quote:De wereld heeft te kampen met een catastrofale combinatie van oorlogen, klimaatverandering, rivaliserende grootmachten, razendsnelle technologische ontwikkelingen en ontelbare andere uitdagingen. In Het barre land onderzoekt Robert D. Kaplan hoe we in deze ogenschijnlijk permanente crisis beland zijn – en welke toekomst ons te wachten staat.
Kaplan richt zijn blik op het verleden en op de literatuur, waaronder T.S. Eliots gedicht waaraan de titel is ontleend, om de hedendaagse geopolitieke situatie te duiden. Waar Eliot in het spoor van de Eerste Wereldoorlog schreef over het verval van beschavingen, beargumenteert Kaplan dat de wereld sinds het einde van de Koude Oorlog wordt gekenmerkt door een vorm van zelfobsessie die de val van het Westen kan betekenen. Hij trekt in het bijzonder de vergelijking met de Weimarrepubliek, die met een reeks crises werd geconfronteerd die gevolgen had op het gehele wereldtoneel. Ook nu lijken de problemen van de eenentwintigste eeuw – zoals recessie, massamigratie en machtsconflicten – ervoor te zorgen dat elke regionale ramp een wereldwijde crisis teweeg kan brengen. Net als in Weimar dreigt de situatie uit de hand te lopen, tenzij onze leiders opstaan en de neerwaartse spiraal een halt toebrengen.
Vanmorgen gekeken of Bibliotheekonline hem had en ben ook aan het lezen nu. De tranen springen om de haverklap in mijn ogen.quote:
De Butler heeft het gedaanquote:Op zondag 5 oktober 2025 22:01 schreef Starflyer het volgende:
Gekregen voor mijn verjaardag en er maar meteen in begonnen.
[ afbeelding ]
Best aardig ja!quote:Op vrijdag 3 oktober 2025 11:25 schreef IlseMarije het volgende:
[..]
Was deze leuk? Deze staat nog op mijn lijstje nl
vond ik ook een geweldig boek!quote:Op donderdag 2 oktober 2025 11:39 schreef Gehenna het volgende:
[ afbeelding ]
Als tussendoortje, meest vlesige boek wat ik gelezen hebeven briljant als goor
Ja is wel leuk, doet een beetje denken aan My Year of Rest and Relaxationquote:Op maandag 6 oktober 2025 15:16 schreef trui het volgende:
[..]
heerlijke voorkant, daar krijg ik meteen zin in, haha!is 't een goed boek?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |