quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:21 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Wil jij terug naar Afrika?
zo ja, ga dan
zo nee, bedank de VOC en WIC op je blote knieen
Nou.. ff de handel in cocaine en andere exotische pilletjes van nederlandse bodem bevorderen. Als balkie dan ff de import en exprt goedkeurt.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:46 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ze hielden wel slaven, dat deed iedereen toen, maar ze handelden er niet of nauwelijks in (zoals ook uit je bron blijkt). De VOC verdiende haar geld vooral met opium. In Suriname zijn ze al helemaal nooit geweest.
Je hebt wel een probleem, je kan het nergens legaal naartoe exporteren.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:28 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Nou.. ff de handel in cocaine en andere exotische pilletjes van nederlandse bodem bevorderen. Als balkie dan ff de import en exprt goedkeurt.
Is nederland zo van zijn staatsschulden en depressie af.
En je hebt de repressieve Amerikanen binnen een week op het strand bij Scheveningen staan.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:29 schreef MrSASO het volgende:
[..]
Je hebt wel een probleem, je kan het nergens legaal naartoe exporteren.![]()
Wat probeerde je dan?quote:
Gescheld. Is meneertje al op zijn pieltje getrapt als ik 'gek' zeg?quote:En Marokkaans, gezien je ondertitel en gescheld.
Wat ben je toch een enge teringfascist.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:50 schreef SCH het volgende:
[..]
Tering, hier zou je eigenlijk voor vervolgd moeten worden
Protest is protest.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 18:58 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Nee, maar wel een subsidie-vretend politiek inteeltclubje in de Bijlmer. Het lijkt me meer een stok om Balkenende mee te slaan dan een serieuze protestactie.
Denk je dat?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:31 schreef Sheherazade het volgende:
[..]
Wat probeerde je dan?
[..]
Gescheld. Is meneertje al op zijn pieltje getrapt als ik 'gek' zeg?
Ocharme.
Mee eens, jammer dat het meerendeel zich ook niet in andere mensen kunnen inleven.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:33 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Protest is protest.
Nederlanders staan ook om het minste al met ze allen te roepen en te schreeuwen.
Hebben vind ik niet minder lange tenen dan de rest. Meestal doen ze alleen alsof ze beter zijn
en zich niet gek laten maken en overal boven kunnen staan.
Na de moord op theo bleek wel anders.
En hebben ze mohammed niet zitten opjutten door een dappere bek te geven. En zich "er niks van aante trekken"?
En nu is theo dood. En die krijg je niet meer terrug.
Ik vind witten altijd erg schijnheilig overkomen. Wat Jullie?
De VOC mentaliteit was een prima mentaliteit dus hij hoeft helemaal geen excuses aan te bieden.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:36 schreef Genverbrander het volgende:
Hoe moeilijk kan het zijn voor Balkenende om even zijn excuses aan te bieden? Gewoon zeggen "Sorry ik was dom, had ik niet moeten zeggen, zand erover". Maar nee, hij gaat het krampachtig proberen goed te draaien. Een man die zijn fouten niet wil erkennen mag geen premier zijn.Liever ook geen Kamerlid trouwens.
Oh, het is een racistische term.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:38 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Fout.
[..]
Het slaat op arabieren en berbers. Vraag het maar aan je opa. Misschien had hij nog een lekkere geit te pakken genomen.
hij zat zich anders alweer in allerlei bochten te wringen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:39 schreef Steinberger het volgende:
[..]
De VOC mentaliteit was een prima mentaliteit dus hij hoeft helemaal geen excuses aan te bieden.
Pardon, meneer. Ik bedoel natuurlijk ethnisch discriminerende term.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:41 schreef Steinberger het volgende:
[..]
Arabieren zijn geen ras dus het is niet racistisch.
Lekker Spanjaarden afknallen. Niks mis mee.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:42 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
hij zat zich anders alweer in allerlei bochten te wringen.
"Jaaaaaa ik had het over de schepen, en het feit dat de hollanders daarmee op avontuur gingen, niet over wat er verder met die schepen gebeurde!"
Onmogelijke spagaat.![]()
Witte mensen... Zit in hun opvoedig. Zo zijn ze Je komt het overal tegen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:36 schreef Genverbrander het volgende:
Hoe moeilijk kan het zijn voor Balkenende om even zijn excuses aan te bieden? Gewoon zeggen "Sorry ik was dom, had ik niet moeten zeggen, zand erover". Maar nee, hij gaat het krampachtig proberen goed te draaien. Een man die zijn fouten niet wil erkennen mag geen premier zijn.Liever ook geen Kamerlid trouwens.
Waarom? Nederland paarde toen enorme economische voorspoed aan het verlichtste culturele klimaat van die jaren (ja, de basis van de Verlichting is hier gelegd). Daar hoef je je echt niet voor te schamen.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 23:29 schreef Genverbrander het volgende:
Gouden Eeuw = Zwarte Eeuw.
dat klopt., dat staat er positief tegenover, maar toch schaam ik me vooral.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:23 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom? Nederland paarde toen enorme economische voorspoed aan het verlichtste culturele klimaat van die jaren (ja, de basis van de Verlichting is hier gelegd). Daar hoef je je echt niet voor te schamen.
Meen je dat serieus?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:25 schreef Genverbrander het volgende:
maar toch schaam ik me vooral.
Maar dat hoeft toch niet? Je hoeft je voor positieve zaken toch niet schamen? (Naast dat het toch raar is je te schamen voor zaken waar je part noch deel aan hebt gehad). Een beetje vaderlandsliefde kan helemaal geen kwaad, zolang je maar niet eenkennig alles goed gaat vinden.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:25 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
dat klopt., dat staat er positief tegenover, maar toch schaam ik me vooral.
Wat een tirade over niks.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:34 schreef heiden6 het volgende:
JP: "Maar ondanks alle tekortkomingen van onze voorvaders, is onze vaderlandse geschiedenis wel inspirerend. Ze laat zien waarin een klein land groot kan zijn."
Goh, nou, wat een verschrikkelijke uitspraak. Daar valt dit:
Hij wil eigenlijk drie eeuwen terug. Naar de tijd van de VOC, van de plunderingen, het kolonialisme, de slavenhandel. Nou, daar hebben de Surinamers en Indonesiė ook warme herinneringen aan." (Femke Halsema)
echt duidelijk uit af te leiden.
Het is toch eigenlijk wel heel zielig als je zo de media moet halen, zelfde geldt voor de beroepsnegers die zich in Amsterdam schijnen te gaan verzamelen. Dan heb je óf gewoon een enorm bord voor je kop, óf je bent moedwillig bezig om dingen zo uit hun verband te raggen dat je lekker hard kunt gaan janken. Ach, zolang je er geld mee kunt 'verdienen' via een of andere obscure stichting, kun je het die lui niet eens kwalijk nemen, ze weten gewoon niet beter.
Helemaal mee eens. Halsema en haar soortgenoten lokken ook bewust dit soort reacties uit heb ik het idee. Puur om te scoren. Dat kun je haar misschien ook niet eens kwalijk nemen gezien de peilingen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 01:34 schreef heiden6 het volgende:
JP: "Maar ondanks alle tekortkomingen van onze voorvaders, is onze vaderlandse geschiedenis wel inspirerend. Ze laat zien waarin een klein land groot kan zijn."
Goh, nou, wat een verschrikkelijke uitspraak. Daar valt dit:
Hij wil eigenlijk drie eeuwen terug. Naar de tijd van de VOC, van de plunderingen, het kolonialisme, de slavenhandel. Nou, daar hebben de Surinamers en Indonesiė ook warme herinneringen aan." (Femke Halsema)
echt duidelijk uit af te leiden.
Het is toch eigenlijk wel heel zielig als je zo de media moet halen, zelfde geldt voor de beroepsnegers die zich in Amsterdam schijnen te gaan verzamelen. Dan heb je óf gewoon een enorm bord voor je kop, óf je bent moedwillig bezig om dingen zo uit hun verband te raggen dat je lekker hard kunt gaan janken. Ach, zolang je er geld mee kunt 'verdienen' via een of andere obscure stichting, kun je het die lui niet eens kwalijk nemen, ze weten gewoon niet beter.
Ach, ze heeft de meeste historici in ons land achter zich, maar die zijn ook allemaal dom en links natuurlijk.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Halsema en haar soortgenoten lokken ook bewust dit soort reacties uit heb ik het idee. Puur om te scoren. Dat kun je haar misschien ook niet eens kwalijk nemen gezien de peilingen.
Als iedereen dergelijke redenaties erop na zou houden zou je niet mogen verwijzen naar mentaliteiten van periodes voor 1990. Kortom een domme houding.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Ach, ze heeft de meeste historici in ons land achter zich, maar die zijn ook allemaal dom en links natuurlijk.
Ga nou eens in op die uitspraak: het is toch ook niet zo slim om de mentaliteit van de periode van slavernij en plunderingen als voorbeeld te stellen in een korte frase?
Nee, dat is veel te simpel. Snap je dan echt niet dat hij op deze uitspraak wordt aangevallen? En dat kan je dan wel proberen te verengen tot de Femkes en zo maar dat is nogal flauw. Een premier die met een stralende lach zo'n uitspraak doet, erg dom en kortzichtig. De VOC-mentaliteit behelst niet in de laatste plaats slavernij en plunderingen, hij had zich dat moeten realiseren.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:58 schreef nikk het volgende:
[..]
Als iedereen dergelijke redenaties erop na zou houden zou je niet mogen verwijzen naar mentaliteiten van periodes voor 1990. Kortom een domme houding.
Balkenende had inderdaad rekening moeten houden met het niveau van Nederland. Niet in de laatste plaats met dat van 'links' Nederland.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat is veel te simpel. Snap je dan echt niet dat hij op deze uitspraak wordt aangevallen? En dat kan je dan wel proberen te verengen tot de Femkes en zo maar dat is nogal flauw. Een premier die met een stralende lach zo'n uitspraak doet, erg dom en kortzichtig. De VOC-mentaliteit behelst niet in de laatste plaats slavernij en plunderingen, hij had zich dat moeten realiseren.
Dit schiet dus ook niet op.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Balkenende had inderdaad rekening moeten houden met het niveau van Nederland. Niet in de laatste plaats met dat van 'links' Nederland.
Ken je het woord verheelijken wel?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 09:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Wat een tirade over niks.
Het is gewoon dom om de VOC-mentaliteit te verheerlijken. Oerdom en ook kwetsend. Dat begrijpt iedereen behalve wat donderkoppen in dit topic die blijbkaar niet zo'n moeite hebben met het slavernijsyteem of het relativeren.
Het is een onhandige vergelijking. Waarom wordt dat nou niet toegegeven?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:46 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Ken je het woord verheelijken wel?
De VOC heeft meer dan genoeg positieve punten opgeleverd voor Nederland, maar ook zeker negetieve punten. En ja dan is het voor voor- en tegenstanders niet zo moeilijk het op zijn of haar manier uit te leggen. Maar als je degene die de uitspraak doet en deze op de manier uitlegt, dat hij de positieve punten wilde benadrukken, moet je niet proberen de woorden te verdraaien en je te richten op de negatieve punten.
Alleen als je het op een onhandige manier wil uitleggen. Of mag ik Beethoven ook geen genie vinden omdat hij een grote anti-semiet was?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:47 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is een onhandige vergelijking. Waarom wordt dat nou niet toegegeven?
Als je zegt dat je het gedachtengoed en de opvattingen van Beethoven fantastisch vindt, is dat wel dubieus inderdaad.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:51 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen als je het op een onhandige manier wil uitleggen. Of mag ik Beethoven ook geen genie vinden omdat hij een grote anti-semiet was?
Zei Balkenende dat hij de slavernij en plunderingen fantastisch vond dan? Nee.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:52 schreef SCH het volgende:
[..]
Als je zegt dat je het gedachtengoed en de opvattingen van Beethoven fantastisch vindt, is dat wel dubieus inderdaad.
Hij had het over de mentaliteit en dat hoort daar zeker bij. Hij had het dus beter moeten benoemen maar hij had het beter niet kunnen zeggen uiteraard.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:56 schreef nikk het volgende:
[..]
Zei Balkenende dat hij de slavernij en plunderingen fantastisch vond dan? Nee.
Zoals ik al zei, hij had wat beter rekening moeten houden met het niveau van 'links' Nederland.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Hij had het over de mentaliteit en dat hoort daar zeker bij. Hij had het dus beter moeten benoemen maar hij had het beter niet kunnen zeggen uiteraard.
Gelukkig ben je het mij eens, dat jezelf de negatieve punten wil benadrukken. Die moet je dan natuurlijk niet in de schoenen gaan schuiven van Balkenende.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 10:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Hij had het over de mentaliteit en dat hoort daar zeker bij. Hij had het dus beter moeten benoemen maar hij had het beter niet kunnen zeggen uiteraard.
Hoezo benadrukken? Je kunt de negatieve kanten toch niet ineens gaan verbloemen? Of is dat wel de bedoeling?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:02 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Gelukkig ben je het mij eens, dat jezelf de negatieve punten wil benadrukken. Die moet je dan natuurlijk niet in de schoenen gaan schuiven van Balkenende.
Wie wil dat gaan verbloemen dan? Met het benadrukken van de positieve punten verbloem je helemaal niks. Of mag je voortaan alleen nog voorbeelden aanhalen als je zowel alle positeve als negetieve punten benoemt? Lijkt me lastig werken en ook tijdrovend.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoezo benadrukken? Je kunt de negatieve kanten toch niet ineens gaan verbloemen? Of is dat wel de bedoeling?
Verbloemen is wel de bedoeling..quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:02 schreef SCH het volgende:
[..]
Hoezo benadrukken? Je kunt de negatieve kanten toch niet ineens gaan verbloemen? Of is dat wel de bedoeling?
Nee hoor, lijkt me niet meer dan logisch en redelijk en historisch juist.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:14 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Wie wil dat gaan verbloemen dan? Met het benadrukken van de positieve punten verbloem je helemaal niks. Of mag je voortaan alleen nog voorbeelden aanhalen als je zowel alle positeve als negetieve punten benoemt? Lijkt me lastig werken en ook tijdrovend.
Als je benadrukt: " VOC-mentaliteit is cool" dan benadruk je ook dat het fatsoen is de negatieve kanten te verdringen en goed te praten ... en jawel sommige trotszoekers gaan over tot verheerlijking van die negatieve zijden..en tegelijkertijd verwijten ze fel de Turken dat zij 'hun' fout verleden verdringen..quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:14 schreef mr.vulcano het volgende:
[..]
Wie wil dat gaan verbloemen dan? Met het benadrukken van de positieve punten verbloem je helemaal niks. Of mag je voortaan alleen nog voorbeelden aanhalen als je zowel alle positeve als negetieve punten benoemt? Lijkt me lastig werken en ook tijdrovend.
Nee hoor, dat is echt flauwekul. Het is helemaal niet verkeerd als je stelt dat bijvoorbeeld het Hitlerregime best goede kanten had, zoals bijvoorbeeld het aanleggen van fatsoenlijke wegen. Dat heet nu juist historische genuanceerdheid. Als je alles zwart-wit beoordeelt, hoe kun je dan ooit een juiste kijk op de zaken hebben?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, lijkt me niet meer dan logisch en redelijk en historisch juist.
De Turken mogen van mij best trots zijn op hun prachtige culturele scheppingen, zolang ze maar niet beweren dat ze de Armeniers niet in de pan hebben gehakt. Wat een bekrompenheid in dit topic zeg.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als je benadrukt: " VOC-mentaliteit is cool" dan benadruk je ook dat het fatsoen is de negatieve kanten te verdringen en goed te praten ... en jawel sommige trotszoekers gaan over tot verheerlijking van die negatieve zijden..en tegelijkertijd verwijten ze fel de Turken dat zij 'hun' fout verleden verdringen..
Prima, dan zal ik voortaan kijken hoe consistent je daarin bent. Gezien je posthistorie houd je je erzelf ook niet aan.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee hoor, lijkt me niet meer dan logisch en redelijk en historisch juist.
Wie geeft niet toe dat er slavenhandel heeft plaatsgevonden en de daarbij behorende onmenselijkheden?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 11:18 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Als je benadrukt: " VOC-mentaliteit is cool" dan benadruk je ook dat het fatsoen is de negatieve kanten te verdringen en goed te praten ... en jawel sommige trotszoekers gaan over tot verheerlijking van die negatieve zijden..en tegelijkertijd verwijten ze fel de Turken dat zij 'hun' fout verleden verdringen..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |