer geleken als ze de Duitse hadden gekozen aangezien de lijn naar Duitsland loopt. maar ja, ik ga er niet over. | |
Zug-Chef | dinsdag 4 april 2006 @ 20:33 |
quote:Jahhh lekker kachelen ten oosten van Berlijn... Heb nu al zin om met de zomer weer naar Berlijn te gaan. Wil dan in ieder geval 1 dag met het Brandenburg ticket richting Polen gaan... richting Kostrzyn. Via Binnenlandse trein in Polen naar Szczecin en dan weer terug naar Berlijn... | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:36 |
quote:Maar wat is het alternatief van onder 1500V blijven rijden? Nu al zijn er behoorlijk wat beperkingen, zelfs een een lijntje als Zwolle-Emmen heb je veel te maken pet spanningsdips als twee trein vol vermogen elkaar kruisen (soms tot onder 1200V!). En wat denk je dat een station als Utrecht voor zijn kiezen krijgt als rond 02/32 aan de noordkant tegelijk 2*DD-AR (rg. Amf), 1700+12bakken ICRm (rg. Asd) en 2*IRM-VI (Gd) wegtrekken op drie sporen direct naast elkaar. quote:Op de betuwelijn ligt 1500V. De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van. | |
Carport | dinsdag 4 april 2006 @ 20:38 |
quote:In dat geval zou je de nieuw gerenoveerde Sprinters ook als nieuw kunnen beschouwen. Er rijden nog enkele onverbouwde Sprinters rond, maar rijdt er ook nog ICR rond (in de reizigersdienst)? | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:40 |
quote:Ik heb ter voorbereiding op de TransSiberië Expres weleens een testweekendje gedaan: in 1 weekend met 2 man met de trein van Utrecht naar Warszawa op en neer Dat heeft er overigens wel voor gezorgd dat ik voorlopig niet (of iig niet met die gast) de TSE ga doen | |
hooibaal | dinsdag 4 april 2006 @ 20:40 |
quote:Heb je daar met wisselspanning geen last van dan? (Weet ik echt niet, ben niet zo technisch onderlegd) En m.b.t. Zwolle-Emmen: met plan V'tjes zal het wel meevallen, die railhoppers trokken nogal veel stroom. Wel een geinig weetje over Haarlem-Zandvoort (ook zo'n doodlopend stuk) volgens mij reden de treinen naar Zandvoort vanaf Overveen met gestreken stroomafnemers door tot het eind omdat anders de vertrekkende 1200/1600 in Zandvoort niet weg kwam... quote:zeker weten? quote:Oh ja, daar zou het wel eens mee te maken kunnen hebben. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:45 |
quote:Waar heb je dat vandaan? | |
hooibaal | dinsdag 4 april 2006 @ 20:47 |
quote:Uquilair heeft een paar van die boeken uitgegeven over het spoorbedrijf in bepaalde tijdperken met o.a. verhalen van machinisten erin. Daar heb ik het uit. Ik weet niet of het zo is, ik was er niet bij. Maar ik ben best bereid het te geloven. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 20:48 |
oh okee, zou kunnen zijn, ik weet er maar weinig van eigenlijk | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:51 |
quote:Dat is inderdaad ook weer zo. Onverbouwd ICR is al een tijdje niet meer in dienst. | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 20:53 |
quote:Ja, anders gaan de V'tjes kapot die er over rijden | |
Willy84 | dinsdag 4 april 2006 @ 20:58 |
quote:` Er worden zeer zeker extra kosten gemaakt om treinen en de elektriche instalatie op een spoorlijn etc. Voor te bereiden op een overstap naar 25.000 Volt. Deze kosten moeten naar de belastingbetaler toe(wij) verantwoord zijn. Een vaag rapport over zoiets lijkt me niet afdoende om zulke meerkosten te rechtvaardigen. quote:Als de situatie in 50 jaar veranderd (wat ik me goed voor kan stellen) moet het natuurlijk mogelijk zijn om hier iets aan te doen. De financieele aspecten lijken me wel intressant. Misschien dat het iets voordeel oplevert om dezelfde spanning te gebruiken als een groot land. Omdat de productie kosten qua materieel dan gustiger zijn. (aansluiten bij orders etc) Maar lijkt me niet dat dat ombouwen erg goedkoop is. Wel makkelijk natuurlijk dat je zonder locwissel kan doorrijden. | |
Willy84 | dinsdag 4 april 2006 @ 21:00 |
quote:Heb de verstrekstaat bekeken en ja klopt wat je zegt. Maar op ns.nl staat toch echt wat anders. http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382369299&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl&lang=nl&c=Page | |
Willy84 | dinsdag 4 april 2006 @ 21:02 |
Iedereen me foto's in het tram topic gezien Was op 2 min na getuigen van een aardige aanrijding. En heb wat plaatjes kunnen schieten voordat de politie er was [centraal] tram topic | |
hooibaal | dinsdag 4 april 2006 @ 21:03 |
quote:Grapjas. Ik heb het niet over de boemel naar Gorkum, maar de goederenspoorlijn die 1. de Rotterdamse havens met het Duitse achterland moet verbinden en 2. De Nederlandse politiek al een jaartje of 10 bezig houdt. En een keur aan milieugroeperingen. En weer ik wie/wat nog meer. | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 21:04 |
quote:Wellicht omdat die laatste trein niet rechtstreeks naar Berlijn rijdt, maar je over moet stappen in Hannover? Trouwens enorm slecht dat er op zondagochtend geen trein rijdt richting Amsterdam (die van 09:03 uit Hengelo), dat lijkt me nu juist de dag voor een stedentripje dicht bij huis. | |
MREn | dinsdag 4 april 2006 @ 21:07 |
quote:Ah, de betuweroute Die is inderdaad 25kV met mooie designportalen. | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 21:11 |
quote:ik rij er iedere dag onderdoor idd | |
Duvel | dinsdag 4 april 2006 @ 21:26 |
quote:Een spanningsdip tot 1200V hoeft kortstondig helemaal geen probleem te zjin. Het station van Utrecht is zo eng sterk gevoed, geloof me: die treinen rijden zonder probleem weg, zoveel onderstations liggen er in de buurt (de onderstations Utrecht Noord en Utrecht Zuid heten niet voor niets zo). quote:Het grote probleem met de 16,7Hz is dat ie apart gemaakt moet worden in eigen centrales, en vervolgens naar de onderstations moet worden gedistribueerd. De DB heeft een geheel eigen transportnet (met eigen hoogspanningslijnen) om in de voeding te voorzien. Dat in Nederland invoeren is niet heel handig. Daarnaast is de frequentie van 16,7Hz ook niet zo voordelig meer als toen hij werd uitgevonden. In de Europese spoorwegnormen is vastgelegd dat voor nieuwe lijnen de spanning van 25kV 50Hz de standaard is. Het is dus een poging om te komen tot zo min mogelijk verschillende spanningen om zo grensoverschrijdend vervoer makkelijker te maken. | |
Duvel | dinsdag 4 april 2006 @ 21:30 |
quote:Je hebt er met een hoge wisselspanning een stuk minder last van. Daar kun je zonder problemen 1000A trekken, en dat komt dan overeen met ongeveer 25MW. Ter vergelijking: uit de 1500V bovenleiding kun je zo'n 6MW halen. Maar een "normale" trein heeft geen 25MW nodig. Een dubbele TGV bij 300km/h wel. quote:Geinig, en het zou best kunnen, want Zandvoort ligt aan het einde van de lijn, dus alle stroom moet uit Haarlem komen. Als het goed is, wordt dit wel binnenkort verbeterd. | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 22:32 |
quote:zoetermeerlijn wordt 750 volts, kijken als dr van de zomer ( kom ik er pas weer ) nog wat te zien valt, afgelopen zomer iig al vast een afscheidsrondje gedaan quote:dacht ik ook aan, vandaar de vraag quote:volgens mij is die ook geschikt voor 25Kv, echter door de koppelingen aan het huidige spoornet(?) is 25kV niet mogelijk? zo hey jullie posten veel als ik dr niet ben | |
Peter | dinsdag 4 april 2006 @ 22:59 |
Duvel. hoe zit het bij Zwolle als de treinen naar roosendaal, leeuwarden en groningen tegelijk weggaan ? ( en de andere kant op gaat er ook wat rond die tijd weg..) | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 23:01 |
quote:Trein van Zwolle naar roosendaal gaat ongeveer tegelijktijdig met groningen / leeuwarden weg geeft volgens mij een beste load op de gelijkrichters gelukkig kunnen ze gedurdende korte periode een enorm overbelast worden | |
Peterselieman | dinsdag 4 april 2006 @ 23:16 |
quote:Dat zal dan in de spits leuk zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt dan soms met een bak of 14, maar dat is dan wel de andere kant op. Tot nu toe zijn er volgens mij in Zwolle nog geen problemen ontstaan. | |
Ou-Tannu | dinsdag 4 april 2006 @ 23:17 |
quote:ach denk dat er wel meerdere gelijkrichters ingezet worden daar | |
Peter | dinsdag 4 april 2006 @ 23:25 |
quote:wtf is een gelijkrichter? jullie vuige jargongebruikers | |
Dr_Flash | dinsdag 4 april 2006 @ 23:32 |
oh okee ik dacht dat ik ignorant fool was | |
MREn | woensdag 5 april 2006 @ 00:26 |
Een gelijkrichter laat maar naar één kant stroom door, waarmee je vertrekkende treinen qua stroomloop van elkaar kunt isoleren waardoor ze elkaars spanningen niet (zo veel) beïnvloeden. Even simpel gezegd. | |
Peter | woensdag 5 april 2006 @ 00:32 |
quote:ahaaa. slim en die zitten vast? of die kunnen aan en uit? | |
MREn | woensdag 5 april 2006 @ 00:37 |
Het zijn gewoon ingebouwde schakelingen, ik zou ook niet weten waarom je die uit zou willen zetten? Ik geloof niet dat er al recuperatief remmende treinen zijn in dit land, of kan IRM dit? | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 00:46 |
quote:bijna, de wisselspanning uit de transformatoren moet wel even gelijkspanning worden he! oftewel even door de gelijk richter trekken | |
Peter | woensdag 5 april 2006 @ 00:54 |
quote:en dan gaat het maar 1 kant op? | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 00:57 |
quote:de bovenleiding is de positieve leider dan ja B) en het spoor is gewoon de negatieve leider gelukkig komt er met 25KV een eind aan, want dat is wel wisselspanning * Ou-Tannu ziet eerste mafkezen met homebrew transformators al stroom jatten | |
Duvel | woensdag 5 april 2006 @ 09:45 |
quote:Wat een elektrotechnische bagger allemaal, mijn hart, wat doen jullie! Een gelijkrichter is een passieve component in een onderstation die van een wisselspanning een gelijkspanning maakt. De gelijkspanning gaat via een verdeelinrichting (zie het als een grote stoppenkast) naar de verschillende bovenleidingsecties. Je kunt gelijkrichters wel aan en uit zetten, maar dat heeft verder weinig nut (behalve bij onderhoud). Gelijkrichters kun je gewoon parallel schakelen zodat je de totale stroom eerst verzamelt op een koperen rail voor je hem verdeelt over de verschillende bovenleidingsecties. En inderdaad kun je gelijkrichters gedurende korte tijd behoorlijk overbelasten. Een gelijkrichter heeft weinig te maken met het terugleveren van energie van treinen aan de bovenleiding. Dat doet o.a. IRM, en misschien zelfs de gerenoveerde Sprinters. De teruggeleverde energie vloeit via de verdeelinrichting in het onderstation naar andere bovenleidingsecties om daar treinen te kunnen voeden. Als een trein zijn remenergie niet kwijt kan in de bovenleiding, wordt deze in remweerstanden in warmte omgezet, dan is het helaas puur verlies. | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2006 @ 12:33 |
Het was weer feest vanmorgen Geen koploper, maar een matje 64 (V+V) als intercity Ut-Ehv (treinnummer weet ik ff niet) | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 15:23 |
t was ook feest bij de ijselbrug tevens stond er een Plan U en een blauwe engel te zonnebakken op zwolle | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 15:42 |
beetje wazig | |
Peterselieman | woensdag 5 april 2006 @ 15:46 |
De buffel is nog niet in deze kleur verschenen op de baan, maar vast al wel op het internet. Ik heb al wel enkele namen ingestuurd. Moet nog maar even nadenken over welke personen er ook een nominatie verdienen. | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 15:51 |
arriva gaat de buffels toch dr uit gooien? | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2006 @ 15:54 |
quote:Henk Vonhoff Marianne Timmer nog een zooi andere schaatsers Abe Lenstra Syb van De Kast | |
Peterselieman | woensdag 5 april 2006 @ 16:01 |
quote:Bij mijn weten wel ja. Iets wat ik zeer betreur. Het zijn erg stille treinen die bovendien heerlijk zitten. Maar dan alleen als niet alle zitplaatsen in het blokje van 4 bezet zijn. Anders kun je nergens met je voeten heen. Ik denk dat de buffel wel eens minder lang mee kan gaan dan de bedoeling was. Waar moet de NS met de buffels heen als Nijmegen - Roermond en Zwolle - Kampen met lightrail gereden gaat worden? Ze hebben dan een overschot aan buffels, terwijl het goede treinen zijn. | |
Peter | woensdag 5 april 2006 @ 16:04 |
quote:simpel.. zwolle-wierden verdubbelen, en de frequentie omhoog | |
Erosjuhhh | woensdag 5 april 2006 @ 16:04 |
quote:bekende mensen als treinnaam hebt syntus al.. | |
Peter | woensdag 5 april 2006 @ 16:06 |
quote:vogels? wadloper etc. of elf-steden-namen.. | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2006 @ 16:07 |
quote:ja dus? quote:dat staat er | |
Peterselieman | woensdag 5 april 2006 @ 16:17 |
Ze vragen ook om een naam voor het treintype. Dat zal nog wat lastiger zijn om die te bedenken. | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2006 @ 16:18 |
quote:"De Blauwe Haai" ga ik m noemen | |
Peterselieman | woensdag 5 april 2006 @ 16:21 |
Zal wat lastig worden he. Hier alvast even een plaatje | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2006 @ 16:22 |
quote:Oh ik dacht dat het die buffels uit die banner waren naja, wel iets met haai wordt het | |
Erosjuhhh | woensdag 5 april 2006 @ 16:24 |
quote:aah naapers van de syntus, gelukkig doet NS t niet, voor je t weet zijn alle bekende mensen op met al die treinen | |
Brembo | woensdag 5 april 2006 @ 18:01 |
quote:Het is veel effectiever om met 25 KV AC (wisselspanning) te rijden dan met 1,5 KV DC. 1,5 KV DC heeft namelijk het probleem als je 4500 KW wilt trekken dat je bijna 3000 A trekt . Terwijl dit met de wisselspanning wat complexer, en met een beetje geluk 200 A trekt. Dit zorgt ervoor dat de weerstand in de bovenleiding veel kleiner wordt, en daarbij het energie verlies afneemt. Het mooie is dan ook als alles in Europa geleidelijk fasseert naar 25 kV AC dat je gewoon overal door kan rijden zonder problemen. De keuze voor de betuwelijn en de HSL op 25 kV AC is logisch, je hebt minder onstations nodig, en de loc's kunnen met meer vermogen rijden . Geloof dat de HSL, drie onderstations had voor ongeveer 100 Km spoor. V-IRM (VI) zijn ook "gereed" gemaakt voor 25 KV maar ik zie dit niet gebeuren, het kost inmens veel om het hele spoornet over te schakelen naar dit soort grapjes . En dan heb ik nog niet eens over de problemen die allemaal kunenn ontstaan. Eigenlijk is het nu wachten op wat de sprinter wordt, wordt dat ook 25 kV gereed gemaakt dan zou het nog wel gebeuren als de laatste Loc's het land verlaten . | |
Kolkie | woensdag 5 april 2006 @ 18:18 |
quote: Wat doet die bejaarde diesel (2e van rechts) van syntus daar? Ik dacht dat die al wel als oud schroot bij Corus bijgemengd waren bij de staalproductie aldaar . | |
Duvel | woensdag 5 april 2006 @ 18:20 |
quote:Als je in een land van nul af aan begint. In Nederland schiet je er weinig mee op omdat je dan in een klap 300 onderstations waardeloos verklaart. quote:De weerstand van een bovenleiding voor 25kV is hoger dan die van 1500V omdat er minder koper in de lucht hangt. Toch is er een lager verlies omdat de stroom zoveel kleiner is. quote:Bij de HSL is 25kV logisch, omdat je geen 300km/h kunt rijden onder 1500V. Dat heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid stroom, maar met het feit dat bij die snelheid het contact tussen de stroomafnemer en de bovenleiding niet goed genoeg meer is om die stromen af te nemen. De Betuweroute had gemakkelijk op 1500V kunnen rijden. Alleen in de haven van Rotterdam werden ze wat zenuwachtig van gelijkstroom in de grond, omdat dat leidingen aan kan tasten. Bedenk dat naast de onderstations op 60km afstand er op de Betuweroute ook nog eens zg. autotrafostations staan (google maar even om uit te vinden wat dat is, lang verhaal). Je bent dus niet noodzakelijk minder geld kwijt met 25kV. | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 18:27 |
quote:Das een Blauwe Engel, staat nu schijnbaar weg te rotten op Zwolle ipv Winterswijk? :p eens kijken als ik op korte termijn nog een ritje zwolle kan doen, met een echte camera ipv gsm cam..:X | |
Tfz | woensdag 5 april 2006 @ 18:39 |
quote:Pardon? Aan de 186 van de HSA kan maar weinig museummaterieel tippen.... | |
Kolkie | woensdag 5 april 2006 @ 18:43 |
Ik wist dat 1 van de beiden naar het museum gegaan is maar dat is dus deze? Waarom (vraag ik mij dan af) staat dat ding daar dan? Da's toch niet echt een plek waar je je museumstuk wilt neerzetten. Zo'n 'blauwe engel' (?) staat (of stond vorig jaar rond deze tijd tenminste) er ook nog in Simpelveld, Limburg trouwens. | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 18:51 |
quote:op winterswijk stond niet de 186 dacht dat de 186 normaal int spoorweg museum stond? | |
Tfz | woensdag 5 april 2006 @ 19:38 |
quote:De 186 staat in de regel in Winterswijk, nu even in Zwolle. quote:Nee. Het spoorwegmausoleum heeft geen DE II. De DE II in Simpelveld is de 179 van de ZLSM. | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 20:23 |
quote:hmzzz Wat ik vandaag ook zag! Was een V-IRM aan een PLAN V! gekoppeld! | |
Dr_Flash | woensdag 5 april 2006 @ 20:28 |
quote:goed idee wel, die Universal Connector | |
thatsme | woensdag 5 april 2006 @ 20:33 |
quote:Bijna al het materieel van de NS is mechanisch koppelbaar. Alleen elektronisch niet. Elke nieuwe trein heeft weer nieuwe elektronica, dat gaat niet samen. Je kan dus prima slepen, alleen leverd er maar een treintype dan traction! | |
Ou-Tannu | woensdag 5 april 2006 @ 20:35 |
quote:de V-IRM reed voorop, echter de Plan V had wel zn lampen aan? ( kon alleen niet zien als zn Panto omhoog was zat in de sprinter en hij reed langs ) | |
Tfz | woensdag 5 april 2006 @ 21:04 |
quote:V was in opzending. | |
thatsme | woensdag 5 april 2006 @ 21:33 |
quote:treinen hebben ook beste accu's aan boord, dus dat de lampen branden is niet zo raar. | |
MREn | woensdag 5 april 2006 @ 23:33 |
Voor de liefhebbers van dat soort gekoppeld spul: er rijdt nog altijd elke avond een IRM met DM'90 op sleep van Nm naar Zl, via Dv. Misschien interessant nu het weer licht is buiten als dat ding rijdt 's avonds, ik meen zo tussen 20-21 uur. | |
MREn | woensdag 5 april 2006 @ 23:39 |
quote:Treinen 80409 dus (Nm-Zl) en 80410 (Zl-Nm) Nm 20:28 Zpge 21:07-21:33 Dv 21:38-21:42 Zl 22:04 En die andere nog later: Zl 22:56 Dv 23:18-23:28 Zpge 23:43-23:53 Nm 00:34 Overigens kan andersom ook: een Buffel die een IRM-IV sleept, alleen zal dat nooit in de normale dienst gebeuren. | |
jorienvdherik | donderdag 6 april 2006 @ 00:21 |
ging vanavond naar den haag met vader ff over treinen gepraat. Hoopte met een IRM naar Den Haag te gaan. helaas 2x een plan v | |
MREn | donderdag 6 april 2006 @ 00:27 |
quote:Hoe laat en vanaf welk station? Dan kan je vrij eenvoudig opzoeken wat voor materieel er in zit. | |
jorienvdherik | donderdag 6 april 2006 @ 00:28 |
7 uur vanaf rotterdam lombardijen naar den haag holland spoor en terug 20:36 den haag moerwijk naar rotterdam lombardijen en was een stoptrein vandaag ff kijken of ik naar schiphol ga maak wel foto's als ik ga heerlijk zitten in een IRM | |
MREn | donderdag 6 april 2006 @ 00:34 |
Om 06:51 van Lombardijen (stoptrein), zou je mDDM moet hebben. Om 07:04 vanaf Lombardijen, zou je 2*IRM-IV moeten hebben (sneltrein) Om 07:11 met de stoptrein, zou je een plan T + een plan V moeten hebben. De stoptrein van 20:36 zou uit 2*plan V moeten bestaan. Een half uur eerder plan T, een half uur later ook plan T. | |
jorienvdherik | donderdag 6 april 2006 @ 00:40 |
waar kan je opzoeken of ik morgen met een internationale trein naar schiphol kan en hoe laat ? en daar kan ik toch in met een ov jaar kaart | |
MREn | donderdag 6 april 2006 @ 00:43 |
Ja, de internationale trein Brussel-Amsterdam kun je gewoon met OV- en studenten-ov-jaarkaart in. Maar waarom zou je dat willen, die trein is altijd stampvol Deze rijdt elk uur, vertrek om -.24 vanaf Rotterdam Centraal (spoor 9 meen ik). | |
jorienvdherik | donderdag 6 april 2006 @ 00:48 |
de internationale trein kan je toch tot roosendaal gebruiken met een ov | |
MREn | donderdag 6 april 2006 @ 00:50 |
quote:Tot roosendaal-grens zelfs | |
JMT | donderdag 6 april 2006 @ 01:07 |
Op www.somda.nl kan je ook opzoeken met wat voor soort materieel je kunt gaan reizen :-) | |
JMT | donderdag 6 april 2006 @ 01:10 |
Overigens, bedenk me net, kan iedereen daar eventueel gespotte nummertjes van de treinstellen/locs/etc invoeren, zo blijft de database actueel, en kan je in sommige gevallen meteen zien of er bijv een VIRM in een DDAR-omloop zit of andersom, zie de help aldaar voor uitleg :-) | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 02:40 |
quote:Nee inderdaad. Alleen gelukkig is er ook een nieuwe (preview...) versie van opera: Opera 9pr2 | |
jorienvdherik | donderdag 6 april 2006 @ 12:19 |
hmm vandaag niet naar schiphol gegaan alleen kort stukje rdam lombardijen naar rdam centraal heen in dubbeldekker terug hondekop wat zit dat kut zeg | |
Duvel | donderdag 6 april 2006 @ 13:01 |
quote:Je bedoelt een mat '64! Maar dat is toch prima te doen, van Lombardijen naar Centraal? En anders had je vanaf Lombardijen tram 2 moeten nemen en dan overstappen op metro Maashaven. Net wat je voorkeur is! | |
Fred | donderdag 6 april 2006 @ 13:28 |
