Voor enkele voertuigen gelden minder strenge eisen dan aan massa geproduceerde wagens. Door de keuring komen is dus op zich wel te doen, mits van je auto redelijkerwijs verwacht kan worden dat hij veilig is. Een auto bouwen die daaraan voldoet is op zich te doen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:52 schreef Gizmore het volgende:
Hoe denk je door de keuring heen te gaan komen als je eenmaal iets hebt gebouwd? Via Engeland ofzo? Trouwens, als je per se achter elkaar moet zitten wordt het nogal een Carver kloon
tvp, benieuwd of dit wat gaat worden
Ik wil als het te doen is tussen de 10 en 20.000 euri max per wagen uit komen voor de basis uitvoering. Wat een ander meer wil doen moet hij zelf weten.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:57 schreef ikke_ook het volgende:
Wat is je budget?Het lijkt mij onmogelijk om dit allemaal te realiseren, vooral 1:80 op de snelweg lijkt me erg moeilijk, zeker als je uit gaat van een totaal gewicht van 700 kg. Heb je dit ergens op gebaseerd?
Maar veel succes, het lijkt me leuk om je project te volgen via Fok.
Volkswagen heeft een 1:100 auto gebouwd voor 2 personen, met een ontwerp waarvan de aero als ik hem zo bekijk zeer waarschijnlijk wel beter kan.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:57 schreef ikke_ook het volgende:
Wat is je budget?Het lijkt mij onmogelijk om dit allemaal te realiseren, vooral 1:80 op de snelweg lijkt me erg moeilijk, zeker als je uit gaat van een totaal gewicht van 700 kg. Heb je dit ergens op gebaseerd?
Maar veel succes, het lijkt me leuk om je project te volgen via Fok.
Het plan is om iedereen die mee wil doen in principe een eigen auto te laten hebben. Dus als we met 10 man het ding gaan maken komen er in principe 10 auto's. Ik hou mijn auto zelf, wat een ander met zijn auto doet moet hij zelf weten. Je draait zelf op voor de materiaalkosten van je eigen wagen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:16 schreef luciferist het volgende:
wat ik me afvraag, wat gebeurt er met die auto?
word hj verkocht. hou je hem zelf?
indien hij verkocht word, wat doe je met het geld,
wil je 1malig er 1 bouwen, een kleine productie maken?
Eventueel alle software gadgets, als navigatie software, gps en wifi verbindingen op Linux, wil ik wel verantwoordelijk voor zijn. En onder begeleiding meehelpen bouwen.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:04 schreef TR08 het volgende:
Wat kan en wil je bijdragen?
Hier is het niet zo makkelijk om autocad dingen te delenquote:Op donderdag 17 augustus 2006 15:51 schreef TR08 het volgende:
Hier op fok! misschien? Of anders een domein met evt eigen forum. Ergens zou ik het wel mooi vinden om de voortgang hier steeds bij te houden, maar je wilt ook niet elk topic vervuild zien worden met reakties en tvp's van mensen die niet mee doen.
We denken er nog eens over na zou ik zeggen, er is nog tijd zat
Ah ok nou ik heb wel connecties om ergens opslag met veel bandbreedte (1Gbit) te regelen denk ik.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:03 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Hier is het niet zo makkelijk om autocad dingen te delen
Linkt als een -urfnet lijnquote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:11 schreef TR08 het volgende:
Ah ok nou ik heb wel connecties om ergens opslag met veel bandbreedte (1Gbit) te regelen denk ik.
Die CFD simulatie ga je dat in paraview doen? (Ja ik denk heel erg open sourcequote:Op donderdag 17 augustus 2006 16:44 schreef TR08 het volgende:
Haha zoiets is het wel ja
Concept art heb ik niet, alleen biervilt schetsjes. Over een poosje wil ik een nieuwe pro/engineer studenten licentie regelen voor ik afstudeer, dan kan ik nog een jaar of 2 tekenen. Ik verwacht de eerste concept body zo rond eind februari-maart te hebben. CFD simulaties zullen dan in april-mei gedaan zijn.
Ik ga Edge ook even bekijken. http://www.paraview.org/ is de uri van paraview.quote:Op donderdag 17 augustus 2006 17:12 schreef TR08 het volgende:
CFD wordt zeer waarschijnlijk fluent of edge. Edge is open source, fluent ken ik en verwacht ik eventueel voor dit project nog wel op de universiteit te mogen gebruiken. Ik kan via internet het vakgroep net wel op en daar het rekenwerk doen.
Edge kan ik gewoon thuis draaien, paraview ken ik niet, maar vind ik wel interessant. Heb je een link?
In octave valt het in ieder geval paralel te draaien, wel een beetje voorzichting met for loopjesquote:Open source ben ik ook voorstander van, ik werk graag in open office bijvoorbeeld en als de rekenmodellen voor bijvoorbeeld weggedrag in scilab of octave gedaan kunnen worden zou ook leuk zijn
Amen. Alleen denk ik dat een ander aspect ook wel meespeelt waar je niet onderuit komt. Als iemand met een bepaalde hamer beter kan timmeren zeg ik niet dat hij een andere hamer moet gebruiken. Wanneer jij liever in proengineer werkt, wie ben ik dan om jouw te 'dwingen' in pakket X te werkenquote:Open source heeft buiten het gratis zijn voor degene die een onderdeel ontwikkelt ook het voordeel dat mede projectgenoten ook zo de software in huis kunnen halen om de boel in te zien. Dat is me veel waard op zich
Aha, CVT is eigenlijk een soort vario, wat je ook veel bij scooters ziet?quote:Op donderdag 17 augustus 2006 18:00 schreef Skinkie het volgende:
http://www.scholierenlab.(...)ic.asp?TOPIC_ID=1164 <- CW waarde uitleg
CVT is een transmissie techniek. http://w3.tue.nl/nl/diens(...)gus/cvt_transmissie/
zijn ook makkelijkere mogelijkheden als je de juiste wegen kentquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 00:41 schreef kevin20v het volgende:
Niet om te flamen of whatever, maar heb jij überhaupt enig idee wat het kost om een goedkeuring te krijgen (per auto) om het apparaat in Nederland met papieren op de weg te krijgen?
Kitcars op zichzelf zijn al ontzettend moeilijk om die hier zo gekeurd te krijgen, meestal gaat het dan via engeland.
Je gaat ervoor zorgen dat je "auto" in engeland gekeurd word door de sva en vervolgens ga je hem invoeren naar nederland.
Als de "auto" goed gekeurd is in welk ander EU-land dan ook en hij voldoet aan de apk regels dan krijg je de "auto" in Nederland ook op naam...
Al met al niet echt makkelijk, maar ook ontzettend prijzig!! Het lijkt me een goed plan dat er dan iemand van te voren contact gaat zoeken met de RDW.
Ik had een adres van een bedrijf dat dagelijks kitcars via Engeland in Nederland de weg op helpt, maar ik kan het helaas niet meer vinden (herinstallatie laptop)
Maar nogmaals deze thread is gebookmarked, als ik jou/jullie ergens mee van dienst kan zijn doe ik dat graag
Mocht je besluiten dat een apart persoon voor managing nodig is,quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:13 schreef TR08 het volgende:
@Bleiblei: In principe wil ik het zelf gaan managen, maar als er iemand op staat die er beter in is dan ik is dat op zich geen punt. De reden dat ik het zelf wil doen is dat ik op een aantal belangrijke punten mijn zin moet en zal hebben over het ontwerp. Op zich wil ik het management best voor een deel uit handen geven, maar dat mag niet tot gevolg hebben dat wat ik voor ogen heb niet bereikt wordt.
Nog even twee tentamens herren en dan heb ik m'n bachelor.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:57 schreef TR08 het volgende:
@bleiblei: Ik zal het in overweging nemen, maar denk dat ik als ik tussen jou moet kiezen en mijn management ervaring dat ik het ergens op zich nog wel zelf kan doen, met name in de concept ontwikkelings face. Ik was zelf technisch coordinator bij het ontwerpen van Nuna 2, dus ik heb al een keer met dit bijltje gehakt om het zo maar even te noemen.
@Scheepschroef: Als jij sterkteberekeningen op je wilt nemen ben je in principe welkom, ik ga in januari als ik zelf serieuzer aan de slag kan peilen hoeveel tijd iedereen denkt te hebben. Hoeveelstejaars ben je?
Ik denk op het moment aan een achterwiel aandrijving met CVT. Dan kun je zo de hele achterbrug van bijvoorbeeld een zware Yamaha scooter overnemen. Maar in principe ligt dit nog open. Kantelen ga ik denk ik toch aktief doen. Carver zegt dat hun kantelsysteem voor 500-600 euri aan hardware is. Eventueel kunnen we dat zo kopen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 11:59 schreef nonono het volgende:
als je echt een 3 wieler wilt doen met 2 wielen voor kijk dan eens naar cardan aangedreven motoren
mischien dat je een hele draagarm constructie kan nemen en klaar is je achterwiel ophanging
dan ga ik wel uit van achterwiel aandrijving
als je de voorvering goed ontwerpt (of leent) dan hoef je geen kantel systeem te ontwikkelen maar dan doet ie dat inde bochten van zelf (denk aan relatief veel castor)
Ajjj dan ben je nog iets minder ver dan ik gehoopt had. Maar ik hou je toch in gedachten en je kunt altijd mee kletsen. Als ik je erg slim ga vinden, wat goed zou kunnen, dan krijg je vanzelf meer voor je kiezen als je dat wilt. Iemand die handig is in sterkteberekeningen zou wel erg fijn zijn.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:00 schreef Scheepschroef het volgende:
[..]
Nog even twee tentamens herren en dan heb ik m'n bachelor.
heb je ook een indicatie voor het gewicht van dat systeem?quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:03 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik denk op het moment aan een achterwiel aandrijving met CVT. Dan kun je zo de hele achterbrug van bijvoorbeeld een zware Yamaha scooter overnemen. Maar in principe ligt dit nog open. Kantelen ga ik denk ik toch aktief doen. Carver zegt dat hun kantelsysteem voor 500-600 euri aan hardware is. Eventueel kunnen we dat zo kopen.
Tja, als je echt een expert wilt dan zou ik op zoek gaan naar iemand bij een vakgroep technische mechanica. Nu is het analytisch doorrekenen was versimpelde constructies, of het met EEM doorrekenen van een 3D model geen enkel probleem. Van mij krijg je zo de toelaatbare spanningen, deflecties of eigenfrequenties terug. Maargoed, denk dat je buiten Fok moet zoeken voor de echte mechanica experts. Ik zit al wel in m'n master maar dat was met productietechniek, vond ik niks, en nu ben ik geswitcht naar de meer thermisch/chemische hoek (op de UT kan je een jaar lang met je master bezig als je je bachelor nog niet af hebt.)quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 12:06 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ajjj dan ben je nog iets minder ver dan ik gehoopt had. Maar ik hou je toch in gedachten en je kunt altijd mee kletsen. Als ik je erg slim ga vinden, wat goed zou kunnen, dan krijg je vanzelf meer voor je kiezen als je dat wilt. Iemand die handig is in sterkteberekeningen zou wel erg fijn zijn.
Ik ga wel stil in een hoekje zittenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef TR08 het volgende:
@Glasbak: Kijken mag altijd, zo lang je niet in de weg loopt
machine werk (bv draaibank), maar ook mig/tig lassenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef TR08 het volgende:
@ThaFreak: Leuk, maar wat kun je? Alleen algemeen klussen of ook bepaald machinewerk?
@Skinkie: Kun jij eventueel ook een simpele website/dataserver bijhouden met dingen als een knowledge base, wat artwork en mogelijk een klein forum? Ik kan de machine en de bandbreedte denk ik wel regelen.
@Glasbak: Kijken mag altijd, zo lang je niet in de weg loopt
Check mooi dat kunnen we gebruikenquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:12 schreef ThaFreak het volgende:
[..]
machine werk (bv draaibank), maar ook mig/tig lassen
aluminium is geen probleem...quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 14:16 schreef TR08 het volgende:
[..]
Check mooi dat kunnen we gebruiken
Ik kan zelf ook draaien, frezen en wat beperkt plaatwerk. Lassen kan ik nog niet, dus het is mooi dat we daar iemand voor hebben. Kun je ook alu lassen?
er zijn uitzonderingen mogelijkquote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:15 schreef Jimmeh het volgende:
Met die 1.2 TDI haal je 165 km, met een meer aerodynamisch ontwerp en lichter gewicht kom je wel ietsje verder waarschijnlijk. Maar je wilt wel normaal in kunnen halen en met nog minder vermogen gaat dat denk ik niet lukken
En je streefgewicht is net niet het dubbele van die Volkswagen protype. Met zo weinig vermogen (8,5pk) ga je echt een probleem krijgen met invoegen. Het lijkt me trouwens geen blok wat te koop is, ben benieuwd wat voor diesel blok je op het oog hebt.
Overigens ben ik tijd geleden bij een lezing geweest over het Lancia Hyena Zagato project, met een productie aantal van 25. Deze werden gewoon gebouwd op het volledig leeggestripte chassis van een Lancia Delta Integrale. Bij de Tuv keuring werd alles goed gevonden, omdat alles in principe hetzelfde was, maar uiteindelijk wilde ze toch een botsproef gedaan hebben.
En dat is dus voor een auto op een bestaand chassis, als je vanaf de grond ontwerpt kan je er echt zeker van uit gaan dat ze je protype tegen de muur willen zien gaan, hou daar dus rekening mee
Hybride is interessant, maar kost het niet een hoop? Je moet ze neem ik aan in licentie kopen van Toyota.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 15:34 schreef TR08 het volgende:
Als je hybride gaat rijden heb je het voordeel dat je de motor tijdelijk kunt overbelasten zonder dat hij stuk gaat. Je kunt dan ongeveer 2x het nominale max koppel vragen. Met wat software truukjes zorg je dat dit niet kan als de motor al te heet is, wat niet snel gebeurt overigens als je de koeling goed voor elkaar hebt.
Dat volkswagen blok ga ik niet kunnen krijgen idd, zoals het er nu uit ziet wordt het waarschijnlijk een mitsubishi L2E motor met 15kW vermogen. Zie dit topic:
Kleine dieselmotoren
hybryde technologie is niet van toyota, dus je hoeft geen licentie te kopen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 16:26 schreef Jimmeh het volgende:
[..]
Hybride is interessant, maar kost het niet een hoop? Je moet ze neem ik aan in licentie kopen van Toyota.
Diesel motortje ziet er leuk uit, maar is ie wel gebouwd op zuinigheid zoals de VW dieseltjes? Misschien stookt dat ding voor 15kW er wel evenveel doorheen als zo'n VW blokkie.
Ben benieuwd!
Is ok. Daarnaast zal ik alvast een Virtual Machine in elkaar knutselen waarin we de electronische gadgets kunnen stoppen.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef TR08 het volgende:
@Skinkie: Kun jij eventueel ook een simpele website/dataserver bijhouden met dingen als een knowledge base, wat artwork en mogelijk een klein forum? Ik kan de machine en de bandbreedte denk ik wel regelen.
Dan heb je het momentum waarschijnlijk al verloren. Op tweakers.net hoef je uberhaupt niet te komen met initatieven omdat eigenlijk als wat je bedenkt direct (kritisch?!) wordt neergesabeld met 'het lukt toch niet'.quote:Op vrijdag 18 augustus 2006 20:46 schreef TR08 het volgende:
Ik vind het op zich ok als je nu al dingen gaat ontwikkelen, maar hou er rekening mee dat ik pas na mijn verhuizing in december definitief de knoop door ga hakken over of ik er mee door ga en hoe precies. De peiling hier is op zich heel serieus, maar wees ajb voorzichtig met hoeveel tijd je er nu al in stopt.
Een dieselmotor op LPG???quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 11:17 schreef menmul het volgende:
Geen idee om een dieselmotortje om te bouwen op LPG, heb een aantal topics erover gelezen en door de hogere klopvastheid van LPG tegenover benzine kan LPG er goed in een diesel motorje. Het schijnt dat er erg hoge effectivteit word gehaald, en het verbruik erg laag is. Ik zag een topic waarin een diesel normaal 1 op 19 deed en nu op lpg 1 op 16 dit betekend weinig uitstoot. Kwa gewicht is het ook niet zo bijzonder, een 20 liter tankje met inhoud weegt mischien 25 a 30 kilo de rest weegt bijna niks.
Als je er een bougie in gaat zetten ben je in feite een benzine motor aan het creeren, dan is het natuurlijk onzinnig een dieselmotor als uitgangspunt te gebruiken in plaats van een benzine motor. Het wiel opnieuw uitvinden is nutteloos lijkt me. Het lijkt me voor LPG moeilijk om het zelfontbrandingstijdstip goed te kunnen bepalen (als je dus wel uitgaat van het dieselprincipe).quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 15:04 schreef TR08 het volgende:
De kop moet voor zover ik weet toch enigszins aangepast, dus een bougie erbij indien nodig zal het punt wel niet zijn. Waarom is zelfontbranding met LPG combineren trouwens niet verstandig?
hmmmm, daar ga ik even over nadenkenquote:Op zaterdag 19 augustus 2006 18:35 schreef TR08 het volgende:
Haha iedereen die genoeg bijdraagt tijdens ontwerp en/of bouw, of zeer goed bevriend is met een toekomstige fokmobiel eigenaar mag van mij testrijden
Dus: Wat wil je buiten testrijden bijdragen
Check.quote:Op zaterdag 19 augustus 2006 17:40 schreef TR08 het volgende:
Voor de mensen die hebben aangegeven mee te willen werken: Wie van jullie wil in principe ook uiteindelijk zelf zo'n auto gaan hebben?
Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testenquote:
Crashdummies kunnen we natuurlijk europees aanbestedenquote:Op zondag 20 augustus 2006 02:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen![]()
Wel op een dijkje, ken ik nog mijn emmers buiten boord gooienquote:Op zondag 20 augustus 2006 02:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
[..]
Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen![]()
Die plannen hoeven ik en jij misschien niet te hebben. Maar ik neem wel aan dat als jij een X bedrag tot je beschikking krijgt om nog betere designs te maken dat je dat best zou willenquote:Op maandag 28 augustus 2006 13:53 schreef TR08 het volgende:
Ik heb nog niet echt plannen om hier een fabriek mee te beginnen...
Maar goed, wat niet is kan nog komenWe zien wel.
Jij bent ECHT domquote:Op woensdag 30 augustus 2006 09:26 schreef pwnd het volgende:
dus je incasseert zometeen geld hier en dan doek je het na een tijdje op met een flauw excuus om toch maar die nieuwe BMW te kopen![]()
Volgens mij niet, ik ken iemand met een Lomax met 3 wielen(kitcar op basis van 2cv), met een wiel achter. En hij heeft volgens mij geen motorrijbewijs.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:40 schreef Skinkie het volgende:
Moest je voor een 'trike' geen motor rijbewijs hebben![]()
Nou ik heb een asynchrone motor zien remmen en die doet dat inderdaad niet tot volledige stilstand, maar het toerental dat nog overblijft is echt vreselijk laag (1 omw/minuut oid). Als je met zo'n ding je auto afremt zet kun je hem met een mechanische handrem zo stilzetten. Wat je aan snelheid overhoudt is echt 1cm/seconde oid.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:27 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Een noodrem is wel handig idd!
Bovendien remt inductie je nooit af naar complete stilstand. Waarschijnlijk maakt je auto'tje genoeg lucht en rolweerstand om toch te stoppen met alleen een inductierem, maar houd hier rekening mee! Zeker als je op een helling staat moet je dus bijremmen.
Slaolie dudequote:Op maandag 4 september 2006 13:50 schreef TR08 het volgende:
Mailtje van RDW is binnen: De driewieler mag met auto rijbewijs worden gereden
Waarschijnlijk wordt het dus diesel, dus lage brandstofkosten, rijtuigbelasting van een motorfiets en rijbewijs van een auto
Ik heb een sponsor. Daarnaast ga ik er ook van uit dat het bedrag zo'n 19% lager komt te liggen.quote:Op maandag 4 september 2006 15:25 schreef TR08 het volgende:
Zeg...skinkie, ik zie dat je nog student bent en 22 jaar oud(als je profiel klopt). Als ik in juni besluit dat de bouw door gaat en zie dat het allemaal 10-15k gaat kosten voor 1 auto. Kun jij dan voor jouw exemplaar dat bedrag ook ophoesten? Het lijkt me nogal wat voor een student namelijk.
Ik kan klussen en heb genoeg familie in de auto industrie.quote:Kun je ook zelf klussen? Je moet uiteindelijk wel je eigen wagen voor het grootste deel gaan assembleren en er zal vaak geen handleiding van mij komen.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 07:37 schreef TR08 het volgende:
Maar op een bedrag van 10-15k zal bij een project als dit 1000 euro meer of minder mij niet snel doen besluiten om maar op te geven.
Nog een leuk detail: Ik weet (van discovery!quote:Op vrijdag 1 september 2006 17:57 schreef TR08 het volgende:
Even een soort zelfgekluste reaktiemove om mijn topics wat gescheiden te houden
[..]
Nou ik heb een asynchrone motor zien remmen en die doet dat inderdaad niet tot volledige stilstand, maar het toerental dat nog overblijft is echt vreselijk laag (1 omw/minuut oid). Als je met zo'n ding je auto afremt zet kun je hem met een mechanische handrem zo stilzetten. Wat je aan snelheid overhoudt is echt 1cm/seconde oid.
De pech is alleen dat als je elektrische systeem uitvalt alleen je parkeerrem overblijft. Ik ga denk ik voor een normale mechanische rem met een of ander hendeltje/extra pedaal voor een regeneratieve rem als die er op komt.
mijn inziens zou een parallel hybride systeem niet zo geschikt zijn voor het type voertuig dat TS wil bouwen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:48 schreef ACT-F het volgende:
@TS
Kun je niet net zo goed het idee van de Toyota Prius kopiëren?
http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
wat ik wil doet er niet toe, het gaat erom wat TS wiltquote:Op dinsdag 5 september 2006 18:36 schreef ACT-F het volgende:
Je wilt dus een diesel-elektrisch systeem? Dan heb je inderdaad geen versnellingsbak nodig en kun je de dieselmotor op de meest gunstige toerental laten draaien. Ik ben benieuwd naar de rendementen
Wat wel jammer is dat je gewoon het belastingtarief betaalt van een gewone diesel, ondanks dat de aandrijving door een elektromotor gebeurt. Er staat letterlijk in de wet dat als de stroomvoorziening door een verbrandingsmotor plaats vindt, men het tarief betaalt van de brandstof die de verbrandingsmotor gebruikt.
geldt voor het complete systeem. Zie nu dat ik vergeten ben erbij te zetten dat dit is bij gebruik van brandstofcellenquote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Ik neem aan dat je 80% van het asvermogen van de verbrandingsmotor bedoelt? De verbrandingsmotor komt niet snel boven de 40% namelijk
Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.
Belasting gaat trouwens mee vallen. Het voertuig wordt voor de belasting een motorfiets (vanwege de 3 wielen ipv 4), dus dat tarief zal niet zo hoog zijnBij mijn weten zijn er geen speciale regels voor diesel motorfietsen.
ps: Ik ben aan het rekenen aan een kleine gasturbine voor stroom opwekking, ik heb een truukje gevonden dat -als het toepasbaar blijkt- behoorlijk veel energie per euro gaat leveren
Je zou ook voor een turbine kunnen gaan ipv diesel. In de jaren zestig was er behoorlijk wat onderzoek naar in amerika. Dit was ws, zuiniger, sneller en betrouwbaarder dan een zuigermotor. Helaas is ook die techniek gestorven..quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Ik neem aan dat je 80% van het asvermogen van de verbrandingsmotor bedoelt? De verbrandingsmotor komt niet snel boven de 40% namelijk
Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.
Belasting gaat trouwens mee vallen. Het voertuig wordt voor de belasting een motorfiets (vanwege de 3 wielen ipv 4), dus dat tarief zal niet zo hoog zijnBij mijn weten zijn er geen speciale regels voor diesel motorfietsen.
ps: Ik ben aan het rekenen aan een kleine gasturbine voor stroom opwekking, ik heb een truukje gevonden dat -als het toepasbaar blijkt- behoorlijk veel energie per euro gaat leveren
Leestipquote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.
Het zou hoogstens de geschakelde reluctantie motor kunnen worden dan. Rendementen gooit die kerel niet echt mee, alleen dat het "hoog" is "over het hele koppel-toerenbereik". Dit kan niet waar zijn, bij laag koppel zijn verliezen door wrijving en benodigde magnetiseringsstroom altijd hoog voor een asynchrone machine. Eigenlijk kan ik er dus niet zo veel mee, maar ik zal dit verslag eens aan een vriend van me voorleggen, die rijdt zijn auto al op stroom.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Leestip
Als je iets revolutionairs op de markt wilt zetten, pionier dan ook met de nieuwste techniekenDe naafmotor is zeker een goede kandidaat.
het toepassen van een wisselbak hangt af van veel eisen.quote:Op woensdag 6 september 2006 07:52 schreef TR08 het volgende:
[..]
Het zou hoogstens de geschakelde reluctantie motor kunnen worden dan. Rendementen gooit die kerel niet echt mee, alleen dat het "hoog" is "over het hele koppel-toerenbereik". Dit kan niet waar zijn, bij laag koppel zijn verliezen door wrijving en benodigde magnetiseringsstroom altijd hoog voor een asynchrone machine. Eigenlijk kan ik er dus niet zo veel mee, maar ik zal dit verslag eens aan een vriend van me voorleggen, die rijdt zijn auto al op stroom.
De Nuna's hadden een hoog efficiente naafmotor, maar die woog 12kg voor 6kW piek. Ik zou bij gelijke vermogensdichtheid een motor van 40kg in mijn wiel moeten hebben. Dat is echt veel te zwaar om bij zo'n lichte auto een redelijk fatsoenlijke wegligging te hebben. Ik denk zelfs dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn om met zo'n ding te rijden.
Bij Nuna kwam je met zo'n motor weg omdat de belasting redelijk constant was (we reden altijd zo rond de 100km/u) dus hij was geoptimaliseerd voor dat toerental en die belasting. Bij de auto die ik wil hebben zijn toerentallen en koppels veel meer variabel. Dan wordt een overbrenging tussen motor en wiel ineens veel handiger.
Veel mensen maken de fout om alleen naar piekrendementen te kijken. Als je niet heel zeker weet dat je het gros van de tijd erg constant rijdt (zoals de Nuna's, maar ook bijv. vrachtwagens op de snelweg) wordt een instelbare overbrenging tussen motor en wiel al snel erg aantrekkelijk. Dit omdat je dan het piekrendement van de opstelling met directe overbrenging heel vaak bij lange na niet haalt.
dat hoop ik ookquote:Op woensdag 6 september 2006 08:51 schreef TR08 het volgende:
Die rendementssimulatie hoop ik tzt ook te kunnen doen
En wil je de bepaalde componenten dan gewoon 'lenen'.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:22 schreef TR08 het volgende:
Ei diagrammen kan ik evt zelf bepalen, ik ken iemand die daar vrij goede spullen voor heeft...
normaal gesproken is het geen lenen, maar gewoon een proefexemplaar die je mag hebben en mee mag doen wat je wilt. Alleen gaat het in deze gevallen om orders van behoorlijke getallen. Ik weet niet hoe er gereageerd gaat worden als het om slechte enkele stuks gaat. dan is lenen misschien een mogelijkheidquote:Op woensdag 6 september 2006 17:45 schreef Skinkie het volgende:
[..]
En wil je de bepaalde componenten dan gewoon 'lenen'.
30% verschil noem jij niet veel?quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:51 schreef TR08 het volgende:
Top van 150 is bedoeld voor windstille omstandigheden. Ik wil niet dat de wagen bij een klein beetje tegenwind ineens de 120 niet meer haalt. Het doel is om een wagen te bouwen die EN mee kan komen op de snelweg EN superzuinig is. Dan heb je bij windstilte een top van 150 wel nodig. Bij een keer flink wind tegen, zoals bij slecht weer (of het inhalen van een vrachtwagen!) heb je dat vermogens overschot wel af en toe nodig.
Verder moet de auto door iedereen te rijden zijn, dus ook een snel sprintje op vol vermogen moet gewoon kunnen zonder extra handeling, puur om redelijk normaal in te kunnen halen. Het vermogen is al beperkt, dus de acceleratie zal niet top zijn. Dan zit je ook niet te wachten op nog een extra begrenzing, tenzij het met een kickdown schakelaar is, dat kan evt weer wel. Zo lang de chauffeur zonder extra opleiding die wagen kan bedienen is het goed.
HDPE plaatwerk wil ik evt wel naar kijken hier en daar. Boven welke temperatuur wordt HDPE week?
Bij gewone wagens hangt het verbruik niet vooral af van de bestuurder (ok je kunt erg onzuinig rijden als je echt wilt) maar in eerste plaats wordt het bepaald door het ontwerp van de auto. De bestuurder bepaalt max plus of min 30%. Mijn verbruik zou min 80-90% zijn van een normale auto, dat is een heel ander verschil.
Volgens mijn informatie (EU) dient een auto op alternatieve energie vrijgesteld te worden... dat kan achterhaald zijn...quote:Op vrijdag 8 september 2006 23:31 schreef Jimmeh het volgende:
Overigens zou ik bij een diesel keuze deze aanpassen om op slaolie enzo te kunnen draaien. Kost paar tientjes extra per kwartaal aan wegen belasting boven diesel (je voertuig wordt dan een voertuig die op alternatieve stoffen mag rijden)
Een auto die geregistreerd staat als diesel mag gewoon op slaolie rijden als vervanger van diesel, mits er accijns van het dieseltarief betaald wordt over de slaolie. Meestal moet dit achteraf gebeuren, omdat er op slaolie uit de supermarkt geen accijns zit.quote:Op vrijdag 8 september 2006 23:31 schreef Jimmeh het volgende:
Overigens zou ik bij een diesel keuze deze aanpassen om op slaolie enzo te kunnen draaien. Kost paar tientjes extra per kwartaal aan wegen belasting boven diesel (je voertuig wordt dan een voertuig die op alternatieve stoffen mag rijden)
VW heeft een 2 persoons wagen gebouwd die ruim 1 op 100 reed met een aero die toch wel te wensen over laat.. Ik heb al een auto gebouwd die op diesel 1 op 260 zou doen bij 110km/u (1 persoons, 2kW elektrisch vermogen @110 km/u op de gps, dus plm 120 op de teller in een normale auto). De wagen die ik gebouwd heb kostte ongeveer 1.5 ton aan materialen ex zonnepaneel.quote:Op vrijdag 8 september 2006 22:42 schreef PeuRac het volgende:
Ik ben gestopt met lezen vanaf het punt waar staat dat dit ding 1 op 80 moet gaan halen.
Als het grote auto fabrikanten als Smart (onderdeel van DaimlerChrysler, met Mercedes, Chrysler, enz) en VW (onderdeel van VAG, met oa Audi, Lamborghini, Bugatti, Bentley, Skoda en Seat), het niet eens lukt om een practische auto te bouwen die de 1 op 50 haalt. Dat terwijl zei gebruik kunnen maken van tien-tallen miljoenen euro's, denk jij het wel ff met een bijeen geraapt zooitje te gaan doen?![]()
![]()
![]()
Met zonne energie kan ik ook 1 op 260 halen. Die 2 persoons wagen van VW had geen bagage ruimte, haalde de 100km/h niet en achterin kon je eigenlijk alleen zitten als je een liliputter was.quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:00 schreef TR08 het volgende:
[..]
VW heeft een 2 persoons wagen gebouwd die ruim 1 op 100 reed met een aero die toch wel te wensen over laat.. Ik heb al een auto gebouwd die op diesel 1 op 260 zou doen bij 110km/u (1 persoons, 2kW elektrisch vermogen @110 km/u op de gps, dus plm 120 op de teller in een normale auto). De wagen die ik gebouwd heb kostte ongeveer 1.5 ton aan materialen ex zonnepaneel.
Wat krijg ik van je als het me lukt binnen de specs die in de OP staan? (dwz <1 op 80@120km/u op diesel, met 2 personen + bagage). Bij een andere brandstof moet even omgerekend worden naar equivalent asvermogen (6-7kW bij 120km/u)
Da's een interessant stukjequote:Op zaterdag 9 september 2006 11:05 schreef Skinkie het volgende:
Als er geen accijns omschreven is voor natuurlijke olien dan hoef je die natuurlijk ook niet te betalen. Het is alleen wel zaak dat je, je auto zo registreerd. De EU heeft een target gesteld dat er een x procent op natuurlijke brandstoffen gereden moet gaan worden.
De belastingdienst heeft volgens google ook nog nooit een rechtzaak gewonnen tegen een slaolie rijder.
http://forums.ncrv.nl/rondom10/viewtopic.php?sid=&f=86&t=2442
Ik heb ze gesproken, waarschijnlijk heb ik meer info voor hun dan andersom. Nuna 2 zou op hun snelheid (30km/u) waarschijnlijk zuiniger lopen dan 1 op 750 (op diesel weliswaar, benzine meer in de buurt van hun verbruik waarschijnlijk) en die is toch wel een stukje langer, breder en zwaarderquote:Op woensdag 20 september 2006 10:59 schreef Jimmeh het volgende:
Ik zag op de TU een poster hangen over het team van Ecoliners ofzoiets die hadden 1 op 577 gereden. Misschien hebben zij nog wat nuttige info voor je
Ben je niet bang dat op je werkt direct tien octrooien wordt geplaatst, dat in je contract concurentie beding is opgenomen?quote:Op woensdag 20 september 2006 08:42 schreef TR08 het volgende:
Tevens liet hij weten dat er -mogelijk- voor mij een baan is bij hem of bij een 'bevriend bedrijf' in de buurt van waar ik ga wonen, zodat ik mogelijk over een paar maanden gasturbines ga ontwerpen. Als dat hele verhaal door gaat wil ik ook een gasturbine (plm 15kW) gaan ontwikkelen voor dit wagentje. Indien het er dan haalbaar en betaalbaar uit ziet, that is.
We houden het in de familaire sfeer. Maar ik wil eventueel voor ons beide nog wel andere sponsors gaan zoeken voor beplakking van de auto.quote:Op woensdag 20 september 2006 13:26 schreef TR08 het volgende:
Even iets anders: Wie/wat voor bedrijf zou jouw sponsor trouwens worden?
Bannering...?quote:Op woensdag 20 september 2006 16:08 schreef TR08 het volgende:
Dus wat voor sponsor gaat het precies om?
* Skinkie wacht op mail van TR08quote:Echter ik heb ook wat familie die zaken doet in de 'tuin' sfeer. Met een
URL op de trike kan er natuurlijk ook wat worden binnen gehaald. Echter
mocht je hier wat in zien wil ik eigenlijk proberen dit uit de 'familie'
sfeer te trekken en externe sponsors gaan lopen als er designs zijn, ruimte
op de trike te verkopen voor twee auto's en de opbrengsten te gebruiken
voor de aanschaf van onderdelen.
quote:Sponsoring is op zich ok, maar als je sponsor iemand wordt met een bedrijf in de
autobusiness (waar jij familie in hebt) dan word ik zenuwachtig over dat
een bedrijf aan de haal gaat met mijn idee en ontwerp.
quote:Mijn familie zit dus op het technische vlak, niet het financiele vlak van de autobusiness
quote:Kortom: Ik wil je niet beperken, maar doe het alsjeblieft even rustig aan, over een half jaar oid is het nog vroeg genoeg om geldzaken te gaan regelen.
quote:OkeeIk wil alleen maar even aangeven dat naast m'n automatiserings achtergrond ik ook sponsors wil lopen.
quote:Op donderdag 17 augustus 2006 14:19 schreef TR08 het volgende:
Als er genoeg deelnemers zijn kunnen we ook met 1 semi-complete auto eventueel een crashtest houden.
Huldequote:-De aandrijving moet bij voorkeur een CVT worden, al dan niet hybride aangedreven. (dus of brandstof->CVT->wielen, of brandstof->stroom->elektromotor->CVT->wielen)
Niet relevant icm de andere eisen (specs) in mijn ogenquote:-In de auto wil ik een klein pc-tje hebben waarop ik via wireless LAN muziek kan zetten. Mijn PC moet linux gaan draaien, dus de hardware moet werken onder linux. Windows is normaliter geen probleem met hardware dus als iemand wil windowsen zal dat wel lukken.
Wil jij dummy wordenquote:
Ik wil CVT incl aansturing kopen. Het hoeft ook niet perse met oliedruk trouwens, er zijn ook mechanisch gestuurde CVT's.quote:Nu even de rest lezen
Edit1:
[..]
Hulde
Een CVT is echter wel moeilijk met oliedruk e.d.
Niet echt, het is gewoon een gadget wat ik er ook in wil. Geen geklooi meer met CD's en zo.quote:Niet relevant icm de andere eisen (specs) in mijn ogen
Zie profielquote:
Ben benieuwd. Heb me daar niet in verdiept aangezien mijn vario werkt zonder gewichtstoevoegingenquote:Ik wil CVT incl aansturing kopen. Het hoeft ook niet perse met oliedruk trouwens, er zijn ook mechanisch gestuurde CVT's.
Juist, gadget.quote:Niet echt, het is gewoon een gadget wat ik er ook in wil. Geen geklooi meer met CD's en zo.
Oh koelquote:
Volgens mij heeft die op zijn minst of vliegwielen en blaasbalgen of veren.quote:Ben benieuwd. Heb me daar niet in verdiept aangezien mijn vario werkt zonder gewichtstoevoegingen
Tussen de 10k en 15k euro. Van de belangrijkste delen en de keuring heb ik al wat kosten schattingen en daarmee zit ik rond de 10k.quote:Wat voor kosten reken je trouwens op, gezien je wilde plannen?
Ik denk dat je voor het totaal bedrag een leuke nieuwe auto kan kopen
Exactly.quote:Juist, gadget.
Niets te maken met de functionaliteit of belangrijke ontwerp.
ALs je eenmaal een ontwerpje hebt, douw je enig platformpje altijd wel ergens weg.
is dat niet het doel van het hele project?quote:Op donderdag 21 september 2006 14:40 schreef daNpy het volgende:
Ik denk dat je voor het totaal bedrag een leuke nieuwe auto kan kopen
En een CVT heeft ook nog een oliepomp, accumulator en heel oliesysteem + computer regeling....quote:Op donderdag 21 september 2006 14:43 schreef TR08 het volgende:
Volgens mij heeft die op zijn minst of vliegwielen en blaasbalgen of veren.
Ik ken ook handgestuurde industriele CVT's, daar komt niet een van de delen die jij noemt in terug. Ook zijn er voor voertuigen droge CVT's zonder oliebak en zonder computer (zoals in sommige zware motorscooters).quote:Op donderdag 21 september 2006 14:46 schreef daNpy het volgende:
[..]
En een CVT heeft ook nog een oliepomp, accumulator en heel oliesysteem + computer regeling....
Lees dat topic nou maar en vergelijk de reacties van de mensen daar met je eigen reaktiequote:
Ik kom niet meer op Got.quote:Op donderdag 21 september 2006 14:50 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik ken ook handgestuurde industriele CVT's, daar komt niet een van de delen die jij noemt in terug. Ook zijn er voor voertuigen droge CVT's zonder oliebak en zonder computer (zoals in sommige zware motorscooters).
[..]
Lees dat topic nou maar en vergelijk de reacties van de mensen daar met je eigen reaktie
Een veer voor TR08 nadat hij nog door gaat na al de reacties op GoTquote:Op donderdag 21 september 2006 16:44 schreef FlowDesign het volgende:
En je manier van mensen werven laat nogal te wensen over![]()
Er is er maar 1 in NL en die is in Delft.quote:Op donderdag 21 september 2006 16:44 schreef TR08 het volgende:
Waar zit de vestiging waar jij werkt trouwens?
Persoonlijk crash ik liever met RealtimeTux aan m'n stuur, dan met Billy boyquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 18:38 schreef 907 het volgende:
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.
Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Niet per se, mijn versie wordt dat welquote:Op zaterdag 14 oktober 2006 18:38 schreef 907 het volgende:
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.
Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Het is volkswagen gelukt om 1 op 100 te rijden. Een zuinige auto bouwen is prima te doen, het hangt er alleen van af wat voor eisen je stelt. Bij een autofabrikant liggen die zodanig dat ze met honderdduizenden tegelijk verkocht kunnen worden, bij mijn auto zal dat niet zo zijn. Dat is waarom ik wel die auto maak en een autofabrikant niet.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Sorry, maar bij die 1 op 80 willen rijden in een zelfgebouwde auto haakte ik af
Denk je niet dat alle aardse autofabrikanten dat zouden maken als het ze zou lukken?
quote:Inmiddels heb ik leuke banden gevonden (vanmorgen), een transmissie gevonden die eigenlijk perfect is voor dit project, binnenkort ga ik spreken met iemand die mogelijk composieten kan leveren en er zijn wat heeeele grove 3D tekeningen.
Je wilt de velg van die motorscooter gebruiken? Hou er dan wel rekening mee dat ze waarschijnlijk de velg en de lagers (en de rest) alleen berekend hebben op radiale krachten op de as. Bij een auto heb je ook axiale krachten. (scooter gaat scheef in de bocht, auto nietquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 15:21 schreef TR08 het volgende:
Banden worden trouwens waarschijnlijk deze:
[afbeelding]
Of de INDIA 145/80 R10 69T (heb ik geen plaatje van), deze wordt gemaakt door Dunlop, daar heb ik nog wel vertrouwen in
Achterband moet ik nog een motorband voor zoeken, ik ga voorlopig uit van de band die Suzuki standaard levert bij die motor, tenzij ik een kleinere velg vind die ook om de remklauw past. Gezien de plaatjes op Suzuki.nl verwacht ik niet dat dat gaat lukken.
okee dan is het goed. Leek me erg onwaarschijnlijk dat je dat inderdaad ging doenquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 17:10 schreef TR08 het volgende:
Als je de OP leest weet je dat de body mee moet kantelen in de bocht. Die specifieke motor CVT heb ik niet voor niets gekozen
de motor staat los van de wielen. De wielen worden aangedreven door een elektromotor. Wanneer het gas los gelaten wordt/geremd wordt, drijven de wielen de motor aan. De motor gaat vervolgens werken als een generator.quote:Op maandag 30 oktober 2006 10:17 schreef Skinkie het volgende:
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
Als er hybride gereden wordt (en daar lijkt het wel op) staat de verbrandingsmotor zowiezo maar 10%-20% van de tijd aan denk ik. De accu moet in de stad steeds zo vol zijn dat de energie van 50km/u naar nul remmen er nog bij kan. Voor de rest is het verbruik dusdanig laag dat je maar heel af en toe bij hoeft te laden.quote:Op maandag 30 oktober 2006 10:17 schreef Skinkie het volgende:
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
remenergie wordt normaal gesproken niet opgevangen in de accu. Die buffer kan je inbouwen met je supercapsquote:Op maandag 30 oktober 2006 12:23 schreef TR08 het volgende:
[..]
Als er hybride gereden wordt (en daar lijkt het wel op) staat de verbrandingsmotor zowiezo maar 10%-20% van de tijd aan denk ik. De accu moet in de stad steeds zo vol zijn dat de energie van 50km/u naar nul remmen er nog bij kan. Voor de rest is het verbruik dusdanig laag dat je maar heel af en toe bij hoeft te laden.
De motor expliciet uit zetten bij elke rempoging is niet nodig. Het kan wel handig zijn om dat te gaan doen voor als je bijvoorbeeld richting een stoplicht remt en de accu al half vol is.
@Vlad: Het is hier voor de leken misschien handig om apart elektromotor en verbrandingsmotor te noemen ipv gewoon "de motor"
kan niet. het teveel aan energie wordt normaalgesproken gedissipeerd in grote weerstanden. En dit zijn serieuze weerstandenquote:Op maandag 30 oktober 2006 23:40 schreef Skinkie het volgende:
Wat gebeurd er met die supercaps als je er meer energie instopt dan ze kunnen vasthouden?
Het kan volgens mij wel, alleen ontploffen de supercaps dan. Niet meteen, maar wel vrij vlot. Beetje hetzelfde effect als die ontploffende laptop batterijen alleen dan een stuk groter omdat hier een paar kg ipv een paar honderd gram van die dingen ligt.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:03 schreef vlad het volgende:
[..]
kan niet. het teveel aan energie wordt normaalgesproken gedissipeerd in grote weerstanden. En dit zijn serieuze weerstanden-knip-
mja, op zo'n manier kan het wel. ik doelde meer op een werkend hybride systeem die tegen overladen beschermd wordt dmv grote dissipatieweerstandenquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 08:56 schreef TR08 het volgende:
[..]
Het kan volgens mij wel, alleen ontploffen de supercaps dan. Beetje hetzelfde effect als die ontploffende laptop batterijen alleen dan een stuk groter omdat hier een paar kg ipv een paar honderd gram van die dingen ligt.
Ik had al zo'n vermoedenquote:Op dinsdag 31 oktober 2006 09:01 schreef TR08 het volgende:
Tsja Skinkie vroeg wat er gebeurt als je overlaadt, nou dat is vuur en onheil
Stel nu eens dat de accu's keer twee gaan, heb je dan een stads auto die nog zuiniger is?quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 16:05 schreef TR08 het volgende:
Al met al reken ik op ergens tussen de 10 en 25 kg aan elektrische buffer, dat valt me eerlijk gezegd behoorlijk mee
Ik weet niet precies wat je hier bedoelt, maar ik gok even het volgende: Je wilt weten of ik bij dubbele accu capaciteit (dus zeg 20-30 kg accu's) nog zuiniger rijd.quote:Op dinsdag 31 oktober 2006 17:17 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Stel nu eens dat de accu's keer twee gaan, heb je dan een stads auto die nog zuiniger is?
goed geregeld allemaalquote:Op zaterdag 4 november 2006 13:31 schreef TR08 het volgende:
Kleine update: Ik heb een salarisbod voor een baan waarvan ik inschat dat ik er op ga happen en bovendien heb ik een deal voor een huurhuis met berging EN garage in Almeloooo
Dat huis is in een dusdanig goede staat dat er nauwelijks iets aan gedaan hoeft te worden (wat mij betreft alleen een paar extra geaarde stopkontakten aanleggen) dus ik kan al mijn klus/hobby tijd op de auto richten de komende 2 jaarMits ik klusmateriaal kan betalen uiteraard. Het huis is onder andere voorzien van berging EN garage.
Als ik daar een beetje gesetteld ben (denk eind januari) is het misschien leuk om een kleine meeting te houden met mensen die bij willen dragen en in de buurt wonen (of ver weg wonen en toch willen komen, whatever).
heb je iemand in je team zitten met enige kennis van mms programeren?quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:13 schreef TR08 het volgende:
Ah kijk now we're talking
Hou je naast software spul ook van case modden? Dan heb ik denk ik wel een en ander te doenSkinkie krijgt waarschijnlijk al de meer geavanceerde IT dingen voor zijn kiezen. Ik denk dat jij omdat je meer in de buurt zit mogelijk iets meer op hardware niveau kunt doen.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat isquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:16 schreef vlad het volgende:
[..]
heb je iemand in je team zitten met enige kennis van mms programeren?
Bedoel je mobiele telefoons oid?quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:19 schreef TR08 het volgende:
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat isWat is het en waar dient het precies voor?
Bijvoorkeur als het uit de implementatie fase is op een zuinige arm of ppc zetten. Dan compact flash er bij & klaar.quote:@Aibmi:
Sierlijk is niet direct erg belangrijk, compact ontwerp wel alsmede bereikbaarheid van aansluitingen en trillingsvrije ophanging. Wat is binnen de computers precies je specialiteit/opleiding? Kun je met linux overweg?
quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:19 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat isWat is het en waar dient het precies voor?
@Aibmi:
Sierlijk is niet direct erg belangrijk, compact ontwerp wel alsmede bereikbaarheid van aansluitingen en trillingsvrije ophanging. Wat is binnen de computers precies je specialiteit/opleiding? Kun je met linux overweg?
Hier mag jij naar hartelust met Aibmi over fantaserenquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:20 schreef Skinkie het volgende:
Sowieso twee mensen die daar aan werken is nooit weg. In tegenstelling tot de TomTom's etc. denk ik meer aan een mooie OpenGL implementatie van de route planning. Aangezien routeplanning uit uit veel componenten bestaat, en wegherkenning, afschatten, etc. ook moet gebeuren is hulp altijd aardig
als dat allemaal compatible is met de ecu is het primaquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:40 schreef Skinkie het volgende:
Ik ben een held in C, maar er is voor Linux een library beschikbaar voor motor management. Daar heb ik al een keer over gelezen.
@TR08 eerst een mooi design (als in software design) dan pas coden. Als Aibmi wil meedoen graag
de mms is en computer voor de motor. Hier worden alle signalen van de motor ingelezen en verwerkt, waarna er acties op ondernomen worden.quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:33 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat jullie even moeten denken over wat voorop jullie de software willen. Voor een PPC valt er namelijk niet zo veel te casemodden. En omdat een PPC geen bewegende delen heeft is trillingsvrijheid ook niet al te belangrijk. Overigens kunnen bij een 'normale'(x86) pc de meeste onderdelen wel tegen trillingen(met als grote uitzondering de harde schijf).
-edit-
Ik heb geen idee hoe lastig een MMS is, en wat je er allemaal mee wilt doen(te weinig autokennis hier dus). Maar als het voornamelijk op uitlezen van waardes ed neerkomt is dit denk ik geen probleem.
en daar haak ik afquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:55 schreef Skinkie het volgende:
http://www.techedge.com.au/vehicle/aldl8192/8192hw.htm
Die toch Vlad?
In low-level: Cquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:56 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
moet er iets geprogrammeerd worden?
Zo ja, in welke taal?
Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemenquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:59 schreef vlad het volgende:
[..]
en daar haak ik afwat hardware betreft heb ik er geen verstand van. Ik weet dat onze vorige systemen gebruik maakten van de motorola HC11 en later de HC12, maar meer weet ik er niet van. Ik ben meer van de strategieen. Die bitjes, bytjes en waar langs ze hun weg vinden is een project voor een ander
![]()
ik weet alleen dat er een interface gekozen moet worden met een aantal pull-ups erin, zodat er een aantal temperaturen gemeten kunnen worden
aan een ander uit te zoeken welk systeem het best is
dat zeg ik toch ook?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:02 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemen
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:05 schreef TR08 het volgende:
Ik weet niet wat jij allemaal drive by wire wilt doen maar remmen en sturen worden in elk geval gewoon hardware matig gedaan met hoogstens elektronische ondersteuning bij rembekrachtiging/ABS en stuurbekrachtiging. Het remsysteem zal naar alle waarschijnlijkheid linea recta overgenomen worden van de Suzuki Burgman 650ABS omdat daar al rembekrachtiging, ABS en 3 rem eenheden op zitten. Alleen moet er iets geklust met een rempedaal ipv die remhandels op termijn.
verschil van inzicht. ik heb liever een goed werkende aandrijvig zonder navigatie dan andersom.quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:57 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat dat iets waar je het minst zorgen over moet maken. Werkende navigatie en dergelijke is al een stuk lastiger te programmeren dan een juiste berekening oid(die regelstrategieen dus) op de input uitvoeren en dan iets terug te sturen.
tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoietsquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:09 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.
Klopt en ik ga het ook doenquote:
Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:12 schreef vlad het volgende:
[..]
tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoiets). zoals gezegd ben ik een noob op dit gebied
volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:15 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.
Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef vlad het volgende:
[..]
volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.
pfff, durf daar geen schatting over te geven. Hoop iig.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
@Vlad: Heb je enig idee hoe duur het is om een eencilinder met carburateur om te bouwen naar injectie?
mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te makenquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:21 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerdquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef TR08 het volgende:
Nou als een motor management systeem embedded te krijgen is en je hoeft het alleen maar een beetje om te coden naar je eigen eisen dan is het mogelijk wel handig om voor zulke missie-kritieke onderdelen toch embedded te gaan. Ik zie een PC ook niet een twee drie geschikte poorten hebben om een motor op 8000 toeren realtime in de gaten te houden en te sturen.
Verder zou het zachtjes gezegd ook kut zijn als bijvoorbeeld een media speler of routeplanner het motormanagement kan laten crashen.
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:33 schreef vlad het volgende:
[..]
mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te makenhooguit voor het diagnose systeem, maar anders helemaal niet. In een gewone auto hoef je toch ook geen pc op te starten voordat je kunt rijden
Realtime enzoquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:35 schreef vlad het volgende:
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerd![]()
och, er zullen wel een aantal zaken handig zijn idd, maar ik denk zoiezo dat er twee losse systemen in moeten. een voor de motor an sich, en een voor de aandrijving in het algemeen. De overal computer die de motor elektromotor aanstuurt. Aan die tweede worden iets minder hoge eisen gesteld wat betreft snelheid, dus die zou zulke taken voor z'n rekening kunnen nemenquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
waarom willen jullie het gekoppeld hebben aan een grote pc? ik zie daar geen voordelen inquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:43 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Realtime enzoMaar goed wat moet een MMS doen? Want natuurlijk kan dat 'gewoon' in een chippie die een driver heeft richting een zwaarder systeem.
(oftwel een licht embedded ding en een zware computer met andere zut)
Niet direct altijd aan de bestuurder, maar het is zeker handig om alles "toonbaar" te maken voor tijdens het testen, in het begin dus waarschijnlijk via een 2e scherm voor de bijrijder.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:
[..]-knip-Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:54 schreef Skinkie het volgende:
Vlad: hoe moet ik me voorstellen dat zo'n electro motor combi wordt bestuurd? Is dat een soort van stappen motor die je pulse geeft. Of een regelbare weerstand waarmee je het toerental regelt?
mja, maar dat is alleen een dealertool. daarmee is een auto te kalibreren en het diagnose systeem uit te lezen. Er kan daar geen software in geschreven worden tot zover ik weetquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:58 schreef TR08 het volgende:
Is de software die erbij zit (lijkt te zitten) windows-based?
ps: Als het topic zo vol zit open ik zelf wel een nieuwe
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:03 schreef vlad het volgende:
[..]
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)
jepquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:12 schreef TR08 het volgende:
Ah ok dus als er toch eigen software gemaakt wordt moet er ook een eigen diagnosetool bij komen.
Ik denk dat dat voor dit project eigenlijk alleen maar een voordeel is, dan kan alles beter naar eigen hand gezet worden vanaf het beginquote:
klopt. daar kwamen wij destijds ook op uit.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:14 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.
Daarvoor is vaak ook een complete set te koop, dus motor + bijpassende controller. Die controller is vervolgens wel in te stellen/programmeren en realtime te bedienen.
Goede motor/controller combi's halen vrij snel 90-95% rendement heb ik me laten vertellen.
stroomvoorziening naar de motorquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:27 schreef TR08 het volgende:
Koeling kan geregeld.
Wat voor kabelbreuk doel je precies op? Een kabel tussen accu/supercaps en motor?
wie heeft het over remmen?quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:35 schreef TR08 het volgende:
Bij de motoren die ik zag verloor de motor dan juist alle traktie en alle remvermogen (gezien in Nuna 2 en over gehoord in een elektrische Cuore) omdat er geen stroom meer door de motor kan. Geen stroom was is geen koppel dus ook geen remkracht. Enige optie die dan restte was uitremmen op de schijven, stoppen en de boel fiksen.
Waarom zou bij jullie de motor gaan remmen?
Ik vind remmen in deze context niet het juiste woord, maar ik snap wat je bedoeld. Maar hij werkt wel degelijk als generator, door die permanente magneten.quote:Op zaterdag 4 november 2006 17:53 schreef TR08 het volgende:
Als de motor als generator werkt remt hij. Er komt immer energie uit (want generator) en die moet ergens vandaan komen (kinetische energie van de auto).
Als je de stroom door de spoelen blokkeert (bijvoorbeeld door een kabelbreuk) kan hij niet werken als generator.
maar dan praat je over een AC motor?quote:Oh wacht het brandgevaar is er ergens wel natuurlijk...maar ook dan remt de motor de auto af. Op zich kun je dan van de twee nog wel vastzittende kabels (bij een 3 fasen motor) de stroom blokkeren en dan loopt er door de derde ook niets. Meestal gebeurt dat direct bij een breuk doordat de controller een en ander niet meer snapt en gewoon uit gaat.
Wij kwamen voor ons hybride voertuig ook uit op borstelloze dc motoren, en werden door een professor van de uni gewezen op dit feit. (de generator werking + gevaren indien een kabel stuk gaat).quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:15 schreef TR08 het volgende:
Ehm ja ik denk dat ik iets teveel vaktaal gebruikt heb
Ik heb een brushless DC motor genoemd (dus rotor met magneten, stator met spoelen), deze staan ook wel bekend onder de naam "PMAC" of wel Permanent Magnet AC. Is beide hetzelfde, deze motoren zijn in de kleinere vermogensrange de meest efficiente die je kunt krijgen. Feitelijk zijn het allemaal AC motoren, maar degenen die gestuurd worden met een blokgolf ipv een sinus worden ook wel "brushless DC" genoemd omdat ze geen koolborstels hebben maar gestuurd worden met een controller.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |