Op maandag 26 januari 2026 14:05 schreef golfer het volgende:Van B. gekregen, net uitgekomen:
[
afbeelding ]
Een ongeneeslijk zieke vrouw kiest voor een hospice want daar kan ze ook haar minnaar ontvangen. In een aanklikbed. Met morfinepleisters en een verboden glas wijn uit een theekopje. In de weken die haar resten vraagt zij hem haar mee op reis te nemen. ‘Ik wil weg hier!’ Het tweetal maakt een vlucht in de verbeelding, beleeft wonderlijke literaire tochten en vindt steun bij schrijvers en dichters. Maar zij verkennen ook elkaar. Hun verschillen, overeenkomsten, de leugens, vrijages, het verraad en de wonden die hen vormden.
‘Kon ik haar stem maar in woorden klank geven. Zo zacht en warm, zonder sporen van een accent, maar wel ingehouden deftig. Ze was ouderwets beschaafd. Als ik haar in zinnen oproep, hoor ik haar. Zie ik haar… Laat ik dan proberen haar uiterlijk te beschrijven. Ga toch zitten, liefje, dit gaat nog even duren. Ik ga je met wildvreemden delen.’
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Op ware gebeurtenissen gebaseerd, want Van Dis heeft 38 jaar een verhouding gehad met de in 2023 overleden TV-regisseur en producent Ellen Jens die met Wim T. Schippers was getrouwd.
In het boek wordt haar echte naam niet genoemd en heet ze Eefje en wordt Schippers steeds 'die ander' genoemd.
Terwijl de schrijver normaal anderhalf jaar over een boek doet, had hij de roman binnen drie maanden af. "Ik heb van de pijn een deugd gemaakt. En al schrijvend merkte ik dat het verhaal dat ik wilde vertellen al als een soort pakketje in mij zat. Het was helemaal klaar. Het hoefde alleen nog maar op papier gezet te worden", zegt Van Dis.
Hij benadrukt de complexiteit van hun verhouding: "Natuurlijk was het ingewikkeld. Nee, het verdient allemaal geen schoonheidsprijs. Er waren ook schaduwmomenten en verbazing. Dat je denkt: waarom heb jij zo gejokt? Maar ik was te verliefd om het haar kwalijk te nemen." Volgens de schrijver was "de liefde sterker dan de last".