Grapjas. Ik heb het niet over de boemel naar Gorkum, maar de goederenspoorlijn die 1. de Rotterdamse havens met het Duitse achterland moet verbinden en 2. De Nederlandse politiek al een jaartje of 10 bezig houdt. En een keur aan milieugroeperingen. En weer ik wie/wat nog meer.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:53 schreef MREn het volgende:
[..]
Ja, anders gaan de V'tjes kapot die er over rijden
Wellicht omdat die laatste trein niet rechtstreeks naar Berlijn rijdt, maar je over moet stappen in Hannover?quote:Op dinsdag 4 april 2006 21:00 schreef Willy84 het volgende:
[..]
Heb de verstrekstaat bekeken en ja klopt wat je zegt. Maar op ns.nl staat toch echt wat anders.
http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1075382369299&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl〈=nl&c=Page
Ah, de betuweroutequote:Op dinsdag 4 april 2006 21:03 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Grapjas. Ik heb het niet over de boemel naar Gorkum, maar de goederenspoorlijn die 1. de Rotterdamse havens met het Duitse achterland moet verbinden en 2. De Nederlandse politiek al een jaartje of 10 bezig houdt. En een keur aan milieugroeperingen. En weer ik wie/wat nog meer.
ik rij er iedere dag onderdoor iddquote:Op dinsdag 4 april 2006 21:07 schreef MREn het volgende:
[..]
Ah, de betuweroute
Die is inderdaad 25kV met mooie designportalen.
Een spanningsdip tot 1200V hoeft kortstondig helemaal geen probleem te zjin. Het station van Utrecht is zo eng sterk gevoed, geloof me: die treinen rijden zonder probleem weg, zoveel onderstations liggen er in de buurt (de onderstations Utrecht Noord en Utrecht Zuid heten niet voor niets zo).quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:36 schreef MREn het volgende:
[..]
Maar wat is het alternatief van onder 1500V blijven rijden? Nu al zijn er behoorlijk wat beperkingen, zelfs een een lijntje als Zwolle-Emmen heb je veel te maken pet spanningsdips als twee trein vol vermogen elkaar kruisen (soms tot onder 1200V!). En wat denk je dat een station als Utrecht voor zijn kiezen krijgt als rond 02/32 aan de noordkant tegelijk 2*DD-AR (rg. Amf), 1700+12bakken ICRm (rg. Asd) en 2*IRM-VI (Gd) wegtrekken op drie sporen direct naast elkaar.
[..]
Het grote probleem met de 16,7Hz is dat ie apart gemaakt moet worden in eigen centrales, en vervolgens naar de onderstations moet worden gedistribueerd. De DB heeft een geheel eigen transportnet (met eigen hoogspanningslijnen) om in de voeding te voorzien. Dat in Nederland invoeren is niet heel handig. Daarnaast is de frequentie van 16,7Hz ook niet zo voordelig meer als toen hij werd uitgevonden. In de Europese spoorwegnormen is vastgelegd dat voor nieuwe lijnen de spanning van 25kV 50Hz de standaard is. Het is dus een poging om te komen tot zo min mogelijk verschillende spanningen om zo grensoverschrijdend vervoer makkelijker te maken.quote:De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van.
Je hebt er met een hoge wisselspanning een stuk minder last van. Daar kun je zonder problemen 1000A trekken, en dat komt dan overeen met ongeveer 25MW. Ter vergelijking: uit de 1500V bovenleiding kun je zo'n 6MW halen. Maar een "normale" trein heeft geen 25MW nodig. Een dubbele TGV bij 300km/h wel.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:40 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Heb je daar met wisselspanning geen last van dan? (Weet ik echt niet, ben niet zo technisch onderlegd)
Geinig, en het zou best kunnen, want Zandvoort ligt aan het einde van de lijn, dus alle stroom moet uit Haarlem komen. Als het goed is, wordt dit wel binnenkort verbeterd.quote:Wel een geinig weetje over Haarlem-Zandvoort (ook zo'n doodlopend stuk) volgens mij reden de treinen naar Zandvoort vanaf Overveen met gestreken stroomafnemers door tot het eind omdat anders de vertrekkende 1200/1600 in Zandvoort niet weg kwam...
