waarom is de relevantie niet aan te tonen?quote:Op maandag 27 november 2006 12:40 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
de relevantie heeft te maken met het bestaan van de betrokken entiteiten. van het spaghetti monster en van een evt. god is die relevantie niet aan te tonen. waarin zit hem dan het verschil volgens jou ?
1) Spinoza is geen verlichtingsfundamentalist. Spinoza een verlichtingsfundamentalist noemen is zoiets als aartsengel Gabriel een moslimterrorist met brandende bomgordel noemen. Spinoza heeft daarbij nooit gezegd dat God niet kan bestaan; beter nog, zijn hele tekst gaat over het bestaan van God!quote:Op maandag 27 november 2006 16:06 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik vind het raarder om van een verlichtingsfundamentalist als Spinazie aan te nemen dat God niet kan bestaan, 'bewezen' met niets meer dan filosofisch geneuzel. Waar zijn de onderzoeksdata? Waar zijn de analyses? Hoe zijn de conclusies opgebouwd?
Als je mij wilt overtuigen van iets, zal het wel iets meer moeten zijn dan een aaneenschakeling van aannames gedoopt in een filosofisch sausje. Is dit nou werkelijk alles waarmee de atheisten kunnen komen om het bestaan van God te weerleggen?
omdat ze beide niet te bewijzen zijn ?quote:Op maandag 27 november 2006 17:08 schreef Aslama het volgende:
[..]
waarom is de relevantie niet aan te tonen?
Heb ik jou dan ook maar 1 picoseconde de indruk gegeven dat mij dat boeitquote:Op maandag 27 november 2006 17:11 schreef speknek het volgende:
blaat
...want er is werkelijk waar helemaal niemand hier die ook maar in een fractie van een milliseconde meent dat je een punt hebt.
quote:Op maandag 27 november 2006 11:36 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Ik heb wel wat meer bewijs nodig dan "het is aangetoond door Spinoza". Wat heeft Spinoza aangetoond en hoe?
Doe eens een korte samenvatting.
Wat zijn niet te bewijzen? Even de golflengte op elkaar afstemmenquote:Op maandag 27 november 2006 17:21 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
omdat ze beide niet te bewijzen zijn ?
god en het spaghetti monsterquote:Op maandag 27 november 2006 17:33 schreef Aslama het volgende:
[..]
Wat zijn niet te bewijzen? Even de golflengte op elkaar afstemmen
We hadden het over de relevantie, het bestaan van de entiteiten en ideeën erover. Wil je je vraagstelling duidelijker formuleren?quote:Op maandag 27 november 2006 17:34 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
god en het spaghetti monster
dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebbenquote:Op maandag 27 november 2006 17:38 schreef Aslama het volgende:
[..]
We hadden het over de relevantie, het bestaan van de entiteiten en ideeën erover. Wil je je vraagstelling duidelijker formuleren?
Ik heb God nog nooit horen praten, eigenlijk, laat staan dat hij mensen vraagt voor hem te buigen.quote:Op maandag 27 november 2006 15:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dus wanneer een heilige in de bijbel buigt voor God of als God vraagt om te buigen, begeeft hij zich aan heidense rituelen?
Speeches van God in de bijbel danquote:Op maandag 27 november 2006 17:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb God nog nooit horen praten, eigenlijk, laat staan dat hij mensen vraagt voor hem te buigen.![]()
Speeches van God? Geloof niet dat ik je kan volgen.quote:Op maandag 27 november 2006 17:55 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Speeches van God in de bijbel dan
Ontken je wat er in de bijbel staat?quote:Op maandag 27 november 2006 17:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Speeches van God? Geloof niet dat ik je kan volgen.
De bijbel is door mensen geschreven. Het OT is gebasseerd op de Torah, een boek wat ook weer door mensen is geschreven en is gebasseerd op overleveringen.
God kan niet spreken en heeft ook nog nooit gesproken.
quote:Op maandag 27 november 2006 17:58 schreef Gia het volgende:
God kan niet spreken en heeft ook nog nooit gesproken.
quote:1 Verder sprak God tot Mozes, en zeide tot hem: Ik ben de HEERE,
2 En Ik ben aan Abraham, Izak, en Jakob verschenen, als God de Almachtige; doch met Mijn Naam HEERE ben Ik hun niet bekend geweest.
3 En ook heb Ik Mijn verbond met hen opgericht, dat Ik hun geven zou het land Kanaan, het land hunner vreemdelingschappen, waarin zij vreemdelingen geweest zijn.
4 En ook heb Ik gehoord het gekerm der kinderen Israels, die de Egyptenaars in dienstbaarheid houden, en Ik heb aan Mijn verbond gedacht.
5 Derhalve zeg tot de kinderen Israels: Ik ben de HEERE! en Ik zal ulieden uitleiden van onder de lasten der Egyptenaren, en Ik zal u redden uit hun dienstbaarheid, en zal u verlossen door een uitgestrekten arm, en door grote gerichten;
6 En Ik zal ulieden tot Mijn volk aannemen, en Ik zal ulieden tot een God zijn; en gijlieden zult bekennen, dat Ik de HEERE uw God ben, Die u uitleide van onder de lasten der Egyptenaren.
7 En Ik zal ulieden brengen in dat land, waarover Ik Mijn hand opgeheven heb, dat Ik het aan Abraham, Izak, en Jakob geven zou; en Ik zal het ulieden geven tot een erfdeel, Ik, de HEERE!
Nee, maar ik neem dat met een flinke korrel zout. Wanneer leefde mozes? Wat Mozes overkomen is, is van generatie op generatie doorverteld. En je weet hoe het gaat met mondelinge verhalen.....ze veranderen nogal.quote:Op maandag 27 november 2006 17:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ontken je wat er in de bijbel staat?
Zo ook de geboden van Jezus en zijn levensverhaal, neem je dat ook met een korrel zout?quote:Op maandag 27 november 2006 18:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, maar ik neem dat met een flinke korrel zout. Wanneer leefde mozes? Wat Mozes overkomen is, is van generatie op generatie doorverteld. En je weet hoe het gaat met mondelinge verhalen.....ze veranderen nogal.
Praten zal voor de almachtige niet echt moeilijk zijnquote:Dus neem ik alles wat in de bijbel staat niet zo letterlijk, maar interpreteer ik het naar wat mogelijk is en onmogelijk is. Aangezien God de laatste duizenden jaren niet meer gesproken heeft, ga ik ervan uit dat dit gegeven erbij verzonnen is, om het verhaal wat smeuiiger te maken en mensen bang te maken om ze te laten geloven. Als God kon praten, zou Hij dat wel vaker doen.
Er zijn dingen rondom het Christendom die ik inderdaad in twijfel trek. Zoals de plaats van Maria. Tijdens het Concilie van Nicea hebben mannen bepaald welke teksten wel en welke teksten niet in de bijbel mochten. Dit heeft niet Jezus bepaald, en zeker niet God. Er zijn een heleboel aanwijzingen dat Maria één van de apostelen was. De kerk heeft er een ordinaire hoer van gemaakt.quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Zo ook de geboden van Jezus en zijn levensverhaal, neem je dat ook met een korrel zout?
Dan wordt het toch onderhand tijd dat Hij Zijn mond eens opentrekt, omdat het meerendeel van de wereldbevolking de 10 geboden naast zich neerlegt.quote:Praten zal voor de almachtige niet echt moeilijk zijn
Heb er voor de rest niets inhoudelijks aan toe te voegen, verhelderend hoe jij er tegenover staatquote:Op maandag 27 november 2006 18:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Er zijn dingen rondom het Christendom die ik inderdaad in twijfel trek. Zoals de plaats van Maria. Tijdens het Concilie van Nicea hebben mannen bepaald welke teksten wel en welke teksten niet in de bijbel mochten. Dit heeft niet Jezus bepaald, en zeker niet God. Er zijn een heleboel aanwijzingen dat Maria één van de apostelen was. De kerk heeft er een ordinaire hoer van gemaakt.
Ben wel voor de 10 geboden, maar dat zijn eigenlijk alleen maar heel gewone fatsoensregels. Als iedereen zich daaraan zou houden, zou er geen oorlog zijn.
[..]
Dan wordt het toch onderhand tijd dat Hij Zijn mond eens opentrekt, omdat het meerendeel van de wereldbevolking de 10 geboden naast zich neerlegt.
Wat denk je van het verhaal van de zondeval ?quote:Op maandag 27 november 2006 18:14 schreef Gia het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |