abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 januari 2008 @ 13:03:32 #1
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_56360361
Ik wil vanavond een roti maaltijd voorzetten aan zo'n 8 personen.
Ik kan op zich redelijk koken, en ken mijn eigen beperkingen en weet dat ik niet in één keer de perfecte roti zal kunnen fabriceren.

Het plan is om de vulling / saus zelf klaar te maken en roti's kant-en-klaar te kopen.
Mijn shopping tijd is enigszins beperkt vanmiddag, dus wat zijn mijn opties?

Knorr Wereldgerecht (2-3p) met 6 roti's x 3 of 4
of
Roti sausmix + roti's elders halen. Maar waar?

Alles bij een toko halen is niet superhandig aangezien ik het toch echt wel 2 of 3 uur van te voren moet halen en de vulling later opwarmen komt de smaak niet echt ten goede lijkt me.
"I Shall Kill You.. With Death!"
"Best friends, sisters, you can talk to them, be friends with them, but you never get a back stage pass."
  maandag 28 januari 2008 @ 13:06:07 #2
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_56360410
Die Knorr roti's zijn gewoon dezelfde panennkoekjes als voor Knorr tortilla's. Te dik, te klein en te net niet.
Volgens mij maakt het niet veel uit als je de roti's kant en klaar haalt bij de toko om ze een paar uur later op te dienen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  maandag 28 januari 2008 @ 13:15:33 #3
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_56360639
Oww... okee, Knorr roti's worden het dan niet, ik moet wel een fatsoenlijke roti hebben.
Deze zal ik dan bij een toko halen.

Dan zit ik nog met de vulling, is er een goed alternatief voor het Knorr gerecht hiervoor?
Ik zit een beetje met die 2-3 uur tussen het kopen en serveren.
"Best friends, sisters, you can talk to them, be friends with them, but you never get a back stage pass."
pi_56361025
Ik ben geen voorstander van kant en klare zakjes boemboe`s of potjes maar deze is wel erg lekker en scheelt een hoop werk. Je neemt een grote braadpan of hapjespan en doet daar 4 eetlepels olie in. Als dit heet is de zakjes boemboe kerrie erin doen, hierna als dit even heeft aangebakken (niet te hard en te lang) de stukken kipfilet erin doen, even lekker omscheppen zodat de kerrie zich goed aan de kipfilet kan hechten , hierna 5 kopjes water erbij doen en weer goed roeren zodat de kerrie zich goed heeft vermengt met het water,hierin doe je de geschilde aardappelen en de eieren. Zorg ervoor dat de aardappelen wel onder water staan want ze moeten nog wel gaar koken. Ik maak dit s´morgens als ik roti ga eten zodat het de rest van de dag lekker in de kruiden staat. Voor het opdienen natuurlijk goed warm maken.

Er zit in:
600 gr. kipfilet in stukken
8 kleine aardappelen (vastkokend)
3 hard gekookte eieren
2 zakjes boemboe kerrie van SARIRASA (Deze mix is bij een toko te koop en voorheen bij de edah mischien nu ook weer...)

Roti's kun je gewoon bevroren kopen bij de toko, verder horen daar de groenten voor bij de roti (simpel te maken, als je een recept wil gil je maar even) bij en natuurlijk surinaamse sambal

[ Bericht 6% gewijzigd door Trusten op 28-01-2008 13:39:02 ]
  maandag 28 januari 2008 @ 13:47:12 #5
3306 QuarK
Wanna see my batteries?
pi_56361314
Nou, als je je recept een beetje zou kunnen uitbreiden, zou wel fijn zijn.
Ga zo tussendoor dan even langs een toko hierbij (dacht ik...) om te kijken of ze de ingredienten hebben.

Zoals ik zei, voor een man of 8.
pi_56361381
Het recept van de roti die ik gaf is voor 3 a 4 personen (afhankelijk van het feit of het grote eters zijn of niet) dus alles (iets meer dan?) verdubbelen in jou geval.

Groenten (voor ongeveer 8 personen )
1000 gram(1 kilo) witte-of spitskool (klein gesneden)
4 eetlepels massala
4 uien
4 teentjes knoflook
6 theelepels koriander
4 theelepels komijn
4 rode pepers
beetje boter

Eerst kleingesneden ui in boter bakken. Wanneer deze glazig worden de knoflook uitgeperst erbij en de kleingesneden rode peper. Dit met elkaar even laten bakken, goed roeren en hierna het vuur laag zetten en eerst alle kruiden erbij doen en zorgen dat dit goed vermengt met elkaar en daarna de uitgelekte groenten erbij doen en dit op hoog vuur roerbakken. Als er te weinig vocht uit de groenten komt doe ik meestal een klein beetje water erbij op gevoel
  dinsdag 29 januari 2008 @ 11:57:42 #7
97745 Thorical
finding a way
pi_56381987
Surinaamse Kouseband
500 gr kouseband - 1 ui - 5 el olie of 75 gr margarine - zwarte peper - 1 runderbouillonblokje
Was de kouseband en snijd de uiteinden eraf. Snijd ze in stukken van ca 3 cm. Hak de ui fijn. Verhit de olie in een pan en fruit de ui goudbruin. Voeg de kouseband, bouillonblokje, Aji-No-Moto en wat zwarte peper toe. Alles flink omscheppen tot de kouseband gaar en toch nog wat knapperig is.

Surinaamse Kip in masala
1 kilo drumsticks je kan ook drumstickfilets kopen - 6 teentjes knoflook - 1/2 peper - 2 el masala - 4-6 el olie - 1,5 ui - 3 runderbouillonblokjes - 2 el tomatenpuree - - water
Snijd de ui en peper fijn. Pel de knoflook. Fruit de ui, knoflook en peper in de olie lichtbruin. Voeg de voeg de masala, bouillonblokjes, tomatenpuree toe. Evt. water toevoegen. Na 2 minuten de kip erbij doen en laten koken tot het gaar is. Haal de kip uit de pan en verwijder de botten. Doe de kip terug in de jus en verwarm het geheel weer goed door.

Surinaamse Aardappelen in masala
6 grote aardappelen - 2 teentjes knoflook - 1 ui - 1/2 peper - 2 el olie - 2 el masala - 2 runderbouillionblokjes - 1 el tomatenpuree - zout naar smaak
Schil de aardappelen en snijd ze in 8 of 12 stukken. Hak de ui fijn en maak de knoflook schoon.
Fruit de ui, peper en knoflook in de olie. Voeg dan de masala, bouillonblokje, tomatenpuree toe en fruit het 2 minuten mee. (Eventueel scheutje water toevoegen.) Doe de aardappelen erbij en schep alles goed om. Voeg water bij tot er een jus ontstaat waarin de aardappelen kunnen koken. Laat het zachtjes koken tot de aardappelen gaar zijn en de jus de gewenste dikte heeft.

Surinaamse Roti pannekoeken
1 kg zelfrijzend bakmeel - 600 ml water - 500 gr aardappelen of 150 gr gele erwten - 1 el gemalen komijnzaad - 2 teentjes knoflook - 100 ml olie - zout en peper
Vulling: Was de aardappelen en kook ze in de schil gaar. Verwijder de schil en wrijf ze fijn. OF.... Was de erwten en zet ze met zoveel water op dat ze onder staan. Kook ze tot ze half gaar zijn. Laat de erwten uitlekken en maal ze fijn in de keukenmachine. Voeg de komijnzaad, knoflook, peper en zout toe aan de aardappelen/erwten.
Deeg: Kneed het bakmeel met zoveel water dat het niet aan de handen plakt. Vorm balletjes van het deeg en druk er met de duim een kuiltje in. Druk in de kuiltjes 1 volle el van de vulling en vouw de balletjes daarna in een draaiende beweging dicht. Leg ze omgekeerd op een met bloem bestoven werkblad. Laat het 5 minuten rusten en rol het daarna met een deegroller tot een pannekoek. Maak de koekenpan heet en leg de roti aan 1 zijde in de pan tot deze kant lichtbruin is geworden. Besmeer daarna deze kant met olie. Doe hetzelfde met de andere zijde. De roti aan beide zijden goudgeel bakken tot deze bol gaat staan.

Nou ben ik lui en koop de roti bij een toko 3 voor ¤2,50
En maak de aardappelen en de kip in 1 pan
Toevallig hebben we het afgelopen zondag nog gemaakt en gegeten
pi_56383076
Zoals ik de vulling maak (dit is voor twee personen)

300gr kipfilet in stukken
1 teentje knoflook, geperst
1 eetlepel sambal setan (oelek mag ook prima maar ik vind setan erg lekker)
1.5 eetlepel kerrie
.5 eetlepel komijn
een ui heel fijn gesnipperd
zonnebloemolie
1 verkruimeld blokje kippenbouillon
klein blikje tomatenpuree
500gr geschilde en een stukken gesneden aardappelen
250gr kuisenband of sperziebonen
2 hardgekookte, gepelde eieren

maak een pasta van olie, sambal, ui, kerrie, komijn, verkruimeld blokje bouillon en knoflook. Moet wel redelijk vloeibaar zijn. Bak deze even aan en voeg dan de stukken kip toe. Bak die goed aan, voeg de aardappelen en de al gekookte en gepelde eieren toe en zet het geheel net onder water. Blikje tomatenpuree toevoegen. Net zo lang laten koken tot er een mooie saus ontstaat maar tenminste 20 mins (vanwege de aardappelen). In de laatste paar minuten de sperziebonen of kouseband toevoegen (ligt aan je eigen smaak, ik houd van knapperige groenten). Bon appétit.
"The sunshine bores the daylights outta me!"
  dinsdag 29 januari 2008 @ 15:53:14 #9
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_56387966
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:03 schreef QuarK het volgende:
Ik wil vanavond een roti maaltijd voorzetten aan zo'n 8 personen.
Ik kan op zich redelijk koken, en ken mijn eigen beperkingen en weet dat ik niet in één keer de perfecte roti zal kunnen fabriceren.

Het plan is om de vulling / saus zelf klaar te maken en roti's kant-en-klaar te kopen.
Mijn shopping tijd is enigszins beperkt vanmiddag, dus wat zijn mijn opties?

Knorr Wereldgerecht (2-3p) met 6 roti's x 3 of 4
of
Roti sausmix + roti's elders halen. Maar waar?

Alles bij een toko halen is niet superhandig aangezien ik het toch echt wel 2 of 3 uur van te voren moet halen en de vulling later opwarmen komt de smaak niet echt ten goede lijkt me.
Mijn ervaring is dat je roti nooit zelf moet proberen te maken maar door de hindoestanen moet laten bereiden. M.a.w gewoon halen bij de surinamer
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
pi_56409055
Brood bij de roti moet je naans nemen. Ik weet niet of ik het zo goed type, maar je kan ze gewoon bij de AH kopen.
pi_56556050
Kant en klare roti's van de supermarkten zijn zo niet te vergelijken met zelfgemaakte roti's.
Toko roti's zijn een goede vervanging alleen vind ik ze altijd erg magertjes met de vulling.
Niet genoeg aardappelen of erwten er in.

Als je ze zelf maakt kun je er altijd meer maken en wat invriezen. Heb je altijd wat achter de hand!
pi_56581002
quote:
Op maandag 28 januari 2008 13:03 schreef QuarK het volgende:
Toch wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')