Ik schrik echt van dit soort struisvogelgedoe. Dit kan je toch niet echt menen???quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Diederik_Duck het volgende:
De slavenhandel was volstrekt van ondergeschikt belang. Ja, het gebeurde weleens, maar het was niet geinstitutionaliseerd.
Omdat het heerlijk is om mensen als je ze niet op hun beleid kunt pakken (het gaat immers prima met Nederland dankzij wat hervormingen, minder uitkeringen etc.) ze dan maar te pakken op een vergelijking die je met veel fantasie verkeerd op kunt vatten.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:04 schreef SCH het volgende:
[..]
Daarom heeft hij zo enorm veel kritiek op die uitspraak gekregen, bedoel je?
Schat, het is de rauwe werkelijkheid. Ik zou willen dat het anders was.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:06 schreef SCH het volgende:
Je hebt echt teveel haat in je. Ga maar weer naar je vriendjes van dat zielige forumpie
Joden schamen zich dood voor je.
Dat heeft niets met mijn post erboven te maken, ga er liever eens serieus op in. In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en daar wals je maar gewoon overheen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:07 schreef SCH het volgende:
[..]
Respectloos. Gewoon doen alsof de WOII niet heeft plaatsgevonden. Ik schaam me rot voor dit soort jongeren. Laat je opa het niet horen jongen
Jij weet net zo goed als iedereen dat het een oppervlakkige one-liner was als reactie op al dat oppositionele negativisme. Meer niet. De slavernij werd niet ontkend.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:07 schreef Bluesdude het volgende:
Ook in denial ?
Ach joh, wat weet je daar nou van.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:09 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Schat, het is de rauwe werkelijkheid. Ik zou willen dat het anders was.
Was het maar waar, scholiertje. Wat hebben die mensen dan misdaan? Wat hebben die kinderen misdaan?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:11 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat heeft niets met mijn post erboven te maken, ga er liever eens serieus op in. In ons land worden geen onschuldige mensen opgepakt, en daar wals je maar gewoon overheen.
Van je bed gelicht worden is niet erger dan alle andere arrestatiemethoden. Kortom, je bent weer eens bezig met het insinueren van de meest walgelijke verwijten. In wat voor een roze-wolk-wereld leef jij eigenlijk?quote:
Mensen die de oorlog hebben overleeft en aan de goede kant stonden verdienen zeker respect. Als ze daardoor veranderen in regelrechte CIDI-achtige jankballen zijn ze dat respect in 1 klap kwijt.quote:Ik heb wel respect voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt en daar nu op deze manier aan herinnerd worden en huilend aan de telefoon hangen omdat ze het zo erg vinden.
Hij ergert zich waarschijnlijk over het geklaag van veel Nederlanders over de meest pietluttige zaken.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:03 schreef Bluesdude het volgende:
Ik heb Balkenende horen zeggen dat de VOC-mentaliteit fantastisch is....
Tjaaaa... hij verdrong uit ' trots' een boel smerige zaakjes, anders had hij dat woord nooit gebruikt.
Hij is toch historicus ?
Kerel lees je eens in. De slavernij was inderdaad geinstitutionaliseerd in Oost-Azie, maar dat had niets met de VOC te maken. Binnen de VOC werd nauwelijks iets aan slavernij gedaan. Verder heeft de VOC geen gebieden gejat in Oost-Azie, ze hadden daar alleen maar handelsposten en factorijen. Het was primair een handelsorganisatie, geen koloniale mogendheid. Dat er weleens geweld werd gebruikt had alleen te maken met het verdedigen van handelsbelangen, niet altijd netjes, maar dat waren de opponenten natuurlijk ook niet.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:07 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Tuurlijk was het wel geinstitutionaliseerd in de VOC-gebieden die ze hadden gejat.
Was het niet de VOC zelf die haalde en bracht dan liet ze het wel aan particulieren over.
Particulieren konden de vestigingen binnenvaren en slaven verkopen.. Andere particulieren die er reeds woonden konden slaven kopen en verkopen binnen de VOC-muren..
VOC verplichtte kopers en verkopers tot het maken van actes bij de VOC..tegen betaling neem ik aan..
Misschien wel een winstgevende betaling..
Ga inderdaad maar eens praten met iemand die als orthodoxe Jood op straat loopt in de grote stedenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:09 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Schat, het is de rauwe werkelijkheid. Ik zou willen dat het anders was.
Kereltje, wat weet je daar nou van. Ga je diploma eerst eens halen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:12 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ga inderdaad maar eens praten met iemand die als orthodoxe Jood op straat loopt in de grote stedenEn dat terwijl de Joden hier al eeuwen wonen, en nooit voor problemen hebben gezorgd.
Ik weet niet hoe de situatie in Suriname nou is, maar ik heb gehoord van mijn moeder dat je toen alleen maar de Nederlandse geschiedenis leerde.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:48 schreef SCH het volgende:
[..]
Tuurlijk -die Surinamers weten niks van hun eigen geschiedenis![]()
![]()
Omdat een van die onstabiele mogolen daar de boel in de fik steekt. Omdat we te slap zijn om daar een normaal fatsoenlijk rookverbod te hanteren. Omdat de tweede kamer op een koopje, en wel nu, bolletjesslikkers wilde opbergen. Laten we niet vergeten dat daar niet alleen asielzoekers zaten, maar ook gewoon criminelen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:11 schreef SCH het volgende:
Ach joh, wat weet je daar nou van.
De rauwe werkelijkheid is dat we mensen in cellen laten verbranden maar daar hoor ik je niet over.
Die zijn juist tegen die vergelijkingenquote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:
regelrechte CIDI-achtige jankballen zijn ze dat respect in 1 klap kwijt.
De enige anti-semiet die ik hier zie ben jij.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:14 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Omdat een van die onstabiele mogolen daar de boel in de fik steekt. Omdat we te slap zijn om daar een normaal fatsoenlijk rookverbod te hanteren. Omdat de tweede kamer op een koopje, en wel nu, bolletjesslikkers wilde opbergen. Laten we niet vergeten dat daar niet alleen asielzoekers zaten, maar ook gewoon criminelen.
De rauwe werkelijkheid is dat antisemitisme op straat weer helemaal in is. Ondertussen knuffelen we de antisemieten zowat dood en zeuren we over een one-liner over de gouden eeuw van de premier.
Flauw SCH heel flauw, het persoonlijk aanvallen van mensen in een discussie geeft meestal aan dat je geen redelijke argumenten kunt geven.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:11 schreef SCH het volgende:
[..]
Was het maar waar, scholiertje. Wat hebben die mensen dan misdaan? Wat hebben die kinderen misdaan?
Lieve SCH, mijn persoonlijke mening is dat slavernij volstrekt verwerpelijk is. Ik vind het een van de laagste dingen die een mens kan doen (daarom ben ik natuurlijk ook liberaal). Dat neemt niet weg dat je niet rucksichtslos de normen van nu kunt toepassen op toen. Dat heet een anachronisme.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:08 schreef SCH het volgende:
[..]
Ik schrik echt van dit soort struisvogelgedoe. Dit kan je toch niet echt menen???
Dit is echt van die Stormfront-retoriek.![]()
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:14 schreef SCH het volgende:
De enige anti-semiet die ik hier zie ben jij.
I*k vind het echt schokkend dat kinderen zoals jij zo weinig respect hebben voor anderen. Kan me daar ook niks bij voorstellen. Wat is er nu al misgegaan in je leven dat je zo'n godsgruwelijke haat hebt opgebouwd? Waar is dat goed voor? Krijg je geen liefde van je ouders. Die kunnen je dit toch niet bij hebben gebracht.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:15 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Flauw SCH heel flauw, het persoonlijk aanvallen van mensen in een discussie geeft meestal aan dat je geen redelijke argumenten kunt geven.
En je weet prima wat die mensen hebben misdaan, ze moeten het land uit omdat ze niet aan onze democratisch gekozen voorwaarden voldoen om hier te mogen blijven, en verzetten zich daartegen door niet mee te werken. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat deze mensen alsnog uitgezet worden, het zou me een leuke boel worden als je zo een bevel van de rechter kunt negeren![]()
Dat zeggen ze op Stormfront ook altijd D_D. Ik denk niet dat jij zo iemand bent maar het zijn wel dezelfde dicussietechnieken om wandaden uit het verleden goed te praten.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Lieve SCH, mijn persoonlijke mening is dat slavernij volstrekt verwerpelijk is. Ik vind het een van de laagste dingen die een mens kan doen (daarom ben ik natuurlijk ook liberaal). Dat neemt niet weg dat je niet rucksichtslos de normen van nu kunt toepassen op toen. Dat heet een anachronisme.
Je gaat nu al posts niet in op mijn standpunten omdat je weet dat je standpunten nergens op slaan, het blijft zielig om te zien dat het niet eens durft om te proberen op mijn standpunten in te gaan.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:13 schreef SCH het volgende:
[..]
Kereltje, wat weet je daar nou van. Ga je diploma eerst eens halen.![]()
En wat roepen ze allemaal voor moois over joden op maroc.nl en dat soort sites? Dat weet jij waarschijnlijk maar al te goed.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:18 schreef SCH het volgende:
Dat zeggen ze op Stormfront ook altijd D_D. Ik denk niet dat jij zo iemand bent maar het zijn wel dezelfde dicussietechnieken om wandaden uit het verleden goed te praten.
Dat had ik en doe ik nogquote:
Ben jij wel ingelezen?quote:Binnen de VOC werd nauwelijks iets aan slavernij gedaan.
Banda-eilanden, Batavia..daarna steeds meer gebieden rond Batavia ingepikt?quote:Verder heeft de VOC geen gebieden gejat in Oost-Azie,
VOC was een staat, deed van alles en nog wat als staat, met vergunning van de Staten Generaal.quote:. Het was primair een handelsorganisatie, geen koloniale mogendheid.
Hun hele succes was gebouwd op geweld en dreigen met geweld..quote:Dat er weleens geweld werd gebruikt
Waar in mijn post ben ik respectloos? Volgens onze wet horen ze hier niet, en dus mogen ze terug naar waar ze vandaan komen, zo moeilijk is dat toch niet? Alsof we hier iedereen moeten toelaten, dan kun je ons sociale stelsel wel gelijk weggooienquote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:17 schreef SCH het volgende:
[..]
I*k vind het echt schokkend dat kinderen zoals jij zo weinig respect hebben voor anderen. Kan me daar ook niks bij voorstellen. Wat is er nu al misgegaan in je leven dat je zo'n godsgruwelijke haat hebt opgebouwd? Waar is dat goed voor? Krijg je geen liefde van je ouders. Die kunnen je dit toch niet bij hebben gebracht.
Ik hoop echt voor je dat je het echte leven eens meemaakt, dan piep je wel anders over mensen die het wat minder hebben getroffen.
Ongeveer hetzelfde als op Stormfront maar dan iets minder fanatiek en serieus.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En wat roepen ze allemaal voor moois over joden op maroc.nl en dat soort sites? Dat weet jij waarschijnlijk maar al te goed.
Ah, dus het islamitische antisemitisme is niet serieus. We bagatelliseren het gewoon.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:24 schreef SCH het volgende:
Ongeveer hetzelfde als op Stormfront maar dan iets minder fanatiek en serieus.
Onzin, beide moet keihard worden aangepakt. Mensen die anderen willen bedreigen horen hier niet thuisquote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Ongeveer hetzelfde als op Stormfront maar dan iets minder fanatiek en serieus.
Natuurlijk, het is een discussietechniek. Het gaat er alleen om, wat je in het nu vindt. Ik wil niet te hard oordelen over tijden die zo anders waren dan nu, dat lijkt me een beetje misplaatst. En als je de tijd in gedachten houdt, dan valt de VOC best mee, in vergelijking met tijdgenoten. Niet naar hedendaagse maatstaven, maar wel naar die van de tijd zelf. Alle begin is moeilijk moeten we maar denken, beschaafd ben je niet in een middagje (en je bent uiteraard ook afhankelijk van je opponenten).quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:18 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat zeggen ze op Stormfront ook altijd D_D. Ik denk niet dat jij zo iemand bent maar het zijn wel dezelfde dicussietechnieken om wandaden uit het verleden goed te praten.
quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:26 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Ah, dus het islamitische antisemitisme is niet serieus. We bagatelliseren het gewoon.![]()
Ik constateer dus dat volgens jou antisemitisme door kaalkopjes not done is maar door islamieten slechts puberpraat is (bestaat SF niet zowat uit pubers?). Ondertussen kunnen orthodoxe joden in steden niet fatsoenlijk meer over straat, en nee, het zijn niet de kaalkopjes waar ze het meeste last van hebben.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:31 schreef SCH het volgende:Waar zeg ik dat. Ik zie alleen op die sites dat de ontkenning van de Holocaust op Stormfront veel ideologischer en fanatieker is. Bij maroc. nl gaat het inderdaad veel vaker om puberpraat. Dat mag je voor een deel best bagatellisseren hoe vervelend dat voor jou ook is
Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat je tegen beide hard optreed, niet de ene steeds aanvallen en de ander niet.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:31 schreef SCH het volgende:
[..]Waar zeg ik dat. Ik zie alleen op die sites dat de ontkenning van de Holocaust op Stormfront veel ideologischer en fanatieker is. Bij maroc. nl gaat het inderdaad veel vaker om puberpraat. Dat mag je voor een deel best bagatellisseren hoe vervelend dat voor jou ook is
Behoorlijk.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 21:22 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat had ik en doe ik nog
[..]
Ben jij wel ingelezen?
Stimmt. Verdedigen van handelsbelangen, die werden anmelijk ernstig bedreigd door jaloerse plaatselijke potentaten, die helemaal niet zaten te wachten op die westerse handelaars.quote:Bijv over het feit dat Batavia voor 50% uit slaven bestond?
[..]
Banda-eilanden, Batavia..daarna steeds meer gebieden rond Batavia ingepikt?
Portugal was toen min of meer in oorlog met Nederland (het was een vazalstaat van Spanje).quote:Portugese vestigingen gejat..Sri Lanka, Molukken, Malakka, nog wat te India
Het was helegaar geen staat. Het had inderdaad wel wat kenmerken ervan (zoals een goed geoliede bestuurstructuur), maar dat was puur vanwege het feit dat er toen nog niet zo best communicatie mogelijk was, waardoor het noodzakelijk was dat de VOC een aantal taken zonder ruggespraak kon uitvoeren (waaronder inderdaad defensiezaken vielen). Het was niet werkelijk een staat.quote:[..]
VOC was een staat, deed van alles en nog wat als staat, met vergunning van de Staten Generaal.
Onzin. Het succes was gebouwd op wederzijds belang: de VOC was een belangrijke spil in de handel in Oost-Azie.quote:[..]
Hun hele succes was gebouwd op geweld en dreigen met geweld..
Dat klopt. Maar dat was niet uit nobele motieven.quote:Als de vorsten van Java net zulke superieure wapens hadden dan was de VOC allang Java uitgejaagd
Idem dito voor de andere gebieden
Het blijkt niet uit je antwoorden of je hebt tijdens het lezen stelselmatig feiten opzij geschoven, dan wel vergoeilijkt.quote:
Dat zei Japan ook... verdedigen van de economie en ze begon een imperialistische oorlog.quote:Stimmt. Verdedigen van handelsbelangen, die werden anmelijk ernstig bedreigd door jaloerse plaatselijke potentaten, die helemaal niet zaten te wachten op die westerse handelaars.
Is bekend.. en toen werden die kolonies ingepikt door de VOC, wat jij ontkende als inpikken.quote:Portugal was toen min of meer in oorlog met Nederland (het was een vazalstaat van Spanje).
Een duidelijke regering die wetten en regels maakte, een politiemacht, gevangenissen, rechters die straften met of een kleine geldboete of bijv marteling en dood, belastingen, administratiekantoren..quote:Het was helegaar geen staat. Het had inderdaad wel wat kenmerken ervan (zoals een goed geoliede bestuurstructuur),
Asjeblieft zeg...zie mijn eerdere posts over de hongitochten, waaruit blijkt dat Molukse boeren zelf andere belangen hadden die de VOC niks wederzijds wilde erkennen en daarom de bevolking ging terroriseren.quote:Onzin. Het succes was gebouwd op wederzijds belang: de VOC was een belangrijke spil in de handel in Oost-Azie.
Dat maakt niet uit..... De VOC had de superieure legers.. Had ze dat niet dan was ze allang verdreven geweestquote:Dat klopt. Maar dat was niet uit nobele motieven.
Gouden eeuw is ook de eeuw van de West indische company. opgericht in 1621 en ondergegaan aan corruptie in 1674.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:41 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De oprichting van de VOC is, naar mijn herinnering, een van de oorzaken van de gouden eeuw.
Kijk eens naar je eigen land. Die deed 100 jaar nadat wij het afgeschaft hadden nog aan slavernij. En ze zijn er nog mee begonnen ook. Maar Marokko is straatarm dus daar valt als neger-activist niks te halen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 23:31 schreef Sheherazade het volgende:
Ergens hebben de suri's natuurlijk wel gelijk: grote staatsbedrijven die hebben geleid tot het wegkijken van mensonterende omstandigheden. Niet zozeer de link VOC-slavenhandel, maar wel Gouden Eeuw-slavenhandel.
Ja, dus?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:05 schreef Sheherazade het volgende:
Er wonen ook negers in Marokko, hoor.
Jij moet gewoon niet zo zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is.quote:
En wie zegt dat ik Marokko's beleid verdedig? Ga je daar maar gewoon extragratis vanuit? Lekker ben jij.
Afstammelingen van slaven. De koning van Marokko is schatrijk en directe afstammeling van de slavendrijvende koningen, dus ik zie niet in waarom ze geen schadeclaim zouden kunnen indienen.quote:
Waarom niet? Ik zie een heel forum vol met mensen die zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is. Zij mogen wel en ik mag niet?quote:Jij moet gewoon niet zo zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is.![]()
Dat zullen we ook niet lang meer mogen vieren. Gezien dat NEGERzoenen gedoe.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:59 schreef Aoristus het volgende:
Ja hoor, daar heb je de negers weer die geen neger genoemd willen worden, het is vroeg Sinterklaas voor ze dit jaar.
Maar dat zijn Nederlanders. Die hebben daar recht op.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:12 schreef Sheherazade het volgende:
Waarom niet? Ik zie een heel forum vol met mensen die zeuren over hoe slecht Nederland wel niet is. Zij mogen wel en ik mag niet?
Ik ben ook Nederlander. En ook Marokkaanse.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:16 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Maar dat zijn Nederlanders. Die hebben daar recht op.
Iedereen die in Nederland woont heeft er recht op.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:16 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Maar dat zijn Nederlanders. Die hebben daar recht op.
Arme meid.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:17 schreef Sheherazade het volgende:
En ook Marokkaanse.
Wil jij terug naar Afrika?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:17 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Iedereen die in Nederland woont heeft er recht op.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |