Uracil kan in DNA alleen voorkomen als een nucleotide gemuteerd raakt, dmv deaminering. Dan wordt cytosine gemuteerd in uracil.quote:Op donderdag 14 december 2006 19:05 schreef intoxicated het volgende:
En ik vind dat 161 B moet zijn. Uracil in DNA, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.
Ja, dat vond ik ook al zo raarquote:Op donderdag 14 december 2006 19:05 schreef intoxicated het volgende:
En ik vind dat 161 B moet zijn. Uracil in DNA, zijn ze nou helemaal van de pot gerukt.
quote:Canadees leeft zonder hartslag
Gepost door Joop (Athlon_2o0o) - Bron: De Standaard
Gepubliceerd: donderdag 14 december 2006 @ 18:03
Een 65-jarige man uit de Canadese provincie Quebec die aan een hartkwaal leed, is de eerste Canadees die zonder hartslag leeft. Na een operatie heeft hij een mechanisch hart gekregen, die op een geleidelijke manier bloed door het lichaam pompt. Dat hebben zijn artsen van het Universitair Ziekenhuis McGill van Montréal laten weten.
Het ingebrachte apparaat heet de Heartmate II. De machine pompt het bloed niet in schokken door het lichaam, maar op een geleidelijke manier. Hierdoor heeft de man geen hartslag. Het apparaat kan een tiental jaar meegaan en zal dan vervangen moeten worden.
De man had een zware hartaanval gekregen en was daardoor niet in staat om een gewone harttransplantatie te ondergaan. Andere patiënten hadden na inbreng van het apparaat nog wel een minimale hartslag. De Canadees geeft er echter weinig om en voelt zich kiplekker. Hij noemt de Heartmate II zijn "kerstcadeau".
was b fout dan?quote:Op donderdag 14 december 2006 19:20 schreef Nuna het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik ook al zo raar. Ik had ook B.
20 vragen goed btw
ja precies, zullen ze wel weer aanpassen met zo'n word document met van dat idiote rtfm commentaarquote:Op donderdag 14 december 2006 19:05 schreef intoxicated het volgende:
Maar mijn punten zijn op 1 hand te tellen, dus zoveel werk is het voor mij nietquote:Op donderdag 14 december 2006 19:40 schreef ralfie het volgende:
[..]
was b fout dan?
Heb die hele vt maar een beetje aangekloot, maakt toch niet uit of ik em voldoende maak of niet. Daarnaast maak ik hem nooit écht serieus, meestal in een uurtje klaar en tot nu toe alleen voldoendes en goedjes. Die hele toets stelt echt geen reet voor![]()
rare vind ik altijd dat er mensen een halve middag voor uittrekken om alle vragen na te lopen om te kijken hoeveel punten ze hebben, en dan aan mij vragen of ik dat ook gedaan heb. Ja, halloo, daar krijgen andere mensen betaald voor, ik ga hún werk niet doenZie het vanzeneigens wel een keer hoor
Eensquote:Op donderdag 14 december 2006 19:05 schreef intoxicated het volgende:
SOOS?quote:Op donderdag 14 december 2006 20:42 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Eens. Khad wel meer dingen dat ik dacht
.
Ik stouw soms de antwoorden in het formuliertje van het SOOS. Eik was ik me gister kapot aan het vervelen en ging ik toen maar kerstkaarten schrijven en van pure ellende mn VT nakijken
Ja over 3 maanden ofzoquote:Op vrijdag 15 december 2006 13:18 schreef Singa het volgende:
bijna vakantie...
Keuzeblokken zijn stomquote:
hmm, de ru stijgt bij dezen flink in mijn achting. Met die extreem grote samenvatting en die handige uitslaggeneratorquote:
staan die samenvattingen er ook al op vóór het tentamen? Dat zal toch wel niet?quote:Op vrijdag 15 december 2006 17:09 schreef fee-tje het volgende:
Samenvattingen en antwoorden van elk blok op inet, ftw.
Oefententamens met vragen die letterlijk herhaald worden, op inet, ftw.
RU.
Die van de VGT zou er wel voor de VGT op moeten staan, dat is om te "oefenen".quote:Op vrijdag 15 december 2006 17:20 schreef Repeat het volgende:
[..]
staan die samenvattingen er ook al op vóór het tentamen? Dat zal toch wel niet?
Iig bij die vgt niet...
tentamenvervalsing is datquote:Op vrijdag 15 december 2006 18:16 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Die van de VGT zou er wel voor de VGT op moeten staan, dat is om te "oefenen".
Het SOOS publiceert ook oude tentamens van vorig jaar, om te oefenen voor de toets.
Dus ja, die staan gepubliceerd voor het tentamen.
De antwoorden van de opdrachten en samenvattingen van de blokken staan op een site van een studente, die die antwoorden en samenvattingen weer van andere mensen gekregen heeft. "Even Haasnoot erbij pakken" is zeg maar best wel een veel gehoorde term tijdens werkgroepen. (Ze heet Haasnoot van achteren
).
wtfquote:Op zaterdag 16 december 2006 09:39 schreef Nuna het volgende:
Hmm, gisteren toch maar meegelopen met een co-assistent ipv verpleegkundige. Er was toch niets meer te doen voor mij, maandverband verwisselen kan ik nu wel
.
Aangezien je volgens mij een vrouw bent, mag ik toch wel hopen dat je dat inmiddels op jouw leeftijd wel kanquote:Op zaterdag 16 december 2006 09:39 schreef Nuna het volgende:
Hmm, gisteren toch maar meegelopen met een co-assistent ipv verpleegkundige. Er was toch niets meer te doen voor mij, maandverband verwisselen kan ik nu wel
.
De SOOS is onafhankelijk van de uni hequote:Op zaterdag 16 december 2006 15:00 schreef Repeat het volgende:
[..]
tentamenvervalsing is dat
Bij een vgt gaat het er juist om wat je weet, wat je geleerd hebt in de afgelopen ja(a)r(en), dat moet je helemaal niet voorbereiden... En dan gaat juist bij julie de uni dat stimuleren, wat een zooitje zeg
ah studentenorganisatie. Dan kun je ze idd niks verwijtenquote:Op zaterdag 16 december 2006 15:16 schreef fee-tje het volgende:
[..]
De SOOS is onafhankelijk van de uni he. SOOS is een studentenorganisatie, die reageert op verzoeken van studenten. Er was bijv al jaren een handel in kopiëren van oude tentamens, en dan kun je als studentenorganisatie beter de meest recente publiceren dan mensen laten oefenen met oude tentamens uit 1998
. Er zijn blijkbaar ook mensen die willen oefenen voor een VGT, dus reageert het SOOS daarop
.
Ik snap uberhaupt niet dat mensen kunnen zakken voor een VGT, tis niet alsof die eisen nou zo onredelijk hoog liggen ofzo.
quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:03 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Aangezien je volgens mij een vrouw bent, mag ik toch wel hopen dat je dat inmiddels op jouw leeftijd wel kan
doorsturen voor foto'tje ivm eventuele ingezakte wervel ofzo? Nouja, je kan iig die foto altijd maken, zie je vanzelf wel wat eruit komtquote:Op zaterdag 16 december 2006 18:34 schreef gohan16 het volgende:
Man 63 jr komt met rugpijn.. Pijn is in loop van maanden erger geworden, nu ook aanhoudend in rust. Lasegue negatief. Geen bijzonderheden in vg, slechts hoest door roken.
Wat is het beleid van de HA. Is aanvullend onderzoek geindiceerd? Moet hij deze pt. doorsturen? zo ja, naar wie.
De patient moet hoesten (door roken, hoe weten ze dat?), zou ook iets met longen kunnen zijn. Longonsteking (old mans friend) kan ook rugpijn geven. Verschillende kankers (botmeta's door longkanker?) ook. Ook hiervoor kun je een x-th maken. Ik zou niet weten wat het meest logische in dit geval isquote:Op zaterdag 16 december 2006 19:42 schreef Repeat het volgende:
[..]
doorsturen voor foto'tje ivm eventuele ingezakte wervel ofzo? Nouja, je kan iig die foto altijd maken, zie je vanzelf wel wat eruit komt![]()
Haha, die kom ik wel eens tegen als ik wat Googlequote:Op vrijdag 15 december 2006 18:16 schreef fee-tje het volgende:
[..]
De antwoorden van de opdrachten en samenvattingen van de blokken staan op een site van een studente, die die antwoorden en samenvattingen weer van andere mensen gekregen heeft. "Even Haasnoot erbij pakken" is zeg maar best wel een veel gehoorde term tijdens werkgroepen. (Ze heet Haasnoot van achteren
).
Je hebt het wel goed. Longcarcinoom met botmetastase. Ik weet zelf ook niet in hoeverre je een X-Lumbaal-cervicaal doet. In geval van niet-specifieke rugpijn, verhoogt dit de morbiditeit. Gezien de alarmsymptomen, zou ik wel een X-lum-cerv. doen. Hier zul je waarschijnlijk een proces zien, evt. boterosie. Bij een man zou ik een X-thorax doen. Bij een vrouw ook een mammogram gedaan kunnen worden.quote:Op zondag 17 december 2006 10:27 schreef ralfie het volgende:
[..]
De patient moet hoesten (door roken, hoe weten ze dat?), zou ook iets met longen kunnen zijn. Longonsteking (old mans friend) kan ook rugpijn geven. Verschillende kankers (botmeta's door longkanker?) ook. Ook hiervoor kun je een x-th maken. Ik zou niet weten wat het meest logische in dit geval is
Oh, 08:40, dat klinkt wel als de tijd voor een meeloopspreekuurquote:
Jazeker.quote:Op maandag 18 december 2006 13:42 schreef gohan16 het volgende:
Btw: hebben jullie een reclamebord in Leiden van dit topic. Leiden is echt veel te veel vertegenwoordigd.![]()
Ik zal de situatie schetsen:quote:Op maandag 18 december 2006 13:48 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Oh, 08:40, dat klinkt wel als de tijd voor een meeloopspreekuur![]()
Welke afdeling?![]()
zou het? lijkt me sterk eerlijk gezegd...quote:Op maandag 18 december 2006 14:18 schreef intoxicated het volgende:
Ha, dan moet de GGD je letterlijk komen halen, er komt geen SEH-arts aangelopen, al zak je in de entreehal in mekaar...
Zou kunnen hoor, maar dat zijn dan "Amerikaanse" taferelen waar wij hier met ons sociale gedoe zo van walgen...quote:Op maandag 18 december 2006 14:49 schreef intoxicated het volgende:
Aldus onze WG-docent bij het blok Trauma![]()
Dat blok is echt leuk, ga jij geweldig vinden![]()
half nijmegen is van zijn fiets gevallen, ze gingen vanmorgen met bosjesquote:Op maandag 18 december 2006 17:05 schreef Nuna het volgende:
Verdomme. Vanmorgen keihard van mijn fiets gevallen. Het scheelde niet veel of ik was op de stoeprand gevallen met mijn hoofd. Gelukkig is alles oke enzo nu, behalve dikke knie + zeer hoofd
![]()
.
Maaaar, vanmiddag ook meegekeken bij een keizersnede!
Dat maakt mijn dag weer goed.
quote:Op woensdag 20 december 2006 22:57 schreef intoxicated het volgende:
Vrijdagochtendmiddag weer tentamen![]()
En dan vakantie![]()
![]()
Artikel uit 1992quote:Op woensdag 20 december 2006 23:17 schreef intoxicated het volgende:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1336388&blobtype=pdf
Au^2![]()
Nijmegen ligt over een paar jaar aan Zeequote:Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef intoxicated het volgende:
Nijmegen? Dat ligt toch praktisch in Polen?![]()
Dat het er niet normaal uitziet lijkt me duidelijk, maar wat is het precies?quote:Op donderdag 21 december 2006 00:26 schreef DDM het volgende:
[..]
http://www.learningradiol(...)domenvolvulussig.JPG
Zeg luiwammes, 2 seconden googlen en je had het al gewetenquote:Op donderdag 21 december 2006 10:45 schreef Repeat het volgende:
[..]
Dat het er niet normaal uitziet lijkt me duidelijk, maar wat is het precies?
quote:A volvulus -- in this case occurring in childhood -- is a twisting of the bowel with obstruction of the flow of material through the bowel, variable loss of blood supply, and possible tissue death.
Nu heb ik hier natuurlijk al een mooi lijstje met voor- en tegenargumenten voor mezelf gemaakt voor de discussie, maar als jullie nog input hebben zou dat misschien nog handig zijnquote:Na een positieve test op een BRCA mutatie moet een arts aandringen op profylactische mastectomie
Daar zou je denk ik niet mee weg komen, als een verder mentaal competente patiënt geen consent geeft en het zelfs expliciet weigert.quote:Op donderdag 21 december 2006 22:10 schreef Asclepius het volgende:
er is imo zeker ook wel wat voor te zeggen om, als hij blijft weigeren en zijn bewustzijn verliest, toch te intuberen.
Ik denk zelfs als de beste man/vrouw niet meer voor zichzelf kan beslissen, dat zelfs dan nog een arts niet een beslissing mag nemen, eerst zijn familie nog lijkt me.quote:Op donderdag 21 december 2006 22:50 schreef Repeat het volgende:
Precies, daar ben ik het met intoxicated eens, als die gast helder van geest is hoeft ie niet eens een reden op te geven om behandeling te weigeren. En als ie met een (in jouw ogen) onzinreden komt kan dat ook, tenzij het natuurlijk doorslaat en jij denkt dat hij echt niet meer voor zichzelf kan beslissen.
Maar in zo'n situatie moet je de noodzakelijkheid uiteraard wel ernstig benadrukken, met goede argumenten, maar het blijft zijn keus...
hoe dat zit weet ik niet precies, familie of artsquote:Op donderdag 21 december 2006 22:55 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Ik denk zelfs als de beste man/vrouw niet meer voor zichzelf kan beslissen, dat zelfs dan nog een arts niet een beslissing mag nemen, eerst zijn familie nog lijkt me.
Volledig offtopic, maar nog wel het melden waard, ik heb een hekel aan mezelf, ben nog steeds niet af van die kut HBO mentaliteit, zo dat is er ook weer uit.
Hahaquote:Op donderdag 21 december 2006 22:57 schreef intoxicated het volgende:
Goh, een genuanceerd antwoord van RepeatIk had verwacht: "Midazolam erin, intuberen, en niet zeiken"
![]()
Ja, familie eerst en dan pas de arts. Ook binnen de familie is er een rang. Getrouwde partner heeft meer bevoegdheid dan ouders etc.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:08 schreef Repeat het volgende:
[..]
hoe dat zit weet ik niet precies, familie of arts![]()
Als er geen familie (ter plaatse) is mag de arts het iig beslissen.
Is dat niet alleen het geval bij acute levensbedreigende situaties?quote:Op donderdag 21 december 2006 23:08 schreef Repeat het volgende:
[..]
hoe dat zit weet ik niet precies, familie of arts![]()
Als er geen familie (ter plaatse) is mag de arts het iig beslissen.
Nee. Je ziet het juist meer bij chronisch zieke patienten die opgenomen zijn en als maar verslechteren. Denk aan alle behandelingen staken enzo.quote:Op donderdag 21 december 2006 23:18 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Is dat niet alleen het geval bij acute levensbedreigende situaties?
met het risico om achterin de medisch contact te komen?quote:Op donderdag 21 december 2006 23:57 schreef Kang-He het volgende:
Mocht ik ooit dokter worden die als doel heeft mensenlevens te reddendan had ik die vent in bovenstaand verhaal alsnog geintubeerd als ik zeker zou weten dat dat het verschil tussen dood en leven met volledig herstel zou zijn.
Stel een Jehova's getuige komt op de OK. In elkaar geslagen door een van zijn 'klanten'. Gast zelf is buiten westen, zijn boek nog in de handen geklemd. Hij heeft zodanig letsel dat hij een bloedtransfusie NODIG heeft. Geen transfusie=dood. Zijn collega-getuige herrinnert u eraan dat jehova's geen bloedtransfusie mogen hebben. Wel of geen bloed geven, aan jouw de keus? wat doe je?quote:Op donderdag 21 december 2006 23:59 schreef Repeat het volgende:
[..]
met het risico om achterin de medisch contact te komen?
en ga je dan jehova's tóch bloed geven?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op vrijdag 22 december 2006 16:10 schreef ralfie het volgende:
[..]
Stel een Jehova's getuige komt op de OK. In elkaar geslagen door een van zijn 'klanten'. Gast zelf is buiten westen, zijn boek nog in de handen geklemd. Hij heeft zodanig letsel dat hij een bloedtransfusie NODIG heeft. Geen transfusie=dood. Zijn collega-getuige herrinnert u eraan dat jehova's geen bloedtransfusie mogen hebben. Wel of geen bloed geven, aan jouw de keus? wat doe je?Ik zou het denk ik ook doen, volgens mij leg je als arts toch een eed af, daarnaast mensen die in sprookjes geloven zijn toch niet voor reden vatbaarSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ik dacht dat je hem bloed geeft, behalve als ie zelf persoonlijk zegt dat ie niet wil, of als ie iets bij zich draagt waarop recent is aangegeven dat ie geen bloed wil. Dat zijn collega zegt dat ie Jehova is, is bijzaak.quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:20 schreef Spyronius het volgende:
Trouwens bij die johova's is iedereen toch een broeder/zuster van elkaar, dus als z'n collega getuige zegt dat hij het niet mag, dan mag iedereen in de OK rustig koffie gaan drinken en wachten totdat hij klaar is om naar het mortuarium gebracht te kunnen worden
quote:Op vrijdag 22 december 2006 16:10 schreef ralfie het volgende:
[..]
Stel een Jehova's getuige komt op de OK. In elkaar geslagen door een van zijn 'klanten'. Gast zelf is buiten westen, zijn boek nog in de handen geklemd. Hij heeft zodanig letsel dat hij een bloedtransfusie NODIG heeft. Geen transfusie=dood. Zijn collega-getuige herrinnert u eraan dat jehova's geen bloedtransfusie mogen hebben. Wel of geen bloed geven, aan jouw de keus? wat doe je?Gewoon niet moeilijk doen. Op dat moment heb ik gewoon last van een spontane bilaterale geleidingsdoofheid en heb die collega niet goed verstaan. Dat boek herken ik ook niet als een Jehova's boek. Gewoon bloed geven dus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Auto-intoxicatie met PCM?quote:Op vrijdag 22 december 2006 22:27 schreef intoxicated het volgende:
Ojee, ik heb weer wat ergs gedaan![]()
quote:Op vrijdag 22 december 2006 17:52 schreef DDM het volgende:
[..]
Gewoon niet moeilijk doen. Op dat moment heb ik gewoon last van een spontane bilaterale geleidingsdoofheid en heb die collega niet goed verstaan. Dat boek herken ik ook niet als een Jehova's boek. Gewoon bloed geven dus.
quote:http://www.sanquin.nl/sanquin-nl/sqn_onderwijs.nsf/p-WebFSStart!OpenPage&h=0&body=4B1B8EE199B6A8B8C1256F25004F27B3 :
"Indien de arts bij acute omstandigheden bij wilsonbekwame kinderen < 16 jaar, waarbij geen schriftelijke verklaring van de minderjarige aanwezig is en waarbij de wettelijke vertegenwoordiger geen toestemming voor transfusie geeft, zo ernstig in gewetensnood komt, kan overwogen worden om via een gerechtelijk bevel (bijv. het tijdelijk schorsen van de uitoefening van het ouderlijk gezag) een behandeling af te dwingen."
alsof die schriftelijke verklaring van die minderjarige enig nut zou hebben als die aanwezig was...quote:
dit soort dingen bedenk ik me 's nachts. Maarja ik ben niet zo triest dat ik het dan ga posten, dus dan schiet het me een paar dagen later ineens weer te binnenquote:Op maandag 25 december 2006 23:10 schreef Kang-He het volgende:
Eerste kerstdag, en jij denkt aan je borg van je LUMC pas?
Volgens mij moet je gewoon, als je klaar bent en geen opleidingsplek kan vinden, je horizon verbreden en uit nederland vertrekken.quote:Op maandag 1 januari 2007 01:38 schreef obl het volgende:
Mensen die bezig zijn met co-schappen of binnenkort daarmee zullen beginnen:
Hebben jullie al gekeken naar opleidingsplaatsen na je artsexamen? Want de berichten van het laatste jaar zijn toch wel schrikbarend. Heb al heel wat artikelen gelezen ook waarin verteld wordt dat sommige basisartsen zelfs 10 jaar verschillende baantjes moeten doen voordat ze uiteindelijk een opleidingsplaats vinden voor bijvoorbeeld chirurgie...
Zijn er al plannen voor de toekomst om het overschot aan basisartsen aan te pakken...of beter gezegd doorstroming naar opleidingsplekken te verbeteren.
Ik ken er ook 1, maar ik hoop dat de beste man nog orthopedisch chirurg is, als ik ooit eenmaal basisarts benquote:Op maandag 1 januari 2007 12:41 schreef ralfie het volgende:
Het leven is hard
Anyway, heb tijdens PKO1 een arts ontmoet die wel een goed woordje voor me zou doen mocht ik de ortopedische chirurgie in gaan. Hoop dat dat nog steeds geldt
Tuurlijk ik ga er zeker vanuit dat je moet netwerken. Maar ik ben bang dat zelf dat in vele gevallen niet genoeg zal zijn. Vooral in de randstad! In het zuiden en noorden zijn er genoeg perifere ziekenhuizen waar je dan nog terecht kan komen. Maar randstad is echt te druk; UvA, VU, Erasmus, Leiden, UU. Concurrentie is moordend gewoon.quote:Op maandag 1 januari 2007 11:35 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Volgens mij moet je gewoon, als je klaar bent en geen opleidingsplek kan vinden, je horizon verbreden en uit nederland vertrekken.
Trouwens een meisje die ik ken en daar de vader van is orthopedisch chirurg, maar die zegt zelfs dat als hij kandidaten tegenkomt die boven een bepaalde leeftijd zitten dat ze direct worden afgewezen.![]()
Ik denk trouwens ook dat een beetje netwerken ook geen kwaad kan.
45 opleidingsplekken voor kindergeneeskunde per jaar! Ben ik dan de enige die dit schrikbarend laag vindt ?quote:Leliefeld: ‘Historisch gezien gaat 15 procent van de basisartsen niet door naar een vervolgopleiding, terwijl ruim 90 procent van hen dat wel wil. Het aantal basisartsen dat niet kan gaan doen wat zij wilden, kan gaan oplopen.’
Populaire specialismen als kindergeneeskunde, heelkunde en interne geneeskunde leiden nu al minder artsen op. In 2005 zullen er volgens Leliefeld ongeveer 45 kinderartsen worden opgeleid, dat waren er eerst nog bijna 90 per jaar. Ook de chirurgen gaan het aantal opleidingsplaatsen verminderen. (MM)
Het is een pré en geen eis. Je kan het altijd proberen.quote:Op maandag 1 januari 2007 17:30 schreef Spyronius het volgende:
Wordt dat trouwens niet soms ook vereist, dat je voordat je een opleidingsplek in aanmerking komt, eerst minimaal een jaartje als agnio moet hebben gewerkt?
Ik ben gelukkig niet de enige die zo denkt. Eigenlijk is het ook belachelijk, vooral omdat je 2 jaar onbetaald 'werkervaring' hebt. Vindt je het gek dat artsen laat op pensioen gaan, velen zijn pas vanaf hun 35ste-40ste specialist.quote:Op maandag 1 januari 2007 19:21 schreef DDM het volgende:
Kijk anders hier eens obl:
http://www.geneeskundestudent.nl/werk/financien.php
Overigens ben ik niet echt content met een bedrag van 2750 euro. Netto hou je iets van 1642,18 euro over. Het gaat me niet zo zeer om de hoeveelheid, maar meer om het feit dat mensen die geen geschoold werk hebben maar een paar 100 euro minder verdienen. Daarnaast moeten wij een soort inhaalslag hebben. Aangezien de meeste mensen op onze leeftijd al vele jaren een full-time betaalde baan hebben.
met mn lamme kop die mensen helpen zeker, ik sta liever in een disco uit mn naad te gaan dan vingers aannaaienquote:Op zondag 31 december 2006 17:54 schreef Spyronius het volgende:
Repeat, heb je gevraagd of je vanavond mag helpen op de SEH? Lijkt me voor jouw toch wel de ideale avond, handje hier, oogje daar....
Voor de rest alvast goede jaarwisseling gewenst.
En wat dacht je van Gyneacologie? Er worden ook steeds minder kinderen geboren.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 10:31 schreef ralfie het volgende:
ligt ook aan het specialisme of het moeilijk gaat worden of niet. Vooral orthopedie, cardiologie en (ik meen) interne geneeskunde zullen het moeilijk gaan krijgen ivm vergrijzing.
Dat werkt anders. Je hebt 3 deelgebieden binnen de Gynaecologie:quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:36 schreef Nuna het volgende:
[..]
En wat dacht je van Gyneacologie? Er worden ook steeds minder kinderen geboren.
Maar goed, ik ben nog altijd blij dat ik geen Psychologie doe oid. Dat is nog veel erger.
Ah, zo. Dat wist ik niet.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:41 schreef DDM het volgende:
[..]
Dat werkt anders. Je hebt 3 deelgebieden binnen de Gynaecologie:
Gynaecologie (de echte vrouwenarts dus)
Obstetrie
Voorplantingsgeneeskunde/Endocrinologie.
Het eerste zal altijd blijven. Aangezien je pas later in je opleiding je deelgebied kiest zal de instroom niet drastisch naar beneden gaan.
En gynaecologische oncologiequote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:41 schreef DDM het volgende:
Dat werkt anders. Je hebt 3 deelgebieden binnen de Gynaecologie:
Gynaecologie (de echte vrouwenarts dus)
Obstetrie
Voorplantingsgeneeskunde/Endocrinologie.
Ik heb tot nu toe die indruk absoluut niet gekregen. Helemaal bij de populaire vakken als heelkunde is het eigenlijk bijna standaard eerst een tijdje als anios te werken voordat je in opleiding komt.quote:Op woensdag 3 januari 2007 22:28 schreef gohan16 het volgende:
Meeste Agio's zijn geen agnio geweest. Als je agnio bent, ben je niet goed genoeg geweest voor agio.. dat is de gedachte vaak.
Precies. Het geeft je net iets meer levens- en werkervaring denk ik, en bovendien is het wel goed voor je om ook es iets gezien te hebben buiten het vak en het ziekenhuis waarin je wilt specialiseren.quote:Op woensdag 3 januari 2007 22:56 schreef Asclepius het volgende:
[..]
Ik heb tot nu toe die indruk absoluut niet gekregen. Helemaal bij de populaire vakken als heelkunde is het eigenlijk bijna standaard eerst een tijdje als anios te werken voordat je in opleiding komt.
Ja ik had het gedeeltelijk gezien. Ik kwam het tegen met zappen. Ja, die beschuldiging dat die ene arts stond te lachen was wel heftig zegquote:Op donderdag 4 januari 2007 22:35 schreef Spyronius het volgende:
Iemand toevallig nog naar netwerk vanavond gekeken?
Over die reportage in het Erasmus MC waarbij een of andere arts een slecht nieuws gesprek moest vertellen en dat de familie het maar niet wou geloven.
Lijkt me wel een klote situatie om in te komen, want die familie werd wel steeds verbaal agressiever tegenover die arts.
Komt grotendeels door het internet denk ik, want aangezien je bij het minste geringste volgens het internet kanker hebt, ga je snel naar de huisarts toe.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 18:27 schreef Nuna het volgende:
Hmm, mensen gaan tegenwoordig ook met elk ieniemienie klachtje naar de huisarts
Maar deels is dat wel terecht. Het belangrijkste om uit te sluiten bij een gezwollen klier(en) is of het geen kanker is. Vooral als je nergens anders last van hebt, kan het een veeg teken zijn. Bij die T.S. uit dat topic is het anders. Die heeft al een lichamelijk onderzoek en diagnostisch proces achter de rug. Kans op kanker is in dit stadium klein. Daarnaast is een voelbare klier iets anders dan een vergrote klier.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 19:51 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Komt grotendeels door het internet denk ik, want aangezien je bij het minste geringste volgens het internet kanker hebt, ga je snel naar de huisarts toe.
Vroeger keek Jan of Truus modaal niet op als een lymfe klier gezwollen was, maarja tegenwoordig als je op gezwolle klier zoekt, dan kom je vaak weer uit bij kanker.
Ja, maar als GNK'er/BMW'er mag je er tenminste nog zelf in wroetenquote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:02 schreef intoxicated het volgende:
Anatomie voor Beginners.
Al onze elitaire GNK-dingetjes zoals snijzaal zijn nu voor iedereen![]()
In een hoorcollege keken wij laatst zo'n documentaire van die vent. Hij heeft een heel vliegveld laten bouwen om al die lichamen aan te laten komen op zijn eigen stuk privé grond. Ergens in China oidquote:Op zaterdag 6 januari 2007 13:02 schreef intoxicated het volgende:
Anatomie voor Beginners.
Al onze elitaire GNK-dingetjes zoals snijzaal zijn nu voor iedereen![]()
Hmm zal z'n lijken dan wel van het chinese platteland halen, niemand die die mensen daar mistquote:Op zaterdag 6 januari 2007 18:01 schreef Nuna het volgende:
[..]
In een hoorcollege keken wij laatst zo'n documentaire van die vent. Hij heeft een heel vliegveld laten bouwen om al die lichamen aan te laten komen op zijn eigen stuk privé grond. Ergens in China oid![]()
Mijn beeld van die uni van jou zakt nu nog verder om laag, om die sensatietv als onderwijsmiddel te gebruiken.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 18:01 schreef Nuna het volgende:
[..]
In een hoorcollege keken wij laatst zo'n documentaire van die vent. Hij heeft een heel vliegveld laten bouwen om al die lichamen aan te laten komen op zijn eigen stuk privé grond. Ergens in China oid![]()
quote:Op zaterdag 6 januari 2007 19:35 schreef Repeat het volgende:
[..]
Mijn beeld van die uni van jou zakt nu nog verder om laag, om die sensatietv als onderwijsmiddel te gebruiken.
zwart [............[]....................................................................] witquote:Op zaterdag 6 januari 2007 22:01 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Gortdroge colleges over moleculen die in en uit je niertubuli gaan, ftw.
Dat is juist coolquote:Op zaterdag 6 januari 2007 22:01 schreef fee-tje het volgende:
[..]Gortdroge colleges over moleculen die in en uit je niertubuli gaan, ftw.
hehequote:Op zondag 7 januari 2007 14:59 schreef intoxicated het volgende:
Wat afschuwelijk, dan mag ik 6 maanden korter genieten van de verpleeghuis-maaltijden en pyjamadagen.![]()
Als wannabe GNK'er kan ik je wel wat vertellen alvast, ten eerste om toe gelaten te worden aan de universiteit moet je op z'n minst een HBO propedeuse hebben of een colloquium doctum. Daarnaast voor GNK wordt de eis gesteld dat je ook certificaten hebt van de vakken Bio1,2 en Wiskunde A of B, Natuurkunde en Scheikunde.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:05 schreef GGNSK het volgende:
Hallo,
Doe momenteel HBO bestuurskunde, maar ik overweeg momenteel geneeskunde op uni te gaan doen. Ben alleen in bezit van een Havo-papiertje.
Ik begrijp dus dat ik VWO-certificaten voor biologie moet halen. Enkele vragen:
- Moet ik ook verplicht VWO-certificaten voor scheikunde en natuurkunde halen?
- Is er veel stof op jullie opleiding dat verband houdt met scheikunde of natuurkunde? Want ik kots op dat soort vakken, aangezien het mij nauwelijks interesseert.
- Hoe bevalt de opleiding jullie, voorzover jullie het verwacht hadden? Te moeilijk? Of is de stof heel anders opgebouwd dan jullie dachten of wat?
Alvast hartelijk bedankt!.
Ik ga proberen te antwoorden op je vragen, voor zover ik ze weetquote:Op zondag 7 januari 2007 15:05 schreef GGNSK het volgende:
Hallo,
Doe momenteel HBO bestuurskunde, maar ik overweeg momenteel geneeskunde op uni te gaan doen. Ben alleen in bezit van een Havo-papiertje.
Ik begrijp dus dat ik VWO-certificaten voor biologie moet halen. Enkele vragen:
- Moet ik ook verplicht VWO-certificaten voor scheikunde en natuurkunde halen?
- Is er veel stof op jullie opleiding dat verband houdt met scheikunde of natuurkunde? Want ik kots op dat soort vakken, aangezien het mij nauwelijks interesseert.
- Hoe bevalt de opleiding jullie, voorzover jullie het verwacht hadden? Te moeilijk? Of is de stof heel anders opgebouwd dan jullie dachten of wat?
Alvast hartelijk bedankt!.
Ja, en dan nog succes met de lotingquote:Op zondag 7 januari 2007 15:46 schreef GGNSK het volgende:
Spyro en Nuna, bedankt voor de reply's!
Hier heb ik zeker wat aan. Maar eens rondvragen op de uni, en ff kijken hoe ik die certificaten ga ritselen.
Het blok dat ik heb gehad viel nog wel mee, maar Scheikunde vind ik nog wel te doen. Ik denk dat je even moet wachten op een antwoord van wat ouderejaarsquote:Op zondag 7 januari 2007 15:50 schreef GGNSK het volgende:
Trouwens, valt de scheikunde nog beetje te doen?
Ik ben als de dood voor formules en berekningen.
Overigens als je geen VWO gedaan hebt, dan kom je automatisch in klasse C terecht.quote:Op zondag 7 januari 2007 15:46 schreef GGNSK het volgende:
Spyro en Nuna, bedankt voor de reply's!
Hier heb ik zeker wat aan. Maar eens rondvragen op de uni, en ff kijken hoe ik die certificaten ga ritselen.
Volgens mij is dat toch afgeschaft? Je kunt iig niet meer inloten met een HBO propedeuse.quote:Op zondag 7 januari 2007 16:04 schreef Spyronius het volgende:
[..]
Overigens als je geen VWO gedaan hebt, dan kom je automatisch in klasse C terecht.
Voor certificaten moet je misschien maar eens hier gaan kijken: http://www.jbi.uu.nl
Oh, inclusief die certificaten wel ja. Zit je dan ook meteen in C?quote:Op zondag 7 januari 2007 16:09 schreef Spyronius het volgende:
Hbo-propedeuse plus die certificaten geeft alleen nog toegang, tenminste daarmee heb ik mee geloot en nu weer als het goed is.
Yup, je kan alleen maar in C komen, jij zat toch ook in C?quote:Op zondag 7 januari 2007 16:14 schreef Nuna het volgende:
[..]
Oh, inclusief die certificaten wel ja. Zit je dan ook meteen in C?.
Je moet heel veel integreren en differentieren, daarom zullen ze wel wiskunde van je vragen, dat je daar niet helemaal nieuw mee bent.quote:Op zondag 7 januari 2007 22:08 schreef GGNSK het volgende:
En wiskunde?
Ik bedoel, het is toch niet voor niks dat ze dat ook eisen?
Oh ja idd, we moeten elke dag drie A4'tjes matrixrekenen en 4emachtsfuncties integreren enzo jaquote:Op zondag 7 januari 2007 22:16 schreef Repeat het volgende:
[..]
Je moet heel veel integreren en differentieren, daarom zullen ze wel wiskunde van je vragen, dat je daar niet helemaal nieuw mee bent.
Onze lichamen en hun werking vind ik best wel interessant, en je verdient ook nog poen mee.quote:Op zondag 7 januari 2007 22:58 schreef Spyronius het volgende:
GGNSK even een vraagje, waarom wil je eigenlijk geneeskunde gaan studeren?
Ga ik verder met m'n studie Biomedische Wetenschappen en hou ik m'n laatste lotingskans om mee te doen met de decentrale selectie van de Geneeskunde master Summa, of te wel 6 jaar GNK in 4 jaar. Daar is als eis dat je bijvoorbeeld een bachelor Biomedische wetenschappen voor hebt behaald.quote:Op zondag 7 januari 2007 23:11 schreef GGNSK het volgende:
[code]Als je wederom uitgeloot wordt, wat dan?
Ik weet nog steeds niet wie jij bent....quote:Op zondag 7 januari 2007 23:05 schreef Spyronius het volgende:
Korte samenvatting van waarom ik het wil, geld kan me niets schelen trouwens.
-Deed HBO Bedrijfskundige Informatica, zag daar geen toekomst in, wel helaas pas in het laatste jaar
- Zus moest in ziekenhuis worden opgenomen voor scoliose
- Was toen al zoekend voor iets nieuws, dacht eerst aan Accountant, maar zag mezelf ook geen dagen achter elkaar door cijfertjes heen puzzelen
- Was eigenlijk elke dag in het ziekenhuis, mee gelopen met wat artsen en hier en daar gepraat met wat co-assistenten en toen wist ik het.
- Toen heel omscholingsproces in werking gezet en toen als anti-climax uitgeloot
hehe, moeten wij elkaar kennen dan?quote:Op maandag 8 januari 2007 17:55 schreef ArendBarend het volgende:
[..]
Ik weet nog steeds niet wie jij bent....
Tijdens de opleiding ja. In de kliniek is dit hogere school geneeskundequote:Op zondag 7 januari 2007 21:36 schreef Repeat het volgende:
Wbt scheikunde gaat het niet verder dan het bicarbonaatbufferbloedregelingsysteem
En dat is echt 4e klas scheikunde stof
Was dat die donkere kill?quote:Op maandag 8 januari 2007 19:08 schreef Spyronius het volgende:
Oh wacht nu weet ik 't weer, ik zat dus vaak naast die Benjamin en hij zat vaak naast die wat oudere vrouw, benjamin ging dus ook wel vaak om met die twee duitse meisjes, waar er na een tijdje nog maar 1 van overgebleven is.
mag ook welquote:Op maandag 8 januari 2007 21:26 schreef DDM het volgende:
[..]
Tijdens de opleiding ja. In de kliniek is dit hogere school geneeskunde![]()
Okequote:
dat is volgens mij weinig scheikunde, maar gewoon interpreteren van getallen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:16 schreef DDM het volgende:
[..]
Oke
Na 138 mmol/L
K 3,8 mmol/L
Cl 115 mmol/L
HCO3- 9 mmol/L
Pco2 40 mmHg
pH 6.97
Diagnose?
Ga er van uit dat de oorzaak naast de veroorzaakte stoornis ook nog zorgt voor een verhoogde renale uitscheiding van K. Ben je tevreden met bovenstaande K waarde?
Dit is nog even een simpele. Maar dat is even voor in te komen
Wat is dat precies?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:20 schreef DDM het volgende:
Vandaag trouwens slecht nieuwsgesprek bijgewoond van een meisje van 18 jaar. Die kwam binnen met Thrombo's van 9. Die bleek ALL te hebben. Heavy shit hoor!
Ook. Maar er is ook scheikundige kennis nodig. Je moet weten welke reacties niet en wel kunnen plaatsvinden. Daarnaast moet je alvorens je dit kan interpreteren de scheikundige kennis beheersen. Dit leer je tijdens je opleiding tot specialist. En deze stof is moeilijker dan wat je krijgt tijdens de opleiding Geneeskunde. Daarom zou het mooi zijn als je de scheikunde goed beheerst alvorens je bijvoorbeeld Internist (-Nefroloog) wordt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:34 schreef Repeat het volgende:
[..]
dat is volgens mij weinig scheikunde, maar gewoon interpreteren van getallen.
Doe die pCO2 eens in kPa zoals elke fatsoenlijke kliniek doet :/.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:16 schreef DDM het volgende:
Oke
Na 138 mmol/L
K 3,8 mmol/L
Cl 115 mmol/L
HCO3- 9 mmol/L
Pco2 40 mmHg
pH 6.97
Diagnose?
Ga er van uit dat de oorzaak naast de veroorzaakte stoornis ook nog zorgt voor een verhoogde renale uitscheiding van K. Ben je tevreden met bovenstaande K waarde?
Dit is nog even een simpele. Maar dat is even voor in te komen
Hey beetje rustig hequote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:54 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Doe die pCO2 eens in kPa zoals elke fatsoenlijke kliniek doet :/.
Beetje laag pH he, dat die patiënt nog leeft. Acidose dus, zo te zien aan het lage HCO3- en het normale pCO2 is af te leiden dat er sprake is van een metabole acidose. Patiënt scheidt dus te weinig zuur uit. Het kalium is laagnormaal, maar als er dus meer wordt uitgescheiden dan normaal zou ik daar wel ff op letten. Hartstilstand door een laag K is best lullig, zeg maar. (Schiavo, anyone?)
Ja jij mag dat altijdquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:57 schreef fee-tje het volgende:
Ik wil graag nog een glucose en een aldosteron prikken, mag dat.
Ik heb het even duidelijker neergezet. Ik doelde meer op de aldosteron :quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:37 schreef Kang-He het volgende:
Bij verhoogde glucose kan je toch denken aan diabetische keto-acidose? Wat je overigens dan ook zou moeten kunnen ruiken.
Geen LOI Orthopaedie?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:40 schreef Repeat het volgende:
ik had geen tweede keus
dat zou ik dan wel weer zien, maar was waarschijnlijk iets technisch geworden.
Wat zou je kiezen als je in mijn schoenen stond?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:40 schreef Repeat het volgende:
ik had geen tweede keus
wat je leuk vindt he. bedrijfskunde dus.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:52 schreef MaxC het volgende:
[..]
Wat zou je kiezen als je in mijn schoenen stond?
Samequote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:40 schreef Repeat het volgende:
ik had geen tweede keus
We kunnen het nu heel ingewikkeld maken, maar het gaat erom wat voor soort zuur-base stoornis dit is. En hoe je dit gaat beschouwen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:55 schreef Kang-He het volgende:
Wat is pH van urine?
Met BMW hier in Utrecht kan je ook gewoon het bedrijfsleven in, gewoon kwestie van juiste keuze vakken kiezen. Ik heb ook BMW gekozen, aangezien ik toch iets medisch wou doen in de tussentijd en niet iets wat met bedrijfskunde te maken had.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:39 schreef MaxC het volgende:
Even vraagje aan zowel de Geneeskunde studenten alswel mensen die uitgeloot zijn:
-Wat was jullie 2e keus? Zoals het er nu naar uitziet zal ik in klasse D komen, misschien nog C. Probleem is dat ik Duits en Literatuur met een 6 heb afgerond en Frans zelf met een 5. Biologie en Scheikunde sta ik allebei een nette 8, maar ze tellen even zwaar mee als de vakken met een 6. (is trouwens wel achterlijk systeem)
Ik ga er dus even van uit dat ik word uitgeloot. Nu heb ik erg moeite met een 2e keus vinden. Mijn intresses liggen bij Biologie en in mindere mate Scheikunde en Economie. Biologie(even verzamelnaam voor BMW, BMT, MLW etc. in Groningen heb je hetzelfde eerste half jaar en dan kies je pas)
Maar ik wil absoluut geen onderzoeker worden, dan ga ik liever het bedrijfsleven in.
Daarnaast zat ik te denken aan Bedrijfskunde, maar dan gooi ik alles wat ik de afgelopen 3 jaar heb geleerd weg qua Biologie, Scheikunde en Natuurkunde. Dat vind ik ook weer zonde
Dus wat hadden jullie gekozen als je werd uitgeloot
acute metabole acidose..quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:15 schreef DDM het volgende:
[..]
We kunnen het nu heel ingewikkeld maken, maar het gaat erom wat voor soort zuur-base stoornis dit is. En hoe je dit gaat beschouwen.
Ehm, ik had eigenlijk geen tweede keus. Alle andere studies die ik nog meer leuk vond, waren ook loting. Toch op het laatst maar Farmacie gekozen als tweede keus.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:39 schreef MaxC het volgende:
Even vraagje aan zowel de Geneeskunde studenten alswel mensen die uitgeloot zijn:
Dus wat hadden jullie gekozen als je werd uitgeloot
Het is iig een acidose, want het pH is veuls te laag.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:35 schreef DDM het volgende:
Hey beetje rustig heIk maak het juist makkelijker om het in mmHg te doen. Daarnaast is het niet echt een wonder dat deze patient nog leeft, maar het moet ook niet lager worden
Voor de rest heb je het fout danwel een onvolledige onderbouwing.
Ik heb aniongap geteldquote:Ja jij mag dat altijd. Glucose normaal. Aldesteron is ook normaal. Laatste voegt m.i. weinig toe, maar onderbouw maar. Daarnaast prik je glucose en aldosteron niet, maar die bepaal je
Zo een oude artsengrap, maar wel de waarheid
![]()
Reden van Komst: angina pectorisquote:Op woensdag 10 januari 2007 01:52 schreef Godshand het volgende:
LS,
Dhr van Dam, 68 jaar
RvK: AP
VG: DM t II, CVA
Medicatie:1 x Ascal 80, Insulatard va.
Klachten: POB, HV
LO: Pulm: VAG, bijg-, f 20/min. Cor:S1 S2 $, irr
Vraag:MI?
Gaarne uw advies
nou dame? komt aardig in de buurt gheghe..quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:09 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Reden van Komst: angina pectoris
Voorgeschiedenis: diabetes mellitus type II, cerebrovasculair accident
Med: 1x daags Ascal 80 mg, Insulatard volgens voorschrift?
klachten: pijn op borst, hv?
lichamelijk onderzoek: over de longen vesiculair ademgeruis, ademfrequentie 20/min. Over het hart, normale? 1e en 2e toon, irregulair, souffle?.
Vraag: mitralisinsufficientie?
Cardiologie ftw
die afkortingen werken soms ook flink verwarrend.quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:38 schreef Godshand het volgende:
[..]
nou dame? komt aardig in de buurt gheghe..
alleen van een mitralis insufficiëntie krijg je niet zomaar acuut AP klachten van...
hv heeft iets met de ademhaling te maken
MI is myocardinfarct dan. Op mijn werk gebruiken we mi voor mitralisklepinsuff en MI voor myocardinfarct.quote:Op woensdag 10 januari 2007 15:38 schreef Godshand het volgende:
[..]
nou dame? komt aardig in de buurt gheghe..
alleen van een mitralis insufficiëntie krijg je niet zomaar acuut AP klachten van...
hv heeft iets met de ademhaling te maken
Als we het nu toch over afkortingen en precisie hebben vind ik AP zo niet kunnen. Ik prefeer dan ACS. Denk maar na. Iemand met pijn op de borst krijgt de verdenking/"diagnose" pijn op de borst.quote:Op woensdag 10 januari 2007 01:52 schreef Godshand het volgende:
LS,
Dhr van Dam, 68 jaar
RvK: AP
VG: DM t II, CVA
Medicatie:1 x Ascal 80, Insulatard va.
Klachten: POB, HV
LO: Pulm: VAG, bijg-, f 20/min. Cor:S1 S2 $, irr
Vraag:MI?
Gaarne uw adviesoverigens een verzonnen casus.. (eig ook een grapje die ik ooit van een mede-assistent toegeschoven kreeg)
Dit was dus een gecombineerde metabole en respiratoire acidose. Aangezien het CO2 normaal was. Niet ondenkbaar bij iemand met COPD die opeens acute diarree of een DM 1de novo met een keto-acidose krijgt. De electrolyten heb ik neergezet voor de anion gap. Goed gebruiktquote:Op woensdag 10 januari 2007 13:06 schreef fee-tje het volgende:
En ik geloof dat mn klinisch redeneren efficiënter kan.
Omdat je bij een metabole acidose een lagere CO2 spanning verwacht door hyperventileren. Hyperventileren is niet moeilijk en is ook het snelste compensatiemechanisme. Als je CO2 te hoog is vergeleken met een laag HCO3 heb je dus een gecombineerde acidose. Mensen met bijvoorbeeld ernstige COPD kunnen niet compenseren en dus daalt je je CO2 niet. En dus word je nog zuurder.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:57 schreef fee-tje het volgende:
Hoezo is het een respiratoire acidose als het pCO2 normaal is? Correct me if I'm wrong, maar voor een resp. acidose heb je toch in eerste instantie een verhoogd pCO2 nodig ander kan je pH niet dalen. Als iemand COPD heeft en een metabole acidose, dan gaan toch niet spontaan zn longen weer goed werken? Hij zal wel enorm gaan HV-en (Repeat) maar dan krijg je toch nooit meer je pCO2 op normaal niveau?
Wij gebruiken acuut coronair syndroom btw voornamelijk voor acuut MI, niet voor langerbestaande AP. Subtiel verschil tussen hinderlijk en potentieel acuut dodelijk
. (Hoewel in mijn zkh alle cardio potentieel dodelijk is
)
er staat toch ook geen diagnose?quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:41 schreef DDM het volgende:
[..]
Als we het nu toch over afkortingen en precisie hebben vind ik AP zo niet kunnen. Ik prefeer dan ACS. Denk maar na. Iemand met pijn op de borst krijgt de verdenking/"diagnose" pijn op de borst.![]()
Ik bedoelde dat meer in het algemeen. Ik had namelijk staan: verdenking/diagnose.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:26 schreef Godshand het volgende:
[..]
er staat toch ook geen diagnose?
Aah ok, omdat de patient geen compenserende verlaagde pCO2 heeft, is er ook sprake van een resp. component. Duidelijk, thanks!quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:04 schreef DDM het volgende:
[..]
Omdat je bij een metabole acidose een lagere CO2 spanning verwacht door hyperventileren. Hyperventileren is niet moeilijk en is ook het snelste compensatiemechanisme. Als je CO2 te hoog is vergeleken met een laag HCO3 heb je dus een gecombineerde acidose. Mensen met bijvoorbeeld ernstige COPD kunnen niet compenseren en dus daalt je je CO2 niet. En dus word je nog zuurder.
Bij ons is AP wel obsoleet geraakt. Daarnaast wordt deze entiteit ook in het Diag. Kompas genoemd. Daarnaast kan je niet zien aan de patient of dit een stabiele/onstabiele situatie is of een MI
Preciesquote:Op woensdag 10 januari 2007 20:45 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Aah ok, omdat de patient geen compenserende verlaagde pCO2 heeft, is er ook sprake van een resp. component. Duidelijk, thanks!
Meer casus![]()
AP klachten zijn ook niet hetzelfde als een ACS. AP klachten is de pijn op de borst uitstralend naar de keel en linkerarm. Met een irregulair hartritme en hyperventilatie is er kans dat de situatie niet stabiel is, maar dat wacht de huisarts uiteraard niet af. Dit was natuurlijk ook het idee van dit causje niet, het ging om de vraagstelling. Zodra je als basisarts/huisarts iets vermoed doe je paar kleine aanvullende onderzoeken (afhankelijk waar je bent, een arts-assistent in een ziekenhuis kan meer doen dan een huisarts) en dan verwijs je met een vraagstelling...quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:04 schreef DDM het volgende:
[..]
Bij ons is AP wel obsoleet geraakt. Daarnaast wordt deze entiteit ook in het Diag. Kompas genoemd. Daarnaast kan je niet zien aan de patient of dit een stabiele/onstabiele situatie is of een MI
Ik ben het met je eens dat een huisarts in deze situatie snelle diagnostiek moet verrichten en dat de vraagstellingen soms zeer beknopt zijn. Maar nogmaals, ik bedoelde mijn opvatting ook in het algemeen.quote:Op woensdag 10 januari 2007 20:55 schreef Godshand het volgende:
[..]
AP klachten zijn ook niet hetzelfde als een ACS. AP klachten is de pijn op de borst uitstralend naar de keel en linkerarm. Met een irregulair hartritme en hyperventilatie is er kans dat de situatie niet stabiel is, maar dat wacht de huisarts uiteraard niet af. Dit was natuurlijk ook het idee van dit causje niet, het ging om de vraagstelling. Zodra je als basisarts/huisarts iets vermoed doe je paar kleine aanvullende onderzoeken (afhankelijk waar je bent, een arts-assistent in een ziekenhuis kan meer doen dan een huisarts) en dan verwijs je met een vraagstelling...
en die vraagstellingen van huisartsen zijn IRL vaak net zo beknopt als deze en geschreven op een receptenbriefje...
Act. ggv. :quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:28 schreef Godshand het volgende:
Nog een casus uit het bolle hoofdje..
Man 59 jaar, ongehuwd. Uzelf bent huisarts
VG: alcoholisme, pruritus ani ()
R/Vit B Forte injecties, 1x / 2 weken
A/Een vriend van deze man heeft u met spoed gebeld. Hij verteld dat hij met uw patiënt een biertje in de kroeg zat te drinken toen hij plots klaagde over hoofdpijn en naar buiten liep om frisse lucht te halen.. Daar heeft hij zeker een half uur gebraakt en vervolgens is hij in elkaar gezakt en niet meer wekbaar.
LO/ U gaat naar de kroeg en treft een niet wekbare man aan. Hij ligt op zn rug en de kleding is besmeurd met braaksel, ook al hebben omstanders het geprobeerd schoon te maken.
Bij pijnprikkels opent hij zn ogen en brabbelt en kreunt wat. Daarbij lokaliseert hij naar de pijnprikkel. Longen: Vag, bijg- Cor: S1 S2 $ Tensie: 215/120 Abdomen: geen bijzonderheden. Neurologisch: Pupillen: vernauwd beiderzijds, isocoor. Volgbewegingen niet te testen. Caput: geen letsel, keelholte vrij. Hersenzenuwen: geen bijzonderheden. Motoriek: niet testbaar. Reflexen: levendig beiderzijds met name links. Voetzoolreflex volgens Babinski links. Sensibiliteit: reageert op pijnprikkels. Coördinatie: niet te testen. Lab: Glucose 6,0
Vraag: 1) acuut of niet-acuut? 2) welke behandeling zet u nu in? 3) verwijst u, en zo ja naar welke specialist en met welke vraagstelling?
Acuutquote:Op woensdag 10 januari 2007 21:28 schreef Godshand het volgende:
Vraag: 1) acuut of niet-acuut? 2) welke behandeling zet u nu in? 3) verwijst u, en zo ja naar welke specialist en met welke vraagstelling?
Als het injecties zijn en het is bekend dat het een alcoholist is, zou ie die injecties B dan niet bij de HA halen?quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:44 schreef DDM het volgende:
[..]
Acuut
Wernicke? (slechte compliance Vitamine B?) (met daarbij een Korsakoff?) Alleen vraag ik mij af of je daarbij een Babinski hebt.
Ja, maar hij kan dan toch ook niet naar de huisarts gaan. Dat is ook een vorm van slechte compliance.quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:51 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Als het injecties zijn en het is bekend dat het een alcoholist is, zou ie die injecties B dan niet bij de HA halen?
En wat is ABCDE. Ik vraag nu waarschijnlijk iets heel stoms.
EHBOquote:Op woensdag 10 januari 2007 21:51 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Als het injecties zijn en het is bekend dat het een alcoholist is, zou ie die injecties B dan niet bij de HA halen?
En wat is ABCDE. Ik vraag nu waarschijnlijk iets heel stoms.
Dan weet de HA dat tochquote:Op woensdag 10 januari 2007 22:06 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja, maar hij kan dan toch ook niet naar de huisarts gaan. Dat is ook een vorm van slechte compliance.
airway, breathing, circulation... en dan?quote:Op woensdag 10 januari 2007 22:06 schreef DDM het volgende:
[..]
Ja, maar hij kan dan toch ook niet naar de huisarts gaan. Dat is ook een vorm van slechte compliance.
Airway, Breathing ..... enzo.(ALS)
BLS is toch reanimatie?quote:Op donderdag 11 januari 2007 14:51 schreef gohan16 het volgende:
disability and exposure
het is toch BLS en ACLS? of is ALS iets anders
Als ik hier tegen een anaesthesist zeg dat er epinefrine in een patient moet, dan kijkt ie me aan en zegt ie "neej, dat hebben we niet". (Serieus, zien gebeurenquote:Op donderdag 11 januari 2007 15:16 schreef gohan16 het volgende:
BLS is reanimeren zonder hulpmiddelen. ACLS is met defibrilator, epinephrine, atropine enz.
Epinefrine klinkt minder ordinair, want het woord ardenaline kent elke boer (niets mis met boeren hoor).quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:07 schreef fee-tje het volgende:
[..]
Als ik hier tegen een anaesthesist zeg dat er epinefrine in een patient moet, dan kijkt ie me aan en zegt ie "neej, dat hebben we niet". (Serieus, zien gebeuren). Daarna ramt ie alsnog acuut adrenaline in die patient.
Epinefrine kennen we hier niet
Nou het antwoordquote:Op woensdag 10 januari 2007 21:28 schreef Godshand het volgende:
Nog een casus uit het bolle hoofdje..
Man 59 jaar, ongehuwd. Uzelf bent huisarts
VG: alcoholisme, pruritus ani ()
R/Vit B Forte injecties, 1x / 2 weken
A/Een vriend van deze man heeft u met spoed gebeld. Hij verteld dat hij met uw patiënt een biertje in de kroeg zat te drinken toen hij plots klaagde over hoofdpijn en naar buiten liep om frisse lucht te halen.. Daar heeft hij zeker een half uur gebraakt en vervolgens is hij in elkaar gezakt en niet meer wekbaar.
LO/ U gaat naar de kroeg en treft een niet wekbare man aan. Hij ligt op zn rug en de kleding is besmeurd met braaksel, ook al hebben omstanders het geprobeerd schoon te maken.
Bij pijnprikkels opent hij zn ogen en brabbelt en kreunt wat. Daarbij lokaliseert hij naar de pijnprikkel. Longen: Vag, bijg- Cor: S1 S2 $ Tensie: 215/120 Abdomen: geen bijzonderheden. Neurologisch: Pupillen: vernauwd beiderzijds, isocoor. Volgbewegingen niet te testen. Caput: geen letsel, keelholte vrij. Hersenzenuwen: geen bijzonderheden. Motoriek: niet testbaar. Reflexen: levendig beiderzijds met name links. Voetzoolreflex volgens Babinski links. Sensibiliteit: reageert op pijnprikkels. Coördinatie: niet te testen. Lab: Glucose 6,0
De lichtere, bijna witte vlekken op de scan is het bloed.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:39 schreef Spyronius het volgende:
Aangezien ik dit soort dingen altijd interessant vind en hopelijk dit ook volgend universitair jaar mag gaan leren, vroeg ik mij af waar op de CT-scan nu die bloeding te zien is?
nu typen...quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:18 schreef Repeat het volgende:
Godshand, wat doe jij?
nee combi van factoren...quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:51 schreef Repeat het volgende:
nog niet in opleiding? en je bent al 30 geweest...
heb je daar voor gekozen of is dit gewoon pech?
Dat de huisarts het weet of niet weet doet toch niets af aan het feit dat hij op dat moment de dupe is van zijn non-compliance. Dan kan hij toch die ziekte hebben. Daarnaast gaat niet elke huisarts achter zijn patient aan zitten (en terecht). M.a.w. sommige weten niet eens dat hij een slechte compliance vertoont of laten het erbij.quote:
4) Hypertensie zie je juist relatief vaak bij een MI. De vermindere CO zorgt voor een sympatische activatie waarbij je RR omhoog gaat. Pas als je acuut decompenseert heb je een normale danwel lage tensie. Of bij een afwijkende regulatie door ziekten of medicatie.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:30 schreef Godshand het volgende:
[..]
Nou het antwoord
Vraag 1) acuut. Er is plotse hoofdpijn met daarna bewustzijnsdaling. Het is een matig diepe coma. De mensen die ER wel eens volgen weten dat er dan een comascore bij hoort. De Glascow Goma Scale score is hier dan: E=2, M= 5 V= 3 in totaal 10 (max 15, min = 0). Daarbij een verhoogde tensie.
Een Wernicke encephalopathie is weinig waarschijnlijk. Een Wernicke encephalopathie verloopt langzaam in de tijd en niet acuut. Het kenmerkt zich door de trias van oogbewegingsstoornissen, loopstoornissen en psychiatrie. Bewustzijnsdaling komt voor bij een ernstige Wernicke encephalopathie maar verloopt dan minder acuut dan bovenstaand verhaal.
De overwegingen voor een plotse bewustzijnsdaling, voorafgegaan door hoofdpijn en braken zijn:
1)Groot herseninfarct
2)Grote hersenbloeding
3)Massale sinusthrombose
4)Myocardinfarct (minder waarschijnlijk gezien de plotse hoofdpijn, braken past er wel echter bij. De hypertensie zie je meestan niet bij een acuut myocardinfarct, de tensie is meestal normaal, gedaald en in ernstige gevallen zelfs afwezig)
5)Insuline overdosering met hypoglycemisch coma. (maar minder waarschijnlijk gezien de goede glucosespiegel)
6)Anafylactische shock (na bv een bijensteek) maar dan meestal gepaard gaande met myxoedeem (opgezet gelaat)
Klopt, maar meestal niet zo hoog als deze hypertensie, en daarbij een tachycardie. Maar dan is de patiënt meestal bij bewustzijn, bij een cardiogene shock door een MI is de RR ontoereikend om het brein voldoende te perfunderen. Zo'n dergelijke patiënt zou collaberen en dan weer bijkomen zodra zijn RR weer omhoog gaat.. Deze patiënt blijft een hoog RR houden en komt niet bij...quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:35 schreef DDM het volgende:
[..]
4) Hypertensie zie je juist relatief vaak bij een MI. De vermindere CO zorgt voor een sympatische activatie waarbij je RR omhoog gaat. Pas als je acuut decompenseert heb je een normale danwel lage tensie. Of bij een afwijkende regulatie door ziekten of medicatie.
Jep foutje. Of gewoon oedeem, erytheem en glottis oedeem (waardoor verstikking dreigt)quote:6) Myxoedeem zie je bij schildklierpathologie. Hier heet het Quincke oedeem.
Weet het wel zekerquote:Op donderdag 11 januari 2007 21:10 schreef Godshand het volgende:
[..]
Overigens krijgen veel patiënten bij bewustzijn met een MI ook een sympathische reactie door de angst en pijn op de borst (ik denk dat jij ook niet zo relax zou denken, oh het is maar een verlaging van de CO)
[..]
jij bent dus student in LUMC..quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:55 schreef Repeat het volgende:
Die Burumazaal heeft me wel een partij lekkere stoelen zegVeel beter dan die planken in het LUMC.
Nieuwe werkgroepruimtes zijn ook wel mooi, met eindelijk die plasma/lcd-tv's en pc's zodat je daar ook dingen kan laten zien.
Wat wel erg slecht is dat in die werkgroepruimtes de 4:3 resoluties van de pc's opgerekt worden op de 16:9 plasma's/lcd's. Ziet er niet uit.
Zo ook in die burumazaal, hangt een breedbeeld beamer, maar het pc beeld is 4:3, wordt alles opgerekt.
Echt ongelofelijk dat de (toch wel pro's neem ik aan) die dit alles geinstalleerd hebben dit niet opgemerkt hebben, of er geen verstand van hebben, of dat het ze geen kont boeit.
Alleen jammer dat Seyss-Inquart is meegekomen om de hele pauze te zeiken over mensen die (zelfs lege!) koffiebekertjes meenemenquote:Op donderdag 11 januari 2007 20:55 schreef Repeat het volgende:
Die Burumazaal heeft me wel een partij lekkere stoelen zegVeel beter dan die planken in het LUMC.
Haha werkt die gast er nog steeds? Lol, tsja hij moet toch wat, zo lijkt ie nog een beetje belangrijk...quote:Op donderdag 11 januari 2007 23:30 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Alleen jammer dat Seyss-Inquart is meegekomen om de hele pauze te zeiken over mensen die (zelfs lege!) koffiebekertjes meenemen![]()
Ach ja doen ze bij ons ook altijd, werkt vaak voor 1 college en als er weer een pauze tussen de twee colleges is, dan staat het weer vol koffiequote:Op donderdag 11 januari 2007 23:30 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Alleen jammer dat Seyss-Inquart is meegekomen om de hele pauze te zeiken over mensen die (zelfs lege!) koffiebekertjes meenemen![]()
die gast op die sloffen idd. Beetje jammer. Ik snap wel dat hij zn nieuwe kindje schoon wil houden, maar kom op, we zijn ook geen 12 meerquote:Op donderdag 11 januari 2007 23:30 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |