vw_caddy | zaterdag 3 februari 2007 @ 10:34 | |
![]() Hier alweer deel 48 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken: eerste topic, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46,47 Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag ![]() Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak. Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen. Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders: Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen. DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster. PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund. De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs. Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden? ![]() Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen. Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6. Tot die tijd rijdt Arriva hier met Plan V. Links de Wadloper (DH2), dit is het enige stel in de groene NoordNed-kleurstelling, en rijdt nu voor Veolia. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer. ![]() Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS. ![]() November/December: Groningen-Leer December week 50: Leeuwarden-Harlingen Mei 2007: Groningen-Roodeschool Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren Augustus 2007: Groningen-Delfzijl September 2007: Groningen-Leeuwarden De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen. - De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie. - De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie. Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein. ![]() Een video van deze trein is hier te vinden. ![]() Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen. ![]() Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar twee lijntjes: Almelo-Marienberg en Amersfoort-Ede/Wageningen. Het eerst genoemde lijntje is een rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg. Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. De tweede lijn is de valleilijn (kippenlijn), welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Hier rijdt eerst nog Plan V, vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet. Interieur en exterieur. ![]() ![]() Vanaf december 2007 wil Veolia op de Maaslijn gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien: ![]() Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail. RandstadRail Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden: ![]() ![]() ![]() diesel Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter. Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de Wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus. Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers. Ook Zwolle-Kampen is aanbesteed aan NS, deze lijn heeft ook twee 'eigen' verfraaide Buffels gekregen. Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld. Elektrisch En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn. De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien. Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als de Beneluxtrein (Amsterdam-Brussel); Venlo-Den Haag (met ICK); Den Haag-Arnhem en Arnhem-Roosendaal, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht. Tot 10 december werd de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht met getrokken treinen (ICRm) gereden, maar die zijn nu vervangen door IRM. Hiermee wordt niet meer naar Haarlem, maar van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar wordt er voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze beide plaatsen gaat rijden. Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook. Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (bestaat niet meer), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid. ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.) Omdat er met ICK nog altijd niet genoeg materieel is voor de nieuwe dienstregeling, heeft NS er nog 50 rijtuigen bijgehuurd, de eerste zijn al in het land, en er rijdt nu een setje tussen Amsterdam en Amersfoort. Hoe e.e.a. er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes. Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur. Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm. ![]() Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen. Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Alleen voor ICRm zijn er stuurstands, ICK heeft meestal aan beide kanten een loc hangen. Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven. De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort. DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie. Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen. De Panda 2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3. ...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas. Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren. De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde. De treinen combineren en splitsen op de volgende routes: - Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede - Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden. Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein. In de nieuwe dienstregeling is dit deels afgeschaft: het Amsterdamse deel wordt niet meer meegenomen, maar rijdt als apart pendel IC'tje. ![]() Interieur van de ICM Verder werd het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptreinen. Mat'64 neemt de dienst in het oosten over, en Zwolle-Groningen heeft de Buffels gekregen die Veolia eigenlijk had willen hebben. Foto's: Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren. De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011 (nog niet in dienst). Mendini-interieur, balkon en 1e klas. Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook. Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan. ![]() Olympische ICM IV Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen. En natuurlijk weer de foto's... 1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte. verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant. ![]() VIRM IV + VIRM VI Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land. Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64. ![]() Wederom fotootjes. 1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift. En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit. Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn bijna 250 V-tjes gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste. Sinds 10 december 2006 rijdt Plan V niet alleen meer voor NS, maar ook voor Arriva, Connexxion en Veolia. Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen (behalve de 528, die voor een kwart Plan V is). Van de voorkant kan je de T herkennen aan de kleine driehoekige raampjes op de hoek, bij de T's zijn die zwart, maar bij de V's geel. De T's worden vooral gehaat worden voor krappe bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter. Een T en een V. ![]() Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. En het interieurtje van een Plan T 2de Klas Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip). De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet, en in een paar spitstreintjes. De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Woerden-Gouda-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Utrecht-Baarn, Rotterdam-Hoek van Holland, en in Uitgeest-Haarlem-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek. Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de driedelige Sprinters is voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen (alleen ander kleur stofje). SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter) SGMm van binnen en buiten. ![]() Interieur van de CityPendel ![]() Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum. De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden. ![]() Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash) A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn. ![]() NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen: Amsterdam-Brussel (elk uur) Amsterdam-Keulen (5x per dag) Schiphol-Berlijn (4x per dag) Amsterdam-Parijs (wisselend) De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede. De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren. ![]() ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd) meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS). De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS (IRCm) en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt. Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc. Thalys. ![]() Hier alleen maar wat foto's. Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen. Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes ![]() Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler. ![]() Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop: Maastricht-Luik: Totdat de rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel ging rijden, deden deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje ![]() In de nieuwe dienstregeling is die stoptrein dus vervangen door een HSL-intercity die nonstop rijdt tussen Brussel en Luik en dan doorsukkelt als stopper naar Maastricht, maar helaas wel Eijsden overslaat, waardoor ons zuidelijkste stationnetje treinloos is geworden. Venlo-Hamm: ![]() ![]() Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen. Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken. Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden. Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!! deze OP is hier te vinden [ Bericht 0% gewijzigd door vw_caddy op 03-02-2007 10:41:12 ] | ||
vw_caddy | zaterdag 3 februari 2007 @ 10:41 | |
Laatste bericht van het vorige topic.quote: | ||
Fixers | zaterdag 3 februari 2007 @ 10:43 | |
Oeps Ik had 'm dicht gegooid zie ik nu.... Ach ik denk dat een boel van de treinfetishisten ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | zaterdag 3 februari 2007 @ 11:31 | |
En een TVP van mij met wat nachtelijike fotootjes van afgelopen 2 dagen![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nog 2 dagen tellen ![]() | ||
Ou-Tannu | zaterdag 3 februari 2007 @ 11:38 | |
quote:Lezen is idd een vak apart he ![]() en leuke plaatjes Zug-Chefke! | ||
thatsme | zaterdag 3 februari 2007 @ 12:28 | |
Trein Vertraging Post | ||
NikkelCobalt | zaterdag 3 februari 2007 @ 13:19 | |
tgv | ||
Zug-Chef | zaterdag 3 februari 2007 @ 13:52 | |
17 februari 2x Olympic VIRM van Utrecht via Hry naar Leeuwarden, in de middag terug ! | ||
Ou-Tannu | zaterdag 3 februari 2007 @ 14:04 | |
quote:why that? | ||
Socios | zaterdag 3 februari 2007 @ 14:11 | |
Koploper! ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 3 februari 2007 @ 14:21 | |
quote:Bouwmachines ![]() | ||
Ou-Tannu | zaterdag 3 februari 2007 @ 14:24 | |
quote:waar geil jij nou niet op? ![]() | ||
Fixers | zaterdag 3 februari 2007 @ 14:25 | |
quote:Alles wat geen wielen heeft.... ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 3 februari 2007 @ 14:32 | |
quote:In aanmerking genomen dat rupsbanden ook door wielen geleid worden, klopt dit ja. | ||
Jerommeke.nl | zaterdag 3 februari 2007 @ 15:56 | |
Zo, dat was me weer een dagje retourtjes rijden..... | ||
spectrumanalyser | zaterdag 3 februari 2007 @ 18:05 | |
dindag 4.5 uur wezen treinen. op een neer naar Eindhoven vanaf Alkmaar. de heenreis lekker rechtstreeks, terug gaat vanaf 18:00 de trein niet meer rechtstreeks door naar alkmaar.... in de olympische ic heen, op de vloer is daar een afbeelding van een zwembad, bah wat lelijk ... 't viel mij op dat het stukje amsterdam - utrecht echt een heel stuk sneller gaat dan enkele jaren terug | ||
Areyoutalkingtome | zaterdag 3 februari 2007 @ 18:15 | |
Vandaag heerlijk R'dam - A'dam - R'dam - Venlo - R'dam, dát zijn pas de diensten ![]() ![]() | ||
En_ieka | zaterdag 3 februari 2007 @ 18:37 | |
tvp | ||
Willy84 | zaterdag 3 februari 2007 @ 19:05 | |
quote:Beetje jammer dat het stuk van Amsterdan Amstel naar Centraal altijd zo lang doet. Dat rangeerterein is gewoon te groot. Te veel wissels enzo. Langzaam rijden. | ||
Ou-Tannu | zaterdag 3 februari 2007 @ 19:15 | |
quote:ja ![]() ![]() | ||
Alexxxxx | zaterdag 3 februari 2007 @ 19:28 | |
http://www.bouwmachineforum.nl/forum/viewtopic.php?t=8160 foto's en zo van de open dag bij Volker. | ||
Wadloper | zaterdag 3 februari 2007 @ 20:48 | |
Vandaag een hele rit gehad, ben naar Rotterdam - Den Haag CS - Amsterdam CS en Schiphol geweest! ![]() | ||
Areyoutalkingtome | zaterdag 3 februari 2007 @ 20:51 | |
quote:kom ik zo ongeveer elke dag ![]() | ||
Jerommeke.nl | zaterdag 3 februari 2007 @ 21:01 | |
Maandag mag ik als kroontje nog even een retourtje Schiphol doen. Helaas zonder de 'gebruikelijke' 45 minuten overstap, maarja, whatever. | ||
Willy84 | zaterdag 3 februari 2007 @ 21:11 | |
quote:als je een wedstrijdje metro-trein doet vanaf Amstel naar Centraal wint de metro het. Je kan zelfs je gemiste trein weer inhalen ![]() Trouwens ook leuk dat de NS extra treinen heeft geregeld voor het concert van Shakira vanavond in het Gelredome en dat XX pendelbussen heeft geregeld. Nog leuker is het dat Shakira dit concert net heeft afgezegd ![]() | ||
thatsme | zaterdag 3 februari 2007 @ 22:16 | |
In het vorige topic hadden tellers het erover dat ze in de CNL moesten tellen? Maar wat maakt het nou uit hoeveel mensen daar in zitten. Het is geen NS en helemaal geen nationale trein. Je moet er zelfs toeslag voor kopen! Dus via de reserveringen moeten ze al een goede schatting kunnen maken. | ||
RealZeus | zaterdag 3 februari 2007 @ 23:23 | |
quote:Dus je nam een aanloop ,je dook en nu heb je hoofdpijn?? OT:Ik zal binnenkort ook weer eens een dagje treinen.Dat heb ik lang niet meer gedaan. | ||
Dichterbijer | zondag 4 februari 2007 @ 11:09 | |
Treinen Vervuilings Post | ||
Brembo | zondag 4 februari 2007 @ 11:45 | |
quote:Komt waarschijnlijk door dat je een dienstloopt van Interview NSS. Die meten (zoals zij dat zeggen ![]() | ||
Yankee_One | zondag 4 februari 2007 @ 13:33 | |
quote:ik reed vrijdag over de a10 onder enorm veel sporen naast elkaar door. dus kan me er wat bij voorstellen ![]() | ||
Luco | zondag 4 februari 2007 @ 14:36 | |
Yankee, dat is rangeerterrein Watergraafsmeer... daar worden maar 2 sporen voor de dienstregeling gebruikt... Daarnaast rijdt de trein van Amstel - Centraal niet over dat rangeerterrein. | ||
Dr_Flash | zondag 4 februari 2007 @ 14:44 | |
quote:Was jij er ook? ![]() Mijn foto's komen zodalek ![]() Overigens staan onder die link dus NIET de foto's van de open dag ![]() [ Bericht 12% gewijzigd door Dr_Flash op 04-02-2007 14:53:51 ] | ||
Dr_Flash | zondag 4 februari 2007 @ 15:08 | |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | ||
Duvel | zondag 4 februari 2007 @ 15:10 | |
quote:Inderdaad. Tevens hoi. | ||
Dr_Flash | zondag 4 februari 2007 @ 15:19 | |
Goedendag ![]() | ||
Duvel | zondag 4 februari 2007 @ 15:52 | |
Zeker! Leuke foto's van dat stopmachientje! ![]() | ||
thatsme | zondag 4 februari 2007 @ 21:15 | |
quote:okee, er inzitten is zeker wel leuk! Heb er al diverse trips mee gemaakt en met pasen weer ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 4 februari 2007 @ 21:29 | |
quote:Tof ![]() En ik had ondertussen toch wel wat foto's verwacht op BMF ja ![]() | ||
Dr_Flash | zondag 4 februari 2007 @ 22:03 | |
Zo te lezen is dat halve forum daar geweest ja, laat maar komen die pics ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 4 februari 2007 @ 22:26 | |
er staat nu wel een linkje naar een paar foto's ![]() | ||
NikkelCobalt | zondag 4 februari 2007 @ 23:48 | |
Heeft er iemand foto's van MOSI's? Ik heb ooit foto's daarvan gezien maar wat is er verder met die dingen gebeurd? | ||
perslucht | maandag 5 februari 2007 @ 08:00 | |
Volgens mij heeft structon er een, voorderest vraag ik me ook af wat daar van terecht is gekomen. | ||
perslucht | maandag 5 februari 2007 @ 08:09 | |
En trouwens, de OP moet aangepast worden. Dit staat er bij het DDM verhaal: quote:Daar ziet NS alweer van af en heeft dus 50 nieuwe VIRMpjes besteld. | ||
Duvel | maandag 5 februari 2007 @ 08:49 | |
quote:BAM had er in elk geval een, die stond voorheen op Rotterdam Noord Goederen. Maar of ie daar nog steeds staat, weet ik niet. | ||
Dr_Flash | maandag 5 februari 2007 @ 10:15 | |
quote:Whehehe ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 5 februari 2007 @ 11:47 | |
quote:Stuur die Remko-flappie anders ff hierheen, kan hij zien wat hij gemist heeft ![]() ![]() | ||
Tellorian | maandag 5 februari 2007 @ 11:54 | |
Hele dag 'tellen in de trein' mensen in de winkel, en telkens vraag ik me af of het er eentje van dit forum is. ![]() AH To Go Alkmaar, ik werkte dit weekend.... | ||
Peterselieman | maandag 5 februari 2007 @ 13:36 | |
quote:Erg vreemd dat juist op die dag er een extra trein ingelegd is. Logischer zou komend weekend zijn, vanwege het WK Allround. Tevens TVP ![]() Opvallend vandaag was dat er in de ochtendspits geen vertragingen waren op het traject Leeuwarden - Groningen. [ Bericht 14% gewijzigd door Peterselieman op 05-02-2007 13:43:00 ] | ||
Brembo | maandag 5 februari 2007 @ 13:42 | |
quote:Na de koploper-revisie zal het volgende DDM zijn neem ik aan, misschien zal het wel tegelijk gebeuren als dat bij Haarlem af is. | ||
Peterselieman | maandag 5 februari 2007 @ 14:13 | |
Iemand nog een GTW'tje hebben?![]() Scheldwoorden kennen ze ook al: ![]() | ||
Luco | maandag 5 februari 2007 @ 14:24 | |
Geweldig ![]() | ||
Duvel | maandag 5 februari 2007 @ 15:48 | |
Dit zijn toch wel fotosoeps hoop ik? Dè reden waarom de digitale bestemmingsaanduidingen bij treinen van NSR met codes werken! ![]() | ||
Peterselieman | maandag 5 februari 2007 @ 15:53 | |
Voor zover ik weet zijn het geen fotosoeps. Op het emplacement van Groningen heeft ook al eens een stelletje gestaan waar oprotten op stond. | ||
vw_caddy | maandag 5 februari 2007 @ 16:32 | |
GTW vanmiddag tussen Groningen en Sauwerd als stoptrein richting Roodeschool. Zon ging net achter de wolken schuil. ![]() ![]() Maar ook de wadjes zijn er nog. ![]() ![]() | ||
Peterselieman | maandag 5 februari 2007 @ 16:34 | |
Gaat steeds beter met die GTW'tjes, al heeft het wel even geduurd | ||
Duvel | maandag 5 februari 2007 @ 16:53 | |
quote:Dat gaat goed dan, moet eigenlijk niet kunnen... | ||
Brembo | maandag 5 februari 2007 @ 17:38 | |
quote:SMS ARIVA spatie "tekst" naar 7373. | ||
Peterselieman | maandag 5 februari 2007 @ 17:41 | |
Denk niet dat ie aankomt, tikfoutje ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 5 februari 2007 @ 18:22 | |
quote:ik wil er graag eentje met "FUCK VIRM" erop ![]() | ||
Duvel | maandag 5 februari 2007 @ 19:53 | |
quote:Ik eentje met Fles-Express! | ||
Peterselieman | maandag 5 februari 2007 @ 20:01 | |
Bel met Arriva en regel even dat ze dat op de GTW zetten ![]() | ||
Duvel | maandag 5 februari 2007 @ 20:49 | |
Zeg Fles, wil "FUCK VIRM" nou zeggen dat het een VIRM is die verbouwd is tot ligrijtuig, of koester je een milde aversie tegen het betreffende materieel? | ||
Duvel | maandag 5 februari 2007 @ 21:43 | |
Hier nog een foto als requiem. De laatste in mijn collectie, rust in vrede.![]() (Ik zal ook nog eens kijken of ik de eerste kan vinden, zit ergens een dia of 2000 eerder in de collectie... ![]() | ||
RealZeus | maandag 5 februari 2007 @ 21:49 | |
quote:De glans was er al af. Letterlijk. ![]() | ||
Duvel | maandag 5 februari 2007 @ 21:53 | |
quote:Ja die dingen zagen er echt niet meer uit, een heel contrast met toen ze net in dienst waren: toen glommen ze je tegemoet. | ||
Dichterbijer | dinsdag 6 februari 2007 @ 00:21 | |
Volgens mij zag ik vluchtig nog 1tje staan bij Onnen? Of het was een buffel.... | ||
Ou-Tannu | dinsdag 6 februari 2007 @ 00:26 | |
quote:Emmen? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 6 februari 2007 @ 00:50 | |
quote:Wanneer was dat? Als het goed is, staan er namelijk wel enkele en zo nu en dan kan er ook een Arriva buffel staan zoals afgelopen week. | ||
NikkelCobalt | dinsdag 6 februari 2007 @ 01:20 | |
quote:Er staan er nu sowieso nog 3 ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 6 februari 2007 @ 08:45 | |
Die ene bak van de 3405 (Buffel die betrokken was bij de botsing in Roermond in maart 2003) staat in Zwolle begreep ik. Mag je ook gewoon in en zo ![]() | ||
Duvel | dinsdag 6 februari 2007 @ 09:47 | |
quote:Exactemundo! ![]() | ||
knars | dinsdag 6 februari 2007 @ 10:26 | |
Fntastisch, die GTW'tjes! ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 6 februari 2007 @ 12:10 | |
Binnen een jaar rijden de stellen ook op de Maaslijn: Nijmegen-Roermond en enige tijd later ook op de MerwedeLingeLijn: Dordrecht - Geldermalsen. De stellen zien er prachtig uit, maar het comfort laat soms nog wat te wensen over ![]() | ||
Dichterbijer | dinsdag 6 februari 2007 @ 12:49 | |
ik moet eerlijk bekennen: heb nog niet in een Sputter.... pardon: GTW gezeten... | ||
Dichterbijer | dinsdag 6 februari 2007 @ 13:04 | |
Ik heb niks gezegd ![]() Zag gister eentje die trouwens wel een enorm gele waas over zich heen had.... [ Bericht 51% gewijzigd door Dichterbijer op 06-02-2007 15:02:29 ] | ||
Dr_Flash | dinsdag 6 februari 2007 @ 13:19 | |
mja ![]() Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 48 | ||
MREn | dinsdag 6 februari 2007 @ 15:39 | |
quote:Schaatsen ![]() | ||
Wadloper | dinsdag 6 februari 2007 @ 15:54 | |
quote:Gelukkig is dat jouw mening, ik vind die stoelen niet echt oncomfortabel eigenlijk. Gewoon een kwestie van wennen ![]() | ||
Areyoutalkingtome | dinsdag 6 februari 2007 @ 19:37 | |
Hoe lang duurt het geld voor tellen? Ik neem aan een weekje? | ||
Bolkesteijn | dinsdag 6 februari 2007 @ 19:44 | |
Wie kan mij vertellen waar de internationale trein naar Berlijn naar toe rijdt? Een of ander Poolse/Tsjechische? plaats zie ik altijd staan op de displays op station Amersfoort. ![]() | ||
MREn | dinsdag 6 februari 2007 @ 19:48 | |
Eens per dag Szczecin (die rond 13:00 uit Hgl vertrekt), anders Berlijn, laatste tot Hannover (vr/zo wel tot Berlijn). Het ligt trouwens in Polen. | ||
Ou-Tannu | dinsdag 6 februari 2007 @ 20:48 | |
quote:ik wist het! ![]() | ||
SkaterSam | dinsdag 6 februari 2007 @ 21:47 | |
Een paar treinen te Utrecht, genomen met een telefoon uit een rijdende trein, dus op zich nog wel aardig... Ik vond de combinatie van oude en nieuwe treinen, en de verschillende functies van de treinen die er stonden wel grappig in ieder geval.![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 6 februari 2007 @ 21:52 | |
zozo, bont clubje idd ![]() | ||
Doc__Zenith | dinsdag 6 februari 2007 @ 22:13 | |
die groen/grijze loc's, waar zijn die ook alweer voor (HSA toch?)? zag er zaterdag 2 in Eindhoven, rond half 4 's middags bij spoor 6, getrokken door een Railion 6400 | ||
Ou-Tannu | dinsdag 6 februari 2007 @ 22:41 | |
nee HSA niet.. | ||
MREn | dinsdag 6 februari 2007 @ 22:47 | |
Zijn dat niet de testlocs voor de betuweroute? Overigens: er bestaat kans dan de inefficiënte inzet van loc-IR-loc in de 1500 gaat verhuizen...en wel naar de serie 1600 met locwissel te Hfdo en Es ![]() | ||
Ou-Tannu | dinsdag 6 februari 2007 @ 22:53 | |
quote:zou ook kunnen, ken ze iig nergens van ![]() | ||
Brembo | woensdag 7 februari 2007 @ 00:00 | |
quote:Had hem al is eerder gespot, komt via Amersfoort binnen. Ik denk zelf dat het materieel is voor de HSL-zuid. De betuweroute is geloof ik 'opgeleverd'. En waarom zou je zo iets in Ut stallen, als je het dan beter door kan laten rijden naar Rtd | ||
Ou-Tannu | woensdag 7 februari 2007 @ 00:25 | |
quote:een trein met een relatief schoon raampje? | ||
Dichterbijer | woensdag 7 februari 2007 @ 09:34 | |
quote:Ze bestaan nog! ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 7 februari 2007 @ 09:44 | |
Treinen met raampjes die OPEN kunnen bestaan zelfs nog ![]() | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 09:49 | |
quote:Ja, wel HSA! ![]() | ||
Dichterbijer | woensdag 7 februari 2007 @ 10:41 | |
quote:* Dichterbijer valt stijl achterover ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 7 februari 2007 @ 12:20 | |
quote:Een GTW'tje met op de kop een gele waas. Zo een heb ik er vanochtend gespot. Het ging om de (10)234. | ||
Wadloper | woensdag 7 februari 2007 @ 12:58 | |
Denk dat het vooral komt omdat je de kop niet goed kan wassen met de wasinstallatie in Groningen. Omdat die zijn aangepast op DH en DM'90 materieel ![]() | ||
SkaterSam | woensdag 7 februari 2007 @ 16:53 | |
quote: quote:Wat Flash zegt, Koploper vanuit Rotterdam... | ||
Ou-Tannu | woensdag 7 februari 2007 @ 17:28 | |
quote:ja maar om in een ICM bak een raampje open te pleuren in mid winter als de trein vol is? ![]() | ||
thatsme | woensdag 7 februari 2007 @ 17:50 | |
tja sommige mensen boeit dat niet. Want die zitten lekker met hun dikke jas aan, pff wat warm raampje open! | ||
Ou-Tannu | woensdag 7 februari 2007 @ 18:19 | |
quote:aso is dat :w doe je jas dan uit :/ | ||
vw_caddy | woensdag 7 februari 2007 @ 18:20 | |
Denken we om het weeralarm morgen? Vroeg thuis zijn. ![]() | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 18:21 | |
quote:Die mafkezen heb je echt! Een tijd geleden was er zelfs een maf die het raampje niet dicht wilde doen. Die was niet geschikt voor openbaar vervoer... ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 7 februari 2007 @ 18:38 | |
quote:Ja! ok, als je in je T-shirtje zit en t nog heet hebt midden in de winter en daarom je raampje open doet ![]() maar om met je winterjas en sjaal om een raam open te doen? ![]() als ik t warm heb ga ik meestal maar op het balkon hangen ( is het al koeler ) en bij bepaalde treinen kan je tegen de deur leunen waardoor deze lekker tochten gaat :p | ||
Wadloper | woensdag 7 februari 2007 @ 18:39 | |
quote:En NIET!! met de VIRM reizen morgen, dan kom je dus niet meer thuis ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 7 februari 2007 @ 18:44 | |
quote:die zijn toch allemaal ontdaan van dat bugje? | ||
Peterselieman | woensdag 7 februari 2007 @ 18:55 | |
Nog niet, volgens mij. Dan maar met de wadsloper ![]() | ||
Fixers | woensdag 7 februari 2007 @ 19:12 | |
quote:Die kan niet tegen sneeuw? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 7 februari 2007 @ 19:17 | |
die stroomafnemers hebben moeite met de winterse omstandigheden in Nederland | ||
vw_caddy | woensdag 7 februari 2007 @ 19:44 | |
quote:LOL, heb ik iets te veel gezegd? NSR gaat na de ochtendspits het aantal treinen halveren. VIRM zuigt het sneeuw op in de ventilatieroosters waardoor er problemen ontstaan. | ||
Wadloper | woensdag 7 februari 2007 @ 19:45 | |
quote:In 2005 stonden veel aan de kant vanwege sneeuw wat bij de elektrische zooi kwam ofzo, in ieder geval waren er een flink aantal defect ![]() Volgens mij hadden ze toen zelfs onderdelen uit de SM'90 moeten halen voor de reparatie ![]() | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 7 februari 2007 @ 19:47 | |
Die dieseltjes kachelen in ieder geval wel door met die sneeuw ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 7 februari 2007 @ 19:48 | |
Uit de SM'90? Nou brekt mij de klomp. Dan zijn ze wel heel erg wanhopig geweest. Arriva kennende rijden ze op volle sterkte door, totdat het niet meer kan. Dus even opletten morgen om voor de buien thuis te komen. | ||
Peterselieman | woensdag 7 februari 2007 @ 19:50 | |
het aantal aanwezige arriva GTW'tjes is nu 19. Gister zijn de 339, 340 en 306 al gearrivaeerd in nederland. Het wordt nu serieus. | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 20:55 | |
quote:Ik reis altijd per Koploper. Ik ben zeer tevreden met de verwarmingsprestaties van dit materieel. Bij tropische omstandigheden slaap ik heerlijk. ![]() | ||
Brembo | woensdag 7 februari 2007 @ 21:46 | |
quote:Geloof nog niet het enige probleem, probleem was geloof ik ook nog met de arico. Deze zuigt lucht onderin aan, en als de VIRM dus door sneuw rijdt, dan zuigt dat ding stuifsel sneeuw aan, wat door het filter ging ![]() ![]() quote:Koploper geeft zo'n mooi geluid, raampjes allemaal open en dan lekker rijden ![]() Maar ik sprak voor onze conservenblikjes-uit-treinen-fokker een machinist en die wou ook wel alles naar de schroothoop sturen behalve VIRM ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 7 februari 2007 @ 22:02 | |
![]() Railion 6454 rijdt los langs station Zwolle richting Apeldoorn Vam terrein op 07.02.2007 ![]() Een andere rode RN lok, de 6404, komt een goederenwagon ophalen bij NedTrain in Zwolle en brengt hem even later naar Zwolle rangeerterrein ![]() De Dolomiet trein naar Veendam wordt getrokken door Railion Elok 1602. Helaas wel wat ruis, al gaat daar vanaf morgen verandering in komen ![]() ![]() ACTS 1255 komt aan op Zwolle en wordt even later afgevoerd door NedTrain lokje 705 | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 22:08 | |
Leuke foto's! | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 7 februari 2007 @ 22:10 | |
waarom kan die grote blauwe niet zelf rijden ![]() | ||
Zug-Chef | woensdag 7 februari 2007 @ 22:13 | |
Hij is zelf aangekomen ![]() | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 22:16 | |
quote:Apart, normaal worden de ACTS-locs onderhouden in de werkplaats van de SSN. | ||
Zug-Chef | woensdag 7 februari 2007 @ 22:20 | |
Mja, ik weet ook niet waarom die lok hier kwam. Ik zat al in de trein naar Lw toen ie aankwam. Even uitgestapt en snel foto gemaakt en weer de trein in. | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 7 februari 2007 @ 22:25 | |
Zijn die namen op de loc's van de machinisten? | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 22:31 | |
quote:Op de 6400/6500? Die zijn van mensen die iets betekend hebben voor het (goederen)vervoer in Nederland. Zo is er een "Hanja" omdat Hanja Maij-Weggen ooit minister van V&W was. Ze zijn op een gegeven moment gestopt met de naamgevingen, omdat het marketingtechnisch niet interessant was of zo. | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 7 februari 2007 @ 22:32 | |
quote:geen idee welke nummers, die gele en rode bedoel ik, viel me vorige week tijdens het tellen op toen ik vaak langs kijkhoek kwam | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 22:33 | |
quote:Ja, dat zijn die locs. ![]() | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 7 februari 2007 @ 22:35 | |
en op sommige gele loc's, niet de diesels, maar de stroomdingen, daar stonden plaatsen op, wat houden die dan in? | ||
Duvel | woensdag 7 februari 2007 @ 22:55 | |
quote:Het is een erg oude traditie om treinen namen te geven. De eerste locs in Nederland heetten de Arend en de Snelheid. Deze traditie hebben ze met de komst van de 1600-serie in de jaren '80 weer nieuw leven ingeblazen. Een loc kan dus van een stadswapen worden voorzien, en wordt dan gedoopt door de burgemeester of zoiets. De Railion locs hebben geen stadswapens meer, maar alleen de naam van de stad. De 1601 draagt dus nu alleen nog de naam "Amsterdam" in plaats van het wapen. | ||
Luco | woensdag 7 februari 2007 @ 23:13 | |
Zo is er zelfs een 17xx loc van Diemen ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 7 februari 2007 @ 23:51 | |
quote:de 1800 series hebben toch ook nog namen? | ||
Brembo | donderdag 8 februari 2007 @ 01:01 | |
quote:1800/1700 wel, en 1600 weer niet ![]() Maar ik weet niet zeker of alle loc's nog de namen op hebben, omdat het tegenwoordig toch alles geprivatiseerd is en dit soort dingen simpel weg geld kosten ![]() | ||
ReisT | donderdag 8 februari 2007 @ 01:21 | |
quote:Eerder al, ook op de 1300's stonden ook al stadswapens. quote:1600's hebben ook namen hoor, alleen geen wapen meer. Misschien niet allemaal, maar op de 1604 staat Dordrecht. Logisch ook, want die namen stonden er al op voordat de 1600 serie werd gesplitst in 1600 (Railion) en 1800 (NS-Reizigers). | ||
456 | donderdag 8 februari 2007 @ 01:25 | |
De locs die door Railion verkocht zijn aan NSR (waaronder de 1608 - 's-Hertogenbosch) gaan die vernummerd worden in 1800 serie? | ||
Duvel | donderdag 8 februari 2007 @ 07:14 | |
quote:Die zijn er pas op gekomen na de grote revisie, en die was later dan de 1600'en. Je zou kunnen zeggen dat het ongeveer gelijktijdig gebeurd is. | ||
Duvel | donderdag 8 februari 2007 @ 07:14 | |
quote:Ik neem aan van wel, toch? | ||
Doc__Zenith | donderdag 8 februari 2007 @ 11:40 | |
quote:De namen van de 1700-locs zijn sowieso wat 'kleiner' ![]() Gramsbergen, Dalen, Akkrum... | ||
Ou-Tannu | donderdag 8 februari 2007 @ 12:04 | |
Waar blijven de fototjes van Treinen met een sleeeeploc? ![]() | ||
Duvel | donderdag 8 februari 2007 @ 12:35 | |
quote:Enkhuizen, Veenendaal, Wolvega, Purmerend, Soest (RIP), Emmen, Duivendrecht, Zevenbergen, Beilen etc. ![]() Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1700 | ||
Zug-Chef | donderdag 8 februari 2007 @ 14:56 | |
woohoo * Zug-Chef is eindelijk eigenaar van een EOS 350 D ![]() | ||
Duvel | donderdag 8 februari 2007 @ 15:56 | |
quote:Gefeliciteerd! Fijne camera! | ||
Binman | donderdag 8 februari 2007 @ 16:24 | |
quote:Later, de 1300'en waren aan de beurt, omdat de 1600'en allemaal al een naam hadden ![]() | ||
Areyoutalkingtome | donderdag 8 februari 2007 @ 16:33 | |
quote:^^ | ||
Binman | donderdag 8 februari 2007 @ 16:53 | |
quote:Nee, die verkoop gaat niet door. NS R vindt de aankoopprijs van de locs te hoog... | ||
Ou-Tannu | donderdag 8 februari 2007 @ 16:59 | |
quote:im not talking to you ![]() | ||
Fixers | donderdag 8 februari 2007 @ 17:15 | |
quote:Heb je zulke kleine poezelige vrouwenhandjes Zug? | ||
Eix | donderdag 8 februari 2007 @ 17:34 | |
quote:Om eerlijk te zijn vind ik een koploper werkelijk vreselijk met tropische temperaturen, de banken 'zweten' nogal met dat weer. Mat'64 zit dan nog fijner. ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | donderdag 8 februari 2007 @ 18:23 | |
quote:mwohhh ;') | ||
Duvel | donderdag 8 februari 2007 @ 18:46 | |
quote:Da's wel een klein nadeeltje aan de camera ja... ![]() | ||
thats-me | donderdag 8 februari 2007 @ 20:36 | |
Vandaag zonder vertraging kunnen reizen, hier in het oosten geen grootte vertragingen Iemand vandaag nog flinke vertraging gehad? | ||
Wadloper | donderdag 8 februari 2007 @ 20:42 | |
Ik niet, was thuis ![]() | ||
Duvel | donderdag 8 februari 2007 @ 20:44 | |
Ik wel. Nou ja, ok, op de terugweg een minuut of vijf. Niet schokkend. | ||
thats-me | donderdag 8 februari 2007 @ 20:48 | |
Hier nog 4 foto´s van vanmiddag Dm´90 Te Enschede -- Trein7954 Dm´90 Te Wierden -- Trein7956 Dm´90 Te Wierden -- Trein 7949 Mat 64 Te Wierden -- Trein7058 [ Bericht 6% gewijzigd door thats-me op 08-02-2007 20:54:09 ] | ||
Automatic_Rock | donderdag 8 februari 2007 @ 20:48 | |
quote:Op de 1649 stond het wapen van Oss ![]() Toevallig zag ik afgelopen weekend de 1849 rijden.., maar geen wapen meer ![]() | ||
Duvel | donderdag 8 februari 2007 @ 21:05 | |
quote:Hé dat klopt niet! Die zou nog gewoon met het wapen moeten rijden! | ||
Automatic_Rock | vrijdag 9 februari 2007 @ 07:10 | |
Ja, dat dacht ik ook... ![]() Maar dan moet ik wel heel scheel geweest zijn ik lsuit niks uit natuurlijk | ||
Duvel | vrijdag 9 februari 2007 @ 07:58 | |
quote:'t Kan zijn dat de grafitti-verwijderaars iets te enthousiast zijn geweest. | ||
456 | vrijdag 9 februari 2007 @ 12:37 | |
quote:That is something news... Dus dat wrakhout is te duur. Als je las wat ze allemaal van plan waren met die locs (NSR) dan zou ik zeggen doe wat water bij dewijn (koop 1 loc minder, laat die 2 loccen die ter reparatie staan staan en gebruik ze als plucloc etc) Jammer. Kwil de 1608 weer op de baan! | ||
Ou-Tannu | vrijdag 9 februari 2007 @ 13:59 | |
ik wil zo veel weer op de baan ![]() maar dat gaat nou niet ![]() (ok op de model en virtuele baan wel ![]() | ||
thats-me | vrijdag 9 februari 2007 @ 14:55 | |
Machinist van Trein 10141(intercity) vond het nodig om te stoppen op Enschede Drienerlo, Waar niemand in of uit stapte. | ||
weps | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:06 | |
quote:Ik zal aan de betreffende machinist vragen dit voortaan niet meer te doen | ||
Automatic_Rock | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:17 | |
quote:Ik wil de 1300 weer op de baan ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:35 | |
quote:* Ou-Tannu heeft een 1200 modeltje :p | ||
Automatic_Rock | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:37 | |
Ja, ik heb een 1300 en 2x een 1200 modelletje, en nog ander spul. Maar da's toch niet zo mooi als een 1300 in het wild ![]() Of zo'n schattige 1100 ![]() | ||
thats-me | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:48 | |
quote:Graag ![]() | ||
Jerommeke.nl | vrijdag 9 februari 2007 @ 15:50 | |
Rijdt er een 10141 in die buurt dan? Stoptreintjes zijn toch 79xx, intercity's 17xx ofzo? | ||
Dr_Flash | vrijdag 9 februari 2007 @ 16:06 | |
de 10140-serie is een aansluitertje op de 140 naar Berlijn, voor het kippe-eindje naar Enschede vanaf Hengelo ![]() | ||
ReisT | vrijdag 9 februari 2007 @ 17:21 | |
En ze rijden het nog met Buffels ook! Onze enige echte diesel-intercity. ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 9 februari 2007 @ 18:43 | |
quote:lol :-P | ||
Wadloper | vrijdag 9 februari 2007 @ 19:16 | |
DH is het echte dieselmaterieel! ![]() [ Bericht 5% gewijzigd door Wadloper op 09-02-2007 19:28:06 ] | ||
Ou-Tannu | vrijdag 9 februari 2007 @ 19:17 | |
quote:onder de catagorie spuuglelijk wel ja ![]() | ||
Wadloper | vrijdag 9 februari 2007 @ 19:28 | |
quote:Nee, VIRM is mooi bedoel je ![]() | ||
Ou-Tannu | vrijdag 9 februari 2007 @ 20:06 | |
quote:das geen dieselmat ![]() | ||
Duvel | zaterdag 10 februari 2007 @ 10:00 | |
quote:Ja, dat is een mooi eigen ontwerp van NS! Vind ik dan. | ||
ikspoorniet | zaterdag 10 februari 2007 @ 15:47 | |
TVP | ||
Wadloper | zaterdag 10 februari 2007 @ 20:56 | |
Vandaag iets grappigs met de DM'90 van de 9100 meegemaakt... Na aankomst in Groningen (ook al tijdens) waren de lichten van de treinstellen uit, en later stonden ook de motoren uit ineens ![]() ![]() Moest een servicemedewerker (perronopzichter eigenlijk) alles weer opstarten en ontgrendelen ![]() | ||
Ou-Tannu | zondag 11 februari 2007 @ 16:43 | |
quote:dat is toch niet zo moeilijk? | ||
Alexxxxx | zondag 11 februari 2007 @ 18:02 | |
vandaag eindleijk mn eerste Spurt foto's gemaakt En een kaartje naar heerenveen IJsstadion gekocht ipv Heerenveen, leek me ook wel lollig ![]() | ||
Alexxxxx | zondag 11 februari 2007 @ 18:07 | |
En als je in Leeuwarden treinen op de foto zet, ontkom je ook niet aan de koplopers uiteraard ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 11 februari 2007 @ 18:15 | |
Hmm ik was nog van plan om naar t station te gaan vandaag in verband met de UFM 120 die langs zou komen vandaag, maar heb m maar bij Adh gepakt. Trouwens, Wat heb jij voor lens Alexxx bij je dSLR ? | ||
Alexxxxx | zondag 11 februari 2007 @ 18:18 | |
quote:vandaag had ik gewoon de kitlens er op geschroefd, maar ik heb ook nog een Tamron 55-200, die geeft aanmerkelijk beter resultaat. | ||
Zug-Chef | zondag 11 februari 2007 @ 18:21 | |
Weer Tamron he ![]() ![]() ![]() | ||
thatsme | zondag 11 februari 2007 @ 18:27 | |
quote:gebeurt wel vaker.. komt door de lange draaitijd. Na ongeveer 50min geen sleutel in de cabine gaat de trein in een sluimerstand, dat betekend dat de deuren dichtgaan en de lampen uit. | ||
Wadloper | zondag 11 februari 2007 @ 18:33 | |
quote:Nee dit was anders, hij was net na aankomst al helemaal uit, met sluimeren staan de motoren gewoon aan, en nu was echt alles uit (motoren dus ook) Sluimeren gebeurt pas na 50 minuten, en soms zelfs meer | ||
Wadloper | zondag 11 februari 2007 @ 18:37 | |
quote:Daar heb ik met mijn camera ook last van, als het wat minder goed weer is, zijn foto's dof en bewogen ![]() | ||
Areyoutalkingtome | zondag 11 februari 2007 @ 22:12 | |
En natuurlijk maar 1 koploper van 3 deeltjes voor de eerste trein langs thialf na het wk ![]() ![]() ![]() | ||
Xbox_360 | zondag 11 februari 2007 @ 22:26 | |
Iemand nog enig idee of we op de Maaslijn nog Plan U treinen krijgen? ![]() ![]() Dat materiaal tekort hangt me nu helemaal de keel uit.. Moest na rijles bij Heyendaal opstappen en kon niet eens de trein in.. ![]() Reden wijziging: schelden is voor KLB ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door Xbox_360 op 11-02-2007 23:02:33 ] | ||
Dichterbijer | zondag 11 februari 2007 @ 22:46 | |
Dat gevloek en getier mag in KLB van mij. Maar reken er maar niet op dat dat materieel daar komt. Die dingen zijn door de NS volgens mij al aardig afgeschreven. [ Bericht 1% gewijzigd door Dichterbijer op 11-02-2007 23:14:14 (Oef... een foutje in de grammatica 8)7) ] | ||
Xbox_360 | zondag 11 februari 2007 @ 22:59 | |
quote:Excuus voor het vloeken ![]() ![]() | ||
Zug-Chef | zondag 11 februari 2007 @ 23:11 | |
quote:Het heet materieel ![]() ![]() ![]() | ||
Xbox_360 | zondag 11 februari 2007 @ 23:25 | |
quote:Ik schrijf het pas goed als we er meer van krijgen ![]() | ||
Duvel | maandag 12 februari 2007 @ 06:26 | |
quote:Dan zul je die opmerking nog vaak krijgen! ![]() | ||
Xbox_360 | maandag 12 februari 2007 @ 06:40 | |
quote:Mwa, valt wel mee. Als het goed is tot maart ![]() | ||
Wadloper | maandag 12 februari 2007 @ 07:11 | |
quote:Tja, wij hebben ze hier in het Noorden ook nog nodig ![]() Veolia ![]() | ||
Peterselieman | maandag 12 februari 2007 @ 13:12 | |
Vandaag op Lw-Gn op de .33 diensten in de spits GTtweetjes gezien. Zelf zat ik in de buffel die de sneltrein mag doen. Het nummertje lezen gaat wat lastig onderweg, maar opvallend is wel dat de sneltrein van 7.57 van Lw-Gn de kruisingen vaak verlegd heeft. Vandaag weer andere treinen gekruisd te Hdg (ipv Vwd) en Vvl (Hoogkerk). Donderdag heb ik even in Lw gespot en wat me opviel was dat er nogal wat materieel op het opstelterrein stond rond 14.00. Minimaal 5x ICM III op het opstelterrein. | ||
Dichterbijer | maandag 12 februari 2007 @ 13:27 | |
Dit is ook zo bij Amersfoort. Staat op het rangeerterein wel aardig wat treinstellen die niks staan te doen. | ||
Ou-Tannu | maandag 12 februari 2007 @ 14:14 | |
quote:die 5x ICMIII zie ik smorgens naar Lw scheuren ![]() | ||
Brembo | maandag 12 februari 2007 @ 15:04 | |
quote:Plan U gaan naar Slowakije of een of ander Oost-blok land ![]() ![]() Wel leuk om te zien, dat de NS dood leuk met DM'90 onder de draad rijdt terwijl overal op dieseltrajecten tekorten aan zijn. | ||
Ou-Tannu | maandag 12 februari 2007 @ 16:00 | |
quote:Gelukkig heeft Arrive atm als voordeel dat er GTWs instromen, en ze dus minder afhankelijk worden van de NS (of een tak dr van) | ||
Dr_Flash | maandag 12 februari 2007 @ 16:03 | |
precies, en veolia volgend jaar ook ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 12 februari 2007 @ 16:07 | |
Weet iemand wanneer de Protos op Amf - Ed komt te rijden trouwens? | ||
Yankee_One | maandag 12 februari 2007 @ 16:17 | |
Vanmiddag een koploper gezien op station Ede-Wageningen op het traject Den Haag - Arnhem. Dat was een leuke verassing ![]() | ||
knars | maandag 12 februari 2007 @ 17:02 | |
Die koploper was vroeger de standaardtrein tussen Den Haag en Arnhem. Ik had hem in december als stoptrein Amsterdam - Woerden - Gouda - Rotterdam, dat was ook wel een aangename verrassing in plaats van zo'n SGMmetje gecombineerd met een hofpleinlijnwrak. Die koplopers blijven gewoon lekker zitten. | ||
Dr_Flash | maandag 12 februari 2007 @ 17:16 | |
quote:Mwoa, wat je vroeger noemt ![]() Ik heb nog geregeld in Matje 54 gezeten toen die dienst nog uit Arnhem Velperpoort vertrok. Heerlijk, op Velperpoort een plaatsje zoeken en comfortabel de zondvloed forenzen op Arnhem afwachten, en dan lekker naar Utrecht kachelen ![]() | ||
Duvel | maandag 12 februari 2007 @ 17:31 | |
quote:Kijk, dat klinkt nog eens goed! | ||
Dr_Flash | maandag 12 februari 2007 @ 17:56 | |
Jaaa joh Mat54 is echt VET ![]() Ben echt blij dat ik die donateursrit vorig jaar meegeweest ben ![]() | ||
Wadloper | maandag 12 februari 2007 @ 18:17 | |
Ja mensen, ik heb zover ik ze kan krijgen, alle materieelgidsen sinds gister ![]() Morgen onverwacht vrij, eens kijken wat ik ga doen ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 12 februari 2007 @ 18:20 | |
materieelgidsen? ![]() | ||
ReisT | maandag 12 februari 2007 @ 18:49 | |
quote:Op Valleilijn.nl hebben ze het over september 2007. | ||
Wadloper | maandag 12 februari 2007 @ 19:23 | |
quote:Staat alle informatie in over hoe de machinist storingen kan oplossen. Vanaf +- 1998 staat ook de bediening erin ![]() | ||
Zug-Chef | maandag 12 februari 2007 @ 19:31 | |
quote:Ik ook maar ik ga met een GROTE boog om Greuning heen. ![]() Waarschijnlijk eerst even naar Horst Sevenum voor de testritten van de HSA Traxx Locs van Angel Trains. Daarna of nog meer cargo's spotten met de nieuwe cam, of naar Duitsland te genieten van Duitsland... ![]() | ||
Dr_Flash | maandag 12 februari 2007 @ 19:33 | |
quote:kenker ik had nooit over die kilometers moeten beginnen ![]() | ||
Peterselieman | maandag 12 februari 2007 @ 20:32 | |
Vandaag was UFM120 in het noorden. Heb het treinstel gezien in Gn om 8.45 uur. Ik lees net dat wadloper 3225 in Nijmegen is gespot. Weer een wadloper minder in het noorden. | ||
Duvel | maandag 12 februari 2007 @ 21:11 | |
quote:'t Is inderdaad erg fijn materieel, ik heb er nog regelmatig in gezeten. En zo vaak mogelijk gefotografeerd toen het nog reed (inclusief een slooptransport). | ||
Wadloper | dinsdag 13 februari 2007 @ 05:11 | |
3207 is er ook nu ![]() ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 15:11 | |
We raken zo langzamerhand wel erg veel wadslopers kwijt. De reservecapaciteit neemt dus nauwelijks toe ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:10 | |
reservecapaciteit? Stadler gaat toch de GTW's versneld afleveren begreep ik? ![]() Ben wel klaar met die wadjes eigenlijk ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:29 | |
In de spits is er in Leeuwarden en Groningen geen enkel stel over. Dus als ook maar een stel problemen heeft, dan is er geen vervanging en zijn treinen te kort. Nog te leveren door stadler aan Arriva Noord-Nederland: 3x GTW 2/6 21x GTW 2/8 Al geleverd: 13x GTW 2/6 6x GTW 2/8 | ||
Wadloper | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:29 | |
Troep? ![]() Nu breekt mijn hart ![]() ![]() Tja, ieder zo zijn mening he ![]() Maar GTW's mogen er ook best zijn hoor ![]() | ||
Brembo | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:30 | |
quote:Net zoals die NS mensen het hadden over een Stoptrein van Zutphen tot aan Den Haag Centraal ![]() ![]() ![]()
De stoptrein van dik 3 uur | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:31 | |
Netjes | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:35 | |
de 5700 die in Leiden een ander nummer krijgt of zo toch? ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:39 | |
quote:Ach, lang was het schattig ![]() ![]() ![]() Maar die crap lazert nu onderhand ECHT uit elkaar, 't is mooi wèst ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 16:46 | |
De variatie op de noordelijke lijnen is nu tenminste wel aanwezig ![]() | ||
Brembo | dinsdag 13 februari 2007 @ 17:26 | |
quote:Volgens mij niet ![]() ![]() ![]() | ||
Wadloper | dinsdag 13 februari 2007 @ 18:35 | |
quote:Dat geef ik toe ![]() Maar echt super vind ik de GTW niet, maar het kan ermee door ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 18:46 | |
Als de motor iets stiller was geweest en de stoelen een stukje minder hard en onder een iets andere hoek hadden gestaan dan was het zo ongeveer goed geweest, maar ja je kunt niet alles hebben. | ||
Areyoutalkingtome | dinsdag 13 februari 2007 @ 18:53 | |
Afgelopen weekend op weg naar m'n ouders voor het eerst in GTW gezeten, valt me tegen ![]() | ||
Wadloper | dinsdag 13 februari 2007 @ 19:14 | |
Vandaag had trouwens de 3211 een geluid van een houtzagerij bij de motor... Was gewoon niet normaal meer hoe hard dat geluid was >.> | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 19:43 | |
quote:wat was er mis mee? Banken te hard? Dat heet nieuwigheid ![]() | ||
Areyoutalkingtome | dinsdag 13 februari 2007 @ 19:46 | |
quote:- Harde Banken - Weinig voetenruimte 4zits - WC-blok neemt veel ruimte in ![]() - Weinig ruimte voor fietsen - Weinig uitgangen Wel geinig zijn de veiligheidsriemen ![]() | ||
ROG | dinsdag 13 februari 2007 @ 19:49 | |
quote:Vanaf Leiden gaat er een stroptrein naar Utrecht via Hilversum in ieder geval. geen idee of dit bijdraagt hehe | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 19:54 | |
quote:niet echt hehe | ||
ROG | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:11 | |
quote:Nahja, mooie tvp dan. ![]() | ||
Duvel | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:11 | |
quote:Het deel "nieuws" in de TT wordt in elk geval niet bevredigd. ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:13 | |
quote:Baggeren kan naar hartelust op OHIH ![]() | ||
Duvel | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:14 | |
quote:Is dat alleen voor personen binnen de "sociale eenheid NS"? | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:16 | |
quote:nee hoor, baggeren schijnt daar ruimhartig aangemoedigd te worden. waarom denk je dat ik me weer hier kom vertonen? ![]() | ||
Duvel | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:17 | |
quote:Om serieus te posten? Kom nou zeg! ![]() OK, ontopic: ik zag vandaag niets bijzonders, sorry. Wel vorige week vrijdag de mP Jules met de platte bak van de UST onderweg gezien. | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:21 | |
quote:Mwoaaa okee goed punt ![]() | ||
winterapfel | dinsdag 13 februari 2007 @ 20:30 | |
afgelopen weekend weer eens met de ICE gereisd, blijven heerlijke treinen!! Het lijkt alleen dat er zo vaak een ICE problemen heeft in NL of bij de grens overgang D/NL... Hebben die dingen ook vaak storigen in D zelf, of heeft het te maken met NL systemen? Of lijkt het alleen maar zo dat er zo vaak een ICE met storing in NL is? | ||
Dichterbijer | dinsdag 13 februari 2007 @ 21:59 | |
Vandaag voor het eerst in de Duits stellen gezeten als Intercity tussen A'foort en A'dam. Zitten best confortabel... maar best aparte indeling af en toe... | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:46 | |
quote:Ik bagger hier liever ![]() Dat wat de 3211 heeft, komt wel vaker voor. Dan draait de motor op volle toeren, terwijl het stel stilstaat. Wordt je vrolijk van als je er in zit. Gelukkig heeft de 3446 geen last meer van discopraktijken. Het stel kampte er mee vanaf vorige week maandag. Op donderdag middag zag ik dat het gelukkig weer opgelost was. | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 22:57 | |
quote:Why am I not surprised? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 23:00 | |
Ik heb wel een accountje op OHIH, maar de meeste onderwerpen vind ik niet interessant genoeg om te posten. Hier loopt het een beetje meer door elkaar en kun je in mijn ogen gemakkelijker je eigen inbreng hebben ![]() | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 23:06 | |
alles wat begint met Peter en connectie heeft met OHIH is running prey | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 23:10 | |
Zit je weer aan de alcohol en ben je tegelijkertijd hier aan het posten? | ||
Dr_Flash | dinsdag 13 februari 2007 @ 23:14 | |
quote:is dat iets nieuws of zo? ![]() | ||
Peterselieman | dinsdag 13 februari 2007 @ 23:17 | |
nee, dat niet. Maar het viel me opeens weer op ![]() | ||
Brembo | woensdag 14 februari 2007 @ 00:45 | |
quote:Volgens de NS is het merendeel de schuld van Prorail vanaf Ah, vaak is het bijvoorbeeld met +10 uit Dld(emmerich) gekomen en dan moet ie in de huidige dienstregeling worden gepropt en dat gaat niet altijd even goed... De CNL had soms wel 1,5 uur langer over gedaan van duitse grens tot Ams. | ||
Peterselieman | woensdag 14 februari 2007 @ 01:11 | |
Dat heb je met zo'n druk bereden spoornet. Echt structurele verbeteringen zitten er helaas voor de meeste trajecten niet in. | ||
Ou-Tannu | woensdag 14 februari 2007 @ 01:14 | |
over 2 weeeeeeeekjes vakantie.... oftewel TREINEEEEEEEH! | ||
Wadloper | woensdag 14 februari 2007 @ 07:19 | |
quote:Logisch, als hij ook voor rolstoelgebruikers toegankelijk moet zijn ![]() | ||
Duvel | woensdag 14 februari 2007 @ 08:55 | |
quote:Vakantie? Waarom dat dan? | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 14 februari 2007 @ 10:36 | |
quote:In leeuwarden moest ik nog steeds 20 cm omhoog stappen, dus eerst de perrons maar eens aanpassen. In Buitenpost is het wel fijn, die zijn wel op hoogte. | ||
Ou-Tannu | woensdag 14 februari 2007 @ 11:26 | |
quote:school vakantie? ![]() | ||
Peterselieman | woensdag 14 februari 2007 @ 11:47 | |
Er is weer een record gesneuveld:quote: | ||
Duvel | woensdag 14 februari 2007 @ 12:33 | |
quote:Ik doe niet aan school. ![]() | ||
ReisT | woensdag 14 februari 2007 @ 15:04 | |
quote:Hij is eigenlijk nog langer, want ze beginnen in Almere Oostvaarders! Vandaar dus eerst naar Utrecht, paar minuten stilstaan, en dan terug naar Hilversum en door naar Dordrecht. ![]() | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 14 februari 2007 @ 15:51 | |
quote:wtf ![]() ![]() | ||
Ou-Tannu | woensdag 14 februari 2007 @ 16:24 | |
vandaag even nog een keer gewadlopert! | ||
Peterselieman | woensdag 14 februari 2007 @ 17:54 | |
Hoe beviel het ![]() | ||
Duvel | woensdag 14 februari 2007 @ 18:54 | |
quote:Dit is een materieeltechnische koppeling: de ene serie gaat over in de andere, maar kan als het goed is ook weer ontkoppeld worden. Als de stoptrein Utrecht - Almere dus niet naar Leiden kan, wordt ie in Almere weer de stoptrein naar Utrecht. | ||
Dr_Flash | woensdag 14 februari 2007 @ 19:02 | |
quote:Of zoiets dan ![]() Ware het niet dat de stoptrein Utrecht - Leiden niet langs Almere komt ![]() | ||
Duvel | woensdag 14 februari 2007 @ 19:08 | |
quote:Dat klinkt wel logisch, maar ik had toch ergens Oostvaarders zien staan! Oh ja wacht. Nou ja ik heb nog niet gegeten, daar zal het liggen. En na het eten ligt het aan de wijn, et cetera. ![]() | ||
hooibaal | woensdag 14 februari 2007 @ 19:25 | |
Gisteren 'even' een rondje door Nederland gemaakt langs de onderstaande plaatsen, en, wonder boven wonder, bij maar 1 trein vertraging gehad die ik later nog heb kunnen inlopen ook. De huiskamervraag voor de kenners: wat is de overeenkomst tussen de stations op de foto (aangevuld met Amsterdam CS en Delft, maar daar kon ik even geen foto nemen)? Even snel gerekend was het rondje 756 km (!) ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 14 februari 2007 @ 19:26 | |
quote:Ik vind trouwens wel dat je daar een oorkonde voor moet krijgen hoor, 4 uur in een SGMm of Plan V ![]() Overigens schijnt hij eerst nog uit Uitgeest te komen en dan via Rhenen naar Oostvaarders te rijden. Zoeken we op .:+ | ||
Dr_Flash | woensdag 14 februari 2007 @ 19:31 | |
quote:Dat jij er geweest bent, dus ![]() en dat ze meer dan 1 en minder dan 6 buurstations hebben en dat er InterCities stoppen en dat er Vi ![]() ![]() | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 14 februari 2007 @ 19:32 | |
quote:de intercity naar a'dam rijdt anders keihard door delft heen hoor ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 14 februari 2007 @ 19:34 | |
quote:ik zeg ook niet dat ALLE ICs stoppen ![]() ![]() | ||
Dr_Flash | woensdag 14 februari 2007 @ 19:34 | |
Oh ja, en dat ik al een foto van het bordje heb ![]() | ||
Areyoutalkingtome | woensdag 14 februari 2007 @ 19:36 | |
quote:1900? Dat ding naar Venlo/Den Haag wel ja. | ||
Luco | woensdag 14 februari 2007 @ 19:49 | |
quote:Alle stations hebben 4 of meer treinperrons? | ||
Brembo | woensdag 14 februari 2007 @ 19:50 | |
quote:Dat wordt lastig uitzoeken, maar wordt ook niet als reisadvies gegeven ![]() ![]() | ||
hooibaal | woensdag 14 februari 2007 @ 19:52 | |
quote:Ooit wel eens in Deventer geweest? Delft heeft er trouwens ook maar 3, en op Amstel kom je alleen tot 4 als je de metroperrons meetelt. Maar, wel leuk verzonnen. Degene die verzon dat ieder van deze plaatsen minstens een buurtstation heeft zit er ook een beetje naast, want Sittard heeft dit namelijk niet... | ||
Ou-Tannu | woensdag 14 februari 2007 @ 20:10 | |
quote:itt tot voorgande keren liep deze wadloper (2tje) zo soepel als het maar kan! trok niet op met stoten en de motor liep ook rustig te snorren ipv te grommen | ||
Dr_Flash | woensdag 14 februari 2007 @ 20:18 | |
quote:ik weet niet hoe jij telt, maar Susteren, Geleen Oost en Geleen-Lutterade is in mijn wereld gewoon DRIE samen hoor ![]() | ||
Eix | woensdag 14 februari 2007 @ 20:26 | |
quote:-edit- laat maar. | ||
hooibaal | woensdag 14 februari 2007 @ 20:35 | |
quote:Ik tel dus niet zo, ik weet wel dat e.e.a. tegenwoordig in dezelfde gemeente ligt maar een buurtstation is in mijn optiek een station ergens in/bij een wijk van voornoemde plaats, zoiets als 'Nijmegen Dukenburg' of 'Oss West' ofzo. | ||
Eix | woensdag 14 februari 2007 @ 20:41 | |
quote:Mwah, Geleen Lutterade is gewoon Sittard Zuid hoor. ![]() Nu ik hier bij stil sta, het zou best een toffe carnavals stunt zijn om eens Zitterd Zuid- Oos onder het bestaande bord te hangen. ![]() ![]() (Sittard - Geleen ligt elkaar helemaal niet zo eigelijk. ![]() [ Bericht 2% gewijzigd door Eix op 14-02-2007 20:46:55 ] | ||
Dr_Flash | woensdag 14 februari 2007 @ 20:43 | |
quote:ja leuk, moet jij weten ![]() maar ik heb het nooit gehad over zoiets als een "buurtstation" ![]() | ||
hooibaal | woensdag 14 februari 2007 @ 20:46 | |
quote:*terugleest* *in hoekje kruipt en schaamt* *laat ook maar* | ||
Duvel | woensdag 14 februari 2007 @ 21:56 | |
Wat een gelul. | ||
thats-me | woensdag 14 februari 2007 @ 22:08 | |
Wat is nu de overeen komst? | ||
Duvel | woensdag 14 februari 2007 @ 22:15 | |
quote:Er stoppen treinen. ![]() | ||
knars | woensdag 14 februari 2007 @ 22:16 | |
Volgens mij hebben ze allemaal een gebouw gehad van dezelfde architect? | ||
knars | woensdag 14 februari 2007 @ 22:17 | |
Oh nee, even Duivendrecht en Sloterdijk over het hoofd gezien. | ||
Duvel | woensdag 14 februari 2007 @ 22:20 | |
quote:Ook Haarlem en Rotterdam Centraal zijn uit een iets ander jaar. ![]() | ||
knars | woensdag 14 februari 2007 @ 22:27 | |
Ja, best wel. Ik kom wel op wat overeenkomsten tussen een aantal stations, maar niet op een overeenkomst tussen ál deze stations ![]() | ||
Brembo | woensdag 14 februari 2007 @ 22:29 | |
quote:Alle stroomhuisjes hebben het zelfde design ![]() Meeste stopstations zijn in mijn ogen een bushok een verhoogd betonnen-vloer en that's it ![]() Maar ja IC's stoppen tegenwoordig ook bij ieder bushokje ![]() | ||
italiaan1987 | woensdag 14 februari 2007 @ 23:08 | |
Heeft iemand zn geld van tellen in de trein onderhand al gehad? | ||
ReisT | woensdag 14 februari 2007 @ 23:19 | |
quote:Van Rhenen naar Oostvaarders was in de oude dienstregeling. Nu is het Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Rhenen - Utrecht - Amsterdam - Uitgeest - Amsterdam - Amersfoort Vathorst - Amsterdam - Uitgeest - Gouda - Rotterdam - Utrecht - Rotterdam (volgen we het nog?) - Gouda - Amsterdam - Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Rhenen - Utrecht geworden. En daar heeft die trein dan een dagtaak aan. | ||
Brembo | woensdag 14 februari 2007 @ 23:35 | |
quote:Staat al wel op de connexxie-site, moet je nog heel even wachten en daarna komt nog is de uitbetaling van je vakantiegeld en vrijedagen ![]() | ||
italiaan1987 | donderdag 15 februari 2007 @ 00:23 | |
quote:Bij mij staat nog niks op me digitale loonstrook...maarja ik wacht het nog wel ff af | ||
hooibaal | donderdag 15 februari 2007 @ 02:05 | |
quote:Al deze stations hebben een Albert Heijn To Go. | ||
Wadloper | donderdag 15 februari 2007 @ 07:30 | |
Afgelopen dinsdag trouwens bezoek van de 1855 gehad in Groningen ![]() ![]() En ook nog de 4225 kunnen platen, die moest ik al heel lang ![]() ![]() ![]() | ||
Duvel | donderdag 15 februari 2007 @ 09:06 | |
quote:Echt niet! ![]() | ||
Brembo | donderdag 15 februari 2007 @ 11:12 | |
quote:Oke, die van hilversum niet ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 15 februari 2007 @ 11:14 | |
quote:anders gezegt, ze hebben allemaal een stroomhuisje ![]() ![]() | ||
Duvel | donderdag 15 februari 2007 @ 12:13 | |
quote:Onderstations bedoel je toch? Er zijn een paar series in die op elkaar lijken, maar tussen Ah en Ut staan sowieso al drie verschillende types, tussen Ah en Zp ook zoiets. | ||
Peterselieman | donderdag 15 februari 2007 @ 12:13 | |
quote:Dat is mazzel hebben ![]() | ||
Tellorian | donderdag 15 februari 2007 @ 15:22 | |
quote:Allicht ![]() | ||
Ou-Tannu | donderdag 15 februari 2007 @ 15:50 | |
doe mij maar een gewone appie :/ oh en slotje ![]() |