abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 21 september 2006 @ 18:08:53 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42021379
Ik ben nogsteeds bezig in aantekeningen van een vieze oude man een verzameling collumns van Charles Bukowski.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 21 september 2006 @ 18:36:53 #2
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_42022255
Na veel aandringen van allerlei mensen, dat ik hem toch ook echt moet lezen, ben ik van de week begonnen in The Davinci Code. (Ja ik was één van die drie mensen in Nederland die hem nog had gelezen). En mijn voorlopige conclusie is dat het even overschat, simpel en slecht geschreven is als mijn verwachtingen, waarom ik er nog niet eerder aan begonnen was, waren.
Maar voordat dit een heel zuur stukje wordt, laat ik zeggen dat het best vermakelijk is. Net zoals een Schwarzenegger film best vermakelijk is op een avondje.
  donderdag 21 september 2006 @ 18:39:03 #3
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42022311
De brieven van Reve aan Carmiggelt. Da's echt Reve op z'n best.
quote:
Het enige wat mij erg lijkt in jouw lot, dat is dat je je moet bezig houden met gewone, 'normale' mensen. (Weg met Ajax! Weg met Feyenoord! Dood aan de arbeiders! Ik vind het jammer dat bij een voetbalwedstrijd niet beide partijen kunnen verliezen, en dat er zo zelden doden bij vallen).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_42022442
Blauwe Maandagen van Arnon Grunberg aan het her lezen
Fok vrienden top 50###Powered by Akrapovic
*Battlefield3*KZ3*NFShp*BFBC2*MoH*PSN ID:Arijanonline
GoW/Fable III 360 tag:Arijanonline
Pax & Pry Free download
pi_42022692
De Delta Deceptie (Dan Brown)
RaDa 4 life!! Ready 2 make an entrance so back on up!!!
  donderdag 21 september 2006 @ 19:17:10 #6
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_42023397
MORT A CREDIT - CELINE.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 21 september 2006 @ 19:17:30 #7
37950 JAM
pi_42023405
Trouwens, Bosbeetle, Bukowski was een groot fan van Celine.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 21 september 2006 @ 19:20:43 #8
37950 JAM
pi_42023515
Ik heb vanmiddag een paar brieven van mijn vriendin herlezen, die waren ook OK. Ze stuurde me ook ooit een CD met een kaartje erbij.

Ik mis je! Ik wil gaan naar Nederlands! Deze zijn liedjes die ik mooi vind. Wil jij zingen? Dat is een mooi cadeautje voor jou van mij! Niet alleen, maar SAMEN! Met Maitje! Ik houd van jou, dag sctaje!
pi_42040715
De jongen in de gestreepte pyjama, door John Boyne. Absoluut schitterend!
pi_42040740
Zie ook signature
pi_42042845
Ben nu bijna klaar met Dagboek van een geisha. Nog een blz. of 40. Ben echt benieuwd hoe het afloopt. Hoop niet te erg.
Mijn volgende boek ligt ook al klaar: Hufter op het witte paard, weet ff de schrijver niet want het boek ligt nu ff boven.
pi_42043900
Ildikó von Kürthy. Inclusief speciale tekens!
pi_42050855
Het Proces van Kafka, moet echt even over de eerste 'hindernis' heenkomen, Kafka's zijn altijd moeilijk om in te beginnen..........daarnaast heb ik Middernachtskinderen van Salman Rushdie nog steeds niet uit, maar die vind ik te groot voor in het vliegtuig
You have to be young and stupid to become old and wise
Jesus is coming...............................Look busy
http://fotoboek.fok.nl/GekkeGerben
pi_42051313
Helen van jezelf en anderen. De Silva methode. Geschreven door een man die Silva heet met de achternaam. Manieren om je lichaam te genezen en nog meer. Door te visualiseren.

Heb nog een paar boeken over creativiteits-verhoging liggen.

" Creativiteit: Over flow, schepping en ontdekking".

En nog een wetenschappelijk boek.

Maar nu lees ik dus over hoe je je botten kunt genezen als mens zijnde en je hartkleppen en nog meer. Wederom komt meditatie naar voren.
Sight_key als user was een uit de hand gelopen iets en is derhalve niet meer actief.
pi_42075131
En ik ga gestaag verder in de wetten van de magie, zondag beginnen we aan de derde wet.
pi_42075936
Ik ben nu halverwege dit boek:

Tot nu toe een leuk verhaal, dat voortborduurt op de Trojaanse oorlog.
pi_42087855
Nog steeds:

Carry Slee - Radeloos
pi_42122916
quote:
Op vrijdag 22 september 2006 12:28 schreef PAA-053 het volgende:
Ildikó von Kürthy. Inclusief speciale tekens!
Dat is niet gek dat ik het niet kon onthouden ej. Ben er overigens nog niet aan begonnen. Geen tijd voor gehad en genomen.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 september 2006 @ 14:24:38 #19
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_42141014
Monaldi & Sorti - Imprimatur

En in de wacht: De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
pi_42144012
Ja die laatste ga ik van mijn moeder lenen. Lijkt me mooi.
pi_42148360
Ben weer verder gegaan met House of dolls, maar het wil nog niet echt opschieten.
pi_42166839
quote:
Op donderdag 21 september 2006 18:08 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik ben nogsteeds bezig in aantekeningen van een vieze oude man een verzameling collumns van Charles Bukowski.
Ik heb een tijdje geleden "Postkantoor" van Bukowski gelezen. Aan de ene kant is het heel grappig, aan de andere kant heeft het ook iets tragisch.

Momenteel lees ik Don Quichot van Miguel De Servantes Saavedra.

Vrijdag komt de nieuwe vertaling van Tolstoj - Oorlog & Vrede uit.
Aangezien ik die nog nooit gelezen heb, en wel de volledige versie (er is ook een kortere versie) wil lezen, is het mooi dat er een nieuwe vertaling komt.
pi_42170991
Duisternis over Sethanon, deel 3 van Raymond Feist
pi_42173483
Ramsey Nasr - Van de vijand, van de muzikant.

Tweede keer.
Billie Holiday is Lady Day!
  woensdag 27 september 2006 @ 17:24:13 #25
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_42173662
Net begonnen in Brave New World van Aldous Huxley. Tsja, lichtelijk verplichte kost he. Het heeft m'n aandacht nog niet volledig getrokken, maar het is zeker niet slecht .

Daarvoor Stad der Blinden van Jose Saramago en Het Zijn Net Mensen van Joris Luyendijk gelezen. Stad der Blinden was erg apart! Heel vreemde maar leuke vertelstijl, die mij in geval vanaf het begin af aan boeide. Het verhaal was weer eens wat anders en bleef vermaken. Het Zijn Net Mensen was echt ontzettend tof. Kan me grotendeels vinden in de ideeen van Luyendijk en vond het erg leuk om wat kritische noten te horen over de media en het Midden-Oosten.
pi_42176150
Ik heb deze week Snow Blind van P.J. Tracy uitgelezen. Vlot geschreven, fijne, cynische humor en een leuke twist in het verhaal. Echter, een raar einde.

Nu ben ik bezig in Murder in Amsterdam. The Death of Theo van Gogh and the Limits of Tolerance van Ian Buruma.

pi_42184332
Zoek ook nog een goed boek. Iets waar je nog lang over na moet denken.
Heb Aldus sprak Zarathoestra van Friedrich Nietzsche besteld, maar ik zoek nog iets moois!

Tips?
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
pi_42196481
De bijbel.
pi_42199721
Dit boek heb ik nu bijna uit!

Mijn zoon heeft een sexleven en ik lees mijn moeder Roodkapje voor, van Renate Dorrestein.

Studeer sinds kort Nederlands, moet dit studiejaar 15 boeken lezen welke nog geen jaar oud zijn (voor het vak: moderne letterkunde) en dit is m'n eerste boek. Heeelemaal niet erg, verplicht lezen.
pi_42200304
Heul niet erg inderdaad. De titel van dit boek vond ik altijd al op zijn minst interessant. Is het ook nog wat, inhoudelijk gezien?
pi_42200443
quote:
Op donderdag 28 september 2006 15:21 schreef MadGuy het volgende:
Heul niet erg inderdaad. De titel van dit boek vond ik altijd al op zijn minst interessant. Is het ook nog wat, inhoudelijk gezien?
Ja, ik vind 't wel mooi. Zal proberen zo min mogelijk te verklappen... maar:

't Gaat voornamelijk over de moeder van de hoofdpersonage (en dus niet echt over het sexleven van haar zoon ), die takelt erg af door ouderdom, terwijl haar zoon een jaar er tussen uit is en in Australië zit. Hoofdpersonage zelf zit in de overgang.
Het boek grijpt mij iig erg aan, gister al voor 3/4 uitgelezen in één ruk, toen werd 't tijd om te gaan slapen maar ga 'm zo uitlezen.

Zijn net nog vier nieuwe boeken bezorgd! (lang leve bol.com )
Gerbrand Bakker - Boven is het stil
Khalid Boudou - Het schnitzelparadijs (waarom die op m'n boekenlijst stond weet ik niet.. )
Bernlef - De onzichtbare jongen
Jeroen Brouwers - Geheime kamers
pi_42200549
Boven Is Het Stil is heel erg leuk.
pi_42213138
quote:
Op woensdag 27 september 2006 23:03 schreef partyyboyy het volgende:
Zoek ook nog een goed boek. Iets waar je nog lang over na moet denken.
Heb Aldus sprak Zarathoestra van Friedrich Nietzsche besteld, maar ik zoek nog iets moois!

Tips?
Met Aldus sprak Zarathoestra ben je wel een tijdje zoet denk ik.
Mocht je nog niet heel erg bekend zijn met Nietzsche, maar wil je wel iets van hem lezen, dan zou ik beginnen met Ecce Homo. Ik heb zelden zo hard moeten lachen om een filosoof. Overigens moet je dat boek denk ik niet te serieus nemen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Een mooi boek waar ik nog vaak over na denk (en ook lang) is Walging van Jean Paul Sartre. Zeker een aanrader!
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:05:36 #34
158740 ekoo
de la noche
pi_42227402
Ben bezig in de nieuwe van Tom Lanoye: Het derde huwelijk

hij is zeker een van de beste vlaamse schrijvers van de laatste jaren en het boek mag er weer zijn: leuk verhaal, vlot geschreven en een goeie dosis sarcasme
"There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about." --- Oscar Wilde
pi_42227533
quote:
Op donderdag 28 september 2006 21:21 schreef paradisiac het volgende:

[..]

Met Aldus sprak Zarathoestra ben je wel een tijdje zoet denk ik.
Mocht je nog niet heel erg bekend zijn met Nietzsche, maar wil je wel iets van hem lezen, dan zou ik beginnen met Ecce Homo. Ik heb zelden zo hard moeten lachen om een filosoof. Overigens moet je dat boek denk ik niet te serieus nemen, maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Een mooi boek waar ik nog vaak over na denk (en ook lang) is Walging van Jean Paul Sartre. Zeker een aanrader!
Cool

Maar is het niet erg om toch te beginnen met Aldus sprak Zarathoestra? Omdat het toch wel het laatste boek van hem was.
Ik weet het! Mijn nickname is blij. Het is een puberale ode van een aantal jaren geleden aan Chris Pontius van Jackass. Helaas is deze vergissing niet meer te herstellen.
  vrijdag 29 september 2006 @ 11:43:05 #36
46114 DzjieDub
M'n initialen, wat doe je
pi_42228511
Ik was druk bezig om Asimov's Robot- en Foundationverhalen te herlezen (in chronologische volgorde van het verhaal) maar zag dat Bill Bryson een nieuw boek geschreven had (The life and times of the Thunderbolt Kid), dus Asimov is even terzijde gelegd.
De cursus "Omgaan met teleurstellingen" gaat vandaag helaas niet door
pi_42228569
Nee, volgens mij kan je best beginnen met Aldus sprak Zarathoestra. Als je het niet snapt kan je het altijd nog proberen op te zoeken op internet. Sommige verhaaltjes in dat boek zijn overigens echt heel erg grappig! Sommige begrijp ik echt geen reet van.
Ik heb hem niet helemaal gelezen omdat ik wat meer over Nietzsche wilde weten. Ik ben begonnen met zo'n kopstukken filosofie boekje over Nietzsche, daarna Ecce Homo en ik ga denk nu De vrolijke wetenschap lezen.
De arbeiderspers heeft een hele reeks boeken van hem uitgegeven die maar 12,50 p/st zijn. Vandaar dat ik er 5 in mn boekenkast heb staan die nog gelezen moeten worden
pi_42236575
Bij Nietzsche zou ik persoonlijk beginnen bij De Antichrist. Het thema is lekker duidelijk, en dan kun je kennis maken met de opgewonden rhetoriek van lieve Frederik. Zarathustra is gewoon op sommige momenten veel te obscuur, alhoewel er echt briljante stukjes bij zitten. Het is vooral een boek wat je snapt of niet snapt aan de hand van je eigen levenservaring met de stukjes die geschreven zijn. Vooral het deel waarin hij de ubermensch introduceert, het deel waar hij zijn volgers wegstuurt en het stuk waar hij met de oude vrouw praat over vrouwen vind ik waanzinnig.

Eigenlijk is het een boek wat je mee moet nemen, en waar je af en toe wat in moet bladeren. Als je het gewoon leest, snap je het op een gegeven moment toch niet meer.
pi_42237217
Het is net wat je zegt misschien leuker om er af en toe een verhaaltje te lezen. Na een tijdje ben ik het ook helemaal kwijt met dat boek.
Als je af en toe een stukje leest en het weer weglegd, kan je er ook een tijdje over na denken en lees je niet verder terwijl je met je hoofd nog bij het vorige zit.

De Uebermensch introduceert hij al in het begin van het eerste deel. Geniaal!
pi_42237484
Zeer geniaal! Ik voelde me gewoon euforisch toen ik dat stukje las... Het is een goed begin van een bizar boek. De taal die hij gebruikt, is echt waanzinnig, en ik heb niet eens het originele Duits gelezen, maar de Nederlandse en Engelse vertalingen... Ach, misschien probeer ik het binnenkort wel in het Duits. Ik krijg meteen weer zin het op te pakken!
pi_42273529
Carlos Ruiz Zafon: De schaduw van de wind

voor de tweede keer. ik kan er geen genoeg van krijgen.
(gaat dat lezen!)
pi_42277290
De Schaduw van de Wind is een geweldig mooi boek. Meeslepend en ook spannend. Beetje tragisch ook wel.

Ik heb Murder in Amsterdam uit. Op zich wel een aardig boek, maar Nederlanders kunnen beter de Nederlandse vertaling lezen omdat de Engelstalige versie bolstaat van de voor Nederlanders eigenlijk logische feitjes. Op zich is Buruma's werk niet echt vernieuwend, maar hij brengt het debat over de multiculturele samenleving en tolerantie ten opzichte van immigranten wel bij elkaar onder één kap.

Nu gaan we ons maar weer eens aan een historische thriller laven:

pi_42280904
Ben nog steeds bezig in Feel over Robbie Williams.
Ondertussen heb ik wel een ander boek gelezen, dat erg de moeite waard was:

Gaat over 2 Joodse vrienden in Afghanistan en de liefde voor een vrouw, het goed willen doen en uiteindelijk de gebeten hond zijn...
Dit is haar 2e boek, hiervoor schreef zij 'Ma place sur la photo' die ik ook vast ergens tussendoor ga lezen.
Zij heeft een erg mooie schrijfstijl, een beeldende, waardoor je je heel makkelijk een voorstelling van het geheel kunt maken
Oh ja, dit zijn Franstalige boeken.
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:10:08 #44
154854 Jenny_
Don't be hasty
pi_42280936
Pedagogische Begeleiding.
Dreams do come true
  zondag 1 oktober 2006 @ 15:11:42 #45
37950 JAM
pi_42280992
Iets van Bukowski, korte verhalen.
pi_42284923
Ik ben weer even naar de bieb geweest om wat leesvoer te scoren. Onder andere 'Over vaders en zonen' van (held!) Hugo Borst.
pi_42284947
Even maar geen literatuur dus
  Redactie Frontpage maandag 2 oktober 2006 @ 10:29:04 #48
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_42304797
Johnny Van Doorn

Dagdromen.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  Moderator maandag 2 oktober 2006 @ 11:38:52 #49
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42306375
quote:
Op zondag 1 oktober 2006 15:11 schreef JAM het volgende:
Iets van Bukowski, korte verhalen.
tof en proost !
  dinsdag 3 oktober 2006 @ 22:36:50 #50
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_42344226
quote:
Op woensdag 27 september 2006 15:14 schreef inkie1010 het volgende:
dat is toevallig!
Ik ben in Zilverdoorn bezig! (deel 2 dus)

en ik lees ondertussen ook hellevuur van Preston&Child
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_42424412
Heb zojuist For one more day van Mitch Albom besteld, heb z'n vorige boeken Tuesdays with Morrie en the five people you meet in heaven in één keer uitgelezen, ben heel benieuwd naar deze. Hopelijk levert BOL m snel af!
  zaterdag 7 oktober 2006 @ 12:48:35 #52
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42450756
De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

De stille kracht - Louis Couperus

Over schoonheid - Zadie Smith

Ben weer ff wezen bookshoppen (ook al heb ik nooit tijd om ze te lezen)
Heb ik goede keuzes gemaakt?
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_42473730
De verdwaalde carnavalsvierder - hubert lampo
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 8 oktober 2006 @ 10:14:32 #54
37950 JAM
pi_42473920
quote:
Op zaterdag 7 oktober 2006 12:48 schreef Ang3l het volgende:
De jongen in de gestreepte pyjama - John Boyne

[afbeelding]

De stille kracht - Louis Couperus

[afbeelding]

Over schoonheid - Zadie Smith

[afbeelding]

Ben weer ff wezen bookshoppen (ook al heb ik nooit tijd om ze te lezen)
Heb ik goede keuzes gemaakt?
Nee.

1. Vertaling. Kut.
2. Couperus. Kon niet schrijven. Kut.
3. Geschreven door een vrouw. Kut.

Alstu!

.
  zondag 8 oktober 2006 @ 15:02:11 #55
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42479732
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:14 schreef JAM het volgende:

[..]

Nee.

1. Vertaling. Kut.
3. Geschreven door een vrouw. Kut.

Alstu!

.
Dan ben ik blij dat ik ze gekocht heb wat als iemand als jij met zulke kortzichtige recencies ze niks vind dan zullen ze best ok zijn
L'Amour menaçant:
pi_42480368
Helter Skelter (The truth about the Manson murders)
De originele versie natuurlijk
Never underestimate the predictability of stupidity
  Moderator maandag 9 oktober 2006 @ 13:02:30 #57
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42508227
Uncle tungsten door oliver sacks
pi_42580660
Een verhalenbundel deze keer: Mothers and Sons van Colm Tóbín.

woensdag 11 oktober 2006 @ 16:50:21 #59
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_42581473
Carlos Ruiz Zafón - De shaduw van de wind. Erg mooi geschreven en extra leuk, omdat ik laatst nog in Barca was.
pi_42629358
Net uit Aal van Wilfried de Jong: korte verhalen, waarvan een aantal leuk en vlot geschreven, enkele lekker absurd. Makkelijk te lezen, maar niet hoogstaand.

Op dit moment lees ik De dochter van de circusdirecteur van Jostein Gaarder: de bekende schrijver van de Wereld van Sofie, weer erg goed geschreven, ik ben zeer gecharmeerd van het beschrijven van de gedachten van iemand, ik vermaak me er goed mee en blijf doorlezen.

Ga hierna beginnen aan Het geheim van de kaarten van weer Jostein Gaarder: na het fantastische boek de Wereld van Sofie werd me deze direct aangeraden, maar vond bovenstaande boek van dezelfde schrijver eerder, dus deze ligt nog te wachten.
pi_42659108
Ik lees nu 'The difference between God and Larry Ellison'
Gaat over de oprichter van Oracle, is een erg vermakelijk boek!
I'm dead Pete. Dead people don't like company. (Johnny Quid)
pi_42659284
Krondor - Het Verraad van Raymond E. Feist
Voorlopig wel ff zoet met die serie
pi_42678728
quote:
Op woensdag 27 september 2006 15:14 schreef inkie1010 het volgende:
Heeeeeeele goeie schrijver! Heb al zijn boeken gelezen en zijn stuk voor stuk goed
Lees zelf nu voor de tweede keer :
Weiss, M. & Hickman, T. - Poort des doods cyclus (Death gate cycle) - 7 boeken

Heeel goed
pi_42682709
Ga morgen voor 2 weken met vakantie en ben dan bewapend met de volgende boeken;

- Factotum van Bukowski
- Haunted van Palahniuk
- Honderd jaar eenzaamheid van Marquez

zondag 15 oktober 2006 @ 21:04:52 #65
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42705944
"De jongen in de gestreepte pyjama" is uit dus nu kan ik weer fris verder in De Stad der Blinden
L'Amour menaçant:
pi_42709145
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 21:04 schreef Ang3l het volgende:
"De jongen in de gestreepte pyjama" is uit dus nu kan ik weer fris verder in De Stad der Blinden
Wat vond je van dit boek? Twijfel namelijk of hij op mijn verlanglijstje moet. Ik moet namelijk kritisch zijn, want mijn lijstje loopt bijna over.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:23:56 #67
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42709404
quote:
Op zondag 15 oktober 2006 23:16 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Wat vond je van dit boek? Twijfel namelijk of hij op mijn verlanglijstje moet. Ik moet namelijk kritisch zijn, want mijn lijstje loopt bijna over.
Het boek leest erg makkelijk, is maar 200 blz (grote letters) en heb je binnen een paar uur wel uit. Dus hij neemt niet veel tijd in beslag. Vond hem dan ook erg fijn als "tussendoortje". Het thema is eigenlijk best zwaar maar omdat het uit de ogen van een kind is maakt dat 't luchtig. Vond het een mooi boek. Een aanrader en, zoals ik al zei, hij is zo uit en dus kun je'm best ff lezen, tussendoor.
L'Amour menaçant:
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:24:44 #68
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42709428
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 22:41 schreef Kolkus het volgende:

- Honderd jaar eenzaamheid van Marquez
Daar ben ik erg benieuwd naar
L'Amour menaçant:
  zondag 15 oktober 2006 @ 23:26:57 #69
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42709482
De stad der blinden vond ik erg leuk.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 16 oktober 2006 @ 02:37:08 #70
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_42713359
quote:
Op dinsdag 26 september 2006 14:24 schreef Buurvrouw_Rietman het volgende:
Monaldi & Sorti - Imprimatur

En in de wacht: De schaduw van de wind - Carlos Ruiz Zafón
haha, en daarna moet je secretum (monaldi en sorti) lezen en daarna veritas en daarna Mulisch met ontdekking van de hemel en daarna Umberto Eco's slinger van foucault. Dan heb je mijn 5 favo boeken gelezen en 1 die ik nog heel graag wil hebben maar nog niet uit is (veritas van monaldi en sorti).

ps. ik ben nu de wereld van Sofie van Jostein Gaarder aan het lezen en in het Duits, Heinrich Böll met Ansichten eines Clown en Rudiger Safranski met het kwaad.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
  maandag 16 oktober 2006 @ 06:52:44 #71
37950 JAM
pi_42714190
Jack Kerouac - On the road.
  maandag 16 oktober 2006 @ 06:59:24 #72
242 Pinball
Electric Monk
pi_42714202
The Wee Free Men van Terry Pratchett.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  maandag 16 oktober 2006 @ 07:01:29 #73
37950 JAM
pi_42714209
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 06:59 schreef Pinball het volgende:
The Wee Free Men van Terry Pratchett.
Is dat die idioot die door een beer is opgevroten?
  maandag 16 oktober 2006 @ 07:08:49 #74
242 Pinball
Electric Monk
pi_42714221
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 07:01 schreef JAM het volgende:

Ik denk het niet, volgens zijn site leeft hij nog.

Discworld.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
  maandag 16 oktober 2006 @ 07:11:42 #75
37950 JAM
pi_42714228
Hoe heet die idioot dan die door een beer is opgevroten? Terry...nogwat. Het lijkt op Pratchett.
  maandag 16 oktober 2006 @ 08:10:57 #76
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42714501
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 02:37 schreef No-P het volgende:

ps. ik ben nu de wereld van Sofie van Jostein Gaarder aan het lezen en in het Duits
Hij staat al "eeuwen" in m'n kast (de NL versie dan) maar kan me er niet toe zetten er aan te beginnen. Dus mocht ie heel goed zijn, haal me dan over
L'Amour menaçant:
  maandag 16 oktober 2006 @ 12:03:25 #77
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_42718691
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 07:01 schreef JAM het volgende:

[..]

Jij bedoelt Timothy Treadwell, van de documentaire Grizzly Man, denk ik.
pi_42728864
How about een eh... eh.. um... mening?

Behalve 'goed' en 'leuk' en 'lekkere grote letters' en 'mooie kaft', bedoel ik. Of gaat het hier alleen om scores? Want dan heb ik ook nog wel een boek gelezen. Het heeft een hele aparte titel en het is erg goed. Aanrader! Doen! Kopen!
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 08:18:34 #79
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42732073
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 00:25 schreef Nadine26 het volgende:

How about een eh... eh.. um... mening?

Behalve 'goed' en 'leuk' en 'lekkere grote letters' en 'mooie kaft', bedoel ik. Of gaat het hier alleen om scores? Want dan heb ik ook nog wel een boek gelezen. Het heeft een hele aparte titel en het is erg goed. Aanrader! Doen! Kopen!
Als je de moeithe neemt om het topic te lezen (je weet wel wat dat is, het gaat hier zelfs over lezen) dan zul je zien dat er wel degelijk meer meningen worden gegeven dan over de kaft en de titel, en wel degelijk met meer inhoud dan alleen "goed" of "leuk".

Natuurlijk staat er, als iemand aan een boek BEGINT alleen de titel en voor herkenning de kaft, aangezien ze dan nog geen mening kunnen geven omdat ze het niet gelezen hebben. Sommige mensen doen dat wel eens, hun mening achteraf pas geven, na het lezen. Heel vreemd, maar wel fijn. Moet je ook eens proberen
L'Amour menaçant:
pi_42740773
Ben net klaar met mijn boek van "De hufter op het witte paard" Best leuk hoor maar ik vond het einde best wel "Bridget Jones achtig". Eigenlijk het geheel is heel Bridget Jones, was me niet eerder opgevallen tot het einde.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:38:20 #81
147048 Zeeltje
Nog teveel kilo's
pi_42740864
Angela Cannings - Ik blijf toch jullie moeder

aangrijpend, onroerend, mooi, enz

ben nu over de helft en elke bladzijde heeft momenten waarvan je toch even moet slikken.
The girl that lost her mind
pi_42758715
De vliegeraar van Khaled Hosseini

goed boek
"Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
"Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
pi_42761260
Terry Goodkind - De vijfde wet van de magie

Tjah eerst heel deze serie uitlezen Valt me wel op dat in nummer 4 de erotische scenes zwaar uitgewerkt worden..
pi_42798441
Tad Williams - Memory, Sorrow and Thorn part III: To Green Angel tower part I: Siege
Het derde deel van vier. Ben al ruim 3 jaar bezig om deze serie te lezen maar om een of andere reden leg ik hem te vaak aan de kant, terwijl het best een goed, diepgaand fantasie verhaal is.
I love deadlines. I love the whooshing noise they make as they go by.
- Douglas Adams
pi_42808789
Yeeeeeeh, For one More day van Mitch Albom kwam gister binnen, dus gelijk in begonnen.
Het begin is in ieder geval goed!
  woensdag 25 oktober 2006 @ 20:06:53 #86
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42932093
Ik heb Het Vijftig jaars Zwaard besteld

Iemand dat al gelezen?
L'Amour menaçant:
pi_42933214
Ida Jessen - Leugenaars

heeel goed boek moet ik zegge:)
pi_42946535
.
quote:
When department stores like Le Bon March� first opened their doors in mid-nineteenth-century Paris, shoppers were offered more than racks of ready-made frock coats and crinolines. They were given the chance to acquire a lifestyle as well--that of the bourgeoisie. Wearing proper clothing encouraged proper behavior, went the prevailing belief.

Available now for the first time in English, Fashioning the Bourgeoisie was one of the first extensive studies to explain a culture's sociology through the seemingly simple issue of the choice of clothing. Philippe Perrot shows, through a delightful tour of the rise of the ready-made fashion industry in France, how clothing can not only reflect but also inculcate beliefs, values, and aspirations. By the middle of the century, men were prompted to disdain the decadent and gaudy colors of the pre-Revolutionary period and wear unrelievedly black frock coats suitable to the manly and serious world of commerce. Their wives and daughters, on the other hand, adorned themselves in bright colors and often uncomfortable and impractical laces and petticoats, to signal the status of their family. The consumer pastime of shopping was born, as women spent their spare hours keeping up their middle-class appearance, or creating one by judicious purchases.

As Paris became the fashion capital and bourgeois modes of dress and their inherent attitudes became the ruling lifestyle of Western Europe and America, clothing and its "civilizing" tendencies were imported to non-Western colonies as well. In the face of what Perrot calls this "leveling process," the upper classes tried to maintain their stature and right to elegance by supporting what became the high fashion industry. Richly detailed, entertaining, and provocative, Fashioning the Bourgeoisie reveals to us the sources of many of our contemporary rules of fashion and etiquette.
  donderdag 26 oktober 2006 @ 12:24:45 #89
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_42949134
Heb 'net' Twisted van Jeffery Deaver uit. Een boek met zestien korte verhalen die allemaal een plottwist bevatten. Erg leuk, omdat ik ze (op één na) allemaal niet heb kunnen voorspellen. Je leest het verhaal met het oog op de twist en nog weet 'ie je altijd te verbazen. Vooral het verhaal daarna nogmaals lezen en de subtiele hints opmerken is heel erg leuk. Je leert zo echt over hoe je hersenen eigenlijk werken en sommige dingen gewoon aannemen, zonder daar verder bij na te denken. Cool.

Nu bezig in Mortal Fear van Greg Isles. Begint weer lekker geschift, daar houd ik wel van.
pi_42961150
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 10:14 schreef JAM het volgende:

[..]

Nee.

JAM! , , .
  donderdag 26 oktober 2006 @ 23:10:26 #91
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_42970067
Hey, wat leuk dat er zoveel fantasy wordt gelezen. Feist ben ik geen fan van (sowwy), Pratchett wel, Tad Williams ben ik absoluut dol op (Caliban's Hour, zo mooi).

Jostein gaarder vind ik OOk erg boeiend. Laatst de Magische Bibliotheek gelezen (jeugdboek) en dat is echt erg leuk. Dat is 1 van de auteurs die ik zonder nadenken koop.

Danielewski vond ik errug duur. Ben benieuwd wat je ervan vindt.
  Moderator vrijdag 27 oktober 2006 @ 13:00:19 #92
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_42981802
herman brusselmans - De droogte
pi_42984102
quote:
Op zondag 10 september 2006 22:14 schreef Cutebutpsycho het volgende:
Mja.. Oke, maar realiseer je dat dit vooral mijn beleving en interpretatie ervan is...
Ondanks dat ik het af en toe wat langdradig vind overkomen is Kafka on the Shore naar mijn mening mooi geschreven...Wat bijzonderheden van dit boek (zal proberen niet al teveel te verklappen )..

Er lopen eigenlijk twee verhaalijnen langs elkaar, en later in het boek door elkaar heen. Soms vind ik dit storend verwarrend in dit soort boeken, maar de strucuur en opbouw die Murakami hiervoor gebruikt gebruikt is in mijn beleving precies goed; helder, maar niet té simpel. Een hapklare brok is het niet, maar ik lekker vlot doorlezen, dat lukt wel.

De eerste verhaalijn (over Kafka) lijkt wel Murakami's variant van het Oedipus verhaal te zijn, met wat fantasie elementjes erbij. Ik vind het een boeiende variatie hierop maar af en toe gaat hij er naar mijn mening net iets teveel in op; het "sprookjesachtige" word me net iets te overdone... Maarja, dat is nou eenmaal het boek, en ook dat is een gevoelskwestie.. Lijkt me dat dat bij een andere lezer totaal verschillend kan zijn... Misschien vind jij dat juist prachtig en ben ik een doodsaaie realist...

De tweede verhaallijn heeft tot de verbeelding sprekende overeenkomsten met de eerste, maar is toch net wat anders.. Dit vind ik leuk gevonden (tsja je moet hem zelf lezen hoor, anders ist niet meer leuk )...
Conclusie.. Murakami schrijft dus zoals ik al zei zeker mooi en boeiend, maar af en toe misschien net een beetje overdone en langdradig naar mijn smaak..

Ik heb Kafka on the Shore net uit en ik vind het een fantastisch boek. In plaats van vlot doorlezen ga ik dan juist trager lezen, zodat ik er langer van kan genieten. De constructie van twee afwisselende verhaallijnen, die uiteindelijk bij elkaar komen gebruikt Murakami in meer van zijn boeken (Hard Boiled wonderland en het einde van de wereld bijv.)
Er zijn veel dingen, die me aanspreken in het werk van Murakami dat ik tot nu toe gelezen heb. Een ervan is dat de (hoofd)personages vaak sympatieke mensen zijn en als ze iets verkeerds of slechts doen, dan is dat niet opzettelijk of gepland. Zoals Nakata, een oude verstandelijk gehandicapte man die met katten kan praten, of Oshima die een jongen (Kafka) helpt die is weggelopen van huis of Hoshino, een lanterfanter die Nakata helpt bij zijn reis en door te helpen als mens groeit enzovoorts.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:20:33 #94
37950 JAM
pi_42984196
Ik ben meer fan van Ryu dan Haruki. Zo. Nu jullie weer.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 14:20:35 #95
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_42984199

ben net begonnen, moet er ff inkomen maar het leest wel lekker weg
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_42986377
Wata vind men nu echt aanraders kwa fantasy/science fiction?

Heb net a hitchhikers guid to galaxy binnen (aanbieding op bol.com) Eens kijken of t wat is..
pi_42986670
Georges Bataille - De geschiedenis van het oog

vrijdag 27 oktober 2006 @ 18:18:36 #98
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_42991223
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:06 schreef Ang3l het volgende:

[afbeelding]

Iemand dat al gelezen?
Holy christ, dit boek is een DRAMA voor je boekenkast
Qua afmetingen dan he Qua inhoud weet ik 't nog niet
(maar liefst 32cm hoog is en slechts 17cm breed)

[ Bericht 5% gewijzigd door Ang3l op 27-10-2006 18:29:45 ]
L'Amour menaçant:
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 20:06:04 #99
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_42993537
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 15:29 schreef FranticDJ het volgende:
Wata vind men nu echt aanraders kwa fantasy/science fiction?

Heb net a hitchhikers guid to galaxy binnen (aanbieding op bol.com) Eens kijken of t wat is..
Hitchhikers Guide is een must in ieder geval. Tolkien natuurlijk, Pratchett ook. Maar daarna wordt het al snel een kruispunt van smaken (net of Tolkien en Pratchett dat niet al zijn...). Ik lees veel engels, veel dark chick phantasy (Laurell K. Hamilton etc.), maar ook veel ander spul. Ilium en Olympus van Dan Simmons zijn aanraders. Neil Gaiman en Mieville (ben zijn voornaam kwijt) zijn bijna altijd goed. Heb zojuist Winterbirth van Brian Ruckley gelezen en dat was geweldig (is een debuut).

Overigens ben ik ook dol op Murakami, heerlijk lezen.
  zaterdag 28 oktober 2006 @ 20:42:40 #100
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_43017570
John Connolly - Nocturnes

Nog steeds niet in het Nederlands verkrijgbaar, dan maar in het Engels
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_43028613
Ben op dit moment bezig in Meisje met de negen pruiken van Sophie van der Stap.
Het boek leest lekker weg, is ook wel mooi en je kunt je goed inleven in het verhaal, maar toch mis ik 'iets'.
Tis niet een van de beste boeken die ik heb gelezen. Misschien komt dat ook wel omdat ik het teveel vergelijk met Komt een vrouw bij de dokter.
Stond al heel lang bij ons in de winkel (werk zelf in een boekhandel).. en toen heb ik hem op een gegeven moment toch maar geprobeerd. In 1 dag uitgelezen. En dat heb ik met Meisje met de 9 pruiken minder.
pi_43029078

Let me stay for a day van Ramon Stoppelenburg. Kocht het bij de Slegte voor een paar euro en het is wel een aardig boek. Ben niet weg van zijn schrijfstijl, vind het vaak erg oppervlakkig, maar het onderwerp is natuurlijk briljant en er zitten veel herkenbare dingen in.

Het volgende boek dat ik eindelijk eens uit ga lezen is Woedende witte pyjama's. Over een Engelsman die les geeft in Japan en besluit een hele zware Aikido opleiding te gaan doen. Ook wel een aardig boek, wederom niet briljant.

Hoop daarna weer eens in een boek te beginnen wat ik met pijn en moeite weg kan leggen.
pi_43031526
-zip-
pi_43042590
de wereld van Sofie
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:55:42 #105
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43046705
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 18:44 schreef Emel het volgende:
de wereld van Sofie
Die staat al eeuwen aan m'n kast maar wil er nooit aan beginnen. Overtuig me!
L'Amour menaçant:
pi_43046735
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:55 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Die staat al eeuwen aan m'n kast maar wil er nooit aan beginnen. Overtuig me!
ik ben net begonnen
  zondag 29 oktober 2006 @ 20:56:46 #107
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43046746
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 20:06 schreef Ang3l het volgende:

Iemand dat al gelezen?
En inmiddels ook weer uit.
Erg vreemd boek. Beetje een luguber sprookje over wraak.
Mja, wel aardig. Niet super.

Nog maar 30blz in Stad der Blinden
L'Amour menaçant:
pi_43046891
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:56 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Nog maar 30blz in Stad der Blinden
Stad der Blinden? is dat wat?
pi_43052723
Linkse Lente van Femke Halsema.
  zondag 29 oktober 2006 @ 23:20:28 #110
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43052824
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 21:00 schreef Emel het volgende:

[..]

Stad der Blinden? is dat wat?
Ja erg mooi boek.

Schrijfstijl is wat lastig. Het is geen boek wat je "ff snel tussendoor" leest vind ik. Maar ik vind de beelden die de schrijver oproept erg onheilspellend en aangrijpend. Alsof ie bijna zelf kan weten hoe het voelt om blind te zijn.
L'Amour menaçant:
  zondag 29 oktober 2006 @ 23:22:19 #111
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_43052893
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:56 schreef Ang3l het volgende:

[..]

Jammer. Hij klonk interessant...

Mothers and Sons is uit. Ook 'wel aardig' maar niet meer dan dat. Het zijn uiteindelijke lege verhalen waarbij het conflict wel wordt opgezocht, maar daar blijft het dan ook bij. het blijft daar steken en dat is jammer.

Nu ben ik door met De Laatste Dagen van Hendrik VIII van Robert Hutchinson. Op de achterflap valt al te lezen dat het een sensatieboek is en als ik zo de eerste bladzijden even scan vrees ik dat we hier met een populair-wetenschappelijk boekje over Hendrik VIII te maken hebben. Ben benieuwd.

zondag 29 oktober 2006 @ 23:26:35 #112
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_43053044
Ik zoek nog steeds Time's Arrow van Martin Amis.
Iemand dat toevallig gelezen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Time%27s_Arrow_%28novel%29
L'Amour menaçant:
  maandag 30 oktober 2006 @ 05:43:27 #113
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_43057344
Ik heb de afgelopen eken alles van Raymond Carver herlezen en tjees wat is die man toch briljant.

Dit is trouwens wel een hippe site om op bij te houden wat je hebt gelezen. De boekendatabase is nog niet zo groot (2500 boeken), maar je kunt zelf ook nieuwe boeken toevoegen. Dus. Dat lost zich vanzelf op.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  maandag 30 oktober 2006 @ 09:48:15 #114
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43058953
Ik heb me afgelopen week door een leuk boekje geworsteld.
Harry Mulisch - De Ontdekking van de Hemel

Een lievelijk boekje van slechts 901 pagina's, dat geheel in Mulisch stijl doorspekt is van onnoemelijk veel (nutteloze) details en dialogen (vergeet de monologen vooral niet).

Maar vergis je niet, in het boek wordt net zo onnoemelijk veel verwezen naar die nutteloze details en monodialogen. Je moet dus echt vanaf pagina goed opletten en onthouden wat je leest. Er staan een hoop historische feiten en aannames in (waardoor het een beetje naar de Da Vinci Code riekt, maar dat is natuurlijk andersom, want het boek van Mulisch was er eerder). Het kosste wat moeite om er in te komen omdat de proloog in eerste instantie een onleesbaar geheel is, maar zodra het verhaal je eenmaal pakt, wordt de bedoeling van het boek zo zoetjes aan duidelijk. Vermakelijk en onderhoudend om te lezen dus.

De verhaallijn is wel pakkend, alleen de chronologie is af en toe erg verwarrend. Zo kan het voorkomen dat er 50 pagina's aan 24 uur besteed worden, terwijl er in de volgende 2 pagina's negeb jaar doorheen gejast worden. Dat maakt het soms lastig om de tijdsgeest vast te houden. Wat ik jammer vind is dat sommige hoofdpersonen in de lop van het verhaal vervlakken, en op een vreemde manier uit het verhaal verdwijnen. Dat had wat subtieler gekund. Grootste vraag blijft: waarom 900 pagina's, terwijl je dit verhaal in zijn geheel makkelijk in 500 had kwijt gekund.

Een aanrader voor de die-hard lezer. Ben je dat niet ? NIet aan beginnen..
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  maandag 30 oktober 2006 @ 09:57:03 #115
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43059098
Overigens heb ik nu Archibald Strohalm klaarliggen. We blijven nog even in de Mulisch sfeer
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
pi_43059854
geleend van de buren, De openbaring, deel van de statenbijbel.
pi_43063039
Ik herken weinig in je ervaring met De ontdekking van hemel, buzzer. De dialogen zijn niet nutteloos, want ze maken de sfeer en de karakters. De weetjes en theorietjes zijn typisch Mulisch en ik houd er erg van. Ik heb ook niet geworsteld met de chronologie. Het was een heel makkelijk boek om te lezen, zeker voor een Mulischboek. De driehoeksverhouding houdt de spanning erin en er wordt warempel een aardig plot in het boek ontvouwen.

Waar ik zelf nog niet over uit ben of het geslaagd is of niet, is die hele Quintengeschiedenis. Het is inderdaad erg moeilijk om afscheid te nemen van de drie hoofdpersonen. Het is net alsof er met een nieuw boek begonnen wordt vanaf het moment dat Quinten centraal komt te staan. Aan de andere kant: zo is het leven. Mensen verdwijnen en andere protagonisten nemen de boel over. Toch heb ik het idee dat Mulisch er niet mee wegkomt. (Het boek wordt dan ook veel te surrealistisch naar het einde toe.)

Ik ben zelf momenteel bezig in Tirza en dat bevalt uitstekend. In een ander topic las ik ongenoegen over het verdwijnen van de typische Grunberghumor. Er zit wat in die kritiek, maar aan de andere kant is dit boek ook ineens een stuk minder vermoeiend om te lezen. Het had overigens ook een boek van Hermans kunnen zijn door de personages, de complexen en obsessies, en zelfs de schrijfstijl. Ik vind het geweldig dat Grunberg iets anders probeert te doen. Ik hoop dat het einde niet tegenvalt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:00:21 #118
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_43063265
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 05:43 schreef Sai het volgende:
Ik heb de afgelopen eken alles van Raymond Carver herlezen en tjees wat is die man toch briljant.

Dit is trouwens wel een hippe site om op bij te houden wat je hebt gelezen. De boekendatabase is nog niet zo groot (2500 boeken), maar je kunt zelf ook nieuwe boeken toevoegen. Dus. Dat lost zich vanzelf op.
Sai, held!! Hier was ik echt al lang naar op zoek. Woei, meteen even alles toevoegen dat ik momenteel aan het lezen ben .
  maandag 30 oktober 2006 @ 14:26:53 #119
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43066023
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 12:50 schreef Claudia_x het volgende:
Ik herken weinig in je ervaring met De ontdekking van hemel, buzzer. De dialogen zijn niet nutteloos, want ze maken de sfeer en de karakters. De weetjes en theorietjes zijn typisch Mulisch en ik houd er erg van. Ik heb ook niet geworsteld met de chronologie. Het was een heel makkelijk boek om te lezen, zeker voor een Mulischboek. De driehoeksverhouding houdt de spanning erin en er wordt warempel een aardig plot in het boek ontvouwen.

Waar ik zelf nog niet over uit ben of het geslaagd is of niet, is die hele Quintengeschiedenis. Het is inderdaad erg moeilijk om afscheid te nemen van de drie hoofdpersonen. Het is net alsof er met een nieuw boek begonnen wordt vanaf het moment dat Quinten centraal komt te staan. Aan de andere kant: zo is het leven. Mensen verdwijnen en andere protagonisten nemen de boel over. Toch heb ik het idee dat Mulisch er niet mee wegkomt. (Het boek wordt dan ook veel te surrealistisch naar het einde toe.)

Ik ben zelf momenteel bezig in Tirza en dat bevalt uitstekend. In een ander topic las ik ongenoegen over het verdwijnen van de typische Grunberghumor. Er zit wat in die kritiek, maar aan de andere kant is dit boek ook ineens een stuk minder vermoeiend om te lezen. Het had overigens ook een boek van Hermans kunnen zijn door de personages, de complexen en obsessies, en zelfs de schrijfstijl. Ik vind het geweldig dat Grunberg iets anders probeert te doen. Ik hoop dat het einde niet tegenvalt.
dat zeg je mooi, het is moeilijk afscheid nemen van de personages. Vooral het einde van Max komt nogal rauw op het dak, en de manier waarop wil ik het helemaal niet over hebben, hoewel het vanuit cynisch oogpunt wel weer heel grappig is. Nutteloos bedoel ik ook niet in de letterlijke zin van het woord. Wel vind ik dat het verhaal chronologisch beter verdeeld had moeten worden (daar blif ik bij. niet dat het boek moeilijk te lezen is daardoor, maar het had het verhaal wel ten goede gkomen) De personages worden op deze manier erg uitgediept, en daardoor ga je aan ze hangen. Zelfs Onno ga je aardig vinden. Het laaste deel vond ik persoonlijk een beetje jammer. Je omschrijft dat prima.
pi_43068674
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 09:48 schreef buzzer het volgende:
Da's gewoon een Mulisch truc om het eerste hoofdstuk tot een onoverzichtelijke brij te maken. Heb je de procedure zeker nog niet gelezen?! Daar krijgt hij het voor elkaar om in het eerste hoofdstuk complete DNA strengen uit te schrijven (die als ik het mij goed herinner zijn opgebouwd uit drie letters). Bij het begin van hoofdstuk 2 geeft hij dan ook openlijk toe dat het erom te doen was om alle 'wannabee' lezers of het 'gepeupel kwijt te raken!

'De toekomst van gisteren' is ook zo'n uniek meesterwerkje van zijn hand. Archibald Strohalm heb ik ook in de kast, maar die kan ik me niet meer helemaal herinneren. Als je toch in de Mulisch stemming bent moet je ook zeker 'Siegfried' lezen, die is ook écht heel erg goed en een heel stuk dunner
pi_43085168
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 15:46 schreef GekkeGerben het volgende:

Da's gewoon een Mulisch truc om het eerste hoofdstuk tot een onoverzichtelijke brij te maken. Heb je de procedure zeker nog niet gelezen?! Daar krijgt hij het voor elkaar om in het eerste hoofdstuk complete DNA strengen uit te schrijven (die als ik het mij goed herinner zijn opgebouwd uit drie letters). Bij het begin van hoofdstuk 2 geeft hij dan ook openlijk toe dat het erom te doen was om alle 'wannabee' lezers of het 'gepeupel kwijt te raken!
In De ontdekking van de hemel komt hij er prima mee weg. De procedure is een rotboek met een einde dat je allang aan ziet komen. Niet dat ik me verder ook nog maar iets herinner van het boek.

Nog een Mulischaanraader is zijn Novelle Hoogste tijd oid. Ik geloof niet dat veel mensen die gelezen hebben, maar ik vond het idee geweldig.
pi_43085251
Heb je de verfilming trouwens gezien, buzzer?
pi_43085545
ClaudiaX, wat vind jij eigenlijk van een boek als Linkse Lente van Halsema ?
pi_43086557
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:34 schreef FuifDuif het volgende:
ClaudiaX, wat vind jij eigenlijk van een boek als Linkse Lente van Halsema ?
Geen idee, niet gelezen en ik ben niet van plan het boek te gaan lezen. Ik mag Halsema niet, en we houden er andere principes op na (die soms in dezelfde ideeen resulteren maar geenszins eenzelfde oorsprong hebben).

Ik vind het nieuwe spotje voor GL waarin ze figureert trouwens wel leuk.
pi_43086680
Ik ben nu bezig in Krondor - tweede boek van Raymond E. Feist.
pi_43087322
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik had verwacht dat de verfilming stukken slechter zijn zou dan hij uiteindelijk bleek te zijn.

De Ontdekking van de Hemel bezorgde mij trouwens een 10 op mijn mondeling Nederlands op het VWO
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 08:40:10 #127
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_43093115
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Geen idee, niet gelezen en ik ben niet van plan het boek te gaan lezen. Ik mag Halsema niet, en we houden er andere principes op na (die soms in dezelfde ideeen resulteren maar geenszins eenzelfde oorsprong hebben).

Ik vind het nieuwe spotje voor GL waarin ze figureert trouwens wel leuk.
Ik heb Linkse Lente wel gelezen, goed boek, en een goed idee geen ghostwriter te gebruiken, maar interviews. Het verbaast me wel hoe positief Halsema is over Hirsi Ali.
Halsema is duidelijk iemand met een lange adem, en veel ervaring.
pi_43095067
Ach, hetzelfde verwerpelijke gedachtegoed maar dan zonder hete aardappel in de keel. Ik heb daar niet zo'n trek in.
pi_43095136
Noem jij je leven een project, mariatrepp?

Ik ben er niet over uit of je je leven daarmee meer gewicht geeft of juist marginaliseert.
pi_43104848
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 09:48 schreef buzzer het volgende:

Een lievelijk boekje van slechts 901 pagina's, dat geheel in Mulisch stijl doorspekt is van onnoemelijk veel (nutteloze) details en dialogen (vergeet de monologen vooral niet).

Maar vergis je niet, in het boek wordt net zo onnoemelijk veel verwezen naar die nutteloze details en monodialogen. Je moet dus echt vanaf pagina goed opletten en onthouden wat je leest. Er staan een hoop historische feiten en aannames in (waardoor het een beetje naar de Da Vinci Code riekt, maar dat is natuurlijk andersom, want het boek van Mulisch was er eerder). Het kosste wat moeite om er in te komen omdat de proloog in eerste instantie een onleesbaar geheel is, maar zodra het verhaal je eenmaal pakt, wordt de bedoeling van het boek zo zoetjes aan duidelijk. Vermakelijk en onderhoudend om te lezen dus.

De verhaallijn is wel pakkend, alleen de chronologie is af en toe erg verwarrend. Zo kan het voorkomen dat er 50 pagina's aan 24 uur besteed worden, terwijl er in de volgende 2 pagina's negeb jaar doorheen gejast worden. Dat maakt het soms lastig om de tijdsgeest vast te houden. Wat ik jammer vind is dat sommige hoofdpersonen in de lop van het verhaal vervlakken, en op een vreemde manier uit het verhaal verdwijnen. Dat had wat subtieler gekund. Grootste vraag blijft: waarom 900 pagina's, terwijl je dit verhaal in zijn geheel makkelijk in 500 had kwijt gekund.

Een aanrader voor de die-hard lezer. Ben je dat niet ? NIet aan beginnen..
Net als Claudia_X vind ik juist de details zeer fijn om te lezen en op die manier fijn kenmerkend voor het verhaal. Ik ben altijd blij met dikke boeken, namelijk als ik net ergens in zit, is het verhaal afgelopen en dat maakt me altijd zo treurig.

Ik was nooit echt een die-hard lezer, maar nadat ik deze heb gelezen juist wel heel erg!

Heerlijk boek!
pi_43111172
Ik lees nu The Stand van Stephen King .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
pi_43129577
Geert Mak - Een kleine geschiedenis van Amsterdam

Zeer fijn verteld
Aangezien ik pas in Amsterdam woon, moet ik me natuurlijk wel een beetje inlezen
pi_43129793
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:02 schreef Sweetsixteen16 het volgende:
Geert Mak - Een kleine geschiedenis van Amsterdam

Zeer fijn verteld
Aangezien ik pas in Amsterdam woon, moet ik me natuurlijk wel een beetje inlezen
Die is ook erg goed inderdaad! Lekker boek waar je prima doorheen komt. 'De engel van Amsterdam' is weer iets zwaarder en heeft ook een andere inslag maar ook erg leuk om te lezen als je er net woont (denk ik tenminste!)
pi_43130224
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:12 schreef GekkeGerben het volgende:

[..]

Die is ook erg goed inderdaad! Lekker boek waar je prima doorheen komt. 'De engel van Amsterdam' is weer iets zwaarder en heeft ook een andere inslag maar ook erg leuk om te lezen als je er net woont (denk ik tenminste!)
Ook geschreven door ?
pi_43136651
Andrew Barker - Telegrams of the soul: Peter Altenberg and the culture of fin-de-siècle Vienna.

quote:
The miniaturist Peter Altenberg (1859-1919) is a seminal but often neglected figure in the culture of turn-of-the-century Vienna and in twentieth-century Modernism. Altenberg has suffered neglect both because he failed to work in so-called 'major' genres and on account of his addiction to drugs, alcohol, and young girls, yet his marginal status belies his wide impact across a broad spectrum of the arts. Barker's book, the first to attempt a comprehensive survey of Altenberg's life and work, draws heavily on the array of unpublished manuscripts in the United States and Europe, many of them in private collections, and on other long-forgotten archival material

[ Bericht 0% gewijzigd door Gellius op 01-11-2006 21:58:36 ]
pi_43137341
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 20:56 schreef Emel het volgende:

[..]

ik ben net begonnen
Ik ook en het leest lekker weg.
Women fart just as much as men. It's just that most men take more pride in it than most women.
FART FAQ:
http://www.heptune.com/farts.html
  woensdag 1 november 2006 @ 14:53:36 #137
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43137465
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 22:27 schreef Claudia_x het volgende:
nee niet gezien, maar als de film net zo leuk is als het boek, ga ik hem zeker een keer huren.
en bedankt voor de tips overigens
pi_43137574

Erg interessant, vooral over hoeveel je eigenlijk niet weet van deze gebeurtenis.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 1 november 2006 @ 15:02:44 #139
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_43137766
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 23:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik had verwacht dat de verfilming stukken slechter zijn zou dan hij uiteindelijk bleek te zijn.

De Ontdekking van de Hemel bezorgde mij trouwens een 10 op mijn mondeling Nederlands op het VWO
je kunt met gemak een uur of twee volpraten over dat boek inderdaad. Ik was al van school af toen dat boek uitkwam. Ik ben overigens nu bezig in Archibald Strohalm, een boek dat ik vroeger fantastisch vond, maar ik kan me echt niet meer voorstellen waarom..
pi_43137806
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 19:10 schreef RayMania het volgende:
Ik lees nu The Stand van Stephen King .
Ik ook
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  FOK!fotograaf woensdag 1 november 2006 @ 18:14:06 #141
36170 Buurvrouw_Rietman
Papa van Sara en Merel!
pi_43144918
Maar weer een begonnen in The Frim van John Grisham
Joe Hoe Hoei Hoei
B-Seen Fotografie.nl
  woensdag 1 november 2006 @ 19:27:42 #142
159367 Phedre77
To what end do I read?
pi_43147520
Ik lees De Stad van de Dromende Boeken van Walter Moers. Wat een zot boek, joh.....:-)
  woensdag 1 november 2006 @ 22:32:41 #143
128457 supkaa
Geölte Blitz
pi_43155536
Kben hierin begonnen

donderdag 2 november 2006 @ 11:43:30 #144
146018 mariatrepp
pi_43166091
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 10:34 schreef Claudia_x het volgende:
Noem jij je leven een project, mariatrepp?

Ik ben er niet over uit of je je leven daarmee meer gewicht geeft of juist marginaliseert.
Mijn leven is niet hetzelfde als mijn proiect.
Ik heb mijn project altijd beschouwd als mijn kind. Dus er zijn veel aspecten van mijn leven die niet binnen het project vallen.
In mijn tekstcollage De ontdekking van de hel heb ik veel gereflecteerd over wat het project voor me is. En dat is: vooral mijn kind, mijn monster dat steeds groeit en vaak mezelf angst maakt. Zie o.a. de scène Luzifer .
Een kind, dat betekent dat er ook vaders zijn, en dit monster heeft twee vaders en twee adoptievaders.
Een van de adoptievaders zei ooit tegen mij: “La projet c'est toi”, maar ook dat is te kort door de bocht. Het project is niet alleen van mij, en het valt niet samen met mij.

Het project heeft mijn leven zowel meer gewicht gegeven, mijn mogelijkheden tot expressie vergroot, alsook tot een bepaalde marginalisering geleid, tenminste een tijd lang.

Op het moment lees ik een zeer goed boek, een echte aanrader, en ook inderdaad op een andere dimensie dan Linkse Lente: Ilja Leonard Peijffer, Het ware leven, een roman.
Pfeijffer is ook GroenLinkser, maar dan geen brave zoals Femke. Mijn voorkeur gaat wel uit naar hem.

[ Bericht 3% gewijzigd door mariatrepp op 02-11-2006 11:55:18 ]
pi_43166397
quote:
Op woensdag 1 november 2006 10:32 schreef Sweetsixteen16 het volgende:

[..]

Ook geschreven door ?
Ook door Mak ja.......
  donderdag 2 november 2006 @ 12:02:07 #146
146018 mariatrepp
pi_43166604
quote:
Op woensdag 1 november 2006 14:26 schreef Gellius het volgende:
Andrew Barker - Telegrams of the soul: Peter Altenberg and the culture of fin-de-siècle Vienna.

[afbeelding]
[..]
Interessant, ik zal ernaar kijken. Ik interesseer me zeer voor fin-de-siècle in Wenen: Freud, Schnitzler, Klimt...
Trouwens, de Klimt/Toorop tentoonstelling in het gemeentemuseum in Den Haag, een aanrader voor fin-de-siècle -vrienden...
pi_43166618
quote:
Op donderdag 2 november 2006 11:43 schreef mariatrepp het volgende:

Mijn leven is niet hetzelfde als mijn proiect.
Ik heb mijn project altijd beschouwd als mijn kind. Dus er zijn veel aspecten van mijn leven die niet binnen het project vallen.
Ik vind het iets moois hebben, om je leven als een project te beschouwen, om te kunnen zeggen: Mijn project, mijn leven, dat is Sein und Zeit. Of Die Kritik der reinen Vernunft, het gaat om het idee. En om dan het mysterie van het eindige, aardse bestaan te ontrafelen. Althans, om met heilige overtuiging naar antwoorden op zoek te gaan. Hoe meer je leven samenvalt met zo'n project, hoe beter. Wat is de zin van het leven? Een project met een werktitel, en hopelijk aan het eind een publicatie die tot in de eeuwigheid herlezen kan worden.

Er schuilt geen schande in het geen leven hebben buiten je project om. Integendeel. Wittgenstein had nooit aan zijn Philosophische Untersuchungen moeten beginnen. Daar heeft hij zichzelf mee gemarginaliseerd.
  donderdag 2 november 2006 @ 12:03:00 #148
97348 Matness
Matt about you
pi_43166627
net begonnen in weefwereld van clive barker, ben benieuwd. het is een ontzettend dik boek.
pi_43168456
quote:
Op donderdag 2 november 2006 12:02 schreef mariatrepp het volgende:

[..]

Interessant, ik zal ernaar kijken. Ik interesseer me zeer voor fin-de-siècle in Wenen: Freud, Schnitzler, Klimt...
Trouwens, de Klimt/Toorop tentoonstelling in het gemeentemuseum in Den Haag, een aanrader voor fin-de-siècle -vrienden...
Ik heb 'm gezien, heel aardig inderdaad.
pi_43172970
quote:
Op woensdag 1 november 2006 15:03 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik ook
Toevallig . Ik ben nu ongeveer bij bladzijde 50-60. Lees alleen in bed een hoofdstuk .
Achter-elkaar-bezochte-Ajax-thuiswedstrijden-meter: [b]29[/b].
[b]Laatste wedstrijd:[/b] FC Timişoara. [b]Volgende:[/b] ADO Den Haag.
Ray's Statshoekje - 2009/2010.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')