abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:19:39 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40903904
Ik speel al geruime tijd met de gedachte om een eigen auto te gaan ontwerpen en bouwen voor het dagelijkse woon-werk verkeer. Omdat ik niet op alle gebieden erg veel expertise heb en om kosten te drukken overweeg ik meer mensen te zoeken die eventueel mee willen draaien in het project en ook zelf zo'n auto willen rijden.
Op die manier kunnen we twee belangrijke dingen bereiken:
-Kosten drukken per wagen
-Minder tijd verspilling met dingen leren die een ander al beter kan
-Degelijker ontwerp van de wagen in het algemeen.
Als er genoeg deelnemers zijn kunnen we ook met 1 semi-complete auto eventueel een crashtest houden.

Wat is de deal: Ik heb een bepaalde visie op hoe het ding moet worden, die leg ik hieronder zo uit. De auto moet voor het overgrote deel aan die visie gaan voldoen. Wil jij dingen anders die het ontwerp of de fabricage van mijn wagen veranderen in een manier die mij niet aan staat dan stel ik voor dat je een eigen project start. Wil je dingen die makkelijk per wagen anders kunnen (eigen geluidsinstallatie, kleurtje, extra spoilertje oid, we bekijken het van geval tot geval) dan is er op zich niets aan de hand en kun je gewoon mee draaien. De dingen die jij anders wilt in jouw auto pas je zelf voor je eigen exemplaar gewoon aan, eventueel met meer mensen als die in jouw plan mee willen gaan.
Verder is het hele ding in beginsel mijn idee, ik start het hier op en ik heb ook het laatste woord over wie wel/niet mee doet. Ik ben niet moeilijk in omgang, sta open voor inspraak, maar wat ik zeg gebeurt uiteindelijk als het puntje bij het paaltje komt. Op zich verwacht ik hierom weinig moeilijkheden, maar ik wil het even gezegd hebben

Verder wat betreft intellectueel eigendom: Alles wat iedereen aan ontwerpen aandraagt mag door ieder ander die mee bouwt zonder toestemming gebruikt worden, mits NIET commercieel. Als je besluit een fabriekje te starten met een onderdeel dat je zelf ontworpen hebt moet je dat zelf weten, maar als je bijvoorbeeld mijn ontwerp wilt gaan verkopen dan moet je daar op zijn minst mijn toestemming voor hebben.

Wat betreft kosten: Niemand brengt een ander uurtarieven in rekening voor fabricage van het een of ander. Materialen worden uiteraard wel betaald, maar het is niet de bedoeling dat iemand binnen de club bijvoorbeeld een ruitenhandeltje op gaat zetten en de ruiten binnen de club met winst verkopen. Als iemand aanbiedt om anderen te betalen om het een en ander in orde te krijgen zie ik in principe geen bezwaar, als iemand geld vraagt wel.

Ok ter zake: Wat zoek ik in de auto?
-Ik zoek een wagen die me voor super lage kilometerkosten van a naar b brengt, met name in het woon-werk verkeer
-De auto moet gewoon netjes mee kunnen draaien op de snelweg, maar hoeft niet veel meer, denk aan een top van 150 km/u oid
-Het streefverbruik op de snelweg (dus 120km/u constant op de GPS) moet extreem laag zijn, denk aan 1 op 80 oid voor het geval er diesel gereden wordt, of een equivalent bij een andere brandstof. Nog zuiniger is natuurlijk altijd beter, mits de 120 maar onder normale omstandigheden goed vastgehouden kan worden in Nederland.
-Capaciteit moet voldoende zijn voor 2 personen + 2 grote rugzakken bagage. Ik heb een 65 liter ding die moet 2x erin passen. Minder capaciteit zeker niet, meer capaciteit kan, mits het verbruik er niet teveel onder lijdt.
-Ik vind de carver gaaf, maar het verbruik te hoog en het design vind ik persoonlijk wat minder. De body moet kunnen kantelen en de inzittenden zullen achter elkaar moeten zitten.
-Range op 1 tank moet richting de 800-1000km gaan, tenzij er ZEER sterke redenen zijn om daarvan af te wijken. Als aardgas rijden bijvoorbeeld de range met de helft verkleint, maar ook de kosten dan is dat wel het overwegen waard.
-Om wegenbelasting te drukken moet het leeggewicht van de auto onder de 550kg blijven.
-In de auto wil ik een klein pc-tje hebben waarop ik via wireless LAN muziek kan zetten. Mijn PC moet linux gaan draaien, dus de hardware moet werken onder linux. Windows is normaliter geen probleem met hardware dus als iemand wil windowsen zal dat wel lukken.
-De aandrijving moet bij voorkeur een CVT worden, al dan niet hybride aangedreven. (dus of brandstof->CVT->wielen, of brandstof->stroom->elektromotor->CVT->wielen)

Klein voorbeeldje van wat we moeten bereiken:
Stel de auto wordt 500kg zwaar, 1m breed en 1m40 hoog. Twee passagiers zullen ongeveer 80kg/stuk wegen, stel dat ze 20kg bagage hebben per persoon dan zit je op 700kg voor auto en mensen samen.
Bij dit gewicht en deze afmetingen moet de auto een Cw-waarde van 0.15 gaan krijgen. Dit is best te doen, mits je niet teveel rotzooi aan de buitenkant op de wagen zet en de kont klein houdt. Een driewieler met 1 wiel achter is hiervoor bijvoorbeeld een goed concept.

Wat wil ik zelf ontwerpen:
-Ik ben zelf vrij goed in aerodynamica (ik studeer op voertuig aero af) en wil de buitenkant ontwerpen alsmede de packaging van de belangrijkste onderdelen en inhoud zoals aandrijving, motorkoeling, besturing, passagiers, bagage, etc.
-Dit betekent dat ik ook het concept van de wielophanging en het kantelen in principe zelf vast wil leggen. Detail uitwerking hoef ik niet perse zelf op te zitten, maar kan ik eventueel wel doen.
-Ik kan zelf aerodynamische simulaties draaien, dat gaat dus in principe wel lukken.

Waarvoor zoek ik hulp:
-Aandrijving. Ik heb een ander topic geopend over kleine dieselmotoren, Vlad heeft aangegeven in principe mee te willen werken aan "zo'n project". Vlad, wil je in de opzet die ik hier uitstippel ook mee doen?
-Eindige elementen berekeningen voor de sterkte van de constructie en de kreukelzones indien mogelijk. Ik kan zelf ook wat simpel eindig elementen simulatie werk doen, maar ben er iets geruster op als iemand die er handig in is dit wil overnemen.
-Design. Het klinkt wat tegenstrijdig met het bovenstaande, maar ik bedoel het als volgt: Ik ben geen top vormgever, maar weet wel wat aerodynamisch goed is. Als de aerodynamische vorm vast ligt wil ik dat iemand die kan ontwerpen samen met mij dingen als plaatsing van de naden, vormgeving van lampen, ruiten, etc vast legt. De aerodynamica moet hierbij niet of nauwelijks beinvloed worden, tenzij er ineens ruimte gevonden wordt voor verbetering natuurlijk
-Konstruktie van deuren en scharnieren. Willen we gewone deuren, vleugeldeuren, moet de deur en de ruit in een stuk omhoog, zoals bij sommige vliegtuigen? Wie zal het zeggen. Jij?
-Interieur. In de auto moet gezeten, geventileerd en het ding moet bediend worden. Iemand moet zich dus gaan buigen over dingen als gordel plaatsing, ventilatie plaatsing, ontwerp dashboard, etc.
-Fabricage: Heb jij skills/faciliteiten tot je beschikking die handig zijn voor de fabricage? Denk aan lassen, composietenwerk, draaien/frezen, een spuitcabine, of wat je ook maar handig lijkt.

-Toevoeging: Een jurist/verzekerings kundig iemand wordt denk ik ook handig. We zullen tzt afspraken moeten maken over hoe de verantwoordelijkheden liggen en een contract opstellen om stomme rechtszaken en ander juridisch geklooi onderling te voorkomen. Aangezien een auto iets is waarmee mogelijk veel (ook lichamelijke) schade aangericht kan worden lijkt me dit niet geheel overbodig. Ook moet het onder de teamleden buiten de onderlinge afspraken duidelijk zijn hoe wettelijk de verantwoordelijkheden en regels liggen. Zowel op auto ontwerp en constructie gebied als onderlinge aansprakelijkheid.
Hiervoor zoek ik iemand die hier al professionele ervaring in heeft!

Zie je nog meer zaken die niet gedekt zijn, schroom niet en meld ze en meld je aan als je het zelf kunt. Ik wil rond nieuwjaar 2007 gaan starten, indien mijn werk en thuissituatie dat tegen die tijd toelaten. Wie doet er mee?

Ow ja last but not least: Meld aub even wat je kunt en wilt doen als je mee wilt werken + of je zelf zo'n auto voor je deur wilt gaan hebben. Dat helpt nogal bij het samenstellen van een team.

Lijst van belangstellenden tot zover met kerngebieden:
Note: Alleen degenen waarvan ik op het moment serieus overweeg om ze in te zetten EN waarvan ik verwacht dat ze genoeg tijd kunnen gaan leveren. Soort van "kernteam" dus. Als je er niet bij staat betekent dat nog niet dat je er definitief niet bij komt.
-Ik natuurlijk
Algemeen ontwerp +visie, aero, coordinatie

-Vlad:
Aandrijving

-Skinkie:
Computer systeem, wil je evt ook IT dingen doen?

-ThaFreak:
Productie, met name metaalbewerking

-Scheepschroef:
Sterkteberekeningen, evt composietenwerk

Hobbyisten die ook wat mee willen helpen:
-Nonono: Kluswerk algemeen
-Glasbak: Toekijken, dit mag je doen bij de bouw als je ook catering doet
-Bleiblei: Coordineren. Ik hou je belangstelling in mijn achterhoofd en kijk waar je bij kunt dragen als het zo ver is. Mogelijk krijg je wat sub-management dingen als dat handig blijkt.

Mensen die aangegeven hebben zelf een exemplaar te willen hebben:
-TR08
-Skinkie

Ik heb net met de RDW gebeld, als het een driewieler wordt vallen we onder de trike regeling met eisen die nog uit 1995 stammen. Dit betekent voor de keuring grofweg het volgende:
-Wel een rij- en remproef
-Boven de 400kg leeggewicht moet er een achteruit en en mechanische handrem op
-Geluidsmeting moet gedaan
-Geen emissietest nodig
-Keuring kan aan de deur
-Kosten voor de keuring zijn per voertuig ongeveer 600 euro
-Er is in principe geen mogelijkheid voor goedkopere keuring bij een kleine serie, dan moet je meteen typegoedkeuring doen
-Keuring voor een serie (dus typegoedkeuring) zou 20.000 euro kosten en dat kan dus niet uit.

Keuren via Engeland zou alleen aan transport al meer kosten dan de individuele keuring die hier gedaan moet.

Even een opmerking mbt tips om ipv dit hele project gewoon een bestaande auto, kitcar of motorfiets te halen: Hier heb ik aan gedacht, maar daar moet dusdanig veel aan verspijkerd voor het doet wat ik wil, dat ik uiteindelijk toch net zo goed een heel eigen ontwerp auto kan bouwen. Een standaard voertuig ombouwen ga ik dus NIET doen.

Ik heb een paar topics gestart over specifieke sub onderwerpen, mocht je daar een en ander over te melden hebben dan kan dat daar
Relevante links naar gerelateerde topics:
Motorfiets blokken tunen (voor meer koppel)
Kleine dieselmotoren
Kleine diameter banden
Onderhoud motor CVT's

[ Bericht 1% gewijzigd door Alexxxxx op 30-10-2006 16:47:38 ]
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:52:44 #2
114305 Gizmore
En aldus zal geschieden.
pi_40904716
Hoe denk je door de keuring heen te gaan komen als je eenmaal iets hebt gebouwd? Via Engeland ofzo? Trouwens, als je per se achter elkaar moet zitten wordt het nogal een Carver kloon

tvp, benieuwd of dit wat gaat worden
Maar toch niet helemaal.
pi_40904731
* Skinkie meldt zich...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40904774
Cool idee met inbouwen van een pc op Linux, dacht ook al zoiets, maar je hebt al bedacht.
pi_40904779
Wat is je budget?Het lijkt mij onmogelijk om dit allemaal te realiseren, vooral 1:80 op de snelweg lijkt me erg moeilijk, zeker als je uit gaat van een totaal gewicht van 700 kg. Heb je dit ergens op gebaseerd?

Maar veel succes, het lijkt me leuk om je project te volgen via Fok.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 14:59:33 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40904826
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:52 schreef Gizmore het volgende:
Hoe denk je door de keuring heen te gaan komen als je eenmaal iets hebt gebouwd? Via Engeland ofzo? Trouwens, als je per se achter elkaar moet zitten wordt het nogal een Carver kloon

tvp, benieuwd of dit wat gaat worden
Voor enkele voertuigen gelden minder strenge eisen dan aan massa geproduceerde wagens. Door de keuring komen is dus op zich wel te doen, mits van je auto redelijkerwijs verwacht kan worden dat hij veilig is. Een auto bouwen die daaraan voldoet is op zich te doen.

Over de Carver kloon: De carver is gaaf op zich, maar loopt 1 op 16 en kan 180 als ik me goed herinner. Bovendien heeft hij geen bagageruimte als je er met 2 man in zit. Ik wil me dus op een aantal punten wel duidelijk onderscheiden van carver.
Kantelende auto's zijn er trouwens wel meer, zoek maar eens op TTW en tilting three wheelers. Dan vind je er bergen. De carver blinkt hierin uit omdat hij professioneel gebouwd is en ook seriematig geproduceerd wordt.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:03:47 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40904923
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:57 schreef ikke_ook het volgende:
Wat is je budget?Het lijkt mij onmogelijk om dit allemaal te realiseren, vooral 1:80 op de snelweg lijkt me erg moeilijk, zeker als je uit gaat van een totaal gewicht van 700 kg. Heb je dit ergens op gebaseerd?

Maar veel succes, het lijkt me leuk om je project te volgen via Fok.
Ik wil als het te doen is tussen de 10 en 20.000 euri max per wagen uit komen voor de basis uitvoering. Wat een ander meer wil doen moet hij zelf weten.
Als er genoeg deelnemers zijn kunnen we zonder al te veel kosten per wagen mallen laten frezen voor composiet/plaatwerk. Verder zal er ook gewoon veel bloed, zweet en tranen aan te pas moeten komen.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:04:23 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40904935
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:53 schreef Skinkie het volgende:
* Skinkie meldt zich...
Wat kan en wil je bijdragen?
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:09:44 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40905082
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 14:57 schreef ikke_ook het volgende:
Wat is je budget?Het lijkt mij onmogelijk om dit allemaal te realiseren, vooral 1:80 op de snelweg lijkt me erg moeilijk, zeker als je uit gaat van een totaal gewicht van 700 kg. Heb je dit ergens op gebaseerd?

Maar veel succes, het lijkt me leuk om je project te volgen via Fok.
Volkswagen heeft een 1:100 auto gebouwd voor 2 personen, met een ontwerp waarvan de aero als ik hem zo bekijk zeer waarschijnlijk wel beter kan.
Verder zou Nuna 2 (groot deel mijn ontwerp) op diesel 1 op 250 lopen op de snelweg. 1 op 80 is in mijn ogen dus te doen, een Cw waarde van 0.15 halen is geen rocket science. Bij het verbruik is een rolweerstandscoefficient van 0.008 aangenomen (=goede lage wrijvingsbanden, die zijn te koop) en een aandrijf rendement van 40%, wat met een goede diesel die je netjes belast en een nette transmissie te doen is.

500kg voor zo'n simpele auto moet imo redelijk te doen zijn, lichter kan vast ook nog wel, als we dingen als glasfiber en zo kunnen gebruiken voor de body. Ik heb contacten bij Ten Cate advanced composites, mogelijk is via hun ook nog wel koolstof en kevlar te regelen tegen betaalbare prijs.
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:16:04 #10
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_40905217
wat ik me afvraag, wat gebeurt er met die auto?
word hj verkocht. hou je hem zelf?
indien hij verkocht word, wat doe je met het geld,
wil je 1malig er 1 bouwen, een kleine productie maken?
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:21:20 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40905359
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:16 schreef luciferist het volgende:
wat ik me afvraag, wat gebeurt er met die auto?
word hj verkocht. hou je hem zelf?
indien hij verkocht word, wat doe je met het geld,
wil je 1malig er 1 bouwen, een kleine productie maken?
Het plan is om iedereen die mee wil doen in principe een eigen auto te laten hebben. Dus als we met 10 man het ding gaan maken komen er in principe 10 auto's. Ik hou mijn auto zelf, wat een ander met zijn auto doet moet hij zelf weten. Je draait zelf op voor de materiaalkosten van je eigen wagen.
pi_40905825
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:04 schreef TR08 het volgende:
Wat kan en wil je bijdragen?
Eventueel alle software gadgets, als navigatie software, gps en wifi verbindingen op Linux, wil ik wel verantwoordelijk voor zijn. En onder begeleiding meehelpen bouwen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:43:25 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40905884
@Skinkie: Koel, dat kunnen we gebruiken

Voor andere deelnemers: Reken er op dat je zowiezo ook hier en daar zult moeten bouwen, tenzij er goede redenen zijn omdat je bijvoorbeeld razend veel werk hebt/krijgt met het ontwikkelen van iets.
pi_40905936
TR08: ik kan m'n handjes best gebruiken, die zitten niet aan het toetsenbord verkleeft. Maar ik heb niet de kennis om bij het bouwen 'opdrachten' te kunnen geven. Ideeen wel genoeg

Komt er nog ergens een plaatjes waar we kunnen communiceren?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:51:40 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40906101
Hier op fok! misschien? Of anders een domein met evt eigen forum. Ergens zou ik het wel mooi vinden om de voortgang hier steeds bij te houden, maar je wilt ook niet elk topic vervuild zien worden met reakties en tvp's van mensen die niet mee doen.

We denken er nog eens over na zou ik zeggen, er is nog tijd zat
  donderdag 17 augustus 2006 @ 15:55:20 #17
52517 WhiteAssNigga
Can't Think Of Something
pi_40906202
TVP: Ben benieuwd hoe het verder gaat met dit project...
Wij Bepalen Wel Wat Hip Is, En Zeker Wat Een Hit Is....
pi_40906420
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 15:51 schreef TR08 het volgende:
Hier op fok! misschien? Of anders een domein met evt eigen forum. Ergens zou ik het wel mooi vinden om de voortgang hier steeds bij te houden, maar je wilt ook niet elk topic vervuild zien worden met reakties en tvp's van mensen die niet mee doen.

We denken er nog eens over na zou ik zeggen, er is nog tijd zat
Hier is het niet zo makkelijk om autocad dingen te delen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40906572
stoer idee
  donderdag 17 augustus 2006 @ 16:11:04 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40906629
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:03 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Hier is het niet zo makkelijk om autocad dingen te delen
Ah ok nou ik heb wel connecties om ergens opslag met veel bandbreedte (1Gbit) te regelen denk ik.
pi_40907342
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:11 schreef TR08 het volgende:
Ah ok nou ik heb wel connecties om ergens opslag met veel bandbreedte (1Gbit) te regelen denk ik.
Linkt als een -urfnet lijn

Ben eigenlijk wel benieuwd of je al concept art hebt.


ps. zolang het model maar geen tweakmobiel of fokcar gaat heten
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 16:44:32 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40907566
Haha zoiets is het wel ja

Concept art heb ik niet, alleen biervilt schetsjes. Over een poosje wil ik een nieuwe pro/engineer studenten licentie regelen voor ik afstudeer, dan kan ik nog een jaar of 2 tekenen. Ik verwacht de eerste concept body zo rond eind februari-maart te hebben. CFD simulaties zullen dan in april-mei gedaan zijn.
pi_40908071
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 16:44 schreef TR08 het volgende:
Haha zoiets is het wel ja

Concept art heb ik niet, alleen biervilt schetsjes. Over een poosje wil ik een nieuwe pro/engineer studenten licentie regelen voor ik afstudeer, dan kan ik nog een jaar of 2 tekenen. Ik verwacht de eerste concept body zo rond eind februari-maart te hebben. CFD simulaties zullen dan in april-mei gedaan zijn.
Die CFD simulatie ga je dat in paraview doen? (Ja ik denk heel erg open source )
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 17 augustus 2006 @ 17:12:35 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40908327
CFD wordt zeer waarschijnlijk fluent of edge. Edge is open source, fluent ken ik en verwacht ik eventueel voor dit project nog wel op de universiteit te mogen gebruiken. Ik kan via internet het vakgroep net wel op en daar het rekenwerk doen.
Edge kan ik gewoon thuis draaien, paraview ken ik niet, maar vind ik wel interessant. Heb je een link?

Open source ben ik ook voorstander van, ik werk graag in open office bijvoorbeeld en als de rekenmodellen voor bijvoorbeeld weggedrag in scilab of octave gedaan kunnen worden zou ook leuk zijn

Open source heeft buiten het gratis zijn voor degene die een onderdeel ontwikkelt ook het voordeel dat mede projectgenoten ook zo de software in huis kunnen halen om de boel in te zien. Dat is me veel waard op zich
pi_40908835
quote:
Op donderdag 17 augustus 2006 17:12 schreef TR08 het volgende:
CFD wordt zeer waarschijnlijk fluent of edge. Edge is open source, fluent ken ik en verwacht ik eventueel voor dit project nog wel op de universiteit te mogen gebruiken. Ik kan via internet het vakgroep net wel op en daar het rekenwerk doen.
Edge kan ik gewoon thuis draaien, paraview ken ik niet, maar vind ik wel interessant. Heb je een link?
Ik ga Edge ook even bekijken. http://www.paraview.org/ is de uri van paraview.
quote:
Open source ben ik ook voorstander van, ik werk graag in open office bijvoorbeeld en als de rekenmodellen voor bijvoorbeeld weggedrag in scilab of octave gedaan kunnen worden zou ook leuk zijn
In octave valt het in ieder geval paralel te draaien, wel een beetje voorzichting met for loopjes
quote:
Open source heeft buiten het gratis zijn voor degene die een onderdeel ontwikkelt ook het voordeel dat mede projectgenoten ook zo de software in huis kunnen halen om de boel in te zien. Dat is me veel waard op zich
Amen. Alleen denk ik dat een ander aspect ook wel meespeelt waar je niet onderuit komt. Als iemand met een bepaalde hamer beter kan timmeren zeg ik niet dat hij een andere hamer moet gebruiken. Wanneer jij liever in proengineer werkt, wie ben ik dan om jouw te 'dwingen' in pakket X te werken
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40909489
Mag ik vragen wat CVT en CW-waarde inhoud?
pi_40909583
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40909713
quote:
Aha, CVT is eigenlijk een soort vario, wat je ook veel bij scooters ziet?

Bedankt voor de info.
pi_40912897
ha wat een leuk project!

hoewel mijn auto intresses wat milieu belastender zijn (met classics racen en rallyen) vind ik dit heel interesant.

en ook al ben ik niet geintreseerd in het bezitten van zo een voertuig wil ik best kijken of ik er wat vrije tijd in kan steken.

ik ben meubelmaker (voor mallen e.d. best handig ook vormgevingen ergonomie heb ik best kaas van gegeten)
verder heb ik door het sleutelen aan mijn en andere auto's (mini's en MG's) behoorlijk wat basale auto kennis op gedaan (ophanging e.d. ben ik veel mee bezig)

alleen diesel en cvt's begrijp ik nix van behalve dat er op de eerste toch zeker een roet filter moet zitten

hoe staat het verder met de plannen om standaart onderdelen te gebruiken ??
en hoe staat het met je ondehouds eisen?
waar wil je heen kwa veiligheid en comfort?
die laatste beinvloeden het gewicht meestal nogal negatief nl

lalala
pi_40916563
erg leuk idee, ben alleen benieuwd wat er van gaat komen
fabricage wil ik iig wel mee helpen....
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_40923421
Wil TS alles zelf betalen?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_40923530
Niet om te flamen of whatever, maar heb jij überhaupt enig idee wat het kost om een goedkeuring te krijgen (per auto) om het apparaat in Nederland met papieren op de weg te krijgen?
Kitcars op zichzelf zijn al ontzettend moeilijk om die hier zo gekeurd te krijgen, meestal gaat het dan via engeland.
Je gaat ervoor zorgen dat je "auto" in engeland gekeurd word door de sva en vervolgens ga je hem invoeren naar nederland.
Als de "auto" goed gekeurd is in welk ander EU-land dan ook en hij voldoet aan de apk regels dan krijg je de "auto" in Nederland ook op naam...

Al met al niet echt makkelijk, maar ook ontzettend prijzig!! Het lijkt me een goed plan dat er dan iemand van te voren contact gaat zoeken met de RDW.
Ik had een adres van een bedrijf dat dagelijks kitcars via Engeland in Nederland de weg op helpt, maar ik kan het helaas niet meer vinden (herinstallatie laptop)

Maar nogmaals deze thread is gebookmarked, als ik jou/jullie ergens mee van dienst kan zijn doe ik dat graag
pi_40926020
tvp, maar ik wens je veel succes, ben benieuwd of dit ooit van de grond komt
pi_40928067
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 00:41 schreef kevin20v het volgende:
Niet om te flamen of whatever, maar heb jij überhaupt enig idee wat het kost om een goedkeuring te krijgen (per auto) om het apparaat in Nederland met papieren op de weg te krijgen?
Kitcars op zichzelf zijn al ontzettend moeilijk om die hier zo gekeurd te krijgen, meestal gaat het dan via engeland.
Je gaat ervoor zorgen dat je "auto" in engeland gekeurd word door de sva en vervolgens ga je hem invoeren naar nederland.
Als de "auto" goed gekeurd is in welk ander EU-land dan ook en hij voldoet aan de apk regels dan krijg je de "auto" in Nederland ook op naam...

Al met al niet echt makkelijk, maar ook ontzettend prijzig!! Het lijkt me een goed plan dat er dan iemand van te voren contact gaat zoeken met de RDW.
Ik had een adres van een bedrijf dat dagelijks kitcars via Engeland in Nederland de weg op helpt, maar ik kan het helaas niet meer vinden (herinstallatie laptop)

Maar nogmaals deze thread is gebookmarked, als ik jou/jullie ergens mee van dienst kan zijn doe ik dat graag
zijn ook makkelijkere mogelijkheden als je de juiste wegen kent als het een auto betreft waar al eerder een typegoedkeuring voor afgegeven is (zoals met kitcars) zijn ze bij de Tuv in duitsland een stuk makkelijker dan bv hier bij de RDW.

(het rally team de HTS autotechniek heeft een pug 106 rally kitcar (officiele ex fabrieksauto) gekocht en om rally's in nederland te mogen rijden moest die gekeurt worden. Bij de RDW moest er een botsproef mee gedaan worden (en nog een aantal andere destructieve testen) , omdat de auto teveel verschillde met de straatversie. Bij de Tuv waren ze hier veel soepeler in. De verschillen tov de straatversie werden op papier gezet en het was klaar )

maar ik weet niet of het een goede weg zal zijn met een geheel eigen ontwerp waar geen informatie over is
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:30:34 #35
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40928202
Wie gaat het managen?
Mijn ervaring is dat veel van dit soort internet-projecten op niets uitlopen omdat iedereen wat doet maar er niet een "manager" is om de boel te plannen, gedemotiveerde deelnemers bij te motiveren etc..
Dit is dan ook nog een behoorlijk groot en zwaar initiatief waarbij ik niet denk dat het managen en plannen "erbij" gedaan kan worden.

Toch lijkt het me erg tof om te doen en ben ik erg benieuwd wat eruit komt .
In tijd zit ik echter niet ruim komende jaren .
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:40:33 #36
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_40928292
tvp : Ik kijk wel toe, is dat ook goed?
pi_40928350
behoorlijk eissenpakket heb je al staan zeg

Alleen het "carver" principe trekt me niet zo. Het biedt veel rijplezier en technisch een uitdaging, maar van de ontwerpers van carver heb ik toch wel wat negatieve geluiden gehoord over de ophanging. Het schijnt lastig te zijn om goed op elkaar af te stemmen en het (extra) gewicht is een nadeel. Nu weet ik niet wat voor systeem jij in gedachte hebt, maar extra gewicht zit je niet op te wachten in dit verhaal.

Verder weet je wel wat mijn expertise is en zou ik graag willen helpen met de ontwikkeling van het aandrijfgedeelte.

Heb je ook iets van een tijdschema voor ogen, of is het meer van het moet goed gebeuren ipv snel? en wanneer wil je een begin maken aan het project?
Door omstandigheden ben ik voorlopig nog niet beschikbaar, maar over een maand oid hoop ik de rust ervoor te hebben
details komt wel een keer over de mail
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:13:49 #38
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40931236
@BroesWillems: Cw waarde is een soort vormconstante in de aerodynamica.

Men heeft gevonden dat de weerstand kwadratisch oploopt met de snelheid en lineair met de luchtdichtheid, met nog een constante ertussen. Die constande hebben ze Cw genoemd (Constante voor Wrijving zeg maar). Deze waarde wordt ook vaak Cd genoemd, met de d van drag ofwel weestand.

@ nonono:
Ik wil standaard onderdelen gebruiken waar mogelijk. Ik hoef niet op ieder aspect zelf het wiel uit te vinden. Mogelijk heeft een smart bijvoorbeeld veel onderdelen die handig kunnen zijn, zoals wielophanging, motorkoeling, etc.
Onderhouds eisen: Hij moet zo simpel worden dat de meeste deelnemers het meeste sleutelwerk zelf zouden kunnen, met uitzondering van bijvoorbeeld wat elektronica en de motor.
Veiligheid: Ik wil wel iets van een kreukelzone zien te fabrieken, in de racerij werken ze vaak met stootkokers die verkreukelen. Zo heb je een hele simpele voorziening die licht is en toch veel veiligheid biedt. Qua comfort moet je er zonder problemen 3 uur in kunnen rijden zonder dat je een zere kont en zo krijgt.

@Sterke_Yerke: Alleen voor mijn auto. Iedereen draagt de materiaalkosten voor zijn eigen auto. Kosten voor mallen e.d. kunnen we delen met alle auto's.

@Repeat: Dankje, ik ben er ook benieuwd naar of het gaat lukken Maar om te scoren moet je eerst schieten he Ik wil gewoon gaan ontwerpen en dingen uitzoeken en als het ontwerp vordert krijgen we meer zicht over of het te betalen gaat zijn. Zo lang er niet gefabriceerd is is er geen geld uit gegeven. Afblazen kan altijd nog.

@Bleiblei: In principe wil ik het zelf gaan managen, maar als er iemand op staat die er beter in is dan ik is dat op zich geen punt. De reden dat ik het zelf wil doen is dat ik op een aantal belangrijke punten mijn zin moet en zal hebben over het ontwerp. Op zich wil ik het management best voor een deel uit handen geven, maar dat mag niet tot gevolg hebben dat wat ik voor ogen heb niet bereikt wordt.

@Vlad: Ik ga binnenkort langs bij Carver, ik heb een afspraak om met Chris van den Brink te gaan praten. Hopelijk kan ik veel van hem leren en dan zien we wel of het een kantel ding wordt. Vergeet niet dat ik geen handbak wil en nog een paar andere simplificaties JUIST omdat ik problemen voorzie met de overgang body->ophanging. Op zich is het kantelen niet ontzettend uber vreselijk belangrijk, maar ik zou het wel erg jammer vinden als het niet lukt.
Tijdschema heb ik wel wat gedachten over, ik denk wel dat het project bij elkaar een jaar of 2 minstens in beslag gaat nemen willen we er nog een beetje een leven naast kunnen overhouden. Maar "goed" staat met name op veiligheidsgebied boven "snel" op het verlanglijstje

Verder: Ik wil in eerste instantie met een erg klein clubje "experts" het eerste grove concept gaan doen. Op het moment reken ik daar Vlad en mijzelf onder, mogelijk komen er meer. In die periode zal hier en daar overleg plaats vinden met mensen die kunnen produceren en wat kleinere dingen kunnen bijdragen om geen stomme fouten te maken. Als het concept dan vast ligt gaan we detail uitwerking doen met de grotere club en als het ontwerp dan zo ver vast ligt dat er gefabriceerd kan worden kunnen de eerste onderdelen gemaakt.

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 18-08-2006 11:21:59 ]
pi_40931963
Hmmm, dit klinkt wel erg gaaf;

Ik heb (studeer WB aan de UT);
-Modelleer (SW) kennis
-EEM (Ansys Workbench) kennis
-Weet ook nog wel het e.e.a. van composieten
-Fabriceren, daar kan ik ook over meepraten
-Gewoon verder nog wel aardig wat verstand van auto's

Hou dit topic wel even in de gaten, eigenlijk mag je me wel een beetje noteren, weet alleen nog niet of ik tijd heb...

Heb ook wel eens vaker nagedacht over een auto met druppelvorm, een 2 zitter of 4 zitter waarbij de achterpassagiers omgekeerd zitten; Een auto die trouwens vrij dicht bij jouw beschrijving komt is de Loremo LS, http://www.loremo.com/. Rijdt 1 op 66, top van 160

Als ik jou was zou ik trouwens eens proberen om iemand bij IAW / RWTH in Aken (http://www.iaw.rwth-aachen.de/) te contacten. Dit is een auto onderzoeksinstituut met zeer veel praktische kennis in huis. Een groot deel daarvan (zegmaar de helft) is openbaar. In house hebben ze daar zeer veel software waarmee je met speels gemak voertuigdynamiek door kunt rekenen. Ben daar eens een dag op bezoek geweest en daar kunnen ze ahw. een auto in elkaar drag en droppen, tranmissiekeuze, veerkarakteristieken, etc. etc. en dan kunnen ze simulaties mee draaien. (Daar wil je zelf eigenlijk niet aan beginnen.)

[ Bericht 25% gewijzigd door Scheepschroef op 18-08-2006 11:57:46 ]
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:47:34 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40932252
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:13 schreef TR08 het volgende:
@Bleiblei: In principe wil ik het zelf gaan managen, maar als er iemand op staat die er beter in is dan ik is dat op zich geen punt. De reden dat ik het zelf wil doen is dat ik op een aantal belangrijke punten mijn zin moet en zal hebben over het ontwerp. Op zich wil ik het management best voor een deel uit handen geven, maar dat mag niet tot gevolg hebben dat wat ik voor ogen heb niet bereikt wordt.
Mocht je besluiten dat een apart persoon voor managing nodig is,
dan zal ik het overwegen .
Ik heb nog geen ervaring met managen, in ieder geval niet iets managen zoals het hoort (wel projecten op school "leiden") maar heb op mijn huidige baan een shitload aan documentatie en cursussen over hoe en wat & en dit lijkt me erg tof om iets bij te kunnen dragen.

Moet ik alleen wel een redelijk nauwkeurige schatting hebben van het aantal uur dat het per week/maand kost en of de voorradige informatie over aanpak e.d. toepasbaar is op een project als deze.

Als er een echte pro opstaat dan is de keuze natuurlijk makkelijk , dan kijk ik met veel plezier toe naar de vorderingen.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:57:41 #41
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40932606
@bleiblei: Ik zal het in overweging nemen, maar denk dat ik als ik tussen jou moet kiezen en mijn management ervaring dat ik het ergens op zich nog wel zelf kan doen, met name in de concept ontwikkelings face. Ik was zelf technisch coordinator bij het ontwerpen van Nuna 2, dus ik heb al een keer met dit bijltje gehakt om het zo maar even te noemen.

@Scheepschroef: Als jij sterkteberekeningen op je wilt nemen ben je in principe welkom, ik ga in januari als ik zelf serieuzer aan de slag kan peilen hoeveel tijd iedereen denkt te hebben. Hoeveelstejaars ben je?
pi_40932654
als je echt een 3 wieler wilt doen met 2 wielen voor kijk dan eens naar cardan aangedreven motoren
mischien dat je een hele draagarm constructie kan nemen en klaar is je achterwiel ophanging
dan ga ik wel uit van achterwiel aandrijving

als je de voorvering goed ontwerpt (of leent) dan hoef je geen kantel systeem te ontwikkelen maar dan doet ie dat inde bochten van zelf (denk aan relatief veel castor)
lalala
pi_40932714
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:57 schreef TR08 het volgende:
@bleiblei: Ik zal het in overweging nemen, maar denk dat ik als ik tussen jou moet kiezen en mijn management ervaring dat ik het ergens op zich nog wel zelf kan doen, met name in de concept ontwikkelings face. Ik was zelf technisch coordinator bij het ontwerpen van Nuna 2, dus ik heb al een keer met dit bijltje gehakt om het zo maar even te noemen.

@Scheepschroef: Als jij sterkteberekeningen op je wilt nemen ben je in principe welkom, ik ga in januari als ik zelf serieuzer aan de slag kan peilen hoeveel tijd iedereen denkt te hebben. Hoeveelstejaars ben je?
Nog even twee tentamens herren en dan heb ik m'n bachelor.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:03:48 #44
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40932820
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:59 schreef nonono het volgende:
als je echt een 3 wieler wilt doen met 2 wielen voor kijk dan eens naar cardan aangedreven motoren
mischien dat je een hele draagarm constructie kan nemen en klaar is je achterwiel ophanging
dan ga ik wel uit van achterwiel aandrijving

als je de voorvering goed ontwerpt (of leent) dan hoef je geen kantel systeem te ontwikkelen maar dan doet ie dat inde bochten van zelf (denk aan relatief veel castor)
Ik denk op het moment aan een achterwiel aandrijving met CVT. Dan kun je zo de hele achterbrug van bijvoorbeeld een zware Yamaha scooter overnemen. Maar in principe ligt dit nog open. Kantelen ga ik denk ik toch aktief doen. Carver zegt dat hun kantelsysteem voor 500-600 euri aan hardware is. Eventueel kunnen we dat zo kopen.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:06:10 #45
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40932905
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 12:00 schreef Scheepschroef het volgende:

[..]

Nog even twee tentamens herren en dan heb ik m'n bachelor.
Ajjj dan ben je nog iets minder ver dan ik gehoopt had. Maar ik hou je toch in gedachten en je kunt altijd mee kletsen. Als ik je erg slim ga vinden, wat goed zou kunnen, dan krijg je vanzelf meer voor je kiezen als je dat wilt. Iemand die handig is in sterkteberekeningen zou wel erg fijn zijn.
pi_40932922
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 12:03 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik denk op het moment aan een achterwiel aandrijving met CVT. Dan kun je zo de hele achterbrug van bijvoorbeeld een zware Yamaha scooter overnemen. Maar in principe ligt dit nog open. Kantelen ga ik denk ik toch aktief doen. Carver zegt dat hun kantelsysteem voor 500-600 euri aan hardware is. Eventueel kunnen we dat zo kopen.
heb je ook een indicatie voor het gewicht van dat systeem?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_40933227
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 12:06 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ajjj dan ben je nog iets minder ver dan ik gehoopt had. Maar ik hou je toch in gedachten en je kunt altijd mee kletsen. Als ik je erg slim ga vinden, wat goed zou kunnen, dan krijg je vanzelf meer voor je kiezen als je dat wilt. Iemand die handig is in sterkteberekeningen zou wel erg fijn zijn.
Tja, als je echt een expert wilt dan zou ik op zoek gaan naar iemand bij een vakgroep technische mechanica. Nu is het analytisch doorrekenen was versimpelde constructies, of het met EEM doorrekenen van een 3D model geen enkel probleem. Van mij krijg je zo de toelaatbare spanningen, deflecties of eigenfrequenties terug. Maargoed, denk dat je buiten Fok moet zoeken voor de echte mechanica experts. Ik zit al wel in m'n master maar dat was met productietechniek, vond ik niks, en nu ben ik geswitcht naar de meer thermisch/chemische hoek (op de UT kan je een jaar lang met je master bezig als je je bachelor nog niet af hebt.)
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:41:10 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40934084
@Vlad: Ik dacht 10-20kg, maar ik ga binnenkort naar Carver om te kletsen met Chris van den Brink, dus dan weet ik meer Gewichtsindicatie van de CVT heb ik niet, maar dat lijkt me op zich ook zoiets. Voor 20kg moet je wel een achterbrug en CVT ineen kunnen bouwen lijkt me.

@Scheepschroef: Ik heb geen echte expert nodig, alleen iemand die wel een goed idee heeft van waar hij mee bezig is en in kan schatten of zijn simulatie ongeveer klopt of niet. Heftige dingen als een kreukelzone (als die er komt) moeten toch in de praktijk getest met een versimpelde test opstelling. Ik had zelf met ANSYS altijd grote ruzie met de interface en deed daardoor uiteindelijk vaak dingen die niet helemaal klopten.
Mogelijk is het simuleren van composieten wel iets lastiger, maar ook daar kunnen we eventueel wel een en ander versimpeld in benaderen, afhankelijk van hoe de constructie wordt. Als het een buizenframe wordt met niet-dragend plaatwerk worden de berekeningen een stuk eenvoudiger.
Het meest belangrijke is echter dat je -als je de uiteindelijke simulatie opdracht voor je neus krijgt- toe kunt geven dat het te complex voor je wordt als dat het geval is.

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 18-08-2006 13:21:04 ]
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:57:38 #49
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40936048
@ThaFreak: Leuk, maar wat kun je? Alleen algemeen klussen of ook bepaald machinewerk?

@Skinkie: Kun jij eventueel ook een simpele website/dataserver bijhouden met dingen als een knowledge base, wat artwork en mogelijk een klein forum? Ik kan de machine en de bandbreedte denk ik wel regelen.

@Glasbak: Kijken mag altijd, zo lang je niet in de weg loopt
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:04:22 #50
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_40936250
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef TR08 het volgende:
@Glasbak: Kijken mag altijd, zo lang je niet in de weg loopt
Ik ga wel stil in een hoekje zitten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')