abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 augustus 2004 @ 12:46:07 #1
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21554545
Deel 1: [Centraal] (Aanstaande) Docenten

Oke, dan gaan we hier weer verder. Dit is het topic voor Fok!-ers die leraar zijn, op de lerarenopleiding zitten, of die leraar willen worden.
quote:
Op woensdag 25 augustus 2004 23:41 schreef Silmarwen het volgende:
VMBO of HAVO/VWO lijkt mij namelijk enorm verschillend. Eerder in dit topic zag ik een mooie uitspraak hierover die ik zeer passend vind. Dat je vmbo'ers meer moet motiveren en dat er in de havo/vwo groepen weer meer wat diepgang zit qua theorie. Het lijkt me leuk dit te combineren.
Het is allebei hartstikke leuk ja, maar het motiveren is niet direct het "leuke" aan VMBO-ers. Ze zijn gewoon hartstikke spontaan, en als je hun respect hebt, doen ze álles voor je. Mensen van havo en atheneum zijn meestal wat gereserveerder - niet dat dit een negatief punt is. Ik zal een voorbeeldje geven: een leerling was een beetje rumoerig, dus ik had die even stevig de wacht aangezegd in de les. Naderhand loop ik naar de docentenkamer, komt-ie naast me lopen: "Meneer? Sorry hè, dat ik vandaag zo vervelend was, het was eigenlijk niet m'n bedoeling". Je kunt gewoon heerlijk met die leerlingen flauwekul uithalen. Op ons survivalkamp was er een rustpunt langs een riviertje... Uiteindelijk stond ik tot m'n knieën in het water een watergevecht te houden.

De combinatie vmbo/vwo is wel aardig ja. Ik heb het zelf een jaar gedaan, en het enige nadeel wat ik zag was dat ik bij vmbo alles opeens "te moeilijk" aan het uitleggen was, en bij vwo had ik de neiging om alles "te simpel" uit te leggen. De afwisseling was wel heel fijn.
.
  donderdag 26 augustus 2004 @ 13:14:34 #2
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21555116
Tvp
pi_21560910
Ik ga volgende week weer beginnen met school en stage. Heb er wel zin in. Laatste jaartje.
(verkapte terugvindpost )
Lekker douchen!
pi_21566765
Nog heel even en dan begin ik! Woei!
Mon 'en!
  donderdag 26 augustus 2004 @ 23:02:47 #5
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21568002
quote:
Op donderdag 26 augustus 2004 22:08 schreef bloempjuh het volgende:
Nog heel even en dan begin ik! Woei!
Gezellig!
.
pi_21572211
Ik heb op mijn tweede schooldag al een fout gemaakt die de sectie ruim 100 euro kost. Lekker begin Mijn sectiegenoten weten dat overigens nog niet
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 11:46:36 #7
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21575399
Controleren jullie ook op spelling. En dit is meer een vraag voor de docenten die geen taal geven.

Dus zou je als geschiedenis docent op taalfouten letten?
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 11:58:45 #8
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21575633
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 11:46 schreef Silmarwen het volgende:
Controleren jullie ook op spelling. En dit is meer een vraag voor de docenten die geen taal geven.

Dus zou je als geschiedenis docent op taalfouten letten?
Ik wel, maar ik ben een taalpurist

Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 12:08:45 #9
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21575833
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 11:58 schreef Christine het volgende:

[..]

Ik wel, maar ik ben een taalpurist

Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Ik ben een ramp in talen en spelling is bij mij niet het sterkste punt. Ik maak zelf geregeld spelfouten en bij de opleiding hoef ik geen Nederlands te doen. Dus ik zie die fouten meestal niet.
pi_21576378
Ben geen leraar, maar geef soms bijles. Mag ik dan ook wat zeggen ?
Bij natuurkunde zijn de docenten nogal es een regelrechte ramp. Zelfs de tentamens bevatten soms echt de meest belachelijke spelfouten. En dat terwijl mijn eigen spelling niet eens zo goed is...(fout met een v enzo....)
-
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 12:45:24 #11
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21576506
Ik vraag me af of het belangrijk is als docent.

Want dit zou betekenen dat iemand met dyslexie nooit zou kunnen lesgeven, terwijl diegene misschien wel een wiskunde virtuos is.

Ik had op het mbo een dyslectische docent. Ze gaaf communicatie wetenschappen (hoe praat je met clienten etc) en ze was enorm goed, alleen maakte ze de gekste spelfouten op het bord. Ze vertelde meteen hoe en wat en dat ze dus vaak spelfouten maakte en dat ze ons er nooit op zou beoordelen.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 13:10:53 #12
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21577065
Ik geef een taal (geen Nederlands), en ik streep meestal de Nederlandse spelfouten aan. Alhoewel ik het ook weer een taak vind voor het vak Nederlands. Met dyslectische leerlingen hou ik altijd rekening - ik zie hoeveel moeite het hen kost om een woord fatsoenlijk op papier te krijgen.

Waar ik NIET tegen kan, en wat ik dan ook wél vaak aanstreep, zijn fouten en uitkraamsels als deze:

"ik loopt owk naar sgool"
"ik vond die text eik wel kicksy-wicksy"
"ofsow"
Dat chattaal gebruik, kijk - dat doen ze maar als ze aan het chatten zijn, maar wanneer ze een toets maken of iets dergelijks, dan nemen ze maar de moeite om het woord voluit te schrijven.
quote:
Ik vind dat je als leraar je leerlingen goed moet onderwijzen, en dat je ze dus ten alle tijden moet wijzen op spelfouten of incorrect taalgebruik.
Daar geef ik je gelijk in.
quote:
Bij natuurkunde zijn de docenten nogal es een regelrechte ramp. Zelfs de tentamens bevatten soms echt de meest belachelijke spelfouten.
Dat moet niet kunnen, vind ik ! Wat ik vroeger op de middelbare school wel eens deed was de fouten op het proefwerk verbeteren.
quote:
Ik vraag me af of het belangrijk is als docent.
Want dit zou betekenen dat iemand met dyslexie nooit zou kunnen lesgeven, terwijl diegene misschien wel een wiskunde virtuoos is.
Iemand met dyslexie zou zeker les kunnen geven hoor! Als je echt zou moeten schrijven, zou je eventueel met sheets kunnen werken (die je van tevoren met de spellingscontrole hebt nagekeken), en anders kun je best zeggen dat je dyslectisch bent. Ik denk niet dat de leerlingen er een probleem van zouden maken, die van mij niet in ieder geval. Die zouden je wel helpen, zo van: "Uhm.. moet dat niet met een V?" (oid).
.
  vrijdag 27 augustus 2004 @ 13:47:28 #13
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21577887
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2004 13:10 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik geef een taal (geen Nederlands), en ik streep meestal de Nederlandse spelfouten aan. Alhoewel ik het ook weer een taak vind voor het vak Nederlands. Met dyslectische leerlingen hou ik altijd rekening - ik zie hoeveel moeite het hen kost om een woord fatsoenlijk op papier te krijgen.

Waar ik NIET tegen kan, en wat ik dan ook wél vaak aanstreep, zijn fouten en uitkraamsels als deze:

"ik loopt owk naar sgool"
"ik vond die text eik wel kicksy-wicksy"
"ofsow"
Dat chattaal gebruik, kijk - dat doen ze maar als ze aan het chatten zijn, maar wanneer ze een toets maken of iets dergelijks, dan nemen ze maar de moeite om het woord voluit te schrijven.
[..]

Daar geef ik je gelijk in.
[..]

Dat moet niet kunnen, vind ik ! Wat ik vroeger op de middelbare school wel eens deed was de fouten op het proefwerk verbeteren.
[..]

Iemand met dyslexie zou zeker les kunnen geven hoor! Als je echt zou moeten schrijven, zou je eventueel met sheets kunnen werken (die je van tevoren met de spellingscontrole hebt nagekeken), en anders kun je best zeggen dat je dyslectisch bent. Ik denk niet dat de leerlingen er een probleem van zouden maken, die van mij niet in ieder geval. Die zouden je wel helpen, zo van: "Uhm.. moet dat niet met een V?" (oid).
Msn taal vind ik zo ie zo walgelijk en als ik dat zou binnenkrijgen zou het met dezelfde vaart weer terug gegeven worden aan de desbetreffende leerling met de vraag of het nu in het Nederlands mag.

Ik ben hetw el eens met verbeteren alleen kun je er wel een streep bijzetten, maar zo leer je niet van de fout, want wat doe je fout. En om er nu een hele uitleg bij te zetten.

Ik vind het maar een lastig onderwerp.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 13:53:39 #14
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_21597673
Ah, weer een nieuw topic. TVP.
pi_21597815
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:04:46 #16
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_21597875
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 14:01 schreef thaleia het volgende:
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
Dat doen onze leraren ook en ik heb het idee dat het vrij goed helpt idd. Veel klasgenoten hebben dat dan ook echt nodig hoor.. Hoe vaak ik wel niet 'ik wordt' tegenkom, *ril*.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 14:50:33 #17
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21598764
quote:
Op zaterdag 28 augustus 2004 14:01 schreef thaleia het volgende:
Ik geef ook een taal, geen Nederlands, en ik verbeter in proefwerken alle d/t fouten e.d., maar reken ze niet. Dat doen ze maar bij Nederlands. Ik streep ze wel aan: hoe vaker je erop gewezen wordt dat "ik wordt" fout is, hoe groter de kans dat je het een volgende keer wel goed doet.
Precies. Ik heb zelf ook een half jaar Nederlands gegeven, als vervanging, en ondanks dat er in de methodes toch aandacht aan besteed wordt gaat het nog steeds mis. Laksheid van de leerling?
.
  zaterdag 28 augustus 2004 @ 15:40:57 #18
593 sjak
Juffie Bloem
pi_21599547
Oh gelukkig ik ben niet de enige, als je ziet wat een spelfouten mijn HBO-leerlingen maken
Ik wijs ze erop en vind ook absoluut dat ze ze moeten verbeteren in hun verslagen. Ik heb iemand wel eens een verslag teruggegeven dat ik niet wilde nalopen voor de spellingscontrole erover heen was gegaan (voorberijd/ik vindt/ hij vondt archhhhhh). Helaas doet de spellingscontrole nog niet veel aan grammatica.
Lekker douchen!
  maandag 30 augustus 2004 @ 13:25:05 #19
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21637613
Hm, ik lees dit vandaag in "The Sun". Zou misschien een oplossing kunnen zijn..
quote:
No marks if you can't spell

SCHOOLKIDS who litter exam papers with bad spelling will lose marks in a crackdown on sloppy English. Pupils will also be expected to show a basic grasp of the rules of grammar and punctuation in all written essays. Those who do not will be barred from a top grade. The blitz will be unveiled in a review of exams due in October by ex-chief schools inspector Mike Tomlinson.

Trendy teachers have turned a blind eye to spelling mistakes to focus on pupils’ creative ability. And examiners are banned from penalising basic errors — even in English papers. But Education Secretary Charles Clarke yesterday called for action. (....) Last week bosses revealed they are spending BILLIONS of pounds on catch-up lessons for school-leavers who cannot do simple sums or spell everyday words. A source close to Mr Tomlinson’s review said yesterday: “Business wants kids able to start work without having to learn to speak and write English properly.”

GCSE examiners have expressed dismay at having to give full marks to pupils who break every rule in the book. One said: “I was told explicitly and unambiguously I was to mark only the ideas expressed and not the way in which ideas were expressed.”
In het kort: wanneer de leerlingen spelfouten maken of grammatica onjuist toepassen, worden daar punten voor afgetrokken.
.
  maandag 30 augustus 2004 @ 13:38:29 #20
36304 Christine
Da's toch ideaal?!
pi_21637915
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 13:25 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Hm, ik lees dit vandaag in "The Sun". Zou misschien een oplossing kunnen zijn..
[..]

In het kort: wanneer de leerlingen spelfouten maken of grammatica onjuist toepassen, worden daar punten voor afgetrokken.
Wel jammer voor de leerlingen die echt problemen hebben met spellen, zoals kinderen met dyslectie.
pi_21639230
tvp'tje
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  maandag 30 augustus 2004 @ 17:02:09 #22
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_21641817
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 13:38 schreef Christine het volgende:
Wel jammer voor de leerlingen die echt problemen hebben met spellen, zoals kinderen met dyslectie.
Uhm.. ik ga er vanuit dat elke weldenkende docent, of dat nu in Nederland is of in Engeland, heus wel rekening zal houden met dyslectische leerlingen. Ik denk dan ook dat deze maatregel niet helemaal voor deze leerlingen geldt.
.
  maandag 30 augustus 2004 @ 17:11:25 #23
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21641963
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 17:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Uhm.. ik ga er vanuit dat elke weldenkende docent, of dat nu in Nederland is of in Engeland, heus wel rekening zal houden met dyslectische leerlingen. Ik denk dan ook dat deze maatregel niet helemaal voor deze leerlingen geldt.
Dan nog. Je hebt ook leerlingen die simpel weg een ramp zijn in taal (like me), die zou je dan bij nog meer vakken lage cijfers moeten gaan geven omdat ze simpelweg meer beta zijn? Ik vind dat niet eerlijk.

In mijn ogen is het al niet eerlijk verdeeld. Je moet nu al 4 talen leren terwijl je (tot je vakkenpakket keuze) maar 3 echt wiskundige vakken heb. Wiskunde, natuurkunde en economie. Scheikunde is meer logisch denk werk i.p.v. rekenwerk en economie is de eerste jaren ook meer macro en dus niet al te veel rekenwerk.

Mensen die dus echte beta's zijn hebben problemen met de alpha vakken. Zo zou ik bijna zijn blijven zitten omdat ik voor Frans en Duits maar een 5 had (na bijles) maar voor wis schei en natuurkunde wel ruime negens had. Die ruime negens had ik kunnen vergeten als er ook nog eens op spelling gelet werd.

Gelukkig heb ik veel geoefend met taal en gaat het nu redelijk. Ik heb ook een half jaar de pabo gedaan waar je een 7 moest halen voor spelling, grammatica en rekenen. Grammatica en rekenen was geen probleem maar voor spelling kwam ik niet verder dan een ruim zesje. Natuurlijk is het logisch dat je als basisschool docent goed moet kunnen spellen en daarom was de pabo ook niet voor mij. Terwijl ik weet dat ik goed kan lesgeven. Daarom ben ik zo vreselijk blij dat ik met dit vak niet afgerekend word op mijn spelling en wil ik dat mijn leerlingen ook niet aan doen.

Je mag van mij fouten aankruisen en verkeerde zinsbouw vebeteren. Dat zou ik zelf ook doen. Maar om daar nu punten voor af te trekken buiten de taal vakken, vind ik simpelweg niet eerlijk. Je kunt bij de talen immers nooit punten af trekken omdat je slecht bent in wiskunde.
pi_21641970
Ikzelf ben niet echt leraar, maar wel aanstaand jaar studentenassisten bij 2 eerstejaars vakken.
Ben benieuwd of ik het voor elkaar krijg om electromagnetisme uit te gaan leggen aan studenten
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_21643743
Ik moest dus vandaag op intro-dag en daar vertelden ze me doodleuk dat ik vanaf vandaag al school heb; terwijl ik de rest van de week nog moet werken! Slechte communicatie weer..
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')