abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42954505
Logisch natuurlijk, het was de zoveelste uitglijder van Balkenende - en de Surinamers hebben wel gelijk. Als er 1 maar vergelijking met WOII wordt gemaakt dan staat de regering te huilen maar dit laat men gewoon passeren.
quote:
Protest Surinamers tegen VOC-uitspraak Balkenende

ANP

AMSTERDAM - Surinaamse organisaties protesteren vrijdag in Amsterdam tegen de uitspraak van premier Jan Peter Balkenende, die de VOC-mentaliteit tijdens de Gouden Eeuw roemde. De demonstranten verzamelen zich ‘s middags bij het Slavernijmonument in het Oosterpark en trekken daarna naar het gebouw van het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (NiNsee) tegenover het Oosterpark voor een lawaaidemonstratie.

UitlegVijftien Surinaamse organisaties uit Amsterdam doen mee aan het protest, aldus Glenn Codfried van de actiegroep Wi Sten (Surinaams voor onze stem) donderdag. Zij vinden dat de minister-president met zijn VOC-uitspraak het slavernijverleden oprakelt. ‘Hij heeft ons ermee geschoffeerd’, aldus Codfried. ‘Als het om de joden ging, had hij al lang zijn excuses aangeboden.’

Via lokale radiostations in Amsterdam en omgeving zijn Surinamers opgeroepen mee te doen met de demonstratie. ‘We twijfelen aan het historisch besef van bestuurders in dit land’, zegt Codfried.

De organisaties menen dat het kennisinstituut NiNsee publiekelijk afstand had moeten nemen van de opmerking van de premier. ‘Maar omdat ze bang zijn hun subsidie kwijt te raken, spant het instituut samen met de bestuurders.’

Een van de deelnemende organisaties is de Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname, die eerder aandrong op excuses van hoogwaardigheidsbekleders over het Nederlands slavernijverleden. Ook heeft deze stichting bewerkstelligd dat een koekfabrikant de naam negerzoen niet meer gebruikt.
pi_42954708
Ach, wat zijn we weer snel op onze teentjes getrapt.

Balkenende bedoelde met die opmerking de handelsgeest etc, de positieve kanten die eraan zitten. Dat snapt iedereen die die opmerking binnen de juiste context plaatst. Dat die huilebalken van die stichting dit niet helemaal begrijpen komt waarschijnlijk omdat ze net iets te lange tenen hebben, en nog niet in het reine zijn met een geschiedenis waar zij part noch deel van uitmaken.

Bovendien gaat de vergelijking met de holocaust volledig mank. In de tijd van de holocaust was het net zo'n misdadigheid als nu, terwijl slavernij toendertijd veel meer voorkwam, en dus een minder abrupt verschijnsel was.

Voor de moraalriddertjes onder ons: hiermee keur ik slavernij niet goed. Ik ben er echter ook niet onverdeeld negatief over, aangezien het ons een hoop welvaart heeft opgeleverd. Zo eerlijk moet je zijn. Ik pluk de vruchten, maar van het leed dat eeuwen geleden geschied is. En dat doet iedereen.
pi_42954717
De VOC voer niet op Suriname en deed niet aan slavenhandel. Dat was de WIC.
pi_42954827
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:23 schreef Omnifacer het volgende:

Balkenende bedoelde met die opmerking de handelsgeest etc, de positieve kanten die eraan zitten. Dat snapt iedereen die die opmerking binnen de juiste context plaatst. Dat die huilebalken van die stichting dit niet helemaal begrijpen komt waarschijnlijk omdat ze net iets te lange tenen hebben, en nog niet in het reine zijn met een geschiedenis waar zij part noch deel van uitmaken.

Bovendien gaat de vergelijking met de holocaust volledig mank. In de tijd van de holocaust was het net zo'n misdadigheid als nu, terwijl slavernij toendertijd veel meer voorkwam, en dus een minder abrupt verschijnsel was.

Voor de moraalriddertjes onder ons: hiermee keur ik slavernij niet goed. Ik ben er echter ook niet onverdeeld negatief over, aangezien het ons een hoop welvaart heeft opgeleverd. Zo eerlijk moet je zijn. Ik pluk de vruchten, maar van het leed dat eeuwen geleden geschied is. En dat doet iedereen.
Tja, zo kan je ook het nazisme goedpraten . "Ik bedoelde alleen de goede kanten ervan".

Dat je niet onverdeeld negatief tegenover de slavernij staat, vind ik onbegrijpelijk. Lees eens wat boeken.
pi_42954869
Daar gaat het niet om...

En trouwens, als dat zo is dan slaat die stichting de plank volledig mis...
pi_42955295
quote:

Mee eens!
Work hard, play harder!
Last.fm
pi_42955368
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:26 schreef SCH het volgende:

[..]

Tja, zo kan je ook het nazisme goedpraten . "Ik bedoelde alleen de goede kanten ervan".

Dat je niet onverdeeld negatief tegenover de slavernij staat, vind ik onbegrijpelijk. Lees eens wat boeken.
Wie zegt dat dat niet zo is? Omnifacer heeft het alleen over de opvattingen van de mensen toen... en nogmaals, deze uitspraak staat los van de slavernij...
Work hard, play harder!
Last.fm
pi_42955382
Ach ja, het is zoiets als een Duitse minister die zegt dat we terug moeten naar de Nazi-Mentaliteit en dan later zegt dat hij alleen de goede kanten bedoelde.
pi_42955413
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De VOC deed wel aan slavenhandel en slavendrijven..
http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Slavernij
pi_42955542
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:42 schreef Bluesdude het volgende:
De VOC deed wel aan slavenhandel en slavendrijven..
Ze hielden wel slaven, dat deed iedereen toen, maar ze handelden er niet of nauwelijks in (zoals ook uit je bron blijkt). De VOC verdiende haar geld vooral met opium. In Suriname zijn ze al helemaal nooit geweest.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 15:46:39 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42955554
Zonder de VOC en de WIC zaten deze zeiknegers nog fijn in Afrika.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_42955594
quote:

Er werd geen vergelijking met de holocaust gemaakt..
De vergelijking was het maken van excuses..
Er was geen slavernij in Nederland en de algemene norm was dat men dat een medemens niet kon aandoen, totdat geldbeluste lieden die norm verwierpen, want ach..het waren toch geen christenen en van een ander ras.
pi_42955629
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:46 schreef Kaalhei het volgende:
en hetzelfde geld voor zwarten in amerika die klagen dat ze 'arm' zijn
pi_42955643
quote:
Long time no see Kaalhei.. en natuurlijk ben je niet racistisch met deze uitspraak...eg niet...
pi_42955681
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Long time no see Kaalhei.. en natuurlijk ben je niet racistisch met deze uitspraak...eg niet...
Omdat ie het woord neger gebruikt?
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
pi_42955702
quote:
Tering, hier zou je eigenlijk voor vervolgd moeten worden
pi_42955762
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ze hielden wel slaven, dat deed iedereen toen, maar ze handelden er niet of nauwelijks in (zoals ook uit je bron blijkt). De VOC verdiende haar geld vooral met opium. In Suriname zijn ze al helemaal nooit geweest.
Wie is iedereen?
Rembrandt, Johan de Witt, Frederik Hendrik.., boek Kees uit Zwaag?
Slavenhandel was geen grote winstbron en dus concentreerde de VOC zich op andere roofbezigheden, maar ze deden wel aan de handel voor de eigen vestigingen en natuurlijk was daar winst bij..
Opium was niet de grootste winstbron ...
pi_42955791
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:50 schreef SCH het volgende:

[..]

waarom dat nou weer, het is niet discriminerend ofzo
pi_42955826
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:50 schreef axis303 het volgende:

[..]

Omdat ie het woord neger gebruikt?
Nee..omdat hij met een bepaalde bijbedoeling gebruikt.
Een punt maken van iemands ras is helemaal niet relevant, maar nu kan hij legitiem zgn niet-racistisch een punt maken..
pi_42955892
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:53 schreef marruuuk het volgende:

[..]

waarom dat nou weer, het is niet discriminerend ofzo
Oh
  donderdag 26 oktober 2006 @ 15:57:06 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42955915
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 26 oktober 2006 @ 16:16:33 #22
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_42956571
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:41 schreef SCH het volgende:
Ach ja, het is zoiets als een Duitse minister die zegt dat we terug moeten naar de Nazi-Mentaliteit en dan later zegt dat hij alleen de goede kanten bedoelde.
Mensen die hun eigen argumenten willen onderbouwen door een manke vergelijking met WOII te trekken zijn triest.

Ik lees meer dan voldoende boeken. Heb laatst Moderniteit en de Holocaust gelezen, en Wij Slaven van Suriname heb ik ook al opgesoepeerd.

Wat doe jij, buiten zinloze discussies voeren op een forum, verder om het onrecht van eeuwen terug goed te maken? Geef jij elke Surinamer die je tegenkomt op straat een pepermuntje, of sta je een deel van je salaris af voor de goede zaak?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 16:20:46 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42956726
-edit-
Niet op de man spelen graag

[ Bericht 47% gewijzigd door Sidekick op 26-10-2006 20:41:07 ]
pi_42957894
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie is iedereen?
Rembrandt, Johan de Witt, Frederik Hendrik.., boek Kees uit Zwaag?
Slavenhandel was geen grote winstbron en dus concentreerde de VOC zich op andere roofbezigheden, maar ze deden wel aan de handel voor de eigen vestigingen en natuurlijk was daar winst bij..
Opium was niet de grootste winstbron ...
Heel Oost-Azie was vergeven van de slaven. Ter informatie: daar deden ze daar al aan ver voor de Nederlanders daar kwamen. Verder hield de VOC zich niet bezig met roofhandel, maar met eerlijke handel (eerlijk naar de maatstaven van die jaren). Dat daarbij af en toe wel wat praktijken bij waren die wij hedentendage niet meer acceptabel vinden doet daar verder niets aan af. En de VOC deed niet aan slavenhandel, gemiddeld 20 slaven/jaar vervoeren is immers geen handel.
pi_42959924
Super actie! Weet iemand hoe laat het is?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:08:48 #26
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42960189
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 17:57 schreef Genverbrander het volgende:
Super actie! Weet iemand hoe laat het is?
Ik laat mijn neger meestal pas gaan rond de klok van zevenen. Rond een uurtje of acht zal het beginnen dus.
pi_42960290
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:08 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik laat mijn neger meestal pas gaan rond de klok van zevenen. Rond een uurtje of acht zal het beginnen dus.
niet mijn humor, maar ieder zo zijn niveau.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:23:03 #28
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42960520
Hoeveel van die organisaties zouden er verbonden zijn aan de PvdA?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:29:51 #29
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_42960690
Die beroepsslachtoffers wilden ook weer eens gehoord worden. Ik daarentegen zit al jaren te wachten op de excuses van de Fransozen wat die mijn voorouders hebben aangedaan met hun Napoleon. Levenslang gratis cognac is wel het minste.
En dan die gratis pizza uit Italie, want laten we niet vergeten hoe de oude Romeinen hier hebben huisgehouden.
Hoe durven die Fransen en Italianen trots te zijn op hun verleden, shame on them!!!
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_42960735
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:23 schreef PJORourke het volgende:
Hoeveel van die organisaties zouden er verbonden zijn aan de PvdA?
waarschijnlijk heel veel, omdat mensen bij het CDA en de VVD er geen reet om geven?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:51:02 #31
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42961215
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:31 schreef Genverbrander het volgende:
waarschijnlijk heel veel, omdat mensen bij het CDA en de VVD er geen reet om geven?
Dus eigenlijk is dit een grote achterbakse verkiezingsstunt.
pi_42961224
quote:
Was ook het eerste wat ik dacht. Maar weet het fijne er ook niet van.

Maar hoe dan ook, slap gezeik om niks. Geloof niet dat Surinamers in Nederland erg veel te klagen hebben.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:54:19 #33
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42961312
quote:
Dat dus. Klagen om het klagen. Nergens voor nodig en toont slechts een uitermate beroerde kennis van de geschiedenis aan.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:55:32 #34
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42961341
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat dus. Klagen om het klagen. Nergens voor nodig en toont slechts een uitermate beroerde kennis van de geschiedenis aan.
Zou het iets met verkiezingen te maken hebben?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:56:20 #35
66444 Lord_Vetinari
pi_42961369
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:55 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zou het iets met verkiezingen te maken hebben?
Neuh. Of zie jij ergens in de gelederen een Surinaamse Volks Partij?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:58:30 #36
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42961427
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Nee, maar wel een subsidie-vretend politiek inteeltclubje in de Bijlmer. Het lijkt me meer een stok om Balkenende mee te slaan dan een serieuze protestactie.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:59:09 #37
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42961447
Ja hoor, daar heb je de negers weer die geen neger genoemd willen worden, het is vroeg Sinterklaas voor ze dit jaar.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 18:59:55 #38
66444 Lord_Vetinari
pi_42961465
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:58 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nee, maar wel een subsidie-vretend politiek inteeltclubje in de Bijlmer. Het lijkt me meer een stok om Balkenende mee te slaan dan een serieuze protestactie.
Zucht.... Tuurlijk, joh, het heeft weer allemaal met subsidies te maken. Jouw zuurverdiende centjes en bla bla bla bla. Het feit, dat subsidies democratisch worden toegewezen maakt even niet uit, zeker?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 19:03:06 #39
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42961543
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zucht.... Tuurlijk, joh, het heeft weer allemaal met subsidies te maken. Jouw zuurverdiende centjes en bla bla bla bla. Het feit, dat subsidies democratisch worden toegewezen maakt even niet uit, zeker?
Dus het is normaal dat je eerst als politicus een stichting opricht, en dan zelf die stichting subsidie geeft? is integriteit een vies woord of zo?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 19:06:41 #40
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42961619
Let wel, dit zijn die dombo's die na de slavernijherdenking hun onvrede gaan wegvreten bij de McDonalds op de Dapperstraat. Ik durf best te stellen dat die lui helemaal niets begrijpen van slavernij
pi_42961726
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 19:03 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dus het is normaal dat je eerst als politicus een stichting opricht, en dan zelf die stichting subsidie geeft? is integriteit een vies woord of zo?
Zolang je niet bij die stichting op de loonlijst staat zie ik geen probleem. Althans, niet in de 6 seconden tussen het lezen van je post en het geven van mijn antwoord...
  donderdag 26 oktober 2006 @ 19:13:02 #42
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42961774
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 19:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
Zolang je niet bij die stichting op de loonlijst staat zie ik geen probleem. Althans, niet in de 6 seconden tussen het lezen van je post en het geven van mijn antwoord...
Hoe kan je dan zo'n stichting kritisch benaderen en goed controleren als politiek?
pi_42961887
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Me dunkt dat Amsterdamse Surinamers merendeels gewoon stemrecht hebben hoor. In dit land. Nederland.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_42962062
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 19:13 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hoe kan je dan zo'n stichting kritisch benaderen en goed controleren als politiek?
Zou dezelfde persoon die de subsidies verdeelt geheel alleen verantwoordelijk zijn voor het functioneren van alle organisaties die subsidie ontvangen?

Ik denk dat het per saldo niet zo heel veel verschil maakt. Of je integriteit nou wordt aangetast door actieve betrokkenheid of emotionele betrokkenheid...

Maar misschien heb je wel gelijk. Ik weet het niet.
pi_42962153
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 19:03 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Neuh, dat is belangenverstrengeling. Een woord wat ze in Zuidoost niet kunnen spellen, maar verder wel uitstekend beheersen.
pi_42962521
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 16:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

Verder hield de VOC zich niet bezig met roofhandel, maar met eerlijke handel (eerlijk naar de maatstaven van die jaren).
" eerlijke handel" ??
Mafiosi in de films zeggen ook altijd "just doing business. I am a businessman"

Mensen met geweld dwingen tot ' contracten' is mafiapraktijken...aka roofhandel.
Die dwang lukte niet zo in 1621 op de Banda-eilanden en toen besloot men tot een slachtpartij, waarbij velen gedood werden, een deel als slaaf afgevoerd naar Batavia en de rest vluchtte naar andere eilanden.
Helemaal lege gebieden die men roofde voor eigen gebruik..

Banda:
quote:
Tussen 24 April en 1 Mei vermoorden de Hollanders onder Jan Pieterszoon Coen ongeveer 1200 bewoners van het Bandaneze eiland Lonthor.’

Met een leger van 2000 man heeft Jan Pieterszoon Coen de Banda-eilanden ontvolkt. “Door die moord en mishandeling zal Holland voortaan bekend worden als het wreedste land in de wereld,†zegt gouverneur-generaal (1616-1619), Laurens Reaal. De grond wordt verdeeld in perken die aan oud-compagniesdienaren (perkeniers) wordt toegewezen en bewerkt door slaven. De compagnie beschikt nu over het monopolie op foelie en muskaatnoten
http://www.dlm.org/voc/nl/03chro.html

Nog meer praktijken, de hongitochten
quote:
De VOC verbood voortaan het verbouwen van kruidnagelen buiten Ambon. Behalve de kruidnagelbomen op enkele eilanden in Ambon, werden alle kruidnagelbomen vernietigd en was het voortaan illegaal om op de andere eilanden kruidnagelen te verbouwen en te verhandelen. De sultan van Ternate stemde er in ruil voor een jaarlijkse genoegdoening, er mee in dat de kruidnagelcultuur in zijn gebied werd vernietigd (extirpatie). Zo werd de monopoliepositie van de VOC voor lange tijd veiliggesteld. De productie van kruidnagelen was in handen van de Ambonese bevolking die via de dorpshoofden leverden aan de VOC. De naleving van het verbod werd gecontroleerd tijdens militaire inspectietochten, de zgn. hongi-tochten. De term hongi-tocht komt waarschijnlijk van het Ternataanse woord "hongi" dat "armada" betekent: een vloot van gewapende prauwen.

Het eerste doel van de hongi-tochten is het uitvoeren van strafmaatregelen tegen de smokkelaars die de VOC monopolie overtreden en tevens moet het dienen om buitenlandse handelaren die nog in dit gebied opereren, af te schrikken. Het tweede doel is om de productie in de hand te houden door middel van vernietiging van een deel van de bomen opdat de prijzen constant blijven.
http://www.vocsite.nl/geschiedenis/hongi.html
quote:
En de VOC deed niet aan slavenhandel, gemiddeld 20 slaven/jaar vervoeren is immers geen handel.
20...?... bietje meer hoor..
Regelmatig had men verse slaven nodig en die werden dan elders gekocht of in de eigen vestiging gekocht van particulieren . Zie mijn eerdere link:
quote:
In het begin van de 17e eeuw bemoeide de VOC zich ook korte tijd met de aanvoer van slaven voor de perkeniers op Banda. Spoedig werd deze handel echter aan de particuliere sector overgelaten. Het eigen aandeel van de Compagnie in de actieve slavenhandel was over het algemeen beperkt. Helaas anders was het met de West-Indische Compagnie (WIC). De WIC of door haar gemachtigde koopvaarders hielden zich met de transatlantische slavenhandel tussen Afrika en Amerika bezig. Waren bij de VOC de jaarlijkse gemiddelden niet meer dan hooguit zo'n honderd slaven

[ Bericht 11% gewijzigd door Bluesdude op 26-10-2006 19:48:08 ]
  donderdag 26 oktober 2006 @ 19:45:33 #47
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42962602
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 19:28 schreef Diederik_Duck het volgende:
Neuh, dat is belangenverstrengeling. Een woord wat ze in Zuidoost niet kunnen spellen, maar verder wel uitstekend beheersen.
En hoe weet je zo zeker dat het niet verder gaat? Nepotisme lijkt me een logisch vervolg. En corruptie ook. Er is immers nauwelijks controle.
pi_42962858
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 19:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En hoe weet je zo zeker dat het niet verder gaat? Nepotisme lijkt me een logisch vervolg. En corruptie ook. Er is immers nauwelijks controle.
Daar heb ik me in deze post helemaal niet over uitgelaten, dus er valt ook niet in te lezen dat ik zeker weet dat het niet verder gaat. Waar ik op doelde is dat alleen al het enkele feit dat er sprake is van belangenverstrengeling is, maakt dat een dergelijk handelwijze niet getolereerd kan worden. Dat in de praktijk de corruptie welig tiert in ZO hoef je mij niet te vertellen, er wordt daar op grote schaal oneigenlijk gebruik gemaakt van overheidsgelden.
pi_42963359
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:16 schreef SCH het volgende:
Logisch natuurlijk, het was de zoveelste uitglijder van Balkenende - en de Surinamers hebben wel gelijk. Als er 1 maar vergelijking met WOII wordt gemaakt dan staat de regering te huilen maar dit laat men gewoon passeren.
[..]
Een beetje jammer dat deze stiching over deze uitspraak moet vallen, Balkenende bedoelde er geen kwaad mee en ik zelf vind het niet echt beledigend.
Wat betreft die joden en WOII vind ik het wel jammer dat die Joden altijd voor het minste al excuses wouden hebben, ik vind niet dat de Surinamers hetzelfde trucje ook moeten doen.
pi_42963580
Ach het zal eens niet zo zijn. Een stel Surinamers is weer boos (lees: ze willen geld).

Dat er aandacht aan deze mensen wordt besteed is me een raadsel.
quote:
Stichting Eer en Herstel Betalingen Slachtoffers van Slavernij in Suriname
In welk opzichte zijn deze Surinamers slachtoffers. Wat een lange tenen werk en zo lust ik er ook nog wel tien.

Mijn voor voor voor voor etc ouders zijn als "slaaf" door de Romeinen uit Nederland gehaald. Ik eis geld van de Romeinen .
pi_42963874
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:12 schreef MrSASO het volgende:
Wat betreft die joden en WOII vind ik het wel jammer dat die Joden altijd voor het minste al excuses wouden hebben, ik vind niet dat de Surinamers hetzelfde trucje ook moeten doen.
Je bedoelt Verdonk neem ik aan. Die wil steeds excuses.

Grappig dat al die users hier niks van Surinaamse ongenoegens willen weten maar in de hoogste boom zitten als er weer eens terecht een parallel wordt getrokken tussen het het Nederlandse asielbeleid en facetten van WOII. Dan slaat de censuur onverbiddelijk toe. Terwijl als het om gekleurde mensen gaat "ze alleen maar geld willen en neit zo moeten zeiken".

Racisme wordt steeds doorzichtiger these days.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 20:29:58 #52
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42963954
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:27 schreef SCH het volgende:
Terwijl als het om gekleurde mensen gaat "ze alleen maar geld willen en neit zo moeten zeiken".

Een verschil: ze zijn geen slachtoffer.
pi_42963963
Het is allemaal wat ver gezocht, Balkenende had het duidelijk over de instelling van de mensen in die tijd, niet de hele tijd zeuren over niets, zoals de Surinamers nu doen, maar gewoon hard werken en tevreden zijn met wat je hebt.

Het is al triest genoeg dat mensen dat expres verkeerd opvatten, en om een maand later een demonstratie te houden omdat er in die tijd misschien iets fouts gedaan zou kunnen zijn gaat wel erg ver.....
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_42964049
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:30 schreef Arnold_fan het volgende:
Het is allemaal wat ver gezocht, Balkenende had het duidelijk over de instelling van de mensen in die tijd, niet de hele tijd zeuren over niets, zoals de Surinamers nu doen, maar gewoon hard werken en tevreden zijn met wat je hebt.

Het is al triest genoeg dat mensen dat expres verkeerd opvatten, en om een maand later een demonstratie te houden omdat er in die tijd misschien iets fouts gedaan zou kunnen zijn gaat wel erg ver.....
Had Balkenende maar uit moeten leggen wat hij bedoelde. Het was een enorm suffe vergelijking met een periode waar weinig trots over te behalen valt. Volgende keer komt ie zeker met Srebrenica op de proppen
  donderdag 26 oktober 2006 @ 20:33:18 #55
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42964080
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:32 schreef SCH het volgende:
Had Balkenende maar uit moeten leggen wat hij bedoelde. Het was een enorm suffe vergelijking met een periode waar weinig trots over te behalen valt. Volgende keer komt ie zeker met Srebrenica op de proppen
Jullie linksen haten NL echt he?
pi_42964129
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:33 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Jullie linksen haten NL echt he?
Nee man, ik ben dol op Nederland maar schaam me voor de intolerantie van de laatste jaren en dit soort politiek gepruts. Zo amateuristisch
pi_42964133
quote:

[..]

Grappig dat al die users hier niks van Surinaamse ongenoegens willen weten maar in de hoogste boom zitten als er weer eens terecht een parallel wordt getrokken tussen het het Nederlandse asielbeleid en facetten van WOII. Dan slaat de censuur onverbiddelijk toe. Terwijl als het om gekleurde mensen gaat "ze alleen maar geld willen en neit zo moeten zeiken".

Ik vind wel dat je een beetje doordraaft. Iedereen weet dat Balkenende het niet zo bedoelt heeft en dat de VOC eigenlijk weinig met de slavenhandel te maken had.
Dus een excuses eisen vind ik de grootste onzin, en dat zeg ik als Surinamer.
Ik vind het een beetje vergezocht en ook een beetje laat om om excuses te gaan janken terwijl er ergere dingen gebeuren in de wereld.
Ik had liever gezien dat de stichting wat meer deed aan het leren van de Surinaamse geschiedenis op scholen bijv.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 20:36:25 #58
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42964215
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:34 schreef SCH het volgende:
Nee man, ik ben dol op Nederland maar schaam me voor de intolerantie van de laatste jaren en dit soort politiek gepruts. Zo amateuristisch
Dit is toch je reinste zelfhaat? Je mag niet meer trots zijn op het hoogtepunt in de Nederlandse geschiedenis: de gouden eeuw.
pi_42964218
quote:

[..]

Er is ook nogal een verschil tussen miljoenen mensen vermoorden en mensen geen verblijfsvergunning geven Het is schandalig dat je de slachtoffers van WO2 op zo'n manier wegzet, zij hadden geen keuze en zijn grofweg vermoord, de asielzoekers hier weten allang dat ze terugmoeten, maar blijven net zo lang procederen totdat ze op tv kunnen komen om te zeggen dat hun kinderen hier zijn opgegroeid, als je daar geen verschil tussen wilt zien ben je wel heel erg grof.
pi_42964237
De slavernij discussie is veel te eenzijdig. De lokale zwarte elite in Afrika werkte maar wat graag mee om zwarte slaven te verkopen aan Arabieren en Europeanen.
quote:
The idea of using africans from sub-Saharan Africa as slaves initially came from the existing Arabian and Persian slave trade along East Africa which Portuguese sailors came into contact with in the 15th century. The Europeans had also noted the West African practice of enslaving prisoners of war (a common phenomenon among many peoples on all of the continents). They soon started bartering these captive slaves with their black slave owners for guns, brandy and other goods, that were only produced outside of Africa, and this gave rise to an increasing demand for black tribes to continue capturing ever more Africans for the purpose of selling them into slavery to white Europeans, but trading with Arabs and other internal black tribes still continued.
Ik ben benieuwd wanneer ze gaan protesteren in Afrika.

Maar natuurlijk vindt de eenzijdige belichting gretig aftrek bij mensen met zelfhaat en de wil om vooral tegemoet te komen aan de ander. Wat in elkaars verlengde ligt.
pi_42964243
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:36 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dit is toch je reinste zelfhaat? Je mag niet meer trots zijn op het hoogtepunt in de Nederlandse geschiedenis: de gouden eeuw.
De slavernij is het hoogtepunt? Wat is dat toch met jullie rechtsen
  donderdag 26 oktober 2006 @ 20:38:06 #62
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42964280
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:37 schreef SCH het volgende:
De slavernij is het hoogtepunt? Wat is dat toch met jullie rechtsen
Zie je de drie woordjes achter de dubbele punt niet?
pi_42964288
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:36 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Er is ook nogal een verschil tussen miljoenen mensen vermoorden en mensen geen verblijfsvergunning geven Het is schandalig dat je de slachtoffers van WO2 op zo'n manier wegzet, zij hadden geen keuze en zijn grofweg vermoord, de asielzoekers hier weten allang dat ze terugmoeten, maar blijven net zo lang procederen totdat ze op tv kunnen komen om te zeggen dat hun kinderen hier zijn opgegroeid, als je daar geen verschil tussen wilt zien ben je wel heel erg grof.
Oh ja, zie je wel: die vergelijking mag je dan weer niet maken. Maar wel de slavernij verheerlijken.

Wat een mentaliteit

Mensen midden in de nacht uit hun huizen halen om ze te deporteren lijkt gewoon erg veel op de WOIII ook al komt dat jou niet zo goed uit.
pi_42964306
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:38 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zie je de drie woordjes achter de dubbele punt niet?
Dat is off-topic. Daar had JPB het niet over.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 20:40:04 #65
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42964353
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:38 schreef SCH het volgende:
Dat is off-topic. Daar had JPB het niet over.
Daar had JPB het juist wel over, alleen focussen de zelfhaters op de slavernij.
pi_42964375
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:40 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Daar had JPB het juist wel over, alleen focussen de zelfhaters op de slavernij.
Hij heeft de gouden eeuw niet genoemd hoor.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 20:40:53 #67
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42964387
quote:
Mensen midden in de nacht uit hun huizen halen om ze te deporteren lijkt gewoon erg veel op de WOIII ook al komt dat jou niet zo goed uit.
De geweldige multiculturele samenleving zal ook daar toe lijden.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 20:41:34 #68
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42964425
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:40 schreef SCH het volgende:
Hij heeft de gouden eeuw niet genoemd hoor.
De oprichting van de VOC is, naar mijn herinnering, een van de oorzaken van de gouden eeuw.
pi_42964428
SCH die de huidige moraal toepast op iets uit het verleden en het daardoor verwerpt.

Ik ben benieuwd of je dat op elk terrein doet .
pi_42964511
quote:

[..]

Oh ja, zie je wel: die vergelijking mag je dan weer niet maken. Maar wel de slavernij verheerlijken.

Wat een mentaliteit

Wie verheerlijkt de slavernij dan? En je kunt WO2 niet vergelijken met het niet geven van een verblijfsvergunning Dat gaat gewoon te ver, het is respectloos voor de mensen die dat overleefd hebben, absoluut niet te vergelijken.
pi_42964576
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:43 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Wie verheerlijkt de slavernij dan? En je kunt WO2 niet vergelijken met het niet geven van een verblijfsvergunning Dat gaat gewoon te ver, het is respectloos voor de mensen die dat overleefd hebben, absoluut niet te vergelijken.
Onzin - veel van die mensen vergelijken het juist, heel veel mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Die schamen zich kapot voor wat er nu gebeurt.
pi_42964646
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:34 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Ik vind wel dat je een beetje doordraaft. Iedereen weet dat Balkenende het niet zo bedoelt heeft en dat de VOC eigenlijk weinig met de slavenhandel te maken had.
Ik vind het een beetje vergezocht en ook een beetje laat om om excuses te gaan janken terwijl er ergere dingen gebeuren in de wereld.
Ik had liever gezien dat de stichting wat meer deed aan het leren van de Surinaamse geschiedenis op scholen bijv.
Hulde voor deze verstandige post. Dit gejank wordt inderdaad voornamelijk veroorzaakt door een verschrikkelijk gebrek aan kennis, tijd dat in het onderwijs eens op wat betere wijze onderwijs wordt gegeven in de geschiedenis van ons land.
pi_42964693
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:34 schreef MrSASO het volgende:

VOC heeft wel aan slavenhandel gedaan, maar niet in die mate van de WIC.
Bovendien ging de uitspraak van Balkenende niet specifiek over slavenhandel noch het protest van de Surinamers.
quote:
Balkenende mag best verklaren dat hij een ' ongelukkige' uitspraak deed en een verkeerd signaal afgaf naar de samenleving dat het okeee is VOC-misdaden te verdringen, goed te praten, de VOC-mentaliteit te verheerlijken.
De enigste excuses die hij zou moeten doen is naar geheel Nederland, dat hij een steekje liet vallen als de belangrijkste politieke leider van het land.. En bekennen dat hij uit misplaatste ' trots' foute zaken neigt te verdonkeremanen..
pi_42964706
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Hulde voor deze verstandige post. Dit gejank wordt inderdaad voornamelijk veroorzaakt door een verschrikkelijk gebrek aan kennis, tijd dat in het onderwijs eens op wat betere wijze onderwijs wordt gegeven in de geschiedenis van ons land.
Tuurlijk -die Surinamers weten niks van hun eigen geschiedenis
pi_42964709
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:45 schreef SCH het volgende:

[..]

Onzin - veel van die mensen vergelijken het juist, heel veel mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Die schamen zich kapot voor wat er nu gebeurt.
Je vergeet het punt wie waar de slavernij verheerlijkt, en wat betreft mensen die de oorlog hebben meegemaakt, als ze echt in kampen hebben gezeten zoals mijn opa bijvoorbeeld, die zullen dat nooit zeggen. Het is een schande dat mensen het niet geven van een verblijfsvergunning vergelijken met het vermoorden van miljoenen mensen
pi_42964757
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:48 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Je vergeet het punt wie waar de slavernij verheerlijkt
Oh ,da's toch duidelijk, daar gaat dit topic toch over. JPB de slimste.
quote:
en wat betreft mensen die de oorlog hebben meegemaakt, als ze echt in kampen hebben gezeten zoals mijn opa bijvoorbeeld, die zullen dat nooit zeggen. Het is een schande dat mensen het niet geven van een verblijfsvergunning vergelijken met het vermoorden van miljoenen mensen
Het gaat over het midden in de nacht uit hun huizen halen van mensen. Lees anders even in plaats van gratuit met je opa op de proppen te komen.
pi_42964760
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:

[..]

De oprichting van de VOC is, naar mijn herinnering, een van de oorzaken van de gouden eeuw.
Ja en het succes van de VOC is gebouwd op misdadig geweld, dus ergooo... het succes van de Gouden Eeuw ook.?
En jij straalt van " trots' hierover?
pi_42964842
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:48 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dat weten ze inderdaad niet. Dat is overigens geen schande, de rest van Nederland weet ook praktisch niks over z'n geschiedenis. Het enige jammere is dat ze allemaal denken van wel.
pi_42964861
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee, dat weten ze inderdaad niet. Dat is overigens geen schande, de rest van Nederland weet ook praktisch niks over z'n geschiedenis. Het enige jammere is dat ze allemaal denken van wel.
De slavernij is er nooit geweest ofzo?
pi_42964873
quote:

[..]

De Surinamers uit de OP blijkbaar te weinig anders zouden ze niet zo zielig gaan huilen over hun slachtofferschap. De VOC bestaat al een tijdje niet meer dus hoe zij slachtoffers zijn van de slavernij is mij een raadsel.

Slavernij is van alle tijden gedaan door alle volkeren op deze aarde. Europeanen kunnen zich ook beroepen op het feit dat hun voorouders als slaven zijn gebruikt. Mja dat is lang zo politiek correct/interessant niet.

Het is goed om het slavernij verleden van het Westen in kaart te hebben en er over te praten maar om het dan te gebruiken om jezelf calimero gedrag aan te meten of te doen alsof het een Europese uitvinding is getuigt van weinig intelligentie laat staan dat je er iets mee bereikt.
pi_42964962
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:53 schreef SCH het volgende:

[..]

De slavernij is er nooit geweest ofzo?
Tuurlijk wel, maar Suriname en de VOC hebben geen zak met elkaar te maken. Maar zelfs dit soort basics zijn blijkbaar teveel gevraagd.
pi_42964988
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:53 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

De Surinamers uit de OP blijkbaar te weinig anders zouden ze niet zo zielig gaan huilen over hun slachtofferschap. De VOC bestaat al een tijdje niet meer dus hoe zij slachtoffers zijn van de slavernij is mij een raadsel.

Slavernij is van alle tijden gedaan door alle volkeren op deze aarde. Europeanen kunnen zich ook beroepen op het feit dat hun voorouders als slaven zijn gebruikt. Mja dat is lang zo politiek correct/interessant niet.

Het is goed om het slavernij verleden van het Westen in kaart te hebben en er over te praten maar om het dan te gebruiken om jezelf calimero gedrag aan te meten of te doen alsof het een Europese uitvinding is getuigt van weinig intelligentie laat staan dat je er iets mee bereikt.
Het is nog veel dommer om te verwijzen naar de mentaliteit van de slavernij en te doen alsof we daar weer naar terug moeten.
pi_42965095
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:56 schreef SCH het volgende:
Het is nog veel dommer om te verwijzen naar de mentaliteit van de slavernij en te doen alsof we daar weer naar terug moeten.
Ik heb Balkenende niet horen zeggen dat we terug moeten naar de slavernij mentaliteit maar jij hebt dat blijkbaar wel gehoord.

Kortom je ziet spoken.
pi_42965097
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:49 schreef SCH het volgende:

[..]

Oh ,da's toch duidelijk, daar gaat dit topic toch over. JPB de slimste.
[..]

Het gaat over het midden in de nacht uit hun huizen halen van mensen. Lees anders even in plaats van gratuit met je opa op de proppen te komen.
Het lijkt mij duidelijk dat hij niet op de slavernij doelde, dat heeft ook niets met de mentaliteit van de VOC te maken omdat het maar een klein bijprodukt was. Hij doelde op de werklust en de ondernemersgeest, iets waar we best trots op mogen zijn, er is niemand die serieus dacht dat hij doelde op slavenhandel, het is gewoon JP bashen

Het midden in de nacht uit bed halen is niet erg, net zo min als andere manieren van arresteren erg is, als er maar een normale reden voor is. Terwijl in WO2 onschuldige mensen die hier al generaties leefden werden opgehaald om vermoord te worden gaat het hier om criminelen die hier niet mogen zijn, maar stiekem gewoon blijven omdat ze hopen dat ze over jaren alsnog een vergunning krijgen, ik kan geen vergelijking zien in die gevallen
pi_42965162
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:58 schreef Arnold_fan het volgende:
Het midden in de nacht uit bed halen is niet erg, net zo min als andere manieren van arresteren erg is, als er maar een normale reden voor is. Terwijl in WO2 onschuldige mensen die hier al generaties leefden werden opgehaald om vermoord te worden gaat het hier om criminelen die hier niet mogen zijn, maar stiekem gewoon blijven omdat ze hopen dat ze over jaren alsnog een vergunning krijgen, ik kan geen vergelijking zien in die gevallen
Je bent echt creepy zeg

Ik heb wel respect voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt en daar nu op deze manier aan herinnerd worden en huilend aan de telefoon hangen omdat ze het zo erg vinden.
pi_42965176
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:58 schreef Arnold_fan het volgende:
omdat het maar een klein bijprodukt was.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:02:05 #87
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42965215
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:50 schreef Bluesdude het volgende:
Ja en het succes van de VOC is gebouwd op misdadig geweld, dus ergooo... het succes van de Gouden Eeuw ook.?
En jij straalt van " trots' hierover?
Ja, groot worden met wereldhandel. Ook al handel je in bij de huidige maatstafen afkeuringswaardige zaken - je bent er toch maar in geslaagd wereldmacht te worden. Daar dacht men toen anders over. Het feit dat zo iets lukt is iets waar een klein land inderdaad trots op mag zijn, zonder de zwarte kanten te verzwijgen. Er rust toch geen taboe op zoals bij de Armeense genocide? Niemand ontkent de slavernij.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:02:56 #88
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42965243
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:00 schreef SCH het volgende:
Ik heb wel respect voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt en daar nu op deze manier aan herinnerd worden en huilend aan de telefoon hangen omdat ze het zo erg vinden.
Je doelt nu op de wijze waarop Joden het leven zuur wordt gemaakt door islamitisch tuig in de grote steden?
pi_42965247
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 19:42 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

" eerlijke handel" ??
Jazeker. Of dacht jij soms dat als je zilver in Japan ging halen, wat je op Ceylon weer kon onwisselen tegen kaneel e.d., dat je er dan verstandig aan deed deze zakenpartners, waarmee je vaker zaken deed, te schofferen?
quote:
Mafiosi in de films zeggen ook altijd "just doing business. I am a businessman"

Mensen met geweld dwingen tot ' contracten' is mafiapraktijken...aka roofhandel.
Die dwang lukte niet zo in 1621 op de Banda-eilanden en toen besloot men tot een slachtpartij, waarbij velen gedood werden, een deel als slaaf afgevoerd naar Batavia en de rest vluchtte naar andere eilanden.
Dat is dan ook een schandvlek, dat hoor je me niet ontkennen. Maar het was zeker niet de algehele tendens.
quote:
Helemaal lege gebieden die men roofde voor eigen gebruik..

Banda:
[..]

http://www.dlm.org/voc/nl/03chro.html

Nog meer praktijken, de hongitochten
[..]

http://www.vocsite.nl/geschiedenis/hongi.html
[..]

20...?... bietje meer hoor..
Regelmatig had men verse slaven nodig en die werden dan elders gekocht of in de eigen vestiging gekocht van particulieren . Zie mijn eerdere link:
[..]
De slavenhandel was volstrekt van ondergeschikt belang. Ja, het gebeurde weleens, maar het was niet geinstitutionaliseerd.
pi_42965254
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:58 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Ik heb Balkenende niet horen zeggen dat we terug moeten naar de slavernij mentaliteit maar jij hebt dat blijkbaar wel gehoord.

Kortom je ziet spoken.
Ik heb Balkenende horen zeggen dat de VOC-mentaliteit fantastisch is....
Tjaaaa... hij verdrong uit ' trots' een boel smerige zaakjes, anders had hij dat woord nooit gebruikt.
Hij is toch historicus ?
pi_42965256
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:56 schreef SCH het volgende:

[..]

Een beetje slapjes SCH dat snap je zelf ook wel, iedereen inclusief jij snapt dat Balkenende het over de handels- en ondernemingsgeest had, erg flauw om nu te blijven doen alsof je dat niet snapt
pi_42965260
quote:

[..]

Je bent echt creepy zeg

Je bent een eerste klas dramaqueen.

Die mensen hangen ook huilend aan de telefoon als ze een vegetariër tegenkomen?
Dat was Hitler immers ook.
pi_42965299
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Je bent een eerste klas dramaqueen.

Die mensen hangen ook huilend aan de telefoon als ze een vegetariër tegenkomen?
Dat was Hitler immers ook.
Lekker veel respect voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Typisch die rechtse hypocrisie.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:04:29 #94
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42965322
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Bluesdude het volgende:
Tjaaaa... hij verdrong uit ' trots' een boel smerige zaakjes, anders had hij dat woord nooit gebruikt.
Hij is toch historicus ?
Hij verdrong helemaal niks.
pi_42965333
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Een beetje slapjes SCH dat snap je zelf ook wel, iedereen inclusief jij snapt dat Balkenende het over de handels- en ondernemingsgeest had, erg flauw om nu te blijven doen alsof je dat niet snapt
Daarom heeft hij zo enorm veel kritiek op die uitspraak gekregen, bedoel je?
pi_42965385
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:02 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Je doelt nu op de wijze waarop Joden het leven zuur wordt gemaakt door islamitisch tuig in de grote steden?
Je hebt echt teveel haat in je. Ga maar weer naar je vriendjes van dat zielige forumpie

Joden schamen zich dood voor je.
pi_42965418
quote:

[..]

Je bent echt creepy zeg

In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en zo wel hebben we een uitstekend functionerende rechtsstaat die dat kan corrigeren. Er hangen geen mensen aan de lijn, en als ze dat wel doen zouden ze de krant eens moeten lezen, dan weten ze waarover ze het hebben.
pi_42965449
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Diederik_Duck het volgende:

De slavenhandel was volstrekt van ondergeschikt belang. Ja, het gebeurde weleens, maar het was niet geinstitutionaliseerd.
Tuurlijk was het wel geinstitutionaliseerd in de VOC-gebieden die ze hadden gejat.
Was het niet de VOC zelf die haalde en bracht dan liet ze het wel aan particulieren over.
Particulieren konden de vestigingen binnenvaren en slaven verkopen.. Andere particulieren die er reeds woonden konden slaven kopen en verkopen binnen de VOC-muren..
VOC verplichtte kopers en verkopers tot het maken van actes bij de VOC..tegen betaling neem ik aan..
Misschien wel een winstgevende betaling..
pi_42965471
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:04 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hij verdrong helemaal niks.
Ook in denial ?
pi_42965474
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:06 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en zo wel hebben we een uitstekend functionerende rechtsstaat die dat kan corrigeren. Er hangen geen mensen aan de lijn, en als ze dat wel doen zouden ze de krant eens moeten lezen, dan weten ze waarover ze het hebben.
Respectloos. Gewoon doen alsof de WOII niet heeft plaatsgevonden. Ik schaam me rot voor dit soort jongeren. Laat je opa het niet horen jongen
pi_42965515
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Diederik_Duck het volgende:

Ik schrik echt van dit soort struisvogelgedoe. Dit kan je toch niet echt menen???

Dit is echt van die Stormfront-retoriek.
pi_42965520
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:04 schreef SCH het volgende:

[..]

Daarom heeft hij zo enorm veel kritiek op die uitspraak gekregen, bedoel je?
Omdat het heerlijk is om mensen als je ze niet op hun beleid kunt pakken (het gaat immers prima met Nederland dankzij wat hervormingen, minder uitkeringen etc.) ze dan maar te pakken op een vergelijking die je met veel fantasie verkeerd op kunt vatten.

Denk jij echt dat Balkenende morgen het liefst naar zijn werk zou gaan met een koets met negers ervoor
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:09:51 #103
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42965553
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:06 schreef SCH het volgende:
Je hebt echt teveel haat in je. Ga maar weer naar je vriendjes van dat zielige forumpie

Joden schamen zich dood voor je.
Schat, het is de rauwe werkelijkheid. Ik zou willen dat het anders was.
pi_42965594
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:07 schreef SCH het volgende:

[..]

Respectloos. Gewoon doen alsof de WOII niet heeft plaatsgevonden. Ik schaam me rot voor dit soort jongeren. Laat je opa het niet horen jongen
Dat heeft niets met mijn post erboven te maken, ga er liever eens serieus op in. In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en daar wals je maar gewoon overheen.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:11:12 #105
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42965596
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:07 schreef Bluesdude het volgende:
Ook in denial ?
Jij weet net zo goed als iedereen dat het een oppervlakkige one-liner was als reactie op al dat oppositionele negativisme. Meer niet. De slavernij werd niet ontkend.
pi_42965599
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:09 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ach joh, wat weet je daar nou van.

De rauwe werkelijkheid is dat we mensen in cellen laten verbranden maar daar hoor ik je niet over.
pi_42965626
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:11 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Dat heeft niets met mijn post erboven te maken, ga er liever eens serieus op in. In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en daar wals je maar gewoon overheen.
Was het maar waar, scholiertje. Wat hebben die mensen dan misdaan? Wat hebben die kinderen misdaan?
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:12:10 #108
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_42965643
quote:

[..]

Je bent echt creepy zeg
Van je bed gelicht worden is niet erger dan alle andere arrestatiemethoden. Kortom, je bent weer eens bezig met het insinueren van de meest walgelijke verwijten. In wat voor een roze-wolk-wereld leef jij eigenlijk?
quote:
Mensen die de oorlog hebben overleeft en aan de goede kant stonden verdienen zeker respect. Als ze daardoor veranderen in regelrechte CIDI-achtige jankballen zijn ze dat respect in 1 klap kwijt.
pi_42965647
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Bluesdude het volgende:
Hij is toch historicus ?
Hij ergert zich waarschijnlijk over het geklaag van veel Nederlanders over de meest pietluttige zaken.

De VOC mentaliteit is multi-interpretabel maar ik maak er nog steeds uit op dat Balkenende refereerde aan de mentaliteit van ondernemen en je beste beentje voor zetten. Dat jij het anders ziet en vooral moet denken aan slavernij is je goed recht.

Wat dat betreft haalt Balkenende zijn gelijk als er over dit soort dingen maar doorgezanikt blijft worden met als klap op de vuurpijl deze spuit 11 Surinamers.
pi_42965668
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Tuurlijk was het wel geinstitutionaliseerd in de VOC-gebieden die ze hadden gejat.
Was het niet de VOC zelf die haalde en bracht dan liet ze het wel aan particulieren over.
Particulieren konden de vestigingen binnenvaren en slaven verkopen.. Andere particulieren die er reeds woonden konden slaven kopen en verkopen binnen de VOC-muren..
VOC verplichtte kopers en verkopers tot het maken van actes bij de VOC..tegen betaling neem ik aan..
Misschien wel een winstgevende betaling..
Kerel lees je eens in. De slavernij was inderdaad geinstitutionaliseerd in Oost-Azie, maar dat had niets met de VOC te maken. Binnen de VOC werd nauwelijks iets aan slavernij gedaan. Verder heeft de VOC geen gebieden gejat in Oost-Azie, ze hadden daar alleen maar handelsposten en factorijen. Het was primair een handelsorganisatie, geen koloniale mogendheid. Dat er weleens geweld werd gebruikt had alleen te maken met het verdedigen van handelsbelangen, niet altijd netjes, maar dat waren de opponenten natuurlijk ook niet.
pi_42965672
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:09 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ga inderdaad maar eens praten met iemand die als orthodoxe Jood op straat loopt in de grote steden En dat terwijl de Joden hier al eeuwen wonen, en nooit voor problemen hebben gezorgd.
pi_42965687
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:12 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ga inderdaad maar eens praten met iemand die als orthodoxe Jood op straat loopt in de grote steden En dat terwijl de Joden hier al eeuwen wonen, en nooit voor problemen hebben gezorgd.
Kereltje, wat weet je daar nou van. Ga je diploma eerst eens halen.
pi_42965723
quote:

[..]

Ik weet niet hoe de situatie in Suriname nou is, maar ik heb gehoord van mijn moeder dat je toen alleen maar de Nederlandse geschiedenis leerde.
Ook ik heb maar weinig meegekregen van de Surinaamse geschiedenis vanuit school.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:14:25 #114
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42965732
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:11 schreef SCH het volgende:
Ach joh, wat weet je daar nou van.

De rauwe werkelijkheid is dat we mensen in cellen laten verbranden maar daar hoor ik je niet over.
Omdat een van die onstabiele mogolen daar de boel in de fik steekt. Omdat we te slap zijn om daar een normaal fatsoenlijk rookverbod te hanteren. Omdat de tweede kamer op een koopje, en wel nu, bolletjesslikkers wilde opbergen. Laten we niet vergeten dat daar niet alleen asielzoekers zaten, maar ook gewoon criminelen.

De rauwe werkelijkheid is dat antisemitisme op straat weer helemaal in is. Ondertussen knuffelen we de antisemieten zowat dood en zeuren we over een one-liner over de gouden eeuw van de premier.
pi_42965734
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:
regelrechte CIDI-achtige jankballen zijn ze dat respect in 1 klap kwijt.
Die zijn juist tegen die vergelijkingen
pi_42965748
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:14 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Omdat een van die onstabiele mogolen daar de boel in de fik steekt. Omdat we te slap zijn om daar een normaal fatsoenlijk rookverbod te hanteren. Omdat de tweede kamer op een koopje, en wel nu, bolletjesslikkers wilde opbergen. Laten we niet vergeten dat daar niet alleen asielzoekers zaten, maar ook gewoon criminelen.

De rauwe werkelijkheid is dat antisemitisme op straat weer helemaal in is. Ondertussen knuffelen we de antisemieten zowat dood en zeuren we over een one-liner over de gouden eeuw van de premier.
De enige anti-semiet die ik hier zie ben jij.
pi_42965782
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:11 schreef SCH het volgende:

[..]

Was het maar waar, scholiertje. Wat hebben die mensen dan misdaan? Wat hebben die kinderen misdaan?
Flauw SCH heel flauw, het persoonlijk aanvallen van mensen in een discussie geeft meestal aan dat je geen redelijke argumenten kunt geven.

En je weet prima wat die mensen hebben misdaan, ze moeten het land uit omdat ze niet aan onze democratisch gekozen voorwaarden voldoen om hier te mogen blijven, en verzetten zich daartegen door niet mee te werken. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat deze mensen alsnog uitgezet worden, het zou me een leuke boel worden als je zo een bevel van de rechter kunt negeren
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:15:59 #118
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_42965792
negers

SCH serieus nemen
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_42965794
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:08 schreef SCH het volgende:

[..]

Ik schrik echt van dit soort struisvogelgedoe. Dit kan je toch niet echt menen???

Dit is echt van die Stormfront-retoriek.
Lieve SCH, mijn persoonlijke mening is dat slavernij volstrekt verwerpelijk is. Ik vind het een van de laagste dingen die een mens kan doen (daarom ben ik natuurlijk ook liberaal). Dat neemt niet weg dat je niet rucksichtslos de normen van nu kunt toepassen op toen. Dat heet een anachronisme.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:16:59 #120
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42965834
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:14 schreef SCH het volgende:
De enige anti-semiet die ik hier zie ben jij.
Waar blijkt dat uit?
pi_42965852
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:15 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Flauw SCH heel flauw, het persoonlijk aanvallen van mensen in een discussie geeft meestal aan dat je geen redelijke argumenten kunt geven.

En je weet prima wat die mensen hebben misdaan, ze moeten het land uit omdat ze niet aan onze democratisch gekozen voorwaarden voldoen om hier te mogen blijven, en verzetten zich daartegen door niet mee te werken. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat deze mensen alsnog uitgezet worden, het zou me een leuke boel worden als je zo een bevel van de rechter kunt negeren
I*k vind het echt schokkend dat kinderen zoals jij zo weinig respect hebben voor anderen. Kan me daar ook niks bij voorstellen. Wat is er nu al misgegaan in je leven dat je zo'n godsgruwelijke haat hebt opgebouwd? Waar is dat goed voor? Krijg je geen liefde van je ouders. Die kunnen je dit toch niet bij hebben gebracht.

Ik hoop echt voor je dat je het echte leven eens meemaakt, dan piep je wel anders over mensen die het wat minder hebben getroffen.
pi_42965884
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:16 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Lieve SCH, mijn persoonlijke mening is dat slavernij volstrekt verwerpelijk is. Ik vind het een van de laagste dingen die een mens kan doen (daarom ben ik natuurlijk ook liberaal). Dat neemt niet weg dat je niet rucksichtslos de normen van nu kunt toepassen op toen. Dat heet een anachronisme.
Dat zeggen ze op Stormfront ook altijd D_D. Ik denk niet dat jij zo iemand bent maar het zijn wel dezelfde dicussietechnieken om wandaden uit het verleden goed te praten.
pi_42965966
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Kereltje, wat weet je daar nou van. Ga je diploma eerst eens halen.
Je gaat nu al posts niet in op mijn standpunten omdat je weet dat je standpunten nergens op slaan, het blijft zielig om te zien dat het niet eens durft om te proberen op mijn standpunten in te gaan.

Maak je liever eens druk om je vriendjes die homo's aanvallen, Joden uit wijken pesten, maar dat kun je niet maken dat zou discriminatie zijn, zodra een MP echter iets zegt over het glorieuze verleden van ons land mag dat opeens niet omdat er misschien in het verleden wel dingen fout gegaan zouden kunnen zijn
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:21:34 #124
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42966006
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:18 schreef SCH het volgende:
Dat zeggen ze op Stormfront ook altijd D_D. Ik denk niet dat jij zo iemand bent maar het zijn wel dezelfde dicussietechnieken om wandaden uit het verleden goed te praten.
En wat roepen ze allemaal voor moois over joden op maroc.nl en dat soort sites? Dat weet jij waarschijnlijk maar al te goed.
pi_42966051
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:12 schreef Diederik_Duck het volgende:

Kerel lees je eens in.
Dat had ik en doe ik nog
quote:
Binnen de VOC werd nauwelijks iets aan slavernij gedaan.
Ben jij wel ingelezen?
Bijv over het feit dat Batavia voor 50% uit slaven bestond?
quote:
Verder heeft de VOC geen gebieden gejat in Oost-Azie,
Banda-eilanden, Batavia..daarna steeds meer gebieden rond Batavia ingepikt?
Portugese vestigingen gejat..Sri Lanka, Molukken, Malakka, nog wat te India
quote:
. Het was primair een handelsorganisatie, geen koloniale mogendheid.
VOC was een staat, deed van alles en nog wat als staat, met vergunning van de Staten Generaal.
quote:
Dat er weleens geweld werd gebruikt
Hun hele succes was gebouwd op geweld en dreigen met geweld..
Als de vorsten van Java net zulke superieure wapens hadden dan was de VOC allang Java uitgejaagd
Idem dito voor de andere gebieden
pi_42966073
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:17 schreef SCH het volgende:

[..]

I*k vind het echt schokkend dat kinderen zoals jij zo weinig respect hebben voor anderen. Kan me daar ook niks bij voorstellen. Wat is er nu al misgegaan in je leven dat je zo'n godsgruwelijke haat hebt opgebouwd? Waar is dat goed voor? Krijg je geen liefde van je ouders. Die kunnen je dit toch niet bij hebben gebracht.

Ik hoop echt voor je dat je het echte leven eens meemaakt, dan piep je wel anders over mensen die het wat minder hebben getroffen.
Waar in mijn post ben ik respectloos? Volgens onze wet horen ze hier niet, en dus mogen ze terug naar waar ze vandaan komen, zo moeilijk is dat toch niet? Alsof we hier iedereen moeten toelaten, dan kun je ons sociale stelsel wel gelijk weggooien
pi_42966123
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

En wat roepen ze allemaal voor moois over joden op maroc.nl en dat soort sites? Dat weet jij waarschijnlijk maar al te goed.
Ongeveer hetzelfde als op Stormfront maar dan iets minder fanatiek en serieus.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:26:34 #128
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42966175
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:24 schreef SCH het volgende:
Ah, dus het islamitische antisemitisme is niet serieus. We bagatelliseren het gewoon.
pi_42966257
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Onzin, beide moet keihard worden aangepakt. Mensen die anderen willen bedreigen horen hier niet thuis
pi_42966342
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:18 schreef SCH het volgende:

[..]

Natuurlijk, het is een discussietechniek. Het gaat er alleen om, wat je in het nu vindt. Ik wil niet te hard oordelen over tijden die zo anders waren dan nu, dat lijkt me een beetje misplaatst. En als je de tijd in gedachten houdt, dan valt de VOC best mee, in vergelijking met tijdgenoten. Niet naar hedendaagse maatstaven, maar wel naar die van de tijd zelf. Alle begin is moeilijk moeten we maar denken, beschaafd ben je niet in een middagje (en je bent uiteraard ook afhankelijk van je opponenten).
pi_42966380
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:26 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ah, dus het islamitische antisemitisme is niet serieus. We bagatelliseren het gewoon.
Waar zeg ik dat. Ik zie alleen op die sites dat de ontkenning van de Holocaust op Stormfront veel ideologischer en fanatieker is. Bij maroc. nl gaat het inderdaad veel vaker om puberpraat. Dat mag je voor een deel best bagatellisseren hoe vervelend dat voor jou ook is
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:34:17 #132
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42966472
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:31 schreef SCH het volgende:
Waar zeg ik dat. Ik zie alleen op die sites dat de ontkenning van de Holocaust op Stormfront veel ideologischer en fanatieker is. Bij maroc. nl gaat het inderdaad veel vaker om puberpraat. Dat mag je voor een deel best bagatellisseren hoe vervelend dat voor jou ook is
Ik constateer dus dat volgens jou antisemitisme door kaalkopjes not done is maar door islamieten slechts puberpraat is (bestaat SF niet zowat uit pubers?). Ondertussen kunnen orthodoxe joden in steden niet fatsoenlijk meer over straat, en nee, het zijn niet de kaalkopjes waar ze het meeste last van hebben.
pi_42966534
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:31 schreef SCH het volgende:

[..]

Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat je tegen beide hard optreed, niet de ene steeds aanvallen en de ander niet.
pi_42967013
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat had ik en doe ik nog
[..]

Ben jij wel ingelezen?
Behoorlijk.
quote:
Bijv over het feit dat Batavia voor 50% uit slaven bestond?
[..]

Banda-eilanden, Batavia..daarna steeds meer gebieden rond Batavia ingepikt?
Stimmt. Verdedigen van handelsbelangen, die werden anmelijk ernstig bedreigd door jaloerse plaatselijke potentaten, die helemaal niet zaten te wachten op die westerse handelaars.
quote:
Portugese vestigingen gejat..Sri Lanka, Molukken, Malakka, nog wat te India
Portugal was toen min of meer in oorlog met Nederland (het was een vazalstaat van Spanje).
quote:
[..]

VOC was een staat, deed van alles en nog wat als staat, met vergunning van de Staten Generaal.
Het was helegaar geen staat. Het had inderdaad wel wat kenmerken ervan (zoals een goed geoliede bestuurstructuur), maar dat was puur vanwege het feit dat er toen nog niet zo best communicatie mogelijk was, waardoor het noodzakelijk was dat de VOC een aantal taken zonder ruggespraak kon uitvoeren (waaronder inderdaad defensiezaken vielen). Het was niet werkelijk een staat.
quote:
[..]

Hun hele succes was gebouwd op geweld en dreigen met geweld..
Onzin. Het succes was gebouwd op wederzijds belang: de VOC was een belangrijke spil in de handel in Oost-Azie.
quote:
Als de vorsten van Java net zulke superieure wapens hadden dan was de VOC allang Java uitgejaagd
Idem dito voor de andere gebieden
Dat klopt. Maar dat was niet uit nobele motieven.
pi_42967851
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:47 schreef Diederik_Duck het volgende:

Behoorlijk.
Het blijkt niet uit je antwoorden of je hebt tijdens het lezen stelselmatig feiten opzij geschoven, dan wel vergoeilijkt.
quote:
Stimmt. Verdedigen van handelsbelangen, die werden anmelijk ernstig bedreigd door jaloerse plaatselijke potentaten, die helemaal niet zaten te wachten op die westerse handelaars.
Dat zei Japan ook... verdedigen van de economie en ze begon een imperialistische oorlog.
Die potentaten rond Batavia hadden historische claims. Wat die mafiosi, komend van de andere kant van de wereld niet hadden..
De potentaten hadden wel belang bij handel drijven met die europese rovers, maar die wilden nog meer... en dan nog meer..
Het was simpelweg gewelddadig inpikken voor de hebzucht.
Dit wat betreft Batavia.. Heb je het hoofstuk over de Banda-eilanden wel goed ingelezen?
De gehele bevolking verdween daar.. Een deel gevlucht voor de moordpartijen die jij doofpotterig omschrijft met ' verdediging van handelsbelangen',
Een groot deel van de mannen vermoord, een ander deel als slaaf naar Batavia gedeporteerd.
Hier was het geen kwestie van dat alleen potentaten claimden.. De hele Bandabevolking claimden hun land natuurlijk..
quote:
Portugal was toen min of meer in oorlog met Nederland (het was een vazalstaat van Spanje).
Is bekend.. en toen werden die kolonies ingepikt door de VOC, wat jij ontkende als inpikken.
quote:
Het was helegaar geen staat. Het had inderdaad wel wat kenmerken ervan (zoals een goed geoliede bestuurstructuur),
Een duidelijke regering die wetten en regels maakte, een politiemacht, gevangenissen, rechters die straften met of een kleine geldboete of bijv marteling en dood, belastingen, administratiekantoren..
Het was een staat..
quote:
Onzin. Het succes was gebouwd op wederzijds belang: de VOC was een belangrijke spil in de handel in Oost-Azie.
Asjeblieft zeg...zie mijn eerdere posts over de hongitochten, waaruit blijkt dat Molukse boeren zelf andere belangen hadden die de VOC niks wederzijds wilde erkennen en daarom de bevolking ging terroriseren.
Zie ook de oorlogen in de 17e eeuw tegen de vorsten van Java die de VOC wilde weghebben...Hoezo wederzijds belang voor de bevolking van Batavia en Banda ?
quote:
Dat klopt. Maar dat was niet uit nobele motieven.
Dat maakt niet uit..... De VOC had de superieure legers.. Had ze dat niet dan was ze allang verdreven geweest
pi_42970029
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Gouden eeuw is ook de eeuw van de West indische company. opgericht in 1621 en ondergegaan aan corruptie in 1674.

Onze gouden eeuw van Slavenhandel,Opiumhandel,Onderdrukken, inlijven en uitroeien. Waar we goed geld mee hebben verdient. Echt om trots op te zijn.
pi_42970689
Gouden Eeuw = Zwarte Eeuw.
pi_42970749
Ergens hebben de suri's natuurlijk wel gelijk: grote staatsbedrijven die hebben geleid tot het wegkijken van mensonterende omstandigheden. Niet zozeer de link VOC-slavenhandel, maar wel Gouden Eeuw-slavenhandel.
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:00:44 #139
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42971687
Ik reageer voortaan niet meer op zulke topics want het komt altijd op hetzelfde neer. Linkse mensen die het hoe dan ook opnemen voor de allochtoon. Omdat mensen met een kleurtje per definitie slachtoffer zijn.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:03:52 #140
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42971789
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 23:31 schreef Sheherazade het volgende:
Ergens hebben de suri's natuurlijk wel gelijk: grote staatsbedrijven die hebben geleid tot het wegkijken van mensonterende omstandigheden. Niet zozeer de link VOC-slavenhandel, maar wel Gouden Eeuw-slavenhandel.
Kijk eens naar je eigen land. Die deed 100 jaar nadat wij het afgeschaft hadden nog aan slavernij. En ze zijn er nog mee begonnen ook. Maar Marokko is straatarm dus daar valt als neger-activist niks te halen.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:05:24 #141
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42971840
Er wonen ook negers in Marokko, hoor.
En wie zegt dat ik Marokko's beleid verdedig? Ga je daar maar gewoon extragratis vanuit? Lekker ben jij.
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:08:48 #142
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42971951
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:05 schreef Sheherazade het volgende:
Er wonen ook negers in Marokko, hoor.
Ja, dus?
quote:

En wie zegt dat ik Marokko's beleid verdedig? Ga je daar maar gewoon extragratis vanuit? Lekker ben jij.
Jij moet gewoon niet zo zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:12:11 #143
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972063
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:08 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Ja, dus?
[..]
Afstammelingen van slaven. De koning van Marokko is schatrijk en directe afstammeling van de slavendrijvende koningen, dus ik zie niet in waarom ze geen schadeclaim zouden kunnen indienen.
quote:
Jij moet gewoon niet zo zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is.
Waarom niet? Ik zie een heel forum vol met mensen die zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is. Zij mogen wel en ik mag niet?
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:14:48 #144
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42972142
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:59 schreef Aoristus het volgende:
Ja hoor, daar heb je de negers weer die geen neger genoemd willen worden, het is vroeg Sinterklaas voor ze dit jaar.
Dat zullen we ook niet lang meer mogen vieren. Gezien dat NEGERzoenen gedoe.

zoon: ma, mag ik een zoen?
ma: alsjeblieft, smak!
zoon: he bah, nee ik bedoel die cilindervormige chocolade hapjes met een witte vulling waar ik de naam niet van weet
ma: wat bedoel je nou?
zoon: ik mag het niet zeggen
ma: je bedoelt een n*g*rzoen?
zoon: racist!
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:16:11 #145
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42972187
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:12 schreef Sheherazade het volgende:
Waarom niet? Ik zie een heel forum vol met mensen die zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is. Zij mogen wel en ik mag niet?
Maar dat zijn Nederlanders. Die hebben daar recht op.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:17:10 #146
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972213
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:16 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Ik ben ook Nederlander. En ook Marokkaanse.

Ik zie mensen trouwens ook zeiken op Palestina, Amerika, Israel en Noord-Korea. Mag dat ook niet?
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:17:17 #147
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_42972218
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:16 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Iedereen die in Nederland woont heeft er recht op.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:19:10 #148
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42972268
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:17 schreef Sheherazade het volgende:
En ook Marokkaanse.
Arme meid.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:21:13 #149
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42972331
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:17 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Iedereen die in Nederland woont heeft er recht op.
Wil jij terug naar Afrika?

zo ja, ga dan
zo nee, bedank de VOC en WIC op je blote knieen
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:22:11 #150
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972355
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:19 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Arme meid.
Je draait om de hete brij heen, censuurfanaticus.
Je bent zeker links.
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:24:38 #151
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_42972434
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:21 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Wil jij terug naar Afrika?

zo ja, ga dan
zo nee, bedank de VOC en WIC op je blote knieen
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:28:19 #152
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_42972542
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nou.. ff de handel in cocaine en andere exotische pilletjes van nederlandse bodem bevorderen. Als balkie dan ff de import en exprt goedkeurt.
Is nederland zo van zijn staatsschulden en depressie af.
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:29:32 #153
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_42972573
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:28 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Nou.. ff de handel in cocaine en andere exotische pilletjes van nederlandse bodem bevorderen. Als balkie dan ff de import en exprt goedkeurt.
Is nederland zo van zijn staatsschulden en depressie af.
Je hebt wel een probleem, je kan het nergens legaal naartoe exporteren.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:30:17 #154
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972596
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:29 schreef MrSASO het volgende:

[..]

Je hebt wel een probleem, je kan het nergens legaal naartoe exporteren.
En je hebt de repressieve Amerikanen binnen een week op het strand bij Scheveningen staan.
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:31:17 #155
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972639
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:30 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Nee.
[..]
Wat probeerde je dan?
quote:
En Marokkaans, gezien je ondertitel en gescheld.
Gescheld. Is meneertje al op zijn pieltje getrapt als ik 'gek' zeg?
Ocharme.
libertarier.
Nou jij weer.
pi_42972655
Gaat nergens over. Een uitspraak wordt volledig uit zijn verband gerukt en bepaalde mensen beginnen direct weer ontzettend hard te janken.
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:50 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat ben je toch een enge teringfascist.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:33:01 #157
108862 a-child-in-chains
pi_42972690
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 18:58 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Protest is protest.
Nederlanders staan ook om het minste al met ze allen te roepen en te schreeuwen.
Hebben vind ik niet minder lange tenen dan de rest. Meestal doen ze alleen alsof ze beter zijn
en zich niet gek laten maken en overal boven kunnen staan.
Na de moord op theo bleek wel anders.
En hebben ze mohammed niet zitten opjutten door een dappere bek te geven. En zich "er niks van aante trekken"?
En nu is theo dood. En die krijg je niet meer terrug.

Ik vind witten altijd erg schijnheilig overkomen. Wat Jullie?
No room for the unlucky.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:34:32 #158
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42972739
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:31 schreef Sheherazade het volgende:

[..]

Wat probeerde je dan?
[..]

Gescheld. Is meneertje al op zijn pieltje getrapt als ik 'gek' zeg?
Ocharme.
Denk je dat?

Geiteneuker
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:34:46 #159
145372 MrSASO
C.R.E.A.M.
pi_42972746
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:33 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Protest is protest.
Nederlanders staan ook om het minste al met ze allen te roepen en te schreeuwen.
Hebben vind ik niet minder lange tenen dan de rest. Meestal doen ze alleen alsof ze beter zijn
en zich niet gek laten maken en overal boven kunnen staan.
Na de moord op theo bleek wel anders.
En hebben ze mohammed niet zitten opjutten door een dappere bek te geven. En zich "er niks van aante trekken"?
En nu is theo dood. En die krijg je niet meer terrug.

Ik vind witten altijd erg schijnheilig overkomen. Wat Jullie?
Mee eens, jammer dat het meerendeel zich ook niet in andere mensen kunnen inleven.
pi_42972819
Hoe moeilijk kan het zijn voor Balkenende om even zijn excuses aan te bieden? Gewoon zeggen "Sorry ik was dom, had ik niet moeten zeggen, zand erover". Maar nee, hij gaat het krampachtig proberen goed te draaien. Een man die zijn fouten niet wil erkennen mag geen premier zijn. Liever ook geen Kamerlid trouwens.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:39:34 #161
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42972893
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:36 schreef Genverbrander het volgende:
Hoe moeilijk kan het zijn voor Balkenende om even zijn excuses aan te bieden? Gewoon zeggen "Sorry ik was dom, had ik niet moeten zeggen, zand erover". Maar nee, hij gaat het krampachtig proberen goed te draaien. Een man die zijn fouten niet wil erkennen mag geen premier zijn. Liever ook geen Kamerlid trouwens.
De VOC mentaliteit was een prima mentaliteit dus hij hoeft helemaal geen excuses aan te bieden.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:40:36 #162
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972931
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:38 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Fout.
[..]

Het slaat op arabieren en berbers. Vraag het maar aan je opa. Misschien had hij nog een lekkere geit te pakken genomen.
Oh, het is een racistische term.
En ik maar denken dat Theo van Gogh, die zelf ook niet vies was van een Arabisch pruimpje, de term voor moslims had gedeponeerd.
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:41:10 #163
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972948
En zeg nu eens waarom ik niet mag klagen over Nederland?
libertarier.
Nou jij weer.
pi_42972979
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:39 schreef Steinberger het volgende:

[..]

De VOC mentaliteit was een prima mentaliteit dus hij hoeft helemaal geen excuses aan te bieden.
hij zat zich anders alweer in allerlei bochten te wringen.

"Jaaaaaa ik had het over de schepen, en het feit dat de hollanders daarmee op avontuur gingen, niet over wat er verder met die schepen gebeurde!"

Onmogelijke spagaat.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:42:34 #165
160689 Sheherazade
Marokkaanse...
pi_42972980
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:41 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Arabieren zijn geen ras dus het is niet racistisch.
Pardon, meneer. Ik bedoel natuurlijk ethnisch discriminerende term.
libertarier.
Nou jij weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:42:57 #166
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42972986
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:42 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

hij zat zich anders alweer in allerlei bochten te wringen.

"Jaaaaaa ik had het over de schepen, en het feit dat de hollanders daarmee op avontuur gingen, niet over wat er verder met die schepen gebeurde!"

Onmogelijke spagaat.
Lekker Spanjaarden afknallen. Niks mis mee.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:44:09 #167
108862 a-child-in-chains
pi_42973013
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:36 schreef Genverbrander het volgende:
Witte mensen... Zit in hun opvoedig. Zo zijn ze Je komt het overal tegen.
Van postkantoor-miep tot aan Den Haag. Erg trots zijn ze.
No room for the unlucky.
pi_42973234
Uhm, volgens mij is de discussie afgegleden.

Volgens mij is het al gezegd - het was WIC en niet VOC dus waarom hebben we het er eigenlijk over? Mensen die de geschiedenis niet kennen maar wel klagen, tsja daar kun je alleen medelijden mee hebben. Datzelfde geld voor mensen die vanuit het huidige perspectief terugkijken op die tijd. Die lachen waarschijnlijk ook hard om foto's van zichzelf in de jaren '80. Hoe konden ze immers ooit die kleren aandoen...

Dus ik heb medelijden met ze en eigenlijk is het ook erg lachwekkend.
pi_42973909
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 23:29 schreef Genverbrander het volgende:
Gouden Eeuw = Zwarte Eeuw.
Waarom? Nederland paarde toen enorme economische voorspoed aan het verlichtste culturele klimaat van die jaren (ja, de basis van de Verlichting is hier gelegd). Daar hoef je je echt niet voor te schamen.
pi_42973952
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 01:23 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Waarom? Nederland paarde toen enorme economische voorspoed aan het verlichtste culturele klimaat van die jaren (ja, de basis van de Verlichting is hier gelegd). Daar hoef je je echt niet voor te schamen.
dat klopt., dat staat er positief tegenover, maar toch schaam ik me vooral.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:32:09 #171
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42974042
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 01:25 schreef Genverbrander het volgende:
maar toch schaam ik me vooral.
Meen je dat serieus?
pi_42974071
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 01:25 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

dat klopt., dat staat er positief tegenover, maar toch schaam ik me vooral.
Maar dat hoeft toch niet? Je hoeft je voor positieve zaken toch niet schamen? (Naast dat het toch raar is je te schamen voor zaken waar je part noch deel aan hebt gehad). Een beetje vaderlandsliefde kan helemaal geen kwaad, zolang je maar niet eenkennig alles goed gaat vinden.
pi_42974080
JP: "Maar ondanks alle tekortkomingen van onze voorvaders, is onze vaderlandse geschiedenis wel inspirerend. Ze laat zien waarin een klein land groot kan zijn."

Goh, nou, wat een verschrikkelijke uitspraak. Daar valt dit:

Hij wil eigenlijk drie eeuwen terug. Naar de tijd van de VOC, van de plunderingen, het kolonialisme, de slavenhandel. Nou, daar hebben de Surinamers en Indonesië ook warme herinneringen aan." (Femke Halsema)

echt duidelijk uit af te leiden.

Het is toch eigenlijk wel heel zielig als je zo de media moet halen, zelfde geldt voor de beroepsnegers die zich in Amsterdam schijnen te gaan verzamelen. Dan heb je óf gewoon een enorm bord voor je kop, óf je bent moedwillig bezig om dingen zo uit hun verband te raggen dat je lekker hard kunt gaan janken. Ach, zolang je er geld mee kunt 'verdienen' via een of andere obscure stichting, kun je het die lui niet eens kwalijk nemen, ze weten gewoon niet beter.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_42974334
Slavernij

Ondanks de wat oningevoerde OP wel een leuk discussie onderwerp. Misschien kan ik wat mensen van hier tot participatie bewegen?
pi_42977002
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 01:32 schreef Steinberger het volgende:

[..]

Meen je dat serieus?
jazeker.
pi_42977226
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 01:34 schreef heiden6 het volgende:
JP: "Maar ondanks alle tekortkomingen van onze voorvaders, is onze vaderlandse geschiedenis wel inspirerend. Ze laat zien waarin een klein land groot kan zijn."

Hij wil eigenlijk drie eeuwen terug. Naar de tijd van de VOC, van de plunderingen, het kolonialisme, de slavenhandel. Nou, daar hebben de Surinamers en Indonesië ook warme herinneringen aan." (Femke Halsema)

Het is toch eigenlijk wel heel zielig als je zo de media moet halen, zelfde geldt voor de beroepsnegers die zich in Amsterdam schijnen te gaan verzamelen. Dan heb je óf gewoon een enorm bord voor je kop, óf je bent moedwillig bezig om dingen zo uit hun verband te raggen dat je lekker hard kunt gaan janken. Ach, zolang je er geld mee kunt 'verdienen' via een of andere obscure stichting, kun je het die lui niet eens kwalijk nemen, ze weten gewoon niet beter.
Wat een tirade over niks.

Het is gewoon dom om de VOC-mentaliteit te verheerlijken. Oerdom en ook kwetsend. Dat begrijpt iedereen behalve wat donderkoppen in dit topic die blijbkaar niet zo'n moeite hebben met het slavernijsyteem of het relativeren.
pi_42977302
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 01:34 schreef heiden6 het volgende:

Helemaal mee eens. Halsema en haar soortgenoten lokken ook bewust dit soort reacties uit heb ik het idee. Puur om te scoren. Dat kun je haar misschien ook niet eens kwalijk nemen gezien de peilingen.
pi_42977323
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:51 schreef nikk het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Halsema en haar soortgenoten lokken ook bewust dit soort reacties uit heb ik het idee. Puur om te scoren. Dat kun je haar misschien ook niet eens kwalijk nemen gezien de peilingen.
Ach, ze heeft de meeste historici in ons land achter zich, maar die zijn ook allemaal dom en links natuurlijk.

Ga nou eens in op die uitspraak: het is toch ook niet zo slim om de mentaliteit van de periode van slavernij en plunderingen als voorbeeld te stellen in een korte frase?
pi_42977429
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Ach, ze heeft de meeste historici in ons land achter zich, maar die zijn ook allemaal dom en links natuurlijk.

Ga nou eens in op die uitspraak: het is toch ook niet zo slim om de mentaliteit van de periode van slavernij en plunderingen als voorbeeld te stellen in een korte frase?
Als iedereen dergelijke redenaties erop na zou houden zou je niet mogen verwijzen naar mentaliteiten van periodes voor 1990. Kortom een domme houding.
pi_42977471
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:58 schreef nikk het volgende:

[..]

Als iedereen dergelijke redenaties erop na zou houden zou je niet mogen verwijzen naar mentaliteiten van periodes voor 1990. Kortom een domme houding.
Nee, dat is veel te simpel. Snap je dan echt niet dat hij op deze uitspraak wordt aangevallen? En dat kan je dan wel proberen te verengen tot de Femkes en zo maar dat is nogal flauw. Een premier die met een stralende lach zo'n uitspraak doet, erg dom en kortzichtig. De VOC-mentaliteit behelst niet in de laatste plaats slavernij en plunderingen, hij had zich dat moeten realiseren.
pi_42977761
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee, dat is veel te simpel. Snap je dan echt niet dat hij op deze uitspraak wordt aangevallen? En dat kan je dan wel proberen te verengen tot de Femkes en zo maar dat is nogal flauw. Een premier die met een stralende lach zo'n uitspraak doet, erg dom en kortzichtig. De VOC-mentaliteit behelst niet in de laatste plaats slavernij en plunderingen, hij had zich dat moeten realiseren.
Balkenende had inderdaad rekening moeten houden met het niveau van Nederland. Niet in de laatste plaats met dat van 'links' Nederland.
pi_42977916
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:16 schreef nikk het volgende:

[..]

Balkenende had inderdaad rekening moeten houden met het niveau van Nederland. Niet in de laatste plaats met dat van 'links' Nederland.
Dit schiet dus ook niet op.

Iemand anders een inhoudelijke reactie?
pi_42978111
off-topic, sc en op de persoon gerichte reacties verwijderd
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:46:09 #184
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42978287
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat een tirade over niks.

Het is gewoon dom om de VOC-mentaliteit te verheerlijken. Oerdom en ook kwetsend. Dat begrijpt iedereen behalve wat donderkoppen in dit topic die blijbkaar niet zo'n moeite hebben met het slavernijsyteem of het relativeren.
Ken je het woord verheelijken wel?

De VOC heeft meer dan genoeg positieve punten opgeleverd voor Nederland, maar ook zeker negetieve punten. En ja dan is het voor voor- en tegenstanders niet zo moeilijk het op zijn of haar manier uit te leggen. Maar als je degene die de uitspraak doet en deze op de manier uitlegt, dat hij de positieve punten wilde benadrukken, moet je niet proberen de woorden te verdraaien en je te richten op de negatieve punten.
Dat is nodeloos kwetsend, stigmatiserend, tendentieus en ongefundeerd!
pi_42978306
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:46 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Ken je het woord verheelijken wel?

De VOC heeft meer dan genoeg positieve punten opgeleverd voor Nederland, maar ook zeker negetieve punten. En ja dan is het voor voor- en tegenstanders niet zo moeilijk het op zijn of haar manier uit te leggen. Maar als je degene die de uitspraak doet en deze op de manier uitlegt, dat hij de positieve punten wilde benadrukken, moet je niet proberen de woorden te verdraaien en je te richten op de negatieve punten.
Het is een onhandige vergelijking. Waarom wordt dat nou niet toegegeven?
pi_42978408
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:47 schreef SCH het volgende:

[..]

Het is een onhandige vergelijking. Waarom wordt dat nou niet toegegeven?
Alleen als je het op een onhandige manier wil uitleggen. Of mag ik Beethoven ook geen genie vinden omdat hij een grote anti-semiet was?
pi_42978436
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:51 schreef nikk het volgende:

[..]

Alleen als je het op een onhandige manier wil uitleggen. Of mag ik Beethoven ook geen genie vinden omdat hij een grote anti-semiet was?
Als je zegt dat je het gedachtengoed en de opvattingen van Beethoven fantastisch vindt, is dat wel dubieus inderdaad.
pi_42978525
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:52 schreef SCH het volgende:

[..]

Als je zegt dat je het gedachtengoed en de opvattingen van Beethoven fantastisch vindt, is dat wel dubieus inderdaad.
Zei Balkenende dat hij de slavernij en plunderingen fantastisch vond dan? Nee.
pi_42978553
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:56 schreef nikk het volgende:

[..]

Zei Balkenende dat hij de slavernij en plunderingen fantastisch vond dan? Nee.
Hij had het over de mentaliteit en dat hoort daar zeker bij. Hij had het dus beter moeten benoemen maar hij had het beter niet kunnen zeggen uiteraard.
pi_42978603
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Hij had het over de mentaliteit en dat hoort daar zeker bij. Hij had het dus beter moeten benoemen maar hij had het beter niet kunnen zeggen uiteraard.
Zoals ik al zei, hij had wat beter rekening moeten houden met het niveau van 'links' Nederland.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:02:00 #191
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42978657
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Gelukkig ben je het mij eens, dat jezelf de negatieve punten wil benadrukken. Die moet je dan natuurlijk niet in de schoenen gaan schuiven van Balkenende.
pi_42978674
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:02 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Gelukkig ben je het mij eens, dat jezelf de negatieve punten wil benadrukken. Die moet je dan natuurlijk niet in de schoenen gaan schuiven van Balkenende.
Hoezo benadrukken? Je kunt de negatieve kanten toch niet ineens gaan verbloemen? Of is dat wel de bedoeling?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:14:53 #193
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42978958
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Hoezo benadrukken? Je kunt de negatieve kanten toch niet ineens gaan verbloemen? Of is dat wel de bedoeling?
Wie wil dat gaan verbloemen dan? Met het benadrukken van de positieve punten verbloem je helemaal niks. Of mag je voortaan alleen nog voorbeelden aanhalen als je zowel alle positeve als negetieve punten benoemt? Lijkt me lastig werken en ook tijdrovend.
pi_42978980
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:02 schreef SCH het volgende:

[..]

Verbloemen is wel de bedoeling..
Die culturele verdringing is niks nieuws.. VOC is al eeuwenlang een 'nationale trots'..maar met de jaren is het wat weggezakt.
pi_42979004
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:14 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Wie wil dat gaan verbloemen dan? Met het benadrukken van de positieve punten verbloem je helemaal niks. Of mag je voortaan alleen nog voorbeelden aanhalen als je zowel alle positeve als negetieve punten benoemt? Lijkt me lastig werken en ook tijdrovend.
Nee hoor, lijkt me niet meer dan logisch en redelijk en historisch juist.
pi_42979058
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:14 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Als je benadrukt: " VOC-mentaliteit is cool" dan benadruk je ook dat het fatsoen is de negatieve kanten te verdringen en goed te praten ... en jawel sommige trotszoekers gaan over tot verheerlijking van die negatieve zijden..en tegelijkertijd verwijten ze fel de Turken dat zij 'hun' fout verleden verdringen..
pi_42979142
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is echt flauwekul. Het is helemaal niet verkeerd als je stelt dat bijvoorbeeld het Hitlerregime best goede kanten had, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van fatsoenlijke wegen. Dat heet nu juist historische genuanceerdheid. Als je alles zwart-wit beoordeelt, hoe kun je dan ooit een juiste kijk op de zaken hebben?
pi_42979175
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je benadrukt: " VOC-mentaliteit is cool" dan benadruk je ook dat het fatsoen is de negatieve kanten te verdringen en goed te praten ... en jawel sommige trotszoekers gaan over tot verheerlijking van die negatieve zijden..en tegelijkertijd verwijten ze fel de Turken dat zij 'hun' fout verleden verdringen..
De Turken mogen van mij best trots zijn op hun prachtige culturele scheppingen, zolang ze maar niet beweren dat ze de Armeniers niet in de pan hebben gehakt. Wat een bekrompenheid in dit topic zeg.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:27:28 #199
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42979286
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:16 schreef SCH het volgende:

[..]

Prima, dan zal ik voortaan kijken hoe consistent je daarin bent. Gezien je posthistorie houd je je erzelf ook niet aan.

voor·beeld (het ~)
1 voorstelling of handeling die nagevolgd kan of moet worden => exempel, proeve
2 wat gesteld, gegeven, getoond, gezegd wordt ter verduidelijking => illustratie

Wat wilde Balkenende volgens jouw verduidelijken?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:28:58 #200
27166 mr.vulcano
Op naar de top!
pi_42979326
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie geeft niet toe dat er slavenhandel heeft plaatsgevonden en de daarbij behorende onmenselijkheden?
pi_42979358
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:21 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is echt flauwekul. Het is helemaal niet verkeerd als je stelt dat bijvoorbeeld het Hitlerregime best goede kanten had, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van fatsoenlijke wegen. Dat heet nu juist historische genuanceerdheid. Als je alles zwart-wit beoordeelt, hoe kun je dan ooit een juiste kijk op de zaken hebben?
Historische genuanceerdheid is wel benoemen van de goede dingen ..maar zeker niet het verheerlijken van die goede dingen...
Een historicus die zegt: de Nazi-mentaliteit is een voorbeeld voor ons allen is een ideoloog met Nazi-sympathietjes..
pi_42979398
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:28 schreef mr.vulcano het volgende:

[..]

Wie geeft niet toe dat er slavenhandel heeft plaatsgevonden en de daarbij behorende onmenselijkheden?
Voorbeeldje:
quote:
Voorbeeldje:
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:12 schreef Diederik_Duck het volgende:

Binnen de VOC werd nauwelijks iets aan slavernij gedaan. Verder heeft de VOC geen gebieden gejat in Oost-Azie
pi_42979604
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Historische genuanceerdheid is wel benoemen van de goede dingen ..maar zeker niet het verheerlijken van die goede dingen...
Wie zegt dat er wordt verheerlijkt? Dat lijken sommigen er maar al te graag in te willen zien, maar ik zie het niet, dus zo evident is dat niet.
quote:
Een historicus die zegt: de Nazi-mentaliteit is een voorbeeld voor ons allen is een ideoloog met Nazi-sympathietjes..
Maar dan hebben we het ook over een uiterst moorddadig regime, wat nog vers in het geheugen ligt; overigens is niet zonder meer gegeven dat een historicus die dit zegt Nazi-sympathietjes heeft, wie weet houdt hij wel gewoon van lekker onorthodox aanpakken (ik geef toe, in de praktijk niet erg waarschijnlijk, maar het valt niet uit te sluiten; een mentaliteit is immers niet meer dan een geesteshouding, het is niet de handeling opzich die eruit voortvloeit, die kan nog alle kanten op).
pi_42979635
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Voorbeeldje:
[..]

Voorbeeldje:
[..]
Zeer slechte voorbeelden (want ze kloppen voor het grote deel) en jouw reactie geeft ook duidelijk aan dat er weer teveel met de huidige tijdgeest gekeken wordt naar die periode en naar Balkenende's uitspraak. Slavernij was in die tijd en voor het overgrote deel van de menselijke geschiedenis een normaal geaccepteerd verschijnsel totdat het door het "westen" werd afgeschaft. Slavernij heeft dan ook niks met V.O.C. mentaliteit te maken.
pi_42979898
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:38 schreef Diederik_Duck het volgende:

Wie zegt dat er wordt verheerlijkt? Dat lijken sommigen er maar al te graag in te willen zien, maar ik zie het niet, dus zo evident is dat niet.
Balkenende verheerlijkt de VOC-mentaliteit met zijn uitspraak in de Kamer.
Zijn intentie was alleen de goede dingen te verheerlijken...Is toch duidelijk zat?
Voor een historicus was hij anti-historisch bezig...
quote:
Maar dan hebben we het ook over een uiterst moorddadig regime, wat nog vers in het geheugen ligt; overigens is niet zonder meer gegeven dat een historicus die dit zegt Nazi-sympathietjes heeft, wie weet houdt hij wel gewoon van lekker onorthodox aanpakken (ik geef toe, in de praktijk niet erg waarschijnlijk, maar het valt niet uit te sluiten;
Ik ken geen historicus die uitroept : laten we blij zijn met de Nazi-mentaliteit..
Ook David Irving niet, de Nazi-sympathisant..
Vooralsnog-totdat het tegendeel bewezen is- ga ik ervan uit dat zo iemand een nazi-sympathisant is
quote:
een mentaliteit is immers niet meer dan een geesteshouding, het is niet de handeling opzich die eruit voortvloeit, die kan nog alle kanten op).
Toch niet... vanuit de mentaliteit van roven met geweld kan men kiezen tot een andere handeling, maar wel van hetzelfde soort...
Al Capone -vanuit zijn roofmentaliteit- kan kiezen een tegenstander te laten vermoorden of eerst alleen maar in elkaar te slaan als waarschuwing. Twee handelingen, wel uit dezelfde mentaliteit voortkomend.
pi_42979987
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

Zeer slechte voorbeelden
Het waren voorbeelden van niet toegeven/ onvoldoende toegeven van VOC-fouten
quote:
Slavernij heeft dan ook niks met V.O.C. mentaliteit te maken.
Ook al in denial ?
Wederom een mooi voorbeeldje van niet toegeven en culturele verdringing.?
Misschien weet je niet dat de grote VOC-vestigingen gedurende lange periodes in die 200 jaar een bevolking had met 50 % slaven..
Slavendrijven was een fundament van die mentaliteit
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 11:54:44 #207
3647 B.R.Oekhoest
pi_42979994
Overigens heb ik hier nog niemand de communisme-kaart zien uitspelen. Hebben we al ergens excuses van Groen Slinks gezien dat ze minder dan 20 jaar geleden heulden met gedachtengoed van verwerpelijke regimes?
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_42980102
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:54 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het waren voorbeelden van niet toegeven/ onvoldoende toegeven van VOC-fouten
[..]

Ook al in denial ?
Wederom een mooi voorbeeldje van niet toegeven en culturele verdringing.?
Misschien weet je niet dat de grote VOC-vestigingen gedurende lange periodes in die 200 jaar een bevolking had met 50 % slaven..
Slavendrijven was een fundament van die mentaliteit
Problemen met lezen? Slavendrijven was een normaal economisch verschijnsel in die tijd en zeker niet voorbehouden aan de V.O.C., dus is het geen V.O.C. mentaliteit. Nogmaals verplaats je eerst in die tijdgeest voordat je dit soort onzin gaat uitkramen, slavernij is geen westerse/V.o.c. uitvinding en is langer normaal geweest dan abnormaal en verwerpelijk!

Overigens is de vergelijking tussen die tijd en het nazisme totale kolder, nazisme is namelijk nooit een normaal en geacepteerd verschijnsel geweest terwijl slavernij dit wereldwijd voor het grootste gedeelte van de geschiedenis wel was.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2006 12:01:13 ]
pi_42980278
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:59 schreef Chewie het volgende:

[..]

Problemen met lezen? Slavendrijven was een normaal economisch verschijnsel in die tijd en zeker niet voorbehouden aan de V.O.C., dus is het geen V.O.C. mentaliteit. Nogmaals verplaats je eerst in die tijdgeest voordat je dit soort onzin gaat uitkramen, slavernij is geen westerse/V.o.c. uitvinding en is langer normaal geweest dan abnormaal en verwerpelijk!
Ik heb toch nooit beweerd dat slavernij een westerse uitvinding was ?
Noch heb ik gezegd dat slavendrijven exclusief des VOC was..
Daarintegen zit jij te ontkennen dat slavendrijven in het pakket VOC-mentaliteit zat..
Totaal niet feitelijk....
En dat het in die jaren meer voorkwam is een tweede.
Slavendrijven was geen normaal economisch verschijnsel in Nederland in die jaren btw...en er was zeker in Nederland wel het besef dat het inhumaan was..
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 11:59 schreef Chewie het volgende:
Overigens is de vergelijking tussen die tijd en het nazisme totale kolder, nazisme is namelijk nooit een normaal en geacepteerd verschijnsel geweest terwijl slavernij dit wereldwijd voor het grootste gedeelte van de geschiedenis wel was.
Het was niet mijn voorbeeld. Diederik bracht het in..
Maar je mist zijn point... Hij kwam met Hitler als een legitiem voorbeeld van historische genuanceerdheid Zie zijn post van 11.21
En niet als voorbeeld van tijdsgeest

[ Bericht 4% gewijzigd door Bluesdude op 27-10-2006 12:23:15 ]
pi_42980379
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:05 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik heb toch nooit beweerd dat slavernij een westerse uitvinding was ?
Noch heb ik gezegd dat slavendrijven exclusief des VOC was..
Daarintegen zit jij te ontkennen dat slavendrijven niet in het pakket VOC-mentaliteit zat..
Totaal niet feitelijk....
En dat het in die jaren meer voorkwam is een tweede.
Slavendrijven was geen normaal economisch verschijnsel in Nederland in die jaren btw...en er was zeker in Nederland wel het besef dat het inhumaan was..
Ik ontken nergens dat slavernij niet bij de VOC thuis hoorde maar het is stupide om te stellen dat dit VOC mentaliteit was, dit was namelijk de standaard mentaliteit. Dat het in Nederland geen normaal economisch verschijnsel was is ook onzin alleen noemde men dat anders in Europa. Nogmaals lees eens beter.
pi_42980567
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:09 schreef Chewie het volgende:

[..]

Ik ontken nergens dat slavernij niet bij de VOC thuis hoorde maar het is stupide om te stellen dat dit VOC mentaliteit was, dit was namelijk de standaard mentaliteit. Dat het in Nederland geen normaal economisch verschijnsel was is ook onzin alleen noemde men dat anders in Europa. Nogmaals lees eens beter.
Je ontkende dat slavendrijven niet in de VOC-mentaliteit zat.
Dat vind ik wel een vorm van verdringing

Zover ik weet waren er nauwelijks slaven in Nederland rond 1600...
Hoe kun je dan nog beweren dat het een normaal verschijnsel was ?
pi_42980741
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:16 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je ontkende dat slavendrijven niet in de VOC-mentaliteit zat.
Dat vind ik wel een vorm van verdringing
Het zit dan ook niet in de VOC mentaliteit maar in de mentaliteit van die tijd zoals je al had kunnen lezen!
quote:
Zover ik weet waren er nauwelijks slaven in Nederland rond 1600...
Hoe kun je dan nog beweren dat het een normaal verschijnsel was ?
Jij vind horigen en lijfeigenen geen vormen van slavernij?
pi_42980958
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:23 schreef Chewie het volgende:

Het zit dan ook niet in de VOC mentaliteit maar in de mentaliteit van die tijd zoals je al had kunnen lezen!
Dus wel. Nou seghh..hoe dogmatisch kun je toch zijn..?
quote:
Jij vind horigen en lijfeigenen geen vormen van slavernij?
In hoeverre was dat aanwezig in Nederland in 1600 ?
Je mag het van mij een soort slavernij noemen, contractslavernij, loonslavernij
Als je maar niet gaat beweren dat de slavernij zoals wij het bedoelen in dit topic normaal was in Nederland..
Dat is ridicuul en een verbloemen van de VOC-mentaliteit in zoverre je niet meer kunt ontkennen dat de denkwijze van slavendrijven daarin zat..
pi_42980990
Dan waren die andere dingen ook geen VOC-mentaliteit Chewie. Handel drijven was ook heel gewoon in die tijd. Het lijkt er een beetje op dat we alleen de goede dingen mogen benoemen en herinneren.
pi_42981146
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:31 schreef SCH het volgende:
Dan waren die andere dingen ook geen VOC-mentaliteit Chewie. Handel drijven was ook heel gewoon in die tijd. Het lijkt er een beetje op dat we alleen de goede dingen mogen benoemen en herinneren.
Uit trots en schaamte hebben voorgaande generaties die negatieve dingen ietwat verdrongen.
Nu zijn mensen onwetend daardoor. En trots en schaamte zijn nog steeds een drempel de realiteit te erkennen.
In Turkije zie je een veel extremere culturele verdringing tav de Armeense genocide..
pi_42981180
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dus wel. Nou seghh..hoe dogmatisch kun je toch zijn..?
nogmaals zet je huidige tijdsgeest bril eens af!
[..]
quote:
In hoeverre was dat aanwezig in Nederland in 1600 ?
Je mag het van mij een soort slavernij noemen, contractslavernij, loonslavernij
Als je maar niet gaat beweren dat de slavernij zoals wij het bedoelen in dit topic normaal was in Nederland..
Dat is ridicuul en een verbloemen van de VOC-mentaliteit in zoverre je niet meer kunt ontkennen dat de denkwijze van slavendrijven daarin zat..
Slavernij is slavernij of je dit nu slaven of horigen noemt, wat in die tijd nog normaal was in Nederland. VOC mentaliteit betekend dan ook alleen maar een bepaalde manier van handel drijven en op nieuwe kansen inspringen (ook voor SCH), dat slavernij een onderdeel was van de handel is totaal wat anders dan dat het VOC mentaliteit zou zijn.
pi_42981255
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:31 schreef SCH het volgende:
Wat een onzin SCH, negatieve aspecten worden helemaal niet verdrongen. Handel drijven zoals de VOC deed en het financieren van handelsmissie's was wel zeker nieuw in die tijd en kan dan ook als VOC mentaliteit bestempeld worden, slavernij ondanks dat het VOC zich hier ook mee bezig hield niet. Was namelijk niet nieuw en in die tijd een normaal handelswaar.
pi_42981333
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:37 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Uit trots en schaamte hebben voorgaande generaties die negatieve dingen ietwat verdrongen.
Nu zijn mensen onwetend daardoor. En trots en schaamte zijn nog steeds een drempel de realiteit te erkennen.
In Turkije zie je een veel extremere culturele verdringing tav de Armeense genocide..
Gatver wat een vreselijk politiek correcte uitspraak
Die vegelijkingen die je steeds maakt met Nazisme en de Armeense genocide zijn trouwens nog erger.

Slavernij is zeker een smet op de menselijke geschiedenis maar aangezien het voor het overgrote deel van de menselijke geschiedenis een normaal verschijnsel was wereldwijd heeft dit dus weinig van doen met de VOC an sich.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2006 12:46:03 ]
pi_42981337
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:39 schreef Chewie het volgende:

[..]

nogmaals zet je huidige tijdsgeest bril eens af!
Moet jij ook eens doen met je botweg weigeren te erkennen dat de denkwijze van slavendrijven in de VOC-mentaliteit zat...
quote:
Slavernij is slavernij of je dit nu slaven of horigen noemt, wat in die tijd nog normaal was in Nederland. VOC mentaliteit betekend dan ook alleen maar een bepaalde manier van handel drijven en op nieuwe kansen inspringen (ook voor SCH), dat slavernij een onderdeel was van de handel is totaal wat anders dan dat het VOC mentaliteit zou zijn.
Was dat zo? Met die horigheid in Nederland in 1600.. Ik dacht wel dat boeren belastingplichtig waren naar de baron etc..
Jammer dat je maar blijft ontkennen dat de VOC-mentaliteit een criminele mentaliteit was...
Het zal wel onwetendheid zijn in samenhang met "ons" verdedigen?
jajaja.... mafiosi van nu zijn ook dynamisch, creatief, ondernemend en ver over de grenzen heen kijkend..
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:47:41 #220
66444 Lord_Vetinari
pi_42981411
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:44 schreef Bluesdude het volgende:

Jammer dat je maar blijft ontkennen dat de VOC-mentaliteit een criminele mentaliteit was...
Naar welke maatstaven? Die van de 21e eeuw? Ongetwijfeld. Naar die van de 17e? Heus niet. In vergelijiking met landen als Spanje en Portugal gedroeg de VOC zich redelijk humaan.
pi_42981444
Hoorde het vanmorgen op het nieuws.
Stelletje jankers

Eindelijk eens stevige taal van Balkie en een mentaliteit waar ik achter kan staan, zijn er weer tere zieltjes die zich zogezegd op de teentjes getrapt voelen

De VOC is gewoon iets om voor volle 100% trots op te zijn. Slavernij uiteraard absoluut niet. Maar zoals al vaker in dit topic genoemd was dit destijds jammerlijk genoeg gemeengoed.

Ik zie dan ook met de beste wil in de wereld niet de link VOC - Slavenhandel.

Wat mij betreft mag Nederland zich weer positioneren als economische wereldmacht en handelsvolk van de eerste klasse. En daar is helemaal niks mis mee!
Profiel opgeheven.
pi_42981450
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:44 schreef Chewie het volgende:

Gatver wat een vreselijk politiek correcte uitspraak
[quote]
Gadver wat een lege kretologie ...Kom eens met inhoudelijke argumenten

[quote]
Slavernij is zeker een smet op de menselijke geschiedenis maar aangezien het voor het overgrote deel van de menselijke geschiedenis een normaal verschijnsel was wereldwijd heeft dit dus weinig van doen met de VOC an sich.
Het heeft alles te doen met de VOC ansich... die bevorderde slavendrijverij toch, in denken, woord en praktijk ?
pi_42981513
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:48 schreef Bierie het volgende:

De VOC is gewoon iets om voor volle 100% trots op te zijn. Slavernij uiteraard absoluut niet. Maar zoals al vaker in dit topic genoemd was dit destijds jammerlijk genoeg gemeengoed
Hoe kun je nu trots zijn op criminele praktijken?
quote:
Ik zie dan ook met de beste wil in de wereld niet de link VOC - Slavenhandel.
Onwetendheid of WIL je het niet weten?
Zoek eens op het internet naar informatie .
pi_42981515
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:44 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Moet jij ook eens doen met je botweg weigeren te erkennen dat de denkwijze van slavendrijven in de VOC-mentaliteit zat...
Lees jij wel? Slavendrijven was normaal in die tijd en is daarom ook geen VOC mentaliteit.
[..]
quote:
Was dat zo? Met die horigheid in Nederland in 1600.. Ik dacht wel dat boeren belastingplichtig waren naar de baron etc..
Ja die was er nog, overigens was dit niet alleen het geval met boeren. Varen op VOC schepen ging ook niet altijd vrijwillig.
quote:
En dat is alleen omdat ik bestrijd dat slavernij voc-mentaliteit is? Idioter moet het niet worden.
quote:
Het zal wel onwetendheid zijn in samenhang met "ons" verdedigen?
jajaja.... mafiosi van nu zijn ook dynamisch, creatief, ondernemend en ver over de grenzen heen kijkend..
Heeft weinig te maken met ons verdedigen meer met het feite dat slavernij op zich niks te maken heeft met de eventuele mentaliteit van de VOC.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:51:50 #225
66444 Lord_Vetinari
pi_42981522
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het heeft alles te doen met de VOC ansich... die bevorderde slavendrijverij toch, in denken, woord en praktijk ?
Nee. De VOC maakte gebruik van slaven in haar nederzettingen en factorijen. Maar de VOC heeft zelden zelf aan slavenhandel gedaan. Men kocht de slaven op slavenmarkten. De WIC was wel actief in de slavenhandel.
pi_42981549
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:48 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waar blijkt dit uit?

De enige link die ik zie (en dan moet ik het eruit persen letterlijk) is dat men alles tot zich nam om goed geld mee te verdienen. Oftewel handelsgeest. En tja slaven deden het goed op de markt. Dus wat deed men? Juist ja zoals het een goede hollander betaamt geld incasseren.

Maar dat deden we ook met kruiden, stoffen en alle andere handelsgoederen.

Met die mentaliteit, oftewel geld verdien, is nogmaals. Niks mis.
Profiel opgeheven.
pi_42981632
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:51 schreef Bluesdude het volgende:
Hoe kun je nu trots zijn op criminele praktijken?
Destijds werden die zaken nu eenmaal niet als crimineel beschouwd maar als handel.
Profiel opgeheven.
pi_42981637
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:51 schreef Chewie het volgende:

Lees jij wel? Slavendrijven was normaal in die tijd en is daarom ook geen VOC mentaliteit.
Ja ..ik lees je zeer wel... je bent dogmatisch aan het ontkennen
quote:
En dat is alleen omdat ik bestrijd dat slavernij voc-mentaliteit is? Idioter moet het niet worden.
dogmatisch aan het ontkennen ?
quote:
Heeft weinig te maken met ons verdedigen meer met het feite dat slavernij op zich niks te maken heeft met de eventuele mentaliteit van de VOC.
idem

Is het zo moeilijk dan voor je..simpel toegeven dat de denkwijze slavendrijven in het pakket VOC-mentaliteit zat?
pi_42981703
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:41 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat een onzin SCH, negatieve aspecten worden helemaal niet verdrongen. Handel drijven zoals de VOC deed en het financieren van handelsmissie's was wel zeker nieuw in die tijd en kan dan ook als VOC mentaliteit bestempeld worden, slavernij ondanks dat het VOC zich hier ook mee bezig hield niet. Was namelijk niet nieuw en in die tijd een normaal handelswaar.
Ik vind het echt triest om zo'n schandvlek zo te relativeren. Dingen die mooi zijn aan je cultuur en mentaliteit, die mogen naar voren worden geschoven maar als wij iets over de slavernij zeggen, hoort dat er ineens niet bij. De mentaliteit van die tijd was inderdaad dat je mensen als handelswaar gebruikte en zwarten als minderwarig zag, om nog maar niet te spreken over de mishandelingen, het geweld, de doden enz. Om daar nu aan te refereren als zijnde dat je daar trots op moet zijn, is gewoon echt dom. Hoorde vorige week een discussie tussen 3 historici op de radio en die waren het er unaniem over eens dat het een beetje een dom en eendimensionaal voorbeeld is.
pi_42981725
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:55 schreef Bierie het volgende:

[..]

Destijds werden die zaken nu eenmaal niet als crimineel beschouwd maar als handel.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar
pi_42981778
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:51 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Nee. De VOC maakte gebruik van slaven in haar nederzettingen en factorijen. Maar de VOC heeft zelden zelf aan slavenhandel gedaan. Men kocht de slaven op slavenmarkten. De WIC was wel actief in de slavenhandel.
Hoezo nee? Gebruik maken is toch aan slavernij doen?
De quote die je aanhaalde ging over slavernij... en niet specifiek over -handel
---
Wat heet zelden?
Als leverancier, zowel als afnemer, zowel als machthebber slavernij en slavenhandel goedkeuren en bevorderen in de kolonies...
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 12:59:59 #232
66444 Lord_Vetinari
pi_42981793
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:57 schreef SCH het volgende:

[..]

Ja, zo lust ik er nog wel een paar
Wat wou je dan? De hele geschiedenis gaan beoordelen naar de maatstaven van vandaag? Is ten eerste onbegonnen werk en ten tweede totale lariekoek. Normen en waarden ( ) veranderen nu eenmaal, en ook de perceptie van goed en kwaad verandert. Wat 100 jaar geleden slecht was, kan nu goed zijn en omgekeerd.
pi_42981847
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:55 schreef Bierie het volgende:

Gedeeltelijk waar..
Maar het is nog geen excuus voor mensen die nu leven hetzelfde oordeel over te nemen, dan wel dat oordeel te vergoeilijken.
pi_42981849
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:55 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja ..ik lees je zeer wel... je bent dogmatisch aan het ontkennen
[..]

dogmatisch aan het ontkennen ?
[..]

idem

Is het zo moeilijk dan voor je..simpel toegeven dat de denkwijze slavendrijven in het pakket VOC-mentaliteit zat?
Vroeg jij net niet om inhoudelijke reactie's

Mij beschuldigen van dogmatisme Terwijl jij hier hard blijft vasthouden dat slavernij een wezenlijk onderdeel van de VOC mentaliteit is Lekker makkelijk zeker "dogmatisch" roepen als je verder geen argument hebt?

Jij roept hier dat het crimineel is en een wezenlijk onderdeel was van de voc mentaliteit terwijl er al meerdere users hebben aangetoond dat het in die tijd de normale gang van zaken was en dus niet toe te schrijven is aan een eventuele voc mentaliteit.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:01:46 #235
66444 Lord_Vetinari
pi_42981852
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:59 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hoezo nee? Gebruik maken is toch aan slavernij doen?
Ja. Maar kun je iemand veroordelen, omdat hij in de tijdgeest van zijn era dingen doet? Iedereen gebruikte slaven. Waarom zou de VOC dat dan niet doen? Maar de VOC heeft zich nooit actief op het slavenhandel pad begeven. De slaven die men haalde (en nogmaals: het merendeel werd gewoon gekocht) waren voor 'eigen gebruik', niet om te verhandelen.
pi_42981885
quote:

[..]

Ik vind het echt triest om zo'n schandvlek zo te relativeren. Dingen die mooi zijn aan je cultuur en mentaliteit, die mogen naar voren worden geschoven maar als wij iets over de slavernij zeggen, hoort dat er ineens niet bij. De mentaliteit van die tijd was inderdaad dat je mensen als handelswaar gebruikte en zwarten als minderwarig zag, om nog maar niet te spreken over de mishandelingen, het geweld, de doden enz. Om daar nu aan te refereren als zijnde dat je daar trots op moet zijn, is gewoon echt dom. Hoorde vorige week een discussie tussen 3 historici op de radio en die waren het er unaniem over eens dat het een beetje een dom en eendimensionaal voorbeeld is.
Dingen die mooi zijn aan onze cultuur en mentaliteit? Het was de cultuur van de gehele Westere wereld. Nogmaals iets waar we verre van trots op kunnen zijn.
Maar direct gelinkt aan de Nederlandse cultuur en de VOC. Nee daar vind ik slavernij niet onder vallen.

Dat heeft niks te maken met relativeren maar met het benaderen van handelsgeest. Bij mij vallen VOC en handelsgeest in één hokje. Dat heb ik helemaal niet met VOC en slavernij.
Westerse wereld, slavernij en het jaar 1600 daarentegen passen wel weer prima in één hokje en zijn zaken waar we niet trots op kunnen zijn.

Maar nogmaals ik ben er trots op dat wij Nederlanders de handelsmarkt in die tijd zo goed bedreven en onder de vingers hadden.
Profiel opgeheven.
pi_42981910
Als je alles gaat terug zetten in de tijd geest van toen, dan kan je zelf Mao , Lenin en Hitler goed praten het grootste gedeelte van het volk stond immers achter hen en het was het algemene gedachte goed in deze landen. Of elk ander soort van geschiedenis die voor onze huidige maatstaven fout zijn.
pi_42981914
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja. Maar kun je iemand veroordelen, omdat hij in de tijdgeest van zijn era dingen doet?
Ja hoor.
pi_42981936
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:02 schreef Bierie het volgende:

Het was de cultuur van de gehele Westere wereld.
Zelfs van de hele wereld, niet alleen het westen
pi_42981957
quote:
het er unaniem over eens dat het een beetje een dom en eendimensionaal voorbeeld is.
In het geval Balkende is dit nog eufemistisch gesteld. Twee redenen..
-- Hoogste politicus in dit land geeft een totaal verkeerd signaal naar de samenleving
-- Die man is historicus... hoe anti-wetenschappelijk is het om cultureel chauvinisme als inspiratiebron te hebben voor beoordelen van historische verschijnselen..?
pi_42981996
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 12:59 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wat wou je dan? De hele geschiedenis gaan beoordelen naar de maatstaven van vandaag? Is ten eerste onbegonnen werk en ten tweede totale lariekoek. Normen en waarden ( ) veranderen nu eenmaal, en ook de perceptie van goed en kwaad verandert. Wat 100 jaar geleden slecht was, kan nu goed zijn en omgekeerd.
Achteraf kun je dan alles wel goed lullen. Kom op zeg, alsof men toen niet wist dat slavernij niet deugde. Ook al was het normaal. Maar dan nog: het is niet iets om nu trots op te zijn, het is geen mentaliteit om je nu op te beroepen. Dat is evident en dus blijft het een rare vergelijking van Balkenende.
pi_42982016
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:03 schreef dryfit het volgende:
Als je alles gaat terug zetten in de tijd geest van toen, dan kan je zelf Mao , Lenin en Hitler goed praten het grootste gedeelte van het volk stond immers achter hen en het was het algemene gedachte goed in deze landen. Of elk ander soort van geschiedenis die voor onze huidige maatstaven fout zijn.
Ja maar het doel van hitler week af van de VOC.

Doel Hitler: Genocide onder joden en het reinigen van het volk door de in zijn ogen ideale mens.
Doel VOC: Cashen.

En van dat doel kan je weer een mentaliteit afleiden.
Mentaliteit Hitler: Haat en moord verspreiden.
Mentaliteit VOC: Cashen.
Profiel opgeheven.
pi_42982196
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:01 schreef Chewie het volgende:
-

Mij beschuldigen van dogmatisme Terwijl jij hier hard blijft vasthouden dat slavernij een wezenlijk onderdeel van de VOC mentaliteit is Lekker makkelijk zeker "dogmatisch" roepen als je verder geen argument hebt?
In dit topic heb ik al genoeg argumenten gegeven..
Het is simpel rationeel erkennen.. dat wie aan slavendrijven doet ook een denkwijze van slavendrijven heeft.
Een kind begrijpt dat nog...
Dat het meer voorkwam elders ter wereld grijp je aan als excuus om de VOC-mentaliteit te verbloemen
Je gaat veel verder dan historisch nuanceren dat er ook goede kanten waren...
Je wilt de slavendrijf-denkwijze in die mentaliteit simpelweg NIET zien. Of met een omweg verexcuseren..
pi_42982369
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het is simpel rationeel erkennen.. dat wie aan slavendrijven doet ook een denkwijze van slavendrijven heeft.
Dat het meer voorkwam elders ter wereld grijp je aan als excuus om de VOC-mentaliteit te verbloemen
Je wilt de slavendrijf-denkwijze in die mentaliteit simpelweg NIET zien. Of met een omweg verexcuseren..
Niemand ontkent dat er aan slavernij gedaan is of dat diegene die aan slavendrijven doet geen slavendrijversmentaliteit heeft. Dus ja slavendrijven is slecht.
Het punt is dat er geen verband is tussen handelsmentaliteit en slavendrijven.
Dan kan je net zo goed zeggen dat pindakaas hetzelfde is als pasta. Het komt immers allebei uit een potje.
Ja zo zie ik overal ook wel een verband

Met het streven naar een bloeiende economie waarin Nederland een koppositie zou hebben in de wereld. Zoals de VOC dat ook nastreefde is niks dan lof aan toe te schrijven.

Je schermt met termen als dogmatische ontkenning en het verdringen van geschiedenis maar ik heb je nog nergens op ook maar enige manier dmv een analogie of wat voor manier dan ook mensen zien overtuigen of ergens mee kunnen onderbouwen dat de VOC staat voor slavenhandel.
Profiel opgeheven.
pi_42982512
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja. Maar kun je iemand veroordelen, omdat hij in de tijdgeest van zijn era dingen doet? Iedereen gebruikte slaven. Waarom zou de VOC dat dan niet doen? Maar de VOC heeft zich nooit actief op het slavenhandel pad begeven. De slaven die men haalde (en nogmaals: het merendeel werd gewoon gekocht) waren voor 'eigen gebruik', niet om te verhandelen.
Je kunt altijd iemand veroordelen...
Geen waardeoordeel 'hebben' is flauwekul.
Onwillekeurig heb je toch een waardeoordeel..
Terecht kun je wijzen op de tijdsgeest.. en helaas wordt dat argument ook misbruikt om de tijdsgeest van nu uit te oefenen..
De discussie gaat niet over veroordelen van de mensen van toen.
De discussie ging over het oordelen van de mensen van nu..over de feiten van toen.

De VOC deed wel actief aan slavenhandel..als afnemer, leverancier en als machthebber die het bevorderde op zijn grondgebied. Als winstbron was het niet zo interessant voor de VOC en dus bleef het beperkt.
Het merendeel was idd voor 'eigen gebruik' .. voor de compagnie zelf, voor de dienaren in hun huishouden en prive-bedrijven en voor de huishoudens en bedrijven van andere vrije burgers..
Overigens was het aantal slaven direct eigendom van de compagnie een kleine minderheid tov het eigendom van de VOC-dienaren en vrije burgers in de vestigingen..
pi_42982784
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]
De VOC deed wel actief aan slavenhandel..als afnemer, leverancier en als machthebber die het bevorderde op zijn grondgebied. Als winstbron was het niet zo interessant voor de VOC en dus bleef het beperkt.
Maar is dat iets wat kenmerkend is voor alléén de VOC?
Of voor álle handelsorganisatie's uit die tijd?

Oftewel is het wel iets wat je specifiek aan de VOC kan toeschrijven.
Het antwoord is: Nee.

Er is dus geen direct verband tussen VOC en slavenhandel.
Er is echter wel een direct verband tussen VOC, handelssucces en ondernemersgeest.
Profiel opgeheven.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:37:50 #247
159067 NTCE
[Vietnam veteraan]
pi_42982931
Vanzelfsprekend kan je de joden niet vergelijken met de slavernij, joden leefden een veel ergere omstandigheden en zijn massa's van vermoord. Slavernij ook moorden en slachtingen, maar totaal in geen enkele verhouding.
long dark curly hair with a smooth face, crystal blue eyes and a stunning body, yep thats my girl.
pi_42983123
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:37 schreef NTCE het volgende:
Vanzelfsprekend kan je de joden niet vergelijken met de slavernij, joden leefden een veel ergere omstandigheden en zijn massa's van vermoord. Slavernij ook moorden en slachtingen, maar totaal in geen enkele verhouding.
Der is een mooie film van steven spielberg Amistad. Zou zegen kijk die eens.

http://www.imdb.com/title/tt0118607/
pi_42983248
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:43 schreef dryfit het volgende:

[..]

Der is een mooie film van steven spielberg Amistad. Zou zegen kijk die eens.

http://www.imdb.com/title/tt0118607/
Vast een hele mooie film. En wellicht zelfs een waarheidsgetrouw beeld van hoe men met slaven omging.
Maar nogmaals en daar heeft niemand een goed voorbeeld kunnen noemen.
Wat is het directe verband tussen slavernij en VOC?

Ja de VOC gebruikte slaven. Net zoals bijna alle andere mensen uit die tijd.

Wat een kenmerk echter is van de VOC is dat wij succesvoller waren in het drijven van handel en het op peil houden van een gouden economie. Iets wat niet het geval was voor andere handelsorganisaties of volkeren.

Dus als iemand tegen mij zegt, ik wil het net zo goed doen als de VOC, dan ga ik er vanuit dat men doelt op succesvol ondernemen.
Profiel opgeheven.
pi_42983405
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:48 schreef Bierie het volgende:

[..]

Vast een hele mooie film. En wellicht zelfs een waarheidsgetrouw beeld van hoe men met slaven omging.
Maar nogmaals en daar heeft niemand een goed voorbeeld kunnen noemen.
Wat is het directe verband tussen slavernij en VOC?

Ja de VOC gebruikte slaven. Net zoals bijna alle andere mensen uit die tijd.

Wat een kenmerk echter is van de VOC is dat wij succesvoller waren in het drijven van handel en het op peil houden van een gouden economie. Iets wat niet het geval was voor andere handelsorganisaties of volkeren.

Dus als iemand tegen mij zegt, ik wil het net zo goed doen als de VOC, dan ga ik er vanuit dat men doelt op succesvol ondernemen.
Balkenende wilde de mentaliteit van de VOC. En dat is een ongelukkige uitdrukking.

De handels geest was zeker goed maar hoe en waarmee ze dat toen bereikte is niet goed te praten in deze tijd. Als hij weer handels land nr1 wil worden dan had hij het anders moet formulieren.
pi_42983557
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:52 schreef dryfit het volgende:

[..]

Balkenende wilde de mentaliteit van de VOC. En dat is een ongelukkige uitdrukking.

De handels geest was zeker goed maar hoe en waarmee ze dat toen bereikte is niet goed te praten in deze tijd. Als hij weer handels land nr1 wil worden dan had hij het anders moet formulieren.
En wat is die mentaliteit? Dacht je dat die hoge heren dachten. Laten we slavendrijven, Ja! da's een leuk idee!
Welnee de mentaliteit was geld verdienen. Want ja. Dat was echt een leuk idee.

Ik vind het dus wel degelijk een prima wijze om iets dergelijks te formuleren.
Sterker nog in het verleden heb ik zelf soortgelijke opmerkingen gemaakt.

Zal ik dan nu maar mijn surinaamse, turkse en britse (ex)-vriendin aan het bed vastbinden als slaven? Want tja daar staat de VOC voor als ik jullie mag geloven. En aangezien ik die zelfde mentaliteit nastreef...
Profiel opgeheven.
pi_42984229
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee dat heb je niet wat betreft voc mentaliteit is slavendrijven.
quote:
Walgelijk politiek correct mannetje ben je, het heeft niks met verbloemen te maken aangezien het niet te verbloemen is omdat slavendrijven losstaat van een eventuele voc mentaliteit. Deze mentaliteit kan namelijk bestaan zonder slavendrijven zoals je al meerdere malen hebt kunnen lezen en overigens ook al zelf gemeld hebt.

Verder verbaas ik me erover dat jij denkt te lezen dat ik ergens een waardeoordeel vel over de VOC, dat doe ik namelijk nergens, iets wat jij wel doet en nog wel de zeer walgelijke en totaal ongepaste vergelijking met nazisme en de Armeense genocide. Ik discusieer hier namelijk alleen maar over de mentaliteit en waarom slavendrijven daar niet bijhoort.
pi_42984379
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 15:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Zoveelste uitglijder?

Kijk eens wat minder naar Pauw en Witteman. Dit slaat echt helemaal nergens op namelijk. Het is eigenlijk redelijk bespottelijk dat sommige mensen alleen maar wensen te kijken naar zijn uiterlijk en naar wat stomme tv-fragmentjes af en toe

En die Surinamers nemen die VOC uitspraak veel te hoog op. Tjonge jonge, maak je ergens anders druk om. Natuurlijk, hij had beter wat anders kunnen zeggen, maar denk je nu serieus dat Balkenende hiermee de slavernij wilde aanhalen? Natuurlijk niet. Iedere tijdsperiode heeft z'n zwarte pagina's.

Je zou ook kunnen stellen dat het best knap was van de Duitsers dat ze ineens zo machtig op konden staan na jarenlang uitgeknepen te zijn door de rest van Europa in de Jaren '30. Maar daarmee zeg ik toch ook niet dat ik de oorlog en jodenvervolging goed praat?
pi_42984469
Er wordt nu een deel uit die mentaliteit gehaald Je zou ook de handelsgeest kunnen prijzen. Hetgeen Balkenende ook bedoelde.

Maar nee, laten we lekker de slavernij oprakelen.

Je creeërt zo zelf een probleem.

[ Bericht 40% gewijzigd door X. op 27-10-2006 15:01:40 ]
pi_42985113
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 14:28 schreef X. het volgende:

[..]

Jij pikt een deel uit die mentaliteit uit. Je zou ook de handelsgeest kunnen prijzen. Hetgeen Balkenende ook bedoelde.

Maar nee, laten we lekker de slavernij oprakelen.

Je creeërt zo zelf een probleem.
Hmmm je pakt de verkeerde persoon om die discussie mee aan te gaan, lees even terug in het topic.
Ik sta aan jouw kant qua mening

Ik doelde er juist op dat men handel belangrijker vond dan slavendrijven. Even opnieuw lezen denk ik
Profiel opgeheven.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:49:03 #256
3647 B.R.Oekhoest
pi_42985116
Wat hebben die linksen toch met hun opportunistische selectieve verontwaardiging?
pi_42985506
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 14:48 schreef Bierie het volgende:

[..]

Hmmm je pakt de verkeerde persoon om die discussie mee aan te gaan, lees even terug in het topic.
Ik sta aan jouw kant qua mening

Ik doelde er juist op dat men handel belangrijker vond dan slavendrijven. Even opnieuw lezen denk ik
Ja, sorry. My bad

Heb het aangepast
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:05:37 #258
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42985604
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:00 schreef Steinberger het volgende:
Ik reageer voortaan niet meer op zulke topics want het komt altijd op hetzelfde neer. Linkse mensen die het hoe dan ook opnemen voor de allochtoon. Omdat mensen met een kleurtje per definitie slachtoffer zijn.
Daar gaat het dan ook uiteindelijk om. SCH bijvoorbeeld discrimineert tussen antisemieten.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:06:45 #259
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42985645
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 14:49 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Wat hebben die linksen toch met hun opportunistische selectieve verontwaardiging?
Vier jaar Balkenende-bashfest op alle zenders heeft er toe geleid dat de beste man een soort cultfiguur aan het worden is. Dus doen ze er een schepje boven op met dit soort zelfhaat.
pi_42985731
Het geeft aan dat Balkenende een prima beleid heeft, als mensen zich druk maken om een opmerking waarvan iedereen inclusief de Balkenende bashers snapt dat het gaat om de handels- en ondernemers geest geeft dat al weer aan dat er niets wezelijks is om oppositie op te voeren....

O ja SCH, je zou nog zeggen wat voor werk je doet.....
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:09:59 #261
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42985747
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:05 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Daar gaat het dan ook uiteindelijk om. SCH bijvoorbeeld discrimineert tussen antisemieten.
SCH cum suis hebben er een beroep van gemaakt om dader en slachtoffer te duiden. Soms is dat erg makkelijk, de blanke slavendrijver en het zielige slavinnetje. Maar soms komt men in de problemen en dan begint het heerlijke gekonkel: Jood (Slachtoffer!!!) wordt gediscimineerd door Moslim (Slachtoffer!!).
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:10:49 #262
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42985777
Edit EWK: liever geen persoonsgegevens openbaar te maken, dat is aan hem zelf.

[ Bericht 43% gewijzigd door ExtraWaskracht op 27-10-2006 16:49:07 ]
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:12:43 #263
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42985832
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:09 schreef Kaalhei het volgende:
Jood (Slachtoffer!!!) wordt gediscimineerd door Moslim (Slachtoffer!!).
Nou, de linkse gedachtengang gaat ongeveer zo:

Jood=Geld=Israel=Amerika=Grote Satan
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:12:46 #264
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42985834
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het geeft aan dat Balkenende een prima beleid heeft, als mensen zich druk maken om een opmerking waarvan iedereen inclusief de Balkenende bashers snapt dat het gaat om de handels- en ondernemers geest geeft dat al weer aan dat er niets wezelijks is om oppositie op te voeren....

O ja SCH, je zou nog zeggen wat voor werk je doet.....
lariekoek, de VOC mentaliteit wordt binnenkort in de Elsevier gepubliceerd, dat betekent niet langer een willekeurige kust varen en daar de lokale bevolking en cultuur naar de klote helpen, maar het komt wel op hetzelfde neer. Bedrijven achtergebleven in de ontwikkeling worden overgenomen. Dat is een manier van denken die wij helaas zelf hebben geintroduceerd en waarmee we eventjes groot mee zijn geworden
pi_42985931
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:12 schreef Aoristus het volgende:

[..]

lariekoek, de VOC mentaliteit wordt binnenkort in de Elsevier gepubliceerd, dat betekent niet langer een willekeurige kust varen en daar de lokale bevolking en cultuur naar de klote helpen, maar het komt wel op hetzelfde neer. Bedrijven achtergebleven in de ontwikkeling worden overgenomen. Dat is een manier van denken die wij helaas zelf hebben geintroduceerd en waarmee we eventjes groot mee zijn geworden
Als je eigenaar bent van een bedrijf mag je er toch mee doen wat je wilt? Waarom niet
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:21:23 #266
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42986093
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:12 schreef Aoristus het volgende:
Bedrijven achtergebleven in de ontwikkeling worden overgenomen.
Wat is daar precies mis mee? Het zelfreinigende vermogen van de vrije markt is een zegen. Scheelt heel veel subsidieellende, zoals Fokker.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:25:00 #267
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42986209
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:21 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat is daar precies mis mee? Het zelfreinigende vermogen van de vrije markt is een zegen. Scheelt heel veel subsidieellende, zoals Fokker.
waar groeit de economie dan van?

Ik doel natuurlijk op het plunderen van bedrijven door aandeelhouders, de sprinkhaancultuur zoals Joop Wijn dat noemt.
pi_42986380
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:25 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Ik doel natuurlijk op het plunderen van bedrijven door aandeelhouders, de sprinkhaancultuur zoals Joop Wijn dat noemt.
Plunderen door aandeelhouders?

Het bedrijf is van hun, dus waar je het over?
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:31:08 #269
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42986433
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:29 schreef axis303 het volgende:

[..]

Plunderen door aandeelhouders?

Het bedrijf is van hun, dus waar je het over?
het ligt er maar net aan welke belangen je vooropstelt. Je ziet het aan Stork, de langetermijn winst wordt niet gewaardeerd door de aandeelhouders. Het bestuur vindt anders, maar trekt aan het kortste eind.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:31:26 #270
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42986440
quote:
Een beetje bescheidenheid op het gebied van economische thema's zou je denk ik sieren.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:32:02 #271
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42986459
quote:

[..]

Die kneus weet nergens iets van; noemde dat soort bedrijven zelfs Venture Capitalists.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:32:37 #272
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42986477
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:31 schreef Aoristus het volgende:
het ligt er maar net aan welke belangen je vooropstelt. Je ziet het aan Stork, de langetermijn winst wordt niet gewaardeerd door de aandeelhouders. Het bestuur vindt anders, maar trekt aan het kortste eind.
Misschien lult het bestuur wel anders om hun hachje te redden? De FNV steunt het bestuur, dus je kunt ervan uitgaan dat het bestuur fout zit.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:34:58 #273
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42986549
quote:
Als je je verhouding eigen vermogen:vreemd vermogen lager dan 1 laat worden, moet je niet zeuren dat je niet meer alles te vertellen hebt. De Heinekens losten dat beter op: je zorgt voor een aandeel van 51% in een holding die weer een aandeel van 51% in Heineken heeft. 100% zeggenschap, ~25% EV.
pi_42986575
quote:

[..]

Of het objectief gezien het beste is voor het bedrijf is in dit geval niet relevant, de aandeelhouders bepalen wat er gebeurt, tenslotte zijn dat de eigenaren van het bedrijf.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:36:23 #275
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42986601
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:32 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Misschien lult het bestuur wel anders om hun hachje te redden? De FNV steunt het bestuur, dus je kunt ervan uitgaan dat het bestuur fout zit.
dit wordt wel een hele goedkope discussie zo ..
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:37:26 #276
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42986636
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:36 schreef Aoristus het volgende:
dit wordt wel een hele goedkope discussie zo ..
Jij weet van toeten noch blazen, maar denkt al zeker te weten dat de aandeelhouders fout zaten. Ik durf dat te betwijfelen.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:38:57 #277
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_42986686
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Jij weet van toeten noch blazen, maar denkt al zeker te weten dat de aandeelhouders fout zaten. Ik durf dat te betwijfelen.
Ik kap er al weer mee, jij bent er stellig van overtuigd dat de FNV de as van het kwaad is, wat heeft discussie van voor zin, het onderwerp ging over de VOC mentaliteit en het onderwerp roofbouw slaat om in partijdigheid.
pi_42986772
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:38 schreef Aoristus het volgende:

[..]

Ik kap er al weer mee, jij bent er stellig van overtuigd dat de FNV de as van het kwaad is, wat heeft discussie van voor zin, het onderwerp ging over de VOC mentaliteit en het onderwerp roofbouw slaat om in partijdigheid.
Ik vind het speculeren met bedrijven die van jezelf zijn geen roofbouw..... Als ik een huis koop mag ik ermee doen wat ik wil, bij een bedrijf ook, als je wat meer risico's wilt lopen en zo meer winst hoopt te maken moet dat kunnen. Natuurlijk wil het bestuur van het bedrijf doorgaan zoals ze gingen, maar dat is om hun oude cultuur te behouden die op de tocht staat met een nieuw management.....
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:43:20 #279
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42986825
quote:
Jij komt met een vooroordeel dat aandeelhouders fout zitten terwijl je niks van de zaak af weet. Daar mag ik je vervolgens niet op aanspreken. Met roofbouw heeft het iig niks te maken.

De FNV staat voor collectieve dwang boven individuele vrijheid. Dat noemt men dan solidariteit, maar eigenlijk is het een totalitaire instantie die voor anderen wil beslissne hoe ze moeten leven.

En de term "as van het kwaad" is voor jouw rekening.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:43:25 #280
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_42986828
quote:

[..]

Trek de keutel maar weer in, als wederom blijkt dat je er geen drol verstand van hebt. Probeer de lulkoek over een paar maanden maar weer, als PJO en ik weer een ban hebben.
pi_42986876
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:43 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Trek de keutel maar weer in, als wederom blijkt dat je er geen drol verstand van hebt. Probeer de lulkoek over een paar maanden maar weer, als PJO en ik weer een ban hebben.
De kortzichtigheid
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:47:35 #282
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42986964
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:44 schreef X. het volgende:
De kortzichtigheid
Hoe kan het kortzichtig zijn om op te merken dat iemand er niks van af weet?
pi_42987047
Het kan aan mij liggen maar het geheel lijkt sterk offtopic te gaan.

Bovendien valt de argumentatie ineens sterk tegen. Begint een beetje een niveautje geenstijl moddersmijten te worden
Profiel opgeheven.
pi_42987111
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:49 schreef Bierie het volgende:
Het kan aan mij liggen maar het geheel lijkt sterk offtopic te gaan.

Bovendien valt de argumentatie ineens sterk tegen. Begint een beetje een niveautje geenstijl moddersmijten te worden
Dat vind ik nu ook. Werden in dit topic nu net de historische onbenullen met steekhoudende redeneringen om de oren geslagen, dit doet wel afbreuk aan de discussie.
pi_42987156
Als al die SalonSocialisten nou even hun VOC-grachtenpanden laten saneren, dan hebben we het helemaal nergens meer over.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_42987899
Waarom mag Tikorev hier wel een topic openen over een groepje Turken dat protesteert bij het PvdA-gebouw en zou SCH géén topic mogen openen over een groepje Surinamers dat protesteert tegen uitspraken van Balkenende?

Sommige mensen op dit forum zijn selectief verontwaardigd... - Tendentieuze topics zijn hier aan de orde van de dag, maar sommigen klagen alleen als het niet in hun straatje past. Beetje goedkoop.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:24:06 #287
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42988056
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 16:19 schreef dVTB het volgende:
Waarom mag Tikorev hier wel een topic openen over een groepje Turken dat protesteert bij het PvdA-gebouw en zou SCH géén topic mogen openen over een groepje Surinamers dat protesteert tegen uitspraken van Balkenende?

Sommige mensen op dit forum zijn selectief verontwaardigd... - Tendentieuze topics zijn hier aan de orde van de dag, maar sommigen klagen alleen als het niet in hun straatje past. Beetje goedkoop.
Het topic is er toch? Wie roept er dan om slotjes?
pi_42988252
We kunnen alle negerts een enkeltje Afrika geven, dan kunnen ze weer herenigd worden met hun familie. Misschien kan SBS er een programma van maken.
pi_42988357
Balkenende heeft in ieder geval terugtrekkende bewegingen gemaakt. Verstandig maar een beetje laat.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:35:51 #290
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_42988433
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 16:33 schreef SCH het volgende:
Balkenende heeft in ieder geval terugtrekkende bewegingen gemaakt. Verstandig maar een beetje laat.
Het is geen terugtrekkende beweging maar extra uitleg voor mensen die het niet willen begrijpen wat hij destijds bedoelde.
pi_42988455
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 16:35 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Het is geen terugtrekkende beweging maar extra uitleg voor mensen die het niet willen begrijpen wat hij destijds bedoelde.
Tja, volgens jouw onnavolgbare tekstinterpretatie zal dat best
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:40:21 #292
93744 Finder_elf_towns
pi_42988576
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 16:30 schreef more het volgende:
We kunnen alle negerts een enkeltje Afrika geven, dan kunnen ze weer herenigd worden met hun familie. Misschien kan SBS er een programma van maken.
Nog èèn?
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:47:42 #293
93744 Finder_elf_towns
pi_42988818
Surinamers demonstreren tegen 'VOC-mentaliteit'
quote:
Surinamers demonstreren vrijdagmiddag tegen de oproep van premier Jan Peter Balkenende voor een terugkeer van de VOC-mentaliteit. De VOC staat voor slavenhandel, vinden ze, en die is te vergelijken met de holocaust. Maar 'als het om de joden ging, had hij allang zijn excuses aangeboden.'

'Laten we blij zijn met elkaar. Over grenzen heenkijken. VOC-mentaliteit,' zei Balkenende tijdens de Algemene Beschouwingen. Maar de VOC gebruiken als toonbeeld van dynamiek en ondernemingslust was kwetsend voor de nazaten van de slaven, vinden vijftien Surinaamse organisaties.

Holocaust
'De naam VOC roept hele nare herinneringen op bij mensen wiens overgrootmoeders hebben geleefd onder de slavernij,' zei Roy Groenberg van de stichting Eer en Herstel vrijdag in Goedemorgen Nederland. Volgens Groenberg is de slavernij te vergelijken met de holocaust. 'En als in dezelfde trant over de joden was gesproken, had de premier allang zijn excuses aangeboden.'

Van het argument dat de Surinaamse slaven vooral werden vervoerd door de Westindisch Compagnie (WIC) zijn de organisaties niet onder de indruk. 'Het gaat om het verleden,' zegt initiatiefnemer van de demonstratie Glenn Codfried in de Volkskrant, 'ook de VOC heeft veel ellende bezorgd, net als de WIC. Dat is allemaal een beetje hetzelfde.' ( )

De vijftien Surinaamse organisaties komen vrijdagmiddag bij het Slavernijmonument en het Nationaal Instituut Slavernijverleden en Erfenis in Amsterdam bij elkaar voor een lawaaidemonstratie.
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/122637/index.html

Wat moet je toch met zulke idioten?
pi_42988876
Na Turken ook al geen Surinaamse CDA-stemmers meer!!!
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:00:42 #295
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42989268
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 16:49 schreef SCH het volgende:
Na Turken ook al geen Surinaamse CDA-stemmers meer!!!
Dat ruimt lekker op. Kunnen we straks eerlijk zeggen dat het CDA de autochtone hard werkende fatsoenlijke Nederlander vertegenwoordigd.
Pugna Pro Patria
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:05:04 #296
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_42989447
Maar het blijft een beetje kleinzielig gezeik natuurlijk he?
pi_42990030
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 17:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
Beetje? Beetje veel.
pi_42991265
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 17:00 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Dat ruimt lekker op. Kunnen we straks eerlijk zeggen dat het CDA de autochtone hard werkende fatsoenlijke Nederlander vertegenwoordigd.
pi_42991289
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 17:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
Misschien. Maar het is wellicht ook een beetje de druppel. Er wordt veel over allochtonen uitgestort dus het krediet is op een gegeven moment op. Bovendien zien mensen iemand als Verdonk voortdurend excuses eisen, dat schept een precedent blijkbaar
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:31:12 #300
158930 Jurgen21
Rechtse christenhond
pi_42991486
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 18:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Zonet in het Journala beelden van die demonstratie bekeken. Wat een onzin men daar uitslaat: je houd het niet voor mogelijk. Hier profiteert maar één iemand van en dat is Jan Peter Balkenende. Met zulke onnozele tegenstanders haalt Balkenende gewoon weer extra stemmen binnen.
Pugna Pro Patria
pi_42991530
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 18:31 schreef Jurgen21 het volgende:

[..]

Zonet in het Journala beelden van die demonstratie bekeken. Wat een onzin men daar uitslaat: je houd het niet voor mogelijk. Hier profiteert maar één iemand van en dat is Jan Peter Balkenende. Met zulke onnozele tegenstanders haalt Balkenende gewoon weer extra stemmen binnen.
Balkenende baalde als een stekker en zijn teksten zullen voortaan nog zorgvuldiger worden doorgenomen. Dit soort misstappen kan hij zich niet teveel permitteren in deze campagneperiode.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')