abonnement Unibet Coolblue
pi_148642943


Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Hier verder dus, deel 51
alweer van dit topic, waar ijdele ijsbeer piet culinaire vragen beantwoordt, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen teruglezen? Klik op de topictitel.
Of op deze link! Topicreeks: Het grote vraag Piet hoe maak ik het klaar topic

Nieuwe Ronde, nieuwe adviezen

Innovatief en vernieuwend sinds 2004

De reden waarom ik deze reeks opende en blijf bedrijven is niet alleen de meerdere eer en glorie, en streling van mijn enorme ego, maar vooral wil ik er voor zorgen dat er beter gegeten en gekookt wordt.
Koken is meer dan pakjes aanmaken, het is wat moois maken van plantjes en beestjes, eten moet gelukkig maken.
Let me see you stripped down to the bone
pi_148642965
Piet, niet alleen de Fransen trouwens, de welsh rarebit heeft ook een rouxgebaseerde saus op een soortement tosti met kaas. :9
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:47:06 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148643073
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:44 schreef minilot het volgende:
Piet, niet alleen de Fransen trouwens, de welsh rarebit heeft ook een rouxgebaseerde saus op een soortement tosti met kaas. :9
ik lees het idd, maakt wel veel werk van een tostie als je eerst een Bechamel maakt (das wat anders dan Roux trouwens, dat is vet en meel)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148643254
Zoveel meer werk nou ook weer niet en het haalt je brood-met-gesmolten-kaas toch wel op naar iets meer dan een gewone tosti. Ik vind het erg lekker in elk geval. :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_148643335
En kerel, een béchamel begin je toch ook met een roux van bloem en boter? :?
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:53:35 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148643359
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:50 schreef minilot het volgende:
Zoveel meer werk nou ook weer niet en het haalt je brood-met-gesmolten-kaas toch wel op naar iets meer dan een gewone tosti. Ik vind het erg lekker in elk geval. :)
Heb al heel erg lang geen tosti meer gegeten, kan me niet herinneren wanneer dat was. Wat ik nog wel eens maak is een toast met daarop kaas en dat dan onder de grill.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 15:54:55 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148643411
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:53 schreef minilot het volgende:
En kerel, een béchamel begin je toch ook met een roux van bloem en boter? :?
Ja, en dan melk etc.
Maar een roux gebruik je voor veel meer dan alleen bechamel, het is een standaard sausbinder in de franse keuken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148643685
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, en dan melk etc.
Maar een roux gebruik je voor veel meer dan alleen bechamel, het is een standaard sausbinder in de franse keuken.
Ja, weet ik. 8)7
Ik bedoelde alleen dat bij de welsh rarebit, net als bij de Fransen, een roux-gebaseerde saus op de getoaste boterham gegooid wordt. In Frankrijk wordt dat een béchamel, de Britten knutselen doorgaans iets met bier en Worcestershiresauce.
Hoe dan ook: :9
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 13 januari 2015 @ 16:03:18 #9
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_148643718
quote:
0s.gif Op maandag 12 januari 2015 22:13 schreef sirdanilot het volgende:
Wat vinden mensen nou moeilijk aan roux? Maken jullie nooit bloemkool met een ouderwets 'papje' (= gewoon witte saus op basis van roux, met kaas als je kaassaus wil)? Bij ons thuis aten we dat een paar keer per week hoor.

Kijk dat je macarons maken moeilijk vindt of zo snap ik wel maar een simpel papje? :S

Overigens: zelfs áls je klontjes hebt (zou niet weten hoe maar goed), dan zeef je je saus toch gewoon?

Vreemd dat mensen dit soort basistechnieken niet beheersen. Ik ben ook geen ster kok, laat me geen vis fileren of kip ontbenen of wat dan ook maar gewoon een papje is nou echt geen hogere wiskunde.
Moeilijk is het ook niet maar dan moet je wel weten wat je moet doen.
't was voor mij de 2e keer dat ik een roux probeerde te maken, de eerste keer was mislukt (veel te kort gedaan, ik had geen idee wat ik moest doen) en dus stelde ik m'n vraag hier.
Die 2e roux was ook meteen een prima roux omdat ik de tips had opgevolgd, die hele saus smaakte veel beter ook.

Tegenwoordig valt er ook zoveel aan sauzen kant en klaar te krijgen, hoef je er alleen zelf nog wat melk aan toe te voegen en je saus is klaar.
Maar daardoor krijg je natuurlijk wel dat mensen geen idee meer hebben hoe de basistechnieken moeten.
pi_148643860
Toen ik ooit net begon met koken zat de eerste tien keer roux maken mijn saus ook onder de klonten. :Y
Wij aten vroeger nooit gekookte groente 'met een papje' (en zulks eet ik trouwens nog steeds niet echt) en het is nou niet bepaald een techniek die je per se altijd in één keer goed onder de knie kunt hebben als je verder niet zoveel kookervaring hebt.
Let me see you stripped down to the bone
  dinsdag 13 januari 2015 @ 16:09:48 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148643911
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 16:03 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Moeilijk is het ook niet maar dan moet je wel weten wat je moet doen.
't was voor mij de 2e keer dat ik een roux probeerde te maken, de eerste keer was mislukt (veel te kort gedaan, ik had geen idee wat ik moest doen) en dus stelde ik m'n vraag hier.
Die 2e roux was ook meteen een prima roux omdat ik de tips had opgevolgd, die hele saus smaakte veel beter ook.

Tegenwoordig valt er ook zoveel aan sauzen kant en klaar te krijgen, hoef je er alleen zelf nog wat melk aan toe te voegen en je saus is klaar.
Maar daardoor krijg je natuurlijk wel dat mensen geen idee meer hebben hoe de basistechnieken moeten.
Een van de redenen waarom ik dit topic 11 jaar geleden begon
Pfff, 11 jaar alweer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 16:13:10 #12
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_148644001
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een van de redenen waarom ik dit topic 11 jaar geleden begon
Pfff, 11 jaar alweer
Ook een van de redenen waarom ik dit topic ben gaan volgen, jij en de anderen komen vaak met goede tips en recepten.
Als dat boek van je er ooit nog eens komt dan koop ik dat ook zeker, die verhalen van je als kok op schepen zijn geweldige anecdotes :)
  dinsdag 13 januari 2015 @ 17:06:50 #13
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_148645729
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een van de redenen waarom ik dit topic 11 jaar geleden begon
Pfff, 11 jaar alweer
Tsja, je bent eigenlijk een soort zendeling in een ontwikkelingsland.
Siesta & Fiesta!
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 13 januari 2015 @ 17:13:52 #14
414785 sirdanilot
pi_148645955
quote:
inderdaad, wij maken nooit bloemkool met een ouderwets papje. Of witte saus.
Ik heb het denk ik 4 keer in mijn leven gemaakt. (en toevallig 2 weken terug voor het eerst in 5 jaar of zo, ik maakte witlof met kaassaus, op verzoek van schoonouders die in de lappenmand zitten. Kaassaus had ik dus nog nooooit gemaakt. En ook al vond ik 'm niet vies, ik zou dat niet gauw nog eens maken)

Een paar keer per week. Brrrrrrrrrrrr.
Dan ben je waarschijnlijk niet authentiek nederlands opgevoed. Prima hoor, hoeft ook helemaal niet, maar het is niet echt representatief voor de meeste Nederlanders.
Bij ons was de standaard maaltijd gewoon: gekookte aardappel - gekookte groente - iets van vlees - een 'papje' (saus kun je het nauwelijks noemen want hij werd altijd nogal dik gemaakt). Het papje kwam in drie varianten: kerriesaus, mosterdsaus en kaassaus. Allemaal gewoon gebaseerd op witte saus (met roux gemaakt dus, en meestal margarine want boter was duur/ongezond/luxe), met een lading van de smaakgever erbij.
Natuurlijk aten we ook best wel eens wat anders (bijvoorbeeld friet, of stamppot, of macaroni, of van die rijst met kip en saus-uit-een-potje of zo of nasi), maar dit was de standaard hollandse maaltijd.

quote:
Mijn moeder maakte ongeveer alle groente daarmee klaar, en daarna nog een lading nootmuskaat erover :r
Moest ook wel, zo'n papje, want ze kookte alles zo gaar dat het uit elkaar flikkerde en/of instortte als je het op je bord wilde scheppen. Dat papje hield het nog soort van bij elkaar, en gaf wat smaak.

Eenmaal uit huis wonend kwam ik erachter hoe lekker groenten zijn. Als je ze niet standaard drie kwartier kookt en zulks :')
Klopt dat is nog echt ouderwets. Bij ons viel het tot snot koken reuze mee, maar iets langer dan daadwerkelijk hoeft. Maar mijn vader vertelde dat ze vroeger zelfs komkommer moesten koken, want rauw was 'ongezond' :(

quote:
Op de huishoudschool gewoon maïzena met water heer, niks geen roux. Dure boter, wat denk je wel!
Het papje met maizena kennen wij ook, maar alleen voor andijvie en voor prei. Alle andere groenten met het roux-gebaseerde papje. De maizena versie vind ik overigens nou niet echt bepaald heel lekker. Van andijvie maak ik liever andijvie stamppot dan de papjesversie.
En de dure boter werd bij ons bijna altijd vervangen door margarine. Boter was echt een traktatie, dat at mijn vader zo puur op, heerlijk vond hij dat.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 13 januari 2015 @ 17:17:37 #15
414785 sirdanilot
pi_148646068
Overigens kan men wel heel dedain doen over die traditionele hollandse maaltijd, maar met maar een paar kleine verbeteringen is het echt prima te doen.

- De margarine vervangen door echte boter
- De groenten niet te gaar koken
- De saus niet te dik maken (bij ons was die witte saus echt gewoon pap, kon je bijna met je vork eten, had dus wel wat dunner gekund zoals de meeste culi-sauzen zijn)

Natuurlijk geldt altijd dat je wel een beetje gevarieerd moet eten. Bij ons deden we dat dan ook wel, maar in veel huishoudens werd vrijwel alleen hollands gegeten en dan wordt het wel erg saai. Toch, als ik elke dag hetzelfde moest eten, zou ik kiezen voor hollands eten, omdat je toch nog best kunt varieren (andere soorten groente/vlees etc.)

Bedenk dat er veel perioden in de geschiedenis zijn geweest waar de gewone man alleen aardappels at, of alleen gierstepap of zo en verder niks. Dan was je er als kind toch wel beter vanaf met je groenten-en-een-papje, niet?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 13 januari 2015 @ 17:41:19 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148646739
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 17:17 schreef sirdanilot het volgende:
Overigens kan men wel heel dedain doen over die traditionele hollandse maaltijd, maar met maar een paar kleine verbeteringen is het echt prima te doen.

- De margarine vervangen door echte boter
- De groenten niet te gaar koken
- De saus niet te dik maken (bij ons was die witte saus echt gewoon pap, kon je bijna met je vork eten, had dus wel wat dunner gekund zoals de meeste culi-sauzen zijn)

Natuurlijk geldt altijd dat je wel een beetje gevarieerd moet eten. Bij ons deden we dat dan ook wel, maar in veel huishoudens werd vrijwel alleen hollands gegeten en dan wordt het wel erg saai. Toch, als ik elke dag hetzelfde moest eten, zou ik kiezen voor hollands eten, omdat je toch nog best kunt varieren (andere soorten groente/vlees etc.)

Bedenk dat er veel perioden in de geschiedenis zijn geweest waar de gewone man alleen aardappels at, of alleen gierstepap of zo en verder niks. Dan was je er als kind toch wel beter vanaf met je groenten-en-een-papje, niet?
Ik eet vrijwel dagelijks traditioneel. Veel aardappels, groente, vlees/vis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 19:08:16 #17
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148649569
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 17:17 schreef sirdanilot het volgende:
Bedenk dat er veel perioden in de geschiedenis zijn geweest waar de gewone man alleen aardappels at, of alleen gierstepap of zo en verder niks. Dan was je er als kind toch wel beter vanaf met je groenten-en-een-papje, niet?
Nee. Ik heb niks tegen Hollandse kost. Wel tegen papjes. Bah.
En zo Hollands is dat dus niet,overal een dikke saus bij. Jus ja, saus nee.

Ik eet zeker in de winter 2 a 3 dagen in de week Hollandse kost. Stamppotten meestal. Gewoon ZONDER vieze meelsaus.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 19:09:38 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148649637
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 17:13 schreef sirdanilot het volgende:
Dan ben je waarschijnlijk niet authentiek nederlands opgevoed. Prima hoor, hoeft ook helemaal niet, maar het is niet echt representatief voor de meeste Nederlanders.
Ik denk dat mijn opvoeding representatiever was dan de jouwe.
Ik geloof niet dat er bij mijn vriendinntjes elke dag saus op tafel kwam. Echt niet.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 13 januari 2015 @ 19:41:28 #19
414785 sirdanilot
pi_148651217
Stamppot doen wij ook zonder saus hoor, wel met jus.

Misschien verschilt het gewoon per gezin.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_148651340
ook bij mijn ouders stond er elke dag hollandse pot op tafel. huishoudschool maaltijden.
bloemkoolsausje aten we wel (roux maken heb ik dan ook wel geleerd, alleen nooit met minuten maar enkel gevoel) gelukkig verder geen saus/pap achtige dingen. ook niet bij anderen waar ik at.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 19:48:07 #21
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148651561
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 15:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ik lees het idd, maakt wel veel werk van een tostie als je eerst een Bechamel maakt (das wat anders dan Roux trouwens, dat is vet en meel)
Lekker joh :9
Snufje nootmuskaat erdoor, hmmmm.
Ik maak het als ik een restje bechamelsaus over heb bij het maken van lasagne
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 13 januari 2015 @ 19:48:14 #22
414785 sirdanilot
pi_148651568
Ik zou niet weten hoe je anders bloemkool op hollandse wijze zou moeten eten dan met een papje.

Dit zelfde papje gebruikten wij dan ook voor broccoli (lijkt immers soort van op bloemkool).

Met spruitjes en boontjes niet daarop deden wij een beschuitje en nootmuskaat.

Witlof deden we gewoon met ham/kaas, hoeft niet met saus om die reden.

Andijvie en prei met maizenapapje

Pff wat heb je nog meer? De rest gaat in stamppot volgens mij.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_148652113
tja, jij had het over standaard hollandse maaltijd met een papje/sausje alsof je dat elke dag at. maar eigenlijk gebruikte je het alleen bij de bloemkool en de broccoli ?
  dinsdag 13 januari 2015 @ 20:03:02 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148652181
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 19:09 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Ik denk dat mijn opvoeding representatiever was dan de jouwe.
Ik geloof niet dat er bij mijn vriendinntjes elke dag saus op tafel kwam. Echt niet.
Jus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 20:04:11 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148652227
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 19:48 schreef sirdanilot het volgende:
Ik zou niet weten hoe je anders bloemkool op hollandse wijze zou moeten eten dan met een papje.
Gewoon, gekookt of gestoomt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148652283
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 16:07 schreef minilot het volgende:
Toen ik ooit net begon met koken zat de eerste tien keer roux maken mijn saus ook onder de klonten. :Y
Wij aten vroeger nooit gekookte groente 'met een papje' (en zulks eet ik trouwens nog steeds niet echt) en het is nou niet bepaald een techniek die je per se altijd in één keer goed onder de knie kunt hebben als je verder niet zoveel kookervaring hebt.

Tegenwoordig valt er ook zoveel aan sauzen kant en klaar te krijgen, hoef je er alleen zelf nog wat melk aan toe te voegen en je saus is klaar.
Maar daardoor krijg je natuurlijk wel dat mensen geen idee meer hebben hoe de basistechnieken moeten.
Nog niet eens zo lang geleden kwam ik op het idee om eens een kaassaus te maken voor over de bloemkool, dat was er eigenlijk nog nooit eerder van gekomen. Ik had niet eens de moeite genomen te lezen hoe het moest, geen melk in huis en het ging prima, gorgonzola er bij in en klaar. Nou ben ik wel zo ervaren dat ik besef dat je daarvoor de garde moet pakken, de boter een beetje kleur moet laten krijgen en voorzichtig moet zijn met het vuur, en dat er bloem bij moet maar niet teveel ineens. Maar moeilijk was het echt niet. Veel Nederlanders schudden liever iets in de pan met zo'n sexy Italiaans naampje, in willekeurige volgorde en zoveel mogelijk.

Ik ben helemaal niet zo tegen kant en klaar, en mag me 1 of 2 dagen in de week graag laten verrassen door de vorderingen in de industriele voedseltechnologie. Maar wat ik echt niet begrijp is sju uit een pakje/blokje/potje o.i.d. Dat is gewoon zo ontzettend smerig, die dikke bruine drab over een aardappel. Ik krijg dat ook wel eens bij vrienden die verder wel werkende smaakpapillen hebben. Hoe haal je het in je hoofd om van een jus een dikke saus te maken die zowel te vettig als te melig is en die zich totaal geen interactie met de aardappel heeft anders dan een vieze vlek erop achterlaten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 17:17 schreef sirdanilot het volgende:
Overigens kan men wel heel dedain doen over die traditionele hollandse maaltijd, maar met maar een paar kleine verbeteringen is het echt prima te doen.

- De margarine vervangen door echte boter
Ik ken het van huis uit niet anders.

quote:
- De groenten niet te gaar koken
Stomen helpt ook.

quote:
- De saus niet te dik maken (bij ons was die witte saus echt gewoon pap, kon je bijna met je vork eten, had dus wel wat dunner gekund zoals de meeste culi-sauzen zijn)
Bloem is ook gewoon niet heel lekker.

quote:
Natuurlijk geldt altijd dat je wel een beetje gevarieerd moet eten. Bij ons deden we dat dan ook wel, maar in veel huishoudens werd vrijwel alleen hollands gegeten en dan wordt het wel erg saai. Toch, als ik elke dag hetzelfde moest eten, zou ik kiezen voor hollands eten, omdat je toch nog best kunt varieren (andere soorten groente/vlees etc.)
Volgens mij is de reputie van de hollandse pot ook vooral Hollands. Daar hebben ze dan misschien wel verstand van vis, maar verder is het niet zo'n denderende culinaire traditie. Op het armoedige Noorden na denk ik dat er in de rest van Nederland van oudsher veel beter gegeten werd. Het elke dag een papje ken ik niet, zeker niet van mijn eigen ouders. Over de bloemkool en af en toe karnemelkse pap.

Over variatie gesproken, laatst nog een stamppot met gesauteerde spinazie, geitenkaas en rucola gemaakt. Was zeker het proberen waard. De keus aan aardappels neemt toe en ik eet steeds vaker echt lekkere.

Wat overigens niet zo heel makkelijk is aan AVG is dat je 4 pannen op het vuur hebt, en je op het laatst veel tegelijk moet doen en de timing goed moet zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 20:11:25 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148652521
Een van de Beste zaken van de Nederkeuken zijn bloemige aardappels, sowieso, goede aardappels worden zeer onderschat. Frieslanders, eigenheimers, Irene, goddelijk lekker. En van de vastkokers, de opperdoes. Heerlijk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 13 januari 2015 @ 20:21:08 #28
414785 sirdanilot
pi_148652907
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 20:01 schreef Elleska het volgende:
tja, jij had het over standaard hollandse maaltijd met een papje/sausje alsof je dat elke dag at. maar eigenlijk gebruikte je het alleen bij de bloemkool en de broccoli ?
Ja maar dat was bij ons wel de meest gegeten groente.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 13 januari 2015 @ 20:24:30 #29
414785 sirdanilot
pi_148653027
En piet, eet jij bloemkool zonder saus of wat? Dat vind ik echt niet lekker hoor. In geval van zulke ernstige nood kwak ik er wel een klodder mayo op.

Timing bij aardappel groente vlees hoeft an sich niet per se perfect, het verpieterd niet meteen als het niet meteen wordt opgegeten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 13 januari 2015 @ 20:39:13 #30
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148653682
Gekookte of gestoomde bloemkool is heerlijk. Bij/in curry, Thais of Indiaas, door de soep, bij stoofvlees, met een klein beetje komijnekaas erbij, etc etc.
Heerlijke groente
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  dinsdag 13 januari 2015 @ 20:47:03 #31
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148654106
Klont boter erover, volgens mij is dat meer Hollands dan een melige saus.
  dinsdag 13 januari 2015 @ 20:51:35 #32
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148654308
Boter kwam bij ons alleen met Pasen en kerst op tafel :')
Of door de groenten :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148655273
Bijna alle groenten zoals boontjes, broccoli en bloemkool kunnen wel een sausje hebben. Wok ze zelf vaak met een sausje van pindapasta, water, sojasaus, rijstazijn en bruine suiker.
We komen hard, zo hard.
  woensdag 14 januari 2015 @ 10:11:02 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148667430
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 20:47 schreef RobinOok het volgende:
Klont boter erover, volgens mij is dat meer Hollands dan een melige saus.
Erg Frans ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148667593
Klont boter en het dan nog even verpesten met nootmuskaat ;(
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
  woensdag 14 januari 2015 @ 10:28:20 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148667840
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 10:18 schreef PluisigNijntje het volgende:
Klont boter en het dan nog even verpesten met nootmuskaat ;(
Oh, gruwel,
Bij mensen eten en dan denken, ah lekker, bloemkool, spruitjes, verse boontjes en dan gooien ze er gemalen nootmuskaat uit een blikje over.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148667858
Precies. Dat smaakt gewoon alsof de boontjes niet goed gewassen waren, net zand :')
Nomnomnomnomnomnomnomnomnomnom
pi_148670712
Ik zoek een goed recept voor Kip madras (ook geschikt voor kinderen die niet van pittig eten houden).
Tot nu toe maken we het met zo'n knorr pakje, maar dat vind ik erg arme troef.
pi_148672281
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 12:23 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik zoek een goed recept voor Kip madras (ook geschikt voor kinderen die niet van pittig eten houden).
Tot nu toe maken we het met zo'n knorr pakje, maar dat vind ik erg arme troef.
En gaat wat mij betreft niks boven dit recept!

http://www.aziatische-ingredienten.nl/curry-madras-recept/ :9

Enneh, heb ik gelijk als ik denk dat je tot nu toe kipfilet hebt gebruikt? Doe eens kippendijen (zonder bot te krijgen in de supermarkt, razend makkelijk) - is veeeeeeeeeeel lekkerder :)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 14 januari 2015 @ 13:31:37 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148672916
En dan wat terughoudend zijn met de chili's natuurlijk.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148673241
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 13:12 schreef minilot het volgende:

[..]

En gaat wat mij betreft niks boven dit recept!

http://www.aziatische-ingredienten.nl/curry-madras-recept/ :9

Enneh, heb ik gelijk als ik denk dat je tot nu toe kipfilet hebt gebruikt? Doe eens kippendijen (zonder bot te krijgen in de supermarkt, razend makkelijk) - is veeeeeeeeeeel lekkerder :)
thanks, ga ik dit weekend eens proberen. Eet al jaren geen kipfilet meer, die wordt bij mij altijd erg droog. Kipdijfilet daarentegen smaakt inderdaad stukken malser.
pi_148673278
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 13:40 schreef utrecht1970 het volgende:

[..]

thanks, ga ik dit weekend eens proberen. Eet al jaren geen kipfilet meer, die wordt bij mij altijd erg droog. Kipdijfilet daarentegen smaakt inderdaad stukken malser.
Ha, okee! :D Niks gezegd.
(Was ook een beetje een te snelle aanname van me. Knorrpakje, dus kipfilet. :') Sorry!)
Let me see you stripped down to the bone
pi_148675890
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 13:41 schreef minilot het volgende:

[..]

Ha, okee! :D Niks gezegd.
(Was ook een beetje een te snelle aanname van me. Knorrpakje, dus kipfilet. :') Sorry!)
Kinderen zijn moeilijke rijst eters en dit eten ze goed. Vandaar de toegift, maar nu toch maar eens vers proberen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 14:59:42 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148675957
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 14:57 schreef utrecht1970 het volgende:

[..]

Kinderen zijn moeilijke rijst eters
Probeer eens een andere rijstsoort
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148678322
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 14:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Probeer eens een andere rijstsoort
rijst is is niet het probleem, wat ik erbij maak of er doorheen doe valt vaak niet in goede aarde :)
Bleegh stukjes
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 14 januari 2015 @ 17:05:01 #46
414785 sirdanilot
pi_148680576
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 20:39 schreef Molo het volgende:
Gekookte of gestoomde bloemkool is heerlijk. Bij/in curry, Thais of Indiaas, door de soep, bij stoofvlees, met een klein beetje komijnekaas erbij, etc etc.
Heerlijke groente
Ja, in dingen verwerkt wel ja. Maar ik had het over gekookte bloemkool zonder niks.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:06:21 #47
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148680616
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja, in dingen verwerkt wel ja. Maar ik had het over gekookte bloemkool zonder niks.
Kort koken in wat gezouten water, heerlijk hoor.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 14 januari 2015 @ 17:07:45 #48
414785 sirdanilot
pi_148680669
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 januari 2015 20:47 schreef RobinOok het volgende:
Klont boter erover, volgens mij is dat meer Hollands dan een melige saus.
Ik weet niet of je in een rijker gezin bent opgegroeid dan ik of zo maar echte boter kwam bij ons vrijwel nóóit op tafel. Inderdaad voornamelijk met de feestdagen. Of voor feestelijke dingen zoals cakes of zo (al ging ook dat meestal met margarine). Niet eens dat boter nu voor ons echt onbetaalbaar was (dat is natuurlijk onzin) maar het werd gewoon als iets bijzonders gezien.

Kom je uit bloemendaal of zo met jullie boter?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:32:41 #49
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_148681511
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik weet niet of je in een rijker gezin bent opgegroeid dan ik of zo maar echte boter kwam bij ons vrijwel nóóit op tafel. Inderdaad voornamelijk met de feestdagen. Of voor feestelijke dingen zoals cakes of zo (al ging ook dat meestal met margarine). Niet eens dat boter nu voor ons echt onbetaalbaar was (dat is natuurlijk onzin) maar het werd gewoon als iets bijzonders gezien.

Kom je uit bloemendaal of zo met jullie boter?
Mijn oma (geboren 1905), en opa (1903), een mijnwerker die op z'n 24ste invalide werd door een ongeluk, hadden niet veel. Die vertelden nog wel eens dat ze alleen roomboter bij speciale gelegenheden hadden. Ik weet niet hoe oud jij bent en uit wat voor een situatie jij komt, maar ik geloof niet dat je in Bloemendaal hoeft te wonen om roomboter te consumeren.
Siesta & Fiesta!
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 14 januari 2015 @ 17:37:47 #50
414785 sirdanilot
pi_148681695
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:32 schreef Bramito het volgende:

[..]

Mijn oma (geboren 1905), en opa (1903), een mijnwerker die op z'n 24ste invalide werd door een ongeluk, hadden niet veel. Die vertelden nog wel eens dat ze alleen roomboter bij speciale gelegenheden hadden. Ik weet niet hoe oud jij bent en uit wat voor een situatie jij komt, maar ik geloof niet dat je in Bloemendaal hoeft te wonen om roomboter te consumeren.
Zeeuwen hebben altijd al gedaan alsof ze straatarm waren, en dat was bij ons dus ook. Calvinisme hè.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:52:32 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682154
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik weet niet of je in een rijker gezin bent opgegroeid dan ik of zo maar echte boter kwam bij ons vrijwel nóóit op tafel. Inderdaad voornamelijk met de feestdagen. Of voor feestelijke dingen zoals cakes of zo (al ging ook dat meestal met margarine). Niet eens dat boter nu voor ons echt onbetaalbaar was (dat is natuurlijk onzin) maar het werd gewoon als iets bijzonders gezien.

Kom je uit bloemendaal of zo met jullie boter?
Waar denk je dat de naam Sauce a la Hollandaise zijn oorsprong van heeft? Saus op zijn Hollands, gesmolten boter.
En dat margarinegebruik is gewoon krenterigheid. Nog steeds vreet heel holland margarine maar kan zich boter permiteren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 14 januari 2015 @ 17:54:12 #52
414785 sirdanilot
pi_148682212
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar denk je dat de naam Sauce a la Hollandaise zijn oorsprong van heeft? Saus op zijn Hollands, gesmolten boter.
De fransen hebben er een handje van om dingen naar plaatsen te vernoemen terwijl ze gewoon in frankrijk zijn bedacht.

Maar ik zeg niet dat we in Nederland geen boter hebben. Tuurlijk hebben we dat wel. Maar door een zuinigheid, die is gevoed door calvinisme en de huishoudscholen, werd het in veel gezinnen maar weinig gebruikt, alleen voor luxe dingen.

Bij luxe zaken als asperges deden wij bijvoorbeeld ook wel boter. Maar niet bij het gewone avondeten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:54:37 #53
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682231
Het is het idee gezond te eten, heeft tegenwoordig niks meer met geld te maken.

Editie, margarine gebruik dus
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:54:47 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682236
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:05 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja, in dingen verwerkt wel ja. Maar ik had het over gekookte bloemkool zonder niks.
Niets mis mee. Heeft smaak genoeg van zichzelf
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:55:16 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682252
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:54 schreef Molo het volgende:
Het is het idee gezond te eten, heeft tegenwoordig niks meer met geld te maken.
Dan moet je vooral margarine eten
LOL
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:55:56 #56
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682269
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan moet je vooral margarine eten
LOL
Ja weet ik, maar zo denken mensen dus
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:56:26 #57
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682287
Net als slasaus ipv olie en azijn over je salade
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:56:36 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682293
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:55 schreef Molo het volgende:

[..]

Ja weet ik, maar zo denken mensen dus
Knap he, die marketing en overheidspropaganda
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:58:26 #59
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682332
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Knap he, die marketing en overheidspropaganda
Staat anders een mooi Unilever gebouw aan de Maas. Van de margarine opbrengsten gebouwd
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:58:38 #60
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682340
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:56 schreef Molo het volgende:
Net als slasaus ipv olie en azijn over je salade
huiver
Deed mijn moe ook, ook bij de friet, geen mayo, das hetzelfde zei ze dan.
Is smerig zei ik en kocht van mijn eigen geld mayo. Dan vrat die teef het ineens wel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 17:59:28 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682366
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:58 schreef Molo het volgende:

[..]

Staat anders een mooi Unilever gebouw aan de Maas. Van de margarine opbrengsten gebouwd
Weet ik, mijn Opa werkte er
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148682379
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Dan vrat die teef het ineens wel.
_O-
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:00:21 #63
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682391
Lekkere moeder heb/had jij :D

Die van mij is gewoon dommig en goedgelovig, daar zit geen kwaad zoals dat in :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:01:27 #64
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682425
Tja, en als ze weer eens op dieet was, was er niets te vreten in huis.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148682451
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, en als ze weer eens op dieet was, was er niets te vreten in huis.
ach arme :D
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:03:03 #66
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682461
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Weet ik, mijn Opa werkte er
Niet in het nieuwe pand neem ik aan gezien jouw leeftijd? :D

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:03:58 #67
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682482
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, en als ze weer eens op dieet was, was er niets te vreten in huis.
* Molo klont boter en suiker in Piets mondje stopt en zacht op het ruggetje klopt
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:04:14 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682489
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:03 schreef Molo het volgende:

[..]

Niet in het nieuwe pand neem ik aan gezien jouw leeftijd? :D

[ afbeelding ]
Nee, bij unilever bedoel ik
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148682502
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

huiver
Deed mijn moe ook, ook bij de friet, geen mayo, das hetzelfde zei ze dan.
Is smerig zei ik en kocht van mijn eigen geld mayo. Dan vrat die teef het ineens wel.
:D!

Mijn oma is ook zo. Bij haar thuis enorm zuinig, bij een ander altijd vaak opscheppen en beleg enorm dik erop. :')
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:05:37 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682530
quote:
10s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:02 schreef FANN het volgende:

[..]

ach arme :D
Ach ja, ze had ook haar goede momenten, soms..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:06:08 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682546
quote:
14s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:04 schreef Myraela het volgende:

[..]

:D!

Mijn oma is ook zo. Bij haar thuis enorm zuinig, bij een ander altijd vaak opscheppen en beleg enorm dik erop. :')
Gierig noem je dat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:07:20 #72
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682577
quote:
14s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:04 schreef Myraela het volgende:

[..]

:D!

Mijn oma is ook zo. Bij haar thuis enorm zuinig, bij een ander altijd vaak opscheppen en beleg enorm dik erop. :')
Ik heb altijd zo'n hekel aan zulke mensen he...
Morgen nieuwsjaarsborrel. Omdat bezuinigingen weer eens extra aangescherpt zijn in eigen tijd en met eigen meegenomen spullen. Ik kan nu al opnoemen wie er 'oeps' niks mee hebben en wel de tafel leeg vreten :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:10:44 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682670
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:07 schreef Molo het volgende:

[..]

Ik heb altijd zo'n hekel aan zulke mensen he...
Morgen nieuwsjaarsborrel. Omdat bezuinigingen weer eens extra aangescherpt zijn in eigen tijd en met eigen meegenomen spullen. Ik kan nu al opnoemen wie er 'oeps' niks mee hebben en wel de tafel leeg vreten :')
Zo had mijn voormalige woonplaats in NL een leuke bijeenkomt met de verkiezingen, drankjes en hapjes. Bij de deur waar de kelners naar buiten kwamen stonden de gemeenteambtenaren die de tablets plunderden zodat de rest van de zaal nauwelijks wat kreeg. Stonden ze daar allemaal met in iedere hand een biertje en met moeite dan nog in de bitterballen graaien.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:11:26 #74
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682693
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zo had mijn voormalige woonplaats in NL een leuke bijeenkomt met de verkiezingen, drankjes en hapjes. Bij de deur waar de kelners naar buiten kwamen stonden de gemeenteambtenaren die de tablets plunderden zodat de rest van de zaal nauwelijks wat kreeg. Stonden ze daar allemaal met in iedere hand een biertje en met moeite dan nog in de bitterballen graaien.
Das wel dikke armoe ja :')
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:13:04 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148682753
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:11 schreef Molo het volgende:

[..]

Das wel dikke armoe ja :')
Ik kon ze slechts uitlachen en maakte fotos van ze, vonden ze niet leuk
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 18:13:52 #76
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148682786
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 18:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik kon ze slechts uitlachen en maakte fotos van ze, vonden ze niet leuk
Oh das wel een goeie voor morgen, ga ik even door whatsappen aan de collega's die het ook altijd door hebben :7
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148683897
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:07 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik weet niet of je in een rijker gezin bent opgegroeid dan ik of zo maar echte boter kwam bij ons vrijwel nóóit op tafel. Inderdaad voornamelijk met de feestdagen. Of voor feestelijke dingen zoals cakes of zo (al ging ook dat meestal met margarine). Niet eens dat boter nu voor ons echt onbetaalbaar was (dat is natuurlijk onzin) maar het werd gewoon als iets bijzonders gezien.

Kom je uit bloemendaal of zo met jullie boter?
Ik herken het wel hoor, ik mocht bij andere mensen thuis of op kamp of zo nooit iets zeggen en moest gewoon doen alsof ik het brood nog te vreten vond met die margarine erop, want voor velen was het luxe. Wij aten het thuis vanwege historische familiebanden met de boterindustrie en de daaruit voortvloeiende afkeer van Unilever. Dat margarine helemaal niet gezond is hoorde ik van jongs af aan al.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 14 januari 2015 @ 19:11:17 #78
414785 sirdanilot
pi_148684716
Tegenwoordig gebruik ik wel zelf gewoon boter, al doe ik het niet op brood (eet geen boter op brood meer). Maar bijna alle mensen die ik ken gebruiken alleen margarine of olie, en boter kopen ze alleen als ze een cake gaan bakken of zo met boter in het recept.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 14 januari 2015 @ 19:35:01 #79
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148685721
Boter of margarine was niet betaalbaar, maar sauzen wel?
Sorry, ik zal wel uit een andere wereld komen dan.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 14 januari 2015 @ 19:56:22 #80
414785 sirdanilot
pi_148686657
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 19:35 schreef RobinOok het volgende:
Boter of margarine was niet betaalbaar, maar sauzen wel?
Sorry, ik zal wel uit een andere wereld komen dan.
Je bent niet zo goed in lezen hè.

Boter werd bij ons als luxeproduct gezien, en dus alleen bij feestelijke dingen gebruikt. En niet alleen bij ons hoor, dit is bij de meeste Nederlanders (iig boven de rivieren) zo geweest vermoed ik.

Margarine werd juist heel veel gebruikt.

Sauzen: hangt ervanaf wat je onder saus verstaat. Mayo was uiteraard wel betaalbaar, ketchup ook. En als je zelf een kaassausje voor bij de bloemkool maakt van margarine, bloem, melk en kaas is dat ook helemaal niet duur. De mosterd en kerrievarianten waren dan nog goedkoper.

Ik denk ook dat jij uit een andere wereld komt. Namelijk een meer welgestelde wereld. En dat is prima hoor, maar dan moet je niet je eigen achtergrond overal op projecteren. Want niet iedereen is in gefortuneerde gezinnen opgevoed.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:03:54 #81
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_148686984
Haha, wel leuk dat soort verhalen. Het heeft ook lang geduurd voor ik mijn moeder er van kon overtuigen dat margarine een wanproduct is. Ze vroeg zich af waarom mijn baksels en sausjes lekkerder waren dan die van haar, terwijl we dezelfde recepten van oma gebruikten. Toen ik zei dat het door de boter kwam geloofde ze het eerst niet.
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:09:21 #82
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148687216
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 19:56 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Je bent niet zo goed in lezen hè.
Integendeel. Ik ben best goed in lezen. En vooral in het zien van een grote lijn: boter of margarine over je groenten, dat is toch het FUCKING zelfde principe als het gaat over de stelling dat FUCKING SAUS wel of niet de standaard was in de alledaagse Hollandse keuken? Godsodeju, dat eeuwige gezeik over margarine!!!
pi_148687225
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 19:56 schreef sirdanilot het volgende:

maar dan moet je niet je eigen achtergrond overal op projecteren.
ik heb juist het idee dat jij dat doet...
Rijk waren we zeker niet en ik kom ook van boven de rivieren.
op brood wel kuipje margarine en bakken in margarine. maar er was ook altijd boter in huis, voor bijvoorbeeld de eerder genoemde boontjes (met nootmuskaat )

maar dan nog is sausje (margarine+bloem+melk) echt niet goedkoper dan een kontje boter.
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:36:43 #84
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148688304
Vooral niet als je er ook kaas bij pleurt .

Ik denk echt dat het niets met geld te maken heeft, gewoon oude (achterhaalde) gewoontes
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148688450
Piet

Ik wil een grote soeppan hebben. Groot maar wel van 'veilig' metaal (dus niet een pan van een tientje uit china). Help!

Ow ja groot als in 15 / 20 liter.
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:41:49 #86
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148688485
Je hebt toch redelijk goedkope soeppannen van emaille?

Ikzelf heb een enorm grote RVS pan. Loeizwaar maar wel super ding
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:42:10 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148688498
Zelf koken met goede producten zoals boter is goedkoper dan pakjes en zakje en margarine. Het is verder lekkerer en gezonder. Koop seizoensgroenten, en dan nu bv hele kolen ipv zakken gesneden kool, liefst op de markt ipv verlept uit de super.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 14 januari 2015 @ 20:44:13 #88
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148688581
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 20:40 schreef SuperFood het volgende:
Piet

Ik wil een grote soeppan hebben. Groot maar wel van 'veilig' metaal (dus niet een pan van een tientje uit china). Help!

Ow ja groot als in 15 / 20 liter.
Koop een tweedehands grote rvs pan bij de kringloop, of bij de sligro/hanos/macro. Koop geen design, maar het huismerk. Er zijn in iedere grote stad ook zaken waar men tweedehands horecaspul verkoopt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148688639
Ik zie ze nooit bij de kringloop maar dat tweedehands horecaspul ga ik eens naar kijken hier in de buurt (als ik zo'n winkel kan vinden)
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 14 januari 2015 @ 21:42:41 #90
414785 sirdanilot
pi_148691241
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelf koken met goede producten zoals boter is goedkoper dan pakjes en zakje en margarine. Het is verder lekkerer en gezonder. Koop seizoensgroenten, en dan nu bv hele kolen ipv zakken gesneden kool, liefst op de markt ipv verlept uit de super.
Doe ik over het algemeen ook zeker. Behalve dat zo'n enorme kool voor mij alleen vaak te groot is. Daarom koop ik liever een zakje boerenkool kant en klaar dan zo'n enorm ding voor mezelf... Heb je daar nog tips voor?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 14 januari 2015 @ 22:34:27 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148693303
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 21:42 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Doe ik over het algemeen ook zeker. Behalve dat zo'n enorme kool voor mij alleen vaak te groot is. Daarom koop ik liever een zakje boerenkool kant en klaar dan zo'n enorm ding voor mezelf... Heb je daar nog tips voor?
Kool maak ik in grote hoeveelheden en vries ik portie gewijze in, rode kool met appels, zuurkool (maak ik zelf), boerenkool, gevulde koolbladeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148693718
Om nog even terug te komen op de bloemkool, die kook ik tegenwoordig half gaar en dan gaat het de wok in met boter, garam masala of kerrie en wat peterselie, af en toe een klein beetje water erbij als het aan dreigt te branden, simpel maar lekker, of de roosjes (wel net aan gaar) in een gekruid beslagje doen en dan frituren.
pi_148694059
quote:
1s.gif Op woensdag 14 januari 2015 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan moet je vooral margarine eten
LOL
pakje echte boter vd ALDI natuurlijk. :7

11 jaar...pff das lang inderdaad :)

Franse keuken, gotta love it, mijn favoriet :Y)

sry im ben niet zo'n slowchatter online, ben meer van face to face, m'n excuses daarvoor
om het goed te maken wil ik je wel verse pepersaus opsturen, in 'n envelopje doen?

lees hier altijd graag mee ^O^
  woensdag 14 januari 2015 @ 23:01:39 #94
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148694237
Ik doe niet aan f2f
Teveel nutters in mijn IRC tijd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148701444
quote:
0s.gif Op woensdag 14 januari 2015 19:35 schreef RobinOok het volgende:
Boter of margarine was niet betaalbaar, maar sauzen wel?
Sorry, ik zal wel uit een andere wereld komen dan.
Het hoeft ook niet per se rationeel te zijn natuurlijk. Wat ik mij herinner uit de vroege jaren tachtig is dat boter, ook uitdrukkelijk echte boter genoemd, bekend stond als luxeproduct, te duur voor veel mensen. Dat zal er allicht mee te maken hebben gehad dat margarine als alternatief werd gezien. Was er geen margarine geweest, dan had de aanschaf van boter niet tot een maatschappijbrede schuldenproblematiek geleid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_148701779
Werd margarine niet ook als gezonder gepromoot? Wij hadden thuis 'boter' (dat was margarine) en op feestdagen 'echte boter'.

Overigens vind ik echte boter op brood helemaal niet lekker. Ik smeer dus nog steeds altijd margarine. Maar bakken met margarine zou niet in me opkomen.
pi_148703435
Nou heb ik nog +- 600 gram zelf gemaakte pasta saus. en wil ik dat gaan gebruiken voor lasagna

Hoeveel vocht moet ik dan bijvoegen?
Kids are like farts in that way. They never seem to bother the owner as much as they bother everyone else.
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:00:19 #98
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148703595
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 10:54 schreef Bzzzzt het volgende:
Nou heb ik nog +- 600 gram zelf gemaakte pasta saus. en wil ik dat gaan gebruiken voor lasagna

Hoeveel vocht moet ik dan bijvoegen?
Zoveel dat ie smeuig is,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148703839
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 09:43 schreef Bleie het volgende:
Werd margarine niet ook als gezonder gepromoot? Wij hadden thuis 'boter' (dat was margarine) en op feestdagen 'echte boter'.

Overigens vind ik echte boter op brood helemaal niet lekker. Ik smeer dus nog steeds altijd margarine. Maar bakken met margarine zou niet in me opkomen.
Ik heb een kookboek uit 1927 waar reclame advertenties instaan voor margarine, niet voor boter. :Y
Sterkheidsbaas van alles.
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:21:16 #100
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_148704268
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 10:54 schreef Bzzzzt het volgende:
Nou heb ik nog +- 600 gram zelf gemaakte pasta saus. en wil ik dat gaan gebruiken voor lasagna

Hoeveel vocht moet ik dan bijvoegen?
Ik gebruik voor lasagne melk ipv water.
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:23:25 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148704351
Wat ik een lekker alternatief voor boter vind in smout, uitgesmolten vet, vooral van ganzen, maar ook van spek.
Traditioneel in de Joodse keuken is ook kippenvet.
Als ik een gans braad heb ik vaak 1-1,4 liter vet die er uit komt, en die gebruik ik voor bv aardappels te bakken. In veel landen wordt het, vooral in de buitengebieden, op brood gesmeerd (de varkensvet variant) vaak zit er dan nog spekstukjes in, kruiden worden toegevoegd, net als uitgebakken ui en appel. Is een erg lekker alternatief voor kruidenboter op het brood
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148704355
Huh, waarom zou je melk of water bij de lasagna voegen?
Spoilers!
  donderdag 15 januari 2015 @ 11:25:45 #103
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148704436
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:23 schreef Lucky_Strike het volgende:
Huh, waarom zou je melk of water bij de lasagna voegen?
De vraag was, toevoegen aan de saus waar je de lasagne mee maakt. Als je een dikke saus hebt bevat die wellicht niet genoeg vocht om de lasagne vellen smeuïg te maken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148704485
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De vraag was, toevoegen aan de saus waar je de lasagne mee maakt. Als je een dikke saus hebt bevat die wellicht niet genoeg vocht om de lasagne vellen smeuïg te maken
Hmm, ok.
Spoilers!
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 januari 2015 @ 13:47:40 #105
414785 sirdanilot
pi_148708809
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 09:25 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het hoeft ook niet per se rationeel te zijn natuurlijk. Wat ik mij herinner uit de vroege jaren tachtig is dat boter, ook uitdrukkelijk echte boter genoemd, bekend stond als luxeproduct, te duur voor veel mensen. Dat zal er allicht mee te maken hebben gehad dat margarine als alternatief werd gezien. Was er geen margarine geweest, dan had de aanschaf van boter niet tot een maatschappijbrede schuldenproblematiek geleid.
Ja klopt, en margarine staat bekend als gezonder ook al is dat niet daadwerkelijk zo. Mijn vader denkt dt nog steeds en mag dus bijna niks met boter van zijn vrouw. En ik denk dat het voor heel veel mensen geldt. Als ik met andere mensen kook moet ik ook vaak echt specifiek zeggen 'roomboter' anders denken ze dat ik margarine bedoel.

Dus niet alleen in de jaren 80 maar bij henk en ingrid nu nog steeds geldt echte boter als luxeproduct en margarine als de standaard. Maar veel foodies, ook op dit forum, zijn die touch met de echte wereld een beetje verloren heb k het idee.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 januari 2015 @ 13:50:09 #106
414785 sirdanilot
pi_148708895
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 11:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat ik een lekker alternatief voor boter vind in smout, uitgesmolten vet, vooral van ganzen, maar ook van spek.
Traditioneel in de Joodse keuken is ook kippenvet.
Als ik een gans braad heb ik vaak 1-1,4 liter vet die er uit komt, en die gebruik ik voor bv aardappels te bakken. In veel landen wordt het, vooral in de buitengebieden, op brood gesmeerd (de varkensvet variant) vaak zit er dan nog spekstukjes in, kruiden worden toegevoegd, net als uitgebakken ui en appel. Is een erg lekker alternatief voor kruidenboter op het brood
Mijn opa smeerde op brood 'stropievet'. Recept: men neme blokjes vetspek, men bakke dit uit, men zeve de kaantjes eruit (dat is een heerlijke snack), dan laat men het vet een beetje stollen en mengt men het vervolgens met wat zout en een flinke lading stroop. Dit is heerlijk broodbeleg.
Ik had het eens gemaakt en aan wat leeftijdsgenoten proberen te voeren maar die moesten het absoluut niet hebben vanwege de geur. Ik vind het echter erg lekker.

Sowieso bewaar ik overgebleven spekvet meestal, heel lekker om aardappels mee in de oven te doen.
Wij hadden voor kerst eens een eend en toen heb ik ook het eendenvet bewaard, maakt alles lekker.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_148712858
Piet, mijn crème brûlée is de vorige keer niet stijf of dik geworden wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik heb het recept gebruikt van AH:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R424716/creme-brulee
  donderdag 15 januari 2015 @ 15:30:49 #108
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148712880
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:47 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Dus niet alleen in de jaren 80 maar bij henk en ingrid nu nog steeds geldt echte boter als luxeproduct en margarine als de standaard. Maar veel foodies, ook op dit forum, zijn die touch met de echte wereld een beetje verloren heb k het idee.
Boter al luxe zien en margarine smeren, maar wel frisdrank drinken..
En dan foodies aanwrijven dat ze de touch met de echte wereld verloren zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 januari 2015 @ 15:31:38 #109
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148712929
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:30 schreef Vjenne12345 het volgende:
Piet, mijn crème brûlée is de vorige keer niet stijf of dik geworden wat heb ik verkeerd gedaan?
Ik heb het recept gebruikt van AH:
http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R424716/creme-brulee
Niet lang genoeg in de oven. Pas er uit halen als ze stijf zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148712975
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Niet lang genoeg in de oven. Pas er uit halen als ze stijf zijn
Heeft er toch ruim 50 minuten ingezeten. 8)7
125 graden wellicht te koud?
  donderdag 15 januari 2015 @ 15:35:36 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148713100
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:50 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Mijn opa smeerde op brood 'stropievet'. Recept: men neme blokjes vetspek, men bakke dit uit, men zeve de kaantjes eruit (dat is een heerlijke snack), dan laat men het vet een beetje stollen en mengt men het vervolgens met wat zout en een flinke lading stroop. Dit is heerlijk broodbeleg.
Ik had het eens gemaakt en aan wat leeftijdsgenoten proberen te voeren maar die moesten het absoluut niet hebben vanwege de geur. Ik vind het echter erg lekker.
Met wat zout, peper, Thijm en majoraan, is het ook erg lekker, net als wat gebakken ui
quote:
Sowieso bewaar ik overgebleven spekvet meestal, heel lekker om aardappels mee in de oven te doen.
Wij hadden voor kerst eens een eend en toen heb ik ook het eendenvet bewaard, maakt alles lekker.
Dierlijk vet heeft ten onrechte een slechte naam, het is erg lekker en niet ongezond
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 januari 2015 @ 15:36:46 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148713149
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:32 schreef Vjenne12345 het volgende:

[..]

Heeft er toch ruim 50 minuten ingezeten. 8)7
125 graden wellicht te koud?
Heb je de temperatuur van je oven wel eens gemeten, of heb je veel bakplaten enzo in de oven?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 donderdag 15 januari 2015 @ 15:49:28 #113
414785 sirdanilot
pi_148713689
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:

Boter al luxe zien en margarine smeren, maar wel frisdrank drinken..
Tsja, persoonlijk drink ik bijna nooit frisdrank maar heel veel mensen inderdaad wel...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  donderdag 15 januari 2015 @ 15:52:09 #114
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_148713807
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:47 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ja klopt, en margarine staat bekend als gezonder ook al is dat niet daadwerkelijk zo. Mijn vader denkt dt nog steeds en mag dus bijna niks met boter van zijn vrouw. En ik denk dat het voor heel veel mensen geldt. Als ik met andere mensen kook moet ik ook vaak echt specifiek zeggen 'roomboter' anders denken ze dat ik margarine bedoel.

Dus niet alleen in de jaren 80 maar bij henk en ingrid nu nog steeds geldt echte boter als luxeproduct en margarine als de standaard. Maar veel foodies, ook op dit forum, zijn die touch met de echte wereld een beetje verloren heb k het idee.
Dat zal het zijn...
Siesta & Fiesta!
  donderdag 15 januari 2015 @ 18:44:00 #115
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148720481
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 13:47 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Maar veel foodies, ook op dit forum, zijn die touch met de echte wereld een beetje verloren heb k het idee.
En dan doel je weer op mij?

Dan zal ik je voor eens en altijd uit de droom helpen. Ik ben opgegroeid met margarine, mijn ouders gebruiken nog steeds margarine, ik ben foodie en gebruik boter maar het interesseert me werkelijk geen biet of mijn ouders of anderen margarine ipv boter gebruiken als ze cake bakken, een klont over de groenten gooien of op hun brood smeren. Ook niet als ik het moet eten.

Jij bent hier de snob die dat verschil zo moet benadrukken, in de ECHTE WERELD is boter of margarine gewoon hetzelfde. Geen hond die daarover zoveel woorden vuil maakt als jij en Piet.
pi_148720529
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 18:44 schreef RobinOok het volgende:

[..]

En dan doel je weer op mij?

Dan zal ik je voor eens en altijd uit de droom helpen. Ik ben opgegroeid met margarine, mijn ouders gebruiken nog steeds margarine, ik ben foodie en gebruik boter maar het interesseert me werkelijk geen biet of mijn ouders of andere margarine ipv boter gebruiken als ze cake bakken, een klont over de groenten gooien of op hun brood smeren. Ook niet als ik het moet eten.

Jij bent hier de snob die dat verschil zo moet benadrukken, in de ECHTE WERELD is boter of margarine gewoon hetzelfde. Geen hond die daarover zoveel woorden vuil maakt als jij en Piet.
:D :D prachtige rant.
  donderdag 15 januari 2015 @ 19:20:18 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148722059
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 18:44 schreef RobinOok het volgende:

[..]

En dan doel je weer op mij?

Dan zal ik je voor eens en altijd uit de droom helpen. Ik ben opgegroeid met margarine, mijn ouders gebruiken nog steeds margarine, ik ben foodie en gebruik boter maar het interesseert me werkelijk geen biet of mijn ouders of anderen margarine ipv boter gebruiken als ze cake bakken, een klont over de groenten gooien of op hun brood smeren. Ook niet als ik het moet eten.

Jij bent hier de snob die dat verschil zo moet benadrukken, in de ECHTE WERELD is boter of margarine gewoon hetzelfde. Geen hond die daarover zoveel woorden vuil maakt als jij en Piet.
Oh dear, zegt iemand die een hele site heeft over Aziatische Ingredienten en welke goed zijn, maar als er iemand een lans breekt voor boter ben jij aan het schuimbekken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 15 januari 2015 @ 19:46:32 #118
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148723208
Met een lans breken voor boter heb ik werkelijk geen enkele moeite.
(sterker nog, ik ben helemaal voor boter. Alleen echt bakken in boter vind ik vies, dat doe ik liever in olie, met eventueel een klont boter op het laatst erbij)

Het is het eeuwige gezanik over margarine waar ik echt helemaal niet goed van word!
Laat die mensen!

[ Bericht 26% gewijzigd door RobinOok op 15-01-2015 19:57:39 ]
pi_148728024
RobinOok +1
pi_148746611
Weet er iemand nog een leuke combinatie met beenham kluifjes? :)
hardcoholic
pi_148766833
Beste Piet, ik wil boter klaren om steaks in te bakken. Nu bedacht ik me dat het ook wel lekker is om wat takjes rozemarijn mee te laten koken voordat ik de boter afschep en filter. Heb jij enig idee of dit handig is als je kijkt naar de hoge temp waarmee je steak bakt. Kunnen deze smaakstoffen verbranden?
We komen hard, zo hard.
  zaterdag 17 januari 2015 @ 09:40:29 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148769973
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 00:40 schreef focal het volgende:
Beste Piet, ik wil boter klaren om steaks in te bakken. Nu bedacht ik me dat het ook wel lekker is om wat takjes rozemarijn mee te laten koken voordat ik de boter afschep en filter. Heb jij enig idee of dit handig is als je kijkt naar de hoge temp waarmee je steak bakt. Kunnen deze smaakstoffen verbranden?
Denk dat je meer bereikt door de steaks in (veel) rozemarijn en olie te marineren. Je zal weinig smaak van de rozemarijn in de steak krijgen in de paar minuten hete geklaarde boter.
Alternatief, maar een rozemarijnboter en smelt daar een klont van over de gebakken steak
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 17 januari 2015 @ 10:52:30 #123
414785 sirdanilot
pi_148770923
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 00:40 schreef focal het volgende:
Beste Piet, ik wil boter klaren om steaks in te bakken. Nu bedacht ik me dat het ook wel lekker is om wat takjes rozemarijn mee te laten koken voordat ik de boter afschep en filter. Heb jij enig idee of dit handig is als je kijkt naar de hoge temp waarmee je steak bakt. Kunnen deze smaakstoffen verbranden?
Wat piet zegt, gewoon pure geklaarde boter maken. En maak véél (pakje of 2), dan loont het tenminste de moeite Je kunt het veel langer bewaren dan gewone boter ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 18 januari 2015 @ 12:32:26 #124
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_148801611
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 19:46 schreef RobinOok het volgende:
Even tussendoor: Robin, ik ben een keer bij toeval jouw recept voor rendang tegengekomen, heb het gisteren weer eens gemaakt, en mijn hemel wat smaakte het weer goed! En het is veel simpeler en sneller (het actieve kookgedeelte dan ;) ) dan mijn vroegere Maleise recept.
  zondag 18 januari 2015 @ 12:42:17 #125
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148801806
Leuk te horen! Dank je. *O*
pi_148802014
Komend weekend wil ik http://www.24kitchen.nl/recepten/taste-cooking-peterseliewortel maken.

Weet iemand wat ik kan gebruiken als alternatief voor peterseliewortel en knolkervel, voor het geval ik ze niet kan vinden?
  zondag 18 januari 2015 @ 12:56:00 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148802150
Peterseliewortel is vrij normaal, maar als liefhebber van vergeten groenten en exoten moet ik bekennen dat ik knolkervel nog niet ben tegengekomen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148806694
Voor een bepaalde koek had ik een combi verwarmde slagroom, honing en chocolade over. Je raadt het al.. ik heb over (net als van de amandel-banketbakkersroom).
Heb je nog een idee wat ik kan die doen met die choco-slagroom combi?
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  zondag 18 januari 2015 @ 16:00:56 #129
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148808633
Extra pure chocolade langzaam door smelten en ganache van maken :)
Kun je tot balletjes maken en door de chocolade halen om bonbonnetjes van te maken, of als het nog warm je koekjes mee vullen zoals tarteletjes
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  zondag 18 januari 2015 @ 16:37:22 #130
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_148809856
Gewoon zo bij een beker warme melk in je mond sprietsen!
  zondag 18 januari 2015 @ 17:33:33 #131
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_148811761
Ik weet niet hoeveel je ervan hebt en hoe dik het is? Maar mits genoeg en ganache-achtig: zandtaartbodem blind bakken en erover verspreiden voor een tarte au chocolat.
pi_148852690
heb al tijdje enkele winterpenen en halve knolselderij liggen. stamppot al van gehad.

Nog iets anders waar ik ze meteen samen kan opmaken? Samen in kleine blokjes stoven?
  maandag 19 januari 2015 @ 20:35:21 #133
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148853990
Das beetje saai, je kunt het door soep verwerken. Maar je kunt ze ook even met beetje olijfolie om schudden, op bakplaat storten, specerijen zoals peper erover (ik hou zelf niet van al te bijzondere smaken bij de knolselderij), zout en als je ze hebt een paar tenen knoflook ertussen stoppen.
Dat roosteren in de oven tot gaar en knapperig.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148854540
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:35 schreef Molo het volgende:
Das beetje saai, je kunt het door soep verwerken. Maar je kunt ze ook even met beetje olijfolie om schudden, op bakplaat storten, specerijen zoals peper erover (ik hou zelf niet van al te bijzondere smaken bij de knolselderij), zout en als je ze hebt een paar tenen knoflook ertussen stoppen.
Dat roosteren in de oven tot gaar en knapperig.
ff genoeg soep gemaakt laatste tijd, in de over klinkt ook wel lekker.

kleine blokjes zijn ze gaar in 15-20 minuut lijkt me?
  maandag 19 januari 2015 @ 20:46:20 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148854594
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:07 schreef trekker25 het volgende:
heb al tijdje enkele winterpenen en halve knolselderij liggen. stamppot al van gehad.

Nog iets anders waar ik ze meteen samen kan opmaken? Samen in kleine blokjes stoven?
Heel dunne julienne van snijden en friteren tot ze droog en krokant zijn, heerlijk
Een braadstuk kopen en dat langzaam garen in de oven in een braadslede met de peen en selder plus knoflook eronder in stukken en dan na het braden de slede blussen en de jus gebruiken als basis voor de saus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 19 januari 2015 @ 20:46:41 #136
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148854611
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:45 schreef trekker25 het volgende:

[..]

ff genoeg soep gemaakt laatste tijd, in de over klinkt ook wel lekker.

kleine blokjes zijn ze gaar in 15-20 minuut lijkt me?
Minuut of 10 is misschien ook wel al genoeg, oven lekker hoog zetten, dan karameliseert het lekker :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 19 januari 2015 @ 20:47:32 #137
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148854659
Oh ik dacht dat het al kleine blokjes waren. Als het nog hele stukken zijn kun je er nog veel meer mee doen. Lekker :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148854674
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heel dunne julienne van snijden en friteren tot ze droog en krokant zijn, heerlijk
Een braadstuk kopen en dat langzaam garen in de oven in een braadslede met de peen en selder plus knoflook eronder in stukken en dan na het braden de slede blussen en de jus gebruiken als basis voor de saus.
klinkt erg lekker!

friteren of frituren?? Denk dat uit oven lekkerste/eetbaarste is voor ons manneke van 18 maand gok ik
pi_148854731
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:47 schreef Molo het volgende:
Oh ik dacht dat het al kleine blokjes waren. Als het nog hele stukken zijn kun je er nog veel meer mee doen. Lekker :9
ik heb nog 5 hele wortelen en halve ongeschilde knolselderij.. Moet zeggen dat ik de smaak van knolselderij wel sneller moe ben dan andere groente.
  maandag 19 januari 2015 @ 20:51:29 #140
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148854866
Wortel kun je ook nog carrot cake van maken, knolselderij lekker frituren, dat is lekker joh. Beetje zout erover en dan dippen in beetje zure mayonaise :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148855167
thanks, overmorgen wel iets van gaan maken!
  maandag 19 januari 2015 @ 21:05:51 #142
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148855594
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:47 schreef trekker25 het volgende:

[..]

klinkt erg lekker!

friteren of frituren?? Denk dat uit oven lekkerste/eetbaarste is voor ons manneke van 18 maand gok ik
frituren in neutrale olie
Probeer eens een beetje, ga je vast lekker vinden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_148855798
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

frituren in neutrale olie
Probeer eens een beetje, ga je vast lekker vinden.
frituren in een gewone pan en niet in de frituur; nooit gedaan eigenlijk leek me altijd zo link 180 graden olie op me fornuis. welke olie / welke pan?
  maandag 19 januari 2015 @ 21:16:35 #144
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148856050
Een kleine pan, laagje zonnebloemolie erin, dat is net zo veilig/eng als gewoon een kipkrokantschnitel bakken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_148919784
quote:
1s.gif Op maandag 19 januari 2015 20:35 schreef Molo het volgende:
Das beetje saai, je kunt het door soep verwerken. Maar je kunt ze ook even met beetje olijfolie om schudden, op bakplaat storten, specerijen zoals peper erover (ik hou zelf niet van al te bijzondere smaken bij de knolselderij), zout en als je ze hebt een paar tenen knoflook ertussen stoppen.
Dat roosteren in de oven tot gaar en knapperig.
we've got a winner...

de kleine vond het ook lekker en leerde ook meteen zelf voor het eerst met een vork te prikken.

Heb ze wel zeker 30 minuten in de oven moeten laten, denk wat te grof gesneden. Beetje provencaalse kruiden er over en ovenschaal met roseval aardappeltjes en in de roomboter gebakken kabeljauw. Senn (de kleine man) heeft allang niet meer zoveel gegeten, dus dat wordt wekelijks maken >:)
  woensdag 21 januari 2015 @ 20:11:27 #146
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_148919916
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 21:10 schreef trekker25 het volgende:

[..]

frituren in een gewone pan en niet in de frituur; nooit gedaan eigenlijk leek me altijd zo link 180 graden olie op me fornuis. welke olie / welke pan?
150-160 is meer dan genoeg. Grote pan, 1/3 gevuld met olie, niet meer dan een handje vol tegelijk doen. Heeeeeel erg dun snijden, dunner dan mcDonalds friet, echt lucifers of dunner en dan frituren tot ze krokant zijn. Niet te heet, dan wordt het bruin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 woensdag 21 januari 2015 @ 20:22:55 #147
414785 sirdanilot
pi_148920476
Knolselderij deden wij volgens mij in een soort beslag of zo en dan frituren. Ik weet niet meer wat er in het beslag gaat, maar mijn vader deed alles in een grote zak en schudden maar zodat alles bedekt was met een laagje.

Kan ook zijn dat hij het met meel ei en paneermeel deed maar staat vast op het internet.
En zo dik snijden als gewone friet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_148920939
Van het weekend maar eens proberen!
  woensdag 21 januari 2015 @ 20:32:55 #149
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_148920950
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 20:08 schreef trekker25 het volgende:

[..]

we've got a winner...

de kleine vond het ook lekker en leerde ook meteen zelf voor het eerst met een vork te prikken.

Heb ze wel zeker 30 minuten in de oven moeten laten, denk wat te grof gesneden. Beetje provencaalse kruiden er over en ovenschaal met roseval aardappeltjes en in de roomboter gebakken kabeljauw. Senn (de kleine man) heeft allang niet meer zoveel gegeten, dus dat wordt wekelijks maken >:)
^O^

Kun je eigenlijk met allerlei (winter)groentes doen. Zoete aardappels, pompoen, bieten, ui, pastinaak etc.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149022291
piet

kan ik citroen gebruiken ipv azijn voor suddervlees :P
pi_149023041
Ik maak morgen een hartige pastei met filodeeg. Kan ik die 's middags al bakken en 's avonds opwarmen, of wordt dat zompig?
  zaterdag 24 januari 2015 @ 22:33:12 #152
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149025032
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 21:21 schreef SuperFood het volgende:
piet

kan ik citroen gebruiken ipv azijn voor suddervlees :P
Ja, dat kan, maar je kan het ook gewoon weglaten.
Het is trouwens erg lekker te sudderen in wijn of bv een kriekenbier ipv water
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 22:34:39 #153
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149025082
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 21:36 schreef Bleie het volgende:
Ik maak morgen een hartige pastei met filodeeg. Kan ik die 's middags al bakken en 's avonds opwarmen, of wordt dat zompig?
In de mamatron zal hij zompig worden, in de oven niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 25 januari 2015 @ 22:45:52 #154
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149058769
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In de mamatron zal hij zompig worden, in de oven niet.
En, is het gelukt?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 25 januari 2015 @ 22:46:14 #155
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149058792
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, dat kan, maar je kan het ook gewoon weglaten.
Het is trouwens erg lekker te sudderen in wijn of bv een kriekenbier ipv water
En, hoe is je stoofvlees geworden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149064306
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 22:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En, is het gelukt?
Ik heb uiteindelijk toch alleen de vulling van tevoren gemaakt, en hem vlak voor het serveren in elkaar gezet en gebakken. Hij was heerlijk (in het baktopic staat ergens een foto).
  maandag 26 januari 2015 @ 09:02:50 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149065284
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 06:44 schreef Bleie het volgende:

[..]

Ik heb uiteindelijk toch alleen de vulling van tevoren gemaakt, en hem vlak voor het serveren in elkaar gezet en gebakken. Hij was heerlijk (in het baktopic staat ergens een foto).
Vers bakken is altijd beter
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149068616
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 09:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vers bakken is altijd beter
Dat dacht ik ook. En mijn dag liep anders dan ik dacht, dus toen kon het wel zo.
pi_149072015
Hoe creeer je een volwaardig alternatief voor draadjesvlees als de personen in kwestie geen rundvlees eten ? ( alle andere soorten vlees wel btw ) ?
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  maandag 26 januari 2015 @ 13:51:54 #160
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149072067
quote:
5s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:50 schreef Steve-O het volgende:
Hoe creeer je een volwaardig alternatief voor draadjesvlees als de personen in kwestie geen rundvlees eten ? ( alle andere soorten vlees wel btw ) ?
Paard is erg lekker als stoofvlees, lam of hert ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 januari 2015 @ 14:19:17 #161
414785 sirdanilot
pi_149072794
Wie eet er nou weer geen rundvlees en wel lam of ander vlees? :? Krijg je hindoes op bezoek of zo? Dan kan ik het me nog voorstellen, al zijn de meeste hindoes volgens mij gewoon vegetariër.

Want als het een of andere rare dieetgril is zou ik daar niet aan meewerken, je eet maar wat de pot schaft en anders niet.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 26 januari 2015 @ 14:20:59 #162
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149072833
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 14:19 schreef sirdanilot het volgende:
Wie eet er nou weer geen rundvlees en wel lam of ander vlees? :? Krijg je hindoes op bezoek of zo? Dan kan ik het me nog voorstellen, al zijn de meeste hindoes volgens mij gewoon vegetariër.

Want als het een of andere rare dieetgril is zou ik daar niet aan meewerken, je eet maar wat de pot schaft en anders niet.
Vriend van mij eet geen rund, voor de rest alles wel, is idd hindu
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 januari 2015 @ 15:04:15 #163
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149074167
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 14:19 schreef sirdanilot het volgende:
al zijn de meeste hindoes volgens mij gewoon vegetariër.

Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 26 januari 2015 @ 15:20:15 #164
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149074666
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:04 schreef Molo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149074720
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Paard is erg lekker als stoofvlees, lam of hert ook.
Ga ik dat proberen . Lams/Hert lijkt me wel een goede kandidaat .

quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 14:19 schreef sirdanilot het volgende:
Wie eet er nou weer geen rundvlees en wel lam of ander vlees? :? Krijg je hindoes op bezoek of zo? Dan kan ik het me nog voorstellen, al zijn de meeste hindoes volgens mij gewoon vegetariër.

Want als het een of andere rare dieetgril is zou ik daar niet aan meewerken, je eet maar wat de pot schaft en anders niet.
Ongeveer 900 miljoen mensen http://nl.wikipedia.org/wiki/Hindoe%C3%AFsme
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_149075516
Lam maakt heerlijk draadjesvlees! :Y :9
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 26 januari 2015 @ 16:51:35 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149077556
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:48 schreef minilot het volgende:
Lam maakt heerlijk draadjesvlees! :Y :9
Hert en Paard ook :Y :9
En geit als je er aan kan komen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149077684
Geit, dat zou ik toch graag makkelijker willen kunnen krijgen.. Ik drink er de melk van, eet er de kaas van, waarom verkoopt mijn dorpsTurk niet gewoon stukkies vlees zodat ik er fijn sate en stoofschotels van kan maken?
Moet ik verdeurie helemaal naar de grote stad.
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 26 januari 2015 @ 16:56:30 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149077737
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:55 schreef minilot het volgende:
Geit, dat zou ik toch graag makkelijker willen kunnen krijgen.. Ik drink er de melk van, eet er de kaas van, waarom verkoopt mijn dorpsTurk niet gewoon stukkies vlees zodat ik er fijn sate en stoofschotels van kan maken?
Moet ik verdeurie helemaal naar de grote stad.
Het is zoooo lekker. Helaas, moet altijd besteld worden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149078095
Hoihoi

Heeft iemand misschien goede ideeën voor recepten met de tajine? Ik ben een vega en heb zo'n ding staan (ooit gekregen) en vangt voornamelijk stof, omdat ik er geen goede recepten voor kan vinden

Alvast bedankt :)!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 januari 2015 @ 19:25:51 #171
414785 sirdanilot
pi_149082333
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 15:04 schreef Molo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Nou ja kijk, ik kende een Hindoe en die en zijn hele familie was vegetariër. Er zullen er vast ook zijn die wel alles eten behalve rundvlees maar ja... Sowieso zijn veel mensen in India te arm om vlees te eten.
Naast geen vlees at hij ook nog eens geen ei (behalve dan als het al ergens in verwerkt zat hij was er niet zo streng in). Melkproducten wel.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 januari 2015 @ 19:27:12 #172
414785 sirdanilot
pi_149082396
Je hebt zelfs mensen in india, de Jains, die naast geen vlees en ei ook nog eens de meeste groenten niet mogen eten. Bijvoorbeeld geen knoflook en ui, geen aubergine, etc. Die mogen dus bijna niks eten (maar maken alsnog heerlijke gerechten).
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 26 januari 2015 @ 19:33:36 #173
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149082619
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:27 schreef sirdanilot het volgende:
Je hebt zelfs mensen in india, de Jains, die naast geen vlees en ei ook nog eens de meeste groenten niet mogen eten. Bijvoorbeeld geen knoflook en ui, geen aubergine, etc. Die mogen dus bijna niks eten (maar maken alsnog heerlijke gerechten).
Itt europeese vegetariers en gezondheidsnazis
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149083045
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Paard is erg lekker als stoofvlees, lam of hert ook.
Konijnenstoof doet het hier altijd goed :9
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_149083400
quote:
1s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:33 schreef Pietverdriet het volgende:
Itt europeese vegetariers en gezondheidsnazis
Europese vega's zijn dan ook vaker van die lussikniej mensen die alle stukjes vlees (of al het andere eten) grondig verkloten door gebrek aan kookvaardigheid, dan echte vega.
  maandag 26 januari 2015 @ 19:59:13 #176
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_149083552
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:27 schreef sirdanilot het volgende:
Je hebt zelfs mensen in india, de Jains, die naast geen vlees en ei ook nog eens de meeste groenten niet mogen eten. Bijvoorbeeld geen knoflook en ui, geen aubergine, etc. Die mogen dus bijna niks eten (maar maken alsnog heerlijke gerechten).
Kun je daar enkele voorbeelden van geven?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  User die het meest klaagt 2022 maandag 26 januari 2015 @ 20:06:32 #177
414785 sirdanilot
pi_149083818
http://www.jainrasoi.com/
Opvallend genoeg mogen ze wel melkproducten, want dat wordt niet als vleesgezien. Ei wordt wel als vlees gezien.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 26 januari 2015 @ 21:21:09 #178
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149086854
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:59 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Kun je daar enkele voorbeelden van geven?
Bijv. http://en.m.wikipedia.org/wiki/Jain_vegetarianism
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 26 januari 2015 @ 21:21:54 #179
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149086891
Oh ik las even over de laatste post heen :D
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 26 januari 2015 @ 21:23:29 #180
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149086969
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 19:25 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Nou ja kijk, ik kende een Hindoe en die en zijn hele familie was vegetariër. Er zullen er vast ook zijn die wel alles eten behalve rundvlees maar ja... Sowieso zijn veel mensen in India te arm om vlees te eten.
Naast geen vlees at hij ook nog eens geen ei (behalve dan als het al ergens in verwerkt zat hij was er niet zo streng in). Melkproducten wel.
Veel mensen zijn wel vegetariër, maar zeker niet zo maar allemaal. Zeer veel verschillende stromingen qua cultuur, gebruiken en voeding.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149242731
Kan je een zakje instant gist wat open is gewoon weer opbergen en later opnieuw gebruiken? :@
pi_149242784
/

[ Bericht 99% gewijzigd door fespo op 31-01-2015 19:24:21 ]
  zaterdag 31 januari 2015 @ 19:23:28 #183
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149242786
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 januari 2015 19:21 schreef d4v1d het volgende:
Kan je een zakje instant gist wat open is gewoon weer opbergen en later opnieuw gebruiken? :@
Week of twee, kan wel, maar niet langer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 1 februari 2015 @ 10:00:25 #184
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_149256220
quote:
0s.gif Op maandag 26 januari 2015 16:55 schreef minilot het volgende:
Geit, dat zou ik toch graag makkelijker willen kunnen krijgen.. Ik drink er de melk van, eet er de kaas van, waarom verkoopt mijn dorpsTurk niet gewoon stukkies vlees zodat ik er fijn sate en stoofschotels van kan maken?
Moet ik verdeurie helemaal naar de grote stad.
De Turk hier heeft 't wel, maar ik heb het nog nooit gekocht want ik weet niet wat je er mee kunt doen. Stoofschotel maken? Heb je misschien een recept voor me? :)
  zondag 1 februari 2015 @ 10:55:54 #185
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149257019

Sate Kambing (van malse geit)

Gule Kambing (van taaie geit)
  zondag 1 februari 2015 @ 10:57:50 #186
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_149271962
Bouillon aan het trekken. Per ongeluk teveel kruidnagels er in gekiept.

Hoe op te lossen? Aanlengen en wat bouillon blokken erbij?
pi_149272464
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 15:32 schreef Vjenne12345 het volgende:

[..]

Heeft er toch ruim 50 minuten ingezeten. 8)7
125 graden wellicht te koud?
Ovens zijn niet altijd erg nauwkeurig. Je kunt dede bakjes ook au bain marie in de oven zetten. Scgenk zodra de boel de oven in gaat kokend water in de schaal.
Whatever...
  zondag 1 februari 2015 @ 20:03:32 #189
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149274158
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 19:11 schreef trekker25 het volgende:
Bouillon aan het trekken. Per ongeluk teveel kruidnagels er in gekiept.

Hoe op te lossen? Aanlengen en wat bouillon blokken erbij?
Oh dear, vreselijk, als ik het ruik heb ik al geen trek meer. Tja, je kan het proberen, maar iig de kruidnagels er zsm uit halen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 zondag 1 februari 2015 @ 23:38:32 #190
414785 sirdanilot
pi_149283726
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 19:11 schreef trekker25 het volgende:
Bouillon aan het trekken. Per ongeluk teveel kruidnagels er in gekiept.

Hoe op te lossen? Aanlengen en wat bouillon blokken erbij?
Waarom heb je ze er niet meteen uitgevist toen je uitschoot?

En waarom zou je kruidnagel in bouillon doen? Hooguit een laurierblaadje zou ik erin doen en/of wat tuinkruiden of zo, geen kruidnagel.

Overigens, bedenk dat Piet toevallig geen kruidnagel lust. Ik wel maar ook ik zou die dingen niet in de bouillon doen....
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149290531
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Waarom heb je ze er niet meteen uitgevist toen je uitschoot?

En waarom zou je kruidnagel in bouillon doen? Hooguit een laurierblaadje zou ik erin doen en/of wat tuinkruiden of zo, geen kruidnagel.

Overigens, bedenk dat Piet toevallig geen kruidnagel lust. Ik wel maar ook ik zou die dingen niet in de bouillon doen....
geen idee dat ik er zoveel in had gedaan.. en dat het kennelijk niet zo goed bij bouillon past :)
  maandag 2 februari 2015 @ 10:52:53 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149290934
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:38 schreef sirdanilot het volgende:

[..]


Overigens, bedenk dat Piet toevallig geen kruidnagel lust. Ik wel maar ook ik zou die dingen niet in de bouillon doen....
Het is niet dat ik ze niet "lust"
Ik kan ze niet eten. Keer ziek geweest na het eten van kruidnagels en sindsdien blokkeren mijn synapsen als ik kruidnagel ruik of proef, het is niet dat ik het vies vind, ik kan het niet eten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 2 februari 2015 @ 11:32:55 #193
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149291833
Aansteller.
pi_149292858
zag in een bouillon recept toch echt staan er 1 a 2 in te doen.

Ik had er zeker 4 te veel :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 3 februari 2015 @ 11:06:03 #195
414785 sirdanilot
pi_149320726
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 12:06 schreef trekker25 het volgende:
zag in een bouillon recept toch echt staan er 1 a 2 in te doen.

Ik had er zeker 4 te veel :)
Een bouillon houd ik zelf zo neutraal mogelijk. Dus groenten als uien, selderij (veel selderij watn dat heeft een 'umami' smaak wat belangrijk is voor bouillon), wortel. Botten. Of bij een visbouillon graten, vissekop (wel de vissekop niet te lang trekken en zorgen dat deze niet uit elkaar valt). Qua kruiden zou ik er alleen wat neutralere kruiden in doen. Bijvoorbeeld peper, laurier, tuinkruiden als peterselie.
Iets als kruidnagel voegt m.i. weinig aan de bouillon toe. Maar misschien heb ik het wel mis hoor
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 3 februari 2015 @ 11:08:07 #196
414785 sirdanilot
pi_149320787
Gisteren maakte ik 'caramel appeltjes'. Een karamel van ongeveer 150 gram suiker, en dan partjes appel erbij met schil, verder niets (hooguit snufje zout voor de smaak). De bedoeling hiervan is dat je zachte maar niet uit elkaar gevallen partjes appel krijgt. Maar ik bedacht later om er nog wat meer appels bij te doen, en de eerste partjes vielen daarom op een gegeven moment uit elkaar tot moes. Nu heb ik een lekkere moes met zachte partjes appel erin, vind ik ook erg lekker :D
Ik heb er wel nog kaneel bij gedaan want zonder dat vod ik het wel erg 'neutraal' van smaak.

Ik denk dat dit ook heel lekker kan zijn met allerlei andere soorten fruit, eigenlijk alles behalve hele zure dingen of citrus. Volgende keer met peer doen.

Stoofperen zou ik ook willen proberen maar dan is misschien de kooktijd niet lang genoeg? Eerst de stoofperen voorkoken of gewoon alles langer laten opstaan?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  dinsdag 3 februari 2015 @ 11:21:28 #197
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_149321151
Hey ouwe scheepskok, ik moet een vegan meal gaan maken voor mensen die komen eten. Dacht zelf dit x een roti te maken met de kip seperate, er komen ook mensen die normaal eten, is dat een idee en hoe maak ik die potato-curry?
  dinsdag 3 februari 2015 @ 11:35:53 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149321524
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:08 schreef sirdanilot het volgende:
Gisteren maakte ik 'caramel appeltjes'. Een karamel van ongeveer 150 gram suiker, en dan partjes appel erbij met schil, verder niets (hooguit snufje zout voor de smaak). De bedoeling hiervan is dat je zachte maar niet uit elkaar gevallen partjes appel krijgt. Maar ik bedacht later om er nog wat meer appels bij te doen, en de eerste partjes vielen daarom op een gegeven moment uit elkaar tot moes. Nu heb ik een lekkere moes met zachte partjes appel erin, vind ik ook erg lekker :D
Ik heb er wel nog kaneel bij gedaan want zonder dat vod ik het wel erg 'neutraal' van smaak.

Ik denk dat dit ook heel lekker kan zijn met allerlei andere soorten fruit, eigenlijk alles behalve hele zure dingen of citrus. Volgende keer met peer doen.

Stoofperen zou ik ook willen proberen maar dan is misschien de kooktijd niet lang genoeg? Eerst de stoofperen voorkoken of gewoon alles langer laten opstaan?
Stoofperen voorgaren en kort in de caramel, zou ik zeggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 februari 2015 @ 11:37:58 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149321565
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:21 schreef kaasplankje het volgende:
Hey ouwe scheepskok, ik moet een vegan meal gaan maken voor mensen die komen eten. Dacht zelf dit x een roti te maken met de kip seperate, er komen ook mensen die normaal eten, is dat een idee en hoe maak ik die potato-curry?
Mijn lieve vriendin Robin heeft daar vast een goed recept voor?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 3 februari 2015 @ 12:39:04 #200
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_149323163
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mijn lieve vriendin Robin heeft daar vast een goed recept voor?
Die heeft toch een currytopic? Ik kon dat ff niet vinden.
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 3 februari 2015 @ 21:27:59 #201
414785 sirdanilot
pi_149340842
Vandaag had ik een restje Chinese Kool over en heb ik een beetje Kimchi gemaakt, koreaanse pittige 'zuurkool'. Heb je niet eens speciale Koreaanse ingrediënten voor nodig, het is prima mogelijk met oerhollandse ingredienten uit de supermarkt (al wordt het resultaat wel beter met b.v. Koreaans peperpoeder en zo).

- Halve chinese kool, gesneden, gewassen en gemengd met een lading zout (weet niet meer precies hoeveel)
- Na een tijdje laten liggen is de kool helemaal geslonken, het zout goed afgespoeld
- Een kruidenmengsel gemaakt van 2 uien, 4 tenen knoflook, een paar flinke theelepels chilipoeder, een theelepel gember, een eetlepel ofzo aan suiker (dit laatste is nodig voor de fermentatie). Eigenlijk had er ook nog vissaus (of trassi) en lente-ui ingemoeten, maar dat had ik helaas niet. Vooral de vissaus is wel jammer maar goed had geen zin om helemaal daarvoor naar de supermarkt te gaan en zo is het veganistisch wat ook leuk is.
- dit gemalen in de keukenmachine
- alles gemengd en in een chinese maaltijdbakje gedaan

Volgens recepten kun je het zo eten, maar het is in het begin echt véél te scherp. Dus ik laat het eerst een paar dagen buiten de koelkast staan en dan in de koelkast verder bewaren. De smaak wordt dan zurig als zuurkool en de sterke uiensmaak wordt minder scherp.

Je kunt dit ook maken met andere uisoorten en kool- en raapachtigen, zoals rettich (daikon) of Asian Chives (van die stugge, grove chinese bieslook). Zelfs komkommer is mogelijk maar dat is minder lang houdbaar. Aan de kimchi worden ook zeedieren toegevoegd zoals gefermenteerde inktvis en ook rauwe oesters (die fermenteren dan mee met de Kimchi). Maar dit laatste durf ik nog niet zo goed aan.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  woensdag 4 februari 2015 @ 16:56:40 #202
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_149361382
Kan dat ook met spitskool? Want daar heb ik nog een restje van liggen..
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  woensdag 4 februari 2015 @ 16:58:50 #203
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149361448
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 16:56 schreef MutedFaith het volgende:
Kan dat ook met spitskool? Want daar heb ik nog een restje van liggen..
Ja, dat kan ook.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149385457
klinkt goed, eens proberen.
pi_149399399
Als ik witte chocolade smelt en over mijn chocolade cake giet, wordt het dan gewoon weer hard? Of moet ik er wat speciaals mee doen?
pi_149399640
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:25 schreef Sjaam het volgende:
Als ik witte chocolade smelt en over mijn chocolade cake giet, wordt het dan gewoon weer hard? Of moet ik er wat speciaals mee doen?
Ben geen kenner, maar ik zou wachten totdat de chocolade niet meer heel warm is en het dan over de cake gieten/sprenkelen of whatever. Dan wordt het sneller hard.
Overigens, witte choco over cake? Mwah, niet mijn smaak.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_149399759
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:32 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Ben geen kenner, maar ik zou wachten totdat de chocolade niet meer heel warm is en het dan over de cake gieten/sprenkelen of whatever. Dan wordt het sneller hard.
Overigens, witte choco over cake? Mwah, niet mijn smaak.
Mij leek witte chocolade over een donkere chocolade cake wel een leuk contrast. Hou je gewoon niet van witte chocolade of is er een andere reden dat 't je niks lijkt?
  donderdag 5 februari 2015 @ 20:35:43 #208
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149399793
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:25 schreef Sjaam het volgende:
Als ik witte chocolade smelt en over mijn chocolade cake giet, wordt het dan gewoon weer hard? Of moet ik er wat speciaals mee doen?
Chocolade heel voorzichtig au bain marie smelten ( couverture gebruiken) en niet heet laten worden.
Dan kan je hem gieten.
Als het mislukt, wordt niet hopeloos, chocolatier is een vak,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149399800
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:34 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Mij leek witte chocolade over een donkere chocolade cake wel een leuk contrast. Hou je gewoon niet van witte chocolade of is er een andere reden dat 't je niks lijkt?
Houd wel van witte choco maar vind het niet direct passen bij een cake.
Maar goed, dat is persoonlijk.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_149399920
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:35 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Chocolade heel voorzichtig au bain marie smelten ( couverture gebruiken) en niet heet laten worden.
Dan kan je hem gieten.
Als het mislukt, wordt niet hopeloos, chocolatier is een vak,
Smelten heb ik wel eens eerder gedaan en weet dat t erg voorzichtig moet inderdaad... 'T wordt wel gewoon weer hard daarna? Hoor altijd zulke spannende verhalen over tempereren enzo (of ik kijk teveel 24kitchen) maar dan gaat het altijd over donkere chocolade...
pi_149399967
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:38 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Smelten heb ik wel eens eerder gedaan en weet dat t erg voorzichtig moet inderdaad... 'T wordt wel gewoon weer hard daarna? Hoor altijd zulke spannende verhalen over tempereren enzo (of ik kijk teveel 24kitchen) maar dan gaat het altijd over donkere chocolade...
Tempereren zorgt er onder andere voor dat de chocolade daarna glanzend en knapperig is. Geen vereiste voor over een cake.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_149400235
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:39 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Tempereren zorgt er onder andere voor dat de chocolade daarna glanzend en knapperig is. Geen vereiste voor over een cake.
Oke top dan ga ik gewoon een poging wagen, thanx!
  vrijdag 6 februari 2015 @ 12:23:37 #213
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149416547
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 11:21 schreef kaasplankje het volgende:
Hey ouwe scheepskok, ik moet een vegan meal gaan maken voor mensen die komen eten. Dacht zelf dit x een roti te maken met de kip seperate, er komen ook mensen die normaal eten, is dat een idee en hoe maak ik die potato-curry?
Oh, helemaal overheen gelezen dat Piet me opriep. :-)
Maar ik maak zelf nooit roti , ik heb wel een recept voor aardappelen:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/garam-masala-aardappelen/

maar dat is meer Indiaans. Dat is heel anders dan wat men normaal op zo'n roti doet, toch? Ik ben niet zo thuis in de Surinaamse keuken. ;-)

(en dat je mijn currytopic niet kunt vinden klopt, want dat is er niet :+ )
  vrijdag 6 februari 2015 @ 12:55:29 #214
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_149417419
pff nou dan vraag ik het wel weer aan de buren :{w
pi_149417777
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 12:55 schreef kaasplankje het volgende:
pff nou dan vraag ik het wel weer aan de buren :{w
Ik maak het zelf regelmatig maar doe alles op gevoel inmiddels.
Ben ooit begonnen met recept uit het 'zelf roti maken-topic'. Ff de search gebruiken op de eerste pagina staat geloof ik al een prima recept.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_149417873
Nou moe, krijg het topic niet gevonden. Meest stupid topics krijg ik te zien :')
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_149417900
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 13:13 schreef mascara-klodder het volgende:
Nou moe, krijg het topic niet gevonden. Meest stupid topics krijg ik te zien :')
Heb ff google gebruikt, deze misschien?

CUL / roti maaltijd fabriceren
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_149418102
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 13:15 schreef roos85 het volgende:

[..]

Heb ff google gebruikt, deze misschien?

CUL / roti maaltijd fabriceren
nope het is 'roti saus wat zit erin hoe te maken' en dan het recept van shmoopy en van warteltje.
Kan alleen niet linken op foon.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 6 februari 2015 @ 13:46:50 #219
414785 sirdanilot
pi_149418849
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 16:56 schreef MutedFaith het volgende:
Kan dat ook met spitskool? Want daar heb ik nog een restje van liggen..
Ja kan maar is wel iets harder maar is prima mogelijk.
Zou overigens maar 1 ui gebruiken ipv 2, ik heb wat te veel ui gebruikt. Of je zoekt een online recept en werkt daarvanuit ;)
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149419243
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 13:22 schreef mascara-klodder het volgende:
roti saus wat zit erin hoe te maken
CUL / Roti saus - wat zit erin hoe te maken

Astu :)
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_149532922
Piet! Ik heb een stuk van 750gr rosbief liggen. Hoe bereid je dat goed in de oven?
  dinsdag 10 februari 2015 @ 10:30:16 #222
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149532997
Aanbraden in de pan en dan garen in de oven.
Rood -> kerntemperatuur 50 graden
Rose -> kerntemperatuur 55 graden
Mooiste is trouwens niet braden, maar roosteren.
(Roast beef)
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator dinsdag 10 februari 2015 @ 10:43:33 #223
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149533251
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 10:30 schreef Pietverdriet het volgende:
Aanbraden in de pan en dan garen in de oven.
Rood -> kerntemperatuur 50 graden
Rose -> kerntemperatuur 55 graden
Mooiste is trouwens niet braden, maar roosteren.
(Roast beef)
Is dat wezenlijk anders dan grillen in de oven? Heb ook nog n mooi stuk Schotse hooglander rosbief in de vriezer :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 10 februari 2015 @ 11:51:20 #224
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149534645
Ik vind 50 net teveel. Ik zou 48 aanhouden.
pi_149538341
Piet, help! Ik zoek een rijpe galia / cantaloupe meloen. Ik druk en ruik me al 2 weken te pletter, maar de supermarkt en groentenboer kunnen me niet helpen blijkbaar. Zou ik meer succes hebben bij Makro/Sligro/Hanos? Of komt alles van dezelfde leverancier?
pi_149539557
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:17 schreef NutKees het volgende:
Piet, help! Ik zoek een rijpe galia / cantaloupe meloen. Ik druk en ruik me al 2 weken te pletter, maar de supermarkt en groentenboer kunnen me niet helpen blijkbaar. Zou ik meer succes hebben bij Makro/Sligro/Hanos? Of komt alles van dezelfde leverancier?
Snap ik het nou niet of had je ergens in de afgelopen twee weken er 1 kunnen kopen die inmiddels wel rijp is?
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_149540053
Tja, ik ben geen connaisseur. Heb over ongeveer 2 weken een rijpe galia en even rijpe cantaloupe nodig. Geen idee hoe dat zit met narijpen eerlijk gezegd.
pi_149543550
quote:
1s.gif Op donderdag 5 februari 2015 20:38 schreef Sjaam het volgende:

[..]

Smelten heb ik wel eens eerder gedaan en weet dat t erg voorzichtig moet inderdaad... 'T wordt wel gewoon weer hard daarna? Hoor altijd zulke spannende verhalen over tempereren enzo (of ik kijk teveel 24kitchen) maar dan gaat het altijd over donkere chocolade...
Witte chocolade moet je temperen tot 29 graden en dan kun je hem op je taart smeren.

Het beste smelt je wat chocolade tot ongeveer 40 graden, een derde deel giet je op een stenen aanrechtblad en met twee steekmessen schep je het rond. Als het stevig begint te worden voeg je het bij de gesmolten chocolade. Goed roeren en en temperatuur meten, als het goed zit is het rond de 29 graden, is het hoger neem je nog een beetje en dat temper je weer.

Bij 29 graden snel verwerken.

Chocolade is heel lastig, dus het kan makkelijk misgaan. Sowieso is een paar keer oefenen soms wel nodig.

Overigens kun je een taart ook goed bedekken met een ganache /dikke saus die juist niet heel hard wordt.
Whatever...
  dinsdag 10 februari 2015 @ 19:54:23 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149548879
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:17 schreef NutKees het volgende:
Piet, help! Ik zoek een rijpe galia / cantaloupe meloen. Ik druk en ruik me al 2 weken te pletter, maar de supermarkt en groentenboer kunnen me niet helpen blijkbaar. Zou ik meer succes hebben bij Makro/Sligro/Hanos? Of komt alles van dezelfde leverancier?
Meloen is lastig, zeker in deze tijd van het jaar, maar ik zou de Hanos proberen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149550563
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Meloen is lastig, zeker in deze tijd van het jaar, maar ik zou de Hanos proberen
Dank! Ga ik het daar proberen.
  dinsdag 10 februari 2015 @ 20:45:41 #231
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149550961
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 20:36 schreef NutKees het volgende:

[..]

Dank! Ga ik het daar proberen.
Vraag ze daar naar rijpe meloenen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149551681
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:17 schreef NutKees het volgende:
Piet, help! Ik zoek een rijpe galia / cantaloupe meloen. Ik druk en ruik me al 2 weken te pletter, maar de supermarkt en groentenboer kunnen me niet helpen blijkbaar. Zou ik meer succes hebben bij Makro/Sligro/Hanos? Of komt alles van dezelfde leverancier?
Ik zag ze van de week bij de aldi...
Somebody that I used to know
pi_149600354
Hoe maak ik nou echt lekker andijvie stampot. Hij is altijd prima, maar nooit geweldig. Heb jaren boven een groenteboer gewoond die het zelf maakte en verkocht. Ben daar nooit bij in de buurt gekomen.
We komen hard, zo hard.
pi_149600383
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 14:11 schreef focal het volgende:
Hoe maak ik nou echt lekker andijvie stampot. Hij is altijd prima, maar nooit geweldig. Heb jaren boven een groenteboer gewoond die het zelf maakte en verkocht. Ben daar nooit bij in de buurt gekomen.
Hoe maak je het nu? En wat ontbreekt er voor je gevoel aan?
Let me see you stripped down to the bone
pi_149600482
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 14:13 schreef minilot het volgende:

[..]

Hoe maak je het nu? En wat ontbreekt er voor je gevoel aan?
Kruimige aardappels koken, afgieten. Volle melk erbij en stampen. Andijvie erdoorheen roeren en dan wat zout + nootmuskaat.

Vaak mis ik smaak en zou ik hem smeuïger willen. Maar gooi geregeld bijna een halve liter melk in een pan, dit kan ook niet echt de bedoeling zijn denk ik. Misschien de aardappels nog langer koken?
We komen hard, zo hard.
pi_149600576
Goeie klont roomboter, daar knapt in elk geval elke stamppot van op. :Y
En je probeer je aardappels eens te koken in bouillon in plaats van water. :)
Let me see you stripped down to the bone
  donderdag 12 februari 2015 @ 14:22:18 #237
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_149600632
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 14:16 schreef focal het volgende:

[..]

Kruimige aardappels koken, afgieten. Volle melk erbij en stampen. Andijvie erdoorheen roeren en dan wat zout + nootmuskaat.

Vaak mis ik smaak en zou ik hem smeuïger willen. Maar gooi geregeld bijna een halve liter melk in een pan, dit kan ook niet echt de bedoeling zijn denk ik. Misschien de aardappels nog langer koken?
Roomboter gebruiken. Ik bak spekjes uit en doe (een beetje van) het vet daarvan ook vaak door de stamppot heen. Scheutje azijn erdoor. Lekker :9.
  Redactie Frontpage donderdag 12 februari 2015 @ 14:23:10 #238
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_149600656
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 14:16 schreef focal het volgende:

[..]

Kruimige aardappels koken, afgieten. Volle melk erbij en stampen. Andijvie erdoorheen roeren en dan wat zout + nootmuskaat.

Vaak mis ik smaak en zou ik hem smeuïger willen. Maar gooi geregeld bijna een halve liter melk in een pan, dit kan ook niet echt de bedoeling zijn denk ik. Misschien de aardappels nog langer koken?
Wij doen er naast nootmuskaat ook peper door. En (rode) paprika :9
En ook boter inderdaad :Y
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_149601980
Hier ook roomboter (of olijfolie) en gegrilde paprika (uit pot). Eventueel nog even met wat kaas in de oven.
  donderdag 12 februari 2015 @ 15:18:47 #240
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_149602307
Wij doen gebakken spekjes en rauwe ui erdoor. Naast de dingen die je al genoemd had.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
  donderdag 12 februari 2015 @ 15:58:34 #241
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149603445
Kruimige aardappels koken of stomen.
Dan met dubbelgevouwen theedoek onder de deksel nog even 3 minuten laten staan.
Dan warme (!) melk erbij, aardappels door de pureeknijper.
Schepje bouillonpoeder. Smeuige puree maken en proeven.
Andijvie erdoor.
2 a 3 eetlepels azijn (onontbeerlijk!) erdoor. Gewone, of rijstazijn of sherry azijn of zo.
Veel versgemalen peper erdoor.

En wat ik dus het lekkerste vindt: verkruimelde pittige gorgonzola erdoor. Niet roeren, maar de kruimels er een beetje in duwen. Zodat je smaakbommetjes van blauwe kaas houdt. Als je het erdoor roert is het weg.

En dan met merquez worstjes of zo.
  donderdag 12 februari 2015 @ 20:33:48 #242
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_149611916
Piet, ik heb een pak kastanjes gekocht.
Enig idee wat ik met deze jongens allemaal kan doen?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  donderdag 12 februari 2015 @ 20:36:02 #243
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149612040
Insnijden, zouten en poffen in de oven.
Zo heet mogelijk pellen en als snack opeten :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149624729
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 15:58 schreef RobinOok het volgende:
Kruimige aardappels koken of stomen.
Dan met dubbelgevouwen theedoek onder de deksel nog even 3 minuten laten staan.
Dan warme (!) melk erbij, aardappels door de pureeknijper.
Schepje bouillonpoeder. Smeuige puree maken en proeven.
Andijvie erdoor.
2 a 3 eetlepels azijn (onontbeerlijk!) erdoor. Gewone, of rijstazijn of sherry azijn of zo.
Veel versgemalen peper erdoor.

En wat ik dus het lekkerste vindt: verkruimelde pittige gorgonzola erdoor. Niet roeren, maar de kruimels er een beetje in duwen. Zodat je smaakbommetjes van blauwe kaas houdt. Als je het erdoor roert is het weg.

En dan met merquez worstjes of zo.
Thanks. De kaas is een spannend idee. Zelf maak ik wel eens stampot met rucola, blokjes fetta en stukjes zongedroogde tomaat. Ook erg lekker.
We komen hard, zo hard.
pi_149625876
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 15:58 schreef RobinOok het volgende:
Kruimige aardappels koken of stomen.
Dan met dubbelgevouwen theedoek onder de deksel nog even 3 minuten laten staan.
Dan warme (!) melk erbij, aardappels door de pureeknijper.
Schepje bouillonpoeder. Smeuige puree maken en proeven.
Andijvie erdoor.
2 a 3 eetlepels azijn (onontbeerlijk!) erdoor. Gewone, of rijstazijn of sherry azijn of zo.
Veel versgemalen peper erdoor.

En wat ik dus het lekkerste vindt: verkruimelde pittige gorgonzola erdoor. Niet roeren, maar de kruimels er een beetje in duwen. Zodat je smaakbommetjes van blauwe kaas houdt. Als je het erdoor roert is het weg.

En dan met merquez worstjes of zo.
Ok, dat eten we vanavond! :)
Let me see you stripped down to the bone
  Moderator vrijdag 13 februari 2015 @ 09:04:32 #246
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_149626253
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 14:16 schreef focal het volgende:

[..]

Kruimige aardappels koken, afgieten. Volle melk erbij en stampen. Andijvie erdoorheen roeren en dan wat zout + nootmuskaat.

Vaak mis ik smaak en zou ik hem smeuïger willen. Maar gooi geregeld bijna een halve liter melk in een pan, dit kan ook niet echt de bedoeling zijn denk ik. Misschien de aardappels nog langer koken?
Aardappels koken in flink zout water. Ik heb gehoord dat daardoor geen/minder osmose plaats vindt en daardoor meer (smaak)stoffen in de aardappel blijven. Geen idee of heer klopt maar ik heb wel altijd lekkere aardappels hoor ik als ik heb gekookt? Welk ras gebruik je trouwens? Ballerina's, Bintjes en Frieslanders vind ik erg lekker (in die volgorde).

Voeg tevens wat gebakken spek en het vet daarvan toe en als het dan nog te droog is roomboter. Uiteraard ook met een kuiltje jus :) En gebruik gewoon een stamper ipv knijper, er moet wel een beetje structuur inzitten.

Wat 'verspest' men stamppot met dingen als rucola en kaas zeg. Ik pleit voor een Rheinheitsgebot voor stamppot, enkel aardappels, 1 groente (muv hutspot), spek en boter :+

[ Bericht 8% gewijzigd door derLudolf op 13-02-2015 09:09:57 ]
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 13 februari 2015 @ 11:53:19 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149629866
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 20:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
Piet, ik heb een pak kastanjes gekocht.
Enig idee wat ik met deze jongens allemaal kan doen?
Ik kom zelf ook nooit verder dan poffen en puree.
Maar Julia Child in de Kunst van het Koken heeft er een hele waslijst mee.
Gegratineerd met kaas, aan het spit geroosterd, gesmoord in witte wijn en dragon, in aspic, mousse van maken..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 17:10:45 #248
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_149638520
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:53 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik kom zelf ook nooit verder dan poffen en puree.
Maar Julia Child in de Kunst van het Koken heeft er een hele waslijst mee.
Gegratineerd met kaas, aan het spit geroosterd, gesmoord in witte wijn en dragon, in aspic, mousse van maken..
Gesmoord in witte wijn en dragon klinkt wel lekker. Ik ga dat eens opzoeken.
Dank je wel.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  vrijdag 13 februari 2015 @ 20:10:10 #249
63722 z80
I fink you freaky
pi_149643781
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 20:33 schreef Kaneelstokje het volgende:
Piet, ik heb een pak kastanjes gekocht.
Enig idee wat ik met deze jongens allemaal kan doen?
even bij google zoeken op Maronen.
de Duitsers eten Maronen met de feestdagen en er zijn tig dingen mee te maken,
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 21:13:44 #250
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149646537
Vanavond een zakje gekookte en gepelde kastanjes bij de Turkse winkel gekocht, zelfde heb ik ook weleens bij een Chinese winkel gekocht.
Heerlijke snack :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149650235
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 21:13 schreef Molo het volgende:
Vanavond een zakje gekookte en gepelde kastanjes bij de Turkse winkel gekocht, zelfde heb ik ook weleens bij een Chinese winkel gekocht.
Heerlijke snack :9
hoe ziet zoiets er uit? :o
Mokkel met stuntstok
  vrijdag 13 februari 2015 @ 22:43:45 #252
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149650449
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 22:38 schreef Mord_Sith het volgende:

[..]

hoe ziet zoiets er uit? :o

Precies zo'n zakje, alleen de tekst was nu in het Turks. Maar ook weleens in het Duits, Nederlands en Chinees gezien
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_149650654
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 22:43 schreef Molo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Precies zo'n zakje, alleen de tekst was nu in het Turks. Maar ook weleens in het Duits, Nederlands en Chinees gezien
cool, thanks. Ga ik eens naar op zoek.
Mokkel met stuntstok
  User die het meest klaagt 2022 zondag 15 februari 2015 @ 17:00:48 #254
414785 sirdanilot
pi_149697507
Aangezien mijn favoriete dier momenteel de geit is, wil ik binnenkort eens geit maken. Ik wil het liefst gaan stoven, want dat vereist een wat lagere kwaliteit geitenvlees en dus goedkoper (ik ben ook maar student...). Dus wat vragen:

1. Waar kun je het krijgen? Gewoon bij de Turk toch? En waar moet ik dan om vragen? 'geitenvlees om te stoven'?
2. Hoe zal ik eens klaarmaken? Ik heb van mensen gehoord dat geitenvlees soms droog kan zijn maar die hebben het dan vast niet goed klaargemaakt.
3. Hoeveel kost een lage kwaliteit ongeveer (die goed genoeg is om te stoven) per kilo?
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zondag 15 februari 2015 @ 17:08:45 #255
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149697828
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:00 schreef sirdanilot het volgende:
Aangezien mijn favoriete dier momenteel de geit is, wil ik binnenkort eens geit maken. Ik wil het liefst gaan stoven, want dat vereist een wat lagere kwaliteit geitenvlees en dus goedkoper (ik ben ook maar student...). Dus wat vragen:

1. Waar kun je het krijgen? Gewoon bij de Turk toch? En waar moet ik dan om vragen? 'geitenvlees om te stoven'?
2. Hoe zal ik eens klaarmaken? Ik heb van mensen gehoord dat geitenvlees soms droog kan zijn maar die hebben het dan vast niet goed klaargemaakt.
3. Hoeveel kost een lage kwaliteit ongeveer (die goed genoeg is om te stoven) per kilo?
Je kan het bij de turk bestellen, hou rekening mee dat het voor jou dan geslacht wordt en heel erg vers is. Ik vind het zelf erg lekker om het in stukken in de oven moddergaar te braden. De prijs ligt lager dan lam meestal. Lam is de laatste jaren steeds duurder geworden.
Als je het vlees in stukjes snijdt en goed marineerd kan je er ook sateh mee maken, smullen!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149697952
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 14:16 schreef focal het volgende:

[..]

Kruimige aardappels koken, afgieten. Volle melk erbij en stampen. Andijvie erdoorheen roeren en dan wat zout + nootmuskaat.

Vaak mis ik smaak en zou ik hem smeuïger willen. Maar gooi geregeld bijna een halve liter melk in een pan, dit kan ook niet echt de bedoeling zijn denk ik. Misschien de aardappels nog langer koken?
Ik vind stamppot met rauwe andijvie heerlijk.

Ik kook kruimige aardappelen en stamp ze met een klontje boter. Pureeknijper geeft luchtiger puree trouwens. Klein beetje melk kan erbij, hoeft niet. Hoe langer en harder je stampt hoe dichter de stamppot.

Zelf doe ik er altijd krokant gebakken spekjes in. En rauwe andijvie. Klein beetje nootmuskaat en voldoende witte peper en zout naar smaak. Klein beetje mosterd erbij en klaar.

De verhouding tussen aardappelen en andijvie komt heel nauw. De andijvie moet goed warm maart nog net knapperig zijn.

Ik denk trouwens dat roquefort er door best lekker is, net als wat oude kaas. Roquefort past ook heel goed bij spek, dus prima.
Whatever...
pi_149698591
ik maak dit stoofvlees vandaag:

Ingrediënten voor 4 personen
2 uien
30 g boter
800 g rundstoofvlees
5 dl bruin bier
1 witte boterham
2 el mosterd
1 takje tijm

gezien het voor 2 personen is heb ik 1 ui, 480 gram vlees, 0,3 dl bier en 3/4 wit casino boterham gebruikt

het is erg waterig na 2 uur stoven, en ik heb nog bijna 2 uur.

ik heb geen peperkoek of Mazena achtige dingen in huis, wel bloem, maar volgens mij is dat alleen te gebruiken als je het vlees nog moet bakken.

kan ik het ergens mee binden. bloem of meer wit/bruin brood?
  zondag 15 februari 2015 @ 17:41:25 #258
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149698995
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:29 schreef fespo het volgende:
ik maak dit stoofvlees vandaag:

Ingrediënten voor 4 personen
2 uien
30 g boter
800 g rundstoofvlees
5 dl bruin bier
1 witte boterham
2 el mosterd
1 takje tijm

gezien het voor 2 personen is heb ik 1 ui, 480 gram vlees, 0,3 dl bier en 3/4 wit casino boterham gebruikt

het is erg waterig na 2 uur stoven, en ik heb nog bijna 2 uur.

ik heb geen peperkoek of Mazena achtige dingen in huis, wel bloem, maar volgens mij is dat alleen te gebruiken als je het vlees nog moet bakken.

kan ik het ergens mee binden. bloem of meer wit/bruin brood?
Waterig in smaak of als in dunvloeibaar?
Je kan om het verder te binden rustig een extra boterham toevoegen, maar je kan het eerst nog verder inkoken. Dat doet de smaak ook goed.
Binden met aardappel vind ik persoonlijk lekkerder, snij een geschilde bloemige aardappel aan kleine stukjes en voeg deze toe
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 februari 2015 @ 17:43:06 #259
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149699059
Dus deksel eraf.
pi_149699087
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waterig in smaak of als in dunvloeibaar?
Je kan om het verder te binden rustig een extra boterham toevoegen, maar je kan het eerst nog verder inkoken. Dat doet de smaak ook goed.
dun vloeibaar,
dan doe ik er nog een extra boterham bij en het laatste half uurtje de deksel er half af of het te laten inkoken?
op deze deksel zit geen ontluchtingsgaatje dus veel zal er nu niet verdampen.
pi_149699095
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:43 schreef Erasmo het volgende:
Dus deksel eraf.
maar dan stooft het minder goed toch?
pi_149699185
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:41 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waterig in smaak of als in dunvloeibaar?
Je kan om het verder te binden rustig een extra boterham toevoegen, maar je kan het eerst nog verder inkoken. Dat doet de smaak ook goed.
[b]Binden met aardappel vind ik persoonlijk lekkerder, snij een geschilde bloemige aardappel aan kleine stukjes en voeg deze toe[/b]
goed idee ^O^
  zondag 15 februari 2015 @ 17:46:49 #263
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149699186
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:44 schreef fespo het volgende:

[..]

maar dan stooft het minder goed toch?
Als het vlees maar onder de oppervlakte ligt en iets onder het kookpunt is is er niks aan de hand.
  zondag 15 februari 2015 @ 17:46:53 #264
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149699192
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:43 schreef fespo het volgende:

[..]

dun vloeibaar,
dan doe ik er nog een extra boterham bij en het laatste half uurtje de deksel er half af of het te laten inkoken?
op deze deksel zit geen ontluchtingsgaatje dus veel zal er nu niet verdampen.
Exact, binden met de boterham en in de gaten houden, als het te dik wordt kan het aanbranden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 15 februari 2015 @ 17:47:33 #265
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149699219
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:46 schreef fespo het volgende:

[..]

goed idee ^O^
Bind stoofvlees meestal met aardappel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149699359
quote:
1s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:47 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bind stoofvlees meestal met aardappel.
ik een keer in de Chili con carne, maar volgens mij was die te dik en te weinig tijd, want de aardappel werd niet gaar :D
  zondag 15 februari 2015 @ 17:53:01 #267
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_149699398
quote:
0s.gif Op zondag 15 februari 2015 17:51 schreef fespo het volgende:

[..]

ik een keer in de Chili con carne, maar volgens mij was die te dik en te weinig tijd, want de aardappel werd niet gaar :D
Als je weinig tijd hebt kun je aardappelpuree uit een pakje gebruiken.
  maandag 16 februari 2015 @ 12:13:45 #268
171085 MYM
Mijn nickname staat hoger
pi_149722331
Er is mij gevraagd om een Perzik roomkwark taart maken. Nu heb ik eigenlijk 1 probleem en dat is de roomkwark. Kan ik deze zelf maken door kwark en slagroom door elkaar te mengen en zo ja met welke verhouding? Of heb ik er in de winkel gewoon overheen gekeken. Hopelijk hebben jullie een antwoord voor me.
  maandag 16 februari 2015 @ 12:54:07 #269
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149723256
Ik zou er wat gelatine door doen voor de stevigheid. En erop letten dat het zoet genoeg is, want gelatine zwakt zoete smaken wat af.

Maak je de perzikkwark zelf of uit een bakje? Indien uit een bakje zit er meestal erg veel suiker al in, dus hoef je je om bovenstaande niet druk te maken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 16 februari 2015 @ 13:01:51 #270
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149723433
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 12:13 schreef MYM het volgende:
Er is mij gevraagd om een Perzik roomkwark taart maken. Nu heb ik eigenlijk 1 probleem en dat is de roomkwark. Kan ik deze zelf maken door kwark en slagroom door elkaar te mengen en zo ja met welke verhouding? Of heb ik er in de winkel gewoon overheen gekeken. Hopelijk hebben jullie een antwoord voor me.
Koop volle kwark bij de biowinkel, dan hoeft er geen room doorheen, en gebruik idd gelatine of agar om het te binden, anders loopt ie.
Slagroom 1 op 3 en dan stijfgeslagen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 16 februari 2015 @ 13:03:19 #271
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149723462
quote:
1s.gif Op maandag 16 februari 2015 13:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Koop volle kwark bij de biowinkel, dan hoeft er geen room doorheen, en gebruik idd gelatine of agar om het te binden, anders loopt is.
Lidl heeft sinds kort ook volle kwark *O*
Lekkerrr :9
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 februari 2015 @ 13:43:08 #272
414785 sirdanilot
pi_149724529
Gewoon magere kwark plus slagroom werkt ook gewoon hoor. De gelatine zorgt dat het opstijft. Zal vast ook met vegetarische alternatieven voor gelatine kunnen.
Kwark eventueel even uit laten lekken als het vochtig is.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149724581
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 13:43 schreef sirdanilot het volgende:
Gewoon magere kwark plus slagroom werkt ook gewoon hoor.
Maar wel zonde van de smaak. Juist het romige van volle kwark werkt zo lekker samen met het frisse, fruitige van bijvoorbeeld een perzik.
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 16 februari 2015 @ 13:55:29 #274
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149724993
Volle kwark is zo een openbaring, net als voor het eerst van die turkse yoghurt eet met 10% vet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 februari 2015 @ 14:30:56 #275
414785 sirdanilot
pi_149726194
Ik vraag me af of het verschil tussen volle kwark en magere kwark+slagroom zo groot is. Want volgens mij wordt kwark zo geproduceerd dat het gewoon geen vet bevat (het is daarin dus anders dan yoghurt waarin het vet wel blijft zitten als je vette melk gebruikt). Roomkwark is dan gewoon kwark met room eraan toegevoegd en dat kan je zelf ook. Maar misschien heb ik het mis hoor.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  maandag 16 februari 2015 @ 14:34:20 #276
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_149726286
Kloot dat er room aan toegevoegd wordt, maar er zit ook minder vocht in dan in magere kwark
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 16 februari 2015 @ 14:34:24 #277
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149726289
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 14:30 schreef sirdanilot het volgende:
Ik vraag me af of het verschil tussen volle kwark en magere kwark+slagroom zo groot is. Want volgens mij wordt kwark zo geproduceerd dat het gewoon geen vet bevat (het is daarin dus anders dan yoghurt waarin het vet wel blijft zitten als je vette melk gebruikt). Roomkwark is dan gewoon kwark met room eraan toegevoegd en dat kan je zelf ook. Maar misschien heb ik het mis hoor.
Zou het eens na moeten kijken op een potje volle kwark wat het aandeel eiwit/vet/water is tov room+magere kwark
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  User die het meest klaagt 2022 maandag 16 februari 2015 @ 14:37:04 #278
414785 sirdanilot
pi_149726373
Je zou ook een 'hangop-taart' kunnen maken, met griekse yoghurt die je laat uitlekken ipv volle kwark. Smaakt wel ietsje anders en heb je misschien iets ander recept nodig.

Goh ja hangop moet ik nog eens een keer maken. Zoveel dingen die ik steeds vergeet te maken...
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_149727734
Moet het per se met kwark? Ik heb een paar weken geleden deze taart gemaakt: http://www.24kitchen.nl/recepten/gemarmerde-mango-yoghurttaart. Kan vast ook met perzik.
  maandag 16 februari 2015 @ 15:46:06 #280
171085 MYM
Mijn nickname staat hoger
pi_149728474
Bedankt voor de gelatine tips in dit geval vraagt het recept om agar agar dus dat zal wel stevig blijven. Als ik het hier zo lees dan ga ik voor de volle kwark met een klein beetje slagroom er doorheen voor het idee.

Heel erg bedankt en dit topic maakt zijn naam wel waar ;).
  maandag 16 februari 2015 @ 15:54:32 #281
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149728705
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 15:46 schreef MYM het volgende:
Bedankt voor de gelatine tips in dit geval vraagt het recept om agar agar dus dat zal wel stevig blijven. Als ik het hier zo lees dan ga ik voor de volle kwark met een klein beetje slagroom er doorheen voor het idee.

Heel erg bedankt en dit topic maakt zijn naam wel waar ;).
Graag gedaan, niet alleen ik, maar veel anderen helpen hier al meer dan 11 jaar
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † vrijdag 20 februari 2015 @ 10:58:23 #282
230491 Zith
pls tip
pi_149851726
Piet, met jouw kennis van de duitse keuken wil ik graag vragen hoe je eisbein (achterhips, met zwoerd, ~1500 gram) zou maken... :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 20 februari 2015 @ 11:02:11 #283
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149851795
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 10:58 schreef Zith het volgende:
Piet, met jouw kennis van de duitse keuken wil ik graag vragen hoe je eisbein (achterhips, met zwoerd, ~1500 gram) zou maken... :)
Wil je een Eisbein of een Grillhaxe, dat wordt in NL nogal eens door elkaar gehaald, een Eisbein in gesmoord en gelatineus , een haxe gegrilld en krokant
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † vrijdag 20 februari 2015 @ 11:41:24 #284
230491 Zith
pls tip
pi_149852730
Oh dan het liefst uit de oven, de grillhaxe :)
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 20 februari 2015 @ 11:52:32 #285
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149853023
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 11:41 schreef Zith het volgende:
Oh dan het liefst uit de oven, de grillhaxe :)
Kijk, dat dacht ik wel
Per Haxe een halve liter water, 75 gram pekelzout, je kan er ook wat peperkorrels, mosterdzaad, kummel of komijnzaad, laurierblad, teen knoflook, rozemarijn en wat foelie aan toevoegen.
Breng het water aan de kook, pekelzout erin oplossen, rest toevoegen en even door laten koken daarna af laten koelen.
Haxe in een grote ziplock en het pekelwater erbij, lucht eruit duwen en 6-7 dagen in de koelkast pekelen, kan ook korter maar dan is het effect minder.
Daarna 2 tot 2,5 uur bij 85 graden in het pekelwater garen.
Daarna kan je hem op de bbq leggen, indirekte hitte, houtmot erbij en deksel dicht, hij wordt nu gerookt en gegrilld, ca 30 minuten tot een uur.

In de oven een uurtje op 200-225 graden en eventueel daarna kort de grill aan, bij blijven, de zwoerd zwelt op als popcorn en wordt krokant, maar mag niet verbranden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † vrijdag 20 februari 2015 @ 12:48:29 #286
230491 Zith
pls tip
pi_149854428
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 11:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kijk, dat dacht ik wel
Per Haxe een halve liter water, 75 gram pekelzout, je kan er ook wat peperkorrels, mosterdzaad, kummel of komijnzaad, laurierblad, teen knoflook, rozemarijn en wat foelie aan toevoegen.
Breng het water aan de kook, pekelzout erin oplossen, rest toevoegen en even door laten koken daarna af laten koelen.
Haxe in een grote ziplock en het pekelwater erbij, lucht eruit duwen en 6-7 dagen in de koelkast pekelen, kan ook korter maar dan is het effect minder.
Daarna 2 tot 2,5 uur bij 85 graden in het pekelwater garen.
Daarna kan je hem op de bbq leggen, indirekte hitte, houtmot erbij en deksel dicht, hij wordt nu gerookt en gegrilld, ca 30 minuten tot een uur.

In de oven een uurtje op 200-225 graden en eventueel daarna kort de grill aan, bij blijven, de zwoerd zwelt op als popcorn en wordt krokant, maar mag niet verbranden.
Bedankt, leuk recept die ik niet zo gauw op het internet had kunnen vinden!
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 20 februari 2015 @ 13:55:49 #287
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149856210
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 12:48 schreef Zith het volgende:

[..]

Bedankt, leuk recept die ik niet zo gauw op het internet had kunnen vinden!
Is dan ook mijn recept, niet ergens gejat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149927399
Piet, ik heb sinds kort een probleem met champignons bakken. Gewoon dunne plakjes in de boter of ghee, met bosui en peterselie. Dat ging altijd prima, op hoog vuur en flink roeren, en als ze dan begonnen te piepen waren ze wel ongeveer goed en mooi lichtbruin. Maar de laatste keren ging het in het begin goed, maar op een gegeven moment waren ze aan het koken in een laagje vocht, en was het resultaat aanzienlijk minder lekker.

Het lijkt wel alsof de AH er water in stopt om meer gewicht te kunnen rekenen. Als ik ervan uitga dat dat niet het geval is, bak ik er teveel tegelijk of zo, of staat het vuur juist te hoog?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 22 februari 2015 @ 18:49:38 #289
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149927536
Hahahahahahaha, ik zie ze al aan de gang, daar bij Albert Heijn, naast hun lopende band waar ze kipjes inspuiten met water spuiten ze nu ook champignons in met water, hahahaahahaha. Het moet niet gekker worden. :')
  zondag 22 februari 2015 @ 18:53:02 #290
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149927642
Je bakt er teveel tegelijk, daardoor stoven ze ipv te bakken.
Kan ook zijn dat je ze bovendien in rijkelijk water wast.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149927980
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:49 schreef RobinOok het volgende:
Hahahahahahaha, ik zie ze al aan de gang, daar bij Albert Heijn, naast hun lopende band waar ze kipjes inspuiten met water spuiten ze nu ook champignons in met water, hahahaahahaha. Het moet niet gekker worden. :')
:D

plofchampignon :')
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
  zondag 22 februari 2015 @ 19:05:14 #292
256666 leeell
I know you're lonely
pi_149928046
hetere/grotere pan, minder champignons.

gebruik je tegenwoordig misschien een nieuwe pan? wellicht houdt die minder goed warmte vast.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  zondag 22 februari 2015 @ 19:08:05 #293
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149928143
quote:
1s.gif Op zondag 22 februari 2015 19:03 schreef roos85 het volgende:

[..]

plofchampignon :')
Hahahahaha, goeie.
Lig nog steeds in een deuk.
pi_149929716
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 19:08 schreef RobinOok het volgende:

[..]

Hahahahaha, goeie.
Lig nog steeds in een deuk.
Plofchampignon. Het CUL-woord van 2015 :D
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_149950225
quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:53 schreef Pietverdriet het volgende:
Je bakt er teveel tegelijk, daardoor stoven ze ipv te bakken.
Kan ook zijn dat je ze bovendien in rijkelijk water wast.
Ik had een grotere pan gekocht ja, ook om meer champignons te kunnen bakken. Ondanks zijn gewicht houdt hij de warmte niet heel goed vast. Ik was champignons natuurlijk niet.

quote:
0s.gif Op zondag 22 februari 2015 18:49 schreef RobinOok het volgende:
Hahahahahahaha, ik zie ze al aan de gang, daar bij Albert Heijn, naast hun lopende band waar ze kipjes inspuiten met water spuiten ze nu ook champignons in met water, hahahaahahaha. Het moet niet gekker worden. :')
Je kunt er wel om lachen, maar stel dat bijvoorbeeld een hoge luchtvochtigheid er voor zou blijken te zorgen dat die dingen 10% meer gewicht krijgen, dan levert dat gewoon geld op. Zo vol zitten die bakjes ook niet. Ik vertrouw er niet blind of dat de afdeling kwaliteitscontrole er dan meteen bovenop zit omdat het niet bakt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 februari 2015 @ 12:11:35 #296
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_149950393
*zucht*
pi_149951313
Je bakt ze gewoon fout..
  maandag 23 februari 2015 @ 12:48:12 #298
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149951479
Ik bak ze trouwens altijd in een royale hoeveelheid spekvet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 februari 2015 @ 14:45:57 #299
171085 MYM
Mijn nickname staat hoger
pi_149955106
Ik post hier nogmaals een bedankje. De taart incl roomkwark beviel prima en is ook helemaal opgegaan. Nogmaals bedankt voor de tips.
  maandag 23 februari 2015 @ 14:47:01 #300
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149955141
quote:
10s.gif Op maandag 23 februari 2015 14:45 schreef MYM het volgende:
Ik post hier nogmaals een bedankje. De taart incl roomkwark beviel prima en is ook helemaal opgegaan. Nogmaals bedankt voor de tips.
Altijd fijn te horen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 februari 2015 @ 14:47:31 #301
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149955154
Zoals Joop Braakhekke zei, Vohol!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')