Ik speel al geruime tijd met de gedachte om een eigen auto te gaan ontwerpen en bouwen voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Omdat ik niet op alle gebieden erg veel expertise heb en om kosten te drukken overweeg ik meer mensen te zoeken die eventueel mee willen draaien in het project en ook zelf zo'n auto willen rijden.
Op die manier kunnen we twee belangrijke dingen bereiken:
-Kosten drukken per wagen
-Minder tijd verspilling met dingen leren die een ander al beter kan
-Degelijker ontwerp van de wagen in het algemeen.
Als er genoeg deelnemers zijn kunnen we ook met 1 semi-complete auto eventueel een crashtest houden.
Wat is de deal: Ik heb een bepaalde visie op hoe het ding moet worden, die leg ik hieronder zo uit. De auto moet voor het overgrote deel aan die visie gaan voldoen. Wil jij dingen anders die het ontwerp of de fabricage van mijn wagen veranderen in een manier die mij niet aan staat dan stel ik voor dat je een eigen project start. Wil je dingen die makkelijk per wagen anders kunnen (eigen geluidsinstallatie, kleurtje, extra spoilertje oid, we bekijken het van geval tot geval) dan is er op zich niets aan de hand en kun je gewoon mee draaien. De dingen die jij anders wilt in jouw auto pas je zelf voor je eigen exemplaar gewoon aan, eventueel met meer mensen als die in jouw plan mee willen gaan.
Verder is het hele ding in beginsel mijn idee, ik start het hier op en ik heb ook het laatste woord over wie wel/niet mee doet. Ik ben niet moeilijk in omgang, sta open voor inspraak, maar wat ik zeg gebeurt uiteindelijk als het puntje bij het paaltje komt. Op zich verwacht ik hierom weinig moeilijkheden, maar ik wil het even gezegd hebben
Verder wat betreft intellectueel eigendom: Alles wat iedereen aan ontwerpen aandraagt mag door ieder ander die mee bouwt zonder toestemming gebruikt worden, mits NIET commercieel. Als je besluit een fabriekje te starten met een onderdeel dat je zelf ontworpen hebt moet je dat zelf weten, maar als je bijvoorbeeld mijn ontwerp wilt gaan verkopen dan moet je daar op zijn minst mijn toestemming voor hebben.
Wat betreft kosten: Niemand brengt een ander uurtarieven in rekening voor fabricage van het een of ander. Materialen worden uiteraard wel betaald, maar het is niet de bedoeling dat iemand binnen de club bijvoorbeeld een ruitenhandeltje op gaat zetten en de ruiten binnen de club met winst verkopen. Als iemand aanbiedt om anderen te betalen om het een en ander in orde te krijgen zie ik in principe geen bezwaar, als iemand geld vraagt wel.
Ok ter zake: Wat zoek ik in de auto?
-Ik zoek een wagen die me voor super lage kilometerkosten van a naar b brengt, met name in het woon-werk verkeer
-De auto moet gewoon netjes mee kunnen draaien op de snelweg, maar hoeft niet veel meer, denk aan een top van 150 km/u oid
-Het streefverbruik op de snelweg (dus 120km/u constant op de GPS) moet extreem laag zijn, denk aan 1 op 80 oid voor het geval er diesel gereden wordt, of een equivalent bij een andere brandstof. Nog zuiniger is natuurlijk altijd beter, mits de 120 maar onder normale omstandigheden goed vastgehouden kan worden in Nederland.
-Capaciteit moet voldoende zijn voor 2 personen + 2 grote rugzakken bagage. Ik heb een 65 liter ding die moet 2x erin passen. Minder capaciteit zeker niet, meer capaciteit kan, mits het verbruik er niet teveel onder lijdt.
-Ik vind de carver gaaf, maar het verbruik te hoog en het design vind ik persoonlijk wat minder. De body moet kunnen kantelen en de inzittenden zullen achter elkaar moeten zitten.
-Range op 1 tank moet richting de 800-1000km gaan, tenzij er ZEER sterke redenen zijn om daarvan af te wijken. Als aardgas rijden bijvoorbeeld de range met de helft verkleint, maar ook de kosten dan is dat wel het overwegen waard.
-Om wegenbelasting te drukken moet het leeggewicht van de auto onder de 550kg blijven.
-In de auto wil ik een klein pc-tje hebben waarop ik via wireless LAN muziek kan zetten. Mijn PC moet linux gaan draaien, dus de hardware moet werken onder linux. Windows is normaliter geen probleem met hardware dus als iemand wil windowsen zal dat wel lukken.
-De aandrijving moet bij voorkeur een CVT worden, al dan niet hybride aangedreven. (dus of brandstof->CVT->wielen, of brandstof->stroom->elektromotor->CVT->wielen)
Klein voorbeeldje van wat we moeten bereiken:
Stel de auto wordt 500kg zwaar, 1m breed en 1m40 hoog. Twee passagiers zullen ongeveer 80kg/stuk wegen, stel dat ze 20kg bagage hebben per persoon dan zit je op 700kg voor auto en mensen samen.
Bij dit gewicht en deze afmetingen moet de auto een Cw-waarde van 0.15 gaan krijgen. Dit is best te doen, mits je niet teveel rotzooi aan de buitenkant op de wagen zet en de kont klein houdt. Een driewieler met 1 wiel achter is hiervoor bijvoorbeeld een goed concept.
Wat wil ik zelf ontwerpen:
-Ik ben zelf vrij goed in aerodynamica (ik studeer op voertuig aero af) en wil de buitenkant ontwerpen alsmede de packaging van de belangrijkste onderdelen en inhoud zoals aandrijving, motorkoeling, besturing, passagiers, bagage, etc.
-Dit betekent dat ik ook het concept van de wielophanging en het kantelen in principe zelf vast wil leggen. Detail uitwerking hoef ik niet perse zelf op te zitten, maar kan ik eventueel wel doen.
-Ik kan zelf aerodynamische simulaties draaien, dat gaat dus in principe wel lukken.
Waarvoor zoek ik hulp:
-Aandrijving. Ik heb een ander topic geopend over kleine dieselmotoren, Vlad heeft aangegeven in principe mee te willen werken aan "zo'n project". Vlad, wil je in de opzet die ik hier uitstippel ook mee doen?
-Eindige elementen berekeningen voor de sterkte van de constructie en de kreukelzones indien mogelijk. Ik kan zelf ook wat simpel eindig elementen simulatie werk doen, maar ben er iets geruster op als iemand die er handig in is dit wil overnemen.
-Design. Het klinkt wat tegenstrijdig met het bovenstaande, maar ik bedoel het als volgt: Ik ben geen top vormgever, maar weet wel wat aerodynamisch goed is. Als de aerodynamische vorm vast ligt wil ik dat iemand die kan ontwerpen samen met mij dingen als plaatsing van de naden, vormgeving van lampen, ruiten, etc vast legt. De aerodynamica moet hierbij niet of nauwelijks beinvloed worden, tenzij er ineens ruimte gevonden wordt voor verbetering natuurlijk
-Konstruktie van deuren en scharnieren. Willen we gewone deuren, vleugeldeuren, moet de deur en de ruit in een stuk omhoog, zoals bij sommige vliegtuigen? Wie zal het zeggen. Jij?
-Interieur. In de auto moet gezeten, geventileerd en het ding moet bediend worden. Iemand moet zich dus gaan buigen over dingen als gordel plaatsing, ventilatie plaatsing, ontwerp dashboard, etc.
-Fabricage: Heb jij skills/faciliteiten tot je beschikking die handig zijn voor de fabricage? Denk aan lassen, composietenwerk, draaien/frezen, een spuitcabine, of wat je ook maar handig lijkt.
-Toevoeging: Een jurist/verzekerings kundig iemand wordt denk ik ook handig. We zullen tzt afspraken moeten maken over hoe de verantwoordelijkheden liggen en een contract opstellen om stomme rechtszaken en ander juridisch geklooi onderling te voorkomen. Aangezien een auto iets is waarmee mogelijk veel (ook lichamelijke) schade aangericht kan worden lijkt me dit niet geheel overbodig. Ook moet het onder de teamleden buiten de onderlinge afspraken duidelijk zijn hoe wettelijk de verantwoordelijkheden en regels liggen. Zowel op auto ontwerp en constructie gebied als onderlinge aansprakelijkheid.
Hiervoor zoek ik iemand die hier al
professionele ervaring in heeft!
Zie je nog meer zaken die niet gedekt zijn, schroom niet en meld ze en meld je aan als je het zelf kunt. Ik wil rond nieuwjaar 2007 gaan starten, indien mijn werk en thuissituatie dat tegen die tijd toelaten. Wie doet er mee?
Ow ja last but not least:
Meld aub even wat je kunt en wilt doen als je mee wilt werken + of je zelf zo'n auto voor je deur wilt gaan hebben. Dat helpt nogal bij het samenstellen van een team.Lijst van belangstellenden tot zover met kerngebieden:
Note: Alleen degenen waarvan ik op het moment serieus overweeg om ze in te zetten EN waarvan ik verwacht dat ze genoeg tijd kunnen gaan leveren. Soort van "kernteam" dus. Als je er niet bij staat betekent dat nog niet dat je er definitief niet bij komt.-Ik natuurlijk
Algemeen ontwerp +visie, aero, coordinatie
-Vlad:
Aandrijving
-Skinkie:
Computer systeem, wil je evt ook IT dingen doen?
-ThaFreak:
Productie, met name metaalbewerking
-Scheepschroef:
Sterkteberekeningen, evt composietenwerk
Hobbyisten die ook wat mee willen helpen:
-Nonono: Kluswerk algemeen
-Glasbak: Toekijken, dit mag je doen bij de bouw als je ook catering doet
-Bleiblei: Coordineren. Ik hou je belangstelling in mijn achterhoofd en kijk waar je bij kunt dragen als het zo ver is. Mogelijk krijg je wat sub-management dingen als dat handig blijkt.
Mensen die aangegeven hebben zelf een exemplaar te willen hebben:
-TR08
-Skinkie
Ik heb net met de RDW gebeld, als het een driewieler wordt vallen we onder de trike regeling met eisen die nog uit 1995 stammen. Dit betekent voor de keuring grofweg het volgende:
-Wel een rij- en remproef
-Boven de 400kg leeggewicht moet er een achteruit en en mechanische handrem op
-Geluidsmeting moet gedaan
-Geen emissietest nodig
-Keuring kan aan de deur
-Kosten voor de keuring zijn per voertuig ongeveer 600 euro
-Er is in principe geen mogelijkheid voor goedkopere keuring bij een kleine serie, dan moet je meteen typegoedkeuring doen
-Keuring voor een serie (dus typegoedkeuring) zou 20.000 euro kosten en dat kan dus niet uit.
Keuren via Engeland zou alleen aan transport al meer kosten dan de individuele keuring die hier gedaan moet.
Even een opmerking mbt tips om ipv dit hele project gewoon een bestaande auto, kitcar of motorfiets te halen: Hier heb ik aan gedacht, maar daar moet dusdanig veel aan verspijkerd voor het doet wat ik wil, dat ik uiteindelijk toch net zo goed een heel eigen ontwerp auto kan bouwen. Een standaard voertuig ombouwen ga ik dus NIET doen.
Ik heb een paar topics gestart over specifieke sub onderwerpen, mocht je daar een en ander over te melden hebben dan kan dat daar
Relevante links naar gerelateerde topics:
Motorfiets blokken tunen (voor meer koppel)Kleine dieselmotorenKleine diameter bandenOnderhoud motor CVT's[ Bericht 1% gewijzigd door Alexxxxx op 30-10-2006 16:47:38 ]