abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:41:25 #1
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_42972954
Hoe in vredesnaam krijgt een volk of een groepje mensen het voor mekaar
een ander cultuur/ras/of zelfs land compleet te onderwerpen en het dwingen tot slavernij?

Nu ik dit type is onderwerping op grote schaal (binnenvallen van volkene nzo) nog wel denkkaar.

Maar hoe hebben de Westeuropeanen het nou geflikt met die afrikanen daar in afrika?
Ze kwamen gewoon aan land en zeiden hey jij en jij en je hele godsganse familie. Meekomen en aan de ketting!
En werken he!

??????
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_42973100
Ja, knap hè. VOC-tijd en zo. Dat krijgen ze tegenwoordig niet meer voor elkaar.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:49:26 #3
108862 a-child-in-chains
pi_42973151
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:47 schreef OllieA het volgende:
Ja, knap hè. VOC-tijd en zo. Dat krijgen ze tegenwoordig niet meer voor elkaar.
Ik denk dat ze tegenwoordig slavernij op een subtielere wijze bedrijven. Maar das denk ik een ander verhaal
(3de wereldlanden uitbuiten en leegzuigen enzo)

Maar hoe gingen die Europeanen te werk vraag ik me af?

Belgen, Fransen, Engelsen en Nederlanders in Afrika?
Wat ik wel begrepen heb is dat bepaalde afrikaanse stammen zélf de witten hebben geholpen
andere stammen te onderwerpen..
No room for the unlucky.
pi_42973288
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:49 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Ik denk dat ze tegenwoordig slavernij op een subtielere wijze bedrijven. Maar das denk ik een ander verhaal

Wat ik wel begrepen heb is dat bepaalde afrikaanse stammen zélf de witten hebben geholpen
Tja, als je je er in verdiept, dan merk je dat die Europese stammen en die Afrikaanse stammen allemaal zin had om centjes te verdienen.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 00:59:31 #5
108862 a-child-in-chains
pi_42973380
Hoe laat een land zich zomaar onderwerpen?
No room for the unlucky.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:00:40 #6
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42973402
Europeanen hebben wat dat betreft veel geleerd van de Arabieren.

Maar goed het ging zo. Columbus ondekte Amerika. Europeanen wilden geld verdienen, dus kochten ze slaven in Afrika. Die ze in Amerika lieten werken, voor niets. Slim he!
pi_42973442
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:59 schreef a-child-in-chains het volgende:
Hoe laat een land zich zomaar onderwerpen?
Hoezo liet een land zich onderwerpen?
Men verkocht leden van een andere stam. Dat heet handel.
And it's only the giving
That makes you
What you are
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:05:42 #8
108862 a-child-in-chains
pi_42973519
Niemand laat zich verkopen. Noord europeanen al helemaal niet. Daar zijn ze te trots voor.
Of is dat wel voorgekomen in Noord-europeaanse geschiedenis?

Romeinen?
No room for the unlucky.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 01:07:33 #9
160247 Steinberger
stemt Geert, U ook?
pi_42973566
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 01:05 schreef a-child-in-chains het volgende:
Niemand laat zich verkopen. Noord europeanen al helemaal niet. Daar zijn ze te trots voor.

Romeinen?
Jij haat blanken. Racist!
pi_42973677
quote:

Romeinen?
Wat wil je nou eigenlijk met dit topic? Noord-Europeanen laten zich niet verkopen, maar die negertjes wel?
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_42973827
Negers zijn dan ook van nature dom en lui en hebben geen vooruitziend denkvermogen. Daarom laten ze zich aan blanke man verkopen en naar ver land brengen om daar eten van grond te rapen.
pi_42974070
Vroeger kwamen er wat hollanders per boot naar een afrikaans landje en toen kreeg de ene stam wat kraaltjes als ze van een vijandelijke stam wat krijgsgevangenen wilde nemen zodat die voor de rijken in een kolonie moesten werken.

Tegenwoordig gebeurd dat gelukkig niet meer, nu kunnen we namelijk gewoon bellen naar een of ander land als China ofzo en dan regelen ze zelf wel dat er wat mensen van het platteland naar een fabriekshal komen (hoeven we teneminste niet zelf slaven te vervoeren enzo) om onze computers te maken en dan halen we die zelf wel op met de boot.
ik ben sowieso da bomb
pi_42974282
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:41 schreef a-child-in-chains het volgende:
Maar hoe hebben de Westeuropeanen het nou geflikt met die afrikanen daar in afrika?
Ze kwamen gewoon aan land en zeiden hey jij en jij en je hele godsganse familie. Meekomen en aan de ketting!
En werken he!

??????
De Eurpoeanen waren liever lui dan moe. ZIj hebben zelf dus niet de handelswaar opgesnord in de binnenlanden van Afrika, dat werd gewoon netjes aangeleverd door de plaatselijke bewoners aldaar. De Europeanen kwamen niet verder dan de slavenmarkten in de kuststreek.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 02:53:45 #14
111528 Viajero
Who dares wins
pi_42974892
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:41 schreef a-child-in-chains het volgende:
Hoe in vredesnaam krijgt een volk of een groepje mensen het voor mekaar
een ander cultuur/ras/of zelfs land compleet te onderwerpen en het dwingen tot slavernij?
Meestal door de aanwezige elite een deel van de macht te geven, en soms door een nieuwe elite te creeren die loyaal is aan de bezetter. Zelfs in de Nazi concentratiekampen werd veel werk door Joden gedaan die van de Nazis net iets meer macht kregen dan de anderen.
quote:
Nu ik dit type is onderwerping op grote schaal (binnenvallen van volkene nzo) nog wel denkkaar.

Hoezo alleen Westeuropeanen? Tellen portugezen, Spanjaarden en Arabieren niet meer mee?
quote:
En werken he!

??????
Nee, ze kwamen daar aan land, gingen naar de slavenmarkt en kochten daar slaven. Slaverij bestond daar al eeuwen voor de Europeanen daar kwamen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 02:56:24 #15
111528 Viajero
Who dares wins
pi_42974906
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 00:49 schreef a-child-in-chains het volgende:

[..]

Je weet te weinig van geschiedenis om dit soort vergaande waardeoordelen te vellen. Lees je eerst eens in over hoe het er in die landen aan toe gaat voordat je loze beschuldigingen gaat nablaten.
quote:

Dat heb je goed begrepen, het waren vooral andere Afrikanen die slaven vingen en aan de Europeanen en Arabieren verkochten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 03:02:03 #16
111528 Viajero
Who dares wins
pi_42974958
quote:

Romeinen?
Niemand laat zich verkopen. Maar als je gedwongen wordt te werken, met lijfstraffen enzo, dan kun je er verder weinig tegen doen.

En de laatste keer dat Noordeuropeanen op grote schaal slavenarbeid verrichten is nog niet zo lang geleden hoor, de Japanners hielden in de Tweede Wereldoorlog Nederlandse, Britse en Franse slaven die gedwongen werden spoorlijnen aan te leggen, in fabrieken te werken of sex te hebben met Japanners.

De Duitsers hielden in die tijd ook slaven uit heel Noord en West Europa in hun fabrieken.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:34:20 #17
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_42976934
Liepen de volkeren in Afrika ook niet verder achter dan bijvoorbeeld de volkeren in Amerika.

Toen de spanjaarden de maya's e.d. vonden, konden zij deze niet net zo makkelijk als de afrikanen 'overnemen'.
Dus moordde zij die maar uit.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:28:10 #18
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42982636
In vroegere tijden? Met een hoop mooie praatjes zijn ze vast een heel eind gekomen. De belofte van gouden bergen of een nieuw leven in het rijke Europa of Amerika is niet niets. Die mensen er gewoon ingeluisd.
Ja, of 'gewoon' overrompelen, onderdrukken en geketend meevoeren. Da's ook nog een manier. Met psychologische/emotionele chantage krijg je veel gedaan..

Gokje hoor. Kan me voorstellen dat je zoiets op zo'n manier wel voor elkaar moet hebben gekregen.
(Un)masking for the greater good.
pi_42983573
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:34 schreef Ticker het volgende:
Liepen de volkeren in Afrika ook niet verder achter dan bijvoorbeeld de volkeren in Amerika.

Toen de spanjaarden de maya's e.d. vonden, konden zij deze niet net zo makkelijk als de afrikanen 'overnemen'.
Volgens mij was er bij 1 veldslag 127 Spanjaarden tegen duizenden Mayas (dacht 30,000?), maar de maya's besloten niet te vechten want ze geloofden in een of andere profecy. + de meeste doden kwamen door overgebrachte ziekten. (((Discovery kennis, dus niet 100%:D)
pi_42984024
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:34 schreef Ticker het volgende:

De Zulu's hebben toch wel wat tikken aan de engelse kunnen uitdelen (Isandlwana), dus zo achtelijke waren ze nou ook alweer niet.

Daarbij komt dat (volgens mij) de Afrikaanse clans wel hun vijandige clans gevangen namen om te verkopen aan de europeanen, terwijl dit in de Amerika's niet/minder gebeurde.
ik ben sowieso da bomb
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:28:16 #21
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_42986337
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:28 schreef Natalie het volgende:
In vroegere tijden? Met een hoop mooie praatjes zijn ze vast een heel eind gekomen. De belofte van gouden bergen of een nieuw leven in het rijke Europa of Amerika is niet niets. Die mensen er gewoon ingeluisd.
Ja, of 'gewoon' overrompelen, onderdrukken en geketend meevoeren. Da's ook nog een manier. Met psychologische/emotionele chantage krijg je veel gedaan..

Gokje hoor. Kan me voorstellen dat je zoiets op zo'n manier wel voor elkaar moet hebben gekregen.
Nee hoor, gewoon pure handel. Bepaalde Afrikaanse stammen leverden al eeuwen slaven aan de Arabieren.
Voor de west-europeanen een koud kunstje om deze stammen dus betere wapens te leveren zodat men nog meer slaven kon gaan halen voor hun.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:35:26 #22
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_42988422
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 13:58 schreef Xith het volgende:

[..]

Volgens mij was er bij 1 veldslag 127 Spanjaarden tegen duizenden Mayas (dacht 30,000?), maar de maya's besloten niet te vechten want ze geloofden in een of andere profecy. + de meeste doden kwamen door overgebrachte ziekten. (((Discovery kennis, dus niet 100%:D)
Waarschijnlijk zagen de maya's de spanjaarden voor hun goden aan.
De maya god was namelijk een grijze, oude blanke man.
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 16:39:02 #23
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42988534
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:28 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Nee hoor, gewoon pure handel. Bepaalde Afrikaanse stammen leverden al eeuwen slaven aan de Arabieren.
Voor de west-europeanen een koud kunstje om deze stammen dus betere wapens te leveren zodat men nog meer slaven kon gaan halen voor hun.
Da's nóg triester.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 17:10:05 #24
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_42989608
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 16:39 schreef Natalie het volgende:

[..]

Da's nóg triester.
In de geest van die tijd is er niks triests aan.

Wat is er triest aan? De west-europese slavenhandelaren waren puur tussenpersonen. Je koopt zwarten aan de Afrikaanse kust en verkoopt ze door in de colonien.
Als arme zeeman een goede kans om aan armoede te ontsnappen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:46:42 #25
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_42991846
Wat ik er triest aan vind is het feit dat er gehandeld wordt in mensen. Alsof het producten zijn. Totaal onmenselijk. Godzijdank is het afgeschaft. Of beter: zou het afgeschaft moeten zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')