hagemeyer als aandeel of als iets anders ? Turbo bijvoorbeeld?quote:Op dinsdag 12 december 2006 20:30 schreef honesty het volgende:
Als je bang bent dat de aex gaat dalen kan je je geld natuurlijk ook in andere fondsen stoppen:) Maar vooruit in tegenstelling tot twee andere hier boven zit ik wel vol belegt, en als ik meer geld had ik nog meer aandelen gekocht. Alleen na een jaar waarin alles omhoog ging ben ik bang dat volgend jaar een jaar wordt met vele terugslagen maar nog steeds kansen genoeg.
Mijn port ziet er nu ongeveer zo uit;
40% Reed elsevier(ik verkoop de helft rond de 13,60)
20% Pharming(wachten op nieuws, van de afgelopen stijginkjes wordt ik niet warm)
25% Ten Cate(ook weer gestegen maar morgen hopelijk weer goed in het nieuws)
10% Olie(via een speeder, donderdag moet de opec beslissen of ze deproductie minderen)
de rest zit in LBI/icon(het oude Lost Boys en Oncomethylome(ook een biofonds)
*
De olie gaat er bij slecht of goed nieuws donderdag uit, Ten Cate en Elsevier zijn voor mij dividentmakers dus die blijven er in, alleen ga ik elsevier proberen af te bouwen. Dus bij een lage koers verkopen maar ook bij een hoge koers. Pharming heeft mij niet veel opgeleverd dit jaar(omdat ik op de dips heb gekocht toch nog een kleine 5%)
Een aexfonds wat ik zeker nog wil kopen is Hagemeyer, een van de grote stijgers van dit jaar maar volgens mij ook nog genoeg potentie voor volgend jaar.
Je hebt op een aantal punten wel gelijk, het is vooral een verschil in inschatting.quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:50 schreef macondo het volgende:
[..]
En daar ben ik het natuurlijk mee oneens. De kwaliteit van de bedrijfswinsten is goed, de k/w's zijn niet overdreven hoog en het dividendrendement is ook fatsoenlijk. Jouw vermogen blijft niet echt stabiel, maar moet opboksen tegen belastingen en inflatie.. In Nederland verlies je structureel ongeveer 2,5 procent (1,2 belasting, de rest inflatie).
Van het dieptepunt begin 2003 van 218 punten naar de top van ca 500 punten is de AEX dus met een factor 2.3 gestegen. In dezelfde periode heb ik mijn beleggingspot ruimschoots verdrievoudigd. Dus ondanks het aanhouden van cash gedurende een groot deel van de tijd heb ik nog steeds de AEX ruimschoots verslagen. Ik geef direct toe dat ik beter nog wat langer was blijven zitten (iets met een koe en een kont...). Echter, ik heb wel belegd op een moment dat het risico laag was. Een dergelijke laag risico situatie heb je nu in elk geval niet.quote:Hoe lang zit je al glad? SInds de AEX op 350 punten stond? 300? 400?
Stel je hebt 1000 euro en het aandeel staat 100 euro. Dan kun je er dus 1000/100 = 10 stuks kopen.quote:Op dinsdag 12 december 2006 15:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat als een koersdaling van 40% is het je in staat stelt om 67% meer tekopen?Ik begrijp die manier niet helemaal.
Ja dat dividend was ik niet vergeten hoor, maar aangezien dat bij de AEX ca 3% bedraagt kan dat verschil natuurlijk op geen stukken na het rendementsverschil dichten dus liet ik het voor de eenvoud even buiten beschouwing.quote:Op woensdag 13 december 2006 14:21 schreef macondo het volgende:
@ SeLang
Mooi resultaat natuurlijk, een verdrievoudiging. Wel opppassen met het benchmarken, want de AEX keert namelijk wel dividend uit en dat gaat van de index af. Maar oke.
Hoe lang zit je nu al 100% glad?
Ik geloof dat er maar 1 ding echt belangrijk is: klapt de economie in de VS hard in elkaar of komt alles met een zachte landing tot stilstand / groeit het in een lager tempo door?quote:Op woensdag 13 december 2006 14:39 schreef SeLang het volgende:
Wat interessant is is de discussie wat de komende tijd te doen en vooral wat de redenering daarachter is.
Ik ken alle ins en outs hiervan niet, maar op het eerste gezicht lijkt mij dit zeer ongunstig voor beleggers in hagemeyer.quote:Op vrijdag 15 december 2006 22:33 schreef honesty het volgende:
Valt wel mee, volgens mij heeft hagemeyer in het verleden een lening geplaats onder voorwaarde dat als de koers van de aandelen meer stegen dan de rente(5,75%) de mensen die die obligatie hadden hier aandelen voor terug kunnen krijgen. Aangezien de convertible toen 2,04 kostte en de aandelen nu boven de 3,60 staan kiest bijna iedereen voor aandelen. Dus komen er meer aandelen in omloop, dus minder winst per aandeel en worden de aandelen minder waard zou je denken. Maar omdat er ook rentelasten verdwijnen wordt het een moeilijke rekensom.
Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:35 schreef honesty het volgende:
Hagemeyer zal ik graag als aandelen hebben, turbo's en opties zijn leuk maar je blijft je altijd behelpen met deviraten. Vergeet niet dat als je een turbo Hagemeyer koopt die 60 cent kost je over de rest van het aandeel(3 euro) rente moet betalen. Opties Hagemeyer zijn mijn inziens nog niet intressant omdat de optiekosten(3 cent per aandeel) een te groot deel van je winst afsnoepen. De eerste 2% stijging ben je dan kwijt aan aan en verkoopkosten. En de optiepremie is ook in verhouding erg hoog, zal eerder nog aandelen kopen en opties schrijven, maar ook dan ben je je optiekosten ook kwijt.
Oncomethylome(+7% vandaag) was in het nieuws omdat het een test goed had afgelegd en een partner had gevonden, zo snel kan het ook gaan met Pharming bij goedkeuring van Rhucin.
De olie is dalende, persoonlijk hoop ik morgen dat de Opec de productie staakt zodat ik nog zonder verlies de olie kan uitstappen:)
Een vaatje olie voor 10 euro, toen kostte een biertje waarschijnlijk ook een kwartje.. lang geleden dus.quote:Op zaterdag 16 december 2006 14:01 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.
Ik heb er wat over gelezen, en het lijkt me uitstekend nieuws voor beleggers. Hagemeyer heeft een converteerbare obligatie uitgegeven om de bedrijf te redden een aantal jaar geleden. Nu gaat het een stuk beter, en kiezen ze ervoor de obligatie af te lossen. Hagemeyer koopt die obligaties gewoon terug van de investeerders.quote:Op zaterdag 16 december 2006 02:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik ken alle ins en outs hiervan niet, maar op het eerste gezicht lijkt mij dit zeer ongunstig voor beleggers in hagemeyer.
Als er wordt geconverteerd tegen een koers van 2,04 dan is dat vergelijkbaar met een emissie op 2,04 terwijl de marktwaarde 3,60 is. Forse verwatering dus voor de huidige beleggers. Het wegvallen van de 5.75% rentelasten wegen daar nooit tegen op.
Maar als ik me niet vergis moeten dit soort effecten nu al in de boeken staan (als 'dillution') dus je krijgt niet opeens een effect in de jaarcijfers ofzo. Neemt niet weg dat de conversie de bestaande aandeelhouders gewoon geld kost.
Maar er zijn hier op het forum mensen die dit soort dingen beter weten.
Die 10 a 20 dollar waar je het over hebt is van meer dan 5 jaar geleden( zo ver gaat oil.com niet eens terug) maar ik vind zelf ook dat olie gehyped wordt. Ik heb olie gekocht rond de $60 dollar per vat, een vaatje doet nu rond de $63,50 rekening houdend met een dalende dollar heb ik nog steeds winst. Een procentje of 40(lang leze het hefboom-effect). Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden. De hype van olie is denk ik pas over bij altanatieve brandstoffen. Ik probeer alleen maar een beetje te verdienen aan de hype. Als ik dit jaar alleen aandelen had gekocht waar ik 100% achterstond en niet waar ik iets aan probeerde te verdienen had ik de helft minder rendement gehad.quote:Op zaterdag 16 december 2006 14:01 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
[..]
Als je ooit olie rond deze piek heb gekocht hebt wil ik wel eens weten door wie je je heb laten voorlichten. Olie zit meestal rond de 10 a 20 Euro.
Maar kan HGM die obligaties dan gewoon aflossen tegen de nominale koers? Dat zou perfect zijn, maar ik neem aan dat ze zullen moeten terugkopen tegen marktwaarde. Als dat laatste het geval is dan hebben ze wel een heel erg dure financiering gehad (reken maar eens terug naar rente % per jaar. Je komt dan op tientallen %).quote:Op zaterdag 16 december 2006 18:02 schreef macondo het volgende:
Dat is maar goed ook, want anders zullen alle obligatiehouders hun obligatie converteren in aandelen. Dat levert verwatering op, én koersdruk omdat deze beleggers doorgaans niet het mandaat hebben om aandelen aan te houden (alleen maar obligaties dus).
Die daling van de olieprijs daar waren hele duidelijke redenen voor:quote:Op zondag 17 december 2006 01:33 schreef honesty het volgende:
Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden.
quote:Op zaterdag 16 december 2006 17:56 schreef macondo het volgende:
[..]
Een vaatje olie voor 10 euro, toen kostte een biertje waarschijnlijk ook een kwartje.. lang geleden dus.
Als er een dagelijks tekort van 100 000 vaten olie per dag is zal de koers net zo lang stijgen tot dat de vraag en het aanbod in evenwicht zijn. Als je corrigeert voor inflatie, dan staat de olieprijs laag en zeker niet "overhyped".quote:Op zondag 17 december 2006 01:33 schreef honesty het volgende:
[..]
Die 10 a 20 dollar waar je het over hebt is van meer dan 5 jaar geleden( zo ver gaat oil.com niet eens terug) maar ik vind zelf ook dat olie gehyped wordt. Ik heb olie gekocht rond de $60 dollar per vat, een vaatje doet nu rond de $63,50 rekening houdend met een dalende dollar heb ik nog steeds winst. Een procentje of 40(lang leze het hefboom-effect). Ik ben toen in de olie gestapt omdat olie van $80 heel snel terug liep naar $60 zonder echte reden. De hype van olie is denk ik pas over bij altanatieve brandstoffen. Ik probeer alleen maar een beetje te verdienen aan de hype. Als ik dit jaar alleen aandelen had gekocht waar ik 100% achterstond en niet waar ik iets aan probeerde te verdienen had ik de helft minder rendement gehad.
Niet tegen nominale waarde nee.. dat zou wel heel mooi zijn. Natuurlijk is het achteraf een dure lening geweest, maar dat is een soort circelredenering. Het is namelijk niet zo erg., want de aandelen zijn een hoop meer waard geworden en dat is fijn voor iedereen. Het was redelijk goedkoop geweest als het bedrijf nog steeds aan het kwakkelen zou zijn..quote:Op zondag 17 december 2006 04:51 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar kan HGM die obligaties dan gewoon aflossen tegen de nominale koers? Dat zou perfect zijn, maar ik neem aan dat ze zullen moeten terugkopen tegen marktwaarde. Als dat laatste het geval is dan hebben ze wel een heel erg dure financiering gehad (reken maar eens terug naar rente % per jaar. Je komt dan op tientallen %).
finance.yahoo.comquote:Op maandag 18 december 2006 19:06 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand die weet hoe Tentaris het doet op de NYSE?
Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt vanquote:Op woensdag 13 december 2006 15:53 schreef SjonLok het volgende:
China investeer ik ook in. Net als in India ook hier een enorm hard groeiende economie. Alhoewel het niet helemaal zeker is in hoeverre de cijfers betrouwbaar zijn omdat de chinese overheid alles manipuleert.
Ik denk dat China nog wel een paar harde klappen zal krijgen, onder meer omdat er een volksopstand zal uitbreken over de mensenrechten in het land. De slechte milieuzorg is ook een aandachtspunt waar China wel last van gaat krijgen. Toch is er in de tussentijd een zeer goed rendement te halen.
Ik kan het niet vinden op die sitequote:
Ik ben het helemaal met je eens dat het op een aantal gebieden zeer slecht is gesteld in China. Ik zet dat ook regelmatig neer als ik iets over China schrijf. Overigens geld voor India volgens mij hetzelfde. (Voor veel (voormalig) derde wereldlanden denk ik).quote:Op maandag 18 december 2006 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt van. Ik weet dat de opkomst niet te remmen is maar wat hoop ik dat als ze straks echt afhankelijk zijn van een bedrijf of natie dat deze is keiharde ultimatums gaat stellen. Maar goed de hele wereld draait om geld, daar ben ik niet tegen, maar China gaat echt te ver
.
Bedoel je niet Tenaris?quote:Op maandag 18 december 2006 23:26 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik kan het niet vinden op die site
Beter kunnen ze idd de Russische manier om naar het kapitalisme te gaan gebruiken.quote:Op maandag 18 december 2006 23:20 schreef PietjePuk007 het volgende:
[..]
Heb je geen morele bezwaren om in zo'n land te beleggen of draait het alleen om de harde centen? Zelfs grootmachten als google en microsoft passen hun beleid aan en daar gruwel ik echt van. Ik weet dat de opkomst niet te remmen is maar wat hoop ik dat als ze straks echt afhankelijk zijn van een bedrijf of natie dat deze is keiharde ultimatums gaat stellen. Maar goed de hele wereld draait om geld, daar ben ik niet tegen, maar China gaat echt te ver
.
Het klinkt alsof je gewoon de olieprijs in EUR wilt hebben? Dat is simpel.quote:Op dinsdag 19 december 2006 01:51 schreef Richie_Rich het volgende:
Het past weliswaar niet in dit topic, maar ik denk dat ik hier de meeste kans maak.
Weet iemand hoe ik een grafiek maakt van de crude spot prijs in EUR mbt dollarkoers. Ik ben wel benieuwd hoe die zich verhoudt ten aanzien van de steeds zwakkere dollar.
Oftewel, de stijging van olie in EUR in vergelijking met de waardedaling van USD.
Ik heb evt Metastock als programma
Ja dat bedoel ik, echter ik kan niet echt goede crude data vinden. Ze beperken zich allemaal tot de betreffende future (maand). Zoals hier http://finance.yahoo.com/lookup?s=crude&t=F&m=US&r=3&b=0quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het klinkt alsof je gewoon de olieprijs in EUR wilt hebben? Dat is simpel.
Gewoon delen door de EUR/US$ koers.
Ik heb het even nagekeken. Zelfs met Metastock 6.5 (ja ik heb nog steeds deze antieke versie) kun je dit direct doen met "Relative Strength Comparative". Daarmee kun je de base security (in jouw geval crude oil) delen door iets anders, bijvoorbeeld een index zoals S&P500 of de EUR/US$. Je krijgt dan niet direct de koers in EUR (er wordt ergens iets op 1 genormeerd) maar wel hoe dingen tov van elkaar bewegen.
Een andere manier is gewoon Metastock ASCII in Excel inlezen, daar de bewerking doen en dan teruglezen in Metastock.
Eerste keer dat ik van dit hoor.quote:Corus krijgt boete van 4,5 miljoen
Het staalconcern Corus is veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 4,5 miljoen euro wegens het schenden van veiligheidswetten bij een fabrieksexplosie in Groot-Brittannië, vijf jaar geleden. Bij dat ongeluk in Port Talbot in november 2001 kwamen drie personen om.
De boete voor Corus bestaat uit een boete en een vergoeding voor gemaakte kosten. "Wat er verkeerd is gegaan, is niet de schuld van de individuen maar van het management. Zij stonden toe dat er zo'n situatie ontstond", oordeelde rechter Lloyd Jones.
Eerdere gevallen
De rechter somde een serie eerdere gevallen op waarbij Corus veiligheidseisen heeft genegeerd. De reputatie van Corus op dat gebied noemde hij "zeer bedroevend".
Weer een verplaatsing van de vergadering...quote:Ultimatum voor bieders op Corus
LONDEN (ANP) - De Britse toezichthouder op overnames heeft dinsdag een ultimatum gesteld in de overnamestrijd rond het staalconcern Corus. De twee biedende partijen, het Indiase Tata Steel en het Braziliaanse CSN moeten uiterlijk op 30 januari hun definitieve bod op tafel leggen.
Als er voor die datum geen uitsluitsel bestaat, wordt Corus geveild. Tata Steel biedt 500 pence per aandeel Corus, CSN heeft 515 pence per aandeel over voor het Brits-Nederlandse bedrijf. Met de biedingen wordt Corus omgerekend gewaardeerd op respectievelijk 7 miljard en 7,3 miljard euro.
Corus belegde een buitengewone aandeelhoudersvergadering op 4 december om het bod van Tata te bespreken, maar stelde deze vergadering uit omdat CSN met een concurrerend bod kwam. Vorige week liet Corus weten dat de vergadering op de nieuwe vastgestelde datum, 20 december, niet doorgaat omdat het staalconcern de bieders meer tijd gunt om de boeken te bestuderen.
Zie:quote:Op woensdag 20 december 2006 17:35 schreef ScudRaket het volgende:
Toch maar een tvptje plaatsen. Een vraagje: Wat bedoelen jullie met zgn Turbo's? Is het een soort derivative, of is het iets met veel risico wat veel rendement oplevert? Kan iemand me dat ff uitleggen, en dan meteen de pros en cons?
In deze artikelen staat het wel vrij duidelijk verteld :quote:Op woensdag 20 december 2006 20:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Aernoudt (en anderen)
Wat gebeurt er nu in Thailand met de beurs?
Heb je dat Amsterdam Commodities een beetje doorgespit? Ik twijfel er ook over, maar het lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Wessanen heeft ook een hoog dividendrendement, maar daar zijn de resultaten zo slecht dat dit niet voort kan duren..quote:Op woensdag 20 december 2006 20:11 schreef Kwarkie het volgende:
[..]
Zie:
http://www.iex.nl/special/default.asp?SpecialID=32 en
http://www.abnamromarkets.nl/showpage.asp?N=0&Ne=10910000&locale=NLTC&pageid=205
Het zijn een soort opties zonder tijdwaarde, er wordt een deel gefinanciert zodat er een hefboomwerking plaatsvindt (meer rendement maar ook meer risico.) Bij een bepaalde koers (stoploss) wordt de turbo afgewikkeld zodat je nooit meer kunt verliezen dan je inleg. Ze zijn er long en short.
Overigens zit ik zelf voor:
- 25% in Logica CMG
- 25% in Ahold
- 50% in Amsterdam Commodities (Lokale Markt, imo saai maar veilig aandeel maar met goed dividend rendement (7%))
En ik heb een oogje op Kendrion, voor de rest een beetje speculeren met opties en turbo's maar dat gaat (te) vaak fout, kleine bedragen, maar toch)
Boring rules inderdaad als het om beleggen (lees: geld verdienen) gaat.quote:Op donderdag 21 december 2006 11:17 schreef macondo het volgende:
I love boring stocks
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |