abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 december 2006 @ 20:30:39 #151
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_44369151
Als je bang bent dat de aex gaat dalen kan je je geld natuurlijk ook in andere fondsen stoppen:) Maar vooruit in tegenstelling tot twee andere hier boven zit ik wel vol belegt, en als ik meer geld had ik nog meer aandelen gekocht. Alleen na een jaar waarin alles omhoog ging ben ik bang dat volgend jaar een jaar wordt met vele terugslagen maar nog steeds kansen genoeg.

Mijn port ziet er nu ongeveer zo uit;
40% Reed elsevier(ik verkoop de helft rond de 13,60)
20% Pharming(wachten op nieuws, van de afgelopen stijginkjes wordt ik niet warm)
25% Ten Cate(ook weer gestegen maar morgen hopelijk weer goed in het nieuws)
10% Olie(via een speeder, donderdag moet de opec beslissen of ze deproductie minderen)
de rest zit in LBI/icon(het oude Lost Boys en Oncomethylome(ook een biofonds)
*
De olie gaat er bij slecht of goed nieuws donderdag uit, Ten Cate en Elsevier zijn voor mij dividentmakers dus die blijven er in, alleen ga ik elsevier proberen af te bouwen. Dus bij een lage koers verkopen maar ook bij een hoge koers. Pharming heeft mij niet veel opgeleverd dit jaar(omdat ik op de dips heb gekocht toch nog een kleine 5%)
Een aexfonds wat ik zeker nog wil kopen is Hagemeyer, een van de grote stijgers van dit jaar maar volgens mij ook nog genoeg potentie voor volgend jaar.
Liefde, leven , geven!!!!
pi_44375957
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 20:30 schreef honesty het volgende:
Als je bang bent dat de aex gaat dalen kan je je geld natuurlijk ook in andere fondsen stoppen:) Maar vooruit in tegenstelling tot twee andere hier boven zit ik wel vol belegt, en als ik meer geld had ik nog meer aandelen gekocht. Alleen na een jaar waarin alles omhoog ging ben ik bang dat volgend jaar een jaar wordt met vele terugslagen maar nog steeds kansen genoeg.

Mijn port ziet er nu ongeveer zo uit;
40% Reed elsevier(ik verkoop de helft rond de 13,60)
20% Pharming(wachten op nieuws, van de afgelopen stijginkjes wordt ik niet warm)
25% Ten Cate(ook weer gestegen maar morgen hopelijk weer goed in het nieuws)
10% Olie(via een speeder, donderdag moet de opec beslissen of ze deproductie minderen)
de rest zit in LBI/icon(het oude Lost Boys en Oncomethylome(ook een biofonds)
*
De olie gaat er bij slecht of goed nieuws donderdag uit, Ten Cate en Elsevier zijn voor mij dividentmakers dus die blijven er in, alleen ga ik elsevier proberen af te bouwen. Dus bij een lage koers verkopen maar ook bij een hoge koers. Pharming heeft mij niet veel opgeleverd dit jaar(omdat ik op de dips heb gekocht toch nog een kleine 5%)
Een aexfonds wat ik zeker nog wil kopen is Hagemeyer, een van de grote stijgers van dit jaar maar volgens mij ook nog genoeg potentie voor volgend jaar.
hagemeyer als aandeel of als iets anders ? Turbo bijvoorbeeld?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 13 december 2006 @ 10:35:39 #153
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_44384766
Hagemeyer zal ik graag als aandelen hebben, turbo's en opties zijn leuk maar je blijft je altijd behelpen met deviraten. Vergeet niet dat als je een turbo Hagemeyer koopt die 60 cent kost je over de rest van het aandeel(3 euro) rente moet betalen. Opties Hagemeyer zijn mijn inziens nog niet intressant omdat de optiekosten(3 cent per aandeel) een te groot deel van je winst afsnoepen. De eerste 2% stijging ben je dan kwijt aan aan en verkoopkosten. En de optiepremie is ook in verhouding erg hoog, zal eerder nog aandelen kopen en opties schrijven, maar ook dan ben je je optiekosten ook kwijt.
Oncomethylome(+7% vandaag) was in het nieuws omdat het een test goed had afgelegd en een partner had gevonden, zo snel kan het ook gaan met Pharming bij goedkeuring van Rhucin.
De olie is dalende, persoonlijk hoop ik morgen dat de Opec de productie staakt zodat ik nog zonder verlies de olie kan uitstappen:)
  woensdag 13 december 2006 @ 13:47:17 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44390507
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 15:50 schreef macondo het volgende:

[..]

En daar ben ik het natuurlijk mee oneens. De kwaliteit van de bedrijfswinsten is goed, de k/w's zijn niet overdreven hoog en het dividendrendement is ook fatsoenlijk. Jouw vermogen blijft niet echt stabiel, maar moet opboksen tegen belastingen en inflatie.. In Nederland verlies je structureel ongeveer 2,5 procent (1,2 belasting, de rest inflatie).
Je hebt op een aantal punten wel gelijk, het is vooral een verschil in inschatting.

De K/W's zijn niet overdreven hoog maar wel boven het historisch gemiddelde. In dat opzicht is de beurs in elk geval niet goedkoop (ik zou graag een flinke korting zien als ik iets koop). Dividend rendement is ongeveer in lijn met het historisch gemiddelde. De goede bedrijfswinsten op dit moment zijn de oorzaak van de hoger dan gemiddelde K/W, die aangeeft dat de markt toekomstige groei al (gedeeltelijk of volledig) heeft ingeprijsd.

Die 1,2% vermogensbelasting betaal ik hier niet. De (euro) bankrente en het dividend rendement van de AEX bedragen beiden ca 3%, dus vergelijkbaar. Dit is ruwweg gelijk aan de inflatie dus in cash termen blijft bij zowel een cash- als een AEX belegging de reeele waarde dus min of meer behouden.

De enige overgebleven vraag is dus: komen er ooit nog eens lagere koersen. Als je denkt dat de koers van vandaag nooit meer terugkomt en we alleen nog maar omhoog gaan dan moet je nu kopen. Maar als je verwacht dat ergens in de komende paar jaar nog eens een fors lagere koers op de borden verschijnt dan ben je dus beter af door te wachten. Ik ga voor het laatste scenario, ook al weet ik dat het zeer lange termijn scenario (>15 jaar) gemiddeld stijgend is. Maar je hoeft maar een heel kortdurende dip te hebben om je koopkracht enorm te kunnen vergroten. Als je meerjarige grafieken bekijkt dan zie je dat dips van enkele tientallen procenten niks bijzonders zijn en elke zoveel jaar voorkomen. Op zo'n moment kunnen de koersen gedurende korte tijd onredelijk laag geprijsd zijn.
quote:
Hoe lang zit je al glad? SInds de AEX op 350 punten stond? 300? 400?
Van het dieptepunt begin 2003 van 218 punten naar de top van ca 500 punten is de AEX dus met een factor 2.3 gestegen. In dezelfde periode heb ik mijn beleggingspot ruimschoots verdrievoudigd. Dus ondanks het aanhouden van cash gedurende een groot deel van de tijd heb ik nog steeds de AEX ruimschoots verslagen. Ik geef direct toe dat ik beter nog wat langer was blijven zitten (iets met een koe en een kont...). Echter, ik heb wel belegd op een moment dat het risico laag was. Een dergelijke laag risico situatie heb je nu in elk geval niet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 13 december 2006 @ 13:57:03 #155
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44390793
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 15:51 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat als een koersdaling van 40% is het je in staat stelt om 67% meer tekopen? Ik begrijp die manier niet helemaal.
Stel je hebt 1000 euro en het aandeel staat 100 euro. Dan kun je er dus 1000/100 = 10 stuks kopen.

Stel je wacht met kopen en het aandeel daalt 40%, dus van 100 euro naar 60 euro...
Dan kun je dus met die 1000 euro 1000/60= 16.7 aandelen kopen.
16.7 aandelen is 67% meer dan 10 aandelen.

Aangezien aandelen claims op echte assets zijn kun je ook zeggen dat je geld 67% meer waard is geworden.
Je koopkracht in termen van aandelen is in elk geval met 67% gestegen als de koersen 40% zijn gedaald.

Vandaar dat lange termijn beleggers altijd blij zijn als de koersen dalen. Voor de aandelen die je al hebt maakt een koersdaling niks uit, het zijn tenslotte nog steeds exact dezelfde aandelen. Maar geld dat je op de bank hebt heeft opeens meer koopkracht gekregen en je kunt dus met hetzelfde geld meer aandelen bijkopen dan voor de daling.

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 13-12-2006 14:02:44 ]
Mijn reisverslagen
  woensdag 13 december 2006 @ 14:21:17 #156
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_44391577
@ SeLang

Mooi resultaat natuurlijk, een verdrievoudiging. Wel opppassen met het benchmarken, want de AEX keert namelijk wel dividend uit en dat gaat van de index af. Maar oke.

Hoe lang zit je nu al 100% glad?
Overal verstand van.
  woensdag 13 december 2006 @ 14:34:00 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44391963
quote:
Op woensdag 13 december 2006 14:21 schreef macondo het volgende:
@ SeLang

Mooi resultaat natuurlijk, een verdrievoudiging. Wel opppassen met het benchmarken, want de AEX keert namelijk wel dividend uit en dat gaat van de index af. Maar oke.

Hoe lang zit je nu al 100% glad?
Ja dat dividend was ik niet vergeten hoor, maar aangezien dat bij de AEX ca 3% bedraagt kan dat verschil natuurlijk op geen stukken na het rendementsverschil dichten dus liet ik het voor de eenvoud even buiten beschouwing.

Ik zit een jaar of 2-3 glad (rond AEX 350 ofzo), al heb ik wel tussentijds wat kleinere acties gedaan met een klein % van mijn kapitaal, maar dan alleen commodity futures.
Mijn reisverslagen
  woensdag 13 december 2006 @ 14:39:21 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44392132
Maar behaalde resultaten zijn natuurlijk volstrekt oninteressant.
Wat interessant is is de discussie wat de komende tijd te doen en vooral wat de redenering daarachter is.
Mijn reisverslagen
  woensdag 13 december 2006 @ 15:53:30 #159
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44394688
quote:
Op woensdag 13 december 2006 14:39 schreef SeLang het volgende:
Wat interessant is is de discussie wat de komende tijd te doen en vooral wat de redenering daarachter is.
Ik geloof dat er maar 1 ding echt belangrijk is: klapt de economie in de VS hard in elkaar of komt alles met een zachte landing tot stilstand / groeit het in een lager tempo door?

Ik geloof niet dat er in de markt consensus is over het antwoord. Ik ga er zelf vanuit dat het een zachte landing zal worden, omdat China en Japan teveel nadeel ondervinden van een harde schok in de VS. Maar goed, dat kan ik niet onderbouwen en is dus meer een kwestie van gevoel en hoop.

Omdat ik dus in de nabije periode geen daling van de koersen verwacht investeer ik rustig door.

Ik kijk zelf vooral naar opkomende landen als China, India, Turkije, regio Oost-Europa, Rusland en ook hou ik Japan in de gaten.

Om met de laatste te beginnen. Daarover heb ik laatst een artikel geplaatst waarin werd aangegeven dat Japan niet goed draait. Bedrijven doen het daar redelijk maar de bevolking profiteert niet mee. Mijn investeringen heb ik uit Japan teruggetrokken.

Van Turkije had ik verwacht dat de beurs het goed zou gaan doen omdat het land bij de EU wil gaan behoren. Sinds ik echter mijn investeringen in Turkije heb gedaan is dat proces echter behoorlijk in het slob geraakt. Dat is denk ik de achterliggende oorzaak van het feit dat ik niet de rendementen haalde die ik wilde.

Rusland heb ik in geïnvesteerd maar ik vind het een zooitje daar dus daar ben ik weer uit. Bovendien haalde ik in vergelijking met India en Japan minder goede rendementen.

India blijf ik een goed land vinden om in te investeren. Economische groei van 9%. In verhouding met China een veel jongere bevolking, dus minder vergrijzingsproblematiek. In de toekomst wordt dit een wereldmacht, gezien de populatie van 1 miljard inwoners.

China investeer ik ook in. Net als in India ook hier een enorm hard groeiende economie. Alhoewel het niet helemaal zeker is in hoeverre de cijfers betrouwbaar zijn omdat de chinese overheid alles manipuleert.
Ik denk dat China nog wel een paar harde klappen zal krijgen, onder meer omdat er een volksopstand zal uitbreken over de mensenrechten in het land. De slechte milieuzorg is ook een aandachtspunt waar China wel last van gaat krijgen. Toch is er in de tussentijd een zeer goed rendement te halen.
  woensdag 13 december 2006 @ 16:26:06 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44395965
@Sjonlok:
Groeicijfers zeggen niet alles. China's economie vooral op export gericht en nauwelijks op de eigen markt. Als de USA vertraagt dan krijgen ze in China snel problemen met overcapaciteit, leningen die niet meer worden afgelost, etc etc. De sleutel is inderdaad de USA economie en die wordt vooral in stand gehouden door de dollar te blijven inflateren en de huizenbubble. Dit is een kaartenhuis, maar ze houden het nu al heel lang in stand. En misschien lukt dat nog wel een paar jaar... Maar vroeg of laat moet de instabiliteit die zich maar blijft opbouwen zich corrigeren, en hoe langer dat duurt deste harder de klap. De meeste economen zijn het hier wel over eens, maar zolang de bedrijfsresultaten nog goed zijn (zoals nu dus) haalt iedereen zijn schouders op en gaat gewoon door.

De beurs is vrijwel onvoorspelbaar en valt (bijna) niet te timen. Maar economische wetten veranderen niet. Die blijven gewoon gelden, ook al lijkt het soms alsof er een nieuwe unieke situatie is ontstaan en nu alles anders is dan vroeger.
Mijn reisverslagen
pi_44431630
Heeft iemand nog in Grenada of Belize wat geld zitten?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_44465626
Gisteren gehoord over iets met convertible en Hagemeyer. Dat de aandelen minder waard worden? Kan iemand mij hier in toelichten? Ken deze hele term niet...
  vrijdag 15 december 2006 @ 22:33:47 #163
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_44470809
Valt wel mee, volgens mij heeft hagemeyer in het verleden een lening geplaats onder voorwaarde dat als de koers van de aandelen meer stegen dan de rente(5,75%) de mensen die die obligatie hadden hier aandelen voor terug kunnen krijgen. Aangezien de convertible toen 2,04 kostte en de aandelen nu boven de 3,60 staan kiest bijna iedereen voor aandelen. Dus komen er meer aandelen in omloop, dus minder winst per aandeel en worden de aandelen minder waard zou je denken. Maar omdat er ook rentelasten verdwijnen wordt het een moeilijke rekensom.
(Onco heb ik vandaag verkocht, 50% in een half jaar vind ik genoeg en de olie gaat ook weer up)
pi_44471572
De dollar gaat de komende tijd nog verder onderuit. China zal ook steeds meer euro´s gaan kopen

Iemand nog plannen om op de DAX te gaan investeren in 2007?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 16 december 2006 @ 02:44:58 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44476152
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 22:33 schreef honesty het volgende:
Valt wel mee, volgens mij heeft hagemeyer in het verleden een lening geplaats onder voorwaarde dat als de koers van de aandelen meer stegen dan de rente(5,75%) de mensen die die obligatie hadden hier aandelen voor terug kunnen krijgen. Aangezien de convertible toen 2,04 kostte en de aandelen nu boven de 3,60 staan kiest bijna iedereen voor aandelen. Dus komen er meer aandelen in omloop, dus minder winst per aandeel en worden de aandelen minder waard zou je denken. Maar omdat er ook rentelasten verdwijnen wordt het een moeilijke rekensom.
Ik ken alle ins en outs hiervan niet, maar op het eerste gezicht lijkt mij dit zeer ongunstig voor beleggers in hagemeyer.
Als er wordt geconverteerd tegen een koers van 2,04 dan is dat vergelijkbaar met een emissie op 2,04 terwijl de marktwaarde 3,60 is. Forse verwatering dus voor de huidige beleggers. Het wegvallen van de 5.75% rentelasten wegen daar nooit tegen op.

Maar als ik me niet vergis moeten dit soort effecten nu al in de boeken staan (als 'dillution') dus je krijgt niet opeens een effect in de jaarcijfers ofzo. Neemt niet weg dat de conversie de bestaande aandeelhouders gewoon geld kost.

Maar er zijn hier op het forum mensen die dit soort dingen beter weten.

[ Bericht 6% gewijzigd door SeLang op 16-12-2006 12:12:49 ]
Mijn reisverslagen
  zaterdag 16 december 2006 @ 09:53:11 #166
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44477410
btw: dit blijft toch altijd een aardig plaatje dus ik post hem nog maar eens...

Mijn reisverslagen
pi_44477507
Je moet solliciteren als minister van financien in Argentinie
pi_44481344
quote:
Op woensdag 13 december 2006 10:35 schreef honesty het volgende:
Hagemeyer zal ik graag als aandelen hebben, turbo's en opties zijn leuk maar je blijft je altijd behelpen met deviraten. Vergeet niet dat als je een turbo Hagemeyer koopt die 60 cent kost je over de rest van het aandeel(3 euro) rente moet betalen. Opties Hagemeyer zijn mijn inziens nog niet intressant omdat de optiekosten(3 cent per aandeel) een te groot deel van je winst afsnoepen. De eerste 2% stijging ben je dan kwijt aan aan en verkoopkosten. En de optiepremie is ook in verhouding erg hoog, zal eerder nog aandelen kopen en opties schrijven, maar ook dan ben je je optiekosten ook kwijt.
Oncomethylome(+7% vandaag) was in het nieuws omdat het een test goed had afgelegd en een partner had gevonden, zo snel kan het ook gaan met Pharming bij goedkeuring van Rhucin.
De olie is dalende, persoonlijk hoop ik morgen dat de Opec de productie staakt zodat ik nog zonder verlies de olie kan uitstappen:)
Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  zaterdag 16 december 2006 @ 17:56:45 #169
57047 macondo
pi_44486655
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 14:01 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.
Een vaatje olie voor 10 euro, toen kostte een biertje waarschijnlijk ook een kwartje.. lang geleden dus.
Overal verstand van.
  zaterdag 16 december 2006 @ 18:02:28 #170
57047 macondo
pi_44486822
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 02:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ken alle ins en outs hiervan niet, maar op het eerste gezicht lijkt mij dit zeer ongunstig voor beleggers in hagemeyer.
Als er wordt geconverteerd tegen een koers van 2,04 dan is dat vergelijkbaar met een emissie op 2,04 terwijl de marktwaarde 3,60 is. Forse verwatering dus voor de huidige beleggers. Het wegvallen van de 5.75% rentelasten wegen daar nooit tegen op.

Maar als ik me niet vergis moeten dit soort effecten nu al in de boeken staan (als 'dillution') dus je krijgt niet opeens een effect in de jaarcijfers ofzo. Neemt niet weg dat de conversie de bestaande aandeelhouders gewoon geld kost.

Maar er zijn hier op het forum mensen die dit soort dingen beter weten.
Ik heb er wat over gelezen, en het lijkt me uitstekend nieuws voor beleggers. Hagemeyer heeft een converteerbare obligatie uitgegeven om de bedrijf te redden een aantal jaar geleden. Nu gaat het een stuk beter, en kiezen ze ervoor de obligatie af te lossen. Hagemeyer koopt die obligaties gewoon terug van de investeerders.

Dat is maar goed ook, want anders zullen alle obligatiehouders hun obligatie converteren in aandelen. Dat levert verwatering op, én koersdruk omdat deze beleggers doorgaans niet het mandaat hebben om aandelen aan te houden (alleen maar obligaties dus).
Overal verstand van.
  zondag 17 december 2006 @ 01:33:43 #171
11254 honesty
lekkere neus!!!!!
pi_44497856
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 14:01 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:

[..]

Die 10 a 20 dollar waar je het over hebt is van meer dan 5 jaar geleden( zo ver gaat oil.com niet eens terug) maar ik vind zelf ook dat olie gehyped wordt. Ik heb olie gekocht rond de $60 dollar per vat, een vaatje doet nu rond de $63,50 rekening houdend met een dalende dollar heb ik nog steeds winst. Een procentje of 40(lang leze het hefboom-effect). Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden. De hype van olie is denk ik pas over bij altanatieve brandstoffen. Ik probeer alleen maar een beetje te verdienen aan de hype. Als ik dit jaar alleen aandelen had gekocht waar ik 100% achterstond en niet waar ik iets aan probeerde te verdienen had ik de helft minder rendement gehad.
pi_44499560
Iemand die nog Tenaris gaat kopen?
pi_44499561
Weet iemand waarom de president van Argentinie nooit op staatsbezoek komt in Europa?
  zondag 17 december 2006 @ 04:51:59 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44500345
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 18:02 schreef macondo het volgende:

Dat is maar goed ook, want anders zullen alle obligatiehouders hun obligatie converteren in aandelen. Dat levert verwatering op, én koersdruk omdat deze beleggers doorgaans niet het mandaat hebben om aandelen aan te houden (alleen maar obligaties dus).
Maar kan HGM die obligaties dan gewoon aflossen tegen de nominale koers? Dat zou perfect zijn, maar ik neem aan dat ze zullen moeten terugkopen tegen marktwaarde. Als dat laatste het geval is dan hebben ze wel een heel erg dure financiering gehad (reken maar eens terug naar rente % per jaar. Je komt dan op tientallen %).
Mijn reisverslagen
  zondag 17 december 2006 @ 05:24:59 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44500517
quote:
Op zondag 17 december 2006 01:33 schreef honesty het volgende:
Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden.
Die daling van de olieprijs daar waren hele duidelijke redenen voor:
1. Overproductie
2. Enorm grote (en groeiende) voorraden (tijdens die snelle daling waren voorraden op een 5 year high ofzo)
3. Weinig bovengrondse opslagcapaciteit meer over om al die opgepompte olie op te slaan
4. Hedgefunds die posities snel moesten afbouwen (vergeet ingestorte Amaranth niet dat $6.5 miljard verloor in een paar weken)

Allerlei beleggingsinstellingen zijn tijdens de hype begonnen met beleggen in fysieke olie, maar je moet niet vergeten dat het aanhouden van dergelijke posities veel geld kost (opslag, verzekering, etc). Daarom wil iedereen er snel uit als de prijs niet blijft stijgen of even stopt met stijgen. De olie futures hadden de laatste tijd ook een 'cotango' van ongeveer $1 (of zelfs meer); het contract één maand achter het frontcontract is ongeveer $1 duurder. Dat betekent dat het aanhouden van een futures positie elke maand $1 per vat kost want bij het doorrollen naar de volgende maand moet je voor het volgende contract dus $1 meer betalen dan je terugkrijgt voor het frontcontract.

Daarom was er het afgelopen jaar veel te zeggen voor een shortpositie in olie want dan had je bij gelijkblijvende prijs 12x $1 = $12 per vat verdiend en bij een stijging van $12 was je nog steeds quitte gespeeld. Overigens is de cotango inmiddels weer wat lager (ca $0.7-0,8).

In principe valt er hier trouwens risicoloos geld te verdienen dmv arbitrage: je kunt olie fysiek opslaan en op termijn verkopen (via futures). De werkelijke 'carry' kosten (dus kosten voor financiering, opslag, verzekering en transport) zijn altijd veel lager geweest dan de cotango die we nu zien. Het verschil kun je dus risicoloos in je zak steken. Het is een beetje een raadsel waarom deze 'gratis geld' mogelijkheid niet wordt weggearbitreerd. Ik las ergens dat dat te maken heeft met het feit dat zo'n beetje alle bovengrondse opslagcapaciteit al vol zit....

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 17-12-2006 07:07:20 ]
Mijn reisverslagen
pi_44519824
quote:
Op zaterdag 16 december 2006 17:56 schreef macondo het volgende:

[..]

Een vaatje olie voor 10 euro, toen kostte een biertje waarschijnlijk ook een kwartje.. lang geleden dus.

Dat was zoals je hier ziet in 1999. EN in 1999 weet iedereen betaalde je echt geen kwartje voor een biertje maar waarschijnlijk gewoon 4 gulden 50.

bron: http://www.beleggersbelangen.nl/web/show/id=755735

[ Bericht 1% gewijzigd door Den_Dead_Kennedys op 18-12-2006 12:27:14 ]
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
pi_44525200
quote:
Op zondag 17 december 2006 01:33 schreef honesty het volgende:

[..]

Die 10 a 20 dollar waar je het over hebt is van meer dan 5 jaar geleden( zo ver gaat oil.com niet eens terug) maar ik vind zelf ook dat olie gehyped wordt. Ik heb olie gekocht rond de $60 dollar per vat, een vaatje doet nu rond de $63,50 rekening houdend met een dalende dollar heb ik nog steeds winst. Een procentje of 40(lang leze het hefboom-effect). Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden. De hype van olie is denk ik pas over bij altanatieve brandstoffen. Ik probeer alleen maar een beetje te verdienen aan de hype. Als ik dit jaar alleen aandelen had gekocht waar ik 100% achterstond en niet waar ik iets aan probeerde te verdienen had ik de helft minder rendement gehad.
Als er een dagelijks tekort van 100 000 vaten olie per dag is zal de koers net zo lang stijgen tot dat de vraag en het aanbod in evenwicht zijn. Als je corrigeert voor inflatie, dan staat de olieprijs laag en zeker niet "overhyped".
  maandag 18 december 2006 @ 00:03:47 #178
57047 macondo
pi_44525663
quote:
Op zondag 17 december 2006 04:51 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar kan HGM die obligaties dan gewoon aflossen tegen de nominale koers? Dat zou perfect zijn, maar ik neem aan dat ze zullen moeten terugkopen tegen marktwaarde. Als dat laatste het geval is dan hebben ze wel een heel erg dure financiering gehad (reken maar eens terug naar rente % per jaar. Je komt dan op tientallen %).
Niet tegen nominale waarde nee.. dat zou wel heel mooi zijn. Natuurlijk is het achteraf een dure lening geweest, maar dat is een soort circelredenering. Het is namelijk niet zo erg., want de aandelen zijn een hoop meer waard geworden en dat is fijn voor iedereen. Het was redelijk goedkoop geweest als het bedrijf nog steeds aan het kwakkelen zou zijn..
Overal verstand van.
  maandag 18 december 2006 @ 19:00:52 #179
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_44546424
tvp
Confidence through competence
pi_44546661
Iemand die weet hoe Tentaris het doet op de NYSE?
  maandag 18 december 2006 @ 19:16:33 #181
62913 Blik
The one and Only!
pi_44547057
afgelopen week een rendement van 4.5% gehaald, beetje jammer dat het fictief is (stock market game...)
  maandag 18 december 2006 @ 20:48:47 #182
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_44550737
quote:
Op maandag 18 december 2006 19:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die weet hoe Tentaris het doet op de NYSE?
finance.yahoo.com
pi_44556543
quote:
Op woensdag 13 december 2006 15:53 schreef SjonLok het volgende:
China investeer ik ook in. Net als in India ook hier een enorm hard groeiende economie. Alhoewel het niet helemaal zeker is in hoeverre de cijfers betrouwbaar zijn omdat de chinese overheid alles manipuleert.
Ik denk dat China nog wel een paar harde klappen zal krijgen, onder meer omdat er een volksopstand zal uitbreken over de mensenrechten in het land. De slechte milieuzorg is ook een aandachtspunt waar China wel last van gaat krijgen. Toch is er in de tussentijd een zeer goed rendement te halen.
Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt van . Ik weet dat de opkomst niet te remmen is maar wat hoop ik dat als ze straks echt afhankelijk zijn van een bedrijf of natie dat deze is keiharde ultimatums gaat stellen. Maar goed de hele wereld draait om geld, daar ben ik niet tegen, maar China gaat echt te ver .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_44556766
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:48 schreef Richie_Rich het volgende:

[..]

finance.yahoo.com
Ik kan het niet vinden op die site
  maandag 18 december 2006 @ 23:42:18 #185
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44557195
quote:
Op maandag 18 december 2006 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:

Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt van . Ik weet dat de opkomst niet te remmen is maar wat hoop ik dat als ze straks echt afhankelijk zijn van een bedrijf of natie dat deze is keiharde ultimatums gaat stellen. Maar goed de hele wereld draait om geld, daar ben ik niet tegen, maar China gaat echt te ver .
Ik ben het helemaal met je eens dat het op een aantal gebieden zeer slecht is gesteld in China. Ik zet dat ook regelmatig neer als ik iets over China schrijf. Overigens geld voor India volgens mij hetzelfde. (Voor veel (voormalig) derde wereldlanden denk ik).

Ik denk wel dat die situaties langzaam maar zeker zullen veranderen. En dat de zaken (bijvoorbeeld qua mensenrechten en milieuzorg) in China en India meer volgens westerse maatstaven zullen gaan.

Ik denk bovendien dat dit proces voortgestuwd wordt mede door buitenlandse investeringen. Daarom blijf ik ook geld in China en India investeren.
  maandag 18 december 2006 @ 23:43:16 #186
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44557222
Check ook dit topic: Een poging tot analyse v.h. 'Chinese model'

Daarin gaat het ook over de situatie in China en hoe dat zich mogelijk gaat ontwikkelen.
  dinsdag 19 december 2006 @ 01:46:20 #187
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_44559368
quote:
Op maandag 18 december 2006 23:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik kan het niet vinden op die site
Bedoel je niet Tenaris?

Deze dus: http://finance.yahoo.com/q?s=TS
  dinsdag 19 december 2006 @ 01:48:33 #188
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_44559384
quote:
Op maandag 18 december 2006 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Beter kunnen ze idd de Russische manier om naar het kapitalisme te gaan gebruiken.

dinsdag 19 december 2006 @ 01:51:18 #189
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_44559398
Het past weliswaar niet in dit topic, maar ik denk dat ik hier de meeste kans maak.

Weet iemand hoe ik een grafiek maakt van de crude spot prijs in EUR mbt dollarkoers. Ik ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt ten aanzien van de steeds zwakkere dollar.

Oftewel, de stijging van olie in EUR in vergelijking met de waardedaling van USD.

Ik heb evt Metastock als programma
  dinsdag 19 december 2006 @ 12:34:35 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44565487
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 01:51 schreef Richie_Rich het volgende:
Het past weliswaar niet in dit topic, maar ik denk dat ik hier de meeste kans maak.

Weet iemand hoe ik een grafiek maakt van de crude spot prijs in EUR mbt dollarkoers. Ik ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt ten aanzien van de steeds zwakkere dollar.

Oftewel, de stijging van olie in EUR in vergelijking met de waardedaling van USD.

Ik heb evt Metastock als programma
Het klinkt alsof je gewoon de olieprijs in EUR wilt hebben? Dat is simpel.
Gewoon delen door de EUR/US$ koers.

Ik heb het even nagekeken. Zelfs met Metastock 6.5 (ja ik heb nog steeds deze antieke versie) kun je dit direct doen met "Relative Strength Comparative". Daarmee kun je de base security (in jouw geval crude oil) delen door iets anders, bijvoorbeeld een index zoals S&P500 of de EUR/US$. Je krijgt dan niet direct de koers in EUR (er wordt ergens iets op 1 genormeerd) maar wel hoe dingen tov van elkaar bewegen.

Een andere manier is gewoon Metastock ASCII in Excel inlezen, daar de bewerking doen en dan teruglezen in Metastock.

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 19-12-2006 13:05:46 ]
Mijn reisverslagen
  dinsdag 19 december 2006 @ 17:07:34 #191
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_44573452
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 12:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het klinkt alsof je gewoon de olieprijs in EUR wilt hebben? Dat is simpel.
Gewoon delen door de EUR/US$ koers.

Ik heb het even nagekeken. Zelfs met Metastock 6.5 (ja ik heb nog steeds deze antieke versie) kun je dit direct doen met "Relative Strength Comparative". Daarmee kun je de base security (in jouw geval crude oil) delen door iets anders, bijvoorbeeld een index zoals S&P500 of de EUR/US$. Je krijgt dan niet direct de koers in EUR (er wordt ergens iets op 1 genormeerd) maar wel hoe dingen tov van elkaar bewegen.

Een andere manier is gewoon Metastock ASCII in Excel inlezen, daar de bewerking doen en dan teruglezen in Metastock.
Ja dat bedoel ik, echter ik kan niet echt goede crude data vinden. Ze beperken zich allemaal tot de betreffende future (maand). Zoals hier http://finance.yahoo.com/lookup?s=crude&t=F&m=US&r=3&b=0

[ Bericht 8% gewijzigd door Richie_Rich op 19-12-2006 17:12:40 ]
pi_44579513
quote:
Corus krijgt boete van 4,5 miljoen

Het staalconcern Corus is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 4,5 miljoen euro wegens het schenden van veiligheidswetten bij een fabrieksexplosie in Groot-Brittannië, vijf jaar geleden. Bij dat ongeluk in Port Talbot in november 2001 kwamen drie personen om.
De boete voor Corus bestaat uit een boete en een vergoeding voor gemaakte kosten. "Wat er verkeerd is gegaan, is niet de schuld van de individuen maar van het management. Zij stonden toe dat er zo'n situatie ontstond", oordeelde rechter Lloyd Jones.

Eerdere gevallen
De rechter somde een serie eerdere gevallen op waarbij Corus veiligheidseisen heeft genegeerd. De reputatie van Corus op dat gebied noemde hij "zeer bedroevend".
Eerste keer dat ik van dit hoor.
quote:
Ultimatum voor bieders op Corus

LONDEN (ANP) - De Britse toezichthouder op overnames heeft dinsdag een ultimatum gesteld in de overnamestrijd rond het staalconcern Corus. De twee biedende partijen, het Indiase Tata Steel en het Braziliaanse CSN moeten uiterlijk op 30 januari hun definitieve bod op tafel leggen.
Als er voor die datum geen uitsluitsel bestaat, wordt Corus geveild. Tata Steel biedt 500 pence per aandeel Corus, CSN heeft 515 pence per aandeel over voor het Brits-Nederlandse bedrijf. Met de biedingen wordt Corus omgerekend gewaardeerd op respectievelijk 7 miljard en 7,3 miljard euro.

Corus belegde een buitengewone aandeelhoudersvergadering op 4 december om het bod van Tata te bespreken, maar stelde deze vergadering uit omdat CSN met een concurrerend bod kwam. Vorige week liet Corus weten dat de vergadering op de nieuwe vastgestelde datum, 20 december, niet doorgaat omdat het staalconcern de bieders meer tijd gunt om de boeken te bestuderen.
Weer een verplaatsing van de vergadering...
  woensdag 20 december 2006 @ 17:35:01 #193
81028 ScudRaket
Fanatiek nachtbaggeraar
pi_44603716
Toch maar een tvptje plaatsen. Een vraagje: Wat bedoelen jullie met zgn Turbo's? Is het een soort derivative, of is het iets met veel risico wat veel rendement oplevert? Kan iemand me dat ff uitleggen, en dan meteen de pros en cons?
If it has a grass wicket, play cricket! (Nee, dit slaat niet op het spelletje!)
Lullo scrotum ejaculatio est.
Hattrick: Ladderzatsquad (208243)
pi_44607500
quote:
Op woensdag 20 december 2006 17:35 schreef ScudRaket het volgende:
Toch maar een tvptje plaatsen. Een vraagje: Wat bedoelen jullie met zgn Turbo's? Is het een soort derivative, of is het iets met veel risico wat veel rendement oplevert? Kan iemand me dat ff uitleggen, en dan meteen de pros en cons?
Zie:

http://www.iex.nl/special/default.asp?SpecialID=32 en
http://www.abnamromarkets.nl/showpage.asp?N=0&Ne=10910000&locale=NLTC&pageid=205

Het zijn een soort opties zonder tijdwaarde, er wordt een deel gefinanciert zodat er een hefboomwerking plaatsvindt (meer rendement maar ook meer risico.) Bij een bepaalde koers (stoploss) wordt de turbo afgewikkeld zodat je nooit meer kunt verliezen dan je inleg. Ze zijn er long en short.

Overigens zit ik zelf voor:

- 25% in Logica CMG
- 25% in Ahold
- 50% in Amsterdam Commodities (Lokale Markt, imo saai maar veilig aandeel maar met goed dividend rendement (7%))

En ik heb een oogje op Kendrion, voor de rest een beetje speculeren met opties en turbo's maar dat gaat (te) vaak fout, kleine bedragen, maar toch)

[ Bericht 10% gewijzigd door Kwarkie op 20-12-2006 20:18:54 ]
pi_44608072
Aernoudt (en anderen)

Wat gebeurt er nu in Thailand met de beurs?
pi_44614080
quote:
Op woensdag 20 december 2006 20:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Aernoudt (en anderen)

Wat gebeurt er nu in Thailand met de beurs?
In deze artikelen staat het wel vrij duidelijk verteld :

Spook van Azië-crisis duikt weer op

Beurzen Azië kunnen weer ademhalen

Valutacontrole Thailand van de baan na onrust

Thailand trekt restricties weer in
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  donderdag 21 december 2006 @ 11:17:31 #197
57047 macondo
pi_44622439
quote:
Op woensdag 20 december 2006 20:11 schreef Kwarkie het volgende:

[..]

Zie:

http://www.iex.nl/special/default.asp?SpecialID=32 en
http://www.abnamromarkets.nl/showpage.asp?N=0&Ne=10910000&locale=NLTC&pageid=205

Het zijn een soort opties zonder tijdwaarde, er wordt een deel gefinanciert zodat er een hefboomwerking plaatsvindt (meer rendement maar ook meer risico.) Bij een bepaalde koers (stoploss) wordt de turbo afgewikkeld zodat je nooit meer kunt verliezen dan je inleg. Ze zijn er long en short.

Overigens zit ik zelf voor:

- 25% in Logica CMG
- 25% in Ahold
- 50% in Amsterdam Commodities (Lokale Markt, imo saai maar veilig aandeel maar met goed dividend rendement (7%))

En ik heb een oogje op Kendrion, voor de rest een beetje speculeren met opties en turbo's maar dat gaat (te) vaak fout, kleine bedragen, maar toch)
Heb je dat Amsterdam Commodities een beetje doorgespit? Ik twijfel er ook over, maar het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Wessanen heeft ook een hoog dividendrendement, maar daar zijn de resultaten zo slecht dat dit niet voort kan duren..

En saai? I love boring stocks
Overal verstand van.
  donderdag 21 december 2006 @ 12:55:20 #198
78918 SeLang
Black swans matter
pi_44625065
quote:
Op donderdag 21 december 2006 11:17 schreef macondo het volgende:
I love boring stocks
Boring rules inderdaad als het om beleggen (lees: geld verdienen) gaat.

Uit statistieken blijkt ook dat op lange termijn de saaie aandelen (weinig groei, lage k/w, hoog dividend) beter performen dan groeiaandelen (hoge groei, hoge k/w, laag dividend). De reden ligt voor de hand: saaie aandelen zijn minder populair en vaak wat ondergewaardeerd. De populaire groeiaandelen daarentegen blijken achteraf vaak net wat te duur betaald.
Mijn reisverslagen
pi_44629881
Heb op zich ook wel een goede maand gehad.
Ik ben ook maar amateur belegger en doe het allemaal maar voor de gein.
Heb begin deze maand Van der Moolen op 4.07 gekocht en ik denk dat ik ze nu op 4.49 ga verkopen.
Toch mooi iets meer dan 10% gepakt.
Vorige maand mijn Fidelity Fund India er uit gegooit na een dag 4% te zijn verloren. (herstelde zich daarna wel)
Nu op zoek naar een nieuw aandeel voor de korte termijn. Iemand tips?
  woensdag 27 december 2006 @ 10:35:49 #200
138668 SjonLok
Veel voor weinig
pi_44763640
Leuk, zo'n eindejaarssprint. Vooral als je portefeuille 19% meer waard wordt in december.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')