Hier is die rente niet helemaal gelijk, maar voor de rest zit ik prima 'stil' en dat blijf ik nog wel even inderdaad. Het verbaast me alleen weer hoe de boel doorstijgt, terwijl het er allemaal niet echt lekker uitziet, elk cijfer valt lager uit dan verwacht en die verwachtingen waren al voorzichtig. Ik vind het prima allemaal.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:13 schreef SeLang het volgende:
Gewoon rustig blijven wachten.
Het dividend rendement is ongeveer gelijk aan de bankrente, dus de hamvraag is of je binnen nu en een paar jaar de aandelen lager kunt inkopen. Als je denkt dat het antwoord op die vraag 'ja' is dan kun je je geld beter op de bank houden.
Het dividend rendement van de AEX ligt rond de 3%, net als de spaarrente.quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:50 schreef elcastel het volgende:
Vervolg op http://forum.fok.nl/fok/post_reply/892796/6/50/43233285
Hier is die rente niet helemaal gelijk
Dat is zo. Maar goed vooralsnog zit ik lekker cash, ik verwacht toch een randje recessie in de VS over een tijdje en verwacht dan ook mooie instapmomenten op den duur, ook al is de boel niet superhoog gewaardeerd momenteel.quote:Op zondag 5 november 2006 11:30 schreef SeLang het volgende:
Het dividend rendement van de AEX ligt rond de 3%, net als de spaarrente.
Er zijn een aantal fondsen met een hoger dividend rendement (zoals de financials) maar die hebben ook een hoger risico. Aangezien je meestal een gespreide portefeuille aanlegt vind ik het realistischer om te vergelijken met de AEX.
Ik denk er precies zo over.quote:Op zondag 5 november 2006 14:02 schreef elcastel het volgende:
[..]
Dat is zo. Maar goed vooralsnog zit ik lekker cash, ik verwacht toch een randje recessie in de VS over een tijdje en verwacht dan ook mooie instapmomenten op den duur, ook al is de boel niet superhoog gewaardeerd momenteel.
Dat de cijfers goed zouden zijn wist iedereen 2 maanden terug al. Ik vraag me af wat nu verder ? Geeft iedereen een beetje een duidelijk vooruitzicht, of verteld iedereen mooie verhalen zonder inhoud ?quote:Op dinsdag 7 november 2006 11:54 schreef honesty het volgende:
cijfers vallen tot nu toe mee maar volgende week komt reed elsevier met een tradingupdate, de reactie van de beurs daarop is de eerstkomende belangrijkste event in mijn port.
...
Nee hoor, ik zit vol long sinds begin 2005. Ik vind de aandelen niet duur, en bovendien is er nog het TINA argument. There Is No Alternative.quote:Op dinsdag 14 november 2006 16:05 schreef Meyer_Lansky het volgende:
Ik lees sinds een tijdje mee, nog niet actief gepost. Wat ik zo lees is dat de meesten nu cash aanhouden, puur vanwege verwachtingen van een recessie? Ik denk dat we nog wel even doorstijgen. Bij de correctie zijn er mooie instapmomenten denk ik.
Helemaal waar, al kies ik natuurlijk anders (ik zit wel cash), voor de LT kan het best.quote:Op dinsdag 14 november 2006 22:57 schreef macondo het volgende:
Nee hoor, ik zit vol long sinds begin 2005. Ik vind de aandelen niet duur, en bovendien is er nog het TINA argument. There Is No Alternative.
Ga jij meer voor de korte termijn ?quote:Op woensdag 15 november 2006 15:40 schreef elcastel het volgende:
[..]
Helemaal waar, al kies ik natuurlijk anders (ik zit wel cash), voor de LT kan het best.
Nee, meer mid-lang. Ik wil 1 keer laag instappen en dan op mijn koersdoel verkopen. Ik hoef niet het onderste uit de kan, maar gewoon op een ontspannen een leuke rente pakken.quote:Op donderdag 16 november 2006 09:20 schreef Meyer_Lansky het volgende:
Ga jij meer voor de korte termijn ?
volgens mij zit het wel gewoon in de amx:) met binck wel te vinden maar niet echt te volgen:(en daarnaast ook echt een gokkertje:) voor mij was het ishet niks, maar wens iedereen geluk ermeequote:Op zondag 12 november 2006 22:55 schreef _Henry_ het volgende:
Wat is TMY? Ik ken het niet en volgens mij zit het ook niet in de AMX
Ik denk dat je het al op de juiste manier benaderd, eerst goed uitzoeken en je verdiepen in het beleggen, dan de verschillende vormen tegen elkaar aanleggen en vergeleiken en dan pas toeslaan. Als je zeker van je zaak bent en dan kan je met opties meer bereiken dan met aandelen. En als je de juiste serie koopt (klein beetje uit de markt met een lange looptijd) dan heb je als je er naastzit juist minder risico. Zowel met aandelen als met opties kan je heel je inleg verliezen, omdat een goedkoper is kan je ook minder verliezen, maar de kans daarop is wel een stuk groter.quote:Op maandag 20 november 2006 01:29 schreef Jaguarized het volgende:
TVP. Ik ben me ook wat meer aan het verdiepen in beleggen. Ik moet nog even kijken of ik me ga richten op opties of aandelen. Opties zouden riskanter zijn maar als je geluk hebt kan je er sneller mee cashen, bij aandelen is het risico kleiner. Ik ga me er nog eens in verdiepen.
Omgerekend 7,11.. Tja, Tata zal er nu over heen moeten eigenlijk en het geruchten circus draait gewoon door. Ik twijfel toch sterk om mijn Corus positie maar af te bouwen..quote:Op maandag 20 november 2006 10:39 schreef BigBadPete het volgende:
Wat te denken van het bod van CSN op Corus?
Als je geen gelijk krijgt met je visie met opties, dan ben je al je geinvesteerde geld kwijt. Da's best zuur. Als je met aandelen fout zit, verlies je maar een klein beetje..quote:Op maandag 20 november 2006 01:29 schreef Jaguarized het volgende:
TVP. Ik ben me ook wat meer aan het verdiepen in beleggen. Ik moet nog even kijken of ik me ga richten op opties of aandelen. Opties zouden riskanter zijn maar als je geluk hebt kan je er sneller mee cashen, bij aandelen is het risico kleiner. Ik ga me er nog eens in verdiepen.
Bijna 6 weken later is mijn winst gegroeid van 9% naar 20%.quote:Op maandag 16 oktober 2006 @ 13:47 schreef SjonLok het volgende:
[...] dieptepunt van 20% verlies. [...]
[...] winst inmiddels [...] op een goed niveau en uitgekomen op 9%.
De winst wordt bij mij voornamelijk veroorzaak door fondsen met Chinese of Indiase aandelen. De Fondsen met Russische of Oost-Europese aandelen blijven iets achter. Deze heb ik daarom vandaag verkocht, zodat ik meer geld kan steken in India en China.
Deal, als jij weer een topic (met foto's) maakt als je terug bent.quote:Op vrijdag 24 november 2006 12:05 schreef SeLang het volgende:
Ik ga vanaf morgen weer 2 weken fietsen in de rimboe.
Zullen jullie die beurs niet weer laten crashen als ik weg ben, net als vorige keer?
Nou de eerste dag dat ie weg is flikkeren we al in elkaar!quote:Op vrijdag 24 november 2006 19:01 schreef elcastel het volgende:
[..]
Deal, als jij weer een topic (met foto's) maakt als je terug bent.
[centraal] Beleggen & Aandelen deel 15quote:Op donderdag 30 november 2006 18:53 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar is de vorige topic?
We zijn onderwegquote:Op zondag 26 november 2006 04:49 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De Dollar naar de 1,40 en de DAX naar de 6800 en dan zal er wel een stabilisering of een daling komen
quote:Op donderdag 30 november 2006 19:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
We zijn onderweg
Dollar
in hoeverre relateer je de dollar aan het instorten van de amerikaanse economie? Die inwezen al ingestort is?quote:Op donderdag 30 november 2006 19:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dollar gaat wel onderuit alleen duurt dat nog effe omdat dat soort dingen wel tijd kosten
Instorten niet nee, maar Amerika zet zichzelf wel flink in de verkoop momenteel, hebben ze zelf nog wel dollars eigenlijk ? Maardit zat er natuurlijk al tijden aan te komen, eveneens de reden dat ik zowel Ahold als Aegon als ING eruit heb gegooid hier (welliswaar wat vroeg), dit werkt allemaal door.quote:Op donderdag 30 november 2006 19:45 schreef sitting_elfling het volgende:
al geloof ik er niks van dat amerika zelf volledig zal instorten. Daar heeft niemand baat bij en zal dus continu in leven worden gehouden.
Zo ingestort is hij nog niet hoor. Teruggang is geen recessie natuurlijk.quote:Op donderdag 30 november 2006 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
in hoeverre relateer je de dollar aan het instorten van de amerikaanse economie? Die inwezen al ingestort is?
Moeilijke vraag, maar het ergste is nog niet achter de rug voor de yanksquote:Op donderdag 30 november 2006 19:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
in hoeverre relateer je de dollar aan het instorten van de amerikaanse economie? Die inwezen al ingestort is?
wanneer heb je officeel een 'teruggang' dan ? Of een 'recessie' ?quote:Op donderdag 30 november 2006 20:01 schreef elcastel het volgende:
[..]
Zo ingestort is hij nog niet hoor. Teruggang is geen recessie natuurlijk.
al lang ? Of nog maar net ? Ik bedoel het gaat al tijden 'niet' zo lekker met usaquote:Op donderdag 30 november 2006 19:59 schreef elcastel het volgende:
[..]
Instorten niet nee, maar Amerika zet zichzelf wel flink in de verkoop momenteel, hebben ze zelf nog wel dollars eigenlijk ? Maardit zat er natuurlijk al tijden aan te komen, eveneens de reden dat ik zowel Ahold als Aegon als ING eruit heb gegooid hier (welliswaar wat vroeg), dit werkt allemaal door.
Argentijnse groeicijfersquote:Op donderdag 30 november 2006 21:01 schreef SjonLok het volgende:
Economie India groeit 9,2 procent
30 Nov 06
De economie van India is in de periode van juli tot en met september op jaarbasis met 9,2 procent gegroeid.
In het eerste kwartaal van het begrotingsjaar liet de Indiase economie een groei zien van 8,9 procent.
De industrie in India groeide in het tweede kwartaal met 11,9 procent.
De dienstensector, waar onder meer de communicatiebranche onder valt, deed het nog iets beter met 13,9 procent.
In de landbouw bedroeg de groei 1,7 procent.
India is de op drie na grootste economie van Azië en heeft na China het hoogste groeicijfer ter wereld. Het land telt 1,1 miljard inwoners. Het bruto nationaal product had volgens de Wereldbank vorig jaar een omvang van 785,5 miljard dollar.
In het vorige begrotingsjaar bedroeg de groei 8,4 procent. Analisten verwachten dat het lopende kwartaal een groei zal laten zien van tussen de 8 en 8,7 procent.
Het forse groeicijfer zou de centrale bank ertoe kunnen aanzetten de rente verder zal verhogen. In oktober waarschuwde de bank voor oververhitting en werd het belangrijkste rentetarief verhoogd met een kwart procentpunt naar 7,25 procent. Op die manier moet de inflatie binnen de perken worden gehouden.
Ja, in deze volgorde:quote:Op donderdag 30 november 2006 22:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Japan, Mofrika en de VS zijn nog groter dan China?
quote:It is the world's third largest economy in USD exchange-rate terms, the fifth largest by purchasing power parity (PPP)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ---- ------- ------------ — World 61,027,505 — European Union 12,427,413 1 United States 12,277,583 2 China 9,412,361 3 Japan 3,910,728 4 India 3,633,441 5 Germany 2,521,699 6 United Kingdom 1,832,792 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ---- ------- ------------ — World 61,006,604 — European Union 12,626,921 1 United States 12,409,465 2 China 8,572,666 3 Japan 3,943,754 4 India 3,815,553 5 Germany 2,417,537 6 United Kingdom 1,926,809 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | ---- ------- ------------ — World 60,630,000 1 United States 12,310,000 — European Union 12,180,000 2 China 8,883,000 3 Japan 4,025,000 4 India 3,666,000 5 Germany 2,480,000 6 United Kingdom 1,818,000 |
Volgens de drie lijsten wel ja.quote:Op donderdag 30 november 2006 23:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Als China 2/3 van de EU economie is, zal het ook wel groter zijn dan Duitsland
Kut, zat er 1,67 cent naastquote:
op basis waarvan?quote:Op zaterdag 2 december 2006 10:46 schreef Jaguarized het volgende:
Zo, ik ga me eerste eens op aandelen richten. Ga de opties de komende tijd even niet naar kijken. Heb nu een partijtje Spyker aandelen gekocht.
Hoe groot schat je de kans in dat spyker het goed doet in de F1? En draait spyker uberhaupt wel winst per jaar ?quote:Op zaterdag 2 december 2006 12:46 schreef Jaguarized het volgende:
Voorliefde voor auto's, Spyker, verwachte stijging van het aandeel. Ik verwacht dat het aandeel stijgt als de SUV er komt en als het goed gaat in de F1.
Ik heb geen idee hoe groot.quote:Op zaterdag 2 december 2006 13:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe groot schat je de kans in dat spyker het goed doet in de F1? En draait spyker uberhaupt wel winst per jaar ?
Teruggang was ook niet het ideale woord. Ik bedoelde teruggang in de groei, dus minder stijging, maar wel groei. Recessie is al de economie krimpt.quote:Op donderdag 30 november 2006 20:13 schreef sitting_elfling het volgende:
wanneer heb je officeel een 'teruggang' dan ? Of een 'recessie' ?
En dit was ik straalvergeten, maar dit is een feit.quote:Op donderdag 30 november 2006 20:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Recessie als de economie 2 kwartalen op rij kleiner wordt
In Augustus en September. Ergens in april/mei (kan ook eerder zijn, geen zin om te zoeken) stond de AEX op +/- 450, daarna liep het terug, toen heb ik besloten dat als het nog een keer terugkomt, ik verkooppunten ga uitzetten. Het kwam terug en ik heb alles kunnen verkopen op de punten die ik had uitgezet voor mezelf.quote:Op donderdag 30 november 2006 20:15 schreef sitting_elfling het volgende:
al lang ? Of nog maar net ? Ik bedoel het gaat al tijden 'niet' zo lekker met usa
quote:Japan beleeft de langste hoogconjunctuur sinds de Tweede Wereldoorlog. Eén maand langer dan de befaamde Izanagi-boom uit de vorige eeuw. Maar de verschillen zijn reusachtig. Toen was Japan jong en krachtig, nu is het op leeftijd.
quote:Op 22 november werd het officieel. Het Japanse kabinet verklaarde in zijn maandelijkse economische rapport dat de huidige conjuncturele bloei de langste is sinds de Tweede Wereldoorlog. Met een lengte van 58 maanden overtreft zij zelfs de Izanagiboom van november 1965 tot juli 1970, een groeispurt die zo krachtig was dat zij geëerd werd met de naam van de shintogod die de aarde heeft geschapen.
quote:Na jaren van trage groei, onderbroken door hevige recessies, lijkt Japan eindelijk veel van de problemen van zich te hebben afgeschud, problemen die het gevolg waren van de dramatische ineenstorting van de aandelenkoersen en de vastgoedprijzen in 1990.
quote:"De bedrijfswinsten zijn heel snel gegroeid. Er is veel geinvesteerd in onderzoek en ontwikkeling en de vernieuwing van machines en apparatuur. In fundamentele zin is de economie gezond."
quote:Maar voordat de euforie om zich heen grijpt, is het de moeite waard om de jongste expansie te vergelijken met de Izanagi-boom, die zij in lengte heeft overtroffen.
Het meest in het oog springende verschil tussen [de Izanagi-boom] en nu is het tempo van de expansie.
De gemiddelde reële groei tijdens de Izanagiboom bedroeg jaarlijks 11,5 procent.
Daarentegen bedraagt de reële groei deze keer gemiddeld maar 2,4 procent per jaar.
De onlangs bekendgemaakte cijfers over het derde kwartaal laten zien dat de economie vrolijk verder groeit in het respectabele tempo van 2 procent per jaar.
Omdat het huidige herstel gepaard is gegaan met deflatie, zijn de nominale groeicijfers nog lager. In nominale termen heeft de economie nauwelijks vooruitgang geboekt: maar 5 procent groei sinds 2002, ofwel minder dan 1 procent per jaar.
quote:Paul Sheard, topeconoom bij de zakenbank Lehman Brothers, wijst erop dat de omvang van de Japanse economie in nominale termen nog steeds 0,6 procent kleiner is dan in het vierde kwartaal van 1997.
In dezelfde periode is de zogenaamd trage eurozone met 41,5 procent gegroeid en de Amerikaanse economie zelfs met 55,8 procent.
quote:De schuldenberg van de overheid is ongeveer 180 procent van het bruto binnenlands product, de hoogste van de hele ontwikkelde wereld. Die is opgebouwd toen Japan probeerde de economie uit de recessie te stimuleren. Zelfs in de huidige fase van het herstel overtreffen de overheidsuitgaven nog steeds de belastinginkomsten, hetgeen de staat noopt voor iedere 10 yen aan uitgaven zo’n 4 yen te lenen.
quote:Naarmate de vergrijzing toeneemt, zullen de uitgaven voor de sociale zekerheid stijgen. De regering zet stappen om mensen ertoe aan te zetten later met pensioen te gaan en om meer vrouwen op de arbeidsmarkt te brengen. Zij tempert tevens de verwachtingen van wat de staat kan bieden.
Bron: NRC Handelsblad.quote:"als we de Verenigde Staten en Japan vergelijken, is ons inkomensniveau lager, maar ons groeitempo ook."
De Dollar wordt minder waard, ten opzichte van de Euro. Dat betekent echter niet zonder meer dat dat komt omdat de VS slecht presteert.quote:Op donderdag 30 november 2006 19:40 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
We zijn onderweg
Dollar
Beide grafieken lijken op elkaar.quote:Op zaterdag 2 december 2006 16:48 schreef SjonLok het volgende:
De Dollar wordt minder waard, ten opzichte van de Euro. Dat betekent echter niet zonder meer dat dat komt omdat de VS slecht presteert.
Ik denk dat het komt omdat Europa het goed doet.
Laten we eens naar de Euro-Dollar koers kijken van de afgeopen 120 dagen:
[afbeelding]
Op deze afbeelding is duidelijk te zien dat de dollar minder waard wordt ten opzichte van de Euro.
Maar laten we nu ook eens kijken naar de Euro-Yuan (China) koers kijken van de afgeopen 120 dagen:
[afbeelding]
Geloof je het zelf, Japan exporteert veel naar de VS en heeft sterke banden met de VS, bovendien heeft ook Japan . een torenhoge staatsschuld. Een oplopende rente slaat meteen enorme gaten in de staatsbegroting. De BOJ heeft niet echt de optie de rente te verhogen teneinde de Jen op te waarderen.quote:
En laten we nu ook eens kijken naar de Euro-Yen (Japan) koers kijken van de afgeopen 120 dagen:
[afbeelding]
Dat wordt bevestigd als we bijvoorbeeld kijken naar de koers van de Dollar tegen de Yen:
[afbeelding]
Op deze afbeelding is te zien dat een Dollar nu ongeveer evenveel Yen waard is als 120 dagen geleden. Er is dus geen sprake van een wegzakkende Dollar.
Heb je misschien bronnen wat het percentage export van japan naar usa is ? En de verhouding van staatschuld / economie van japan t.o.v amerika ?quote:Op zaterdag 2 december 2006 17:16 schreef digitaLL het volgende:
[..]
Beide grafieken lijken op elkaar.
Nogal wiedes als de $ en Yuan gekoppeld zijn.
[..]
Geloof je het zelf, Japan exporteert veel naar de VS en heeft sterke banden met de VS, bovendien heeft ook Japan . een torenhoge staatsschuld. Een oplopende rente slaat meteen enorme gaten in de staatsbegroting. De BOJ heeft niet echt de optie de rente te verhogen teneinde de Jen op te waarderen.
De ¤ is een zwakke munt, hij lijkt sterk maar dat is tov een nog zwakkere $.
Waarom denk je dat goud zo duur is en het pond sterling ?
Dude dankje! Ik vind het altijd wel interessant om de beweegredenen van anderen te lezen. De hoe/wat/waarom redenen van beleggen!quote:Op zaterdag 2 december 2006 15:48 schreef elcastel het volgende:
[..]
In Augustus en September. Ergens in april/mei (kan ook eerder zijn, geen zin om te zoeken) stond de AEX op +/- 450, daarna liep het terug, toen heb ik besloten dat als het nog een keer terugkomt, ik verkooppunten ga uitzetten. Het kwam terug en ik heb alles kunnen verkopen op de punten die ik had uitgezet voor mezelf.
De reden dat ik uitstap is omdat ik de VS momenteel een macro economisch wrak vind. Achteraf had het later gekund, dan had ik nog enkele duizenden euro"s meer verdiend (Ahold bijvoorbeeld heb ik verkocht op 7,40), maar ik zag de beurs steeds meer als drijfzand. Slecht nieuws en dan toch stijgen ... tja, ik weet dat dat gebeurt, maar niet met mijn geld.
Ik had zelf de eerste winstnemingen verwacht rond de periode dat ik zelf ook uitstapte, of een stabilisatie en dan heb ik er ook weinig meer te zoeken. Nadat ik mijn portefeuille heb opgeschoont is het slechte nieuws zich op gaan stapelen en gingen de beurzen nóg hoger. Dat is aan de ene (geld beluste) kant erg spijtig en even slikken, aan de andere kant heb ik al aardig wat keren gehad dat het de andere kant op ging, ik heb gekozen voor zekerheid. Ik vind geld verdienen erg leuk, maar gokken doe ik niet met dit soort bedragen.
In mijn ogen is beleggen (in VS gerelateerde fondsen) nu meer gokken dan wijsheid en dat is eigenlijk nog niet veranderd bij me. Ik wacht - ondanks dat men de waardering netjes vind - even op betere tijden. Als de KW-verhouding nu netjes is, dan is die straks super, althans zo zie ik het.