quote:Of tramlijn 20 vanaf Lombardijen, dan hoef je helemaal niet over te stappen... Of tramlijn 2 naar de tuinen en dan overstappen op 23 naar Holy. Als ik het trouwens goed heb begrijpen stoppen er met de dienstregeling van 2007 wel een stuk minder treinen op Lombardijen... Aangezien sneltreinen vervallen en intercity's niet op Lombardijen gaan stoppen. | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 14:00 |
zullen we anders eens een apart topic openen over de dr2007? | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 14:16 |
quote:Niet zo janken, best goed te doen, zeker voor zo'n kort stukkie. | |
Alexxxxx | donderdag 6 april 2006 @ 14:20 |
quote:kan hier wel gewoon toch? | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 14:23 |
quote:Wat jij wil hoor Ik was al bijna een mooie OP aan het maken met alles erin en zo, maar dat hoeft dus niet? | |
ROG | donderdag 6 april 2006 @ 14:31 |
Waarom heeft een Sprinter achteruitkijkspiegels itt andere treinen? (ze klappen uit bij het perron meen ik, ivm uitstappen/fluiten, maar hoe zit het dan met de andere treinen?) | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 14:34 |
quote:Wadlopertjes hebben ze ook meen ik | |
Duvel | donderdag 6 april 2006 @ 14:37 |
quote:Omdat ze geschikt zijn voor eenmansbediening. De machinist klapt dan de spiegel uit om te controleren of iedereen ingestapt is, en sluit de deuren. Dus zonder conducteur. Wadloper idem. | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 14:38 |
De 186 was vandaag weer op Zwolle vertrokken, en staat nu schijnbaar bij Amsterdam | |
Tfz | donderdag 6 april 2006 @ 15:09 |
quote:Je zult de 180 wel bedoelen, die staat alweer enige tijd op de Dijksgracht bij Amsterdam. De 186 heeft daar nooit gestaan. | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 15:20 |
quote:Wadlopers hebben ze inderdaad. Ben blijna een keer geraakt door uitklapende buitenspiegels... | |
thatsme | donderdag 6 april 2006 @ 15:41 |
quote:daarom staan er ook van die witte stippel lijnen op het perron! | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 15:51 |
quote:Gister stond er geen Blauw Engeltje bij amsterdam, maar bij zwolle,, nu was die weg bij zwolle en zag ik er 1 bij amsterdam :p | |
Tfz | donderdag 6 april 2006 @ 16:34 |
quote:Dan denk ik dat je gisteren bij Amsterdam niet goed hebt gekeken en dat het stel in Zwolle binnen stond, danwel achter ander materieel was verstopt. | |
Willy84 | donderdag 6 april 2006 @ 16:36 |
quote:Binnen de hekken waar ook ick staat? | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 16:49 |
quote:zou kunnen, de Plan U stond nog wel op zwolle, waarom die daar staat te roesten ook niet echt een idee :/ | |
Tfz | donderdag 6 april 2006 @ 16:52 |
Volgens mij staat bij jou alles maar "te roesten".... Dit weekend is er een besloten activiteit in Zwolle en daarnaast wordt er wat aan die stellen geknutseld. | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 16:55 |
quote:Juist, die plan U staat wel te roesten doorgaan anders zat er niet een wilde laag grafittie opgespoten | |
Jump | donderdag 6 april 2006 @ 16:57 |
Hèhè, reclame op de trein voor "Giro d'Ilatia". Als stunt hebben ze maar even een AM96 in het roze gestoken Foto's: http://www.treinfoto2000.be/NMBS/468.roze%20Girotrein/index.htm | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 16:59 |
met bumper? | |
Tfz | donderdag 6 april 2006 @ 17:38 |
quote:Nou, als dát het criterium is, dan staat er erg veel materieel in Nederland, maar ook in het buitenland, "maar te roesten". | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 18:13 |
quote:Plan U rijd toch niet meer dus staan blijven doet het toch wel | |
jorienvdherik | donderdag 6 april 2006 @ 19:14 |
quote:ligt aan de indeling sommige zijn tegen over elkaar sommige niet, helemaal geen been ruimte | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 19:17 |
quote:oh wacht, die nieuwe indeleing met die rugleuningen kaarsrechtop, zodat er meer stoeltjes in passen ? Die zijn wel irri ja | |
jorienvdherik | donderdag 6 april 2006 @ 19:18 |
quote:ja die denk ik dan | |
Remco | donderdag 6 april 2006 @ 19:25 |
quote:Het lijkt wel een botsauto Ik denk elke keer weer als ik buitenlandse treinen zie: wat hebben we toch een mooie treinen in Nederland. Echt die ziet er ook weer niet uit | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 19:27 |
quote:in engeland rijdt deze shit ook geloof ik | |
Duvel | donderdag 6 april 2006 @ 19:35 |
quote:'t Is volgens mij van oorsprong een Deens ontwerp, er rijden ook dieselvarianten van, o.a. in Zweden. Hier een brakke uitsnede uit een dia, de Kustpilen in Zweden: | |
Remco | donderdag 6 april 2006 @ 19:36 |
Is die voorkant zo eehm 'apart' om makkelijk/veilig aan te koppelen? | |
Duvel | donderdag 6 april 2006 @ 19:38 |
quote:Ja, het is gewoon de balg zoals die bij normale treinen in een wat kleinere vorm te vinden is. De cabine kan worden weggeklapt zodat er een doorloopmogelijkheid ontstaat (zoals vroeger bij de Koplopers). | |
Remco | donderdag 6 april 2006 @ 19:39 |
Ah zo... ja echt jammer dat het niet meer gebeurt bij de koplopers.... | |
hooibaal | donderdag 6 april 2006 @ 19:39 |
Waren die koppen niet ooit bedoeld om rijdend te kunnen (ont-)koppelen? | |
ROG | donderdag 6 april 2006 @ 19:40 |
Lekkere luchtweerstand.. | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 19:42 |
quote:ja echt balen | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 19:42 |
quote:Dat lijkt me strijdig met ongeveer ieder veiligheidsvoorschrift dat je maar kan verzinnen | |
Duvel | donderdag 6 april 2006 @ 19:43 |
quote:Windbeukers | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 19:47 |
Vanmorgen in de opkomende zon, ik kon het ff niet laten | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 20:14 |
ey de ZuiderZeelijn gaat niet door hoor ik net | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 20:41 |
quote:Godver als of die bus lijn die dr nu rijd zo lekker is :/ | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 20:47 |
Mooi. Met het verbeteren van de infrastructuur in de randstad heb je meer voordeel. | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 20:50 |
quote:ja wel ja, alles op de randstad, laat de restvan het land maar verrekken | |
Jump | donderdag 6 april 2006 @ 20:51 |
quote:Inderdaad, bijnaam is "De Deense Neuzen" | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 21:20 |
quote:Zou een nieuwe spoorlijn voor jou echt zo beter zijn? Met simpele maatregelen als hanzelijn, en eventueel de bocht bij meppel-assen afsnijden heb je al veel tijdwinst voor die ene keer dat een noordeling naar de randstad gaat. | |
Zug-Chef | donderdag 6 april 2006 @ 21:35 |
Als die 3e trein per uur Lwd - Zwolle maar doorgezet wordt (las dat ergens in t topic of de vorige)hoor je mij niet klagen. | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 21:36 |
quote:2x per uur IC dan! en een stopzwijn dr tussen door? | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 21:39 |
boejje dat anderhalve station tussen Lwd en Zl | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 21:43 |
quote:Verwar je het niet met de al bestaande 3de stoptrein Gn-Zl? Maar veel heb ik niet aan de stoptrein. Je komt er niet sneller door in een plaatsje verder dan Zwolle. Alleen voor degene die ergens tussen Gn en Zl moeten komen handig. | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 21:44 |
quote:stopzwijn naar leeuwarden is gewoon kut doe mij de IC maar lekker een stopje op Steenwijk, heerenveen en eindpunt leeuwarden | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 21:47 |
watheb je nou in Steenwijk te zoeken man | |
Zug-Chef | donderdag 6 april 2006 @ 21:47 |
IC om het halve uur, zodat aansluiting op bussen in Lwd ook beter wordt. Die IC stopt natuurlijk alleen in Heerenveen en Steenwijk. Stoptrein proppen ze maar ergens tussen door, net als de spitstrein Lwd-Zwolle. Maar volgens mij had MrEn t erover... | |
Zug-Chef | donderdag 6 april 2006 @ 21:48 |
quote:Nog beter is deze variant 2x per uur IC Lwd-Zw rechtstreeks en 1 stoptrein voor de rest Toedeledoki | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 21:50 |
quote:nah ik eis een stop op heerenveen | |
Zug-Chef | donderdag 6 april 2006 @ 21:55 |
Wat ik allemaal niet leer op school | |
Duvel | donderdag 6 april 2006 @ 22:00 |
Wat is dit, een Fries-incrowd topic? | |
Peterselieman | donderdag 6 april 2006 @ 22:01 |
De zuiderzeelijn gaat niet door, dus mag wat mij betreft de provincie Fryslân het geld wel in andere OV projecten steken. Een extra trein per uur naar Zwolle, een verdubbeling van het spoor tussen Leeuwarden en Sneek, en tot slot een verdere verdubbeling van de lijn Leeuwarden - Groningen. Ook mogen ze wel wat meer geld in het busvervoer steken. | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 22:01 |
quote:ja wist je dat niet? | |
Duvel | donderdag 6 april 2006 @ 22:02 |
quote:Opbokken naar fryslan.fok.nl jullie! | |
Dr_Flash | donderdag 6 april 2006 @ 22:05 |
www.fok.fy | |
Zug-Chef | donderdag 6 april 2006 @ 22:06 |
Psssst ik ben ook maar inteelt maar fryslan is wel | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 22:07 |
quote:omfg! ik ga die inderdaad eens opeisen bij de forum admins FOK Frystalig 8) | |
Zug-Chef | donderdag 6 april 2006 @ 22:08 |
quote:Waren daar niet plannen voor, en anders wordt het hoog tijd, Het is laatste tijd altijd feest in de spits tussen Sneek en Leeuwarden. Hoor ik dan van klasgenoten | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 22:09 |
quote:sja materiaal inzet is de laatste tijd ook niet om blij van te worden he | |
Peterselieman | donderdag 6 april 2006 @ 22:18 |
Het lijkt wel of de naamsverandering NoordNed --> Arriva behoorlijke gevolgen heeft gehad voor de materieelinzet. Zelf reis ik dan wel tussen Leeuwarden en Groningen, niet al te vaak overigens, maar op de tijdstippen dat ik reis is het redelijk druk in de trein. De meeste treinen zijn volgens mij korter dan in de NoordNed tijd. Zo is de materieelinzet bij de stoptreinen Leeuwarden - Groningen duidelijk anders dan bij NoordNed. De .20 treinen zijn korter, dit komt mede door de inzet van de sneltrein. De .50 treinen zijn in de spits zo nu en dan langer dan bij NoorNed. Op vrijdag is de 15.13 sneltrein maar 2 bakken in plaats van de bij NoordNed gebruikelijke 4. Dit heeft tot gevolg dat er mensen moeten staan in de sneltrein. Op de overige trajecten zie ik ook kortere treinen rijden dan eerst. Het wachten is duidelijk op de GTW's, die in oktober in de dienstregeling opgenomen worden. | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 22:27 |
quote:ja 4 of 5x DH1 koppelen is volgens mij minder efficient dan 2x DH2 + evt een dh1? | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 22:31 |
quote:huh? 3 of 4 sporen op Gn-Lw? Er kan zeker nog een sneltrein in, exact een half uur later dan de huidige. Dan heb je 4 treinen (2 snel) in een uur. Lijkt me wel voldoende. Eventueel op Sneltreinstations het perron verlengen (buitenpost) zodat er nog een bak op past. Op Gn en Lw moet ie dan wel van spoor wisselen (als dat mogelijk is... Spoor 6 op Gn mag van mij ook wel Moet er een spoorverdubbeling zijn om er een trein naar sneek bij te krijgen? Sneltrein Sneek is wel handig. | |
Peterselieman | donderdag 6 april 2006 @ 22:32 |
Ik zie eigenlijk nooit 3 maal DH1 rijden. Alleen als het niet anders kan doen ze het. Bij de sneltrein had ik het over de inzet van DM'90. Eventueel in combinatie met een DH2. | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 22:35 |
quote:De 15.13 sneltrein bestond niet in NoordNed tijdperk niet. Eerste ging geloof ik om 16.13. Nu gaan ze tussen de spits ook door. 4 bakken kan de sneltrein niet hebben. Neem aan dat je 1 treinstel bedoeld (bestaat uit 3 treindelen). Geen idee of ze korter zijn. Max aantal bakken is inderdaad 2x dh2 plus 1x dh1 | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 22:36 |
quote:Sneltrein is geen DH (wadloper) maar een buffel (geen idee wat de code daarvan is) | |
Peterselieman | donderdag 6 april 2006 @ 22:37 |
quote:Tussen Leeuwarden en Groningen is het nu tussen Veenwouden en Grijpskerk verdubbeld. Dit is net genoeg om de huidige diensregeling van 1 sneltrein en 2 stoptreinen te rijden. Vertragingen zijn op dit moment echter niet snel te ondervangen. Met de verdere verdubbeling kan dit wel het geval zijn. Als je er nog een extra sneltrein in wilt leggen dan zou het spoor compleet verdubbeld moeten worden. Anders kom je wel ergens op het traject in de problemen. Ook moet er dan in Leeuwarden een extra perron bij komen, omdat anders de capaciteit van het station niet voldoende is. Tussen Leeuwarden en Sneek ligt op dit moment niet genoeg spoor om een 3e trein in te plannen. | |
Peterselieman | donderdag 6 april 2006 @ 22:38 |
quote:De 15.13 bestond wel. Met 4 bakken bedoel ik 2 maal DM'90 of een DM'90 + een DH2 opgeteld beide 4 coupe's/bakken. 4 bakken is op dit moment zowel voor het station van Groningen (perron 3a) als die van Leeuwarden (perron 8) het maximale. | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 22:41 |
quote:Er moet theoretisch een sneltrein bij kunnen. Maar wat je zegt, als er ergens vertraging is kan het erg snel uitlopen. Ik zie niet in waarom er een extra perron zou moeten komen. Die staat tussen .12 en .50 leeg als de sneltrein rijdt. | |
Yolli | donderdag 6 april 2006 @ 22:45 |
Ik kwam nog wat foto's tegen van treinen die rond Praag in Tjechië rijden. Heb geen flauw idee qua types etc... maar voor de liefhebber | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 22:46 |
quote:Je hebt gelijk, die sneltrein reed idd toen al (wel om 15.12 ) Een DM'90 heeft 3 treindelen ('coupe's'). meer dan 2DM90 kan er op perron 3a niet staan idd. Maar ook niet op perron 4a? | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 22:50 |
quote:ging over stavoren - leeuwarden, daar rijden geen sneltreinen | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 22:56 |
quote:Huh? Waarom quote je dan iets waar alleen leeuwarden en groningen genoemd wordt? Maar idd, op stavoren rijden geen sneltreinen... | |
Ou-Tannu | donderdag 6 april 2006 @ 22:57 |
quote:ging ook over materiaal inzet :> | |
the_disheaver | donderdag 6 april 2006 @ 23:15 |
quote:Okey. Ik snap het niet | |
MREn | vrijdag 7 april 2006 @ 07:02 |
quote:Niet veel, maar Heerenveen is zo'n beetje het regionale knooppunt, en daar moeten gewoon alle treinen blijven stoppen. Vooral voor verbinding naar Drachten, en alle treinomweg-afsnijdende busdiensten zoals Heerenveen-Sneek. | |
MREn | vrijdag 7 april 2006 @ 07:04 |
quote:Spoorverdubbeling is veel gevallen gewoon geldverspilling. Gewoon 150m inhaal spoor, of passeren op stations, of aansluing NS-Arriva beter (komt dat plan van 2 IC + Stop Zl-Lw) teer om de hoek. | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 07:18 |
quote:nadeel daarvan is dat als je 1 kant vertraging heb dat je de andere kant ook vertraagt | |
MREn | vrijdag 7 april 2006 @ 07:28 |
quote:Dat is de afweging die je maakt...als de vertraging groot is, passeer je gewoon op een volgend station? Als je voldoende buffertijd op de eindpunten hebt liggen, is dat niet echt een probleem, helemaal niet als je treinen hebt die sneller op kunnen trekken en/of een hogere snelheid kunnen halen. | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 09:40 |
quote:iets wat nu met de Wadlopers niet echt haalbaar is? | |
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 11:49 |
quote:Ja, en die blijven ook jaren... | |
Duvel | vrijdag 7 april 2006 @ 11:56 |
quote:Wadlopers kunnen ook maar 100km/h, Buffels 140km/h en volgens mij zijn sommige stukken van Gn-Lw geschikt gemaakt voor 140km/h. Als je dus Wadlopers in Buffeldiensten inzet, heb je een probleem. | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 11:57 |
quote:Watlopers gaan toch weg? voor 2010? | |
Peterselieman | vrijdag 7 april 2006 @ 12:14 |
quote:Op de sneltrein Leeuwarden - Groningen past een wadloper echt net in het schema. Dan moet de wadloper op tijd vertrekken en dan is het nog de vraag of ie de maximale rijtijd net wel/net niet haalt. Een buffel kan de sneldienst in 32 minuten doen, terwijl er 36 minuten voor staat. Dit scheelt aanzienlijk. Het luistert onderweg zowel bij Veenwouden als Grijpskerk zo nu en dan nouw. Dan moet de ene trein op de andere wachten. Meestal is dit niet in de totale treindienst te merken, maar als er vertraging ontstaat dan kan het soms snel oplopen. | |
Alexxxxx | vrijdag 7 april 2006 @ 12:40 |
quote:Been there, done that, willen ze niet | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 12:48 |
quote:Vind ik eigenlijk best een idee. Er zijn wel 7845 topics over auto's, en dan zou er maar 1 centraaltje over treinen mogen zijn waar alles in moet Noem het dan (PT)A. Dit is echt een (slowchat)reeks (geworden) voor mensen die enige affiniteit met of interesse in het treingebeuren hebben. De dienstregeling 2007 lijkt me een onderwerp die veel meer users (treinreizigers) aangaat . | |
Alexxxxx | vrijdag 7 april 2006 @ 12:52 |
quote:Daar heb je helemaal gelijk in. Maak je een mooie OP? | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 12:55 |
omfg dit deel gaat werkelijk als een speer he ? | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 12:55 |
quote:Haha kijk! Ik wil best eens gaan werken aan een opzetje ja . | |
verzameldirk | vrijdag 7 april 2006 @ 12:58 |
heeft iemand een idee welke 10 stations dat zijn waarvan de perons te laag zijn voor de nieuwe GTW's van Arriva. Het bereft hier een stomme fout van Railpro | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 12:59 |
quote:volgens mij die meuk bij groningen | |
verzameldirk | vrijdag 7 april 2006 @ 13:01 |
meuk bij Groningen een heel erg ruim begrip | |
Peter | vrijdag 7 april 2006 @ 13:01 |
quote:daar was toch al iemand meebezig? uhuh: quote:-edit- bìjna dus, niet begonnen | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 13:02 |
quote:nja dat scheelt toch al enkele stations in friesland | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 13:25 |
Hm, daar ga ik dit weekend nog niet aan toekomen. Het is ook nogal een lap tekst die er in moet . Wellicht dat Flash al wel wat had geschreven? | |
Alexxxxx | vrijdag 7 april 2006 @ 13:26 |
quote:Mwag, die dienstregeling gaat niet voor het weekend in, dus je hebt het op zich wel aan tijd | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 13:27 |
quote:True, true. In ieder geval vast een bak info voor iemand die er al wel aan toe zou komen: http://www.rovernet.nl/nieuws/berichten/ber060118bijl3.pdf | |
MREn | vrijdag 7 april 2006 @ 14:10 |
quote:Railpro levert bouwmaterialen, en zijn vooral bekend van de blauwe onderlossers. | |
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 14:52 |
quote:Gebruik de wiki. Wel zo handig als je met meerdere personen bezig gaat. | |
Duvel | vrijdag 7 april 2006 @ 15:48 |
quote:En heet inmiddels VoestAlpine RailPro, omdat ze zijn overgenomen. Degene die een domme fout heeft gemaakt met de perrons werkt bij ProRail. | |
Alexxxxx | vrijdag 7 april 2006 @ 16:57 |
quote:en ook handig voor een eventueel deel 2. Alhoewel ik meer topics in KLB verwacht over de nieuwe dienstregeling | |
Tfz | vrijdag 7 april 2006 @ 17:15 |
quote:Ja, dat krijg je met de doorsnee Fok-user. Vooral klagen, maar iets onderbouwen ho maar. | |
Alexxxxx | vrijdag 7 april 2006 @ 17:17 |
quote:En niet eens even uitzoeken of ze nu op de NS, Connexxion, Noordned, Arriva, Syntus, ProRail, RailPro of de landelijke of lokale overheid moeten afgeven. | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 17:39 |
quote:Er zullen ongetwijfeld wel weer klachten komen van mensen die zich benadeeld voelen door een maatregel waar er ook duizenden beter van worden. Mja, klachten over OV in KLB neem ik amper nog serieus . Driekwart van de reacties slaat nergens op of komt van mensen die nog even bijdehand moeten doen met "koop dan ook een auto"-opmerkingen. | |
Dr_Flash | vrijdag 7 april 2006 @ 18:40 |
quote:Ehmm nee nog niet. Ik zat eigenlijk te denken aan een integrale copypaste van de NS-site, en een bonndige samenvatting van iemand van ons zeg maar. Logootje NS, logootje ROVER, dat die twee aan het knokken zijn, zoiets, weet ik het | |
the_disheaver | vrijdag 7 april 2006 @ 19:00 |
quote:zoiets? [ Bericht 5% gewijzigd door the_disheaver op 07-04-2006 23:26:01 ] | |
Dr_Flash | vrijdag 7 april 2006 @ 19:06 |
Nou bijvoorbeeld | |
Tfz | vrijdag 7 april 2006 @ 22:41 |
quote:Precies wat ik bedoel.... | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 23:06 |
wat staat dat ding daar te doen op Amersfoort? staat er al jaren, maar ik kan nergens uitvogelen wat voor stel het is, en wat het daar evt doet... | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 23:09 |
quote:Ook wel eens gezien. Volgens mij hoort 'ie bij het gebouw er naast en gaat 'ie ook nergens meer heen. | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 23:16 |
quote:dat geloof ik ook wel dat die niet meer rijd, echter t viel me vandaag op dat er een Panto op zit.. ( stond omhoog ) wat ik nog niet eerder gezien had | |
Jump | vrijdag 7 april 2006 @ 23:17 |
Zo te zien hangt er geen wasdraad meer boven, dus geen probleem | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 23:18 |
quote:waslijn heet dat hier :/ | |
JDude | vrijdag 7 april 2006 @ 23:20 |
quote:Wat leuk, ik noem het gewoon bovenleiding. | |
Ou-Tannu | vrijdag 7 april 2006 @ 23:23 |
quote:rofl zou je was ook sneller drogen als je t aan de bovenleiding hangt? wel 1500VDC dr op natuurlijk | |
MREn | zaterdag 8 april 2006 @ 04:26 |
quote:Dat is een Noorse tram, kan je ook vrij eenvoudig zien aangezien de koersrol op Stortingnet oid staat, en de Storting is het Noorse parlementsgebouw zoals een beetje belezen persoon wel zal weten. Het ding hoorde bij dat witte gebouw waar een of ander geflopt rail-iets zat. | |
Willy84 | zaterdag 8 april 2006 @ 09:31 |
quote:Dat ding is een soort van museum stuk. Is daar een paar jaar geleden met een kraan neergezet(waar ik bij was vandaar) volgens mij is dat witte gebouwtje het oude stationsgebouw ofzo. Van heul vroegah. Dat is het geloof ik. | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 09:41 |
quote:aaah ik vroeg me af, aangezien zn nummer (605) ook niks opleverde op bij NS materiaal weer een mysterie minder | |
MREn | zaterdag 8 april 2006 @ 11:18 |
quote:Terwijl de 605 toch bestaat, alleen niet bij NSR maar bij NedTrain, of een particuliere vervoerder (of wellicht sloop, ik hou die nummertjes niet zo bij). | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 11:19 |
quote:mja klopt, maar dan krijg je toch een heel ander ding dan die tram http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_600 dus | |
Duvel | zaterdag 8 april 2006 @ 11:25 |
quote:Dat stationsgebouw, is dat niet Amersfoort NCS, dus van inderdaad heul vroeger? | |
MREn | zaterdag 8 april 2006 @ 11:30 |
quote:yep, zit nu een makelaarskantoor in meen ik. | |
Alexxxxx | zaterdag 8 april 2006 @ 11:31 |
quote:Er heeft toch ook een boekhandel oid in gezeten? | |
MREn | zaterdag 8 april 2006 @ 11:34 |
quote:Een reisbureau staat mij bij. Nooit zo op gelet, terwijl ik er toch vaak langs kom...maar ja, dagelijkse trajecten die je kunt dromen zijn zo boeiend niet meer. Wellicht dat ik het vanavond wel op merk | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 11:36 |
quote:stuk heerenveen - utrecht slaap ik doorgaans al zo vaak gehad | |
MREn | zaterdag 8 april 2006 @ 11:41 |
quote:Dat heb ik eigenlijk op elk traject Randstad-Eindhoven-Venlo-Enschede-Zwolle-Heerenveen en alles er tussen, muv lijntjes waar ik zelden kom als Kippenlijn of oostelijke betuwelijn. | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 11:47 |
quote:idd lijntjes waar je zelden komt blijf je toch wel wakker, als je dr regelmatig komt slaap je toch liever | |
MREn | zaterdag 8 april 2006 @ 12:02 |
quote:Scheelt ook veel of je ICM hebt, dat slaapt sowieso wel lekker. Hoewel plan V ook heerlijk ligt, in de 1e klas coupé met alle armleuningen omhoog en je zachte jas als kussen over de harde niet-inklapbare armsteun aan de uiterste zijkant. En zelf als je 1m85 bent, en je knieën een beetje uit laat steken, is dat een prima manier in de laatste stoptrein Mt-Ehv | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 13:49 |
quote:ICM, IRM, slapen toch wel t lekkerste, Plan V is ook wel te doen, DD-AR / DDM1 is niet echt lekker om in te slapen | |
MREn | zaterdag 8 april 2006 @ 15:28 |
Hoe kan jij in godsnaam in IRM slapen? Ik krijg altijd last van mn rug als ik meer dan 1 a 1,5 uur in zo'n ding zit, zeker op die oude stoelen. | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 15:29 |
quote:weinig last van goed ik ben wat korter natuurlijk met mn 1.72 | |
Duvel | zaterdag 8 april 2006 @ 16:25 |
quote:Ik ben 1.80 en kan er ook wel in slapen. De enige treinen waar ik niet in kan slapen zijn Plan T, DM'90 (zelfde stoelen als T) en DD-AR. ICM is nog altijd de favoriet, mede door de goede verwarming. | |
jorienvdherik | zaterdag 8 april 2006 @ 17:17 |
waar zal ik komende vrijdag is heen gaan ? schiphol wil ik wel en dan door naar ? | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 18:13 |
quote:Plan T, moauw tis te doen, echter niet in de moterwagens | |
Duvel | zaterdag 8 april 2006 @ 18:33 |
quote:Plan T is ruk omdat ik niet tussen de achter elkaar staande stoelen pas. Alleen de coupétjes voor en achterin zijn nog te doen. Vroeger waren die nog leuker, maar helaas, ook daar heeft de verbouwing een eind aan gemaakt. | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 18:39 |
quote:k ga toch scheef hangen zodat ik 2 plaatsen in beslag neem | |
Duvel | zaterdag 8 april 2006 @ 18:47 |
quote:Ja maar dat slaapt dan weer beroerd! | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 18:48 |
quote:weinig last van? | |
Duvel | zaterdag 8 april 2006 @ 22:38 |
quote:Ik wel Ik slaap ook nooit als de trein vaak moet remmen, bijvoorbeeld als ie achter een goederentrein zit. Mijn automatisch ontwaakmechanisme voor mijn eindstation werkt dan steeds te vroeg. | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 22:57 |
quote:goederentreinen voor je zijn bagger | |
Bigfoot | zaterdag 8 april 2006 @ 23:02 |
Ik moest laatst voor me werk mee met een testtrein op het nieuwe HSL traject. De trip ging van de belgische grens naar Barendrecht. Natuurlijk had ik mijn fotocamera mee om een filmpje te maken. | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 23:05 |
quote: | |
jorienvdherik | zaterdag 8 april 2006 @ 23:15 |
lekker zeg | |
the_disheaver | zaterdag 8 april 2006 @ 23:51 |
Weet iemand waar je de werkzaamheden aan het spoor voor de middellange termein kunt bekijken? Op ns.nl staat het alleen voor de komende 2 weken. Vaak wel voldoende, maar dus niet altijd slapen kan ik niet (in de trein hé ). Of niets doen met ogen dicht, of werken. In de ICM is dat erg goed te doen. IRM is ook goed te doen, maar in de DD-AR kun je echt niets... Nou ja, weinig. | |
Ou-Tannu | zaterdag 8 april 2006 @ 23:55 |
quote:DD-AR is telawaaierig en de laatste keer dat ik zo`n stam had ging het hagelen en hagelde het mooi DOOR de ventilatie roosters heen, :/ | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 00:00 |
quote:Het is vooral dat de stoelen totaal niet zitten. Aan lawaai (van de trein) heb ik weinig last. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 00:16 |
quote:dat ook, maar ik vind ze lawaaierig, iig in de bovenste delen. zal wel komen door die luchtvangers | |
MREn | zondag 9 april 2006 @ 06:58 |
quote:Ik heb een flinke tijd geleden een rondje gemaakt (1e klas) met zo'n beetje alle 'afwijkende' mat. soorten, was destijds: Ehv-Dvd (ICR, met Df'jes) Dvd-Ah (ICE) Ah-Ahp (plan V) Ahp-Dvn (lint) Dvn-Ah (lint) Ah-Zl (plan V) Zl-Hgv (plan U) Hgv-Zl (ICM) Zl-Dv (IRM) Dv-Es (ICM) Maar vanaf schiphol is genoeg leuks mogelijk hoor, wat dacht je van een ritje over de nieuwe bog naar Utrecht, vanaf daar naar Amersfoort, daar de DB-IR naar Hengelo, vanaf daar met DM'90 naar Zwolle, dan met ICM naar Groningen, Wadlopertje naar Leeuwarden, daar met geile 15m bus naar Alkmaar en dan over de zaanlijn weer naar waar je vandaan komt? Of vanaf Leeuwarden over Heerenveen/Lelystad en via de flevolijn terug? | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 11:17 |
en de ns heeft weer lekkere planning geen treinen op zwolle - amersfoort en geen treinen op zwolle - deventer geknapte bovenleiding bij nunspleet en werkzaamheden op de andere kant. | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 11:30 |
En noord nederland is onbereikbaar... | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 11:32 |
quote:zo iets nja de rijden bussen, en je kan natuurlijk omrijden via Almelo / hengelo | |
Remco | zondag 9 april 2006 @ 11:38 |
Gelukkig gebeurt dit op een zondag, anders was de choas denk ik compleet. Iedereen in het boemeltje Almelo - Zwolle | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 11:40 |
quote:mja, vrijdag was er ook al lichte chaos hoor, was er een wisselstoring geweest bij zwolle | |
MREn | zondag 9 april 2006 @ 12:47 |
quote:Dat lijkt me geen planning hoor Bovendien: alternatieven genoeg: van Zwolle met de bus naar Lelystad (lijn 330 meen ik), of vanaf Kampen (lijn 143), of via Hengelo, Zutphen. Wat een erger punt van zorg is, vind ik nog altijd Zwolle-Meppel als SPOF nood-zuid. | |
MREn | zondag 9 april 2006 @ 12:47 |
quote:En gisteren was Groningen even vanuit alle richting onbereikbaar..duurde ook maar halfuurtje meen ik. | |
MREn | zondag 9 april 2006 @ 12:48 |
quote:Had je er vorige week bij moeten zijn: toen zowel Zl-Amf als Zl-Es plat en alles via de IJssellijn. Ik was er pas in de avond, maar lijkt me geen pretje om dat volk allemaal in een elke IRM-VI te krijgen tussen Dv en Zl... | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 12:52 |
quote:k vind dat ze Lelystad maar op kampen moeten hangen (hanzelijn) en de ZZL kunnen ze toch ook van lelystad naar gronignen trekken? ipv van amsterdam af? | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 12:56 |
quote:ZZL was vooral nieuw spoor door heerenveen en drachten. Dus zwolle uitschakelen. Ik zou liever proberen onderhoud in zwolle op een goed peil houden, en reservesystemen bouwen, dan een nieuwe spoorlijn bouwen welke afhankelijk is van zwolle. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 13:03 |
quote:moauw lelystad - emmeloord - heerenveen - drachten - groningen relatief nieuw dan toch? | |
JDude | zondag 9 april 2006 @ 13:08 |
quote:Dat heeft dus geen zak met planning te maken. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 13:16 |
quote:Zwolle deventer wel, alleen die bovenleiding knapt weer ongunstig iets zegt me dat dit toch vaker voor komt, een traject wegens onderhoud niet kunnen gebruiken, en dan je enige alternatief krijg je een storing :p | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 13:21 |
quote:Ach, door het onderhoud zal een ander traject meer treinbewegingen ontstaan. Een grotere kans dan normaal dus dat er iets knapt | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 13:27 |
quote:mja k vraag me dan af, is het dan niet verstandiger om die werkzaamheden dan uit te stellen? of is dat gewoon not done? | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 13:34 |
quote:Je bedoelt neem ik aan als er er op een omreistraject een storing plaats vind? Als ze bezig zijn zijn ze ook bezig, en vaak kun je dan niet ff snel alles opruimen en er weer treinen over laten rijden. En ook kan dat, dan is de werkzaamheden nog steeds niet klaar, en zal nog een keer het traject afgesloten moeten worden. Misschien wel als de storing op de dag voor de werkzaamheden ontstaat (en de dag van werkzaamheden ook nog tot overlast zorgt). Maar dan zullen er geen goede alternatieven moeten zijn natuurlijk. Geen trein, en onmogelijk om bussen in te zetten | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 13:45 |
quote:mja, zit wat in, echter als ze nog niet zwaar bezig zijn? en de mogelijk zou er zijn om evt op 1 vd sporen ( toch dubbel uit gevoerd ) een trein te laten rijden? | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 13:49 |
quote:Ze zijn nu bezig met een viaduct. Dus in dit geval is het lastig een spoor vrij te houden. Ik denk ook dat ze dat altijd wel proberen, als het mogelijk is per spoor werken. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 13:52 |
quote:mja bij niet alle werkzaamheden is het niet te doen om een spoor vrij te houden natuurlijk | |
Here_Jezus | zondag 9 april 2006 @ 13:56 |
Tering ik zie op sloterdijk deze vaak rijden Maar dan met 12 bakken niet normaal hoe lang dat is | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 13:58 |
quote:2x 6 dus had vrijdag 5x ICM3 das ook lang vooral als je dan van zwolle wegrijd en je zit in de voorste bak ! zie je de hele sliert nog in de bocht achter je aan rollen | |
456 | zondag 9 april 2006 @ 14:01 |
Ìk slaap altijd het lekkerst in een AB30 rijtuig, of in een I5... Maar die zullen wel niet tellen... | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 14:01 |
quote:322.50 meter. Kan nog wel langer. 403.50 meter om precies te zijn | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 14:03 |
quote:hoelang is 5x3 bakkig ICM? | |
Here_Jezus | zondag 9 april 2006 @ 14:07 |
quote:Erg leuk die dingen maar die zitten toch niet helemaal vol ? | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 14:09 |
quote:403m 3*4bak ICM + 1x 3bak is 401.6 | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 14:10 |
quote:Op een vrijdag namiddag wel. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 14:10 |
quote:best lang quote:nee komen doorgaans 3+3 van leeuwarden ( ook wel 3+4 ) en vaak nog een 3+3 (of ook 3+4 ) van groningen, echter vrijdag kwam er 3+3+3 van groningen af | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 14:11 |
quote:nja bij mij niet toen, pas bij amersfoort was die vol | |
Carport | zondag 9 april 2006 @ 14:35 |
12 bakken IRM is inderdaad best lang. Ik kom ze ook vaak tegen in Den Haag en Rotterdam. ICK met 14 bakken deed het ook altijd erg goed quote:Hoelaat zat jij in die trein dan? Ik heb zelf ook Leeuwarden - Amersfoort (e.v.) gereisd, ook bestaande uit 15 bakken ICM | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 15:05 |
quote:mn trein kwam om 16:12 aan op utrecht, dat is dus 14:33 op heerenveen? oftewel 14:17 vanaf leeuwarden dacht ik | |
thatsme | zondag 9 april 2006 @ 15:51 |
16 bakken ICM is het langste waar ik gezeten heb... Was een foutje denk ik! | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 15:58 |
quote:16 is geloof ik maximum aantal | |
the_disheaver | zondag 9 april 2006 @ 16:03 |
quote:15 is het wettelijk maximum voor reizigerstrein. Lijkt me dat hij opzich wel langer dan 16 kan zijn. | |
Ou-Tannu | zondag 9 april 2006 @ 16:08 |
quote:ja als je normaal met 5x ICM3 rijd en je zal een 1 viertje mee nemen kom je op 16. en k zie ook wel eens 2x ICM4 vanaf leeuwarden komen.. als dr dan ook 2x ICM4 vanaf groningen rijd dan zit je ook op 16.. baalt nog altijd van doorloop kop :/ anders lekker bij utrecht voorin stappen en dan gewoon door de dik 400 meter trein lopen ! nou moet je een DD-AR / VIRM stammetje hebben. of nog leuker een ICK(?) stam | |
Carport | zondag 9 april 2006 @ 16:09 |
quote:Dan hebben we in dezelfde trein gezeten quote:15 is het maximum voor reizigerstreinen inderdaad. Lege of niet-reizigerstreinen, of speciale gevallen kunnen wel langer zijn. |