En wat is die mentaliteit? Dacht je dat die hoge heren dachten. Laten we slavendrijven, Ja! da's een leuk idee!quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:52 schreef dryfit het volgende:
[..]
Balkenende wilde de mentaliteit van de VOC. En dat is een ongelukkige uitdrukking.
De handels geest was zeker goed maar hoe en waarmee ze dat toen bereikte is niet goed te praten in deze tijd. Als hij weer handels land nr1 wil worden dan had hij het anders moet formulieren.
Nee dat heb je niet wat betreft voc mentaliteit is slavendrijven.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 13:13 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In dit topic heb ik al genoeg argumenten gegeven..
Walgelijk politiek correct mannetje ben je, het heeft niks met verbloemen te maken aangezien het niet te verbloemen is omdat slavendrijven losstaat van een eventuele voc mentaliteit. Deze mentaliteit kan namelijk bestaan zonder slavendrijven zoals je al meerdere malen hebt kunnen lezen en overigens ook al zelf gemeld hebt.quote:Het is simpel rationeel erkennen.. dat wie aan slavendrijven doet ook een denkwijze van slavendrijven heeft.
Een kind begrijpt dat nog...
Dat het meer voorkwam elders ter wereld grijp je aan als excuus om de VOC-mentaliteit te verbloemen
Je gaat veel verder dan historisch nuanceren dat er ook goede kanten waren...
Je wilt de slavendrijf-denkwijze in die mentaliteit simpelweg NIET zien. Of met een omweg verexcuseren..
Zoveelste uitglijder?quote:Op donderdag 26 oktober 2006 15:16 schreef SCH het volgende:
Logisch natuurlijk, het was de zoveelste uitglijder van Balkenende - en de Surinamers hebben wel gelijk. Als er 1 maar vergelijking met WOII wordt gemaakt dan staat de regering te huilen maar dit laat men gewoon passeren.
[..]
Hmmm je pakt de verkeerde persoon om die discussie mee aan te gaan, lees even terug in het topic.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 14:28 schreef X. het volgende:
[..]
Jij pikt een deel uit die mentaliteit uit. Je zou ook de handelsgeest kunnen prijzen. Hetgeen Balkenende ook bedoelde.
Maar nee, laten we lekker de slavernij oprakelen.
Je creeërt zo zelf een probleem.
Ja, sorry. My badquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 14:48 schreef Bierie het volgende:
[..]
Hmmm je pakt de verkeerde persoon om die discussie mee aan te gaan, lees even terug in het topic.
Ik sta aan jouw kant qua mening
Ik doelde er juist op dat men handel belangrijker vond dan slavendrijven. Even opnieuw lezen denk ik
Daar gaat het dan ook uiteindelijk om. SCH bijvoorbeeld discrimineert tussen antisemieten.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 00:00 schreef Steinberger het volgende:
Ik reageer voortaan niet meer op zulke topics want het komt altijd op hetzelfde neer. Linkse mensen die het hoe dan ook opnemen voor de allochtoon. Omdat mensen met een kleurtje per definitie slachtoffer zijn.![]()
Vier jaar Balkenende-bashfest op alle zenders heeft er toe geleid dat de beste man een soort cultfiguur aan het worden is. Dus doen ze er een schepje boven op met dit soort zelfhaat.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 14:49 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Wat hebben die linksen toch met hun opportunistische selectieve verontwaardiging?
SCH cum suis hebben er een beroep van gemaakt om dader en slachtoffer te duiden. Soms is dat erg makkelijk, de blanke slavendrijver en het zielige slavinnetje. Maar soms komt men in de problemen en dan begint het heerlijke gekonkel: Jood (Slachtoffer!!!) wordt gediscimineerd door Moslim (Slachtoffer!!).quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:05 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Daar gaat het dan ook uiteindelijk om. SCH bijvoorbeeld discrimineert tussen antisemieten.
Nou, de linkse gedachtengang gaat ongeveer zo:quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:09 schreef Kaalhei het volgende:
Jood (Slachtoffer!!!) wordt gediscimineerd door Moslim (Slachtoffer!!).
lariekoek, de VOC mentaliteit wordt binnenkort in de Elsevier gepubliceerd, dat betekent niet langer een willekeurige kust varen en daar de lokale bevolking en cultuur naar de klote helpen, maar het komt wel op hetzelfde neer. Bedrijven achtergebleven in de ontwikkeling worden overgenomen. Dat is een manier van denken die wij helaas zelf hebben geintroduceerd en waarmee we eventjes groot mee zijn gewordenquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:09 schreef Arnold_fan het volgende:
Het geeft aan dat Balkenende een prima beleid heeft, als mensen zich druk maken om een opmerking waarvan iedereen inclusief de Balkenende bashers snapt dat het gaat om de handels- en ondernemers geest geeft dat al weer aan dat er niets wezelijks is om oppositie op te voeren....
O ja SCH, je zou nog zeggen wat voor werk je doet.....
Als je eigenaar bent van een bedrijf mag je er toch mee doen wat je wilt? Waarom nietquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:12 schreef Aoristus het volgende:
[..]
lariekoek, de VOC mentaliteit wordt binnenkort in de Elsevier gepubliceerd, dat betekent niet langer een willekeurige kust varen en daar de lokale bevolking en cultuur naar de klote helpen, maar het komt wel op hetzelfde neer. Bedrijven achtergebleven in de ontwikkeling worden overgenomen. Dat is een manier van denken die wij helaas zelf hebben geintroduceerd en waarmee we eventjes groot mee zijn geworden
Wat is daar precies mis mee? Het zelfreinigende vermogen van de vrije markt is een zegen. Scheelt heel veel subsidieellende, zoals Fokker.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:12 schreef Aoristus het volgende:
Bedrijven achtergebleven in de ontwikkeling worden overgenomen.
waar groeit de economie dan van?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:21 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat is daar precies mis mee? Het zelfreinigende vermogen van de vrije markt is een zegen. Scheelt heel veel subsidieellende, zoals Fokker.
Plunderen door aandeelhouders?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:25 schreef Aoristus het volgende:
[..]
waar groeit de economie dan van?
Ik doel natuurlijk op het plunderen van bedrijven door aandeelhouders, de sprinkhaancultuur zoals Joop Wijn dat noemt.
het ligt er maar net aan welke belangen je vooropstelt. Je ziet het aan Stork, de langetermijn winst wordt niet gewaardeerd door de aandeelhouders. Het bestuur vindt anders, maar trekt aan het kortste eind.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:29 schreef axis303 het volgende:
[..]
Plunderen door aandeelhouders?
Het bedrijf is van hun, dus waar je het over?
Een beetje bescheidenheid op het gebied van economische thema's zou je denk ik sieren.quote:
Die kneus weet nergens iets van; noemde dat soort bedrijven zelfs Venture Capitalists.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:25 schreef Aoristus het volgende:
[..]
waar groeit de economie dan van?
Ik doel natuurlijk op het plunderen van bedrijven door aandeelhouders, de sprinkhaancultuur zoals Joop Wijn dat noemt.
Misschien lult het bestuur wel anders om hun hachje te redden? De FNV steunt het bestuur, dus je kunt ervan uitgaan dat het bestuur fout zit.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:31 schreef Aoristus het volgende:
het ligt er maar net aan welke belangen je vooropstelt. Je ziet het aan Stork, de langetermijn winst wordt niet gewaardeerd door de aandeelhouders. Het bestuur vindt anders, maar trekt aan het kortste eind.
Als je je verhouding eigen vermogen:vreemd vermogen lager dan 1 laat worden, moet je niet zeuren dat je niet meer alles te vertellen hebt. De Heinekens losten dat beter op: je zorgt voor een aandeel van 51% in een holding die weer een aandeel van 51% in Heineken heeft. 100% zeggenschap, ~25% EV.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:31 schreef Aoristus het volgende:
het ligt er maar net aan welke belangen je vooropstelt. Je ziet het aan Stork, de langetermijn winst wordt niet gewaardeerd door de aandeelhouders. Het bestuur vindt anders, maar trekt aan het kortste eind.
Of het objectief gezien het beste is voor het bedrijf is in dit geval niet relevant, de aandeelhouders bepalen wat er gebeurt, tenslotte zijn dat de eigenaren van het bedrijf.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:31 schreef Aoristus het volgende:
[..]
dit wordt wel een hele goedkope discussie zo ..quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:32 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Misschien lult het bestuur wel anders om hun hachje te redden? De FNV steunt het bestuur, dus je kunt ervan uitgaan dat het bestuur fout zit.
Jij weet van toeten noch blazen, maar denkt al zeker te weten dat de aandeelhouders fout zaten. Ik durf dat te betwijfelen.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:36 schreef Aoristus het volgende:
dit wordt wel een hele goedkope discussie zo ..
Ik kap er al weer mee, jij bent er stellig van overtuigd dat de FNV de as van het kwaad is, wat heeft discussie van voor zin, het onderwerp ging over de VOC mentaliteit en het onderwerp roofbouw slaat om in partijdigheid.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:37 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Jij weet van toeten noch blazen, maar denkt al zeker te weten dat de aandeelhouders fout zaten. Ik durf dat te betwijfelen.
Ik vind het speculeren met bedrijven die van jezelf zijn geen roofbouw..... Als ik een huis koop mag ik ermee doen wat ik wil, bij een bedrijf ook, als je wat meer risico's wilt lopen en zo meer winst hoopt te maken moet dat kunnen. Natuurlijk wil het bestuur van het bedrijf doorgaan zoals ze gingen, maar dat is om hun oude cultuur te behouden die op de tocht staat met een nieuw management.....quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:38 schreef Aoristus het volgende:
[..]
Ik kap er al weer mee, jij bent er stellig van overtuigd dat de FNV de as van het kwaad is, wat heeft discussie van voor zin, het onderwerp ging over de VOC mentaliteit en het onderwerp roofbouw slaat om in partijdigheid.
Jij komt met een vooroordeel dat aandeelhouders fout zitten terwijl je niks van de zaak af weet. Daar mag ik je vervolgens niet op aanspreken. Met roofbouw heeft het iig niks te maken.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:38 schreef Aoristus het volgende:
Ik kap er al weer mee, jij bent er stellig van overtuigd dat de FNV de as van het kwaad is, wat heeft discussie van voor zin, het onderwerp ging over de VOC mentaliteit en het onderwerp roofbouw slaat om in partijdigheid.
Trek de keutel maar weer in, als wederom blijkt dat je er geen drol verstand van hebt. Probeer de lulkoek over een paar maanden maar weer, als PJO en ik weer een ban hebben.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:38 schreef Aoristus het volgende:
[..]
De kortzichtigheidquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:43 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Trek de keutel maar weer in, als wederom blijkt dat je er geen drol verstand van hebt. Probeer de lulkoek over een paar maanden maar weer, als PJO en ik weer een ban hebben.![]()
Hoe kan het kortzichtig zijn om op te merken dat iemand er niks van af weet?quote:
Dat vind ik nu ook. Werden in dit topic nu net de historische onbenullen met steekhoudende redeneringen om de oren geslagen, dit doet wel afbreuk aan de discussie.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 15:49 schreef Bierie het volgende:
Het kan aan mij liggen maar het geheel lijkt sterk offtopic te gaan.
Bovendien valt de argumentatie ineens sterk tegen. Begint een beetje een niveautje geenstijl moddersmijten te worden
Het topic is er toch? Wie roept er dan om slotjes?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:19 schreef dVTB het volgende:
Waarom mag Tikorev hier wel een topic openen over een groepje Turken dat protesteert bij het PvdA-gebouw en zou SCH géén topic mogen openen over een groepje Surinamers dat protesteert tegen uitspraken van Balkenende?
Sommige mensen op dit forum zijn selectief verontwaardigd... - Tendentieuze topics zijn hier aan de orde van de dag, maar sommigen klagen alleen als het niet in hun straatje past. Beetje goedkoop.
Het is geen terugtrekkende beweging maar extra uitleg voor mensen die het niet willen begrijpen wat hij destijds bedoelde.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:33 schreef SCH het volgende:
Balkenende heeft in ieder geval terugtrekkende bewegingen gemaakt. Verstandig maar een beetje laat.
Tja, volgens jouw onnavolgbare tekstinterpretatie zal dat bestquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:35 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Het is geen terugtrekkende beweging maar extra uitleg voor mensen die het niet willen begrijpen wat hij destijds bedoelde.
Nog èèn?quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:30 schreef more het volgende:
We kunnen alle negerts een enkeltje Afrika geven, dan kunnen ze weer herenigd worden met hun familie. Misschien kan SBS er een programma van maken.
http://www.elsevier.nl/ni(...)nr/122637/index.htmlquote:Surinamers demonstreren vrijdagmiddag tegen de oproep van premier Jan Peter Balkenende voor een terugkeer van de VOC-mentaliteit. De VOC staat voor slavenhandel, vinden ze, en die is te vergelijken met de holocaust. Maar 'als het om de joden ging, had hij allang zijn excuses aangeboden.'
'Laten we blij zijn met elkaar. Over grenzen heenkijken. VOC-mentaliteit,' zei Balkenende tijdens de Algemene Beschouwingen. Maar de VOC gebruiken als toonbeeld van dynamiek en ondernemingslust was kwetsend voor de nazaten van de slaven, vinden vijftien Surinaamse organisaties.
Holocaust
'De naam VOC roept hele nare herinneringen op bij mensen wiens overgrootmoeders hebben geleefd onder de slavernij,' zei Roy Groenberg van de stichting Eer en Herstel vrijdag in Goedemorgen Nederland. Volgens Groenberg is de slavernij te vergelijken met de holocaust. 'En als in dezelfde trant over de joden was gesproken, had de premier allang zijn excuses aangeboden.'
Van het argument dat de Surinaamse slaven vooral werden vervoerd door de Westindisch Compagnie (WIC) zijn de organisaties niet onder de indruk. 'Het gaat om het verleden,' zegt initiatiefnemer van de demonstratie Glenn Codfried in de Volkskrant, 'ook de VOC heeft veel ellende bezorgd, net als de WIC. Dat is allemaal een beetje hetzelfde.' ()
De vijftien Surinaamse organisaties komen vrijdagmiddag bij het Slavernijmonument en het Nationaal Instituut Slavernijverleden en Erfenis in Amsterdam bij elkaar voor een lawaaidemonstratie.
Dat ruimt lekker op. Kunnen we straks eerlijk zeggen dat het CDA de autochtone hard werkende fatsoenlijke Nederlander vertegenwoordigd.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 16:49 schreef SCH het volgende:
Na Turken ook al geen Surinaamse CDA-stemmers meer!!!
Beetje? Beetje veel.quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
Maar het blijft een beetje kleinzielig gezeik natuurlijk he?
quote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:00 schreef Jurgen21 het volgende:
[..]
Dat ruimt lekker op. Kunnen we straks eerlijk zeggen dat het CDA de autochtone hard werkende fatsoenlijke Nederlander vertegenwoordigd.
Misschien. Maar het is wellicht ook een beetje de druppel. Er wordt veel over allochtonen uitgestort dus het krediet is op een gegeven moment op. Bovendien zien mensen iemand als Verdonk voortdurend excuses eisen, dat schept een precedent blijkbaarquote:Op vrijdag 27 oktober 2006 17:05 schreef Pappie_Culo het volgende:
Maar het blijft een beetje kleinzielig gezeik natuurlijk he?
Zonet in het Journala beelden van die demonstratie bekeken. Wat een onzin men daar uitslaat: je houd het niet voor mogelijk. Hier profiteert maar één iemand van en dat is Jan Peter Balkenende. Met zulke onnozele tegenstanders haalt Balkenende gewoon weer extra stemmen binnen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |