Ik denk dat ze tegenwoordig slavernij op een subtielere wijze bedrijven. Maar das denk ik een ander verhaalquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:47 schreef OllieA het volgende:
Ja, knap hè. VOC-tijd en zo. Dat krijgen ze tegenwoordig niet meer voor elkaar.
Tja, als je je er in verdiept, dan merk je dat die Europese stammen en die Afrikaanse stammen allemaal zin had om centjes te verdienen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:49 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ik denk dat ze tegenwoordig slavernij op een subtielere wijze bedrijven. Maar das denk ik een ander verhaal
(3de wereldlanden uitbuiten en leegzuigen enzo)
Maar hoe gingen die Europeanen te werk vraag ik me af?
Belgen, Fransen, Engelsen en Nederlanders in Afrika?
Wat ik wel begrepen heb is dat bepaalde afrikaanse stammen zélf de witten hebben geholpen
andere stammen te onderwerpen..
Hoezo liet een land zich onderwerpen?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:59 schreef a-child-in-chains het volgende:
Hoe laat een land zich zomaar onderwerpen?
Jij haat blanken. Racist!quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:05 schreef a-child-in-chains het volgende:
Niemand laat zich verkopen. Noord europeanen al helemaal niet. Daar zijn ze te trots voor.
Of is dat wel voorgekomen in Noord-europeaanse geschiedenis?
Romeinen?
Wat wil je nou eigenlijk met dit topic? Noord-Europeanen laten zich niet verkopen, maar die negertjes wel?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:05 schreef a-child-in-chains het volgende:
Niemand laat zich verkopen. Noord europeanen al helemaal niet. Daar zijn ze te trots voor.
Romeinen?
De Eurpoeanen waren liever lui dan moe. ZIj hebben zelf dus niet de handelswaar opgesnord in de binnenlanden van Afrika, dat werd gewoon netjes aangeleverd door de plaatselijke bewoners aldaar. De Europeanen kwamen niet verder dan de slavenmarkten in de kuststreek.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:41 schreef a-child-in-chains het volgende:
Maar hoe hebben de Westeuropeanen het nou geflikt met die afrikanen daar in afrika?
Ze kwamen gewoon aan land en zeiden hey jij en jij en je hele godsganse familie. Meekomen en aan de ketting!
En werken he!
??????
Meestal door de aanwezige elite een deel van de macht te geven, en soms door een nieuwe elite te creeren die loyaal is aan de bezetter. Zelfs in de Nazi concentratiekampen werd veel werk door Joden gedaan die van de Nazis net iets meer macht kregen dan de anderen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:41 schreef a-child-in-chains het volgende:
Hoe in vredesnaam krijgt een volk of een groepje mensen het voor mekaar
een ander cultuur/ras/of zelfs land compleet te onderwerpen en het dwingen tot slavernij?
Hoezo alleen Westeuropeanen? Tellen portugezen, Spanjaarden en Arabieren niet meer mee?quote:Nu ik dit type is onderwerping op grote schaal (binnenvallen van volkene nzo) nog wel denkkaar.
Maar hoe hebben de Westeuropeanen het nou geflikt met die afrikanen daar in afrika?
Nee, ze kwamen daar aan land, gingen naar de slavenmarkt en kochten daar slaven. Slaverij bestond daar al eeuwen voor de Europeanen daar kwamen.quote:Ze kwamen gewoon aan land en zeiden hey jij en jij en je hele godsganse familie. Meekomen en aan de ketting!
En werken he!
??????
Je weet te weinig van geschiedenis om dit soort vergaande waardeoordelen te vellen. Lees je eerst eens in over hoe het er in die landen aan toe gaat voordat je loze beschuldigingen gaat nablaten.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:49 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ik denk dat ze tegenwoordig slavernij op een subtielere wijze bedrijven. Maar das denk ik een ander verhaal
(3de wereldlanden uitbuiten en leegzuigen enzo)
Dat heb je goed begrepen, het waren vooral andere Afrikanen die slaven vingen en aan de Europeanen en Arabieren verkochten.quote:Maar hoe gingen die Europeanen te werk vraag ik me af?
Belgen, Fransen, Engelsen en Nederlanders in Afrika?
Wat ik wel begrepen heb is dat bepaalde afrikaanse stammen zélf de witten hebben geholpen
andere stammen te onderwerpen..
Niemand laat zich verkopen. Maar als je gedwongen wordt te werken, met lijfstraffen enzo, dan kun je er verder weinig tegen doen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:05 schreef a-child-in-chains het volgende:
Romeinen?
Volgens mij was er bij 1 veldslag 127 Spanjaarden tegen duizenden Mayas (dacht 30,000?), maar de maya's besloten niet te vechten want ze geloofden in een of andere profecy. + de meeste doden kwamen door overgebrachte ziekten. (((Discovery kennis, dus niet 100%:D)quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:34 schreef Ticker het volgende:
Liepen de volkeren in Afrika ook niet verder achter dan bijvoorbeeld de volkeren in Amerika.
Toen de spanjaarden de maya's e.d. vonden, konden zij deze niet net zo makkelijk als de afrikanen 'overnemen'.
Dus moordde zij die maar uit.
De Zulu's hebben toch wel wat tikken aan de engelse kunnen uitdelen (Isandlwana), dus zo achtelijke waren ze nou ook alweer niet.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:34 schreef Ticker het volgende:
Liepen de volkeren in Afrika ook niet verder achter dan bijvoorbeeld de volkeren in Amerika.
Toen de spanjaarden de maya's e.d. vonden, konden zij deze niet net zo makkelijk als de afrikanen 'overnemen'.
Dus moordde zij die maar uit.
Nee hoor, gewoon pure handel. Bepaalde Afrikaanse stammen leverden al eeuwen slaven aan de Arabieren.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:28 schreef Natalie het volgende:
In vroegere tijden? Met een hoop mooie praatjes zijn ze vast een heel eind gekomen. De belofte van gouden bergen of een nieuw leven in het rijke Europa of Amerika is niet niets. Die mensen er gewoon ingeluisd.
Ja, of 'gewoon' overrompelen, onderdrukken en geketend meevoeren. Da's ook nog een manier. Met psychologische/emotionele chantage krijg je veel gedaan..
Gokje hoor. Kan me voorstellen dat je zoiets op zo'n manier wel voor elkaar moet hebben gekregen.
Waarschijnlijk zagen de maya's de spanjaarden voor hun goden aan.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:58 schreef Xith het volgende:
[..]
Volgens mij was er bij 1 veldslag 127 Spanjaarden tegen duizenden Mayas (dacht 30,000?), maar de maya's besloten niet te vechten want ze geloofden in een of andere profecy. + de meeste doden kwamen door overgebrachte ziekten. (((Discovery kennis, dus niet 100%:D)
Da's nóg triester.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:28 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon pure handel. Bepaalde Afrikaanse stammen leverden al eeuwen slaven aan de Arabieren.
Voor de west-europeanen een koud kunstje om deze stammen dus betere wapens te leveren zodat men nog meer slaven kon gaan halen voor hun.
In de geest van die tijd is er niks triests aan.quote:
Tuurlijk wel was het triest voor de slachtoffers.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:10 schreef BlaZ het volgende:
In de geest van die tijd is er niks triests aan.
Terug naar de VOC-periode!!quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 22:37 schreef descendent1 het volgende:
Het was toch vaak een soort van driehoekshandel?
Schepen met wapens naar Afrika; wapens ruilen bij stamhoofden tegen slaven; slaven naar Caribien en VS; ruilen tegen katoen, koffie etc en met veel winst weer terug naar Europa.
Best ziek eigelijk... (of moeten we het Nederlandse VOC handelsgeest noemen?)
Waar denk je dat het woord 'slaaf' vandaan komt? Van de Slavische volkeren, ofwel Europeanen.quote:Niemand laat zich verkopen. Noord europeanen al helemaal niet. Daar zijn ze te trots voor.
Romeinen?
De moderne slavernij zijn al die mensen die voor 3 cent per week spullen voor het rijke westen aan het maken zijn. Blijkbaar kan het ene niet zonder het andere. Had Aristoteles alsnog gelijk dat een wereld zonder slaven niet te handhaven is.quote:Godzijdank is het afgeschaft. Of beter: zou het afgeschaft moeten zijn.
De slavenhandel kun je de Europeanen best aanrekenen hoor. Maar slavernij in het algemeen niet nee. Men hield ver voor christus al slaven.quote:Op zondag 29 oktober 2006 13:25 schreef Sargon het volgende:
Net of slavernij iets louter Europees is, ook azteken hadden slaafvolkeren. Het is dus hypocriet te noemen om het slavernij verleden alleen bij de blanke kolonialisten te leggen.
Men had ook al ver voor Christus slavenhandel in landen als Mesopotamië en Egypte.quote:Op zondag 29 oktober 2006 13:30 schreef Steeven het volgende:
[..]
De slavenhandel kun je de Europeanen best aanrekenen hoor. Maar slavernij in het algemeen niet nee. Men hield ver voor christus al slaven.
En nog los daarvan: ook in de tijd dat het westen zich bezighield met de slavenhandel, was er een evrgelijkbare markt in de arabische wereld.quote:Op zondag 29 oktober 2006 13:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Men had ook al ver voor Christus slavenhandel in landen als Mesopotamië en Egypte.
maar ver voor christus ook alquote:Op zondag 29 oktober 2006 13:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Men had ook al ver voor Christus slavenhandel in landen als Mesopotamië en Egypte.
quote:
quote:Op zondag 29 oktober 2006 13:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee.Hij heeft het over het houden van slaven, maar rekent de slavenhandel de Europeanen aan.quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:04 schreef Sargon het volgende:
Dat zegt steeven toch ook, je bent zo gretig om slim over te komen dat je niet goed leest.
Dat kloptquote:Op zondag 29 oktober 2006 14:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee.Hij heeft het over het houden van slaven, maar rekent de slavenhandel de Europeanen aan.
Nee hoor, er waren in de Oudheid ook echte slavenmarkten, zoals bijvoorbeeld op Delos in de Aegeische Zee. Overwinnende legers verkochten daar vaak hun krijgsgevangenen en de familieleden uit overwonnen gebieden.quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:22 schreef Steeven het volgende:
[..]
Dat klopt. Gezien je opmerking daarop ben ik eens rond gaan lezen en twijfel nu erg. Ik bedoel, samenlevingen waren in de Oudheid ook grotendeels gebaseerd op slaven en die moesten toch ergens vandaan komen. Nu twijfel ik dus of dat op grote schaal gebeurde of dat ze gewoon een dorp leeghaalden en voila. Als je naar de Romeinen kijkt die bv de Galliërs tot slaaf maken, dan valt dat weer in de categorie grootschaals. Ik denk dat het overal wel een beetje zo ging, de overwonnenen waren de lul, tot slavenhandel werd afgeschaft. Dus een echte 'schuldige' valt denk ik niet aan te wijzen?
Voor het houden van slaven is ook handel nodig, aangezien de elite geen zin had ze eigenhandig te gaan halen.quote:Op zondag 29 oktober 2006 14:06 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee.Hij heeft het over het houden van slaven, maar rekent de slavenhandel de Europeanen aan.
Jammer dat de woorden historische context jou blijkbaar niet veel zeggen:quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 18:46 schreef Natalie het volgende:
Wat ik er triest aan vind is het feit dat er gehandeld wordt in mensen. Alsof het producten zijn. Totaal onmenselijk. Godzijdank is het afgeschaft. Of beter: zou het afgeschaft moeten zijn.
NIETS ???quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:07 schreef Frits het volgende:
En over de VOC: er waren wel slaven in de Oost, maar verder had de VOC helemaal NIETS te maken met slavenhandel.
quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
NIETS ???
http://voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Slavernij
Verwaarloosbaar, dus.quote:in enkele gevallen is het bekend dat de VOC zelf slaven aanvoerde. Zo werden er aan de Kaap om de paar jaar schepen van de VOC naar Madagaskar gezonden om slaven te halen. Erg succesvol waren deze expedities echter niet. De schepen van de Compagnie kwamen namelijk regelmatig òf te laat òf te vroeg aan in de gebieden waar men de slaven dacht te halen. Was men op tijd dan bleken de verkeerde ruilgoederen te zijn meegenomen. In de ongeveer anderhalve eeuw dat de VOC het aan de Kaap voor het zeggen had werden 33 expedities naar Madagaskar ondernomen, die in totaal bijna 3000 slaven mee terugbrachten. In het begin van de 17e eeuw bemoeide de VOC zich ook korte tijd met de aanvoer van slaven voor de perkeniers op Banda. Spoedig werd deze handel echter aan de particuliere sector overgelaten. Het eigen aandeel van de Compagnie in de actieve slavenhandel was over het algemeen beperkt.
Ik zeg toch ook dat de VOC wel slaven had, maar niets te maken met de Afrikaanse slavenhandel. Dat deed de WIC, die had ook een tijd een monopolie daarop.quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:10 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
NIETS ???
http://voc-kenniscentrum.nl/themas.html#Slavernij
Nou... het woordje 'Afrikaanse' had je vergeten dan..quote:Op zondag 29 oktober 2006 16:14 schreef Frits het volgende:
Ik zeg toch ook dat de VOC wel slaven had, maar niets te maken met de Afrikaanse slavenhandel. Dat deed de WIC, die had ook een tijd een monopolie daarop.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |