abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44538007
Epiduraal.

Wekadvies tijdens de colleges
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_44538044
wat is er mis met subduraal?
pi_44538076
Hij had het over een lucide interval waarna ze weer out gaat. En dat heb je toch bij een epiduraal hematoom?
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_44538120
tis geen subduraal

(waarom zijn er geen dokter-emoticons....)
Dr. Plien, voor al uw problemen!
pi_44538131
ze was niet eerst buiten bewustzijn hoor dus iig geen sprake van lucide interval

maargoed al die symptomen van die verschillende hematomen ken ik ook niet
pi_44542605
Verdomme. Vanmorgen keihard van mijn fiets gevallen . Het scheelde niet veel of ik was op de stoeprand gevallen met mijn hoofd. Gelukkig is alles oke enzo nu, behalve dikke knie + zeer hoofd .

Maaaar, vanmiddag ook meegekeken bij een keizersnede!
Dat maakt mijn dag weer goed .
  maandag 18 december 2006 @ 18:42:16 #67
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_44545823
quote:
Op maandag 18 december 2006 17:05 schreef Nuna het volgende:
Verdomme. Vanmorgen keihard van mijn fiets gevallen . Het scheelde niet veel of ik was op de stoeprand gevallen met mijn hoofd. Gelukkig is alles oke enzo nu, behalve dikke knie + zeer hoofd .

Maaaar, vanmiddag ook meegekeken bij een keizersnede!
Dat maakt mijn dag weer goed .
half nijmegen is van zijn fiets gevallen, ze gingen vanmorgen met bosjes
pi_44549613
vriest het daar op het platteland al ofzo?
  maandag 18 december 2006 @ 20:57:48 #69
139820 mol_air
Jus ex injuria non oritur
pi_44551084
ja, ze hebben daar een landklimaat toch?
pi_44556964
Nijmegen? Dat ligt toch praktisch in Polen?
pi_44559797
En dan zitten we te zeiken over klimaatverandering?
pi_44613492
Vrijdagochtend weer tentamen
En dan vakantie
pi_44613619
Van je fiets vallen...oke... weet je iig dat de zwaartekracht het nog doet!
Dr. Plien, voor al uw problemen!
pi_44613971
quote:
Op woensdag 20 december 2006 22:57 schreef intoxicated het volgende:
Vrijdagochtendmiddag weer tentamen
En dan vakantie
pi_44614070
pi_44614137
pi_44614307
Aah, vandaag weer een oud lijk gezien, letterlijk en figuurlijk.
pi_44616185
quote:
Artikel uit 1992 Oude troep.

Dit is pas au

http://www.learningradiol(...)domenvolvulussig.JPG

Even voor de quasi geneeskundigen onder ons . Zo hoort het er uit te zien:

http://www.learningradiol(...)s1/Abdomennormal.jpg

Let ook even op het mooie "artefact". Muntje in de broek ofzo. Of een ingeslikte knoopbatterij
pi_44620058
quote:
Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef intoxicated het volgende:
Nijmegen? Dat ligt toch praktisch in Polen?
Nijmegen ligt over een paar jaar aan Zee
pi_44621633
quote:
Dat het er niet normaal uitziet lijkt me duidelijk, maar wat is het precies?
pi_44621802
quote:
Op donderdag 21 december 2006 10:45 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dat het er niet normaal uitziet lijkt me duidelijk, maar wat is het precies?
Zeg luiwammes, 2 seconden googlen en je had het al geweten

Maar goed, zelfs ik zag dat die colon niet echt liep zoals hij moet lopen, dus bij deze de definitie:
quote:
A volvulus -- in this case occurring in childhood -- is a twisting of the bowel with obstruction of the flow of material through the bowel, variable loss of blood supply, and possible tissue death.
  donderdag 21 december 2006 @ 16:20:05 #82
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_44631110
Ik heb morgen in een presentatie een stelling te verdedigen:
quote:
Na een positieve test op een BRCA mutatie moet een arts aandringen op profylactische mastectomie
Nu heb ik hier natuurlijk al een mooi lijstje met voor- en tegenargumenten voor mezelf gemaakt voor de discussie, maar als jullie nog input hebben zou dat misschien nog handig zijn . Dus wat vind je ervan ?
pi_44631376
he, brca, laat ik daar nu net over aan het leren zijn (oa).

je hebt toch pas een probleem als er nog een brca gen muteert (omdat het een suppressorgen is), dus opzich heb je dan wel verhoogde kans op kanker, maarja... toch? * Repeat test eigen kennis, morgen tentamen
  donderdag 21 december 2006 @ 17:31:08 #84
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_44633268
Ja, je moet een germline mutatie en een tweede mutatie krijgen voordat er kanker kan ontstaan.

Maar mensen met geerfde BRCA mutatie hebben zo'n 60-85% kans op het ontwikkelen van borstkanker (we laten eierstokkanker en dergelijke even buiten beschouwing) en de diagnose van kanker vindt gemiddeld 20 jaar eerder plaats dan bij vrouwen zonder deze mutatie.

Je kunt je ook wel voorstellen dat gedurende je leven de kans wel groot is dat er ergens bij een borstweefsel cel een celbeschadiging plaats vindt waardoor een mutatie optreedt in een BRCA gen. Van BRCA1 zijn er meer dan 500 mutaties geindentificieerd en bij BRCA2 meer dan 300.
  donderdag 21 december 2006 @ 17:38:05 #85
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_44633453
Maar dat is geen antwoord dus he... .
pi_44633873
Een arts is verplicht om volgens de WGBO de risico's van deze mutatie te vertellen. Maar het blijft een advies. Aandringen kan en mag altijd., maar de patient heeft het laatste woord. Het is vergelijkbaar met roken. Je kan wel blijven aandringen, maar als een patient toch blijft roken dan houdt het eens op. Je kan niet al je tijd daar in blijven steken. Daarnaast loopt me spreekuur dan ook weer uit en mis je net die lekkere taart van die dokterassistente die jarig is. Ook daar moet je aan denken
  donderdag 21 december 2006 @ 18:35:00 #87
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_44634824
Naja, hetgeen wat in onze stelling moet leiden tot discussie is dat artsen moeten aandringen in plaats van louter adviseren. Ergo wij vinden dat profylactische mastectomie beter is dan een afwachtend beleid of alternatieve behandelingen (chemo bijv.).
pi_44635259
Ja maar aandringen heeft m.i. een grens. De patient heeft het laatste woord. Uiteraard is een profylactische mastectomie beter dan de andere opties, omdat je de levensverwachting verhoogt. Maar dit is een feit. Ik denk dat je dat niet echt als een argument kan aanvoeren vanuit een medisch inzicht. Aangezien dat de reden is dat een arts ook moet aandringen. De patient heeft hier de keuze en daar gaat het om.
pi_44637251
Volgens mij moet je nooit aandringen. Als jij duidelijk uitlegt wat de voors en tegens zijn, wat de behandeling inhoudt ed. is dat helemaal niet nodig...
pi_44641688
Ik denk dat je als best een persoonljike voorkeur uit mag spreken voor een bepaalde keuze in sommige gevallen, en afhankelijk van de situatie mag je dit zeker ook wel uitbreiden tot aandringen. Als een patiënt op oneigenlijke argumenten een uit medisch oogpunt slechte beslissing willen nemen, dan is aandringen volgens mij alleen maar juist.
Neem bijvoorbeeld een casus van een overigens gezonde 30-jarige man met vrouw en twee jonge kinderen, met dreigende respiratoire insufficientie op basis van een pneumonie post-operatief ofzo. Intuberen en beademen voor een aantal dagen kan dan een leven redden. Maar wat als die patient net zijn vader met terminale kanker heeft zien heeft overlijden na wekenlang op een IC aan de beademing te hebben gelegen. Dan zou het heel kunnen dat deze jonge man dit zo vreselijk vond en op basis hiervan nooit aan een beademinsapparaat wil.
Wat dan? Zijn wens respecteren, gebaseerd op een geheel andere casus waarbij hij emotioneel erg betrokken was en genomen in een acuut en angstig moment, en hem laten overlijden?? Ik denk dat aandringen dat het minste is wat je moet doen, en er is imo zeker ook wel wat voor te zeggen om, als hij blijft weigeren en zijn bewustzijn verliest, toch te intuberen.
Het ultieme doel is zorgen voor het welzijn van patienten. Het behoeden voor slechte keuzes is een onderdeel hiervan, maar eentje waarbij je absoluut voorzichtig moet balanseren en niet te zwart/wit moet denken.

Overigens een aanrader: het boek Complications van Atul Gawande, waaruit ik deze casus heb gehaald. Geschreven door een chirurg in opleiding uit de VS, met als thema onzekerheid in de geneeskunde. Voor de Leidenaren: oa te leen in het Walaeus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')