abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 september 2006 @ 16:44:16 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42094574
In het kader van mijn lopende auto projectje ben ik gaan zoeken naar verschillende CVT's die geschikt zouden zijn voor mijn voertuig. Nu heb ik een aantal zware scooters gevonden met CVT (zwaar als in groter dan die bromfietsdingen) en ik vraag me af hoe onderhouds intensief die apparaten zijn.
De volgende merken zijn op het moment kandidaat:
-Honda
-Suzuki
-Yamaha

Ergens hebben Honda en Suzuki een voorkeur omdat ze ook auto's leveren en als ik ooit iets met de importeur zou willen gaan regelen voor een wat grotere serie kan het handig zijn als ik zowel auto- als motoronderdelen van 1 bedrijf haal.

Ik hoor graag van jullie wat ervaringen (met name ook de slechte!) over de bedrijfszekerheid van die dingen
pi_42094683
Waarom contacteer je VDT in Tilburg niet? Zij hebben het wereldwijde pattent van de CVT in handen en produceren ook 90% van deze dingen.
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  zondag 24 september 2006 @ 16:54:14 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42094766
Niet "het wereldwijde patent" maar meer wat kleine sub patentjes en bovendien vraagt hun CVT door de metalen band waarschijnlijk veel gedoe waar ik niet op zit te wachten. Verder maken ze alleen nog banden voor zover ik weet. Toen ik er een jaar of 4 geleden kwam hadden ze het er al over dat de productie van complete bakken eruit ging. Zelfs de wieltjes maakten ze niet meer (de laatste lagen toen in de afvalbak).

Mijn voorkeur gaat op het moment uit naar een wat lichtere CVT met een kunststof riem aandrijving, omdat die droog zijn en simpeler te regelen. Ik wil/moet straks zelf namelijk een en ander gaan sturen aan dat ding.

Ook wil ik graag een min of meer complete oplossing "off the shelf" kopen, bij hun moet ik zelf een hele bak eromheen gaan bouwen, als ik al onderdelen via die fabriek kan krijgen.

Last but not least wil ik waarschijnlijk een complete motor achterbrug gebruiken, dus dan is het fijn en goedkoop als de bak er al aan zit

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 24-09-2006 16:59:39 ]
pi_42095935
Variabele riemoverbrengingen zijn waardeloos voor hi-efficient aandrijvingen.

Riemen hebben namelijk een slechte efficiencie. Ze zijn wel goedkoop en makkelijk te gebruiken.

Trouwens, voor een pure hybriede kan je beter een goeie keuze maken qua electromotor, en laat de verbrandingsmotor op zijn meest efficient toerental lopen.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  zondag 24 september 2006 @ 22:04:25 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42099894
Ik weet niet of je doelt op direct drive, maar dan maak je wel even de aanname dat de efficientie van de electromotor constant is. Die aanname klopt alleen als je dichtbij de "rated load" blijft, iets wat je bij een auto per definitie niet doet. Een CVT is dus op zich slechter dan een directe aandrijving, of een aandrijving met 1 of 2 tandwielen, maar niet direct slechter dan een handbak met koppeling, vele tandwielen die meedraaien enzovoorts. Bij gebruik van een getrapte bak ga ik zowiezo een koppeling (of iets in die geest) nodig hebben, ook bij elektrisch rijden. Bij een CVT kan de koppeling eruit.

Bij een elektromotor aan een CVT kun je de koppeling weglaten omdat het geen punt is als de motor niet draait als je stil staat. Een industriele CVT (rubber riem) heeft een rendement van ongeveer 90% (bij laag koppel en hoge toeren minder). Dat is net zo veel als het rendement dat een handbak gemideld levert aldus audi.

Als ik de motor direct aan de wielen hang ga ik een hele zware motor nodig hebben om hellingen te nemen en bovendien de motor heel vaak ver buiten zijn optimale werkgebied gebruiken. Een overbrenging is dus zowiezo nodig en een CVT heeft dan zeker voordelen. De elektro motor die gekocht gaat worden zal incl controller iets boven de 90% piekrendement liggen, dat is voor een vrij betaalbaar bedrag te koop tegenwoordig.

Tot zo ver mijn motivatie om een CVT te nemen. Ga verder aub graag in op de vraag die ik in de OP stel, als je wilt

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 24-09-2006 22:10:16 ]
  zondag 24 september 2006 @ 23:25:57 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42101309
CVT

VDT is een te groot bedrijf. Die gaan jou niet helpen tenzij je er 10.000 of meer wil afnemen.
Er zijn volgens mij meer dan genoeg motorscooters met een variomatic (geen CVT). Je kunt rondkijken bij een scooter of motorzaak en vragen naar inlichtingen.

De CVTs gebruikt in FWD auto's is tegenwoordig ook zeer compact. Denk aan Audi A3 en vele jappen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  maandag 25 september 2006 @ 08:56:49 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42106559
Wat is volgens jou het verschil tussen CVT en variomatic? Volgens mij is elke bak die continue te varieren is een CVT. Variomatic was eigenlijk een DAF benaming voor hetzelfde ding.
  maandag 25 september 2006 @ 17:51:16 #8
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42117472
Een CVT is een ijzeren schakelriem die op poelies wordt verschoven middels oliedruk en met computers en elektronische rotzooi (veel gewicht en kans op storingen ).

Een variomatic werkt geheel op zichzelf met vacuum en gewichten. Bij alle DAFs op de 46 na met 2 riemen geleverd
Alle scooters met 1 riem zover ik weet. Honda was de eerste met de Walaroo, een brommer met vario.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_42120637
cvt staat voor constant variabele transmissie.
het is geen merknaam ofzo.
  maandag 25 september 2006 @ 22:28:30 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42125414
quote:
Wat is volgens jou
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 26 september 2006 @ 08:51:22 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42133682
quote:
Op maandag 25 september 2006 17:51 schreef daNpy het volgende:
Een CVT is een ijzeren schakelriem die op poelies wordt verschoven middels oliedruk en met computers en elektronische rotzooi (veel gewicht en kans op storingen ).

Een variomatic werkt geheel op zichzelf met vacuum en gewichten. Bij alle DAFs op de 46 na met 2 riemen geleverd
Alle scooters met 1 riem zover ik weet. Honda was de eerste met de Walaroo, een brommer met vario.
Volgens mij heb je alleen het DAF gedeelte goed. Variomatic is een specifiek type CVT zoals gemaakt door daf onder de merknaam variomatic. De variomatic is en blijft een CVT, net zoals de multitronic (Audi) en vele anderen met rubber en metalen riem.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')