[..]
zoetermeerlijn wordt 750 volts, kijken als dr van de zomer ( kom ik er pas weer ) nog wat te zien valt, afgelopen zomer iig al vast een afscheidsrondje gedaanquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:18 schreef Duvel het volgende:
Een leuke generale hiervoor is Randstadrail: op 3 juni wordt daar de treindienst gestaakt, en worden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn omgebouwd naar 600V en 750V (als ik me niet vergis).
dacht ik ook aan, vandaar de vraagquote:Op dinsdag 4 april 2006 20:27 schreef MREn het volgende:
[..]
Nee.
Sterker nog: op menig plaats waar bovenleiding aan viaducten ed. is bevestigd, passen helemaal geen 25kV isolatoren.
volgens mij is die ook geschikt voor 25Kv, echter door de koppelingen aan het huidige spoornet(?) is 25kV niet mogelijk?quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:36 schreef MREn het volgende:
Op de betuwelijn ligt 1500V.
De Duitse spanning van 15kV heeft de hogal irritante eigenschap dat deze op 16 2/3Hz wisselt, ipv de gebruikelijke 50Hz in Nederland, dat schijnt niet erg lekker te gaan icm ATB spoorstroomlopen. Al weet ik hier het fijne niet van.
Trein van Zwolle naar roosendaal gaat ongeveer tegelijktijdig met groningen / leeuwarden wegquote:Op dinsdag 4 april 2006 22:59 schreef petre86 het volgende:
Duvel. hoe zit het bij Zwolle als de treinen naar roosendaal, leeuwarden en groningen tegelijk weggaan ? ( en de andere kant op gaat er ook wat rond die tijd weg..)
Dat zal dan in de spits leuk zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt dan soms met een bak of 14, maar dat is dan wel de andere kant op. Tot nu toe zijn er volgens mij in Zwolle nog geen problemen ontstaan.quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Trein van Zwolle naar roosendaal gaat ongeveer tegelijktijdig met groningen / leeuwarden weg
geeft volgens mij een beste load op de gelijkrichters gelukkig kunnen ze gedurdende korte periode een enorm overbelast worden
ach denk dat er wel meerdere gelijkrichters ingezet worden daarquote:Op dinsdag 4 april 2006 23:16 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zal dan in de spits leuk zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt dan soms met een bak of 14, maar dat is dan wel de andere kant op. Tot nu toe zijn er volgens mij in Zwolle nog geen problemen ontstaan.
wtf is een gelijkrichter?quote:Op dinsdag 4 april 2006 23:17 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ach denk dat er wel meerdere gelijkrichters ingezet worden daar
ahaaa. slimquote:Op woensdag 5 april 2006 00:26 schreef MREn het volgende:
Een gelijkrichter laat maar naar één kant stroom door, waarmee je vertrekkende treinen qua stroomloop van elkaar kunt isoleren waardoor ze elkaars spanningen niet (zo veel) beīnvloeden. Even simpel gezegd.
bijna, de wisselspanning uit de transformatoren moet wel even gelijkspanning worden he!quote:Op woensdag 5 april 2006 00:26 schreef MREn het volgende:
Een gelijkrichter laat maar naar één kant stroom door, waarmee je vertrekkende treinen qua stroomloop van elkaar kunt isoleren waardoor ze elkaars spanningen niet (zo veel) beīnvloeden. Even simpel gezegd.
en dan gaat het maar 1 kant op?quote:Op woensdag 5 april 2006 00:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
bijna, de wisselspanning uit de transformatoren moet wel even gelijkspanning worden he!
oftewel even door de gelijk richter trekken
de bovenleiding is de positieve leider dan ja B) en het spoor is gewoon de negatieve leiderquote:
Wat een elektrotechnische bagger allemaal, mijn hart, wat doen jullie!quote:Op woensdag 5 april 2006 00:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de bovenleiding is de positieve leider dan ja B) en het spoor is gewoon de negatieve leider
gelukkig komt er met 25KV een eind aan, want dat is wel wisselspanning
* Ou-Tannu ziet eerste mafkezen met homebrew transformators al stroom jatten
Henk Vonhoffquote:Op woensdag 5 april 2006 15:46 schreef Peterselieman het volgende:
De buffel is nog niet in deze kleur verschenen op de baan, maar vast al wel op het internet.
[afbeelding]
Ik heb al wel enkele namen ingestuurd. Moet nog maar even nadenken over welke personen er ook een nominatie verdienen.
Bij mijn weten wel ja. Iets wat ik zeer betreur. Het zijn erg stille treinen die bovendien heerlijk zitten. Maar dan alleen als niet alle zitplaatsen in het blokje van 4 bezet zijn. Anders kun je nergens met je voeten heen. Ik denk dat de buffel wel eens minder lang mee kan gaan dan de bedoeling was. Waar moet de NS met de buffels heen als Nijmegen - Roermond en Zwolle - Kampen met lightrail gereden gaat worden? Ze hebben dan een overschot aan buffels, terwijl het goede treinen zijn.quote:Op woensdag 5 april 2006 15:51 schreef Ou-Tannu het volgende:
arriva gaat de buffels toch dr uit gooien?
simpel.. zwolle-wierden verdubbelen, en de frequentie omhoogquote:Op woensdag 5 april 2006 16:01 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bij mijn weten wel ja. Iets wat ik zeer betreur. Het zijn erg stille treinen die bovendien heerlijk zitten. Maar dan alleen als niet alle zitplaatsen in het blokje van 4 bezet zijn. Anders kun je nergens met je voeten heen. Ik denk dat de buffel wel eens minder lang mee kan gaan dan de bedoeling was. Waar moet de NS met de buffels heen als Nijmegen - Roermond en Zwolle - Kampen met lightrail gereden gaat worden? Ze hebben dan een overschot aan buffels, terwijl het goede treinen zijn.
bekende mensen als treinnaam hebt syntus al..quote:Op woensdag 5 april 2006 15:54 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Henk Vonhoff
Marianne Timmer
nog een zooi andere schaatsers
Abe Lenstra
Syb van De Kast
vogels? wadloper etc.quote:Op woensdag 5 april 2006 16:04 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
bekende mensen als treinnaam hebt syntus al..
ja dus?quote:Op woensdag 5 april 2006 16:04 schreef Erosjuhhh het volgende:
[..]
bekende mensen als treinnaam hebt syntus al..
dat staat erquote:Arriva krijgt drieënveertig nieuwe treinen, die vanaf komend najaar in Groningen en Friesland gaan rijden. Elke trein krijgt de naam van een persoon die zich gedurende lange tijd verdienstelijk heeft gemaakt voor Friesland of Groningen.
"De Blauwe Haai" ga ik m noemenquote:Op woensdag 5 april 2006 16:17 schreef Peterselieman het volgende:
Ze vragen ook om een naam voor het treintype. Dat zal nog wat lastiger zijn om die te bedenken.
Oh ik dacht dat het die buffels uit die banner warenquote:Op woensdag 5 april 2006 16:21 schreef Peterselieman het volgende:
Zal wat lastig worden he. Hier alvast even een plaatje
[afbeelding]
aah naapers van de syntus, gelukkig doet NS t niet, voor je t weet zijn alle bekende mensen op met al die treinenquote:
Het is veel effectiever om met 25 KV AC (wisselspanning) te rijden dan met 1,5 KV DC.quote:Op dinsdag 4 april 2006 20:18 schreef Duvel het volgende:
In 't vorige topic kwamen nog wat vragen langs over de bovenleiding. Volgens mij wordt bijna alles wat helemaal nieuw gebouwd wordt (Woerden - Harmelen, Amsterdam - Utrecht), 25kV-voorbereid ontworpen. Dus met isolatoren geschikt voor die spanning en de configuratie van de bovenleiding zodanig dat t.z.t. (over een jaar of 25 wellicht) op relatief eenvoudige manier kan worden overgeschakeld op 25kV. Er liggen geen concrete plannen om baanvakken op korte termijn op 25kV over te laten gaan (wel wazige rapporten die een mogelijke manier van ombouwen naar 25kV beschrijven).
Een leuke generale hiervoor is Randstadrail: op 3 juni wordt daar de treindienst gestaakt, en worden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn omgebouwd naar 600V en 750V (als ik me niet vergis).
quote:
Als je in een land van nul af aan begint. In Nederland schiet je er weinig mee op omdat je dan in een klap 300 onderstations waardeloos verklaart.quote:Op woensdag 5 april 2006 18:01 schreef Brembo het volgende:
[..]
Het is veel effectiever om met 25 KV AC (wisselspanning) te rijden dan met 1,5 KV DC.
De weerstand van een bovenleiding voor 25kV is hoger dan die van 1500V omdat er minder koper in de lucht hangt. Toch is er een lager verlies omdat de stroom zoveel kleiner is.quote:1,5 KV DC heeft namelijk het probleem als je 4500 KW wilt trekken dat je bijna 3000 A trekt . Terwijl dit met de wisselspanning wat complexer, en met een beetje geluk 200 A trekt.
Dit zorgt ervoor dat de weerstand in de bovenleiding veel kleiner wordt, en daarbij het energie verlies afneemt.
Bij de HSL is 25kV logisch, omdat je geen 300km/h kunt rijden onder 1500V. Dat heeft niet alleen te maken met de hoeveelheid stroom, maar met het feit dat bij die snelheid het contact tussen de stroomafnemer en de bovenleiding niet goed genoeg meer is om die stromen af te nemen.quote:De keuze voor de betuwelijn en de HSL op 25 kV AC is logisch, je hebt minder onstations nodig, en de loc's kunnen met meer vermogen rijden . Geloof dat de HSL, drie onderstations had voor ongeveer 100 Km spoor.
Das een Blauwe Engel,quote:Op woensdag 5 april 2006 18:18 schreef Kolkie het volgende:
[..]
Wat doet die bejaarde diesel (2e van rechts) van syntus daar? Ik dacht dat die al wel als oud schroot bij Corus bijgemengd waren bij de staalproductie aldaar .
Pardon? Aan de 186 van de HSA kan maar weinig museummaterieel tippen....quote:Op woensdag 5 april 2006 18:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
staat nu schijnbaar weg te rotten op Zwolle ipv Winterswijk? :p
eens kijken als ik op korte termijn nog een ritje zwolle kan doen, met een echte camera ipv gsm cam..:X
op winterswijk stond niet de 186quote:Op woensdag 5 april 2006 18:39 schreef Tfz het volgende:
[..]
Pardon? Aan de 186 van de HSA kan maar weinig museummaterieel tippen....
De 186 staat in de regel in Winterswijk, nu even in Zwolle.quote:
Nee. Het spoorwegmausoleum heeft geen DE II. De DE II in Simpelveld is de 179 van de ZLSM.quote:dacht dat de 186 normaal int spoorweg museum stond?
hmzzzquote:Op woensdag 5 april 2006 19:38 schreef Tfz het volgende:
[..]
De 186 staat in de regel in Winterswijk, nu even in Zwolle.
[..]
Nee. Het spoorwegmausoleum heeft geen DE II. De DE II in Simpelveld is de 179 van de ZLSM.
goed idee wel, die Universal Connectorquote:Op woensdag 5 april 2006 20:23 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hmzzz
Wat ik vandaag ook zag!
Was een V-IRM aan een PLAN V! gekoppeld!
Bijna al het materieel van de NS is mechanisch koppelbaar. Alleen elektronisch niet. Elke nieuwe trein heeft weer nieuwe elektronica, dat gaat niet samen. Je kan dus prima slepen, alleen leverd er maar een treintype dan traction!quote:Op woensdag 5 april 2006 20:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
goed idee wel, die Universal Connector
de V-IRM reed voorop, echter de Plan V had wel zn lampen aan? ( kon alleen niet zien als zn Panto omhoog was zat in de sprinter en hij reed langs )quote:Op woensdag 5 april 2006 20:33 schreef thatsme het volgende:
[..]
Bijna al het materieel van de NS is mechanisch koppelbaar. Alleen elektronisch niet. Elke nieuwe trein heeft weer nieuwe elektronica, dat gaat niet samen. Je kan dus prima slepen, alleen leverd er maar een treintype dan traction!
V was in opzending.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de V-IRM reed voorop, echter de Plan V had wel zn lampen aan? ( kon alleen niet zien als zn Panto omhoog was zat in de sprinter en hij reed langs )
treinen hebben ook beste accu's aan boord, dus dat de lampen branden is niet zo raar.quote:Op woensdag 5 april 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de V-IRM reed voorop, echter de Plan V had wel zn lampen aan? ( kon alleen niet zien als zn Panto omhoog was zat in de sprinter en hij reed langs )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |