Natuurlijk staat het niet religieuzen vrij het te negeren, maar ik ben geintresseerd naar de mening van christenen hierover.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Volgens mij valt dat onder de vrijheid van meningsuiting.
Ok, het negeren van een godsverbod is kwaad. Maar dan moet je op zijn minst het verschil tussen goed en kwaad kennen nietwaar ?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:18 schreef Zyggie het volgende:
Kwaad, en nu?
Zo bedoel ik het niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:18 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Natuurlijk staat het niet religieuzen vrij het te negeren, maar ik ben geintresseerd naar de mening van christenen hierover.
Een gebod moet je gewoon volgen, als je dat niet doet ben je niet goed bezig. Of je daar etische begrippen als goed en kwaad bij behoeft te voegen is maar de vraag.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:23 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ok, het negeren van een godsverbod is kwaad. Maar dan moet je op zijn minst het verschil tussen goed en kwaad kennen nietwaar ?
Om alle in principe.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:25 schreef ioor het volgende:
En over welk Godsverbod heb je het dan precies?
Dus een verbod of gebod moet je gewoon volgen ongeacht je de vraag te stellen of het goed of kwaad is ?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:26 schreef Zyggie het volgende:
Een gebod moet je gewoon volgen, als je dat niet doet ben je niet goed bezig. Of je daar etische begrippen als goed en kwaad bij behoeft te voegen is maar de vraag.
Ok maar dan moet je wel het verschil tussen goed en kwaad kennen nietwaar ?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:29 schreef ioor het volgende:
Kwaad dan, je mag niet stelen, je mag niet liegen je mag jezelf niet boven andere stellen als je dat wel doet is dat dus kwaad als je dat kwaad wilt noemen.
Oeh, dan ben ik wel kwaad bezig geweest zeg hequote:Op woensdag 22 november 2006 18:29 schreef ioor het volgende:
Kwaad dan, je mag niet stelen, je mag niet liegen je mag jezelf niet boven andere stellen als je dat wel doet is dat dus kwaad als je dat kwaad wilt noemen.
Ja dat is onduidelijk. Bekijk je het in een historisch kader of in een theologisch kader?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:30 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dus een verbod of gebod moet je gewoon volgen ongeacht je de vraag te stellen of het goed of kwaad is ?
Befehl ist befehl, zoiets.
Het is een moreel kader.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:42 schreef Zyggie het volgende:
Ja dat is onduidelijk. Bekijk je het in een historisch kader of in een theologisch kader?
Maar moraal ontstijgt religie. De vraagstuk of een gebod negeren goed of kwaad is, lijkt me meer iets voor een theologische discussie. Uiteindelijk is er geen universeel antwoord. Maar stel dat god iets gebied, er bestaat een hemel en een hel, een goed en een kwaad, lijkt me het gebod negeren toch wel aan de kant van het kwaad.quote:
voor religieuzen bepaalt hun religie de moraal juist.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:47 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Maar moraal ontstijgt religie. De vraagstuk of een gebod negeren goed of kwaad is, lijkt me meer iets voor een theologische discussie.
Moraal wordt door religie juist vaak aangehaald als afkomstig van hun heilige schrift en ook als zodanig gepraktiseerd.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:47 schreef Zyggie het volgende:
Maar moraal ontstijgt religie. De vraagstuk of een gebod negeren goed of kwaad is, lijkt me meer iets voor een theologische discussie. Uiteindelijk is er geen universeel antwoord. Maar stel dat god iets gebied, er bestaat een hemel en een hel, een goed en een kwaad, lijkt me het gebod negeren toch wel aan de kant van het kwaad.
En Sharia komt niet uit geschrift?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:59 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Moraal wordt door religie juist vaak aangehaald als afkomstig van hun heilige schrift en ook als zodanig gepraktiseerd.
Bijv sharia.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |