Kende je Spinoza ueberhaupt wel voor dit topic?quote:Op maandag 27 november 2006 13:13 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Hij draagt aannames aan, geen feiten. Een aaneenschakeling van aannames in een vorm gekneed die hapbaar zou moeten zijn voor de gemiddelde atheist.
Ach, ik had het over iets dat "richting de concretisering" ging, hij was een van de voorlopers van de verlichting, waar men de waarheid omtrent bepaalde zaken kon vinden met behulp van de ratio (de rede, het verstand), in plaats van wat bijvoorbeeld kerkelijke autoriteiten zeiden zonder meer voor waar aan te nemen. Het is concreet op die manier, dat het via de ratio beredeneerd is.quote:Ik heb er geen boodschap aan. Ik haal zijn vooringenomenheid er met gemak uit en reageer er dan ook zodanig op. Wat ik inderdaad niet kan vinden is het concretiseren van zijn aannames. Het blijft allemaal nogal filosofisch, zonder enige concretisering.
Als jij zegt dat het er duidelijk staat, dan mag jij het ook uitleggen. Ik wacht met smart op concrete bewijzen.
[...] Als jij persoonlijke aannames [...]
Waarom zo aggresief?quote:Niets concreets in kunnen vinden. Als jij persoonlijke aannames al als concreet beschouwd, dan zou ik niet al te veel in de hoek van de beta wetenschappen zitten als ik jou was.
dat is hetzelfde, als je Jezus dan vervangt door Mens.quote:Op zondag 26 november 2006 23:59 schreef Viking84 het volgende:
[..]
dan bedoelt het boeddhisme niet zozeer dat iedereen Jezus is, maar dat iedereen de staat van verlichting kan bereiken die Jezus bereikt heeft.
lees Wetsidee der Wijsbegeerte van H. Dooyeweerd en zie daar een voorbeeld van intelligent geloven.quote:Op maandag 27 november 2006 09:12 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Vertel mij dan eens waarom religie zo intelligent is?
houdt toch op, aan hoeveel heidense/atheistische activiteiten doe jij wel niet aan?quote:Op maandag 27 november 2006 14:46 schreef Gia het volgende:
Waarom iemand aanvallen op zijn of haar geloof of ongeloof?
Er zijn op de hele wereld verschillende jaartellingen, bij de een duurt een jaar langer dan bij een ander. Welke is de juiste? Wie kan dat claimen en waarom?
Mensen die het bestaan van Jezus niet erkennen, net zo min als het feit dat hij een paar dagen na zijn dood al weer zichtbaar was voor zijn volgelingen, leven wel volgens de Christelijke jaartelling. Terwijl er hele groepen moslims en Chinezen in Nederland een heel andere jaartelling hebben maar ook leven volgens die van de Christenen. Waarom? Uit gemakzucht?
Als je dan zo fel tegen religies bent, accepteer dan ook niet onze jaartelling, maar verzin als atheïsten je eigen jaartelling. Vier dan ook geen kerstmis, maar ga gewoon werken. Vier dan ook geen nieuwjaar, de kroegen puilen dan uit en echt niet van alleen Christenen.
kerstmis is gewoon het feest van het licht van de natuurreligiesquote:Op maandag 27 november 2006 14:46 schreef Gia het volgende:
Vier dan ook geen kerstmis, maar ga gewoon werken. Vier dan ook geen nieuwjaar, de kroegen puilen dan uit en echt niet van alleen Christenen.
Kerstmis is het feest van de geboorte van onze Heer, Jezus Christus.quote:Op maandag 27 november 2006 14:55 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
kerstmis is gewoon het feest van het licht van de natuurreligies
ingelijfd door het christendom
Klopt. Maar als je nergens in gelooft, geloof je ook niet in een natuurreligie. Dus dan nog zou je geen kerstmis moeten vieren.quote:Op maandag 27 november 2006 14:55 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
kerstmis is gewoon het feest van het licht van de natuurreligies
ingelijfd door het christendom
Zeg het eens?quote:Op maandag 27 november 2006 14:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
houdt toch op, aan hoeveel heidense/atheistische activiteiten doe jij wel niet aan?
Ik vier niet het heidense feest, maar ik vier dan de geboorte van Jezus. Dat is door de kerk zo bepaald dat we dat op hetzelfde moment doen als het heidense feest.quote:
ach, ik doe graag mee met m'n ouders. die vinden dat leukquote:Op maandag 27 november 2006 14:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Klopt. Maar als je nergens in gelooft, geloof je ook niet in een natuurreligie. Dus dan nog zou je geen kerstmis moeten vieren.
Het gaat dan wel om Heidense elementen geïntegreerd in Kerstmis. Suikerfeest heeft geen enkel verband met Kerst of heidense feesten dus wel een erg kromme vergelijkingquote:Op maandag 27 november 2006 15:04 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik vier niet het heidense feest, maar ik vier dan de geboorte van Jezus. Dat is door de kerk zo bepaald dat we dat op hetzelfde moment doen als het heidense feest.
Als suikerfeest op enig moment samenvalt met Kerst, vier je het dan ook niet?
Je mag toch wel je eigen feest vieren op dezelfde dag dat anderen hun feest vieren?
Het gaat er maar om wat je dan viert. De kerstboom was van oorsprong een teken van nieuw leven, dus erg toepasbaar op de geboorte van Christus. Erg raar is het dan niet om dat er bij te betrekken. Daarbij zijn ALLE religies terug te voeren op oorspronkelijke elementen van oerreligies. Vele religies zijn compleet gebaseerd op oudere religies, zie de islam, het Christendom en de jehova's, die compleet afgeleid zijn van het Joodse geloof, maar aangepast voor een andere groep mensen. Zo is het bedekken van het haar door moslima's direct terug te voeren naar het bedekken van het haar door Joodse vrouwen, en later ook Christelijke, tijdens het gebed.quote:Op maandag 27 november 2006 15:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat dan wel om Heidense elementen geïntegreerd in Kerstmis. Suikerfeest heeft geen enkel verband met Kerst of heidense feesten dus wel een erg kromme vergelijking
De islam accepteert de profeten van Judaisme/Christendom als ware profeten en dus niet heidens.quote:Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat er maar om wat je dan viert. De kerstboom was van oorsprong een teken van nieuw leven, dus erg toepasbaar op de geboorte van Christus. Erg raar is het dan niet om dat er bij te betrekken. Daarbij zijn ALLE religies terug te voeren op oorspronkelijke elementen van oerreligies. Vele religies zijn compleet gebaseerd op oudere religies, zie de islam, het Christendom en de jehova's, die compleet afgeleid zijn van het Joodse geloof, maar aangepast voor een andere groep mensen. Zo is het bedekken van het haar door moslima's direct terug te voeren naar het bedekken van het haar door Joodse vrouwen, en later ook Christelijke, tijdens het gebed.
Er zijn zat oerstammen die bidden/baden op een manier zoals ook moslims dat doen. Knielen en voorover buigen.
Daarbij kun je suikerfeest heel goed terugvoeren op het niet mogen snoepen tijdens de vasten door christenen.
Katholieke kinderen bewaarden vroeger snoepjes gedurende de gehele vastenperiode, in een trommeltje om na de vasten hier heerlijk van te smullen. Een waar 'suikerfeest'.
Ik ook, komt dat even goed uit.quote:Op maandag 27 november 2006 15:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
De islam accepteert de profeten van Judaisme/Christendom als ware profeten en dus niet heidens.
Zeg maar waar Spinoza uit z'n nek lult, en kom niet aan met een vaag verhaal waarom filosofie geen wetenschap is, want die klopt alvast niet, netzomin als dat je iets kunt bewijzen zonder aannames, of axiomas.quote:Op maandag 27 november 2006 12:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Als ik niet geinteresseerd was, had ik niet direct kunnen aantonen dat Spinoza uit zijn nek lult en zijn eigen ongeloof enkel probeert te rechtvaardigen. Ja, dat andere ongelovigen zijn geneuzel voor zoete koek slikken, daar hoef je niet helderziend voor te zijn.
ga je nog door of wilde je beweren dat het joodse geloof het oorspronkelijke geloof is ?quote:Op maandag 27 november 2006 15:16 schreef Gia het volgende:
Daarbij zijn ALLE religies terug te voeren op oorspronkelijke elementen van oerreligies. Vele religies zijn compleet gebaseerd op oudere religies, zie de islam, het Christendom en de jehova's, die compleet afgeleid zijn van het Joodse geloof, maar aangepast voor een andere groep mensen.
En dus klopt het niet zo zeer wat je zegt, de Islam accepteert de dingen wat oorspronkelijk uit de Joods/Messiaanse boodschap voort stroomt niet geïntegreerde heidense elementen.quote:
maar het joodse geloof zelf komt voort uit "heidense" elementenquote:Op maandag 27 november 2006 15:22 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En dus klopt het niet zo zeer wat je zegt, de Islam accepteert de dingen wat oorspronkelijk uit de Joods/Messiaanse boodschap voort stroomt niet geïntegreerde heidense elementen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |