abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45351443
quote:
Op zondag 14 januari 2007 18:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wij begonnen met 24 personen, varierend in leeftijd van 17 tot 22. Uiteindelijk zijn er 8 personen in het vierde studiejaar beland, waarvan er naar mijn weten, 4 het onderwijs daadwerkelijk zijn ingegaan.
Hmm.. wordt nog wat! Wij begonnen met 14 mensen, waarvan er al 2 afgehaakt zijn. Volgens m'n mentrix word iedereen na de stage in de 4e periode óf nog enthousiaster, óf haakt men dan af. En misschien gaan er nog wel een paar naar de uni, als ze hun P hebben. Ben benieuwd...
  maandag 15 januari 2007 @ 21:57:16 #152
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45388393
Vandaag op mijn nieuwe school wezen 'buurten'. Ongelooflijk, wat heb ík een zin om daar te beginnen! Iedereen was heel enthousiast, ik voelde me er echt waanzinnig welkom. De sfeer is er ook echt super. De rust op de gangen en in de lessen, vrolijke leerlingen, heerlijk!

Wat een contrast: In de huidige school is vandaag tot twee keer toe brand gesticht....
  maandag 15 januari 2007 @ 22:18:03 #153
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45389127
Dan is het wachten tot de hele school de fik in gaat. Leuk dat de nieuwe school al zo goed bevallen is Wanneer mag je er beginnen?
.
  maandag 15 januari 2007 @ 22:21:17 #154
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45389254
quote:
Op maandag 15 januari 2007 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dan is het wachten tot de hele school de fik in gaat. Leuk dat de nieuwe school al zo goed bevallen is Wanneer mag je er beginnen?
1 februari. Het is nu dus echt aftellen geblazen...
pi_45389996
dat is toch zeker wel een fijn gevoel, nog ongeveer anderhalve week dus..

Hoe reageren de leerlingen dan op het feit dat je weggaat? Doet het ze nog wat?

Vandaag wat geklier mbt proefwerken.. Leuk, zo'n proefwerkrooster, maar als de helft van de docenten zich er niet aan houdt, dan krijg ik het ook lastig.. Vanavond maar besloten dat ik de boel een weekje uitstel, hopen dat de leerlingen het ook niet al te erg vinden.. Heb ik ook nog even de gelegenheid om nog een dingetje extra te herhalen, waarvan ik het idee had dat ze het misschien nog niet helemaal snapten..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_45391063
Stelden ze bij mij de boel nog maar 'n weekje uit... haha... Zes tentamens voor de boeg. En 't komt er op neer dat als ik ze niet haal, ik me beter vóór 1 februari uit kan schrijven.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 21:52:50 #157
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45420576
quote:
Op maandag 15 januari 2007 23:08 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Stelden ze bij mij de boel nog maar 'n weekje uit... haha... Zes tentamens voor de boeg. En 't komt er op neer dat als ik ze niet haal, ik me beter vóór 1 februari uit kan schrijven.
Oei, da's wel spannend. Veel succes
quote:
Op maandag 15 januari 2007 22:41 schreef teigan het volgende:
Leuk, zo'n proefwerkrooster, maar als de helft van de docenten zich er niet aan houdt, dan krijg ik het ook lastig..
Inderdaad. Had het er toevallig met een ouder over vandaag. De week voor de proefwerk is normaal gesproken bedoeld dat de leerlingen alvast wat kunnen voorbereiden voor de proefwerkweek en mogen geen proefwerken gegeven worden. Er waren docenten die dan SO's ingepland hadden, maar over een grote hoeveelheid stof, onder het mom van: "dan noem ik het gewoon een SO". Ik hou van mijn mentorklas altijd goed bij of de leerlingen niet teveel proefwerken per week/dag krijgen. Wij hebben daar binnen ons team afspraken over gemaakt en zorg er dan ook voor dat de docenten aan mijn klas zich daar aan houden. Als er dan collega's zijn die zich daar niet aan wensen te houden, dan krijgen ze met mijn "andere ik" te maken.
quote:
Vanavond maar besloten dat ik de boel een weekje uitstel, hopen dat de leerlingen het ook niet al te erg vinden..
Waarom ook niet? Ik moet de eerste leerling nog tegenkomen die het erg vindt dat een proefwerkje uitgesteld wordt.

Vanavond weer oudergesprekken gehad. Had verwacht dat sommige gesprekjes beetje pittig zouden worden (omdat we het hebben over leerwegadviezen (basis/ktg en zo), maar het viel reuze mee. Leuke ouders ook, die laten merken (of laten voorkomen) dat ze welwillend zijn om hun kind te begeleiden. Je hebt er ook die niet eens komen opdagen, en dan zit je daar maar wat. Maar dit was gelukkig niet zo. Ik plan altijd een kwartier in, en gezellige mensen zet ik als laatste. Dan kun je wat uitlopen en ga je tenminste met een goed gevoel naar huis. Nu hadden we het onder andere over de Ottifanten van Otto Waalkes gehad.



Ook een ouder die bijna alle uren lesuitval geturfd had, maar goed, die heb je natuurlijk ook.
.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 22:00:57 #158
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45420888
quote:
Op maandag 15 januari 2007 22:41 schreef teigan het volgende:
Hoe reageren de leerlingen dan op het feit dat je weggaat? Doet het ze nog wat?
Ik heb het vandaag mijn mentorgroep (4e jaars) verteld, en ze waren helemaal stil. Sommige hielden het zelfs niet droog, waardoor ik zelf ook met een brok in de keel mijn verhaal zaten te vertellen.
Ook waren er leerlingen (die dachten dat ik op mijn nieuwe school meer ging verdienen) die hun portemonnee trokken met de vraag of ik bleef als zij het salarisverschil zouden bijleggen...

Gelukkig respecteren ze mijn keuze. Sommige zeiden letterlijk: 'u bent te goed voor deze school, ze verdienen u hier helemaal niet.' Wat is het dan moeilijk jezelf groot te houden...
  dinsdag 16 januari 2007 @ 23:39:51 #159
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_45424371
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 22:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ik heb het vandaag mijn mentorgroep (4e jaars) verteld, en ze waren helemaal stil. Sommige hielden het zelfs niet droog, waardoor ik zelf ook met een brok in de keel mijn verhaal zaten te vertellen.
Ook waren er leerlingen (die dachten dat ik op mijn nieuwe school meer ging verdienen) die hun portemonnee trokken met de vraag of ik bleef als zij het salarisverschil zouden bijleggen...

Gelukkig respecteren ze mijn keuze. Sommige zeiden letterlijk: 'u bent te goed voor deze school, ze verdienen u hier helemaal niet.' Wat is het dan moeilijk jezelf groot te houden...
Wat moet dat hartverwarmend zijn zeg, zulke reacties.

Ik gun je in elk geval al het goeds op je volgende school. Kan me goed voorstellen dat je er naar uitkijkt, na zo'n dagje rondneuzen!
Afrika Paprika
  woensdag 17 januari 2007 @ 21:53:39 #160
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_45452856
Ik heb mijn derde stageperiode er weer op zitten. Ik vind het over het algemeen prima gaan als ik met de gewone dagelijkse lessen bezig ben, maar al die opdrachten die we vanuit de opleiding moeten doen die kunnen ze wat mij betreft stoppen waar de zon niet schijnt. Dan blijft er op de PABO misschien ook meer tijd over voor spelling en grammatica in plaats van knippen en plakken.
Life is what you make it.
  woensdag 17 januari 2007 @ 22:27:58 #161
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45454333
quote:
Op woensdag 17 januari 2007 21:53 schreef Schanulleke het volgende:
Ial die opdrachten die we vanuit de opleiding moeten doen die kunnen ze wat mij betreft stoppen waar de zon niet schijnt.
Die opdrachten vond ik ook altijd zo vergezocht. Het eerste jaar kreeg ik zo'n joekel van een klapper met duizend opdrachten of zo er in. Wat een ellende was dat. Toen ik laatst de zolder op aan het ruimen was, kwam ik die klapper weer tegen. Het verbaasde me wel enigszins dat ik nu compleet anders dacht over bepaalde zaken. Ik las dingen van mezelf en ik dacht: "hoe heb ik dát ooit kunnen opschrijven?". Was wel grappig om zoiets terug te lezen.
De reacties van de docenten als ik met die opdrachten aan kwam zetten was ook altijd typisch. Ze hielpen wel altijd en ik doe nu hetzelfde als ik weer zo'n stagiair zie met een gigantisch boekwerk aan vragen. "Hoeveel leerlingen telt de klas? Verdeel de klas in sterrenbeelden. Heeft de combinatie van bepaalde sterrenbeelden te maken met de sfeer in de klas? Zoja, verklaar je antwoord".. haha, dat soort onzinnige vragen stelden ze nog net niet, maar het kwam in de buurt.
quote:
Dan blijft er op de PABO misschien ook meer tijd over voor spelling en grammatica in plaats van knippen en plakken.
Haha, ik zat laatst in de docentenkamer verkeersborden te maken, omdat me iets leuks te binnen was geschoten voor 2 VMBO. Ik voelde me net zo'n PABO knutseldoos (hier bedoel ik niks verkeerds me, hoor. Wij noemen de handvaardigheidsdocentes "knutseldoos" of "tekendoos"). Hahaha.. ik heb ook wel een keer een memory-spel gemaakt voor onregelmatige werkwoorden. Wat een werk was dat, en m'n collega's lachten zich te pletter toen ze me bezig zagen zo. Maar PABO is natuurlijk niet alleen maar knippen en plakken he. Laten we daar even duidelijk over zijn. Ik denk dat het probleem van spelling en rekenen grondig aangepakt moet worden in de lessen Nederlands en wiskunde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Baba-O-Riley op 17-01-2007 22:29:13 (uitleg \"knutseldoos\") ]
.
  woensdag 17 januari 2007 @ 23:03:41 #162
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_45456086
Het zijn inderdaad vergezochte opdrachten die vooral bewerkelijk zijn, eerder dan dat ze inzicht geven imho. Ik krijg ook sterk de indruk dat ik de meeste terugkrijg zonder dat het serieus is ingekeken.

Knippen en plakken en zingen en toneelspelen vind ik helaas wel de boventoon voeren, maar dat kan zijn doordat ik die vakken als zwaarder ervaar doordat ik het niet leuk vind. Het schijnt beter te gaan worden met meer aandacht voor de zaakvakken. Hopen dat de opleiding dan ook weer leuk wordt, want nu motiveert alleen de praktijk.
Life is what you make it.
pi_45508062
Ik zat me vanmiddag ineens het volgende af te vragen:

als je als LIO bezig bent, en dat is ook echt het laatste jaar van je studie, wanneer begin je dan ergens met solliciteren? Ik kwam net een vacature tegen voor het volgende schooljaar, en toen begon het te kriebelen..
Maar aan de andere kant vind ik het ook eng, om nu al te gaan solliciteren... Wat als er nog iets misloopt?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_45508145
Wat zou er precies mis kunnen gaan?

Ik neig naar: gewoon solliciteren joh!
pi_45508332
Dat ik opdrachten niet afkrijg voor die tijd, en dus mijn afstuderen uit zou moeten stellen..
En dit is niet echt in de buurt, dus ik zou er ook voor moeten verhuizen enzo..

Ik denk dat het ook gewoon het idee is dat ik dan echt klaar zou zijn in september, en echt een baan zou krijgen enzo.. Weer een stap verder in het leven..
Ik denk dat ik gewoon beren op de weg zie nu..

en het is natuurlijk altijd een mooie oefening, alvast beginnen met solliciteren.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_45508414
Ik kwam van de week op mijn stage (ik ben klaar met lesgeven, alleen de beoordeling moet nog) en een voor mij onbekende collega vroeg mij: "Jij bent toch klaar met je stage? Zoek je toevallig nog een baan?" en ik wist even niet wat ik moest zeggen..

Ik ga er in ieder geval echt over nadenken.. Een echte grotemensenbaan ipv een LIO..
Mon 'en!
pi_45508423
Als de opdrachten niet op tijd af zijn, en het zijn er niet zo heel veel, kun je dat in de avonduren toch doen? Vooral als je eerste baan niet fulltime is.

Zou je ervoor willen verhuizen? Dat zou ik zelf nl. niet snel doen, mijn studentenstadje bevalt me nog uitstekend, en aangezien er in het hele land middelbare scholen zijn.....zou ik voor een onderwijsbaan nooit verhuizen.
pi_45508824
ik ben er ook nog niet helemaal over uit..

Maar hier zijn weinig vacatures voor mijn vak, dus ik ben bang dat als ik aan de slag wil, ik toch wat verder weg zal moeten zoeken... En op zich heb ik het wel naar mijn zin mijn mijn studentenstad, maar is het niet zo dat ik hier persé wil blijven..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 19 januari 2007 @ 17:35:57 #169
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45510836
Gewoon solliciteren! Nee heb je, ja kun je krijgen. En als je niet op tijd klaar bent met je opleiding, so what!?. Er zijn genoeg mensen die al les geven zonder dat ze hun diploma hebben. Als je dat dan bij het sollicitatiegesprek aangeeft, zullen ze daar waarschijnlijk niet al teveel problemen over maken, denk ik. Ze willen dan wel graag weten wanneer je je diploma hoopt te halen. Ik ben zelf ook gaan vervangen in mijn vierde collegejaar en zo ben ik er in gerold, om het zo maar te zeggen. Maar ze wilden wel voortdurend weten wanneer ik zou afstuderen. Op dat moment kunnen ze namelijk aan het beoordelingstraject gaan beginnen - en als dát in werking wordt gezet, zit je meestal wel gebakken
.
pi_45511033
Hadden jullie dan vantevoren ook een goed beeld van de scholen waar je solliciteerde? Of ben je ook wel eens ergens gekomen dat het toch heel anders was dan je verwacht had?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 19 januari 2007 @ 18:32:51 #171
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45512376
Ik geef les op mijn oude middelbare school, maar de eerste 4 jaar gaf ik alleen les op die locatie waar ik als leerling vroeger niet kwam. Daar wist ik dus eigenlijk niet veel van. Ben er eigenlijk vrij open in gestapt en "we zien wel hoe het gaat". Tussendoor heb ik nog een jaartje op een andere school gewerkt, waar ik ook weinig tot niks van af wist. Ik begin er gewoon, en ik zie wel hoe het loopt. Ik maak me van te voren daar niet zo druk om eigenlijk. Die locatie waar ik het zojuist over had, had vroeger een hele slechte naam. Maar ik had zoiets van: dat wil ik zelf wel eens meemaken. En het is me 100 % meegevallen.
.
  vrijdag 19 januari 2007 @ 21:55:01 #172
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45518819
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:43 schreef teigan het volgende:
Hadden jullie dan vantevoren ook een goed beeld van de scholen waar je solliciteerde? Of ben je ook wel eens ergens gekomen dat het toch heel anders was dan je verwacht had?
Ik had niet een heel goed beeld, kende alleen de slechte verhalen. Deze bleken meer dan maar. Op de nieuwe school heb ik ook stage gelopen, dus ik heb een aardig beeld van wat ik kan verwachten.
  woensdag 24 januari 2007 @ 22:51:17 #173
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45647538
Wat een stilte weer...

Vandaag weer ouderavonden gehad. Ik ga ze steeds gezelliger vinden
.
pi_45703784
Ik had even geen internet, maar ik had deze week weer problemen met mijn havo 3 klas..
Ze hadden een proefwerk, maar wilden maar niet stil worden..

Ik heb de dag erna overlegd met de teamleider, en die heeft ze eens flink toegesproken, en daarna waren ze toch de rest van het uur een modelklas....
Maar op zulk soort momenten ben ik het soms toch wel zat hoor..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 26 januari 2007 @ 21:34:27 #175
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45708946
Ik kreeg vandaag van een leerling twee (hartvormige) dozen chocolade als dank dat ik zijn mentor ben geweest de afgelopen 1,5 jaar.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 21:36:44 #176
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_45709028
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 18:48 schreef teigan het volgende:
Ik had even geen internet, maar ik had deze week weer problemen met mijn havo 3 klas..
Ze hadden een proefwerk, maar wilden maar niet stil worden..

Ik heb de dag erna overlegd met de teamleider, en die heeft ze eens flink toegesproken, en daarna waren ze toch de rest van het uur een modelklas....
Maar op zulk soort momenten ben ik het soms toch wel zat hoor..
Wat doe je om te proberen ze wel stil te krijgen?
Life is what you make it.
pi_45709188
Verschillende dingen.. Om stilte vragen, mensen erop aanspreken dat ze stil moeten zijn... Op een gegeven moment rustig gaan staan wachten totdat ze stil zijn...

En soms loop ik de klas dan even door naar degenen die nog aan het praten zijn om ze nog eens om stilte te vragen..

Ik weet ook niet goed wat ik nog meer zou kunnen doen eigenlijk.. Iemand tips?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 26 januari 2007 @ 21:55:36 #178
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_45709674
Heel zachtjes gaan praten wil wel eens helpen, op een fluistertoon. Of gewoon maar ouderwets: als je praat tijdens een proefwerk staat dat gelijk aan afkijken (ze kunnen immers informatie uitwisselen), dat staat weer gelijk aan fraude, en dat staat weer gelijk aan een 1.
  vrijdag 26 januari 2007 @ 21:58:06 #179
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45709763
De eerste keer vraag ik het vriendelijk, de tweede keer zeg ik het en de derde keer zet ik de lln. apart. Gaat hij/zij ongestoord verder, dan deel ik 'm mee dat hij/zij na de les even terug mag komen om de verspilde tijd in te halen.
pi_45709906
ik vind dat doorpakken en doorzetten nog heel lastig.. Ik sta nog niet zeker genoeg voor de klas om het echt goed voor elkaar te krijgen lijkt het soms..
Ik ben er nu dan ook flink mee bezig om dat te verbeteren, maar ik mis nog net even dat stukje daadkracht lijkt het, ik ben in dat opzicht nog te onzeker van mezelf en mijn beslissingen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  vrijdag 26 januari 2007 @ 22:41:24 #181
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_45711284
Morgen is het weer open dag. Ik vind dat toch een bijzonder fenomeen elke keer. Dat reclamepraatjes houden ligt me wel, hoewel ik het ergens ook vreselijk vind.
Afrika Paprika
  vrijdag 26 januari 2007 @ 23:42:58 #182
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45713497
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 21:42 schreef teigan het volgende:
Ik weet ook niet goed wat ik nog meer zou kunnen doen eigenlijk.. Iemand tips?
Als ik iets aan het uitleggen ben en er zijn wat mensen aan het kletsen, dan
-> kijk ik die leerlingen lang en doordringend aan en ga wat langzamer praten
-> noem ik de naam van de leerling in de uitleg ("en wat je dan ziet, Ruben.. is dat het werkwoord van klank verandert")
-> stop ik en zeg ik: "Sorry dames dat ik jullie interessante gesprek onderbreek. Wat dom van me ook. Vertel even rustig verder, de klas en ik wachten wel en we willen ook even graag meeluisteren, natuurlijk".
-> stop ik en zeg: "Oh, jullie weten het beter? Dan kunnen jullie het natuurlijk ook even voor de klas komen uitleggen".
-> stop ik en zeg: "Oke, X, ik vind het nu leuk geweest. Pak gewoon maar je spullen in en vertrek. Ga maar in de aula zitten of zo, die is misschien meer gesteld op je aanwezigheid dan ik. Of je hier nu wat zit te vegeteren of in de aula, maakt me niks uit. Pak je spullen bij elkaar en verdwijn..... [leerling beduusd, want die had dit niet verwacht, pakt spullen in]... je mag best wat opschieten hoor... [leerling staat op en loopt naar de deur, maakt de deur open]... En ga maar weer terug naar je plaats. De vólgende keer dat ik je moet waarschuwen, sta je dus écht buiten".

Zo heb ik ook een keer een leerling een route laten lopen langs de deuren van alle coördinatoren en de directrice, om hem uiteindelijk een nieuwe stift te laten halen bij de conciërge. Dan weten ze ook hoe laat het is.

Of met een Paul Jambers-accent een klein interview met de leerling houden ("Deze mevrouw hier heeft een veelvoorkomende afwijking - zij is namelijk aan het praten tijdens de uitleg.. Vinde Gij dat fijn? Krijgt Ge daar een fijn gevoel bij?")..

Af en toe met een krijtje gooien wil ook wel es helpen. "Tja, als je nu had opgelet had je het krijtje natuurlijk zien aan komen".
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 22:41 schreef LuQas het volgende:
Morgen is het weer open dag. Ik vind dat toch een bijzonder fenomeen elke keer. Dat reclamepraatjes houden ligt me wel, hoewel ik het ergens ook vreselijk vind.
Ja, die hebben wij aanstaande zondag. Ach, vind het an sich niet zo erg. Er komen vaker wat oud-leerlingen langs op die dag, da's altijd wel gezellig. En aangezien ik in de PR-groep zit, ben ik de hele dag (ofja, 3 uurtjes) bezig met foto's maken - en da's altijd nog leuker dan de hele tijd in je lokaal zitten.
.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 00:07:21 #183
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45714292
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 23:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
-> stop ik en zeg ik: "Sorry dames dat ik jullie interessante gesprek onderbreek. Wat dom van me ook. Vertel even rustig verder, de klas en ik wachten wel en we willen ook even graag meeluisteren, natuurlijk".
Dat doe ik ook wel eens. Dan zeg ik: "Het spijt me dat ik met mijn uitleg de les verstoor. Ik wacht wel even geduldig tot jullie uitgepraat zijn, da's wel zo beleefd."

Dan zitten ze je gruwelijk schaapachtig aan te kijken, maar ze zijn de rest van de les een stuk alerter!
  zaterdag 27 januari 2007 @ 13:39:16 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45723931
Juist, en dát is wat ik wil bereiken. Die onvoorspelbaarheid van de manier waarop ik hun kan toespreken, werkt heel erg goed. Je hebt namelijk leerlingen, dan vraag je hen of ze even stil kunnen zijn, maar die dan na een kleine pauze weer verder kletsen. Als ik ze dan even in het middelpunt van de belangstelling heb gezet op een manier die ze eigenlijk niet willen, merk je wel dat ze zich gedeisd houden.

Toch denk ik dat de leerlingen een zekere mate van respect voor je moeten hebben en jij als docent iets van overwicht. Ik heb nu ook weer een collega, waar de klassen compleet overheen walsen. Dan kun je wel in je handen klappen (zoals op de PABO nog al eens gesuggereerd wordt), of leuke dingen in het vooruitzicht stellen ("als jullie goed werken gaan we de volgende 5 weken film kijken"), of aandacht eisen op een onverwachte manier, maar als je overwicht (niet OVERGEWICHT he! ) mist en de klas ziet het niet zitten met jou, dan wordt het denk ik wel iets moeilijker.
.
pi_45750005
Dat denk ik ook wel..

Voorzover ik het van collega's hoor, klagen ze niet echt over mij... Het is ook niet zo dat ze me echt niet zien zitten, maar de klas is gewoon heel druk... Niet alleen bij mij, maar ook bij een aantal andere collega's..

Als de mentor het er over heeft in een kringgesprek zien ze ook wel dat ze fout zijn, en wat ze zouden moeten doen, maar de uitvoering loopt niet altijd lekker...

Het is gewoon echt voornamelijk een kwestie van een paar leerlingen die de boel verstieren, alleen krijgen ze de hele klas nog wel eens meegesleept zeg maar...

En mijn overwicht is er nog niet echt vrees ik... Maar ik hoop/denk dat dat komt met mijn (hopelijk) toenemende zelfvertrouwen en ervaring...

Iig heel erg bedankt voor de tips, ik heb hier wel wat aan..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 28 januari 2007 @ 10:18:12 #186
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_45750314
Het verkrijgen van overwicht in een klas is voor piepjonge docenten vaak een extra obstakel omdat ze het natuurlijke overwicht door hun leeftijd missen.

Ik stond op mijn 19e voor een klas met 17/18-jarigen, dat was best even hard werken.
Afrika Paprika
pi_45750435
ik ben dan 25, maar lijk jonger, ze vroegen laatst bij een wedstrijd of ik met de jeugd meedeed(en dat is jonger dan 17).... Dus dat zal ook wel een beetje tegenwerken ja...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_45750712
Kan wel goedkomen teigan, ik ben ook klein en tenger en kan niet angstaanjagend door de klas bulderen zoals mijn boomlange kleerkast van een collega biologie dat kan.

Als ik nu terugdenk aan mijn eerste twee jaar voor de klas, dan denk ik: "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal van leerlingen heb gepikt?" c.q. "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal heb laten gebeuren?" Er gebeurden toen dingen in klassen die nu echt ondenkbaar zijn geworden.

Toch ging het nooit zover dat een leerling echt iets gemeens zei of deed, of dat ze collectief de klas uitliepen of mij huilend aan het wegrennen kregen (en geloof me, die dingen komen wel voor). Ergens voelde ik ook in die beginjaren al wel dat de leerlingen bij mij zoiets hadden van: "eigenlijk is ze wel tof, ze bakt er alleen nog totaal niks van qua orde".

Hoe zit dat bij jou? Heb je het gevoel dat je in principe een leuk contact zou kunnen hebben met ze als je je orde wat beter op orde had (hihi)? Want ik geloof dat het dan op zich wel goed kan komen, degenen bij wie het niet goedkomt zijn degenen die zich op geen enkele manier kunnen verplaatsen in de leerlingen, en ze alleen maar zien als een lastige troep figuren die per definitie van kwade wil zijn.

Klein tipje: probeer veel mee te gaan met buitenschoolse activiteiten, ga kijken als een klas een toneelopvoering doet, of achter een kraam staat voor een goed doel, of tegen een andere klas voetbalt. Dan maken zij niet alleen mee dat jij best een toffe figuur bent die belangstelling voor hen toont en keihard langs de lijn staat te juichen, maar jij maakt ook mee dat zij anders (veel leuker!) kunnen zijn dan ze tot nu toe in het lokaal waren

Succes!
  zondag 28 januari 2007 @ 16:23:44 #189
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45760675
quote:
Op zondag 28 januari 2007 09:29 schreef teigan het volgende:
Voorzover ik het van collega's hoor, klagen ze niet echt over mij... Het is ook niet zo dat ze me echt niet zien zitten, maar de klas is gewoon heel druk... Niet alleen bij mij, maar ook bij een aantal andere collega's..Als de mentor het er over heeft in een kringgesprek zien ze ook wel dat ze fout zijn, en wat ze zouden moeten doen, maar de uitvoering loopt niet altijd lekker. Het is gewoon echt voornamelijk een kwestie van een paar leerlingen die de boel verstieren, alleen krijgen ze de hele klas nog wel eens meegesleept zeg maar.
Goh, je zou het wel over mijn mentorklas kunnen hebben Daar hebben een aantal (nieuwe) collega's ook wel problemen mee, vanwege dezelfde oorzaak als jij boven beschrijft. Enkele drukke leerlingen die de klas weten mee te trekken. Afgelopen week heb ik al die aanstichters gigantisch hard te pakken gehad en meteen krijg ik opmerkingen van die betreffende collega's (maar ook van leerlingen in de klas), dat het opeens een stuk rustiger is. Die leerlingen kunnen ook perfect vertellen waarom ze druk zijn en ze zien ook wel in dat het eigenlijk niet hoort. Maar als ik ze soms hoor vertellen, dan denk ik soms: "ik had preciés het zelfde gedaan!". Dat zijn dan fouten of inconsequente handelingen, door de onervarenheid van nieuwe docenten.
quote:
En mijn overwicht is er nog niet echt vrees ik... Maar ik hoop/denk dat dat komt met mijn (hopelijk) toenemende zelfvertrouwen en ervaring...
Dat komt écht wel.
quote:
Iig heel erg bedankt voor de tips, ik heb hier wel wat aan..
Graag gedaan.
quote:
Op zondag 28 januari 2007 10:53 schreef thaleia het volgende:
Als ik nu terugdenk aan mijn eerste twee jaar voor de klas, dan denk ik: "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal van leerlingen heb gepikt?" c.q. "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal heb laten gebeuren?" Er gebeurden toen dingen in klassen die nu echt ondenkbaar zijn geworden. Toch ging het nooit zover dat een leerling echt iets gemeens zei of deed, of dat ze collectief de klas uitliepen of mij huilend aan het wegrennen kregen (en geloof me, die dingen komen wel voor). Ergens voelde ik ook in die beginjaren al wel dat de leerlingen bij mij zoiets hadden van: "eigenlijk is ze wel tof, ze bakt er alleen nog totaal niks van qua orde".
Ja, dat had ik ook. Ik zou ze ook niet meer over willen doen. Wanneer ik nu nieuwe collega's zie worstelen, denk ik automatisch terug aan mijn eerste jaren en weet precies hoe ze zich voelen. We zijn met een hele groep jonge collega's die allemaal rond de zelfde tijd gestart zijn en we helpen die nieuwe collega's dan ook vaak. BEHALVE collega's die de waarheid niet onder ogen durven te zien en glashard ontkennen dat ze het niet geregeld krijgen in de klas. Klinkt misschien hard, maar als een aantal collega's ziet dat de bankjes door het lokaal vliegen, de collega daar op aanspreken en hulp/tips aanbieden, en die collega zegt dan keihard dat er niks aan de hand is - dan verlies je 'ons' respect meteen.
quote:
degenen bij wie het niet goedkomt zijn degenen die zich op geen enkele manier kunnen verplaatsen in de leerlingen, en ze alleen maar zien als een lastige troep figuren die per definitie van kwade wil zijn.
Inderdaad. Ik las toevallig in het Schooljournaal (van de CNV, weet niet of iemand van jullie dat ook toevallig leest), een citaat van een docent: "Leerlingen willen over het algemeen niks, behalve keet schoppen". Dan denk ik: 'vent, waar héb je het over?'.
quote:
Klein tipje: probeer veel mee te gaan met buitenschoolse activiteiten, ga kijken als een klas een toneelopvoering doet, of achter een kraam staat voor een goed doel, of tegen een andere klas voetbalt. Dan maken zij niet alleen mee dat jij best een toffe figuur bent die belangstelling voor hen toont en keihard langs de lijn staat te juichen, maar jij maakt ook mee dat zij anders (veel leuker!) kunnen zijn dan ze tot nu toe in het lokaal waren
Helemaal mee eens! Ik ga vaak in de praktijk-afdelingen kijken als ik een tussenuur of zo heb. De leerlingen vinden dat leuk als je belangstelling toont (want dat doet bijna niemand). En dat merk je daarna ook in je eigen lessen. Of gewoon eens over iets anders praten aan het einde van de les, dan alleen maar de lesstof. Hoe was het weekend, bijvoorbeeld. Dan merken ze dat jij ook maar een mens bent met interesses, en niet iemand die hen het leven zuur wil maken.

Die *klik* is zó belangrijk...
.
pi_45793133
Baba, daarom mis ik 'mijn kindjes' ook zo, nu mijn stage is afgelopen. Ik heb altijd heel veel informeel contact met ze, leer ze heel goed kennen. En als je dan weg moet doet 't pijn
Mon 'en!
  maandag 29 januari 2007 @ 17:08:45 #191
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45795109
Ja, kan ik me erg goed voorstellen. Soms denk ik wel eens: ik ga expres afstand houden, maar ik weet gewoon dat me dat niet lukt.
.
pi_45795755
quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, kan ik me erg goed voorstellen. Soms denk ik wel eens: ik ga expres afstand houden, maar ik weet gewoon dat me dat niet lukt.
Als ik dat zou moeten doen kan ik net zo goed stoppen. Ik wil juist het onderwijs in om op deze manier met jongeren te werken. Zo veel vertrouwen uitwisselen dat ze me gaan vertellen over hun problemen thuis, of hun grote liefde of whatever.
Mon 'en!
  maandag 29 januari 2007 @ 21:32:03 #193
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45805424
quote:
Op maandag 29 januari 2007 17:28 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Als ik dat zou moeten doen kan ik net zo goed stoppen. Ik wil juist het onderwijs in om op deze manier met jongeren te werken. Zo veel vertrouwen uitwisselen dat ze me gaan vertellen over hun problemen thuis, of hun grote liefde of whatever.
Kun je dan niet beter jongerenwerker o.i.d. worden?
pi_45805638
Leerlingbegeleider c.q. vertrouwenspersoon
pi_45817769
Of gewoon mentor
Maar laat ik eerst even de opleiding tot docent afmaken..
Mon 'en!
  woensdag 31 januari 2007 @ 21:16:18 #196
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45863463
Vandaag was mijn laatste dag, en ik ben overladen met cadeaus van leerlingen. Bloemen, kaarsjes, knuffelberen, parfum, pluche hartjes, chocolade, een cd, fotolijstjes - het hield niet op. Een klas had zelfs een surpriseparty georganiseerd met ballonnen, limonade en een taart van minstens 50x40 waarin een kilo m&m's verwerkt zat.

Alle collega's keken dan ook hun ogen uit, ze hadden nog nooit zoiets meegemaakt zeiden ze. Ik denk dat ik mijn werk goed heb gedaan.
  woensdag 31 januari 2007 @ 21:32:33 #197
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45864189
Geweldig toch
.
pi_45864742
Hardstikke leuk TSE..

Is het nou een opluchting dat je daar weg bent?
En begin je morgen gelijk op je nieuwe school?
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_45865031
Wow, ik ken best wat verhalen over ultiem mooie gebaren van leerlingen maar dit slaat alles! Je zult wel een traantje hebben weggepinkt Ja, dit mag je zeker opvatten als een teken dat je je werk fantastisch hebt gedaan, leerlingen zijn daar eerlijk in, als je gewoon een gemiddelde niet zo heel onderscheidende, maar verder ook niet slechte, docent was krijg je op z'n best een kaartje met alle namen en een doos Merci
  woensdag 31 januari 2007 @ 21:51:49 #200
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')