-edit- en nu vertel ik het nooit mee, want ik bedenk me net dat ik dit al drie keer ofzo heb verteld.. /
.
quote:Op zaterdag 2 december 2006 21:52 schreef sitting_elfling het volgende:
Heb je misschien bronnen wat het percentage export van japan naar usa is ? En de verhouding van staatschuld / economie van japan t.o.v amerika ?
quote:Japan
Public debt:
158% of GDP (2005 est. )
Exports - partners US 22.9% China 13.4%, South Korea 7.8%, Taiwan 7.3%, Hong Kong 6.1% (2005)
Exports:
$550.5 billion f.o.b. (2005 est.)
Bron CIA WFBquote:USA
Public debt:
64.7% of GDP (2005 est.)
Exports - partners:
Canada 23.4%, Mexico 13.3%, Japan 6.1%, China 4.6%, UK 4.3% (2005)
Exports:
$927.5 billion f.o.b. (2005 est.)
dankje, japan is in die zin wel beetje afhankelijk van japan, maar de rest waar ze naar exporteren is naar azie, het 'groeiende' gedeelte dus. Maar in die zin heb je wel gelijkquote:
Je hebt waarschijnlijk nog geen winst gemaakt met spyker ?quote:
sja tis een vrij stil aandeel, en heeft niet veel gedaan afgelopen maand.quote:
Goedkopere aandelen? En waarom koop je nu dure aandelen dan?quote:Op zondag 3 december 2006 16:35 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
sja tis een vrij stil aandeel, en heeft niet veel gedaan afgelopen maand.
Ik wens je succes!Toen ik begon met aandelen begon ik trouwens met goedkopere aandelen.
Dat is natuurlijk ook lariekoek. Aandelen die één procent stijgen, gaan allemaal even hard. Namelijk één procent.quote:Op zondag 3 december 2006 21:40 schreef Jaguarized het volgende:
Ik heb "grotere" gekocht omdat ik vond dat het niet hard genoeg zou gaan als een aandeel 1% zou stijgen bij een waarde van 8 euro ofzo.
Ja dûh, zo snap ik er nog wel eentje. Een aantal van 20 euro dat 1% stijgt, stijgt 0,20 euro en dat "klinkt" een stuk lekkerder dan 0,08...quote:Op zondag 3 december 2006 21:44 schreef macondo het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook lariekoek. Aandelen die één procent stijgen, gaan allemaal even hard. Namelijk één procent.
Nou, een wereld van verschil.quote:Op zondag 3 december 2006 21:52 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Ja dûh, zo snap ik er nog wel eentje. Een aantal van 20 euro dat 1% stijgt, stijgt 0,20 euro en dat "klinkt" een stuk lekkerder dan 0,08...
Als ik ook nog even een duit in het zakje mag doen:quote:
Ik ben nog niet heel lang actief op deze markt maar inderdaad goedkopere aandelen omdat ik niet zo heel veel te makken hadquote:Op zondag 3 december 2006 21:35 schreef macondo het volgende:
[..]
Goedkopere aandelen? En waarom koop je nu dure aandelen dan?![]()
Waarschijnlijk heb je het over het absolute niveau van de aandelenkoers. Dat zegt natuurlijk helemaal niets. Het gaat er om wat een bedrijf als geheel waard is. Of ze het opknippen in een 1000 aandelen van 5 euro of 100 aandelen van 50 euro maakt natuurlijk geen drol uit. Maar jij kocht blijkbaar liever tien van die kleintjes in plaats van een grote.![]()
oftewel vooral wat je zelf denkt dat goed is. Vandaar al die verschillende meningen over alles. Anders was iedereen al lang miljonair geweestquote:Op zondag 3 december 2006 22:48 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Als ik ook nog even een duit in het zakje mag doen:
- Koop geen aandelen omdat je het bedrijf wel leuk vindt. Je kan Ajax wel een leuke voetbalclub vinden, maar het aandeel Ajax daar moet je met een grote boog omheen lopen.
- Koop geen aandelen omdat je de prijs wel goed vind. Zoals eerder al is opgemerkt maakt het niks uit of een aandeel 10 euro kost of 1000,-. Of bijvoorbeeld de koers/winst verhouding naar je zin is, is veel belangrijker.
-Koop geen aandeel omdat het in een jaar tijd 100% is gestegen. Koop een aandeel omdat je denkt dat het in de toekomst gaat stijgen. En het stijgt in de toekomst misschien omdat het bedrijf goed is, niet omdat het bedrijf vorig jaar goed was. Dit jaar is er misschien een beter bedrijf.
Zolang je de meningen en feiten maar uit elkaar haalt.quote:Op zondag 3 december 2006 23:06 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
oftewel vooral wat je zelf denkt dat goed is. Vandaar al die verschillende meningen over alles. Anders was iedereen al lang miljonair geweest![]()
lol inderdaad wtfquote:Op dinsdag 5 december 2006 11:23 schreef Knipoogje het volgende:
Woah, het bedrijf waar ik voor werk (Seagull) wordt waarschijnlijk overgenomen. Aandelen in een half uurtje van 2.20 naar 4.47
Omdat onze aandeelhouders anders nee zeggen waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 5 december 2006 12:39 schreef sitting_elfling het volgende:
er is een bod op gedaan van 4.68 euro, maar waarom zou je zoveel bieden voor een bedrijf dat s'ochtens op 2.20 euro.
En, personeelsopties?quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:04 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Omdat onze aandeelhouders anders nee zeggen waarschijnlijk.
Waarom zou het stijgen met de introductie van die SUV?quote:Op woensdag 6 december 2006 19:58 schreef Jaguarized het volgende:
Spyker gaat niet echt lekker, bijna een euro gedaald nadat ik het gekocht heb. Hopelijk trekt het bij met de komst van de SUV in febuari.
das een goeie inderdaadquote:Op donderdag 7 december 2006 12:49 schreef macondo het volgende:
[..]
Waarom zou het stijgen met de introductie van die SUV?
Nieuw model, meer orders (cijfers ervan reeds bekend) = meer geld = stijging aandeel. Mijn beredenering.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:49 schreef macondo het volgende:
[..]
Waarom zou het stijgen met de introductie van die SUV?
Als die cijfers van die nieuwe orders al bekend zijn, dan is die info dus ook al verwerkt in de huidige aandelenprijs en zal dus niet meer stijgen (in elk geval niet vanwege deze reden)... Maar dat is dan mijn beredeneringquote:Op donderdag 7 december 2006 21:10 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Nieuw model, meer orders (cijfers ervan reeds bekend) = meer geld = stijging aandeel. Mijn beredenering.![]()
Tja, Fokker was de enige Nederlandse vliegtuigbouwer en die beloofden ook van alles. Volgens mij is een aandeel Spyker niet veel meer dan een brok sentiment en die komst van de SUV is allang in de koers meegenomen.quote:Op donderdag 7 december 2006 22:32 schreef honesty het volgende:
En Nederlands enige autofabrikant:) Dus de moeite waard om in te investeren. Zeker als ze in 2006 zwarte cijfers gaan schrijven zoals beloofd op de trading update. Waarom ik zelf niet handel in spyker, ik rij er liever in;)
Zoals iemand anders al stelde... oud nieuws, als het aandeel omhoog zou gaan als die verkopen gaan lopen van de SUV's - dan koopt iedereen die aandelen wel. Volgens jouw redenering zou je ook Heineken kunnen komen, met die zomer voor de boeg. Lekker warm weer, veel bier verkopen, veel winst..quote:Op donderdag 7 december 2006 21:10 schreef Jaguarized het volgende:
[..]
Nieuw model, meer orders (cijfers ervan reeds bekend) = meer geld = stijging aandeel. Mijn beredenering.![]()
Het gaat nog steeds niet goed in Japan. Sterker nog, het gaat eigenlijk steeds slechter daar.quote:Groei economie Japan lager
08 dec 2006
De Japanse economie, na de Verenigde Staten de grootste ter wereld, is in het derde kwartaal minder gegroeid dan eerst werd aangenomen. Volgens een nieuwe raming van de Japanse regering bedroeg de groei 0,2 procent ten opzichte van de voorgaande drie maanden.
In een eerdere opgave was sprake van 0,5 procent groei.
De groei van de investeringen in kapitaalgoederen, zoals machines, was lager dan eerst werd opgegeven. Daarnaast was er sprake van een terugval van de consumentenbestedingen. Analisten houden er toch rekening mee dat de Japanse rente deze maand omhoog zou kunnen gaan. Ze baseren die verwachting op het feit dat de Japanse economie wel groeit, al is het tempo niet al te hoog.
Ik zit zelf ook in qurius al vanaf het moment dat het magnus was. Het gaat vrij lekkerquote:Op donderdag 7 december 2006 23:31 schreef macondo het volgende:
[..]
Zoals iemand anders al stelde... oud nieuws, als het aandeel omhoog zou gaan als die verkopen gaan lopen van de SUV's - dan koopt iedereen die aandelen wel. Volgens jouw redenering zou je ook Heineken kunnen komen, met die zomer voor de boeg. Lekker warm weer, veel bier verkopen, veel winst..
Spyker zal wel echt gaan stijgen als de verkoopmarge op die SUV dingen hoger zal zijn dan verwacht. Ik zeg uitdrukkelijk niet dat het aandeel niet zal stijgen hoor - maar gewoon niet om jouw redenen.
Zelf zit ik vooral in indextrackers van iShares. Ik volg de Nikkei, Emerging Markets, de Footsie, de S&P 500 en vooral natuurlijk de Dow Jones Eurostoxx (zeg maar de AEX van Europa). Met de andere helft zit ik onder meer in Royal Dutch Shell, Randstad, Qurius, ABN, CSM en Wessanen (auw).
Een van de weinige penny stocks waar het goed mee gaat. Voorheen penny stock, trouwensquote:Op vrijdag 8 december 2006 14:19 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik zit zelf ook in qurius al vanaf het moment dat het magnus was. Het gaat vrij lekker
beleg jij eigenlijk als hobby? Als werk ? Als leuke inkomst? Heb je nog enige tip en tricks ? Bijna op elk beleggings forum is het wel rete druk, alleen daar staat zoveel onzin tussen. En hier post bijna niemand in het beleggen en aandelen topic. Ik kan me niet voorstellen dat er maar zo weinig mensen beleggen ?quote:Op maandag 11 december 2006 19:37 schreef macondo het volgende:
[..]
Een van de weinige penny stocks waar het goed mee gaat. Voorheen penny stock, trouwens
Ik kan verder zo zelf niet veel nieuws vinden van pharming bij binck of rabo. Ik zie dat het afgelopen 12 maand nou ook weer niet zo actief is geweest, kheb ooit wel eens overwogen om in te stappen, destijds niet gedaan, zoals ik het nu zie ben ik blij dat ik dat niet gedaan hebquote:Op maandag 11 december 2006 20:21 schreef ASSpirine het volgende:
Pharming steeg toch omdat ze een goedkeuring hebben gekregen voor één van hun producten. Met medicijnen moet het toch altijd worden goedgekeurd door een overkoepelende orgaan dacht ik, hoe het heet weet ik momenteel niet...
Kan ook zijn dat ik een andere bedrijf in gedachte heb dat in dezelfde sector zit. Ik meen zoiets te hebben gelezen.
Ik heb alleen maar corus aandelenquote:Op maandag 11 december 2006 20:27 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kan verder zo zelf niet veel nieuws vinden van pharming bij binck of rabo. Ik zie dat het afgelopen 12 maand nou ook weer niet zo actief is geweest, kheb ooit wel eens overwogen om in te stappen, destijds niet gedaan, zoals ik het nu zie ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb
en oh ja... fuck yeah aan de corus turbo's![]()
![]()
![]()
Sinds ik toch maar een student ben met een 20 / 30 uur in de week werken, en studie er bij verveel ik me vaak nogquote:Op maandag 11 december 2006 21:51 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
Ik heb alleen maar corus aandelen
Nu "slechts" 200 stuks. Had er ooit 1000, maar dat was nog voordat ze 1 nieuwe aandeel voor 5 oude ruilden
Turbo's zal ik me eens moeten inlezen, kzal dan wel een account moeten openen bij Binck. Voor zover ik me kan herinneren doet Rabobank niet aan Turbo's
Corus doet het wel goed, momenteel heb ik bijna 28% "verdient" aan Corus. Maar met zo'n lage aantal merk ik daar niet zoveel van. Ben te hebberig, ben met 340 euro niet tevreden. Dus ik wacht zeker nog af.quote:Op maandag 11 december 2006 21:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Sinds ik toch maar een student ben met een 20 / 30 uur in de week werken, en studie er bij verveel ik me vaak nog, vandaar dat ik van aandelen naar turbo's/speeders ben overgestapt. Het gaat in die zin voor mij sneller. Hogere rendementen in kortere tijd. Kheb nog wel aandelen, op de aex alleen nog in qurius en corus op dit moment.
Ach, als je wat geld over hebt dan moet je wel een erg goede reden hebben om niet te beleggen. Het is natuurlijk wel leuk en het levert de afgelopen jaren leuke inkomsten op. In tips en tricks geloof ik niet zo, maar heb wel wat verstand van beleggen. Genoeg om in te gaan op lariekoek wat af en toe verkondigd wordtquote:Op maandag 11 december 2006 20:23 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
beleg jij eigenlijk als hobby? Als werk ? Als leuke inkomst? Heb je nog enige tip en tricks ? Bijna op elk beleggings forum is het wel rete druk, alleen daar staat zoveel onzin tussen. En hier post bijna niemand in het beleggen en aandelen topic. Ik kan me niet voorstellen dat er maar zo weinig mensen beleggen ?
Ik heb altijd zitten twijfelen om Rood te kopen. Maar zie dat ik iets te laat ben. Had het toch op 60 cent moeten doenquote:Op dinsdag 12 december 2006 00:10 schreef sitting_elfling het volgende:
tot nu toe heb ik alleen nog maar verloren op rood testhouse.En dat was niet zo heel veel. Op de rest gewonnen. En op de turbo's vooral hoge rendementen van 50 - 80%.
TIE wou ik kopen, niet gedaan. Toen ik eenmaal in de turbo's/speeder wereldje terecht kwam, interesseer ik me niet meer zoveel in normale losse aandelen. Dat schiet niet opquote:Op dinsdag 12 december 2006 00:20 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik heb altijd zitten twijfelen om Rood te kopen. Maar zie dat ik iets te laat ben. Had het toch op 60 cent moeten doen
Maar ja, die penny stocks blijven toch een gok. Corus is goed uitgepakt, maar ik heb ook nog <heel veel duizend> aandelen TIE en daar sta ik wel redelijk in de min. Gelukkig maken ze weer wat winst, dus op de lange termijn zit ik hopelijk goed (al had ik dat geld beter 3 jaar op de bank kunnen laten staan)
Ten eerste lijkt het me moeilijk om in de huidige markt een vermogen te verliezen.quote:Op maandag 11 december 2006 23:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is hier al ooit een Fokker geweest die hier zei dat hij een vermogen verloren heeft?
Of bestaan die niet?
Ik denk dat de meeste fokkers uberhaupt geen vermogen hebben wat ze kunnen verliezen.. maar als je genoeg aandelen van het kaliber Tie en Sopheon inslaat moet het te doen zijn, alles verliezen..quote:Op dinsdag 12 december 2006 08:45 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ten eerste lijkt het me moeilijk om in de huidige markt een vermogen te verliezen.
Ten tweede heb ik rond na mini-crash van mei gezegd dat ik -20% stond. Toen bijgekocht en inmiddels sta ik op +20%.
dat valt wel mee hoor, je hebt nog steeds mensen die aandelen kopen van een bedrijf omdat het een 'leuk' bedrijf is. Maarja, wat zie je onder vermogen? paar ton? miljoen?quote:Op dinsdag 12 december 2006 08:45 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ten eerste lijkt het me moeilijk om in de huidige markt een vermogen te verliezen.
Ten tweede heb ik rond na mini-crash van mei gezegd dat ik -20% stond. Toen bijgekocht en inmiddels sta ik op +20%.
Jazeker die bestaan.quote:Op maandag 11 december 2006 23:58 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is hier al ooit een Fokker geweest die hier zei dat hij een vermogen verloren heeft?
Of bestaan die niet?
fuck man een verkeerd knopje en dat voor 20000 guldenquote:Op dinsdag 12 december 2006 13:10 schreef SeLang het volgende:
[..]
Jazeker die bestaan.
Ik ben al sinds 1991 actief op de beurs en heb regelmatig grote bedragen verloren. Ik kan dit hele forum vol typen over stomme fouten en grote missers die heel veel geld hebben gekost.
Een willekeurige greep:De pennystock HCS Technology in 1992. Kopen op 70 cent, verkopen op 75 cent etc. Kortom, het soort werk dat al die Sopheon/ Rood/ Antonov etc 'beleggers' doen. Was lekker verdienen, totdat HCS in surseance ging, toen stond de koers opeens op 45 cent. Natuurlijk bleef ik zitten en uiteindelijk maar op 23 cent verkocht (een paar weken later was het 0). Dit grapje heeft me toch zo'n 3000 piek gekost, wat in die dagen nog neerkwam op een heel bruto maandsalaris ofzo. Wat een sukkel was ik ook, gokken op koersbewegingen in een nagenoeg failliet bedrijf. Put Opties DSM in 1993. Gokken op tegenvallende jaarcijfers. Ik kocht voor 1000 gulden (toen voor mij veel geld) 15 minuten voor het bekend worden van de jaarcijfers die opties. 15 Minuten later was natuurlijk alles pleite . Ik weet betere manieren om 1000 gulden te besteden voor 15 minuten lol....
Ook een leuke: enkele jaren later in 1998 ofzo had ik het verkeerde knopje ingdrukt van de (net nieuwe) internet applicatie . Had ik voor 20.000 gulden elsevier opties gekocht in plaats van verkocht (ik wou m'n positie dus sluiten maar in plaats daarvan verdubbelde ik m'n positie). Vervolgens die opties maar gehouden want ik had geen zin om de transactie terug te draaien ivm transactiekosten (enkele tientjes
). Uiteindelijk is die hele zooi waardeloos afgelopen
Zo kan ik nog heel lang doorgaan, maar het interessante is dat alle grote verliezen één gemeenschappelijke eigenschap hebben: ze komen tot stand doordat je (soms uit verveling) zonder plan of bewezen 'edge' maar wat aankloot.
Als je consistent geld wilt verdienen zijn er eigenlijk maar 2 mogelijkheden:
1. Zeer lange termijn beleggen (>15 jaar horizon)
2. Korte termijn speculaties op basis van een statistisch bewezen voordeel
No.2 is verreweg het moeilijkste en ik ken irl niemand die dit consistent kan. Zelf heb ik wel enkele systemen ontworpen die in elk geval op papier werken maar die naar mijn smaak nog een te klein statistisch voordeel bieden om ze irl te gaan traden. De research gaat echter door en ik heb nog een systeem in ontwikkeling dat hopelijk genoeg marge heeft om het winstgevend en volledig geautomatiseerd (PC) te traden.
Ik heb alles bij elkaar wel winst gemaakt (een 6 cijferig getal) maar dat is helaas niet het gevolg van een consistent toegepast systeem met een bewezen 'edge', maar meer het toevallige resultaat van de meest uiteenlopende acties op diverse beurzen door de jaren heen. Aangezien er geen sprake is van enige consistentie van handelen beschouw ik het dus als 'geluk'.quote:Op dinsdag 12 december 2006 13:31 schreef sitting_elfling het volgende:
No.2 is moeilijk, maar ik ga er wel vanuit dat je al wel wat meer geld verdiend hebt, dan verloren op de markt. Maar om daar nou van te leven![]()
Ik had deze al eens eerder gepost, maar dit is dus zo'n systeem met 'statistical edge'.quote:Op dinsdag 12 december 2006 13:10 schreef SeLang het volgende:
2. Korte termijn speculaties op basis van een statistisch bewezen voordeel
wat is dat groene lijntje links ? op de grafiek ?quote:Op dinsdag 12 december 2006 14:07 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik had deze al eens eerder gepost, maar dit is dus zo'n systeem met 'statistical edge'.
Dit 100% mechanische EUR/US$ trading system heeft prachtige consistente resultaten. Echter de gemiddelde netto winst per trade bedraagt slechts 3 PIPs. Je hebt dan heel weinig marge voor 'slippage' in je orderuitvoering. Ook zijn de negatieve periodes naar mijn smaak te lang. Het systeem is echter wel zeer winstgevend over wat langere termijn.
(dit alles dus op papier, irl zal een stuk slechter zijn, misschien zelfs negatief. Om de betrouwbaarheid te verhogen zal je de winst per trade moeten vergroten )
[afbeelding]
Mijn targetspec:Gemiddelde netto winst per trade >10 pips Netto winst gemiddeld >50 pips per week per contract Op maandbasis nooit negatief
De groene lijn geeft het maximum aan dat tijdens een trade is bereikt. In dit geval betreft het een fout in de data.quote:Op dinsdag 12 december 2006 14:14 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
wat is dat groene lijntje links ? op de grafiek ?
Okequote:Op dinsdag 12 december 2006 14:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
De groene lijn geeft het maximum aan dat tijdens een trade is bereikt. In dit geval betreft het een fout in de data.
Turbos en Speeders heb ik nooit gedaan. Vroeger veel vooral veel opties en aandelen. De laatste tijd alleen nog maar futures. Mijn favorieten zijn EUR/US$ en Crude Oil. De resultaten daarmee zijn zoals verwacht nogal wisselend aangezien ik geen consistent systeem heb (heb ongeveer break-even gedraaid) maar ik heb die markten wel beter leren kennen en die kennis hoop ik te kunnen uitbuiten in een systeem waar ik nog aan werk.quote:Op dinsdag 12 december 2006 14:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
OkeWaar houd jij je eigenlijk vooral mee bezig? Aandelen? Speeders? etc etc ?
Ik ben nu ongeveer 15 jaar op de beurs actief, ongeveer vanaf dat ik geld (=baan) had (23 dus)quote:En hoe oud was je toen je hier mee begon?
![]()
Precies wat ik denk. En inderdaad het verbaast me dat mensen voor een paar procentjes in de stress gaan zitten, terwijl je ook gewoon kunt wachten en een grotere stap kunt maken. Geduld is een schone zaak, maar als mensen geld ruiken is dat vaak moeilijk te bewerkstelligen lijkt het. Ik zit dus ook bijna helemaal cash.quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:11 schreef SeLang het volgende:
Vergeet niet dat een koersdaling van 40% je in staat stelt om 67% meer aandelen te kopen, oftewel na een koersdaling van 40% is je geld is dan plotseling 67% meer waard. Bijna niemand bekijkt het op deze manier maar ik dus wel.
En daar ben ik het natuurlijk mee oneens. De kwaliteit van de bedrijfswinsten is goed, de k/w's zijn niet overdreven hoog en het dividendrendement is ook fatsoenlijk. Jouw vermogen blijft niet echt stabiel, maar moet opboksen tegen belastingen en inflatie.. In Nederland verlies je structureel ongeveer 2,5 procent (1,2 belasting, de rest inflatie). Hoe lang zit je al glad? SInds de AEX op 350 punten stond? 300? 400?quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Momenteel zit ik 100% cash, ik vind het beleggingsklimaat niet aantrekkelijk. De paar % die je evt extra kunt halen bovenop je 3% bankrente wegen niet op tegen het risico om te kans te missen om binnen een paar jaar enkele tientallen % lager in te stappen. Het plan is wel om ergens in de komende jaren op een gunstig moment een vrij groot kapitaal voor zeer lange termijn in aandelen te investeren. Vergeet niet dat een koersdaling van 40% je in staat stelt om 67% meer aandelen te kopen, oftewel na een koersdaling van 40% is je geld is dan plotseling 67% meer waard. Bijna niemand bekijkt het op deze manier maar ik dus wel.
Hoe bedoel je dat als een koersdaling van 40% is het je in staat stelt om 67% meer tekopen?quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:11 schreef SeLang het volgende:
[..]
Turbos en Speeders heb ik nooit gedaan. Vroeger veel vooral veel opties en aandelen. De laatste tijd alleen nog maar futures. Mijn favorieten zijn EUR/US$ en Crude Oil. De resultaten daarmee zijn zoals verwacht nogal wisselend aangezien ik geen consistent systeem heb (heb ongeveer break-even gedraaid) maar ik heb die markten wel beter leren kennen en die kennis hoop ik te kunnen uitbuiten in een systeem waar ik nog aan werk.
Momenteel zit ik 100% cash, ik vind het beleggingsklimaat niet aantrekkelijk. De paar % die je evt extra kunt halen bovenop je 3% bankrente wegen niet op tegen het risico om te kans te missen om binnen een paar jaar enkele tientallen % lager in te stappen. Het plan is wel om ergens in de komende jaren op een gunstig moment een vrij groot kapitaal voor zeer lange termijn in aandelen te investeren. Vergeet niet dat een koersdaling van 40% je in staat stelt om 67% meer aandelen te kopen, oftewel na een koersdaling van 40% is je geld is dan plotseling 67% meer waard. Bijna niemand bekijkt het op deze manier maar ik dus wel.
Ondertussen heb ik geen haast en af en toe als ik tijd en zin heb ben ik wat aan het knutselen met mechanische tradingsystemen. Ik focus me nu eerst op EUR/US$ en mocht dat acceptable resultaten opleveren dan begin ik aan een afgeleide versie voor Crude Oil. Aangezien die twee vrijwel ongecorreleerd zijn kan ik m'n winst/risico verhouding dan met ~sqrt(2) verbeteren. Als het niet lukt is het ook goed, dan heb ik het in elk geval gedegen onderzocht en hoef ik verder geen energie meer te steken in korte termijn speculaties omdat ik het dan als puur gokken kan beschouwen.
[..]
Ik ben nu ongeveer 15 jaar op de beurs actief, ongeveer vanaf dat ik geld (=baan) had (23 dus)
Als aandelen goedkoper zijn, kun je er meer van kopen. Lijkt me duidelijk.quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat als een koersdaling van 40% is het je in staat stelt om 67% meer tekopen?Ik begrijp die manier niet helemaal.
Die kretologie slaat natuurlijk nergens op. Het is appels met peren vergelijken, maar het klinkt op het podium natuurlijk wel leuk. Met puur speculeren wordt er ook gewoon verloren, en de waardestijging of daling van aandelen vergelijken met het inkomen van werknemers.. ach ja.. daar kan je gewoon geen conclusies uit trekken.quote:Maar aandelen en beleggen etc heeft me altijd zo geinteresseerd, dat kwam toen ik eens hoorde in een conference dat er met speculeren op de aandelen markt net zoveel verdiend werd als door iedere loonslaaf werknemer in de wereld. En om nu mn hele leven alleen maar beetje te werken 'in dienst van' is voor mij geen optie![]()
Hehe als iets goedkoper is snap ik ook wel dat je er meer van kunt kopen maar begreep de link 40-67% niet. En die quote van speculeren kwam uit een show van theo maassen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 16:00 schreef macondo het volgende:
[..]
Als aandelen goedkoper zijn, kun je er meer van kopen. Lijkt me duidelijk.
[..]
Die kretologie slaat natuurlijk nergens op. Het is appels met peren vergelijken, maar het klinkt op het podium natuurlijk wel leuk. Met puur speculeren wordt er ook gewoon verloren, en de waardestijging of daling van aandelen vergelijken met het inkomen van werknemers.. ach ja.. daar kan je gewoon geen conclusies uit trekken.
En wen er maar aan het idee dat je nu veel leert van beleggen, maar het er toch op uit zal draaien dat je gewoon werknemer zal worden
hagemeyer als aandeel of als iets anders ? Turbo bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 12 december 2006 20:30 schreef honesty het volgende:
Als je bang bent dat de aex gaat dalen kan je je geld natuurlijk ook in andere fondsen stoppen:) Maar vooruit in tegenstelling tot twee andere hier boven zit ik wel vol belegt, en als ik meer geld had ik nog meer aandelen gekocht. Alleen na een jaar waarin alles omhoog ging ben ik bang dat volgend jaar een jaar wordt met vele terugslagen maar nog steeds kansen genoeg.
Mijn port ziet er nu ongeveer zo uit;
40% Reed elsevier(ik verkoop de helft rond de 13,60)
20% Pharming(wachten op nieuws, van de afgelopen stijginkjes wordt ik niet warm)
25% Ten Cate(ook weer gestegen maar morgen hopelijk weer goed in het nieuws)
10% Olie(via een speeder, donderdag moet de opec beslissen of ze deproductie minderen)
de rest zit in LBI/icon(het oude Lost Boys en Oncomethylome(ook een biofonds)
*
De olie gaat er bij slecht of goed nieuws donderdag uit, Ten Cate en Elsevier zijn voor mij dividentmakers dus die blijven er in, alleen ga ik elsevier proberen af te bouwen. Dus bij een lage koers verkopen maar ook bij een hoge koers. Pharming heeft mij niet veel opgeleverd dit jaar(omdat ik op de dips heb gekocht toch nog een kleine 5%)
Een aexfonds wat ik zeker nog wil kopen is Hagemeyer, een van de grote stijgers van dit jaar maar volgens mij ook nog genoeg potentie voor volgend jaar.
Je hebt op een aantal punten wel gelijk, het is vooral een verschil in inschatting.quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:50 schreef macondo het volgende:
[..]
En daar ben ik het natuurlijk mee oneens. De kwaliteit van de bedrijfswinsten is goed, de k/w's zijn niet overdreven hoog en het dividendrendement is ook fatsoenlijk. Jouw vermogen blijft niet echt stabiel, maar moet opboksen tegen belastingen en inflatie.. In Nederland verlies je structureel ongeveer 2,5 procent (1,2 belasting, de rest inflatie).
Van het dieptepunt begin 2003 van 218 punten naar de top van ca 500 punten is de AEX dus met een factor 2.3 gestegen. In dezelfde periode heb ik mijn beleggingspot ruimschoots verdrievoudigd. Dus ondanks het aanhouden van cash gedurende een groot deel van de tijd heb ik nog steeds de AEX ruimschoots verslagen. Ik geef direct toe dat ik beter nog wat langer was blijven zitten (iets met een koe en een kont...). Echter, ik heb wel belegd op een moment dat het risico laag was. Een dergelijke laag risico situatie heb je nu in elk geval niet.quote:Hoe lang zit je al glad? SInds de AEX op 350 punten stond? 300? 400?
Stel je hebt 1000 euro en het aandeel staat 100 euro. Dan kun je er dus 1000/100 = 10 stuks kopen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat als een koersdaling van 40% is het je in staat stelt om 67% meer tekopen?Ik begrijp die manier niet helemaal.
Ja dat dividend was ik niet vergeten hoor, maar aangezien dat bij de AEX ca 3% bedraagt kan dat verschil natuurlijk op geen stukken na het rendementsverschil dichten dus liet ik het voor de eenvoud even buiten beschouwing.quote:Op woensdag 13 december 2006 14:21 schreef macondo het volgende:
@ SeLang
Mooi resultaat natuurlijk, een verdrievoudiging. Wel opppassen met het benchmarken, want de AEX keert namelijk wel dividend uit en dat gaat van de index af. Maar oke.
Hoe lang zit je nu al 100% glad?
Ik geloof dat er maar 1 ding echt belangrijk is: klapt de economie in de VS hard in elkaar of komt alles met een zachte landing tot stilstand / groeit het in een lager tempo door?quote:Op woensdag 13 december 2006 14:39 schreef SeLang het volgende:
Wat interessant is is de discussie wat de komende tijd te doen en vooral wat de redenering daarachter is.
Ik ken alle ins en outs hiervan niet, maar op het eerste gezicht lijkt mij dit zeer ongunstig voor beleggers in hagemeyer.quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:33 schreef honesty het volgende:
Valt wel mee, volgens mij heeft hagemeyer in het verleden een lening geplaats onder voorwaarde dat als de koers van de aandelen meer stegen dan de rente(5,75%) de mensen die die obligatie hadden hier aandelen voor terug kunnen krijgen. Aangezien de convertible toen 2,04 kostte en de aandelen nu boven de 3,60 staan kiest bijna iedereen voor aandelen. Dus komen er meer aandelen in omloop, dus minder winst per aandeel en worden de aandelen minder waard zou je denken. Maar omdat er ook rentelasten verdwijnen wordt het een moeilijke rekensom.
Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:35 schreef honesty het volgende:
Hagemeyer zal ik graag als aandelen hebben, turbo's en opties zijn leuk maar je blijft je altijd behelpen met deviraten. Vergeet niet dat als je een turbo Hagemeyer koopt die 60 cent kost je over de rest van het aandeel(3 euro) rente moet betalen. Opties Hagemeyer zijn mijn inziens nog niet intressant omdat de optiekosten(3 cent per aandeel) een te groot deel van je winst afsnoepen. De eerste 2% stijging ben je dan kwijt aan aan en verkoopkosten. En de optiepremie is ook in verhouding erg hoog, zal eerder nog aandelen kopen en opties schrijven, maar ook dan ben je je optiekosten ook kwijt.
Oncomethylome(+7% vandaag) was in het nieuws omdat het een test goed had afgelegd en een partner had gevonden, zo snel kan het ook gaan met Pharming bij goedkeuring van Rhucin.
De olie is dalende, persoonlijk hoop ik morgen dat de Opec de productie staakt zodat ik nog zonder verlies de olie kan uitstappen:)
Een vaatje olie voor 10 euro, toen kostte een biertje waarschijnlijk ook een kwartje.. lang geleden dus.quote:Op zaterdag 16 december 2006 14:01 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.
Ik heb er wat over gelezen, en het lijkt me uitstekend nieuws voor beleggers. Hagemeyer heeft een converteerbare obligatie uitgegeven om de bedrijf te redden een aantal jaar geleden. Nu gaat het een stuk beter, en kiezen ze ervoor de obligatie af te lossen. Hagemeyer koopt die obligaties gewoon terug van de investeerders.quote:Op zaterdag 16 december 2006 02:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ken alle ins en outs hiervan niet, maar op het eerste gezicht lijkt mij dit zeer ongunstig voor beleggers in hagemeyer.
Als er wordt geconverteerd tegen een koers van 2,04 dan is dat vergelijkbaar met een emissie op 2,04 terwijl de marktwaarde 3,60 is. Forse verwatering dus voor de huidige beleggers. Het wegvallen van de 5.75% rentelasten wegen daar nooit tegen op.
Maar als ik me niet vergis moeten dit soort effecten nu al in de boeken staan (als 'dillution') dus je krijgt niet opeens een effect in de jaarcijfers ofzo. Neemt niet weg dat de conversie de bestaande aandeelhouders gewoon geld kost.
Maar er zijn hier op het forum mensen die dit soort dingen beter weten.
Die 10 a 20 dollar waar je het over hebt is van meer dan 5 jaar geleden( zo ver gaat oil.com niet eens terug) maar ik vind zelf ook dat olie gehyped wordt. Ik heb olie gekocht rond de $60 dollar per vat, een vaatje doet nu rond de $63,50 rekening houdend met een dalende dollar heb ik nog steeds winst. Een procentje of 40(lang leze het hefboom-effect). Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden. De hype van olie is denk ik pas over bij altanatieve brandstoffen. Ik probeer alleen maar een beetje te verdienen aan de hype. Als ik dit jaar alleen aandelen had gekocht waar ik 100% achterstond en niet waar ik iets aan probeerde te verdienen had ik de helft minder rendement gehad.quote:Op zaterdag 16 december 2006 14:01 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.
Maar kan HGM die obligaties dan gewoon aflossen tegen de nominale koers? Dat zou perfect zijn, maar ik neem aan dat ze zullen moeten terugkopen tegen marktwaarde. Als dat laatste het geval is dan hebben ze wel een heel erg dure financiering gehad (reken maar eens terug naar rente % per jaar. Je komt dan op tientallen %).quote:Op zaterdag 16 december 2006 18:02 schreef macondo het volgende:
Dat is maar goed ook, want anders zullen alle obligatiehouders hun obligatie converteren in aandelen. Dat levert verwatering op, én koersdruk omdat deze beleggers doorgaans niet het mandaat hebben om aandelen aan te houden (alleen maar obligaties dus).
Die daling van de olieprijs daar waren hele duidelijke redenen voor:quote:Op zondag 17 december 2006 01:33 schreef honesty het volgende:
Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden.
quote:Op zaterdag 16 december 2006 17:56 schreef macondo het volgende:
[..]
Een vaatje olie voor 10 euro, toen kostte een biertje waarschijnlijk ook een kwartje.. lang geleden dus.
Als er een dagelijks tekort van 100 000 vaten olie per dag is zal de koers net zo lang stijgen tot dat de vraag en het aanbod in evenwicht zijn. Als je corrigeert voor inflatie, dan staat de olieprijs laag en zeker niet "overhyped".quote:Op zondag 17 december 2006 01:33 schreef honesty het volgende:
[..]
Die 10 a 20 dollar waar je het over hebt is van meer dan 5 jaar geleden( zo ver gaat oil.com niet eens terug) maar ik vind zelf ook dat olie gehyped wordt. Ik heb olie gekocht rond de $60 dollar per vat, een vaatje doet nu rond de $63,50 rekening houdend met een dalende dollar heb ik nog steeds winst. Een procentje of 40(lang leze het hefboom-effect). Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden. De hype van olie is denk ik pas over bij altanatieve brandstoffen. Ik probeer alleen maar een beetje te verdienen aan de hype. Als ik dit jaar alleen aandelen had gekocht waar ik 100% achterstond en niet waar ik iets aan probeerde te verdienen had ik de helft minder rendement gehad.
Niet tegen nominale waarde nee.. dat zou wel heel mooi zijn. Natuurlijk is het achteraf een dure lening geweest, maar dat is een soort circelredenering. Het is namelijk niet zo erg., want de aandelen zijn een hoop meer waard geworden en dat is fijn voor iedereen. Het was redelijk goedkoop geweest als het bedrijf nog steeds aan het kwakkelen zou zijn..quote:Op zondag 17 december 2006 04:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar kan HGM die obligaties dan gewoon aflossen tegen de nominale koers? Dat zou perfect zijn, maar ik neem aan dat ze zullen moeten terugkopen tegen marktwaarde. Als dat laatste het geval is dan hebben ze wel een heel erg dure financiering gehad (reken maar eens terug naar rente % per jaar. Je komt dan op tientallen %).
finance.yahoo.comquote:Op maandag 18 december 2006 19:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die weet hoe Tentaris het doet op de NYSE?
Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt vanquote:Op woensdag 13 december 2006 15:53 schreef SjonLok het volgende:
China investeer ik ook in. Net als in India ook hier een enorm hard groeiende economie. Alhoewel het niet helemaal zeker is in hoeverre de cijfers betrouwbaar zijn omdat de chinese overheid alles manipuleert.
Ik denk dat China nog wel een paar harde klappen zal krijgen, onder meer omdat er een volksopstand zal uitbreken over de mensenrechten in het land. De slechte milieuzorg is ook een aandachtspunt waar China wel last van gaat krijgen. Toch is er in de tussentijd een zeer goed rendement te halen.
Ik kan het niet vinden op die sitequote:
Ik ben het helemaal met je eens dat het op een aantal gebieden zeer slecht is gesteld in China. Ik zet dat ook regelmatig neer als ik iets over China schrijf. Overigens geld voor India volgens mij hetzelfde. (Voor veel (voormalig) derde wereldlanden denk ik).quote:Op maandag 18 december 2006 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt van. Ik weet dat de opkomst niet te remmen is maar wat hoop ik dat als ze straks echt afhankelijk zijn van een bedrijf of natie dat deze is keiharde ultimatums gaat stellen. Maar goed de hele wereld draait om geld, daar ben ik niet tegen, maar China gaat echt te ver
.
Bedoel je niet Tenaris?quote:Op maandag 18 december 2006 23:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik kan het niet vinden op die site
Beter kunnen ze idd de Russische manier om naar het kapitalisme te gaan gebruiken.quote:Op maandag 18 december 2006 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt van. Ik weet dat de opkomst niet te remmen is maar wat hoop ik dat als ze straks echt afhankelijk zijn van een bedrijf of natie dat deze is keiharde ultimatums gaat stellen. Maar goed de hele wereld draait om geld, daar ben ik niet tegen, maar China gaat echt te ver
.
Het klinkt alsof je gewoon de olieprijs in EUR wilt hebben? Dat is simpel.quote:Op dinsdag 19 december 2006 01:51 schreef Richie_Rich het volgende:
Het past weliswaar niet in dit topic, maar ik denk dat ik hier de meeste kans maak.
Weet iemand hoe ik een grafiek maakt van de crude spot prijs in EUR mbt dollarkoers. Ik ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt ten aanzien van de steeds zwakkere dollar.
Oftewel, de stijging van olie in EUR in vergelijking met de waardedaling van USD.
Ik heb evt Metastock als programma
Ja dat bedoel ik, echter ik kan niet echt goede crude data vinden. Ze beperken zich allemaal tot de betreffende future (maand). Zoals hier http://finance.yahoo.com/lookup?s=crude&t=F&m=US&r=3&b=0quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je gewoon de olieprijs in EUR wilt hebben? Dat is simpel.
Gewoon delen door de EUR/US$ koers.
Ik heb het even nagekeken. Zelfs met Metastock 6.5 (ja ik heb nog steeds deze antieke versie) kun je dit direct doen met "Relative Strength Comparative". Daarmee kun je de base security (in jouw geval crude oil) delen door iets anders, bijvoorbeeld een index zoals S&P500 of de EUR/US$. Je krijgt dan niet direct de koers in EUR (er wordt ergens iets op 1 genormeerd) maar wel hoe dingen tov van elkaar bewegen.
Een andere manier is gewoon Metastock ASCII in Excel inlezen, daar de bewerking doen en dan teruglezen in Metastock.
Eerste keer dat ik van dit hoor.quote:Corus krijgt boete van 4,5 miljoen
Het staalconcern Corus is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 4,5 miljoen euro wegens het schenden van veiligheidswetten bij een fabrieksexplosie in Groot-Brittannië, vijf jaar geleden. Bij dat ongeluk in Port Talbot in november 2001 kwamen drie personen om.
De boete voor Corus bestaat uit een boete en een vergoeding voor gemaakte kosten. "Wat er verkeerd is gegaan, is niet de schuld van de individuen maar van het management. Zij stonden toe dat er zo'n situatie ontstond", oordeelde rechter Lloyd Jones.
Eerdere gevallen
De rechter somde een serie eerdere gevallen op waarbij Corus veiligheidseisen heeft genegeerd. De reputatie van Corus op dat gebied noemde hij "zeer bedroevend".
Weer een verplaatsing van de vergadering...quote:Ultimatum voor bieders op Corus
LONDEN (ANP) - De Britse toezichthouder op overnames heeft dinsdag een ultimatum gesteld in de overnamestrijd rond het staalconcern Corus. De twee biedende partijen, het Indiase Tata Steel en het Braziliaanse CSN moeten uiterlijk op 30 januari hun definitieve bod op tafel leggen.
Als er voor die datum geen uitsluitsel bestaat, wordt Corus geveild. Tata Steel biedt 500 pence per aandeel Corus, CSN heeft 515 pence per aandeel over voor het Brits-Nederlandse bedrijf. Met de biedingen wordt Corus omgerekend gewaardeerd op respectievelijk 7 miljard en 7,3 miljard euro.
Corus belegde een buitengewone aandeelhoudersvergadering op 4 december om het bod van Tata te bespreken, maar stelde deze vergadering uit omdat CSN met een concurrerend bod kwam. Vorige week liet Corus weten dat de vergadering op de nieuwe vastgestelde datum, 20 december, niet doorgaat omdat het staalconcern de bieders meer tijd gunt om de boeken te bestuderen.
Zie:quote:Op woensdag 20 december 2006 17:35 schreef ScudRaket het volgende:
Toch maar een tvptje plaatsen. Een vraagje: Wat bedoelen jullie met zgn Turbo's? Is het een soort derivative, of is het iets met veel risico wat veel rendement oplevert? Kan iemand me dat ff uitleggen, en dan meteen de pros en cons?
In deze artikelen staat het wel vrij duidelijk verteld :quote:Op woensdag 20 december 2006 20:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Aernoudt (en anderen)
Wat gebeurt er nu in Thailand met de beurs?
Heb je dat Amsterdam Commodities een beetje doorgespit? Ik twijfel er ook over, maar het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Wessanen heeft ook een hoog dividendrendement, maar daar zijn de resultaten zo slecht dat dit niet voort kan duren..quote:Op woensdag 20 december 2006 20:11 schreef Kwarkie het volgende:
[..]
Zie:
http://www.iex.nl/special/default.asp?SpecialID=32 en
http://www.abnamromarkets.nl/showpage.asp?N=0&Ne=10910000&locale=NLTC&pageid=205
Het zijn een soort opties zonder tijdwaarde, er wordt een deel gefinanciert zodat er een hefboomwerking plaatsvindt (meer rendement maar ook meer risico.) Bij een bepaalde koers (stoploss) wordt de turbo afgewikkeld zodat je nooit meer kunt verliezen dan je inleg. Ze zijn er long en short.
Overigens zit ik zelf voor:
- 25% in Logica CMG
- 25% in Ahold
- 50% in Amsterdam Commodities (Lokale Markt, imo saai maar veilig aandeel maar met goed dividend rendement (7%))
En ik heb een oogje op Kendrion, voor de rest een beetje speculeren met opties en turbo's maar dat gaat (te) vaak fout, kleine bedragen, maar toch)
Boring rules inderdaad als het om beleggen (lees: geld verdienen) gaat.quote:Op donderdag 21 december 2006 11:17 schreef macondo het volgende:
I love boring stocks
Met?quote:Op woensdag 27 december 2006 10:35 schreef SjonLok het volgende:
Leuk, zo'n eindejaarssprint. Vooral als je portefeuille 19% meer waard wordt in december.
Ik ben zelf erg fan van China. Ik denk dat China de komende paar jaar, wat zeg ik, de komende paar decennia flink zal blijven groeien. Met een economische groei van 10% per jaar laat het andere landen ver achter zich. India blijft nog enigzins in de buurt met 9%. Nederland heeft een economische groei van 3 a 4%.quote:Op woensdag 27 december 2006 19:47 schreef SnuggLe het volgende:
- ING
- Robeco China fund (dit jaar 55% rendement..maar in het verlden behaalde resultaten....etc etc)
- Crucell
Ik heb een jaar terug een verslag van 100+ pagina's geschreven over dit bedrijf. Grootste probleem is dat het een bijeengeraapt pakket van bedrijven is (er is wel over nagedacht maar tik bij een beetje zoekmachine aalberts & overname in en je snapt m'n punt).quote:Op woensdag 27 december 2006 22:31 schreef LimboWes het volgende:
Hoe denken jullie over aandelen nemen in Aalberts Industries??
Consumentenuitgaven zijn,naast de winsten van bedrijven, wel een belangrijk onderdeel van de economie van een land. Zonder stuwende kracht van consumentenuitgaven stokt de economische groei van een land, kijk maar naar Japan.quote:Op woensdag 27 december 2006 23:57 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Is kerstmis uitgaven een goede indicatie van een de economie van een land?
Behalve dat de winsten niet alleen afhangen van binnenlandse bestedingen. Maar ik ben het met je eens dat er een correlatie is.quote:Op donderdag 28 december 2006 00:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan het zo zien
Veel consumentenvetrouwen = veel kerstuitgaven
Weinig consumentenvertrouwen = minder kerstuitgaven = minder consuementenuitgaven = minder winsten = recessie
Iemand anders......?quote:Op woensdag 27 december 2006 19:47 schreef SnuggLe het volgende:
Vraagje. Ik ben zelf 'beginnend belegger'. Dit is mijn geringe en kleine portefeuille:
- 30 % Akzo Nobel
- 30 % Robeco
- 20 % Robeco Asia Pacific
- 20 % Emerging Markets
De aan-/verkoopkosten zijn al zo hoog dat met deze kleine bedragen waar ik mee speel je toch minstens 5% rendement wilt/moet hebben om wat over te houden volgensmij. Afgelopen jaar op papier met een portefeuille ING, CSM, Ahold, VNU, TNT en Philips wat geprobeerd en daarmee vanaf maart/april 16% rendement behaald.
Nu wil ik per 1/1/2007 mijn portefeuille aanvullen met nog een partij, die qua prijs op de helft zit van mijn portefeuille nu. Ik heb de opties teruggebracht tot 3 mogelijkheden :
- ING
- Robeco China fund (dit jaar 55% rendement..maar in het verlden behaalde resultaten....etc etc)
- Crucell
Kan hele verhalen hier neerzetten waarom ik voor de een of de ander zou moeten kiezen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit. Voorkeur gaat uit naar eerstgenoemde and so on. Iemand van jullie ideeen/tips als dit de keuzemogelijkheden zouden zijn?
Consumentenvertrouwen zegt niets in economisch opzicht. Onderzoek heeft uitgewezen dat er geen verband is tussen consumentenvertrouwen en de economie / beurskoersen later. Het enige verband dat gevonden is, is de ontwikkeling van de beurs tot dan toe - consumentenvertrouwen reageert dus achteraf.quote:Op donderdag 28 december 2006 00:45 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Je kan het zo zien
Veel consumentenvetrouwen = veel kerstuitgaven
Weinig consumentenvertrouwen = minder kerstuitgaven = minder consuementenuitgaven = minder winsten = recessie
5% winst om quite te spelen, dat is wel heel extreem. Dan zijn de bedragen die je investeert echt te klein vrees ik. Misschien dat beleggingsfondsen (bv Robeco) waar je goedkoop in en uit kan stappen een betere oplossing voor je kan zijn.quote:Op woensdag 27 december 2006 19:47 schreef SnuggLe het volgende:
Vraagje. Ik ben zelf 'beginnend belegger'. Dit is mijn geringe en kleine portefeuille:
- 30 % Akzo Nobel
- 30 % Robeco
- 20 % Robeco Asia Pacific
- 20 % Emerging Markets
De aan-/verkoopkosten zijn al zo hoog dat met deze kleine bedragen waar ik mee speel je toch minstens 5% rendement wilt/moet hebben om wat over te houden volgensmij. Afgelopen jaar op papier met een portefeuille ING, CSM, Ahold, VNU, TNT en Philips wat geprobeerd en daarmee vanaf maart/april 16% rendement behaald.
Nu wil ik per 1/1/2007 mijn portefeuille aanvullen met nog een partij, die qua prijs op de helft zit van mijn portefeuille nu. Ik heb de opties teruggebracht tot 3 mogelijkheden :
- ING
- Crucell
Kan hele verhalen hier neerzetten waarom ik voor de een of de ander zou moeten kiezen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit. Voorkeur gaat uit naar eerstgenoemde and so on. Iemand van jullie ideeen/tips als dit de keuzemogelijkheden zouden zijn?
Naar dat fonds zit ik al maanden te kijken en elke keer bang dat ik hem op het moment van correctie koop.quote:Op woensdag 27 december 2006 20:10 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Ik ben zelf erg fan van China. Ik denk dat China de komende paar jaar, wat zeg ik, de komende paar decennia flink zal blijven groeien. Met een economische groei van 10% per jaar laat het andere landen ver achter zich. India blijft nog enigzins in de buurt met 9%. Nederland heeft een economische groei van 3 a 4%.
Ik heb zelf Interffekt China Warrants.
Als je toch in China wil beleggen, koop dan gewoon een indextracker op China. Scheelt enorm in de beheerskosten en je hebt geen gedoe met de warrants. Ik vertrouw een beleggingsfonds in warrants op een emerging market voor geen cent.quote:Op donderdag 28 december 2006 11:46 schreef Lassekjus het volgende:
[..]
Naar dat fonds zit ik al maanden te kijken en elke keer bang dat ik hem op het moment van correctie koop.
Maar het gaat maar door met dat fonds. Volgens mij het best presterende fonds van afgelopen jaar.
Heb een jaar lang het japan property secure fonds gehad, haalde ook 20% op jaarbasis.
Ben nu weer op zoek naar iets nieuws. Misschien dat de Japanse small caps dit jaar gaan herstellen.
Vooruit dan...! Als je weinig geld hebt om te beleggen (< 1000 Euro), dan raad ik idd. aan om beleggingsfondsen te kopen.quote:
- De wereldwijde correctie is in mei/juni van dit jaar geweest. Daarna heb ik dit fonds gekocht. Het kan zijn dat er een nieuwe correctie aankomt, maar dat geld dan waarschijnlijk wederom voor elke beurs.quote:Op donderdag 28 december 2006 11:46 schreef Lassekjus het volgende:
Naar dat fonds zit ik al maanden te kijken en elke keer bang dat ik hem op het moment van correctie koop.
Zit te denken om hier wat in te stoppen...quote:Het fonds belegt in een beperkt aantal middelgrote ondernemingen die overwegend in Nederland zijn gevestigd. Deze beursgenoteerde ondernemingen kenmerken zich doordat ze - om uiteenlopende redenen - een te lage waardering kennen. De fondsmanager bemoeit zich actief met de gang van zaken binnen deze ondernemingen om zo de onderwaardering om te buigen in een waarde die op grond van het bedrijfsresultaat mag worden verwacht.
Het Delta Deelnemingen Fonds (DDF) is het best presterende fonds in de categorie "Aandelen Nederland".
Kosten van beheer: 0,3125%
http://www.deltadeelnemingenfonds.nl/
Dalen naar 300quote:Op dinsdag 2 januari 2007 17:07 schreef ryan_atwood het volgende:
AEX doorbreekt de magische 500-puntengrens.
Wat zal de AEX in 2007 te wachten staan?
deltadeelnemingenfonds heeft in de afgelopen jaar goeie rendementen behaald zo goed zelfs dat de ing het product in zijn derdenfondsen heeft opgenomenquote:Op zaterdag 30 december 2006 21:31 schreef SnuggLe het volgende:
Ook...gaat me er ook vooral om wat mensen er van denken/weten/etc.
[..]
Zit te denken om hier wat in te stoppen...
Prestaties: http://www.deltadeelnemingenfonds.nl/prestaties.html
Klopt ja.. ook gezien.quote:Op donderdag 4 januari 2007 22:52 schreef 3st het volgende:
[..]
deltadeelnemingenfonds heeft in de afgelopen jaar goeie rendementen behaald zo goed zelfs dat de ing het product in zijn derdenfondsen heeft opgenomen
De Somalische regering heeft meegewerkt hoor, no warquote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:44 schreef Otto215 het volgende:
binnen een paar dagen van plan Shell kopen
Ik ookquote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:44 schreef Otto215 het volgende:
Eergister LogicaCMG gekocht binnen een paar dagen van plan Shell kopen, maar zal de olieprijs nog verder zakken?
Dat lijkt me bijzonder sterk. Je hebt het vast over de 45-55 callspread.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 19:59 schreef _Henry_ het volgende:
Vandaag callspread AKZO opgezet.
Call dec09 45 kopen
Call dec09 50 verkopen
kosten: 4,50 euro
maximale opbrengst: 10 euro
maximale winst: 5,50 euro
Ha, dat bedoel ik jaquote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:22 schreef macondo het volgende:
[..]
Dat lijkt me bijzonder sterk. Je hebt het vast over de 45-55 callspread.
Bron: BETTEN BEURSMEDIA NEWSquote:De olieprijs in New York daalt met USD 0,25 naar USD 55,84. Het warme winterweer in de VS, waardoor er minder stookolie wordt verbruikt, drukt nog altijd de prijzen. Sinds eind 2006 is de prijs voor een vat ruwe Texaanse olie met zo'n 11% gedaald.
Aandelen van olieconcerns vangen de hardste klappen op. Binnen de Dow Jones, die twaalf stijgers en achttien dalers telt, raakt Exxon Mobil 0,4% kwijt. Ook sectorgenoten Chevron (-0,7%), en ConocoPhilips (-2,2%) verliezen terrein.
Ik ben minderjarigquote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:04 schreef _Henry_ het volgende:
Waarom koop je geen turbo's op de olie?
Ik bedoel, als je visie een stijgende oliprijs is dan is het kopen van RDS nou niet direct de beste optie.
Als je echter ook voor het bedrijf zelf gaat....
Nu is een mooi moment om bij te kopen. Het fonds is een paar dagen achter elkaar gedaald. Dat komt omdat het enorm hard is gestegen in December (23%). Je ziet vaker dat er even een pas op de plaats komt, of een kleine teruggang. Nu is dus weer een mooi instapmoment.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 20:07 schreef DoimeN het volgende:
Denken jullie dath et nog handig is om nog wat meer China Warrrants te kopen?
Het probleem zit hem niet in het instrument ('turbo') zelf, maar gewoon in het feit dat je waarschijnlijk geen 'edge' hebt die jou een voordeel geeft ten opzichte van je tegenpartij. Dit is een probleem bij elke vorm van speculatie. Je moet jezelf altijd de vraag stellen: waarom weet ik het beter dan die andere speculant. Zolang je geen systeem hebt dat zich door de jaren bewezen heeft met veel (zeg >1000) trades mag je gerust aannemen dat je die 'edge' niet bezit. En jouw tegenpartij bestaat voor een deel uit mensen die wel een dergelijk systeem hebben.quote:Op woensdag 10 januari 2007 13:13 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ik heb een tijdje met olie turbo's rondgespeeld. Qua olie prijs stijging was het niet wat (al heb ik ze gekocht toen de olie op 54 dollar stond ofzo), en omdat ze ook nog gekoppeld zijn aan de olie future die in dollar is gewaardeerd was het drama compleet. Nee daar blijf ik voorlopig wel vanaf.
Maar dan mis je het hefboomeffect wat je met warrants hebt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 12:11 schreef macondo het volgende:
koop gewoon een indextracker
Hoezo geen opties dan ? Maar ja als jij verwacht ( en dat verwacht ik trouwens ook ) de olieprijs gaat stijgen kun je even in de olie turbo's zitten. Heb ik ook gedaanquote:Op woensdag 10 januari 2007 16:44 schreef Otto215 het volgende:
Is het nou verstandig om turbo long te nemen op olie? Als ik verwacht dat de olie stijgt?
Ik kan wel turbo's kopen maar geen opties..;)
Nopequote:Op woensdag 10 januari 2007 17:33 schreef Otto215 het volgende:
Brent Crude Oil Future Turbo Long 50,93
Heb je die?
Maar als je verwacht omhoog dan neem je toch longquote:Op woensdag 10 januari 2007 17:39 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
NopeKheb een turbo short gehad. Maar das alweer een poosje geleden, Ik had voor mij idee te weinig zekerheid. Zijwaarts naar beneden en weer omhoog. Zijwaarts naar beneden en weer omhoog. Als ik 24/7 kon beleggen had ik het wel gedaan.
futures en turbo's zijn bij mij korte termijn werk. Maarja, om heel eerlijk te zijn haal ik hier dan ook in korte termijn de hoogste rendementen op. Ik kijk wel uit waar ik in stap lol. Op normale aandelen heb ik alleen nog maar met dico int en qurius rendementen boven de 100% gehaald.quote:Op woensdag 10 januari 2007 18:03 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Ik heb Oil Brent Crude Future CB Speeder Long 52,00 en deze staat jammergenoeg 57% in het rood...
kijk eens op rtlz.nl en ga daar de beginselen van beleggen na. Je hebt daar van die 'lessen' om het te 'leren'. En ga voor de lol eens een schaduw portefeuille gebruiken. Kijke of je het een beetje kan.quote:Op woensdag 10 januari 2007 19:39 schreef MaxellTop het volgende:
Ik wil graag bekend worden met beleggen en aandelen, zijn er goede boeken/internet pagina's over te vinden?
dat denk ik ook nog wel. Maar das helemaal geen rampquote:Op woensdag 10 januari 2007 18:41 schreef Otto215 het volgende:
Ik denk dat we toch nog verder gaan zakken....
Kijk eens bij help center (voor de error) of bel die luiquote:Op donderdag 11 januari 2007 15:45 schreef DoimeN het volgende:
Ik heb binckbank, nu wil een een long turbo kopen(abn amro) maar hij wil het niet fiateren, hij staat nu op 2.63, ik wil hem kopen voor 2.64 dan zouik heb tohc meteen moeten hebben? Maar dat doet hij niet, hij zegt wel dat hij geplaatst is(order) maar wil hem niet volledig uit voeren?
Help! komt dit doordat niemand hem wil verkopen ofzo?
Light sweet crude is een kwaliteitsterm voor olie (Texaanse), Brent komt uit de Noordzee (andere kwaliteit) en zo heb je nog een aantal (Bonny crude uit Nigeria bijvoorbeeld). Ligh sweet crude is de beste kwaliteit en daardoor het hoogst geprijsd. Er is niet één soort ruwe olie namelijk. De Texaanse olie is erg goed te verwerken, dit in tegenstelling tot de dikke, zware stroopmeuk uit Argentinie. Ze zijn overigens wel allemaal gecorreleerd aan elkaar.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:35 schreef Otto215 het volgende:
NYMEX Light Sweet Crude Oil Future Turbo
Brent Crude Oil Future Turbo
AMEX Oil Turbo
Wat is het verschil tussen deze 3?
Ik verwacht dat de olie prijs stijgt, welke moet ik dan van deze 3 kopen
Er zit altijd een spread tussen de bied-en laatkoers. Dus je kan beter kijken naar de laatkoers, die zal wel hoger gestaan hebben dan 2.64...Je dient dan nog even geduld te hebben!quote:Op donderdag 11 januari 2007 15:45 schreef DoimeN het volgende:
Ik heb binckbank, nu wil een een long turbo kopen(abn amro) maar hij wil het niet fiateren, hij staat nu op 2.63, ik wil hem kopen voor 2.64 dan zouik heb tohc meteen moeten hebben? Maar dat doet hij niet, hij zegt wel dat hij geplaatst is(order) maar wil hem niet volledig uit voeren?
Help! komt dit doordat niemand hem wil verkopen ofzo?
Neej, das de prijs van gedroogde pruimenquote:Op donderdag 11 januari 2007 20:01 schreef Otto215 het volgende:
Als ik op de home pagina van Binck ben, zie ik rechts Crude olie, is dit dan de olie prijs?
Crude Oil 52,46 -2,00%
Vind ik dan nog best duur, die gedroogde pruimen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 22:30 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Neej, das de prijs van gedroogde pruimen![]()
Waarsch. Light sweet crude van NYMEXquote:Op donderdag 11 januari 2007 20:01 schreef Otto215 het volgende:
Als ik op de home pagina van Binck ben, zie ik rechts Crude olie, is dit dan de olie prijs?
Crude Oil 52,46 -2,00%
Post anders je port??quote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:10 schreef rainbow2007 het volgende:
tvp enzo
bam 13,26 xxxquote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:34 schreef DoimeN het volgende:
[..]
Post anders je port??
Mijne dan maar:
ABN AMRO Holding NV Turbo Long 23,70 20
Fortis NV Turbo Long 31,40 50
LogicaCMG PLC (NL) (AEX) 70
Ben net begonnen
Nicequote:
ze hebben op 16.x gestaan, daarna op 12.xquote:Op vrijdag 12 januari 2007 20:41 schreef DoimeN het volgende:
[..]
Nicehad je die voor de stijging zegmaar?
Die had ik eerder 2 jaar geleden gekocht...toen het nog 'koopjes' waren. Ik zou daar nu mijn geld niet op gaan zetten...quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:44 schreef Otto215 het volgende:
xx Fugro gekocht op 35,00
xxx LogicaCMG gekocht op 2,76
Verder wil ik nog een turbo op olie aanschaffen![]()
Moet even weer oorlog komen ofzo
1000 euro is wel aardig, de transactiekosten bij de postbank is 12 euro voor verkopen geloof ik... dat is op zo'n bedrag goed te doen. nadeel van 1 bedrijf is groter risico.quote:Op zondag 14 januari 2007 15:22 schreef men_in_red het volgende:
Wat is volgens jullie nou een redelijk startkapitaal om mee te beleggen, ik wil het in één euronext-bedrijf stopppen, en daarnaast het meeste sparen. Is een reeel om voor 1000 euro aandelen te kopen, of gaat dan te veel op in transactiekosten e.d.?
Tja, je kosten zijn al gauw 1% bij aankoop en 1% bij verkoop, dus die eerste 2% ben je al kwijt. Koop je twee fondsen, dan ben je al 4% kwijt aan transactiekosten. 1 Bedrijf is meer risico, 1000¤ is weinig, maar het is te doen, wat wijsheid is kun je zelf het beste bepalen natuurlijk.quote:Op zondag 14 januari 2007 15:22 schreef men_in_red het volgende:
Wat is volgens jullie nou een redelijk startkapitaal om mee te beleggen, ik wil het in één euronext-bedrijf stopppen, en daarnaast het meeste sparen. Is een reeel om voor 1000 euro aandelen te kopen, of gaat dan te veel op in transactiekosten e.d.?
1000 is wel echt de ondergrens ja. En las ik net een post van iemand die 20 turbo's heeft gekocht voor 2,64?quote:Op zondag 14 januari 2007 17:16 schreef elcastel het volgende:
[..]
Tja, je kosten zijn al gauw 1% bij aankoop en 1% bij verkoop, dus die eerste 2% ben je al kwijt. Koop je twee fondsen, dan ben je al 4% kwijt aan transactiekosten. 1 Bedrijf is meer risico, 1000¤ is weinig, maar het is te doen, wat wijsheid is kun je zelf het beste bepalen natuurlijk.
Omdat niet iedereen in mijn knip hoeft te kijken, ik noem zelf alleen aantallen als ik bijkoop ofzo, wat ik daadwerkelijk bezit gaat niemand wat aan. Ik lieg ook vaak, zodat men soms denkt dat ik arm ben of juist rijk.quote:Op zondag 14 januari 2007 22:23 schreef ASSpirine het volgende:
Trouwens, waarom al die x'en? Is wel leuk om te weten hoeveel aandelen iemand van bepaalde bedrijven bezit
Dus je zet die x'en inderdaad even neer om te benadrukken dat je meer dan 9 aandelen Fugro hebt gekocht?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 21:44 schreef Otto215 het volgende:
xx Fugro gekocht op 35,00
xxx LogicaCMG gekocht op 2,76
Verder wil ik nog een turbo op olie aanschaffen![]()
Moet even weer oorlog komen ofzo
Mijn voorspelling is uitgekomen. Ondertussen staat het fonds 9% alweer hoger dan afgelopen woensdag.quote:Op woensdag 10 januari 2007 10:32 schreef SjonLok het volgende:
Nu is een mooi moment om [China Warrrants] bij te kopen. Het fonds is een paar dagen achter elkaar gedaald. Dat komt omdat het enorm hard is gestegen in December (23%). Je ziet vaker dat er even een pas op de plaats komt, of een kleine teruggang. Nu is dus weer een mooi instapmoment.
quote:Op maandag 15 januari 2007 08:53 schreef macondo het volgende:
[..]
Dus je zet die x'en inderdaad even neer om te benadrukken dat je meer dan 9 aandelen Fugro hebt gekocht?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |