Einde van de wereld volgens de Maya'squote:Op vrijdag 24 november 2006 15:21 schreef mariskasl het volgende:
Er was toch ook iets met 2012?
moet dat niet zijn: einde van dit tijdperk? (Van Vissen naar Aquarius).quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Einde van de wereld volgens de Maya's
Ahaquote:Op vrijdag 24 november 2006 15:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Einde van de wereld volgens de Maya's
Omdat veel gelovigen eigenlijk helemaal niet geloven in Christus. Ik denk dat de enkele gelovige die wel in iets gelooft, in iets gelooft. Maar niet in verhalen uit de bijbel. Het is natuurlijk een zonde om zoiets in je geloofsgemeenschap te openbaren. Maar voor een buitenstaander (een atheist zoals ik bijvoorbeeld) is het eigenlijk vrij logisch.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:21 schreef Viking84 het volgende:
geen flauw opmerkingen aub. Dit is wfl, geen onzin. Het viel me trouwens wel op dat die meisjes zo snel afhaakten. Als iemand 'nee' zegt, moet je toch nog even met hel en verdoemenis dreigen?
Ik heb ze naar boven laten komenquote:Op vrijdag 24 november 2006 16:49 schreef grassiekuik het volgende:
Ik had laatst ook 2 kneuzen aan de deur die kwamen me een folder persoonlijk geven. Ik zat net lekker te gamen. Moest ik gvd helemaal van boven komen om de deur open te doen. Gooi die troep door de brievenbus of flikker op. Die folder lag iig met sneltreinvaart in de prullenbak. Ik zag iets over jezus staan dus toen wist ik al genoeg. Ik weet dus niet of het over het einde van de religie ging. Het lijkt me wel gezien ze altijd samen op tocht gaan.
Als er wel iets frustrerend is dan is het iemand die zijn afspraken maar niet wil nakomen. Een keertje of twee is te vergeven, drie wordt irritant, 5 vervelend, maar veel meer? Dan wordt het tijd om de desbetreffende figuur te verwijderen uit het adressenboekje.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:18 schreef Viking84 het volgende:17 mei einde van alle religies. 30 juni komt Jezus terug.
ja, Jehova's, had ik kunnen weten. Dat zijn de enigen die aan de deur komen. En ze hebben natuurlijk al heel wat voorspellingen achter de rugquote:Op vrijdag 24 november 2006 19:42 schreef Doffy het volgende:
Inderdaad werd ik onlangs ook getackled door een stelletje Jehovah's die inderdaad die "boodschap" kwamen verkondigen
Jezus heeft geen datum genoemd, dus kun je hem er niet op aan kijkenquote:Op vrijdag 24 november 2006 18:47 schreef onemangang het volgende:
[..]
Als er wel iets frustrerend is dan is het iemand die zijn afspraken maar niet wil nakomen. Een keertje of twee is te vergeven, drie wordt irritant, 5 vervelend, maar veel meer? Dan wordt het tijd om de desbetreffende figuur te verwijderen uit het adressenboekje.
Die Jezus heeft nou al zo'n 711000 dagen zijn afspraak niet na willen komen. Die heeft dus heel wat uit te leggen.
Ik vind het inderdaad érg apart dat er mensen zijn die claimen te weten wanneer God terug dient te komen. Er staat toch duidelijk geschreven 'niemand behalve de Vader weet het'.quote:Op vrijdag 24 november 2006 20:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Jezus heeft geen datum genoemd, dus kun je hem er niet op aan kijken.
Dat geldt voor de meeste religies welquote:Op vrijdag 24 november 2006 20:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
ja, Jehova's, had ik kunnen weten. Dat zijn de enigen die aan de deur komen. En ze hebben natuurlijk al heel wat voorspellingen achter de rug.
Jezus heeft ook tegen zijn discipelen gezegd dat hij terug zou komen voor de laatste van hun generatie overleden zou zijn.quote:Op vrijdag 24 november 2006 21:15 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad érg apart dat er mensen zijn die claimen te weten wanneer God terug dient te komen. Er staat toch duidelijk geschreven 'niemand behalve de Vader weet het'.
Éel éel éel apart...
Mar 13,30quote:Op vrijdag 24 november 2006 21:15 schreef VonHinten het volgende:
[..]
Ik vind het inderdaad érg apart dat er mensen zijn die claimen te weten wanneer God terug dient te komen. Er staat toch duidelijk geschreven 'niemand behalve de Vader weet het'.
Éel éel éel apart...
En zo hebben we ook de statenvertaling:quote:Op vrijdag 24 november 2006 22:18 schreef onemangang het volgende:
[..]
Mar 13,30
Ik verzeker jullie: deze generatie zal zeker nog niet verdwenen zijn wanneer al die dingen gebeuren.
Oftewel, Jezus zei hier tegen zijn toehoorders dat deze zijn terugkomst nog mee zouden maken... Zeg dus maar rustig dat Jezus had moeten terug keren tussen pakweg 30 en 60 na Christus.
quote:30 Voorwaar, Ik zeg u, dat dit geslacht niet zal voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
En hier wordt het weer anders geformuleerd:quote:Op vrijdag 24 november 2006 22:37 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En zo hebben we ook de statenvertaling:
[..]
Precies, heel makkelijk dat er sprake is van anders formuleren, er zijn genoeg vertalingen die het weer over iets anders hebben, als het dus om een "geslacht" gaat, kan je Jezus geen leugenaar noemen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 23:12 schreef onemangang het volgende:
[..]
En hier wordt het weer anders geformuleerd:
Mar 9,1
Verder zei hij ook nog: 'Ik verzeker jullie: sommigen die hier aanwezig zijn zullen niet sterven voordat ze de komst van het koninkrijk van God in al zijn kracht hebben meegemaakt.'
Lijkt me duidelijk dat Jezus hier beloofde aan zijn toehoorders dat zij hem terug zouden zien keren.
Dit maakt Jezus óf een leugenaar óf iemand die meende dat ie de Zoon van God was, maar dat niet was omdat God niet bestaat (gevalletje Jomanda).
Als zelfs Jezus niet weet wanneer die dag is, dan lijkt het me duidelijk dat het om geslacht gaat en niet generatie.quote:34 Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.
Pfff... er zijn nogal wat religies die erg van elkaar verschillen. Dus kan "het einde aan alle religies" alleen maar betekenen dat "geloven" in het algemeen wordt vervangen door iets anders, misschien is dat wel "weten". Tenminste... als het voor de volle 100% klopt wat op die auto stond.quote:Op vrijdag 24 november 2006 15:18 schreef Viking84 het volgende:17 mei einde van alle religies. 30 juni komt Jezus terug.
Hij heeft zelfs gezegd dat hij als een dief in de nacht zou komen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 20:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Jezus heeft geen datum genoemd, dus kun je hem er niet op aan kijken.
quote:Op zaterdag 25 november 2006 19:26 schreef fallrite het volgende:
Was het ook niet zo dat "... niemand weet de dag noch het uur.." ofzo.
quote:36 Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.
Dalai Lama en Jezus Christusquote:Op zaterdag 25 november 2006 17:48 schreef B-FliP het volgende:
De Dalai Lama schijnt ook te kunnen voorspellen waar en wanneer hij wedergeboren
zou worden... Dit is al een heel oud gebruik in Tibet, en schijnbaar vinden ze m iedere
keer... Maar als je dus de baby doodmaakt of de moeder aborteert weet niemand
meer waar hij wedergeboren wordt...
Wel een opvallende overeenkomst...
Niet dat ik gristelijk gelovig ben maar anyways...
Het boeddhisme is veel ouder dan het christendom.quote:Op zondag 26 november 2006 15:20 schreef Zenchi het volgende:
Wat de hel, iedereen is Jezus, dus hoe kan hij dan terugkomen?
En @ Viking84: jawel, het boedhisme leert je dat iedereen Jezus is
er worden wel eens vergelijkingen getrokken tussen Boeddha en Jezus (er zijn mensen die beweren dat het om dezelfde persoon gaat), maar Jezus hoort toch echt bij het christendom en niet bij het boeddhisme. De boeddhistische leer verschilt ook op een aantal belangrijke punten van de christelijke leer.quote:Op zondag 26 november 2006 15:20 schreef Zenchi het volgende:
Wat de hel, iedereen is Jezus, dus hoe kan hij dan terugkomen?
En @ Viking84: jawel, het boedhisme leert je dat iedereen Jezus is, alleen dan op de manier waarop het naar mijn idee klopt, en niet zoals het Christentuig over Jezus denkt.
Heeft het ook niet? Waarom zou je dat opmaken uit mijn post? Ik vind het alleen opvallendquote:Op zondag 26 november 2006 11:59 schreef Viking84 het volgende:
Dalai Lama en Jezus Christus. Ik dacht dat het boeddhisme niks te maken had met Jezus.
en ditquote:Op vrijdag 24 november 2006 15:21 schreef Viking84 het volgende:
Het viel me trouwens wel op dat die meisjes zo snel afhaakten. Als iemand 'nee' zegt, moet je toch nog even met hel en verdoemenis dreigen?
in 1 stukje zetten....quote:geen flauw opmerkingen aub. Dit is wfl, geen onzin.
jaja, een beetje een flauwe opmerking ja, maar zo was het niet bedoeld, hoor.quote:Op zondag 26 november 2006 23:30 schreef pmb_rug het volgende:
hoe kun jij in vredesnaam dit
[..]
en dit
[..]
in 1 stukje zetten....
![]()
ontopic: ik ben niet zo van dit soort profetieen, Jezus komt wanneer de tijd daarvoor klaar is. niemand kent dat uur volgens mij.
dan bedoelt het boeddhisme niet zozeer dat iedereen Jezus is, maar dat iedereen de staat van verlichting kan bereiken die Jezus bereikt heeft.quote:Op zondag 26 november 2006 17:43 schreef Zenchi het volgende:
Ik zei niet dat het boedhisme na het christendom kwam of wel dan?
Nogmaals: het boedhisme leert je dat iedereen Jezus is. Oftewel: Jezus was niets meer of minder dan wij, hoewel hij misschien wel een verlichte te noemen viel. Het boedhisme leert dat we dat allemaal kunnen zijn. Of in feite al zijn, alleen zien we het (nog) niet.
Jazeker wel. Maar moet je voorstellen dat je dit heel vaak doet, mensen benaderen met religie. Je moet toch wel een vermoeden hebben wat ze de hele dag te horen krijgen, hoe mensen zoal reageren. Zou jij dan bij ieder zieltje dat direct volmondig nee zegt gaan proberen toch een gesprek op gang te krijgen? Ik heb vaker gelezen hoe de religieus het nooit goed kan doen. Langslopen mag maar zo-zo. Iets zeggen wordt bijna gegarandeerd bespot. Aanspreken mag niet. Aanspreken en de aangesprokene in z'n waarde laten met op diens verzoek weer te gaan mag niet, lees ik hier net, ook niet voor de eerste keer. Er wordt toch altijd wel een paradox gemaakt.quote:Op zondag 26 november 2006 23:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
jaja, een beetje een flauwe opmerking ja, maar zo was het niet bedoeld, hoor.
Ik vind het weinig overtuigend als iemand met een boodschap waar mijn leven vanaf hangt (want als ik me niet aan hen overgeef, ga ik naar de hel, aldus hun geloof) zo snel afhaakt, zodra ik 'geen interesse' zeg. Vinden ze mijn leven dan zo weinig waard?
gaat dan ook niet over de praktijk. Dat is een bedenkseltje van iemand die niet ervaren is in de beoefening van religie, zeker niet in straatprediken en daarom een theorietje bedenkt die voornamelijk in een atheistische wereldje past. Niet dat de opmerking helemaal onzin is, het verklaard alleen niet de reden waarom zulke meisjes met folders weggingen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 16:38 schreef Forno het volgende:
[..]
Omdat veel gelovigen eigenlijk helemaal niet geloven in Christus. Ik denk dat de enkele gelovige die wel in iets gelooft, in iets gelooft. Maar niet in verhalen uit de bijbel. Het is natuurlijk een zonde om zoiets in je geloofsgemeenschap te openbaren. Maar voor een buitenstaander (een atheist zoals ik bijvoorbeeld) is het eigenlijk vrij logisch.
Onze hersenen zijn veel te gecompliceerd om dit soort sprookjes daadwerkelijk te geloven. Indoctrinatie is eigenlijk niets meer dan het snoeren van iemands mond, maar het verstand weet wel beter.
Deze 2 zinnen zijn dan echter weer wel een bewijs dat religie geen noodzakelijkheid is voor achterlijkheid.quote:Op maandag 27 november 2006 08:39 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Religie is een zielig hersenspinsel. Religie zal de mensheid niets opleveren dan extra achterlijkheid.
Maar wetenschappers hebben de wereld niet veranderd. Ze hebben wel het bewijs geleverd, echter ze hebben niets veranderd.quote:Op maandag 27 november 2006 08:48 schreef Alicey het volgende:
[..]
Deze 2 zinnen zijn dan echter weer wel een bewijs dat religie geen noodzakelijkheid is voor achterlijkheid.
Dat religie niet jouw ding is betekent nog niet dat het dom is.quote:Op maandag 27 november 2006 09:07 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Zoals je hier Welke Godsdienst hang jij aan? kunt lezen takelt het Christendom af en is zelfs 60 procent ongelovig. Alleen buitenlandse volkeren introduceren steeds iets nieuws doms.
Vertel mij dan eens waarom religie zo intelligent is?quote:Op maandag 27 november 2006 09:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat religie niet jouw ding is betekent nog niet dat het dom is.
Preciesquote:Op maandag 27 november 2006 09:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dat religie niet jouw ding is betekent nog niet dat het dom is.
Waarom zou het intelligent moeten zijn om niet dom te zijn?quote:Op maandag 27 november 2006 09:12 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Vertel mij dan eens waarom religie zo intelligent is?
jij beoordeelt religie met de maatstaf der wetenschap en dat is niet fair.quote:Op maandag 27 november 2006 09:31 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Ik wacht al 20 minuten Alicey.
Denk je nu echt dat je er komt door simplistisch het tegenovergestelde te beweren iedere keer.quote:Op maandag 27 november 2006 09:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Waarom zou het intelligent moeten zijn om niet dom te zijn?
HAHAHAHAHAAAAAAAAAAAH. Sorry, vanaf dit punt stopt jouw geloofwaardigheid voor mijquote:Op maandag 27 november 2006 09:37 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat je er komt door simplistisch het tegenovergestelde te beweren iedere keer.
Je moet ook een keer iets aan nemen van een ander. Als er besloten is dat God iet meer bestaat dan moet je dat ook
met de maatschap der filosofie, en dat lijkt me heel fair, aangezien het wezen van theologie een filosofische kwestie is. De rest van z'n uitspraken zijn wel minder fair, op zich.quote:Op maandag 27 november 2006 09:33 schreef Viking84 het volgende:
jij beoordeelt religie met de maatstaf der wetenschap en dat is niet fair.
Weet je wat het is met atheïsten. Ze zijn zó overtuigd van hun eigen gelijk dat ze niet zien dat ze op dezelfde voet bezig zijn als christenen die ze zo graag willen bestrijden. Iedere fundamentalist is levensgevaarlijk.quote:Op maandag 27 november 2006 09:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Nog niet bekomen van de klap van de molen, DDK?
intelligentie is meetbaar (IQ) en valt derhalve onder wetenschap.quote:Op maandag 27 november 2006 09:41 schreef speknek het volgende:
[..]
met de maatschap der filosofie, en dat lijkt me heel fair, aangezien het wezen van theologie een filosofische kwestie is. De rest van z'n uitspraken zijn wel minder fair, op zich.
Ben je ook agnostisch tov. het porceleinen theeservies dat in een baan om Pluto draait? Of niet?quote:Op maandag 27 november 2006 09:42 schreef Viking84 het volgende:
Weet je wat het is met atheïsten. Ze zijn zó overtuigd van hun eigen gelijk dat ze niet zien dat ze op dezelfde voet bezig zijn als christenen die ze zo graag willen bestrijden. Iedere fundamentalist is levensgevaarlijk.
Daarom pleit ik ook voor het agnosticisme; dat is het enige rechtvaardige standpunt dat je kunt innemen in dit debat.
Als ignosticus moet ik hier toch bezwaar tegen aantekenen.quote:Op maandag 27 november 2006 09:42 schreef Viking84 het volgende:
Weet je wat het is met atheïsten. Ze zijn zó overtuigd van hun eigen gelijk dat ze niet zien dat ze op dezelfde voet bezig zijn als christenen die ze zo graag willen bestrijden. Iedere fundamentalist is levensgevaarlijk.
Daarom pleit ik ook voor het agnosticisme; dat is het enige rechtvaardige standpunt dat je kunt innemen in dit debat.
Dat is niet het beeld wat ik in het algemeen van atheisten heb. Wel van mensen die zonder kennis religie afzeiken, maar die noem ik niet atheist. Die noem ik dom. Misschien haal je deze 2 door elkaar.quote:Op maandag 27 november 2006 09:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ga je een kerk of een moskee opblazen?quote:Op maandag 27 november 2006 09:52 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Het is tijd voor aktie. Al die argumenten leveren niets op. En dat in een discussie die al jaren geleden is afgelsoten. Het is tijd voor doeners ipv praters. Hoe theoretisch je ook mag zijn komt aan alles een eind, ook aan godsdienst.
quote:Op maandag 27 november 2006 09:45 schreef Doffy het volgende:
Zo is het joods/christelijk/islamitische godsbeeld aantoonbaar flauwekul,
Kort gezegd; ja.quote:Op zondag 26 november 2006 23:58 schreef Viking84 het volgende:
[..]
jaja, een beetje een flauwe opmerking ja, maar zo was het niet bedoeld, hoor.
Ik vind het weinig overtuigend als iemand met een boodschap waar mijn leven vanaf hangt (want als ik me niet aan hen overgeef, ga ik naar de hel, aldus hun geloof) zo snel afhaakt, zodra ik 'geen interesse' zeg. Vinden ze mijn leven dan zo weinig waard?
quote:Op maandag 27 november 2006 09:56 schreef Aslama het volgende:
[..]
![]()
* Aslama is nu van de prachtige ochtend aan het genieten*
Haus ookquote:Het verschil tussen het geloof en het bijgeloof is dat het geloof een conclusie is van rationeel onderzoek.
Aangezien ik moslim ben, God zij dank, ben ik vooral benieuwd naar wat het godsbeeld zou zijn volgens moslims. Vooral het feit dat ik geen beeld heb van God, trekt deze stelling mijn aandacht. Zou je kunnen uitleggen welk beeld dat zou zijn en hoe dat aantoonbaar flauwekul is?quote:Op maandag 27 november 2006 09:45 schreef Doffy het volgende:
[..]
.... Zo is het joods/christelijk/islamitische godsbeeld aantoonbaar flauwekul, maar weet je dat niet van alle godsbeelden die nog bedacht moeten worden.
Tuurlijk .. je mag ook meedoenquote:
nee hoor, ik haal niets door elkaar. Atheïsten zijn dom. Als je op het Freethinker forum kijkt, zie je dat er mensen zitten met veel kennis van de Bijbel (er zit zelfs een voormalige Fok!ker tussen: Rereformed). Toch blijven ze voortdurend bezig met christenen af te zeiken ipv deze in hun waarde te laten. Dus atheïsten die gewoon normaal kunnen doen ben ik nog niet tegen gekomen.quote:Op maandag 27 november 2006 09:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet het beeld wat ik in het algemeen van atheisten heb. Wel van mensen die zonder kennis religie afzeiken, maar die noem ik niet atheist. Die noem ik dom. Misschien haal je deze 2 door elkaar.
que?quote:Op maandag 27 november 2006 09:45 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ben je ook agnostisch tov. het porceleinen theeservies dat in een baan om Pluto draait? Of niet?
waar zeg ik dat dan?quote:Overigens ben ik het, strikt genomen, met je eens dat je alleen atheistisch kunt zijn tov. bestaande religies.
quote:Zo is het joods/christelijk/islamitische godsbeeld aantoonbaar flauwekul, maar weet je dat niet van alle godsbeelden die nog bedacht moeten worden. De trackrecord der goden is echter niet hoopvol te noemen.
Ik wel, bv op het GSP hier in Groningenquote:Op maandag 27 november 2006 10:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
nee hoor, ik haal niets door elkaar. Atheïsten zijn dom. Als je op het Freethinker forum kijkt, zie je dat er mensen zitten met veel kennis van de Bijbel (er zit zelfs een voormalige Fok!ker tussen: Rereformed). Toch blijven ze voortdurend bezig met christenen af te zeiken ipv deze in hun waarde te laten. Dus atheïsten die gewoon normaal kunnen doen ben ik nog niet tegen gekomen.
En die atheïsten doen gewoon aardig tegen christenen? *insert grote ogen smiley*. Hoe discussiëren ze met elkaar dan?quote:Op maandag 27 november 2006 10:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik wel, bv op het GSP hier in Groningen
Ja, dat gaat prima. Soms is er een wat negatieve bijklank, maar altijd met respect. Ik beschouw mezelf trouwens ook als atheist ( iig meer atheistisch dan agnostisch ). Nou hebben we in onze groep niet veel die-hard Christenen, maar er is vaak wel een verschil van mening. Ik denk dat je niet teveel van fora uit moet gaan; daar komen veel mensen die graag hun mening willen uiten, en als je dat als overtuigd Atheist doet kan dat negatief uitpakken.quote:Op maandag 27 november 2006 10:16 schreef Viking84 het volgende:
[..]
En die atheïsten doen gewoon aardig tegen christenen? *insert grote ogen smiley*. Hoe discussiëren ze met elkaar dan?.
Dat god goed is, almachtig, alwetend, en een eigen wil heeft, zijn volgens mij thema's die in elk van de drie wereldgodsdiensten terugkomen..quote:Op maandag 27 november 2006 10:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Aangezien ik moslim ben, God zij dank, ben ik vooral benieuwd naar wat het godsbeeld zou zijn volgens moslims. Vooral het feit dat ik geen beeld heb van God, trekt deze stelling mijn aandacht. Zou je kunnen uitleggen welk beeld dat zou zijn en hoe dat aantoonbaar flauwekul is?
1) Rereformed is alles behalve domquote:Op maandag 27 november 2006 10:07 schreef Viking84 het volgende:
nee hoor, ik haal niets door elkaar. Atheïsten zijn dom. Als je op het Freethinker forum kijkt, zie je dat er mensen zitten met veel kennis van de Bijbel (er zit zelfs een voormalige Fok!ker tussen: Rereformed). Toch blijven ze voortdurend bezig met christenen af te zeiken ipv deze in hun waarde te laten. Dus atheïsten die gewoon normaal kunnen doen ben ik nog niet tegen gekomen.
Jij woont samen met een gelovig meisje? Als in je partner of een huisgenote. In het geval van de eerste optie: gaat dat wel goed?quote:Op maandag 27 november 2006 10:32 schreef speknek het volgende:
[..]
1) Rereformed is alles behalve dom
2) Ik woon samen met een gelovig meisje. Goed, ik ben aardig hardvochtig hier, maar dat is nog wel iets anders dan dat je niet normaal tegen gelovigen kunt doen.
Rereformed is niet dom (heel intelligent zelfs), maar wel heel stubborn en gekwetst door zijn religieuze verleden. Die man heeft een emotioneel probleem. Met hem discussiëren is dan ook nagenoeg onmogelijk als je een ander standpunt aanhangt, want in zijn ogen willen christenen de waarheid niet accepteren en is het agnosticisme niet meer dan een tussenstation op weg naar het atheïsme (dat heeft hij tegen mij gezegd), terwijl ik het absoluut als een mogelijk eindstation zie. Ik vind hem dan ook mateloos arrogant.quote:Op maandag 27 november 2006 10:32 schreef speknek het volgende:
[..]
1) Rereformed is alles behalve dom
2) Ik woon samen met een gelovig meisje. Goed, ik ben aardig hardvochtig hier, maar dat is nog wel iets anders dan dat je niet normaal tegen gelovigen kunt doen.
Juist, en nu het deel waar het om gaat. Namelijk het deel "aantoonbaar flauwekul". Daarbij laat ik ook nog buiten beschouwing dat dit iemand is die van iets wil aantonen dat het beeld daarvan flauwekul is, terwijl het ontstaan ervan wordt ontkend. Succes ermeequote:Op maandag 27 november 2006 10:30 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat god goed is, almachtig, alwetend, en een eigen wil heeft, zijn volgens mij thema's die in elk van de drie wereldgodsdiensten terugkomen..
Ik begrijp het ook nooit zo goed waarom mensen het agnosticisme zien als een soort tussenstation. Het is namelijk mogelijk om zowel agnost als atheïst te zijn. Je bent dan atheïst in zoverre dat je geen geloof belijdt, maar je verwerpt de gedachte van een hogere macht niet. En wie goed nadenkt, ook Rereformed, zou moeten erkennen dat het verwerpen van een hogere macht dan ook niet mogelijk isquote:Op maandag 27 november 2006 10:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Rereformed is niet dom (heel intelligent zelfs), maar wel heel stubborn en gekwetst door zijn religieuze verleden. Die man heeft een emotioneel probleem. Met hem discussiëren is dan ook nagenoeg onmogelijk als je een ander standpunt aanhangt, want in zijn ogen willen christenen de waarheid niet accepteren en is het agnosticisme niet meer dan een tussenstation op weg naar het atheïsme (dat heeft hij tegen mij gezegd), terwijl ik het absoluut als een mogelijk eindstation zie. Ik vind hem dan ook mateloos arrogant.
Maar je kunt wel voor het logisch denken kiezen ( ipv het religieus denken ), en erkennen dat er dan 0,0 reden is om een hogere macht aan te nemen. Waarom zou je dan nog de optie open houden? Omdat het idee zo'n hoge status heeft ?quote:Op maandag 27 november 2006 10:39 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook nooit zo goed waarom mensen het agnosticisme zien als een soort tussenstation. Het is namelijk mogelijk om zowel agnost als atheïst te zijn. Je bent dan atheïst in zoverre dat je geen geloof belijdt, maar je verwerpt de gedachte van een hogere macht niet. En wie goed nadenkt, ook Rereformed, zou moeten erkennen dat het verwerpen van een hogere macht dan ook niet mogelijk is.
Je houdt als het ware alle opties openquote:Op maandag 27 november 2006 10:39 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik begrijp het ook nooit zo goed waarom mensen het agnosticisme zien als een soort tussenstation. Het is namelijk mogelijk om zowel agnost als atheïst te zijn. Je bent dan atheïst in zoverre dat je geen geloof belijdt, maar je verwerpt de gedachte van een hogere macht niet. En wie goed nadenkt, ook Rereformed, zou moeten erkennen dat het verwerpen van een hogere macht dan ook niet mogelijk is.
Partner. En ja hoor, dat gaat prima. Er zijn natuurlijk best wat strubbelingen, en je komt als kinderen van twee verschillende culturen (want dat is het natuurlijk, we zijn beide zo Nederlands als het maar zijn kan, maar ik kan de bible belt en de randstad met geen mogelijkheid dezelfde cultuur noemen) in heel wat vreemde situaties terecht, maar uiteindelijk gaat het er vooral om of jullie karakters bij elkaar passen denk ik.quote:Op maandag 27 november 2006 10:33 schreef FuifDuif het volgende:
Jij woont samen met een gelovig meisje? Als in je partner of een huisgenote. In het geval van de eerste optie: gaat dat wel goed?
omdat logisch denken niet alles is, misschien? Er gebeuren een hoop dingen op de wereld die niet logisch zijnquote:Op maandag 27 november 2006 10:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar je kunt wel voor het logisch denken kiezen ( ipv het religieus denken ), en erkennen dat er dan 0,0 reden is om een hogere macht aan te nemen. Waarom zou je dan nog de optie open houden? Omdat het idee zo'n hoge status heeft ?
Hoezo? Of je nu wel of niet logisch denkt, dat verandert niets aan het feit dat de mogelijkheid bestaat. En waarom is er 0,0 reden om aan te nemen dat er een hogere macht bestaat? Waar is die kanswaarde op gebaseerd in vredesnaam?quote:Op maandag 27 november 2006 10:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar je kunt wel voor het logisch denken kiezen ( ipv het religieus denken ), en erkennen dat er dan 0,0 reden is om een hogere macht aan te nemen. Waarom zou je dan nog de optie open houden? Omdat het idee zo'n hoge status heeft ?
petje af, hoor. Lijkt me heel moeilijk. Hoewel ikzelf uit een gelovig gezin kom, zou ik niet kunnen samenleven met iemand die wil bidden, dagelijks de Bijbel wil lezen en elke zondag naar de kerk wil. Gelovig zijn mag best, maar dan wel in stilte. Maar aangezien het geloof op zoveel terreinen aanwezig is, lijkt het me moeilijk om de invloed ervan te ontwijken.quote:Op maandag 27 november 2006 10:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Partner. En ja hoor, dat gaat prima. Er zijn natuurlijk best wat strubbelingen, en je komt als kinderen van twee verschillende culturen (want dat is het natuurlijk, we zijn beide zo Nederlands als het maar zijn kan, maar ik kan de bible belt en de randstad met geen mogelijkheid dezelfde cultuur noemen) in heel wat vreemde situaties terecht, maar uiteindelijk gaat het er vooral om of jullie karakters bij elkaar passen denk ik.
Ja, ik houd alle opties open inderdaadquote:Op maandag 27 november 2006 10:42 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je houdt als het ware alle opties openen als God een redelijke kerel is, zal hij wel moeten beamen dat het agnosticisme intellectueel gezien het enige redelijke standpunt is (dat hoop ik tenminste
)
Veel leesplezierquote:Op maandag 27 november 2006 10:36 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Juist, en nu het deel waar het om gaat. Namelijk het deel "aantoonbaar flauwekul". Daarbij laat ik ook nog buiten beschouwing dat dit iemand is die van iets wil aantonen dat het beeld daarvan flauwekul is, terwijl het ontstaan ervan wordt ontkend. Succes ermee
Dat zou ik inderdaad ook niet kunnen, maar gelukkig wil ze dat niet.quote:Op maandag 27 november 2006 10:44 schreef Viking84 het volgende:
petje af, hoor. Lijkt me heel moeilijk. Hoewel ikzelf uit een gelovig gezin kom, zou ik niet kunnen samenleven met iemand die wil bidden, dagelijks de Bijbel wil lezen en elke zondag naar de kerk wil. Gelovig zijn mag best, maar dan wel in stilte. Maar aangezien het geloof op zoveel terreinen aanwezig is, lijkt het me moeilijk om de invloed ervan te ontwijken.
Als je werkelijk denkt dat ik 136 pagina's ga doorlezen, dan vergis je je. Maar misschien ben je wel bereid om een korte samenvatting te geven? Zo moeilijk kan dat niet zijn voor een overtuigd atheist.quote:Op maandag 27 november 2006 10:48 schreef speknek het volgende:
[..]
Veel leesplezier.
http://www.earlymoderntexts.com/pdf/spinoza.pdf
Ik zeg ook dat je dan expliciet kiest voor het logische denken. Ik stel niet dat het beter is dan een andere denkwijze.quote:Op maandag 27 november 2006 10:43 schreef Viking84 het volgende:
[..]
omdat logisch denken niet alles is, misschien? Er gebeuren een hoop dingen op de wereld die niet logisch zijn. Vind jij het niet arrogant om te denken dat jij, klein stipje in het heelal, alles zou kunnen verklaren wat er in de wereld gebeurt?
Omdat logisch gezien de status van een hogere macht net zo hoog is als iets willekeurig anders. Zolang er geen gegronde reden is om het bestaan aan te nemen, is het nogal zinloos om bij het mogelijke bestaan stil te staan; je zou dan stil moeten staan bij het mogelijke bestaan van oneindig veel andere zaken, die misschien wel net zo relevant zijn.quote:Op maandag 27 november 2006 10:44 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoezo? Of je nu wel of niet logisch denkt, dat verandert niets aan het feit dat de mogelijkheid bestaat. En waarom is er 0,0 reden om aan te nemen dat er een hogere macht bestaat? Waar is die kanswaarde op gebaseerd in vredesnaam?
Nee, dat is niet logisch. Of het zou logisch moeten zijn dat iemand dom, doof én blind is.quote:Op maandag 27 november 2006 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat logisch gezien de status van een hogere macht net zo hoog is als iets willekeurig anders. Zolang er geen gegronde reden is om het bestaan aan te nemen, is het nogal zinloos om bij het mogelijke bestaan stil te staan; je zou dan stil moeten staan bij het mogelijke bestaan van oneindig veel andere zaken, die misschien wel net zo relevant zijn.
Mee eens, maar ergens niet bij stil staan is al weer wat anders dan iets verwerpen.quote:Op maandag 27 november 2006 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Omdat logisch gezien de status van een hogere macht net zo hoog is als iets willekeurig anders. Zolang er geen gegronde reden is om het bestaan aan te nemen, is het nogal zinloos om bij het mogelijke bestaan stil te staan; je zou dan stil moeten staan bij het mogelijke bestaan van oneindig veel andere zaken, die misschien wel net zo relevant zijn.
Jij trekt vanuit je religie andere conclusies dan iemand die strikt logisch denkt. Je kunt dat verheffen naar een logische gevolgtrekking, maar ik denk dat je je zelf dan voor de gek houdtquote:Op maandag 27 november 2006 11:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Nee, dat is niet logisch. Of het zou logisch moeten zijn dat iemand dom, doof én blind is.
Wat zijn de "oneindig veel andere zaken, die misschien wel net zo relevant zijn."quote:Op maandag 27 november 2006 11:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het bestaan van kabouters, van Sinterklaas, van de roze eenhoorn onder mijn bureau, je weet wel, de gebruikelijke clichés.quote:Op maandag 27 november 2006 11:17 schreef Aslama het volgende:
[..]
Wat zijn de "oneindig veel andere zaken, die misschien wel net zo relevant zijn."![]()
Nou, het bestaan van Sinterklaas is al aangetoond. Hij is nota bene in ons land!quote:Op maandag 27 november 2006 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het bestaan van kabouters, van Sinterklaas, van de roze eenhoorn onder mijn bureau, je weet wel, de gebruikelijke clichés.
waarom zijn ze net zo relevant als God ?quote:Op maandag 27 november 2006 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het bestaan van kabouters, van Sinterklaas, van de roze eenhoorn onder mijn bureau, je weet wel, de gebruikelijke clichés.
Vergeet de God van de Goede Pokerhanden niet!!!quote:Op maandag 27 november 2006 11:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom niet? Er is immers geen reden om aan te nemen dat God bestaat, dat stelde ik ook een paar posts terug. Daarbij kun je je nog afvragen hoe belangrijk het is dat we weten of er een God is of niet, en wat de rol van die God is in ons dagelijkse leven, maar dan zijn we al een heel stuk afgedwaald.quote:Op maandag 27 november 2006 11:23 schreef Aslama het volgende:
[..]
waarom zijn ze net zo relevant als God ?
Nou God nogquote:Op maandag 27 november 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nou, het bestaan van Sinterklaas is al aangetoond. Hij is nota bene in ons land!![]()
God is alle dingen om ons heen, en handelt naar de wetmatigheden van zichzelf. God heeft geen eigen wil.quote:Op maandag 27 november 2006 11:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als je werkelijk denkt dat ik 136 pagina's ga doorlezen, dan vergis je je. Maar misschien ben je wel bereid om een korte samenvatting te geven? Zo moeilijk kan dat niet zijn voor een overtuigd atheist.
Ik was toch al bezig met Spinoza. Allow me, om nog iets te citeren van de, naar mijn mening, grootste Nederlander aller tijden. Veel van de huidige discussies heeft hij in 1600 al benoemd.quote:Op maandag 27 november 2006 11:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij trekt vanuit je religie andere conclusies dan iemand die strikt logisch denkt. Je kunt dat verheffen naar een logische gevolgtrekking, maar ik denk dat je je zelf dan voor de gek houdtEr is niks mis mee met dergelijke conclusies trekken, zolang je maar erkent dat het niet logisch is. Ik zie dat vooral moslims proberen dergelijke redenaties naar het logische toe te drukken ( bv op internet; het mooiste geval is nog wel een moslim die claimt de relativiteitstheorie uit de Koran te kunnen halen ) ; kennelijk hechten ze toch veel waarde aan dat denken.
Wat ik vooral zie, is redenatie in de trend van "er moet een reden zijn voor het bestaan", of "de schepping zit zo subtiel in elkaar, daar moet een geest achter steken". In mijn ogen zijn dat wat naieve denkbeelden, maar dat ben ik. Jij mag dat gerust dom, doof en blind vinden.
quote:II. That is enough on what I promised in the first place, ·namely, to explain why men are so
inclined to believe that all things act for an end·. I don’t need many words to show that Nature has
no end set before it, and that all final causes are nothing but human fictions. I think I have already
sufficiently established it, both by my explanation of the origins of this prejudice and also by 16,
the corollaries to 32, and all the propositions by which I have shown that everything happens by a
certain eternal necessity of Nature and with the greatest perfection.
Still, I shall add this: this doctrine about ends turns Nature completely upside down. For
what is really a cause it considers as an effect, and conversely what is an effect it considers as a
cause. What by Nature comes first it makes follow. And finally, what is supreme and most
perfect it makes imperfect.
The first two points are self-evident. [Spinoza then offers an obscure explanation of the third;
omitted.]
19
Again, this doctrine takes away God’s perfection. For if God acts for the sake of an end, it
must be that God wants something and therefore lacks something. And though the theologians
and metaphysicians distinguish different kinds of ends, ·that doesn’t help them with the present
difficulty·. They say that God did everything for God’s own sake and not for the sake of the
things God was going to create. For before the creation ·that they believe in· they can’t find
anything for the sake of which God could act - except God! And so they have to admit that God
willed to make things happen as means to things that God wanted and lacked. This is self-evident.
I should also mention that the followers of this doctrine ·about ends·, wanting to show off
their cleverness in saying what things are for, have called to their aid a new form of argument:
instead of reducing things to the impossible, they reduce them to ignorance! [This is a joke. One
traditional kind of argument takes the form: ‘If P were false, Q would be the case; Q is absurd or
impossible; so P is true.’ Spinoza is crediting his opponents with an argument of the form: ‘If P
were false, we would be wholly ignorant of the answers to a large range of questions; so P is
true’, perhaps with the added premise ‘It would be intolerable to admit that much ignorance’.]
Their resorting to this shows that no other way of defending their doctrine was open to them.
For example, if a slate falls from a roof onto someone’s head and kills him, they will argue
that the stone fell in order to kill the man. Here is how their argument goes:
If it didn’t fall for that purpose because God wanted the man to be killed, how could so
many circumstances have come together by chance? You may answer that it happened
because the wind was blowing hard and the man was walking that way. But why was the
wind blowing hard just then? Why was the man walking by just then? If you answer that the
wind arose then because on the preceding day, while the weather was still calm, the sea
began to toss, and that the man had been invited somewhere by a friend, then we will ask:
Why was the sea tossing? Why was the man invited at just that time?
And on it goes! They won’t stop asking for the causes of causes until you take refuge in the will
of God, which is the haven of ·unacknowledged· ignorance.
Similarly, when they see the structure of the human body, these people are struck by a foolish
wonder; and because they don’t know the causes of this elaborate structure they conclude that it
is constructed not by mechanical processes but by divine or supernatural skill, and constituted as it is so that the parts won’t injure another.
So it comes about that someone who seeks the true causes of ‘miracles’ and is eager (like an
educated man) to understand natural things, not (like a fool) to wonder at them, is denounced as
an impious heretic by those whom the people honour as interpreters of Nature and of the Gods.
For the denouncers know that if ignorance is taken away ·and replaced by real knowledge of
mechanical processes·, then foolish wonder is also taken away, depriving them of their only means
for arguing and defending their authority. Enough of this; I now pass on to what I decided to treat
here in the third place.
Dát is "aantoonbaar flauwekul"? Ik neem aan dat je op de hoogte bent van wat het begrip aantoonbaar inhoudt?quote:Op maandag 27 november 2006 11:27 schreef speknek het volgende:
[..]
God is alle dingen om ons heen, en handelt naar de wetmatigheden van zichzelf. God heeft geen eigen wil.
Dat god geen eigen wil heeft, geen eigen wil kan hebben, is aangetoond door Spinoza. Dat betekent dat de Judeo Christelijk Islamitische opvatting van God aantoonbaar flauwekul is.quote:Op maandag 27 november 2006 11:33 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dát is "aantonbaar flauwekul"? Ik neem aan dat je op de hoogte bent van wat het begrip aantoonbaar inhoudt?
Ik heb wel wat meer bewijs nodig dan "het is aangetoond door Spinoza". Wat heeft Spinoza aangetoond en hoe?quote:Op maandag 27 november 2006 11:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat god geen eigen wil heeft, geen eigen wil kan hebben, is aangetoond door Spinoza. Dat betekent dat de Judeo Christelijk Islamitische opvatting van God aantoonbaar flauwekul is.
Ik vroeg om de relevantie , die je zelf stelde. Tips: Je moet beginnen met wat God is voordat je de relevantie van het bestaan Hiervan met andere zaken gaat vergelijken.quote:Op maandag 27 november 2006 11:26 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom niet? Er is immers geen reden om aan te nemen dat God bestaat, dat stelde ik ook een paar posts terug. Daarbij kun je je nog afvragen hoe belangrijk het is dat we weten of er een God is of niet, en wat de rol van die God is in ons dagelijkse leven, maar dan zijn we al een heel stuk afgedwaald.
Tsja, ik kan stellen dat God de schepper van het universum is, dat-Ie oordeelt over ons doen en laten, en dat Hij wil dat we Zijn levenswijze volgen. Dat maakt em redelijk relevant, maar er is logisch gezien geen enkele reden om dit aan te nemen. Hoe belangrijk is zo'n redenatie dan? Misschien verwoordde ik het wat verkeerd; je kunt van alles bedenken wat heel relevant is voor ons bestaan, maar zolang het niet aantoonbaar is, heeft het geen nut. Ik kan ook wel bedenken dat het vliegende Spaghetti monster wil dat we spaghetti eten elke dag, en dat we anders naar de hel gaan. Dat maakt dat Spaghetti monster ook heel relevant, want ons eeuwige verdoemenis hangt er van af. Echter, dergelijke ideeen vind ik niet zo relevant. Ik had misschien duidelijker onderscheid moeten maken tussen het object of de entiteit, en het idee.quote:Op maandag 27 november 2006 11:39 schreef Aslama het volgende:
[..]
Ik vroeg om de relevantie , die je zelf stelde. Tips: Je moet beginnen met wat God is voordat je de relevantie van het bestaan Hiervan met andere zaken gaat vergelijken.
quote:Op maandag 27 november 2006 11:36 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik heb wel wat meer bewijs nodig dan "het is aangetoond door Spinoza". Wat heeft Spinoza aangetoond en hoe?
Doe eens een korte samenvatting.
Het exacte bewijs heb ik je reeds eerder gegeven. Overigens volstaat het lezen van pagina 10 tot 21, dan is het wel voldoende duidelijk, de rest van de Ethica gaat niet per se meer over god.quote:33: Things could not have been produced by God in any way or in any order other than
that in which they have been produced.
All things have necessarily followed from God’s given nature (by 16), and have been caused
from the necessity of God’s nature to exist and produce an effect in a certain way (by 29).
To think of them as possibly being different in some way is, therefore, to think of God as
possibly being different; that is to think that there is some other nature that God could have
- some other divine nature - and if such a nature is possible then it is actually instantiated,
which means that there are two Gods. But it is absurd to suppose that there could have
been two Gods. So things could not have been produced in any other way or in any other
order than they have been produced.
Dat jij hebt besloten dat God niet bestaat zegt weinig. Het is verder een lacher dat je iedereen jouw gewoonten wilt opdringen.quote:Op maandag 27 november 2006 09:37 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Denk je nu echt dat je er komt door simplistisch het tegenovergestelde te beweren iedere keer.
Je moet ook een keer iets aan nemen van een ander. Als er besloten is dat God iet meer bestaat dan moet je dat ook doen . I.p.v. oeverloos doorzeuren over de logica omdat het al 5000 jaar zo is. Dat is geen intellect, dat is gewoonte en gewoonte betwijfelen de meesten.
Ik ken er toch wel genoeg hoor.quote:Op maandag 27 november 2006 10:07 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik dacht dat hier wetenschappers zaten? Het enige dat ik tot nu toe heb gezien is een combinatie van aannames, eigen mening, ongeloof, gebrek aan kennis en het gebruik van absolute termen om de eigen mening als feit neer te zetten. Filosofie is in mijn ogen dan niets meer of minder dan een zwaar overgewaarde vorm van wetenschap, die nogal wat steekjes laat vallen. Het is een aaneenschakeling van aannames om zodoende ergens begrip voor te kunnen kweken.quote:Op maandag 27 november 2006 11:50 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
Het exacte bewijs heb ik je reeds eerder gegeven. Overigens volstaat het lezen van pagina 10 tot 21, dan is het wel voldoende duidelijk, de rest van de Ethica gaat niet per se meer over god.
Ik had het kunnen weten. Je bent in het geheel niet geinteresseerd in het antwoord. Waarom je hier uberhaupt nog mag posten is me een raadsel. Zelfs Akkersloot toont meer wil om een discussie te voeren of na te denken over de wereld.quote:Op maandag 27 november 2006 12:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik dacht dat hier wetenschappers zaten? Het enige dat ik tot nu toe heb gezien is een combinatie van aannames, eigen mening, ongeloof, gebrek aan kennis en het gebruik van absolute termen om de eigen mening als feit neer te zetten. Filosofie is in mijn ogen dan niets meer of minder dan een zwaar overgewaarde vorm van wetenschap, die nogal wat steekjes laat vallen. Het is een aaneenschakeling van aannames om zodoende ergens begrip voor te kunnen kweken.
Kortom, er is niets aangetoond. Ja, in de ogen van atheisten, maar daar is niets verrassends aan. Het is dezelfde groep die Darwin tot een soort god verheft, enkel omdat er voor deze personen geen alternatief voor handen is. Bepaalde filosofische stromingen haken enkel goed aan.
Je had net zo goed kunnen stellen dat volgens Darwin God niet bestaat. Ik hecht er evenveel waarde aan.
Als het te heet wordt in de keuken, kun je ook besluiten om te vertrekken.quote:Op maandag 27 november 2006 12:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik had het kunnen weten. Je bent in het geheel niet geinteresseerd in het antwoord. Waarom je hier uberhaupt nog mag posten is me een raadsel. Zelfs Akkersloot toont meer wil om een discussie te voeren of na te denken over de wereld.
Dat zijn inderdaad twee verschillende zaken ja.quote:Op maandag 27 november 2006 11:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, ik kan stellen dat God de schepper van het universum is, dat-Ie oordeelt over ons doen en laten, en dat Hij wil dat we Zijn levenswijze volgen. Dat maakt em redelijk relevant, maar er is logisch gezien geen enkele reden om dit aan te nemen. Hoe belangrijk is zo'n redenatie dan? Misschien verwoordde ik het wat verkeerd; je kunt van alles bedenken wat heel relevant is voor ons bestaan, maar zolang het niet aantoonbaar is, heeft het geen nut. Ik kan ook wel bedenken dat het vliegende Spaghetti monster wil dat we spaghetti eten elke dag, en dat we anders naar de hel gaan. Dat maakt dat Spaghetti monster ook heel relevant, want ons eeuwige verdoemenis hangt er van af. Echter, dergelijke ideeen vind ik niet zo relevant. Ik had misschien duidelijker onderscheid moeten maken tussen het object of de entiteit, en het idee.
quote:Op maandag 27 november 2006 12:02 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik ken er toch wel genoeg hoor.Doffy
bijvoorbeeld. Er is imo ook wel een verschil tussen afzeiken en kritiek leveren op..
quote:Op maandag 27 november 2006 09:45 schreef Doffy het volgende:
Zo is het joods/christelijk/islamitische godsbeeld aantoonbaar flauwekul,
Nee, want Darwin zegt alleen iets over het ontstaan van soortenquote:Op maandag 27 november 2006 12:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]Je had net zo goed kunnen stellen dat volgens Darwin God niet bestaat. Ik hecht er evenveel waarde aan.
dat komt omdat je denkt dat jij gelijkt hebtquote:Op maandag 27 november 2006 10:36 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind hem dan ook mateloos arrogant.
Waarom draai je er zo omheen en ga je niet gewoon in op het arument van Spinoza dat hij aandraagt?quote:Op maandag 27 november 2006 12:04 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik dacht dat hier wetenschappers zaten? Het enige dat ik tot nu toe heb gezien is een combinatie van aannames, eigen mening, ongeloof, gebrek aan kennis en het gebruik van absolute termen om de eigen mening als feit neer te zetten. Filosofie is in mijn ogen dan niets meer of minder dan een zwaar overgewaarde vorm van wetenschap, die nogal wat steekjes laat vallen. Het is een aaneenschakeling van aannames om zodoende ergens begrip voor te kunnen kweken.
Kortom, er is niets aangetoond. Ja, in de ogen van atheisten, maar daar is niets verrassends aan. Het is dezelfde groep die Darwin tot een soort god verheft, enkel omdat er voor deze personen geen alternatief voor handen is. Bepaalde filosofische stromingen haken enkel goed aan.
Je had net zo goed kunnen stellen dat volgens Darwin God niet bestaat. Ik hecht er evenveel waarde aan.
de relevantie heeft te maken met het bestaan van de betrokken entiteiten. van het spaghetti monster en van een evt. god is die relevantie niet aan te tonen. waarin zit hem dan het verschil volgens jou ?quote:Op maandag 27 november 2006 12:16 schreef Aslama het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad twee verschillende zaken ja.
Bij het vergelijken van de relevantie van de ideeën speelt het bestaan van de betrokken entiteiten een essentieële rol.
-Users moeten braaf posten op FOK! want anders krijgen ze mogelijk een ban van de mods.
-Mensen moeten iedere dag spaghetti eten anders krijgen ze een straf van de spaghettimonster.
Deze twee ideeën zijn vergelijkbaar maar de relevantie niet.
Maar mijn mening draagt die knakker niets aan, dus waar moet ik dan op ingaanquote:Op maandag 27 november 2006 12:38 schreef Adeline het volgende:
[..]
Waarom draai je er zo omheen en ga je niet gewoon in op het arument van Spinoza dat hij aandraagt?
[WFL-LFC # 600] Fietsend door de woonkamerquote:Op maandag 27 november 2006 12:30 schreef Aslama het volgende:
[..]
[..]
![]()
Zeg Alicey, ik ben benieuwd naar de redenen waarom je keer op keer je liefde voor Doffy in het openbaar moet vertonen ..
Het valt op zich wel mee. Soms is het wel nodig om je een beetje in zijn wereld in te leven.quote:Op maandag 27 november 2006 10:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Rereformed is niet dom (heel intelligent zelfs), maar wel heel stubborn en gekwetst door zijn religieuze verleden. Die man heeft een emotioneel probleem. Met hem discussiëren is dan ook nagenoeg onmogelijk als je een ander standpunt aanhangt, want in zijn ogen willen christenen de waarheid niet accepteren en is het agnosticisme niet meer dan een tussenstation op weg naar het atheïsme (dat heeft hij tegen mij gezegd), terwijl ik het absoluut als een mogelijk eindstation zie. Ik vind hem dan ook mateloos arrogant.
Hij draagt wel iets aan, namelijk datgene dat hij quote. Je kun niet "vinden" dat hij wel of niet iets aandraagt, het staat er namelijk duidelijk. Je kunt hoogstens een mening hebben over de inhoud van dat stukje. Het lijkt wel alsof je bang bent om er inhoudelijk op in te gaan.quote:Op maandag 27 november 2006 12:54 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Maar mijn mening draagt die knakker niets aan, dus waar moet ik dan op ingaan![]()
Ten eerste heb je de verkeerde voor je en ten tweede gaat die quote van Spinoza een behoorlijke richting in de concretisering van God. Dat zou blijken als je er inhoudelijk op in probeerde te gaan. Ook al ben je het er niet mee eens.quote:Waarom draai jij er omheen en geef je niet gewoon concreet aan hoe het bestaan van God "aantoonbaar flauwekul" is?
Het zou aantoonbaar zijn, maar concretiseren kan niemand. Rara hoe kan dat?
Hij draagt aannames aan, geen feiten. Een aaneenschakeling van aannames in een vorm gekneed die hapbaar zou moeten zijn voor de gemiddelde atheist. Ik heb er geen boodschap aan. Ik haal zijn vooringenomenheid er met gemak uit en reageer er dan ook zodanig op. Wat ik inderdaad niet kan vinden is het concretiseren van zijn aannames. Het blijft allemaal nogal filosofisch, zonder enige concretisering.quote:Op maandag 27 november 2006 13:07 schreef Adeline het volgende:
[..]
Hij draagt wel iets aan, namelijk datgene dat hij quote. Je kun niet "vinden" dat hij wel of niet iets aandraagt, het staat er namelijk duidelijk. Je kunt hoogstens een mening hebben over de inhoud van dat stukje. Het lijkt wel alsof je bang bent om er inhoudelijk op in te gaan.
Niets concreets in kunnen vinden. Als jij persoonlijke aannames al als concreet beschouwd, dan zou ik niet al te veel in de hoek van de beta wetenschappen zitten als ik jou was.quote:[..]
Ten eerste heb je de verkeerde voor je en ten tweede is die quote van Spinoza een behoorlijke concretisering van God. Dat zou blijken als je er inhoudelijk op in probeerde te gaan. Ook al ben je het er niet mee eens.
Kende je Spinoza ueberhaupt wel voor dit topic?quote:Op maandag 27 november 2006 13:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Hij draagt aannames aan, geen feiten. Een aaneenschakeling van aannames in een vorm gekneed die hapbaar zou moeten zijn voor de gemiddelde atheist.
Ach, ik had het over iets dat "richting de concretisering" ging, hij was een van de voorlopers van de verlichting, waar men de waarheid omtrent bepaalde zaken kon vinden met behulp van de ratio (de rede, het verstand), in plaats van wat bijvoorbeeld kerkelijke autoriteiten zeiden zonder meer voor waar aan te nemen. Het is concreet op die manier, dat het via de ratio beredeneerd is.quote:Ik heb er geen boodschap aan. Ik haal zijn vooringenomenheid er met gemak uit en reageer er dan ook zodanig op. Wat ik inderdaad niet kan vinden is het concretiseren van zijn aannames. Het blijft allemaal nogal filosofisch, zonder enige concretisering.
Als jij zegt dat het er duidelijk staat, dan mag jij het ook uitleggen. Ik wacht met smart op concrete bewijzen.
[...] Als jij persoonlijke aannames [...]
Waarom zo aggresief?quote:Niets concreets in kunnen vinden. Als jij persoonlijke aannames al als concreet beschouwd, dan zou ik niet al te veel in de hoek van de beta wetenschappen zitten als ik jou was.
dat is hetzelfde, als je Jezus dan vervangt door Mens.quote:Op zondag 26 november 2006 23:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dan bedoelt het boeddhisme niet zozeer dat iedereen Jezus is, maar dat iedereen de staat van verlichting kan bereiken die Jezus bereikt heeft.
lees Wetsidee der Wijsbegeerte van H. Dooyeweerd en zie daar een voorbeeld van intelligent geloven.quote:Op maandag 27 november 2006 09:12 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Vertel mij dan eens waarom religie zo intelligent is?
houdt toch op, aan hoeveel heidense/atheistische activiteiten doe jij wel niet aan?quote:Op maandag 27 november 2006 14:46 schreef Gia het volgende:
Waarom iemand aanvallen op zijn of haar geloof of ongeloof?
Er zijn op de hele wereld verschillende jaartellingen, bij de een duurt een jaar langer dan bij een ander. Welke is de juiste? Wie kan dat claimen en waarom?
Mensen die het bestaan van Jezus niet erkennen, net zo min als het feit dat hij een paar dagen na zijn dood al weer zichtbaar was voor zijn volgelingen, leven wel volgens de Christelijke jaartelling. Terwijl er hele groepen moslims en Chinezen in Nederland een heel andere jaartelling hebben maar ook leven volgens die van de Christenen. Waarom? Uit gemakzucht?
Als je dan zo fel tegen religies bent, accepteer dan ook niet onze jaartelling, maar verzin als atheïsten je eigen jaartelling. Vier dan ook geen kerstmis, maar ga gewoon werken. Vier dan ook geen nieuwjaar, de kroegen puilen dan uit en echt niet van alleen Christenen.
kerstmis is gewoon het feest van het licht van de natuurreligiesquote:Op maandag 27 november 2006 14:46 schreef Gia het volgende:
Vier dan ook geen kerstmis, maar ga gewoon werken. Vier dan ook geen nieuwjaar, de kroegen puilen dan uit en echt niet van alleen Christenen.
Kerstmis is het feest van de geboorte van onze Heer, Jezus Christus.quote:Op maandag 27 november 2006 14:55 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
kerstmis is gewoon het feest van het licht van de natuurreligies
ingelijfd door het christendom
Klopt. Maar als je nergens in gelooft, geloof je ook niet in een natuurreligie. Dus dan nog zou je geen kerstmis moeten vieren.quote:Op maandag 27 november 2006 14:55 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
kerstmis is gewoon het feest van het licht van de natuurreligies
ingelijfd door het christendom
Zeg het eens?quote:Op maandag 27 november 2006 14:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
houdt toch op, aan hoeveel heidense/atheistische activiteiten doe jij wel niet aan?
Ik vier niet het heidense feest, maar ik vier dan de geboorte van Jezus. Dat is door de kerk zo bepaald dat we dat op hetzelfde moment doen als het heidense feest.quote:
ach, ik doe graag mee met m'n ouders. die vinden dat leukquote:Op maandag 27 november 2006 14:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Maar als je nergens in gelooft, geloof je ook niet in een natuurreligie. Dus dan nog zou je geen kerstmis moeten vieren.
Het gaat dan wel om Heidense elementen geïntegreerd in Kerstmis. Suikerfeest heeft geen enkel verband met Kerst of heidense feesten dus wel een erg kromme vergelijkingquote:Op maandag 27 november 2006 15:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vier niet het heidense feest, maar ik vier dan de geboorte van Jezus. Dat is door de kerk zo bepaald dat we dat op hetzelfde moment doen als het heidense feest.
Als suikerfeest op enig moment samenvalt met Kerst, vier je het dan ook niet?
Je mag toch wel je eigen feest vieren op dezelfde dag dat anderen hun feest vieren?
Het gaat er maar om wat je dan viert. De kerstboom was van oorsprong een teken van nieuw leven, dus erg toepasbaar op de geboorte van Christus. Erg raar is het dan niet om dat er bij te betrekken. Daarbij zijn ALLE religies terug te voeren op oorspronkelijke elementen van oerreligies. Vele religies zijn compleet gebaseerd op oudere religies, zie de islam, het Christendom en de jehova's, die compleet afgeleid zijn van het Joodse geloof, maar aangepast voor een andere groep mensen. Zo is het bedekken van het haar door moslima's direct terug te voeren naar het bedekken van het haar door Joodse vrouwen, en later ook Christelijke, tijdens het gebed.quote:Op maandag 27 november 2006 15:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat dan wel om Heidense elementen geïntegreerd in Kerstmis. Suikerfeest heeft geen enkel verband met Kerst of heidense feesten dus wel een erg kromme vergelijking
De islam accepteert de profeten van Judaisme/Christendom als ware profeten en dus niet heidens.quote:Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat er maar om wat je dan viert. De kerstboom was van oorsprong een teken van nieuw leven, dus erg toepasbaar op de geboorte van Christus. Erg raar is het dan niet om dat er bij te betrekken. Daarbij zijn ALLE religies terug te voeren op oorspronkelijke elementen van oerreligies. Vele religies zijn compleet gebaseerd op oudere religies, zie de islam, het Christendom en de jehova's, die compleet afgeleid zijn van het Joodse geloof, maar aangepast voor een andere groep mensen. Zo is het bedekken van het haar door moslima's direct terug te voeren naar het bedekken van het haar door Joodse vrouwen, en later ook Christelijke, tijdens het gebed.
Er zijn zat oerstammen die bidden/baden op een manier zoals ook moslims dat doen. Knielen en voorover buigen.
Daarbij kun je suikerfeest heel goed terugvoeren op het niet mogen snoepen tijdens de vasten door christenen.
Katholieke kinderen bewaarden vroeger snoepjes gedurende de gehele vastenperiode, in een trommeltje om na de vasten hier heerlijk van te smullen. Een waar 'suikerfeest'.
Ik ook, komt dat even goed uit.quote:Op maandag 27 november 2006 15:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De islam accepteert de profeten van Judaisme/Christendom als ware profeten en dus niet heidens.
Zeg maar waar Spinoza uit z'n nek lult, en kom niet aan met een vaag verhaal waarom filosofie geen wetenschap is, want die klopt alvast niet, netzomin als dat je iets kunt bewijzen zonder aannames, of axiomas.quote:Op maandag 27 november 2006 12:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als ik niet geinteresseerd was, had ik niet direct kunnen aantonen dat Spinoza uit zijn nek lult en zijn eigen ongeloof enkel probeert te rechtvaardigen. Ja, dat andere ongelovigen zijn geneuzel voor zoete koek slikken, daar hoef je niet helderziend voor te zijn.
ga je nog door of wilde je beweren dat het joodse geloof het oorspronkelijke geloof is ?quote:Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef Gia het volgende:
Daarbij zijn ALLE religies terug te voeren op oorspronkelijke elementen van oerreligies. Vele religies zijn compleet gebaseerd op oudere religies, zie de islam, het Christendom en de jehova's, die compleet afgeleid zijn van het Joodse geloof, maar aangepast voor een andere groep mensen.
En dus klopt het niet zo zeer wat je zegt, de Islam accepteert de dingen wat oorspronkelijk uit de Joods/Messiaanse boodschap voort stroomt niet geïntegreerde heidense elementen.quote:
maar het joodse geloof zelf komt voort uit "heidense" elementenquote:Op maandag 27 november 2006 15:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dus klopt het niet zo zeer wat je zegt, de Islam accepteert de dingen wat oorspronkelijk uit de Joods/Messiaanse boodschap voort stroomt niet geïntegreerde heidense elementen.
Mozes leefde in een "heidense" regio. Hij zelf was geen heiden.quote:Op maandag 27 november 2006 15:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
maar het joodse geloof zelf komt voort uit "heidense" elementen
Nee, dat zeg ik toch ook niet. Je moet wel goed lezen. Ik zeg dat alle religies terug te voeren zijn op vroegere religies, zo ook het Joodse geloof. Christendom, Islam en Jehova is weer afgeleid van het Joodse geloof, waarmee ik niet zeg dat dàt het oorspronkelijke geloof is.quote:Op maandag 27 november 2006 15:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ga je nog door of wilde je beweren dat het joodse geloof het oorspronkelijke geloof is ?
Niet op de man spelenquote:Op maandag 27 november 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik toch ook niet. Je moet wel goed lezen. Ik zeg dat alle religies terug te voeren zijn op vroegere religies, zo ook het Joodse geloof. Christendom, Islam en Jehova is weer afgeleid van het Joodse geloof, waarmee ik niet zeg dat dàt het oorspronkelijke geloof is.
Snap dat begrijpend lezen moeilijk is.
Heidense gelovigen knielen en buigen ook. Moslims doen dat ook. Iemand heeft dit voor ze bedacht. Misschien wel afgekeken van oerreligies. Het is in elk geval niet bijster origineel.quote:Op maandag 27 november 2006 15:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dus klopt het niet zo zeer wat je zegt, de Islam accepteert de dingen wat oorspronkelijk uit de Joods/Messiaanse boodschap voort stroomt niet geïntegreerde heidense elementen.
Buigen voor de almachtige God komt ook in de Bijbel voor.quote:Op maandag 27 november 2006 15:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Heidense gelovigen knielen en buigen ook. Moslims doen dat ook. Iemand heeft dit voor ze bedacht. Misschien wel afgekeken van oerreligies. Het is in elk geval niet bijster origineel.
Maar ook de Islam heeft heidense elementen overgenomen. Zie de Kaa'ba, bijvoorbeeld; dat was al als heiligdom in gebruik voordat Mohammed met een monotheistische versie van de oude stammengodsdienst kwam.quote:Op maandag 27 november 2006 15:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er zal er toch wel één de eerste geweest zijnquote:Op maandag 27 november 2006 15:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik toch ook niet. Je moet wel goed lezen. Ik zeg dat alle religies terug te voeren zijn op vroegere religies, zo ook het Joodse geloof. Christendom, Islam en Jehova is weer afgeleid van het Joodse geloof, waarmee ik niet zeg dat dàt het oorspronkelijke geloof is.
dank voor het begripquote:Snap dat begrijpend lezen moeilijk is.
Dat het voor Mohammed een heidense tempel was staat alleen in Arabische bronnen.quote:Op maandag 27 november 2006 15:31 schreef Doffy het volgende:
[..]
Maar ook de Islam heeft heidense elementen overgenomen. Zie de Kaa'ba, bijvoorbeeld; dat was al als heiligdom in gebruik voordat Mohammed met een monotheistische versie van de oude stammengodsdienst kwam.
Er zijn sporen van dodencultussen gevonden van homo sapiens van zo'n 150.000 jaar oud. Lijkt mij dat dat ook kwalificeert als religie - maar om dan te zeggen of er eentje 'eerst' was, dat wordt op z'n minst moeilijkquote:Op maandag 27 november 2006 15:32 schreef het_fokschaap het volgende:
Er zal er toch wel één de eerste geweest zijn
Ja, maar ik ontken ook niet dat ons geloof doorspekt is met heidense rituelen.quote:Op maandag 27 november 2006 15:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Buigen voor de almachtige God komt ook in de Bijbel voor.![]()
Dus wanneer een heilige in de bijbel buigt voor God of als God vraagt om te buigen, begeeft hij zich aan heidense rituelen?quote:Op maandag 27 november 2006 15:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, maar ik ontken ook niet dat ons geloof doorspekt is met heidense rituelen.
Jij komt aanzetten met Spinazie. Zeg jij maar waar hij niet uit zijn nek lult.quote:Op maandag 27 november 2006 15:21 schreef speknek het volgende:
[..]
Zeg maar waar Spinoza uit z'n nek lult, blaat
Ik was laatst bij een lezing van Cees Dekker, en daar was een gelovige studiegenoot van mij ook; hij studeert natuurkunde. Hij had vakken statistische fysica gevolgd enzo, en toch vroeg hij aan Cees Dekker: " hoe kan leven ontstaan zijn op aarde; het spreekt immers een wet van de thermodynamica tegen". Ik was verbaasd, omdat het antwoord ( ook volgens Dekker ) erg simpel was; en zeker voor iemand die natuurkunde studeert. Ik kan me moeilijk voorstellen dat iemand zo selectief naar dingen kijkt.quote:Op maandag 27 november 2006 15:48 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Jij komt aanzetten met Spinazie. Zeg jij maar waar hij niet uit zijn nek lult.
En waar staat het voor de moslims voor, volgens de traditionele visie?quote:Op maandag 27 november 2006 15:54 schreef het_fokschaap het volgende:
Godin van de Zwarte steen.Ten tijde van het heidendom zouden er zeven priesteressen van de Zwarte Steen zijn, die zeven keer naakt om de Zwarte steen liepen. Tegenwoordig lopen pelgrims de Tawaaf, het zeven keer linksom de Kaaba lopen, een directe verwijzing naar oude rituelen.
De oude praktijk van de priesteressen van de Zwarte steen, is een sterke echo van de oude Sumerische godin Inanna ( en haar Babylonische equivalent Ishtar) van de zeven poorten door de onderwereld. De zeven poortwachters eisten de verwijdering van kledingstukken zodat zij naakt verscheen voor haar oudere zuster godin Ereshkigal.
Ereshkigal, Koningin van de onderwereld, de godin van de dood en de onderwereld. Een andere naam voor Ereshkigal is Allatu, de godin, een eerdere vorm van Al Lat of Alilat.
bron: http://www.kaaba-taaba.nl/kaaba/kaaba.htm
quote:Narrated Ibn Abbas: "When the Prophet saw pictures in the Ka'ba, he did not enter it till he ordered them to be erased. When he saw the pictures of Abraham and Ishmael carrying the arrows of divination, he said, "May Allah curse them (i.e. the Quraish)! By Allah, neither Abraham nor Ishmael practiced divination by arrows." (Translation of Sahih Bukhari, Prophets, Volume 4, Book 55, Number 571)"
Narrated Ibn Abbas: "The first lady to use a girdle was the mother of Ishmael. She used a girdle so that she might hide her tracks from Sarah. Abraham brought her and her son Ishmael while she was suckling him, to a place near the Ka'ba under a tree on the spot of Zam-zam, at the highest place in the mosque. During those days there was nobody in Mecca, nor was there any water So he made them sit over there and placed near them a leather bag containing some dates, and a small water-skin containing some water, and set out homeward. Ishmael's mother followed him saying, "O Abraham! Where are you going, leaving us in this valley where there is no person whose company we may enjoy, nor is there anything (to enjoy)?" She repeated that to him many times, but he did not look back at her Then she asked him, "Has Allah ordered you to do so?" He said, "Yes." She said, "Then He will not neglect us," and returned while Abraham proceeded onwards, and on reaching the Thaniya where they could not see him, he faced the Ka'ba, and raising both hands, invoked Allah saying the following prayers:
'O our Lord! I have made some of my offspring dwell in a valley without cultivation, by Your Sacred House (Kaba at Mecca) in order, O our Lord, that they may offer prayer perfectly. So fill some hearts among men with love towards them, and (O Allah) provide them with fruits, so that they may give thanks.' (14.37) Ishmael's mother went on suckling Ishmael and drinking from the water (she had).
When the water in the water-skin had all been used up, she became thirsty and her child also became thirsty. She started looking at him (i.e. Ishmael) tossing in agony; She left him, for she could not endure looking at him, and found that the mountain of Safa was the nearest mountain to her on that land. She stood on it and started looking at the valley keenly so that she might see somebody, but she could not see anybody. Then she descended from Safa and when she reached the valley, she tucked up her robe and ran in the valley like a person in distress and trouble, till she crossed the valley and reached the Marwa mountain where she stood and started looking, expecting to see somebody, but she could not see anybody. She repeated that (running between Safa and Marwa) seven times."
The Prophet said, "This is the source of the tradition of the walking of people between them (i.e. Safa and Marwa). When she reached the Marwa (for the last time) she heard a voice and she asked herself to be quiet and listened attentively. She heard the voice again and said, 'O, (whoever you may be)! You have made me hear your voice; have you got something to help me?" And behold! She saw an angel at the place of Zam-zam, digging the earth with his heel (or his wing), till water flowed from that place. She started to make something like a basin around it, using her hand in this way, and started filling her water-skin with water with her hands, and the water was flowing out after she had scooped some of it."
The Prophet added, "May Allah bestow Mercy on Ishmael's mother! Had she let the Zam-zam (flow without trying to control it) (or had she not scooped from that water) (to fill her water-skin), Zam-zam would have been a stream flowing on the surface of the earth." The Prophet further added, "Then she drank (water) and suckled her child. The angel said to her, 'Don't be afraid of being neglected, for this is the House of Allah which will be built by this boy and his father, and Allah never neglects His people.' The House (i.e. Kaba) at that time was on a high place resembling a hillock, and when torrents came, they flowed to its right and left. She lived in that way till some people from the tribe of Jurhum or a family from Jurhum passed by her and her child, as they (i.e. the Jurhum people) were coming through the way of Kada'. They landed in the lower part of Mecca where they saw a bird that had the habit of flying around water and not leaving it. They said, 'This bird must be flying around water, though we know that there is no water in this valley.' They sent one or two messengers who discovered the source of water, and returned to inform them of the water. So, they all came (towards the water)." The Prophet added, "Ishmael's mother was sitting near the water. They asked her, 'Do you allow us to stay with you?" She replied, 'Yes, but you will have no right to possess the water.' They agreed to that." The Prophet further said, "Ishmael's mother was pleased with the whole situation as she used to love to enjoy the company of the people. So, they settled there, and later on they sent for their families who came and settled with them so that some families became permanent residents there. The child (i.e. Ishmael) grew up and learnt Arabic from them and (his virtues) caused them to love and admire him as he grew up, and when he reached the age of puberty they made him marry a woman from amongst them.
After Ishmael's mother had died, Abraham came after Ishmael's marriage in order to see his family that he had left before, but he did not find Ishmael there. When he asked Ishmael's wife about him, she replied, 'He has gone in search of our livelihood.' Then he asked her about their way of living and their condition, and she replied, 'We are living in misery; we are living in hardship and destitution,' complaining to him. He said, 'When your husband returns, convey my salutation to him and tell him to change the threshold of the gate (of his house).' When Ishmael came, he seemed to have felt something unusual, so he asked his wife, 'Has anyone visited you?' She replied, 'Yes, an old man of so-and-so description came and asked me about you and I informed him, and he asked about our state of living, and I told him that we were living in a hardship and poverty.' On that Ishmael said, 'Did he advise you anything?' She replied, 'Yes, he told me to convey his salutation to you and to tell you to change the threshold of your gate.' Ishmael said, 'It was my father, and he has ordered me to divorce you. Go back to your family.' So, Ishmael divorced her and married another woman from amongst them (i.e. Jurhum).
Then Abraham stayed away from them for a period as long as Allah wished and called on them again but did not find Ishmael. So he came to Ishmael's wife and asked her about Ishmael. She said, 'He has gone in search of our livelihood.' Abraham asked her, 'How are you getting on?' asking her about their sustenance and living. She replied, 'We are prosperous and well-off (i.e. we have everything in abundance).' Then she thanked Allah' Abraham said, 'What kind of food do you eat?' She said. 'Meat.' He said, 'What do you drink?' She said, 'Water." He said, "O Allah! Bless their meat and water." The Prophet added, "At that time they did not have grain, and if they had grain, he would have also invoked Allah to bless it." The Prophet added, "If somebody has only these two things as his sustenance, his health and disposition will be badly affected, unless he lives in Mecca." The Prophet added," Then Abraham said Ishmael's wife, "When your husband comes, give my regards to him and tell him that he should keep firm the threshold of his gate.' When Ishmael came back, he asked his wife, 'Did anyone call on you?' She replied, 'Yes, a good-looking old man came to me,' so she praised him and added. 'He asked about you, and I informed him, and he asked about our livelihood and I told him that we were in a good condition.' Ishmael asked her, 'Did he give you any piece of advice?' She said, 'Yes, he told me to give his regards to you and ordered that you should keep firm the threshold of your gate.' On that Ishmael said, 'It was my father, and you are the threshold (of the gate). He has ordered me to keep you with me.'
Then Abraham stayed away from them for a period as long as Allah wished, and called on them afterwards. He saw Ishmael under a tree near Zamzam, sharpening his arrows. When he saw Abraham, he rose up to welcome him (and they greeted each other as a father does with his son or a son does with his father). Abraham said, 'O Ishmael! Allah has given me an order.' Ishmael said, 'Do what your Lord has ordered you to do.' Abraham asked, 'Will you help me?' Ishmael said, 'I will help you.' Abraham said, Allah has ordered me to build a house here,' pointing to a hillock higher than the land surrounding it." The Prophet added, "Then they raised the foundations of the House (i.e. the Ka'ba). Ishmael brought the stones and Abraham was building, and when the walls became high, Ishmael brought this stone and put it for Abraham who stood over it and carried on building, while Ishmael was handing him the stones, and both of them were saying, 'O our Lord! Accept (this service) from us, Verily, You are the All-Hearing, the All-Knowing.' The Prophet added, "Then both of them went on building and going round the Ka'ba saying: O our Lord ! Accept (this service) from us, Verily, You are the All-Hearing, the All-Knowing." (2.127) (Translation of Sahih Bukhari, Prophets, Volume 4, Book 55, Number 583)"
Ik vind het raarder om van een verlichtingsfundamentalist als Spinazie aan te nemen dat God niet kan bestaan, 'bewezen' met niets meer dan filosofisch geneuzel. Waar zijn de onderzoeksdata? Waar zijn de analyses? Hoe zijn de conclusies opgebouwd?quote:Op maandag 27 november 2006 15:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij bent ook behoorlijk selectief bezig. Er wordt je een stuk tekst onder de neus gedrukt; het is je teveel moeite om het door te lezen ( ala, kan ik me voorstellen ), en vervolgens vraag je om een onderbouwing van de stelling. Vind je dat niet wat raar?
uiteraardquote:Op maandag 27 november 2006 16:05 schreef Triggershot het volgende:
Tradities zijn overgenomen van Abraham, Ismael en Hajar.
Ja ja ik weet, lekker subjectief weer, maar goed hier de wellicht iets overzichtelijkere Engelse versie van Wikipedia.quote:
quote:History of the Kaaba
Apart from Islamic traditions, there is very little known about the history of the Kaaba. It is presumed to have existed before the Islamic era due to the geographer Ptolemy's mention of Mecca (under the name of Macoraba) in the second century.[5] The Encyclopaedia Britannica adds that although little is known about the Kaaba in pre-Islamic times, it is a certainty that "before the rise of Islam it was revered as a sacred sanctuary and was a site of pilgrimage."[6] According to German historian Eduard Glaser, the name "Kaaba" may have been related to the southern Arabian or Ethiopian word "mikrab", signifying a temple. The accounts of the pre-Islamic campaign of Abraha, the Axumite king who had set out to destroy the Kaaba, suggest the existence and worship of the Kaaba, although this says little about its appearance or associated equipment at that time.[5]
[edit] The Muslim view
Picture of the Kaaba taken in 1880
Enlarge
Picture of the Kaaba taken in 1880
According to Islamic tradition, God ordained a place of worship on Earth to reflect the house in heaven called al-Baytu l-Maˤmur [7] (Arabic: البيت المعمور ) . Muslims believe that Adam was the first to build such a place of worship. According to the Qur'an, the Kaaba was built by Ibrahim (Abraham) and his son Ismail (Ishmael [1]).
Muslims believe that at the time of Muhammad, his tribe, the Quraysh, was in charge of the Kaaba, which was at that time a shrine to numerous Arabian tribal gods. Desert tribesmen, the Bedouin, and inhabitants of other cities would join the annual pilgrimage, to worship and to trade. Caravan-raiding, common during the rest of the year, was suspended during the pilgrimage; this was a good time, then, for travel and trade.
The Qur'an describes Mecca as a barren wadi (Arabic: واد غير ذي زرع) where life is tough and resources scarce[citation needed]. Indeed, there is no evidence that Mecca was anything but a center of local trade and worship (see Meccan Trade and the Rise of Islam, Patricia Crone, Blackwell, 1987).
Muhammad, preaching the doctrine of monotheism and the promise of the Day of Judgment, faced mounting opposition in the city of Mecca. The Quraysh persecuted and harassed him continuously, and he and his followers eventually migrated to Medina in 622 CE. After this pivotal migration, or Hijra, the Muslim community became a political and military force. In 630 CE, Muhammad and his followers returned to Mecca as conquerors and the Kaaba was re-dedicated as an Islamic house of worship. Henceforth, the annual pilgrimage was to be a Muslim rite, the Hajj.
It is also claimed by the Shi'a that the Kaaba is the birth place of Ali ibn Abi Talib, the fourth caliph and the cousin and son-in-law of the Islamic prophet Muhammad.
Met alle respect, maar van de andere kant heb je blijkbaar niet zo veel moeite gehad jezelf te overtuigen van het bestaan van Allah. Over aaneenschakeling van aannames gesproken.quote:Op maandag 27 november 2006 16:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Als je mij wilt overtuigen van iets, zal het wel iets meer moeten zijn dan een aaneenschakeling van aannames gedoopt in een filosofisch sausje. Is dit nou werkelijk alles waarmee de atheisten kunnen komen om het bestaan van God te weerleggen?
waarom is de relevantie niet aan te tonen?quote:Op maandag 27 november 2006 12:40 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de relevantie heeft te maken met het bestaan van de betrokken entiteiten. van het spaghetti monster en van een evt. god is die relevantie niet aan te tonen. waarin zit hem dan het verschil volgens jou ?
1) Spinoza is geen verlichtingsfundamentalist. Spinoza een verlichtingsfundamentalist noemen is zoiets als aartsengel Gabriel een moslimterrorist met brandende bomgordel noemen. Spinoza heeft daarbij nooit gezegd dat God niet kan bestaan; beter nog, zijn hele tekst gaat over het bestaan van God!quote:Op maandag 27 november 2006 16:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik vind het raarder om van een verlichtingsfundamentalist als Spinazie aan te nemen dat God niet kan bestaan, 'bewezen' met niets meer dan filosofisch geneuzel. Waar zijn de onderzoeksdata? Waar zijn de analyses? Hoe zijn de conclusies opgebouwd?
Als je mij wilt overtuigen van iets, zal het wel iets meer moeten zijn dan een aaneenschakeling van aannames gedoopt in een filosofisch sausje. Is dit nou werkelijk alles waarmee de atheisten kunnen komen om het bestaan van God te weerleggen?
omdat ze beide niet te bewijzen zijn ?quote:Op maandag 27 november 2006 17:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
waarom is de relevantie niet aan te tonen?
Heb ik jou dan ook maar 1 picoseconde de indruk gegeven dat mij dat boeitquote:Op maandag 27 november 2006 17:11 schreef speknek het volgende:
blaat
...want er is werkelijk waar helemaal niemand hier die ook maar in een fractie van een milliseconde meent dat je een punt hebt.
quote:Op maandag 27 november 2006 11:36 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik heb wel wat meer bewijs nodig dan "het is aangetoond door Spinoza". Wat heeft Spinoza aangetoond en hoe?
Doe eens een korte samenvatting.
Wat zijn niet te bewijzen? Even de golflengte op elkaar afstemmenquote:Op maandag 27 november 2006 17:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
omdat ze beide niet te bewijzen zijn ?
god en het spaghetti monsterquote:Op maandag 27 november 2006 17:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Wat zijn niet te bewijzen? Even de golflengte op elkaar afstemmen
We hadden het over de relevantie, het bestaan van de entiteiten en ideeën erover. Wil je je vraagstelling duidelijker formuleren?quote:Op maandag 27 november 2006 17:34 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
god en het spaghetti monster
dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebbenquote:Op maandag 27 november 2006 17:38 schreef Aslama het volgende:
[..]
We hadden het over de relevantie, het bestaan van de entiteiten en ideeën erover. Wil je je vraagstelling duidelijker formuleren?
Ik heb God nog nooit horen praten, eigenlijk, laat staan dat hij mensen vraagt voor hem te buigen.quote:Op maandag 27 november 2006 15:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus wanneer een heilige in de bijbel buigt voor God of als God vraagt om te buigen, begeeft hij zich aan heidense rituelen?
Speeches van God in de bijbel danquote:Op maandag 27 november 2006 17:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb God nog nooit horen praten, eigenlijk, laat staan dat hij mensen vraagt voor hem te buigen.![]()
Speeches van God? Geloof niet dat ik je kan volgen.quote:Op maandag 27 november 2006 17:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Speeches van God in de bijbel dan
Ontken je wat er in de bijbel staat?quote:Op maandag 27 november 2006 17:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Speeches van God? Geloof niet dat ik je kan volgen.
De bijbel is door mensen geschreven. Het OT is gebasseerd op de Torah, een boek wat ook weer door mensen is geschreven en is gebasseerd op overleveringen.
God kan niet spreken en heeft ook nog nooit gesproken.
quote:Op maandag 27 november 2006 17:58 schreef Gia het volgende:
God kan niet spreken en heeft ook nog nooit gesproken.
quote:1 Verder sprak God tot Mozes, en zeide tot hem: Ik ben de HEERE,
2 En Ik ben aan Abraham, Izak, en Jakob verschenen, als God de Almachtige; doch met Mijn Naam HEERE ben Ik hun niet bekend geweest.
3 En ook heb Ik Mijn verbond met hen opgericht, dat Ik hun geven zou het land Kanaan, het land hunner vreemdelingschappen, waarin zij vreemdelingen geweest zijn.
4 En ook heb Ik gehoord het gekerm der kinderen Israels, die de Egyptenaars in dienstbaarheid houden, en Ik heb aan Mijn verbond gedacht.
5 Derhalve zeg tot de kinderen Israels: Ik ben de HEERE! en Ik zal ulieden uitleiden van onder de lasten der Egyptenaren, en Ik zal u redden uit hun dienstbaarheid, en zal u verlossen door een uitgestrekten arm, en door grote gerichten;
6 En Ik zal ulieden tot Mijn volk aannemen, en Ik zal ulieden tot een God zijn; en gijlieden zult bekennen, dat Ik de HEERE uw God ben, Die u uitleide van onder de lasten der Egyptenaren.
7 En Ik zal ulieden brengen in dat land, waarover Ik Mijn hand opgeheven heb, dat Ik het aan Abraham, Izak, en Jakob geven zou; en Ik zal het ulieden geven tot een erfdeel, Ik, de HEERE!
Nee, maar ik neem dat met een flinke korrel zout. Wanneer leefde mozes? Wat Mozes overkomen is, is van generatie op generatie doorverteld. En je weet hoe het gaat met mondelinge verhalen.....ze veranderen nogal.quote:Op maandag 27 november 2006 17:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ontken je wat er in de bijbel staat?
Zo ook de geboden van Jezus en zijn levensverhaal, neem je dat ook met een korrel zout?quote:Op maandag 27 november 2006 18:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar ik neem dat met een flinke korrel zout. Wanneer leefde mozes? Wat Mozes overkomen is, is van generatie op generatie doorverteld. En je weet hoe het gaat met mondelinge verhalen.....ze veranderen nogal.
Praten zal voor de almachtige niet echt moeilijk zijnquote:Dus neem ik alles wat in de bijbel staat niet zo letterlijk, maar interpreteer ik het naar wat mogelijk is en onmogelijk is. Aangezien God de laatste duizenden jaren niet meer gesproken heeft, ga ik ervan uit dat dit gegeven erbij verzonnen is, om het verhaal wat smeuiiger te maken en mensen bang te maken om ze te laten geloven. Als God kon praten, zou Hij dat wel vaker doen.
Er zijn dingen rondom het Christendom die ik inderdaad in twijfel trek. Zoals de plaats van Maria. Tijdens het Concilie van Nicea hebben mannen bepaald welke teksten wel en welke teksten niet in de bijbel mochten. Dit heeft niet Jezus bepaald, en zeker niet God. Er zijn een heleboel aanwijzingen dat Maria één van de apostelen was. De kerk heeft er een ordinaire hoer van gemaakt.quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo ook de geboden van Jezus en zijn levensverhaal, neem je dat ook met een korrel zout?
Dan wordt het toch onderhand tijd dat Hij Zijn mond eens opentrekt, omdat het meerendeel van de wereldbevolking de 10 geboden naast zich neerlegt.quote:Praten zal voor de almachtige niet echt moeilijk zijn
Heb er voor de rest niets inhoudelijks aan toe te voegen, verhelderend hoe jij er tegenover staatquote:Op maandag 27 november 2006 18:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn dingen rondom het Christendom die ik inderdaad in twijfel trek. Zoals de plaats van Maria. Tijdens het Concilie van Nicea hebben mannen bepaald welke teksten wel en welke teksten niet in de bijbel mochten. Dit heeft niet Jezus bepaald, en zeker niet God. Er zijn een heleboel aanwijzingen dat Maria één van de apostelen was. De kerk heeft er een ordinaire hoer van gemaakt.
Ben wel voor de 10 geboden, maar dat zijn eigenlijk alleen maar heel gewone fatsoensregels. Als iedereen zich daaraan zou houden, zou er geen oorlog zijn.
[..]
Dan wordt het toch onderhand tijd dat Hij Zijn mond eens opentrekt, omdat het meerendeel van de wereldbevolking de 10 geboden naast zich neerlegt.
Wat denk je van het verhaal van de zondeval ?quote:Op maandag 27 november 2006 18:14 schreef Gia het volgende:
Wanneer je logisch denkt zul je argumenten (rationele gronden) moeten aanhalen om het bestaan van God te rechtvaardigen of bewijzen. Godsbewijzen zijn bijv. rationeel, maar dat is niet naar mijn mening de essentie van geloven. De rede is compleet irrelevant tot geloven, het heeft er geeneens wat mee te maken (dat komt pas bij het theologiseren om de hoek). Geloven is voor mij niet rationeel, noch irrationeel: het gaat eraan voorbij.quote:Op maandag 27 november 2006 10:44 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Hoezo? Of je nu wel of niet logisch denkt, dat verandert niets aan het feit dat de mogelijkheid bestaat. En waarom is er 0,0 reden om aan te nemen dat er een hogere macht bestaat? Waar is die kanswaarde op gebaseerd in vredesnaam?
Guttegut, jij doet ook geen moeite om je een beetje in andermans denken te verdiepen ej. Dan snap ik ook niet zo goed wat je op een discussieforum doet. Daarbij, je mist het punt volkomen als je denkt dat er hier pogingen worden gedaan om het bestaan van God te weerleggen.quote:Op maandag 27 november 2006 16:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ik vind het raarder om van een verlichtingsfundamentalist als Spinazie aan te nemen dat God niet kan bestaan, 'bewezen' met niets meer dan filosofisch geneuzel. Waar zijn de onderzoeksdata? Waar zijn de analyses? Hoe zijn de conclusies opgebouwd?
het probleem hier is dat wat voor de gelovige bewijs is voor de niet-gelovige geen bewijs is, omdat je godsdienstige ervaringen (die vaak als bewijs voor het bestaan van God dienen voor gelovigen) niet kunt ontleden.quote:Op maandag 27 november 2006 19:09 schreef digitaLL het volgende:
Atheisten hoeven het bestaan van god toch niet te weerleggen. Het bewijs dient geleverd door degene die claimt dat iets bestaat.
Ik ben godsdienstig geweest, maar ik heb nooit godsdienstige ervaringen gehad. Zoiets als god die wat tegen je zegt of zo. Als niet objectiveerbare ervaringen het enige zijn kom je idd niet ver. Het enige wat je kunt stellen is dat er mensen zijn die beweren godsdienstige ervaringen hebben.quote:Op maandag 27 november 2006 20:18 schreef Viking84 het volgende:
het probleem hier is dat wat voor de gelovige bewijs is voor de niet-gelovige geen bewijs is, omdat je godsdienstige ervaringen (die vaak als bewijs voor het bestaan van God dienen voor gelovigen) niet kunt ontleden.
Als jij beter slaapt met de gedachte dat ik mij zou interesseren in wat een of andere dode knakker heeft gedacht, dan wil ik best het spelletje mee spelen en je in slaap sussen, zover dat al niet het geval is.quote:
Ach ach, heb ik je kameraad gekwetst? Waarom zou ik mij in andermans denken verdiepen als die ander geen respect voor mijn geloof kan opbrengen?quote:Op maandag 27 november 2006 18:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Guttegut, jij doet ook geen moeite om je een beetje in andermans denken te verdiepen ej. Dan snap ik ook niet zo goed wat je op een discussieforum doet.
Ik ken geen andere god dan Allah. Als iemand zegt dat mijn beeld van Allah flauwekul is, dan betekent wel degelijk dat er pogingen worden gedaan om het bestaan van Allah te weerleggen. Dat die pogingen keer op keer jammerlijk mislukken is echter geen verrassing te noemen.quote:Daarbij, je mist het punt volkomen als je denkt dat er hier pogingen worden gedaan om het bestaan van God te weerleggen.
Nee, ik verbaas me over zoveel kortzichtigheidquote:Op maandag 27 november 2006 20:34 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Ach ach, heb ik je kameraad gekwetst?
Vreemd. Tot zover heb je mij over anderen niet horen klagen, itt vele anderen. Waarom nodig je die niet uit in klaagbaak? Ik probeer niemand mijn geloof op te dringen. Anderen daarentegen proberen wel met alle macht hun ongeloof op mij aan te dringen. Dat het niet verder komt dan een tragikomedische vertoning, dat hebben de meesten helaas niet door.quote:Op maandag 27 november 2006 20:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, ik verbaas me over zoveel kortzichtigheid
Maar ga gerust je gang en hang het niet begrepen moslim slachtoffer uit, denk alleen niet dat dat veel gaat toevoegen hier. Je kunt het in klaagbak proberen
Niemand probeert hier hun ongeloof bij jouw op te dringen. Er worden hier uitspraken gedaan over het logisch redeneren over een eventuele God.quote:Op maandag 27 november 2006 20:49 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Vreemd. Tot zover heb je mij over anderen niet horen klagen, itt vele anderen. Waarom nodig je die niet uit in klaagbaak? Ik probeer niemand mijn geloof op te dringen. Anderen daarentegen proberen wel met alle macht hun ongeloof op mij aan te dringen. Dat het niet verder komt dan een tragikomedische vertoning, dat hebben de meesten helaas niet door.
Mwa, evolutionair/neorologisch valt er best wat te ontleden. Mensen, vooral kinderen, hebben wel vaker last van hallucinaties.quote:Op maandag 27 november 2006 20:18 schreef Viking84 het volgende:
[..]
het probleem hier is dat wat voor de gelovige bewijs is voor de niet-gelovige geen bewijs is, omdat je godsdienstige ervaringen (die vaak als bewijs voor het bestaan van God dienen voor gelovigen) niet kunt ontleden.
Ik moet hier vreselijk om lachen, de pot verwijt de ketelquote:Op maandag 27 november 2006 20:29 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als jij beter slaapt met de gedachte dat ik mij zou interesseren in wat een of andere dode knakker heeft gedacht,
Over God kun je niet logisch redeneren. Dat is het hem nou juist. Waarom wil men niet accepteren dat iemand in God kan geloven zonder dat er enige sprake hoeft te zijn van enige logica?quote:Op maandag 27 november 2006 20:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Niemand probeert hier hun ongeloof bij jouw op te dringen. Er worden hier uitspraken gedaan over het logisch redeneren over een eventuele God.
Ik maak het hier dagelijks mee.quote:Fijn dat jij zo goed weet dat het een tragikomedische vertoning is.
Nee, die eer komt mij of een willekeurig ander mens niet eens bij benadering toe. Er is maar 1 Alwetende. De mens is nietig en reletief dom, al is het in de aard van de mens om het tegenovergestelde te denken.quote:Jij bent vast alwetend enzo. Tov.
Dat wordt hier prima geaccepteerd, jij leest wellicht de posts niet goed. Er wordt hier gediscusseerd over wat voor conclusies je over God kunt trekken, als je er voor kiest de logische gedachtengang te bewandelen. Dat is iets anders dan de religieuze gedachtengang. Er zijn zat Christenen/Moslims/andere gelovigen die menen met logische redenatie God te moeten rechtvaardigen.quote:Op maandag 27 november 2006 21:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Over God kun je niet logisch redeneren. Dat is het hem nou juist. Waarom wil men niet accepteren dat iemand in God kan geloven zonder dat er enige sprake hoeft te zijn van enige logica?
[..]
Je post anders wel alsof je alwetend bent. Misschien kun je es wat minder arrogant zijn. Als je over een uitspraak van iemand valt, dan moet je diegene daar op aanspreken, en niet die uitspraak doortrekken naar andere users die over het onderwerp posten.quote:Nee, die eer komt mij of een willekeurig ander mens niet eens bij benadering toe. Er is maar 1 Alwetende. De mens is nietig en reletief dom, al is het in de aard van de mens om het tegenovergestelde te denken.
Prima, maar ga er dan niet tegenin als iemand het flauwekul noemt.quote:Op maandag 27 november 2006 21:22 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Over God kun je niet logisch redeneren. Dat is het hem nou juist. Waarom wil men niet accepteren dat iemand in God kan geloven zonder dat er enige sprake hoeft te zijn van enige logica?
Er is wel even een verschil tussen iets denken te kunnen ontleden en dat ook daadwerkelijk doen. Behoorlijk pretentieus vind je ook niet? En we komen weer op het klassieke punt uit: zijn hallucinaties illusionaire ervaringen of niet? Je gaat er nu a priori van uit, dat dat zo is, maar hoe kom je daar eigenlijk bij? Is het makklijker te bevatten voor je, wanneer je hallucinaties afdoet als onzin?quote:Op maandag 27 november 2006 20:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Mwa, evolutionair/neorologisch valt er best wat te ontleden. Mensen, vooral kinderen, hebben wel vaker last van hallucinaties.
Waarom? Veel gelovigen hebben helemaal niet de behoefte om hun geloof aan jou te bewijzen. Waarom zouden ze ook? Omdat jij het niet kunt hebben dat zij in iets geloven wat jij niet ziet? Deze vorm van bewijslast is niet één of andere juridische plicht in een rechtzaak ofzo. Deze vorm van bewijstlast is aan de orde bij het wetenschappelijk benaderen van vraagstukken, maar laat het geloof nu net niet wetenschappelijk zijn.quote:Op maandag 27 november 2006 19:09 schreef digitaLL het volgende:
Atheisten hoeven het bestaan van god toch niet te weerleggen. Het bewijs dient geleverd door degene die claimt dat iets bestaat.
Dat is jouw opvatting dan. Jouw geloof zullen we dan maar zeggen. Ik vind het nogal voorbarig om te stellen dat datgene wat je doorgaans ervaart de ware werkelijkheid is. Ik zou zeggen: man van de wetenschap, kom met bewijzen voor een dergelijke pretentieuze claim.quote:Op maandag 27 november 2006 22:21 schreef Autodidact het volgende:
Zo'n klassiek punt is dat niet hoor. Hallucinaties zijn illusionaire ervaringen.
Bijvoorbeeld omdat ze hun geloof gebruiken als rechtvaardiging om andere mensen de maat te nemen? Als ze dat niet doen is er geen probleem, maar dan is religie ook precies dat wat het moet zijn: een prive-aangelegenheid.quote:Op maandag 27 november 2006 22:21 schreef FuifDuif het volgende:
Waarom? Veel gelovigen hebben helemaal niet de behoefte om hun geloof aan jou te bewijzen. Waarom zouden ze ook?
Dat ben ik met je eens, maar dat staat los van deze discussie. In essentie ligt er geen bewijslast bij de gelovige. Dat de gelovige zich in de praktijk als een asociale kan gedragen en zich daarover dient te verantwoorden middels het bewijzen van datgene wat hem of haar in zijn asociale gedrag drijft is een tweede punt.quote:Op maandag 27 november 2006 22:23 schreef Doffy het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld omdat ze hun geloof gebruiken als rechtvaardiging om andere mensen de maat te nemen? Als ze dat niet doen is er geen probleem, maar dan is religie ook precies dat wat het moet zijn: een prive-aangelegenheid.
Nounou, man van de wetenschap...quote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is jouw opvatting dan. Jouw geloof zullen we dan maar zeggen. Ik vind het nogal voorbarig om te stellen dat datgene wat je doorgaans ervaart de ware werkelijkheid is. Ik zou zeggen: man van de wetenschap, kom met bewijzen voor een dergelijke pretentieuze claim.
Nee, wat je met dat soort zaken doet is alles betrekken op een bepaalde werkelijkheid die wij allen als de ware werkelijkheid accepteren. Wat het ook moge zijn, er is geen aanleiding om dat aan te nemen, behalve dat het vanuit ons perspectief het meest logisch LIJKT. Als ik op een terras zit en ik zie mensen voorbij gaan, dan dwalen mijn gedachten vaak af naar ideeën als dat het één groot toneelspel is, geregisseerd door natuurwetten en biologische mechanismen. Je kunt je daarmee verenigen en je gehele leven overtuigd blijven van het idee dat er niet meer is dan dat. Ik sluit dat niet uit natuurlijk, maar ik sluit ook niet uit dat het geen fuck te betekenen heeft omdat het niet werkelijk is.quote:Op maandag 27 november 2006 22:29 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nounou, man van de wetenschap...
Observaties die te onderbouwen zijn hebben de neigeng beter te werken dan claims zonder onderbouwing. Neem even de wetenschap van medicijnen als voorbeeld tegenover de hallucinatie van gebedsgenezing.
Zo los staat het helemaal niet. Als je zegt dat god buiten de rede ligt, dan kun je er niet eens over praten. Toch is dat wat er aan de lopende band gebeurd; sterker, velen vinden het maatgevend! Een tekst waarvan de woorden niet betekenen wat "men" zegt dat ze betekenen, wordt tot wet verheven!quote:Op maandag 27 november 2006 22:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, maar dat staat los van deze discussie. In essentie ligt er geen bewijslast bij de gelovige. Dat de gelovige zich in de praktijk als een asociale kan gedragen en zich daarover dient te verantwoorden middels het bewijzen van datgene wat hem of haar in zijn asociale gedrag drijft is een tweede punt.
Oh, maar je kunt best praten over je eigen godsbeleving hoor. Dat mag best vind ik. Zolang je daarmee een ander je eigen godsbeleving maar niet opdringt. Ik ben het op dit punt dus echt wel met je eens. Maar taal is niet alleen het domein van de rede, maar ook van het gevoelsleven. Natuurlijk is taal wat dat beperkt, maar niet compleet nutteloos.quote:Op maandag 27 november 2006 22:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zo los staat het helemaal niet. Als je zegt dat god buiten de rede ligt, dan kun je er niet eens over praten. Toch is dat wat er aan de lopende band gebeurd; sterker, velen vinden het maatgevend! Een tekst waarvan de woorden niet betekenen wat "men" zegt dat ze betekenen, wordt tot wet verheven!![]()
Nou ja, als jij denkt dat het beter is om van hallucinaties uit te gaan moet je dat vooral toepassen op je leven. Kan me niet boeien.quote:Op maandag 27 november 2006 22:33 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee, wat je met dat soort zaken doet is alles betrekken op een bepaalde werkelijkheid die wij allen als de ware werkelijkheid accepteren. Wat het ook moge zijn, er is geen aanleiding om dat aan te nemen, behalve dat het vanuit ons perspectief het meest logisch LIJKT. Als ik op een terras zit en ik zie mensen voorbij gaan, dan dwalen mijn gedachten vaak af naar ideeën als dat het één groot toneelspel is, geregisseerd door natuurwetten en biologische mechanismen. Je kunt je daarmee verenigen en je gehele leven overtuigd blijven van het idee dat er niet meer is dan dat. Ik sluit dat niet uit natuurlijk, maar ik sluit ook niet uit dat het geen fuck te betekenen heeft omdat het niet werkelijk is.
Heb je mij dat horen zeggen? Waarom reageren mensen dan altijd weer zo? Ik vraag je alleen om bewijs voor je claim dat onze dagelijkse realiteit DE realiteit is.quote:Op maandag 27 november 2006 22:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nou ja, als jij denkt dat het beter is om van hallucinaties uit te gaan moet je dat vooral toepassen op je leven. Kan me niet boeien.
Ik heb het je gezegd: omdat het werkt. Als jij de mensen op het terras als toneelspel ziet kun je niet besluiten dat een ander fenomeen geen toneelspel is. Dan weet je nooit iets...quote:Op maandag 27 november 2006 22:59 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Heb je mij dat horen zeggen? Waarom reageren mensen dan altijd weer zo? Ik vraag je alleen om bewijs voor je claim dat onze dagelijkse realiteit DE realiteit is.
Precies, en dat is wat mij betreft het beste uitgangspunt: we weten niets. Ik ben ook niet voor niets overtuigd geraakt van het agnosticisme. Dat betekent overigens dat datgene wat wij kenmerken als de werkelijkheid niet waardevol is.quote:Op maandag 27 november 2006 23:01 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik heb het je gezegd: omdat het werkt. Als jij de mensen op het terras als toneelspel ziet kun je niet besluiten dat een ander fenomeen geen toneelspel is. Dan weet je nooit iets...
het is net zo waardevol als een ieder zijn of haar werkelijkheid wil vindenquote:Op maandag 27 november 2006 23:04 schreef FuifDuif het volgende:
Dat betekent overigens dat datgene wat wij kenmerken als de werkelijkheid niet waardevol is.
Een zeer waardevolle post, mijn schaapie.quote:Op maandag 27 november 2006 23:05 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
het is net zo waardevol als een ieder zijn of haar werkelijkheid wil vinden
Ik ben het geheel met je eens dat ze dat niet hoeven te bewijzen. Maar op het moment dat ze dat wel doen krijgen ze met de wetenschap en logica te maken. Als mensen iets willen geloven staat hen dat vrij.quote:Op maandag 27 november 2006 22:21 schreef FuifDuif het volgende:
Waarom? Veel gelovigen hebben helemaal niet de behoefte om hun geloof aan jou te bewijzen. Waarom zouden ze ook? Omdat jij het niet kunt hebben dat zij in iets geloven wat jij niet ziet? Deze vorm van bewijslast is niet één of andere juridische plicht in een rechtzaak ofzo. Deze vorm van bewijstlast is aan de orde bij het wetenschappelijk benaderen van vraagstukken, maar laat het geloof nu net niet wetenschappelijk zijn.
Ik bedoelde jou niet persoonlijk natuurlijk, maar in het algemeen gesprokenquote:Op maandag 27 november 2006 23:08 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ik ben het geheel met je eens dat ze dat niet hoeven te bewijzen. Maar op het moment dat ze dat wel doen krijgen ze met de wetenschap en logica te maken. Als mensen iets willen geloven staat hen dat vrij.
En hoezo zou ik het niet kunnen hebben dat zij in iets geloven ?
Ik ben trouwens agnost.
Oh, ik lees nu pas mijn fout en begrijp de reactie van schaap nu pas. De laatste zin moet zijn:quote:Op maandag 27 november 2006 23:04 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies, en dat is wat mij betreft het beste uitgangspunt: we weten niets. Ik ben ook niet voor niets overtuigd geraakt van het agnosticisme. Dat betekent overigens dat datgene wat wij kenmerken als de werkelijkheid niet waardevol is.
Ik weet niet of er afgunst bestaat onder atheisten. Ik denk dat ze zich soms gewoon niet kunnen indenken dat er mensen zijn die in naar hun idee, sprookjes geloven. Atheisme prediken heeft imo geen zin, dan zijn ze net zo bezig als de evangeliserende christenen.quote:Op maandag 27 november 2006 23:13 schreef FuifDuif het volgende:
Ik bedoelde jou niet persoonlijk natuurlijk, maar in het algemeen gesproken. Ik heb dat idee dan vaak. Dat er een soort afgunst bestaat ten opzichte van gelovigen en die worden dan onder druk gezet dat ze hun geloof moeten bewijzen. Ik heb ook wel eens bij wijze van experiment tegen een ongelovige gezegd dat ik overtuigd christen ben. Dan zie je het conflict zich beginnen af te spelen in het brein van die persoon. Een conflict tussen tolerantie en toch niet de drang kunnen weerstaan om het atheïsme te prediken. Er komen dan steeds van die vragen die met een dubbel gezicht worden gesteld: onder de noemer van interesse kritiek leveren.
Hoe kun je nu overtuigd zijn van agnosticisme? Hoe weet jij dat je niets weet?quote:Op maandag 27 november 2006 23:04 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies, en dat is wat mij betreft het beste uitgangspunt: we weten niets. Ik ben ook niet voor niets overtuigd geraakt van het agnosticisme. Dat betekent overigens dat datgene wat wij kenmerken als de werkelijkheid niet waardevol is.
oh, je reactie was cynisch bedoeldquote:Op maandag 27 november 2006 23:26 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Oh, ik lees nu pas mijn fout en begrijp de reactie van schaap nu pas. De laatste zin moet zijn:
Dat betekent over NIET dat datgene wat wij kenmerken als de werkelijkheid niet waardevol is.
De bewijsvoering die Spinoza hanteerde is gebaseerd op zijn Godsbeeld:quote:Op maandag 27 november 2006 11:50 schreef speknek het volgende:
[..]
[..]
Het exacte bewijs heb ik je reeds eerder gegeven. Overigens volstaat het lezen van pagina 10 tot 21, dan is het wel voldoende duidelijk, de rest van de Ethica gaat niet per se meer over god.
Ik weet niet waar hij dit vandaan haalde (christelijke God ? uit de Bijbel ?) maar dit komt niet overeen met het islamitische Godsbeeld (God heeft alleen maar goede eigenschappen). Daarom is de rest van zijn gevolgtrekkingen niet geldig, in ieder geval niet voor de islamitische God.quote:D6: By ‘God’ I understand: a thing that is absolutely infinite, i.e. a substance consisting of an infinity of attributes, each of which expresses an eternal and infinite essence.
Maar even strict genomen he? Hallucinaties en wanen komen voor en kunnen met behulp van psychologie en soms psychiatrie verklaard worden.quote:Op maandag 27 november 2006 20:56 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Mwa, evolutionair/neorologisch valt er best wat te ontleden. Mensen, vooral kinderen, hebben wel vaker last van hallucinaties.
Sowieso geloof ik al niet in één eerste man en één eerste vrouw. Adam en Eva kregen twee zonen, Kaïn en Abel. Kaïn sloeg Abel dood. Hij schaamde zich zo dat hij zijn familie verliet en naar een andere stad ging. Als Kaïn's ouders de eerste mensen waren, waar kwam dan die andere stad vandaan. Sowieso een stad ergens in de oertijd, lijkt me al vreemd.quote:Op maandag 27 november 2006 18:19 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Wat denk je van het verhaal van de zondeval ?
Ik vind het nogal paradoxaal.
Is het negeren van een verbod van god goed of kwaad
kun jij jezelf met goed fatsoen nog wel katholiek noemen ?quote:Op dinsdag 28 november 2006 07:40 schreef Gia het volgende:
[..]
Sowieso geloof ik al niet in één eerste man en één eerste vrouw. Adam en Eva kregen twee zonen, Kaïn en Abel. Kaïn sloeg Abel dood. Hij schaamde zich zo dat hij zijn familie verliet en naar een andere stad ging. Als Kaïn's ouders de eerste mensen waren, waar kwam dan die andere stad vandaan. Sowieso een stad ergens in de oertijd, lijkt me al vreemd.
Dit hele verhaal is later verzonnen. En niet echt gebeurt. Dat kan namelijk niet als je kijkt naar de plaats en tijd.
Toen mensen begonnen na te denken over het geloof en de macht van God, rezen uiteraard vragen op, als 'waarom sterven mensen?' Daar moest een bevredigende oplossing voor gezocht worden. En wat is makkelijker om er de vrouwen maar weer de schuld van te geven.
Waarschijnlijk hebben de bedenkers van het verhaal voor ogen gehad dat je gewoon moet doen wat God je opdraagt, zonder vragen te stellen. Dat was een goede manier om het volk volgzaam te houden, toch?
Ja, echt wel. Gelukkig mogen katholieken wel nadenken en hoeven we de verhalen uit de bijbel niet letterlijk te nemen. Dat doet de kerk namelijk ook niet. Elk bijbelverhaal wordt namelijk in de huidige tijd toegepast. Het gaat niet om het letterlijke van de verhalen, maar om de boodschap erachter.quote:Op dinsdag 28 november 2006 07:54 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
kun jij jezelf met goed fatsoen nog wel katholiek noemen ?
klinkt goed, en waarin volg jij Jezus dan zoal ?quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, echt wel. Gelukkig mogen katholieken wel nadenken en hoeven we de verhalen uit de bijbel niet letterlijk te nemen. Dat doet de kerk namelijk ook niet. Elk bijbelverhaal wordt namelijk in de huidige tijd toegepast. Het gaat niet om het letterlijke van de verhalen, maar om de boodschap erachter.
Daarbij ben ik als Christen een volger van Jezus, en dus het Nieuwe Testament. Het OT is alleen een boek over hoe het vóór Jezus was, geen wetboek voor gelovigen.
Christen-zijn betekent: "zoveel mogelijk leven volgens Jezus voorbeeld."
Verder is de katholieke kerk altijd in beweging geweest en dat zal ook altijd zo blijven. Ik hoop dat het nog eens zover komt dat vrouwen priester mogen worden. Het is van de zotte dat dat niet mag. Of dat priesters mogen trouwen. Dat Jezus een ongehuwde man was, betekent niet dat alleen ongehuwde mannen priester mogen worden. Maar dat is wat de 'wijze' mannen ervan gemaakt hebben.
Dus nee, ik ben het niet eens met alles wat de heren bisschoppen besloten hebben en hoop als katholiek dat sommige zaken nog eens zullen veranderen. Daarmee ben ik geen slecht katholiek. Ik wil alleen maar het beste voor onze kerk. En wat dat is verschilt met de mening van sommige andere katholieken.
Ik ben altijd bereid anderen te helpen. Zoals familieleden die in financiele nood verkeren.quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:06 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
klinkt goed, en waarin volg jij Jezus dan zoal ?
Kijk da's een goede tegenwerping!quote:Op dinsdag 28 november 2006 00:16 schreef Aslama het volgende:
Ik weet niet waar hij dit vandaan haalde (christelijke God ? uit de Bijbel ?) maar dit komt niet overeen met het islamitische Godsbeeld (God heeft alleen maar goede eigenschappen). Daarom is de rest van zijn gevolgtrekkingen niet geldig, in ieder geval niet voor de islamitische God.
Dan weten we nooit welke hallucinatie gelijk heeft. Is het de Christelijke God die door Jezus spreekt of de Islamitische God die door Mohammed spreekt? Maakt dit de ervaringen (in verhalen) van de Griekse goden minder waar? Allemaal gelijk hebben is onmogelijk.quote:Op dinsdag 28 november 2006 07:06 schreef Alicey het volgende:
[..]
Maar even strict genomen he? Hallucinaties en wanen komen voor en kunnen met behulp van psychologie en soms psychiatrie verklaard worden.
Hieruit volgt nog niet dat elke godservaring bestaat uit diezelfde hallucinaties of wanen (Hoewel ik er zelf wel naar neig om het overgrote deel er van als dusdanig te zien, omdat die ervaringen eenzelfde psychologische oorsprong kennen en in extreme gevallen een psychiater allicht ook nog wel een gebrek vindt.
Mijn tweede kanttekening is dat er strict genomen geen reden is waarom een god niet op die manier zou werken. Dat wanen en hallucinaties een negatieve connotatie hebben omdat de objectief waarneembare werkelijkheid als hoge wordt beschouwd hoeft voor een god natuurlijk niet zo te zijn. Het christendom (Als we uitgaan van de bijbel althans en niet van de praktijk van het overgrote deel) geeft volgelingen zelfs de boodschap om geen onderdeel te worden van de aardse wereld. Wanen en hallucinaties zijn dan natuurlijk een uitstekend middel om dat te bewerkstelligen.
Wat dat betreft weet je inderdaad nooit de oorsprong en is het vrij nutteloos om iemand blind te volgen die zegt een goddelijke boodschap te hebben ontvangen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:52 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dan weten we nooit welke hallucinatie gelijk heeft. Is het de Christelijke God die door Jezus spreekt of de Islamitische God die door Mohammed spreekt? Maakt dit de ervaringen (in verhalen) van de Griekse goden minder waar?
Het is niet toetsbaar, zoals intuitie dat ook niet is.quote:Als we er van uitgaan dat hallucinaties de wijze van God zijn, weten we nog steeds helemaal niets over welke God dan ook, en minder over de werkelijkheid die je dagelijks ervaart. Slechte raadgever.
Het is toetsbaar dat het niet beter werkt dan een placebo. Desondanks zijn er daardoor mensen die er baat bij hebben.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:55 schreef Autodidact het volgende:
Het is toetsbaar dat het niet werkt. Neem de hallucinatie gebedsgenezing.
En...dat is de leer van grrrristus? Waar staan deze citaten? Als je Jezus volgt zou je je familie moeten haten.quote:Op dinsdag 28 november 2006 08:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben altijd bereid anderen te helpen. Zoals familieleden die in financiele nood verkeren.
Ik heb eigenlijk twee motto's:
1. Wie geeft wat hij heeft, is waard dat hij leeft.
2. If you see someone without a smile, give em one of yours.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik nooit chagrijnig ben. Noch ben ik socialist. Ben namelijk geen filantroop.
Ik help de mensen in mijn omgeving en geef altijd aan goede doelen.
En voordat iedereen weer over me heen valt omtrent mijn mening over nieuwe Nederlanders:
Ik ben erg gastvrij, iedereen is bij mij welkom, maar in mijn huis wel volgens mijn regels. En iemand die via het raam binnensluipt, kegel ik er door de voordeur uit.
Nee hoor. Uit onderzoek blijkt dat het niet werkt, integendeel, ze helen langzamer dan mensen waar niet voor gebeden wordtquote:Op dinsdag 28 november 2006 09:57 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het is toetsbaar dat het niet beter werkt dan een placebo. Desondanks zijn er daardoor mensen die er baat bij hebben.
Dat klopt, maar misschien is dat niet de fout van de goddelijke ervaring zelf, maar van de interpretatie. Ik zou mij zo voor kunnen stellen dat een goddelijke ervaring onbeschrijfbaar is, maar dat de mens, de ontvanger, wel een bepaalde (onbewuste) behoefte heeft om te begrijpen wat hem is overkomen en dat wil verwoorden. De goddelijke ervaring wordt dan gerelateerd aan het eigen bewuste godsbesef. Dat is wat mij betreft een domme zet, want dan begint de ellende van conflicterende visies. Beter is het om te accepteren dat het onbeschrijfbaar is en voor anderen er niet als een slaaf achteraan te hollen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:52 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dan weten we nooit welke hallucinatie gelijk heeft. Is het de Christelijke God die door Jezus spreekt of de Islamitische God die door Mohammed spreekt? Maakt dit de ervaringen (in verhalen) van de Griekse goden minder waar? Allemaal gelijk hebben is onmogelijk.
Als we er van uitgaan dat hallucinaties de wijze van God zijn, weten we nog steeds helemaal niets over welke God dan ook, en minder over de werkelijkheid die je dagelijks ervaart. Slechte raadgever.
Ah, je bedoelt het op die manier. Ik dacht dat je op gebedsgenezing als in door iemand met die geve doelde.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:00 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Nee hoor. Uit onderzoek blijkt dat het niet werkt, integendeel, ze helen langzamer dan mensen waar niet voor gebeden wordt.
Met die gave? Zo'n gave blijkt dus niet te bestaan....quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:12 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ah, je bedoelt het op die manier. Ik dacht dat je op gebedsgenezing als in door iemand met die geve doelde.
Ik zei dat ik mij dat zou kunnen voorstellen. Ik zeg er in feite juist niets over, omdat dat onmogelijk is naar mijn mening. Dat zou jij ook eens moeten gaan inzien.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:09 schreef Autodidact het volgende:
Je zegt er anders nogal wat over, FuifDuif. Hoe weet jij dat een goddelijke ervaring onbeschrijfbaar is?
je zegt in ieder geval dat het onbeschrijfbaar isquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik zei dat ik mij dat zou kunnen voorstellen. Ik zeg er in feite juist niets over, omdat dat onmogelijk is naar mijn mening. Dat zou jij ook eens moeten gaan inzien.
Als je het je kunt voorstellen zeg je er iets over. Misschien dat je consequent moet zijn door niets te zeggen als je denkt dat je niets kunt zeggen.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:15 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Ik zei dat ik mij dat zou kunnen voorstellen. Ik zeg er in feite juist niets over, omdat dat onmogelijk is naar mijn mening. Dat zou jij ook eens moeten gaan inzien.
Misschien is een hallucinatie een grotere zaak, maar die wij afdoen als een illusie. Wat je nu doet is a priori aannemen dat een hallucinatie per definitie een illusie is, maar waarom is dat zo?quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
je zegt in ieder geval dat het onbeschrijfbaar ismogelijk is de ervaring heel goed beschrijfbaar als een hallucinatie, maar worden er "grootsere" zaken aan de hallucinatie toegeschreven.
Praten over de oorsprong van de ervaringen is wat anders dan praten over de inhoud ervan.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:22 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Als je het je kunt voorstellen zeg je er iets over. Misschien dat je consequent moet zijn door niets te zeggen als je denkt dat je niets kunt zeggen.
niets wijst op het tegendeelquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:24 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Misschien is een hallucinatie een grotere zaak, maar die wij afdoen als een illusie. Wat je nu doet is a priori aannemen dat een hallucinatie per definitie een illusie is, maar waarom is dat zo?
Als placebo bestaat het kennelijk wel.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:13 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Met die gave? Zo'n gave blijkt dus niet te bestaan....
Nogal een eenvoudige manier van je er lekker van af maken. Niets wijst namelijk ook op het idee dat het een illusie is.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:27 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
niets wijst op het tegendeel
volgens mij denkt men daar in de neuro-psychologie anders overquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:28 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nogal een eenvoudige manier van je er lekker van af maken. Niets wijst namelijk ook op het idee dat het een illusie is.
Dat zal best, maar ik denk net even iets verder dan het idee hebben dat wetenschappers alwetend zijn. Maar ik neem ook aan dat jij mij dan enkele bronnen kunt verschaffen waarin op een zeer overtuigende wijze wordt bewezen dat er geen twijfel over mogelijk is dat hallucinaties illusies zijn?quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:29 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
volgens mij denkt men daar in de neuro-psychologie anders over
Het is wat anders, maar ook de oorsprang van een ervaring beschrijven is een deel van de ervaring beschrijven. Ik krijg steeds het idee dat jij degene bent die het meest claimt over goddelijke ervaringen....quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:25 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Praten over de oorsprong van de ervaringen is wat anders dan praten over de inhoud ervan.
Nee hoor, ik claim helemaal niets. Ik probeer jouw absolutistische uitspraken juist tegen te spreken door aan te komen met allerlei andere plausibele mogelijke verklaringen. Je hebt mij niet één verklaring als superieur zien aanmerken.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:33 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Het is wat anders, maar ook de oorsprang van een ervaring beschrijven is een deel van de ervaring beschrijven. Ik krijg steeds het idee dat jij degene bent die het meest claimt over goddelijke ervaringen....
hallucinaties kunnen opgeroepen worden dmv hallucinogenen zoals LSD. Misschien moet je het eens proberen en dan nog eens je standpunt heroverwegenquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat zal best, maar ik denk net even iets verder dan het idee hebben dat wetenschappers alwetend zijn. Maar ik neem ook aan dat jij mij dan enkele bronnen kunt verschaffen waarin op een zeer overtuigende wijze wordt bewezen dat er geen twijfel over mogelijk is dat hallucinaties illusies zijn?
Stel je vraag op het Psychonaut-forum.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:31 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat zal best, maar ik denk net even iets verder dan het idee hebben dat wetenschappers alwetend zijn. Maar ik neem ook aan dat jij mij dan enkele bronnen kunt verschaffen waarin op een zeer overtuigende wijze wordt bewezen dat er geen twijfel over mogelijk is dat hallucinaties illusies zijn?
Dat bewijst toch nog steeds nietsquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:34 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
hallucinaties kunnen opgeroepen worden dmv hallucinogenen zoals LSD. Misschien moet je het eens proberen en dan nog eens je standpunt heroverwegen
mja, daarom zeg ik..probeer het zelf eens en zie hoe goddelijk de ervaring isquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:36 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat bewijst toch nog steeds niets? Waarom denk je dat je een hallucinatie daarmee oproept? Het kan namelijk net zo goed zijn dat je jezelf enkel in een gemoedstoestand/bewustzijnstoestand brengt die ontvankelijk is voor een goddelijke ervaring.
Maar je moet toegeven dat mijn verklaring niet geheel onzinnig is. Natuurlijk begrijp ik dat we in het dagelijks leven voor het praktische nut soms de knoop moeten doorhakken, anders komen we geen stap verder, maar we moeten niet vergeten wat er in de kern nu eigenlijk aan de hand is.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:39 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
mja, daarom zeg ik..probeer het zelf eens en zie hoe goddelijk de ervaring is
verder kun je zo agnostisch doen als je zelf wilt natuurlijk, maar ook via elektromagnetisme is een hallucinogene staat op te roepen bij personen. natuurlijk, dan kun je nog steeds roepen het bewijst niks. prima
Een vreemde vergelijking, daar de rechter moet handelen op het materialistische/rationele niveau: iets is waar of iets is niet waar. In onze wereld van het dagelijks leven zijn er causale verbanden en dus is rechtspraak zinvol in die wereld.quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:39 schreef het_fokschaap het volgende:
als de rechter net zo zou denken als jij dan zat er niemand achter slot & grendel.
Heb jij wat dat betreft gelijk eigenlijk?quote:Op dinsdag 28 november 2006 10:34 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee hoor, ik claim helemaal niets. Ik probeer jouw absolutistische uitspraken juist tegen te spreken door aan te komen met allerlei andere plausibele mogelijke verklaringen. Je hebt mij niet één verklaring als superieur zien aanmerken.
je verklaart nietsquote:Op dinsdag 28 november 2006 10:41 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar je moet toegeven dat mijn verklaring niet geheel onzinnig is.
jij gaat ervan uit dat we dat hier niet zouden moeten doenquote:Een vreemde vergelijking, daar de rechter moet handelen op het materialistische/rationele niveau
Weer zo een die alles letterlijk neemt. Jouw fout.quote:Op dinsdag 28 november 2006 09:58 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En...dat is de leer van grrrristus? Waar staan deze citaten? Als je Jezus volgt zou je je familie moeten haten.
Ik, Jezus letterlijk nemen?quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Weer zo een die alles letterlijk neemt. Jouw fout.
Goed van jou, ik ook, zonder grrrristus.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:41 schreef Gia het volgende:
Ik heb mijn naasten lief.
Maar je zegt te refereren aan Jezus voor je ethisch handelen toch? Dan is het toch niet vreemd te vragen naar die referenties? Kun je citaten noemen?quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:41 schreef Gia het volgende:
Daarbij, het zijn geen citaten, het is mijn manier van leven, mijn manier van Christen-zijn. Er is niet één manier voor.
Is dat nodig dan? Kan ik geen Christen zijn zonder de hele dag citaten te blèren?quote:Op dinsdag 28 november 2006 12:40 schreef Autodidact het volgende:
Kun je citaten noemen?
Niet de hele dag, tuurlijk niet. Maar als je zegt Christelijk te handelen, zul je de oorsprong van je handelen in Jezus' daden moeten vinden. Welke daden/uitspraken zijn dat dan? Waar haal je je normen en waarden vandaan?quote:Op dinsdag 28 november 2006 12:42 schreef Gia het volgende:
[..]
Is dat nodig dan? Kan ik geen Christen zijn zonder de hele dag citaten te blèren?
Ik ken het Nieuwe Testament wel een beetje, dus daar heb ik geen google voor nodig. Nu jij nog.quote:Op dinsdag 28 november 2006 12:42 schreef Gia het volgende:
Als je graag citaten wilt lezen, verwijs ik je gaarne door naar een online bijbel, die je vast met google zelf wel kunt vinden.
mooie meiden? Of was dat al gevraagdquote:Op vrijdag 24 november 2006 15:18 schreef Viking84 het volgende:
Zonet kreeg ik twee meisjes aan de deur die mij een folder wilden geven met de tekst uit de TT. Ik heb gezegd dat ik geen interesse had (ik ben moe van christelijke propaganda), maar zodra ik de deur had dichtgeslagen bedacht ik me dat ik laatst ook een auto zag rijden met die tekst en er stond bij: 17 mei einde van alle religies. 30 juni komt Jezus terug.
Wie heeft deze mensen ook aan de deur gehad en waar zijn ze van? Kan op internet niets vinden.
oftewel; wat minder achterlijkquote:Op dinsdag 28 november 2006 13:06 schreef speknek het volgende:
Verlicht.
Of juist overgehouden.quote:Op dinsdag 28 november 2006 13:46 schreef Triggershot het volgende:
Essentie verloren.
De essentie is een centraal kernpunt waar iets om draait. Mythes rond Jezus, dat is alleen maar een schil.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:01 schreef Triggershot het volgende:
Verklaar je nader.
Bijbelhistorici gebruiken een aantal criteria om het Nieuwe Testament te "filteren". Ik weet ze nu niet allemaal uit mijn hoofd, maar bijvoorbeeld:quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:10 schreef Doffy het volgende:
Kún je wel weten wat Jezus' boodschap was, dan?
Ja, ik ken de theoriën en de toetsingscriteria. De meest waarschijnlijke lijkt 'Jezus de apocalyptische profeet' te zijn, die de eindtijd en opstand tegen de Romeinen predikte - in verkapte vorm, natuurlijk, maar toch aan het kruis eindigde. De rest eromheen is goeddeels traditie van latere tijden. Maar wie zou nu werkelijk willen accepteren dat Jezus gewoon één of andere prediker in de marge was, temidden van velen met dezelfde soort boodschap?quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:18 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Bijbelhistorici gebruiken een aantal criteria om het Nieuwe Testament te "filteren". Ik weet ze nu niet allemaal uit mijn hoofd, maar bijvoorbeeld:
- Wonderen zijn uitgesloten. Wonderen zijn per definitie onwaarschijnlijk en je kunt ze dus niet als waarschijnlijk accepteren.
- Ideologisch belang. Als iemand een feit beschrijft dat wel erg in zijn voordeel pleit ben je waakzaam
- Consistentie met andere documenten
- Hoe vroeger geschreven, hoe betrouwbaarder
Dan kom ik tot de conclusie dat Jezus een joodse rabbijn was die van dorp tot dorp trok om zijn interpretatie van de geschriften te verkondigen. Stennis trapte in de Tempel, politiek gevaar werd voor de Romeinen en daarvoor gedood werd.
Van Dalequote:Op dinsdag 28 november 2006 14:01 schreef Triggershot het volgende:
Verklaar je nader.
Het kan juist zijn dat men de kern overhoudt.quote:essentie
de essentie, de essenties
geestelijke kern
Waarom zou je geen prediker in de marge kunnen volgen?quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ja, ik ken de theoriën en de toetsingscriteria. De meest waarschijnlijke lijkt 'Jezus de apocalyptische profeet' te zijn, die de eindtijd en opstand tegen de Romeinen predikte - in verkapte vorm, natuurlijk, maar toch aan het kruis eindigde. De rest eromheen is goeddeels traditie van latere tijden. Maar wie zou nu werkelijk willen accepteren dat Jezus gewoon één of andere prediker in de marge was, temidden van velen met dezelfde soort boodschap?
Elvis wordt nog steeds verafgood als een soort halfgod. Of wat te denken van goeroes als Osho? Met andere woorden, je hoeft geen God te zijn om te kunnen worden aanbeden. Jezus zal ongetwijfeld een opvallende spreker zijn geweest, en hoefde dus niet een prediker in de marge te zijn, zoals jij stelt. Er zijn genoeg voorbeelden van 'helden' die in de hemel geschreven zijn.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:25 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ja, ik ken de theoriën en de toetsingscriteria. De meest waarschijnlijke lijkt 'Jezus de apocalyptische profeet' te zijn, die de eindtijd en opstand tegen de Romeinen predikte - in verkapte vorm, natuurlijk, maar toch aan het kruis eindigde. De rest eromheen is goeddeels traditie van latere tijden. Maar wie zou nu werkelijk willen accepteren dat Jezus gewoon één of andere prediker in de marge was, temidden van velen met dezelfde soort boodschap?
ja? en? ga door ....quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:37 schreef onemangang het volgende:
[..]
Elvis wordt nog steeds verafgood als een soort halfgod. ...........
en Isis en Horus, en al die andere verlossingsreligies en godenzonen dan? Waarom zou je blijven hangen bij een theorie, het feitelijk bestaan van een Jezus-figuur, terwijl daar geen enkele bewijs voor is? Neem James Randi als voorbeeld, het is een hoax, van voor naar achter, van link naar rechts. Pure bullshit ...quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:18 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Bijbelhistorici gebruiken een aantal criteria om het Nieuwe Testament te "filteren". Ik weet ze nu niet allemaal uit mijn hoofd, maar bijvoorbeeld:
- Wonderen zijn uitgesloten. Wonderen zijn per definitie onwaarschijnlijk en je kunt ze dus niet als waarschijnlijk accepteren.
- Ideologisch belang. Als iemand een feit beschrijft dat wel erg in zijn voordeel pleit ben je waakzaam
- Consistentie met andere documenten
- Hoe vroeger geschreven, hoe betrouwbaarder
Dan kom ik tot de conclusie dat Jezus een joodse rabbijn was die van dorp tot dorp trok om zijn interpretatie van de geschriften te verkondigen. Stennis trapte in de Tempel, politiek gevaar werd voor de Romeinen en daarvoor gedood werd.
Het heeft inderdaad niets te maken met 'kunnen', maar het schoffelt 2000 jaar hoogdravend geleuter onderuit. De moeder aller cultuurshocks?quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:31 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waarom zou je geen prediker in de marge kunnen volgen?
Ik denk dat er goede reden is dat geleuter onderuit te schoffelen...het is mooi geweest.quote:Op dinsdag 28 november 2006 14:57 schreef Doffy het volgende:
[..]
Het heeft inderdaad niets te maken met 'kunnen', maar het schoffelt 2000 jaar hoogdravend geleuter onderuit. De moeder aller cultuurshocks?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |