Ik weet niet of je doelt op direct drive, maar dan maak je wel even de aanname dat de efficientie van de electromotor constant is. Die aanname klopt alleen als je dichtbij de "rated load" blijft, iets wat je bij een auto per definitie niet doet. Een CVT is dus op zich slechter dan een directe aandrijving, of een aandrijving met 1 of 2 tandwielen, maar niet direct slechter dan een handbak met koppeling, vele tandwielen die meedraaien enzovoorts. Bij gebruik van een getrapte bak ga ik zowiezo een koppeling (of iets in die geest) nodig hebben, ook bij elektrisch rijden. Bij een CVT kan de koppeling eruit.
Bij een elektromotor aan een CVT kun je de koppeling weglaten omdat het geen punt is als de motor niet draait als je stil staat. Een industriele CVT (rubber riem) heeft een rendement van ongeveer 90% (bij laag koppel en hoge toeren minder). Dat is net zo veel als het rendement dat een handbak gemideld levert aldus audi.
Als ik de motor direct aan de wielen hang ga ik een hele zware motor nodig hebben om hellingen te nemen en bovendien de motor heel vaak ver buiten zijn optimale werkgebied gebruiken. Een overbrenging is dus zowiezo nodig en een CVT heeft dan zeker voordelen. De elektro motor die gekocht gaat worden zal incl controller iets boven de 90% piekrendement liggen, dat is voor een vrij betaalbaar bedrag te koop tegenwoordig.
Tot zo ver mijn motivatie om een CVT te nemen. Ga verder aub graag in op de vraag die ik in de OP stel, als je wilt
[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 24-09-2006 22:10:16 ]