abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 2 november 2006 @ 16:42:02 #151
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_43175281
Thomas F Banchoff - De vierde dimensie ( wiskunde in hogere sferen )

Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
  donderdag 2 november 2006 @ 19:36:54 #152
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43181264
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het iets moois hebben, om je leven als een project te beschouwen, om te kunnen zeggen: Mijn project, mijn leven, dat is Sein und Zeit. Of Die Kritik der reinen Vernunft, het gaat om het idee. En om dan het mysterie van het eindige, aardse bestaan te ontrafelen. Althans, om met heilige overtuiging naar antwoorden op zoek te gaan. Hoe meer je leven samenvalt met zo'n project, hoe beter. Wat is de zin van het leven? Een project met een werktitel, en hopelijk aan het eind een publicatie die tot in de eeuwigheid herlezen kan worden.

Er schuilt geen schande in het geen leven hebben buiten je project om. Integendeel. Wittgenstein had nooit aan zijn Philosophische Untersuchungen moeten beginnen. Daar heeft hij zichzelf mee gemarginaliseerd.
Als er geen schande in schuilt, wil ik wel toegeven dat het gedeelte van mijn leven dat geheel buiten het project ligt verdomd klein is. Maar ik ben geen Wittgenstein of zoiets, al houd ik zeer van zijn filosofie. Helaas had hij geen liefdesleven...
Wittgenstein komt ook helaas niet langs in het hooginteressante boek van Andrew Barker Telegrams from the soul, dat ik onmiddelijk van de bieb heb gehaald. Wel komen zeer veel door mij hoog geschatte lieden in voor, zoals Klimt (goede vriend van Altenberg) ; Kafka, en vooral Karl Kraus over wie ik heel veel in mijn literatuurwetenschappelijk onderzoek heb geschreven
  donderdag 2 november 2006 @ 19:39:26 #153
146018 mariatrepp
pi_43181370
quote:
Op donderdag 2 november 2006 11:54 schreef GekkeGerben het volgende:

[..]

Ook door Mak ja.......
Het leuke is dat Mak ook GroenLinks is en meedeed aan de huidige oproep om hogere belasting voor rijken.
pi_43181977
Douglas Adams - Life, the universe and everything

Nummer 3 uit de 5 delige Hitchhikers Guide to the Galaxy trilogie. Heerlijke humor die trilogie met opmerkingen als:
quote:
"...I am at a rough estimate, thirty billion times more intelligent than you. Let me give you an example. Think of a number, any number." [said Marvin]
"Er, five" said the mattress.
"Wrong," said Marvin. "You see?"
quote:
Op donderdag 21 september 2006 18:36 schreef Lonewolf2003 het volgende:
The Davinci Code. (Ja ik was één van die drie mensen in Nederland die hem nog had gelezen).
Ik heb hem ook nog niet gelezen en sta er ook nog lang niet om te springen.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 14:59 schreef Zonnestraaltje het volgende:
[afbeelding]
Mijn zoon heeft een sexleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor, van Renate Dorrestein.
stoere titel.

[ Bericht 24% gewijzigd door KaheemSaid op 02-11-2006 20:32:51 ]
pi_43184004
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:39 schreef mariatrepp het volgende:

Het leuke is dat Mak ook GroenLinks is en meedeed aan de huidige oproep om hogere belasting voor rijken.
En mijn lief heeft een fantastische brief ingezonden om dat stuk te ridiculiseren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_43184031
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:55 schreef KaheemSaid het volgende:
stoere titel.
Meen je dat?
pi_43185404
quote:
Op donderdag 2 november 2006 20:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Meen je dat?
Ik meen dat ja, stoer is misschien niet de goede naam maar vind het wel een titel waar ik niet meteen overheen lees.
  donderdag 2 november 2006 @ 21:34:54 #158
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43186126
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:03 schreef Matness het volgende:
net begonnen in weefwereld van clive barker, ben benieuwd. het is een ontzettend dik boek.
[afbeelding]
Heb hem in 't engels gelezen (Weaveworld)
Mooi boek, maar Imajica (imagica) was mooier vond ik.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43186169
quote:
Op donderdag 2 november 2006 19:39 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Heerlijke man!
Billie Holiday is Lady Day!
pi_43186329
quote:
Op donderdag 2 november 2006 21:18 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

Ik meen dat ja, stoer is misschien niet de goede naam maar vind het wel een titel waar ik niet meteen overheen lees.
Ik vind het echt zo'n vrouwenboekentitel.
pi_43188156
quote:
Op donderdag 2 november 2006 21:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het echt zo'n vrouwenboekentitel.
Ben ik met je eens, zou hem niet snel gaan lezen, dan mag ik de titel nog wel goed vinden, of is metroseksualiteit nog niet zo ver
  vrijdag 3 november 2006 @ 09:07:53 #162
146018 mariatrepp
pi_43196737
quote:
Op woensdag 1 november 2006 14:26 schreef Gellius het volgende:
Andrew Barker - Telegrams of the soul: Peter Altenberg and the culture of fin-de-siècle Vienna.

[afbeelding]
[..]
Het boek is superinteressant. Vertel eens Gellius, hoe ben je erop gekomen, waarom lees je dit??
pi_43197682
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 09:07 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Het boek is superinteressant. Vertel eens Gellius, hoe ben je erop gekomen, waarom lees je dit??
Ik dacht op een morgen aan Peter Altenberg. Bij het ontwaken. En toen ben ik even langs de bibliotheek gewipt, aangezien zelfs de hoofdstedelijke boekhandels niets van of over hem op vooraad hebben.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:20:09 #164
146018 mariatrepp
pi_43198029
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:02 schreef Gellius het volgende:

[..]

Ik dacht op een morgen aan Peter Altenberg. Bij het ontwaken. En toen ben ik even langs de bibliotheek gewipt, aangezien zelfs de hoofdstedelijke boekhandels niets van of over hem op vooraad hebben.
Ikzelf ben germanist, en bezig o.a. met germanistisch literatuurwetenschappelijk onderzoek, en, zoals gezegd, veel bezig met Wenen, Karl Kraus, Canetti enz, maar toch kende ik Altenberg niet. Hoe komt dat, denk je???
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:23:45 #165
97348 Matness
Matt about you
pi_43198114
quote:
Op donderdag 2 november 2006 21:34 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Heb hem in 't engels gelezen (Weaveworld)
Mooi boek, maar Imajica (imagica) was mooier vond ik.
heb een paar bladzijden gelezen, maar wat leest het heerlijk weg zeg, ik word er helemaal ontspannen van, en dat heb ik niet snel.
er wqordt wel veel gestrooid met dure woorden
pi_43198281
quote:
Op vrijdag 3 november 2006 10:20 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Ikzelf ben germanist, en bezig o.a. met germanistisch literatuurwetenschappelijk onderzoek, en, zoals gezegd, veel bezig met Wenen, Karl Kraus, Canetti enz, maar toch kende ik Altenberg niet. Hoe komt dat, denk je???
. Misschien ben je een slordig wetenschapper? Het lijkt me ondenkbaar over Kraus te lezen zonder iets over Altenberg te vernemen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 10:41:41 #167
146018 mariatrepp
pi_43198504
Ik heb er waarschijnlijk niet op gelet. Ik ben bezig geweest met de relatie Karl Kraus- Max Nordau ( en ben het helemaal eens met Kraus' kritiek op Nordau) en Karl Kraus en Walter Benjamin ( ook hier: eens met Benjamin over Kraus), en Kraus en Canetti (spannend en intrigerend; Canetti heeft Kraus eerst helemaal verheerlijkt en is later buitengewoon kritisch geworden) . Heb daarbij niets gezien over Altenberg, dat bij mij is blijven hangen. Ik ga nu aan de slag mijn Karl Kraus -boeken en met het boek over Altenberg om te onderzoeken, waarom ik Altenberg niet eerder heb opgemerkt.

Heb nu ook gezien dat er bijkbaar ook een belangrijke relatie bestaat Altenberg- Musil . Hoogst interessant.

[ Bericht 1% gewijzigd door mariatrepp op 03-11-2006 12:05:55 ]
pi_43198684
Een wedervraag: Is Kraus bij jouw weten vertaald in het Nederlands - ooit? Ik ben géén germanist en vind zijn Duits tamelijk moeilijk te lezen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 11:36:40 #169
146018 mariatrepp
pi_43200015
Antwoord: nee.
De KB, die alle Nederlandstalige boeken in bezit heeft, heeft geen NL titel van Kraus.
Ik weet dat Kraus ook in Duitsland niet veel gelezen wordt, en niet zeer bekend is. In Frankrijk daarentegen wel.

Voorlopig resultaat van mijn speurtocht Altenberg/Karl Kraus:
Inderdaad is Altenberg blijkbaar hoogst belangrijk geweest voor Kraus, en komt dus bijna op alle pagina’s voor in het boek van Barker.
Ik heb ook in mijn verzameling van artikelen uit Die Fakkel een gevonden met de titel Peter Altenberg, die me eerder niet was opgevallen. In het boek ‘Karl Kraus” van Jens Malte Fischer (Metzler) wordt Altenberg een paar keer genoemd, maar niet met nadruk, en meestal in een lange optelling van namen.
Ook komt Altenberg niet voor in de gezaghebbende Deutsche Literaturgeschichte van Beutin.
Wat zeg je over het laatste?
pi_43200412
In Frankrijk wel ja! Ik was vorig jaar op de Klimt, Schiele, Moser, Kokoschka-tentoonstelling in het Grand Palais en daar lagen Kraus en Altenberg in grote stapels in het museumwinkeltje. Maar ja, om nu als Nederlander Oostenrijkers in het Frans te lezen...

en tsja, Altenberg is een Oostenrijker natuurlijk. Ik ken die Literaturgeschichte niet, misschien dat ze zich beperken tot volbloed Duitsers?
  vrijdag 3 november 2006 @ 12:04:53 #171
146018 mariatrepp
pi_43200964
Nee, nee hoor.
Altenberg is binnen de Duitstalige literatuurgeschiedenis een randfiguur. Ik lees ook veel essays van schrijvers, bijvoorbeeld van Brecht, Duerrenmaat, enz. Daar kom ik Kraus veel tegen, en daarom ben ik hem gaan lezen. Altenberg ben ik nooit tegengekomen (op een manier die me opviel).

Wat je schrijft over Parijs klopt met wat ik weet: Frankrijk schat Kraus heel hoog in, - en blijkbaar dus ook Altenberg.
pi_43259011
ik lees nu a million little pieces van james frey and ik was al bang voor de tandarts en nu helemaal .
Tap tap tap
  zondag 5 november 2006 @ 14:38:45 #173
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43259115
De Stad der Blinden is uit
Nu De Schaduw van de Wind aan het lezen
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_43274595
The Mole People - Jennifer Toth

Reportage over mensen die in ondergrondse tunnels in New York wonen.
pi_43278722
quote:
Op zondag 5 november 2006 14:38 schreef Ang3l het volgende:
De Stad der Blinden is uit
Nu De Schaduw van de Wind aan het lezen
De Schaduw van de wind wil ik ook nog lezen
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: