abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 4 november 2006 @ 18:36:33 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43238791
In navolging van FOK!/Tweakers PTA mobiel hier een deel 2

Zoals de meesten hier al zullen weten heb ik het plan om een ultra zuinige driewieler te bouwen voor woon-werk verkeer. Het plan is om iets te maken dat op de snelweg 1 op 80 zou kunnen rijden, in het vorige topic is daar al een en ander over uitgelegd.
Dit project is geinspireerd op andere voertuigen die ik gezien heb uit de categorie "Tilting Three Wheelers", als je daar op googled zie je wat ik bedoel. De meest beroemde hiervan is de Carver, gemaakt in ons eigen kikkerlandje

Dit is een sportwagen. Origineel bedacht als energie zuinig transport concept, maar uitgevoerd met een 650cc turbo motor, waardoor erg sportief gereden kan worden, maar het verbruik is niet beter dan dat van een kleine stads auto.

Wat ik wil is een wagen die leuk is om te rijden en vooral extreem zuinig is om te rijden. Omdat je bij woon-werk verkeer bijna altijd alleen in de auto zit wordt het geen vierzitter maar een tweezitter voor die ene keer dat er iemand bij moet. De passagier komt achter de bestuurder. Verder biedt hij ruimte aan "2x mijn grote rugzak" aan bagage, dus ongeveer 130 liter. Op die manier kan ik er ook net mee op vakantie samen met mijn moppie
De auto moet hoe dan ook geschikt zijn om mee te komen op de snelweg. Het wordt geen racemonster (als je dat wil koop je maar een carver ) maar gewoon normaal verkeer moet je vlot in mee kunnen rijden.

Hoe is de status van het project inmiddels?
-Er is kontakt met de RDW gelegd, we hoeven -in tegenstelling tot wat veel mensen denken- aan slechts heel bescheiden eisen te voldoen. Dit betekent onder andere:
*Geen crashtest nodig
*Geen emissie test nodig
e keuring gaat per voertuig ongeveer 600 euri kosten omdat het om een driewieler gaat.
*Qua wegenbelasting val je in het motorfietsen tarief, dus laag tarief en maar 2 termijnen per jaar
*Je mag de driewieler met auto rijbewijs rijden

-Er zijn wat simpele rekenmodellen gemaakt door ondergetekende om in de gaten te houden of het streefverbruik gehaald kan worden en om te zien waar winst te pakken valt.
-Er zijn wat simpele CAD tekeningen, die publiceer ik zodra ik ze publiceerwaardig vind.

-Er zijn al wat onderdelen gevonden! Voor het eerste prototype heb ik het plan om een Suzuki Burgman 650ABS met schade te kopen, of via via de onderdelen die ik nodig heb uit zo'n ding te bemachtigen. De Burgman is een zware motorscooter met een elektronisch geregelde continue variabele versnellingsbak.
Pics:




De auto krijgt 2 wielen voor, 1 wiel achter. Dat betekent dat de volledige achterbrug inclusief overbrenging van deze motor gebruikt kan worden. Als de rem installatie geschikt blijkt wordt ook deze volledig gebruikt.

De voorwielen worden zo klein mogelijk omdat ze in de weg zitten bij het kantelen. Hiervoor heb ik bandjes gevonden, die zien er als volgt uit:

Het is een 145/80R10 band, dus lekker klein en niet te smal. Mocht je een band vinden met nog kleinere buitendiameter die geschikt is voor 150km/u en 250kg belasting dan hoor ik het graag

De aandrijflijn wordt een seriele hybride lijn. Dit betekent dat er een verbrandingsmotor komt die gekoppeld wordt aan een generator. Op het moment is de meest waarschijnlijke optie het blok uit deze motor:
http://www.honda.nl/conte(...)hnische_gegevens.php

Deze wil ik om (laten) bouwen naar LPG om goedkoop te rijden. De auto wordt -zoals het er nu voor staat- in principe LPG-only(!) dus alle benzine zooi gaat eruit.

Maar hier wordt nog over nagedacht

Wie doen er op het moment al mee?
-Ik natuurlijk
Algemeen ontwerp +visie, aero, coordinatie

-Vlad:
Aandrijving

-Skinkie en Aibmi:
Computer systeem

-ThaFreak:
Productie, met name metaalbewerking

-Scheepschroef:
Sterkteberekeningen, evt composietenwerk

Hobbyisten die ook wat mee willen helpen:
-Nonono: Kluswerk algemeen
-Glasbak: Toekijken, dit mag je doen bij de bouw als je ook catering doet
-Bleiblei: Coordineren. Ik hou je belangstelling in mijn achterhoofd en kijk waar je bij kunt dragen als het zo ver is. Mogelijk krijg je wat sub-management dingen als dat handig blijkt.

Verder heeft mijn vriendin aangegeven het wel leuk te vinden om mee te denken over de binnenkant. Het is bij auto's ontwerpen door de industrie gebleken dat een vrouw vaak een erg goede visie blijkt te hebben op wat handig is bij de inrichting van de binnenkant en zij moet er ook in gaan rijden. Aangezien het prototype bij ons in de schuur gebouwd gaat worden wordt mijn moppie dus ook onderdeel van het team

Mensen die aangegeven hebben zelf een exemplaar te willen hebben:
-TR08
-Skinkie


Ik heb een paar topics gestart over specifieke sub onderwerpen, mocht je daar een en ander over te melden hebben dan kan dat daar
Relevante links naar gerelateerde topics:
FOK!/Tweakers PTA mobiel (Waar het mee begon)
Motorfiets blokken tunen (voor meer koppel)
Kleine dieselmotoren
Hoogte van zwaartepunt en comfort motorfiets
Kleine diameter banden
Onderhoud motor CVT's
Kleine gasturbines
Fok! Mobiel body/chassis constructie
Fok! Mobiel gadget brainstorm
Bedrijfsvorm voor FOK! mobiel

Over de TT: Het woord Tweakers is uit de TT verdwenen tov deel 1, dit is omdat ik daar bijna alleen maar afgezeken werd door mensen die e.e.a onmogelijk vinden en er niemand aangegeven heeft mee te willen werken. Dat is hier gelukkig anders Tweakers die zich willen melden die kunnen hier uiteraard mee doen.

Waar zoeken we nog mensen voor:
-Design/styling (dus styling dingen binnen in de auto, handig ontwerp van vakjes e.d., eventueel ook wat buitenkant styling, mits de aero er niet slechter van wordt). Ondanks dat de aerodynamische vorm niet veranderd mag is de styling van enorme invloed op het uiterlijk door plaatsing van ramen, verlichting, vorm van deuren, etc, je kunt dus een behoorlijk stempel drukken op hoe de wagen wordt!
-Elektro/Electronica: Het motor management systeem en wat andere geavanceerde dingen zijn al gecovered, maar er moet natuurlijk ook ventilatie, verlichting, ruitenwissers, dashboard, knopjes, en wie weet wat nog meer in de wagen.

Voor het geval we (onderdelen van) schade auto's/motoren gekocht moeten worden kan hier even rondgekeken:

http://www.unfallauto.de/motorsearch.php
http://schadeautos.nl

Met dank aan Rib-i

Interessante links:
RDW voertuig eisen

Ik heb een site gevonden waar alle voertuig wetgeving op lijkt te staan

Hoofdsite: http://www.tdekkers.nl/

Stukken die ik van de RDW gekregen heb staan hier:
http://www.tdekkers.nl/vr-h3a5.htm
http://www.tdekkers.nl/vr-h5a5.htm

Wil je mee doen in het project, meld je hier aan en laat ook weten of je zelf evt zo'n ding voor je deur zou willen. In principe is elke vaardigheid welkom, laat hier gewoon weten wat je bij denkt te kunnen dragen

[ Bericht 46% gewijzigd door ThaFreak op 01-12-2006 11:14:22 ]
pi_43239082
Net heeft iemand me op een ideetje gebracht. Ik ga je even mailen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:27:57 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_43240218
Meld weer
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  zaterdag 4 november 2006 @ 19:39:16 #4
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43240628
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 19:27 schreef daNpy het volgende:
Meld weer
Ontzettende TVP-ert

Zou jij bij het ontwerp van de auto trouwens evt je blik willen werpen op de crashveiligheid met jouw ervaring als crash test engineer?
  dinsdag 7 november 2006 @ 10:30:33 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43318221
Weer een update: Nova Rota (een banden firma) heeft aangegeven graag mee te willen werken en wil ook wel af en toe banden opsturen om te lenen bij het passen en uitdenken van zaken. Ik heb erg goed kontakt gehad met die meneer, hij denkt erg goed mee en is behoorlijk enthousiast. Ze hebben motor en auto banden dus voor alle wielen kunnen zij ineens de setjes leveren
http://www.novarota.nl/
pi_43328762
Dat is zeker cool TR08. Wilide je voor aan de autobanden en achter een motorband?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 7 november 2006 @ 17:25:21 #7
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_43329727
Ik plant hier ook even een tvp neer.
Vond het vorige topic al interessant, dus nu ben ik er snel bij
Signature.
  dinsdag 7 november 2006 @ 19:53:39 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43335263
quote:
Op dinsdag 7 november 2006 16:59 schreef Skinkie het volgende:
Dat is zeker cool TR08. Wilide je voor aan de autobanden en achter een motorband?
Dat is voorlopig het plan, tenzij het slim blijkt om de voorwielen ook mee te laten kantelen. Dan zit je aan de ene kant met dat je ook mee kantelende spatborden e.d. moet maken, aan de andere kant worden sommige zaken weer makkelijker, bijvoorbeeld de "romp" waar de passagiers + aandrijving in zitten zou dan veel kleiner kunnen.

Beetje zoals hier met de Mercedes Life Jet:


Alleen dan met de voorwielen duidelijk dichter bij de romp, geen luchthapper voorin en ik wil de draag armen voor iets anders oplossen dan hier. Bovendien moeten de voorwielen volledig omkapseld worden. Als je dat niet doet is ineens je hele aero verknoeid.
Waarschijnlijk wordt het slim om een soort "vaste as" te maken die horizontaal boven de straat blijft. Daaraan een stel dubbele wishbones of mcPherson poten. De body dan op die as laten draaien en de wielophanging mee laten kantelen.

Het is een leuk ding trouwens, ze hebben erover gedacht om die auto "smart" te gaan noemen
Alleen wel weer -net als de carver- een sport bak. Leuk design, tikje zwaar uiterlijk (past bij mercedes) en erg snel.

Hier nog een design studie van Aprilia trouwens:


Die spaakloze wielen zijn wel super geil, alleen duur om te maken en ook erg duur in onderhoud naar het schijnt omdat de lagers (die zo groot als de velg zijn) nogal wat stof happen.

Ik zou ergens -indien mogelijk- de remconstructie van een Eend toe willen passen (nee niet die remmen zelf ) dus de schijven ergens in het midden van de auto incl remklauw. Dat verlaagt het onafgeveerde gewicht behoorlijk en zou dus zowel remweg als comfort behoorlijk ten goede moeten komen. Je zit dan alleen wel met van die aandrijf assen richting de voorwielen en dat geeft weer gedoe en verliezen.

Een voorbeeld van een Eend kon ik niet zo snel vinden, maar hier is een plaatje van een diff met die schijven erbij voor race toepassing:


[ Bericht 9% gewijzigd door TR08 op 07-11-2006 20:27:24 ]
  vrijdag 10 november 2006 @ 10:58:46 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43420487
Skinkie en Aibmi: Zal ik een soort brainstorm topic starten voor welke functies leuk/handig zijn in een car pc?
pi_43423592
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 10:58 schreef TR08 het volgende:
Skinkie en Aibmi: Zal ik een soort brainstorm topic starten voor welke functies leuk/handig zijn in een car pc?
Ik ben bijna zover dat ik ergens een wiki server heb. Dus daar mag van mij betreft ook.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 10 november 2006 @ 12:59:40 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43423758
Een wiki server hebben betekent niet meteen dat er bosjes mensen komen kijken. Een topic hier geeft die garantie iets meer

De wiki is denk ik vooral handig voor "intern"
pi_43423833
TR08, wat voor een 3l lupo zoek je???
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:04:30 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43423913
Zo goedkoop mogelijk
Heb hem vanaf ongeveer kerstvakantie nodig, maar hij kan evt wat eerder gekocht. Ik moet er gewoon 25k/jaar mee kunnen rijden zonder dat er veel stuk gaat. Klik anders even op mijn signature dan kun je me mailen

@hieronder: Dankje, wat voor auto gaat het om? Ik hoef er op zich niets op of aan te hebben, behalve het (standaard) lage brandstof verbruik

Is de wagen in Enschede? Daar woont mijn broertje

[ Bericht 18% gewijzigd door TR08 op 10-11-2006 13:15:21 ]
pi_43424103
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:04 schreef TR08 het volgende:
Zo goedkoop mogelijk
Heb hem vanaf ongeveer kerstvakantie nodig, maar hij kan evt wat eerder gekocht. Ik moet er gewoon 25k/jaar mee kunnen rijden zonder dat er veel stuk gaat. Klik anders even op mijn signature dan kun je me mailen
ga zo even voor je bellen
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_43424688
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 13:04 schreef TR08 het volgende:
Is de wagen in Enschede? Daar woont mijn broertje
kan de wagen als er eventueel iets is wat je interesse heeft tussen alle vw dealers laten transporteren.....
hengelo heeft er 1 maar die gaat je 10000 kosten, PON zou straks even voor mij kijken, hoor ik vanmiddag van terug!
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 10 november 2006 @ 13:32:27 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43424794
Ok in dat geval wacht ik even. 10k is ver boven mijn budget trouwens. Ik kan ook evt langs komen op een aantal locaties. Als ik eerst maar weet waar die bak staat meld ik wel of ik daar kom.
  vrijdag 10 november 2006 @ 20:40:37 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43437771
Update mbt de motor: Ik ben op Suzuki.nl gaan rondkijken, ik dacht dat ze geen goede 250cc motor zouden hebben, maar het lijkt erop dat ze bij hun Quads de Z400 ook als Z250 leveren, dus met 250cc

Weet iemand meer over dit blok?
http://www.suzuki.nl/motoren?waxtrapp=xkjwkDsHcPvMtIAO


Ergens zou het wel fijn zijn als Suzuki uit dit voertuig een geschikt blok kan leveren, dan zou de hele powertrain van Suzuki gehaald kunnen worden en daarmee wordt het ook iets makkelijker om bijvoorbeeld Suzuki te porren voor sponsoring. (Powered by Suzuki....zoiets)
  zondag 12 november 2006 @ 15:13:57 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43477708
Ik heb wat dingen mbt body constructie gezocht en liep hier tegenaan:
http://www.rqriley.com/frp-foam.htm

De basis is schuimpanelen snijden, fiberglas erover en gladmaken + lakken. Heeft iemand enig idee/enige ervaring hierin om te kunnen zeggen of dit sneller/goedkoper bouwt dan gewoon alu plaatwerk kloppen?
pi_43479656
quote:
Op zondag 12 november 2006 15:13 schreef TR08 het volgende:
Ik heb wat dingen mbt body constructie gezocht en liep hier tegenaan:
http://www.rqriley.com/frp-foam.htm

De basis is schuimpanelen snijden, fiberglas erover en gladmaken + lakken. Heeft iemand enig idee/enige ervaring hierin om te kunnen zeggen of dit sneller/goedkoper bouwt dan gewoon alu plaatwerk kloppen?
Dit klinkt heel erg als wat ze deden bij 'a plane is born'. Het klinkt sneller, maar er werd duidelijk bij gezegd dat lucht bobbeltjes funest waren.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 14 november 2006 @ 07:50:54 #20
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43533522
Ging dat over bobbeltjes tussen schuim en glasfiber?
  dinsdag 14 november 2006 @ 08:29:35 #21
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43533864
Update mbt het motorblok: Die quad motor is er een met carburator, dus toch niet geschikt

Maar Aprilia heeft wel een mooie scooter
http://www.aprilia.com/modelli/scooter/techinfo.asp?id=91
http://www.aprilia.com/modelli/scooter/techinfo.asp?id=119
De eerste is 250cc/15kW, de tweede 200cc/15.4kW
De tweede versie is ook leverbaar in 125cc met 11kW, mogelijk is die met een klein beetje aanpassen van de compressie verhouding ook richting de 15kW te krijgen. Ik heb alleen geen idee of dat dan ook nog lukt met LPG als brandstof. 125cc is op zich wel ontzettend lekker klein en licht

Ehm ja weer een edit: Die kleinste blokken zijn *katsjing* met carburator. Ik ga eens zoeken naar een los injectie systeem

Verder heb ik nog wat leuks gevonden mbt elektro motoren: Die kun je vaak tijdelijk overbelasten (tot de motor of de controller te heet wordt) tot 2x het maximum koppel. Als er dus een 15kW nominale elektro motor gemonteerd wordt kan er bij sprinten even 30kW getrokken worden. De versnellingsbak (van de Burgman 650) is geschikt voor 40kW dus die moet het kunnen hebben mits het koppel niet te hoog is. Dat geeft bij sprintjes even een leuke extra push zodat hij toch lekker vlot is

[ Bericht 33% gewijzigd door TR08 op 15-11-2006 07:54:36 ]
pi_43563166
quote:
Op dinsdag 14 november 2006 07:50 schreef TR08 het volgende:
Ging dat over bobbeltjes tussen schuim en glasfiber?
Nee glasfiber en hars. Dus zeg maar het 'verlijm' effect.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43563457
Interessant project dit, ga ik een beetje volgen .
  donderdag 16 november 2006 @ 14:41:56 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43608489
Update mbt de brandstof keuze: Ik heb een poos aardgas overwogen, ik lees net dat auto's op aardgas met een 80 liter tank ongeveer 250km kunnen afleggen. Die afstand is mij persoonlijk veel te kort voor het tankvolume. Bovendien kun je aardgas eigenlijk alleen maar thuis tanken in Nederland. De primaire keuze blijft op het moment LPG, indien dat moeilijk wordt kan er ook nog diesel gereden.
pi_43610406
Waarom wil jij aan LPG vasthouden? (Even ten opzichte van Diesel/Slaolie) Is dit gebasseerd op kosten of gewicht?

Ik dacht vandaag bij het rijden nog aan iets. Heuristiek en voorkennis. Het lijkt me goed als een wegen kaart met hoogte verschillen aanwezig is. Het motor programma hierop aan te passen. Immers als je weet dat je een heuvel op en afgaat. Hoef je niet eerst een brandstofmotor aan te zetten... en vervolgens weer uit.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 16 november 2006 @ 15:55:11 #26
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43610993
Ik zie als ik de routeplanner van de ANWB gebruik steeds een schatting voor de brandstof kosten. Die zijn bij LPG altijd het laagst. Daarbij komt dat LPG een behoorlijk schonere uitstoot geeft (meer water, minder CO2) dan diesel en volgens mij ook slaolie. Ik verwacht dat als we een blok goed kunnen tunen voor efficient gebruik op LPG het verschil nog groter wordt. LPG wordt dan dus de goedkoopste brandstof die je (bijna) overal kunt tanken.
Slaolie doe ik voorlopig niet omdat ik mijzelf dat op vakantie niet zie tanken langs de snelweg. Voor thuisgebruik zou het wel kunnen. Verder zit je bij slaolie met het feit dat je een dieselblok moet gebruiken. Die zijn laagtoeriger en zwaarder vanwege de hoge druk en het feit dat de kleine dieselmotoren alleen tot 3600 toeren geleverd kunnen worden.
Bij LPG zou je vrij makkelijk een motorfiets blok kunnen pakken (150cc eencilinder terwijl je voor diesel minimaal richting een driecilinder 500cc gaat). Die zijn super licht en lekker hoogtoerig. Dat betekent ook dat er een lichtere generator aan gekoppeld kan wat nog weer gewicht scheelt.
Bovendien is een motorfiets blok een stuk compacter dan een industriele 500cc diesel en bovendien trilt die veel minder. Ook is zeer waarschijnlijk het lawaai van de diesel flink meer bij gemiddeld gebruik. Alleen als het motorfiets blok vol gas draait (8000 toeren) verwacht ik meer kabaal uit de laatste, maar nog steeds minder vervelende trillingen. Bovendien is het ergens wel gaaf als je op vol vermogen weg rijdt en de auto brult lekker terwijl hij bij rustig rijden superstil is.

Voor wegenbelasting maakt het niet uit, de auto gaat gelden als motorfiets dus brandstof en voertuiggewicht zijn dan niet belangrijk.

Wat betreft je wegenkaart: Goed plan, dat gaat zeker energie schelen Bij de Nuna races gebruikten we ook al iets soortgelijks door iets rustiger heuvelop te karren en heuvel af de zwaartekracht lekker haar werk te laten doen.
pi_43611256
Weet jij trouwens hoe je file rijden aan wil gaan pakken?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 16 november 2006 @ 16:07:41 #28
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43611420
File rijden is bijna net als stad rijden. Ik denk dat het in eerste instantie handig is om daar dezelfde strategie te handhaven als in de stad.

Ik ken trouwens iemand die wil afstuderen op reinforcement learning, dus een zelflerende controller. Die zou eventueel ook kunnen helpen bij het ontwikkelen van een zichzelf aanpassende controller voor de laad strategie onder fluctuerende omstandigheden. Controllers die gebaseerd zijn op reinforcement learning schijnen erg geschikt te zijn voor zulke toepassingen.
Heb jij ook regeltechniek gehad en zou jij dat soort dingen evt ook kunnen? Anders is het misschien handig om hem daar op af te laten studeren, hij heeft al ervaring in het programmeren van zo'n ding namelijk.
pi_43611903
quote:
Op donderdag 16 november 2006 16:07 schreef TR08 het volgende:
File rijden is bijna net als stad rijden. Ik denk dat het in eerste instantie handig is om daar dezelfde strategie te handhaven als in de stad.
Dat zou kunnen ja, totdat je batterijen leeg zijn...
quote:
Ik ken trouwens iemand die wil afstuderen op reinforcement learning, dus een zelflerende controller. Die zou eventueel ook kunnen helpen bij het ontwikkelen van een zichzelf aanpassende controller voor de laad strategie onder fluctuerende omstandigheden. Controllers die gebaseerd zijn op reinforcement learning schijnen erg geschikt te zijn voor zulke toepassingen.
Heb jij ook regeltechniek gehad en zou jij dat soort dingen evt ook kunnen? Anders is het misschien handig om hem daar op af te laten studeren, hij heeft al ervaring in het programmeren van zo'n ding namelijk.
Mijn huidige studie gaat over elk aspect van de statistiek die ze tegenwoordig AI lijken te noemen. Iemand erbij is makkelijk. Ik zou het wel bij elkaar kunnen schrapen, maar het is nooit m'n primaire richting geweest. (Dan bedoel ik dus het regeltechniek aspect... software naar hardware).
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 16 november 2006 @ 16:25:28 #30
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43612145
quote:
Op donderdag 16 november 2006 16:19 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Dat zou kunnen ja, totdat je batterijen leeg zijn...
Nou ik dacht dat er in de stad toch echt wel af en toe geladen ging worden hoor...hoe kom jij erbij dat de batterijen met die strategie in de file leeg zouden raken?
quote:
Mijn huidige studie gaat over elk aspect van de statistiek die ze tegenwoordig AI lijken te noemen. Iemand erbij is makkelijk. Ik zou het wel bij elkaar kunnen schrapen, maar het is nooit m'n primaire richting geweest. (Dan bedoel ik dus het regeltechniek aspect... software naar hardware).
Dan is het handiger om die kerel de laadstrategie te laten doen denk ik. Regeltechniek voor een reinforcement learning controller is behoorlijk diepe wiskunde, hardware is eigenlijk ondergeschikt. Als je zelf nog weinig van regeltechniek af zegt te weten kun je beter even vergeten dat je die controller gaat kunnen maken. Het duurt op zijn minst een jaar voltijd voordat je daar de basis van onder de knie krijgt vrees ik.

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 16-11-2006 16:33:39 ]
pi_43612911
quote:
Op donderdag 16 november 2006 16:25 schreef TR08 het volgende:
Nou ik dacht dat er in de stad toch echt wel af en toe geladen ging worden hoor...hoe kom jij erbij dat de batterijen met die strategie in de file leeg zouden raken?
Hoelang denk je te kunnen filerijden zonder tussendoor de brandstofmotor aan te zetten? Kijk als die motor toch blijft draaien, is er niets aan de hand natuurlijk
quote:
Dan is het handiger om die kerel de laadstrategie te laten doen denk ik. Regeltechniek voor een reinforcement learning controller is behoorlijk diepe wiskunde, hardware is eigenlijk ondergeschikt. Als je zelf nog weinig van regeltechniek af zegt te weten kun je beter even vergeten dat je die controller gaat kunnen maken. Het duurt op zijn minst een jaar voltijd voordat je daar de basis van onder de knie krijgt vrees ik.
Ach als je er iemand op laat afstuderen Altijd goed Ik vraag me overigens sterk af of je met reinforcement learning hier succes gaat behalen (+10%). Wil je constant je model gaan updaten, of wil je naar een model toe dat voor een rit/bestuurder werkt?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 16 november 2006 @ 16:56:43 #32
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43613372
quote:
Op donderdag 16 november 2006 16:43 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Hoelang denk je te kunnen filerijden zonder tussendoor de brandstofmotor aan te zetten? Kijk als die motor toch blijft draaien, is er niets aan de hand natuurlijk
Geen idee, paar minuten? Tien of zo...ik moet nog even kijken wat handig is. Het hangt er ook maar net van af hoe dynamisch de file is, hoe hard er doorgereden wordt en zo zijn er vast nog meer factoren. Ik reken op ergens tussen de twee minuten en een kwartier zeg maar En als je een half uur stil staat zal de motor ook wel een half uur uit blijven, omdat zo lang de accu vol is er gewoon geen reden is om te gaan laden.
quote:
Ach als je er iemand op laat afstuderen Altijd goed Ik vraag me overigens sterk af of je met reinforcement learning hier succes gaat behalen (+10%). Wil je constant je model gaan updaten, of wil je naar een model toe dat voor een rit/bestuurder werkt?
Constant updaten. Maar wel met een link naar jouw navigatie systeem. Je kunt namelijk verschillende strategieen voor verschillende regio's draaien. Als er uit jouw systeem te vissen valt of je in de stad rijdt of erbuiten (bijvoorbeeld, er zijn vast nog meer situaties te onderscheiden) dan kun je daar wel een en ander mee doen.
pi_43613896
quote:
Op donderdag 16 november 2006 16:56 schreef TR08 het volgende:
Constant updaten. Maar wel met een link naar jouw navigatie systeem. Je kunt namelijk verschillende strategieen voor verschillende regio's draaien. Als er uit jouw systeem te vissen valt of je in de stad rijdt of erbuiten (bijvoorbeeld, er zijn vast nog meer situaties te onderscheiden) dan kun je daar wel een en ander mee doen.
Als we hoogte verschillen en maximale snelheden en eventueel realtime verkeers verplaatsing over de route meenemen heeft dat nut ja. Maar dan maak je een vooruitkijkend model. Daar zie ik ook wel heil in Maar ik zou best de ideeen van iemand willen horen hoe je kan leren op basis van wat er lokaal in de auto gebeurd.

Natuurlijk als je maximaal 100 blijft rijden kun je natuurlijk perfect uitrekenen op welke punten je het beste kunt gaan bijladen, en dat bijladen combineren met het omhoog rijden. Immers je kunt dan de hoeveeltijd extra power op meerdere vlakken inzetten. Het lijkt me ook belangrijk dat gesimuleerd kan worden welke hypotheses 'echt' werken.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 16 november 2006 @ 17:13:46 #34
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43613937
Ik denk dat mbt het testen Vlad samen met die afstudeerder wel een en ander kan doen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:47:26 #35
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_43633178
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 10:58 schreef TR08 het volgende:
Skinkie en Aibmi: Zal ik een soort brainstorm topic starten voor welke functies leuk/handig zijn in een car pc?
Ik zou daar ook wel graag bij mee willen helpen wat betreft carpc. Ik heb mij ongeveer 1.5 a 2 jaar geleden redelijk verdiept in het bouwen van een eigen auto-pc voeding. Zoals je vast al wel wist is de spanning in een auto geen 12v, maar rond de 12,8v als de motor niet loopt en al richting de 14v als de motor aan is. Met het starten van de motor komt de spanning al vaak onder de 10v uit, waar je dus rekening mee moet houden (is op de vangen met een kleine extra accu).
Tevens weet ik ook wel wat zuinige hardware is en wat niet (en van software weer ik niet erg veel)
Drugs are good mkay?
  vrijdag 17 november 2006 @ 12:28:25 #36
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43633676
Dan hebben we wel twee drie computer hardware dudes. Op zich niet erg, als Skinkie en Aibmi dat handig vinden. Skinkie en Aibmi, wat vinden jullie er van?

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 17-11-2006 14:46:40 ]
pi_43636687
Goed plan! In eerste instantie zat ik aan een epia te denken met Car module. Maar daarna ben ik me eens in XScale en PPC welke 'wat' zuiniger zijn...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43636719
Waarom doe je niet 2 wielen achter en 1 voor zoals op die eerste foto? Ziet er 3x vetter uit, en rijd ook beter lijkt me.
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:46:07 #39
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636950
Omdat dat qua aero veel nadeel heeft. Een brede kont verhoogt de luchtweerstand aanzienlijk.
Bovendien wordt de aandrijving veel complexer. Nu hoeft er alleen maar een sturende voor as horizontaal gehouden te worden, de rest kantelt helemaal mee. Dat houdt de boel eenvoudiger en hopelijk ook lichter.
Die wielen komen (ook weer vanwege luchtweerstand) toch niet in het zicht trouwens, dus dat twee wielen achter er veel vetter uit ziet zal ook minder worden.

Bovendien ligt het accent voor dit project met name op verbruik. Looks is iets dat "opgelost" kan worden achteraf.
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:47:52 #40
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43637003
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:36 schreef Skinkie het volgende:
Goed plan! In eerste instantie zat ik aan een epia te denken met Car module. Maar daarna ben ik me eens in XScale en PPC welke 'wat' zuiniger zijn...
Xscale is naar mijn weten niet x86 compatible, of wel? Zou de mogelijkheden ernstig beperken...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_43637106
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:47 schreef MikeyMan het volgende:
Xscale is naar mijn weten niet x86 compatible, of wel? Zou de mogelijkheden ernstig beperken...
Linux enzo?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:52:10 #42
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43637107
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:47 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Xscale is naar mijn weten niet x86 compatible, of wel? Zou de mogelijkheden ernstig beperken...
Niet als je linux draait Dat draait op zo ongeveer alles. Verder hebben andere architecturen vaak ook gewoon PCI en USB sloten om maar wat te noemen, dus als er iets aangekoppeld moet is dat normaliter ook geen punt.
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:02:23 #43
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43637378
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:52 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Linux enzo?
Punt...
Hoewel dat voor wat betreft een carpc een beperking zou kunnen vormen... Maar das een keuze die je maakt natuurlijk...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_43637549
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:02 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Punt...
Hoewel dat voor wat betreft een carpc een beperking zou kunnen vormen... Maar das een keuze die je maakt natuurlijk...
Waarom dan? Het hele idee is om een eigen navigatie en route predictie systeem te maken.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:09:24 #45
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43637592
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:07 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Waarom dan? Het hele idee is om een eigen navigatie en route predictie systeem te maken.
Nouja, voor wat betreft gebruikersgemak en multimedia is linux niet altijd ideaal...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_43637656
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:09 schreef MikeyMan het volgende:
Nouja, voor wat betreft gebruikersgemak en multimedia is linux niet altijd ideaal...
Ik maak persoonlijk geen gebruik van de multimedia extenties van de kernel van een operating system
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:12:40 #47
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43637676
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:11 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Ik maak persoonlijk geen gebruik van de multimedia extenties van de kernel van een operating system
doh...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:22:22 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43637961
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 15:12 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

doh...
Whehe

Kijk het navigatie spul gaat voor linux ontwikkeld worden, dus dat draait nooit onder windows. In tegenstelling tot windows programma's die met wat truukjes wel weer onder linux te draaien zijn

Wat multimedia betreft: Onder linux is het gros van de media prima af, ook WMV filmpjes en WMA audio doet het in (bijvoorbeeld) VLC prima, helemaal als je het win32 codecs pack gebruikt. USB sticks en dergelijke werken ook prima onder linux, dus ook dat is geen probleem.

Verder heb je bij windows het probleem dat je steeds een licentie aan moet schaffen en je niet heel makkelijk even een nieuwe windows legaal van internet plukt mocht dat nodig zijn. Na een poos zet MS de support voor een bepaalde windows versie gewoon stop en dan red je je maar. Als er dan een virus of weet ik veel wat op duikt ben je gewoon het bokje. Bij linux kun je nu nog steeds een qua security perfect dichtgetimmerde machine maken die compleet up-to date is (qua software) maar die draait op een pentium I. Bij windows moet je voor een nieuwe versie gewoon een nieuwe carputer gaan lopen bouwen omdat de oude het zeer waarschijnlijk niet zo lekker trekt.

Verder wordt tot nu toe elke windows installatie die ik gezien heb na verloop van tijd traag door alleen maar gebruik. Wat heet: Ik heb zelfs hardeschijven van machines die alleen maar aangestaan hebben zonder dat er op gewerkt is (!) na een paar maanden opnieuw moeten defragmenteren
Bij linux is dat niet nodig. Daar merk je pas dat je schijf vol is als hij echt 100% vol zit. Defragmentatie zit daar ingebouwd in het bestandssysteem dus het is veel onderhouds armer te krijgen.

Ten slotte is het erg makkelijk om linux embedded te draaien vanaf een flash chip (bijv. een USB stick oid). Dat gaat je met windows zeker niet makkelijk lukken. Helemaal niet omdat windows altijd steeds kleine stukjes data weg schrijft waar een flash chip niet goed tegen kan. Bij linux is dat veel makkelijker tegen te gaan met als gevolg een veel langere levensduur van je USB stick. Verder is het mooi dat je dan zonder harddisk kan, die gaan namelijk snel stuk door het hobbelen op de weg.
  vrijdag 17 november 2006 @ 15:55:25 #49
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_43638790
Met Windows 98 is pas vorig jaar (geloof ik) de ontwikkeling stop gezet. Pas na 7 a 8 jaar dus. Dat valt dus nogal mee.
Linux heeft idd vele voordelen, alleen lastiger in gebruik en toch net wat minder software voor.

Xscale, PPC, ja leuk, niet mijn gebied. Epia is wel leuk, kost niet al teveel, maar er zijn alternativen op de mini-itx markt. Zo zijn er ook mini-itx bordjes met AMD Geode (wat eigenlijk gewoon een low voltage Athlon XP is) en zelfs met Pentium-M of Core (2) Duo ondersteuning, maar de vraag is: heb je die enorme power wel nodig? Voor navigatie mag een beetje kracht wel handig wezen, maar zelfs een epia 1ghz kan dat wel, alleen die trekt divx wat slechter (wil wel, maar toch) en hd formaat kun je er helemaal vergeten (maar is dat wel nodig?)
Drugs are good mkay?
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:03:36 #50
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43638943
Welke software zou jij onder windows op een carputer willen laten draaien waarvoor onder linux geen alternatief is?

Verder is een begrip "lastiger in gebruik" nogal afhankelijk van wat je gewend bent. De eindgebruiker schuif je alleen een GUI onder zijn neus en die snapt het toch wel. Dingen naar mijn hand zetten vind ik in linux echter (persoonlijk uiteraard) veel makkelijker. Ook bestanden overzetten naar een goed dichtgetimmerde linux bak(!) is vanuit zowel linux als windows makkelijker om te doen naar een linux machine!

Wat voor gebruiksproblemen zie jij in linux die een probleem zijn voor een car pc?

Voor Skinkie en Aibmi nog een vraag trouwens: Waar en tegen welke kosten zien jullie die kleine embedded bordjes te koop staan die jullie graag willen?

[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 17-11-2006 16:08:43 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')