 
		 
			 
			
			
			Enerzijds een opluchting, omdat ik trots op mezelf ben dat ik de beslissing heb genomen. Het was héél zwaar om op deze school te werken; 'moeilijke' doelgroep en een zeer slechte school (op 6 van de 8 punten onvoldoende beoordeeld...)quote:Op woensdag 31 januari 2007 21:44 schreef teigan het volgende:
Hardstikke leuk TSE..
Is het nou een opluchting dat je daar weg bent?
En begin je morgen gelijk op je nieuwe school?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			De taart staat op de vorige paginaquote:Op vrijdag 2 februari 2007 20:59 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wel leuk om die cadeautjes te zien
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat doe ik ook. Ik vind dat best je eigen creativiteit aangesproken mag worden als je les aan het geven bent. Ik heb ook collega's in mijn sectie die volgens mij zo creatief als een bezemsteel zijn en alles zoveel mogelijk samen en in overleg willen doen. Daar word ik helemaal wild van. Ik doe het op mijn eigen manier.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:48 schreef thaleia het volgende:
Ik gooi bijv. vaak rustig een lesplanning totaal om omdat het ineens in me opkwam dat we eigenlijk ook weleens iets anders zouden kunnen gaan doen en hou me dus niet aan de studiewijzer. Ik behandel soms een bepaald hoofdstuk op een heel andere manier dan binnen onze sectie gangbaar is.
Inderdaad. Maar als de directie al zegt dat de leerling-enquêtes waanzinnig slecht waren ingevuld, dat zegt toch al genoeg. Normaal gesproken willen leerlingen die enquêtes nog al wat té positief invullen als ze je waarderen, maar als ze je in zulke enquêtes afmaken, dan is er écht wat mis. En zeker als zo'n mevrouw dan hoog van de toren blaast dat alles zo goed gaat. Ik zou dan gewoon eens onverwacht haar lokaal in lopen. Dan zie je meestal ook al veel. Op een locatie waar ik werk zijn veel ramen. Daar zie je dus álles. [Vreemd dat opeens mensen een doktersverklaring hebben dat ze niet meer op die locatie hoeven les te geven....quote:Maar goed, je moet natuurlijk op andere terreinen wel heel veel verprutst hebben om het zover te laten komen dat een schoolleiding echt actief van je af wil. Een docent die gewoon goed functioneert en goodwill heeft bij collega's en leerlingen zal nooit op bovengenoemde dingetjes worden gepakt.
Ik zou binnen 10 minuten in slaap gevallen zijnquote:Op zondag 4 februari 2007 15:52 schreef imago het volgende:
Schanulleke, succes op het plattelandDat lijkt mij nou ook zo heerlijk, gewoon een rustig gymnasiumklasje op een scholengemeenschap, 6 leerlingen die Grieks gekozen hebben ofzo, en dan in zo'n gehucht waar de kinderen nog netjes en beleegd zijn...
![]()
Succes met solliciterenquote:ik ga nergens meer enorm m'n best voor doen want ik wil er gewoon echt weg. Doe m'n best met solliciteren, want ik wil niet zo'n negatief mens worden dat járen roept dat ze weg wil en nooit écht gaat, maar het schiet allemaal nog niet zo op.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Bijwonen is ook niet zo'n probleem, maar die vergaderingen leiden..quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:03 schreef teigan het volgende:
Ik heb afgelopen week aan een studiedag meegedaan. Het was een sectieoverleg over de invulling van het nieuwe PTA. Ik heb gevraagd of het voor mij nuttig was om erbij te zijn, en mijn coach vond van wel.
Ik vond het ook leuk om het eens mee te maken, en ik heb mezelf ook laten horen...
Verder ben ik ook niet echt betrokken bij dingen buiten de lessen. Mijn school werkt met teams, en mijn klassen zijn over 3 teams verdeelt, en dat is niet te combineren. Toch ben ik laatst wel bij rapportenvergaderingen van 1 v.d. teams geweest, en aan het eind van het jaar woon ik ze gewoon alledrie bij..
 
			 
			
			
			Dank je! Tot nu toe, na drie stagedagen bevalt het heel goed. Alle twijfels die ik had over mijn eigen kunnen zijn opeens weg doordat ik nu eindelijk met een oudere groep werk. De lessen die ik geef worden beter beoordeeld dan ooit tevoren en mijn stagebegeleidster is enthousiast. Ook niet onbelangrijk, ze is een super rolmodel. Zoals zij met de leerlingen omgaat, zo sta ik er ook in.quote:Op zondag 4 februari 2007 15:52 schreef imago het volgende:
Schanulleke, succes op het plattelandDat lijkt mij nou ook zo heerlijk, gewoon een rustig gymnasiumklasje op een scholengemeenschap, 6 leerlingen die Grieks gekozen hebben ofzo, en dan in zo'n gehucht waar de kinderen nog netjes en beleegd zijn...
![]()
 
			 
			
			
			Ah tuurlijk wel.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 20:57 schreef bloempjuh het volgende:
Ik ben wel bij vergaderingen geweest, maar geen echt actieve rol gehad. Ik betwijfel dan ook of ik wel klaar ben voor een LIO.
Rapportvergaderingen en vooral leerlingbesprekingen zijn meestal erg nuttig om de achtergronden van leerlingen te leren kennen. Op mijn school werken ze ook met teams en soms best moeilijk om tussen de teams te schipperen, alhoewel ik vrijwel al mijn tijd steek in mijn 'eigen' team. Altijd heerlijk als ze alle vergaderingen van de verschillende teams bijna allemaal op hetzelfde tijdstip plannenquote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:03 schreef teigan het volgende:
Verder ben ik ook niet echt betrokken bij dingen buiten de lessen. Mijn school werkt met teams, en mijn klassen zijn over 3 teams verdeelt, en dat is niet te combineren. Toch ben ik laatst wel bij rapportenvergaderingen van 1 v.d. teams geweest, en aan het eind van het jaar woon ik ze gewoon alledrie bij..
Welke vergaderingen moet jij leiden? De enige vergaderingen die ik leid zijn de besprekingen voor mijn mentorklas.quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:20 schreef bloempjuh het volgende:
Bijwonen is ook niet zo'n probleem, maar die vergaderingen leiden..
Ah, kijk es aan!quote:Op vrijdag 23 februari 2007 21:20 schreef Schanulleke het volgende:
Dank je! Tot nu toe, na drie stagedagen bevalt het heel goed. Alle twijfels die ik had over mijn eigen kunnen zijn opeens weg
Zeg nooit nooitquote:Nooit meer onderbouw!![]()
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Je mag ook best vaker postenquote:Op zondag 4 maart 2007 13:21 schreef ilsepielse het volgende:
Ik moet hier toch echt eens vaker lezen.
Inderdaad. Het geeft me ook altijd voldoening als de leerlingen met plezier aan mijn opdrachten aan het werken zijn. En als het niet zo is, heb je weer verbeterpuntjes.quote:Dus we maken het lesmateriaal zelf. Of nouja, 'we'... Ik schrijf de lesbrieven, en mijn begeleidster kijkt ze na en dan gaan ze naar repro. Leuke stage, vooral omdat ik zelf het lesmateriaal maak. Gaat wel veel tijd in zitten, maar het is heel leerzaam en staat natuurlijk ook leuk op je CV.
Da's wel heavy ja.quote:Heb twee klassen, en in eentje gaat het prima, en de andere is erg moeilijk. Gelukkig niet alleen bij mij, deze klas is geen 'groep'. Het zijn gewoon geen vriendjes van mekaar. De verwensingen over en weer, tegen elkaars stoel aantrappen, als ze langslopen iemand een tik geven... En bij de helft van de leerlingen is er thuis wel iets mis. Van gescheiden ouders tot gevangenis.
Dat hebben wij in leerjaar 1 en 2. Dan zitten basis, kader en TG bij elkaar. Aangezien kader/TG toch hetzelfde niveau is, is het inderdaad best moeilijk om te differentieren tussen basis aan de ene kant, en kader/TG aan de andere kant.quote:Tel daarbij op dat alle niveaus van het vmbo door elkaar zitten in één klas, en dan snap je dat het lesgeven soms best lastig is.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor. Bij haar is het voortdurend een énorme puinhoop, op alle fronten. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het gebeurt daar. Over een week of 2 is haar vervanging afgelopen, dus dan hobbelt ze weer vrolijk naar de volgende school. En de docent die terugkomt, kan puin ruimen. Ik heb ook wel eens iemand gehad die "een kei was in de VMBO bovenbouw". Nou, dat heb ik geweten. "Heel erg gericht op projectonderwijs", uhu...quote:Op woensdag 7 maart 2007 23:07 schreef imago het volgende:
Ik heb het idee dat de mensen die sollicitanten selecteren ook echt een flauw idee hebben wat het is om docent te zijn, en welke capaciteiten en competenties een docent in huis heeft
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Uiteraard. En anders hebben we dit nodig, als het idee wat té flauw is..quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:26 schreef imago het volgende:
Dat "een flauw idee" moet natuurlijk "geen flauw idee zijn", maar dat snapte je al![]()
 
			 
			
			
			Die collega-from-hell van me is aangenomen omdat ze zo'n enorme bagage had, allerhande studies en een promotie, enorm gestudeerd type. Jammer dat ze EN geen idee heeft hoe met dertienjarigen om te gaan, EN helemaal geen zin heeft om aan dertienjarigen simpele basisdingen uit te leggen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:03 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eens! Ergens in oktober is er een nieuwe docente gekomen, die had "enorm veel ervaring op het gebied van vervangen". Nou, ik weet nu waarom hoor.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Kan ik me heel goed voorstellen ja.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:18 schreef thaleia het volgende:
Het is eigenlijk 1 grote slapstick en later zal ik hier ongetwijfeld hartelijk om lachen. Voor nu geeft het nogal een verzwaring van mijn werkdruk en een sterke daling van mijn werkplezier.
Met een beetje geluk wel ja.quote:Denk je niet dat die nieuwe collega Duits aan het eind van dit schooljaar waarschijnlijk wel weggaat?
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:26 schreef teigan het volgende:
Ik heb zo'n klas, waar het met vlagen gewoon echt niet lukt.. En dat valt heel erg samen met periodes waarin ik echt zwaar klote in mijn vel zit..Afgelopen twee weken ging het dus weer flink mis, en nu moet ik volgende week zien dat ik het op de een of andere manier weer goed krijg. Ik heb fouten gemaakt, de klas evengoed, die waren ook gewoon op etteren uit
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.quote:Ik vind het erg moeilijk zo, heb het er al met meerdere collega's over gehad, en weet nog niet precies hoe het allemaal het beste aangepakt kan worden.. Mijn coach zou er dinsdag als ik ze weer heb bij komen zitten, maar ik weet nog niet of het verstandig is, dan moeten we de klas wel geod duidelijk kunnen maken waarom..
Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!quote:Met zulk soort dingen kan ik ergens wel begrijpen dat veel beginnende docenten snel stoppen. Het lesgeven vind ik echt leuk, maar nu 2 van mijn 3 klassen echt pittig zijn, vraag ik me toch regelmatig af waar ik aan begonnen ben...
 
			 
			
			
			De coordinator van de klas heeft ze na mijn les van woensdag nog gesproken. Hij heeft het er met ze over gehad hoe het nu ging, en wat er van mijn kant misging.. Daar kwamen een aantal dingen uit die ik zelf ook wel inzag, en sommigen die mij wel aan het denken hebben gezet. Ook hij vond dat er een gesprek moest komen, waar hij ook bij wilde zijn als ondersteuning voor mij. De bedoeling was dat er een paar leerlingen langs zouden lopen gisteren om daarvoor een afspraak te maken. Er is alleen dus niemand langsgeweest, en voorzover ik de klas gezien heb deden ze ook afstandelijk voor mijn gevoel.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 20:52 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De werkrelatie tussen jou en de klas is nu verstoord en daar zal eerst wat aan moeten gebeuren. Ik weet niet in hoeverre de klas écht niet wil, maar een optie zou kunnen zijn om volgende week gewoon eens even de boeken aan de kant te schuiven, je stoel midden in de klas te zetten en met de klas open een gesprek voeren over de gang van zaken. Geef aan dat jij het niet leuk vindt zoals de zaken nu gaan, dat je fouten hebt gemaakt en dat iedereen die kan maken ("docenten zijn nét mensen"), laat de klas vertellen hoe zij er over denken en probeer samen aan een oplossing te werken. "Jongens, we kunnen nu wel vervelend naar elkaar gaan zitten doen tot het einde van het schooljaar, maar dat willen we allebei toch niet?". Ben je er een beetje huiverig voor - wat ik me goed kan voorstellen, dan zou je er voor kunnen kiezen om ze een klein evaluatieformuliertje te laten invullen. Bijvoorbeeld:
"Wat vind je van jouw gedrag in de les?"
"Wat vind je dat er verbeterd kan worden in mijn les?"
"Zijn er dingen die ik persoonlijk zou kunnen verbeteren?"
Iets in die geest. Dan kun je naderhand, bij het genot van een kopje thee met koekje, eens rustig nalezen wat de leerlingen drijft.
Is de klas ook bij andere docenten druk/vervelend? Als dat zo is, zou de mentor misschien op de hoogte gebracht kunnen worden. Hij heeft vast wel tips.
Ik wil ook zeker niet stoppen hiermee. Ik merk nu wel dat ik echt moet gaan leren om dingen makkelijker van me af te laten glijden. Het vreet aan mij, en daardoor wordt het dan steeds minder. "Gelukkig" was de les van woensdag de druppel die de emmer deed overlopen, en ben ik weer even heel hard bezig met mezelf genoeg rust en dergelijke te gunnen. Ik denk/hoop dat ik volgende week weer met een beter humeur/zelfbeeld de klas inkom.quote:Toen ik begon (vervanging) had ik 4 klassen, 3 klassen waren erg pittig. Toen heb ik me inderdaad dat ook een aantal keren afgevraagd. "Dit wilde ik toch altijd? Waarom valt het nu dan zo zwaar tegen?". Maar nu ben ik blij dat ik toen doorgezet heb. En dat moet jij ook doen!![]()

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |