Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboekenquote:Op maandag 1 januari 2007 19:34 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik hoop dat we dit jaar weer leuke, waardevolle lessen mogen geven en dat we in deze topicreeks ook in 2007 geslaagde -maar zeker ook minder geslaagde- onderwijsmomenten met elkaar mogen delen.
Misschien wel een leuk idee, om na een jubileumtopic (bijvoorbeeld nummer 25) een selectie te maken van de meest waardevolle tips, de diepen dalen waar we soms door moeten, maar ook vooral de hoogtepunten die we meemaken.quote:Op woensdag 3 januari 2007 20:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als we dit topic in boekvorm zouden gieten, hadden we denk ik een van de betere praktijkboeken![]()
Hmm, ik heb eens stage gelopen op een school waar er ook veel verhalen de ronde deden over getrouwde collega's, gewillige gymleraren en 'interessante' gebeurtenissen van collega's onderling.quote:Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
Hahaha, daarom vind ik werkweken en zo altijd zo leuk (oeps, dat klinkt even verkeerd m.b.t. bovenstaandequote:Op donderdag 4 januari 2007 03:12 schreef thaleia het volgende:
Hihi, ik ben gaan stappen met een paar collega's onder het mom van "we hebben vakantie, dus nu kan het" en ik heb me toch een aantal interessante verhalen gehoord over affaires tussen getrouwde collega's en dingen die op werkweken zijn gebeurd etc etc. Prachtig! En wat is me in die jaren dat ik er nu werk veel ontgaan zeg
Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.quote:Op donderdag 4 januari 2007 13:02 schreef imago het volgende:
Ik vind het wel fijn om zo naïef te zijn dat zulke dingen helemaal langs me heengaan. En ik kan geen enkele collega bedenken met wie ik zelf een affaire zou willen hebben
Ik heb twee mogelijkheden.quote:Ik zie ook al weer op tegen de verplichte nieuwjaarszoenen, van die vervelende mannetjes die hun jaarlijkse kans grijpen om je 3 natte pakkerds te kunnen geven, blegh!
Dat is altijd mijn stellige voornemen, maar somehow lukt het me op zo'n eerste maandag na de vakantie uiteindelijk toch nooit om eerder dan op het uiterste moment m'n bed uit te komenquote:Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Òf ik zorg dat ik maandag als een van de eerste op school ben, doe de verplichte nummertjes (conciërges hoef je toch niet af te lebberen, en een stuk of 4 collega's die dan al aanwezig zijn ook niet), en dan ga ik met mijn kopje verse apparaatkoffie aan een tafel zitten, op een strategische plek, en dan komen ze wel vanzelf.
Ik weet het wel zekerquote:Op donderdag 4 januari 2007 13:36 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Misschien zijn er wel collega's die een affaire met *jou* willen.. hahahaha.. Geeft je toch meteen een heel ander gevoel wanneer de enge conciërge weer es naar je knipoogt bij het kopieerapparaat.![]()
Ik ben ook een snelprater, dat krijg ik tenminste wel vaak te horen na lesbezoeken. Daarbij komt ook nog eens dat ik ook heel snel beweeg, veel door de klas lopen, veel armgebaren etc.quote:Op maandag 8 januari 2007 07:23 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Docente Nederlands in spe meld zich!
En heb gelijk even een vraagje. Ik praat snel, heeeeel snel. Iemand hier misschien ook, of nog beter: niet meer?
Voor het geval iemand zich aangesproken voelt: hoe heb je dit bereikt? Met of zonder hulp van een logopedist?
Alvast bedankt!![]()
Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.quote:Op maandag 8 januari 2007 10:05 schreef LuQas het volgende:
Maar op de een of andere manier kan ik gewoon niet rustig achter mijn bureau blijven zitten, ik loop werkelijk een heel lesuur rondjes door de klas.Hoe dan ook, het zijn voornamelijk leerlingen die achter in de klas zitten die ik er wel eens over hoor. Zij zijn natuurlijk hun veilige plekje ver van de leraar kwijt.
![]()
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!quote:Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
[..]
Weet niet of dat laatste er helemaal mee te maken heeft, maar ik zou er persoonlijk hartstikke wild van worden als ik voortdurend in mijn bankje moest draaien om de leraar te volgen. Hij staat links voor de klas iets uit te leggen, ik schrijf even iets in mijn aantekeningen schrift, en hij is weg. Hij blijkt nu opeens rechtsachter me te staan. Ik draai me om, maar voordat ik me omgedraaid heb, staat de docent alweer linksachter in de klas. Ik beweeg me meestal vóór de klas, met af en toe (als ze aan het werk zijn) een wandeling dóór de klas.Maar niet echt overdreven veel. Of het moet een dag zijn zoals vandaag dat ik maar twee uurtjes hoef les te geven (i.v.m. studiemiddag) en ik dus al mijn energie in twee lessen kwijt moet.![]()
Haha, dat weet ik ook wel. Ik heb gewoon een beetje een levendige fantasie. Moet je me maar niet kwalijk nemen..quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Je weet het allemaal leuk te illustreren, maar ik denk dat het in werkelijkheid minder drastisch is als je nu schetst. Wat zou ik dan een conditie hebben!
Nee, het valt me nu eigenlijk nog mee. *klopt af*quote:Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?
quote:Op woensdag 10 januari 2007 07:28 schreef LuQas het volgende:
Merken jullie overigens ook dat het weer lastig is om in het ritme van vroeg opstaan te komen?
Geloof me, dit heb ik al vaak geprobeerd en het resultaat is altijd tijdelijk van aard. Plus dat ik me, terwijl ik dat doe, véél te erg bewust ben van de woorden die ik uitspreek, iets wat normaal dus op de automatische piloot gaat. Maar dat gaat dan dus ook heel bewust. Niet best dus.quote:Op maandag 8 januari 2007 17:49 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat dat snel praten betreft, misschien moet je voor je gevoel eens overdreven langzaam gaan praten. Wellicht zit je dan wel op de juiste 'snelheid'.
Heel wisselend.. Wij zitten met z'n twaalven in de klas. Ene helft net van de middelbare school of hiervoor MBO gedaan (spw/onderwijsassistent) en de andere helft (leeftijd 24 t/m 27 jaar) heeft hiervoor al vanalles gedaan. Máár, deed vorig jaar een andere HBO-studie en daar was ook dit verschil.quote:Op maandag 8 januari 2007 21:13 schreef Daanno86 het volgende:
even een vraagje... Komt het veel voor dat er mensen pas na 3 a 4 jaar na de middelbare school nog met een lerarenopleiding beginnen? Ik denk erover na om een switch te gaan maken...
Ikzelf ben 19 en ben in september aan de lerarenopleiding begonnen. De jongste uit mijn klas is 18 en uit de klas lerarenopleiding Duits 17... Het kan dus wel, al is het wel afhankelijk van dingen als levenservaring en vermogen tot relativeren...quote:Op maandag 8 januari 2007 21:25 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Ik was 23 toen ik met de lerarenopleiding begon. Laten we eerlijk zijn; de meeste middelbare schoolverlaters hebben één beroep in gedachte wat ze zeker NIET willen worden: leraar.
Ik ben altijd lekker fris!quote:Op woensdag 10 januari 2007 21:14 schreef thaleia het volgende:
[..]
![]()
ENORM!
Nu al een ouderavond hakt er lekker in trouwens Roellio....je bent wel nog lekker fris nu natuurlijk, dat wel (wij hebben de ouderavonden juist vlak voor de kerstvakantie, als iedereen al bekaf is) maar toch, dat hakt er wel goed in meteen in zo'n eerste week!
Net eens even op gekeken, ziet er al leuk uit. Zit potentie in.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 13:01 schreef Zina het volgende:
Drie aanstormende gepassioneerde docenten zijn een leuke website begonnen www.docerenalspassie.nl
dat is gewoon echt te gek voor woorden zeg!!quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie. Ruim 50 te-laat-komers, minstens zoveel spijbelaars en een gigantische teringbende in de hele school.
Persoonlijk dieptepunt: ik loop tijdens lestijd langs het damestoilet, en hoor daar een hels lawaai. Ik storm naar binnen, en zie daar 5 leerlingen die de boel aan het verbouwen zijn (één deur lag er al helemaal uit). Ik trek ze uit het toilet en zet ze op een rij in de gang. Ik ken deze leerlingen niet, ze behoren tot een geheel ander kernteam dan waar ik lesgeef. Ik laat merken dat ik dit niet accepteer en dat ik actie wil ondernemen. Juist op dat moment loopt de kernteamleider van die leerlingen langs. Ik spreek hem aan en zeg: 'Meneer [Achternaam]' deze 5 leerlingen van uw kernteam hebben zojuist een gigantische bende op het toilet veroorzaakt en een deur weten te vernielen. Mag ik ze aan u overdragen voor verdere actie?'
Kernteamleider: 'Niet meer doen, dames. Ga maar weer snel de les in'.WTF?!?! Er is sprake van vadalisme en ze komen er %&*# mee weg...
Ik voelde me behoorlijk voor lul gezet, en was echt des duivels! Wat ben ik blij dat ik per 1 februari niet meer daar werk!
quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:55 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Bij ons was het vandaag -zoals wel vaker- totale anarchie en een gigantische teringbende in de hele school.
Echt, on-ge-loof-lijk.quote:Op zondag 14 januari 2007 12:19 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Over veel dingen verbaas ik me allang niet meer, en merk dat veel docenten bij ons simpelweg hun grenzen w.b.t. acceptatie gaat verleggen. Zo kijkt bijvoorbeeld niemand meer om als er een ruit sneuvelt, er in het gebouw vuurwerk wordt afgestoken of een brandje wordt gesticht, er een docent wordt uitgescholden, er een brandslang wordt opengedraaid, er computerapparatuur wordt vernield of gestolen, er een grote vechtpartij uitbreekt, enzovoorts, enzovoorts, enzovoorts.
Ik wil dit soort dingen niet accepteren, en heb er dan ook heel veel moeite mee als collega's tegen mij zeggen: 'Joh, laat toch gaan. Die brand is toch niet in jóúw les gesticht?'
Ja, die waren niet echt positief zoals je zult begrijpen.quote:Op zondag 14 januari 2007 13:15 schreef LuQas het volgende:
Weet je toevallig hoe de onderwijsinspectie over je school heeft geoordeeld?
Oeh.... Gelukkig maar dan dat ik over een maand en twaalf dagen 20 word, dan behoor ik niet meer tot die 'doelgroep'.quote:Op donderdag 11 januari 2007 06:54 schreef bloempjuh het volgende:
@Zonnestraaltje: Bij onze klas is iedereen van beneden de 20 langzaam afgedropen, of ze komen er achter dat ze niet het onderwijs in willen. Heel typisch.
Hmm.. wordt nog wat! Wij begonnen met 14 mensen, waarvan er al 2 afgehaakt zijn. Volgens m'n mentrix word iedereen na de stage in de 4e periode óf nog enthousiaster, óf haakt men dan af. En misschien gaan er nog wel een paar naar de uni, als ze hun P hebben. Ben benieuwd...quote:Op zondag 14 januari 2007 18:01 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wij begonnen met 24 personen, varierend in leeftijd van 17 tot 22. Uiteindelijk zijn er 8 personen in het vierde studiejaar beland, waarvan er naar mijn weten, 4 het onderwijs daadwerkelijk zijn ingegaan.
1 februari. Het is nu dus echt aftellen geblazen...quote:Op maandag 15 januari 2007 22:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dan is het wachten tot de hele school de fik in gaat. Leuk dat de nieuwe school al zo goed bevallen isWanneer mag je er beginnen?
Oei, da's wel spannend.quote:Op maandag 15 januari 2007 23:08 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Stelden ze bij mij de boel nog maar 'n weekje uit...haha... Zes tentamens voor de boeg. En 't komt er op neer dat als ik ze niet haal, ik me beter vóór 1 februari uit kan schrijven.
![]()
Inderdaad. Had het er toevallig met een ouder over vandaag. De week voor de proefwerk is normaal gesproken bedoeld dat de leerlingen alvast wat kunnen voorbereiden voor de proefwerkweek en mogen geen proefwerken gegeven worden. Er waren docenten die dan SO's ingepland hadden, maar over een grote hoeveelheid stof, onder het mom van: "dan noem ik het gewoon een SO". Ik hou van mijn mentorklas altijd goed bij of de leerlingen niet teveel proefwerken per week/dag krijgen. Wij hebben daar binnen ons team afspraken over gemaakt en zorg er dan ook voor dat de docenten aan mijn klas zich daar aan houden. Als er dan collega's zijn die zich daar niet aan wensen te houden, dan krijgen ze met mijn "andere ik" te maken.quote:Op maandag 15 januari 2007 22:41 schreef teigan het volgende:
Leuk, zo'n proefwerkrooster, maar als de helft van de docenten zich er niet aan houdt, dan krijg ik het ook lastig..
Waarom ook niet? Ik moet de eerste leerling nog tegenkomen die het erg vindt dat een proefwerkje uitgesteld wordt.quote:Vanavond maar besloten dat ik de boel een weekje uitstel, hopen dat de leerlingen het ook niet al te erg vinden..
Ik heb het vandaag mijn mentorgroep (4e jaars) verteld, en ze waren helemaal stil. Sommige hielden het zelfs niet droog, waardoor ik zelf ook met een brok in de keel mijn verhaal zaten te vertellen.quote:Op maandag 15 januari 2007 22:41 schreef teigan het volgende:
Hoe reageren de leerlingen dan op het feit dat je weggaat? Doet het ze nog wat?
Wat moet dat hartverwarmend zijn zeg, zulke reacties.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 22:00 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ik heb het vandaag mijn mentorgroep (4e jaars) verteld, en ze waren helemaal stil. Sommige hielden het zelfs niet droog, waardoor ik zelf ook met een brok in de keel mijn verhaal zaten te vertellen.
Ook waren er leerlingen (die dachten dat ik op mijn nieuwe school meer ging verdienen) die hun portemonnee trokken met de vraag of ik bleef als zij het salarisverschil zouden bijleggen...
Gelukkig respecteren ze mijn keuze. Sommige zeiden letterlijk: 'u bent te goed voor deze school, ze verdienen u hier helemaal niet.' Wat is het dan moeilijk jezelf groot te houden...
Die opdrachten vond ik ook altijd zo vergezocht. Het eerste jaar kreeg ik zo'n joekel van een klapper met duizend opdrachten of zo er in. Wat een ellende was dat. Toen ik laatst de zolder op aan het ruimen was, kwam ik die klapper weer tegen. Het verbaasde me wel enigszins dat ik nu compleet anders dacht over bepaalde zaken. Ik las dingen van mezelf en ik dacht: "hoe heb ik dát ooit kunnen opschrijven?". Was wel grappig om zoiets terug te lezen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 21:53 schreef Schanulleke het volgende:
Ial die opdrachten die we vanuit de opleiding moeten doen die kunnen ze wat mij betreft stoppen waar de zon niet schijnt.
Haha, ik zat laatst in de docentenkamer verkeersborden te maken, omdat me iets leuks te binnen was geschoten voor 2 VMBO. Ik voelde me net zo'n PABO knutseldoos (hier bedoel ik niks verkeerds me, hoor. Wij noemen de handvaardigheidsdocentes "knutseldoos" of "tekendoos"). Hahaha.. ik heb ook wel een keer een memory-spel gemaakt voor onregelmatige werkwoorden. Wat een werk was dat, en m'n collega's lachten zich te pletter toen ze me bezig zagen zo. Maar PABO is natuurlijk niet alleen maar knippen en plakken he. Laten we daar even duidelijk over zijn. Ik denk dat het probleem van spelling en rekenen grondig aangepakt moet worden in de lessen Nederlands en wiskunde.quote:Dan blijft er op de PABO misschien ook meer tijd over voor spelling en grammatica in plaats van knippen en plakken.
Ik had niet een heel goed beeld, kende alleen de slechte verhalen. Deze bleken meer dan maar. Op de nieuwe school heb ik ook stage gelopen, dus ik heb een aardig beeld van wat ik kan verwachten.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 17:43 schreef teigan het volgende:
Hadden jullie dan vantevoren ook een goed beeld van de scholen waar je solliciteerde? Of ben je ook wel eens ergens gekomen dat het toch heel anders was dan je verwacht had?
Wat doe je om te proberen ze wel stil te krijgen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 18:48 schreef teigan het volgende:
Ik had even geen internet, maar ik had deze week weer problemen met mijn havo 3 klas..
Ze hadden een proefwerk, maar wilden maar niet stil worden..
Ik heb de dag erna overlegd met de teamleider, en die heeft ze eens flink toegesproken, en daarna waren ze toch de rest van het uur een modelklas....
Maar op zulk soort momenten ben ik het soms toch wel zat hoor..
Als ik iets aan het uitleggen ben en er zijn wat mensen aan het kletsen, danquote:Op vrijdag 26 januari 2007 21:42 schreef teigan het volgende:
Ik weet ook niet goed wat ik nog meer zou kunnen doen eigenlijk.. Iemand tips?
Ja, die hebben wij aanstaande zondag. Ach, vind het an sich niet zo erg. Er komen vaker wat oud-leerlingen langs op die dag, da's altijd wel gezellig. En aangezien ik in de PR-groep zit, ben ik de hele dag (ofja, 3 uurtjes) bezig met foto's maken - en da's altijd nog leuker dan de hele tijd in je lokaal zitten.quote:Op vrijdag 26 januari 2007 22:41 schreef LuQas het volgende:
Morgen is het weer open dag. Ik vind dat toch een bijzonder fenomeen elke keer. Dat reclamepraatjes houden ligt me wel, hoewel ik het ergens ook vreselijk vind.
Dat doe ik ook wel eens. Dan zeg ik: "Het spijt me dat ik met mijn uitleg de les verstoor. Ik wacht wel even geduldig tot jullie uitgepraat zijn, da's wel zo beleefd."quote:Op vrijdag 26 januari 2007 23:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
-> stop ik en zeg ik: "Sorry dames dat ik jullie interessante gesprek onderbreek. Wat dom van me ook. Vertel even rustig verder, de klas en ik wachten wel en we willen ook even graag meeluisteren, natuurlijk".
Goh, je zou het wel over mijn mentorklas kunnen hebbenquote:Op zondag 28 januari 2007 09:29 schreef teigan het volgende:
Voorzover ik het van collega's hoor, klagen ze niet echt over mij... Het is ook niet zo dat ze me echt niet zien zitten, maar de klas is gewoon heel druk... Niet alleen bij mij, maar ook bij een aantal andere collega's..Als de mentor het er over heeft in een kringgesprek zien ze ook wel dat ze fout zijn, en wat ze zouden moeten doen, maar de uitvoering loopt niet altijd lekker. Het is gewoon echt voornamelijk een kwestie van een paar leerlingen die de boel verstieren, alleen krijgen ze de hele klas nog wel eens meegesleept zeg maar.
Dat komt écht wel.quote:En mijn overwicht is er nog niet echt vrees ik... Maar ik hoop/denk dat dat komt met mijn (hopelijk) toenemende zelfvertrouwen en ervaring...
Graag gedaan.quote:Iig heel erg bedankt voor de tips, ik heb hier wel wat aan..
Ja, dat had ik ook. Ik zou ze ook niet meer over willen doen. Wanneer ik nu nieuwe collega's zie worstelen, denk ik automatisch terug aan mijn eerste jaren en weet precies hoe ze zich voelen. We zijn met een hele groep jonge collega's die allemaal rond de zelfde tijd gestart zijn en we helpen die nieuwe collega's dan ook vaak. BEHALVE collega's die de waarheid niet onder ogen durven te zien en glashard ontkennen dat ze het niet geregeld krijgen in de klas. Klinkt misschien hard, maar als een aantal collega's ziet dat de bankjes door het lokaal vliegen, de collega daar op aanspreken en hulp/tips aanbieden, en die collega zegt dan keihard dat er niks aan de hand is - dan verlies je 'ons' respect meteen.quote:Op zondag 28 januari 2007 10:53 schreef thaleia het volgende:
Als ik nu terugdenk aan mijn eerste twee jaar voor de klas, dan denk ik: "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal van leerlingen heb gepikt?" c.q. "hoe is het mogelijk dat ik dat allemaal heb laten gebeuren?" Er gebeurden toen dingen in klassen die nu echt ondenkbaar zijn geworden. Toch ging het nooit zover dat een leerling echt iets gemeens zei of deed, of dat ze collectief de klas uitliepen of mij huilend aan het wegrennen kregen (en geloof me, die dingen komen wel voor). Ergens voelde ik ook in die beginjaren al wel dat de leerlingen bij mij zoiets hadden van: "eigenlijk is ze wel tof, ze bakt er alleen nog totaal niks van qua orde".
Inderdaad. Ik las toevallig in het Schooljournaal (van de CNV, weet niet of iemand van jullie dat ook toevallig leest), een citaat van een docent: "Leerlingen willen over het algemeen niks, behalve keet schoppen". Dan denk ik: 'vent, waar héb je het over?'.quote:degenen bij wie het niet goedkomt zijn degenen die zich op geen enkele manier kunnen verplaatsen in de leerlingen, en ze alleen maar zien als een lastige troep figuren die per definitie van kwade wil zijn.
Helemaal mee eens! Ik ga vaak in de praktijk-afdelingen kijken als ik een tussenuur of zo heb. De leerlingen vinden dat leuk als je belangstelling toont (want dat doet bijna niemand). En dat merk je daarna ook in je eigen lessen. Of gewoon eens over iets anders praten aan het einde van de les, dan alleen maar de lesstof. Hoe was het weekend, bijvoorbeeld. Dan merken ze dat jij ook maar een mens bent met interesses, en niet iemand die hen het leven zuur wil maken.quote:Klein tipje: probeer veel mee te gaan met buitenschoolse activiteiten, ga kijken als een klas een toneelopvoering doet, of achter een kraam staat voor een goed doel, of tegen een andere klas voetbalt. Dan maken zij niet alleen mee dat jij best een toffe figuur bent die belangstelling voor hen toont en keihard langs de lijn staat te juichen, maar jij maakt ook mee dat zij anders (veel leuker!) kunnen zijn dan ze tot nu toe in het lokaal waren
Als ik dat zou moeten doen kan ik net zo goed stoppen. Ik wil juist het onderwijs in om op deze manier met jongeren te werken. Zo veel vertrouwen uitwisselen dat ze me gaan vertellen over hun problemen thuis, of hun grote liefde of whatever.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ja, kan ik me erg goed voorstellen. Soms denk ik wel eens: ik ga expres afstand houden, maar ik weet gewoon dat me dat niet lukt.
Kun je dan niet beter jongerenwerker o.i.d. worden?quote:Op maandag 29 januari 2007 17:28 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Als ik dat zou moeten doen kan ik net zo goed stoppen. Ik wil juist het onderwijs in om op deze manier met jongeren te werken. Zo veel vertrouwen uitwisselen dat ze me gaan vertellen over hun problemen thuis, of hun grote liefde of whatever.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |