abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 21 september 2006 @ 18:08:53 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42021379
Ik ben nogsteeds bezig in aantekeningen van een vieze oude man een verzameling collumns van Charles Bukowski.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 21 september 2006 @ 18:36:53 #2
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_42022255
Na veel aandringen van allerlei mensen, dat ik hem toch ook echt moet lezen, ben ik van de week begonnen in The Davinci Code. (Ja ik was één van die drie mensen in Nederland die hem nog had gelezen). En mijn voorlopige conclusie is dat het even overschat, simpel en slecht geschreven is als mijn verwachtingen, waarom ik er nog niet eerder aan begonnen was, waren.
Maar voordat dit een heel zuur stukje wordt, laat ik zeggen dat het best vermakelijk is. Net zoals een Schwarzenegger film best vermakelijk is op een avondje.
  donderdag 21 september 2006 @ 18:39:03 #3
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42022311
De brieven van Reve aan Carmiggelt. Da's echt Reve op z'n best.
quote:
Het enige wat mij erg lijkt in jouw lot, dat is dat je je moet bezig houden met gewone, 'normale' mensen. (Weg met Ajax! Weg met Feyenoord! Dood aan de arbeiders! Ik vind het jammer dat bij een voetbalwedstrijd niet beide partijen kunnen verliezen, en dat er zo zelden doden bij vallen).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_42022442
Blauwe Maandagen van Arnon Grunberg aan het her lezen
Fok vrienden top 50###Powered by Akrapovic
*Battlefield3*KZ3*NFShp*BFBC2*MoH*PSN ID:Arijanonline
GoW/Fable III 360 tag:Arijanonline
Pax & Pry Free download
pi_42022692
De Delta Deceptie (Dan Brown)
RaDa 4 life!! Ready 2 make an entrance so back on up!!!
  donderdag 21 september 2006 @ 19:17:10 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42023397
MORT A CREDIT - CELINE.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 21 september 2006 @ 19:17:30 #7
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42023405
Trouwens, Bosbeetle, Bukowski was een groot fan van Celine.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 21 september 2006 @ 19:20:43 #8
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42023515
Ik heb vanmiddag een paar brieven van mijn vriendin herlezen, die waren ook OK. Ze stuurde me ook ooit een CD met een kaartje erbij.

Ik mis je! Ik wil gaan naar Nederlands! Deze zijn liedjes die ik mooi vind. Wil jij zingen? Dat is een mooi cadeautje voor jou van mij! Niet alleen, maar SAMEN! Met Maitje! Ik houd van jou, dag sctaje!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_42040715
De jongen in de gestreepte pyjama, door John Boyne. Absoluut schitterend!
pi_42040740
Zie ook signature
pi_42042845
Ben nu bijna klaar met Dagboek van een geisha. Nog een blz. of 40. Ben echt benieuwd hoe het afloopt. Hoop niet te erg.
Mijn volgende boek ligt ook al klaar: Hufter op het witte paard, weet ff de schrijver niet want het boek ligt nu ff boven.
pi_42043900
Ildikó von Kürthy. Inclusief speciale tekens!
pi_42050855
Het Proces van Kafka, moet echt even over de eerste 'hindernis' heenkomen, Kafka's zijn altijd moeilijk om in te beginnen..........daarnaast heb ik Middernachtskinderen van Salman Rushdie nog steeds niet uit, maar die vind ik te groot voor in het vliegtuig
You have to be young and stupid to become old and wise
Jesus is coming...............................Look busy
http://fotoboek.fok.nl/GekkeGerben
pi_42051313
Helen van jezelf en anderen. De Silva methode. Geschreven door een man die Silva heet met de achternaam. Manieren om je lichaam te genezen en nog meer. Door te visualiseren.

Heb nog een paar boeken over creativiteits-verhoging liggen.

" Creativiteit: Over flow, schepping en ontdekking".

En nog een wetenschappelijk boek.

Maar nu lees ik dus over hoe je je botten kunt genezen als mens zijnde en je hartkleppen en nog meer. Wederom komt meditatie naar voren.
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
pi_42075131
En ik ga gestaag verder in de wetten van de magie, zondag beginnen we aan de derde wet.
pi_42075936
Ik ben nu halverwege dit boek:



Tot nu toe een leuk verhaal, dat voortborduurt op de Trojaanse oorlog.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_42087855
Nog steeds:

Carry Slee - Radeloos
pi_42122916
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 12:28 schreef PAA-053 het volgende:
Ildikó von Kürthy. Inclusief speciale tekens!
Dat is niet gek dat ik het niet kon onthouden ej. Ben er overigens nog niet aan begonnen. Geen tijd voor gehad en genomen.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 september 2006 @ 14:24:38 #19
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_42141014
Monaldi & Sorti - Imprimatur

En in de wacht: De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
pi_42144012
Ja die laatste ga ik van mijn moeder lenen. Lijkt me mooi.
pi_42148360
Ben weer verder gegaan met House of dolls, maar het wil nog niet echt opschieten.
pi_42166839
quote:
Op donderdag 21 september 2006 18:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben nogsteeds bezig in aantekeningen van een vieze oude man een verzameling collumns van Charles Bukowski.
Ik heb een tijdje geleden "Postkantoor" van Bukowski gelezen. Aan de ene kant is het heel grappig, aan de andere kant heeft het ook iets tragisch.

Momenteel lees ik Don Quichot van Miguel De Servantes Saavedra.

Vrijdag komt de nieuwe vertaling van Tolstoj - Oorlog & Vrede uit.
Aangezien ik die nog nooit gelezen heb, en wel de volledige versie (er is ook een kortere versie) wil lezen, is het mooi dat er een nieuwe vertaling komt.
pi_42170991
Duisternis over Sethanon, deel 3 van Raymond Feist
pi_42173483
Ramsey Nasr - Van de vijand, van de muzikant.

Tweede keer.
Billie Holiday is Lady Day!
  woensdag 27 september 2006 @ 17:24:13 #25
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_42173662
Net begonnen in Brave New World van Aldous Huxley. Tsja, lichtelijk verplichte kost he. Het heeft m'n aandacht nog niet volledig getrokken, maar het is zeker niet slecht .

Daarvoor Stad der Blinden van Jose Saramago en Het Zijn Net Mensen van Joris Luyendijk gelezen. Stad der Blinden was erg apart! Heel vreemde maar leuke vertelstijl, die mij in geval vanaf het begin af aan boeide. Het verhaal was weer eens wat anders en bleef vermaken. Het Zijn Net Mensen was echt ontzettend tof. Kan me grotendeels vinden in de ideeen van Luyendijk en vond het erg leuk om wat kritische noten te horen over de media en het Midden-Oosten.
pi_42176150
Ik heb deze week Snow Blind van P.J. Tracy uitgelezen. Vlot geschreven, fijne, cynische humor en een leuke twist in het verhaal. Echter, een raar einde.

Nu ben ik bezig in Murder in Amsterdam. The Death of Theo van Gogh and the Limits of Tolerance van Ian Buruma.

pi_42184332
Zoek ook nog een goed boek. Iets waar je nog lang over na moet denken.
Heb Aldus sprak Zarathoestra van Friedrich Nietzsche besteld, maar ik zoek nog iets moois!

Tips?
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_42196481
De bijbel.
pi_42199721
Dit boek heb ik nu bijna uit!



Mijn zoon heeft een sexleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor, van Renate Dorrestein.

Studeer sinds kort Nederlands, moet dit studiejaar 15 boeken lezen welke nog geen jaar oud zijn (voor het vak: moderne letterkunde) en dit is m'n eerste boek. Heeelemaal niet erg, verplicht lezen.
pi_42200304
Heul niet erg inderdaad. De titel van dit boek vond ik altijd al op zijn minst interessant. Is het ook nog wat, inhoudelijk gezien?
pi_42200443
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:21 schreef MadGuy het volgende:
Heul niet erg inderdaad. De titel van dit boek vond ik altijd al op zijn minst interessant. Is het ook nog wat, inhoudelijk gezien?
Ja, ik vind 't wel mooi. Zal proberen zo min mogelijk te verklappen... maar:

't Gaat voornamelijk over de moeder van de hoofdpersonage (en dus niet echt over het sexleven van haar zoon ), die takelt erg af door ouderdom, terwijl haar zoon een jaar er tussen uit is en in Australië zit. Hoofdpersonage zelf zit in de overgang.
Het boek grijpt mij iig erg aan, gister al voor 3/4 uitgelezen in één ruk, toen werd 't tijd om te gaan slapen maar ga 'm zo uitlezen.

Zijn net nog vier nieuwe boeken bezorgd! (lang leve bol.com )
Gerbrand Bakker - Boven is het stil
Khalid Boudou - Het schnitzelparadijs (waarom die op m'n boekenlijst stond weet ik niet.. )
Bernlef - De onzichtbare jongen
Jeroen Brouwers - Geheime kamers
pi_42200549
Boven Is Het Stil is heel erg leuk.
pi_42213138
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:03 schreef partyyboyy het volgende:
Zoek ook nog een goed boek. Iets waar je nog lang over na moet denken.
Heb Aldus sprak Zarathoestra van Friedrich Nietzsche besteld, maar ik zoek nog iets moois!

Tips?
Met Aldus sprak Zarathoestra ben je wel een tijdje zoet denk ik.
Mocht je nog niet heel erg bekend zijn met Nietzsche, maar wil je wel iets van hem lezen, dan zou ik beginnen met Ecce Homo. Ik heb zelden zo hard moeten lachen om een filosoof. Overigens moet je dat boek denk ik niet te serieus nemen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Een mooi boek waar ik nog vaak over na denk (en ook lang) is Walging van Jean Paul Sartre. Zeker een aanrader!
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:05:36 #34
158740 ekoo
de la noche
pi_42227402
Ben bezig in de nieuwe van Tom Lanoye: Het derde huwelijk

hij is zeker een van de beste vlaamse schrijvers van de laatste jaren en het boek mag er weer zijn: leuk verhaal, vlot geschreven en een goeie dosis sarcasme
"There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about." --- Oscar Wilde
pi_42227533
quote:
Op donderdag 28 september 2006 21:21 schreef paradisiac het volgende:

[..]

Met Aldus sprak Zarathoestra ben je wel een tijdje zoet denk ik.
Mocht je nog niet heel erg bekend zijn met Nietzsche, maar wil je wel iets van hem lezen, dan zou ik beginnen met Ecce Homo. Ik heb zelden zo hard moeten lachen om een filosoof. Overigens moet je dat boek denk ik niet te serieus nemen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Een mooi boek waar ik nog vaak over na denk (en ook lang) is Walging van Jean Paul Sartre. Zeker een aanrader!
Cool

Maar is het niet erg om toch te beginnen met Aldus sprak Zarathoestra? Omdat het toch wel het laatste boek van hem was.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:43:05 #36
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_42228511
Ik was druk bezig om Asimov's Robot- en Foundationverhalen te herlezen (in chronologische volgorde van het verhaal) maar zag dat Bill Bryson een nieuw boek geschreven had (The life and times of the Thunderbolt Kid), dus Asimov is even terzijde gelegd.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_42228569
Nee, volgens mij kan je best beginnen met Aldus sprak Zarathoestra. Als je het niet snapt kan je het altijd nog proberen op te zoeken op internet. Sommige verhaaltjes in dat boek zijn overigens echt heel erg grappig! Sommige begrijp ik echt geen reet van.
Ik heb hem niet helemaal gelezen omdat ik wat meer over Nietzsche wilde weten. Ik ben begonnen met zo'n kopstukken filosofie boekje over Nietzsche, daarna Ecce Homo en ik ga denk nu De vrolijke wetenschap lezen.
De arbeiderspers heeft een hele reeks boeken van hem uitgegeven die maar 12,50 p/st zijn. Vandaar dat ik er 5 in mn boekenkast heb staan die nog gelezen moeten worden
pi_42236575
Bij Nietzsche zou ik persoonlijk beginnen bij De Antichrist. Het thema is lekker duidelijk, en dan kun je kennis maken met de opgewonden rhetoriek van lieve Frederik. Zarathustra is gewoon op sommige momenten veel te obscuur, alhoewel er echt briljante stukjes bij zitten. Het is vooral een boek wat je snapt of niet snapt aan de hand van je eigen levenservaring met de stukjes die geschreven zijn. Vooral het deel waarin hij de ubermensch introduceert, het deel waar hij zijn volgers wegstuurt en het stuk waar hij met de oude vrouw praat over vrouwen vind ik waanzinnig.

Eigenlijk is het een boek wat je mee moet nemen, en waar je af en toe wat in moet bladeren. Als je het gewoon leest, snap je het op een gegeven moment toch niet meer.
pi_42237217
Het is net wat je zegt misschien leuker om er af en toe een verhaaltje te lezen. Na een tijdje ben ik het ook helemaal kwijt met dat boek.
Als je af en toe een stukje leest en het weer weglegd, kan je er ook een tijdje over na denken en lees je niet verder terwijl je met je hoofd nog bij het vorige zit.

De Uebermensch introduceert hij al in het begin van het eerste deel. Geniaal!
pi_42237484
Zeer geniaal! Ik voelde me gewoon euforisch toen ik dat stukje las... Het is een goed begin van een bizar boek. De taal die hij gebruikt, is echt waanzinnig, en ik heb niet eens het originele Duits gelezen, maar de Nederlandse en Engelse vertalingen... Ach, misschien probeer ik het binnenkort wel in het Duits. Ik krijg meteen weer zin het op te pakken!
pi_42273529
Carlos Ruiz Zafon: De schaduw van de wind

voor de tweede keer. ik kan er geen genoeg van krijgen.
(gaat dat lezen!)
pi_42277290
De Schaduw van de Wind is een geweldig mooi boek. Meeslepend en ook spannend. Beetje tragisch ook wel.

Ik heb Murder in Amsterdam uit. Op zich wel een aardig boek, maar Nederlanders kunnen beter de Nederlandse vertaling lezen omdat de Engelstalige versie bolstaat van de voor Nederlanders eigenlijk logische feitjes. Op zich is Buruma's werk niet echt vernieuwend, maar hij brengt het debat over de multiculturele samenleving en tolerantie ten opzichte van immigranten wel bij elkaar onder één kap.

Nu gaan we ons maar weer eens aan een historische thriller laven:

pi_42280904
Ben nog steeds bezig in Feel over Robbie Williams.
Ondertussen heb ik wel een ander boek gelezen, dat erg de moeite waard was:


Gaat over 2 Joodse vrienden in Afghanistan en de liefde voor een vrouw, het goed willen doen en uiteindelijk de gebeten hond zijn...
Dit is haar 2e boek, hiervoor schreef zij 'Ma place sur la photo' die ik ook vast ergens tussendoor ga lezen.
Zij heeft een erg mooie schrijfstijl, een beeldende, waardoor je je heel makkelijk een voorstelling van het geheel kunt maken
Oh ja, dit zijn Franstalige boeken.
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:10:08 #44
154854 Jenny_
Don't be hasty
pi_42280936
Pedagogische Begeleiding.
Dreams do come true
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:11:42 #45
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42280992
Iets van Bukowski, korte verhalen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_42284923
Ik ben weer even naar de bieb geweest om wat leesvoer te scoren. Onder andere 'Over vaders en zonen' van (held!) Hugo Borst.
pi_42284947
Even maar geen literatuur dus
  Redactie Frontpage maandag 2 oktober 2006 @ 10:29:04 #48
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_42304797
Johnny Van Doorn

Dagdromen.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  Moderator maandag 2 oktober 2006 @ 11:38:52 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42306375
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:11 schreef JAM het volgende:
Iets van Bukowski, korte verhalen.
tof en proost !
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:36:50 #50
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_42344226
quote:
Op woensdag 27 september 2006 15:14 schreef inkie1010 het volgende:
Duisternis over Sethanon, deel 3 van Raymond Feist
dat is toevallig!
Ik ben in Zilverdoorn bezig! (deel 2 dus)

en ik lees ondertussen ook hellevuur van Preston&Child
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_42424412
Heb zojuist For one more day van Mitch Albom besteld, heb z'n vorige boeken Tuesdays with Morrie en the five people you meet in heaven in één keer uitgelezen, ben heel benieuwd naar deze. Hopelijk levert BOL m snel af!
You have to be young and stupid to become old and wise
Jesus is coming...............................Look busy
http://fotoboek.fok.nl/GekkeGerben
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 12:48:35 #52
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42450756
De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne



De stille kracht - Louis Couperus



Over schoonheid - Zadie Smith



Ben weer ff wezen bookshoppen (ook al heb ik nooit tijd om ze te lezen)
Heb ik goede keuzes gemaakt?
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_42473730
De verdwaalde carnavalsvierder - hubert lampo
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 8 oktober 2006 @ 10:14:32 #54
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42473920
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 12:48 schreef Ang3l het volgende:
De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

[afbeelding]

De stille kracht - Louis Couperus

[afbeelding]

Over schoonheid - Zadie Smith

[afbeelding]

Ben weer ff wezen bookshoppen (ook al heb ik nooit tijd om ze te lezen)
Heb ik goede keuzes gemaakt?
Nee.

1. Vertaling. Kut.
2. Couperus. Kon niet schrijven. Kut.
3. Geschreven door een vrouw. Kut.

Alstu!


.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 8 oktober 2006 @ 15:02:11 #55
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42479732
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:14 schreef JAM het volgende:

[..]

Nee.

1. Vertaling. Kut.
2. Couperus. Kon niet schrijven. Kut.
3. Geschreven door een vrouw. Kut.

Alstu!


.
Dan ben ik blij dat ik ze gekocht heb wat als iemand als jij met zulke kortzichtige recencies ze niks vind dan zullen ze best ok zijn
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_42480368
Helter Skelter (The truth about the Manson murders)
De originele versie natuurlijk
Never underestimate the predictability of stupidity
  Moderator maandag 9 oktober 2006 @ 13:02:30 #57
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42508227
Uncle tungsten door oliver sacks
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_42580660
Een verhalenbundel deze keer: Mothers and Sons van Colm Tóbín.

  woensdag 11 oktober 2006 @ 16:50:21 #59
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_42581473
Carlos Ruiz Zafón - De shaduw van de wind. Erg mooi geschreven en extra leuk, omdat ik laatst nog in Barca was.
pi_42629358
Net uit Aal van Wilfried de Jong: korte verhalen, waarvan een aantal leuk en vlot geschreven, enkele lekker absurd. Makkelijk te lezen, maar niet hoogstaand.

Op dit moment lees ik De dochter van de circusdirecteur van Jostein Gaarder: de bekende schrijver van de Wereld van Sofie, weer erg goed geschreven, ik ben zeer gecharmeerd van het beschrijven van de gedachten van iemand, ik vermaak me er goed mee en blijf doorlezen.

Ga hierna beginnen aan Het geheim van de kaarten van weer Jostein Gaarder: na het fantastische boek de Wereld van Sofie werd me deze direct aangeraden, maar vond bovenstaande boek van dezelfde schrijver eerder, dus deze ligt nog te wachten.
pi_42659108
Ik lees nu 'The difference between God and Larry Ellison'
Gaat over de oprichter van Oracle, is een erg vermakelijk boek!
I'm dead Pete. Dead people don't like company. (Johnny Quid)
pi_42659284
Krondor - Het Verraad van Raymond E. Feist
Voorlopig wel ff zoet met die serie
pi_42678728
quote:
Op woensdag 27 september 2006 15:14 schreef inkie1010 het volgende:
Duisternis over Sethanon, deel 3 van Raymond Feist
Heeeeeeele goeie schrijver! Heb al zijn boeken gelezen en zijn stuk voor stuk goed
Lees zelf nu voor de tweede keer :
Weiss, M. & Hickman, T. - Poort des doods cyclus (Death gate cycle) - 7 boeken

Heeel goed
pi_42682709
Ga morgen voor 2 weken met vakantie en ben dan bewapend met de volgende boeken;

- Factotum van Bukowski
- Haunted van Palahniuk
- Honderd jaar eenzaamheid van Marquez

  zondag 15 oktober 2006 @ 21:04:52 #65
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42705944
"De jongen in de gestreepte pyjama" is uit dus nu kan ik weer fris verder in De Stad der Blinden
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_42709145
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:04 schreef Ang3l het volgende:
"De jongen in de gestreepte pyjama" is uit dus nu kan ik weer fris verder in De Stad der Blinden
Wat vond je van dit boek? Twijfel namelijk of hij op mijn verlanglijstje moet. Ik moet namelijk kritisch zijn, want mijn lijstje loopt bijna over.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:23:56 #67
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42709404
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 23:16 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Wat vond je van dit boek? Twijfel namelijk of hij op mijn verlanglijstje moet. Ik moet namelijk kritisch zijn, want mijn lijstje loopt bijna over.
Het boek leest erg makkelijk, is maar 200 blz (grote letters) en heb je binnen een paar uur wel uit. Dus hij neemt niet veel tijd in beslag. Vond hem dan ook erg fijn als "tussendoortje". Het thema is eigenlijk best zwaar maar omdat het uit de ogen van een kind is maakt dat 't luchtig. Vond het een mooi boek. Een aanrader en, zoals ik al zei, hij is zo uit en dus kun je'm best ff lezen, tussendoor.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:24:44 #68
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42709428
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:41 schreef Kolkus het volgende:

- Honderd jaar eenzaamheid van Marquez
Daar ben ik erg benieuwd naar
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:26:57 #69
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42709482
De stad der blinden vond ik erg leuk.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 16 oktober 2006 @ 02:37:08 #70
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_42713359
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:24 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:
Monaldi & Sorti - Imprimatur

En in de wacht: De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón
haha, en daarna moet je secretum (monaldi en sorti) lezen en daarna veritas en daarna Mulisch met ontdekking van de hemel en daarna Umberto Eco's slinger van foucault. Dan heb je mijn 5 favo boeken gelezen en 1 die ik nog heel graag wil hebben maar nog niet uit is (veritas van monaldi en sorti).

ps. ik ben nu de wereld van Sofie van Jostein Gaarder aan het lezen en in het Duits, Heinrich Böll met Ansichten eines Clown en Rudiger Safranski met het kwaad.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  maandag 16 oktober 2006 @ 06:52:44 #71
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42714190
Jack Kerouac - On the road.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 16 oktober 2006 @ 06:59:24 #72
242 Pinball
Electric Monk
pi_42714202
The Wee Free Men van Terry Pratchett.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  maandag 16 oktober 2006 @ 07:01:29 #73
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42714209
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 06:59 schreef Pinball het volgende:
The Wee Free Men van Terry Pratchett.
Is dat die idioot die door een beer is opgevroten?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 16 oktober 2006 @ 07:08:49 #74
242 Pinball
Electric Monk
pi_42714221
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 07:01 schreef JAM het volgende:

Is dat die idioot die door een beer is opgevroten?
Ik denk het niet, volgens zijn site leeft hij nog.

Discworld.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  maandag 16 oktober 2006 @ 07:11:42 #75
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42714228
Hoe heet die idioot dan die door een beer is opgevroten? Terry...nogwat. Het lijkt op Pratchett.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 16 oktober 2006 @ 08:10:57 #76
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42714501
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 02:37 schreef No-P het volgende:


ps. ik ben nu de wereld van Sofie van Jostein Gaarder aan het lezen en in het Duits
Hij staat al "eeuwen" in m'n kast (de NL versie dan) maar kan me er niet toe zetten er aan te beginnen. Dus mocht ie heel goed zijn, haal me dan over
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  maandag 16 oktober 2006 @ 12:03:25 #77
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_42718691
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 07:01 schreef JAM het volgende:

[..]

Is dat die idioot die door een beer is opgevroten?
Jij bedoelt Timothy Treadwell, van de documentaire Grizzly Man, denk ik.
pi_42728864
How about een eh... eh.. um... mening?

Behalve 'goed' en 'leuk' en 'lekkere grote letters' en 'mooie kaft', bedoel ik. Of gaat het hier alleen om scores? Want dan heb ik ook nog wel een boek gelezen. Het heeft een hele aparte titel en het is erg goed. Aanrader! Doen! Kopen!
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 08:18:34 #79
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42732073
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 00:25 schreef Nadine26 het volgende:

How about een eh... eh.. um... mening?

Behalve 'goed' en 'leuk' en 'lekkere grote letters' en 'mooie kaft', bedoel ik. Of gaat het hier alleen om scores? Want dan heb ik ook nog wel een boek gelezen. Het heeft een hele aparte titel en het is erg goed. Aanrader! Doen! Kopen!
Als je de moeithe neemt om het topic te lezen (je weet wel wat dat is, het gaat hier zelfs over lezen) dan zul je zien dat er wel degelijk meer meningen worden gegeven dan over de kaft en de titel, en wel degelijk met meer inhoud dan alleen "goed" of "leuk".

Natuurlijk staat er, als iemand aan een boek BEGINT alleen de titel en voor herkenning de kaft, aangezien ze dan nog geen mening kunnen geven omdat ze het niet gelezen hebben. Sommige mensen doen dat wel eens, hun mening achteraf pas geven, na het lezen. Heel vreemd, maar wel fijn. Moet je ook eens proberen
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_42740773
Ben net klaar met mijn boek van "De hufter op het witte paard" Best leuk hoor maar ik vond het einde best wel "Bridget Jones achtig". Eigenlijk het geheel is heel Bridget Jones, was me niet eerder opgevallen tot het einde.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:38:20 #81
147048 Zeeltje
Nog teveel kilo's
pi_42740864
Angela Cannings - Ik blijf toch jullie moeder

aangrijpend, onroerend, mooi, enz

ben nu over de helft en elke bladzijde heeft momenten waarvan je toch even moet slikken.
The girl that lost her mind
pi_42758715
De vliegeraar van Khaled Hosseini

goed boek
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_42761260
Terry Goodkind - De vijfde wet van de magie

Tjah eerst heel deze serie uitlezen Valt me wel op dat in nummer 4 de erotische scenes zwaar uitgewerkt worden..
pi_42798441
Tad Williams - Memory, Sorrow and Thorn part III: To Green Angel tower part I: Siege
Het derde deel van vier. Ben al ruim 3 jaar bezig om deze serie te lezen maar om een of andere reden leg ik hem te vaak aan de kant, terwijl het best een goed, diepgaand fantasie verhaal is.
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
pi_42808789
Yeeeeeeh, For one More day van Mitch Albom kwam gister binnen, dus gelijk in begonnen.
Het begin is in ieder geval goed!
You have to be young and stupid to become old and wise
Jesus is coming...............................Look busy
http://fotoboek.fok.nl/GekkeGerben
  woensdag 25 oktober 2006 @ 20:06:53 #86
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42932093
Ik heb Het Vijftig jaars Zwaard besteld



Iemand dat al gelezen?
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_42933214
Ida Jessen - Leugenaars

heeel goed boek moet ik zegge:)
pi_42946535
.
quote:
When department stores like Le Bon March� first opened their doors in mid-nineteenth-century Paris, shoppers were offered more than racks of ready-made frock coats and crinolines. They were given the chance to acquire a lifestyle as well--that of the bourgeoisie. Wearing proper clothing encouraged proper behavior, went the prevailing belief.

Available now for the first time in English, Fashioning the Bourgeoisie was one of the first extensive studies to explain a culture's sociology through the seemingly simple issue of the choice of clothing. Philippe Perrot shows, through a delightful tour of the rise of the ready-made fashion industry in France, how clothing can not only reflect but also inculcate beliefs, values, and aspirations. By the middle of the century, men were prompted to disdain the decadent and gaudy colors of the pre-Revolutionary period and wear unrelievedly black frock coats suitable to the manly and serious world of commerce. Their wives and daughters, on the other hand, adorned themselves in bright colors and often uncomfortable and impractical laces and petticoats, to signal the status of their family. The consumer pastime of shopping was born, as women spent their spare hours keeping up their middle-class appearance, or creating one by judicious purchases.

As Paris became the fashion capital and bourgeois modes of dress and their inherent attitudes became the ruling lifestyle of Western Europe and America, clothing and its "civilizing" tendencies were imported to non-Western colonies as well. In the face of what Perrot calls this "leveling process," the upper classes tried to maintain their stature and right to elegance by supporting what became the high fashion industry. Richly detailed, entertaining, and provocative, Fashioning the Bourgeoisie reveals to us the sources of many of our contemporary rules of fashion and etiquette.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 12:24:45 #89
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_42949134
Heb 'net' Twisted van Jeffery Deaver uit. Een boek met zestien korte verhalen die allemaal een plottwist bevatten. Erg leuk, omdat ik ze (op één na) allemaal niet heb kunnen voorspellen. Je leest het verhaal met het oog op de twist en nog weet 'ie je altijd te verbazen. Vooral het verhaal daarna nogmaals lezen en de subtiele hints opmerken is heel erg leuk. Je leert zo echt over hoe je hersenen eigenlijk werken en sommige dingen gewoon aannemen, zonder daar verder bij na te denken. Cool.

Nu bezig in Mortal Fear van Greg Isles. Begint weer lekker geschift, daar houd ik wel van.
pi_42961150
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:14 schreef JAM het volgende:

[..]

Nee.

2. Couperus. Kon niet schrijven. Kut.
JAM! , , .
  donderdag 26 oktober 2006 @ 23:10:26 #91
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_42970067
Hey, wat leuk dat er zoveel fantasy wordt gelezen. Feist ben ik geen fan van (sowwy), Pratchett wel, Tad Williams ben ik absoluut dol op (Caliban's Hour, zo mooi).

Jostein gaarder vind ik OOk erg boeiend. Laatst de Magische Bibliotheek gelezen (jeugdboek) en dat is echt erg leuk. Dat is 1 van de auteurs die ik zonder nadenken koop.

Danielewski vond ik errug duur. Ben benieuwd wat je ervan vindt.
  Moderator vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:00:19 #92
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42981802
herman brusselmans - De droogte
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_42984102
quote:
Op zondag 10 september 2006 22:14 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Mja.. Oke, maar realiseer je dat dit vooral mijn beleving en interpretatie ervan is...
Ondanks dat ik het af en toe wat langdradig vind overkomen is Kafka on the Shore naar mijn mening mooi geschreven...Wat bijzonderheden van dit boek (zal proberen niet al teveel te verklappen )..

Er lopen eigenlijk twee verhaalijnen langs elkaar, en later in het boek door elkaar heen. Soms vind ik dit storend verwarrend in dit soort boeken, maar de strucuur en opbouw die Murakami hiervoor gebruikt gebruikt is in mijn beleving precies goed; helder, maar niet té simpel. Een hapklare brok is het niet, maar ik lekker vlot doorlezen, dat lukt wel.

De eerste verhaalijn (over Kafka) lijkt wel Murakami's variant van het Oedipus verhaal te zijn, met wat fantasie elementjes erbij. Ik vind het een boeiende variatie hierop maar af en toe gaat hij er naar mijn mening net iets teveel in op; het "sprookjesachtige" word me net iets te overdone... Maarja, dat is nou eenmaal het boek, en ook dat is een gevoelskwestie.. Lijkt me dat dat bij een andere lezer totaal verschillend kan zijn... Misschien vind jij dat juist prachtig en ben ik een doodsaaie realist...

De tweede verhaallijn heeft tot de verbeelding sprekende overeenkomsten met de eerste, maar is toch net wat anders.. Dit vind ik leuk gevonden (tsja je moet hem zelf lezen hoor, anders ist niet meer leuk )...
Conclusie.. Murakami schrijft dus zoals ik al zei zeker mooi en boeiend, maar af en toe misschien net een beetje overdone en langdradig naar mijn smaak..

Ik heb Kafka on the Shore net uit en ik vind het een fantastisch boek. In plaats van vlot doorlezen ga ik dan juist trager lezen, zodat ik er langer van kan genieten. De constructie van twee afwisselende verhaallijnen, die uiteindelijk bij elkaar komen gebruikt Murakami in meer van zijn boeken (Hard Boiled wonderland en het einde van de wereld bijv.)
Er zijn veel dingen, die me aanspreken in het werk van Murakami dat ik tot nu toe gelezen heb. Een ervan is dat de (hoofd)personages vaak sympatieke mensen zijn en als ze iets verkeerds of slechts doen, dan is dat niet opzettelijk of gepland. Zoals Nakata, een oude verstandelijk gehandicapte man die met katten kan praten, of Oshima die een jongen (Kafka) helpt die is weggelopen van huis of Hoshino, een lanterfanter die Nakata helpt bij zijn reis en door te helpen als mens groeit enzovoorts.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:20:33 #94
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42984196
Ik ben meer fan van Ryu dan Haruki. Zo. Nu jullie weer.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:20:35 #95
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_42984199


ben net begonnen, moet er ff inkomen maar het leest wel lekker weg
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_42986377
Wata vind men nu echt aanraders kwa fantasy/science fiction?

Heb net a hitchhikers guid to galaxy binnen (aanbieding op bol.com) Eens kijken of t wat is..
pi_42986670
Georges Bataille - De geschiedenis van het oog

  vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:18:36 #98
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42991223
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:06 schreef Ang3l het volgende:
Ik heb Het Vijftig jaars Zwaard besteld

[afbeelding]

Iemand dat al gelezen?
Holy christ, dit boek is een DRAMA voor je boekenkast
Qua afmetingen dan he Qua inhoud weet ik 't nog niet
(maar liefst 32cm hoog is en slechts 17cm breed)

[ Bericht 5% gewijzigd door Ang3l op 27-10-2006 18:29:45 ]
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:06:04 #99
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_42993537
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:29 schreef FranticDJ het volgende:
Wata vind men nu echt aanraders kwa fantasy/science fiction?

Heb net a hitchhikers guid to galaxy binnen (aanbieding op bol.com) Eens kijken of t wat is..
Hitchhikers Guide is een must in ieder geval. Tolkien natuurlijk, Pratchett ook. Maar daarna wordt het al snel een kruispunt van smaken (net of Tolkien en Pratchett dat niet al zijn...). Ik lees veel engels, veel dark chick phantasy (Laurell K. Hamilton etc.), maar ook veel ander spul. Ilium en Olympus van Dan Simmons zijn aanraders. Neil Gaiman en Mieville (ben zijn voornaam kwijt) zijn bijna altijd goed. Heb zojuist Winterbirth van Brian Ruckley gelezen en dat was geweldig (is een debuut).

Overigens ben ik ook dol op Murakami, heerlijk lezen.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:42:40 #100
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_43017570
John Connolly - Nocturnes



Nog steeds niet in het Nederlands verkrijgbaar, dan maar in het Engels
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_43028613
Ben op dit moment bezig in Meisje met de negen pruiken van Sophie van der Stap.
Het boek leest lekker weg, is ook wel mooi en je kunt je goed inleven in het verhaal, maar toch mis ik 'iets'.
Tis niet een van de beste boeken die ik heb gelezen. Misschien komt dat ook wel omdat ik het teveel vergelijk met Komt een vrouw bij de dokter.
Stond al heel lang bij ons in de winkel (werk zelf in een boekhandel).. en toen heb ik hem op een gegeven moment toch maar geprobeerd. In 1 dag uitgelezen. En dat heb ik met Meisje met de 9 pruiken minder.
pi_43029078

Let me stay for a day van Ramon Stoppelenburg. Kocht het bij de Slegte voor een paar euro en het is wel een aardig boek. Ben niet weg van zijn schrijfstijl, vind het vaak erg oppervlakkig, maar het onderwerp is natuurlijk briljant en er zitten veel herkenbare dingen in.

Het volgende boek dat ik eindelijk eens uit ga lezen is Woedende witte pyjama's. Over een Engelsman die les geeft in Japan en besluit een hele zware Aikido opleiding te gaan doen. Ook wel een aardig boek, wederom niet briljant.


Hoop daarna weer eens in een boek te beginnen wat ik met pijn en moeite weg kan leggen.
pi_43031526
-zip-
pi_43042590
de wereld van Sofie
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:55:42 #105
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43046705
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 18:44 schreef Emel het volgende:
de wereld van Sofie
Die staat al eeuwen aan m'n kast maar wil er nooit aan beginnen. Overtuig me!
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43046735
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:55 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Die staat al eeuwen aan m'n kast maar wil er nooit aan beginnen. Overtuig me!
ik ben net begonnen
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:56:46 #107
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43046746
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:06 schreef Ang3l het volgende:
Ik heb Het Vijftig jaars Zwaard besteld



Iemand dat al gelezen?
En inmiddels ook weer uit.
Erg vreemd boek. Beetje een luguber sprookje over wraak.
Mja, wel aardig. Niet super.

Nog maar 30blz in Stad der Blinden
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43046891
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:56 schreef Ang3l het volgende:

[..]

En inmiddels ook weer uit.
Erg vreemd boek. Beetje een luguber sprookje over wraak.
Mja, wel aardig. Niet super.

Nog maar 30blz in Stad der Blinden
Stad der Blinden? is dat wat?
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_43052723
Linkse Lente van Femke Halsema.
  zondag 29 oktober 2006 @ 23:20:28 #110
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43052824
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 21:00 schreef Emel het volgende:

[..]

Stad der Blinden? is dat wat?
Ja erg mooi boek.

Schrijfstijl is wat lastig. Het is geen boek wat je "ff snel tussendoor" leest vind ik. Maar ik vind de beelden die de schrijver oproept erg onheilspellend en aangrijpend. Alsof ie bijna zelf kan weten hoe het voelt om blind te zijn.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  zondag 29 oktober 2006 @ 23:22:19 #111
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_43052893
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:56 schreef Ang3l het volgende:

[..]

En inmiddels ook weer uit.
Erg vreemd boek. Beetje een luguber sprookje over wraak.
Mja, wel aardig. Niet super.
Jammer. Hij klonk interessant...

Mothers and Sons is uit. Ook 'wel aardig' maar niet meer dan dat. Het zijn uiteindelijke lege verhalen waarbij het conflict wel wordt opgezocht, maar daar blijft het dan ook bij. het blijft daar steken en dat is jammer.

Nu ben ik door met De Laatste Dagen van Hendrik VIII van Robert Hutchinson. Op de achterflap valt al te lezen dat het een sensatieboek is en als ik zo de eerste bladzijden even scan vrees ik dat we hier met een populair-wetenschappelijk boekje over Hendrik VIII te maken hebben. Ben benieuwd.

  zondag 29 oktober 2006 @ 23:26:35 #112
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43053044
Ik zoek nog steeds Time's Arrow van Martin Amis.
Iemand dat toevallig gelezen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Time%27s_Arrow_%28novel%29
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  maandag 30 oktober 2006 @ 05:43:27 #113
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_43057344
Ik heb de afgelopen eken alles van Raymond Carver herlezen en tjees wat is die man toch briljant.

Dit is trouwens wel een hippe site om op bij te houden wat je hebt gelezen. De boekendatabase is nog niet zo groot (2500 boeken), maar je kunt zelf ook nieuwe boeken toevoegen. Dus. Dat lost zich vanzelf op.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  maandag 30 oktober 2006 @ 09:48:15 #114
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43058953
Ik heb me afgelopen week door een leuk boekje geworsteld.
Harry Mulisch - De Ontdekking van de Hemel

Een lievelijk boekje van slechts 901 pagina's, dat geheel in Mulisch stijl doorspekt is van onnoemelijk veel (nutteloze) details en dialogen (vergeet de monologen vooral niet).

Maar vergis je niet, in het boek wordt net zo onnoemelijk veel verwezen naar die nutteloze details en monodialogen. Je moet dus echt vanaf pagina goed opletten en onthouden wat je leest. Er staan een hoop historische feiten en aannames in (waardoor het een beetje naar de Da Vinci Code riekt, maar dat is natuurlijk andersom, want het boek van Mulisch was er eerder). Het kosste wat moeite om er in te komen omdat de proloog in eerste instantie een onleesbaar geheel is, maar zodra het verhaal je eenmaal pakt, wordt de bedoeling van het boek zo zoetjes aan duidelijk. Vermakelijk en onderhoudend om te lezen dus.

De verhaallijn is wel pakkend, alleen de chronologie is af en toe erg verwarrend. Zo kan het voorkomen dat er 50 pagina's aan 24 uur besteed worden, terwijl er in de volgende 2 pagina's negeb jaar doorheen gejast worden. Dat maakt het soms lastig om de tijdsgeest vast te houden. Wat ik jammer vind is dat sommige hoofdpersonen in de lop van het verhaal vervlakken, en op een vreemde manier uit het verhaal verdwijnen. Dat had wat subtieler gekund. Grootste vraag blijft: waarom 900 pagina's, terwijl je dit verhaal in zijn geheel makkelijk in 500 had kwijt gekund.

Een aanrader voor de die-hard lezer. Ben je dat niet ? NIet aan beginnen..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  maandag 30 oktober 2006 @ 09:57:03 #115
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43059098
Overigens heb ik nu Archibald Strohalm klaarliggen. We blijven nog even in de Mulisch sfeer
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_43059854
geleend van de buren, De openbaring, deel van de statenbijbel.
pi_43063039
Ik herken weinig in je ervaring met De ontdekking van hemel, buzzer. De dialogen zijn niet nutteloos, want ze maken de sfeer en de karakters. De weetjes en theorietjes zijn typisch Mulisch en ik houd er erg van. Ik heb ook niet geworsteld met de chronologie. Het was een heel makkelijk boek om te lezen, zeker voor een Mulischboek. De driehoeksverhouding houdt de spanning erin en er wordt warempel een aardig plot in het boek ontvouwen.

Waar ik zelf nog niet over uit ben of het geslaagd is of niet, is die hele Quintengeschiedenis. Het is inderdaad erg moeilijk om afscheid te nemen van de drie hoofdpersonen. Het is net alsof er met een nieuw boek begonnen wordt vanaf het moment dat Quinten centraal komt te staan. Aan de andere kant: zo is het leven. Mensen verdwijnen en andere protagonisten nemen de boel over. Toch heb ik het idee dat Mulisch er niet mee wegkomt. (Het boek wordt dan ook veel te surrealistisch naar het einde toe.)

Ik ben zelf momenteel bezig in Tirza en dat bevalt uitstekend. In een ander topic las ik ongenoegen over het verdwijnen van de typische Grunberghumor. Er zit wat in die kritiek, maar aan de andere kant is dit boek ook ineens een stuk minder vermoeiend om te lezen. Het had overigens ook een boek van Hermans kunnen zijn door de personages, de complexen en obsessies, en zelfs de schrijfstijl. Ik vind het geweldig dat Grunberg iets anders probeert te doen. Ik hoop dat het einde niet tegenvalt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:00:21 #118
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_43063265
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 05:43 schreef Sai het volgende:
Ik heb de afgelopen eken alles van Raymond Carver herlezen en tjees wat is die man toch briljant.

Dit is trouwens wel een hippe site om op bij te houden wat je hebt gelezen. De boekendatabase is nog niet zo groot (2500 boeken), maar je kunt zelf ook nieuwe boeken toevoegen. Dus. Dat lost zich vanzelf op.
Sai, held!! Hier was ik echt al lang naar op zoek. Woei, meteen even alles toevoegen dat ik momenteel aan het lezen ben .
  maandag 30 oktober 2006 @ 14:26:53 #119
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43066023
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 12:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik herken weinig in je ervaring met De ontdekking van hemel, buzzer. De dialogen zijn niet nutteloos, want ze maken de sfeer en de karakters. De weetjes en theorietjes zijn typisch Mulisch en ik houd er erg van. Ik heb ook niet geworsteld met de chronologie. Het was een heel makkelijk boek om te lezen, zeker voor een Mulischboek. De driehoeksverhouding houdt de spanning erin en er wordt warempel een aardig plot in het boek ontvouwen.

Waar ik zelf nog niet over uit ben of het geslaagd is of niet, is die hele Quintengeschiedenis. Het is inderdaad erg moeilijk om afscheid te nemen van de drie hoofdpersonen. Het is net alsof er met een nieuw boek begonnen wordt vanaf het moment dat Quinten centraal komt te staan. Aan de andere kant: zo is het leven. Mensen verdwijnen en andere protagonisten nemen de boel over. Toch heb ik het idee dat Mulisch er niet mee wegkomt. (Het boek wordt dan ook veel te surrealistisch naar het einde toe.)

Ik ben zelf momenteel bezig in Tirza en dat bevalt uitstekend. In een ander topic las ik ongenoegen over het verdwijnen van de typische Grunberghumor. Er zit wat in die kritiek, maar aan de andere kant is dit boek ook ineens een stuk minder vermoeiend om te lezen. Het had overigens ook een boek van Hermans kunnen zijn door de personages, de complexen en obsessies, en zelfs de schrijfstijl. Ik vind het geweldig dat Grunberg iets anders probeert te doen. Ik hoop dat het einde niet tegenvalt.
dat zeg je mooi, het is moeilijk afscheid nemen van de personages. Vooral het einde van Max komt nogal rauw op het dak, en de manier waarop wil ik het helemaal niet over hebben, hoewel het vanuit cynisch oogpunt wel weer heel grappig is. Nutteloos bedoel ik ook niet in de letterlijke zin van het woord. Wel vind ik dat het verhaal chronologisch beter verdeeld had moeten worden (daar blif ik bij. niet dat het boek moeilijk te lezen is daardoor, maar het had het verhaal wel ten goede gkomen) De personages worden op deze manier erg uitgediept, en daardoor ga je aan ze hangen. Zelfs Onno ga je aardig vinden. Het laaste deel vond ik persoonlijk een beetje jammer. Je omschrijft dat prima.
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_43068674
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 09:48 schreef buzzer het volgende:
Ik heb me afgelopen week door een leuk boekje geworsteld.
Harry Mulisch - De Ontdekking van de Hemel
Da's gewoon een Mulisch truc om het eerste hoofdstuk tot een onoverzichtelijke brij te maken. Heb je de procedure zeker nog niet gelezen?! Daar krijgt hij het voor elkaar om in het eerste hoofdstuk complete DNA strengen uit te schrijven (die als ik het mij goed herinner zijn opgebouwd uit drie letters). Bij het begin van hoofdstuk 2 geeft hij dan ook openlijk toe dat het erom te doen was om alle 'wannabee' lezers of het 'gepeupel kwijt te raken!

'De toekomst van gisteren' is ook zo'n uniek meesterwerkje van zijn hand. Archibald Strohalm heb ik ook in de kast, maar die kan ik me niet meer helemaal herinneren. Als je toch in de Mulisch stemming bent moet je ook zeker 'Siegfried' lezen, die is ook écht heel erg goed en een heel stuk dunner
You have to be young and stupid to become old and wise
Jesus is coming...............................Look busy
http://fotoboek.fok.nl/GekkeGerben
pi_43085168
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 15:46 schreef GekkeGerben het volgende:

Da's gewoon een Mulisch truc om het eerste hoofdstuk tot een onoverzichtelijke brij te maken. Heb je de procedure zeker nog niet gelezen?! Daar krijgt hij het voor elkaar om in het eerste hoofdstuk complete DNA strengen uit te schrijven (die als ik het mij goed herinner zijn opgebouwd uit drie letters). Bij het begin van hoofdstuk 2 geeft hij dan ook openlijk toe dat het erom te doen was om alle 'wannabee' lezers of het 'gepeupel kwijt te raken!
In De ontdekking van de hemel komt hij er prima mee weg. De procedure is een rotboek met een einde dat je allang aan ziet komen. Niet dat ik me verder ook nog maar iets herinner van het boek.

Nog een Mulischaanraader is zijn Novelle Hoogste tijd oid. Ik geloof niet dat veel mensen die gelezen hebben, maar ik vond het idee geweldig.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43085251
Heb je de verfilming trouwens gezien, buzzer?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43085545
ClaudiaX, wat vind jij eigenlijk van een boek als Linkse Lente van Halsema ?
pi_43086557
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:34 schreef FuifDuif het volgende:
ClaudiaX, wat vind jij eigenlijk van een boek als Linkse Lente van Halsema ?
Geen idee, niet gelezen en ik ben niet van plan het boek te gaan lezen. Ik mag Halsema niet, en we houden er andere principes op na (die soms in dezelfde ideeen resulteren maar geenszins eenzelfde oorsprong hebben).

Ik vind het nieuwe spotje voor GL waarin ze figureert trouwens wel leuk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43086680
Ik ben nu bezig in Krondor - tweede boek van Raymond E. Feist.
pi_43087322
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je de verfilming trouwens gezien, buzzer?
Ik had verwacht dat de verfilming stukken slechter zijn zou dan hij uiteindelijk bleek te zijn.

De Ontdekking van de Hemel bezorgde mij trouwens een 10 op mijn mondeling Nederlands op het VWO
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 08:40:10 #127
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43093115
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Geen idee, niet gelezen en ik ben niet van plan het boek te gaan lezen. Ik mag Halsema niet, en we houden er andere principes op na (die soms in dezelfde ideeen resulteren maar geenszins eenzelfde oorsprong hebben).

Ik vind het nieuwe spotje voor GL waarin ze figureert trouwens wel leuk.
Ik heb Linkse Lente wel gelezen, goed boek, en een goed idee geen ghostwriter te gebruiken, maar interviews. Het verbaast me wel hoe positief Halsema is over Hirsi Ali.
Halsema is duidelijk iemand met een lange adem, en veel ervaring.
pi_43095067
Ach, hetzelfde verwerpelijke gedachtegoed maar dan zonder hete aardappel in de keel. Ik heb daar niet zo'n trek in.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43095136
Noem jij je leven een project, mariatrepp?

Ik ben er niet over uit of je je leven daarmee meer gewicht geeft of juist marginaliseert.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43104848
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 09:48 schreef buzzer het volgende:
Ik heb me afgelopen week door een leuk boekje geworsteld.
Harry Mulisch - De Ontdekking van de Hemel

Een lievelijk boekje van slechts 901 pagina's, dat geheel in Mulisch stijl doorspekt is van onnoemelijk veel (nutteloze) details en dialogen (vergeet de monologen vooral niet).

Maar vergis je niet, in het boek wordt net zo onnoemelijk veel verwezen naar die nutteloze details en monodialogen. Je moet dus echt vanaf pagina goed opletten en onthouden wat je leest. Er staan een hoop historische feiten en aannames in (waardoor het een beetje naar de Da Vinci Code riekt, maar dat is natuurlijk andersom, want het boek van Mulisch was er eerder). Het kosste wat moeite om er in te komen omdat de proloog in eerste instantie een onleesbaar geheel is, maar zodra het verhaal je eenmaal pakt, wordt de bedoeling van het boek zo zoetjes aan duidelijk. Vermakelijk en onderhoudend om te lezen dus.

De verhaallijn is wel pakkend, alleen de chronologie is af en toe erg verwarrend. Zo kan het voorkomen dat er 50 pagina's aan 24 uur besteed worden, terwijl er in de volgende 2 pagina's negeb jaar doorheen gejast worden. Dat maakt het soms lastig om de tijdsgeest vast te houden. Wat ik jammer vind is dat sommige hoofdpersonen in de lop van het verhaal vervlakken, en op een vreemde manier uit het verhaal verdwijnen. Dat had wat subtieler gekund. Grootste vraag blijft: waarom 900 pagina's, terwijl je dit verhaal in zijn geheel makkelijk in 500 had kwijt gekund.

Een aanrader voor de die-hard lezer. Ben je dat niet ? NIet aan beginnen..
Net als Claudia_X vind ik juist de details zeer fijn om te lezen en op die manier fijn kenmerkend voor het verhaal. Ik ben altijd blij met dikke boeken, namelijk als ik net ergens in zit, is het verhaal afgelopen en dat maakt me altijd zo treurig.

Ik was nooit echt een die-hard lezer, maar nadat ik deze heb gelezen juist wel heel erg!

Heerlijk boek!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43111172
Ik lees nu The Stand van Stephen King .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_43129577
Geert Mak - Een kleine geschiedenis van Amsterdam

Zeer fijn verteld
Aangezien ik pas in Amsterdam woon, moet ik me natuurlijk wel een beetje inlezen
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43129793
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:02 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Geert Mak - Een kleine geschiedenis van Amsterdam

Zeer fijn verteld
Aangezien ik pas in Amsterdam woon, moet ik me natuurlijk wel een beetje inlezen
Die is ook erg goed inderdaad! Lekker boek waar je prima doorheen komt. 'De engel van Amsterdam' is weer iets zwaarder en heeft ook een andere inslag maar ook erg leuk om te lezen als je er net woont (denk ik tenminste!)
You have to be young and stupid to become old and wise
Jesus is coming...............................Look busy
http://fotoboek.fok.nl/GekkeGerben
pi_43130224
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:12 schreef GekkeGerben het volgende:

[..]

Die is ook erg goed inderdaad! Lekker boek waar je prima doorheen komt. 'De engel van Amsterdam' is weer iets zwaarder en heeft ook een andere inslag maar ook erg leuk om te lezen als je er net woont (denk ik tenminste!)
Ook geschreven door ?
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43136651
Andrew Barker - Telegrams of the soul: Peter Altenberg and the culture of fin-de-siècle Vienna.

quote:
The miniaturist Peter Altenberg (1859-1919) is a seminal but often neglected figure in the culture of turn-of-the-century Vienna and in twentieth-century Modernism. Altenberg has suffered neglect both because he failed to work in so-called 'major' genres and on account of his addiction to drugs, alcohol, and young girls, yet his marginal status belies his wide impact across a broad spectrum of the arts. Barker's book, the first to attempt a comprehensive survey of Altenberg's life and work, draws heavily on the array of unpublished manuscripts in the United States and Europe, many of them in private collections, and on other long-forgotten archival material


[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 01-11-2006 21:58:36 ]
pi_43137341
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:56 schreef Emel het volgende:

[..]

ik ben net begonnen
Ik ook en het leest lekker weg.
Women fart just as much as men. It's just that most men take more pride in it than most women.
FART FAQ:
http://www.heptune.com/farts.html
  woensdag 1 november 2006 @ 14:53:36 #137
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43137465
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je de verfilming trouwens gezien, buzzer?
nee niet gezien, maar als de film net zo leuk is als het boek, ga ik hem zeker een keer huren.
en bedankt voor de tips overigens
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_43137574


Erg interessant, vooral over hoeveel je eigenlijk niet weet van deze gebeurtenis.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 1 november 2006 @ 15:02:44 #139
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43137766
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 23:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik had verwacht dat de verfilming stukken slechter zijn zou dan hij uiteindelijk bleek te zijn.

De Ontdekking van de Hemel bezorgde mij trouwens een 10 op mijn mondeling Nederlands op het VWO
je kunt met gemak een uur of twee volpraten over dat boek inderdaad. Ik was al van school af toen dat boek uitkwam. Ik ben overigens nu bezig in Archibald Strohalm, een boek dat ik vroeger fantastisch vond, maar ik kan me echt niet meer voorstellen waarom..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_43137806
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:10 schreef RayMania het volgende:
Ik lees nu The Stand van Stephen King .
Ik ook
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!fotograaf woensdag 1 november 2006 @ 18:14:06 #141
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_43144918
Maar weer een begonnen in The Frim van John Grisham
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
  woensdag 1 november 2006 @ 19:27:42 #142
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_43147520
Ik lees De Stad van de Dromende Boeken van Walter Moers. Wat een zot boek, joh.....:-)
  woensdag 1 november 2006 @ 22:32:41 #143
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_43155536
Kben hierin begonnen

  donderdag 2 november 2006 @ 11:43:30 #144
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43166091
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 10:34 schreef Claudia_x het volgende:
Noem jij je leven een project, mariatrepp?

Ik ben er niet over uit of je je leven daarmee meer gewicht geeft of juist marginaliseert.
Mijn leven is niet hetzelfde als mijn proiect.
Ik heb mijn project altijd beschouwd als mijn kind. Dus er zijn veel aspecten van mijn leven die niet binnen het project vallen.
In mijn tekstcollage De ontdekking van de hel heb ik veel gereflecteerd over wat het project voor me is. En dat is: vooral mijn kind, mijn monster dat steeds groeit en vaak mezelf angst maakt. Zie o.a. de scène Luzifer .
Een kind, dat betekent dat er ook vaders zijn, en dit monster heeft twee vaders en twee adoptievaders.
Een van de adoptievaders zei ooit tegen mij: “La projet c'est toi”, maar ook dat is te kort door de bocht. Het project is niet alleen van mij, en het valt niet samen met mij.

Het project heeft mijn leven zowel meer gewicht gegeven, mijn mogelijkheden tot expressie vergroot, alsook tot een bepaalde marginalisering geleid, tenminste een tijd lang.

Op het moment lees ik een zeer goed boek, een echte aanrader, en ook inderdaad op een andere dimensie dan Linkse Lente: Ilja Leonard Peijffer, Het ware leven, een roman.
Pfeijffer is ook GroenLinkser, maar dan geen brave zoals Femke. Mijn voorkeur gaat wel uit naar hem.

[ Bericht 3% gewijzigd door mariatrepp op 02-11-2006 11:55:18 ]
pi_43166397
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:32 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Ook geschreven door ?
Ook door Mak ja.......
You have to be young and stupid to become old and wise
Jesus is coming...............................Look busy
http://fotoboek.fok.nl/GekkeGerben
  donderdag 2 november 2006 @ 12:02:07 #146
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43166604
quote:
Op woensdag 1 november 2006 14:26 schreef Gellius het volgende:
Andrew Barker - Telegrams of the soul: Peter Altenberg and the culture of fin-de-siècle Vienna.

[afbeelding]
[..]
Interessant, ik zal ernaar kijken. Ik interesseer me zeer voor fin-de-siècle in Wenen: Freud, Schnitzler, Klimt...
Trouwens, de Klimt/Toorop tentoonstelling in het gemeentemuseum in Den Haag, een aanrader voor fin-de-siècle -vrienden...
pi_43166618
quote:
Op donderdag 2 november 2006 11:43 schreef mariatrepp het volgende:

Mijn leven is niet hetzelfde als mijn proiect.
Ik heb mijn project altijd beschouwd als mijn kind. Dus er zijn veel aspecten van mijn leven die niet binnen het project vallen.
Ik vind het iets moois hebben, om je leven als een project te beschouwen, om te kunnen zeggen: Mijn project, mijn leven, dat is Sein und Zeit. Of Die Kritik der reinen Vernunft, het gaat om het idee. En om dan het mysterie van het eindige, aardse bestaan te ontrafelen. Althans, om met heilige overtuiging naar antwoorden op zoek te gaan. Hoe meer je leven samenvalt met zo'n project, hoe beter. Wat is de zin van het leven? Een project met een werktitel, en hopelijk aan het eind een publicatie die tot in de eeuwigheid herlezen kan worden.

Er schuilt geen schande in het geen leven hebben buiten je project om. Integendeel. Wittgenstein had nooit aan zijn Philosophische Untersuchungen moeten beginnen. Daar heeft hij zichzelf mee gemarginaliseerd.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 2 november 2006 @ 12:03:00 #148
97348 Matness
Matt about you
pi_43166627
net begonnen in weefwereld van clive barker, ben benieuwd. het is een ontzettend dik boek.
pi_43168456
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:02 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Interessant, ik zal ernaar kijken. Ik interesseer me zeer voor fin-de-siècle in Wenen: Freud, Schnitzler, Klimt...
Trouwens, de Klimt/Toorop tentoonstelling in het gemeentemuseum in Den Haag, een aanrader voor fin-de-siècle -vrienden...
Ik heb 'm gezien, heel aardig inderdaad.
pi_43172970
quote:
Op woensdag 1 november 2006 15:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ook
Toevallig . Ik ben nu ongeveer bij bladzijde 50-60. Lees alleen in bed een hoofdstuk .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
  donderdag 2 november 2006 @ 16:42:02 #151
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43175281
Thomas F Banchoff - De vierde dimensie ( wiskunde in hogere sferen )

Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  donderdag 2 november 2006 @ 19:36:54 #152
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43181264
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het iets moois hebben, om je leven als een project te beschouwen, om te kunnen zeggen: Mijn project, mijn leven, dat is Sein und Zeit. Of Die Kritik der reinen Vernunft, het gaat om het idee. En om dan het mysterie van het eindige, aardse bestaan te ontrafelen. Althans, om met heilige overtuiging naar antwoorden op zoek te gaan. Hoe meer je leven samenvalt met zo'n project, hoe beter. Wat is de zin van het leven? Een project met een werktitel, en hopelijk aan het eind een publicatie die tot in de eeuwigheid herlezen kan worden.

Er schuilt geen schande in het geen leven hebben buiten je project om. Integendeel. Wittgenstein had nooit aan zijn Philosophische Untersuchungen moeten beginnen. Daar heeft hij zichzelf mee gemarginaliseerd.
Als er geen schande in schuilt, wil ik wel toegeven dat het gedeelte van mijn leven dat geheel buiten het project ligt verdomd klein is. Maar ik ben geen Wittgenstein of zoiets, al houd ik zeer van zijn filosofie. Helaas had hij geen liefdesleven...
Wittgenstein komt ook helaas niet langs in het hooginteressante boek van Andrew Barker Telegrams from the soul, dat ik onmiddelijk van de bieb heb gehaald. Wel komen zeer veel door mij hoog geschatte lieden in voor, zoals Klimt (goede vriend van Altenberg) ; Kafka, en vooral Karl Kraus over wie ik heel veel in mijn literatuurwetenschappelijk onderzoek heb geschreven
  donderdag 2 november 2006 @ 19:39:26 #153
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43181370
quote:
Op donderdag 2 november 2006 11:54 schreef GekkeGerben het volgende:

[..]

Ook door Mak ja.......
Het leuke is dat Mak ook GroenLinks is en meedeed aan de huidige oproep om hogere belasting voor rijken.
pi_43181977
Douglas Adams - Life, the universe and everything

Nummer 3 uit de 5 delige Hitchhikers Guide to the Galaxy trilogie. Heerlijke humor die trilogie met opmerkingen als:
quote:
"...I am at a rough estimate, thirty billion times more intelligent than you. Let me give you an example. Think of a number, any number." [said Marvin]
"Er, five" said the mattress.
"Wrong," said Marvin. "You see?"
quote:
Op donderdag 21 september 2006 18:36 schreef Lonewolf2003 het volgende:
The Davinci Code. (Ja ik was één van die drie mensen in Nederland die hem nog had gelezen).
Ik heb hem ook nog niet gelezen en sta er ook nog lang niet om te springen.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:59 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[afbeelding]
Mijn zoon heeft een sexleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor, van Renate Dorrestein.
stoere titel.

[ Bericht 24% gewijzigd door KaheemSaid op 02-11-2006 20:32:51 ]
pi_43184004
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:39 schreef mariatrepp het volgende:

Het leuke is dat Mak ook GroenLinks is en meedeed aan de huidige oproep om hogere belasting voor rijken.
En mijn lief heeft een fantastische brief ingezonden om dat stuk te ridiculiseren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43184031
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:55 schreef KaheemSaid het volgende:
stoere titel.
Meen je dat?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43185404
quote:
Op donderdag 2 november 2006 20:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Meen je dat?
Ik meen dat ja, stoer is misschien niet de goede naam maar vind het wel een titel waar ik niet meteen overheen lees.
  donderdag 2 november 2006 @ 21:34:54 #158
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43186126
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:03 schreef Matness het volgende:
net begonnen in weefwereld van clive barker, ben benieuwd. het is een ontzettend dik boek.
[afbeelding]
Heb hem in 't engels gelezen (Weaveworld)
Mooi boek, maar Imajica (imagica) was mooier vond ik.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43186169
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:39 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Het leuke is dat Mak ook GroenLinks is en meedeed aan de huidige oproep om hogere belasting voor rijken.
Heerlijke man!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43186329
quote:
Op donderdag 2 november 2006 21:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Ik meen dat ja, stoer is misschien niet de goede naam maar vind het wel een titel waar ik niet meteen overheen lees.
Ik vind het echt zo'n vrouwenboekentitel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43188156
quote:
Op donderdag 2 november 2006 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het echt zo'n vrouwenboekentitel.
Ben ik met je eens, zou hem niet snel gaan lezen, dan mag ik de titel nog wel goed vinden, of is metroseksualiteit nog niet zo ver
  vrijdag 3 november 2006 @ 09:07:53 #162
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43196737
quote:
Op woensdag 1 november 2006 14:26 schreef Gellius het volgende:
Andrew Barker - Telegrams of the soul: Peter Altenberg and the culture of fin-de-siècle Vienna.

[afbeelding]
[..]
Het boek is superinteressant. Vertel eens Gellius, hoe ben je erop gekomen, waarom lees je dit??
pi_43197682
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 09:07 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Het boek is superinteressant. Vertel eens Gellius, hoe ben je erop gekomen, waarom lees je dit??
Ik dacht op een morgen aan Peter Altenberg. Bij het ontwaken. En toen ben ik even langs de bibliotheek gewipt, aangezien zelfs de hoofdstedelijke boekhandels niets van of over hem op vooraad hebben.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:20:09 #164
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43198029
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:02 schreef Gellius het volgende:

[..]

Ik dacht op een morgen aan Peter Altenberg. Bij het ontwaken. En toen ben ik even langs de bibliotheek gewipt, aangezien zelfs de hoofdstedelijke boekhandels niets van of over hem op vooraad hebben.
Ikzelf ben germanist, en bezig o.a. met germanistisch literatuurwetenschappelijk onderzoek, en, zoals gezegd, veel bezig met Wenen, Karl Kraus, Canetti enz, maar toch kende ik Altenberg niet. Hoe komt dat, denk je???
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:23:45 #165
97348 Matness
Matt about you
pi_43198114
quote:
Op donderdag 2 november 2006 21:34 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Heb hem in 't engels gelezen (Weaveworld)
Mooi boek, maar Imajica (imagica) was mooier vond ik.
heb een paar bladzijden gelezen, maar wat leest het heerlijk weg zeg, ik word er helemaal ontspannen van, en dat heb ik niet snel.
er wqordt wel veel gestrooid met dure woorden
pi_43198281
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:20 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Ikzelf ben germanist, en bezig o.a. met germanistisch literatuurwetenschappelijk onderzoek, en, zoals gezegd, veel bezig met Wenen, Karl Kraus, Canetti enz, maar toch kende ik Altenberg niet. Hoe komt dat, denk je???
. Misschien ben je een slordig wetenschapper? Het lijkt me ondenkbaar over Kraus te lezen zonder iets over Altenberg te vernemen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:41:41 #167
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43198504
Ik heb er waarschijnlijk niet op gelet. Ik ben bezig geweest met de relatie Karl Kraus- Max Nordau ( en ben het helemaal eens met Kraus' kritiek op Nordau) en Karl Kraus en Walter Benjamin ( ook hier: eens met Benjamin over Kraus), en Kraus en Canetti (spannend en intrigerend; Canetti heeft Kraus eerst helemaal verheerlijkt en is later buitengewoon kritisch geworden) . Heb daarbij niets gezien over Altenberg, dat bij mij is blijven hangen. Ik ga nu aan de slag mijn Karl Kraus -boeken en met het boek over Altenberg om te onderzoeken, waarom ik Altenberg niet eerder heb opgemerkt.

Heb nu ook gezien dat er bijkbaar ook een belangrijke relatie bestaat Altenberg- Musil . Hoogst interessant.

[ Bericht 1% gewijzigd door mariatrepp op 03-11-2006 12:05:55 ]
pi_43198684
Een wedervraag: Is Kraus bij jouw weten vertaald in het Nederlands - ooit? Ik ben géén germanist en vind zijn Duits tamelijk moeilijk te lezen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:36:40 #169
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43200015
Antwoord: nee.
De KB, die alle Nederlandstalige boeken in bezit heeft, heeft geen NL titel van Kraus.
Ik weet dat Kraus ook in Duitsland niet veel gelezen wordt, en niet zeer bekend is. In Frankrijk daarentegen wel.

Voorlopig resultaat van mijn speurtocht Altenberg/Karl Kraus:
Inderdaad is Altenberg blijkbaar hoogst belangrijk geweest voor Kraus, en komt dus bijna op alle pagina’s voor in het boek van Barker.
Ik heb ook in mijn verzameling van artikelen uit Die Fakkel een gevonden met de titel Peter Altenberg, die me eerder niet was opgevallen. In het boek ‘Karl Kraus” van Jens Malte Fischer (Metzler) wordt Altenberg een paar keer genoemd, maar niet met nadruk, en meestal in een lange optelling van namen.
Ook komt Altenberg niet voor in de gezaghebbende Deutsche Literaturgeschichte van Beutin.
Wat zeg je over het laatste?
pi_43200412
In Frankrijk wel ja! Ik was vorig jaar op de Klimt, Schiele, Moser, Kokoschka-tentoonstelling in het Grand Palais en daar lagen Kraus en Altenberg in grote stapels in het museumwinkeltje. Maar ja, om nu als Nederlander Oostenrijkers in het Frans te lezen...

en tsja, Altenberg is een Oostenrijker natuurlijk. Ik ken die Literaturgeschichte niet, misschien dat ze zich beperken tot volbloed Duitsers?
  vrijdag 3 november 2006 @ 12:04:53 #171
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43200964
Nee, nee hoor.
Altenberg is binnen de Duitstalige literatuurgeschiedenis een randfiguur. Ik lees ook veel essays van schrijvers, bijvoorbeeld van Brecht, Duerrenmaat, enz. Daar kom ik Kraus veel tegen, en daarom ben ik hem gaan lezen. Altenberg ben ik nooit tegengekomen (op een manier die me opviel).

Wat je schrijft over Parijs klopt met wat ik weet: Frankrijk schat Kraus heel hoog in, - en blijkbaar dus ook Altenberg.
pi_43259011
ik lees nu a million little pieces van james frey and ik was al bang voor de tandarts en nu helemaal .
Tap tap tap
  zondag 5 november 2006 @ 14:38:45 #173
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43259115
De Stad der Blinden is uit
Nu De Schaduw van de Wind aan het lezen
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43274595
The Mole People - Jennifer Toth

Reportage over mensen die in ondergrondse tunnels in New York wonen.
pi_43278722
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:38 schreef Ang3l het volgende:
De Stad der Blinden is uit
Nu De Schaduw van de Wind aan het lezen
De Schaduw van de wind wil ik ook nog lezen
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  maandag 6 november 2006 @ 14:58:13 #176
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_43291654

Dagboek van een Geisha
tot nu toe een erg mooi boek
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  maandag 6 november 2006 @ 15:07:17 #177
97348 Matness
Matt about you
pi_43291900
quote:
Op maandag 6 november 2006 14:58 schreef Muck het volgende:
[afbeelding]
Dagboek van een Geisha
tot nu toe een erg mooi boek
die heb ik een tijdje terug gelezen, maar dan de oude versie, prachtig boek
  maandag 6 november 2006 @ 15:20:33 #178
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_43292238
quote:
Op maandag 6 november 2006 15:07 schreef Matness het volgende:

[..]

die heb ik een tijdje terug gelezen, maar dan de oude versie, prachtig boek
de oude versie hadden ze niet meer, anders was ik daar voor gegaan
tot nu toe vind ik het inderdaad een schitterend boek. Ik ben ongeveer halverwege nu
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_43293114
quote:
Op maandag 6 november 2006 14:58 schreef Muck het volgende:
[afbeelding]
Dagboek van een Geisha
tot nu toe een erg mooi boek
erg mooi boek ja tijdje geleden gelezen.
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  maandag 6 november 2006 @ 15:59:11 #180
97348 Matness
Matt about you
pi_43293311
ik zit ondertussen aardig in weefwereld, en ik vind het boek heerlijk weglezen. heel erg ingewikkeld soms, maar door de relaxte schrijfstijl zeer goed te doen.
pi_43300440
De Laatste Dagen Van Hendrik VIII las best lekker weg. Soms iets té smeuïg en suggestief, maar Hutchinson geeft wel blijk van een enorme kennis en gedetailleerd onderzoek.

Nu maar iets luchtiger, alhoewel... luchtiger?

Mevrouw Verona Daalt De Heuvel Af van Dimitri Verhulst.

pi_43301076
quote:
Op maandag 6 november 2006 15:54 schreef Emel het volgende:

[..]

erg mooi boek ja tijdje geleden gelezen.
Me too. Bleef me tot het einde boeien. Later de film nog gekeken, vond ik slecht uitgewerkt. Bah.
pi_43303892
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:43 schreef vencodark het volgende:

[..]

Me too. Bleef me tot het einde boeien. Later de film nog gekeken, vond ik slecht uitgewerkt. Bah.
film wil ik nog zien.
slecht joh?
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_43304536
Ja. Leuk hoor, allemaal die decors en pracht & praal maar bepaalde scenes zijn gewoon onduidelijk als je het boek niet kent. De verhoudingen tussen personen en waarom iemand doet zoals ie doet.
Althans, dat denk ik. Vind hm slordig en afgeraffeld. Ook zijn er dingen in de film anders gedaan dan in het boek. Ik weet niet hoever je in het boek bent dus zal niet teveel verklappen maar 1 ding hadden ze gewoon anders moeten doen. De film is geen aanrader in mijn ogen.


Vind overigens de vrouw die Hatsumomo speeld werkelijk bloedmooi, damn. Daar was ik nog het meest van onder de indruk.
Maare, de film is niets vergeleken met het boek.
  maandag 6 november 2006 @ 21:27:38 #185
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_43305661
ik ben ongeveer halverwege.
als ik hem uit heb, wil ik de film wel zien eigenlijk. ook al valt ie tegen...
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_43306476
quote:
Op maandag 6 november 2006 21:03 schreef vencodark het volgende:
Vind overigens de vrouw die Hatsumomo speeld werkelijk bloedmooi, damn. Daar was ik nog het meest van onder de indruk.
Hatsumomo is ook het tofste karakter uit het boek, imo.

Ik moet de film ook nog zien. Ben benieuwd.
pi_43309200
quote:
Op maandag 6 november 2006 21:03 schreef vencodark het volgende:
Ja. Leuk hoor, allemaal die decors en pracht & praal maar bepaalde scenes zijn gewoon onduidelijk als je het boek niet kent. De verhoudingen tussen personen en waarom iemand doet zoals ie doet.
Althans, dat denk ik. Vind hm slordig en afgeraffeld. Ook zijn er dingen in de film anders gedaan dan in het boek. Ik weet niet hoever je in het boek bent dus zal niet teveel verklappen maar 1 ding hadden ze gewoon anders moeten doen. De film is geen aanrader in mijn ogen.


Vind overigens de vrouw die Hatsumomo speeld werkelijk bloedmooi, damn. Daar was ik nog het meest van onder de indruk.
Maare, de film is niets vergeleken met het boek.
ik heb het boek uit. Ik ga de film toch maar zien. Kijken hoe slecht het is
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
  maandag 6 november 2006 @ 23:25:24 #188
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43311341
quote:
Op maandag 6 november 2006 19:27 schreef MadGuy het volgende:


Mevrouw Verona Daalt De Heuvel Af van Dimitri Verhulst.

[afbeelding]
O, laat me weten hoe ie is!
Die staat op mijn verlanglijst
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43321766
quote:
Op maandag 6 november 2006 23:25 schreef Ang3l het volgende:

[..]

O, laat me weten hoe ie is!
Die staat op mijn verlanglijst
Hij is al uit. Mijn God, waarom o waarom zijn Vlamingen toch altijd van die geweldige woordkunstenaars en waarom weten zij altijd het meest bizarre zo godvergeten normaal te maken? Echt, lees dit boek. het is zo'n lief, maar tegelijkertijd ook bizar verhaal. Ik heb het dorpje Oucwègne in m'n hart gesloten...

Nu gaan we weer iets serieuzigs doen:



The Last Mughal, The Fall Of A Dynasty, Delhi, 1857 - William Dalrymple
  dinsdag 7 november 2006 @ 18:02:42 #190
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43330974
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 12:50 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Hij is al uit. Mijn God, waarom o waarom zijn Vlamingen toch altijd van die geweldige woordkunstenaars en waarom weten zij altijd het meest bizarre zo godvergeten normaal te maken? Echt, lees dit boek. het is zo'n lief, maar tegelijkertijd ook bizar verhaal. Ik heb het dorpje Oucwègne in m'n hart gesloten...
Ik heb de bon nog van BOEK Magazine en vergeet hem steeds mee te nemen.
Wilde eerst dit boek voordat ik de Helaasheid der Dingen koop, aangezien Mevr Verona dunner s en zo uit is en ik daarna kan beoordelen of ik de schrijfstijl leuk vind
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43367355
Dit is wel een wat luchtiger boek ook dan zijn andere werk, maar toch wil ik dat ook gaan lezen. Overigens heeft hij aangekondigd nu een zeer duister verhaal te willen gaan schrijven. Het zal mij benieuwen.
  woensdag 8 november 2006 @ 19:10:08 #192
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43368238
quote:
Op woensdag 8 november 2006 18:48 schreef MadGuy het volgende:
Dit is wel een wat luchtiger boek ook dan zijn andere werk, maar toch wil ik dat ook gaan lezen. Overigens heeft hij aangekondigd nu een zeer duister verhaal te willen gaan schrijven. Het zal mij benieuwen.
Gekocht
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43390530
Hermen Brusselmans - De Kus In De Nacht
pi_43400856
Ben zojuist begonnen aan: Alles over dromen van Victor Spoormaker.
pi_43403364
Jullie zullen het niet geloven, ik ben net begonnen aan: Marcel Proust - A la recherche du temps perdu.

Niet in het Frans overigens, daarvoor ken ik de taal niet goed genoeg. Ik heb hier een Engelse vertaling, geschreven door C. K. Scott Moncrieff: 'Remembrance of things past'.
Weet iemand toevallig of dat een goede vertaling is, er zijn er meerdere, toch?

Ik vraag me toch af in hoeverre de 'magie' -die dit boek vaak toegeschreven wordt- intact blijft als je zo'n klassieker vertaald. Aan de andere kant: Ik ken, zoals gezegd, het Franse origineel niet, dus vergelijkingsmateriaal heb ik sowieso niet.

Nu nog zien hoe ik dat monster uitgelezen krijg. Eerst maar eens 'Swann's Way' verorberen
pi_43403437


Leuk
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_43407345
quote:
Op donderdag 9 november 2006 18:36 schreef Strolie75 het volgende:
[afbeelding]

Leuk
Ik heb echt niks met dat soort boeken. Maar vertel, wat heb je ervan geleerd?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43407394
quote:
Op woensdag 8 november 2006 19:10 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Gekocht
Je hebt hem nu wel uit, dacht ik zo. En?
pi_43408022
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:19 schreef Claudia_x het volgende:

Ik heb echt niks met dat soort boeken. Maar vertel, wat heb je ervan geleerd?
Fascinerend om door te lezen en dan te gniffelen bij de schandalige portie aan generalisaties en vooroordelen om tot de conclusie te komen dat alles wat er over vrouwen/mannen (vul eigen geslacht in) wordt geschreven klopt, maar is niet op jou van toepassing
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43408146
Ik vind de titel van het boek ook niet echt op het verschil tussen mannen en vrouwen slaan. Het is altijd goed om iemands naam te onthouden. Ik vind het heel fijn om "Claudia" te horen, en ik word er alerter door. En waarom zou je niet over jezelf mogen praten? Het is toch fijn om van een ander te horen wat hem/haar beweegt, interesseert, etc.?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43408420
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:37 schreef Claudia_x het volgende:
En waarom zou je niet over jezelf mogen praten? Het is toch fijn om van een ander te horen wat hem/haar beweegt, interesseert, etc.?
Ik heb geen idee, Claudia. Ik vind verhalen en anekdotes van andere mensen buitengewoon plezierig om aan te horen. Ik begrijp de titel van dat boek dan ook niet. Mijn vorige reactie was eigenlijk als reactie op het genre boeken waarbij man en vrouw in al hun verschillen worden geanalyseerd.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43408437
En het onthouden van iemands naam toont interesse en dat is meestal een goed iets.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43408534
Hopelijk kan Strolie75 ons meer vertellen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43408911
Om een tipje van de sluier wat betreft inhoud van het boek te lichten:
quote:
Hoe onthoud je iemands naam? Wat moet je zeggen zodat mannen luisteren? Wat moet je niet zeggen zodat vrouwen luisteren? Hoe zeg je 'dank je wel'? Hoe begin je een conversatie en houd je die gaande? Hoe kun je echte complimentjes geven? Hoe beantwoord je de telefoon op je werk?

Sommige mensen lijken van nature charisma te hebben. Toch kan iedereen een positieve indruk maken op anderen. Je hoeft je alleen maar een paar simpele vaardigheden eigen te maken. Op hun typische manier laten Allan en Barbara Pease zien welke. Kort maar krachtig geven zij in Waarom mannen en vrouwen elkaars naam moeten onthouden en vooral niet over zichzelf moeten praten tips om meteen in de praktijk te brengen. In het dagelijks leven, thuis en op het werk.

Allan en Barbara Pease geven trainingen over communicatie. Zij schreven diverse boeken waaronder de internationale bestsellers Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen, Waarom mannen liegen en vrouwen altijd schoenen kopen, Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen.

Drie stappen om iemands naam te onthouden: 1. Herhaal de naam Wanneer je aan een onbekende wordt voorgesteld, spreek zijn of haar naam dan tweemaal hardop uit. Zo weet je zeker dat je de naam juist gehoord hebt en kun je hem beter onthouden. Als je wordt voorgesteld aan Susan, zeg dan: 'Susan, leuk je te ontmoeten, Susan.' 2. Verander de naam in een object Namen zijn moeilijk te onthouden omdat het geen voorwerpen zijn die we voor ons zien. Creëer daarom een beeld voor jezelf van een voorwerp dat lijkt op de naam. Bijvoorbeeld: als iemand Kathy heet, denk dan aan een kat. 3. Creëer een idiote scène Bedenk vervolgens een grappige scène met iets specifieks van die persoon. Bijvoorbeeld: als Kathy drie gaatjes in haar oor heeft omdat ze normaal oorbellen draagt, stel dan een kat voor die met zijn klauwen aan haar oor hangt. Het geheim is: hoe gekker de scène, hoe makkelijker het is de naam te onthouden.
Wat ik bold heb gemaakt gaf antwoord op mijn eigen vraag of de schrijvers van dit boek dezelfde schrijvers waren als van andere boeken over (verschillen tussen) mannen en vrouwen.

Ik ben benieuwd wat Strolie75 precies zo leuk aan het boek vindt/vond.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_43409087
quote:
Waarom mannen niet luisteren en vrouwen niet kunnen kaartlezen.
Mijn vader heeft dit boek voor me gekocht. Wat kent hij me toch slecht.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43412147
* zonnestraaltje nog steeds bezig met der literatuurlijst is.

Boven Is Het Stil van Gerbrand Bakker uitgelezen Mooi boek hoewel ik dacht dat er iets heeel spannends zou gebeuren, maar het was meer .. uhm.. ja hoe zeg je dat.. hier kom ik nog op terug. Iig, de titel deed mij vermoeden dat er iets als 'n familiegeheim uit de doeken zou komen, en dat kwam er niet.. Maar desondanks wel erg mooi!

Nu begonnen in De Onzichtbare Jongen van Bernlef.
  donderdag 9 november 2006 @ 22:56:55 #207
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43413923
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:20 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Je hebt hem nu wel uit, dacht ik zo. En?
Nee ik mag niet Eerst de schaduw van de wind.
Dus volgend jaar of zo mevrouw Verona
(nee denk dat ie met Kerst meegaat naar Praag)

Volgens mij hebben wij wel veel dezelfde boeken overigens
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 09:27:32 #208
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43418351
Middas Dekkers - Lichamelijke Oefening

[ Bericht 9% gewijzigd door Bosbeetle op 10-11-2006 10:40:27 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 09:30:58 #209
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43418393
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:35 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Fascinerend om door te lezen en dan te gniffelen bij de schandalige portie aan generalisaties en vooroordelen om tot de conclusie te komen dat alles wat er over vrouwen/mannen (vul eigen geslacht in) wordt geschreven klopt, maar is niet op jou van toepassing
haha maar dat heb ik zelfs bij wetenschappelijke exercities als "the red queen - sex and the evolution of human nature" Die doen precies hetzelfde als die boekjes maar dan met iets meer onderbouwing en evenveel generalisatie
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_43418976
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 09:27 schreef Bosbeetle het volgende:
Middas Dekkers - Lichamelijke Opvoeding
Oh! Toen Midas bij Pauw & Witteman kwam, vond ik dit een zeer interessante manier van recenseren (door de schrijver zelf dan). Wat vind jij van het boek en zijn uitspraak over het feit dat (bijv.) hardlopen minder effectief is dan men zou denken?
Ik vind het boek te duur, maar misschien hebben ze hem wel in de bieb, bedankt voor de herinnering
Billie Holiday is Lady Day!
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 10:35:42 #211
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43419905
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 09:56 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Oh! Toen Midas bij Pauw & Witteman kwam, vond ik dit een zeer interessante manier van recenseren (door de schrijver zelf dan). Wat vind jij van het boek en zijn uitspraak over het feit dat (bijv.) hardlopen minder effectief is dan men zou denken?
Ik vind het boek te duur, maar misschien hebben ze hem wel in de bieb, bedankt voor de herinnering
Midas is altijd zo'n figuur die zegt wat ik denk waarschijnlijk omdat ik ook een bioloog ben. En het is altijd leuk om boek te lezen die je eigen gedachten ondersteund. (ik ben er net in begonnen dus kan nog geen oordeel vellen over het hele boek maar ik denk dat ik dit net als "de larf" en "de vergankelijkheid" weer een prachtig boek ga vinden.

Ohja en ik denk dat zijn redenaties kloppen. Hij zegt bijvoorbeeld dat het nooit bewezen is dat sport goed voor je is. (dat klopt) Dat er veel ongemak en slijtage juist ontstaat door sport (dat klopt ook) Dat er geen daadwerkelijk biologische grondslag is aan de bezigheid sport tenzij er plezier bij komt kijken. (klopt ook)

Het is ook geen aanklacht tegen sport maar tegen lichamelijke opvoeding... maw mensen die niet willen sporten moet je niet dwingen te sporten. En een slim mens luistert genoeg naar zn lichaam om zoveel beweging te hebben dat het je lichaam goed doet (iedereen die leert gaat er af en toe tussenuit om even te fietsen of te lopen )

dus ja ik ben weer eens met midas eens
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_43422433
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 10:35 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Midas is altijd zo'n figuur die zegt wat ik denk waarschijnlijk omdat ik ook een bioloog ben. En het is altijd leuk om boek te lezen die je eigen gedachten ondersteund. (ik ben er net in begonnen dus kan nog geen oordeel vellen over het hele boek maar ik denk dat ik dit net als "de larf" en "de vergankelijkheid" weer een prachtig boek ga vinden.

Ohja en ik denk dat zijn redenaties kloppen. Hij zegt bijvoorbeeld dat het nooit bewezen is dat sport goed voor je is. (dat klopt) Dat er veel ongemak en slijtage juist ontstaat door sport (dat klopt ook) Dat er geen daadwerkelijk biologische grondslag is aan de bezigheid sport tenzij er plezier bij komt kijken. (klopt ook)

Het is ook geen aanklacht tegen sport maar tegen lichamelijke opvoeding... maw mensen die niet willen sporten moet je niet dwingen te sporten. En een slim mens luistert genoeg naar zn lichaam om zoveel beweging te hebben dat het je lichaam goed doet (iedereen die leert gaat er af en toe tussenuit om even te fietsen of te lopen )

dus ja ik ben weer eens met midas eens
Het zou een interessante discussie kunnen worden tussen ons.
Ik kan me wel erg vinden in Midas zijn vindingen, hij is immers bioloog en heeft het denk ik ook vanuit biologisch oogpunt geschreven, maar ik ben sportleider.
En nu zeg ik niet dat sporten geweldig is, maar....nou ja het zou een interessante discussie kunnen worden, niet hier uitvoerbaar gezien het feit dit topic daar niet echt voor bedoeld is, lijkt me.
Billie Holiday is Lady Day!
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 12:13:29 #213
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43422486
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:10 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Het zou een interessante discussie kunnen worden tussen ons.
Ik kan me wel erg vinden in Midas zijn vindingen, hij is immers bioloog en heeft het denk ik ook vanuit biologisch oogpunt geschreven, maar ik ben sportleider.
En nu zeg ik niet dat sporten geweldig is, maar....nou ja het zou een interessante discussie kunnen worden, niet hier uitvoerbaar gezien het feit dit topic daar niet echt voor bedoeld is, lijkt me.
heel grappig hoeveel discussies dit boek zal opwerpen er zijn duidelijk 2 partijen die niet echt te verenigen zijn. In de EOS stond een interview met Midas en de ingezonden brieven zijn niet mals
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:17:51 #214
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_43424327
Ik heb Memoirs of a Geisha inmiddels uit
Mén wat een schitterend boek
Nu ben ik Cujo van Stephen King aan het lezen
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_43425548
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:13 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

heel grappig hoeveel discussies dit boek zal opwerpen er zijn duidelijk 2 partijen die niet echt te verenigen zijn. In de EOS stond een interview met Midas en de ingezonden brieven zijn niet mals
Omdat heel Nederland denkt dat sporten goed is (door de media en overheid) zal het veel verbazing opwekken, inderdaad.
Ik ben echt zeer benieuwd naar dit boek, hoor!
Billie Holiday is Lady Day!
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:57:36 #216
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_43425682
Ik wil het graag lezen
Misschien iets om voor sinterklaas te vragen :p
Ik ben sowieso erggek op midas. Zijn stukjes in de vara-gids lees ik ook elke week
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_43425734
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:57 schreef Muck het volgende:
Ik wil het graag lezen
Misschien iets om voor sinterklaas te vragen :p
Ik ben sowieso erggek op midas. Zijn stukjes in de vara-gids lees ik ook elke week
Ik moet eerlijk zeggen nog niks van hem te hebben gelezen.
Eigenlijk door dat interview bij P&W viel hij wat mij betreft wel op.
Een sudiegenootje had toevallig die dag daarna net een boekje van hem vast, over poezen ging het, als het goed is...kent iemand dat boek?
Billie Holiday is Lady Day!
  vrijdag 10 november 2006 @ 14:07:03 #218
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_43425979
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:59 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Ik moet eerlijk zeggen nog niks van hem te hebben gelezen.
Eigenlijk door dat interview bij P&W viel hij wat mij betreft wel op.
Een sudiegenootje had toevallig die dag daarna net een boekje van hem vast, over poezen ging het, als het goed is...kent iemand dat boek?
jaaaa, das echt een leuke
ik lees graag Midas in de trein, en soms zit ik hardop te grinniken
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  Moderator vrijdag 10 november 2006 @ 14:28:10 #219
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43426678
Uit het eerste hoofdstuk ...
quote:
Als je de lijn van steeds groter hersenen en kleinere kaken doortrekt, heeft de mens van de toekomst een waterhoofd met een centebakkie eronder, een stadium dat tot nu alleen door Maarten 't hart is bereikt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_43456492
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 14:07 schreef Muck het volgende:

[..]

jaaaa, das echt een leuke
ik lees graag Midas in de trein, en soms zit ik hardop te grinniken
Heet dat gewoon Poes - Poezenverhalen. Of niet?


Helaas was niks in mijn bieb te vinden.
Humz, misschien is de Indische Buurt niet de beste om een boek van Midas te zoeken..
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43456509
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 14:28 schreef Bosbeetle het volgende:
Uit het eerste hoofdstuk ...
[..]

Van welk boek?
Maar klinkt zeer actueel en leesbaar!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43486018
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:56 schreef Ang3l het volgende:

Volgens mij hebben wij wel veel dezelfde boeken overigens
Ik merk het ja!

Je moet dan eigenlijk ook De Watermeloenkoning van Daniel Wallace eens lezen (of het Engelse origineel). Je kent de schrijver misschien wel van Big Fish. Het boekje is nu moeilijk te krijgen, maar op het Boekenfestijn kun je hem meestal voor een habbekrats op de kop tikken.
  zondag 12 november 2006 @ 20:04:55 #223
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43486139
quote:
Op zondag 12 november 2006 20:01 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Ik merk het ja!

Je moet dan eigenlijk ook De Watermeloenkoning van Daniel Wallace eens lezen (of het Engelse origineel). Je kent de schrijver misschien wel van Big Fish. Het boekje is nu moeilijk te krijgen, maar op het Boekenfestijn kun je hem meestal voor een habbekrats op de kop tikken.
Laat dat nu net vorige week of zo geweest zijn Maar Big Fish ken ik ja Althans, de prachtige verfilming, niet het boek. Maar goed, ik ga de watermeloenkoning in m'n "to buy" lijst zetten

Titel Auteur
Normale Dagen Esther Gerritsen
Zaterdag Ian McEwan
Komt een vrouw bij de dokter Kluun
Heksen Roald Dahl
Held van beroep Adriaan Jaeggi
De helaasheid der dingen Dimitri Verhulst
De rancho der X mysteries Albert Helman
Time's Arrow Martin Amis
Niets dan omwentelingen Mark Z Danielewski
De watermeloenkoning Daniel Wallace


Hoppa. Kijk. daar staat ie
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43486638
Ik zie, en excuses voor de late opmerking over het Boekenfestijn. Ik weet ook niet of ze hem nu nog verkopen, overigens. Dat wisselt nog wel eens.

Leuke lijst, trouwens. Die van Verhulst moet ik ook nog eens lezen, de rest zegt me zo even niets. EDIT: Oh, even nuanceren: Zaterdag en De Heksen heb ik wel gelezen, Kluun lees ik niet.

Mijn lijst dan maar:

The Last Mughal, William Dalrymple
De Biograaf, Alain de Botton
Het Ongrijpbare Meisje, Mario Vargas Llosa
Bloedakker, Denise Mina
Rusteloze Doden, Gay Longworth
Restless, William Boyd
Negentig Graden Noorderbreedte, Fergus Flemming

En meer, maar dat moet ik nog binnen krijgen.

En ik wil nog eens beginnen aan een fantasytrilogie van Robin Hobb.

[ Bericht 10% gewijzigd door MadGuy op 12-11-2006 20:24:12 ]
  zondag 12 november 2006 @ 20:20:20 #225
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_43486746
CSI: New York Vermist
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  zondag 12 november 2006 @ 21:08:16 #226
97745 Thorical
finding a way
pi_43488551
Ik heb eindelijk Kim van Kipling uitgelezen.
Er waren zoveel reverenties naar dat ik er eindelijk maar eens tijd voor moest vrijmaken.
  Moderator maandag 13 november 2006 @ 12:16:49 #227
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43503540
quote:
Op zaterdag 11 november 2006 17:17 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Van welk boek?
Maar klinkt zeer actueel en leesbaar!
Uit lichamelijke opvoeding
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_43503718
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:46 schreef Claudia_x het volgende:
Hopelijk kan Strolie75 ons meer vertellen.
Het boek gaat over meer dan alleen relaties, ook zakelijke conversaties komen aan de orde . Het is geschreven door twee communicatiedeskundigen en gaat ook over dingen als voldoende belangstelling tonen en hoe je kritiek moet uiten.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_43504411
James patterson - schepen vergaan, wel spannend om te lezen zoals altijd met james
pi_43508138
quote:
Op donderdag 9 november 2006 22:09 schreef Zonnestraaltje het volgende:
Nu begonnen in De Onzichtbare Jongen van Bernlef.
Die is erg mooi, vind ik. Gewoon een goed te lezen, toegankelijk boek. Maar wél Bernlef (dus goed ).

Ben nu aan het lezen in Een Jongen van Nick Hornby. Valt me wat tegen, is dan ook hertaald en daar heb ik wel vaker moeite mee. Maar ik zet door
pi_43527198
quote:
Op maandag 13 november 2006 12:16 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Uit lichamelijke opvoeding
Nu wordt het wel heel erg verleidelijk...
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43528610
quote:
Op maandag 13 november 2006 14:48 schreef PAA-053 het volgende:

[..]

Die is erg mooi, vind ik. Gewoon een goed te lezen, toegankelijk boek. Maar wél Bernlef (dus goed ).

Ben nu aan het lezen in Een Jongen van Nick Hornby. Valt me wat tegen, is dan ook hertaald en daar heb ik wel vaker moeite mee. Maar ik zet door
Ja, issie ook zeker! Al bijna uit trouwens ondertussen! Gaat hard hier!
pi_43535069
Ik had nog een ongelezen 'Wenen"in de kast staan:

  donderdag 16 november 2006 @ 17:30:50 #234
61221 Alchemila
Über mein dead body
pi_43614516
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:17 schreef Muck het volgende:
Ik heb Memoirs of a Geisha inmiddels uit
Mén wat een schitterend boek
Ik heb hem eerst geleend uit de bieb, en daarna gekocht in de winkel, sommige boeken zijn het waard in je boekenkast te staan..

Zelf heb ik net "In het gezelschap van de courtisane" van Dunant uit, mooi boek, ik werd helemaal meegenomen door de personages en de beschreven omgeving, onverwachte wending op het eind, super.
Nu ben ik bezig in "De celestijnse belofte" van James Redfield, die had ik gekregen voor mijn verjaardag. Het moet een goed boek zijn, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er tot nu toe een beetje zenuwachtig van word. Ik kan niet precies uitleggen waarom, maar tot nu toe is dit niet 'mijn boek'. Misschien komt dat nog.
Education is an admirable thing, but it is well to remember from time to time that nothing that is worth knowing can be taught. (Oscar Wilde)
  vrijdag 17 november 2006 @ 10:33:14 #235
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43631551
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 09:54 schreef Gellius het volgende:
Ik had nog een ongelezen 'Wenen"in de kast staan:

[afbeelding]
Ga ik halen van de bieb. De geschiedenis van de joden is juist thema in mijn literatuurwetenschappelijk/filosofisch onderzoek, zie bijvoorbeeld mijn hoofdstuk over het antisemitisme, en daar Canettis belevenissen in Wenen. Karl Kraus komt ook voor in dit hoofdstuk.
Canettis dagboeken zijn een absoluut must voor iedereen die zich interesseert voor de geschiedenis van de joden, de literatuur, filosofie en/of Wenen.
pi_43684461
De gebroeders Karamazow van Fjodor Dostojewski. Al twee maanden in bezig, en nog steeds 200 bladzijden te gaan.
If you're a battery, you're either working or you are dead. That's a shit life. - Demitri Martin
pi_43757958
Tirza van Grunberg. Mooi!
*** er zijn momenten waarop ik eeuwenlang mijmerend volmaakt gelukkig ben *** J. T'Hooft
  Moderator dinsdag 21 november 2006 @ 19:32:54 #238
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_43758348
quote:
Op zondag 19 november 2006 14:41 schreef Zaphod82 het volgende:
De gebroeders Karamazow van Fjodor Dostojewski. Al twee maanden in bezig, en nog steeds 200 bladzijden te gaan.
oh dat doe je netjes ik heb over dat boek 6 maand gedaan
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 21 november 2006 @ 20:00:18 #239
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_43759555
Het Proces van meneer Kafka.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_43874315
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:00 schreef JAM het volgende:
Het Proces van meneer Kafka.
Ben je toevallig al in het hoofdstuk over het bezoek aan de dom? In de Nederlandse versie die ik gelezen heb staat dat op het moment dat K. de kerk binnenstapt, de klok net 10 uur geslagen heeft. Echter, in de Duitse (originele) versie die ik heb staat dat de klok 11 uur slaat. Toevallig een idee waar dit verschil vandaan komt?

Het vreemde is namelijk dat de afspraak die K. had ook om 10 uur was, en bij de Duitse versie staat een mooie uitleg over hoe Kafka het vreemde van de situatie wou versterken door de klok 11 uur te laten slaan. Maar waarom dit in de Nederlandse versie anders is?
If you're a battery, you're either working or you are dead. That's a shit life. - Demitri Martin
pi_43880239
Paul Biegel - Nachtverhaal.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  zaterdag 25 november 2006 @ 18:33:02 #242
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_43884000
Gisteren het laatste restje van Nocturnes van John Connolly uitgelezen, en daarna "Een goede dag voor de Ezel" van Tim Krabbe in zijn geheel.
Nu "Mensen die ik ken die mijn moeder hebben gekend" van Arjen Lubach, reeds op de helft
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_43914980
Ik ben eindelijk klaar in Feel van Chris Heath over Robbie Williams. Heel gaaf boek, ik heb me af en toe rot gelachen om hem. De manier van denken van Robbie spreekt me erg aan. Ik zie hem nu minder als fenomeen, die alleen niet goed weet wat hij wil terwijl hij op sommige momenten meer zeker weet dan wie dan ook wat hij wil.

Ik begon het boek met een vooroodeel: dat hij zou gek zou zijn als een deur en dat er weinig zinigs in hem zat. Nu ben ik van oordeel dat hij nog steeds zo gek is als een deur, maar dat er wel degelijk iets zinnigs uit hem komt. Die man lijdt aan angsten waar wij onze schouders over ophalen en hij haalt zijn schouders op waar wij toch wel bij zouden moeten slikken...




Gisteren begonnen in 'Komt een vrouw bij de dokter' van Kluun. Mooi boek, prachtig geschreven en ik heb mee zitten janken, verschillende keren zelfs... ik kon het niet wegleggen en heb het in één ruk uitgelezen. Ik kon me alleen niet helemaal in de hoofdpersoon verplaatsen. Maar dat maakte het niet minder mooi om... ik kon me wel goed verplaatsen in Carmen, haar directe, cynische humor en de spot drijven met haar ziekte om er niet al eerder aan onderdoor te gaan.

Zodra ik de kans heb, ga ik 'de weduwnaar' lezen. Nu maar hopen dat die ook zo goed is.

Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
pi_43915103
Dit boek is next:
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
pi_43915142
Monika Faber, Maren Gröning - Inkunabeln einer neuen Zeit. Pioniere der Daguerreotypie in Österreich 1839-1850
quote:
Schon die ersten Gerüchte, noch viel mehr aber die »offizielle« Bekanntgabe der neuen Technik der Daguerreotypie im August 1839 in Paris, bewirkten eine geradezu fieberhafte Beschäftigung mit der »Lichtmalerei«, der Schaffung eines Bildes quasi ohne menschliche Eingriffe.

Die beteiligten Chemiker und Physiker, Apotheker, Maler oder einfach neugierige Dilettanten waren Teil einer Gesellschaft an der Schwelle des industriellen Zeitalters der Grad der Abwendung von den traditionellen Werten war allerdings in den einzelnen europäischen Staaten sehr unterschiedlich weit fortgeschritten, und die Art der Einführung der Fotografie mit allen Implikationen lässt sich als Indikator für diese »Gleichzeitigkeit des Ungleichzeitigen« interpretieren.Für Österreich war es der Universitätsprofessor, Chemiker und Physiker Andreas von Ettinghausen, der schon 1839 Daguerre in Paris besuchte und auf einem Schloss des Staatskanzlers Metternich seine ersten Bilder machte. Dieses Buch gibt einen Überblick über die schon 1839 einsetzende rasante Entwicklung, die die junge Technik der Lichtbildkunst in Österreich genommen hat. Viele der experimentellen Studien konnten erstmals zugeschrieben werden und geben völlig neue Einblicke in die Vorgangsweise jener Pioniere, die zwischen Anpassung und Missachtung der visuellen Konventionen der Zeit schwankend schon auf Grund der technischen Eigenheiten des Mediums ungewohnte Bilder schufen.


De Oostenrijkse component is toevallig. Daguerreotypes zijn geweldig interessant. .

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 27-11-2006 08:51:40 ]
  maandag 27 november 2006 @ 00:21:44 #246
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43918558
quote:
Op donderdag 16 november 2006 17:30 schreef Alchemila het volgende:

[..]

Ik heb hem eerst geleend uit de bieb, en daarna gekocht in de winkel, sommige boeken zijn het waard in je boekenkast te staan..

Zelf heb ik net "In het gezelschap van de courtisane" van Dunant uit, mooi boek, ik werd helemaal meegenomen door de personages en de beschreven omgeving, onverwachte wending op het eind, super.
Nu ben ik bezig in "De celestijnse belofte" van James Redfield, die had ik gekregen voor mijn verjaardag. Het moet een goed boek zijn, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er tot nu toe een beetje zenuwachtig van word. Ik kan niet precies uitleggen waarom, maar tot nu toe is dit niet 'mijn boek'. Misschien komt dat nog.
de Celestijnse Belofte een goed boek . Het is prototypische New Age propaganda. Redfield heeft dat willen verhullen door er een 'spannend' verhaal omheen te schrijven, maar het is een goede lezer wel duidelijk dat hij alles wat hij schrijft heel serieus bedoelt (en ik moet toegeven dat sommige ideeën heel interessant zijn, maar literatuur is het echt niet...)
Niet meer actief op Fok!
pi_43920537
Stephen King - The Shinning

Na te vaak te hebben gehoord dat het boek echt veel beter dan de film is.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_43969537
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 10:49 schreef Zaphod82 het volgende:

[..]

Ben je toevallig al in het hoofdstuk over het bezoek aan de dom? In de Nederlandse versie die ik gelezen heb staat dat op het moment dat K. de kerk binnenstapt, de klok net 10 uur geslagen heeft. Echter, in de Duitse (originele) versie die ik heb staat dat de klok 11 uur slaat. Toevallig een idee waar dit verschil vandaan komt?

Het vreemde is namelijk dat de afspraak die K. had ook om 10 uur was, en bij de Duitse versie staat een mooie uitleg over hoe Kafka het vreemde van de situatie wou versterken door de klok 11 uur te laten slaan. Maar waarom dit in de Nederlandse versie anders is?
Misschien dacht(en) de vertaler(s) dat dit een drukfoutje was en had het verandert naar 10 uur?

Eigenlijk wel leuk om dat verschil te lezen. Zijn er nog meerdere dingen die afwijken van het origineel?
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:01:48 #249
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_43969614
quote:
Op maandag 27 november 2006 07:44 schreef Strolie75 het volgende:
Stephen King - The Shinning

Na te vaak te hebben gehoord dat het boek echt veel beter dan de film is.
en? is dat ook zo? je hoort iig het gegil van shelley duvall niet de hele tijd .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:21:45 #250
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_43970381
Paulo Coelho - Onze minutos.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:30:07 #251
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43970656



See no Evil van Robert Baer. Het boek waarop de film Syriana (losjes) is gebaseerd. ben er nog te kort in bezig voor een gefundeerd verslag, dus even een review gepikt:
quote:
In his explosive New York Times bestseller, top CIA operative Robert Baer paints a chilling picture of how terrorism works on the inside and provides startling evidence of how Washington politics sabotaged the CIA’s efforts to root out the world’s deadliest terrorists, allowing for the rise of Osama bin Laden and Al Qaeda and the continued entrenchment of Saddam Hussein in Iraq.

A veteran case officer in the CIA’s Directorate of Operations in the Middle East, Baer witnessed the rise of terrorism first hand and the CIA’s inadequate response to it, leading to the attacks of September 11, 2001. This riveting book is both an indictment of an agency that lost its way and an unprecedented look at the roots of modern terrorism, and includes a new afterword in which Baer speaks out about the American war on terrorism and its profound implications throughout the Middle East.
... is a mismatch forever
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:32:48 #252
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43970751
quote:
Op dinsdag 21 november 2006 20:00 schreef JAM het volgende:
Het Proces van meneer Kafka.
En JAM, wat vond je er van?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:36:32 #253
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_43970895
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 19:32 schreef LXIV het volgende:

[..]

En JAM, wat vond je er van?
Geniaal.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:37:06 #254
161661 MissMatch
A match made in hell...
pi_43970912
quote:
Op maandag 27 november 2006 00:21 schreef Viking84 het volgende:
de Celestijnse Belofte een goed boek . Het is prototypische New Age propaganda. Redfield heeft dat willen verhullen door er een 'spannend' verhaal omheen te schrijven, maar het is een goede lezer wel duidelijk dat hij alles wat hij schrijft heel serieus bedoelt (en ik moet toegeven dat sommige ideeën heel interessant zijn, maar literatuur is het echt niet...)
Nog nooit zo'n slecht geschreven boek gelezen als De Celestijnse Belofte. het pulp noemen is nog teveel eer, naar mijn mening.
... is a mismatch forever
  dinsdag 28 november 2006 @ 19:50:43 #255
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43971310
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 19:36 schreef JAM het volgende:

[..]

Geniaal.
Ja, ik ook. Maar waarom dan, is mijn volgende vraag?

De hele atmosfeer die het boek oproept, het idee van gerechtshoven op schimmige zolders, de onnavolgbare logica in de dialogen, de wijze waarop die woonkazernes beschreven worden, met het luik in de kamer van de schilder waarachter dan weer een gang zit naar een gerechtshof, de vrijblijvendheid voor K. om überhaubt naar de zittingen toe te komen?
Het is allemaal geweldig. Het roept bij mij herinneringen op aan mijn allereerste dromen, aan het onverklaarbare en beklemmende gevoel wat ik toen kon hebben, zonder te weten waar het precies om ging. Het idee dat alles wat gezegd en beschreven wordt een magische betekenis heeft, al kan ik er bijna niets van plaatsen.

Maar hoe fikst hij dat nou, die Franz? Waarin zit hem de kneep? Wat maakt dit werk, unvollendet nog wel, nu zo veel beter dan de rest?

Om over de achterliggende betekenis van alles dan nog maar te zwijgen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 28 november 2006 @ 20:00:57 #256
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43971623
En om er nog aan toe te voegen:Altijd doorzie ik wat een schrijver met zijn boek bedoeld heeft, óf ik doorzie dat een schrijver in werkelijkheid helemaal niks bedoelt en slechts quasi-interessant wazig voor zich uit lult.
Soms is het dan een beetje van allebei, zoals met José Luis Borges

Bij Kafka snap ik niet wat hij bedoelt, maar weet ook dat het geen wazig gelul is.

Wat is dat toch?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_43972873
"In Defense of Global Capitalism" van Johan Norberg.

Geweldig boek over globalisatie en vrije markt met bijbehorende rijkdom.
"I think greed is healthy. You can be greedy and still feel good about yourself" - Ivan Boesky.
'Only government can take perfectly good paper, cover it with perfectly good ink and make the combination worthless.' - Milton Friedman
  dinsdag 28 november 2006 @ 20:39:29 #258
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_43972992
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 20:00 schreef LXIV het volgende:
En om er nog aan toe te voegen:Altijd doorzie ik wat een schrijver met zijn boek bedoeld heeft, óf ik doorzie dat een schrijver in werkelijkheid helemaal niks bedoelt en slechts quasi-interessant wazig voor zich uit lult.
Soms is het dan een beetje van allebei, zoals met José Luis Borges

Bij Kafka snap ik niet wat hij bedoelt, maar weet ook dat het geen wazig gelul is.

Wat is dat toch?
Dat, dat is Kafka.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  dinsdag 28 november 2006 @ 20:46:31 #259
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_43973192
Zwak antwoord trouwens, van mijn kant. In ieder geval; ik moet eerst even koffie en roken en bijslapen en...etc. voordat ik me hier weer mee bemoei.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_43973858
Martha Graham - Auto Biografie

Heel erg mooi om te lezen hoe de meest revolutionaire vrouw in de moderne dans geleefd heeft en wat zij voelde op bepaalde (herkenbare) momenten.
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43983004
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 19:01 schreef Viking84 het volgende:
en? is dat ook zo? je hoort iig het gegil van shelley duvall niet de hele tijd .
Hij is wel een stuk creepier dan de film. Ik vind het boek tot nu toe beter.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_43985704
quote:
Op dinsdag 28 november 2006 20:00 schreef LXIV het volgende:
En om er nog aan toe te voegen:Altijd doorzie ik wat een schrijver met zijn boek bedoeld heeft, óf ik doorzie dat een schrijver in werkelijkheid helemaal niks bedoelt en slechts quasi-interessant wazig voor zich uit lult.
Soms is het dan een beetje van allebei, zoals met José Luis Borges

Bij Kafka snap ik niet wat hij bedoelt, maar weet ook dat het geen wazig gelul is.

Wat is dat toch?
Same over here, Kafka's verhalen vind ik moeilijk te doorgronden. Vorige week een lezing over de beste man bezocht, en tijdens de bespreking van Het Proces ging er een wereld voor me open, bij wijze van spreken.

Het Proces gaat in ieder geval o.a. over de onvrede over het leven, het verlies / ontbreken van het (Joodse) geloof / spiritualiteit en het onvermogen om een vrouw te krijgen. Met dat in het achterhoofd ga je de personages en de ruimtes die in het boek beschreven worden toch heel anders zien. Nuja, ik dan in ieder geval.
If you're a battery, you're either working or you are dead. That's a shit life. - Demitri Martin
  woensdag 29 november 2006 @ 11:45:39 #263
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_43986802
quote:
Op woensdag 29 november 2006 10:57 schreef Zaphod82 het volgende:

[..]

Same over here, Kafka's verhalen vind ik moeilijk te doorgronden. Vorige week een lezing over de beste man bezocht, en tijdens de bespreking van Het Proces ging er een wereld voor me open, bij wijze van spreken.

Het Proces gaat in ieder geval o.a. over de onvrede over het leven, het verlies / ontbreken van het (Joodse) geloof / spiritualiteit en het onvermogen om een vrouw te krijgen. Met dat in het achterhoofd ga je de personages en de ruimtes die in het boek beschreven worden toch heel anders zien. Nuja, ik dan in ieder geval.
Er zijn natuurlijk verschillende manieren om het te duiden. Welke invalshoek je ook pakt, er valt altijd wel iets voor te zeggen.
Ik weet het allemaal niet met onze Franske. Maar dat maakt hem juist zo boeiend.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 29 november 2006 @ 13:21:39 #264
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43989236
quote:
Op woensdag 29 november 2006 10:57 schreef Zaphod82 het volgende:

[..]

Same over here, Kafka's verhalen vind ik moeilijk te doorgronden. Vorige week een lezing over de beste man bezocht, en tijdens de bespreking van Het Proces ging er een wereld voor me open, bij wijze van spreken.

Het Proces gaat in ieder geval o.a. over de onvrede over het leven, het verlies / ontbreken van het (Joodse) geloof / spiritualiteit en het onvermogen om een vrouw te krijgen. Met dat in het achterhoofd ga je de personages en de ruimtes die in het boek beschreven worden toch heel anders zien. Nuja, ik dan in ieder geval.
Het Proces gaat naar mn mening ook over een auoritaire persoon ( K.) die zich in feite zelf het proces maakt.
Het gaat ook over het leven als proces.
pi_44019737
Momenteel ben ik bezig in Triptiek van Karin Slaughter ... Weer een verslavend en spannend boek, zoals ik van haar gewend ben.
  donderdag 30 november 2006 @ 13:59:52 #266
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_44022614
Ik ga Madame Bovary van Gustav Flaubert lezen .
Niet meer actief op Fok!
pi_44024598
Ik heb net Joe Speedboot uit en Moederkruid van Carry Slee.
Allebei mooie boeken!

Ga vanavond beginnen aan De brand van Istanbul ben benieuwd...

En daarna ga ik -denk ik- Dochter van Eva van Carry Slee lezen, het vervolg op Moederkruid.
quote:
Moederkruid:
Twee zusje moeten met hun ouders verhuizen als de kleermakerij van hun vader failliet gaat. Volgens hun moeder wonen ze in de nieuwe buurt ver beneden hun stand, en de meisjes mogen zich daarom met niemand bemoeien. De relatie tussen de ouders - die toch al niet goed was - verslechtert verder, tot de ruzies en het isolement de beide zusjes bijna te veel worden. In een ingehouden stijl, wars van sentimentaliteit en effectbejag, beschrijft Carry Slee de pijn en de tragiek van opgroeien in onveiligheid.

Dochter van Eva:
Dochter van Eva is de nieuwe, aangrijpende roman van Carry Slee. Het meisje uit Moederkruid, dat de wereld om zich heen maar moeilijk te begrijpen vond, is ouder geworden. Thuis is de toestand niet veel verbeterd, en als haar zus het huis uit gaat, besluit ze het heft in eigen hand te nemen. Ze gaat op zoek naar een nieuwe moeder.
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
  donderdag 30 november 2006 @ 15:45:24 #268
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_44025581
quote:
Op donderdag 30 november 2006 15:14 schreef Levitation het volgende:
En daarna ga ik -denk ik- Dochter van Eva van Carry Slee lezen, het vervolg op Moederkruid.
[..]
doen!
tis een mooi boek
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_44025991
quote:
Op donderdag 30 november 2006 13:59 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga Madame Bovary van Gustav Flaubert lezen .
. Dat is een heel verstandige zet van je.
  zaterdag 2 december 2006 @ 21:36:05 #270
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_44089577
quote:
Op donderdag 30 november 2006 13:59 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga Madame Bovary van Gustav Flaubert lezen .
Superboek, een van de beste die ik ken.
pi_44090442
quote:
Op donderdag 30 november 2006 15:14 schreef Levitation het volgende:

Ga vanavond beginnen aan De brand van Istanbul ben benieuwd...
Wel aardig, maar niet wereldschokkend ofzo. Soms zelfs wat verwarrend.

Ik heb laatst Plotseling Diep In Het Woud gelezen, van Amos Oz. Een klassiek sprookje met een vette belerende ondertoon. Je moet ervan houden.



Ik ben nu bezig in Restless van William Boyd.

  zondag 3 december 2006 @ 20:54:45 #272
134256 Cutebutpsycho
Things even out.
pi_44113619
Menno Lievers - Dat is waar


Edit: even een recensie erbij, anders zegt 't niemand wat...

Recensie(s):
NBD|Biblion:
Een filosoof houdt met een jongen en een meisje aan de hand van alledaagse gebeurtenissen speelse gesprekken waarin belangrijke filosofische problemen zoals o.a. toeval of vrije wil, schijn en werkelijkheid, lichaam en geest aan de orde komen. Het boek roept associaties op met "De wereld van Sofie" van Gaarder, maar hoewel er in de 23 hoofdstukken heerlijk wordt gefilosofeerd, wordt er geen filosoof met name genoemd. Ondanks het zwaarwichtige onderwerp worden de problemen op een duidelijke, natuurlijke manier uitgelegd in een heldere stijl. De afwisselend paginagrote en kleinere surrealistische, humoristische gekleurde tekeningen verlevendigen de tekst in hoge mate. Niet geschikt voor alle kinderen maar een aanwinst voor diegenen die over de wereld en de mensen daarin nadenken. Ook geschikt voor leerkrachten in de bovenbouw van basisscholen en brugklassen.Verzorgde uitgave, gedrukt in grote letter op glanzend helder wit papier. Vanaf ca. 11 jaar.



Een kinderboek ja... maar ik lees het voor voor een heel bijdehand jochie...

Vond hem toch wel even het vermelden waard in dit topic omdat Lievers mij blijft verbazen wat betreft zijn simpele manier van uitleggen van toch bloedserieuze filosofische stufjes , die zonder dit boek niet echt geschkt waren voor kinderen : Als je wat van filosofie afweet zal je je verbazen over hoe Lievers sommige concepten leuk weet te versimpelen zonder af te doen aan de oorspronkelijke betekenis.
Daardoor zeker wel een apart boek en mijn inziens leuk voor ouders van nieuwsgierige kids (of gewoon grote kinderen)

oke, alleen zou ik hem waarschijnlijk niet snel lezen, maar met de interactie met een kind erbij + wat achergrondkennis is hij toch zeker wel de moeite waard en verassend...

[ Bericht 45% gewijzigd door Cutebutpsycho op 03-12-2006 21:18:00 ]
Ik heb geen semi-intelligente signature.
JoPiDo:"Volgens mij is Cutebutpsycho een raszeikwijf, ééntje die je als man absoluut links moet laten liggen."
pi_44114118
Touching from a distance: Ian Curtis and Joy Division - Deborah Curtis
pi_44123882
quote:
Op zondag 3 december 2006 20:54 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Menno Lievers - Dat is waar


Edit: even een recensie erbij, anders zegt 't niemand wat...

Recensie(s):
NBD|Biblion:
Een filosoof houdt met een jongen en een meisje aan de hand van alledaagse gebeurtenissen speelse gesprekken waarin belangrijke filosofische problemen zoals o.a. toeval of vrije wil, schijn en werkelijkheid, lichaam en geest aan de orde komen. Het boek roept associaties op met "De wereld van Sofie" van Gaarder, maar hoewel er in de 23 hoofdstukken heerlijk wordt gefilosofeerd, wordt er geen filosoof met name genoemd. Ondanks het zwaarwichtige onderwerp worden de problemen op een duidelijke, natuurlijke manier uitgelegd in een heldere stijl. De afwisselend paginagrote en kleinere surrealistische, humoristische gekleurde tekeningen verlevendigen de tekst in hoge mate. Niet geschikt voor alle kinderen maar een aanwinst voor diegenen die over de wereld en de mensen daarin nadenken. Ook geschikt voor leerkrachten in de bovenbouw van basisscholen en brugklassen.Verzorgde uitgave, gedrukt in grote letter op glanzend helder wit papier. Vanaf ca. 11 jaar.



Een kinderboek ja... maar ik lees het voor voor een heel bijdehand jochie...

Vond hem toch wel even het vermelden waard in dit topic omdat Lievers mij blijft verbazen wat betreft zijn simpele manier van uitleggen van toch bloedserieuze filosofische stufjes , die zonder dit boek niet echt geschkt waren voor kinderen : Als je wat van filosofie afweet zal je je verbazen over hoe Lievers sommige concepten leuk weet te versimpelen zonder af te doen aan de oorspronkelijke betekenis.
Daardoor zeker wel een apart boek en mijn inziens leuk voor ouders van nieuwsgierige kids (of gewoon grote kinderen)

oke, alleen zou ik hem waarschijnlijk niet snel lezen, maar met de interactie met een kind erbij + wat achergrondkennis is hij toch zeker wel de moeite waard en verassend...
Kinderboeken kunnen soms veel mooier zijn dan bijv. Romans.
Kijk eens naar Harry Potter in vergelijking met Heleen van Royen en haar scrupules.
Werkelijk, geweldig!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_44142247
Momenteel bijna klaar met een boek over de geschiedenis van Michelangelo. Erg interssant, maar slechts bij vlagen boeiend. Het verhaalt eigenlijk over het gehele leven en de politieke situatie op verschillende momenten, gebaseerd op historische feiten.

Ben ook ergens op 2/3 van De Silmarillion, het voordeel is dat door de afzonderlijke verhaallijnen onderbrekingen niet zo erg zijn.

Volgende boek op mn lijst is van Donna Tart, heb er al erg goede verhalen over gehoord, dus ik ben benieuwd
pi_44148356
quote:
Op zondag 3 december 2006 21:09 schreef Kolkus het volgende:
Touching from a distance: Ian Curtis and Joy Division - Deborah Curtis
Ik heb er van de week nog mee in de handen gestaan. Is het wat? Boeken over bands zijn vaak zo slecht geschreven. Alsof je een gestencild fanblaadje zit te lezen.
  dinsdag 5 december 2006 @ 10:45:40 #277
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_44156813
Gellius, heb je nu de Peter Singer gelezen?? Ze hebben dat boek niet in de KB, is het het waard het boek voor 6 euro via IBL te bestellen???
pi_44157682
quote:
Op maandag 4 december 2006 19:37 schreef Rickster1981 het volgende:
Volgende boek op mn lijst is van Donna Tart, heb er al erg goede verhalen over gehoord, dus ik ben benieuwd
The secret history hopelijk. Die is echt goed

Ben nu bezig in: De Man die werk vond - Herman Brusselmans
Ik lach me rot
"Een droge bek is niet cool" (c) Blowersguide :')
STEM HIER Kutsmilie <------------------------------------------------
STEM HIER Kutsmilie <----
  dinsdag 5 december 2006 @ 11:33:50 #279
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_44157885
Vertel wat er aan zo komisch is. Ik neem aan dat de man niet gelukkig is met zijn baan...
  Moderator dinsdag 5 december 2006 @ 12:15:22 #280
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_44158854
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:33 schreef mariatrepp het volgende:
Vertel wat er aan zo komisch is. Ik neem aan dat de man niet gelukkig is met zijn baan...
Het leuke aan het boek is dat de man al werk heeft en dus niet gaat over een man die werk vond. Maar brusselmans is altijd erg vermakelijk mits met mate.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_44158919
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 12:15 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het leuke aan het boek is dat de man al werk heeft en dus niet gaat over een man die werk vond. Maar brusselmans is altijd erg vermakelijk mits met mate.
Ja hij is zo heerlijk cynisch weer.
En idd Brusselmans met mate, had al enige tijd niks meer van hem gelezen... dus het kon weer
"Een droge bek is niet cool" (c) Blowersguide :')
STEM HIER Kutsmilie <------------------------------------------------
STEM HIER Kutsmilie <----
  dinsdag 5 december 2006 @ 12:22:30 #282
97348 Matness
Matt about you
pi_44159022
weefwereld eindelijk uit
ik heb het nooit echt jammer gevonden dat een boek uit was, maar dit boek had van mij wel 3 keer zo dik mogen zijn
net begonnen in de vriendschap van dean koontz
die is wel wat eng
  woensdag 6 december 2006 @ 09:51:46 #283
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_44185583
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 12:22 schreef Matness het volgende:
weefwereld eindelijk uit
ik heb het nooit echt jammer gevonden dat een boek uit was, maar dit boek had van mij wel 3 keer zo dik mogen zijn
net begonnen in de vriendschap van dean koontz
die is wel wat eng
die is echt kei-eng ja
ik heb een hele rij koontz hier in de kast staan, bijna allemaal heerlijk ranzig en eng
als vind ik Preston & Child nóg lekkerder om te lezen.
's Avonds in bed, met een lekere warme deken, en dan lekker griezelen

Ik ben nu "Tot ik jou vind" (Until I find you) van John Irving aan het lezen.


Ik heb hem afgelopen zaterdag voor sinterklaas gekregen, en ik ben nu al halverwege
Echt, hij leest als een trein. Tot nu toe een erg tof boek
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_44193008


  woensdag 6 december 2006 @ 14:38:35 #285
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44193182
Hmm, is het een trend om de mindere boeken van John Irving te lezen?
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44193284
quote:
Op woensdag 6 december 2006 14:38 schreef Mark het volgende:
Hmm, is het een trend om de mindere boeken van John Irving te lezen?
Moet een boek voor Engels lezen en heb maar het eerste Irving- boek dat ik zag staan uit de kast getrokken, dus of het een trend is weet ik niet .
  woensdag 6 december 2006 @ 14:46:19 #287
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44193393
Als je nog moet beginnen, zou ik het omruilen tegen The Ciderhouse rules. Son of the Circus en Garp zijn dan wellicht te dik en Owen Meany kost je ook wat tijd.

Maar goed: jouw lijst
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44193619
garp .
Tap tap tap
pi_44194510
quote:
Op woensdag 6 december 2006 14:46 schreef Mark het volgende:
Als je nog moet beginnen, zou ik het omruilen tegen The Ciderhouse rules. Son of the Circus en Garp zijn dan wellicht te dik en Owen Meany kost je ook wat tijd.

Maar goed: jouw lijst
Ik zal deze week nog even naar de bibliotheek en naar die titels kijken, bedankt voor je advies. Omvang maakt weinig uit, ik lees snel .
  woensdag 6 december 2006 @ 17:17:25 #290
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_44198104
quote:
Op woensdag 6 december 2006 14:38 schreef Mark het volgende:
Hmm, is het een trend om de mindere boeken van John Irving te lezen?
ehm, het is het eerste boek dat ik van hem lees...
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  woensdag 6 december 2006 @ 17:29:55 #291
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_44198533
quote:
Op woensdag 6 december 2006 17:17 schreef Muck het volgende:

[..]

ehm, het is het eerste boek dat ik van hem lees...
Dan heb je in ieder geval nog wat moois in het vooruitzicht
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_44200407
quote:
Op maandag 4 december 2006 22:39 schreef Gellius het volgende:

[..]

Ik heb er van de week nog mee in de handen gestaan. Is het wat? Boeken over bands zijn vaak zo slecht geschreven. Alsof je een gestencild fanblaadje zit te lezen.
Ach, het is geschreven door zijn vrouw en hij pleegde voor zijn zelfmoord maandenlang overspel, dus louter positief zal het niet zijn!

Kom erop terug.
  Moderator woensdag 6 december 2006 @ 18:51:18 #293
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_44201272
quote:
Op woensdag 6 december 2006 14:54 schreef CherryLips het volgende:
garp .
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 6 december 2006 @ 20:40:08 #294
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_44205221
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 12:22 schreef Matness het volgende:
weefwereld eindelijk uit
ik heb het nooit echt jammer gevonden dat een boek uit was, maar dit boek had van mij wel 3 keer zo dik mogen zijn
imajica van hem al gelezen?
Die vond ik echt mooier dan Weaveworld.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
  Moderator woensdag 6 december 2006 @ 21:35:05 #295
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_44207228
Lichamelijke opvoeding van Midas Dekkers is uit. Leuk boek wel een beetje veel herhaling naar mijn mening bepaalde dingen ramt hij er echt in ik vind dat hij in het boek wel iets meer argumenten had kunnen zetten als hij de dubbele eruit haalt. Maar het is dan ook een populair wetenschappelijk boek, en geen wetenschappelijke publicatie of iets dergelijks. De conclusie is wel mooi, sport vooral als je er plezier in hebt, en vooral niet als je er geen plezier in hebt.

Ik ga vanavond beginnen in Alain de Botton - Hoe Proust je leven kan veranderen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator woensdag 6 december 2006 @ 22:15:22 #296
42184 crew  DaMart
pi_44208955
Ik ga zo beginnen in 'In de schaduw van het achterhuis' van Ellen Feldman. Dat is een van de vele boeken die al een tijdje op de plank stond, klaar om gelezen te worden.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Redactie Frontpage woensdag 6 december 2006 @ 23:41:45 #297
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_44210811
quote:
Op woensdag 6 december 2006 22:15 schreef DaMart het volgende:
Ik ga zo beginnen in 'In de schaduw van het achterhuis' van Ellen Feldman. Dat is een van de vele boeken die al een tijdje op de plank stond, klaar om gelezen te worden.
Dat gaat over de pantomine spelen van Anne Frank?

Ben thans bezig in E.T.A Hoffmann...Duitse horror uit 18-zoveel. Aanrader voor iedereen die Edgar Allen Poe geniaal vindt.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_44217387
Ik ben Dalrymple aan het lezen, iemand die zich impopulair door te hameren op individuele verantwoordelijkheid en het beste van jezelf verwachten. Helemaal in mijn straatje dus. De Nederlandse vertaling doet wel wat knullig aan.



I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_44217520
het leven van pi en euh de pest
pi_44217547
quote:
Op donderdag 7 december 2006 11:10 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben Dalrymple aan het lezen, iemand die zich impopulair door te hameren op individuele verantwoordelijkheid en het beste van jezelf verwachten. Helemaal in mijn straatje dus. De Nederlandse vertaling doet wel wat knullig aan.
klinkt leuk zeg icm vooral dat tweede plaatje.
  vrijdag 8 december 2006 @ 15:59:25 #301
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_44254047
Net klaar met "de schaduw van de wind" van Carlos Ruiz Safon

Briljant boek
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')