Je bedoelt Verdonk neem ik aan. Die wil steeds excuses.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:12 schreef MrSASO het volgende:
Wat betreft die joden en WOII vind ik het wel jammer dat die Joden altijd voor het minste al excuses wouden hebben, ik vind niet dat de Surinamers hetzelfde trucje ook moeten doen.
Een verschil: ze zijn geen slachtoffer.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:27 schreef SCH het volgende:
Terwijl als het om gekleurde mensen gaat "ze alleen maar geld willen en neit zo moeten zeiken".
Racisme wordt steeds doorzichtiger these days.
Had Balkenende maar uit moeten leggen wat hij bedoelde. Het was een enorm suffe vergelijking met een periode waar weinig trots over te behalen valt. Volgende keer komt ie zeker met Srebrenica op de proppenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:30 schreef Arnold_fan het volgende:
Het is allemaal wat ver gezocht, Balkenende had het duidelijk over de instelling van de mensen in die tijd, niet de hele tijd zeuren over niets, zoals de Surinamers nu doen, maar gewoon hard werken en tevreden zijn met wat je hebt.
Het is al triest genoeg dat mensen dat expres verkeerd opvatten, en om een maand later een demonstratie te houden omdat er in die tijd misschien iets fouts gedaan zou kunnen zijn gaat wel erg ver.....
Jullie linksen haten NL echt he?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:32 schreef SCH het volgende:
Had Balkenende maar uit moeten leggen wat hij bedoelde. Het was een enorm suffe vergelijking met een periode waar weinig trots over te behalen valt. Volgende keer komt ie zeker met Srebrenica op de proppen
Nee man, ik ben dol op Nederland maar schaam me voor de intolerantie van de laatste jaren en dit soort politiek gepruts. Zo amateuristischquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:33 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Jullie linksen haten NL echt he?
Ik vind wel dat je een beetje doordraaft. Iedereen weet dat Balkenende het niet zo bedoelt heeft en dat de VOC eigenlijk weinig met de slavenhandel te maken had.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Je bedoelt Verdonk neem ik aan. Die wil steeds excuses.
Grappig dat al die users hier niks van Surinaamse ongenoegens willen weten maar in de hoogste boom zitten als er weer eens terecht een parallel wordt getrokken tussen het het Nederlandse asielbeleid en facetten van WOII. Dan slaat de censuur onverbiddelijk toe. Terwijl als het om gekleurde mensen gaat "ze alleen maar geld willen en neit zo moeten zeiken".
Dit is toch je reinste zelfhaat? Je mag niet meer trots zijn op het hoogtepunt in de Nederlandse geschiedenis: de gouden eeuw.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:34 schreef SCH het volgende:
Nee man, ik ben dol op Nederland maar schaam me voor de intolerantie van de laatste jaren en dit soort politiek gepruts. Zo amateuristisch
Er is ook nogal een verschil tussen miljoenen mensen vermoorden en mensen geen verblijfsvergunning gevenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Je bedoelt Verdonk neem ik aan. Die wil steeds excuses.
Grappig dat al die users hier niks van Surinaamse ongenoegens willen weten maar in de hoogste boom zitten als er weer eens terecht een parallel wordt getrokken tussen het het Nederlandse asielbeleid en facetten van WOII. Dan slaat de censuur onverbiddelijk toe. Terwijl als het om gekleurde mensen gaat "ze alleen maar geld willen en neit zo moeten zeiken".
Ik ben benieuwd wanneer ze gaan protesteren in Afrika.quote:The idea of using africans from sub-Saharan Africa as slaves initially came from the existing Arabian and Persian slave trade along East Africa which Portuguese sailors came into contact with in the 15th century. The Europeans had also noted the West African practice of enslaving prisoners of war (a common phenomenon among many peoples on all of the continents). They soon started bartering these captive slaves with their black slave owners for guns, brandy and other goods, that were only produced outside of Africa, and this gave rise to an increasing demand for black tribes to continue capturing ever more Africans for the purpose of selling them into slavery to white Europeans, but trading with Arabs and other internal black tribes still continued.
De slavernij is het hoogtepunt? Wat is dat toch met jullie rechtsenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:36 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Dit is toch je reinste zelfhaat? Je mag niet meer trots zijn op het hoogtepunt in de Nederlandse geschiedenis: de gouden eeuw.
Zie je de drie woordjes achter de dubbele punt niet?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:37 schreef SCH het volgende:
De slavernij is het hoogtepunt? Wat is dat toch met jullie rechtsen![]()
![]()
Oh ja, zie je wel: die vergelijking mag je dan weer niet maken. Maar wel de slavernij verheerlijken.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:36 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Er is ook nogal een verschil tussen miljoenen mensen vermoorden en mensen geen verblijfsvergunning gevenHet is schandalig dat je de slachtoffers van WO2 op zo'n manier wegzet, zij hadden geen keuze en zijn grofweg vermoord, de asielzoekers hier weten allang dat ze terugmoeten, maar blijven net zo lang procederen totdat ze op tv kunnen komen om te zeggen dat hun kinderen hier zijn opgegroeid, als je daar geen verschil tussen wilt zien ben je wel heel erg grof.
Dat is off-topic. Daar had JPB het niet over.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:38 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Zie je de drie woordjes achter de dubbele punt niet?
Daar had JPB het juist wel over, alleen focussen de zelfhaters op de slavernij.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:38 schreef SCH het volgende:
Dat is off-topic. Daar had JPB het niet over.
Hij heeft de gouden eeuw niet genoemd hoor.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:40 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Daar had JPB het juist wel over, alleen focussen de zelfhaters op de slavernij.
De geweldige multiculturele samenleving zal ook daar toe lijden.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:38 schreef SCH het volgende:
Mensen midden in de nacht uit hun huizen halen om ze te deporteren lijkt gewoon erg veel op de WOIII ook al komt dat jou niet zo goed uit.
De oprichting van de VOC is, naar mijn herinnering, een van de oorzaken van de gouden eeuw.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:40 schreef SCH het volgende:
Hij heeft de gouden eeuw niet genoemd hoor.
Wie verheerlijkt de slavernij dan? En je kunt WO2 niet vergelijken met het niet geven van een verblijfsvergunningquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:38 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ja, zie je wel: die vergelijking mag je dan weer niet maken. Maar wel de slavernij verheerlijken.
Wat een mentaliteit
Mensen midden in de nacht uit hun huizen halen om ze te deporteren lijkt gewoon erg veel op de WOIII ook al komt dat jou niet zo goed uit.
Onzin - veel van die mensen vergelijken het juist, heel veel mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Die schamen zich kapot voor wat er nu gebeurt.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:43 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Wie verheerlijkt de slavernij dan? En je kunt WO2 niet vergelijken met het niet geven van een verblijfsvergunningDat gaat gewoon te ver, het is respectloos voor de mensen die dat overleefd hebben, absoluut niet te vergelijken.
Hulde voor deze verstandige post. Dit gejank wordt inderdaad voornamelijk veroorzaakt door een verschrikkelijk gebrek aan kennis, tijd dat in het onderwijs eens op wat betere wijze onderwijs wordt gegeven in de geschiedenis van ons land.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:34 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Ik vind wel dat je een beetje doordraaft. Iedereen weet dat Balkenende het niet zo bedoelt heeft en dat de VOC eigenlijk weinig met de slavenhandel te maken had.
Dus een excuses eisen vind ik de grootste onzin, en dat zeg ik als Surinamer.
Ik vind het een beetje vergezocht en ook een beetje laat om om excuses te gaan janken terwijl er ergere dingen gebeuren in de wereld.
Ik had liever gezien dat de stichting wat meer deed aan het leren van de Surinaamse geschiedenis op scholen bijv.
VOC heeft wel aan slavenhandel gedaan, maar niet in die mate van de WIC.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:34 schreef MrSASO het volgende:
Ik vind wel dat je een beetje doordraaft. Iedereen weet dat Balkenende het niet zo bedoelt heeft en dat de VOC eigenlijk weinig met de slavenhandel te maken had.
Balkenende mag best verklaren dat hij een ' ongelukkige' uitspraak deed en een verkeerd signaal afgaf naar de samenleving dat het okeee is VOC-misdaden te verdringen, goed te praten, de VOC-mentaliteit te verheerlijken.quote:Dus een excuses eisen vind ik de grootste onzin, en dat zeg ik als Surinamer.
Tuurlijk -die Surinamers weten niks van hun eigen geschiedenisquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:47 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Hulde voor deze verstandige post. Dit gejank wordt inderdaad voornamelijk veroorzaakt door een verschrikkelijk gebrek aan kennis, tijd dat in het onderwijs eens op wat betere wijze onderwijs wordt gegeven in de geschiedenis van ons land.
Je vergeet het punt wie waar de slavernij verheerlijkt, en wat betreft mensen die de oorlog hebben meegemaakt, als ze echt in kampen hebben gezeten zoals mijn opa bijvoorbeeld, die zullen dat nooit zeggen. Het is een schande dat mensen het niet geven van een verblijfsvergunning vergelijken met het vermoorden van miljoenen mensenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:45 schreef SCH het volgende:
[..]
Onzin - veel van die mensen vergelijken het juist, heel veel mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Die schamen zich kapot voor wat er nu gebeurt.
Oh ,da's toch duidelijk, daar gaat dit topic toch over. JPB de slimste.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:48 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Je vergeet het punt wie waar de slavernij verheerlijkt
Het gaat over het midden in de nacht uit hun huizen halen van mensen. Lees anders even in plaats van gratuit met je opa op de proppen te komen.quote:en wat betreft mensen die de oorlog hebben meegemaakt, als ze echt in kampen hebben gezeten zoals mijn opa bijvoorbeeld, die zullen dat nooit zeggen. Het is een schande dat mensen het niet geven van een verblijfsvergunning vergelijken met het vermoorden van miljoenen mensen![]()
Ja en het succes van de VOC is gebouwd op misdadig geweld, dus ergooo... het succes van de Gouden Eeuw ook.?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De oprichting van de VOC is, naar mijn herinnering, een van de oorzaken van de gouden eeuw.
Nee, dat weten ze inderdaad niet. Dat is overigens geen schande, de rest van Nederland weet ook praktisch niks over z'n geschiedenis. Het enige jammere is dat ze allemaal denken van wel.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk -die Surinamers weten niks van hun eigen geschiedenis![]()
![]()
De slavernij is er nooit geweest ofzo?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:52 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, dat weten ze inderdaad niet. Dat is overigens geen schande, de rest van Nederland weet ook praktisch niks over z'n geschiedenis. Het enige jammere is dat ze allemaal denken van wel.
De Surinamers uit de OP blijkbaar te weinig anders zouden ze niet zo zielig gaan huilen over hun slachtofferschap. De VOC bestaat al een tijdje niet meer dus hoe zij slachtoffers zijn van de slavernij is mij een raadsel.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk -die Surinamers weten niks van hun eigen geschiedenis![]()
![]()
Tuurlijk wel, maar Suriname en de VOC hebben geen zak met elkaar te maken. Maar zelfs dit soort basics zijn blijkbaar teveel gevraagd.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:53 schreef SCH het volgende:
[..]
De slavernij is er nooit geweest ofzo?
Het is nog veel dommer om te verwijzen naar de mentaliteit van de slavernij en te doen alsof we daar weer naar terug moeten.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:53 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
De Surinamers uit de OP blijkbaar te weinig anders zouden ze niet zo zielig gaan huilen over hun slachtofferschap. De VOC bestaat al een tijdje niet meer dus hoe zij slachtoffers zijn van de slavernij is mij een raadsel.
Slavernij is van alle tijden gedaan door alle volkeren op deze aarde. Europeanen kunnen zich ook beroepen op het feit dat hun voorouders als slaven zijn gebruikt. Mja dat is lang zo politiek correct/interessant niet.
Het is goed om het slavernij verleden van het Westen in kaart te hebben en er over te praten maar om het dan te gebruiken om jezelf calimero gedrag aan te meten of te doen alsof het een Europese uitvinding is getuigt van weinig intelligentie laat staan dat je er iets mee bereikt.
Ik heb Balkenende niet horen zeggen dat we terug moeten naar de slavernij mentaliteit maar jij hebt dat blijkbaar wel gehoord.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:56 schreef SCH het volgende:
Het is nog veel dommer om te verwijzen naar de mentaliteit van de slavernij en te doen alsof we daar weer naar terug moeten.![]()
Het lijkt mij duidelijk dat hij niet op de slavernij doelde, dat heeft ook niets met de mentaliteit van de VOC te maken omdat het maar een klein bijprodukt was. Hij doelde op de werklust en de ondernemersgeest, iets waar we best trots op mogen zijn, er is niemand die serieus dacht dat hij doelde op slavenhandel, het is gewoon JP bashenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:49 schreef SCH het volgende:
[..]
Oh ,da's toch duidelijk, daar gaat dit topic toch over. JPB de slimste.![]()
[..]
Het gaat over het midden in de nacht uit hun huizen halen van mensen. Lees anders even in plaats van gratuit met je opa op de proppen te komen.
Je bent echt creepy zegquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:58 schreef Arnold_fan het volgende:
Het midden in de nacht uit bed halen is niet erg, net zo min als andere manieren van arresteren erg is, als er maar een normale reden voor is. Terwijl in WO2 onschuldige mensen die hier al generaties leefden werden opgehaald om vermoord te worden gaat het hier om criminelen die hier niet mogen zijn, maar stiekem gewoon blijven omdat ze hopen dat ze over jaren alsnog een vergunning krijgen, ik kan geen vergelijking zien in die gevallen![]()
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:58 schreef Arnold_fan het volgende:
omdat het maar een klein bijprodukt was.
Ja, groot worden met wereldhandel. Ook al handel je in bij de huidige maatstafen afkeuringswaardige zaken - je bent er toch maar in geslaagd wereldmacht te worden. Daar dacht men toen anders over. Het feit dat zo iets lukt is iets waar een klein land inderdaad trots op mag zijn, zonder de zwarte kanten te verzwijgen. Er rust toch geen taboe op zoals bij de Armeense genocide? Niemand ontkent de slavernij.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:50 schreef Bluesdude het volgende:
Ja en het succes van de VOC is gebouwd op misdadig geweld, dus ergooo... het succes van de Gouden Eeuw ook.?
En jij straalt van " trots' hierover?
Je doelt nu op de wijze waarop Joden het leven zuur wordt gemaakt door islamitisch tuig in de grote steden?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:00 schreef SCH het volgende:
Ik heb wel respect voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt en daar nu op deze manier aan herinnerd worden en huilend aan de telefoon hangen omdat ze het zo erg vinden.
Jazeker. Of dacht jij soms dat als je zilver in Japan ging halen, wat je op Ceylon weer kon onwisselen tegen kaneel e.d., dat je er dan verstandig aan deed deze zakenpartners, waarmee je vaker zaken deed, te schofferen?quote:
Dat is dan ook een schandvlek, dat hoor je me niet ontkennen. Maar het was zeker niet de algehele tendens.quote:Mafiosi in de films zeggen ook altijd "just doing business. I am a businessman"
Mensen met geweld dwingen tot ' contracten' is mafiapraktijken...aka roofhandel.
Die dwang lukte niet zo in 1621 op de Banda-eilanden en toen besloot men tot een slachtpartij, waarbij velen gedood werden, een deel als slaaf afgevoerd naar Batavia en de rest vluchtte naar andere eilanden.
De slavenhandel was volstrekt van ondergeschikt belang. Ja, het gebeurde weleens, maar het was niet geinstitutionaliseerd.quote:Helemaal lege gebieden die men roofde voor eigen gebruik..
Banda:
[..]
http://www.dlm.org/voc/nl/03chro.html
Nog meer praktijken, de hongitochten
[..]
http://www.vocsite.nl/geschiedenis/hongi.html
[..]
20...?... bietje meer hoor..
Regelmatig had men verse slaven nodig en die werden dan elders gekocht of in de eigen vestiging gekocht van particulieren . Zie mijn eerdere link:
http://www.voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Slavernij
[..]
Ik heb Balkenende horen zeggen dat de VOC-mentaliteit fantastisch is....quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:58 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik heb Balkenende niet horen zeggen dat we terug moeten naar de slavernij mentaliteit maar jij hebt dat blijkbaar wel gehoord.
Kortom je ziet spoken.
Een beetje slapjes SCH dat snap je zelf ook wel, iedereen inclusief jij snapt dat Balkenende het over de handels- en ondernemingsgeest had, erg flauw om nu te blijven doen alsof je dat niet snaptquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:56 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is nog veel dommer om te verwijzen naar de mentaliteit van de slavernij en te doen alsof we daar weer naar terug moeten.![]()
Je bent een eerste klas dramaqueen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Je bent echt creepy zeg
Ik heb wel respect voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt en daar nu op deze manier aan herinnerd worden en huilend aan de telefoon hangen omdat ze het zo erg vinden.
Lekker veel respect voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt. Typisch die rechtse hypocrisie.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Je bent een eerste klas dramaqueen.
Die mensen hangen ook huilend aan de telefoon als ze een vegetariėr tegenkomen?
Dat was Hitler immers ook.
Hij verdrong helemaal niks.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Bluesdude het volgende:
Ik heb Balkenende horen zeggen dat de VOC-mentaliteit fantastisch is....
Tjaaaa... hij verdrong uit ' trots' een boel smerige zaakjes, anders had hij dat woord nooit gebruikt.
Hij is toch historicus ?
Daarom heeft hij zo enorm veel kritiek op die uitspraak gekregen, bedoel je?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Een beetje slapjes SCH dat snap je zelf ook wel, iedereen inclusief jij snapt dat Balkenende het over de handels- en ondernemingsgeest had, erg flauw om nu te blijven doen alsof je dat niet snapt![]()
Je hebt echt teveel haat in je. Ga maar weer naar je vriendjes van dat zielige forumpiequote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:02 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Je doelt nu op de wijze waarop Joden het leven zuur wordt gemaakt door islamitisch tuig in de grote steden?
In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en zo wel hebben we een uitstekend functionerende rechtsstaat die dat kan corrigeren. Er hangen geen mensen aan de lijn, en als ze dat wel doen zouden ze de krant eens moeten lezen, dan weten ze waarover ze het hebben.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:00 schreef SCH het volgende:
[..]
Je bent echt creepy zeg
Tuurlijk was het wel geinstitutionaliseerd in de VOC-gebieden die ze hadden gejat.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Diederik_Duck het volgende:
De slavenhandel was volstrekt van ondergeschikt belang. Ja, het gebeurde weleens, maar het was niet geinstitutionaliseerd.
Respectloos. Gewoon doen alsof de WOII niet heeft plaatsgevonden. Ik schaam me rot voor dit soort jongeren. Laat je opa het niet horen jongenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:06 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en zo wel hebben we een uitstekend functionerende rechtsstaat die dat kan corrigeren. Er hangen geen mensen aan de lijn, en als ze dat wel doen zouden ze de krant eens moeten lezen, dan weten ze waarover ze het hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |