Geen ervaring, maar ik kan me maar één ding inbeelden en dat is gewoon doorzettenquote:Op maandag 27 november 2006 09:57 schreef LuQas het volgende:
Heeft iemand hier (heel onprofessioneel) toevallig ervaring met katers als je voor de klas moet staan?
Zeg tegen je leerlingen dat je je niet zo lekker voelt, en dat je het zou waarderen als ze hier rekening mee zou willen houden. Mijn ervaring is dat ze dan superlief voor je zijn.quote:Op maandag 27 november 2006 09:57 schreef LuQas het volgende:
Heeft iemand hier (heel onprofessioneel) toevallig ervaring met katers als je voor de klas moet staan?
Inderdaad. Heb een keer les gegeven toen ik mijn stem volledig kwijt was, les gegeven de dag nadat mijn oma 's nachts overleden was, en met knallende kiespijn.. en steeds (in het eerste en laatste geval dan) gevraagd of ze een beetje clementie konden hebben. Geen probleem.quote:Op maandag 27 november 2006 10:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zeg tegen je leerlingen dat je je niet zo lekker voelt, en dat je het zou waarderen als ze hier rekening mee zou willen houden. Mijn ervaring is dat ze dan superlief voor je zijn.
Inderdaad.quote:Nu doe ik dit enkel als ik mij daadwerkelijk niet lekker voel, met een kater naar je werk is natuurlijk gewoon slecht en not done.
Jup. En dit zijn echt zaken die tot de orde van de dag horen, ik begin ze al bijna normaal te vinden...quote:Op vrijdag 1 december 2006 22:27 schreef thaleia het volgende:
Whoa TSE, maar dit is op de school waarvan je binnenkort weggaat of niet?
Ja, vervelend zoiets. Maar als hij de rest van de punten goed heeft, moet een onvoldoende eigenlijk niet zoveel uit maken. Voor die ouders natuurlijk wel ja, maar goed.. misschien maar heel duidelijk aan die jongen zeggen dat een onvoldoende niet het einde van de wereld is.quote:Op vrijdag 1 december 2006 22:27 schreef thaleia het volgende:
Ik zit een beetje in mijn maag met een brugklasser over wie ik bij de vergadering hoorde dat zijn ouders extreem veeleisend zijn wat betreft hoge cijfers halen. Ik vind het een heeriljk joch, superleuk kind. En nou heeft ie een proefwerk gemaakt dat onvoldoende is. Ik durf het 'm bijna niet terug te geven....blergh
Zo ben ik dus bezig met de rapporten...quote:Op zondag 3 december 2006 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pffff.. hele weekend nu proefwerken zitten na kijken. Ben echt zo gaar als een stoofpotje. Maar ja, de stof voor de proefwerkweek is grotendeels af, dus kan nog even rustig aan doen in de les.
Ook leuk ja. Mja, als ik eenmaal bezig ben is er niks aan de hand. Muziekje op en strepen maar Maar af en toe die momenten dat je vertwijfeld in de stapel graait en ziet dat je er nog maar 17 moet...quote:Op zondag 3 december 2006 17:16 schreef Zowy het volgende:
Zo ben ik dus bezig met de rapporten...
Inderdaad.quote:Op zondag 3 december 2006 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ook leuk ja. Mja, als ik eenmaal bezig ben is er niks aan de hand. Muziekje op en strepen maar Maar af en toe die momenten dat je vertwijfeld in de stapel graait en ziet dat je er nog maar 17 moet...
We slaan er ons wel door heen.
Bah, wat ongezellig! Ik ben niet zo kapot van die studiedagen in den lande. Dan zit je eerst de helft van de dag in de trein, moet je wat gebazel aan horen (of nog erger: ACTIEF bezig zijn in oh-wat-leuk-en-leerzame-werkgroepjes), je duwt een lunch in je gezicht en dan kun je weer terug, uren in de trein. En het enige wat je dan op school hoort is: "En, studiedag gehad? Hoe was de lunch?". Dat is bij ons op school ondertussen een running gag geworden. Ach, als het met leuke collega's is, dan valt het nog allemaal mee. Gezellig moet je het toch zelf maken. Maar alleen gaan, da's inderdaad niet leuk.quote:Op zondag 3 december 2006 19:16 schreef teigan het volgende:
grrrr... zouden we met een paar collega's naar een studiedag, en nu lijkt het erop dat ik uiteindelijk de enige ben die gaat.... en ik moet omdat het verplicht is vanuit de opleiding..
* teigan baalt
Dat kan nog gezellig worden...quote:Op maandag 4 december 2006 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga binnenkort ook geloof ik weer es op stap, naar het Vader Rijn College.
quote:Op maandag 4 december 2006 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga binnenkort ook geloof ik weer es op stap, naar het Vader Rijn College. Scholen bezoeken zijn altijd wel gezellig, studiedagen kunnen me gestolen worden.
En in het kader van "er moet meer gelachen worden op school" had ik maar weer es wat snoepkrijtjes meegenomen. Van te voren nonchalant wat krijtjes neergelegd, er mee geschreven, en daarna opgegeten voor de klas. De ogen van de leerlingen werden zo groot als knikkers.
Leerl: "Ma .. ma.. m'neer, wat doet u nú?!"
Ik: "Ach, een krijtje op z'n tijd is goed voor de botten".
Leerl: " "
En zo had ik er een stuk of 3 weggewerkt toen er het besef kwam dat het wel eens snoepkrijtjes zouden kunnen zijn...
En dan duurt het dus nog bijna 3 weken tot het kerstvakantie isquote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LuQas het volgende:
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
Mag ik even een vraagje stellen aan deze classicus?quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LuQas het volgende:
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
Hier valt het nog mee, moet ik zeggen. Ik heb de stof af, dus ik kan de komende lessen wat relaxter aan doen. De docent relaxt, leerlingen relaxt, ying yang, sfeer.. rust, kerstmis, en zo.. Alleen de examenklassen moeten nog een schriftelijk examen brief schrijven doen, dat wordt wel nog effe pittig (en dan die hele zwik nog nakijken terwijl de punten zowat de dag er na ingevoerd moeten zijn. Heerlijk zo'n organisatie )quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LuQas het volgende:
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
Nu ben ik officieel nieuwsgierig. Heb er wel eens van gehoord en een afdelingleider was helemaal lyrisch over die school, dus dan moesten wij ook maar eens gaan kijken daar. Maar weet nog niet of ik mee ga cq. moet.quote:Op maandag 4 december 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat kan nog gezellig worden...
Ja, je zult maar op het verkeerde krijtje aan het knabbelen zijn. Moet je naderhand hoesten, heb je opeens een hele krijtwolk om je heen.quote:Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef teigan het volgende:
Als ik het goed heb kun je de gewone krijtjes ook wel eten hoor, de stof waarvan het gemaakt is is hetzelfde als dat in de Rennies zit... Maar ik weet niet zeker of het nou de gewone, of de stofvrije krijtjes waren, een van beiden kon je weer niet wegknagen..
Tja, ze hanteren daar de 'leertuin'. Wij hebben behoorlijk wat leerlingen van het VRC die daar niet mee overweg kondeg gaan....quote:Op maandag 4 december 2006 20:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nu ben ik officieel nieuwsgierig. Heb er wel eens van gehoord en een afdelingleider was helemaal lyrisch over die school, dus dan moesten wij ook maar eens gaan kijken daar. Maar weet nog niet of ik mee ga cq. moet.
Nou, zo goed gaat het anders niet op het VRC...quote:Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Aha, ja, volgens mij was dat ook net inderdaad waar die afdelingsleider zo woest enthousiast over was.
Werk jij op een NUOVO-school?quote:Op maandag 4 december 2006 21:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ow, dan wordt het nog interessant! Ik zal morgen nog wel eens even om wat specifiekere informatie vragen bij die afdelingsleider.
Dan zal het wel niet, anders had je het ongetwijfeld geweten. NUOVO zijn de openbare middelbare scholen in Utrecht en Maarssen.quote:Op maandag 4 december 2006 21:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, niet dat ik weet. Maar de reden dat we daar heen wilden/moesten/zouden kunnen gaan is denk ik ten eerste vanwege die leertuin en projecten en zo. Maar nogmaals, een uitje in den lande is nooit weg
Bij gymnasium had ik dat toch niet verwacht eigenlijk.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:42 schreef ilsepielse het volgende:
Vandaag nogal moeilijke les gehad met die 2e klas. Ik ben dan wel de persoon die ze lesgeeft, maar ze zien me zeker niet als de baas in de klas. Het zijn schatten hoor, maar ze mogen wel 's wat beter/sneller luisteren en niet iedere keer de afspraken vergeten.
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.quote:Op maandag 11 december 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:
Opgeven. Dat heeft zij met jouw klasje toch immers ook gedaan?
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?quote:Op maandag 11 december 2006 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Leerling vraagt wat. Zij zegt: "ach hou toch je grote bek"
- Klas vraagt waarom ze zo doet: "Zou je niet, als je aan zo'n kut groep als deze moest lesgeven?"
Als 5 (betrouwbare) leerlingen het onafhankelijk van elkaar zeggen, dan mag ik toch aannemen dat er een kern van waarheid in zit. Los daarvan ben ik er bij mijn leerlingen vrij snel achter of ze me voor de gek aan het houden zijn of niet.quote:Op dinsdag 12 december 2006 16:05 schreef leonieke het volgende:
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?
Hoe goed een klas ook kan meewerken bij bepaalde leerkrachten, ik kan me best voorstellen dat ze "die nieuwe" toch wel even willen testen
Geen idee hoe ze zich heeft voorgesteld aan de klas, maar het is in ieder geval wel zo.quote:En ik hoop echt dat de nieuwe docente zich niet heeft voorgesteld op de manier waarop jij haar beschrijft (als in: uit het bedrijfsleven, bezig aan een opleiding).
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.quote:Op dinsdag 12 december 2006 16:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.
De vraag is of zo'n afdelingsleider daar wat mee doet. Als ik zoiets aankaart zeg ik nu steevast: "Wanneer krijg ik te horen wat er uit gekomen is?".quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:10 schreef thaleia het volgende:
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.
Precies! Vorig jaar was het bij ons overduidelijk. Een fragiel, kwetsbaar vrouwtje dat het niet geregeld kreeg en ons steeds kwam vragen of we haar alsjeblieft konden helpen. Zowat het hele docententeam heeft haar geholpen en opgevangen als het lokaal weer zowat met de grond gelijk gemaakt was. Was best zielig hoor. Maar we hadden ook een dame, die meende de wijsheid in pacht te hebben en "je hoeft me niks te vertellen want ik weet het allemaal al". Dit heeft ze letterlijk zo gezegd toen een collega haar wilde inwerken. Ook daar werd de tent afgebroken. Een leerling heeft zelfs onder haar ogen vier tafels aan elkaar vastgetapet. Hóe ze het hebben gedaan weet ik niet... Maar goed, die dame kon dus op heel wat minder sympathie van het docentenkorps rekenen.quote:Droevig wel, zulke dingen. Ik heb ook wel collega's die nieuw zijn en allerlei dingen onhandig aanpakken en conflicten hebben met klassen, maar je merkt dat ze van goede wil zijn en bereid om dingen anders aan te pakken en bereid de hand in eigen boezem te steken. Daar wil ik dan met alle plezier energie in steken, want die collega's doen dat zelf ook en zijn vol goede bedoelingen. Maar een collega die de wijsheid in pacht meent te hebben en nergens voor open staat, kost alleen maar energie.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.quote:Op woensdag 13 december 2006 16:48 schreef teigan het volgende:
hehe, ik ben af....
vannacht heel slecht geslapen, en mijn eerste les ging ook bagger vandaag... Toen eigenlijk de hele tijd de neiging gehad om even flink te janken, maar ik durf me niet zo te laten gaan op school... Me toch niet helemaal goed kunnen houden uiteindelijk, dus ik ben met rode ogen de volgende les ingegaan..
Die ging wel goed, en de les erna, met mijn vakdidacticus erbij ging ook goed. Alleen de klassen zijn nog wat te druk, dus nu gaan we daaraan werken met mijn vierde klas als testklas, en dan hoop ik het door te kunnen voeren naar de andere klassen.. Er komt een collega bij zitten, en via een time out methode grijpt hij in op momenten dat ik iets anders aan zou moeten pakken, en wijst mij erop, en spreekt de klas erop aan.. Ik ben dus wel benieuwd hoe dat zal gaan.
Maar het lesgeven zelf gaat dus wel heel goed, alleen het klassenmanagement kan nog veel beter..
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:26 schreef LuQas het volgende:
[..]
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.
Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:33 schreef teigan het volgende:
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.
Ik hoorde het ook, en het komt mij uitstekend uit, want het bevalt mij de laatste tijd steeds beter in het onderwijs en voorlopig wil ik graag blijven, en als ze deze dreigende leegloop willen bestrijden door mijn arbeidsomstandigheden en salaris op te krikken zeg ik daar geen nee tegenquote:Op woensdag 13 december 2006 19:12 schreef teigan het volgende:
ik las net dit berichtje:
http://www.nu.nl/news/915(...)en_ander_beroep.html
2 op de 3 leraren denkt erover om een baan buiten het onderwijs te nemen... Veel zeg!!
het is slechts voor 1 of 2 lessen, en de leerlingen zijn wat dat betrefd redelijk veel gewent dat er andere docenten bijzitten en dergelijke.quote:Op woensdag 13 december 2006 22:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.
Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.quote:Op donderdag 14 december 2006 21:21 schreef thaleia het volgende:
En daarnaast nog iets: zelfs op een school waar het heel gewoon is dat leraren in elkaars les erbij zitten, blijft het toch zo (bij ons althans) dat de klas zich anders gedraagt met een pottenkijker erbij.
Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door. Mijn SPD (vanuit de stageschool) is gelukkig echt een heel aardige gozer, daar heb ik ook een vertrouwensband mee. Als hij komt kijken (vaak als 'verrassing', omdat hij bovenstaande ook weet) en ziet dat ik heel gespannen ben door zijn bezoek gaat hij op tijd weg en begint de bespreking met een hoop positieve punten.quote:Op vrijdag 15 december 2006 09:18 schreef LuQas het volgende:
[..]
Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.
Maar ook daar kun je aan wennen. In het begin vond ik het ook vrij onprettig als er iemand in de klas er bij was (op de stage maakte me dat niks uit).Maar je gaat inderdaad toch onbewust anders lesgeven, zeker wanneer je jezelf nog niet 100 % zeker voelt voor de klas. Na een jaar of 3 ben ik ook op een andere school gaan werken en daar kreeg je zowat alles achter in de klas wat je maar kunt verzinnen. Volgens mij is alleen de poetsvrouw niet geweest, maar de rest wel: afdelingsleider, directeur, andere docenten in het kader van collegiale visitatie, interne begeleiding, sectordirecteur, mentor.. etc.quote:Op vrijdag 15 december 2006 10:06 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door.
O jaaa, herkenbaar.quote:Op vrijdag 15 december 2006 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zo had ik in mijn allereerste jaar een heel pittige klas. Heb toen ook vaak gevraagd hoe ik die klas het beste kon aanpakken, etc. Uitgerekend in die klas kwam de directeur kijken voor het beoordelingsgesprek. Er hing dus verdomde veel van af. Die les was de klas poeslief en deden supergoed mee. Les erna zeiden ze: "U bent toch wel okee hoor".
Mijn schoolopleidster waarschuwde daar ook voor, dat je dan voor de vakantie te druk was, en als je dan vrij was, je gelijk ziek werd... Zij kwam dus aan met de "holiday approach techniques", dus eigenlijk twee weken vantevoren al wat rustiger aan doen, niet langer op school blijven dan nodig, en thuis veel leuke dingen doen..quote:Op vrijdag 22 december 2006 06:42 schreef leonieke het volgende:
imago, als het een troost kan zijn: ik heb een verkoudheid van hier tot ginder En idd net als elke andere vakantie ga ik dus gewoon ziek zijn
Ik vraag me trouwens af hoe dat altijd komt... Zou dat stress zijn ofzo die wegvalt. Want ik ben dus anders nog nooit ziek geweest en het is nu mijn vijfde jaar dat ik werk. Altijd als ik verlof heb
Tja.. als ik al merk dat de klas geen zin heb, ga ik die confrontatie of die discussie niet meer aan. Je weet dan toch dat ze niet veel meer opnemen, zeker in een week voor de vakantie. Dus dan doen ze maar wat minder en herhaal ik wat meer ná de vakantie. Beetje relaxt aan doen, muziekje aan, maar dat ze wel enigszins aan het werk zijn. Ik denk altijd zo: "hoe was je zelf, in de voorlaatste dag voor de kerstvakantie, laat in de middag?"quote:Op vrijdag 22 december 2006 09:50 schreef teigan het volgende:
Ik had mijn havo 3 klas gisteren het een na laatste uur, en die kwamen ook gewoon binnen met het idee dat ze hier wel niets hoefden te doen... En ik wilde ze zelfstandig aan het werk zetten, maar veel gewerkt is er dus niet... En de manier waarop was gewoon erg vervelend..
Hier sluit ik me bij aanquote:Op vrijdag 22 december 2006 21:18 schreef thaleia het volgende:
Vakantie. Halleluja.
Helemaal mee eens ja!!!!quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:18 schreef thaleia het volgende:
Vakantie. Halleluja.
Ik zou dan zelf van te voren tegen die bezoeker gezegd hebben dat het nu even niet uitkomt. Volgens mij begrijpt hij dat vast wel, zeker als het een collega is. En als je jezelf rot voelt, dan straalt dat ook uit in je les, en daar hebben zowel je begeleider als jezelf weinig aan. Zeker als daarna in de bespreking komt: "Je was er vandaag niet echt bij he". Nee, *duh*...quote:Op vrijdag 22 december 2006 22:32 schreef bloempjuh het volgende:
Gisteren lesbezoek gehad op een ontzettend rotmoment. Ik stond bij aanvang van de les al bijna te huilen (ivm familiedingetje) en toen de bezoeker wegging heb ik de klas ingelicht.
Ja, zeker doen. Ik doe dat ook en zelfs de grootste boefjes houden er dan echt wel rekening mee. Dan zien ze opeens (t klinkt vreemd) dat een leraar ook maar een mens is. Ik heb in het verleden best op heavy momenten lesgegeven. Soms zei ik er niks over (onder het mom van "the show must go on"), maar de leerlingen merkten het toch wel. "Meneer, volgens mij is er iets met u aan de hand.. "quote:Klas was toen ineens heel lief, maar tijdens het bezoek waren ze rampen. Toen iedereen weg was stroomden de tranen over mijn wangen tot er ineens een aantal meiden terug de klas in kwam die me een groepsknuffel kwamen geven
Geleerd: voortaan een dergelijke klas meteen zeggen als er iets is.
Daar sluit ik mij graag bij aan. Ik hoop dat we dit jaar weer leuke, waardevolle lessen mogen geven en dat we in deze topicreeks ook in 2007 geslaagde -maar zeker ook minder geslaagde- onderwijsmomenten met elkaar mogen delen.quote:Op maandag 1 januari 2007 15:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Iedereen in dit vrolijke topic trouwens een heel goed, pedagogisch verantwoord, gezond 2007 toegewenst
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboekenquote:Op maandag 1 januari 2007 19:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik hoop dat we dit jaar weer leuke, waardevolle lessen mogen geven en dat we in deze topicreeks ook in 2007 geslaagde -maar zeker ook minder geslaagde- onderwijsmomenten met elkaar mogen delen.
Misschien wel een leuk idee, om na een jubileumtopic (bijvoorbeeld nummer 25) een selectie te maken van de meest waardevolle tips, de diepen dalen waar we soms door moeten, maar ook vooral de hoogtepunten die we meemaken.quote:Op woensdag 3 januari 2007 20:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboeken
Hmm, ik heb eens stage gelopen op een school waar er ook veel verhalen de ronde deden over getrouwde collega's, gewillige gymleraren en 'interessante' gebeurtenissen van collega's onderling.quote:Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
Hahaha, daarom vind ik werkweken en zo altijd zo leuk (oeps, dat klinkt even verkeerd m.b.t. bovenstaande ). Tijdens die weken zit je vaak 's avonds bij elkaar, wijntje er bij, en dan komen inderdaad allerlei verhalen boven. Dingen die in de lessen gebeurd zijn, sappige details inderdaad over collega's of ex-collega's, nieuwe docenten die even doorgelicht worden, etc. Ik ben persoonlijk niet zo geïnteresseerd in verhalen over het gevoos tussen collega's, maar al het andere is geweldig. "Zo, zullen we nu maar es naar bed gaan?" *kijkt op horloge* "Maar het is pas kwart over 4..." "Hmm, okee, we nemen er nog ééntje dan!"... Dan zit je met collega's bij elkaar, en soms kijk ik dan wel even rond en denk ik: "Wat heb ik toch een geweldig beroep".quote:Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.quote:Op donderdag 4 januari 2007 13:02 schreef imago het volgende:
Ik vind het wel fijn om zo naïef te zijn dat zulke dingen helemaal langs me heengaan. En ik kan geen enkele collega bedenken met wie ik zelf een affaire zou willen hebben
Ik heb twee mogelijkheden.quote:Ik zie ook al weer op tegen de verplichte nieuwjaarszoenen, van die vervelende mannetjes die hun jaarlijkse kans grijpen om je 3 natte pakkerds te kunnen geven, blegh!
Dat is altijd mijn stellige voornemen, maar somehow lukt het me op zo'n eerste maandag na de vakantie uiteindelijk toch nooit om eerder dan op het uiterste moment m'n bed uit te komenquote:Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Òf ik zorg dat ik maandag als een van de eerste op school ben, doe de verplichte nummertjes (conciërges hoef je toch niet af te lebberen, en een stuk of 4 collega's die dan al aanwezig zijn ook niet), en dan ga ik met mijn kopje verse apparaatkoffie aan een tafel zitten, op een strategische plek, en dan komen ze wel vanzelf.
Ik weet het wel zekerquote:Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.
Ik ben ook een snelprater, dat krijg ik tenminste wel vaak te horen na lesbezoeken. Daarbij komt ook nog eens dat ik ook heel snel beweeg, veel door de klas lopen, veel armgebaren etc.quote:Op maandag 8 januari 2007 07:23 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Docente Nederlands in spe meld zich!
En heb gelijk even een vraagje. Ik praat snel, heeeeel snel. Iemand hier misschien ook, of nog beter: niet meer?
Voor het geval iemand zich aangesproken voelt: hoe heb je dit bereikt? Met of zonder hulp van een logopedist?
Alvast bedankt!
Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.quote:Op maandag 8 januari 2007 10:05 schreef LuQas het volgende:
Maar op de een of andere manier kan ik gewoon niet rustig achter mijn bureau blijven zitten, ik loop werkelijk een heel lesuur rondjes door de klas. Hoe dan ook, het zijn voornamelijk leerlingen die achter in de klas zitten die ik er wel eens over hoor. Zij zijn natuurlijk hun veilige plekje ver van de leraar kwijt.
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!quote:Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
[..]
Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.
Haha, dat weet ik ook wel. Ik heb gewoon een beetje een levendige fantasie. Moet je me maar niet kwalijk nemen..quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!
Nee, het valt me nu eigenlijk nog mee. *klopt af*quote:Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?
quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?
Geloof me, dit heb ik al vaak geprobeerd en het resultaat is altijd tijdelijk van aard. Plus dat ik me, terwijl ik dat doe, véél te erg bewust ben van de woorden die ik uitspreek, iets wat normaal dus op de automatische piloot gaat. Maar dat gaat dan dus ook heel bewust. Niet best dus.quote:Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
Heel wisselend.. Wij zitten met z'n twaalven in de klas. Ene helft net van de middelbare school of hiervoor MBO gedaan (spw/onderwijsassistent) en de andere helft (leeftijd 24 t/m 27 jaar) heeft hiervoor al vanalles gedaan. Máár, deed vorig jaar een andere HBO-studie en daar was ook dit verschil.quote:Op maandag 8 januari 2007 21:13 schreef Daanno86 het volgende:
even een vraagje... Komt het veel voor dat er mensen pas na 3 a 4 jaar na de middelbare school nog met een lerarenopleiding beginnen? Ik denk erover na om een switch te gaan maken...
Ikzelf ben 19 en ben in september aan de lerarenopleiding begonnen. De jongste uit mijn klas is 18 en uit de klas lerarenopleiding Duits 17... Het kan dus wel, al is het wel afhankelijk van dingen als levenservaring en vermogen tot relativeren...quote:Op maandag 8 januari 2007 21:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik was 23 toen ik met de lerarenopleiding begon. Laten we eerlijk zijn; de meeste middelbare schoolverlaters hebben één beroep in gedachte wat ze zeker NIET willen worden: leraar.
Ik ben altijd lekker fris!quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:14 schreef thaleia het volgende:
[..]
ENORM!
Nu al een ouderavond hakt er lekker in trouwens Roellio....je bent wel nog lekker fris nu natuurlijk, dat wel (wij hebben de ouderavonden juist vlak voor de kerstvakantie, als iedereen al bekaf is) maar toch, dat hakt er wel goed in meteen in zo'n eerste week!
Net eens even op gekeken, ziet er al leuk uit. Zit potentie in.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:01 schreef Zina het volgende:
Drie aanstormende gepassioneerde docenten zijn een leuke website begonnen www.docerenalspassie.nl
dat is gewoon echt te gek voor woorden zeg!!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie. Ruim 50 te-laat-komers, minstens zoveel spijbelaars en een gigantische teringbende in de hele school.
Persoonlijk dieptepunt: ik loop tijdens lestijd langs het damestoilet, en hoor daar een hels lawaai. Ik storm naar binnen, en zie daar 5 leerlingen die de boel aan het verbouwen zijn (één deur lag er al helemaal uit). Ik trek ze uit het toilet en zet ze op een rij in de gang. Ik ken deze leerlingen niet, ze behoren tot een geheel ander kernteam dan waar ik lesgeef. Ik laat merken dat ik dit niet accepteer en dat ik actie wil ondernemen. Juist op dat moment loopt de kernteamleider van die leerlingen langs. Ik spreek hem aan en zeg: 'Meneer [Achternaam]' deze 5 leerlingen van uw kernteam hebben zojuist een gigantische bende op het toilet veroorzaakt en een deur weten te vernielen. Mag ik ze aan u overdragen voor verdere actie?'
Kernteamleider: 'Niet meer doen, dames. Ga maar weer snel de les in'.
WTF?!?! Er is sprake van vadalisme en ze komen er %&*# mee weg...
Ik voelde me behoorlijk voor lul gezet, en was echt des duivels! Wat ben ik blij dat ik per 1 februari niet meer daar werk!
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie en een gigantische teringbende in de hele school.
Echt, on-ge-loof-lijk.quote:Op zondag 14 januari 2007 12:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over veel dingen verbaas ik me allang niet meer, en merk dat veel docenten bij ons simpelweg hun grenzen w.b.t. acceptatie gaat verleggen. Zo kijkt bijvoorbeeld niemand meer om als er een ruit sneuvelt, er in het gebouw vuurwerk wordt afgestoken of een brandje wordt gesticht, er een docent wordt uitgescholden, er een brandslang wordt opengedraaid, er computerapparatuur wordt vernield of gestolen, er een grote vechtpartij uitbreekt, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Ik wil dit soort dingen niet accepteren, en heb er dan ook heel veel moeite mee als collega's tegen mij zeggen: 'Joh, laat toch gaan. Die brand is toch niet in jóúw les gesticht?'
Ja, die waren niet echt positief zoals je zult begrijpen.quote:Op zondag 14 januari 2007 13:15 schreef LuQas het volgende:
Weet je toevallig hoe de onderwijsinspectie over je school heeft geoordeeld?
Oeh.... Gelukkig maar dan dat ik over een maand en twaalf dagen 20 word, dan behoor ik niet meer tot die 'doelgroep'. Lekker bemoedigend, jij!quote:Op donderdag 11 januari 2007 06:54 schreef bloempjuh het volgende:
@Zonnestraaltje: Bij onze klas is iedereen van beneden de 20 langzaam afgedropen, of ze komen er achter dat ze niet het onderwijs in willen. Heel typisch.
Hmm.. wordt nog wat! Wij begonnen met 14 mensen, waarvan er al 2 afgehaakt zijn. Volgens m'n mentrix word iedereen na de stage in de 4e periode óf nog enthousiaster, óf haakt men dan af. En misschien gaan er nog wel een paar naar de uni, als ze hun P hebben. Ben benieuwd...quote:Op zondag 14 januari 2007 18:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wij begonnen met 24 personen, varierend in leeftijd van 17 tot 22. Uiteindelijk zijn er 8 personen in het vierde studiejaar beland, waarvan er naar mijn weten, 4 het onderwijs daadwerkelijk zijn ingegaan.
1 februari. Het is nu dus echt aftellen geblazen...quote:Op maandag 15 januari 2007 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dan is het wachten tot de hele school de fik in gaat. Leuk dat de nieuwe school al zo goed bevallen is Wanneer mag je er beginnen?
Oei, da's wel spannend. Veel succesquote:Op maandag 15 januari 2007 23:08 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Stelden ze bij mij de boel nog maar 'n weekje uit... haha... Zes tentamens voor de boeg. En 't komt er op neer dat als ik ze niet haal, ik me beter vóór 1 februari uit kan schrijven.
Inderdaad. Had het er toevallig met een ouder over vandaag. De week voor de proefwerk is normaal gesproken bedoeld dat de leerlingen alvast wat kunnen voorbereiden voor de proefwerkweek en mogen geen proefwerken gegeven worden. Er waren docenten die dan SO's ingepland hadden, maar over een grote hoeveelheid stof, onder het mom van: "dan noem ik het gewoon een SO". Ik hou van mijn mentorklas altijd goed bij of de leerlingen niet teveel proefwerken per week/dag krijgen. Wij hebben daar binnen ons team afspraken over gemaakt en zorg er dan ook voor dat de docenten aan mijn klas zich daar aan houden. Als er dan collega's zijn die zich daar niet aan wensen te houden, dan krijgen ze met mijn "andere ik" te maken.quote:Op maandag 15 januari 2007 22:41 schreef teigan het volgende:
Leuk, zo'n proefwerkrooster, maar als de helft van de docenten zich er niet aan houdt, dan krijg ik het ook lastig..
Waarom ook niet? Ik moet de eerste leerling nog tegenkomen die het erg vindt dat een proefwerkje uitgesteld wordt.quote:Vanavond maar besloten dat ik de boel een weekje uitstel, hopen dat de leerlingen het ook niet al te erg vinden..
Ik heb het vandaag mijn mentorgroep (4e jaars) verteld, en ze waren helemaal stil. Sommige hielden het zelfs niet droog, waardoor ik zelf ook met een brok in de keel mijn verhaal zaten te vertellen.quote:Op maandag 15 januari 2007 22:41 schreef teigan het volgende:
Hoe reageren de leerlingen dan op het feit dat je weggaat? Doet het ze nog wat?
Wat moet dat hartverwarmend zijn zeg, zulke reacties.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb het vandaag mijn mentorgroep (4e jaars) verteld, en ze waren helemaal stil. Sommige hielden het zelfs niet droog, waardoor ik zelf ook met een brok in de keel mijn verhaal zaten te vertellen.
Ook waren er leerlingen (die dachten dat ik op mijn nieuwe school meer ging verdienen) die hun portemonnee trokken met de vraag of ik bleef als zij het salarisverschil zouden bijleggen...
Gelukkig respecteren ze mijn keuze. Sommige zeiden letterlijk: 'u bent te goed voor deze school, ze verdienen u hier helemaal niet.' Wat is het dan moeilijk jezelf groot te houden...
Die opdrachten vond ik ook altijd zo vergezocht. Het eerste jaar kreeg ik zo'n joekel van een klapper met duizend opdrachten of zo er in. Wat een ellende was dat. Toen ik laatst de zolder op aan het ruimen was, kwam ik die klapper weer tegen. Het verbaasde me wel enigszins dat ik nu compleet anders dacht over bepaalde zaken. Ik las dingen van mezelf en ik dacht: "hoe heb ik dát ooit kunnen opschrijven?". Was wel grappig om zoiets terug te lezen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 21:53 schreef Schanulleke het volgende:
Ial die opdrachten die we vanuit de opleiding moeten doen die kunnen ze wat mij betreft stoppen waar de zon niet schijnt.
Haha, ik zat laatst in de docentenkamer verkeersborden te maken, omdat me iets leuks te binnen was geschoten voor 2 VMBO. Ik voelde me net zo'n PABO knutseldoos (hier bedoel ik niks verkeerds me, hoor. Wij noemen de handvaardigheidsdocentes "knutseldoos" of "tekendoos"). Hahaha.. ik heb ook wel een keer een memory-spel gemaakt voor onregelmatige werkwoorden. Wat een werk was dat, en m'n collega's lachten zich te pletter toen ze me bezig zagen zo. Maar PABO is natuurlijk niet alleen maar knippen en plakken he. Laten we daar even duidelijk over zijn. Ik denk dat het probleem van spelling en rekenen grondig aangepakt moet worden in de lessen Nederlands en wiskunde.quote:Dan blijft er op de PABO misschien ook meer tijd over voor spelling en grammatica in plaats van knippen en plakken.
Ik had niet een heel goed beeld, kende alleen de slechte verhalen. Deze bleken meer dan maar. Op de nieuwe school heb ik ook stage gelopen, dus ik heb een aardig beeld van wat ik kan verwachten.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:43 schreef teigan het volgende:
Hadden jullie dan vantevoren ook een goed beeld van de scholen waar je solliciteerde? Of ben je ook wel eens ergens gekomen dat het toch heel anders was dan je verwacht had?
Wat doe je om te proberen ze wel stil te krijgen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:48 schreef teigan het volgende:
Ik had even geen internet, maar ik had deze week weer problemen met mijn havo 3 klas..
Ze hadden een proefwerk, maar wilden maar niet stil worden..
Ik heb de dag erna overlegd met de teamleider, en die heeft ze eens flink toegesproken, en daarna waren ze toch de rest van het uur een modelklas....
Maar op zulk soort momenten ben ik het soms toch wel zat hoor..
Als ik iets aan het uitleggen ben en er zijn wat mensen aan het kletsen, danquote:Op vrijdag 26 januari 2007 21:42 schreef teigan het volgende:
Ik weet ook niet goed wat ik nog meer zou kunnen doen eigenlijk.. Iemand tips?
Ja, die hebben wij aanstaande zondag. Ach, vind het an sich niet zo erg. Er komen vaker wat oud-leerlingen langs op die dag, da's altijd wel gezellig. En aangezien ik in de PR-groep zit, ben ik de hele dag (ofja, 3 uurtjes) bezig met foto's maken - en da's altijd nog leuker dan de hele tijd in je lokaal zitten.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:41 schreef LuQas het volgende:
Morgen is het weer open dag. Ik vind dat toch een bijzonder fenomeen elke keer. Dat reclamepraatjes houden ligt me wel, hoewel ik het ergens ook vreselijk vind.
Dat doe ik ook wel eens. Dan zeg ik: "Het spijt me dat ik met mijn uitleg de les verstoor. Ik wacht wel even geduldig tot jullie uitgepraat zijn, da's wel zo beleefd."quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
-> stop ik en zeg ik: "Sorry dames dat ik jullie interessante gesprek onderbreek. Wat dom van me ook. Vertel even rustig verder, de klas en ik wachten wel en we willen ook even graag meeluisteren, natuurlijk".
Goh, je zou het wel over mijn mentorklas kunnen hebben Daar hebben een aantal (nieuwe) collega's ook wel problemen mee, vanwege dezelfde oorzaak als jij boven beschrijft. Enkele drukke leerlingen die de klas weten mee te trekken. Afgelopen week heb ik al die aanstichters gigantisch hard te pakken gehad en meteen krijg ik opmerkingen van die betreffende collega's (maar ook van leerlingen in de klas), dat het opeens een stuk rustiger is. Die leerlingen kunnen ook perfect vertellen waarom ze druk zijn en ze zien ook wel in dat het eigenlijk niet hoort. Maar als ik ze soms hoor vertellen, dan denk ik soms: "ik had preciés het zelfde gedaan!". Dat zijn dan fouten of inconsequente handelingen, door de onervarenheid van nieuwe docenten.quote:Op zondag 28 januari 2007 09:29 schreef teigan het volgende:
Voorzover ik het van collega's hoor, klagen ze niet echt over mij... Het is ook niet zo dat ze me echt niet zien zitten, maar de klas is gewoon heel druk... Niet alleen bij mij, maar ook bij een aantal andere collega's..Als de mentor het er over heeft in een kringgesprek zien ze ook wel dat ze fout zijn, en wat ze zouden moeten doen, maar de uitvoering loopt niet altijd lekker. Het is gewoon echt voornamelijk een kwestie van een paar leerlingen die de boel verstieren, alleen krijgen ze de hele klas nog wel eens meegesleept zeg maar.
Dat komt écht wel.quote:En mijn overwicht is er nog niet echt vrees ik... Maar ik hoop/denk dat dat komt met mijn (hopelijk) toenemende zelfvertrouwen en ervaring...
Graag gedaan.quote:Iig heel erg bedankt voor de tips, ik heb hier wel wat aan..
Ja, dat had ik ook. Ik zou ze ook niet meer over willen doen. Wanneer ik nu nieuwe collega's zie worstelen, denk ik automatisch terug aan mijn eerste jaren en weet precies hoe ze zich voelen. We zijn met een hele groep jonge collega's die allemaal rond de zelfde tijd gestart zijn en we helpen die nieuwe collega's dan ook vaak. BEHALVE collega's die de waarheid niet onder ogen durven te zien en glashard ontkennen dat ze het niet geregeld krijgen in de klas. Klinkt misschien hard, maar als een aantal collega's ziet dat de bankjes door het lokaal vliegen, de collega daar op aanspreken en hulp/tips aanbieden, en die collega zegt dan keihard dat er niks aan de hand is - dan verlies je 'ons' respect meteen.quote:Op zondag 28 januari 2007 10:53 schreef thaleia het volgende:
Als ik nu terugdenk aan mijn eerste twee jaar voor de klas, dan denk ik: "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal van leerlingen heb gepikt?" c.q. "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal heb laten gebeuren?" Er gebeurden toen dingen in klassen die nu echt ondenkbaar zijn geworden. Toch ging het nooit zover dat een leerling echt iets gemeens zei of deed, of dat ze collectief de klas uitliepen of mij huilend aan het wegrennen kregen (en geloof me, die dingen komen wel voor). Ergens voelde ik ook in die beginjaren al wel dat de leerlingen bij mij zoiets hadden van: "eigenlijk is ze wel tof, ze bakt er alleen nog totaal niks van qua orde".
Inderdaad. Ik las toevallig in het Schooljournaal (van de CNV, weet niet of iemand van jullie dat ook toevallig leest), een citaat van een docent: "Leerlingen willen over het algemeen niks, behalve keet schoppen". Dan denk ik: 'vent, waar héb je het over?'.quote:degenen bij wie het niet goedkomt zijn degenen die zich op geen enkele manier kunnen verplaatsen in de leerlingen, en ze alleen maar zien als een lastige troep figuren die per definitie van kwade wil zijn.
Helemaal mee eens! Ik ga vaak in de praktijk-afdelingen kijken als ik een tussenuur of zo heb. De leerlingen vinden dat leuk als je belangstelling toont (want dat doet bijna niemand). En dat merk je daarna ook in je eigen lessen. Of gewoon eens over iets anders praten aan het einde van de les, dan alleen maar de lesstof. Hoe was het weekend, bijvoorbeeld. Dan merken ze dat jij ook maar een mens bent met interesses, en niet iemand die hen het leven zuur wil maken.quote:Klein tipje: probeer veel mee te gaan met buitenschoolse activiteiten, ga kijken als een klas een toneelopvoering doet, of achter een kraam staat voor een goed doel, of tegen een andere klas voetbalt. Dan maken zij niet alleen mee dat jij best een toffe figuur bent die belangstelling voor hen toont en keihard langs de lijn staat te juichen, maar jij maakt ook mee dat zij anders (veel leuker!) kunnen zijn dan ze tot nu toe in het lokaal waren
Als ik dat zou moeten doen kan ik net zo goed stoppen. Ik wil juist het onderwijs in om op deze manier met jongeren te werken. Zo veel vertrouwen uitwisselen dat ze me gaan vertellen over hun problemen thuis, of hun grote liefde of whatever.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, kan ik me erg goed voorstellen. Soms denk ik wel eens: ik ga expres afstand houden, maar ik weet gewoon dat me dat niet lukt.
Kun je dan niet beter jongerenwerker o.i.d. worden?quote:Op maandag 29 januari 2007 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Als ik dat zou moeten doen kan ik net zo goed stoppen. Ik wil juist het onderwijs in om op deze manier met jongeren te werken. Zo veel vertrouwen uitwisselen dat ze me gaan vertellen over hun problemen thuis, of hun grote liefde of whatever.
Enerzijds een opluchting, omdat ik trots op mezelf ben dat ik de beslissing heb genomen. Het was héél zwaar om op deze school te werken; 'moeilijke' doelgroep en een zeer slechte school (op 6 van de 8 punten onvoldoende beoordeeld...)quote:Op woensdag 31 januari 2007 21:44 schreef teigan het volgende:
Hardstikke leuk TSE..
Is het nou een opluchting dat je daar weg bent?
En begin je morgen gelijk op je nieuwe school?
De taart staat op de vorige paginaquote:Op vrijdag 2 februari 2007 20:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wel leuk om die cadeautjes te zien
Dat doe ik ook. Ik vind dat best je eigen creativiteit aangesproken mag worden als je les aan het geven bent. Ik heb ook collega's in mijn sectie die volgens mij zo creatief als een bezemsteel zijn en alles zoveel mogelijk samen en in overleg willen doen. Daar word ik helemaal wild van. Ik doe het op mijn eigen manier.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:48 schreef thaleia het volgende:
Ik gooi bijv. vaak rustig een lesplanning totaal om omdat het ineens in me opkwam dat we eigenlijk ook weleens iets anders zouden kunnen gaan doen en hou me dus niet aan de studiewijzer. Ik behandel soms een bepaald hoofdstuk op een heel andere manier dan binnen onze sectie gangbaar is.
Inderdaad. Maar als de directie al zegt dat de leerling-enquêtes waanzinnig slecht waren ingevuld, dat zegt toch al genoeg. Normaal gesproken willen leerlingen die enquêtes nog al wat té positief invullen als ze je waarderen, maar als ze je in zulke enquêtes afmaken, dan is er écht wat mis. En zeker als zo'n mevrouw dan hoog van de toren blaast dat alles zo goed gaat. Ik zou dan gewoon eens onverwacht haar lokaal in lopen. Dan zie je meestal ook al veel. Op een locatie waar ik werk zijn veel ramen. Daar zie je dus álles. [Vreemd dat opeens mensen een doktersverklaring hebben dat ze niet meer op die locatie hoeven les te geven.... ]quote:Maar goed, je moet natuurlijk op andere terreinen wel heel veel verprutst hebben om het zover te laten komen dat een schoolleiding echt actief van je af wil. Een docent die gewoon goed functioneert en goodwill heeft bij collega's en leerlingen zal nooit op bovengenoemde dingetjes worden gepakt.
Ik zou binnen 10 minuten in slaap gevallen zijnquote:Op zondag 4 februari 2007 15:52 schreef imago het volgende:
Schanulleke, succes op het platteland Dat lijkt mij nou ook zo heerlijk, gewoon een rustig gymnasiumklasje op een scholengemeenschap, 6 leerlingen die Grieks gekozen hebben ofzo, en dan in zo'n gehucht waar de kinderen nog netjes en beleegd zijn...
Succes met solliciteren Lijkt me echt niks om te moeten werken op een plaats waar het je niet bevalt. Ik heb een jaartje op een school gewerkt die me ook niet echt lag. Een jaar kan ik dan nog wel volhouden, maar het hadden er niet meer moeten worden. Leuke kinderen, maar de rest....quote:ik ga nergens meer enorm m'n best voor doen want ik wil er gewoon echt weg. Doe m'n best met solliciteren, want ik wil niet zo'n negatief mens worden dat járen roept dat ze weg wil en nooit écht gaat, maar het schiet allemaal nog niet zo op.
Bijwonen is ook niet zo'n probleem, maar die vergaderingen leiden..quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:03 schreef teigan het volgende:
Ik heb afgelopen week aan een studiedag meegedaan. Het was een sectieoverleg over de invulling van het nieuwe PTA. Ik heb gevraagd of het voor mij nuttig was om erbij te zijn, en mijn coach vond van wel.
Ik vond het ook leuk om het eens mee te maken, en ik heb mezelf ook laten horen...
Verder ben ik ook niet echt betrokken bij dingen buiten de lessen. Mijn school werkt met teams, en mijn klassen zijn over 3 teams verdeelt, en dat is niet te combineren. Toch ben ik laatst wel bij rapportenvergaderingen van 1 v.d. teams geweest, en aan het eind van het jaar woon ik ze gewoon alledrie bij..
Dank je! Tot nu toe, na drie stagedagen bevalt het heel goed. Alle twijfels die ik had over mijn eigen kunnen zijn opeens weg doordat ik nu eindelijk met een oudere groep werk. De lessen die ik geef worden beter beoordeeld dan ooit tevoren en mijn stagebegeleidster is enthousiast. Ook niet onbelangrijk, ze is een super rolmodel. Zoals zij met de leerlingen omgaat, zo sta ik er ook in.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:52 schreef imago het volgende:
Schanulleke, succes op het platteland Dat lijkt mij nou ook zo heerlijk, gewoon een rustig gymnasiumklasje op een scholengemeenschap, 6 leerlingen die Grieks gekozen hebben ofzo, en dan in zo'n gehucht waar de kinderen nog netjes en beleegd zijn...
Ah tuurlijk wel. Dat komt vanzelf wel, als je eenmaal helemaal zelfstandig bezig bent, hetzij als LIO, hetzij als startende docent. Toen ik pas met mijn vervanging/LIO bezig was, werd ik ook geacht om zinnige dingen te zeggen over mijn leerlingen. Da's in het begin best even wennen, ja.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben wel bij vergaderingen geweest, maar geen echt actieve rol gehad. Ik betwijfel dan ook of ik wel klaar ben voor een LIO.
Rapportvergaderingen en vooral leerlingbesprekingen zijn meestal erg nuttig om de achtergronden van leerlingen te leren kennen. Op mijn school werken ze ook met teams en soms best moeilijk om tussen de teams te schipperen, alhoewel ik vrijwel al mijn tijd steek in mijn 'eigen' team. Altijd heerlijk als ze alle vergaderingen van de verschillende teams bijna allemaal op hetzelfde tijdstip plannenquote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:03 schreef teigan het volgende:
Verder ben ik ook niet echt betrokken bij dingen buiten de lessen. Mijn school werkt met teams, en mijn klassen zijn over 3 teams verdeelt, en dat is niet te combineren. Toch ben ik laatst wel bij rapportenvergaderingen van 1 v.d. teams geweest, en aan het eind van het jaar woon ik ze gewoon alledrie bij..
Welke vergaderingen moet jij leiden? De enige vergaderingen die ik leid zijn de besprekingen voor mijn mentorklas.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:20 schreef bloempjuh het volgende:
Bijwonen is ook niet zo'n probleem, maar die vergaderingen leiden..
Ah, kijk es aan! Veel plezier nogquote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:20 schreef Schanulleke het volgende:
Dank je! Tot nu toe, na drie stagedagen bevalt het heel goed. Alle twijfels die ik had over mijn eigen kunnen zijn opeens weg
Zeg nooit nooitquote:Nooit meer onderbouw!
Je mag ook best vaker postenquote:Op zondag 4 maart 2007 13:21 schreef ilsepielse het volgende:
Ik moet hier toch echt eens vaker lezen.
Inderdaad. Het geeft me ook altijd voldoening als de leerlingen met plezier aan mijn opdrachten aan het werken zijn. En als het niet zo is, heb je weer verbeterpuntjes.quote:Dus we maken het lesmateriaal zelf. Of nouja, 'we'... Ik schrijf de lesbrieven, en mijn begeleidster kijkt ze na en dan gaan ze naar repro. Leuke stage, vooral omdat ik zelf het lesmateriaal maak. Gaat wel veel tijd in zitten, maar het is heel leerzaam en staat natuurlijk ook leuk op je CV.
Da's wel heavy ja.quote:Heb twee klassen, en in eentje gaat het prima, en de andere is erg moeilijk. Gelukkig niet alleen bij mij, deze klas is geen 'groep'. Het zijn gewoon geen vriendjes van mekaar. De verwensingen over en weer, tegen elkaars stoel aantrappen, als ze langslopen iemand een tik geven... En bij de helft van de leerlingen is er thuis wel iets mis. Van gescheiden ouders tot gevangenis.
Dat hebben wij in leerjaar 1 en 2. Dan zitten basis, kader en TG bij elkaar. Aangezien kader/TG toch hetzelfde niveau is, is het inderdaad best moeilijk om te differentieren tussen basis aan de ene kant, en kader/TG aan de andere kant.quote:Tel daarbij op dat alle niveaus van het vmbo door elkaar zitten in één klas, en dan snap je dat het lesgeven soms best lastig is.
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor. Bij haar is het voortdurend een énorme puinhoop, op alle fronten. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt daar. Over een week of 2 is haar vervanging afgelopen, dus dan hobbelt ze weer vrolijk naar de volgende school. En de docent die terugkomt, kan puin ruimen. Ik heb ook wel eens iemand gehad die "een kei was in de VMBO bovenbouw". Nou, dat heb ik geweten. "Heel erg gericht op projectonderwijs", uhu... En zo kan ik nog wel even door gaan.quote:Op woensdag 7 maart 2007 23:07 schreef imago het volgende:
Ik heb het idee dat de mensen die sollicitanten selecteren ook echt een flauw idee hebben wat het is om docent te zijn, en welke capaciteiten en competenties een docent in huis heeft
Uiteraard. En anders hebben we dit nodig, als het idee wat té flauw is..quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:26 schreef imago het volgende:
Dat "een flauw idee" moet natuurlijk "geen flauw idee zijn", maar dat snapte je al
Die collega-from-hell van me is aangenomen omdat ze zo'n enorme bagage had, allerhande studies en een promotie, enorm gestudeerd type. Jammer dat ze EN geen idee heeft hoe met dertienjarigen om te gaan, EN helemaal geen zin heeft om aan dertienjarigen simpele basisdingen uit te leggen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor.
Kan ik me heel goed voorstellen ja.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:18 schreef thaleia het volgende:
Het is eigenlijk 1 grote slapstick en later zal ik hier ongetwijfeld hartelijk om lachen. Voor nu geeft het nogal een verzwaring van mijn werkdruk en een sterke daling van mijn werkplezier.
Met een beetje geluk wel ja.quote:Denk je niet dat die nieuwe collega Duits aan het eind van dit schooljaar waarschijnlijk wel weggaat?
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:26 schreef teigan het volgende:
Ik heb zo'n klas, waar het met vlagen gewoon echt niet lukt.. En dat valt heel erg samen met periodes waarin ik echt zwaar klote in mijn vel zit..Afgelopen twee weken ging het dus weer flink mis, en nu moet ik volgende week zien dat ik het op de een of andere manier weer goed krijg. Ik heb fouten gemaakt, de klas evengoed, die waren ook gewoon op etteren uit
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.quote:Ik vind het erg moeilijk zo, heb het er al met meerdere collega's over gehad, en weet nog niet precies hoe het allemaal het beste aangepakt kan worden.. Mijn coach zou er dinsdag als ik ze weer heb bij komen zitten, maar ik weet nog niet of het verstandig is, dan moeten we de klas wel geod duidelijk kunnen maken waarom..
Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!quote:Met zulk soort dingen kan ik ergens wel begrijpen dat veel beginnende docenten snel stoppen. Het lesgeven vind ik echt leuk, maar nu 2 van mijn 3 klassen echt pittig zijn, vraag ik me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben...
De coordinator van de klas heeft ze na mijn les van woensdag nog gesproken. Hij heeft het er met ze over gehad hoe het nu ging, en wat er van mijn kant misging.. Daar kwamen een aantal dingen uit die ik zelf ook wel inzag, en sommigen die mij wel aan het denken hebben gezet. Ook hij vond dat er een gesprek moest komen, waar hij ook bij wilde zijn als ondersteuning voor mij. De bedoeling was dat er een paar leerlingen langs zouden lopen gisteren om daarvoor een afspraak te maken. Er is alleen dus niemand langsgeweest, en voorzover ik de klas gezien heb deden ze ook afstandelijk voor mijn gevoel.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:
"Wat vind je van jouw gedrag in de les?"
"Wat vind je dat er verbeterd kan worden in mijn les?"
"Zijn er dingen die ik persoonlijk zou kunnen verbeteren?"
Iets in die geest. Dan kun je naderhand, bij het genot van een kopje thee met koekje, eens rustig nalezen wat de leerlingen drijft.
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.
Ik wil ook zeker niet stoppen hiermee. Ik merk nu wel dat ik echt moet gaan leren om dingen makkelijker van me af te laten glijden. Het vreet aan mij, en daardoor wordt het dan steeds minder. "Gelukkig" was de les van woensdag de druppel die de emmer deed overlopen, en ben ik weer even heel hard bezig met mezelf genoeg rust en dergelijke te gunnen. Ik denk/hoop dat ik volgende week weer met een beter humeur/zelfbeeld de klas inkom.quote:Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!
Leerlingen voelen dat inderdaad haarfijn aan. Ik merk het zelf ook op de manier waarop ik de klas binnen kom. Kom ik de klas "gestresst" binnen, dan voel je de reactie van de klas al. "Oh, hij heeft slechte zin" en dan zijn ze zelf ook wat prikkelbaar. Kom ik op mijn dooie gemakje binnen, zwiep de deur uit de scharnieren en galm "Goedemorgen, wat is het vandaag toch weer een heerlijke dag om kennis te absorberen!" (of iets anders quasi-filosofisch ) naar binnen, dan merk je dat de klas al heel anders reageert. Als ik slechte zin heb, probeer ik dat altijd te verbergen als ik naar binnen loop, want anders krijg je die vicieuze cirkel. Lukt niet altijd natuurlijk, mja... Ik zeg het soms ook wel eens, zo van: "Ik kan niet al te veel hebben vandaag, luitjes, dus laten we het gezellig houden" - en dan merk je dat ze daar wel begrip voor hebben.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 21:08 schreef teigan het volgende:
daardoor ben ik de les erna dus heel erg gespannen erin gestapt, en liep het helemaal mis
Ik ben niet zo kapot van die lijst. Ik vind het fijner als de leerlingen hun ervaringen in hun eigen woorden opschrijven - en niet bij meerkeuze stellingen zitten te twijfelen tussen "beetje goed" en "tamelijk goed".quote:Ik moet voor mijn opleiding de klas nog een Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag laten invullen, ik ben ook erg benieuwd wat eruit komt.
Helaasquote:Op donderdag 15 maart 2007 22:38 schreef thaleia het volgende:
imago, nog aan het solliciteren? Je hebt zeker geen interesse in een onderwijsbaan in het oosten van het land he?
Ik heb binnenkort ook mondelingen. Op onze school doen we het in duo's, dus twee leerlingen die tegelijkertijd mondeling hebben. Ze zijn op stage geweest, dus daar laat ik hen over praten en ze hebben een leesdossier moeten aanleggen. Ik laat hen dus voornamelijk elkaar ondervragen. Ik oefen een beetje in de klas, maar niet gigantisch veel. Vloeiend Engels spreken leer je toch niet meer in 2 wekenquote:Op zondag 18 maart 2007 20:01 schreef Roellio het volgende:
Een collega van me is ziek. Nu heb ik de dubieuze eer toebedeeld gekregen om haar V4 klas in 2 weken klaar te stomen voor het mondeling Engels. Ze hebben nog niets gedaan want ze hebben al weken geen les.
Nee, dat doe ik ook niet. Ik doe het in de periode tot de examens, en laten we eerlijk zijn, zó lang is dat niet meer, vrij rustig aan. Ik oefen wel wat examens met ze, maar ik ga écht niet élke les examens oefenen. Sowieso omdat de meeste leerlingen toch een dikke voldoende gaan halen op hun examen, en de leerlingen die wat zwakker zijn, die kunnen op aanvraag nog extra oefenmateriaal krijgen voor thuis. Ik ga die klassen dus écht geen tientallen suffe examenteksten door de strot duwen. Soms haal ik wat materiaal van de BBC af, waar ik wat mee doe. Dat is wat realistischer en leuker voor ze.quote:Mensen nog tips w.b.t. het schriftelijk examen voorbereiden met ze? Wekenlang examenbundels doorploegen is niet erg motiverend voor mij en zeker niet voor m'n leerlingen.
Eerste jaren algemeen en vervolgens specialiseren. Tevens doe ik een minor Bewegingsonderwijs.quote:Op zondag 18 maart 2007 19:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ah, da's leuk Welk vak?
Als de klas voor problemen bij jou zorgt, en dan komt opeens zo'n coach zeggen: "Het is een hele leuke klas", dan klopt er toch iets niet. Of de coach weet niet wat het voor klas is, of de klas is opeens poeslief. En dan klopt er ook iets niet. Doet me denken aan het beoordelingsgesprek van mij. Directeur kwam kijken in de moeilijkste klas, waar ik veel moeite mee had en dit ook aan gaf. Tijdens het bezoek waren ze allemaal super bezig, goed aan het werk, goeie vragen stellen, etc. Daarna de directeur: "Wat een leuke klas zeg, ik snap niet dat je daar problemen mee hebt". Haal die kleppen van je ogen af!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 17:18 schreef teigan het volgende:
Mijn coach is wezen kijken en vond het een hele leuke klas
Ja, pas wel op dat je het nu niet te losjes gaat aanpakken he, zo van: oh, ze zijn nu lief, nu laat ik ze wat vrijer. Mevrouw Duits (inmiddels een beroemdheid hier volgens mij ) deed dat na een stevige preek mijnerzijds aan mijn mentorklas. "Oh wat werkten ze vandaag lekker, ik heb spelletjes met ze gedaan na een half uur". Dan denk ik bij mezelf: "Je wílt het gewoon níet snappen he...."quote:, en het ging ook gewoon lekker. Zo wil ik het jaar best met ze volmaken!
Of ik de rest van m'n leven fulltime voor de klas wil staan. Ik heb al een opleiding zo goed als afgerond, ik ga denk ik eerst daarmee verder en als ik geen baan kan vinden kan ik altijd nog de educatieve master doen. Ik ben bang dat lesgeven gewoon teveel is voor me, ik moet een 9 tot 6 baantje hebben ofzo . Ik ben niet zo van het multi-tasken. Al die vergaderingen en projecten enzo . Het lesgeven zelf vind ik wel leuk, maar er komt zo verschrikkelijk veel bij kijken.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:47 schreef teigan het volgende:
Waar twijfel je dan aan Cherrylips?
Ligt er ook een beetje aan of je op alles "ja" zegt wat je gevraagd wordt, denk ik.quote:Op vrijdag 30 maart 2007 11:51 schreef CherryLips het volgende:
Het lesgeven zelf vind ik wel leuk, maar er komt zo verschrikkelijk veel bij kijken.
Ach, dat heb ik wel eens als de klas een proefwerk aan het maken is, of zelfstandig aan het werk is. Soms kijk ik dan wel eens naar al die hard nadenkende kopjes en dan denk ik: "wat heb ik toch een leuke baan"quote:Op maandag 2 april 2007 19:14 schreef thaleia het volgende:
nu verlang ik soms naar een baan waarbij je af en toe verveeld uit het raam kunt staren en wat wegdromen.
Laten we dan hopen dat Nachtmerrie uit de sectie gekukeld wordt. Ik zeg maar niks meer over Mevrouw Duitsquote:Ik hoor morgen of Wandelende Nachtmerrie volgend jaar nog in mijn sectie blijft. Zo nee, dan wil ik graag blijven waar ik nu werk. Zo ja, dan ga ik toch eens wat rondkijken in m'n eigen woonplaats. Het hangt voor mij dus van morgen af of ik wel of niet weer aan het solliciteren sla.
Heb jij een werkende PM?quote:Op maandag 2 april 2007 21:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat moest er ook nog bij komen....
Zekers.. ik krijg alleen nooit een PM. Je zou er bijna PMS van krijgenquote:Op maandag 2 april 2007 23:21 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Heb jij een werkende PM?
Geen idee of er algemene lesprogramma's te vinden zijn. Scholen bepalen zelf wat ze doen, zolang ze zich maar aan de kerndoelen houden, en daar is de laatste tijd ook weer flink in gesnoeid. Ik weet wel dat op de websites van veel middelbare scholen het PTA staat. Daar kun je dus ook een hoop informatie uit halen.quote:Op woensdag 4 april 2007 13:18 schreef Naamah het volgende:
- Zijn er ergens op internet algemene lesprogramma's te vinden? Dus wat er gedaan wordt in de lessen? Hoeveel tijd er aan de verschillende onderdelen (zoals literatuur) besteed moet worden en welke onderdelen er uberhaupt zijn
Standaarddag:quote:Kunnen jullie me vertellen hoe voor jullie een dag/week/periode uitziet? Wat voor uren maak je op een dag?
Wat ik thuis doe is meestal voorbereidingen voor vergaderingen (zoals rapportvergaderingen en zo), nakijkwerk en lesmateriaal maken. Op school heb je vaak een inval-uur (dat je toezicht moet houden op een klas wanneer een collega afwezig is). Als ik een vrij uur heb, ben ik vaak wat aan het kopieren (lijkt ook net alsof ik een kopieerapparaat-fetisj heb, maar goed), maar vooral wat aan het praten met collega's of overleg met de afdelingsleider. Kan over klassen gaan, of over mentor-leerlingen, of gewoon over niks. Dat is ook belangrijk, vind ik.quote:Ben je die uren op school aan het werk of doe je ook veel thuis? Wat doe je de uren dat je geen lessen geeft?
Stress komt vooral voor tijdens proefwerkweken, wanneer je een shitload aan proefwerken moet nakijken en de punten het liefst de dag ervóór ingeleverd moet hebben. Dan heb je collega's die nog niet zo ver met nakijken zijn, dus je moet steeds bellen of de normering al bekend is, zodat je ook weer niet verder kunt. Vervolgens heb je rapportvergaderingen, die vaak dubbel gepland zijn waardoor je steeds een verslagje moet schrijven voor de vergaderingen waar je NIET bij kunt zijn. Als mentor moet je dan oo nog eens de vergadering van je eigen mentorklas voorbespreken met de afdelingsleider waarbij blijkt dat een deel van de lieve collega's cruciale informatie nog niet heeft ingevoerd (het zijn wat dat betreft soms net leerlingen). Dan rapporten schrijven en gaan verzinnen wat je nu weer voor motiverende Bob Ross-kreten op het rapport gaat schrijven. En dat moet dan allemaal binnen een week tijdens welke je ook nog geacht wordt les te geven. Dat is af en toe best stressy. Maar goed, dan gooi je maar weer eens de kat van de buren tegen de muur en dan gaat het wel weer.quote:Zijn er situaties of momenten die stressvol zijn? Komt dat vaak voor en wat is er dan wat het stressvol maakt?
Je moet eens kijken op de vakcommunities van Kennisnet. Daar zitten ook enkele forums bij, dacht ik. Maar of er veel gepost wordt daar?quote:Is er ergens een forum speciaal voor leraren op middelbare scholen? Heb al wel wat gezocht, maar kon zo niks vinden.
Bij ons heet dat een leerplan (van bovenaf wordt beslist welke eindtermen een leerling moet behalen. Om die te behalen moet je het leerplan volgen). En die vind je normaalgezien op internet terugquote:Op woensdag 4 april 2007 13:18 schreef Naamah het volgende:
- Zijn er ergens op internet algemene lesprogramma's te vinden? Dus wat er gedaan wordt in de lessen? Hoeveel tijd er aan de verschillende onderdelen (zoals literatuur) besteed moet worden en welke onderdelen er uberhaupt zijn.
7.45u: aankomst op schoolquote:- Kunnen jullie me vertellen hoe voor jullie een dag/week/periode uitziet? Wat voor uren maak je op een dag? Ben je die uren op school aan het werk of doe je ook veel thuis? Wat doe je de uren dat je geen lessen geeft?
Periode waarin punten moeten ingediend worden: ik gaf voornamelijk 1uursvakken waardoor ik bitter weinig toetsen had en aangezien het informatica was, kon ik bijna geen huistaken opgeven. Bijgevolg moest ik altijd nog een laatste toets afnemen tijdens de laatste of de voorlaatste week voor het indienen van de punten.quote:- Zijn er situaties of momenten die stressvol zijn? Komt dat vaak voor en wat is er dan wat het stressvol maakt?
Ik keek regelmatig eens op http://www.klascement.be of op http://www.lerarenforum.bequote:- Is er ergens een forum speciaal voor leraren op middelbare scholen? Heb al wel wat gezocht, maar kon zo niks vinden.
In Nederland is dat 25 of 26 lesuren (hou me eigen niet zo met dat soort dingen bezig).quote:Op donderdag 5 april 2007 15:27 schreef leonieke het volgende:
In België moet je gemiddeld 21u les geven (hangt af van de graad) dus niet elke dag is even druk bezet natuurlijk
DUH Maar dat soort dingen vind ik wel nodig hoor, gewoon in een tussenuur eens effe lekker kletsen of lachen. Dat relativeert en je gaat met een lekker gevoel de volgende les weer in.quote:In een leraarskamer kon ik echt niet werken. Er was altijd wel iemand om mee te babbelen en dat vond ik dan eigenlijk altijd aangenamer dan werken
Dat ziet er wel gezellig uit. Eens een kijkje nemen.quote:Ik keek regelmatig eens op http://www.lerarenforum.be
Ja.quote:Op donderdag 5 april 2007 18:09 schreef teigan het volgende:
lesuren van 50 minuten zijn dat dan Baba-O-Riley?
Ik heb ook even rond gesnuffeld en ik kwam een artikel tegen, waarin stond dat 25 uur een volledige baan is. Wanneer je meer uren moet geven (heeft dan te maken met de taakbelasting, maar laten we het daar maar niet over hebben), dan moet men je dat officieel vragen. Kan me herinneren dat ik een jaar of 4 geleden 27 uur gedraaid heb.quote:Ik zit even op internet te kijken, maar kan er ook niet echt een duidelijk antwoord op vinden.
26 uur wordt genoemd, maar ook uren voor een heel schooljaar, en dat de invulling van de school afhangt.
quote:Bij een internationale vergelijking slaat Nederland een bedroevend figuur. Het percentage van het BNP dat wij bereid zijn aan onderwijs uit te geven is beschamend laag. Een volle lesbaan van 25 lessen wordt nergens geëvenaard in Europa. In alle landen telt een volledige baan 17 - 22 lessen, gemiddeld ca 20% minder lessen dan in Nederland.
Ole!quote:Op maandag 2 april 2007 19:37 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Laten we dan hopen dat Nachtmerrie uit de sectie gekukeld wordt.
Betekent dat dat Nachtmerrie de sectie verlaat?quote:Op donderdag 5 april 2007 21:19 schreef thaleia het volgende:
Ole!
Bij ons hangt het ook van het vak af. Mensen die praktijkvakken geven, moeten meer uren geven omdat ze daar minder voorbereiding aan hebben. Mensen met een hoger diploma geven 19u les bv.quote:Op donderdag 5 april 2007 17:44 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
In Nederland is dat 25 of 26 lesuren (hou me eigen niet zo met dat soort dingen bezig).
Dat vond ik dus ookquote:[..]
DUH Maar dat soort dingen vind ik wel nodig hoor, gewoon in een tussenuur eens effe lekker kletsen of lachen. Dat relativeert en je gaat met een lekker gevoel de volgende les weer in.
Ik zeg niet dat het materiaal allemaal ideaal is, maar ik heb er wel een paar ideetjes opgedaan en dan verder aangepast.quote:[..]
Dat ziet er wel gezellig uit. Eens een kijkje nemen.
Haha, inderdaad.quote:Op vrijdag 6 april 2007 00:42 schreef thaleia het volgende:en we waren het erover eens dat we geen baan konden bedenken waar we ons tijdens het werk beter mee zouden kunnen vermaken. Want lesgeven is natuurlijk wel gewoon dolle pret.
Studie- en trajectbegeleider wordenquote:Op woensdag 11 april 2007 14:16 schreef Roellio het volgende:
Misschien een stomme vraag, maar wat zou je anders kunnen doen dan lesgeven Met je lerarenopleiding.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |