Natuurlijk staat het niet religieuzen vrij het te negeren, maar ik ben geintresseerd naar de mening van christenen hierover.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:12 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Volgens mij valt dat onder de vrijheid van meningsuiting.
Ok, het negeren van een godsverbod is kwaad. Maar dan moet je op zijn minst het verschil tussen goed en kwaad kennen nietwaar ?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:18 schreef Zyggie het volgende:
Kwaad, en nu?
Zo bedoel ik het niet.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:18 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Natuurlijk staat het niet religieuzen vrij het te negeren, maar ik ben geintresseerd naar de mening van christenen hierover.
Een gebod moet je gewoon volgen, als je dat niet doet ben je niet goed bezig. Of je daar etische begrippen als goed en kwaad bij behoeft te voegen is maar de vraag.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:23 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ok, het negeren van een godsverbod is kwaad. Maar dan moet je op zijn minst het verschil tussen goed en kwaad kennen nietwaar ?
Om alle in principe.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:25 schreef ioor het volgende:
En over welk Godsverbod heb je het dan precies?
Dus een verbod of gebod moet je gewoon volgen ongeacht je de vraag te stellen of het goed of kwaad is ?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:26 schreef Zyggie het volgende:
Een gebod moet je gewoon volgen, als je dat niet doet ben je niet goed bezig. Of je daar etische begrippen als goed en kwaad bij behoeft te voegen is maar de vraag.
Ok maar dan moet je wel het verschil tussen goed en kwaad kennen nietwaar ?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:29 schreef ioor het volgende:
Kwaad dan, je mag niet stelen, je mag niet liegen je mag jezelf niet boven andere stellen als je dat wel doet is dat dus kwaad als je dat kwaad wilt noemen.
Oeh, dan ben ik wel kwaad bezig geweest zeg hequote:Op woensdag 22 november 2006 18:29 schreef ioor het volgende:
Kwaad dan, je mag niet stelen, je mag niet liegen je mag jezelf niet boven andere stellen als je dat wel doet is dat dus kwaad als je dat kwaad wilt noemen.
Ja dat is onduidelijk. Bekijk je het in een historisch kader of in een theologisch kader?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:30 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Dus een verbod of gebod moet je gewoon volgen ongeacht je de vraag te stellen of het goed of kwaad is ?
Befehl ist befehl, zoiets.
Het is een moreel kader.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:42 schreef Zyggie het volgende:
Ja dat is onduidelijk. Bekijk je het in een historisch kader of in een theologisch kader?
Maar moraal ontstijgt religie. De vraagstuk of een gebod negeren goed of kwaad is, lijkt me meer iets voor een theologische discussie. Uiteindelijk is er geen universeel antwoord. Maar stel dat god iets gebied, er bestaat een hemel en een hel, een goed en een kwaad, lijkt me het gebod negeren toch wel aan de kant van het kwaad.quote:
voor religieuzen bepaalt hun religie de moraal juist.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:47 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Maar moraal ontstijgt religie. De vraagstuk of een gebod negeren goed of kwaad is, lijkt me meer iets voor een theologische discussie.
Moraal wordt door religie juist vaak aangehaald als afkomstig van hun heilige schrift en ook als zodanig gepraktiseerd.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:47 schreef Zyggie het volgende:
Maar moraal ontstijgt religie. De vraagstuk of een gebod negeren goed of kwaad is, lijkt me meer iets voor een theologische discussie. Uiteindelijk is er geen universeel antwoord. Maar stel dat god iets gebied, er bestaat een hemel en een hel, een goed en een kwaad, lijkt me het gebod negeren toch wel aan de kant van het kwaad.
En Sharia komt niet uit geschrift?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:59 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Moraal wordt door religie juist vaak aangehaald als afkomstig van hun heilige schrift en ook als zodanig gepraktiseerd.
Bijv sharia.
Dat is een beetje het jammere van alle religies volgens mij, het onmiddelijke denken (en dus veroordelen) dat zodra je een gebod (of verbod zo je wil) 'overtreed' je ook onmiddelijk fout bent. Volgens mij moet je het opvatten als een leidraad in je leven, en zodra je die 'overschrijdt' je bij jezelf ten rade zou moeten gaan of je wel goed bezig bent.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:53 schreef Triggershot het volgende:
Volgens de Islam ben je zondig, maar het kan ook gezien worden als verleid zijn, deur voor berouw staat altijd open.
ja sorry maar ik gaf hiervoor 2x een inhoudelijke reactie, TS leest er overheen en post vervolgens in andere bewoordingen wat ik zojuist aangaf.quote:
Er is dan een vers dat heeft over:quote:Op woensdag 22 november 2006 19:03 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat is een beetje het jammere van alle religies volgens mij, het onmiddelijke denken (en dus veroordelen) dat zodra je een gebod (of verbod zo je wil) 'overtreed' je ook onmiddelijk fout bent. Volgens mij moet je het opvatten als een leidraad in je leven, en zodra je die 'overschrijdt' je bij jezelf ten rade zou moeten gaan of je wel goed bezig bent.
Het niet zo letterlijk aannemen van dit soort teksten (welke tenslotte al eeuwen oud zijn) en wat meer gewone zelfreflectie zou een hoop mensen goed doen denk ik.
Nou TS reageer er eens opquote:Op woensdag 22 november 2006 19:03 schreef Flashwin het volgende:
[..]
ja sorry maar ik gaf hiervoor 2x een inhoudelijke reactie, TS leest er overheen en post vervolgens in andere bewoordingen wat ik zojuist aangaf.
vond het wel een "" waard
Daarmee zeg je, of het vers in ieder geval, dat we verdoemd zijn om fouten te maken. Ik denk dat dat een erg rare gedachtegang is.quote:Op woensdag 22 november 2006 19:05 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Er is dan een vers dat heeft over:
"Als jullie geen fouten zouden maken, zou ik jullie vernietigen en een volk schapen die wel fouten maakt en zodat ik ze kan vergeven"
door zeg maar dus de nadruk te leggen dat fouten maken menselijk is.
Nee, daarmee zeg ik dat we fouten moeten kunnen maken om te leren en te bestaan, van je fouten leren.quote:Op woensdag 22 november 2006 19:07 schreef Snakey het volgende:
[..]
Daarmee zeg je, of het vers in ieder geval, dat we verdoemd zijn om fouten te maken. Ik denk dat dat een erg rare gedachtegang is.
Tis maar hoe je het bekijkt, als je je niet aan de regels houdt ben je strafbaar.quote:Op woensdag 22 november 2006 19:07 schreef Snakey het volgende:
Zie m'n edit trouwens: Edit: er onmiddelijk vanuit gaan dat je zondig bent is indoctrinatie volgens mij.
Zoals je het stelt (of wederom dat vers) is het een oneindig maken van fouten en leren om te bestaan. Van je fouten leren zou moeten gebeuren inderdaad, maar met dit vers/stelling leren we nooit natuurlijk.quote:Op woensdag 22 november 2006 19:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee, daarmee zeg ik dat we fouten moeten kunnen maken om te leren en te bestaan, van je fouten leren.
Nee toch, nergens luidt betreffende vers dat je fouten zult maken, maar elke mens zal fouten maken, en dat is dus niet erg, er is niet zoiets als erfzonde oid. Enkel wat je doet.quote:Op woensdag 22 november 2006 19:12 schreef Snakey het volgende:
[..]
Zoals je het stelt (of wederom dat vers) is het een oneindig maken van fouten en leren om te bestaan. Van je fouten leren zou moeten gebeuren inderdaad, maar met dit vers/stelling leren we nooit natuurlijk.
Ik begrijp de vraag nietquote:Op woensdag 22 november 2006 18:09 schreef digitaLL het volgende:
Ik vraag me af of het negeren van een godsverbod goed of kwaad is ?
Of iets anders.
Staat dat niet gelijk tegenover de eigen wil?quote:Op woensdag 22 november 2006 18:09 schreef digitaLL het volgende:
Ik vraag me af of het negeren van een godsverbod goed of kwaad is ?
Of iets anders.
quote:Op woensdag 22 november 2006 19:01 schreef Triggershot het volgende:
En Sharia komt niet uit geschrift?
Bron wiki.quote:The term Sharia itself derives from the verb shara'a, which according to Abdul Mannan Omar's Dictionary of the Holy Qur'an connects to the idea of "system of divine law; way of belief and practice" (45:18) in the Qur'an.
Ja, ik stel natuurlijk dat je in die god van bijv de bijbel gelooft. En dat je de geboden en verboden beschreven in de bijbel respecteert. In de bijbel staan verhalen van vernietiging van steden omdat zij gods geboden/verboden overtreden.quote:Op woensdag 22 november 2006 18:42 schreef Flashwin het volgende:
immoreel is het woord dat je zoekt?
hangt er ook vanaf of je in die god gelooft
Ja, ik dacht dat jij bedoelde alsof het er niet uitkomt.quote:Op woensdag 22 november 2006 21:49 schreef digitaLL het volgende:
[..]
[..]
Bron wiki.
Het komt dus wel uit geschrift.
Hangt het niet af van de moraal achter het verbod.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:13 schreef Triggershot het volgende:
Mja, maar een "verbod" overtreden lijkt me per definitie niet "goed".
Uiteraard gaat het om de moraal er achter, maar dan heb ik het hier wel bijvoorbeeld over een maatschappelijk geaccepteerd verbod, zoals in een religie, een systeem etc, etc.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:33 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Hangt het niet af van de moraal achter het verbod.
Als ik iemand verbiedt te eten en te drinken ? is dat dan goed ?
Moet een moraal universeel zijn ?quote:Op donderdag 23 november 2006 12:36 schreef Triggershot het volgende:
Uiteraard gaat het om de moraal er achter, maar dan heb ik het hier wel bijvoorbeeld over een maatschappelijk geaccepteerd verbod, zoals in een religie, een systeem etc, etc.
Een aantal van bijvoorbeeld de 10 geboden hoort idd universeel te zijn.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:42 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Moet een moraal universeel zijn ?
Ok, maar als zij het verschil tussen goed en kwaad nog niet wist, waarom zou ze die appel dan weigeren ?quote:Op donderdag 23 november 2006 12:47 schreef Biancavia het volgende:
Ja, maar dat van die boom, dat was de duivelse verleiding die Eva de appel aanbood.
Omdat de mensheid nu eenmaal gedoemd was uit het paradijs te worden verdreven.quote:Op donderdag 23 november 2006 12:59 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Ok, maar als zij het verschil tussen goed en kwaad nog niet wist, waarom zou ze die appel dan weigeren ?
Stelen is slecht/kwaad, dat is een universele moraal nietwaar ?quote:Op donderdag 23 november 2006 12:46 schreef Triggershot het volgende:
Een aantal van bijvoorbeeld de 10 geboden hoort idd universeel te zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |