abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 31 januari 2007 @ 21:54:58 #201
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
  woensdag 31 januari 2007 @ 22:04:12 #202
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45865617
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 21:44 schreef teigan het volgende:
Hardstikke leuk TSE..

Is het nou een opluchting dat je daar weg bent?
En begin je morgen gelijk op je nieuwe school?
Enerzijds een opluchting, omdat ik trots op mezelf ben dat ik de beslissing heb genomen. Het was héél zwaar om op deze school te werken; 'moeilijke' doelgroep en een zeer slechte school (op 6 van de 8 punten onvoldoende beoordeeld...)
Anderzijds ga ik veel dingen heel erg missen, zoals de leerlingen en de vrijheid die ik er had.

Toch heb ik heel bewust gekozen een stap terug te doen. Dit was mijn eerste (onbevoegde) onderwijs baan, en ik was er meteen mentor (van 20 lln waarvan 18 lwoo en een aantal jeugdzorg/reclassering'klanten'), vakgroepvoorzitter en stagecoordinator.

Op mijn nieuwe school ben ik docente. Core business!!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 20:59:51 #203
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45925440
Wel leuk om die cadeautjes te zien
.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:05:18 #204
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45925611
Vandaag mijn eerste lessen gedraaid op de nieuwe school. Wat een verademing!

Voor het eerst in mijn onderwijscarriere heb ik echt les kunnen geven. Geen gezeur of getouwtrek over pennen, petten, boeken, jassen, etuis, mp3-spelers, tassen, telefoons, enz, enz, enz. Om de hele simpele reden dat deze zaken gewoon standaard in orde zijn. Je begrijpt, er ging een wereld voor mij open. Aan het einde van vandaag -ondanks de heftige week en het feit dat het vrijdag was- had ik gewoon energie over!
  vrijdag 2 februari 2007 @ 21:06:01 #205
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_45925642
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 20:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:

Wel leuk om die cadeautjes te zien
De taart staat op de vorige pagina
  vrijdag 2 februari 2007 @ 22:05:22 #206
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_45927648
Wauw TSE, wat zal jij je trots hebben gevoeld. Leuk hoor voor je!
En succes op je nieuwe school!

Ik begin maandag aan mijn nieuwe stage. Na 3 onderbouwstages op grootstedelijke basisscholen nu eens een plattelandsschooltje en dan nog een groep 7&8 ook. Ik heb er echt zin in!
Life is what you make it.
  vrijdag 2 februari 2007 @ 23:03:55 #207
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45929717
Fijn dat het zo goed bevallen is!
.
pi_45930988
* zonnestraaltje zich afgelopen woensdag uitgeschreven heeft.

Met pijn in mijn hart weliswaar, want ik vond de opleiding hartstikke leuk! Maar, het ging gewoon niet lekker, had erg veel last van faalangst. Ga nu werken voor 'n paar jaartjes (weet nog niet precies) en dan over een paar jaar in september weer beginnen. Waarsch. gewoon weer lerarenopleiding Nederlands, of misschien pedagogiek. We zien wel. Blijf hier wel meelezen, denk ik.


Ps, TheSilentEnigma, wat geweldig, al die cadeau's! Wat moet je je super hebben gevoeld!
  zondag 4 februari 2007 @ 15:34:37 #209
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45973133
Pff.. zijn jullie ook zo bezig met de vernieuwde onderbouw en projecten maken? Laatst weer een cursus er over gehad. Driekwart van de docenten op school heeft zijn bedenkingen er over, terwijl het kwart dat wel projecten wil doen, ook nog wel twijfels heeft. Ik zie op zich het nut er wel van in, meer samenhang tussen de vakken, en met die leerdomeinen zie ik ook nog wel zitten, maar het zou ook eens fijn zijn als je *tijd* kreeg om al die projecten te maken. Daar zit hem juist het probleem en het gevaar. Volgens mij gaan nu veel docenten projecten maken om maar een project te hebben. En of het allemaal een leeropbrengst heeft, is een tweede. Evaluaties? Daar hebben ze geen tijd voor. Ondertussen glijdt de directie zowat van de stoel af als ze weer "een project" heeft gezien dat er mooi uitziet. Ja, het ziet er mooi uit, maar hebben de leerlingen er wat aan gehad? Veel stress op school, stuk of 8 docenten die overspannen zijn (er heerst een beetje een sfeer van: "er is iets mis hier").. maar ja.. we gaan maar door he

Ondertussen bakt de lieve mevrouw Duits waar ik het al eerder over had, er nog steeds niks van in mijn mentorklasje. Kinderen klagen steen en been, en tegen mij zegt ze dat er niks aan de hand is, behalve dat de klas "af en toe een beetje druk is". Ah, "beetje druk", zo kun je het ook noemen ja. Heb nu de afdelingsleider maar eens er op afgestuurd. En ondertussen in de docentenkamer de "uiterst geïnteresseerde" collega die de wijsheid in pacht heeft uit hangen. Daar kan ik gewoon op schieten. Collega zit een werk na te kijken. "Ah, is dat het werk van 2B? Ja, écht leuke klas he. Ach, Martijn een onvoldoende zie ik? Ja, ik had hem laatst in de les nog gezegd dat hij toch écht beter zijn best moest gaan doen". Dan denk ik: SLUIT JE HOOFD... EN SNEL! Je moet haar eigenlijk gewoon es *zien*... mja..
.
pi_45973585
Hahaha, ja dat zijn de ergsten, er is bij ons 1 nieuw meisje dat nog erg onzeker is en heel erg open in de docentenkamer vertelt over de problemen die ze met een bepaalde klas heeft, en er is een mevrouw die ervan overtuigd is dat het allemaal fantastisch gaat in haar klassen (volgens mij is het niet eens grootspraak, volgens mij denkt ze het ECHT) en intussen klagen leerlingen en ouders steen en been en had de afdelingsleider nog nooit zulke rampzalige resultaten van een leerlingenquete gezien. Dat eerste meisje gaat het wel redden, die vindt dat ze nog veel moet leren en werkt daar hard aan. Voor die tweede dame is de schoolleiding inmiddels bezig een dossier samen te stellen om zo sterk mogelijk te staan als ze d'r straks moeten ontslaan (door omstandigheden heeft zij geen gewoon tijdelijk contract voor het eerste jaar).

Da's trouwens ook nogal wat zeg, zo'n dossier, als ik zie wat voor dingen er dan allemaal worden aangegrepen om straks 'tegen haar te gebruiken' dan denk ik "op die gebieden maak ik er ook nogal eens een potje van". Ik gooi bijv. vaak rustig een lesplanning totaal om omdat het ineens in me opkwam dat we eigenlijk ook weleens iets anders zouden kunnen gaan doen en hou me dus niet aan de studiewijzer. Ik behandel soms een bepaald hoofdstuk op een heel andere manier dan binnen onze sectie gangbaar is. Ik hou me soms niet aan de standaard normering omdat een leerling een wel heel prachtig creatief antwoord heeft gegeven of omdat ik vind dat ik in klas A minder tijd heb gehad om iets uitvoerig te behandelen dan in klas B.

Dat zijn allemaal normale dingen van flexibiliteit en ik vind het GOED dat ik het doe hoor, maar op het moment dat een schoolleiding van je af wil worden dat soort dingen dus wel allemaal aangegrepen. Maar goed, je moet natuurlijk op andere terreinen wel heel veel verprutst hebben om het zover te laten komen dat een schoolleiding echt actief van je af wil. Een docent die gewoon goed functioneert en goodwill heeft bij collega's en leerlingen zal nooit op bovengenoemde dingetjes worden gepakt.
pi_45973708
TSE, wat enorm leuk die afscheidskadootjes van je leerlingen! Kan me voorstellen dat je er heel blij mee was

Schanulleke, succes op het platteland Dat lijkt mij nou ook zo heerlijk, gewoon een rustig gymnasiumklasje op een scholengemeenschap, 6 leerlingen die Grieks gekozen hebben ofzo, en dan in zo'n gehucht waar de kinderen nog netjes en beleegd zijn...

Zonnestraaltje, jammer dat je gestopt bent, maar ik kan me ook voorstellen dat het je oplucht nu. Wie weet over een paar jaartjes!

Wij proberen op school zo min mogelijk mee te doen aan allerlei vernieuwingen. Niet om ouderwets en star te doen, maar gewoon omdat we het allemaal geen verbetering vinden. Op de open dag kregen we ook veel vragen van ouders en kinderen die juist op zoek zijn naar een klassieke school. Ik vind het allemaal wel best, ik ga nergens meer enorm m'n best voor doen want ik wil er gewoon echt weg. Doe m'n best met solliciteren, want ik wil niet zo'n negatief mens worden dat járen roept dat ze weg wil en nooit écht gaat, maar het schiet allemaal nog niet zo op.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_45974203
En je wilt het onderwijs uit of niet imago? Waar solliciteer je allemaal op?

Onze school staat ook niet vooraan te trappelen om mee te doen aan allerlei vernieuwingen maar misschien is dat juist een nadeel: tegelijkertijd wil men nl. wel de inspectie tevreden stellen en moet het dus allemaal op papier wel doorgevoerd worden maar we gaan er vooral niet echt iets van proberen te maken. Dan krijg je dus wat Baba ook beschrijft: gebakken lucht projecten, niet de tijd gehad om er iets fatsoenlijks van te maken maar hey, we kunnen aan de inspectie WEL laten zien dat we projecten hebben he. Dat zijn dus dingen waar zowel leerlingen als docenten niet blij van worden en ik vind dat halfslachtige gedoe echt triest: maak een keuze denk ik dan, ofwel dat je je als school geen reet aantrekt van de inspectie en van Den Haag/Zoetermeer en gewoon je eigen ouderwetse plan trekt, ofwel dat je wel meegaat in de vernieuwingen maar ga er dan ook voor en maak er iets van.

Volgens mij zijn er echt veeeeeel scholen waar het zo'n halfbakken toestand is zoals bij ons: op papier ziet het er mooi uit, maar in werkelijkheid.....
  zondag 4 februari 2007 @ 16:51:52 #213
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_45975695
quote:
Op zondag 4 februari 2007 15:48 schreef thaleia het volgende:
Ik gooi bijv. vaak rustig een lesplanning totaal om omdat het ineens in me opkwam dat we eigenlijk ook weleens iets anders zouden kunnen gaan doen en hou me dus niet aan de studiewijzer. Ik behandel soms een bepaald hoofdstuk op een heel andere manier dan binnen onze sectie gangbaar is.
Dat doe ik ook. Ik vind dat best je eigen creativiteit aangesproken mag worden als je les aan het geven bent. Ik heb ook collega's in mijn sectie die volgens mij zo creatief als een bezemsteel zijn en alles zoveel mogelijk samen en in overleg willen doen. Daar word ik helemaal wild van. Ik doe het op mijn eigen manier.
quote:
Maar goed, je moet natuurlijk op andere terreinen wel heel veel verprutst hebben om het zover te laten komen dat een schoolleiding echt actief van je af wil. Een docent die gewoon goed functioneert en goodwill heeft bij collega's en leerlingen zal nooit op bovengenoemde dingetjes worden gepakt.
Inderdaad. Maar als de directie al zegt dat de leerling-enquêtes waanzinnig slecht waren ingevuld, dat zegt toch al genoeg. Normaal gesproken willen leerlingen die enquêtes nog al wat té positief invullen als ze je waarderen, maar als ze je in zulke enquêtes afmaken, dan is er écht wat mis. En zeker als zo'n mevrouw dan hoog van de toren blaast dat alles zo goed gaat. Ik zou dan gewoon eens onverwacht haar lokaal in lopen. Dan zie je meestal ook al veel. Op een locatie waar ik werk zijn veel ramen. Daar zie je dus álles. [Vreemd dat opeens mensen een doktersverklaring hebben dat ze niet meer op die locatie hoeven les te geven.... ]
quote:
Op zondag 4 februari 2007 15:52 schreef imago het volgende:
Schanulleke, succes op het platteland Dat lijkt mij nou ook zo heerlijk, gewoon een rustig gymnasiumklasje op een scholengemeenschap, 6 leerlingen die Grieks gekozen hebben ofzo, en dan in zo'n gehucht waar de kinderen nog netjes en beleegd zijn...
Ik zou binnen 10 minuten in slaap gevallen zijn
quote:
ik ga nergens meer enorm m'n best voor doen want ik wil er gewoon echt weg. Doe m'n best met solliciteren, want ik wil niet zo'n negatief mens worden dat járen roept dat ze weg wil en nooit écht gaat, maar het schiet allemaal nog niet zo op.
Succes met solliciteren Lijkt me echt niks om te moeten werken op een plaats waar het je niet bevalt. Ik heb een jaartje op een school gewerkt die me ook niet echt lag. Een jaar kan ik dan nog wel volhouden, maar het hadden er niet meer moeten worden. Leuke kinderen, maar de rest....
.
pi_46274837
Hebben (ex-)LIO's hier nog tips, ervaringen en dergelijke met betrekking tot derde- en vierdejaars LIO stage van lerarenopleidingen? Zoals bijvoorbeeld uren die er per week worden besteed aan dit soort stages, eventuele saliëring enzovoorts. Hier ben ik wel nieuwsgierig naar.
pi_46275004
ik ben wel LIO, maar dan eerstegraads...
Op de uni loop je het laatste jaar stage, je hebt een aanstelling van 0,25 fte op school, en daar krijg je ook naar betaald, dus zo'n 530 euro netto per maand...
Daarnaast ben je nog 0,25 fte bezig met voorbereiden, intervisie en dergelijke dingen..
De andere helft moet je aan je opleiding besteden..

hbo weet ik niet hoe het werkt..
Ik hoop dat je hier wat aan hebt iig..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_46324194
Jup, zeker behulpzaam. Bedankt!

Nog meer mensen met dergelijke ervaring?
  vrijdag 23 februari 2007 @ 20:30:05 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_46604804
*pfff... wat een stilte hier*

Maar wat die stages betreft: volgens mij is het nu zo dat studenten een bepaald aantal dagdelen op school aanwezig moeten zijn, of zoiets. In mijn derdejaars stage was ik gewoon de hele dag op school. Ik gaf zoveel mogelijk lessen en was daarnaast bezig met nakijkwerk en RT-werkzaamheden (ik liep toen stage op een VSO-school, echt geweldig). In mijn vierde jaar was mijn LIO-stage meteen een vervanging. Dus dat was dubbel. Kan me eigenlijk niet herinneren of er toen iets was met een bepaald aantal dagdelen dat je op school moest zijn. Ik gaf toen 12 uur les in de week. Stagebegeleider heeft 2 keer met me gebabbeld - een keer halverwege en een keertje aan het einde van de stage/vervanging. Zal er ook wel mee te maken hebben dat ik toen meteen het traject van de interne begeleiding op school doorliep, dus dan had je al genoeg intervisie. Wat de betaling betreft: 3 3e jaar kreeg ik niks betaald, 4e jaar kreeg ik gewoon betaald als een vervanger.
.
pi_46605661
Ik heb nu al twee stages gehad waarbij ik volledig zelf alle lessen draaide, maar niet echt betrokken was bij het gebeuren buiten de lessen. Ik ben wel bij vergaderingen geweest, maar geen echt actieve rol gehad. Ik betwijfel dan ook of ik wel klaar ben voor een LIO.
Mon 'en!
pi_46605895
Ik heb afgelopen week aan een studiedag meegedaan. Het was een sectieoverleg over de invulling van het nieuwe PTA. Ik heb gevraagd of het voor mij nuttig was om erbij te zijn, en mijn coach vond van wel.

Ik vond het ook leuk om het eens mee te maken, en ik heb mezelf ook laten horen...

Verder ben ik ook niet echt betrokken bij dingen buiten de lessen. Mijn school werkt met teams, en mijn klassen zijn over 3 teams verdeelt, en dat is niet te combineren. Toch ben ik laatst wel bij rapportenvergaderingen van 1 v.d. teams geweest, en aan het eind van het jaar woon ik ze gewoon alledrie bij..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_46606418
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:03 schreef teigan het volgende:
Ik heb afgelopen week aan een studiedag meegedaan. Het was een sectieoverleg over de invulling van het nieuwe PTA. Ik heb gevraagd of het voor mij nuttig was om erbij te zijn, en mijn coach vond van wel.

Ik vond het ook leuk om het eens mee te maken, en ik heb mezelf ook laten horen...

Verder ben ik ook niet echt betrokken bij dingen buiten de lessen. Mijn school werkt met teams, en mijn klassen zijn over 3 teams verdeelt, en dat is niet te combineren. Toch ben ik laatst wel bij rapportenvergaderingen van 1 v.d. teams geweest, en aan het eind van het jaar woon ik ze gewoon alledrie bij..
Bijwonen is ook niet zo'n probleem, maar die vergaderingen leiden..
Mon 'en!
  vrijdag 23 februari 2007 @ 21:20:39 #221
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_46606419
quote:
Op zondag 4 februari 2007 15:52 schreef imago het volgende:

Schanulleke, succes op het platteland Dat lijkt mij nou ook zo heerlijk, gewoon een rustig gymnasiumklasje op een scholengemeenschap, 6 leerlingen die Grieks gekozen hebben ofzo, en dan in zo'n gehucht waar de kinderen nog netjes en beleegd zijn...
Dank je! Tot nu toe, na drie stagedagen bevalt het heel goed. Alle twijfels die ik had over mijn eigen kunnen zijn opeens weg doordat ik nu eindelijk met een oudere groep werk. De lessen die ik geef worden beter beoordeeld dan ooit tevoren en mijn stagebegeleidster is enthousiast. Ook niet onbelangrijk, ze is een super rolmodel. Zoals zij met de leerlingen omgaat, zo sta ik er ook in.

Nooit meer onderbouw!
Life is what you make it.
  vrijdag 23 februari 2007 @ 21:24:05 #222
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_46606567
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben wel bij vergaderingen geweest, maar geen echt actieve rol gehad. Ik betwijfel dan ook of ik wel klaar ben voor een LIO.
Ah tuurlijk wel. Dat komt vanzelf wel, als je eenmaal helemaal zelfstandig bezig bent, hetzij als LIO, hetzij als startende docent. Toen ik pas met mijn vervanging/LIO bezig was, werd ik ook geacht om zinnige dingen te zeggen over mijn leerlingen. Da's in het begin best even wennen, ja.
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:03 schreef teigan het volgende:
Verder ben ik ook niet echt betrokken bij dingen buiten de lessen. Mijn school werkt met teams, en mijn klassen zijn over 3 teams verdeelt, en dat is niet te combineren. Toch ben ik laatst wel bij rapportenvergaderingen van 1 v.d. teams geweest, en aan het eind van het jaar woon ik ze gewoon alledrie bij..
Rapportvergaderingen en vooral leerlingbesprekingen zijn meestal erg nuttig om de achtergronden van leerlingen te leren kennen. Op mijn school werken ze ook met teams en soms best moeilijk om tussen de teams te schipperen, alhoewel ik vrijwel al mijn tijd steek in mijn 'eigen' team. Altijd heerlijk als ze alle vergaderingen van de verschillende teams bijna allemaal op hetzelfde tijdstip plannen
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:20 schreef bloempjuh het volgende:
Bijwonen is ook niet zo'n probleem, maar die vergaderingen leiden..
Welke vergaderingen moet jij leiden? De enige vergaderingen die ik leid zijn de besprekingen voor mijn mentorklas.
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 21:20 schreef Schanulleke het volgende:
Dank je! Tot nu toe, na drie stagedagen bevalt het heel goed. Alle twijfels die ik had over mijn eigen kunnen zijn opeens weg
Ah, kijk es aan! Veel plezier nog
quote:
Nooit meer onderbouw!
Zeg nooit nooit


Bericht op de FP: Vier tieners mishandelen leraar op schoolplein.

[ Bericht 10% gewijzigd door Baba-O-Riley op 23-02-2007 22:10:58 ]
.
pi_46609531
@ Baba: Ik weet nog niet precies, maar een van de competenties is dat ik moet bewijzen dat ik vergaderingen kan leiden..
Mon 'en!
  vrijdag 23 februari 2007 @ 23:18:35 #224
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_46610370
Ah okee..

"Okee, dan verklaar ik nu de vergadering voor geopend. Zijn er nog vragen voor de rondvraag?"
.
pi_46873932
Dag mensen, aan eenieder een beleefde en vriendelijke groet. Het is mij nog niet opgevallen dat dit topic bestond, uitstekend dus om mij even tussen jullie te mengen en direct maar veel vragen stellen door deze 1e jaars student lvo Engels.

Nadat ik geslaagd was voor de havo heb ik een nogal dom leven geleid, aangezien ik absoluut geen idee had wat voor studie ik zou willen gaan volgen of een flauw benul wat ik later zou willen worden, heb ik mij eigenlijk maar voor de eerste de beste hbo opleiding aangemeld. Dit omdat het een logisch gevolg is na de havo, een hbo opleiding te volgen. Ik had mij aangemeld voor de studie management, economie en recht. Hoewel de resultaten in het eerste en enige blok dat ik gevolgd had bevredigend waren, ben ik er echter mee gestopt omdat het mijn interesse totaal niet had. (had ik maar mijn p gehaald toen denk ik nu, oh oh wat zonde). Jammer van die keuze, maar ik stopte er dus mee.

Nog steeds niet wetend wat ik wou doen heb ik mij maar voor een tweede hbo studie aangemeld, namelijk hbo rechten. Ik was maar direct met de februari instroom meegegaan om maar weer zo snel mogelijk iets te doen. Met de instelling dat het toch eigenlijk niets was voor mij ben ik ermee begonnen. De eerste twee blokken ging het wel aardig maar uiteindelijk zakte het interesseniveau toch weer naar een dieptepunt. Ik bleef de studie maar volgen tot ik er uiteindelijk vorig jaar januari mee ben gestopt. Weer geen propedeuse gehaald.

Daarna heb ik een tijdje behoorlijk depressief thuis gezeten. Natuurlijk wel werken tussendoor (niemand houdt immers van luie mensen) om mij helemaal te fixen op wat ik nu wel zou gaan willen (inmiddels 20 jaar). Ik had mij bijna aangemeld bij de marechaussee, hoewel dit mij oprecht een leuke baan leek, en nu nog steeds, heb ik mij niet aangemeld omdat ik het niet aantrekkelijk vond dat er kans was om met mijn 35e uit de laan gestuurd te worden. Dus keek ik weer verder.

En toen kreeg ik ineens een ingeving, Engels. Engels heb ik altijd al een leuke taal gevonden, heb er altijd veel mee gedaan, lees sinds mijn 12e boeken in het engels en was, toen ik er zo ineens aan terug dacht, altijd het vak waar ik het meeste plezier uit heb gehaald op school. Ik heb toen een college bijgewoond met een vriend van mij aan de universiteit Groningen en ik was meteen verkocht. Ik wou mijn hbo propedeuse halen en dan studeren aan de universiteit.

Een aangename vooropleiding leek mij LVO Engels. Hoewel ik eerst absoluut niets, maar dan ook niets wou weten van leraarschap toen ik net van de havo af kwam, leek het mij opeens wel leuk. Ik begon er over na te denken en bedacht mijzelf dat het eigenlijk best wel eens heel veel leuker kon zijn dan andere banen. Ik ben met de opleiding begonnen en dit blijkt nu ook nog eens zo te zijn. Mooi dus, eindelijk een doel voor ogen en ik moet zeggen dat het echt zo ontzettend fijn voelt om eindelijk iets voor ogen te hebben wat ik nu wil.

Alleen op het moment zit ik nog met wat erg grote twijfels. Ik ben nu al 21 jaar oud en zit nu nog maar in het eerste jaar hbo. De opleiding zelf vind ik matig, het is wel genoeg om tweede graads docent te worden, alleen ik wil meer. Afgelopen weken ben ik een paar keer op universiteiten geweest om colleges te volgen en ik vond het echt helemaal geweldig. Per week twee boeken lezen om daar dan mooi op in te gaan, docenten die de volle 2 uur bijna benutten om les te geven, iets wat ik op het hbo best mis. Denk nu vooral niet dat ik hbo te laag vind en naar de uni wil omdat het een uni is, de vakken die worden aangeboden spreken mij gewoonweg veel meer aan alsmede de instelling denk ik. Veel van de klasgenoten waarmee ik nu moet samenwerken doen het omdat zij docent willen worden, ik doe het omdat ik met engels bezig wil.

Alleen ik ben al 21 dus, ik zal nog steeds 21 zijn als ik met de universiteit zou beginnen, wat vinden jullie hiervan? Is zoiets nog wel goed te doen? Is het goed te combineren met eventuele bijbanen? En zou ik met mijn bachelor van de uni al een aardig zakcentje kunnen binnenhalen? Of zou ik dan nog bij een ander bedrijf wat moeten binnenhalen? Ik hoop dat ik mij teveel zorgen maak want ik zit er best wel mee eigenlijk, zal wel komen door al die weggegooide jaren dat eraan vreet.
pi_46873988
Hee, jij zegt ik ben 'al' 21, terwijl ik denk je bent 'pas' 21.

Na één jaar HBO Engels kun je volgens mij prima overstappen naar de universiteiten. Ben je gemotiveerd en denk je dat je het niveau aankan, ga er dan voor. Bovendien is het echt zo dat je met een universtaire graad meer mogelijkheden hebt dan met HBO Engels. Ik zou dan wel voor een master gaan en niet 'alleen' een bachelor.
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog (Gummbah)
  zaterdag 3 maart 2007 @ 12:45:17 #227
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_46874196
Ben het helemaal eens met Zina.

Er zijn zat studenten aan de uni die nog ouder zijn dan jij wanneer ze beginnen. Een studie Engels duurt vier jaar (toegegeven, de meeste studenten doen er wel iets langer over), dus je zou ongeveer 25, 26 zijn wanneer je dan 'klaar' bent. Prima leeftijd om het onderwijs in te stappen, lijkt me.

Ik was 19 toen ik voor het eerst les ging geven, dat was erg leuk, maar bracht ook heus wel het een en ander aan problemen met zich mee.
Afrika Paprika
pi_46902691
Ik moet hier toch echt eens vaker lezen.
Zelf ben ik eerste jaars deeltijd (hbo lerarenopleiding Geschiedenis), en bezig met m'n tweede stage. Hoop volgend schooljaar m'n studie af te ronden.

Ik loop stage op een vmbo school (met ook een mbo afdeling) en geef in 2 klassen (2e klas) les in het vak Mens&Maatschappij. Tis thema onderwijs, en er zijn geen boeken voor 'mijn' vak. Dus we maken het lesmateriaal zelf. Of nouja, 'we'... Ik schrijf de lesbrieven, en mijn begeleidster kijkt ze na en dan gaan ze naar repro.
Leuke stage, vooral omdat ik zelf het lesmateriaal maak. Gaat wel veel tijd in zitten, maar het is heel leerzaam en staat natuurlijk ook leuk op je CV.
Heb twee klassen, en in eentje gaat het prima, en de andere is erg moeilijk. Gelukkig niet alleen bij mij, deze klas is geen 'groep'. Het zijn gewoon geen vriendjes van mekaar. De verwensingen over en weer, tegen elkaars stoel aantrappen, als ze langslopen iemand een tik geven... En bij de helft van de leerlingen is er thuis wel iets mis. Van gescheiden ouders tot gevangenis.
Tel daarbij op dat alle niveaus van het vmbo door elkaar zitten in één klas, en dan snap je dat het lesgeven soms best lastig is. Ben nu een week of 5 bezig, en ik krijg ze nog wel
Kleur buiten de lijntjes.
  zondag 4 maart 2007 @ 14:35:47 #229
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_46904679
quote:
Op zondag 4 maart 2007 13:21 schreef ilsepielse het volgende:
Ik moet hier toch echt eens vaker lezen.
Je mag ook best vaker posten
quote:
Dus we maken het lesmateriaal zelf. Of nouja, 'we'... Ik schrijf de lesbrieven, en mijn begeleidster kijkt ze na en dan gaan ze naar repro. Leuke stage, vooral omdat ik zelf het lesmateriaal maak. Gaat wel veel tijd in zitten, maar het is heel leerzaam en staat natuurlijk ook leuk op je CV.
Inderdaad. Het geeft me ook altijd voldoening als de leerlingen met plezier aan mijn opdrachten aan het werken zijn. En als het niet zo is, heb je weer verbeterpuntjes.
quote:
Heb twee klassen, en in eentje gaat het prima, en de andere is erg moeilijk. Gelukkig niet alleen bij mij, deze klas is geen 'groep'. Het zijn gewoon geen vriendjes van mekaar. De verwensingen over en weer, tegen elkaars stoel aantrappen, als ze langslopen iemand een tik geven... En bij de helft van de leerlingen is er thuis wel iets mis. Van gescheiden ouders tot gevangenis.
Da's wel heavy ja.
quote:
Tel daarbij op dat alle niveaus van het vmbo door elkaar zitten in één klas, en dan snap je dat het lesgeven soms best lastig is.
Dat hebben wij in leerjaar 1 en 2. Dan zitten basis, kader en TG bij elkaar. Aangezien kader/TG toch hetzelfde niveau is, is het inderdaad best moeilijk om te differentieren tussen basis aan de ene kant, en kader/TG aan de andere kant.
.
pi_46937782
Hallo allemaal!
Ik lees al een tijdje mee en zal vanaf nu misschien ook af en toe wat posten. Ik ga namelijk volgend jaar de master Nederlandse taal: educatie en communicatie volgen aan de UU. Of beter gezegd, ik ga waarschijnlijk een pré-master volgend die daar aan vooraf gaat. Ik heb namelijk een bachelor Taalwetenschap, dus sluit niet helemaal aan.
Wat ik me een beetje af zat te vragen.. je hebt als docent niet echt mogelijkheden om na een tijdje iets anders te gaan doe in dezelfde richting, of wel? Er zijn voor zover ik me kan bedenken geen doorgroeimogelijkeden, toch? Nou vind ik dat op zich helemaal niet erg, maar ik kan me voorstellen dat als je twintig of dertig jaar voor de klas staat dat je dan toch een keer iets anders wil.. Zijn er dan een beetje mogelijkheden of niet?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_46943178
Naamah, wat ik zo hoor en zie om mij heen is dat een aantal docenten doorstroomt in het ontwerpen van onderwijs en dergelijke. Ze gaan bij bv. een APS werken. Wat mij nog wel leuk lijkt is doorstromen richting leerlingbegeleiding, decaan ofzoiets.. O ja, ook bij uitgeverijen werken docenten nog wel eens om boeken te ontwerpen..

Maar eerst dit maar eens afmaken, en dan zie ik wel verder..

Ik ben de hele vakantie aan het stressen geweest lijkt het wel. Gevolg, ik kom er weer eens moe en hopeloos in de put uit... Ik vind het echt vervelend, maar weet ook niet niet hoe ik het beter aan kan gaan pakken.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_47007464
Ik volg nu een snuffelstage aan een middelbare school en moet morgen m'n eerste les geven en ik vind het toch nog doodeng. Ik heb vooral moeite om die interactie met de kinderen op gang te krijgen. Nu geef ik morgen een stuk les over war poetry, dat is voornamelijk geschiedenis en achtergrondinfo over de dichters, en dus ebst saai en het is niet de bedoeling dat ik alleen maar aan het praten ben en ik kan geen interessante vragen bedenken waardoor de kids mee willen denken en leuk hun vingertjes opsteken of zo .
Tap tap tap
pi_47021689
Kun je niet iets met de gedichten doen van de dichters? Dan wordt het misschien al wat interessanter
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_47025951
Hebben jullie net Eenvandaag gezien? Was een reportage op over een vader, zoon, dochter, alledrie docent met hun visie op het nieuwe leren en dergelijke..

Ik vond het erg boeiend.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
  woensdag 7 maart 2007 @ 21:32:36 #235
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47031843
Niet gezien. Zal vast nog wel ergens online gezet worden, neem ik aan.
.
pi_47035510
Als iemand van jullie nog scholen in de Randstad weet die voor komend schooljaar een docente Klassieke Talen / KCV zoeken, dan houd ik me aanbevolen...

Een baan vinden buiten het onderwijs blijkt zo ongeveer onmogelijk te zijn. Nou ligt dat misschien ook wel aan mijn eisenpakketje: het moet leuk zijn én niet minder verdienen dan nu, dat schijnt te veel gevraagd te zijn. En als ik dan een vacature zie die me leuk lijkt, willen ze mij niet.

Mocht ik inderdaad vóór het nieuwe schooljaar geen andere baan kunnen vinden, wil ik op z'n minst weg bij de huidige school. En dan wil ik op een nieuwe school ook echt wel weer m'n best doen om er iets van te maken, want in principe vind ik lesgeven gewoon leuk, en is het tenminste iets dat ik kan Maar m'n huidige school ben ik zo enorm zat, daar wil ik echt niet langer blijven dan strikt noodzakelijk.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_47036045
Herkenning! Ik hoef ook niet koste wat kost weg uit het onderwijs, en ga deze leuke baan dus inderdaad niet opgeven voor een kassajufbaantje bij een supermarkt, oid. Maar in "echte" banen in andere sectoren krijg ik vooralsnog geen voet aan de grond. Dat is hier ook een reden om uit het onderwijs weg te willen, want ik denk dat het alleen maar moeilijker wordt naarmate ik langer in het onderwijs blijf. Ik wil nu graag wat werkervaring opdoen in andere richtingen, zodat ik in de toekomst vrij kan kiezen of ik zin heb om les te geven, in plaats van dat ik wel moet omdat ik nergens anders aan de bak kom.

Ik zou me uitstekend vermaken als ik nu nog een jaar ga lesgeven, of nog twee, of nog drie. Maar als werkgevers al 'not impressed' zijn bij zeven jaar onderwijservaring, gok ik dat het mijn cv niet echt aantrekkelijker maakt als daar straks tien jaar staan. Vandaar dat ik toch wel graag iets anders wil nu, ook al vermaak ik me op zich nog opperbest.

Als ik niks anders vind (en die kans is hier net zo groot als bij jou) zou het weleens kunnen dat ik ook van school ga switchen. Mijn huidige school vind ik heerlijk, maar ik ga mezelf niet nog een jaar met mijn huidige volstrekt incompetente en bijzonder onprettige collega aandoen. In een kleine sectie (drie man) drukt zoiets echt een enorme stempel. Als deze dame een vast contract krijgt, ben ik weg
pi_47037093
Ik heb het idee dat de mensen die sollicitanten selecteren ook echt een flauw idee hebben wat het is om docent te zijn, en welke capaciteiten en competenties (blurg! ik word zo flauw van die woorden!) een docent in huis heeft. Ik heb in m'n CV zelfs een soort extra uitleg staan over mijn functie-inhoud, want ik krijg het idee dat ze denken dat ik een kleuterjuf ben ofzo.

En collega's kunnen inderdaad erg sfeerbepalend zijn. Ik heb enorm leuke collega's, het vaste groepje "jonge docenten" (oftewel iedereen die jonger is dan 40 ), maar ie-de-reen wil weg. Uit het onderwijs, naar een andere school, maakt niet uit, als we hier maar weg komen. Enorm jammer, want daardoor gaan ook bijna alle gesprekken over dat onderwerp, en dat is ook niet goed voor de sfeer

Volgens mij kom ik ook bijna alleen maar in dit topic langs als ik iets te klagen heb trouwens! Maar de leuke dingen die op m'n werk gebeuren hebben vooral met leerlingen te maken, en zijn zo specifiek dat ik ze niet hier kan navertellen i.v.m. herkenning. Het lucht wel heel erg op om hier af en toe m'n frustraties te kunnen uiten, jullie snappen me tenminste

[ Bericht 20% gewijzigd door imago op 07-03-2007 23:13:48 ]
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 8 maart 2007 @ 17:03:13 #239
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47058290
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 23:07 schreef imago het volgende:
Ik heb het idee dat de mensen die sollicitanten selecteren ook echt een flauw idee hebben wat het is om docent te zijn, en welke capaciteiten en competenties een docent in huis heeft
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor. Bij haar is het voortdurend een énorme puinhoop, op alle fronten. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt daar. Over een week of 2 is haar vervanging afgelopen, dus dan hobbelt ze weer vrolijk naar de volgende school. En de docent die terugkomt, kan puin ruimen. Ik heb ook wel eens iemand gehad die "een kei was in de VMBO bovenbouw". Nou, dat heb ik geweten. "Heel erg gericht op projectonderwijs", uhu... En zo kan ik nog wel even door gaan.
.
pi_47059149
Dat "een flauw idee" moet natuurlijk "geen flauw idee zijn", maar dat snapte je al

Ik doelde meer op mensen buiten het onderwijs die niet snappen dat ik heus wel meer kan dan lesgeven wanneer ik ook daadwerkelijk op een baan buiten het onderwijs solliciteer. Maar je hebt misschien wel gelijk dat ook binnen het onderwijs niet altijd even goed geselecteerd wordt
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  donderdag 8 maart 2007 @ 18:24:06 #241
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47061303
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 17:26 schreef imago het volgende:
Dat "een flauw idee" moet natuurlijk "geen flauw idee zijn", maar dat snapte je al
Uiteraard. En anders hebben we dit nodig, als het idee wat té flauw is..

.
pi_47068822
quote:
Op donderdag 8 maart 2007 17:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor.
Die collega-from-hell van me is aangenomen omdat ze zo'n enorme bagage had, allerhande studies en een promotie, enorm gestudeerd type. Jammer dat ze EN geen idee heeft hoe met dertienjarigen om te gaan, EN helemaal geen zin heeft om aan dertienjarigen simpele basisdingen uit te leggen.

Trouwens, imago, qua jonge docenten kan het wel anders. De meeste van mijn jonge collega's zijn enthousiast en gaan er echt voor. Superleuke lui over het algemeen, ik moet nog maar zien dat ik zulke collega's op een eventuele nieuwe werkplek ook weer vind
pi_47092964
Een klasgenootje van me (3e jaar lerarenopleiding) heeft sinds kort gewoon een baan. Een grotemensenbaan. En ik ben jaloers.
Mon 'en!
pi_47318460
Dat kan voor jou ook niet lang meer duren bloempjuh. Lerarentekort he, en het wordt de komende jaren alleen maar groter

Ik twijfel of ik op m'n huidige school moet blijven. Het werken met de collega die ik hierboven beschreef is een ware ramp en desondanks bestaat de kans dat de schoolleiding haar gaat houden om de simpele reden dat ze betwijfelen of ze iemand anders kunnen vinden voor mijn vak. Ik had eigenlijk voor mezelf uitgemaakt dat ik mezelf niet nog een schooljaar met haar ga aandoen en dacht dus: gaat zij, dan blijf ik, blijft zij, dan ben ik weg. Maar dat zul je altijd zien: net als je voor jezelf zo'n besluit hebt genomen loopt het ineens superlekker in al je klassen, is het met je andere collega's nog leuker dan het tot nu toe al was, etc etc.

Nouja. Ik wacht eerst maar even af wat de schoolleiding besluit. En pakt dat verkeerd uit, dan weet ik ook wel dat ik het op de drie andere scholen waar ik heb gewerkt net zo goed prima naar m'n zin had, dus ik verwacht op een nieuwe school ook snel weer m'n draai te vinden. En misschien heb ik daar dan nog minder reistijd ook

imago, nog aan het solliciteren? Je hebt zeker geen interesse in een onderwijsbaan in het oosten van het land he?
  vrijdag 16 maart 2007 @ 20:01:50 #245
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47348509
Mevrouw Duits is nog steeds bezig in mijn mentorklasje. Het kwam al vaker tot confrontaties tussen haar en de klas. De versies van de leerlingen en haar versie op gebeurtenissen stonden soms haaks op elkaar. Voor mij als mentor erg moeilijk. Wie moet je geloven? Je (nieuwe) collega, of je mentorleerlingen? En je weet dat leerlingen soms ook wel es de zaak kunnen aandikken, alhoewel ze bleven herhalen dat ze eerlijk tegen me waren.
Aan de andere kant wil je de collega ook niet afvallen. Vandaag blijkt dat ze dus inderdaad bij de teamleider heeft toegegeven dat ze de zaken soms anders heeft voorgespiegeld dan ze in werkelijkheid waren gebeurd en mijn mentorleerlingen dus tóch gelijk hadden.. Vind het toch wel een beetje erg rot. Door dat mensch begon ik serieus te twijfelen aan leerlingen die ik van te voren 100 % vertrouwde. Pfff..

[ Bericht 3% gewijzigd door Baba-O-Riley op 16-03-2007 20:11:15 ]
.
pi_47349133
Ah, dat is kut Baba....die van ons geeft ook altijd totaal andere versies van gebeurtenissen dan de leerlingen, verwijt ons al tijden dat wij haar om opheldering vragen als leerlingen hebben geklaagd en vindt dat daar een blijk van wantrouwen uit spreekt. Alsof het heel erg vreemd is dat er enig wantrouwen rijst als aanvankelijk de leerlingen (ook de meest brave en betrouwbare) collectief klaagden, nu niet meer klagen omdat ze tegenwoordig allemaal een negen gemiddeld staan, en ze inmiddels twee maanden nadat hij het voor het eerst vroeg nog steeds niet haar repetities aan de sectievoorzitter heeft gegeven omdat er bij die prachtige gemiddeldes toch wel enige vermoedens rijzen van een eh, nogal soepele stijl van nakijken

Het is eigenlijk 1 grote slapstick en later zal ik hier ongetwijfeld hartelijk om lachen. Voor nu geeft het nogal een verzwaring van mijn werkdruk en een sterke daling van mijn werkplezier. Wat mij betreft loost de school haar zo snel mogelijk en gaat ze lesgeven ergens in een grote vaksectie, want in een sectie die zo klein is als de onze drukt zo iemand gewoon een enorme stempel.

Denk je niet dat die nieuwe collega Duits aan het eind van dit schooljaar waarschijnlijk wel weggaat?
pi_47349415
Lijkt mij inderdaad vervelend Baba..

Ik heb zo'n klas, waar het met vlagen gewoon echt niet lukt.. En dat valt heel erg samen met periodes waarin ik echt zwaar klote in mijn vel zit..
Afgelopen twee weken ging het dus weer flink mis, en nu moet ik volgende week zien dat ik het op de een of andere manier weer goed krijg. Ik heb fouten gemaakt, de klas evengoed, die waren ook gewoon op etteren uit. Ik vind het erg moeilijk zo, heb het er al met meerdere collega's over gehad, en weet nog niet precies hoe het allemaal het beste aangepakt kan worden.. Mijn coach zou er dinsdag als ik ze weer heb bij komen zitten, maar ik weet nog niet of het verstandig is, dan moeten we de klas wel geod duidelijk kunnen maken waarom..

Met zulk soort dingen kan ik ergens wel begrijpen dat veel beginnende docenten snel stoppen. Het lesgeven vind ik echt leuk, maar nu 2 van mijn 3 klassen echt pittig zijn, vraag ik me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben...
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_47350252
Dat kan ik me voorstellen. En het zou zonde zijn als enthousiaste jonge mensen weer stoppen terwijl ze bij een iets andere start zouden zijn gebleven: ik had ook wel 1 moeilijke klas in mijn beginjaar maar daar stonden zes prettige tegenover. En ik heb flink wat aangeprutst toen, wat bij lastigere klassen volledig uit de hand had kunnen lopen.

Daarom is het belangrijk dat je in het begin ook wat makkelijkere klassen hebt, die ook weleens druk zijn en ook weleens geen zin hebben maar waar het niet echt uit de hand loopt. Dan kun je rustig leren hoe dat aan te pakken, zodat je het jaar daarop ook iets lastiger klassen aankunt.

De school waar ik nu werk heeft een beleid dat aan nieuwe collega's per definitie niet die klassen worden gegeven waarvan men verwacht dat ze lastig zullen zijn. Vind ik wel een goed plan. Natuurlijk hoef je niet totaal in de watten te worden gelegd met alleen maar engeltjes, maar je moet wel voorkomen dat mensen die op zich enthousiast zijn direct weer afknappen omdat het eerste jaar echt te zwaar was.
  vrijdag 16 maart 2007 @ 20:52:43 #249
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_47350340
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 20:18 schreef thaleia het volgende:
Het is eigenlijk 1 grote slapstick en later zal ik hier ongetwijfeld hartelijk om lachen. Voor nu geeft het nogal een verzwaring van mijn werkdruk en een sterke daling van mijn werkplezier.
Kan ik me heel goed voorstellen ja.
quote:
Denk je niet dat die nieuwe collega Duits aan het eind van dit schooljaar waarschijnlijk wel weggaat?
Met een beetje geluk wel ja.
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 20:26 schreef teigan het volgende:
Ik heb zo'n klas, waar het met vlagen gewoon echt niet lukt.. En dat valt heel erg samen met periodes waarin ik echt zwaar klote in mijn vel zit..Afgelopen twee weken ging het dus weer flink mis, en nu moet ik volgende week zien dat ik het op de een of andere manier weer goed krijg. Ik heb fouten gemaakt, de klas evengoed, die waren ook gewoon op etteren uit
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:
"Wat vind je van jouw gedrag in de les?"
"Wat vind je dat er verbeterd kan worden in mijn les?"
"Zijn er dingen die ik persoonlijk zou kunnen verbeteren?"
Iets in die geest. Dan kun je naderhand, bij het genot van een kopje thee met koekje, eens rustig nalezen wat de leerlingen drijft.
quote:
Ik vind het erg moeilijk zo, heb het er al met meerdere collega's over gehad, en weet nog niet precies hoe het allemaal het beste aangepakt kan worden.. Mijn coach zou er dinsdag als ik ze weer heb bij komen zitten, maar ik weet nog niet of het verstandig is, dan moeten we de klas wel geod duidelijk kunnen maken waarom..
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.
quote:
Met zulk soort dingen kan ik ergens wel begrijpen dat veel beginnende docenten snel stoppen. Het lesgeven vind ik echt leuk, maar nu 2 van mijn 3 klassen echt pittig zijn, vraag ik me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben...
Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!
.
pi_47350833
quote:
Op vrijdag 16 maart 2007 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:


De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:
"Wat vind je van jouw gedrag in de les?"
"Wat vind je dat er verbeterd kan worden in mijn les?"
"Zijn er dingen die ik persoonlijk zou kunnen verbeteren?"
Iets in die geest. Dan kun je naderhand, bij het genot van een kopje thee met koekje, eens rustig nalezen wat de leerlingen drijft.

Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.
De coordinator van de klas heeft ze na mijn les van woensdag nog gesproken. Hij heeft het er met ze over gehad hoe het nu ging, en wat er van mijn kant misging.. Daar kwamen een aantal dingen uit die ik zelf ook wel inzag, en sommigen die mij wel aan het denken hebben gezet. Ook hij vond dat er een gesprek moest komen, waar hij ook bij wilde zijn als ondersteuning voor mij. De bedoeling was dat er een paar leerlingen langs zouden lopen gisteren om daarvoor een afspraak te maken. Er is alleen dus niemand langsgeweest, en voorzover ik de klas gezien heb deden ze ook afstandelijk voor mijn gevoel.
Het loopt bij hun met vlagen wel leuk, en de laatste weken was het weer niets, en dat komt ook deels doordat ik enorm slecht in mijn vel zat de laatste weken. Ook is er een les gefilmt, en degene die filmde vond ze wel heel druk... (ongelooflijk dat ik zo lief bleef vond ze).. Dat heb ik me nogal aangetrokken, en daardoor ben ik de les erna dus heel erg gespannen erin gestapt, en liep het helemaal mis. Ze zijn niet alleen bij mij druk, maar juist doordat ik nog weinig ervaring heb, en mijn zwakke punten makkelijk te vinden zijn loopt het bij mij wat vaker mis denk ik.

Ik moet voor mijn opleiding de klas nog een Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag laten invullen, ik ben ook erg benieuwd wat eruit komt.
quote:
Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!
Ik wil ook zeker niet stoppen hiermee. Ik merk nu wel dat ik echt moet gaan leren om dingen makkelijker van me af te laten glijden. Het vreet aan mij, en daardoor wordt het dan steeds minder. "Gelukkig" was de les van woensdag de druppel die de emmer deed overlopen, en ben ik weer even heel hard bezig met mezelf genoeg rust en dergelijke te gunnen. Ik denk/hoop dat ik volgende week weer met een beter humeur/zelfbeeld de klas inkom.
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')