abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44431154

Vorige delen
Geneeskunde
Geneeskunde [Deel 2]
Geneeskunde [Deel 3]
Geneeskunde [Deel 4]
Geneeskunde [Deel 5]
Geneeskunde [Deel 6]
Geneeskunde [Deel 7]
Geneeskunde [Deel 8]
Geneeskunde [Deel 9]
Geneeskunde [Deel 10]
Geneeskunde [Deel 11]
Geneeskunde [Deel 12]
Geneeskunde [Deel 13]
Geneeskunde [Deel 14]
Geneeskunde [Deel 15]
Geneeskunde [Deel 16]
Geneeskunde [Deel 17]
Geneeskunde [Deel 18]
Geneeskunde [Deel 19]
Geneeskunde [Deel 20]
Geneeskunde [Deel 21]

Geneeskundewebsites voor studenten en co-assistenten
  • BloodyStudy
  • Geneeskundestudent
  • Arts en Student
  • Medisch Student
  • Co-motions
  • Overzicht handige links van mol_air

IB Groep
  • Loten? Hoe en wat

Universiteiten (aantal studieplaatsen), toelatingsmogelijkheden en per universiteit de regelmatige posters (jaar van aanvang)

Rijksuniversiteit Groningen (410)
  • Zij-instroom
  • 40 collegeweken per jaar
    einfach_mich (2005)
    ArendBarend (2006)

VU Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (30% van de plaatsen)
    Kang-He (2005)
    DDM (2000?)

Universiteit van Amsterdam (350)
  • Decentrale selectie (20% van de plaatsen)

Universiteit Leiden (315)
  • Zij-instroom
  • 39 collegeweken per jaar
    Repeat (2005)
    intoxicated (2004)
    entwined (2004)
    Dr.Plien (2004)
    nlse (2004)
    arabicangel667 (2005)
    mol_air (2004)
    Bhai (2005)
    Asclepius (2001)
    Hoolaa (2005)

Universiteit Utrecht (344)
  • Decentrale selectie, SUMMA (vierjarig)
  • 40 collegeweken per jaar (vanaf 2006 BaMa, CRU\\\'06)
    dr.dunno
    Jan-Ton (2005)
    darkie_blue
    M1RR1E (2005)
    gohan16 (2005)

Erasmus Universiteit Rotterdam (410)
  • Decentrale selectie (tot 50% van de plaatsen)
    Singa (2005)
    Wuder (2004)

Radboud Universiteit Nijmegen (330)
  • 40 collegeweken per jaar
    fee-tje (2003)
    Nuna (2006)
    ralfie (?)

Universiteit Maastricht (341)
    The_DopeMan (2003)
    nevaeh87
    chriztiaan (2006)
    DR878 (2005)

Anders
    Sven-
    Spyronius (2006: Biomedische Wetenschappen Utrecht, Geneeskunde Utrecht?? Als ze me bij SUMMA in 2009 toelaten)

(staat je naam er niet bij en moet dat wel... meld ff in dit topic )

De bron van de OP vind je hier: http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Geneeskunde
  • "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_44431170
    Bhai: Nee, het waren ook deels open vragen. Qua punten 50-50
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_44431590
    Subtiele tvp.
    pi_44432845
    presentaties zijn bij ons ook soms over de 80 mb. Gewoon pdf van maken. scheelt weer 70 mb
    I used to be schizofrenic, but we're okay now.
    pi_44433700
    . VGT ftw.

91 punten volgens het nakijkformulier
    pi_44433736
    Ok, jij wint
    89 goed en 2.75 aftrek

[ Bericht 6% gewijzigd door intoxicated op 14-12-2006 19:14:02 ]
    "Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
    pi_44433748
    En ik vind dat 161 B moet zijn. Uracil in DNA, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.
    pi_44434005
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 19:05 schreef intoxicated het volgende:
    En ik vind dat 161 B moet zijn. Uracil in DNA, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.
    Uracil kan in DNA alleen voorkomen als een nucleotide gemuteerd raakt, dmv deaminering. Dan wordt cytosine gemuteerd in uracil.

Maar goed, van een presentatie een pdf maken, dat verwacht ik dat ze dat zelf wel kunnen doen, betaal niet voor niets geld aan die uni
    pi_44434172
    quote:
    Ja, dat vond ik ook al zo raar . Ik had ook B.

20 vragen goed btw
      donderdag 14 december 2006 @ 19:21:43 #10
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44434222
    House .
      donderdag 14 december 2006 @ 19:23:05 #11
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44434270
    Van de FP geplukt...
    quote:
    Canadees leeft zonder hartslag
    Gepost door Joop (Athlon_2o0o) - Bron: De Standaard
    Gepubliceerd: donderdag 14 december 2006 @ 18:03
    Een 65-jarige man uit de Canadese provincie Quebec die aan een hartkwaal leed, is de eerste Canadees die zonder hartslag leeft. Na een operatie heeft hij een mechanisch hart gekregen, die op een geleidelijke manier bloed door het lichaam pompt. Dat hebben zijn artsen van het Universitair Ziekenhuis McGill van Montréal laten weten.

Het ingebrachte apparaat heet de Heartmate II. De machine pompt het bloed niet in schokken door het lichaam, maar op een geleidelijke manier. Hierdoor heeft de man geen hartslag. Het apparaat kan een tiental jaar meegaan en zal dan vervangen moeten worden.

De man had een zware hartaanval gekregen en was daardoor niet in staat om een gewone harttransplantatie te ondergaan. Andere patiënten hadden na inbreng van het apparaat nog wel een minimale hartslag. De Canadees geeft er echter weinig om en voelt zich kiplekker. Hij noemt de Heartmate II zijn "kerstcadeau".
      donderdag 14 december 2006 @ 19:40:30 #12
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44434879
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 19:20 schreef Nuna het volgende:

[..]

Ja, dat vond ik ook al zo raar . Ik had ook B.

20 vragen goed btw
    was b fout dan?

Heb die hele vt maar een beetje aangekloot, maakt toch niet uit of ik em voldoende maak of niet. Daarnaast maak ik hem nooit écht serieus, meestal in een uurtje klaar en tot nu toe alleen voldoendes en goedjes. Die hele toets stelt echt geen reet voor

rare vind ik altijd dat er mensen een halve middag voor uittrekken om alle vragen na te lopen om te kijken hoeveel punten ze hebben, en dan aan mij vragen of ik dat ook gedaan heb. Ja, halloo, daar krijgen andere mensen betaald voor, ik ga hún werk niet doen Zie het vanzeneigens wel een keer hoor
    pi_44434958
    quote:
    ja precies, zullen ze wel weer aanpassen met zo'n word document met van dat idiote rtfm commentaar
    pi_44435948
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 19:40 schreef ralfie het volgende:

[..]

was b fout dan?

Heb die hele vt maar een beetje aangekloot, maakt toch niet uit of ik em voldoende maak of niet. Daarnaast maak ik hem nooit écht serieus, meestal in een uurtje klaar en tot nu toe alleen voldoendes en goedjes. Die hele toets stelt echt geen reet voor

rare vind ik altijd dat er mensen een halve middag voor uittrekken om alle vragen na te lopen om te kijken hoeveel punten ze hebben, en dan aan mij vragen of ik dat ook gedaan heb. Ja, halloo, daar krijgen andere mensen betaald voor, ik ga hún werk niet doen Zie het vanzeneigens wel een keer hoor
    Maar mijn punten zijn op 1 hand te tellen, dus zoveel werk is het voor mij niet .
    pi_44437137
    quote:
    Eens . Khad wel meer dingen dat ik dacht .

Ik stouw soms de antwoorden in het formuliertje van het SOOS. Eik was ik me gister kapot aan het vervelen en ging ik toen maar kerstkaarten schrijven en van pure ellende mn VT nakijken
    pi_44437244
    quote:
    Op donderdag 14 december 2006 20:42 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Eens . Khad wel meer dingen dat ik dacht .

Ik stouw soms de antwoorden in het formuliertje van het SOOS. Eik was ik me gister kapot aan het vervelen en ging ik toen maar kerstkaarten schrijven en van pure ellende mn VT nakijken
    SOOS?
    pi_44454714
    bijna vakantie...
    pi_44456142
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 13:18 schreef Singa het volgende:
    bijna vakantie...
    Nog 7 weken
      vrijdag 15 december 2006 @ 15:03:10 #19
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44458085
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 13:56 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Nog 7 weken dagen
    @repeat: http://www.ru.nl/soos/
    pi_44458710
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 13:18 schreef Singa het volgende:
    bijna vakantie...
    Ja over 3 maanden ofzo

Toets over het Complete orgaan-,vaat systeem van mens en dier en ook een stuk van het zenuwstelsel, de dag na m'n zogenaamde vakantie.
    pi_44459209
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 15:03 schreef ralfie het volgende:

[..]

Keuzeblokken zijn stom .

Over 7 weken zit ik met mn dikke kont in downtown warm Natal, op weg naar carnaval in Brazilie .
    pi_44460527
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 15:03 schreef ralfie het volgende:

[..]

hmm, de ru stijgt bij dezen flink in mijn achting. Met die extreem grote samenvatting en die handige uitslaggenerator
    pi_44462259
    Samenvattingen en antwoorden van elk blok op inet, ftw .
    Oefententamens met vragen die letterlijk herhaald worden, op inet, ftw .

RU.
    pi_44462512
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 17:09 schreef fee-tje het volgende:
    Samenvattingen en antwoorden van elk blok op inet, ftw .
    Oefententamens met vragen die letterlijk herhaald worden, op inet, ftw .

RU.
    staan die samenvattingen er ook al op vóór het tentamen? Dat zal toch wel niet?

Iig bij die vgt niet...
    pi_44463620
    tvp
    pi_44463932
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 17:20 schreef Repeat het volgende:

[..]

staan die samenvattingen er ook al op vóór het tentamen? Dat zal toch wel niet?

Iig bij die vgt niet...
    Die van de VGT zou er wel voor de VGT op moeten staan, dat is om te "oefenen".
    Het SOOS publiceert ook oude tentamens van vorig jaar, om te oefenen voor de toets.
    Dus ja, die staan gepubliceerd voor het tentamen.

De antwoorden van de opdrachten en samenvattingen van de blokken staan op een site van een studente, die die antwoorden en samenvattingen weer van andere mensen gekregen heeft. "Even Haasnoot erbij pakken" is zeg maar best wel een veel gehoorde term tijdens werkgroepen . (Ze heet Haasnoot van achteren ).
    pi_44463983
    pi_44464040
    Analyseer ik daar een gefrustreerde rechtenscholier?
    pi_44464189
    Ach face it, een SOA zal hij nooit krijgen
    pi_44477334
    Hmm, gisteren toch maar meegelopen met een co-assistent ipv verpleegkundige . Er was toch niets meer te doen voor mij, maandverband verwisselen kan ik nu wel .
    pi_44482574
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 18:16 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Die van de VGT zou er wel voor de VGT op moeten staan, dat is om te "oefenen".
    Het SOOS publiceert ook oude tentamens van vorig jaar, om te oefenen voor de toets.
    Dus ja, die staan gepubliceerd voor het tentamen.

De antwoorden van de opdrachten en samenvattingen van de blokken staan op een site van een studente, die die antwoorden en samenvattingen weer van andere mensen gekregen heeft. "Even Haasnoot erbij pakken" is zeg maar best wel een veel gehoorde term tijdens werkgroepen . (Ze heet Haasnoot van achteren ).
    tentamenvervalsing is dat
    Bij een vgt gaat het er juist om wat je weet, wat je geleerd hebt in de afgelopen ja(a)r(en), dat moet je helemaal niet voorbereiden... En dan gaat juist bij julie de uni dat stimuleren, wat een zooitje zeg
    pi_44482582
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 09:39 schreef Nuna het volgende:
    Hmm, gisteren toch maar meegelopen met een co-assistent ipv verpleegkundige . Er was toch niets meer te doen voor mij, maandverband verwisselen kan ik nu wel .
    wtf
    pi_44482659
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 09:39 schreef Nuna het volgende:
    Aangezien je volgens mij een vrouw bent, mag ik toch wel hopen dat je dat inmiddels op jouw leeftijd wel kan
    pi_44482927
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 15:00 schreef Repeat het volgende:

[..]

tentamenvervalsing is dat
    Bij een vgt gaat het er juist om wat je weet, wat je geleerd hebt in de afgelopen ja(a)r(en), dat moet je helemaal niet voorbereiden... En dan gaat juist bij julie de uni dat stimuleren, wat een zooitje zeg
    De SOOS is onafhankelijk van de uni he . SOOS is een studentenorganisatie, die reageert op verzoeken van studenten. Er was bijv al jaren een handel in kopiëren van oude tentamens, en dan kun je als studentenorganisatie beter de meest recente publiceren dan mensen laten oefenen met oude tentamens uit 1998 . Er zijn blijkbaar ook mensen die willen oefenen voor een VGT, dus reageert het SOOS daarop .

Ik snap uberhaupt niet dat mensen kunnen zakken voor een VGT, tis niet alsof die eisen nou zo onredelijk hoog liggen ofzo .
    pi_44483020
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 15:16 schreef fee-tje het volgende:

[..]

De SOOS is onafhankelijk van de uni he . SOOS is een studentenorganisatie, die reageert op verzoeken van studenten. Er was bijv al jaren een handel in kopiëren van oude tentamens, en dan kun je als studentenorganisatie beter de meest recente publiceren dan mensen laten oefenen met oude tentamens uit 1998 . Er zijn blijkbaar ook mensen die willen oefenen voor een VGT, dus reageert het SOOS daarop .

Ik snap uberhaupt niet dat mensen kunnen zakken voor een VGT, tis niet alsof die eisen nou zo onredelijk hoog liggen ofzo .
    ah studentenorganisatie. Dan kun je ze idd niks verwijten Maargoed toch blijft het niet de bedoeling. Oude tentamens doorkijken kan ik wel begrijpen dat veel mensen dat handig vinden, ookal doe ik het zelf nooit
    pi_44485746
    Heb jij wel eens een lijk gezien?
    Kom, hup, we moeten de statistieken even omhoog helpen
    pi_44486591
    Ik mis een beetje de casussen. Wie gooit er weer eens eentje in? Dan wordt het topic ook weer lekker snel vol.
    pi_44487618
    Man 63 jr komt met rugpijn.. Pijn is in loop van maanden erger geworden, nu ook aanhoudend in rust. Lasegue negatief. Geen bijzonderheden in vg, slechts hoest door roken.

Wat is het beleid van de HA. Is aanvullend onderzoek geindiceerd? Moet hij deze pt. doorsturen? zo ja, naar wie.
    pi_44488311
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 15:03 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Aangezien je volgens mij een vrouw bent, mag ik toch wel hopen dat je dat inmiddels op jouw leeftijd wel kan

Bij een kraamvrouw natuurlijk.
    pi_44489242
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 18:34 schreef gohan16 het volgende:
    Man 63 jr komt met rugpijn.. Pijn is in loop van maanden erger geworden, nu ook aanhoudend in rust. Lasegue negatief. Geen bijzonderheden in vg, slechts hoest door roken.

Wat is het beleid van de HA. Is aanvullend onderzoek geindiceerd? Moet hij deze pt. doorsturen? zo ja, naar wie.
    doorsturen voor foto'tje ivm eventuele ingezakte wervel ofzo? Nouja, je kan iig die foto altijd maken, zie je vanzelf wel wat eruit komt
      zaterdag 16 december 2006 @ 19:44:25 #41
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_44489281
    TVP
    Ouderdom is ook slecht voor de gezondheid!
      zondag 17 december 2006 @ 10:27:11 #42
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44501176
    quote:
    Op zaterdag 16 december 2006 19:42 schreef Repeat het volgende:

[..]

doorsturen voor foto'tje ivm eventuele ingezakte wervel ofzo? Nouja, je kan iig die foto altijd maken, zie je vanzelf wel wat eruit komt
    De patient moet hoesten (door roken, hoe weten ze dat?), zou ook iets met longen kunnen zijn. Longonsteking (old mans friend) kan ook rugpijn geven. Verschillende kankers (botmeta's door longkanker?) ook. Ook hiervoor kun je een x-th maken. Ik zou niet weten wat het meest logische in dit geval is
      zondag 17 december 2006 @ 11:04:21 #43
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_44501486
    ben dr weer.
    pi_44502137
    quote:
    Op vrijdag 15 december 2006 18:16 schreef fee-tje het volgende:
    [..]
    Haha, die kom ik wel eens tegen als ik wat Google
      zondag 17 december 2006 @ 12:26:49 #45
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_44502951
    quote:
    Op zondag 17 december 2006 10:27 schreef ralfie het volgende:

[..]

De patient moet hoesten (door roken, hoe weten ze dat?), zou ook iets met longen kunnen zijn. Longonsteking (old mans friend) kan ook rugpijn geven. Verschillende kankers (botmeta's door longkanker?) ook. Ook hiervoor kun je een x-th maken. Ik zou niet weten wat het meest logische in dit geval is
    Je hebt het wel goed. Longcarcinoom met botmetastase. Ik weet zelf ook niet in hoeverre je een X-Lumbaal-cervicaal doet. In geval van niet-specifieke rugpijn, verhoogt dit de morbiditeit. Gezien de alarmsymptomen, zou ik wel een X-lum-cerv. doen. Hier zul je waarschijnlijk een proces zien, evt. boterosie. Bij een man zou ik een X-thorax doen. Bij een vrouw ook een mammogram gedaan kunnen worden.

Alarmsignalen voor maligniteit.
    Begin van lagerugpijn na 50e levensjaar, continue pijn onafhankelijk van houding of bewegen, nachtelijke pijn, algehele malaise, maligniteit in de voorgeschiedenis, onverklaard gewichtsverlies, verhoogde BSE.

Ok.

Bij de X-thorax word er verschillende densiteiten gezien rond de hillus.

Wat is de volgende stap in de diagnostiek? Hoe zal de behandeling eruit zien?
    pi_44505945
    Oh ik dacht eigenlijk TBC met haarden in het skelet, en dan zou ik een mantouxje doen
    pi_44531850
    Sensatie hoor, op de maandagmorgen 10 over half 9
    pi_44534850
    Toen lag ik nog zooo lekker te slapen
    pi_44535004
    Het was het zoooo waard
      maandag 18 december 2006 @ 13:42:10 #50
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_44535558
    Wat hadden jullie voor iets? Wat voor blok hebben jullie nu?

Btw: hebben jullie een reclamebord in Leiden van dit topic. Leiden is echt veel te veel vertegenwoordigd.
    pi_44535742
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 13:24 schreef Repeat het volgende:
    Het was het zoooo waard
    Oh, 08:40, dat klinkt wel als de tijd voor een meeloopspreekuur
    Welke afdeling?
    pi_44535747
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 13:42 schreef gohan16 het volgende:
    Btw: hebben jullie een reclamebord in Leiden van dit topic. Leiden is echt veel te veel vertegenwoordigd.
    Jazeker.
    pi_44535866
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 13:48 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Oh, 08:40, dat klinkt wel als de tijd voor een meeloopspreekuur
    Welke afdeling?
    Ik zal de situatie schetsen:

8.30: het college begon in lumc1. Iedereen was doodstil en zat aandachtig naar het verhaal van de spreker te luisteren.
    8.35: via de boveningang kwamen nog wat verlate studenten binnen.
    8.40: er kwam nog iemand binnen via de boveningang, ook te laat dus. Deze persoon struikelde bovenaan de trap en flikkerde keihard naar beneden. Achteruit, met meerdere koprollen zo de hele trap af.

Iedereen geschokt want ze viel echt onwijs hard die trap af. Toen bleek dat ze dr rug niet gebroken had moest iedereen ineens wel lachen

[ Bericht 4% gewijzigd door Repeat op 18-12-2006 13:59:33 ]
    pi_44536416
    Au!
    pi_44536499
    haastige spoed is zelden goed!!
    Maar die trap van LUMC1 is ook erg naar... loop er altijd maar voorzichtig af

Maar stel dat er wat ernstigs zou zijn gebeurd, ze lag hemelsbreed zo'n 50meter van de EHBO af
    Dr. Plien, voor al uw problemen!
    pi_44536519
    Ha, dan moet de GGD je letterlijk komen halen, er komt geen SEH-arts aangelopen, al zak je in de entreehal in mekaar...
    pi_44537195
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 14:18 schreef intoxicated het volgende:
    Ha, dan moet de GGD je letterlijk komen halen, er komt geen SEH-arts aangelopen, al zak je in de entreehal in mekaar...
    zou het? lijkt me sterk eerlijk gezegd...
    pi_44537574
    Aldus onze WG-docent bij het blok Trauma
    Dat blok is echt leuk, ga jij geweldig vinden
    pi_44537909
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 14:49 schreef intoxicated het volgende:
    Aldus onze WG-docent bij het blok Trauma
    Dat blok is echt leuk, ga jij geweldig vinden
    Zou kunnen hoor, maar dat zijn dan "Amerikaanse" taferelen waar wij hier met ons sociale gedoe zo van walgen...

Lijkt me ook ja, dat boek acute geneeskunde heb ik ook al zitten doorkijken, lijkt me erg interessant allemaal Een van de eerste dingen die ik echt leuk vind.
      maandag 18 december 2006 @ 15:00:41 #60
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44537957
    Half uur later gaat ze opeens out met een subduraal hematoom ...
    pi_44538007
    Epiduraal.

Wekadvies tijdens de colleges
    pi_44538044
    wat is er mis met subduraal?
    pi_44538076
    Hij had het over een lucide interval waarna ze weer out gaat. En dat heb je toch bij een epiduraal hematoom?
    pi_44538120
    tis geen subduraal

(waarom zijn er geen dokter-emoticons....)
    pi_44538131
    ze was niet eerst buiten bewustzijn hoor dus iig geen sprake van lucide interval

maargoed al die symptomen van die verschillende hematomen ken ik ook niet
    pi_44542605
    Verdomme. Vanmorgen keihard van mijn fiets gevallen . Het scheelde niet veel of ik was op de stoeprand gevallen met mijn hoofd. Gelukkig is alles oke enzo nu, behalve dikke knie + zeer hoofd .

Maaaar, vanmiddag ook meegekeken bij een keizersnede!
    Dat maakt mijn dag weer goed .
      maandag 18 december 2006 @ 18:42:16 #67
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44545823
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 17:05 schreef Nuna het volgende:
    Verdomme. Vanmorgen keihard van mijn fiets gevallen . Het scheelde niet veel of ik was op de stoeprand gevallen met mijn hoofd. Gelukkig is alles oke enzo nu, behalve dikke knie + zeer hoofd .

Maaaar, vanmiddag ook meegekeken bij een keizersnede!
    Dat maakt mijn dag weer goed .
    half nijmegen is van zijn fiets gevallen, ze gingen vanmorgen met bosjes
    pi_44549613
    vriest het daar op het platteland al ofzo?
      maandag 18 december 2006 @ 20:57:48 #69
    139820 mol_air
    Jus ex injuria non oritur
    pi_44551084
    ja, ze hebben daar een landklimaat toch?
    pi_44556964
    Nijmegen? Dat ligt toch praktisch in Polen?
    pi_44559797
    En dan zitten we te zeiken over klimaatverandering?
    pi_44613492
    Vrijdagochtend weer tentamen
    En dan vakantie
    pi_44613619
    Van je fiets vallen...oke... weet je iig dat de zwaartekracht het nog doet!
    pi_44613971
    quote:
    Op woensdag 20 december 2006 22:57 schreef intoxicated het volgende:
    Vrijdagochtendmiddag weer tentamen
    En dan vakantie
    pi_44614070
    pi_44614137
    pi_44614307
    Aah, vandaag weer een oud lijk gezien, letterlijk en figuurlijk.
    pi_44616185
    quote:
    Artikel uit 1992 Oude troep.

Dit is pas au

http://www.learningradiol(...)domenvolvulussig.JPG

Even voor de quasi geneeskundigen onder ons . Zo hoort het er uit te zien:

http://www.learningradiol(...)s1/Abdomennormal.jpg

Let ook even op het mooie "artefact". Muntje in de broek ofzo. Of een ingeslikte knoopbatterij
    pi_44620058
    quote:
    Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef intoxicated het volgende:
    Nijmegen? Dat ligt toch praktisch in Polen?
    Nijmegen ligt over een paar jaar aan Zee
    pi_44621633
    quote:
    Dat het er niet normaal uitziet lijkt me duidelijk, maar wat is het precies?
    pi_44621802
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 10:45 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dat het er niet normaal uitziet lijkt me duidelijk, maar wat is het precies?
    Zeg luiwammes, 2 seconden googlen en je had het al geweten

Maar goed, zelfs ik zag dat die colon niet echt liep zoals hij moet lopen, dus bij deze de definitie:
    quote:
    A volvulus -- in this case occurring in childhood -- is a twisting of the bowel with obstruction of the flow of material through the bowel, variable loss of blood supply, and possible tissue death.
      donderdag 21 december 2006 @ 16:20:05 #82
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44631110
    Ik heb morgen in een presentatie een stelling te verdedigen:
    quote:
    Na een positieve test op een BRCA mutatie moet een arts aandringen op profylactische mastectomie
    Nu heb ik hier natuurlijk al een mooi lijstje met voor- en tegenargumenten voor mezelf gemaakt voor de discussie, maar als jullie nog input hebben zou dat misschien nog handig zijn . Dus wat vind je ervan ?
    pi_44631376
    he, brca, laat ik daar nu net over aan het leren zijn (oa).

je hebt toch pas een probleem als er nog een brca gen muteert (omdat het een suppressorgen is), dus opzich heb je dan wel verhoogde kans op kanker, maarja... toch? * Repeat test eigen kennis, morgen tentamen
      donderdag 21 december 2006 @ 17:31:08 #84
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44633268
    Ja, je moet een germline mutatie en een tweede mutatie krijgen voordat er kanker kan ontstaan.

Maar mensen met geerfde BRCA mutatie hebben zo'n 60-85% kans op het ontwikkelen van borstkanker (we laten eierstokkanker en dergelijke even buiten beschouwing) en de diagnose van kanker vindt gemiddeld 20 jaar eerder plaats dan bij vrouwen zonder deze mutatie.

Je kunt je ook wel voorstellen dat gedurende je leven de kans wel groot is dat er ergens bij een borstweefsel cel een celbeschadiging plaats vindt waardoor een mutatie optreedt in een BRCA gen. Van BRCA1 zijn er meer dan 500 mutaties geindentificieerd en bij BRCA2 meer dan 300.
      donderdag 21 december 2006 @ 17:38:05 #85
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44633453
    Maar dat is geen antwoord dus he... .
    pi_44633873
    Een arts is verplicht om volgens de WGBO de risico's van deze mutatie te vertellen. Maar het blijft een advies. Aandringen kan en mag altijd., maar de patient heeft het laatste woord. Het is vergelijkbaar met roken. Je kan wel blijven aandringen, maar als een patient toch blijft roken dan houdt het eens op. Je kan niet al je tijd daar in blijven steken. Daarnaast loopt me spreekuur dan ook weer uit en mis je net die lekkere taart van die dokterassistente die jarig is. Ook daar moet je aan denken
      donderdag 21 december 2006 @ 18:35:00 #87
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44634824
    Naja, hetgeen wat in onze stelling moet leiden tot discussie is dat artsen moeten aandringen in plaats van louter adviseren. Ergo wij vinden dat profylactische mastectomie beter is dan een afwachtend beleid of alternatieve behandelingen (chemo bijv.).
    pi_44635259
    Ja maar aandringen heeft m.i. een grens. De patient heeft het laatste woord. Uiteraard is een profylactische mastectomie beter dan de andere opties, omdat je de levensverwachting verhoogt. Maar dit is een feit. Ik denk dat je dat niet echt als een argument kan aanvoeren vanuit een medisch inzicht. Aangezien dat de reden is dat een arts ook moet aandringen. De patient heeft hier de keuze en daar gaat het om.
    pi_44637251
    Volgens mij moet je nooit aandringen. Als jij duidelijk uitlegt wat de voors en tegens zijn, wat de behandeling inhoudt ed. is dat helemaal niet nodig...
    pi_44641688
    Ik denk dat je als best een persoonljike voorkeur uit mag spreken voor een bepaalde keuze in sommige gevallen, en afhankelijk van de situatie mag je dit zeker ook wel uitbreiden tot aandringen. Als een patiënt op oneigenlijke argumenten een uit medisch oogpunt slechte beslissing willen nemen, dan is aandringen volgens mij alleen maar juist.
    Neem bijvoorbeeld een casus van een overigens gezonde 30-jarige man met vrouw en twee jonge kinderen, met dreigende respiratoire insufficientie op basis van een pneumonie post-operatief ofzo. Intuberen en beademen voor een aantal dagen kan dan een leven redden. Maar wat als die patient net zijn vader met terminale kanker heeft zien heeft overlijden na wekenlang op een IC aan de beademing te hebben gelegen. Dan zou het heel kunnen dat deze jonge man dit zo vreselijk vond en op basis hiervan nooit aan een beademinsapparaat wil.
    Wat dan? Zijn wens respecteren, gebaseerd op een geheel andere casus waarbij hij emotioneel erg betrokken was en genomen in een acuut en angstig moment, en hem laten overlijden?? Ik denk dat aandringen dat het minste is wat je moet doen, en er is imo zeker ook wel wat voor te zeggen om, als hij blijft weigeren en zijn bewustzijn verliest, toch te intuberen.
    Het ultieme doel is zorgen voor het welzijn van patienten. Het behoeden voor slechte keuzes is een onderdeel hiervan, maar eentje waarbij je absoluut voorzichtig moet balanseren en niet te zwart/wit moet denken.

Overigens een aanrader: het boek Complications van Atul Gawande, waaruit ik deze casus heb gehaald. Geschreven door een chirurg in opleiding uit de VS, met als thema onzekerheid in de geneeskunde. Voor de Leidenaren: oa te leen in het Walaeus.
    pi_44642598
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 22:10 schreef Asclepius het volgende:
    er is imo zeker ook wel wat voor te zeggen om, als hij blijft weigeren en zijn bewustzijn verliest, toch te intuberen.
    Daar zou je denk ik niet mee weg komen, als een verder mentaal competente patiënt geen consent geeft en het zelfs expliciet weigert.
    pi_44642985
    Precies, daar ben ik het met intoxicated eens, als die gast helder van geest is hoeft ie niet eens een reden op te geven om behandeling te weigeren. En als ie met een (in jouw ogen) onzinreden komt kan dat ook, tenzij het natuurlijk doorslaat en jij denkt dat hij echt niet meer voor zichzelf kan beslissen.

Maar in zo'n situatie moet je de noodzakelijkheid uiteraard wel ernstig benadrukken, met goede argumenten, maar het blijft zijn keus...
    pi_44643211
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 22:50 schreef Repeat het volgende:
    Precies, daar ben ik het met intoxicated eens, als die gast helder van geest is hoeft ie niet eens een reden op te geven om behandeling te weigeren. En als ie met een (in jouw ogen) onzinreden komt kan dat ook, tenzij het natuurlijk doorslaat en jij denkt dat hij echt niet meer voor zichzelf kan beslissen.

Maar in zo'n situatie moet je de noodzakelijkheid uiteraard wel ernstig benadrukken, met goede argumenten, maar het blijft zijn keus...
    Ik denk zelfs als de beste man/vrouw niet meer voor zichzelf kan beslissen, dat zelfs dan nog een arts niet een beslissing mag nemen, eerst zijn familie nog lijkt me.

Volledig offtopic, maar toch wel het vermelden waard, ik heb een hekel aan mezelf, ben nog steeds niet af van die kut HBO mentaliteit, zo dat is er ook weer uit.

[ Bericht 4% gewijzigd door Spyronius op 21-12-2006 23:03:16 ]
    pi_44643268
    Goh, een genuanceerd antwoord van Repeat Ik had verwacht: "Midazolam erin, intuberen, en niet zeiken"
    pi_44643675
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 22:55 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Ik denk zelfs als de beste man/vrouw niet meer voor zichzelf kan beslissen, dat zelfs dan nog een arts niet een beslissing mag nemen, eerst zijn familie nog lijkt me.

Volledig offtopic, maar nog wel het melden waard, ik heb een hekel aan mezelf, ben nog steeds niet af van die kut HBO mentaliteit, zo dat is er ook weer uit.
    hoe dat zit weet ik niet precies, familie of arts
    Als er geen familie (ter plaatse) is mag de arts het iig beslissen.
    pi_44643704
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 22:57 schreef intoxicated het volgende:
    Goh, een genuanceerd antwoord van Repeat Ik had verwacht: "Midazolam erin, intuberen, en niet zeiken"
    Haha
    pi_44643799
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 23:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

Ja, familie eerst en dan pas de arts. Ook binnen de familie is er een rang. Getrouwde partner heeft meer bevoegdheid dan ouders etc.
    pi_44644028
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 23:08 schreef Repeat het volgende:

[..]

Is dat niet alleen het geval bij acute levensbedreigende situaties?
    pi_44644179
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 23:18 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Is dat niet alleen het geval bij acute levensbedreigende situaties?
    Nee. Je ziet het juist meer bij chronisch zieke patienten die opgenomen zijn en als maar verslechteren. Denk aan alle behandelingen staken enzo.
      donderdag 21 december 2006 @ 23:57:01 #100
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44645425
    Mocht ik ooit dokter worden die als doel heeft mensenlevens te redden dan had ik die vent in bovenstaand verhaal alsnog geintubeerd als ik zeker zou weten dat dat het verschil tussen dood en leven met volledig herstel zou zijn.
    pi_44645481
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 23:57 schreef Kang-He het volgende:
    Mocht ik ooit dokter worden die als doel heeft mensenlevens te redden dan had ik die vent in bovenstaand verhaal alsnog geintubeerd als ik zeker zou weten dat dat het verschil tussen dood en leven met volledig herstel zou zijn.
    met het risico om achterin de medisch contact te komen?

en ga je dan jehova's tóch bloed geven?
      vrijdag 22 december 2006 @ 01:54:11 #102
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44647859
    Nee, die vent is gewoon dom bezig omdat hij zich laat beinvloeden door een compleet andere situatie, namelijk die van een familielid met een andere aandoening. Overigens denk ik dat het nooit zo ver zou laten komen, gewoon met rest van dat gezin druk zetten .

Een Jehova heeft voor een religie gekozen en geeft al vanaf het begin aan dat zij geen bloed zouden willen. Is ook een domme beslissing, vertrouwen op een of ander oud boek, maar het is niet echt vergelijkbaar.

Tevens denk ik dat je door de eerste vent minder snel wordt aangeklaagd .
      vrijdag 22 december 2006 @ 03:53:43 #103
    119987 Bhai
    Quidquid discis, tibi discis!
    pi_44648794
    Heerlijk vak is het, ethiek.

Ik denk dat ik maar voor het keuzevak ethiek ga, een paar van dit soort cassusen en ik ben klaar
    pi_44649448
    Nog een paar uur
    pi_44651246
    quote:
    Op vrijdag 22 december 2006 06:49 schreef intoxicated het volgende:
    Nog een paar uur
    idd, maar ik post dit om 10 uur
    pi_44651754
    quote:
    Op vrijdag 22 december 2006 09:55 schreef Repeat het volgende:

[..]

idd, maar ik post dit om 10 uur
    haha, ik heb lekker al vakantie
    pi_44653524
    ik ook muahahaha
      vrijdag 22 december 2006 @ 16:10:08 #108
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44660804
    quote:
    Op donderdag 21 december 2006 23:59 schreef Repeat het volgende:

[..]

met het risico om achterin de medisch contact te komen?

en ga je dan jehova's tóch bloed geven?
    Stel een Jehova's getuige komt op de OK. In elkaar geslagen door een van zijn 'klanten'. Gast zelf is buiten westen, zijn boek nog in de handen geklemd. Hij heeft zodanig letsel dat hij een bloedtransfusie NODIG heeft. Geen transfusie=dood. Zijn collega-getuige herrinnert u eraan dat jehova's geen bloedtransfusie mogen hebben. Wel of geen bloed geven, aan jouw de keus? wat doe je?
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    pi_44661322
    quote:
    Op vrijdag 22 december 2006 16:10 schreef ralfie het volgende:

[..]

Stel een Jehova's getuige komt op de OK. In elkaar geslagen door een van zijn 'klanten'. Gast zelf is buiten westen, zijn boek nog in de handen geklemd. Hij heeft zodanig letsel dat hij een bloedtransfusie NODIG heeft. Geen transfusie=dood. Zijn collega-getuige herrinnert u eraan dat jehova's geen bloedtransfusie mogen hebben. Wel of geen bloed geven, aan jouw de keus? wat doe je?
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    Ik zou het denk ik ook doen, volgens mij leg je als arts toch een eed af, daarnaast mensen die in sprookjes geloven zijn toch niet voor reden vatbaar
    pi_44661438
    De eed heeft geen enkele juridische of zelfs maar morele waarde
      vrijdag 22 december 2006 @ 16:54:00 #111
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44661771
    Nee, die is maar symbolisch eigenlijk. Maar ik blijf het toch vreemd vinden dat er een wet is die je dwingt in dat geval die Jehova's getuige een transfusie te geven. Ik weet niet eens meer welke wet het precies was, maar het is het enige wat me van het hele 'stelsel gezondheidszorg' blok is bijgebleven
    pi_44661971
    Volgens mij mag je dan toch geen bloedtransfusie geven...

Even veel beter nieuws:

* Repeat heeft infectious diseases gehaald

Is dat nog eens een goed begin van je vakantie

voor als het nog niet duidelijk was; het was fucking moeilijk en had het erg slecht gemaakt (zoals iedereen trouwens )
    pi_44662354
    Trouwens bij die johova's is iedereen toch een broeder/zuster van elkaar, dus als z'n collega getuige zegt dat hij het niet mag, dan mag iedereen in de OK rustig koffie gaan drinken en wachten totdat hij klaar is om naar het mortuarium gebracht te kunnen worden
    pi_44662777
    quote:
    Op vrijdag 22 december 2006 17:20 schreef Spyronius het volgende:
    Trouwens bij die johova's is iedereen toch een broeder/zuster van elkaar, dus als z'n collega getuige zegt dat hij het niet mag, dan mag iedereen in de OK rustig koffie gaan drinken en wachten totdat hij klaar is om naar het mortuarium gebracht te kunnen worden
    Ik dacht dat je hem bloed geeft, behalve als ie zelf persoonlijk zegt dat ie niet wil, of als ie iets bij zich draagt waarop recent is aangegeven dat ie geen bloed wil. Dat zijn collega zegt dat ie Jehova is, is bijzaak.

(Zou ik ook zeggen over mn man, wetende dat ie een levensverzekering van een half ton heeft )
    pi_44663030
    quote:
    Op vrijdag 22 december 2006 16:10 schreef ralfie het volgende:

[..]

SPOILER
    Gewoon niet moeilijk doen. Op dat moment heb ik gewoon last van een spontane bilaterale geleidingsdoofheid en heb die collega niet goed verstaan. Dat boek herken ik ook niet als een Jehova's boek. Gewoon bloed geven dus.
      vrijdag 22 december 2006 @ 19:21:55 #116
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_44665060
    Gewoon bloed geven. Als je niet handelt, zul je aangeklaagd kunnen worden. Andersom niet dacht ik. Niet alleen hierom, maar ook gewoon het redden van een leven.
    pi_44669773
    Ojee, ik heb weer wat ergs gedaan
    pi_44672031
    quote:
    Op vrijdag 22 december 2006 22:27 schreef intoxicated het volgende:
    Ojee, ik heb weer wat ergs gedaan
    Auto-intoxicatie met PCM?
    pi_44678711
    Neehoor
    pi_44678729
    quote:
    Op vrijdag 22 december 2006 17:52 schreef DDM het volgende:

[..]

Gewoon niet moeilijk doen. Op dat moment heb ik gewoon last van een spontane bilaterale geleidingsdoofheid en heb die collega niet goed verstaan. Dat boek herken ik ook niet als een Jehova's boek. Gewoon bloed geven dus.
    pi_44702310
    quote:
    http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_onderwijs.nsf/p-WebFSStart!OpenPage&h=0&body=4B1B8EE199B6A8B8C1256F25004F27B3 :
    "Indien de arts bij acute omstandigheden bij wilsonbekwame kinderen < 16 jaar, waarbij geen schriftelijke verklaring van de minderjarige aanwezig is en waarbij de wettelijke vertegenwoordiger geen toestemming voor transfusie geeft, zo ernstig in gewetensnood komt, kan overwogen worden om via een gerechtelijk bevel (bijv. het tijdelijk schorsen van de uitoefening van het ouderlijk gezag) een behandeling af te dwingen."
    pi_44704753
    quote:
    Op zondag 24 december 2006 12:04 schreef intoxicated het volgende:

[..]

alsof die schriftelijke verklaring van die minderjarige enig nut zou hebben als die aanwezig was...
    pi_44739119
    Hoeveel borg heb ik ooit betaald voor die LUMC pas? Want ze gaan me vast over een aantal jaar naaien door me dit niet terug te geven. Ben het zelf vergeten
    pi_44739653
    15 euro voor de pas en evt. ook 40 euro voor een witte jas op die pas.
    pi_44739665
    schrijf ik even op, anders gaan ze me zeker naaien.
      maandag 25 december 2006 @ 23:10:51 #126
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44740806
    Eerste kerstdag, en jij denkt aan je borg van je LUMC pas ?
    pi_44744834
    quote:
    Op maandag 25 december 2006 23:10 schreef Kang-He het volgende:
    Eerste kerstdag, en jij denkt aan je borg van je LUMC pas ?
    dit soort dingen bedenk ik me 's nachts. Maarja ik ben niet zo triest dat ik het dan ga posten, dus dan schiet het me een paar dagen later ineens weer te binnen

doe ik het dus nu alsnog
      dinsdag 26 december 2006 @ 03:25:44 #128
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44745128
    Ach ja, als je toch nog wakker bent...
      dinsdag 26 december 2006 @ 03:28:40 #129
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44745149
    En ik zie dat de snelheid van je darmen je ook nog op dit tijdstip bezighoudt ...
    pi_44762974
    En het is nog steeds vakantie

woensdag 27 december 2006 @ 09:29:27 #131
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44763017
    quote:
    Op woensdag 27 december 2006 09:24 schreef intoxicated het volgende:
    En het is nog steeds vakantie

.
      zaterdag 30 december 2006 @ 13:32:31 #132
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44854589
    Iemand dit toevallig:

A.Hardon, P.Boonmonghon, P. Streefland, M.I. Tan e.a,
    Applied Health research. Anthropology of health and health care.
    Het Spinhuis 2001; pp. 155-159.

Anders vrees ik dat ik binnenkort naar de medische bieb mag...
    pi_44897216
    Repeat, heb je gevraagd of je vanavond mag helpen op de SEH? Lijkt me voor jouw toch wel de ideale avond, handje hier, oogje daar....

Voor de rest alvast goede jaarwisseling gewenst.
    pi_44898740
    Het zelfde teruggewenst Spyronius

Voor de mensen die zich geroepen voelen om iemand te helpen met het verkrijgen van anatomisch inzicht, het volgende topic:

Wat zit er in je zak?
    pi_44906946
    Mensen die bezig zijn met co-schappen of binnenkort daarmee zullen beginnen:

Hebben jullie al gekeken naar opleidingsplaatsen na je artsexamen? Want de berichten van het laatste jaar zijn toch wel schrikbarend. Heb al heel wat artikelen gelezen ook waarin verteld wordt dat sommige basisartsen zelfs 10 jaar verschillende baantjes moeten doen voordat ze uiteindelijk een opleidingsplaats vinden voor bijvoorbeeld chirurgie...

Zijn er al plannen voor de toekomst om het overschot aan basisartsen aan te pakken...of beter gezegd doorstroming naar opleidingsplekken te verbeteren.
    pi_44907029
    Goed begin: Niet elke keer maar de numerus fixus uitbreiden. Daar schiet je namelijk niks mee op, behalve dat 100'en mensen jaarlijks 6 jaar van hun leven weggooien omdat ze idd geen opleidingsplaats vinden...

En natuurlijk: Gelukkig 1997 allemaal!
    pi_44908345
    En kan iemand mij uitleggen waarom artsen er vaak uitzien als sloebers terwijl ze tot wel 4 keer zoveel verdienen als een manager?
      maandag 1 januari 2007 @ 06:27:33 #138
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44909653
    Gelukkig nieu jaar!
    pi_44910547
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 01:38 schreef obl het volgende:
    Mensen die bezig zijn met co-schappen of binnenkort daarmee zullen beginnen:

Hebben jullie al gekeken naar opleidingsplaatsen na je artsexamen? Want de berichten van het laatste jaar zijn toch wel schrikbarend. Heb al heel wat artikelen gelezen ook waarin verteld wordt dat sommige basisartsen zelfs 10 jaar verschillende baantjes moeten doen voordat ze uiteindelijk een opleidingsplaats vinden voor bijvoorbeeld chirurgie...

Zijn er al plannen voor de toekomst om het overschot aan basisartsen aan te pakken...of beter gezegd doorstroming naar opleidingsplekken te verbeteren.
    Volgens mij moet je gewoon, als je klaar bent en geen opleidingsplek kan vinden, je horizon verbreden en uit nederland vertrekken.

Trouwens een meisje die ik ken en daar de vader van is orthopedisch chirurg, maar die zegt zelfs dat als hij kandidaten tegenkomt die boven een bepaalde leeftijd zitten dat ze direct worden afgewezen.

Ik denk trouwens ook dat een beetje netwerken ook geen kwaad kan.
      maandag 1 januari 2007 @ 12:41:22 #140
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44911473
    Het leven is hard

Anyway, heb tijdens PKO1 een arts ontmoet die wel een goed woordje voor me zou doen mocht ik de ortopedische chirurgie in gaan. Hoop dat dat nog steeds geldt
    pi_44912324
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 12:41 schreef ralfie het volgende:
    Het leven is hard

Anyway, heb tijdens PKO1 een arts ontmoet die wel een goed woordje voor me zou doen mocht ik de ortopedische chirurgie in gaan. Hoop dat dat nog steeds geldt
    Ik ken er ook 1, maar ik hoop dat de beste man nog orthopedisch chirurg is, als ik ooit eenmaal basisarts ben
    pi_44916279
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 11:35 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Volgens mij moet je gewoon, als je klaar bent en geen opleidingsplek kan vinden, je horizon verbreden en uit nederland vertrekken.

Trouwens een meisje die ik ken en daar de vader van is orthopedisch chirurg, maar die zegt zelfs dat als hij kandidaten tegenkomt die boven een bepaalde leeftijd zitten dat ze direct worden afgewezen.

Ik denk trouwens ook dat een beetje netwerken ook geen kwaad kan.
    Tuurlijk ik ga er zeker vanuit dat je moet netwerken. Maar ik ben bang dat zelf dat in vele gevallen niet genoeg zal zijn. Vooral in de randstad! In het zuiden en noorden zijn er genoeg perifere ziekenhuizen waar je dan nog terecht kan komen. Maar randstad is echt te druk; UvA, VU, Erasmus, Leiden, UU. Concurrentie is moordend gewoon.
    Mensen wachten zelfs een half jaar om überhaupt met co-schappen te beginnen laat staan opleidingsplek daarna.

En buitenland is zeker interessant, Engeland lijkt me het meest interessant er is ook wel een behoefte aan artsen daar niet van. Maar ik snap dan weer niet waarom regeringen het dan zo moeilijk moeten maken voor kennismigranten. Zoveel administratie, procedures etc die nergens voor nodig zijn.
    pi_44916403
    In medisch contact van augustus:
    quote:
    Leliefeld: ‘Historisch gezien gaat 15 procent van de basisartsen niet door naar een vervolgopleiding, terwijl ruim 90 procent van hen dat wel wil. Het aantal basisartsen dat niet kan gaan doen wat zij wilden, kan gaan oplopen.’
    Populaire specialismen als kindergeneeskunde, heelkunde en interne geneeskunde leiden nu al minder artsen op. In 2005 zullen er volgens Leliefeld ongeveer 45 kinderartsen worden opgeleid, dat waren er eerst nog bijna 90 per jaar. Ook de chirurgen gaan het aantal opleidingsplaatsen verminderen. (MM)
    45 opleidingsplekken voor kindergeneeskunde per jaar! Ben ik dan de enige die dit schrikbarend laag vindt ?

De oplossing voor dit allemaal wat ze nu hebben is dat ze hopen dat artsen toch op tijd op pensioen zullen gaan, want velen gaan toch langer door dan verwacht omdat het natuurlijk een mooie vak is. En vele artsen zullen meer part-time gaan werken waardoor meer uren vrijkomen.
    Laten we maar hopen dat het goed komt met dit mooie vak.
    pi_44916755
    Ja, maar Kindergeneeskunde is wel een heel slecht voorbeeld. Het is al een aantal jaar zo dat je hier moeilijk in komt. Ook als je gepromoveerd bent. Voor de overige opleidingen valt dat mee. Ik ga binnenkort mijn sollicitatiebrieven versturen voor een opleidingsplek dan wel Agnio Interne Geneeskunde. Heb nu een netwerk opgebouwd en die kan je dan als referenties gebruiken.

En iedereen een gelukkig nieuwjaar natuurlijk
    pi_44918026
    Wordt dat trouwens niet soms ook vereist, dat je voordat je een opleidingsplek in aanmerking komt, eerst minimaal een jaartje als agnio moet hebben gewerkt?
    pi_44918343
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 17:30 schreef Spyronius het volgende:
    Wordt dat trouwens niet soms ook vereist, dat je voordat je een opleidingsplek in aanmerking komt, eerst minimaal een jaartje als agnio moet hebben gewerkt?
    Het is een pré en geen eis. Je kan het altijd proberen.
    pi_44919527
    Op dit moment valt het nog wel mee ja, een vriend van mij is ook binnenkort klaar en gaat cardiologie proberen.

Maar over 3-6 jaar wordt het heel moeilijk denk ik. De smoes van 'vergrijzing' wordt altijd gebruikt en dat daarom ook wel meer artsen nodig zijn. Maar ik geloof daar niet zoveel van, want je ziet het nu ook al dat ze komen met opleidingen als physisian assistent en de vele arts-assistenten etc om zo veel arbeid goedkoop te laten verrichten.

Trouwens ik zou het niet erg vinden als ik een jaar als AGNIO aan de slag moest, als het maar binnen de specialisme zou zijn die ik graag wil als vervolgopleiding. Bovendien neem je dat jaartje vaak mee als je gaat solliciteren voor die aios vacature en kan je zo een stap in de ladder overslaan geloof ik. Ik heb laatst zitten kijken naar de CAO's van AIO's en je begint vaak rond de 2750, nou vroeg ik me ook af of overwerkuren en ORT wel wordt uitbetaald. Want dan wordt het nog een salaris die zeer goed te doen is. Anders is het nogal laag, vind ik persoonlijk.
    Ff voor de duidelijkheid ik doe het niet voor het geld, maar dat soort dingen zijn natuurlijk wel belangrijk. Al helemaal als je 6 jaar hebt moeten bikkelen.
    pi_44921060
    Kijk anders hier eens obl:

http://www.geneeskundestudent.nl/werk/financien.php

Overigens ben ik niet echt content met een bedrag van 2750 euro. Netto hou je iets van 1642,18 euro over. Het gaat me niet zo zeer om de hoeveelheid, maar meer om het feit dat mensen die geen geschoold werk hebben maar een paar 100 euro minder verdienen. Daarnaast moeten wij een soort inhaalslag hebben. Aangezien de meeste mensen op onze leeftijd al vele jaren een full-time betaalde baan hebben.
    pi_44921428
    Volgens mij zeggen ze al jaren dat het over 3-6 jaar moeilijker wordt, mocht dit wel zo zijn, dan zal ik er mee te maken krijgen, maarja dat is dan maar het risico wat ik wil nemen, had ik maar eerder me moeten omscholen.
    pi_44923319
    quote:
    Op maandag 1 januari 2007 19:21 schreef DDM het volgende:
    Kijk anders hier eens obl:

http://www.geneeskundestudent.nl/werk/financien.php

Overigens ben ik niet echt content met een bedrag van 2750 euro. Netto hou je iets van 1642,18 euro over. Het gaat me niet zo zeer om de hoeveelheid, maar meer om het feit dat mensen die geen geschoold werk hebben maar een paar 100 euro minder verdienen. Daarnaast moeten wij een soort inhaalslag hebben. Aangezien de meeste mensen op onze leeftijd al vele jaren een full-time betaalde baan hebben.
    Ik ben gelukkig niet de enige die zo denkt. Eigenlijk is het ook belachelijk, vooral omdat je 2 jaar onbetaald 'werkervaring' hebt. Vindt je het gek dat artsen laat op pensioen gaan, velen zijn pas vanaf hun 35ste-40ste specialist.
      dinsdag 2 januari 2007 @ 10:31:10 #151
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_44935627
    ligt ook aan het specialisme of het moeilijk gaat worden of niet. Vooral orthopedie, cardiologie en (ik meen) interne geneeskunde zullen het moeilijk gaan krijgen ivm vergrijzing.
    pi_44940268
    quote:
    Op zondag 31 december 2006 17:54 schreef Spyronius het volgende:
    Repeat, heb je gevraagd of je vanavond mag helpen op de SEH? Lijkt me voor jouw toch wel de ideale avond, handje hier, oogje daar....

Voor de rest alvast goede jaarwisseling gewenst.
    met mn lamme kop die mensen helpen zeker, ik sta liever in een disco uit mn naad te gaan dan vingers aannaaien de enige die hulp nodig heeft ben ik zelf omdat er een pot omflikkerde door die kutwind

beste wensen allemaal
      dinsdag 2 januari 2007 @ 14:37:01 #153
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_44940825
    Soms vraag ik me ook af waar in vredesnaam mijn hersenen zitten... Ik had een of ander knalvuurwerk waarvan de lont ergens uit het midden van koker kwam. Ik zag blijkbaar niet goed wat nu het einde of het begin van het lont was aangezien dat ding vrijwel meteen in m'n hand uiteenknalde .
    pi_44940919
    ik ken het
    pi_44942652
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 10:31 schreef ralfie het volgende:
    ligt ook aan het specialisme of het moeilijk gaat worden of niet. Vooral orthopedie, cardiologie en (ik meen) interne geneeskunde zullen het moeilijk gaan krijgen ivm vergrijzing.
    En wat dacht je van Gyneacologie? Er worden ook steeds minder kinderen geboren.

Maar goed, ik ben nog altijd blij dat ik geen Psychologie doe oid. Dat is nog veel erger .
    pi_44942820
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 15:36 schreef Nuna het volgende:

[..]

En wat dacht je van Gyneacologie? Er worden ook steeds minder kinderen geboren.

Maar goed, ik ben nog altijd blij dat ik geen Psychologie doe oid. Dat is nog veel erger .
    Dat werkt anders. Je hebt 3 deelgebieden binnen de Gynaecologie:

Gynaecologie (de echte vrouwenarts dus)
    Obstetrie
    Voorplantingsgeneeskunde/Endocrinologie.

Het eerste zal altijd blijven. Aangezien je pas later in je opleiding je deelgebied kiest zal de instroom niet drastisch naar beneden gaan.
    pi_44942861
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 15:41 schreef DDM het volgende:

[..]

Obstetrie

Het eerste zal altijd blijven. Aangezien je pas later in je opleiding je deelgebied kiest zal de instroom niet drastisch naar beneden gaan.
    Ah, zo. Dat wist ik niet.
    pi_44946880
    quote:
    Op dinsdag 2 januari 2007 15:41 schreef DDM het volgende:

Obstetrie
    En gynaecologische oncologie . Nu zullen denk ik de oncologie en de obsetrie wel dalen idd, maar de VPG en de algemene Gyn echt niet. Algemene Gyn zijn een heleboel ouderdomskwaaltjes die vooral de kwaliteit van leven beïnvloeden (prolapsen, incontinentie etc), en VPG zal imho blijven stijgen zoals het door de ziektenkostenverzekering vergoed wordt .

Dat even terzijde. Over die AIO/AGNIO/opleidingsplek-discussie: ik zou serieus niet eens meteen door willen. Ik wil wel eerst een paar jaar rondkijken als AGNIO op verschillende afdelingen. Ik zou iig zeker eerst solliciteren op een AGNIO-plek, en pas vanaf daar door solliciteren naar AIO-plekken. Als dat een tijdje zou duren, zou ik er niet zo mee zitten iig . Ik hoorde trouwens dat AGNIO-ervaring op zich wel een pré is om een plek te krijgen, en dan nog niet eens noodzakelijk in dezelfde richting.
      woensdag 3 januari 2007 @ 22:28:59 #159
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_44989326
    Meeste Agio's zijn geen agnio geweest. Als je agnio bent, ben je niet goed genoeg geweest voor agio.. dat is de gedachte vaak.
    pi_44990427
    quote:
    Op woensdag 3 januari 2007 22:28 schreef gohan16 het volgende:
    Meeste Agio's zijn geen agnio geweest. Als je agnio bent, ben je niet goed genoeg geweest voor agio.. dat is de gedachte vaak.
    Ik heb tot nu toe die indruk absoluut niet gekregen. Helemaal bij de populaire vakken als heelkunde is het eigenlijk bijna standaard eerst een tijdje als anios te werken voordat je in opleiding komt.
    pi_44992327
    quote:
    Op woensdag 3 januari 2007 22:56 schreef Asclepius het volgende:

[..]

Ik heb tot nu toe die indruk absoluut niet gekregen. Helemaal bij de populaire vakken als heelkunde is het eigenlijk bijna standaard eerst een tijdje als anios te werken voordat je in opleiding komt.
    Precies. Het geeft je net iets meer levens- en werkervaring denk ik, en bovendien is het wel goed voor je om ook es iets gezien te hebben buiten het vak en het ziekenhuis waarin je wilt specialiseren.
    pi_45021852
    Iemand toevallig nog naar netwerk vanavond gekeken?

Over die reportage in het Erasmus MC waarbij een of andere arts een slecht nieuws gesprek moest vertellen en dat de familie het maar niet wou geloven.

Lijkt me wel een klote situatie om in te komen, want die familie werd wel steeds verbaal agressiever tegenover die arts.
    pi_45022576
    quote:
    Op donderdag 4 januari 2007 22:35 schreef Spyronius het volgende:
    Iemand toevallig nog naar netwerk vanavond gekeken?

Over die reportage in het Erasmus MC waarbij een of andere arts een slecht nieuws gesprek moest vertellen en dat de familie het maar niet wou geloven.

Lijkt me wel een klote situatie om in te komen, want die familie werd wel steeds verbaal agressiever tegenover die arts.
    Ja ik had het gedeeltelijk gezien. Ik kwam het tegen met zappen. Ja, die beschuldiging dat die ene arts stond te lachen was wel heftig zeg
    pi_45036014
    pi_45037820
    Het valt me mee dat er uberhaupt nog normale reacties zijn gekomen, met het gem. niveau van fok in m'n achterhoofd had ik al verwacht dat die jongen/meisje al naar de eerste beste specialist was gerend om z'n klieren weg te laten halen
    pi_45046013
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 12:52 schreef intoxicated het volgende:
    lymfeklieren
    Grote kans dat, dat niets is hoor
    pi_45047868
    Hmm, mensen gaan tegenwoordig ook met elk ieniemienie klachtje naar de huisarts
    pi_45051076
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 18:27 schreef Nuna het volgende:
    Hmm, mensen gaan tegenwoordig ook met elk ieniemienie klachtje naar de huisarts
    Komt grotendeels door het internet denk ik, want aangezien je bij het minste geringste volgens het internet kanker hebt, ga je snel naar de huisarts toe.

Vroeger keek Jan of Truus modaal niet op als een lymfe klier gezwollen was, maarja tegenwoordig als je op gezwolle klier zoekt, dan kom je vaak weer uit bij kanker.
    pi_45052134
    quote:
    Op vrijdag 5 januari 2007 19:51 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Komt grotendeels door het internet denk ik, want aangezien je bij het minste geringste volgens het internet kanker hebt, ga je snel naar de huisarts toe.

Vroeger keek Jan of Truus modaal niet op als een lymfe klier gezwollen was, maarja tegenwoordig als je op gezwolle klier zoekt, dan kom je vaak weer uit bij kanker.
    Maar deels is dat wel terecht. Het belangrijkste om uit te sluiten bij een gezwollen klier(en) is of het geen kanker is. Vooral als je nergens anders last van hebt, kan het een veeg teken zijn. Bij die T.S. uit dat topic is het anders. Die heeft al een lichamelijk onderzoek en diagnostisch proces achter de rug. Kans op kanker is in dit stadium klein. Daarnaast is een voelbare klier iets anders dan een vergrote klier.
    pi_45070429
    Anatomie voor Beginners.
    Al onze elitaire GNK-dingetjes zoals snijzaal zijn nu voor iedereen
    pi_45071459
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 13:02 schreef intoxicated het volgende:
    Anatomie voor Beginners.
    Ja, maar als GNK'er/BMW'er mag je er tenminste nog zelf in wroeten , bij hun zit er nog een beelbuis tussen.
    pi_45080608
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 13:02 schreef intoxicated het volgende:
    Anatomie voor Beginners.
    In een hoorcollege keken wij laatst zo'n documentaire van die vent. Hij heeft een heel vliegveld laten bouwen om al die lichamen aan te laten komen op zijn eigen stuk privé grond. Ergens in China oid
    pi_45083819
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 18:01 schreef Nuna het volgende:

[..]

In een hoorcollege keken wij laatst zo'n documentaire van die vent. Hij heeft een heel vliegveld laten bouwen om al die lichamen aan te laten komen op zijn eigen stuk privé grond. Ergens in China oid
    Hmm zal z'n lijken dan wel van het chinese platteland halen, niemand die die mensen daar mist
    pi_45084097
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 18:01 schreef Nuna het volgende:

[..]

Mijn beeld van die uni van jou zakt nu nog verder om laag, om die sensatietv als onderwijsmiddel te gebruiken.
    pi_45087176
    Hmm denk toch maar dat ik even kijk naar die wanvertoning op tv, is toch niets beters op tv
    pi_45090034
    opzich weinig sensatie...
    pi_45090577
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 19:35 schreef Repeat het volgende:

[..]

Mijn beeld van die uni van jou zakt nu nog verder om laag, om die sensatietv als onderwijsmiddel te gebruiken.
    Gortdroge colleges over moleculen die in en uit je niertubuli gaan, ftw.
    pi_45090710
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 22:01 schreef fee-tje het volgende:

[..]

zwart [............[]....................................................................] wit

pi_45093522
    quote:
    Op zaterdag 6 januari 2007 22:01 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Dat is juist cool
    pi_45093996
    Moleculen zijn ook cool, kan niet wachten op het volgende blok waar ik een vak genaamd moleculen krijg. Naja iig de deal die ik kon krijgen op het boek met harde kaft was wel cool.
    pi_45095211
    Jij moet echt BW blijven doen en nooit meeloten voor GNK. Da's niks voor jou namelijk
    pi_45102757
    Maar Spyronius, ga je nog weer meeloten dan dit jaar?
    pi_45102900
    Heb voor het nieuwe jaar de brief weer op de bus gedaan, nu maar hopen dat die brievenbus niet is opgeblazen

Maar goed dit jaar iets minder stress, zou heel leuk zijn als ik wordt ingeloot, maarja wordt ik weer uitgeloot, dan ga ik vrolijk verder met BMW, vind het opzich ook een leuke studie, maar persoonlijk contact met mensen trekt me wat meer.
      zondag 7 januari 2007 @ 12:08:48 #184
    85514 ralfie
    !Yvan eht nioj
    pi_45103856
    Die docu op talpa brengt weer herrinneringen naar boven

Kom je met je brakke kop 's morgens, 8.45 op de snijzaal. Het is er koud, net iets té met alleen je plastic schortje aan ( je kunt je witte jas meenemen en dan zelf al die troep in de wasmasjien thuis eruit wassen, of een plastic ding omdoen en dat daar in de emmer deponeren. Moeilijke keuze). Gister feest gehad, dus veel geleerd heb je niet. Tis toch maar de thorax vandaag, zo moeilijk is dat niet. DENK je.

Afijn, met wat bekende collega's zoek je een van de lijken op en bekijkt aandachtig hoe de ribbenkast is open geprepareerd. Met Grants in de hand probeer je te orienteren. Grants uiteraard van iemand anders (je neemt je eigen boek niet de snijzaal in, die geur krijg je er in geen jaren meer uit). Daarnaast wil je ook niet van lijk naar boek gaan met je smerige plastic (klamme) handschoentjes. Vaak heeft altijd dezelfde, degene die het minste zin heeft in een lijk aan te raken) het boek bij, alsmede een aantekeningenblok die doorgemaild gaat worden naar iedereen in de groep. Liever haar/zijn boek vol vlekken en stinkend naar de snijzaal dan het jouwe. Anyway, na een aantal structuren te hebben benoemd komen we bij een draadje dat achter de aortaboog loopt en naar onderen verdwijnt. Het is niet de vagus. Niet de recurrens. Maar wat dan wel? Snel bladeren we Grants door, maar dit draadje, een zenuw van het een of ander, staat er niet in. We gaan het vragen aan onze enige echte eigen Prof dr. B. Hillen. Een avontuur apart.

Je moet je hem even voorstellen. Hij is niet al te groot, 1,60-1,70, grijs, brilletje, hander achter zijn rug gevouwen. Weet wel veel, althans zo lijkt het.
    Na hem gewenkt te hebben komt hij bij ons lijk staan en hoort onze vraag aan.
    "Wat denkt u zelf?"
    "Nou, dat weten we niet, daarom vragen we het"
    "Kijk maar eens in uw boeken"
    "Dat hebben we al.."
    Te laat, hij is al ergens anders heengehobbeld. Nog maar eens Grants open geslagen. Weer niks. Hadden we Moore maar, daar staan van die leuke tabelletjes in. Jammergenoeg is die extra kilo die dit boek dikker is als Grants genoeg reden om hem niet mee te nemen. Weer niks gevonden. Nog maar eens vragen. Nu trekt de prof zijn handschoentje aan. Een hoopvol teken.
    Hij neemt de aorta tussen zijn vingers en tilt deze een paar centimeters op. "Wat is dit?", vraagt hij op een toon die je alle geleerde stof in een ogenblik doet vergeten.
    "Ehh, de ehh, aorta?"
    "Ja, natuurlijk. En dit?"
    Nu tilt hij de boog op met de daaruit ontspringende slagaders. Ehh, hoe ging dat ezelsbruggetje ook al weer? Ehh, brachhicocephalis, eh subclavian, ehh, ik bedoel ehh (wat was de NL naam ook al weer?) en ehh de carotid. Vreemd eigenlijk dat we anatomie in drie talen moeten weten. We leren engelse namen, professoren gebrijken de latijnse en in de praktijk gebruik je de nederlandse.
    Goed, een aantal buisjes later komen we bij de mystery guest.
    "Wat denkt u zelf dat het is?", klinkt het weer. Weer blijven we het antwoord verschuldigd. Zwaar teleurgesteld in de huidige jeugd verklapt hij uiteindelijk het antwoord.
    "Dit is natuurlijk gewoon de recurrens, die bij het prepareren gescheurd is".
    Och, ja, natuurlijk, die hebben we nog niet gehad. Met een gevoel van "we zijn het domste uitschot op aarde" worden wij weer verlaten. Inmiddels zijn we al halverwege de les (2 uur) en hebben welgeteld één structuur weten te benoemen die we niet zonder het practicum hadden weten te vinden. Leuk.

(ja, ik verveel me)
    pi_45104969
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 12:08 schreef ralfie het volgende:

-snijzaal verhaal-
    Erg herkenbaar !
    pi_45107863
    Ja !
    Exact zo gaat het hier ook, incl. een Flip/Fred/god-hoe-heet-die-vent-nou die je zo voor lul probeert te zetten
    pi_45108870
    'Artsen sterven eerder dan andere mannen'

Lekker dan, help je mensen, ga je alsnog eerder dood. Nee god bestaat hoor
    pi_45108997
    Wat afschuwelijk, dan mag ik 6 maanden korter genieten van de verpleeghuis-maaltijden en pyjamadagen.
    pi_45109112
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 14:59 schreef intoxicated het volgende:
    Wat afschuwelijk, dan mag ik 6 maanden korter genieten van de verpleeghuis-maaltijden en pyjamadagen.
    hehe

Eigenlijk met die miljoenen die ik waarschijnlijk toch niet ga verdienen aangezien de ib-groep mij niet zo aardig vind, was ik eigenlijk van plan om niet tussen allemaal van die rochelende oude mensen te gaan zitten, ik had meer het leven van hugh hefner in gedachte
    pi_45109213
    Hallo,

Doe momenteel HBO bestuurskunde, maar ik overweeg momenteel geneeskunde op uni te gaan doen. Ben alleen in bezit van een Havo-papiertje.

Ik begrijp dus dat ik VWO-certificaten voor biologie moet halen. Enkele vragen:
    - Moet ik ook verplicht VWO-certificaten voor scheikunde en natuurkunde halen?
    - Is er veel stof op jullie opleiding dat verband houdt met scheikunde of natuurkunde? Want ik kots op dat soort vakken, aangezien het mij nauwelijks interesseert .
    - Hoe bevalt de opleiding jullie, voorzover jullie het verwacht hadden? Te moeilijk? Of is de stof heel anders opgebouwd dan jullie dachten of wat?

Alvast hartelijk bedankt !.
    pi_45110347
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 15:05 schreef GGNSK het volgende:
    Hallo,

Doe momenteel HBO bestuurskunde, maar ik overweeg momenteel geneeskunde op uni te gaan doen. Ben alleen in bezit van een Havo-papiertje.

- Is er veel stof op jullie opleiding dat verband houdt met scheikunde of natuurkunde? Want ik kots op dat soort vakken, aangezien het mij nauwelijks interesseert .
    - Hoe bevalt de opleiding jullie, voorzover jullie het verwacht hadden? Te moeilijk? Of is de stof heel anders opgebouwd dan jullie dachten of wat?

Als wannabe GNK'er kan ik je wel wat vertellen alvast, ten eerste om toe gelaten te worden aan de universiteit moet je op z'n minst een HBO propedeuse hebben of een colloquium doctum. Daarnaast voor GNK wordt de eis gesteld dat je ook certificaten hebt van de vakken Bio1,2 en Wiskunde A of B, Natuurkunde en Scheikunde.

Dat is in iedergeval wat ik er over kan vertellen, over de opleiding zelf helaas vrij weinig, maarja het is een universitaire studie, dus ik kan het in iedergeval wel vergelijken met m'n huidige studie Biomedische Wetenschappen en daarbij moet iets meer inzet moeten worden getoond dan wat een gemiddelde havo-student deed.

* Spyronius ook Havo student geweest en dus een paar dagen van te voren beginnen met leren zonder enige vorm van aantekeningen werkt daar over het algemeen niet echt.
    pi_45110511
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 15:05 schreef GGNSK het volgende:
    Hallo,

Ik ga proberen te antwoorden op je vragen, voor zover ik ze weet .

- Ja, je moet behalve Biologie 1,2 ook nog VWO-certificaten halen voor Natuurkunde 1, Scheikunde 1 en Wiskunde B1. Dan pas mag je meeloten. De cijfers die dan bepalen in welke lotingscategorie je komt weet ik zo niet.
    - Aangezien ik eerstejaars ben kan ik hier niet zo goed op antwoorden, maar ik heb al wel een blok gehad met wat Natuurkunde (over microscopen, licht, rontgentraling, enz.) en Scheikunde. Maar ik verwacht niet dat Natuurkunde zo vaak terug gaat komen, Scheikunde denk ik wel. Ligt natuurlijk ook aan de faculteit waar je Geneeskunde studeert. Ik zelf zit in Nijmegen.
    - Opleiding bevalt me tot nu toe erg goed. Moeilijk vind ik het (nog) niet echt. Als je de stof een beetje bijhoudt, dan lukt het wel. Maarja, anderen zitten 4 weken lang in hun neus te peuteren, vervolgens ploeteren ze een dagje voor het tentamen en halen uiteindelijk nog een dikke voldoende.
    pi_45110613
    Spyro en Nuna, bedankt voor de reply's !

Hier heb ik zeker wat aan. Maar eens rondvragen op de uni, en ff kijken hoe ik die certificaten ga ritselen .
    pi_45110713
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 15:46 schreef GGNSK het volgende:

Hier heb ik zeker wat aan. Maar eens rondvragen op de uni, en ff kijken hoe ik die certificaten ga ritselen .
    Ja, en dan nog succes met de loting .
    pi_45110732
    Trouwens, valt de scheikunde nog beetje te doen?

Ik ben als de dood voor formules en berekningen .
    pi_45110934
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 15:50 schreef GGNSK het volgende:
    Trouwens, valt de scheikunde nog beetje te doen?

Ik ben als de dood voor formules en berekningen .
    Het blok dat ik heb gehad viel nog wel mee, maar Scheikunde vind ik nog wel te doen. Ik denk dat je even moet wachten op een antwoord van wat ouderejaars .
    pi_45111109
    Ik heb in 2,5 jaar GNK nog niks scheikundigs meegemaakt dat dieper ging dan "een lage pH is zuurder" en "als je nou een liter water in iemand pompt, wat wordt dan de nieuwe osmolaliteit van het bloed" etc. Letterlijk 95% van wat je op het VWO leert komt nooit meer terug
    pi_45111181
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 15:46 schreef GGNSK het volgende:

Overigens als je geen VWO gedaan hebt, dan kom je automatisch in klasse C terecht.

Voor certificaten moet je misschien maar eens hier gaan kijken: http://www.jbi.uu.nl
    pi_45111283
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 16:04 schreef Spyronius het volgende:

[..]

Overigens als je geen VWO gedaan hebt, dan kom je automatisch in klasse C terecht.

Voor certificaten moet je misschien maar eens hier gaan kijken: http://www.jbi.uu.nl
    Volgens mij is dat toch afgeschaft? Je kunt iig niet meer inloten met een HBO propedeuse.
    pi_45111329
    Hbo-propedeuse plus die certificaten geeft alleen nog toegang, tenminste daarmee heb ik mee geloot en nu weer als het goed is.
    pi_45111484
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 16:09 schreef Spyronius het volgende:
    Hbo-propedeuse plus die certificaten geeft alleen nog toegang, tenminste daarmee heb ik mee geloot en nu weer als het goed is.
    Oh, inclusief die certificaten wel ja. Zit je dan ook meteen in C? .
    pi_45111809
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 16:14 schreef Nuna het volgende:

[..]

Oh, inclusief die certificaten wel ja. Zit je dan ook meteen in C? .
    Yup, je kan alleen maar in C komen, jij zat toch ook in C?

[edit]

Hmm zie nu net dat ik op basis van en m'n HBO-prop en een 21-jaars verklaring mee gedaan heb bij de loting ofzo.
      zondag 7 januari 2007 @ 16:26:39 #203
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_45111918
    En anders kan je altijd nog SUMMA gaan doen, toch ? Weet je ook gelijk meer dan die prutsers bij geneeskunde...
    pi_45112065
    SUMMA kan altijd, als ik komend jaar weer wordt uitgeloot, kans zal er wel weer inzitten aangezien het aantal aanmeldingen wel weer zal stijgen in vergelijking met vorig jaar, maar dan gebruik ik m'n laatste lotingskans voor SUMMA.
    pi_45123640
    Wbt scheikunde gaat het niet verder dan het bicarbonaatbufferbloedregelingsysteem
    En dat is echt 4e klas scheikunde stof
    pi_45125410
    En wiskunde?

Ik bedoel, het is toch niet voor niks dat ze dat ook eisen?
    pi_45125777
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 22:08 schreef GGNSK het volgende:
    En wiskunde?

Ik bedoel, het is toch niet voor niks dat ze dat ook eisen?
    Je moet heel veel integreren en differentieren, daarom zullen ze wel wiskunde van je vragen, dat je daar niet helemaal nieuw mee bent.
    pi_45126192
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 22:16 schreef Repeat het volgende:
    [..]
    Je moet heel veel integreren en differentieren, daarom zullen ze wel wiskunde van je vragen, dat je daar niet helemaal nieuw mee bent.
    Oh ja idd, we moeten elke dag drie A4'tjes matrixrekenen en 4emachtsfuncties integreren enzo ja
    Maar dat is bijzaak
    pi_45127684
    Even serieus nou.
    pi_45127720
    GGNSK even een vraagje, waarom wil je eigenlijk geneeskunde gaan studeren?
    pi_45127792
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 22:58 schreef Spyronius het volgende:
    GGNSK even een vraagje, waarom wil je eigenlijk geneeskunde gaan studeren?
    Onze lichamen en hun werking vind ik best wel interessant, en je verdient ook nog poen mee.

En wat is jouw reden?
    pi_45127978
    Korte samenvatting van waarom ik het wil, geld kan me niets schelen trouwens.

-Deed HBO Bedrijfskundige Informatica, zag daar geen toekomst in, wel helaas pas in het laatste jaar
    - Zus moest in ziekenhuis worden opgenomen voor scoliose
    - Was toen al zoekend voor iets nieuws, dacht eerst aan Accountant, maar zag mezelf ook geen dagen achter elkaar door cijfertjes heen puzzelen
    - Was eigenlijk elke dag in het ziekenhuis, mee gelopen met wat artsen en hier en daar gepraat met wat co-assistenten en toen wist ik het.
    - Toen heel omscholingsproces in werking gezet en toen als anti-climax uitgeloot
    pi_45128223
    Als je wederom uitgeloot bent, wat dan?
    pi_45128291
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 23:11 schreef GGNSK het volgende:
    [code]Als je wederom uitgeloot wordt, wat dan?
    Ga ik verder met m'n studie Biomedische Wetenschappen en hou ik m'n laatste lotingskans om mee te doen met de decentrale selectie van de Geneeskunde master Summa, of te wel 6 jaar GNK in 4 jaar. Daar is als eis dat je bijvoorbeeld een bachelor Biomedische wetenschappen voor hebt behaald.
    pi_45128485
    Aha.

Succes dan maar, hé!
      maandag 8 januari 2007 @ 17:55:45 #216
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_45149726
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 23:05 schreef Spyronius het volgende:
    Korte samenvatting van waarom ik het wil, geld kan me niets schelen trouwens.

-Deed HBO Bedrijfskundige Informatica, zag daar geen toekomst in, wel helaas pas in het laatste jaar
    - Zus moest in ziekenhuis worden opgenomen voor scoliose
    - Was toen al zoekend voor iets nieuws, dacht eerst aan Accountant, maar zag mezelf ook geen dagen achter elkaar door cijfertjes heen puzzelen
    - Was eigenlijk elke dag in het ziekenhuis, mee gelopen met wat artsen en hier en daar gepraat met wat co-assistenten en toen wist ik het.
    - Toen heel omscholingsproces in werking gezet en toen als anti-climax uitgeloot
    Ik weet nog steeds niet wie jij bent....
    pi_45151998
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 17:55 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Ik weet nog steeds niet wie jij bent....
    hehe, moeten wij elkaar kennen dan?
      maandag 8 januari 2007 @ 19:06:17 #218
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_45152078
    Ja, want jij hebt ook Biologie gedaan bij bosswell
    pi_45152185
    Oh wacht nu weet ik 't weer, ik zat dus vaak naast die Benjamin en hij zat vaak naast die wat oudere vrouw, benjamin ging dus ook wel vaak om met die twee duitse meisjes, waar er na een tijdje nog maar 1 van overgebleven is.
    pi_45158481
    quote:
    Op zondag 7 januari 2007 21:36 schreef Repeat het volgende:
    Wbt scheikunde gaat het niet verder dan het bicarbonaatbufferbloedregelingsysteem
    En dat is echt 4e klas scheikunde stof
    Tijdens de opleiding ja. In de kliniek is dit hogere school geneeskunde
      maandag 8 januari 2007 @ 21:47:11 #221
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_45159536
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 19:08 schreef Spyronius het volgende:
    Oh wacht nu weet ik 't weer, ik zat dus vaak naast die Benjamin en hij zat vaak naast die wat oudere vrouw, benjamin ging dus ook wel vaak om met die twee duitse meisjes, waar er na een tijdje nog maar 1 van overgebleven is.
    Was dat die donkere kill?
    pi_45162641
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 21:26 schreef DDM het volgende:

[..]

Tijdens de opleiding ja. In de kliniek is dit hogere school geneeskunde
    mag ook wel

voorbeeldje?
    pi_45173770
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 21:47 schreef ArendBarend het volgende:

[..]

Was dat die donkere kill?
    Daar zat hij vaak naast ja, maar dat ben ik niet

Die jongen had bio ook nieteens gehaald.
    pi_45189519
    quote:
    Op maandag 8 januari 2007 22:44 schreef Repeat het volgende:

[..]

mag ook wel

voorbeeldje?
    Oke

Na 138 mmol/L
    K 3,8 mmol/L
    Cl 115 mmol/L
    HCO3- 9 mmol/L
    Pco2 40 mmHg
    pH 6.97

Diagnose?
    Ga er van uit dat de oorzaak naast de veroorzaakte stoornis ook nog zorgt voor een verhoogde renale uitscheiding van K. Ben je tevreden met bovenstaande K waarde?

Dit is nog even een simpele. Maar dat is even voor in te komen
    pi_45189665
    Vandaag trouwens slecht nieuwsgesprek bijgewoond van een meisje van 18 jaar. Die kwam binnen met Thrombo's van 9. Die bleek ALL te hebben. Heavy shit hoor!
    pi_45190285
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 20:16 schreef DDM het volgende:

[..]

Oke

Na 138 mmol/L
    K 3,8 mmol/L
    Cl 115 mmol/L
    HCO3- 9 mmol/L
    Pco2 40 mmHg
    pH 6.97

Diagnose?
    Ga er van uit dat de oorzaak naast de veroorzaakte stoornis ook nog zorgt voor een verhoogde renale uitscheiding van K. Ben je tevreden met bovenstaande K waarde?

dat is volgens mij weinig scheikunde, maar gewoon interpreteren van getallen.
    pi_45190338
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 20:20 schreef DDM het volgende:
    Vandaag trouwens slecht nieuwsgesprek bijgewoond van een meisje van 18 jaar. Die kwam binnen met Thrombo's van 9. Die bleek ALL te hebben. Heavy shit hoor!
    Wat is dat precies?
    pi_45190404
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 20:35 schreef Nuna het volgende:

[..]

Wat is dat precies?
    vorm van leukemie. acute lymfatische leukemie
    pi_45190691
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 20:34 schreef Repeat het volgende:

[..]

dat is volgens mij weinig scheikunde, maar gewoon interpreteren van getallen.
    Ook. Maar er is ook scheikundige kennis nodig. Je moet weten welke reacties niet en wel kunnen plaatsvinden. Daarnaast moet je alvorens je dit kan interpreteren de scheikundige kennis beheersen. Dit leer je tijdens je opleiding tot specialist. En deze stof is moeilijker dan wat je krijgt tijdens de opleiding Geneeskunde. Daarom zou het mooi zijn als je de scheikunde goed beheerst alvorens je bijvoorbeeld Internist (-Nefroloog) wordt.

Maar probeer hem eens op te lossen
      dinsdag 9 januari 2007 @ 20:52:50 #230
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_45191006
    Wat is het glucose gehalte?
    pi_45191049
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 20:16 schreef DDM het volgende:
    Oke

Na 138 mmol/L
    K 3,8 mmol/L
    Cl 115 mmol/L
    HCO3- 9 mmol/L
    Pco2 40 mmHg
    pH 6.97

Diagnose?

Doe die pCO2 eens in kPa zoals elke fatsoenlijke kliniek doet :/.

Beetje laag pH he, dat die patiënt nog leeft. Acidose dus, zo te zien aan het lage HCO3- en het normale pCO2 is af te leiden dat er sprake is van een metabole acidose. Patiënt scheidt dus te weinig zuur uit. Het kalium is laagnormaal, maar als er dus meer wordt uitgescheiden dan normaal zou ik daar wel ff op letten. Hartstilstand door een laag K is best lullig, zeg maar. (Schiavo, anyone?)
    pi_45191197
    Ik wil graag nog een glucose en een aldosteron prikken, mag dat .
    pi_45191258
    ik ga me er niet aan wagen, ken die normaalwaardes niet eens
    pi_45191354
    Google . Ik kon alleen plaatsen dat de pH laag was, het Na ok, het K laagnormaal en het HCO3- heul laag.

Werken op Cardiologie heeft zn voordelen . Werken in een ziekenhuis heeft uberhaupt zn voordelen, geen betere manier om therapie-opties en normaalwaarden uit je kop te leren. Je onthoudt het pas als je er iemand aan hebt zien doodgaat, zeg maar.

* fee-tje rent voor Cardio weer down moet.
    pi_45192745
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 20:54 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Doe die pCO2 eens in kPa zoals elke fatsoenlijke kliniek doet :/.

Beetje laag pH he, dat die patiënt nog leeft. Acidose dus, zo te zien aan het lage HCO3- en het normale pCO2 is af te leiden dat er sprake is van een metabole acidose. Patiënt scheidt dus te weinig zuur uit. Het kalium is laagnormaal, maar als er dus meer wordt uitgescheiden dan normaal zou ik daar wel ff op letten. Hartstilstand door een laag K is best lullig, zeg maar. (Schiavo, anyone?)
    Hey beetje rustig he Ik maak het juist makkelijker om het in mmHg te doen. Daarnaast is het niet echt een wonder dat deze patient nog leeft, maar het moet ook niet lager worden Voor de rest heb je het fout danwel een onvolledige onderbouwing.
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 20:57 schreef fee-tje het volgende:
    Ik wil graag nog een glucose en een aldosteron prikken, mag dat .
    Ja jij mag dat altijd . Glucose normaal. Aldesteron is ook normaal. Laatste voegt m.i. weinig toe, maar onderbouw maar. Daarnaast prik je glucose en aldosteron niet, maar die bepaal je Zo een oude artsengrap, maar wel de waarheid
      dinsdag 9 januari 2007 @ 21:37:47 #236
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_45192853
    Bij verhoogde glucose kan je toch denken aan diabetische keto-acidose? Wat je overigens dan ook zou moeten kunnen ruiken.
    pi_45192906
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 21:37 schreef Kang-He het volgende:
    Bij verhoogde glucose kan je toch denken aan diabetische keto-acidose? Wat je overigens dan ook zou moeten kunnen ruiken.
    Ik heb het even duidelijker neergezet. Ik doelde meer op de aldosteron :

Acetongeur is niet obligaat.
    pi_45192931
    Even vraagje aan zowel de Geneeskunde studenten alswel mensen die uitgeloot zijn:

-Wat was jullie 2e keus? Zoals het er nu naar uitziet zal ik in klasse D komen, misschien nog C. Probleem is dat ik Duits en Literatuur met een 6 heb afgerond en Frans zelf met een 5. Biologie en Scheikunde sta ik allebei een nette 8, maar ze tellen even zwaar mee als de vakken met een 6. (is trouwens wel achterlijk systeem)

Ik ga er dus even van uit dat ik word uitgeloot. Nu heb ik erg moeite met een 2e keus vinden. Mijn intresses liggen bij Biologie en in mindere mate Scheikunde en Economie. Biologie(even verzamelnaam voor BMW, BMT, MLW etc. in Groningen heb je hetzelfde eerste half jaar en dan kies je pas)

Maar ik wil absoluut geen onderzoeker worden, dan ga ik liever het bedrijfsleven in.

Daarnaast zat ik te denken aan Bedrijfskunde, maar dan gooi ik alles wat ik de afgelopen 3 jaar heb geleerd weg qua Biologie, Scheikunde en Natuurkunde. Dat vind ik ook weer zonde

Dus wat hadden jullie gekozen als je werd uitgeloot
    If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
    pi_45192988
    ik had geen tweede keus

dat zou ik dan wel weer zien, maar was waarschijnlijk iets technisch geworden.
    pi_45193030
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 21:40 schreef Repeat het volgende:
    ik had geen tweede keus

Geen LOI Orthopaedie?
    pi_45193538
    quote:
    ik had geen tweede keus

Wat zou je kiezen als je in mijn schoenen stond?
    If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
      dinsdag 9 januari 2007 @ 21:55:14 #242
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_45193653
    Wat is pH van urine?
    pi_45193896
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 21:52 schreef MaxC het volgende:

[..]

Wat zou je kiezen als je in mijn schoenen stond?
    wat je leuk vindt he. bedrijfskunde dus.
      dinsdag 9 januari 2007 @ 22:04:02 #244
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_45194092
    quote:
    ik had geen tweede keus

Same
    pi_45194617
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 21:55 schreef Kang-He het volgende:
    Wat is pH van urine?
    We kunnen het nu heel ingewikkeld maken, maar het gaat erom wat voor soort zuur-base stoornis dit is. En hoe je dit gaat beschouwen.
    pi_45195101
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 21:39 schreef MaxC het volgende:
    Even vraagje aan zowel de Geneeskunde studenten alswel mensen die uitgeloot zijn:

-Wat was jullie 2e keus? Zoals het er nu naar uitziet zal ik in klasse D komen, misschien nog C. Probleem is dat ik Duits en Literatuur met een 6 heb afgerond en Frans zelf met een 5. Biologie en Scheikunde sta ik allebei een nette 8, maar ze tellen even zwaar mee als de vakken met een 6. (is trouwens wel achterlijk systeem)

Ik ga er dus even van uit dat ik word uitgeloot. Nu heb ik erg moeite met een 2e keus vinden. Mijn intresses liggen bij Biologie en in mindere mate Scheikunde en Economie. Biologie(even verzamelnaam voor BMW, BMT, MLW etc. in Groningen heb je hetzelfde eerste half jaar en dan kies je pas)

Maar ik wil absoluut geen onderzoeker worden, dan ga ik liever het bedrijfsleven in.

Daarnaast zat ik te denken aan Bedrijfskunde, maar dan gooi ik alles wat ik de afgelopen 3 jaar heb geleerd weg qua Biologie, Scheikunde en Natuurkunde. Dat vind ik ook weer zonde

Met BMW hier in Utrecht kan je ook gewoon het bedrijfsleven in, gewoon kwestie van juiste keuze vakken kiezen. Ik heb ook BMW gekozen, aangezien ik toch iets medisch wou doen in de tussentijd en niet iets wat met bedrijfskunde te maken had.
      dinsdag 9 januari 2007 @ 22:36:11 #247
    42940 Kang-He
    Sklansky $$$ Millionaire
    pi_45195552
    Tsja, ik weet er misschien gewoon nog te weinig vanaf. Maar zo te zien lijkt er dus iets mis te zijn in de renale tubuli. Gebreken in werking van de H+-ATPase klinkt redelijk plausibel, aangezien je aanstuurt dat je op een tekort van K+ kan komen en er ook H+/K+-ATPase pompen zijn. Teruglekken van de H+ kan ook nog.

Ik weet dan niet welke (nier)ziektes dan de renale tubuli aantasten...
    pi_45200942
    grappig dit GNK topique..

is er ook een artsentopique? ik weet dat KonnieKipke er ook 1 is..

jullie studentenverhalen zijn zo herkenbaar

om ff jullie enthousiast te maken... (of niet gheghe)

in de GNK zijn nogal veel afkortingen..

vertaal de volgende vraagstelling:

LS,

Dhr van Dam, 68 jaar

RvK: AP
    VG: DM t II, CVA
    Medicatie:1 x Ascal 80, Insulatard va.
    Klachten: POB, HV
    LO: Pulm: VAG, bijg-, f 20/min. Cor:S1 S2 $, irr
    Vraag:MI?

Gaarne uw advies

overigens een verzonnen casus.. (eig ook een grapje die ik ooit van een mede-assistent toegeschoven kreeg)
    [b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
    Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
    Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
    pi_45200959
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 22:15 schreef DDM het volgende:

[..]

We kunnen het nu heel ingewikkeld maken, maar het gaat erom wat voor soort zuur-base stoornis dit is. En hoe je dit gaat beschouwen.
    acute metabole acidose..

ik moest het wel opzoeken..

referentiewaarden in de uitslagenprogramma's op de PC maken je lui
    pi_45205327
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 21:39 schreef MaxC het volgende:

Ehm, ik had eigenlijk geen tweede keus. Alle andere studies die ik nog meer leuk vond, waren ook loting. Toch op het laatst maar Farmacie gekozen als tweede keus.

Als ik uitgeloot zou worden, had ik dus nog eerst geprobeerd om met een tweede loting mee te doen. Dus van Biomedische Wetenschappen of Technische Geneeskunde. Als dat niet lukte dan Farmacie.

Gelukkig meteen ingeloot
    pi_45208897
    quote:
    Op dinsdag 9 januari 2007 21:35 schreef DDM het volgende:
    Hey beetje rustig he Ik maak het juist makkelijker om het in mmHg te doen. Daarnaast is het niet echt een wonder dat deze patient nog leeft, maar het moet ook niet lager worden Voor de rest heb je het fout danwel een onvolledige onderbouwing.
    Het is iig een acidose, want het pH is veuls te laag. . De keuze tussen metabole en respiratoire zou ik doen aan de hand van pCO2 en HCO3-. Bij een respiratoire acidose is het pCO2 te hoog, want deels gecompenseerd wordt door een hoger HCO3-. In dit geval is het pCO2 niet verhoogd en het HCO3- juist verlaagd, dus is het een metabole acidose.
    quote:
    Ja jij mag dat altijd . Glucose normaal. Aldesteron is ook normaal. Laatste voegt m.i. weinig toe, maar onderbouw maar. Daarnaast prik je glucose en aldosteron niet, maar die bepaal je Zo een oude artsengrap, maar wel de waarheid
    Ik heb aniongap geteld . (Na+K)-(Cl-HCO3). In dit geval was het niet erg verhoogd, waardoor biv een keto-acidose afvalt. Dan kan je denken aan diarree, hyperkaliemie (nvt), hypo-aldosteronisme en renale tubulaire acidose. Bij hypo-aldosteronisme zou je Na omlaag gaan en je K omhoog, ook niet erg waarschijnlijk. Diarree vraag je uit, RTA meet je door urine pH.

Waarom glucose? Omdat hoewel door een laag AnGap het niet waarschijnlijk is, keto-acidose wel de meest voorkomende oorzaak is van metabole acidose die niet verklaard kan worden door van de obvious reasons als diarree.

Indien geen diarree, aldosteron normaal, wil ik nog wel een urine pH.

En ik geloof dat mn klinisch redeneren efficiënter kan .
    pi_45209007
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 01:52 schreef Godshand het volgende:
    LS,

Dhr van Dam, 68 jaar

Gaarne uw advies
    Reden van Komst: angina pectoris
    Voorgeschiedenis: diabetes mellitus type II, cerebrovasculair accident
    Med: 1x daags Ascal 80 mg, Insulatard volgens voorschrift?
    klachten: pijn op borst, hv?
    lichamelijk onderzoek: over de longen vesiculair ademgeruis, ademfrequentie 20/min. Over het hart, normale? 1e en 2e toon, irregulair, souffle?.
    Vraag: mitralisinsufficientie?

Cardiologie ftw
    pi_45213846
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 13:09 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Reden van Komst: angina pectoris
    Voorgeschiedenis: diabetes mellitus type II, cerebrovasculair accident
    Med: 1x daags Ascal 80 mg, Insulatard volgens voorschrift?
    klachten: pijn op borst, hv?
    lichamelijk onderzoek: over de longen vesiculair ademgeruis, ademfrequentie 20/min. Over het hart, normale? 1e en 2e toon, irregulair, souffle?.
    Vraag: mitralisinsufficientie?

Cardiologie ftw
    nou dame? komt aardig in de buurt gheghe..
    alleen van een mitralis insufficiëntie krijg je niet zomaar acuut AP klachten van...
    hv heeft iets met de ademhaling te maken
    pi_45214644
    Leuk is dat, klinisch redeneren!
    pi_45214924
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 15:38 schreef Godshand het volgende:

[..]

alleen van een mitralis insufficiëntie krijg je niet zomaar acuut AP klachten van...
    die afkortingen werken soms ook flink verwarrend.

bv RR: respiratory rate of Riva-Rocci
    pi_45216229
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 15:38 schreef Godshand het volgende:

[..]

MI is myocardinfarct dan. Op mijn werk gebruiken we mi voor mitralisklepinsuff en MI voor myocardinfarct.

HV denk ik even over na.

Doet me denken aan een ingezonden brief in Medisch Contact van een HA die niks snapte van een brief van de cardioloog die echt *propvol* afkortingen stond. Slechte medisch secretaresse daarzo .
    pi_45216522
    hyperventilatie man die kop ik zelfs nog in
    pi_45222856
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 01:52 schreef Godshand het volgende:
    LS,

Dhr van Dam, 68 jaar

Gaarne uw advies

overigens een verzonnen casus.. (eig ook een grapje die ik ooit van een mede-assistent toegeschoven kreeg)
    Als we het nu toch over afkortingen en precisie hebben vind ik AP zo niet kunnen. Ik prefeer dan ACS. Denk maar na. Iemand met pijn op de borst krijgt de verdenking/"diagnose" pijn op de borst.
    pi_45223114
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 13:06 schreef fee-tje het volgende:

En ik geloof dat mn klinisch redeneren efficiënter kan .
    Dit was dus een gecombineerde metabole en respiratoire acidose. Aangezien het CO2 normaal was. Niet ondenkbaar bij iemand met COPD die opeens acute diarree of een DM 1de novo met een keto-acidose krijgt. De electrolyten heb ik neergezet voor de anion gap. Goed gebruikt .

Het kalium was een instinker. Ondanks een normale K spiegel heb je toch een tekort aan kalium (intracellulair). Want bij diaree verwacht je een tekort aan K. Daarnaast vindt er buffering plaats. H+ de cel in, K+ de cel uit. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld een keto-acidose.

Maar dit zijn geen simpele casussen t.o.v. de verstoringen die je tijdens het curriculum krijgt. En daar ging het in eerste instantie even om
    pi_45223585
    Hoezo is het een respiratoire acidose als het pCO2 normaal is? Correct me if I'm wrong, maar voor een resp. acidose heb je toch in eerste instantie een verhoogd pCO2 nodig ander kan je pH niet dalen. Als iemand COPD heeft en een metabole acidose, dan gaan toch niet spontaan zn longen weer goed werken? Hij zal wel enorm gaan HV-en ( Repeat) maar dan krijg je toch nooit meer je pCO2 op normaal niveau?

Wij gebruiken acuut coronair syndroom btw voornamelijk voor acuut MI, niet voor langerbestaande AP . Subtiel verschil tussen hinderlijk en potentieel acuut dodelijk . (Hoewel in mijn zkh alle cardio potentieel dodelijk is )
    pi_45223955
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 19:57 schreef fee-tje het volgende:
    Hoezo is het een respiratoire acidose als het pCO2 normaal is? Correct me if I'm wrong, maar voor een resp. acidose heb je toch in eerste instantie een verhoogd pCO2 nodig ander kan je pH niet dalen. Als iemand COPD heeft en een metabole acidose, dan gaan toch niet spontaan zn longen weer goed werken? Hij zal wel enorm gaan HV-en ( Repeat) maar dan krijg je toch nooit meer je pCO2 op normaal niveau?

Wij gebruiken acuut coronair syndroom btw voornamelijk voor acuut MI, niet voor langerbestaande AP . Subtiel verschil tussen hinderlijk en potentieel acuut dodelijk . (Hoewel in mijn zkh alle cardio potentieel dodelijk is )
    Omdat je bij een metabole acidose een lagere CO2 spanning verwacht door hyperventileren. Hyperventileren is niet moeilijk en is ook het snelste compensatiemechanisme. Als je CO2 te hoog is vergeleken met een laag HCO3 heb je dus een gecombineerde acidose. Mensen met bijvoorbeeld ernstige COPD kunnen niet compenseren en dus daalt je je CO2 niet. En dus word je nog zuurder.

Bij ons is AP wel obsoleet geraakt. Daarnaast wordt deze entiteit ook in het Diag. Kompas genoemd. Daarnaast kan je niet zien aan de patient of dit een stabiele/onstabiele situatie is of een MI
    pi_45224919
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 19:41 schreef DDM het volgende:

[..]

Als we het nu toch over afkortingen en precisie hebben vind ik AP zo niet kunnen. Ik prefeer dan ACS. Denk maar na. Iemand met pijn op de borst krijgt de verdenking/"diagnose" pijn op de borst.
    er staat toch ook geen diagnose?

Reden van komst van de patient is AP klachten..
    De vraagstelling is myocard infarct..

en later bedacht ik me nog dat dit nog meeviel want meestal is anamnese ook nog afgekort met A/ en medicatie met R/

HV is idd hyperventilatie... en $ staat voor: geen souffles hoorbaar
    pi_45225431
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 20:26 schreef Godshand het volgende:

[..]

er staat toch ook geen diagnose?
    Ik bedoelde dat meer in het algemeen. Ik had namelijk staan: verdenking/diagnose.
    pi_45225813
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 20:04 schreef DDM het volgende:

[..]

Omdat je bij een metabole acidose een lagere CO2 spanning verwacht door hyperventileren. Hyperventileren is niet moeilijk en is ook het snelste compensatiemechanisme. Als je CO2 te hoog is vergeleken met een laag HCO3 heb je dus een gecombineerde acidose. Mensen met bijvoorbeeld ernstige COPD kunnen niet compenseren en dus daalt je je CO2 niet. En dus word je nog zuurder.

Bij ons is AP wel obsoleet geraakt. Daarnaast wordt deze entiteit ook in het Diag. Kompas genoemd. Daarnaast kan je niet zien aan de patient of dit een stabiele/onstabiele situatie is of een MI
    Aah ok, omdat de patient geen compenserende verlaagde pCO2 heeft, is er ook sprake van een resp. component. Duidelijk, thanks!

Meer casus
    pi_45226051
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 20:45 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Aah ok, omdat de patient geen compenserende verlaagde pCO2 heeft, is er ook sprake van een resp. component. Duidelijk, thanks!

Meer casus
    Precies En dit kan je altijd checken met je HH vergelijking. Ja, gooi jij weer eens een casus op Jij zat er ook het dichtst bij
    pi_45226233
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 20:04 schreef DDM het volgende:

[..]

AP klachten zijn ook niet hetzelfde als een ACS. AP klachten is de pijn op de borst uitstralend naar de keel en linkerarm. Met een irregulair hartritme en hyperventilatie is er kans dat de situatie niet stabiel is, maar dat wacht de huisarts uiteraard niet af. Dit was natuurlijk ook het idee van dit causje niet, het ging om de vraagstelling. Zodra je als basisarts/huisarts iets vermoed doe je paar kleine aanvullende onderzoeken (afhankelijk waar je bent, een arts-assistent in een ziekenhuis kan meer doen dan een huisarts) en dan verwijs je met een vraagstelling...

en die vraagstellingen van huisartsen zijn IRL vaak net zo beknopt als deze en geschreven op een receptenbriefje...
    pi_45226936
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 20:55 schreef Godshand het volgende:

[..]

AP klachten zijn ook niet hetzelfde als een ACS. AP klachten is de pijn op de borst uitstralend naar de keel en linkerarm. Met een irregulair hartritme en hyperventilatie is er kans dat de situatie niet stabiel is, maar dat wacht de huisarts uiteraard niet af. Dit was natuurlijk ook het idee van dit causje niet, het ging om de vraagstelling. Zodra je als basisarts/huisarts iets vermoed doe je paar kleine aanvullende onderzoeken (afhankelijk waar je bent, een arts-assistent in een ziekenhuis kan meer doen dan een huisarts) en dan verwijs je met een vraagstelling...

en die vraagstellingen van huisartsen zijn IRL vaak net zo beknopt als deze en geschreven op een receptenbriefje...
    Ik ben het met je eens dat een huisarts in deze situatie snelle diagnostiek moet verrichten en dat de vraagstellingen soms zeer beknopt zijn. Maar nogmaals, ik bedoelde mijn opvatting ook in het algemeen.
    Ik ben het niet met je eens dat AP pijn op de borst is met uitstraling naar keel en linkerarm en dus verschilt van ACS. Ten eerste is niets obligaat. Alleen POB, alleen pijn in de hals en/of alleen pijn in de arm kan optreden bij AP. Alleen al door het feit dat bepaalde patientengroepen hun normale sensibiliteit missen. Neuropathie bij DM enzo. Daarnaast kan ook een MI deze symptomatologie geven. Je kan op basis van de klachten niet altijd (meestal niet) onderscheid maken tussen AP, ACS en een echt MI. De tijd (duur) en afzakken van de pijn bij rusten zijn meestal de factoren waarbij je het op basis van de anamnese eventueel zou kunnen scheiden.
    pi_45227629
    Nog een casus uit het bolle hoofdje..

Man 59 jaar, ongehuwd. Uzelf bent huisarts
    VG: alcoholisme, pruritus ani ( )
    R/Vit B Forte injecties, 1x / 2 weken
    A/Een vriend van deze man heeft u met spoed gebeld. Hij verteld dat hij met uw patiënt een biertje in de kroeg zat te drinken toen hij plots klaagde over hoofdpijn en naar buiten liep om frisse lucht te halen.. Daar heeft hij zeker een half uur gebraakt en vervolgens is hij in elkaar gezakt en niet meer wekbaar.
    LO/ U gaat naar de kroeg en treft een niet wekbare man aan. Hij ligt op zn rug en de kleding is besmeurd met braaksel, ook al hebben omstanders het geprobeerd schoon te maken.
    Bij pijnprikkels opent hij zn ogen en brabbelt en kreunt wat. Daarbij lokaliseert hij naar de pijnprikkel. Longen: Vag, bijg- Cor: S1 S2 $ Tensie: 215/120 Abdomen: geen bijzonderheden. Neurologisch: Pupillen: vernauwd beiderzijds, isocoor. Volgbewegingen niet te testen. Caput: geen letsel, keelholte vrij. Hersenzenuwen: geen bijzonderheden. Motoriek: niet testbaar. Reflexen: levendig beiderzijds met name links. Voetzoolreflex volgens Babinski links. Sensibiliteit: reageert op pijnprikkels. Coördinatie: niet te testen. Lab: Glucose 6,0

Vraag: 1) acuut of niet-acuut? 2) welke behandeling zet u nu in? 3) verwijst u, en zo ja naar welke specialist en met welke vraagstelling?
    pi_45227928
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 21:28 schreef Godshand het volgende:

A/Een vriend van deze man heeft u met spoed gebeld. Hij verteld dat hij met uw patiënt een biertje in de kroeg zat te drinken toen hij plots klaagde over hoofdpijn en naar buiten liep om frisse lucht te halen.. Daar heeft hij zeker een half uur gebraakt en vervolgens is hij in elkaar gezakt en niet meer wekbaar.
    LO/ U gaat naar de kroeg en treft een niet wekbare man aan. Hij ligt op zn rug en de kleding is besmeurd met braaksel, ook al hebben omstanders het geprobeerd schoon te maken.
    Bij pijnprikkels opent hij zn ogen en brabbelt en kreunt wat. Daarbij lokaliseert hij naar de pijnprikkel. Longen: Vag, bijg- Cor: S1 S2 $ Tensie: 215/120 Abdomen: geen bijzonderheden. Neurologisch: Pupillen: vernauwd beiderzijds, isocoor. Volgbewegingen niet te testen. Caput: geen letsel, keelholte vrij. Hersenzenuwen: geen bijzonderheden. Motoriek: niet testbaar. Reflexen: levendig beiderzijds met name links. Voetzoolreflex volgens Babinski links. Sensibiliteit: reageert op pijnprikkels. Coördinatie: niet te testen. Lab: Glucose 6,0

Vraag: 1) acuut of niet-acuut? 2) welke behandeling zet u nu in? 3) verwijst u, en zo ja naar welke specialist en met welke vraagstelling?
    Act. ggv. :
    alcoholisme, pruritus ani, vit B injecties. Acuut hoofdpijn, hierna braken, hierna bewustzijnsverlies. Extreme HT (HT crisis/maligne HT?). Vernauwde pupillen. Levendige reflexen met Babinski links.

Probleemlijst actueel:
    - alcoholisme
    - hoofdpijn, braken, bewustzijnsverlies.
    - HT
    - levendige reflexen met Babinski links

DD: CZS? Gezien de hoofdpijn en de Babinski denk ik aan een CVA. Gezien de hoofdpijn acuut en het braken neig ik meer naar bloeding dan een infarct, ook de acute HT is een oorzaak voor hersenbloeding.

Vragen:
    1. ja, acuut!
    2. ambu naar de SEH?
    3. eerst maar es naar de SEH, en dan een neuroloog in consult?

[ Bericht 7% gewijzigd door fee-tje op 10-01-2007 21:48:30 ]
    pi_45228232
    quote:
    Acuut

Wernicke? (slechte compliance Vitamine B?) (met daarbij een Korsakoff?) Alleen vraag ik mij af of je daarbij een Babinski hebt.
    Kan altijd nog een bloedig CVA zijn. Te meer omdat hij een alcoholist is--->levercirrose-->stollingsfactoren dalen--> stijging PT en anders stollingstijden.

Behandeling acuut is natuurlijk ABCDE. Daarnaast thiamine.

Als diagnostiek beeldvorming door de Neuroloog.
    pi_45228338
    ik zal morgen zeggen wat het was (gebaseerd op waargebeurd)
    pi_45228546
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 21:44 schreef DDM het volgende:

[..]

Acuut

Wernicke? (slechte compliance Vitamine B?) (met daarbij een Korsakoff?) Alleen vraag ik mij af of je daarbij een Babinski hebt.
    Als het injecties zijn en het is bekend dat het een alcoholist is, zou ie die injecties B dan niet bij de HA halen?

En wat is ABCDE . Ik vraag nu waarschijnlijk iets heel stoms.
    pi_45229245
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 21:51 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Als het injecties zijn en het is bekend dat het een alcoholist is, zou ie die injecties B dan niet bij de HA halen?

Ja, maar hij kan dan toch ook niet naar de huisarts gaan. Dat is ook een vorm van slechte compliance.

Airway, Breathing ..... enzo. (ALS)
    pi_45238579
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 21:51 schreef fee-tje het volgende:

[..]

EHBO
    pi_45245180
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 22:06 schreef DDM het volgende:

[..]

Ja, maar hij kan dan toch ook niet naar de huisarts gaan. Dat is ook een vorm van slechte compliance.
    Dan weet de HA dat toch .
      donderdag 11 januari 2007 @ 13:12:50 #276
    154726 ArendBarend
    Spread the hype!
    pi_45245737
    quote:
    Op woensdag 10 januari 2007 22:06 schreef DDM het volgende:

[..]

Airway, Breathing ..... enzo. (ALS)
    airway, breathing, circulation... en dan?
      donderdag 11 januari 2007 @ 14:51:18 #277
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_45249336
    disability and exposure

het is toch BLS en ACLS? of is ALS iets anders
    pi_45249879
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 14:51 schreef gohan16 het volgende:
    disability and exposure

het is toch BLS en ACLS? of is ALS iets anders
    BLS is toch reanimatie?
      donderdag 11 januari 2007 @ 15:16:04 #279
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_45250364
    BLS is reanimeren zonder hulpmiddelen. ACLS is met defibrilator, epinephrine, atropine enz.
    pi_45252439
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 15:16 schreef gohan16 het volgende:
    BLS is reanimeren zonder hulpmiddelen. ACLS is met defibrilator, epinephrine, atropine enz.
    Als ik hier tegen een anaesthesist zeg dat er epinefrine in een patient moet, dan kijkt ie me aan en zegt ie "neej, dat hebben we niet". (Serieus, zien gebeuren ). Daarna ramt ie alsnog acuut adrenaline in die patient.

Epinefrine kennen we hier niet
    pi_45252566
    Nah jarenlang ergenis van de ib-groep te hebben mogen verduren, is er toch eindelijk ook een lichtpuntje aan de horizon, want ze hebben de spullen die ik vorig jaar had opgestuurd na ze, gewoon bewaard

Maar goed 15 juli kan ik weer bekijken of ik komend universitair jaar mezelf wel basisarts in opleiding mag noemen.
      donderdag 11 januari 2007 @ 16:21:39 #282
    19350 gohan16
    Inmiddels 26
    pi_45253006
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 16:07 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Als ik hier tegen een anaesthesist zeg dat er epinefrine in een patient moet, dan kijkt ie me aan en zegt ie "neej, dat hebben we niet". (Serieus, zien gebeuren ). Daarna ramt ie alsnog acuut adrenaline in die patient.

Epinefrine kennen we hier niet
    Epinefrine klinkt minder ordinair, want het woord ardenaline kent elke boer (niets mis met boeren hoor).

PS: Zoek eens naar adrenaline in het farmacoherapeutisch kompas.
    pi_45253403
    quote:

Nou het antwoord

Vraag 1) acuut. Er is plotse hoofdpijn met daarna bewustzijnsdaling. Het is een matig diepe coma. De mensen die ER wel eens volgen weten dat er dan een comascore bij hoort. De Glascow Goma Scale score is hier dan: E=2, M= 5 V= 3 in totaal 10 (max 15, min = 0). Daarbij een verhoogde tensie.

Een Wernicke encephalopathie is weinig waarschijnlijk. Een Wernicke encephalopathie verloopt langzaam in de tijd en niet acuut. Het kenmerkt zich door de trias van oogbewegingsstoornissen, loopstoornissen en psychiatrie. Bewustzijnsdaling komt voor bij een ernstige Wernicke encephalopathie maar verloopt dan minder acuut dan bovenstaand verhaal.

De overwegingen voor een plotse bewustzijnsdaling, voorafgegaan door hoofdpijn en braken zijn:
    1)Groot herseninfarct
    2)Grote hersenbloeding
    3)Massale sinusthrombose
    4)Myocardinfarct (minder waarschijnlijk gezien de plotse hoofdpijn, braken past er wel echter bij. De hypertensie zie je meestan niet bij een acuut myocardinfarct, de tensie is meestal normaal, gedaald en in ernstige gevallen zelfs afwezig)
    5)Insuline overdosering met hypoglycemisch coma. (maar minder waarschijnlijk gezien de goede glucosespiegel)
    6)Anafylactische shock (na bv een bijensteek) maar dan meestal gepaard gaande met myxoedeem (opgezet gelaat)

Vraag 2)
    Als huisarts zet u BLS in, oftewel Basic Life Support. U controleert inderdaad ABC, en eventueel als de dokterstas over beschikt legt u een infuus aan. U legt de patiënt in de stabiele zijligging en controleert of er geen braakselresten in de keel zijn achtergebleven. Ook al is de diagnose Wernicke encephalopathie minder waarschijnlijk geeft u de patient toch 100 mg thiamine intramusculair.

Vraag 3) Gezien de waarschijnlijkheid van een acuut gebeuren in de hersenen belt u de dienstdoend neuroloog en na spoedoverleg stuurt u hem met de ambulance in.

Plotse hoofdpijn met daarna bewustzijnsdaling is sterk verdacht voor een hersenbloeding, en dan wel van het subarachnoïdale type. Bij neurologisch onderzoek op de SEH is het coma dieper (GCS =8), en patiënt is ook duidelijk nekstijf. De neuroloog laat dan ook een CT-hersenen verrichten.

De CT-scan vertoont het volgende beeld. http://www.med.mun.ca/ana(...)ology/ken/Sah-a1.JPG

Er is dus een massale subarachnoïdale bloeding die gezien de lagere score progressief functieverlies geeft. Er is ook doorbraak naar de ventrikels (hersenvochtkamers)

De neuroloog overlegt met de neurochirurg voor operatie maar na het zien van de CT bevestigd de neurochirurg het vermoeden van de neuroloog dat deze bloeding niet te behandelen is. De familie wordt het droevige nieuws medegedeeld.

Het coma wordt snel dieper en 2 uur na binnenkomst op de SEH is patiënt overleden.

Het alcoholisme was een risico voor een subarachnoïdale bloeding. Nalezen over subarachnoïdale bloeding kan hier http://www.med.mun.ca/ana(...)ken/subarachnoid.htm in het Engels..

PS: Ja een niet zo optimistische casus maarja die heb je helaas ook,welke specialisatie je ook kiest.

Edit: tekstlink aangepast

[ Bericht 1% gewijzigd door Godshand op 11-01-2007 16:42:05 ]
    pi_45253797
    Aangezien ik dit soort dingen altijd interessant vind en hopelijk dit ook volgend universitair jaar mag gaan leren, vroeg ik mij af waar op de CT-scan nu die bloeding te zien is?
    pi_45254010
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 16:39 schreef Spyronius het volgende:
    Aangezien ik dit soort dingen altijd interessant vind en hopelijk dit ook volgend universitair jaar mag gaan leren, vroeg ik mij af waar op de CT-scan nu die bloeding te zien is?
    De lichtere, bijna witte vlekken op de scan is het bloed.
    Eigenlijk moet je iemand erbij hebben die dit uitlegt, misschien kan je deze foto eens uitprinten en bespreken met een radioloog. En anders kan je nog nalezen in je neurologie tekstboek.
    pi_45254761
    Het enige boek wat ik op het moment heb voor de studie biomedische wetenschappen is neuroscience, interessant boek, behandeld het azs, maar zonder echt veel plaatjes van scans.
    pi_45255296
    Godshand, wat doe jij?
    pi_45255587
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 17:18 schreef Repeat het volgende:
    Godshand, wat doe jij?
    nu typen...

specifeer je vraag nader

ghe flauw.

ben 2x arts-assistent neurologie geweest, hoop ooit in opleiding te komen (als ik niet te lang hoef te zoeken)

binnenkort ga ik aan de slag als arts-assistent Geriatrie.. ik had even zoektijd nodig voor nieuwe baan dus daarom nogal veel Fok de laatste tijd

zal binnenkort wel minder zijn...

[ Bericht 36% gewijzigd door Godshand op 11-01-2007 17:45:27 ]
    pi_45256349
    nog niet in opleiding? en je bent al 30 geweest...

heb je daar voor gekozen of is dit gewoon pech?
    pi_45256456
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 17:51 schreef Repeat het volgende:
    nog niet in opleiding? en je bent al 30 geweest...

heb je daar voor gekozen of is dit gewoon pech?
    nee combi van factoren...

achteraf gezien kan ik WO maar net aan..

5 VWO over moeten doen, en 2 jaren over moeten doen in Geneeskunde plus nog anderhalf jaar uitloop met coschappen en onderzoek etc..

afgelopen jaar dacht ik: ik solliciteer af en toe wel naar opleidingsplek, me contract wordt wel verlengd maar dat was naief... dus ik ga wel meer rondzoeken tijdens deze baan..
    pi_45262114
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 12:55 schreef fee-tje het volgende:

[..]

Dan weet de HA dat toch .
    Dat de huisarts het weet of niet weet doet toch niets af aan het feit dat hij op dat moment de dupe is van zijn non-compliance. Dan kan hij toch die ziekte hebben. Daarnaast gaat niet elke huisarts achter zijn patient aan zitten (en terecht). M.a.w. sommige weten niet eens dat hij een slechte compliance vertoont of laten het erbij.
    pi_45262492
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 16:30 schreef Godshand het volgende:

[..]

Nou het antwoord

Vraag 1) acuut. Er is plotse hoofdpijn met daarna bewustzijnsdaling. Het is een matig diepe coma. De mensen die ER wel eens volgen weten dat er dan een comascore bij hoort. De Glascow Goma Scale score is hier dan: E=2, M= 5 V= 3 in totaal 10 (max 15, min = 0). Daarbij een verhoogde tensie.

Een Wernicke encephalopathie is weinig waarschijnlijk. Een Wernicke encephalopathie verloopt langzaam in de tijd en niet acuut. Het kenmerkt zich door de trias van oogbewegingsstoornissen, loopstoornissen en psychiatrie. Bewustzijnsdaling komt voor bij een ernstige Wernicke encephalopathie maar verloopt dan minder acuut dan bovenstaand verhaal.

De overwegingen voor een plotse bewustzijnsdaling, voorafgegaan door hoofdpijn en braken zijn:
    1)Groot herseninfarct
    2)Grote hersenbloeding
    3)Massale sinusthrombose
    4)Myocardinfarct (minder waarschijnlijk gezien de plotse hoofdpijn, braken past er wel echter bij. De hypertensie zie je meestan niet bij een acuut myocardinfarct, de tensie is meestal normaal, gedaald en in ernstige gevallen zelfs afwezig)
    5)Insuline overdosering met hypoglycemisch coma. (maar minder waarschijnlijk gezien de goede glucosespiegel)
    6)Anafylactische shock (na bv een bijensteek) maar dan meestal gepaard gaande met myxoedeem (opgezet gelaat)
    4) Hypertensie zie je juist relatief vaak bij een MI. De vermindere CO zorgt voor een sympatische activatie waarbij je RR omhoog gaat. Pas als je acuut decompenseert heb je een normale danwel lage tensie. Of bij een afwijkende regulatie door ziekten of medicatie.
    6) Myxoedeem zie je bij schildklierpathologie. Hier heet het Quincke oedeem.
    pi_45263264
    Die Burumazaal heeft me wel een partij lekkere stoelen zeg Veel beter dan die planken in het LUMC.

Nieuwe werkgroepruimtes zijn ook wel mooi, met eindelijk die plasma/lcd-tv's en pc's zodat je daar ook dingen kan laten zien.

Wat wel erg slecht is dat in die werkgroepruimtes de 4:3 resoluties van de pc's opgerekt worden op de 16:9 plasma's/lcd's. Ziet er niet uit.

Zo ook in die burumazaal, hangt een breedbeeld beamer, maar het pc beeld is 4:3, wordt alles opgerekt.

Echt ongelofelijk dat de (toch wel pro's neem ik aan) die dit alles geinstalleerd hebben dit niet opgemerkt hebben, of er geen verstand van hebben, of dat het ze geen kont boeit.
    pi_45263790
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 20:35 schreef DDM het volgende:

[..]

4) Hypertensie zie je juist relatief vaak bij een MI. De vermindere CO zorgt voor een sympatische activatie waarbij je RR omhoog gaat. Pas als je acuut decompenseert heb je een normale danwel lage tensie. Of bij een afwijkende regulatie door ziekten of medicatie.
    Klopt, maar meestal niet zo hoog als deze hypertensie, en daarbij een tachycardie. Maar dan is de patiënt meestal bij bewustzijn, bij een cardiogene shock door een MI is de RR ontoereikend om het brein voldoende te perfunderen. Zo'n dergelijke patiënt zou collaberen en dan weer bijkomen zodra zijn RR weer omhoog gaat.. Deze patiënt blijft een hoog RR houden en komt niet bij...

Overigens krijgen veel patiënten bij bewustzijn met een MI ook een sympathische reactie door de angst en pijn op de borst (ik denk dat jij ook niet zo relax zou denken, oh het is maar een verlaging van de CO )
    quote:
    6) Myxoedeem zie je bij schildklierpathologie. Hier heet het Quincke oedeem.
    Jep foutje. Of gewoon oedeem, erytheem en glottis oedeem (waardoor verstikking dreigt)
    pi_45265398
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 21:10 schreef Godshand het volgende:

[..]

Overigens krijgen veel patiënten bij bewustzijn met een MI ook een sympathische reactie door de angst en pijn op de borst (ik denk dat jij ook niet zo relax zou denken, oh het is maar een verlaging van de CO )
    [..]
    Weet het wel zeker Maar dat beweerde ik ook niet . Maar de vegetatieve afwijkingen zijn inderdaad het gevolg van stress en het MI zelf. Maar dan nog heb je klinisch een hoge bloeddruk. Daarnaast blijft bloeddruk arbitrair. Omdat ten eerste bloeddruk arm niet gelijk is aan bloedruk Aorta Asc. Ten tweede is voor iemand met een bloeddruk van 90/70 mmHg, een bloeddruk van 140/90 mmHg al hypertensief tijdens een MI.
    pi_45266713
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 20:55 schreef Repeat het volgende:
    Die Burumazaal heeft me wel een partij lekkere stoelen zeg Veel beter dan die planken in het LUMC.

Nieuwe werkgroepruimtes zijn ook wel mooi, met eindelijk die plasma/lcd-tv's en pc's zodat je daar ook dingen kan laten zien.

Wat wel erg slecht is dat in die werkgroepruimtes de 4:3 resoluties van de pc's opgerekt worden op de 16:9 plasma's/lcd's. Ziet er niet uit.

Zo ook in die burumazaal, hangt een breedbeeld beamer, maar het pc beeld is 4:3, wordt alles opgerekt.

Echt ongelofelijk dat de (toch wel pro's neem ik aan) die dit alles geinstalleerd hebben dit niet opgemerkt hebben, of er geen verstand van hebben, of dat het ze geen kont boeit.
    jij bent dus student in LUMC..

daar heb ik ook de opleding gedaan, alleen dan oude stijl Geneeskunde.. gewoon hoorcolleges en practica...

raar dat radiologie uit het ALCO is geflikkerd...
    pi_45269461
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 20:55 schreef Repeat het volgende:
    Alleen jammer dat Seyss-Inquart is meegekomen om de hele pauze te zeiken over mensen die (zelfs lege!) koffiebekertjes meenemen
    pi_45273935
    quote:
    Op donderdag 11 januari 2007 23:30 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Alleen jammer dat Seyss-Inquart is meegekomen om de hele pauze te zeiken over mensen die (zelfs lege!) koffiebekertjes meenemen
    Haha werkt die gast er nog steeds? Lol, tsja hij moet toch wat, zo lijkt ie nog een beetje belangrijk...

Blijkbaar hebben die opmerkingen nog steeds niet geholpen
    pi_45275630
    quote:

[..]

Ach ja doen ze bij ons ook altijd, werkt vaak voor 1 college en als er weer een pauze tussen de twee colleges is, dan staat het weer vol koffie
    pi_45280035
    quote:

[..]

die gast op die sloffen idd. Beetje jammer. Ik snap wel dat hij zn nieuwe kindje schoon wil houden, maar kom op, we zijn ook geen 12 meer
    pi_45295659
    Mag je bij jullie geen eens koffie drinken? Ik doe vaak een complete lunch in de collegezaal en niemand die daar een probleem van maakt.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')