abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:49:51 #1
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44176694
Onder het chinese model versta ik onderdrukking van de lokale bevolking, maar tegelijkertijd het land openstellen voor (buitenlandse) investeerders, in een notendop.
Rusland heeft hier ook veel weg van, en de laatste tijd zie ik in het nieuws steeds vaker de definitie 'chinese model' voorbij komen.

-Dit is een weblog waar ik een deel van de OP op baseer.-

Het model van China heeft een aantal keer in de schijnwerpers gestaan.
Zo kreeg het al enkele topics op FOK! nadat google aangekondigd had om zijn diensten in China aan te bieden, die dan wel (al dan niet in opdracht van de chinese staat) gecensureerd zouden zijn.
Users waren verdeeld in ongeveer 3 kampen.
De een kon het niet schelen, de ander vond het kwalijk en de ander vond dat het bedrijf vrij stond om te kiezen. Dit kwam in de schijnwerpers omdat Google als bedrijfscredo juist 'don't be evil' had.

De ICT-ontwikkeling is interessant, omdat een vertegenwoordiger van Microsoft zei dat men vanwege het onderdrukkende klimaat in China daar wellicht weg zou willen gaan. Dat is 2 dagen later echter weer ontkend.

Nu is China, als we de mensheid even buiten het zichtveld zetten, heel interessant. Steden worden letterlijk uit de grond gestampt, prachtig grote dammen worden er gebouwd, vele krachtcentrales worden er gebouwd, men investeerd zelfs erg veel in duurzame energie zoals zonne-energie.

Op die manier is het naar mijn perceptie een soort aristocratie, waar enkele rijke mensen de dienst uitmaken, en bepalen wat goed is voor de mens. Het individu is simpelweg 'vervangbaar'.

Ook kijkend naar het aantal bloggers, van ongeveer een miljoen, is interessant. Ook gezien er 30.000 mensen, in dienst van de chinese staat, er een dagtaak aan hebben om deze miljoen mensen hun mond te snoeren, op wat voor manier dan ook.

Wat ik nu denk, is dat dit een populaire (niet populistische) vorm van politiek kan worden.
Economisch gaat het met China inmiddels goed, infrastructuur, woonruimte en stroomvoorziening zijn aanwezig of onderweg in de steden. In het platteland niet zo, maar dat is een ander verhaal.
Mensenrechten worden er door de staat niet gewaardeerd, maar er is ook een trend zichtbaar in de westerse wereld waarin duidelijk te zien is dat vele mensen ook niet veel om mensenrechten geven.
Bedrijven hebben erg veel speelruimte, kennis komt de laatste tijd ook aardig binnen rollen, en tot nu toe hoeft China van zichzelf niet al te veel aan te trekken van dingen als octrooirecht. Dat laatste is echter in onderhandeling.

Hoe het gaat met de zorg, ouderopvang, dat soort sociale dingen weet ik in China niet. Wel zie ik dat bedrijven flink kunnen investeren en groeien. Enerzijds vanwege de lage lonen, anderzijds vanwege de vrijheid die bedrijven krijgen van China. Individuen met kritiek moeten echter hun mond houden.

Nu dit systeem naar mijn idee ook in Rusland in gebruik is, of op zijn minst in opkomst is, is mijn vraag;
is dit een trend voor zuiver en alleen grote landen, of zullen kleinere landen volgen?
Of zal deze trend eenmalig en lokaal zijn, uiteindelijk eindigen, en zichzelf omvormen tot een vrije democratie?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_44177142
volgens mij heeft het ook deels met de chinese cultuur te maken, dat er daar zo'n model is
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:05:26 #3
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44177295
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:01 schreef Originele_Naam het volgende:
volgens mij heeft het ook deels met de chinese cultuur te maken, dat er daar zo'n model is
Ok, duidelijk. Maar heeft het ook een reden tot ontstaan? Soms hoor ik het argument dat een democratie niet kan werken in zo'n groot land met zoveel inwoners, en dat een 'technocratie' eigenlijk beter is.

Daarbij, volgen wij straks China, of gaat China ons volgen?
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:16:25 #4
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44177723
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:49 schreef Yildiz het volgende:
Onder het chinese model versta ik onderdrukking van de lokale bevolking, maar tegelijkertijd het land openstellen voor (buitenlandse) investeerders, in een notendop.
Dit is een overgangsmodel.

Ze komen uit een lange periode van onderdrukking van de bevolking.
Langzaam maar zeker wordt het land steeds meer opengesteld voor buitenlanders en investeerders. Beetje bij beetje krijgt de bevolking meer speelruimte. Dat gaat langzaam, zoals je zelf al aangaf met het voorbeeld van de bloggers die gecontroleerd worden.

Uiteindelijk zal ook in China een volledige martkeconomie ontplooit zijn.
quote:
Op die manier is het naar mijn perceptie een soort aristocratie, waar enkele rijke mensen de dienst uitmaken, en bepalen wat goed is voor de mens. Het individu is simpelweg 'vervangbaar'.
Dat is op korte termijn inderdaad zo, dat het individu vervangbaar is. De aanwas van nieuwe werknemers is zo enorm groot door de trek van plattelanders naar de stad.
Echter, China kent ook vergrijzing, met name door de geboortepolitiek, waardoor op een gegeven moment iedereen hard nodig is. Als gevolg daarvan zullen mensen langzaam maar zeker werknemers rechten krijgen.

Je zegt zelf ook al dat China nog lang niet is waar het wezen moet:
quote:
Wat ik nu denk, is dat dit een populaire (niet populistische) vorm van politiek kan worden.
Economisch gaat het met China inmiddels goed, infrastructuur, woonruimte en stroomvoorziening zijn aanwezig of onderweg in de steden. In het platteland niet zo, maar dat is een ander verhaal.
Mensenrechten worden er door de staat niet gewaardeerd, maar er is ook een trend zichtbaar in de westerse wereld waarin duidelijk te zien is dat vele mensen ook niet veel om mensenrechten geven.
Bedrijven hebben erg veel speelruimte, kennis komt de laatste tijd ook aardig binnen rollen, en tot nu toe hoeft China van zichzelf niet al te veel aan te trekken van dingen als octrooirecht. Dat laatste is echter in onderhandeling.
Dat zijn allemaal zaken die onder druk van de eigen bevolking (massale boerenrevolutie die volgens veler verwachting nog wel uit zal gaan breken), of onder internationale druk (bijvoorbeeld over de massale hoeveelheid kopiën van gepatenteerde producten die in China worden gemaakt) langzaam maar zeker zullen veranderen.
quote:
Hoe het gaat met de zorg, ouderopvang, dat soort sociale dingen weet ik in China niet.
Hier gaat het nog lang niet goed genoeg mee. Mannen die van het platteland naar de stad trekken en hun familie (nodgedwongen) achterlaten kunnen alleen zichzelf voor ziekte verzekeren. De Chinese overheid kan het niet aan om ook nog de achterblijvers te verzekeren omdat dat teveel geld kost momenteel.
Das 1 voorbeeld van iets dat nog veel beter moet.
quote:
Individuen met kritiek moeten echter hun mond houden.
Zoals ik al zei is dat op lange termijn niet vol te houden.
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:19:44 #5
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44177843
Overigens, een opmerkelijk punt is wel dat enkele jaren de verwachting was dat China een stuk opener zou worden met alle buitenlandse investeringen en buitenlandse bedrijven die daar kantoren openden.

Dat is echter lang niet zo snel gegaan als werd verwacht.
pi_44178127
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:19 schreef SjonLok het volgende:
Overigens, een opmerkelijk punt is wel dat enkele jaren de verwachting was dat China een stuk opener zou worden met alle buitenlandse investeringen en buitenlandse bedrijven die daar kantoren openden.

nee, en dat heeft ook wel een reden, de chinese overheid heeft gezien wat er in rusland gebeurt is, anarchie, chaos en corruptie.

Verder zal dit model van tijger of post tijger groei snel bepert worden door enorme aankomende stijging olie prijzen. De tijger/draak china zal enorme klappen krijgen, vergelijkbaar met die van in de tijd met de dynastiën. Het kent namelijk geen stabiele economie en landbouw.
"There is only you and your camera. The limitations in your photography are in yourself, for what we see is what we are" - Ernst Haas
[Simon de la Court Photography]
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:30:59 #7
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_44178310
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:19 schreef SjonLok het volgende:

Dat is ook mijn vraag inderdaad. In 1989, alweer meer dan 17 jaar geleden dus, stond die welhaast beroemde maar onbekende man voor die tank, op het plein van de hemelse vrede.

Dat is voor mij een duidelijk punt dat er flinke onderdrukking en censuur was in China, en vooral, dat protest is daar een teken van, dat er weerstand tegen is. Eerder, ten tijde van Mao Zedong natuurlijk ook. Waar ik over nadenk is, is dit chinese model dusdanig succesvol dat andere landen dit over gaan nemen, of staat het systeem op het punt om te veranderen?
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:35:51 #8
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44178518
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:30 schreef Yildiz het volgende:

Dat is voor mij een duidelijk punt dat er flinke onderdrukking en censuur was in China. Eerder, ten tijde van Mao Zedong natuurlijk ook. Waar ik over nadenk is, is dit chinese model dusdanig succesvol dat andere landen dit over gaan nemen, of staat het systeem op het punt om te veranderen?
Wat is er zo succesvol aan de onderdrukking?

Of beter gezegd, is er onderdrukking nodig in China om het land zo snel te kunnen laten groeien als het nu doet?

Ik denk dat die onderdrukking niet nodig is. Het controleren van webloggers, het in de gevangenis gooien van mensen met een andere mening etc. Als dat niet zou gebeuren, zou het land dat in totale chaos ontaarden?

De slechte zorg voor het milieu in China komt toch wel aan het licht. De matige aandacht voor mensenrechten door de Chinese overheid is ook wel duidelijk. Dus ik zie het nut van onderdrukking niet.

Ik zie dus ook geen plaats doorvoor in het China van de toekomst.
  woensdag 6 december 2006 @ 21:34:08 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_44207193
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:05 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ok, duidelijk. Maar heeft het ook een reden tot ontstaan? Soms hoor ik het argument dat een democratie niet kan werken in zo'n groot land met zoveel inwoners, en dat een 'technocratie' eigenlijk beter is.

Daarbij, volgen wij straks China, of gaat China ons volgen?
Ik denk dat China richting een democratie zal bewegen al zal het wel erg langzaam gaan want het is een blijft een ontzettend groot land en dus erg moeilijk te besturen.

Maar ja misschien bewegen wij de komende jaren ook wel een beetje de kant van China op. Zeker als wij gedurende meerder kabinets periodes een linkse regering houden.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_44562716
Hoe beter het economisch gaat met het land hoe minder er van het systeem over blijft (hoop ik). Mensen zullen rijker & dus mondiger worden.

Vrees is alleen hoe de regering zal reageren als ze erachter komen dat ze de (sociale) macht toch echt kwijt raken.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_44563056
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:30 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Dat is ook mijn vraag inderdaad. In 1989, alweer meer dan 17 jaar geleden dus, stond die welhaast beroemde maar onbekende man voor die tank, op het plein van de hemelse vrede.

Dat is voor mij een duidelijk punt dat er flinke onderdrukking en censuur was in China, en vooral, dat protest is daar een teken van, dat er weerstand tegen is. Eerder, ten tijde van Mao Zedong natuurlijk ook. Waar ik over nadenk is, is dit chinese model dusdanig succesvol dat andere landen dit over gaan nemen, of staat het systeem op het punt om te veranderen?
En nauwelijks een Chinees die dat incident kent. Daar zorgen ze wel voor.

Het systeem in China is juist "succesvol" omdat het verandert. Het staat niet op het punt te veranderen, dat doet het al een dikke 10 jaar en zal het voorlopig ook blijven doen. Er hebben ook al democratische hervromingen plaatsgevonden op kleine schaal. Het enige waar de overheid vrij constant in blijft is hun grip op censuur. Wie heeft er nou democratie nodig als 1,3 miljard mensen dezelfde mening hebben?

Maar ik heb wel vertrouwen in een positieve ontwikkeling, met economische vrijheid komt de rest vaak vanzelf. China zal zich nooit ontwikkelen tot een westers land; teveel mensen en teveel geschiedenis en cultuur. Maar andere landen zullen China ook niet volgen omdat het systeem alleen zo goed werkt door de specifieke nationale en internationale omstandigheden voor China.

Zolang de situatie blijft verbeteren voor alle mensen daar vind ik dat ze gewoon hun eigen ding moeten doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')