abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 4 november 2006 @ 18:36:33 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43238791
In navolging van FOK!/Tweakers PTA mobiel hier een deel 2

Zoals de meesten hier al zullen weten heb ik het plan om een ultra zuinige driewieler te bouwen voor woon-werk verkeer. Het plan is om iets te maken dat op de snelweg 1 op 80 zou kunnen rijden, in het vorige topic is daar al een en ander over uitgelegd.
Dit project is geinspireerd op andere voertuigen die ik gezien heb uit de categorie "Tilting Three Wheelers", als je daar op googled zie je wat ik bedoel. De meest beroemde hiervan is de Carver, gemaakt in ons eigen kikkerlandje

Dit is een sportwagen. Origineel bedacht als energie zuinig transport concept, maar uitgevoerd met een 650cc turbo motor, waardoor erg sportief gereden kan worden, maar het verbruik is niet beter dan dat van een kleine stads auto.

Wat ik wil is een wagen die leuk is om te rijden en vooral extreem zuinig is om te rijden. Omdat je bij woon-werk verkeer bijna altijd alleen in de auto zit wordt het geen vierzitter maar een tweezitter voor die ene keer dat er iemand bij moet. De passagier komt achter de bestuurder. Verder biedt hij ruimte aan "2x mijn grote rugzak" aan bagage, dus ongeveer 130 liter. Op die manier kan ik er ook net mee op vakantie samen met mijn moppie
De auto moet hoe dan ook geschikt zijn om mee te komen op de snelweg. Het wordt geen racemonster (als je dat wil koop je maar een carver ) maar gewoon normaal verkeer moet je vlot in mee kunnen rijden.

Hoe is de status van het project inmiddels?
-Er is kontakt met de RDW gelegd, we hoeven -in tegenstelling tot wat veel mensen denken- aan slechts heel bescheiden eisen te voldoen. Dit betekent onder andere:
*Geen crashtest nodig
*Geen emissie test nodig
e keuring gaat per voertuig ongeveer 600 euri kosten omdat het om een driewieler gaat.
*Qua wegenbelasting val je in het motorfietsen tarief, dus laag tarief en maar 2 termijnen per jaar
*Je mag de driewieler met auto rijbewijs rijden

-Er zijn wat simpele rekenmodellen gemaakt door ondergetekende om in de gaten te houden of het streefverbruik gehaald kan worden en om te zien waar winst te pakken valt.
-Er zijn wat simpele CAD tekeningen, die publiceer ik zodra ik ze publiceerwaardig vind.

-Er zijn al wat onderdelen gevonden! Voor het eerste prototype heb ik het plan om een Suzuki Burgman 650ABS met schade te kopen, of via via de onderdelen die ik nodig heb uit zo'n ding te bemachtigen. De Burgman is een zware motorscooter met een elektronisch geregelde continue variabele versnellingsbak.
Pics:




De auto krijgt 2 wielen voor, 1 wiel achter. Dat betekent dat de volledige achterbrug inclusief overbrenging van deze motor gebruikt kan worden. Als de rem installatie geschikt blijkt wordt ook deze volledig gebruikt.

De voorwielen worden zo klein mogelijk omdat ze in de weg zitten bij het kantelen. Hiervoor heb ik bandjes gevonden, die zien er als volgt uit:

Het is een 145/80R10 band, dus lekker klein en niet te smal. Mocht je een band vinden met nog kleinere buitendiameter die geschikt is voor 150km/u en 250kg belasting dan hoor ik het graag

De aandrijflijn wordt een seriele hybride lijn. Dit betekent dat er een verbrandingsmotor komt die gekoppeld wordt aan een generator. Op het moment is de meest waarschijnlijke optie het blok uit deze motor:
http://www.honda.nl/conte(...)hnische_gegevens.php

Deze wil ik om (laten) bouwen naar LPG om goedkoop te rijden. De auto wordt -zoals het er nu voor staat- in principe LPG-only(!) dus alle benzine zooi gaat eruit.

Maar hier wordt nog over nagedacht

Wie doen er op het moment al mee?
-Ik natuurlijk
Algemeen ontwerp +visie, aero, coordinatie

-Vlad:
Aandrijving

-Skinkie en Aibmi:
Computer systeem

-ThaFreak:
Productie, met name metaalbewerking

-Scheepschroef:
Sterkteberekeningen, evt composietenwerk

Hobbyisten die ook wat mee willen helpen:
-Nonono: Kluswerk algemeen
-Glasbak: Toekijken, dit mag je doen bij de bouw als je ook catering doet
-Bleiblei: Coordineren. Ik hou je belangstelling in mijn achterhoofd en kijk waar je bij kunt dragen als het zo ver is. Mogelijk krijg je wat sub-management dingen als dat handig blijkt.

Verder heeft mijn vriendin aangegeven het wel leuk te vinden om mee te denken over de binnenkant. Het is bij auto's ontwerpen door de industrie gebleken dat een vrouw vaak een erg goede visie blijkt te hebben op wat handig is bij de inrichting van de binnenkant en zij moet er ook in gaan rijden. Aangezien het prototype bij ons in de schuur gebouwd gaat worden wordt mijn moppie dus ook onderdeel van het team

Mensen die aangegeven hebben zelf een exemplaar te willen hebben:
-TR08
-Skinkie


Ik heb een paar topics gestart over specifieke sub onderwerpen, mocht je daar een en ander over te melden hebben dan kan dat daar
Relevante links naar gerelateerde topics:
FOK!/Tweakers PTA mobiel (Waar het mee begon)
Motorfiets blokken tunen (voor meer koppel)
Kleine dieselmotoren
Hoogte van zwaartepunt en comfort motorfiets
Kleine diameter banden
Onderhoud motor CVT's
Kleine gasturbines
Fok! Mobiel body/chassis constructie
Fok! Mobiel gadget brainstorm
Bedrijfsvorm voor FOK! mobiel

Over de TT: Het woord Tweakers is uit de TT verdwenen tov deel 1, dit is omdat ik daar bijna alleen maar afgezeken werd door mensen die e.e.a onmogelijk vinden en er niemand aangegeven heeft mee te willen werken. Dat is hier gelukkig anders Tweakers die zich willen melden die kunnen hier uiteraard mee doen.

Waar zoeken we nog mensen voor:
-Design/styling (dus styling dingen binnen in de auto, handig ontwerp van vakjes e.d., eventueel ook wat buitenkant styling, mits de aero er niet slechter van wordt). Ondanks dat de aerodynamische vorm niet veranderd mag is de styling van enorme invloed op het uiterlijk door plaatsing van ramen, verlichting, vorm van deuren, etc, je kunt dus een behoorlijk stempel drukken op hoe de wagen wordt!
-Elektro/Electronica: Het motor management systeem en wat andere geavanceerde dingen zijn al gecovered, maar er moet natuurlijk ook ventilatie, verlichting, ruitenwissers, dashboard, knopjes, en wie weet wat nog meer in de wagen.

Voor het geval we (onderdelen van) schade auto's/motoren gekocht moeten worden kan hier even rondgekeken:

http://www.unfallauto.de/motorsearch.php
http://schadeautos.nl

Met dank aan Rib-i

Interessante links:
RDW voertuig eisen

Ik heb een site gevonden waar alle voertuig wetgeving op lijkt te staan

Hoofdsite: http://www.tdekkers.nl/

Stukken die ik van de RDW gekregen heb staan hier:
http://www.tdekkers.nl/vr-h3a5.htm
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a5.htm

Wil je mee doen in het project, meld je hier aan en laat ook weten of je zelf evt zo'n ding voor je deur zou willen. In principe is elke vaardigheid welkom, laat hier gewoon weten wat je bij denkt te kunnen dragen

[ Bericht 46% gewijzigd door ThaFreak op 01-12-2006 11:14:22 ]
pi_43239082
Net heeft iemand me op een ideetje gebracht. Ik ga je even mailen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:27:57 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_43240218
Meld weer
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:39:16 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43240628
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:27 schreef daNpy het volgende:
Meld weer
Ontzettende TVP-ert

Zou jij bij het ontwerp van de auto trouwens evt je blik willen werpen op de crashveiligheid met jouw ervaring als crash test engineer?
  dinsdag 7 november 2006 @ 10:30:33 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43318221
Weer een update: Nova Rota (een banden firma) heeft aangegeven graag mee te willen werken en wil ook wel af en toe banden opsturen om te lenen bij het passen en uitdenken van zaken. Ik heb erg goed kontakt gehad met die meneer, hij denkt erg goed mee en is behoorlijk enthousiast. Ze hebben motor en auto banden dus voor alle wielen kunnen zij ineens de setjes leveren
http://www.novarota.nl/
pi_43328762
Dat is zeker cool TR08. Wilide je voor aan de autobanden en achter een motorband?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:25:21 #7
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_43329727
Ik plant hier ook even een tvp neer.
Vond het vorige topic al interessant, dus nu ben ik er snel bij
Signature.
  dinsdag 7 november 2006 @ 19:53:39 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43335263
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 16:59 schreef Skinkie het volgende:
Dat is zeker cool TR08. Wilide je voor aan de autobanden en achter een motorband?
Dat is voorlopig het plan, tenzij het slim blijkt om de voorwielen ook mee te laten kantelen. Dan zit je aan de ene kant met dat je ook mee kantelende spatborden e.d. moet maken, aan de andere kant worden sommige zaken weer makkelijker, bijvoorbeeld de "romp" waar de passagiers + aandrijving in zitten zou dan veel kleiner kunnen.

Beetje zoals hier met de Mercedes Life Jet:


Alleen dan met de voorwielen duidelijk dichter bij de romp, geen luchthapper voorin en ik wil de draag armen voor iets anders oplossen dan hier. Bovendien moeten de voorwielen volledig omkapseld worden. Als je dat niet doet is ineens je hele aero verknoeid.
Waarschijnlijk wordt het slim om een soort "vaste as" te maken die horizontaal boven de straat blijft. Daaraan een stel dubbele wishbones of mcPherson poten. De body dan op die as laten draaien en de wielophanging mee laten kantelen.

Het is een leuk ding trouwens, ze hebben erover gedacht om die auto "smart" te gaan noemen
Alleen wel weer -net als de carver- een sport bak. Leuk design, tikje zwaar uiterlijk (past bij mercedes) en erg snel.

Hier nog een design studie van Aprilia trouwens:


Die spaakloze wielen zijn wel super geil, alleen duur om te maken en ook erg duur in onderhoud naar het schijnt omdat de lagers (die zo groot als de velg zijn) nogal wat stof happen.

Ik zou ergens -indien mogelijk- de remconstructie van een Eend toe willen passen (nee niet die remmen zelf ) dus de schijven ergens in het midden van de auto incl remklauw. Dat verlaagt het onafgeveerde gewicht behoorlijk en zou dus zowel remweg als comfort behoorlijk ten goede moeten komen. Je zit dan alleen wel met van die aandrijf assen richting de voorwielen en dat geeft weer gedoe en verliezen.

Een voorbeeld van een Eend kon ik niet zo snel vinden, maar hier is een plaatje van een diff met die schijven erbij voor race toepassing:


[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 07-11-2006 20:27:24 ]
  vrijdag 10 november 2006 @ 10:58:46 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43420487
Skinkie en Aibmi: Zal ik een soort brainstorm topic starten voor welke functies leuk/handig zijn in een car pc?
pi_43423592
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 10:58 schreef TR08 het volgende:
Skinkie en Aibmi: Zal ik een soort brainstorm topic starten voor welke functies leuk/handig zijn in een car pc?
Ik ben bijna zover dat ik ergens een wiki server heb. Dus daar mag van mij betreft ook.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 10 november 2006 @ 12:59:40 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43423758
Een wiki server hebben betekent niet meteen dat er bosjes mensen komen kijken. Een topic hier geeft die garantie iets meer

De wiki is denk ik vooral handig voor "intern"
pi_43423833
TR08, wat voor een 3l lupo zoek je???
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:04:30 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43423913
Zo goedkoop mogelijk
Heb hem vanaf ongeveer kerstvakantie nodig, maar hij kan evt wat eerder gekocht. Ik moet er gewoon 25k/jaar mee kunnen rijden zonder dat er veel stuk gaat. Klik anders even op mijn signature dan kun je me mailen

@hieronder: Dankje, wat voor auto gaat het om? Ik hoef er op zich niets op of aan te hebben, behalve het (standaard) lage brandstof verbruik

Is de wagen in Enschede? Daar woont mijn broertje

[ Bericht 18% gewijzigd door TR08 op 10-11-2006 13:15:21 ]
pi_43424103
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:04 schreef TR08 het volgende:
Zo goedkoop mogelijk
Heb hem vanaf ongeveer kerstvakantie nodig, maar hij kan evt wat eerder gekocht. Ik moet er gewoon 25k/jaar mee kunnen rijden zonder dat er veel stuk gaat. Klik anders even op mijn signature dan kun je me mailen
ga zo even voor je bellen
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_43424688
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:04 schreef TR08 het volgende:
Is de wagen in Enschede? Daar woont mijn broertje
kan de wagen als er eventueel iets is wat je interesse heeft tussen alle vw dealers laten transporteren.....
hengelo heeft er 1 maar die gaat je 10000 kosten, PON zou straks even voor mij kijken, hoor ik vanmiddag van terug!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:32:27 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43424794
Ok in dat geval wacht ik even. 10k is ver boven mijn budget trouwens. Ik kan ook evt langs komen op een aantal locaties. Als ik eerst maar weet waar die bak staat meld ik wel of ik daar kom.
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:40:37 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43437771
Update mbt de motor: Ik ben op Suzuki.nl gaan rondkijken, ik dacht dat ze geen goede 250cc motor zouden hebben, maar het lijkt erop dat ze bij hun Quads de Z400 ook als Z250 leveren, dus met 250cc

Weet iemand meer over dit blok?
http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=xkjwkDsHcPvMtIAO


Ergens zou het wel fijn zijn als Suzuki uit dit voertuig een geschikt blok kan leveren, dan zou de hele powertrain van Suzuki gehaald kunnen worden en daarmee wordt het ook iets makkelijker om bijvoorbeeld Suzuki te porren voor sponsoring. (Powered by Suzuki....zoiets)
  zondag 12 november 2006 @ 15:13:57 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43477708
Ik heb wat dingen mbt body constructie gezocht en liep hier tegenaan:
http://www.rqriley.com/frp-foam.htm

De basis is schuimpanelen snijden, fiberglas erover en gladmaken + lakken. Heeft iemand enig idee/enige ervaring hierin om te kunnen zeggen of dit sneller/goedkoper bouwt dan gewoon alu plaatwerk kloppen?
pi_43479656
quote:
Op zondag 12 november 2006 15:13 schreef TR08 het volgende:
Ik heb wat dingen mbt body constructie gezocht en liep hier tegenaan:
http://www.rqriley.com/frp-foam.htm

De basis is schuimpanelen snijden, fiberglas erover en gladmaken + lakken. Heeft iemand enig idee/enige ervaring hierin om te kunnen zeggen of dit sneller/goedkoper bouwt dan gewoon alu plaatwerk kloppen?
Dit klinkt heel erg als wat ze deden bij 'a plane is born'. Het klinkt sneller, maar er werd duidelijk bij gezegd dat lucht bobbeltjes funest waren.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 14 november 2006 @ 07:50:54 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43533522
Ging dat over bobbeltjes tussen schuim en glasfiber?
  dinsdag 14 november 2006 @ 08:29:35 #21
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43533864
Update mbt het motorblok: Die quad motor is er een met carburator, dus toch niet geschikt

Maar Aprilia heeft wel een mooie scooter
http://www.aprilia.com/modelli/scooter/techinfo.asp?id=91
http://www.aprilia.com/modelli/scooter/techinfo.asp?id=119
De eerste is 250cc/15kW, de tweede 200cc/15.4kW
De tweede versie is ook leverbaar in 125cc met 11kW, mogelijk is die met een klein beetje aanpassen van de compressie verhouding ook richting de 15kW te krijgen. Ik heb alleen geen idee of dat dan ook nog lukt met LPG als brandstof. 125cc is op zich wel ontzettend lekker klein en licht

Ehm ja weer een edit: Die kleinste blokken zijn *katsjing* met carburator. Ik ga eens zoeken naar een los injectie systeem

Verder heb ik nog wat leuks gevonden mbt elektro motoren: Die kun je vaak tijdelijk overbelasten (tot de motor of de controller te heet wordt) tot 2x het maximum koppel. Als er dus een 15kW nominale elektro motor gemonteerd wordt kan er bij sprinten even 30kW getrokken worden. De versnellingsbak (van de Burgman 650) is geschikt voor 40kW dus die moet het kunnen hebben mits het koppel niet te hoog is. Dat geeft bij sprintjes even een leuke extra push zodat hij toch lekker vlot is

[ Bericht 33% gewijzigd door TR08 op 15-11-2006 07:54:36 ]
pi_43563166
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 07:50 schreef TR08 het volgende:
Ging dat over bobbeltjes tussen schuim en glasfiber?
Nee glasfiber en hars. Dus zeg maar het 'verlijm' effect.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43563457
Interessant project dit, ga ik een beetje volgen .
  donderdag 16 november 2006 @ 14:41:56 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43608489
Update mbt de brandstof keuze: Ik heb een poos aardgas overwogen, ik lees net dat auto's op aardgas met een 80 liter tank ongeveer 250km kunnen afleggen. Die afstand is mij persoonlijk veel te kort voor het tankvolume. Bovendien kun je aardgas eigenlijk alleen maar thuis tanken in Nederland. De primaire keuze blijft op het moment LPG, indien dat moeilijk wordt kan er ook nog diesel gereden.
pi_43610406
Waarom wil jij aan LPG vasthouden? (Even ten opzichte van Diesel/Slaolie) Is dit gebasseerd op kosten of gewicht?

Ik dacht vandaag bij het rijden nog aan iets. Heuristiek en voorkennis. Het lijkt me goed als een wegen kaart met hoogte verschillen aanwezig is. Het motor programma hierop aan te passen. Immers als je weet dat je een heuvel op en afgaat. Hoef je niet eerst een brandstofmotor aan te zetten... en vervolgens weer uit.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')