abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 november 2006 @ 18:08:36 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43910633
Laatste post in het vorige deel

Deel 12 alweer van ons docententopic, voor leraren in alle lagen van het onderwijs én studenten van de lerarenopleidingen!

[ Bericht 17% gewijzigd door Baba-O-Riley op 26-11-2006 19:32:47 ]
.
  zondag 26 november 2006 @ 18:59:57 #2
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43912225
Meldt
Mon 'en!
  zondag 26 november 2006 @ 19:27:43 #4
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_43912896
Subtiele TVP. Leuk topic blijft dit ook .
  zondag 26 november 2006 @ 19:36:32 #5
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_43913186
tvp.
Afrika Paprika
pi_43915926
Ik heb de link van dit topic laatst eens doorgestuurt naar mijn schoolopleidster, omdat die een site speciaal voor LIO's op wil zetten..

zij heeft het dus doorgespeelt naar de directie van de lerarenopleiding van de RUG... En die waren toch wel heel verbaast dat er zoiets als dit bestond, daar hadden ze nog nooit over gehoort...
Maar ze waren er geloofik wel heel positief over..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_43920402
Ah zijn we hier
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_43921374
Nog een geluk dat ik nog ff docent ben zodat ik dit topic nog kan helpen volposten
  maandag 27 november 2006 @ 09:57:08 #9
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_43922050
Heeft iemand hier (heel onprofessioneel) toevallig ervaring met katers als je voor de klas moet staan?
Afrika Paprika
pi_43922103
quote:
Op maandag 27 november 2006 09:57 schreef LuQas het volgende:
Heeft iemand hier (heel onprofessioneel) toevallig ervaring met katers als je voor de klas moet staan?
Geen ervaring, maar ik kan me maar één ding inbeelden en dat is gewoon doorzetten

Als ik heel veel hoofdpijn of buikpijn of wat dan ook heb, ga ik altijd naar school maar zet ik mijn leerlingen bijna de volledige les aan het werk. Geen nieuwe theorie verkondigen, maar oefeningen geven die ze zelfstandig en in stilte moeten maken
Ben ik al elke keer goed mee weggekomen En als je een leuke klas hebt, kun je gewoon zeggen dat je je niet zo goed voelt en dat je het énorm zou appreciëren als ze vandaag gewoon goed in stilte werken. En dat ze punten krijgen op hun taak
  maandag 27 november 2006 @ 10:12:27 #11
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_43922392
quote:
Op maandag 27 november 2006 09:57 schreef LuQas het volgende:
Zeg tegen je leerlingen dat je je niet zo lekker voelt, en dat je het zou waarderen als ze hier rekening mee zou willen houden. Mijn ervaring is dat ze dan superlief voor je zijn.

Nu doe ik dit enkel als ik mij daadwerkelijk niet lekker voel, met een kater naar je werk is natuurlijk gewoon slecht en not done.

Nog een tip: zorg dat je leerlingen je walm niet ruiken. Daar krijg je nogal een slechte naam door.
  maandag 27 november 2006 @ 17:28:58 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43934099
quote:
Op maandag 27 november 2006 10:12 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Zeg tegen je leerlingen dat je je niet zo lekker voelt, en dat je het zou waarderen als ze hier rekening mee zou willen houden. Mijn ervaring is dat ze dan superlief voor je zijn.
Inderdaad. Heb een keer les gegeven toen ik mijn stem volledig kwijt was, les gegeven de dag nadat mijn oma 's nachts overleden was, en met knallende kiespijn.. en steeds (in het eerste en laatste geval dan) gevraagd of ze een beetje clementie konden hebben. Geen probleem.
quote:
Nu doe ik dit enkel als ik mij daadwerkelijk niet lekker voel, met een kater naar je werk is natuurlijk gewoon slecht en not done.
Inderdaad.
.
  maandag 27 november 2006 @ 18:13:43 #13
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_43935363
Handelend volgens het devies 'bij nacht een man, bij dag een man' heb ik me door deze dag heengeslagen. Heb zelfs een aantal lessen vrijwel klassikaal gegeven, geen probleem! Ben nu wel bekaf, maar dat geeft in elk geval een voldaan gevoel.

Les geven is natuurlijk ook gewoon enorm leuk, dat doet de kater (bijna) helemaal verdwijnen.
Afrika Paprika
  maandag 27 november 2006 @ 18:19:22 #14
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_43935493
Held!

Haha...
.
pi_43941347
Hahaha, mooi gedaan hoor LuQas! Met een kater lesgeven heb ik nog nooit gedaan (ofschoon ik toch best regelmatig katers heb ), maar na nachten met zo goed als geen slaap wel en dat gaat altijd wel, omdat je je diepe dip toch pas krijgt om een uur of vier 's middags, als de lessen alweer voorbij zijn.

Maar van een kater krijg je niet pas 's middags last, die hoofdpijn en misselijkheid zijn 's ochtends op hun sterkst, dus dat lijkt me net effe wat minder prettig
  vrijdag 1 december 2006 @ 21:46:33 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44066918
't Is hier wel opeens erg stil geworden
.
  vrijdag 1 december 2006 @ 21:54:11 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44067142
Was vandaag weer een gezellige dag:
1 gesneuvelde ruit
2 fikse vechtpartijen
1 stuk vuurwerk afgestoken
1 fikkie gestookt in de school
  vrijdag 1 december 2006 @ 22:09:45 #18
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44067583
Hm, bij ons was ook iets met vuurwerk geloof ik. In ieder geval weer wat gedoe bij de afdelingsleidster, voor zover ik kon zien.
.
pi_44068108
Whoa TSE, maar dit is op de school waarvan je binnenkort weggaat of niet?

Bij ons voor zover ik weet nog geen perikelen. Vorig jaar zijn er in de kerstvakantie wel wat dingen met vuurwerkbommen gebeurd. Tot nu toe is het rustig.

Ik zit een beetje in mijn maag met een brugklasser over wie ik bij de vergadering hoorde dat zijn ouders extreem veeleisend zijn wat betreft hoge cijfers halen. Ik vind het een heeriljk joch, superleuk kind. En nou heeft ie een proefwerk gemaakt dat onvoldoende is. Ik durf het 'm bijna niet terug te geven....blergh
  vrijdag 1 december 2006 @ 22:50:03 #20
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44068693
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 22:27 schreef thaleia het volgende:
Whoa TSE, maar dit is op de school waarvan je binnenkort weggaat of niet?
Jup. En dit zijn echt zaken die tot de orde van de dag horen, ik begin ze al bijna normaal te vinden...
  vrijdag 1 december 2006 @ 22:54:26 #21
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44068799
quote:
Op vrijdag 1 december 2006 22:27 schreef thaleia het volgende:
Ik zit een beetje in mijn maag met een brugklasser over wie ik bij de vergadering hoorde dat zijn ouders extreem veeleisend zijn wat betreft hoge cijfers halen. Ik vind het een heeriljk joch, superleuk kind. En nou heeft ie een proefwerk gemaakt dat onvoldoende is. Ik durf het 'm bijna niet terug te geven....blergh
Ja, vervelend zoiets. Maar als hij de rest van de punten goed heeft, moet een onvoldoende eigenlijk niet zoveel uit maken. Voor die ouders natuurlijk wel ja, maar goed.. misschien maar heel duidelijk aan die jongen zeggen dat een onvoldoende niet het einde van de wereld is.
.
  zaterdag 2 december 2006 @ 13:01:05 #22
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_44077143
Misschien moet je dat eens aan de ouders zeggen in plaats van de jongen...
  zaterdag 2 december 2006 @ 13:16:19 #23
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44077464
Uiteraard. Maar dat soort ouders verander je toch nooit.
.
pi_44078545
Meldt zich ook maar eens

Leerkracht basisonderwijs en zo te lezen één van de weinige hier
  zaterdag 2 december 2006 @ 16:20:38 #25
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_44081316
Tuurlijk dit soort ouders verander je wel. Gewoon een paar leuke dillema's en gevolgen voorschotelen. Natuurlijk moet je wel weten hoe je zo'n gesprek moet voeren.
pi_44081590
Nou.....ik kan me van mijn huidige school en mijn vorige toch wel wat voorbeelden herinneren waar de ouders, ondanks heel veel inspanning van mentoren, afdelingsleiders, professionele hulpverleners nog steeds niet veranderden zelfs toen de dochter na de jarenlange druk moest worden opgenomen met anorexia. Of het tot een zelfmoordpoging van zoonlief kwam.

Was het maar zo simpel dat een handig gesprekje, gevoerd door een mentor die van aanpakken weet, genoeg is
  zaterdag 2 december 2006 @ 17:15:04 #27
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44082427
Inderdaad, Thaleia. Het gaat echt niet zo makkelijk als Nickybol het ons wil doen geloven. Dat soort ouders eist niets anders dan het uiterste van het kind, want "het buurjongetje scoort ook gemiddeld een 9 en dus zal onze zoon/dochter dat OOK halen. En als er een moeilijk proefwerk op het programma staat, dan wordt de voetbaltraining of balletles maar afgezegd en gaat hij/zij niet slapen voordat ook maar elke bladzijde uitgebreid samengevat is. Want de buurvrouw vertelde laatst dat het buurjongetje op de computer uitgebreide samenvattingen had getypt, en die waren wel zó handig, snapt u, meneer de mentor? Dus onze zoon/dochter moet dit ook maar doen, en de RSI nemen we maar op de koop toe. Wij hebben vroeger gymnasium gedaan en we willen dat ook voor ons kind. Of het kind dat nu wil of niet, later zal hij/zij ons dankbaar zijn. De cito-score gaf een zwak atheneum advies, maar u weet net zo goed als ik dat het maar een moment-opname is he. Jaaaaa, hij/zij ziet er een beetje ongelukkig uit, maar ja, wie had dat niet in die periode he.. Tsk.. tsk.. die puberteit toch, dat is voor ons ook al weer even geleden, he mentor... Jaaaa... Maar wij denken aan bijles voor onze zoon/dochter, want een 7 voor wiskunde is toch wel aan de lage kant. Zijn/haar oom heeft al aangeboden voor bijles, want misschien zou het wel dyscalculie kunnen zijn. Dat heerst in onze familie"

Ze zijn er écht... die ouders...
.
pi_44082546

Feest van herkenning!
  zondag 3 december 2006 @ 17:07:28 #29
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44107686
Pffff.. hele weekend nu proefwerken zitten na kijken. Ben echt zo gaar als een stoofpotje. Maar ja, de stof voor de proefwerkweek is grotendeels af, dus kan nog even rustig aan doen in de les.
.
pi_44107889
quote:
Op zondag 3 december 2006 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Pffff.. hele weekend nu proefwerken zitten na kijken. Ben echt zo gaar als een stoofpotje. Maar ja, de stof voor de proefwerkweek is grotendeels af, dus kan nog even rustig aan doen in de les.
Zo ben ik dus bezig met de rapporten...
  zondag 3 december 2006 @ 17:19:13 #31
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44107969
quote:
Op zondag 3 december 2006 17:16 schreef Zowy het volgende:
Zo ben ik dus bezig met de rapporten...
Ook leuk ja. Mja, als ik eenmaal bezig ben is er niks aan de hand. Muziekje op en strepen maar Maar af en toe die momenten dat je vertwijfeld in de stapel graait en ziet dat je er nog maar 17 moet...
We slaan er ons wel door heen.

Ik ben trouwens es benieuwd of die directie van de lerarenopleiding nog hier verschijnt. Zou wel een leuke discussie kunnen worden.
.
pi_44110168
quote:
Op zondag 3 december 2006 17:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ook leuk ja. Mja, als ik eenmaal bezig ben is er niks aan de hand. Muziekje op en strepen maar Maar af en toe die momenten dat je vertwijfeld in de stapel graait en ziet dat je er nog maar 17 moet...
We slaan er ons wel door heen.
Inderdaad.
11 en 12 december heb ik de oudergesprekken, als ik die eenmaal gehad heb, is de kerstvakantie erg dichtbij
pi_44110889
grrrr... zouden we met een paar collega's naar een studiedag, en nu lijkt het erop dat ik uiteindelijk de enige ben die gaat....

en ik moet omdat het verplicht is vanuit de opleiding..

* teigan baalt
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  zondag 3 december 2006 @ 19:50:07 #34
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44111738
quote:
Op zondag 3 december 2006 19:16 schreef teigan het volgende:
grrrr... zouden we met een paar collega's naar een studiedag, en nu lijkt het erop dat ik uiteindelijk de enige ben die gaat.... en ik moet omdat het verplicht is vanuit de opleiding..

* teigan baalt
Bah, wat ongezellig! Ik ben niet zo kapot van die studiedagen in den lande. Dan zit je eerst de helft van de dag in de trein, moet je wat gebazel aan horen (of nog erger: ACTIEF bezig zijn in oh-wat-leuk-en-leerzame-werkgroepjes), je duwt een lunch in je gezicht en dan kun je weer terug, uren in de trein. En het enige wat je dan op school hoort is: "En, studiedag gehad? Hoe was de lunch?". Dat is bij ons op school ondertussen een running gag geworden. Ach, als het met leuke collega's is, dan valt het nog allemaal mee. Gezellig moet je het toch zelf maken. Maar alleen gaan, da's inderdaad niet leuk.
.
pi_44117629
het is de studiedag van de universiteit hier in de stad, dus dat scheelt al qua reistijd..
Ik moet als het een beetje kan ook nog helpen van de vakdidacticus, dus ik hoop dat ik er uberhaupt nog wat van meekrijg....

maar het is wel vervelend, weer zo'n studiedag waarbij je bijna niemand kent..
  maandag 4 december 2006 @ 18:17:36 #36
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44139699
Ik ga binnenkort ook geloof ik weer es op stap, naar het Vader Rijn College. Scholen bezoeken zijn altijd wel gezellig, studiedagen kunnen me gestolen worden.

En in het kader van "er moet meer gelachen worden op school" had ik maar weer es wat snoepkrijtjes meegenomen. Van te voren nonchalant wat krijtjes neergelegd, er mee geschreven, en daarna opgegeten voor de klas. De ogen van de leerlingen werden zo groot als knikkers.

Leerl: "Ma .. ma.. m'neer, wat doet u nú?!"
Ik: "Ach, een krijtje op z'n tijd is goed voor de botten".
Leerl: " "

En zo had ik er een stuk of 3 weggewerkt toen er het besef kwam dat het wel eens snoepkrijtjes zouden kunnen zijn...

[ Bericht 72% gewijzigd door Baba-O-Riley op 04-12-2006 19:48:36 ]
.
  maandag 4 december 2006 @ 20:06:29 #37
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_44143204
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
Afrika Paprika
  maandag 4 december 2006 @ 20:20:15 #38
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44143661
quote:
Op maandag 4 december 2006 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga binnenkort ook geloof ik weer es op stap, naar het Vader Rijn College.
Dat kan nog gezellig worden...
pi_44143858
quote:
Op maandag 4 december 2006 18:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik ga binnenkort ook geloof ik weer es op stap, naar het Vader Rijn College. Scholen bezoeken zijn altijd wel gezellig, studiedagen kunnen me gestolen worden.

En in het kader van "er moet meer gelachen worden op school" had ik maar weer es wat snoepkrijtjes meegenomen. Van te voren nonchalant wat krijtjes neergelegd, er mee geschreven, en daarna opgegeten voor de klas. De ogen van de leerlingen werden zo groot als knikkers.

Leerl: "Ma .. ma.. m'neer, wat doet u nú?!"
Ik: "Ach, een krijtje op z'n tijd is goed voor de botten".
Leerl: " "

En zo had ik er een stuk of 3 weggewerkt toen er het besef kwam dat het wel eens snoepkrijtjes zouden kunnen zijn...

Als ik het goed heb kun je de gewone krijtjes ook wel eten hoor, de stof waarvan het gemaakt is is hetzelfde als dat in de Rennies zit...
Maar ik weet niet zeker of het nou de gewone, of de stofvrije krijtjes waren, een van beiden kon je weer niet wegknagen..
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:06 schreef LuQas het volgende:
De laatste twee weken voor de kerstvakantie zijn de leerlingen altijd zooo wild. Pffff, ben kapot.
En dan duurt het dus nog bijna 3 weken tot het kerstvakantie is
Ik ben benieuwd, eerste keer dat ik tijdens deze periode ook lesgeef, van mij hoeven ze eigenlijk niet veel drukker dan dat ze nu soms zijn....
  maandag 4 december 2006 @ 20:39:23 #40
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_44144334
quote:
Mag ik even een vraagje stellen aan deze classicus?

Wat betekent de term Domitius en hoe kan deze beledigend worden opgevat? In mijn woordenboek kan ik het alleen maar vinden als een naam van een gens. Het gaat over wat Britannicus tegen Nero zei volgens Tacitus.
  maandag 4 december 2006 @ 20:39:36 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44144343
quote:
Hier valt het nog mee, moet ik zeggen. Ik heb de stof af, dus ik kan de komende lessen wat relaxter aan doen. De docent relaxt, leerlingen relaxt, ying yang, sfeer.. rust, kerstmis, en zo.. Alleen de examenklassen moeten nog een schriftelijk examen brief schrijven doen, dat wordt wel nog effe pittig (en dan die hele zwik nog nakijken terwijl de punten zowat de dag er na ingevoerd moeten zijn. Heerlijk zo'n organisatie )
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:20 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Dat kan nog gezellig worden...
Nu ben ik officieel nieuwsgierig. Heb er wel eens van gehoord en een afdelingleider was helemaal lyrisch over die school, dus dan moesten wij ook maar eens gaan kijken daar. Maar weet nog niet of ik mee ga cq. moet.
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:26 schreef teigan het volgende:
Als ik het goed heb kun je de gewone krijtjes ook wel eten hoor, de stof waarvan het gemaakt is is hetzelfde als dat in de Rennies zit... Maar ik weet niet zeker of het nou de gewone, of de stofvrije krijtjes waren, een van beiden kon je weer niet wegknagen..
Ja, je zult maar op het verkeerde krijtje aan het knabbelen zijn. Moet je naderhand hoesten, heb je opeens een hele krijtwolk om je heen.
.
pi_44144756
En vandaag de directie op de hoogte gebracht van mijn beslissing. Ze nam het nog positief op ook al vond ze het heel erg jammer dat ik ga vertrekken.

Hier beginnen de examens morgen, heb ik elke dag examen en moet ik regelmatig nog lesgeven terwijl ik ook examen moet afnemen. In een ander lokaal Er is iemand om toezicht te houden op mijn examen, maar ik moet wel regelmatig over en weer lopen. Zal nog goed zijn voor de conditie.

En uiteraard de laatste dag mijn grootste klas die examen moet afleggen tot 12u en om 15u moeten de punten al ingediend worden. Van een goeie organisatie gesproken
  maandag 4 december 2006 @ 20:56:12 #43
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44144910
quote:
Op maandag 4 december 2006 20:39 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nu ben ik officieel nieuwsgierig. Heb er wel eens van gehoord en een afdelingleider was helemaal lyrisch over die school, dus dan moesten wij ook maar eens gaan kijken daar. Maar weet nog niet of ik mee ga cq. moet.
Tja, ze hanteren daar de 'leertuin'. Wij hebben behoorlijk wat leerlingen van het VRC die daar niet mee overweg kondeg gaan....
  maandag 4 december 2006 @ 21:06:37 #44
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44145316
Aha, ja, volgens mij was dat ook net inderdaad waar die afdelingsleider zo woest enthousiast over was.
.
  maandag 4 december 2006 @ 21:11:46 #45
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44145516
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:06 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Aha, ja, volgens mij was dat ook net inderdaad waar die afdelingsleider zo woest enthousiast over was.
Nou, zo goed gaat het anders niet op het VRC...
  maandag 4 december 2006 @ 21:26:22 #46
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44146113
Ow, dan wordt het nog interessant! Ik zal morgen nog wel eens even om wat specifiekere informatie vragen bij die afdelingsleider.
.
  maandag 4 december 2006 @ 21:29:21 #47
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44146270
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:26 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ow, dan wordt het nog interessant! Ik zal morgen nog wel eens even om wat specifiekere informatie vragen bij die afdelingsleider.
Werk jij op een NUOVO-school?
  maandag 4 december 2006 @ 21:38:12 #48
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44146671
Nee, niet dat ik weet. Maar de reden dat we daar heen wilden/moesten/zouden kunnen gaan is denk ik ten eerste vanwege die leertuin en projecten en zo. Maar nogmaals, een uitje in den lande is nooit weg
.
  maandag 4 december 2006 @ 21:48:50 #49
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44147123
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, niet dat ik weet. Maar de reden dat we daar heen wilden/moesten/zouden kunnen gaan is denk ik ten eerste vanwege die leertuin en projecten en zo. Maar nogmaals, een uitje in den lande is nooit weg
Dan zal het wel niet, anders had je het ongetwijfeld geweten. NUOVO zijn de openbare middelbare scholen in Utrecht en Maarssen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:24:49 #50
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44173504
Oh nee, daar zit ik niet in de buurt.
.
pi_44196975
ik was al benieuwd of er hier zo'n topic zou zijn; gevonden dus!
Ik doe de lerarenopleiding Geschiedenis, loop momenteel mijn eerste stage (bijna klaar alweer) en geef les aan een 1 gymnasium klas, en een 2 gymnasium/atheneum.
Vandaag nogal moeilijke les gehad met die 2e klas. Ik ben dan wel de persoon die ze lesgeeft, maar ze zien me zeker niet als de baas in de klas. Het zijn schatten hoor, maar ze mogen wel 's wat beter/sneller luisteren en niet iedere keer de afspraken vergeten.
Kleur buiten de lijntjes.
pi_44197047
Welkom ilsepielse
Het zijn nog altijd leerlingen he, die tonen graag eens hoe sterk ze wel zijn

Hoe valt de stage anders mee?
  woensdag 6 december 2006 @ 17:17:06 #53
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44198088
Hallo Ilsepielse.. kijk rustig even rond hier
quote:
Op woensdag 6 december 2006 16:42 schreef ilsepielse het volgende:
Vandaag nogal moeilijke les gehad met die 2e klas. Ik ben dan wel de persoon die ze lesgeeft, maar ze zien me zeker niet als de baas in de klas. Het zijn schatten hoor, maar ze mogen wel 's wat beter/sneller luisteren en niet iedere keer de afspraken vergeten.
Bij gymnasium had ik dat toch niet verwacht eigenlijk.
.
  maandag 11 december 2006 @ 20:24:38 #54
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44337067
Mijn mentorklas heeft problemen met de docente Duits. Nieuwe docente - heeft eerst in het bedrijfsleven gewerkt, is nu begonnen aan de lerarenopleiding, maar wel al voor de klas gezet. Moet dus nog veel leren. Maar goed, mijn klas (waar in het algemeen vrij goed mee te werken valt) kan dus niet goed met haar opschieten, en als ik het zo hoor, kan ik me daar best wat bij voorstellen.

- Leerling A doet wat, leerling B krijgt straf.
- Leerlingen mogen als ze klaar zijn met de stof weg gaan [mag niet!, maar wanneer ze er op aangesproken wordt zegt ze: "Maar ze hebben toch goed gewerkt?]
- Leerling vraagt wat. Zij zegt: "ach hou toch je grote bek"
- Klas vraagt waarom ze zo doet: "Zou je niet, als je aan zo'n kut groep als deze moest lesgeven?"

Mevrouw doet in de docentenkamer ondertussen wel alsof ze de Godheid zelve is. "Goh, jouw klas werkte vandaag erg goed. Ik heb ze 10 minuten eerder laten gaan", orakelt ze. Logisch, ik heb de klas gezegd dat ik geen enkele klacht meer wilde horen van de docente Duits!!. *zucht*.. Ze heeft een hoog "plank voor de kop"-gehalte, maar wat moet je er mee...
.
pi_44343344
Opgeven. Dat heeft zij met jouw klasje toch immers ook gedaan?
  dinsdag 12 december 2006 @ 07:58:04 #56
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_44347474
Bovenstaande mevrouw Duits doet me erg aan een collega denken in mijn eigen sectie vorig jaar.
Zij was ook totaal onbekwaam en vertoonde veel van bovenstaande kenmerken.

Wel moet ik zeggen dat het puntje 'Leerling A doet wat, leerling B krijgt straf.' nooit helemaal te voorkomen is, zeker in brug- en tweedeklassen. Daar zijn het vaak groepjes die aan het klieren zijn, en wanneer je er eentje uitpikt en straf geeft omdat zijn/haar actie toevallig in het oog springt, is het vaak gepiep dat het iemand anders was die aangewezen zou moeten worden.
Afrika Paprika
pi_44354028
Dat kom je ook nog wel in derde klassen tegen hoor LuQas, maar daar weet je op een gegeven moment wel wie meestal de boosdoener is..

Ik had vandaag een proefwerk bij mijn VM3 klas. Ik had de toets overgenomen van een collega, en wel doorgekeken en besloten dat ie goed te doen was...
Maar de klas was na 30 minuten al klaar, en als ik het zo doorkijk, dan was ie veels te makkelijk...

En daar baal ik dan ergens weer van. Het is leuk als ze goede cijfers halen, maar het moet ze toch ook weer niet te makkelijk worden gemaakt.
  dinsdag 12 december 2006 @ 16:02:01 #58
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44359751
quote:
Op maandag 11 december 2006 23:28 schreef thaleia het volgende:
Opgeven. Dat heeft zij met jouw klasje toch immers ook gedaan?
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.
.
pi_44359918
quote:
Op maandag 11 december 2006 20:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:

- Leerling vraagt wat. Zij zegt: "ach hou toch je grote bek"
- Klas vraagt waarom ze zo doet: "Zou je niet, als je aan zo'n kut groep als deze moest lesgeven?"
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?
Hoe goed een klas ook kan meewerken bij bepaalde leerkrachten, ik kan me best voorstellen dat ze "die nieuwe" toch wel even willen testen
Het vroeger laten vertrekken, keur ik zeker niet goed, maar ik wil mijn collega's die ooit al de verkeerde leerling hebben gestraft niet te eten geven.
En ik hoop echt dat de nieuwe docente zich niet heeft voorgesteld op de manier waarop jij haar beschrijft (als in: uit het bedrijfsleven, bezig aan een opleiding). Ik kwam ook uit het bedrijfsleven, maar heb tijdens mijn eerste jaar gewoon gezegd dat ik al 2 jaar aan het werk was geweest. Leerlingen staan er meestal niet bij stil dat je iets anders hebt gedaan dan lesgeven
  dinsdag 12 december 2006 @ 17:00:22 #60
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44361978
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 16:05 schreef leonieke het volgende:
Ben je zeker dat de klas dit ook niet wat overdrijft?
Hoe goed een klas ook kan meewerken bij bepaalde leerkrachten, ik kan me best voorstellen dat ze "die nieuwe" toch wel even willen testen
Als 5 (betrouwbare) leerlingen het onafhankelijk van elkaar zeggen, dan mag ik toch aannemen dat er een kern van waarheid in zit. Los daarvan ben ik er bij mijn leerlingen vrij snel achter of ze me voor de gek aan het houden zijn of niet.
quote:
En ik hoop echt dat de nieuwe docente zich niet heeft voorgesteld op de manier waarop jij haar beschrijft (als in: uit het bedrijfsleven, bezig aan een opleiding).
Geen idee hoe ze zich heeft voorgesteld aan de klas, maar het is in ieder geval wel zo.
.
pi_44362325
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 16:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja goed, maar de kinderen zijn er dan de dupe van he, en dat wil ik niet. Als zij de boel in het honderd laat lopen, mij best hoor, maar dan moet ze niet de hele klas laten nablijven, kinderen naar de afdelingsleider sturen, en mij hoogst verontwaardigd komen vragen waarom de klas vandaag zo druk was.... Maar goed, ze komt zichzelf wel tegen.
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.

Met "opgeven" bedoel ik inderdaad niet je leerlingen in de steek laten, maar wel "gewoon geen energie meer erin steken": als mijn leerlingen nu nog boos binnenkomen vanwege een conflict met haar, zeg ik enkel "dat ik het noteer" en ga er verder niet met hen, of de betreffende collega, over praten omdat het toch niets uithaalt.

Droevig wel, zulke dingen. Ik heb ook wel collega's die nieuw zijn en allerlei dingen onhandig aanpakken en conflicten hebben met klassen, maar je merkt dat ze van goede wil zijn en bereid om dingen anders aan te pakken en bereid de hand in eigen boezem te steken. Daar wil ik dan met alle plezier energie in steken, want die collega's doen dat zelf ook en zijn vol goede bedoelingen. Maar een collega die de wijsheid in pacht meent te hebben en nergens voor open staat, kost alleen maar energie.
  dinsdag 12 december 2006 @ 21:39:40 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44372150
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 17:10 schreef thaleia het volgende:
Ja snap ik, ik heb momenteel ook zo'n collega, en ik heb haar inmiddels (en zo ongeveer alle anderen met mij) opgegeven. Als ze nu nog een mentorleerling van me afbekt ga ik haar er niet meer op aanspreken, heeft toch geen zin en kost mij alleen maar energie. Ik noteer het slechts en geef het door aan de afdelingsleider. De andere mentoren doen dat zo ook, en leerlingen soms ook.
De vraag is of zo'n afdelingsleider daar wat mee doet. Als ik zoiets aankaart zeg ik nu steevast: "Wanneer krijg ik te horen wat er uit gekomen is?".
quote:
Droevig wel, zulke dingen. Ik heb ook wel collega's die nieuw zijn en allerlei dingen onhandig aanpakken en conflicten hebben met klassen, maar je merkt dat ze van goede wil zijn en bereid om dingen anders aan te pakken en bereid de hand in eigen boezem te steken. Daar wil ik dan met alle plezier energie in steken, want die collega's doen dat zelf ook en zijn vol goede bedoelingen. Maar een collega die de wijsheid in pacht meent te hebben en nergens voor open staat, kost alleen maar energie.
Precies! Vorig jaar was het bij ons overduidelijk. Een fragiel, kwetsbaar vrouwtje dat het niet geregeld kreeg en ons steeds kwam vragen of we haar alsjeblieft konden helpen. Zowat het hele docententeam heeft haar geholpen en opgevangen als het lokaal weer zowat met de grond gelijk gemaakt was. Was best zielig hoor. Maar we hadden ook een dame, die meende de wijsheid in pacht te hebben en "je hoeft me niks te vertellen want ik weet het allemaal al". Dit heeft ze letterlijk zo gezegd toen een collega haar wilde inwerken. Ook daar werd de tent afgebroken. Een leerling heeft zelfs onder haar ogen vier tafels aan elkaar vastgetapet. Hóe ze het hebben gedaan weet ik niet... Maar goed, die dame kon dus op heel wat minder sympathie van het docentenkorps rekenen.
.
pi_44396803
hehe, ik ben af....

vannacht heel slecht geslapen, en mijn eerste les ging ook bagger vandaag... Toen eigenlijk de hele tijd de neiging gehad om even flink te janken, maar ik durf me niet zo te laten gaan op school... Me toch niet helemaal goed kunnen houden uiteindelijk, dus ik ben met rode ogen de volgende les ingegaan..
Die ging wel goed, en de les erna, met mijn vakdidacticus erbij ging ook goed. Alleen de klassen zijn nog wat te druk, dus nu gaan we daaraan werken met mijn vierde klas als testklas, en dan hoop ik het door te kunnen voeren naar de andere klassen.. Er komt een collega bij zitten, en via een time out methode grijpt hij in op momenten dat ik iets anders aan zou moeten pakken, en wijst mij erop, en spreekt de klas erop aan.. Ik ben dus wel benieuwd hoe dat zal gaan.

Maar het lesgeven zelf gaat dus wel heel goed, alleen het klassenmanagement kan nog veel beter..
  woensdag 13 december 2006 @ 17:26:43 #64
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_44398155
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:48 schreef teigan het volgende:
hehe, ik ben af....

vannacht heel slecht geslapen, en mijn eerste les ging ook bagger vandaag... Toen eigenlijk de hele tijd de neiging gehad om even flink te janken, maar ik durf me niet zo te laten gaan op school... Me toch niet helemaal goed kunnen houden uiteindelijk, dus ik ben met rode ogen de volgende les ingegaan..
Die ging wel goed, en de les erna, met mijn vakdidacticus erbij ging ook goed. Alleen de klassen zijn nog wat te druk, dus nu gaan we daaraan werken met mijn vierde klas als testklas, en dan hoop ik het door te kunnen voeren naar de andere klassen.. Er komt een collega bij zitten, en via een time out methode grijpt hij in op momenten dat ik iets anders aan zou moeten pakken, en wijst mij erop, en spreekt de klas erop aan.. Ik ben dus wel benieuwd hoe dat zal gaan.

Maar het lesgeven zelf gaat dus wel heel goed, alleen het klassenmanagement kan nog veel beter..
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.
Afrika Paprika
pi_44398414
quote:
Op woensdag 13 december 2006 17:26 schreef LuQas het volgende:

[..]

Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat lijkt mij persoonlijk vreselijk. Hoe neemt een klas jou nog serieus als autonoom docent, wanneer er iemand anders je zo nu en dan komt verbeteren? Ik kan me niet voorstellen hoe dat niet averechts zou werken, eigenlijk.
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.
Maar bij deze klas denk ik wel dat het kan, het is een niet al te grote klas, er zitten geen leerlingen in die het echt expres zullen gaan verzieken, en als het goed is zal het maar een paar lessen zijn, omda tik net even dat duwtje de goede richting uit nodig heb.
pi_44401260
ik las net dit berichtje:

http://www.nu.nl/news/915(...)en_ander_beroep.html

2 op de 3 leraren denkt erover om een baan buiten het onderwijs te nemen... Veel zeg!!
  woensdag 13 december 2006 @ 22:29:26 #67
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44409099
quote:
Op woensdag 13 december 2006 17:33 schreef teigan het volgende:
heb je deels gelijk in, ik zou het ook zeker niet in al mijn klassen doen. Mijn derde klassen zouden er zeer waarschijnlijk niet goed op reageren.
Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.
.
pi_44410829
quote:
Op woensdag 13 december 2006 19:12 schreef teigan het volgende:
ik las net dit berichtje:

http://www.nu.nl/news/915(...)en_ander_beroep.html

2 op de 3 leraren denkt erover om een baan buiten het onderwijs te nemen... Veel zeg!!
Ik hoorde het ook, en het komt mij uitstekend uit, want het bevalt mij de laatste tijd steeds beter in het onderwijs en voorlopig wil ik graag blijven, en als ze deze dreigende leegloop willen bestrijden door mijn arbeidsomstandigheden en salaris op te krikken zeg ik daar geen nee tegen
pi_44431360
quote:
Op woensdag 13 december 2006 22:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Denk je niet dit feit toch wel door de school verspreid zal worden, waardoor die derde jaars klassen (en andere leerlingen) er net zo goed achter komen? "Ah, bij X zat iemand steeds in de les, ze kan het niet zelf". Dan gaat je geloofwaardigheid echt met stip naar beneden, denk ik.
het is slechts voor 1 of 2 lessen, en de leerlingen zijn wat dat betrefd redelijk veel gewent dat er andere docenten bijzitten en dergelijke.
Ik zie er het kwaad nog niet zo van in, liever zo, dan het andere(er wordt nl. ook over gesproken om de confrontatie met mijn havo 3 klas aan te gaan, met een collega erbij.... En ik ben bang dat dat minder goed uitvalt...)
pi_44438517
Bij ons heerst er ook wel een cultuur dat heel vaak een docent bij de les van een ander erbij zit, omdat we zo'n project hebben dat je bij elkaar gaat kijken en van elkaar leren. Geen leerling meer die er nog van opkijkt. Als dat bij jou op school ook zo is kan het denk ik wel.....al is het wel twijfelachtig als zo iemand dan midden in de les gaat "ingrijpen". Kan hij niet na afloop van de les met jou nabespreken en aangeven: "hier en hier had je misschien ook zus en zo kunnen reageren"?

En daarnaast nog iets: zelfs op een school waar het heel gewoon is dat leraren in elkaars les erbij zitten, blijft het toch zo (bij ons althans) dat de klas zich anders gedraagt met een pottenkijker erbij. Misschien dus dat de dingen waar jij bij die klas tegenaan loopt, met die ander erbij helemaal niet voorkomen.

Maar goed het is de moeite van het proberen denk ik wel waard. Als iemand gewoon 1 of 2 keer komt kijken en je nadien van tips voorziet kun je wel op ideeen komen om je aanpak net ietsje bij te sturen en een kleine koerswijziging kan al een wereld van verschil maken.

Succes iig!
  vrijdag 15 december 2006 @ 09:18:43 #71
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_44448051
quote:
Op donderdag 14 december 2006 21:21 schreef thaleia het volgende:

En daarnaast nog iets: zelfs op een school waar het heel gewoon is dat leraren in elkaars les erbij zitten, blijft het toch zo (bij ons althans) dat de klas zich anders gedraagt met een pottenkijker erbij.
Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.
Afrika Paprika
pi_44449023
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 09:18 schreef LuQas het volgende:

[..]

Niet alleen de klas wordt anders - ik merk ook dat ik op een andere manier ga les geven als er iemand achterin zit. Mijn gedrag als leraar wordt veel minder spontaan en aardig - ik merk vaak dat ik te geforceerd bezig ben het stil te houden in de klas, geen vrolijke praatjes meer met leerlingen maak etc. Heel vervelend, krijg dus ook elke keer te horen dat ik alles goed doe, maar dat ik wel wat spontaner en vrolijker voor de klas mag staan, wat ik in principe dus normaal wel doe.
Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door. Mijn SPD (vanuit de stageschool) is gelukkig echt een heel aardige gozer, daar heb ik ook een vertrouwensband mee. Als hij komt kijken (vaak als 'verrassing', omdat hij bovenstaande ook weet) en ziet dat ik heel gespannen ben door zijn bezoek gaat hij op tijd weg en begint de bespreking met een hoop positieve punten.
Of hij komt vlak voor een formeel lesbezoek en gaat dan tips geven "zo wil de FCD (vanuit Fontys) het graag zien, als je indruk op hem wil maken moet je.."
Handig, een begeleider die pas net afgestudeerd is.
Mon 'en!
  vrijdag 15 december 2006 @ 16:48:25 #73
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44461667
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 10:06 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Daar heeft iedereen wel (in zekere mate) last van denk ik. Daarom vind ik het eigenlijk echt niet fijn om iemand achterin te hebben, ik word er ook ontzettend onzeker door.
Maar ook daar kun je aan wennen. In het begin vond ik het ook vrij onprettig als er iemand in de klas er bij was (op de stage maakte me dat niks uit).Maar je gaat inderdaad toch onbewust anders lesgeven, zeker wanneer je jezelf nog niet 100 % zeker voelt voor de klas. Na een jaar of 3 ben ik ook op een andere school gaan werken en daar kreeg je zowat alles achter in de klas wat je maar kunt verzinnen. Volgens mij is alleen de poetsvrouw niet geweest, maar de rest wel: afdelingsleider, directeur, andere docenten in het kader van collegiale visitatie, interne begeleiding, sectordirecteur, mentor.. etc.
Tegen die tijd voelde ik me op mijn gemak in de klas en wist ik ook van mezelf dat ik het kon. Dus vanaf toen maakte het me ook totaal niet uit of er nu iemand achter in de klas zat of niet. Sterker nog, ik had het na een tijdje helemaal niet meer in de gaten.
Mijn ervaring leert dat de meeste klassen het na een paar minuten vergeten zijn dat er iemand in de klas zit. Maar aan de andere kant heb ik wel gemerkt: als ze weten dat het voor jóu een belangrijk iemand is, dan willen ze wel eens meewerken. Zo had ik in mijn allereerste jaar een heel pittige klas. Heb toen ook vaak gevraagd hoe ik die klas het beste kon aanpakken, etc. Uitgerekend in die klas kwam de directeur kijken voor het beoordelingsgesprek. Er hing dus verdomde veel van af. Die les was de klas poeslief en deden supergoed mee. Les erna zeiden ze: "U bent toch wel okee hoor".
.
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:43:33 #74
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_44463135
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 16:48 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]
Zo had ik in mijn allereerste jaar een heel pittige klas. Heb toen ook vaak gevraagd hoe ik die klas het beste kon aanpakken, etc. Uitgerekend in die klas kwam de directeur kijken voor het beoordelingsgesprek. Er hing dus verdomde veel van af. Die les was de klas poeslief en deden supergoed mee. Les erna zeiden ze: "U bent toch wel okee hoor".
O jaaa, herkenbaar.
Afrika Paprika
  woensdag 20 december 2006 @ 18:17:28 #75
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44604793
't Is bijna vakantie en dat merk je. Links en rechts begint de meligheid een beetje toe te slaan. Sowieso hebben we nog les en aansluitend vergaderingen. Ik had een of ander speeltje gekregen. Het ziet er uit als een blikje cola, maar als je er tegen praat, dan gaat het ritmisch heen en weer swingen. Dus ik dat ding nonchalant op mijn bureau neer gezet onder het mom van: "Beetje last van de stembandjes".. en verder geen aandacht aan besteed. Ik ben uit aan het leggen, en opeens de ogen van die leerlingen zo van:
"Meneer, dat blikje!?..."... Heerlijk. Daar hebben ze zich toch wel een tijdje mee bezig gehouden..

Daarna was een collega een aantal keer zijn ongenoegen kenbaar aan het maken over het feit dat hij moest vervangen voor een zieke collega. En als het dan richting 4 uur loopt, worden we een beetje melig. Dus eerst hebben we het door de intercom omgeroepen: "De vergadering van Havo 2 begint nu in lokaal 35.. en nog een huishoudelijke mededeling: 'Meneer X moet morgen vervangen'" . Daarna hebben we zijn hele postvak dichtgeplakt met gele post-it's, zo van: "denk je er aan dat je moet vervangen", "niet vergeten: VERVANGEN!", uitgebreide routebeschrijving naar het lokaal in kwestie.... Ik wil zijn gezicht morgen zien als hij zijn postvak ziet haha, maar ja, je moet er bij zijn eigenlijk...

Maar goed.. beetje plezier moet je hebben af en toe, toch?

Poging om weer wat leven in dit topic te blazen...

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 20-12-2006 18:45:20 ]
.
pi_44605708
poeh, dat klinkt wel gezellig..

Bij mij is de puf er een beetje uit.. Vandaag had ik dan studiedag, en dan zit je toch gedurende die dag te denken over hoe het met je klassen zal gaan..

Net de invaller even gebeld,en mijn h3 klas had een so bagger gemaakt... En daar baal ik dan weer van, omdat ik de schuld bij mijzelf leg... Mocht ik niet doen van mijn coach(dat was de invaller), maar ik voel me er wel rot door...
pi_44609762
'k Ga morgen voor het eerst mondelingen afnemen. Vind het eigenlijk best spannend..
Mon 'en!
  woensdag 20 december 2006 @ 21:54:28 #78
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44611048
Oh, dat vind ik altijd erg gezellig. Kost alleen erg veel tijd. En als ik er een fiks aantal achter elkaar had, dan was ik echt aan het twijfelen wat ik nu bij wie al had gevraagd. Vind het altijd best grappig als zelfs de meeste stoere leerling zenuwachtig voor je zit..
.
pi_44615580
Dit topic is toch wel leuk om de 'andere' kant te zien. Subtiele tvp dus maar.
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_44634567
Mondelingen waren leuk, alleen de rest van mijn dag was bagger.
Mon 'en!
  donderdag 21 december 2006 @ 19:16:51 #81
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44635871
Bagger? Da's wel minder dan...

Ik heb me vandaag wel weer geamuseerd. Beetje les gegeven, rapporten geschreven voor morgen, wat vergaderd.. Ik moet zeggen dat de leerlingen niet drukker zijn nu de vakantie in zicht is. Heel relaxt sfeertje momenteel.
.
pi_44637934
Morgen mijn allerlaatste dag op school... Beetje een dubbel gevoel eigenlijk. Maar ik ga er het beste van maken
  donderdag 21 december 2006 @ 20:27:00 #83
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44638160
Maak er iets leuks van
.
  donderdag 21 december 2006 @ 21:44:39 #84
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44640768
Ik heb deze week 4(!!) keer 'Jingle all the way' met A. Schwarzenegger gekeken. Gelukkig vonden de leerlingen de film wél leuk.
  donderdag 21 december 2006 @ 22:03:16 #85
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44641449
Heb ik zo een hekel aan, aan films kijken. Ik heb bij een klas "White Chicks" gekeken, en dan heb je het ook gehad. Als ik de hele dag films moet gaan kijken, dan ben ik echt zo gaar als een stoofpotje aan het einde van de dag. Leerlingen vinden het zelf vaak ook vervelend. "Meneer, we hebben bij Duits, geschiedenis, economie en Frans al film gekeken. Niet bij ú ook al he?". Vind het trouwens wel grappig: ik zie de directeur nooit vaak door school lopen, maar in een week als deze loopt-ie volgens mij *kilometers* om te kijken wie allemaal film aan het kijken is
.
  donderdag 21 december 2006 @ 22:36:53 #86
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44642564
Bij ons kijken ze nooit films, en hebben ze iedere dag van 8.30 tot 15.30 les. Ze waren allemaal dolenthousiast. Nu sloot deze film ook nog eens leuk aan op de module 'marketing' die ik momenteel behandel.
pi_44644564
En jahoor, de vakantie komt eraan en ik voel een keelonsteking opkomen. Ik doe elke keer zo m'n best om niet te voldoen aan het cliché alle-leraren-zijn-ziek-in-de-vakantie, maar blijkbaar kom ik er niet onderuit

Heb overigens een paar dagen geleden mijn eindscriptie ingeleverd, word ik eindelijk drs Lerarenopleiding nog maar even niet, ik ga eerst eens een half jaartje rustig aan doen en solliciteren op andere banen. Als dat niks wordt kan ik altijd nog besluiten écht voor de lerarenopleiding te gaan. Studiegenote/collega van me geeft net als ik nu vijf jaar les, en mag zich na de kerstvakantie bij de lerarenopleiding gaan voorbereiden op haar "eerste spannende lesdag op de stageschool"
pi_44649430
imago, als het een troost kan zijn: ik heb een verkoudheid van hier tot ginder En idd net als elke andere vakantie ga ik dus gewoon ziek zijn
Ik vraag me trouwens af hoe dat altijd komt... Zou dat stress zijn ofzo die wegvalt. Want ik ben dus anders nog nooit ziek geweest en het is nu mijn vijfde jaar dat ik werk. Altijd als ik verlof heb
pi_44651151
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 06:42 schreef leonieke het volgende:
imago, als het een troost kan zijn: ik heb een verkoudheid van hier tot ginder En idd net als elke andere vakantie ga ik dus gewoon ziek zijn
Ik vraag me trouwens af hoe dat altijd komt... Zou dat stress zijn ofzo die wegvalt. Want ik ben dus anders nog nooit ziek geweest en het is nu mijn vijfde jaar dat ik werk. Altijd als ik verlof heb
Mijn schoolopleidster waarschuwde daar ook voor, dat je dan voor de vakantie te druk was, en als je dan vrij was, je gelijk ziek werd... Zij kwam dus aan met de "holiday approach techniques", dus eigenlijk twee weken vantevoren al wat rustiger aan doen, niet langer op school blijven dan nodig, en thuis veel leuke dingen doen..

Ik had mijn havo 3 klas gisteren het een na laatste uur, en die kwamen ook gewoon binnen met het idee dat ze hier wel niets hoefden te doen... En ik wilde ze zelfstandig aan het werk zetten, maar veel gewerkt is er dus niet... En de manier waarop was gewoon erg vervelend..
pi_44651623
En jahoor, de keelontsteking heeft genadeloos toegeslagen. Mijn mentorklas zit nu aan het kerstontbijt zonder mij. Voelde me echt schuldig toen ik opbelde om me ziek te melden. Blugh.
  vrijdag 22 december 2006 @ 16:17:18 #91
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44660982
Jup.. hier ook. Mijn keel schuurt als de Sahara bij een zacht briesje in het ochtendrood. Maar ik sla me er wel door heen. Ik heb vandaag meer thee gedronken dan de hele Engelse bevolking bij elkaar, maar ik heb het gered. Kerstviering gehad met mijn mentorklas en rapport-toestanden.. Maar nu... Vakantie
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 09:50 schreef teigan het volgende:
Ik had mijn havo 3 klas gisteren het een na laatste uur, en die kwamen ook gewoon binnen met het idee dat ze hier wel niets hoefden te doen... En ik wilde ze zelfstandig aan het werk zetten, maar veel gewerkt is er dus niet... En de manier waarop was gewoon erg vervelend..
Tja.. als ik al merk dat de klas geen zin heb, ga ik die confrontatie of die discussie niet meer aan. Je weet dan toch dat ze niet veel meer opnemen, zeker in een week voor de vakantie. Dus dan doen ze maar wat minder en herhaal ik wat meer ná de vakantie. Beetje relaxt aan doen, muziekje aan, maar dat ze wel enigszins aan het werk zijn. Ik denk altijd zo: "hoe was je zelf, in de voorlaatste dag voor de kerstvakantie, laat in de middag?"

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 22-12-2006 16:59:48 ]
.
pi_44667829
Tja, ik was best een brave leerling, dus echt vervelend zal ik niet zijn geweest... Maar veel zin had ik waarschijnlijk ook niet meer..

Voor de volgende vakantie doe ik het misschien ook wel anders hoor, moet ik tegen die tijd maar even zien..
pi_44667968
Vakantie. Halleluja.
pi_44669673
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:18 schreef thaleia het volgende:
Vakantie. Halleluja.
Hier sluit ik me bij aan
pi_44669697
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 21:18 schreef thaleia het volgende:
Vakantie. Halleluja.
Helemaal mee eens ja!!!!
pi_44669771

Tatatatataaaataaa tatataaataaaa!

Kerstvakantie

Vanmorgen het laatste lesuur van 2006 een H3-klas nog een repetitie afgenomen.
pi_44669895
Gisteren lesbezoek gehad op een ontzettend rotmoment. Ik stond bij aanvang van de les al bijna te huilen (ivm familiedingetje) en toen de bezoeker wegging heb ik de klas ingelicht. Klas was toen ineens heel lief, maar tijdens het bezoek waren ze rampen. Toen iedereen weg was stroomden de tranen over mijn wangen tot er ineens een aantal meiden terug de klas in kwam die me een groepsknuffel kwamen geven

Geleerd: voortaan een dergelijke klas meteen zeggen als er iets is.

En inzien dat deze leerlingen echt wel wat om me geven..
Mon 'en!
  maandag 1 januari 2007 @ 15:33:32 #98
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44915010
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 22:32 schreef bloempjuh het volgende:
Gisteren lesbezoek gehad op een ontzettend rotmoment. Ik stond bij aanvang van de les al bijna te huilen (ivm familiedingetje) en toen de bezoeker wegging heb ik de klas ingelicht.
Ik zou dan zelf van te voren tegen die bezoeker gezegd hebben dat het nu even niet uitkomt. Volgens mij begrijpt hij dat vast wel, zeker als het een collega is. En als je jezelf rot voelt, dan straalt dat ook uit in je les, en daar hebben zowel je begeleider als jezelf weinig aan. Zeker als daarna in de bespreking komt: "Je was er vandaag niet echt bij he". Nee, *duh*...
quote:
Klas was toen ineens heel lief, maar tijdens het bezoek waren ze rampen. Toen iedereen weg was stroomden de tranen over mijn wangen tot er ineens een aantal meiden terug de klas in kwam die me een groepsknuffel kwamen geven
Geleerd: voortaan een dergelijke klas meteen zeggen als er iets is.
Ja, zeker doen. Ik doe dat ook en zelfs de grootste boefjes houden er dan echt wel rekening mee. Dan zien ze opeens (t klinkt vreemd) dat een leraar ook maar een mens is. Ik heb in het verleden best op heavy momenten lesgegeven. Soms zei ik er niks over (onder het mom van "the show must go on"), maar de leerlingen merkten het toch wel. "Meneer, volgens mij is er iets met u aan de hand.. "

Iedereen in dit vrolijke topic trouwens een heel goed, pedagogisch verantwoord, gezond 2007 toegewenst
.
  maandag 1 januari 2007 @ 19:34:13 #99
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44921444
quote:
Op maandag 1 januari 2007 15:33 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Iedereen in dit vrolijke topic trouwens een heel goed, pedagogisch verantwoord, gezond 2007 toegewenst
Daar sluit ik mij graag bij aan. Ik hoop dat we dit jaar weer leuke, waardevolle lessen mogen geven en dat we in deze topicreeks ook in 2007 geslaagde -maar zeker ook minder geslaagde- onderwijsmomenten met elkaar mogen delen.
pi_44978809
Hallo, ik kom hier ook eens om het hoekje kijken
Ik ben een tweede jaars pabo student in Emmen en loop momenteel stage in groep 5/6, straks in groep 3/4
Eens kijken hoe dat gaat zijn
  woensdag 3 januari 2007 @ 20:08:14 #101
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44983564
quote:
Op maandag 1 januari 2007 19:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik hoop dat we dit jaar weer leuke, waardevolle lessen mogen geven en dat we in deze topicreeks ook in 2007 geslaagde -maar zeker ook minder geslaagde- onderwijsmomenten met elkaar mogen delen.
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboeken
.
pi_44983740
misschien wel ja...
Mijn begeleidster heeft het er ook wel eens over dat ze een site voor LIO's op wil starten met dit doel..

Ik heb haar ook wel de link van dit topic gegeven, ze vond het erg boeiend geloof ik..
  woensdag 3 januari 2007 @ 20:14:08 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44983772
Of misschien een apart forum voor docenten. Je hebt ook het Paboforum, maar dat is meer voor docenten in het basisonderwijs.
.
  woensdag 3 januari 2007 @ 20:16:47 #104
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44983874
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 20:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboeken
Misschien wel een leuk idee, om na een jubileumtopic (bijvoorbeeld nummer 25) een selectie te maken van de meest waardevolle tips, de diepen dalen waar we soms door moeten, maar ook vooral de hoogtepunten die we meemaken.
pi_44984646
lijkt mij best een leuk idee.. Ik heb laatst eens alle topics op lopen zoeken, maar ik kon niet alles vinden...
  woensdag 3 januari 2007 @ 20:47:49 #106
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_44985209
ah kijk deel II kon ik niet vinden toen....
pi_44996340
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
  donderdag 4 januari 2007 @ 10:28:54 #109
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_44998444
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
Hmm, ik heb eens stage gelopen op een school waar er ook veel verhalen de ronde deden over getrouwde collega's, gewillige gymleraren en 'interessante' gebeurtenissen van collega's onderling.

Je werkt niet toevallig op een school in Ede?
pi_45002153
Ik vind het wel fijn om zo naïef te zijn dat zulke dingen helemaal langs me heengaan. En ik kan geen enkele collega bedenken met wie ik zelf een affaire zou willen hebben

Ik zie ook al weer op tegen de verplichte nieuwjaarszoenen, van die vervelende mannetjes die hun jaarlijkse kans grijpen om je 3 natte pakkerds te kunnen geven, blegh!
  donderdag 4 januari 2007 @ 13:36:38 #111
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45003242
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hahaha, daarom vind ik werkweken en zo altijd zo leuk (oeps, dat klinkt even verkeerd m.b.t. bovenstaande ). Tijdens die weken zit je vaak 's avonds bij elkaar, wijntje er bij, en dan komen inderdaad allerlei verhalen boven. Dingen die in de lessen gebeurd zijn, sappige details inderdaad over collega's of ex-collega's, nieuwe docenten die even doorgelicht worden, etc. Ik ben persoonlijk niet zo geïnteresseerd in verhalen over het gevoos tussen collega's, maar al het andere is geweldig. "Zo, zullen we nu maar es naar bed gaan?" *kijkt op horloge* "Maar het is pas kwart over 4..." "Hmm, okee, we nemen er nog ééntje dan!"... Dan zit je met collega's bij elkaar, en soms kijk ik dan wel even rond en denk ik: "Wat heb ik toch een geweldig beroep".
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:02 schreef imago het volgende:
Ik vind het wel fijn om zo naïef te zijn dat zulke dingen helemaal langs me heengaan. En ik kan geen enkele collega bedenken met wie ik zelf een affaire zou willen hebben
Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.
quote:
Ik zie ook al weer op tegen de verplichte nieuwjaarszoenen, van die vervelende mannetjes die hun jaarlijkse kans grijpen om je 3 natte pakkerds te kunnen geven, blegh!
Ik heb twee mogelijkheden.
Òf ik zorg dat ik maandag als een van de eerste op school ben, doe de verplichte nummertjes (conciërges hoef je toch niet af te lebberen, en een stuk of 4 collega's die dan al aanwezig zijn ook niet), en dan ga ik met mijn kopje verse apparaatkoffie aan een tafel zitten, op een strategische plek, en dan komen ze wel vanzelf. Gelukkig heb je dan nog de tafel voor je, wanneer je een té harige uitdroogde Nivea-wang moet zien te ontwijken.
De andere mogelijkheid (aangezien ik maandag het eerste uur vrij ben) is om gewoon wat later naar school te komen, waardoor je de grote massa al ontweken hebt. Wanneer je dan later op de dag de (als je effe doordenkt, best dubbelzinnige) vraag: "Heb ik jou al gehad?" krijgt, kun je zeggen: "Ja hoor, vanmorgen" . Je hebt natuurlijk altijd mensen die op een kladje hebben genoteerd wie ze allemaal wel en niet gehad hebben, en dan ontkom je er niet aan natuurlijk.

Ogen dicht, hard tot 5 tellen, die natte lebber over je heen laten komen, en wanneer je je ogen open doet, staat ze alweer de volgende in het oor te likken.

Ach ja, ze bedoelen het goed, moeten we maar denken..
.
pi_45003538
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Òf ik zorg dat ik maandag als een van de eerste op school ben, doe de verplichte nummertjes (conciërges hoef je toch niet af te lebberen, en een stuk of 4 collega's die dan al aanwezig zijn ook niet), en dan ga ik met mijn kopje verse apparaatkoffie aan een tafel zitten, op een strategische plek, en dan komen ze wel vanzelf.
Dat is altijd mijn stellige voornemen, maar somehow lukt het me op zo'n eerste maandag na de vakantie uiteindelijk toch nooit om eerder dan op het uiterste moment m'n bed uit te komen
  donderdag 4 januari 2007 @ 14:03:39 #113
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45004070
Elke vakantie heb ik wel op een dag het moment: "zo, en nu heb ik er wel weer zin in". Vanaf dat moment heb ik er eigenlijk ook geen moeite meer mee om uit bed te komen. Bij mij kwam dat gevoel gistermiddag, toen ik een vakoverstijgend project in elkaar aan het zetten was voor 2VMBO. De anderhalve week kon ik me er écht niet toe zetten. Nu heb ik weer zoiets van: we kunnen weer
.
pi_45004660
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.
Ik weet het wel zeker
Dat is ook wel lastig hoor. Moet je een collega afpoeieren terwijl je toch de werksfeer enigszins normaal wil houden. Ik ben daar niet zo'n ster in.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 15:05:11 #115
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45040602
Nee, leuk is het inderdaad niet.
.
pi_45134171
Docente Nederlands in spe meld zich!

En heb gelijk even een vraagje. Ik praat snel, heeeeel snel. Iemand hier misschien ook, of nog beter: niet meer?
Voor het geval iemand zich aangesproken voelt: hoe heb je dit bereikt? Met of zonder hulp van een logopedist?

Alvast bedankt!
  maandag 8 januari 2007 @ 10:05:53 #117
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_45135970
quote:
Op maandag 8 januari 2007 07:23 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Docente Nederlands in spe meld zich!

En heb gelijk even een vraagje. Ik praat snel, heeeeel snel. Iemand hier misschien ook, of nog beter: niet meer?
Voor het geval iemand zich aangesproken voelt: hoe heb je dit bereikt? Met of zonder hulp van een logopedist?

Alvast bedankt!
Ik ben ook een snelprater, dat krijg ik tenminste wel vaak te horen na lesbezoeken. Daarbij komt ook nog eens dat ik ook heel snel beweeg, veel door de klas lopen, veel armgebaren etc.

Ik probeer daar wel bewust mee bezig te zijn, en het lijkt te helpen, want ik hoor het minder graag. Maar op de een of andere manier kan ik gewoon niet rustig achter mijn bureau blijven zitten, ik loop werkelijk een heel lesuur rondjes door de klas.

Hoe dan ook, het zijn voornamelijk leerlingen die achter in de klas zitten die ik er wel eens over hoor. Zij zijn natuurlijk hun veilige plekje ver van de leraar kwijt.
Afrika Paprika
pi_45144267
Rondjes lopen is mijn probleem verder niet.
Krijg alleen na presentaties en lesgeven te horen dat ik goed voor de klas sta, ambitieus, zelfverzekerd, enthousiast, maar dat het inhoudelijk niet goed te beoordelen is wegens de snelheid. Ben nu halfjaartje bezig met de opleiding, en eerst vond ik het fijn om te horen dat ik er echt 'stond' voor de klas, maar zelfs op een formulier voor deskundig commentaar van een docente stond dat er 'veel meer in zit' wanneer mijn tempo heel erg omlaag zou gaan!

Vandaar dat ik denk aan logopedie. Heb ik vroeger ook gedaan, omdat ik heel erg sliste (nu nog wel klein beetje ) maar daar had ik toen ook wel veel aan gehad.
  maandag 8 januari 2007 @ 17:49:48 #119
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45149492
Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
quote:
Op maandag 8 januari 2007 10:05 schreef LuQas het volgende:
Maar op de een of andere manier kan ik gewoon niet rustig achter mijn bureau blijven zitten, ik loop werkelijk een heel lesuur rondjes door de klas. Hoe dan ook, het zijn voornamelijk leerlingen die achter in de klas zitten die ik er wel eens over hoor. Zij zijn natuurlijk hun veilige plekje ver van de leraar kwijt.
Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.
.
pi_45157812
even een vraagje... Komt het veel voor dat er mensen pas na 3 a 4 jaar na de middelbare school nog met een lerarenopleiding beginnen? Ik denk erover na om een switch te gaan maken...
pi_45158029
Het is aan te raden om eerst iets anders te doen. Gewoon omdat je dan wat ouder (en wijzer?) bent, dan sta je iets verder (in leeftijd) van je leerlingen af. Ik vind dat iig heel fijn.
Mon 'en!
  maandag 8 januari 2007 @ 21:25:03 #122
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45158396
Ik was 23 toen ik met de lerarenopleiding begon. Laten we eerlijk zijn; de meeste middelbare schoolverlaters hebben één beroep in gedachte wat ze zeker NIET willen worden: leraar.
pi_45158621
haha nee dat had ik ook zeker niet. Ik studeer nu accountancy (deeltijd) en werk 2 jaar full-time in kantoorbaan. Maar ik heb niet het gevoel dat dit het is en het onderwijs begint mij steeds meer te trekken. Lijkt mij alleen moeilijk die stap te maken... als ik zou beginnen met een 2e graads algemene economie opleiding, kan je dan al verdienen... Of moet je naast je opleiding en stages bijbaantjes gaan nemen?
pi_45173615
Ik was twee jaar van de middelbare school af toen ik zelf les ging geven. Wel jong, wel m'n plekje moeten veroveren, maar verder geen problemen met m'n leeftijd gehad oid
pi_45177219
ik ben nu straks 8 jaar van de middelbare school af, het leeftijdsverschil is wel ok zo, en ik ben van de LIO's/beginnende docenten op school de jongste volgens mij...

Vandaag weer begonnen, ik was wel weer even zenuwachtig, zag het niet helemaal zitten, maar het ging wel weer lekker... Morgen mijn havo 3 klas weer, eens zien of ze wat rustiger zijn dan voor de vakantie.. Al ga ik er nu ook natuurlijk wat rustiger in..
pi_45185716
Mijn eerste stageles was toen ik welgeteld 9 maand van de middelbare school af was. Tijdens eerste jaar van de opleiding hadden wij al stage.

Is allemaal wel goed meegevallen, alhoewel ik me wel kan voorstellen dat types die onzekerheid uitstralen ook wel gezien waren...
  dinsdag 9 januari 2007 @ 22:13:42 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45194513
Ik deed eindexamen in juni, en in januari had ik mijn eerste echte stage. Bij ons kwamen in het eerste jaar in oktober al leerlingen van groep 8 naar de opleiding en die moest je dan les geven. Lesje van 15 minuten of zo, dat dan door andere studenten geobserveerd werd. En in januari de stage in. Op een vrije school. Was een heerlijke ervaring.
.
  woensdag 10 januari 2007 @ 07:28:46 #128
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_45202310
quote:
Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
[..]

Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!

Ik zelf begon twee jaar na mijn eindexamen met drie tweedeklassen. Ik heb enorm veel geleerd dat eerste jaar, zeker ook door voor tweedeklassen te staan, die ik ook nu nog het lastigste vind. Brugklassen zijn over het algemeen gewoon lief, derdeklassers zijn veel beter aan te spreken op hun verantwoordelijkheid, maar tweedeklassen zitten daar vaak net tussenin. Dit jaar heb ik een zogenaamde 'sportklas' in 2gymnasium, vrijwel alleen maar jongetjes die na hun schooldag vrijwel meteen naar het voetbal-/hockeyveld moeten en pas 's avonds weer thuiskomen. Ander verschijnsel is dat sommigen elk klaslokaal als een gymlokaal beschouwen. Best een uitdaging, zo'n apart klassensamenstelling.

Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen? Ik was gisteren zo moe dat ik om 21.00 al mijn bed ingedoken ben en een half uurtje geleden (uit mezelf, wat fijn!) wakker werd.
Afrika Paprika
pi_45202484
dat ken ik wel een beetje... Ik ben nu ook vroeger wakker dan hoeft, maar ik heb het gisteravond nog redelijk laat gemaakt, ik had visite

Deze tijd ga ik nog mooi even benutten om wat puntjes op de i te zetten qua voorbereiding
  woensdag 10 januari 2007 @ 18:20:18 #130
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45219795
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!
Haha, dat weet ik ook wel. Ik heb gewoon een beetje een levendige fantasie. Moet je me maar niet kwalijk nemen..
quote:
Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?
Nee, het valt me nu eigenlijk nog mee. *klopt af*
Vorig jaar schreef ik in dit topic dat ik het liefste nog een weekje er bij had willen hebben. Dit jaar valt dat reuze mee. Maandag werd ik om kwart voor 7 wakker, helemaal uitgerust en klaar voor de actie. Had ik ook nog nooit meegemaakt. Maar ik moet zeggen, nu na 3 dagen heb ik nog steeds genoeg energie over. Normaal had ik na de eerste paar dagen alweer gewoon dingen aan mijn hoofd waardoor ik langzaam alweer naar de volgende vakantie verlangde. Nu valt het gelukkig nog mee. Wel volgende week alweer oudergesprekken.
.
pi_45222021
ik ben er gelijk weer redelijk heftig ingekomen deze week.. had mijn eerste les een ll. die in tranen uitbarstte, en dat moet ik nog weer even loslaten..
Maar het gaat wel snel, morgen twee lessen en het is alweer weekend.
pi_45226463
Hoepla, eerste ouderavond weer gehad.
pi_45227006
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?

ENORM!

Nu al een ouderavond hakt er lekker in trouwens Roellio....je bent wel nog lekker fris nu natuurlijk, dat wel (wij hebben de ouderavonden juist vlak voor de kerstvakantie, als iedereen al bekaf is) maar toch, dat hakt er wel goed in meteen in zo'n eerste week!
pi_45237373
quote:
Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Geloof me, dit heb ik al vaak geprobeerd en het resultaat is altijd tijdelijk van aard. Plus dat ik me, terwijl ik dat doe, véél te erg bewust ben van de woorden die ik uitspreek, iets wat normaal dus op de automatische piloot gaat. Maar dat gaat dan dus ook heel bewust. Niet best dus.

Vandaar dat ik serieus overweeg naar 'n logopedist te gaan. Volgende week nog even met m'n mentrix er over hebben, maar denk dat logopedie wel de beste oplossing is, gezien de ernst van mijn probleem.
quote:
Op maandag 8 januari 2007 21:13 schreef Daanno86 het volgende:
even een vraagje... Komt het veel voor dat er mensen pas na 3 a 4 jaar na de middelbare school nog met een lerarenopleiding beginnen? Ik denk erover na om een switch te gaan maken...
Heel wisselend.. Wij zitten met z'n twaalven in de klas. Ene helft net van de middelbare school of hiervoor MBO gedaan (spw/onderwijsassistent) en de andere helft (leeftijd 24 t/m 27 jaar) heeft hiervoor al vanalles gedaan. Máár, deed vorig jaar een andere HBO-studie en daar was ook dit verschil.
quote:
Op maandag 8 januari 2007 21:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik was 23 toen ik met de lerarenopleiding begon. Laten we eerlijk zijn; de meeste middelbare schoolverlaters hebben één beroep in gedachte wat ze zeker NIET willen worden: leraar.
Ikzelf ben 19 en ben in september aan de lerarenopleiding begonnen. De jongste uit mijn klas is 18 en uit de klas lerarenopleiding Duits 17... Het kan dus wel, al is het wel afhankelijk van dingen als levenservaring en vermogen tot relativeren...
Ik wilde trouwens wel voor de klas, hoor, toen ik zelf op de middelbare school zat. Had in havo 4 een week snuffelstage gehad, op een basisschool (we mochtten zelf kiezen waar we stage wilden lopen toen) en toen was ik al helemaal verliefd...
pi_45237689
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 21:14 schreef thaleia het volgende:

[..]

ENORM!

Nu al een ouderavond hakt er lekker in trouwens Roellio....je bent wel nog lekker fris nu natuurlijk, dat wel (wij hebben de ouderavonden juist vlak voor de kerstvakantie, als iedereen al bekaf is) maar toch, dat hakt er wel goed in meteen in zo'n eerste week!
Ik ben altijd lekker fris!
pi_45238207
@Zonnestraaltje: Bij onze klas is iedereen van beneden de 20 langzaam afgedropen, of ze komen er achter dat ze niet het onderwijs in willen. Heel typisch.
Mon 'en!
pi_45281693
Hee guys,

Drie aanstormende gepassioneerde docenten zijn een leuke website begonnen www.docerenalspassie.nl

Ze stonden er deze week (afgelopen maandag) mee in de Trouw, die jullie natuurlijk allemaal moeten lezen omdat het de onderwijskrant is van Nederland. .

Het is wel geinig, zo vaak hoor je niet meer van jonge bevlogen mensen die het onderwijs instappen. Gelukkig zijn jullie er. De maatschappij rekent op je!
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog (Gummbah)
  vrijdag 12 januari 2007 @ 19:03:15 #138
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45292968
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 13:01 schreef Zina het volgende:
Drie aanstormende gepassioneerde docenten zijn een leuke website begonnen www.docerenalspassie.nl
Net eens even op gekeken, ziet er al leuk uit. Zit potentie in.
.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 21:55:20 #139
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45298524
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie. Ruim 50 te-laat-komers, minstens zoveel spijbelaars en een gigantische teringbende in de hele school.

Persoonlijk dieptepunt: ik loop tijdens lestijd langs het damestoilet, en hoor daar een hels lawaai. Ik storm naar binnen, en zie daar 5 leerlingen die de boel aan het verbouwen zijn (één deur lag er al helemaal uit). Ik trek ze uit het toilet en zet ze op een rij in de gang. Ik ken deze leerlingen niet, ze behoren tot een geheel ander kernteam dan waar ik lesgeef. Ik laat merken dat ik dit niet accepteer en dat ik actie wil ondernemen. Juist op dat moment loopt de kernteamleider van die leerlingen langs. Ik spreek hem aan en zeg: 'Meneer [Achternaam]' deze 5 leerlingen van uw kernteam hebben zojuist een gigantische bende op het toilet veroorzaakt en een deur weten te vernielen. Mag ik ze aan u overdragen voor verdere actie?'

Kernteamleider: 'Niet meer doen, dames. Ga maar weer snel de les in'.

WTF?!?! Er is sprake van vadalisme en ze komen er %&*# mee weg...

Ik voelde me behoorlijk voor lul gezet, en was echt des duivels! Wat ben ik blij dat ik per 1 februari niet meer daar werk!
pi_45299109
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie. Ruim 50 te-laat-komers, minstens zoveel spijbelaars en een gigantische teringbende in de hele school.

Persoonlijk dieptepunt: ik loop tijdens lestijd langs het damestoilet, en hoor daar een hels lawaai. Ik storm naar binnen, en zie daar 5 leerlingen die de boel aan het verbouwen zijn (één deur lag er al helemaal uit). Ik trek ze uit het toilet en zet ze op een rij in de gang. Ik ken deze leerlingen niet, ze behoren tot een geheel ander kernteam dan waar ik lesgeef. Ik laat merken dat ik dit niet accepteer en dat ik actie wil ondernemen. Juist op dat moment loopt de kernteamleider van die leerlingen langs. Ik spreek hem aan en zeg: 'Meneer [Achternaam]' deze 5 leerlingen van uw kernteam hebben zojuist een gigantische bende op het toilet veroorzaakt en een deur weten te vernielen. Mag ik ze aan u overdragen voor verdere actie?'

Kernteamleider: 'Niet meer doen, dames. Ga maar weer snel de les in'.

WTF?!?! Er is sprake van vadalisme en ze komen er %&*# mee weg...

Ik voelde me behoorlijk voor lul gezet, en was echt des duivels! Wat ben ik blij dat ik per 1 februari niet meer daar werk!
dat is gewoon echt te gek voor woorden zeg!!
Ik kan me voorstellen dat je blij bent dat je daar weg gaat....
  vrijdag 12 januari 2007 @ 22:15:54 #141
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45299230
Als alle kernteamleiders zo SLAP reageren, dan kan ik me dit wel voorstellen:
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie en een gigantische teringbende in de hele school.

[ Bericht 79% gewijzigd door Baba-O-Riley op 13-01-2007 21:50:53 ]
.
  zondag 14 januari 2007 @ 11:57:22 #142
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_45338111
Hier ga je toch hopelijk nog wel even over praten met de desbetreffende kernteamleider...
  zondag 14 januari 2007 @ 12:19:49 #143
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45338655
Over veel dingen verbaas ik me allang niet meer, en merk dat veel docenten bij ons simpelweg hun grenzen w.b.t. acceptatie gaat verleggen. Zo kijkt bijvoorbeeld niemand meer om als er een ruit sneuvelt, er in het gebouw vuurwerk wordt afgestoken of een brandje wordt gesticht, er een docent wordt uitgescholden, er een brandslang wordt opengedraaid, er computerapparatuur wordt vernield of gestolen, er een grote vechtpartij uitbreekt, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Ik wil dit soort dingen niet accepteren, en heb er dan ook heel veel moeite mee als collega's tegen mij zeggen: 'Joh, laat toch gaan. Die brand is toch niet in jóúw les gesticht?'
  zondag 14 januari 2007 @ 13:15:56 #144
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_45340179
quote:
Op zondag 14 januari 2007 12:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over veel dingen verbaas ik me allang niet meer, en merk dat veel docenten bij ons simpelweg hun grenzen w.b.t. acceptatie gaat verleggen. Zo kijkt bijvoorbeeld niemand meer om als er een ruit sneuvelt, er in het gebouw vuurwerk wordt afgestoken of een brandje wordt gesticht, er een docent wordt uitgescholden, er een brandslang wordt opengedraaid, er computerapparatuur wordt vernield of gestolen, er een grote vechtpartij uitbreekt, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Ik wil dit soort dingen niet accepteren, en heb er dan ook heel veel moeite mee als collega's tegen mij zeggen: 'Joh, laat toch gaan. Die brand is toch niet in jóúw les gesticht?'
Echt, on-ge-loof-lijk.

Weet je toevallig hoe de onderwijsinspectie over je school heeft geoordeeld?
Afrika Paprika
  zondag 14 januari 2007 @ 13:34:10 #145
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45340689
Pfff.. dan is het wel ver gekomen hoor.

Die slappe docenten en kernteamleiders geven de leerlingen gewoon een vrijbrief om rotzooi te kunnen trappen. De leerlingen weten natuurlijk ook: "oh, als we een wc opblazen, dan reageren ze toch niet". Dan gaan ze steeds verder en verder. Ik zou niet op zo'n school willen werken als ik eerlijk ben. Als je een docent uitscheldt, dan mag er goddomme een fikse straf tegenover staan. Als een computer wordt vermeubeld, stuur de rekening naar de ouders en schors de dader. Maar als die kernteamleiders dan zeggen van: "och, het was toch een oude computer", of "die wc vond ik toch al niet zo mooi"... waar hebben we het dan over?

Mijn kin ligt in stukken op de grond nu...
.
  zondag 14 januari 2007 @ 15:11:46 #146
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45343539
quote:
Op zondag 14 januari 2007 13:15 schreef LuQas het volgende:
Weet je toevallig hoe de onderwijsinspectie over je school heeft geoordeeld?
Ja, die waren niet echt positief zoals je zult begrijpen.
  zondag 14 januari 2007 @ 15:15:07 #147
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45343648
Laatst is zelfs een hele wc-pot van de vloer afgerukt.
  zondag 14 januari 2007 @ 15:36:50 #148
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_45344273
Je geeft toch geen les aan voetbalvandalen?
pi_45346424
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 06:54 schreef bloempjuh het volgende:
@Zonnestraaltje: Bij onze klas is iedereen van beneden de 20 langzaam afgedropen, of ze komen er achter dat ze niet het onderwijs in willen. Heel typisch.
Oeh.... Gelukkig maar dan dat ik over een maand en twaalf dagen 20 word, dan behoor ik niet meer tot die 'doelgroep'. Lekker bemoedigend, jij!
  zondag 14 januari 2007 @ 18:01:36 #150
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45349417
Wij begonnen met 24 personen, varierend in leeftijd van 17 tot 22. Uiteindelijk zijn er 8 personen in het vierde studiejaar beland, waarvan er naar mijn weten, 4 het onderwijs daadwerkelijk zijn ingegaan.
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')