quote:Het klinkt mischien stom maar ik heb ongeloofelijk veel moeitje met op staan. Zo veel dat het een serieuze belemering is voor mijn studie.
Het lukt me te vaak simpelweg niet om op te staan als de wekker gaat. Na dat de wekker gaat lukt het me regelmatig niet om iets meer te doen dan dat ding uit te zetten en verder te slapen. Dit gebeurt vaak in een soort van niet echt wakker zijn.
Ik zit al behoorlijk lang met dit probleem. Mijn bioritme loopt denk ik ook een stuk later dan de tijden dat ik op moet staan. Slapen is ook vaak lastig, zou het liefste om een uurtje of 4 s'nachts gaan slapen en 11 of 12 uur weer opstaan. Maarja daar heb ik niks aan omdat ik mijn studie nou eenmaal niet wacht tot ik een keer wakker wil worden.
Iemand ervaring met dit probleem en/of ideeen om wel op tijd op te kunnen staan?
Update
wat er tot nu toe ingebracht is.
# Ritme aanleren. Dus iedere dag om de zelfde tijd naar bed, en in iedergeval iedere dag om de zelfde tijd opstaan
# Op vaste tijden eten.
# Sporten. Bijvoorbeeld half uurtje hardlopen na het eten. (niet direct na het eten) om lichamelijk moe te worden
# meerdere luide wekkers een stuk van je bed af.
# Lijntje cocaine naast de wekker
# rustig wakker worden met een rustig muziekje
# Wekker 2 uur van te voren zetten. Wekker uit zetten en kwartier later waker worden van 2de wekker. Dan in de resterende 1.45uur rustig douchen/ krant lezen/ koffie drinken.
niet op kunnen staan
# Nacht overslaan om vervolgens de volgende nacht goed te slapen.
niet op kunnen staan
# Hulp zoeken bij dokter/ huisarts
# Valeriaan middel om makkelijker in te slapen
http://www.valdispert.nl/valdispert/nachtrust.html
# Je irritante broertje een euro geven om je wakker te maken
niet op kunnen staan
# Je wakker laten bellen door vriend/ vriending
niet op kunnen staan
# Meer discipline tonen
# Moeilijk opstaan kan ook te maken hebben met slaapstoornissen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome (Nederlandse versie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Delayed_sleep_phase_syndrome (Engelse versie (uitgebreider dan nederlandse))
Idd... van Red Bull ook, Cafeïne stimuleert de spijsvertering ofzoiets...quote:Op dinsdag 12 december 2006 09:43 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Uhuh
Heb ik ook echt wel nodig om een beetje op te starten. Nadeel is wel dat ik er 's ochtends altijd van aan de schijterij ga.
Tis maar een suggestie natuurlijkquote:Somberheid, prikkelbaarheid, moeheid, energieloosheid, futloosheid en toegenomen slaapbehoefte zijn de meest voorkomende klachten, hoewel deze klachten ook kunnen voorkomen zonder uitgesproken somberheid. Apathie, het 'niets meer uit de handen komen', kan op de voorgrond staan. Daarnaast melden patienten vaak verlies van interesse en afname van de behoefte aan sociale contacten met anderen.
De zogenaamde atypische klachten zijn een toename van eetlust, waarbij vooral koolhydraatrijk voedsel (pasta's, chocolade, snoep en alcohol) de voorkeur verdient, gewichtstoename en een vergrote behoefte aan slaap. Het is een gebruikelijk verschijnsel dat iemand die lijdt aan winterdepressie 4-6 kg in gewicht in de winter aankomt en zo'n 2-6 uur langer slaapt dan in de zomer, zonder uitgerust op te staan. In het voorjaar tot aan de zomer verdwijnen deze klachten volledig.
Een minderheid van de patienten heeft deze atypische klachten niet of heeft juist een verminderde slaapbehoefte en een geringere eetlust in de winterperiode. Echter over het algemeen is er meer slaapbehoefte, dat wil zeggen vroeger naar bed gaan, laat opstaan, moeilijk wakker worden , middagdutjes doen en overdag futloos zijn.
nee ik moet leren op te staan. kan niet echt iedere dag aan iemand vragen of die me ff wakker wil bellen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:30 schreef Fjolle het volgende:
Mmm misschien aan iemand vragen je uit bed te bellen?
ik kan ook 5 wekkers instellen denk alleen dat ik na meer dan 2 keer wel ga denken van ach hij gaat toch nog wel een keer.quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:51 schreef Ludger het volgende:
Op m'n nieuwe foon kun je 5 alarms instellen en dat werkt redelijk ; 05.00, 05.05, 05.10, 05.20, 05.25 . Ik kan namelijk niet later dan half 6 uit bed. Na het 3e alarm gaan de vervelende alarmtunes je wel irriteren.
Dat heb ik ook gemoeten, ook al was het dan 7 uur, in de zomer lukt me dit prima, in de winter is het ondenkbaar.quote:Op dinsdag 12 december 2006 19:14 schreef Woesteling het volgende:
Ik had ook een periode dat ik gewoon echt moest vechten om mijn bed uit te komen.. Toen heb ik een half jaar stage gelopen waar ik meestal vroeg aanwezig moest zij.. standaard half 7 mn bed uit (voor mij is dat vroeg ja) en 's avonds weer laat naar bed toe.. Dit heb ik een half jaar gedaan en nu sta ik altijd makkelijk op..
Ik werk nu al 7 maanden aan 1 stuk door, elke dag 5 tot 10 minuten te laat, en slechts een keertje kwam ik pas om 11uur aanzetten (door de wekker geslapen), maar heb niet het gevoel dat ik eraan wen... voelt met de week slechter...quote:Op dinsdag 12 december 2006 19:14 schreef Woesteling het volgende:
Ik had ook een periode dat ik gewoon echt moest vechten om mijn bed uit te komen.. Toen heb ik een half jaar stage gelopen waar ik meestal vroeg aanwezig moest zij.. standaard half 7 mn bed uit (voor mij is dat vroeg ja) en 's avonds weer laat naar bed toe.. Dit heb ik een half jaar gedaan en nu sta ik altijd makkelijk op..
quote:Op dinsdag 12 december 2006 23:07 schreef Maisnon het volgende:
Zelfs als ik niet uitga, op vrijdag en zaterdag om half 2 ofzo naar mn bedje ga, dan slaap ik gerust nog tot 15 uur door, en dat vind ik niet echt normaal
Erg herkenbaar! Het interesseert me verder ook niet echt, ik leef wat dat betreft maar een beetje raak.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:35 schreef JediMindTricks het volgende:
Heb er zelf ook last van. Maar dit komt waarschijnlijk omdat ik ploegendiensten draai. M'n slaap/eetritme is compleet verneukt.
Meestal als ik om 06.00 eruit moet slaap ik toch pas rond 2 / 3 uur.
Als ik er om 14.00 uit moet, blijf ik ook echt liggen tot 13.30, ookal was ik om 11.00 al wakker
Als ik nachtdienst heb gehad (23.00 tot 07.00) wil ik nog wel eens tot de volgende nachtdienst doorslapen (dus van 08.00 tot 23.00 slapen)..
dus jij bent er 7:00 weer uit?quote:Op woensdag 13 december 2006 02:33 schreef BrandX het volgende:
ik heb gelukkig genoeg aan een gemiddelde van 4-5 uurtjes per nacht.
Ik hoef morgen helemaal niet op te staan, als ik niet zou willen. Lekker gevoel.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:40 schreef Zyggie het volgende:
Bwhehe je zou maar om 7 uur op moeten staan.
Dat denk ik 's ochtends altijd. 'Fuck hetgene wat ik zou moeten doen, waar ik heen zou moeten gaan; het enige dat er toe doet is lekker slapen' Ik kan je vertellen dat die houding voor- en nadelen heeft.quote:Op woensdag 13 december 2006 02:41 schreef Thieske het volgende:
[..]
Ik hoef morgen helemaal niet op te staan, als ik niet zou willen. Lekker gevoel.![]()
Zou een zonnebank ook al goed genoeg helpen? Of heb je daar een speciale lichtbak voor nodig?quote:Op dinsdag 12 december 2006 10:20 schreef BrandX het volgende:
Verder: indien ze (een milde vorm van) winterdepressie constateren, is de remedie vrij simpel. Zo nu en dan met je gaffel voor een speciale lichtbak, en je voelt je als herboren.
Ik ken twee mensen in mijn omgeving die dit hebben, een heeeel zwaar en de ander mild. Die voelen zich door de lichttherapie herboren.
Hum het is wel zo dat m'n kamer vaak te koud is om op te staan... De verwarming aan laten is geen optie, want dat droog ik 's nachts uit enzoquote:Op woensdag 13 december 2006 16:24 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Zou een zonnebank ook al goed genoeg helpen? Of heb je daar een speciale lichtbak voor nodig?
Ik heb het nu zo ingesteld dat de verwarming aan gaat tussen 6 en 8, helpt geen flikker...quote:Op woensdag 13 december 2006 16:41 schreef Gollemrulez het volgende:
[..]
Hum het is wel zo dat m'n kamer vaak te koud is om op te staan... De verwarming aan laten is geen optie, want dat droog ik 's nachts uit enzo
Het gaat wel de goede kant op, je was nu maar 3 minuten te laatquote:Op woensdag 13 december 2006 08:46 schreef jd1982 het volgende:
Nouw... was weer drama vanmorgen... het WAS me gelukt, kwart over stond ik onder de douche!!!
Op 1 of andere manier ging de tijd zo snel dat toen ik onder de douche vandaan kwam het opeens 8uur was... ben 5min pissig op bed gaan liggen (bijna in slaap gevallen), maar kleren aangedaan, moest ik alsnog haasten... 3min te laat op werk...
Ik wil wel gewoon een keertje niet hoeven racen (hoewel dat best kan met mijn auto *flits* *flits*), maar goed, opstaan was gelukt... maar doordat er geen druk/schrik achter het tijdstip zat werd ik niet ECHT wakker ofzo
Dan kan je dus een speciale lamp kopen die het daglicht nabootst. Het is er in wekkervorm.quote:
Ik meen me te herinneren dat een gewone zonnebank er niet bij helpt. Er bestaan wel speciale (gezicht)lichtbakken die wel kwalificeren hiervoor.quote:Op woensdag 13 december 2006 16:24 schreef Mini_rulez het volgende:
[..]
Zou een zonnebank ook al goed genoeg helpen? Of heb je daar een speciale lichtbak voor nodig?
Zal wel duur zijn, of niet?quote:Op woensdag 13 december 2006 19:48 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dan kan je dus een speciale lamp kopen die het daglicht nabootst. Het is er in wekkervorm.
Die gaat langzaam aan in bijv 30 min. Alsof het een zonsopgang is.
Dan word je natuurlijker wakker...
Daar heb ik een klein electrisch kacheltje van Tefal voor! Als ik vroeg op moet is het ijskoud als ik wakker wordt en de centrale verwarming werkt niet goed in mijn slaapkamer. Dat kacheltje zet ik aan vanuit bed en binnen een paar minuten is het lekker warmquote:Op woensdag 13 december 2006 16:41 schreef Gollemrulez het volgende:
[..]
Hum het is wel zo dat m'n kamer vaak te koud is om op te staan... De verwarming aan laten is geen optie, want dat droog ik 's nachts uit enzo
Die speciale daglichtwekkers zijn inderdaad niet goedkoop. Maar soms worden ze vergoed door zorgverzekeraars omdat het een vorm van lichttherapie is.quote:
en hoe heb je dat bereikt?quote:Op donderdag 14 december 2006 08:30 schreef jd1982 het volgende:
Slapen is heeeel fijn
Maar ehhh... ik heb het gehaald!!!
Ben 3 minuten TE VROEG!!! Woeiii... hahaha...
Mn baas is alleen te laat, dus die merkt er niks van
Is het gisteren gelukt? Ben je al naar dokter geweest?quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:27 schreef borbit het volgende:
vandaag iets te laat opgestaan maar nog wel op tijd op school beland
(bedankt bus chauffeur die stopte toen ik nog aan de verkeerde kant van de weg stond)
Hopen dat het morgen lukt want dan moet ik er wel om 6 uur uit...
LOLquote:Op donderdag 14 december 2006 14:32 schreef Beaver het volgende:
Ik heb ook wel eens een wekker gezien die in stukjes uit elkaar spat alstie af gaat. Dan moet je dus eerst de stukjes bij elkaar zoeken en de wekker weer in elkaar zetten en dan pas gaat het alarm uit![]()
hehe schitterend.. Lijkt me trouwens nog best functioneel ook. Maar je werd er zo zat van dat je em uit het raam hebt gegooid?quote:Op donderdag 14 december 2006 14:32 schreef Beaver het volgende:
Ik heb ook wel eens een wekker gezien die in stukjes uit elkaar spat alstie af gaat. Dan moet je dus eerst de stukjes bij elkaar zoeken en de wekker weer in elkaar zetten en dan pas gaat het alarm uit![]()
Geniaal.quote:Op donderdag 14 december 2006 14:32 schreef Beaver het volgende:
Nee, ik heb niet zo'n wekker gehad... mij te ruig wakker wordenquote:Op donderdag 14 december 2006 14:49 schreef Gollemrulez het volgende:
[..]
hehe schitterend.. Lijkt me trouwens nog best functioneel ook. Maar je werd er zo zat van dat je em uit het raam hebt gegooid?
quote:Op donderdag 14 december 2006 08:30 schreef jd1982 het volgende:
Slapen is heeeel fijn
Maar ehhh... ik heb het gehaald!!!
Ben 3 minuten TE VROEG!!! Woeiii... hahaha...
Mn baas is alleen te laat, dus die merkt er niks van
Hier heeft niemand iets aan. Het is fijn dat hij op tijd opstond, maar hij kan dan tenminste melden wat hij ervoor gedaan heeft, anders heeft het hele topic z'n nut verloren.quote:quote:
Op donderdag 14 december 2006 15:57 schreef jd1982 het volgende:
[..]
Ik woon alleen maar ehmmm mn nieuwe keuken werd vandaag bezorgd en morgenvroeg wordt ie geplaatst, dus ben best wel hyper![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Klopt. Al heeft het bij mij ook erg te maken met of er mensen op me wachten enzo. Ik ben bijvoorbeeld bijna nooit te laat bij afspraken. Er moet bij mij wel echt een prikkel zijn om er 's ochtends uit te gaan en die is er vaker niet dan wel...quote:Op donderdag 14 december 2006 18:05 schreef Malibu-06 het volgende:
Ik denk dat het wel te maken heeft met hoe goed je je voelt en waarom je er uit moet komen.
Het valt mij op dat als ik b.v. een dag heb met allemaal leukere dingen (zaterdags b.v.) dat ik echt heerlijk meteen wakker ben (al is het om 8 uur)
Maar een dag waarop ik moet werken of kutvakken op school heb (al is het om 11 uur), dan blijf ik liever zo lang mogelijk liggen.
Daar ben ik het mee eens: een topic vol herkenning en voorbeelden van heo het er bij andere mensen aan toe gaat opende bij mij de ogen. Ook de creatieve oplossingen die daarmee gepaard gaan zijn een integraal onderdeel van het verhaal. Ik vind het dus wel prettig zo.quote:Op donderdag 14 december 2006 18:40 schreef jd1982 het volgende:
Ik zie het probleem niet helemaal... een forum is toch om onderling lekker te lullen?
Alleen dit forum is al nuttig voor mij, wil elke dag graag vertellen dat het me gelukt is, daardoor doe ik meer moeite om vroeg uit bed te komen...
Heeft iemand hier nog een antwoord op?quote:Op woensdag 13 december 2006 23:21 schreef Maisnon het volgende:
Wat zal de huisarts zeggen denk je als ik hiermee aan kom zetten? Ik weet precies wat het is, de klachten moeten voor hem ook herkenbaar zijn, maar d'r is toch niet echt iets tegen te doen vanuit zijn kant. Lichttherapie ofzo.. of 'doen huisartsen daar aan'.
Ow gaafquote:Op donderdag 14 december 2006 14:32 schreef Beaver het volgende:
Ik word soms ook wakker met mijn telefoon onder mijn buikquote:Helaas heb ik ook de slechte gewoonte de laatste tijd om m`n mobieltje op te pakken en onder m`n dekbed te leggen zodat ik er helemaal niks meer van hoor.
Hum bij mij ligt ie vaak onder mn bed.. Ik irriteer me ook niet genoeg aan het gepiep, maar bij de andere wekker wordt het hele huis wakker (zij wel hequote:Op donderdag 14 december 2006 23:50 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ik word soms ook wakker met mijn telefoon onder mijn buik
Dat lijkt me wel een hele goeie!quote:Op donderdag 14 december 2006 23:48 schreef Maisnon het volgende:
Mijn ritme en dagindeling is ook wel totaal structuurloos kom ik steeds meer achter... ik ga volgende week een hele week bij een ander gezin logeren en me aan hun tijden en regels houden, en kijken hoe dat werkt
gister is inmiddels eergister (internet lag er ff uit) maar woensdag niet, 2 uur te laat wakker ongeveer. Gister (donderdag dus) en vandaag wel geluktquote:Op donderdag 14 december 2006 14:21 schreef Fjolle het volgende:
[..]
Is het gisteren gelukt? Ben je al naar dokter geweest?
ik ben een paar dingen aan het doen.quote:Op woensdag 13 december 2006 21:36 schreef M1RR1E het volgende:
Ik heb er ook heel erg last van. Eerst hielp het zetten van meerdere wekkers nog wel, toen ging ik ze steeds eerder zetten, en nu kom ik er gewoon helemaal nietmeer uit af en toe.. begin me steeds meer aan mezelf te ergeren.
TS, welke van alle in de OP staande dingen heb je allemaal al geprobeerd en welke hielpen?
Zo herkenbaar, ik begon in de zomer met stage, altijd voor 9 uur aanwezig ( moet om 9 uur uiterlijk beginnen ).quote:Op dinsdag 12 december 2006 19:48 schreef jd1982 het volgende:
[..]
Ik werk nu al 7 maanden aan 1 stuk door, elke dag 5 tot 10 minuten te laat, en slechts een keertje kwam ik pas om 11uur aanzetten (door de wekker geslapen), maar heb niet het gevoel dat ik eraan wen... voelt met de week slechter...
ik had dit topic inderdaad geopend om tips te krijgen. Maar ik denk de meeste tips wel langs zijn gekomen onderhand.quote:Op donderdag 14 december 2006 16:53 schreef clumsy_clown het volgende:
Wow tot 17.00 uur geslapen?? Zo erg niet op kunnen staan, heb ik dan weer niet. Mijn 'record' staat op 1/2 3 ofzo (zonder uitgaan/ kater)... Ik heb meer een ritme probleem; het lijkt me wel eens leuk voor 11 uur/ half 12 m'n bed uit te rollenquote:Op zaterdag 16 december 2006 01:54 schreef Maisnon het volgende:
Vandaag ging echt goed! De geruststelling dat het goed gaat komen dit jaar en dat ik er aan kan werken helpt schijnbaar ook een hoop! Kwas er op tijd uit, in tegenstelling tot gisteren (tot 17:00 uur geslapen, te erg). Op school ging het goed, nog met wat mensen overlegt over de situatie, en ook autorijles ging super! Daarna 's avonds met vrienden nog gezellig samen geweest, en nu aan de ijskoffie... weekend
Ik ben het helemaal met je eens, maar heb 1 klein probleempje. Ik ben eigenlijk net teveel noob om dat te doen. Ik wil het wel, maar weet niet goed hoe.quote:Op vrijdag 15 december 2006 15:27 schreef borbit het volgende:
[..]
En hopend dat de user die deel 2 geopend heeft de OP bij blijft houden met de nieuwe tips denk ik dat er in het topic zelf wel ervaringen gepost kunnen worden. (de tips blijven dan overzichtelijk in de OP bedoel ik)
[..]
Goeie theorie, maar bij mij gaat ie al niet op. Ik heb leuk werk, ben erg blij met mn baan. Zou nog veel blijer zijn als ik pas rond de middag hoefde te beginnen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 04:42 schreef jd1982 het volgende:
Na veel drank en een lange nacht stappen heb ik een nieuwe theorie... volgens mij heeft het niet op willen staan ook te maken met het geen zin hebben in de dag... dat klinkt logisch, maar als je geen zin hebt in 5 van de 7 dagen, wat heeft het leven dan voor nut? Leven voor de weekenden? Doelloos de werkdagen meemaken? Jahaa... goede vraag zo voor het slapen gaan
Ik ben óntzettend sympathiek, maar heb geen zin in een slapelozenslowchat. Deze discussie is hier ook ten einde, kan eventueel verder in het feedbacktopic.quote:Op zaterdag 16 december 2006 12:37 schreef Fjolle het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar heb 1 klein probleempje. Ik ben eigenlijk net teveel noob om dat te doen. Ik wil het wel, maar weet niet goed hoe.Misschein wil er iemand helpen hierbij?
En nogmaals ik blijf denken dat het praten over slaapproblemen voor sommigen net de extra stimulans geeft om een stapje harder te lopen, waardoor het allemaal een beetje draaglijker wordt, dus ik hoop op enige coulantie bij de mods.
slapelozenslowchat kan hier: Nachtelijke Activiteit Fok!quote:Op zaterdag 16 december 2006 15:50 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Ik ben óntzettend sympathiek, maar heb geen zin in een slapelozenslowchat. Deze discussie is hier ook ten einde, kan eventueel verder in het feedbacktopic.
je kan de OP editen. zit bovenaan de reacties een paar knopjes 1tje daarvan is editen. Dan kun je de OP gewoon aanpassen.quote:Op zaterdag 16 december 2006 12:37 schreef Fjolle het volgende:
[..]
Ik ben het helemaal met je eens, maar heb 1 klein probleempje. Ik ben eigenlijk net teveel noob om dat te doen. Ik wil het wel, maar weet niet goed hoe.Misschein wil er iemand helpen hierbij?
En nogmaals ik blijf denken dat het praten over slaapproblemen voor sommigen net de extra stimulans geeft om een stapje harder te lopen, waardoor het allemaal een beetje draaglijker wordt, dus ik hoop op enige coulantie bij de mods.
Dat kan toch niet meer na een bepaalde tijd, dan kunnen toch alleen mods hem nog veranderen?quote:Op zondag 17 december 2006 13:51 schreef borbit het volgende:
[..]
je kan de OP editen. zit bovenaan de reacties een paar knopjes 1tje daarvan is editen. Dan kun je de OP gewoon aanpassen.
ik ben wel gelukkig hoorquote:Op maandag 18 december 2006 10:30 schreef Gizmo112 het volgende:
Maar het blijft een gebrek in het karakter, en ik mis een stuk levensvreugde bij ts.
Nja maar dat wordt ook wel veroorzaakt door de winter hoorquote:Op maandag 18 december 2006 10:30 schreef Gizmo112 het volgende:
Maar het blijft een gebrek in het karakter, en ik mis een stuk levensvreugde bij ts.
Haha jah, ik vindt het heel moeilijk om om te schakelen naar de "echte" wereld zeg maarquote:Op maandag 18 december 2006 14:12 schreef borbit het volgende:
[..]
ik ben wel gelukkig hoor![]()
alleen dat stukje als ik net wakker ben is alles een waas waarin ik niet normaal normaal kan denken.
Welke winter ? En dat gezeur over een winterdepressie is echt ontzettende kolder, gewoon een excuus om hele dagen in je nest door te brengen. Slappe hap allemaal hier.quote:Op maandag 18 december 2006 14:13 schreef Maisnon het volgende:
[..]
Nja maar dat wordt ook wel veroorzaakt door de winter hoor
Daar ben ik dus al een aantal weken mee bezig. Wel balen als je zaterdag avond moet zeggen van gaan jullie maar in de kroeg hangen ik ga vroeg naar bed. maarja.quote:Op maandag 18 december 2006 13:01 schreef jd1982 het volgende:
Ik ga elke vrijdag en zaterdag uit tot +/- 6uur, misschien is dat de oorzaak
je schaamt je voor je generatie?quote:Op maandag 18 december 2006 14:22 schreef Gizmo112 het volgende:
[..]
Welke winter ? En dat gezeur over een winterdepressie is echt ontzettende kolder, gewoon een excuus om hele dagen in je nest door te brengen. Slappe hap allemaal hier.
Zou hier niet de discussie beginnen over vroeger, maar het geklaag is echt iets van deze tijd. De omstandigehden zijn nu gewoon zo (oa de verzorgingsstaat, studiefinanciering, etc) dat mensen echt aartslui worden. Als het regent staat er file, als de temperatuur onder de tien graden is heeft heel Nederland een winterdepressie en zwaar moeite om iets te ondernemen. De meeste mensen hier weten gewoon niet wat het is om 40 uur in de week ECHT bezig te zijn.
Ik ben zelf ook nog maar 24, maar schaam me echt voor mijn generatie. Het is echt een karakterprobleem, en de lol die je hebt in de dingen die je doet. Dus hup, met je kadaver uit je nest.
Wat begin jij nou ineens te lopen zeuren. For your information, ik ben vaak wel meer dan 40 uur in de week bezig. Ik merk duidelijk verschil tussen de zomer en de winter. Ik doe mijn best om het te veranderen. Ik heb gewoon minder lol in de dingen die ik doe inderdaad, maar daar is echt geen andere aanleiding voor, het is ook niet iets minder leuks dan normaal ofzo. Zoals al gezegd wordt, er zit verschil in je minder vrolijk voelen in de winter, en een winterdepressie.quote:Op maandag 18 december 2006 14:22 schreef Gizmo112 het volgende:
[..]
Welke winter ? En dat gezeur over een winterdepressie is echt ontzettende kolder, gewoon een excuus om hele dagen in je nest door te brengen. Slappe hap allemaal hier.
Zou hier niet de discussie beginnen over vroeger, maar het geklaag is echt iets van deze tijd. De omstandigehden zijn nu gewoon zo (oa de verzorgingsstaat, studiefinanciering, etc) dat mensen echt aartslui worden. Als het regent staat er file, als de temperatuur onder de tien graden is heeft heel Nederland een winterdepressie en zwaar moeite om iets te ondernemen. De meeste mensen hier weten gewoon niet wat het is om 40 uur in de week ECHT bezig te zijn.
Ik ben zelf ook nog maar 24, maar schaam me echt voor mijn generatie. Het is echt een karakterprobleem, en de lol die je hebt in de dingen die je doet. Dus hup, met je kadaver uit je nest.
Vroegerquote:Op maandag 18 december 2006 14:22 schreef Gizmo112 het volgende:
[..]
Dan geef jezelf nog een vakantie-boost en zet alles op alles om iig die laatste dag te halen. Succes.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:02 schreef borbit het volgende:
weer verslapen. Gaat duidelijk niet de goede kant op. Dat is minder want dat ging het wel.
Morgen nog 1 keer dat ik vroeg op moet. (wat lastig gaat worden want tot laat werken vanavond/ nacht)
Dan kerstvakantie (zal wel rustig worden in dit topic tijdens de vakantie)
Ik weet in iedergeval wat mijn goede voornemens gaan worden komend jaar![]()
tot op zekere hoogte.quote:Op woensdag 20 december 2006 13:16 schreef Fjolle het volgende:
[..]
Dan geef jezelf nog een vakantie-boost en zet alles op alles om iig die laatste dag te halen. Succes.
prachtig! je bakt er echt helemaal niks van net als ikquote:Op zondag 7 januari 2007 06:35 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Hier zelfde probleem, geen ritme, etc (nooit echt gehad ook)..
Gisteravond om elf uur lag ik op bed!Was niet fit (nu nog niet), dacht als ik vroeg naar bed ga kan ik morgen lekker op tjid eruit om nog wat voor school te doen enzo!
Werd ik wakker, om half vier! Klaarwakker!
En nu nog steeds dus.Had er om negen uur ofzo uit gewild, niet om vijf uur, na al 1.5 uur wakker gelegen te hebben!!!!
![]()
quote:Op zondag 7 januari 2007 16:12 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
R&P heeft een zeer actieve mod tegenwoordig
Ben jij al naar de huisarts geweest? Zo niet toch maar eens doen denk ik.quote:Op maandag 8 januari 2007 22:25 schreef borbit het volgende:
pfff eerste dag terug naar school en gelijk verslapen...
gelukkig werd ik wakker gebeld door me docent zodat ik in ieder geval ergens in de ochtend naar school ben gegaan. Merk dat ik steeds vaker wakker word maar niks kan doen tot ik weer in slaap sukkel.
Kruidenthee schijnt geen theine te bevatten en zou je dus niet wakker moeten kunnen houden. Succes ermee in ieder geval!quote:Op maandag 8 januari 2007 13:00 schreef jd1982 het volgende:
Nog wat opvallende stukjes...
Mensen met slapeloosheidproblemen kunnen het beste cafeïne vermijden. Cafeïne speelt vaak een belangrijke rol bij slapeloosheid. Cafeïne tref je onder andere aan in koffie, thee, maté, guarana, cacao (er zit geen cafeïne in cacao maar wel een andere stimulerend middel genaamd theobromine), kolanoot (dit is inclusief Cola). Deze stoffen tref je ook aan in “energiedrankjes” zoals Red Bull en chocolade- / energie repen. Drink kruidenthee of gewoon water in plaats van cafeïnehoudende dranken.
Ik snap niet, vermijd caffeine houdende dranken en in de laatste zin staat drink thee...
Wat een goede stap van je.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 11:23 schreef jd1982 het volgende:
Pfff eindelijk te pakken gekregen die huisarts. Donderdag om 8.50uur (moet ook maar eens kijken of ik dat haal :S) maar goed...
Wel klote dat mn eigen huisarts er niet is. Maarjah die ander zal het ook wel snappen. Ben benieuwd... hou jullie op de hoogte.
Ps... gvd wat doen mn ogen zeer...
+1 herkenbaarquote:Ik werd weer wakker met het mobieltje onder mijn lichaam
quote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:42 schreef Stereotomy het volgende:
Morgen moet ik om 6:00 uur mijn bed uit om mijn vriendin van Schiphol af te halen
Gelukkig verslaap ik me nooit als er belangrijke dingen op het spel staan. 't is alleen dagelijkse beslommeringen en studie die ik skip![]()
Ja zie je welquote:Op zaterdag 13 januari 2007 00:42 schreef Stereotomy het volgende:
Morgen moet ik om 6:00 uur mijn bed uit om mijn vriendin van Schiphol af te halen
Gelukkig verslaap ik me nooit als er belangrijke dingen op het spel staan. 't is alleen dagelijkse beslommeringen en studie die ik skip
heb geen oog dicht gedaan moet over een uur al werkenquote:Op zaterdag 13 januari 2007 06:07 schreef Omnifacer het volgende:
hatsjoewa
niet kunnen slapen is gewoon kut man
Verrek, nu is het 15:41 en ik voel me kiplekker, terwijl ik normaal op zaterdagen tot 16:00 door zou kunnen slapen zonder wekker. Vanochtend om 6:00 opgestaan om op tijd op Schiphol te geraken. Wat is dit voor shit?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 06:00 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ja zie je wel
Ben keimoe nu, voel alsof ik dood aan het gaan ben, maar kan mezelf wel achter de computer hijsen en nu naar de douche
Jongen, het was 2:07 toen je dit postte..quote:Op zondag 14 januari 2007 02:07 schreef KonnieKipke het volgende:
Hmm, heb ik ook wel eens last van...
Op tijd naar bed ~22.30
22.30 val ik gewoonweg niet in slaapquote:Op zondag 14 januari 2007 02:07 schreef KonnieKipke het volgende:
Hmm, heb ik ook wel eens last van...
Welke regels ik hanteer;
Minimaal 8 uur slapen!!
Op tijd naar bed ~22.30
Geen alcohol 's avonds
Geen koffie
boekje in bed lezen
Na 17.00 geen koffie meer
2 wekkers
Geen electrische apparaten naast je hoofdkussen
Wekker op tijd zetten, zodat je niet hoeft te haasten
straling, negatieve energie?quote:Op zondag 14 januari 2007 23:15 schreef Taurus het volgende:
Waarom geen electrische apparaten naast hoofdkussen trouwens? ik heb m'n laptop vaak op bed liggen.
Er gaat een verhaal rond dat dit reststraling kan veroorzaken. Wat ervan waar is weet ik niet, maar het gaat over alle dingen die op elektriciteit aangesloten zijn, waren, of op baterijen werken. Die moet je minimaal 2 meter van je hoofdkussen afhouden.quote:
Nog aan het slapenquote:Op maandag 15 januari 2007 01:13 schreef ACT-F het volgende:
Waar is deel 1 van dit topic?
Dan loop ik naar de andere kant en druk ik hem uit en ga ik weer terug naar bedquote:Op woensdag 13 december 2006 21:44 schreef skippy22 het volgende:
Heb er ook altijd moeite mee Slaap dan vaak slecht Toen ik nog veel blowde was het helemaal ergIk zet m,n wekker vaak aan de andere kant van m,n slaapkamertje Doe ik dat niet dan pets ik hem zo uit en ga weer verder
![]()
![]()
Hierquote:Op maandag 15 januari 2007 01:13 schreef ACT-F het volgende:
Waar is deel 1 van dit topic?
Ik zet 's morgens de tv aan... Dan hoor ik het nieuws en dan langzaam piept er een oog open, en even later de tweede, want dan wil ik toch beeld bij het geluid zien.quote:Op maandag 15 januari 2007 12:51 schreef fs180 het volgende:
iemand tips om zeg maar wakker te blijven? want als ik wakker wordt, dan lig ik in bed en na 10 sec slaap in dan meteen weer.. als ik dan meteen eruit ga ben ik dood de hele dag, maar als ik dan half uurtje nog blijf liggen ben ik gewoon wel wakker.. dus ik moet wel ff blijven liggen maar niet slapen
Ik heb dat ook ja, ik doe mn bedlamp aan, dat helpt wel enigzins. Mijn ogen krijg ik soms echt niet open he, das echt zooo kut he, dan kun je gewoon niet wakker worden.quote:Op maandag 15 januari 2007 12:51 schreef fs180 het volgende:
iemand tips om zeg maar wakker te blijven? want als ik wakker wordt, dan lig ik in bed en na 10 sec slaap in dan meteen weer.. als ik dan meteen eruit ga ben ik dood de hele dag, maar als ik dan half uurtje nog blijf liggen ben ik gewoon wel wakker.. dus ik moet wel ff blijven liggen maar niet slapen
sta eens om 7:15 opquote:Op maandag 15 januari 2007 13:07 schreef jd1982 het volgende:
Dat vaste tijden helpt bij mij in ieder geval niks sta nu al bijna een jaar elke werkdag om half 8 op. Dan haasten en dan net op tijd of net te laat op werk.
Moet je op 'n eindstation van de trein eruit? Dan zou je namelijk gewoon nog even kunnen dommelen/slapen!quote:Op maandag 15 januari 2007 23:02 schreef Godshand het volgende:
[..]
sta eens om 7:15 op
godver nieuw werk, moet 5:40 op!!
Ben benieuwd hoe dat morgen afloopt, moet nl een uur treinen en kwartiertje met de bus...
nee helaas geen eindstationquote:Op maandag 15 januari 2007 23:06 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[..]
Moet je op 'n eindstation van de trein eruit? Dan zou je namelijk gewoon nog even kunnen dommelen/slapen!Veel succes en natuurlijk plezier met je nieuwe baan!!
![]()
allemaal al beken den niet werkendquote:Op maandag 15 januari 2007 22:34 schreef alors het volgende:
[..]
Ik heb dat ook ja, ik doe mn bedlamp aan, dat helpt wel enigzins. Mijn ogen krijg ik soms echt niet open he, das echt zooo kut he, dan kun je gewoon niet wakker worden.
Ik heb dit (niet wakker kunne worden) dus ook altijd, kan 's avonds moeilijk in slaap komen en 's morgens niet wakker te krijgen. Ik heb ook gemerkt dat het nauwelijks helpt als ik eerder op bed ga, dus ja..
Ik zet mn telefoon als wekker, en als ik echt heel vroeg moet, dan zet ik de irritantste ringtone erop en smijt ik em een eind weg en moet ik wel van bed om em uit te zetten.
Wat ik ook vaak heb is dat mn moeder me roept en dat ik dan halfwakker ben, maar ook nog een soort van droom, dan antwoord ik gewoon terug in mn droom, maar in het echt slaap ik gewoon door en zijn we een halfuur verder..![]()
Ja heerlijk lekker weer naar school, kutopleidingquote:Op dinsdag 16 januari 2007 19:22 schreef Dromenvanger het volgende:
Carpe diem
Pluk de dag en ga de uitdaging aan!!!! Zie iedere dag als feest en zie iedere dag als fris en nieuw. Kijk anders tegen het leven aan en je zult zien dat je lachend opstaat vol energie. Zie het als een tour het leven. Zie het als concert of als festival.
Doe net alsof je opstaat bij lowlands, pinkpop of mystery land.
Zie het als wonder in dat de dag zoveels nieuws kan bieden.
Vat de dag bij de hoorns en kijk de dag met beide ogen aan.
Het gaat dus om de instelling waarmee je opstaat
nee, idd. heb 't ook eens gehad met een slaappil, dat ik droomde dat een geest me op de borst sprong en me allemaal elektrische schokken gaf. het leek superecht en ik ben er eigenlijk nog niet zeker van dat ik droomde.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 12:27 schreef jd1982 het volgende:
En dan nog die dromen over moorden en bloed in mijn badkamer, exen, oude scholen waar ik op heb gezeten waarin ik gevangen zit, een auto die niet starten wil terwijl er een groep randdebielen met knuppels aankomt... nee... echt fijn slapen is het ook niet met slaappillen...
muziek erbij en ik wordt wel wakkerquote:Op donderdag 18 januari 2007 15:25 schreef Stereotomy het volgende:
Ik vind hem wat overdreven. Maar het is goed om een ochtenritueel te hebben. Het eerste wat ik doe is mijn computer aanzetten.
Temazepam zeker?quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:01 schreef jd1982 het volgende:
Ik gebruik nu sinds zondag slaappillen, ben vanmorgen wakker geworden van de wekker, voor het eerst in 8 maand ziek gebeld. Ben weer in slaap gevallen tot 12uur. Ben nu redelijk fit, vanavond 11uur er weer in!
Volgens mij klopt dit wel , vroeger had ik een periode dat ik wel op kon staan , en mijn eerste handeling was uit bed strompelen een handoek uit de kast pakken de douche aan zetten en er dan 5 min in half slaap onder staan , dan werd ik een beetje wakker , nu kan dat niet meer dankzij de 4 huisgenoten waarbij ik sochtends voor de douche in de rij moet staanquote:Op donderdag 18 januari 2007 15:21 schreef borbit het volgende:
oke mijn idee van een extra wekker 3 uur van te voren had wel een beetje nut maar niet echt veel. Maar verder niet echt een aanraden omdat het slapen behoorlijk verkloot. Was eigenlijk ook wel te verwachten...
Ik kreeg via msn een linkje naar een heel interessant artikel. http://www.stevepavlina.c(...)your-alarm-goes-off/
(Gekregen van een fokster die me op msn had toegevoegd ik weet niet wat haar fok naam is)
Erg intresant artikel het idee is dat je door oefening je onderbewustzijn kan aanleren iets te doen als de wekker gaat. Zeg maar niet dat de wekker gaat en je denkt ik ga opstaan en dingen doen. Maar dat je zonder echt na te denken een vaste actie onderneemt (opstaan en je kleren aandoen bijvoorbeeld)
Volgens mij is het hetzelfde idee als dat je totaal gewend bent aan de deurklink van je woonkamer. Verplaats je de deurklink blijf je een tijdje misgrijpen omdat je niet nadenkt bij de handeling maar het meer een onderbewuste handeling is.
Ik weet niet of het echt werkt maar het lijkt me geen totale onzin. Ik ga er zelf wel ff mee experimenteren.
Wat zijn jullie gedachtes over deze theorie?
Waar bestel jij diazepam op internet?? die dingen hoor je op recept te krijgen dacht ik ?quote:Op donderdag 18 januari 2007 20:41 schreef 16meter het volgende:
[..]
Temazepam zeker?
Mijn dokter schreef me 10 temazepammetjes voor toen ik klaagde over slaapproblemen. Leuk dat ik er minstens 2 nodig heb om fatsoenlijk in slaap te komen en dat ik 's nachts nog steeds regelmatig wakker word. Heb zelf maar weer wat diazepam besteld op het internet, dat werkt wel voor mij.
Idd Temazepam, terwijl hij zei dat ik Diazepam zou krijgenquote:Op donderdag 18 januari 2007 20:41 schreef 16meter het volgende:
[..]
Temazepam zeker?
Mijn dokter schreef me 10 temazepammetjes voor toen ik klaagde over slaapproblemen. Leuk dat ik er minstens 2 nodig heb om fatsoenlijk in slaap te komen en dat ik 's nachts nog steeds regelmatig wakker word. Heb zelf maar weer wat diazepam besteld op het internet, dat werkt wel voor mij.
Dus terug naar de dokter. Succes.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 08:36 schreef jd1982 het volgende:
[..]
Idd Temazepam, terwijl hij zei dat ik Diazepam zou krijgen
Nouja, dat had ik ook. Met temazepam sliep ik binnen no-time, maar na een paar uur werd ik wakker, om vervolgens een paar uur te liggen piekeren en niet meer in slaap te komenquote:Op vrijdag 19 januari 2007 12:41 schreef jd1982 het volgende:
Mwoh ze helpen wel, slaap niet diep en aan 1 stuk door, maar wil liefst niet TE zwaar spul
Niet iedereen is werkschuw tuig dat als hoofdbezigheid heeft zijn of haar versgebrakken brood opeten tijdens het ontbijt in de middagquote:Op vrijdag 19 januari 2007 23:28 schreef Christine het volgende:
Oja, wat ook fijn is: de broodbakmachine instellen met de timer! Zodoende wordt je om 9 uur (ofzo) wakker door de geur van versgebakken brood en krijg je direct honger. Zodat je niet weer in slaap valt, maar gelijk op wilt staan om van het goddelijke brood te proeven.
Alsnog blijf ik dan wel tot 12 uur liggen, maar in principe werkt het..
Benzodiazepinen dienen wel voorzichtig gebruikt te worden, ja.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 21:09 schreef Godshand het volgende:
hey jullie slaappil freaks..
vergeet niet dat e slaappillen verslavend zijn en TIJDELIJK effect hebben... (dit geldt voor de middelen die eindigen op -pam)
dus probeer weer snel zonder ermee
suc6
Dat kan kloppen, dat heeft een verklaring bij blowen. Wanneer je stoned naar bed gaat heeft je lichaam ongeveer drie uur nodig om weer in nuchtere toestand te raken. Pas dan beginnen je lichaam en geest uit te rusten. Ik ken het, en het is zo gay. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan echt niet slapen als ik niet geblowd heb. Dus ik heb het er voorover.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 18:34 schreef shifto het volgende:
en dat ging weg toen je stopte met blowen? ik heb ook wel eens dan slaap ik 7 uur ofzow en als ik wakker word is het alsof ik 1 sec sliep, zeg maar ogen dicht ogen open met 7 uur ertussen..
leg eens uit hoe je dat doet.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 19:03 schreef Mini_rulez het volgende:
Dat heb ik ook wel eens, en ik blow nooit.
De laatste tijd heb ik wel weer meer moeite met opstaan, helaas. Maar goed, bij mij is het gewoon een kwestie van discipline. Niet blijven snoozen, maar gewoon opstaan en meteen gaan douchen. Daarna ben ik altijd wel wakker.
Dan heb je dus gewoon geen disciplinequote:Op maandag 29 januari 2007 16:40 schreef mighty_myte het volgende:
[..]
leg eens uit hoe je dat doet.
alleen voor seks of veel geld ben ik te porren. de warmte van mijn bed en slaap is heilig.
Volgens mij is er iemand met het verkeerde been uit bed gestapt...quote:Op maandag 29 januari 2007 17:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dan heb je dus gewoon geen discipline![]()
(en kan je dus beter jammeren over gebrek aan discipline, dan jammeren over het "niet op kunnen staan")
dan kun je iedereen in dit topic wel gebrek aan discipline verwijten.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:24 schreef jack4ya het volgende:
[..]
Dan heb je dus gewoon geen discipline![]()
(en kan je dus beter jammeren over gebrek aan discipline, dan jammeren over het "niet op kunnen staan")
Die zijn om bekende redenen mijn vrienden niet meer.quote:Op dinsdag 13 februari 2007 23:15 schreef TheDruid het volgende:
Zoek een paar studiemaatjes met wie je 's ochtends om 9 uur in de uni bieb afspreekt.
er zijn nooit genoeg tips .. om makkelijker op te staan...........quote:Op zaterdag 17 februari 2007 20:05 schreef clumsy_clown het volgende:
Ja, hallo, ik heb wéér een zooi slowchat verwijderd. Ik heb ook het idee dat de meeste tips wel gegeven zijn, in deze twee delen. Van mijn part hoeft er als deze vol zit ook geen nieuw deel te komen.
Eens. Het is al heel wat dat er andere mensen zijn die je ervaringen delen. Dan maak je er ervaringen van ipv tips in de tt. En wat is er mis met een topic waar mensen wat aan hebben zonder dat het aan de klaarblijkelijke topicregels voldoet.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 22:49 schreef Stereotomy het volgende:
Daarbij helpt het lezen van ervaringen ook. Aan de hand daarvan heb ik mijn bed heringericht, nieuwe spullen gekocht etc. en het gaat steeds beter.
Naar mijn mening ben jij een beetje overactief aan het modden. Niemand heeft er last van in dit topic, sterker nog, de algemene tendens is dat het gewardeerd wordt. Behalve jij, en jij bent nou net degene zonder slaap- en opstaan problemen.
Niet lullig bedoeld, maar leef je je eens in en zie dat de mensen die in dit topic komen een blijk van herkenning laten zien en de verhalen hier door te discussieren om kunnen zetten naar eigen hulp.
Lieverd, ik heb al 5 jaar lang slaapproblemen, die variëren tot ruim 60 uur lang niet in slaap kunnen vallen tot 18 uur per dag slapenquote:Op zaterdag 17 februari 2007 22:49 schreef Stereotomy het volgende:
Daarbij helpt het lezen van ervaringen ook. Aan de hand daarvan heb ik mijn bed heringericht, nieuwe spullen gekocht etc. en het gaat steeds beter.
Naar mijn mening ben jij een beetje overactief aan het modden. Niemand heeft er last van in dit topic, sterker nog, de algemene tendens is dat het gewardeerd wordt. Behalve jij, en jij bent nou net degene zonder slaap- en opstaan problemen.
Niet lullig bedoeld, maar leef je je eens in en zie dat de mensen die in dit topic komen een blijk van herkenning laten zien en de verhalen hier door te discussieren om kunnen zetten naar eigen hulp.
Ja ok daar heb je een punt. Das wel een beetje zielig.quote:Op zondag 18 februari 2007 00:01 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
'hihi ik kan nu niet slapen' of 'ik ga nu naar bed' moeten verwijderen.
Ja eens. Maar om daardoor ook nog eens autoritair te zeggen dat een deel 3 straks niet nodig is, pak je mijns inziens de verkeerden aan.quote:
Ja ok daar heb je een punt.quote:Op zondag 18 februari 2007 00:05 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
Ja eens. Maar om daardoor ook nog eens autoritair te zeggen dat een deel 3 straks niet nodig is, pak je mijns inziens de verkeerden aan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |