Geen ervaring, maar ik kan me maar één ding inbeelden en dat is gewoon doorzettenquote:Op maandag 27 november 2006 09:57 schreef LuQas het volgende:
Heeft iemand hier (heel onprofessioneel) toevallig ervaring met katers als je voor de klas moet staan?![]()
Zeg tegen je leerlingen dat je je niet zo lekker voelt, en dat je het zou waarderen als ze hier rekening mee zou willen houden. Mijn ervaring is dat ze dan superlief voor je zijn.quote:Op maandag 27 november 2006 09:57 schreef LuQas het volgende:
Heeft iemand hier (heel onprofessioneel) toevallig ervaring met katers als je voor de klas moet staan?![]()
Inderdaad. Heb een keer les gegeven toen ik mijn stem volledig kwijt was, les gegeven de dag nadat mijn oma 's nachts overleden was, en met knallende kiespijn.. en steeds (in het eerste en laatste geval dan) gevraagd of ze een beetje clementie konden hebben. Geen probleem.quote:Op maandag 27 november 2006 10:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zeg tegen je leerlingen dat je je niet zo lekker voelt, en dat je het zou waarderen als ze hier rekening mee zou willen houden. Mijn ervaring is dat ze dan superlief voor je zijn.
Inderdaad.quote:Nu doe ik dit enkel als ik mij daadwerkelijk niet lekker voel, met een kater naar je werk is natuurlijk gewoon slecht en not done.![]()
Jup. En dit zijn echt zaken die tot de orde van de dag horen, ik begin ze al bijna normaal te vinden...quote:Op vrijdag 1 december 2006 22:27 schreef thaleia het volgende:
Whoa TSE, maar dit is op de school waarvan je binnenkort weggaat of niet?
Ja, vervelend zoiets. Maar als hij de rest van de punten goed heeft, moet een onvoldoende eigenlijk niet zoveel uit maken. Voor die ouders natuurlijk wel ja, maar goed.. misschien maar heel duidelijk aan die jongen zeggen dat een onvoldoende niet het einde van de wereld is.quote:Op vrijdag 1 december 2006 22:27 schreef thaleia het volgende:
Ik zit een beetje in mijn maag met een brugklasser over wie ik bij de vergadering hoorde dat zijn ouders extreem veeleisend zijn wat betreft hoge cijfers halen. Ik vind het een heeriljk joch, superleuk kind. En nou heeft ie een proefwerk gemaakt dat onvoldoende is. Ik durf het 'm bijna niet terug te geven....blergh
Zo ben ik dus bezig met de rapporten...quote:Op zondag 3 december 2006 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pffff.. hele weekend nu proefwerken zitten na kijken. Ben echt zo gaar als een stoofpotje. Maar ja, de stof voor de proefwerkweek is grotendeels af, dus kan nog even rustig aan doen in de les.
Ook leuk ja.quote:
Inderdaad.quote:Op zondag 3 december 2006 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ook leuk ja.Mja, als ik eenmaal bezig ben is er niks aan de hand. Muziekje op en strepen maar
Maar af en toe die momenten dat je vertwijfeld in de stapel graait en ziet dat je er nog maar 17 moet...
![]()
We slaan er ons wel door heen.![]()
Bah, wat ongezellig! Ik ben niet zo kapot van die studiedagen in den lande. Dan zit je eerst de helft van de dag in de trein, moet je wat gebazel aan horen (of nog erger: ACTIEF bezig zijn in oh-wat-leuk-en-leerzame-werkgroepjes), je duwt een lunch in je gezicht en dan kun je weer terug, uren in de trein. En het enige wat je dan op school hoort is: "En, studiedag gehad? Hoe was de lunch?". Dat is bij ons op school ondertussen een running gag geworden. Ach, als het met leuke collega's is, dan valt het nog allemaal mee. Gezellig moet je het toch zelf maken. Maar alleen gaan, da's inderdaad niet leuk.quote:Op zondag 3 december 2006 19:16 schreef teigan het volgende:
grrrr... zouden we met een paar collega's naar een studiedag, en nu lijkt het erop dat ik uiteindelijk de enige ben die gaat.... en ik moet omdat het verplicht is vanuit de opleiding..
* teigan baalt
Dat kan nog gezellig worden...quote:Op maandag 4 december 2006 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga binnenkort ook geloof ik weer es op stap, naar het Vader Rijn College.
quote:Op maandag 4 december 2006 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga binnenkort ook geloof ik weer es op stap, naar het Vader Rijn College. Scholen bezoeken zijn altijd wel gezellig, studiedagen kunnen me gestolen worden.
En in het kader van "er moet meer gelachen worden op school" had ik maar weer es wat snoepkrijtjes meegenomen.Van te voren nonchalant wat krijtjes neergelegd, er mee geschreven, en daarna opgegeten voor de klas. De ogen van de leerlingen werden zo groot als knikkers.
Leerl: "Ma .. ma.. m'neer, wat doet u nú?!"
Ik: "Ach, een krijtje op z'n tijd is goed voor de botten".
Leerl: ""
En zo had ik er een stuk of 3 weggewerkt toen er het besef kwam dat het wel eens snoepkrijtjes zouden kunnen zijn...![]()
En dan duurt het dus nog bijna 3 weken tot het kerstvakantie isquote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LuQas het volgende:
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
Mag ik even een vraagje stellen aan deze classicus?quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LuQas het volgende:
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
Hier valt het nog mee, moet ik zeggen. Ik heb de stof af, dus ik kan de komende lessen wat relaxter aan doen. De docent relaxt, leerlingen relaxt, ying yang, sfeer.. rust, kerstmis, en zo..quote:Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LuQas het volgende:
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
Nu ben ik officieel nieuwsgierig.quote:Op maandag 4 december 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat kan nog gezellig worden...
Ja, je zult maar op het verkeerde krijtje aan het knabbelen zijn. Moet je naderhand hoesten, heb je opeens een hele krijtwolk om je heen.quote:Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef teigan het volgende:
Als ik het goed heb kun je de gewone krijtjes ook wel eten hoor, de stof waarvan het gemaakt is is hetzelfde als dat in de Rennies zit... Maar ik weet niet zeker of het nou de gewone, of de stofvrije krijtjes waren, een van beiden kon je weer niet wegknagen..
Tja, ze hanteren daar de 'leertuin'. Wij hebben behoorlijk wat leerlingen van het VRC die daar niet mee overweg kondeg gaan....quote:Op maandag 4 december 2006 20:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nu ben ik officieel nieuwsgierig.Heb er wel eens van gehoord en een afdelingleider was helemaal lyrisch over die school, dus dan moesten wij ook maar eens gaan kijken daar. Maar weet nog niet of ik mee ga cq. moet.
Nou, zo goed gaat het anders niet op het VRC...quote:Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Aha, ja, volgens mij was dat ook net inderdaad waar die afdelingsleider zo woest enthousiast over was.
Werk jij op een NUOVO-school?quote:Op maandag 4 december 2006 21:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ow, dan wordt het nog interessant!Ik zal morgen nog wel eens even om wat specifiekere informatie vragen bij die afdelingsleider.
Dan zal het wel niet, anders had je het ongetwijfeld geweten. NUOVO zijn de openbare middelbare scholen in Utrecht en Maarssen.quote:Op maandag 4 december 2006 21:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, niet dat ik weet. Maar de reden dat we daar heen wilden/moesten/zouden kunnen gaan is denk ik ten eerste vanwege die leertuin en projecten en zo. Maar nogmaals, een uitje in den lande is nooit weg
Bij gymnasium had ik dat toch niet verwacht eigenlijk.quote:Op woensdag 6 december 2006 16:42 schreef ilsepielse het volgende:
Vandaag nogal moeilijke les gehad met die 2e klas. Ik ben dan wel de persoon die ze lesgeeft, maar ze zien me zeker niet als de baas in de klas. Het zijn schatten hoor, maar ze mogen wel 's wat beter/sneller luisteren en niet iedere keer de afspraken vergeten.
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.quote:Op maandag 11 december 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:
Opgeven. Dat heeft zij met jouw klasje toch immers ook gedaan?
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?quote:Op maandag 11 december 2006 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
- Leerling vraagt wat. Zij zegt: "ach hou toch je grote bek"
- Klas vraagt waarom ze zo doet: "Zou je niet, als je aan zo'n kut groep als deze moest lesgeven?"
Als 5 (betrouwbare) leerlingen het onafhankelijk van elkaar zeggen, dan mag ik toch aannemen dat er een kern van waarheid in zit. Los daarvan ben ik er bij mijn leerlingen vrij snel achter of ze me voor de gek aan het houden zijn of niet.quote:Op dinsdag 12 december 2006 16:05 schreef leonieke het volgende:
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?
Hoe goed een klas ook kan meewerken bij bepaalde leerkrachten, ik kan me best voorstellen dat ze "die nieuwe" toch wel even willen testen![]()
Geen idee hoe ze zich heeft voorgesteld aan de klas, maar het is in ieder geval wel zo.quote:En ik hoop echt dat de nieuwe docente zich niet heeft voorgesteld op de manier waarop jij haar beschrijft (als in: uit het bedrijfsleven, bezig aan een opleiding).
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.quote:Op dinsdag 12 december 2006 16:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.
De vraag is of zo'n afdelingsleider daar wat mee doet. Als ik zoiets aankaart zeg ik nu steevast: "Wanneer krijg ik te horen wat er uit gekomen is?".quote:Op dinsdag 12 december 2006 17:10 schreef thaleia het volgende:
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.
Precies! Vorig jaar was het bij ons overduidelijk. Een fragiel, kwetsbaar vrouwtje dat het niet geregeld kreeg en ons steeds kwam vragen of we haar alsjeblieft konden helpen. Zowat het hele docententeam heeft haar geholpen en opgevangen als het lokaal weer zowat met de grond gelijk gemaakt was. Was best zielig hoor. Maar we hadden ook een dame, die meende de wijsheid in pacht te hebben en "je hoeft me niks te vertellen want ik weet het allemaal al". Dit heeft ze letterlijk zo gezegd toen een collega haar wilde inwerken. Ook daar werd de tent afgebroken. Een leerling heeft zelfs onder haar ogen vier tafels aan elkaar vastgetapet. Hóe ze het hebben gedaan weet ik niet...quote:Droevig wel, zulke dingen. Ik heb ook wel collega's die nieuw zijn en allerlei dingen onhandig aanpakken en conflicten hebben met klassen, maar je merkt dat ze van goede wil zijn en bereid om dingen anders aan te pakken en bereid de hand in eigen boezem te steken. Daar wil ik dan met alle plezier energie in steken, want die collega's doen dat zelf ook en zijn vol goede bedoelingen. Maar een collega die de wijsheid in pacht meent te hebben en nergens voor open staat, kost alleen maar energie.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.quote:Op woensdag 13 december 2006 16:48 schreef teigan het volgende:
hehe, ik ben af....
vannacht heel slecht geslapen, en mijn eerste les ging ook bagger vandaag... Toen eigenlijk de hele tijd de neiging gehad om even flink te janken, maar ik durf me niet zo te laten gaan op school... Me toch niet helemaal goed kunnen houden uiteindelijk, dus ik ben met rode ogen de volgende les ingegaan..
Die ging wel goed, en de les erna, met mijn vakdidacticus erbij ging ook goed. Alleen de klassen zijn nog wat te druk, dus nu gaan we daaraan werken met mijn vierde klas als testklas, en dan hoop ik het door te kunnen voeren naar de andere klassen.. Er komt een collega bij zitten, en via een time out methode grijpt hij in op momenten dat ik iets anders aan zou moeten pakken, en wijst mij erop, en spreekt de klas erop aan.. Ik ben dus wel benieuwd hoe dat zal gaan.
Maar het lesgeven zelf gaat dus wel heel goed, alleen het klassenmanagement kan nog veel beter..
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:26 schreef LuQas het volgende:
[..]
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.
Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.quote:Op woensdag 13 december 2006 17:33 schreef teigan het volgende:
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.
Ik hoorde het ook, en het komt mij uitstekend uit, want het bevalt mij de laatste tijd steeds beter in het onderwijs en voorlopig wil ik graag blijven, en als ze deze dreigende leegloop willen bestrijden door mijn arbeidsomstandigheden en salaris op te krikken zeg ik daar geen nee tegenquote:Op woensdag 13 december 2006 19:12 schreef teigan het volgende:
ik las net dit berichtje:
http://www.nu.nl/news/915(...)en_ander_beroep.html
2 op de 3 leraren denkt erover om een baan buiten het onderwijs te nemen... Veel zeg!!
het is slechts voor 1 of 2 lessen, en de leerlingen zijn wat dat betrefd redelijk veel gewent dat er andere docenten bijzitten en dergelijke.quote:Op woensdag 13 december 2006 22:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.
Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.quote:Op donderdag 14 december 2006 21:21 schreef thaleia het volgende:
En daarnaast nog iets: zelfs op een school waar het heel gewoon is dat leraren in elkaars les erbij zitten, blijft het toch zo (bij ons althans) dat de klas zich anders gedraagt met een pottenkijker erbij.
Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door. Mijn SPD (vanuit de stageschool) is gelukkig echt een heel aardige gozer, daar heb ik ook een vertrouwensband mee. Als hij komt kijken (vaak als 'verrassing', omdat hij bovenstaande ook weet) en ziet dat ik heel gespannen ben door zijn bezoek gaat hij op tijd weg en begint de bespreking met een hoop positieve punten.quote:Op vrijdag 15 december 2006 09:18 schreef LuQas het volgende:
[..]
Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.
Maar ook daar kun je aan wennen. In het begin vond ik het ook vrij onprettig als er iemand in de klas er bij was (op de stage maakte me dat niks uit).Maar je gaat inderdaad toch onbewust anders lesgeven, zeker wanneer je jezelf nog niet 100 % zeker voelt voor de klas. Na een jaar of 3 ben ik ook op een andere school gaan werken en daar kreeg je zowat alles achter in de klas wat je maar kunt verzinnen. Volgens mij is alleen de poetsvrouw niet geweest, maar de rest wel: afdelingsleider, directeur, andere docenten in het kader van collegiale visitatie, interne begeleiding, sectordirecteur, mentor.. etc.quote:Op vrijdag 15 december 2006 10:06 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door.
O jaaa, herkenbaar.quote:Op vrijdag 15 december 2006 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Zo had ik in mijn allereerste jaar een heel pittige klas. Heb toen ook vaak gevraagd hoe ik die klas het beste kon aanpakken, etc. Uitgerekend in die klas kwam de directeur kijken voor het beoordelingsgesprek. Er hing dus verdomde veel van af. Die les was de klas poeslief en deden supergoed mee. Les erna zeiden ze: "U bent toch wel okee hoor".
Mijn schoolopleidster waarschuwde daar ook voor, dat je dan voor de vakantie te druk was, en als je dan vrij was, je gelijk ziek werd... Zij kwam dus aan met de "holiday approach techniques", dus eigenlijk twee weken vantevoren al wat rustiger aan doen, niet langer op school blijven dan nodig, en thuis veel leuke dingen doen..quote:Op vrijdag 22 december 2006 06:42 schreef leonieke het volgende:
imago, als het een troost kan zijn: ik heb een verkoudheid van hier tot ginderEn idd net als elke andere vakantie ga ik dus gewoon ziek zijn
![]()
Ik vraag me trouwens af hoe dat altijd komt... Zou dat stress zijn ofzo die wegvalt. Want ik ben dus anders nog nooit ziek geweest en het is nu mijn vijfde jaar dat ik werk. Altijd als ik verlof heb![]()
Tja.. als ik al merk dat de klas geen zin heb, ga ik die confrontatie of die discussie niet meer aan. Je weet dan toch dat ze niet veel meer opnemen, zeker in een week voor de vakantie. Dus dan doen ze maar wat minder en herhaal ik wat meer ná de vakantie. Beetje relaxt aan doen, muziekje aan, maar dat ze wel enigszins aan het werk zijn. Ik denk altijd zo: "hoe was je zelf, in de voorlaatste dag voor de kerstvakantie, laat in de middag?"quote:Op vrijdag 22 december 2006 09:50 schreef teigan het volgende:
Ik had mijn havo 3 klas gisteren het een na laatste uur, en die kwamen ook gewoon binnen met het idee dat ze hier wel niets hoefden te doen... En ik wilde ze zelfstandig aan het werk zetten, maar veel gewerkt is er dus niet... En de manier waarop was gewoon erg vervelend..
Hier sluit ik me bij aanquote:Op vrijdag 22 december 2006 21:18 schreef thaleia het volgende:
Vakantie. Halleluja.
Helemaal mee eens ja!!!!quote:Op vrijdag 22 december 2006 21:18 schreef thaleia het volgende:
Vakantie. Halleluja.
Ik zou dan zelf van te voren tegen die bezoeker gezegd hebben dat het nu even niet uitkomt. Volgens mij begrijpt hij dat vast wel, zeker als het een collega is. En als je jezelf rot voelt, dan straalt dat ook uit in je les, en daar hebben zowel je begeleider als jezelf weinig aan. Zeker als daarna in de bespreking komt: "Je was er vandaag niet echt bij he". Nee, *duh*...quote:Op vrijdag 22 december 2006 22:32 schreef bloempjuh het volgende:
Gisteren lesbezoek gehad op een ontzettend rotmoment. Ik stond bij aanvang van de les al bijna te huilen (ivm familiedingetje) en toen de bezoeker wegging heb ik de klas ingelicht.
Ja, zeker doen. Ik doe dat ook en zelfs de grootste boefjes houden er dan echt wel rekening mee. Dan zien ze opeens (t klinkt vreemd) dat een leraar ook maar een mens is. Ik heb in het verleden best op heavy momenten lesgegeven. Soms zei ik er niks over (onder het mom van "the show must go on"), maar de leerlingen merkten het toch wel. "Meneer, volgens mij is er iets met u aan de hand.. "quote:Klas was toen ineens heel lief, maar tijdens het bezoek waren ze rampen. Toen iedereen weg was stroomden de tranen over mijn wangen tot er ineens een aantal meiden terug de klas in kwam die me een groepsknuffel kwamen geven
Geleerd: voortaan een dergelijke klas meteen zeggen als er iets is.
Daar sluit ik mij graag bij aan. Ik hoop dat we dit jaar weer leuke, waardevolle lessen mogen geven en dat we in deze topicreeks ook in 2007 geslaagde -maar zeker ook minder geslaagde- onderwijsmomenten met elkaar mogen delen.quote:Op maandag 1 januari 2007 15:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Iedereen in dit vrolijke topic trouwens een heel goed, pedagogisch verantwoord, gezond 2007 toegewenst![]()
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboekenquote:Op maandag 1 januari 2007 19:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik hoop dat we dit jaar weer leuke, waardevolle lessen mogen geven en dat we in deze topicreeks ook in 2007 geslaagde -maar zeker ook minder geslaagde- onderwijsmomenten met elkaar mogen delen.
Misschien wel een leuk idee, om na een jubileumtopic (bijvoorbeeld nummer 25) een selectie te maken van de meest waardevolle tips, de diepen dalen waar we soms door moeten, maar ook vooral de hoogtepunten die we meemaken.quote:Op woensdag 3 januari 2007 20:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboeken![]()
Hmm, ik heb eens stage gelopen op een school waar er ook veel verhalen de ronde deden over getrouwde collega's, gewillige gymleraren en 'interessante' gebeurtenissen van collega's onderling.quote:Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
Hahaha, daarom vind ik werkweken en zo altijd zo leuk (oeps, dat klinkt even verkeerd m.b.t. bovenstaandequote:Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.quote:Op donderdag 4 januari 2007 13:02 schreef imago het volgende:
Ik vind het wel fijn om zo naïef te zijn dat zulke dingen helemaal langs me heengaan. En ik kan geen enkele collega bedenken met wie ik zelf een affaire zou willen hebben
Ik heb twee mogelijkheden.quote:Ik zie ook al weer op tegen de verplichte nieuwjaarszoenen, van die vervelende mannetjes die hun jaarlijkse kans grijpen om je 3 natte pakkerds te kunnen geven, blegh!
Dat is altijd mijn stellige voornemen, maar somehow lukt het me op zo'n eerste maandag na de vakantie uiteindelijk toch nooit om eerder dan op het uiterste moment m'n bed uit te komenquote:Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Òf ik zorg dat ik maandag als een van de eerste op school ben, doe de verplichte nummertjes (conciërges hoef je toch niet af te lebberen, en een stuk of 4 collega's die dan al aanwezig zijn ook niet), en dan ga ik met mijn kopje verse apparaatkoffie aan een tafel zitten, op een strategische plek, en dan komen ze wel vanzelf.
Ik weet het wel zekerquote:Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.![]()
Ik ben ook een snelprater, dat krijg ik tenminste wel vaak te horen na lesbezoeken. Daarbij komt ook nog eens dat ik ook heel snel beweeg, veel door de klas lopen, veel armgebaren etc.quote:Op maandag 8 januari 2007 07:23 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Docente Nederlands in spe meld zich!
En heb gelijk even een vraagje. Ik praat snel, heeeeel snel. Iemand hier misschien ook, of nog beter: niet meer?
Voor het geval iemand zich aangesproken voelt: hoe heb je dit bereikt? Met of zonder hulp van een logopedist?
Alvast bedankt!![]()
Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.quote:Op maandag 8 januari 2007 10:05 schreef LuQas het volgende:
Maar op de een of andere manier kan ik gewoon niet rustig achter mijn bureau blijven zitten, ik loop werkelijk een heel lesuur rondjes door de klas.Hoe dan ook, het zijn voornamelijk leerlingen die achter in de klas zitten die ik er wel eens over hoor. Zij zijn natuurlijk hun veilige plekje ver van de leraar kwijt.
![]()
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!quote:Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
[..]
Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.![]()
Haha, dat weet ik ook wel. Ik heb gewoon een beetje een levendige fantasie. Moet je me maar niet kwalijk nemen..quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!
Nee, het valt me nu eigenlijk nog mee. *klopt af*quote:Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?
quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?
Geloof me, dit heb ik al vaak geprobeerd en het resultaat is altijd tijdelijk van aard. Plus dat ik me, terwijl ik dat doe, véél te erg bewust ben van de woorden die ik uitspreek, iets wat normaal dus op de automatische piloot gaat. Maar dat gaat dan dus ook heel bewust. Niet best dus.quote:Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
Heel wisselend.. Wij zitten met z'n twaalven in de klas. Ene helft net van de middelbare school of hiervoor MBO gedaan (spw/onderwijsassistent) en de andere helft (leeftijd 24 t/m 27 jaar) heeft hiervoor al vanalles gedaan. Máár, deed vorig jaar een andere HBO-studie en daar was ook dit verschil.quote:Op maandag 8 januari 2007 21:13 schreef Daanno86 het volgende:
even een vraagje... Komt het veel voor dat er mensen pas na 3 a 4 jaar na de middelbare school nog met een lerarenopleiding beginnen? Ik denk erover na om een switch te gaan maken...
Ikzelf ben 19 en ben in september aan de lerarenopleiding begonnen. De jongste uit mijn klas is 18 en uit de klas lerarenopleiding Duits 17... Het kan dus wel, al is het wel afhankelijk van dingen als levenservaring en vermogen tot relativeren...quote:Op maandag 8 januari 2007 21:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik was 23 toen ik met de lerarenopleiding begon. Laten we eerlijk zijn; de meeste middelbare schoolverlaters hebben één beroep in gedachte wat ze zeker NIET willen worden: leraar.
Ik ben altijd lekker fris!quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:14 schreef thaleia het volgende:
[..]
![]()
ENORM!
Nu al een ouderavond hakt er lekker in trouwens Roellio....je bent wel nog lekker fris nu natuurlijk, dat wel (wij hebben de ouderavonden juist vlak voor de kerstvakantie, als iedereen al bekaf is) maar toch, dat hakt er wel goed in meteen in zo'n eerste week!
Net eens even op gekeken, ziet er al leuk uit. Zit potentie in.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:01 schreef Zina het volgende:
Drie aanstormende gepassioneerde docenten zijn een leuke website begonnen www.docerenalspassie.nl
dat is gewoon echt te gek voor woorden zeg!!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie. Ruim 50 te-laat-komers, minstens zoveel spijbelaars en een gigantische teringbende in de hele school.
Persoonlijk dieptepunt: ik loop tijdens lestijd langs het damestoilet, en hoor daar een hels lawaai. Ik storm naar binnen, en zie daar 5 leerlingen die de boel aan het verbouwen zijn (één deur lag er al helemaal uit). Ik trek ze uit het toilet en zet ze op een rij in de gang. Ik ken deze leerlingen niet, ze behoren tot een geheel ander kernteam dan waar ik lesgeef. Ik laat merken dat ik dit niet accepteer en dat ik actie wil ondernemen. Juist op dat moment loopt de kernteamleider van die leerlingen langs. Ik spreek hem aan en zeg: 'Meneer [Achternaam]' deze 5 leerlingen van uw kernteam hebben zojuist een gigantische bende op het toilet veroorzaakt en een deur weten te vernielen. Mag ik ze aan u overdragen voor verdere actie?'
Kernteamleider: 'Niet meer doen, dames. Ga maar weer snel de les in'.WTF?!?! Er is sprake van vadalisme en ze komen er %&*# mee weg...
Ik voelde me behoorlijk voor lul gezet, en was echt des duivels! Wat ben ik blij dat ik per 1 februari niet meer daar werk!
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie en een gigantische teringbende in de hele school.
Echt, on-ge-loof-lijk.quote:Op zondag 14 januari 2007 12:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over veel dingen verbaas ik me allang niet meer, en merk dat veel docenten bij ons simpelweg hun grenzen w.b.t. acceptatie gaat verleggen. Zo kijkt bijvoorbeeld niemand meer om als er een ruit sneuvelt, er in het gebouw vuurwerk wordt afgestoken of een brandje wordt gesticht, er een docent wordt uitgescholden, er een brandslang wordt opengedraaid, er computerapparatuur wordt vernield of gestolen, er een grote vechtpartij uitbreekt, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Ik wil dit soort dingen niet accepteren, en heb er dan ook heel veel moeite mee als collega's tegen mij zeggen: 'Joh, laat toch gaan. Die brand is toch niet in jóúw les gesticht?'
Ja, die waren niet echt positief zoals je zult begrijpen.quote:Op zondag 14 januari 2007 13:15 schreef LuQas het volgende:
Weet je toevallig hoe de onderwijsinspectie over je school heeft geoordeeld?
Oeh.... Gelukkig maar dan dat ik over een maand en twaalf dagen 20 word, dan behoor ik niet meer tot die 'doelgroep'.quote:Op donderdag 11 januari 2007 06:54 schreef bloempjuh het volgende:
@Zonnestraaltje: Bij onze klas is iedereen van beneden de 20 langzaam afgedropen, of ze komen er achter dat ze niet het onderwijs in willen. Heel typisch.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |