abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:05:13 #51
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40936274
Je mag wel eten en koffie brengen af en toe als je er toch bent
pi_40936493
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef TR08 het volgende:
@ThaFreak: Leuk, maar wat kun je? Alleen algemeen klussen of ook bepaald machinewerk?

@Skinkie: Kun jij eventueel ook een simpele website/dataserver bijhouden met dingen als een knowledge base, wat artwork en mogelijk een klein forum? Ik kan de machine en de bandbreedte denk ik wel regelen.

@Glasbak: Kijken mag altijd, zo lang je niet in de weg loopt
machine werk (bv draaibank), maar ook mig/tig lassen
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:16:44 #53
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40936636
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:12 schreef ThaFreak het volgende:

[..]

machine werk (bv draaibank), maar ook mig/tig lassen
Check mooi dat kunnen we gebruiken
Ik kan zelf ook draaien, frezen en wat beperkt plaatwerk. Lassen kan ik nog niet, dus het is mooi dat we daar iemand voor hebben. Kun je ook alu lassen?
pi_40936875
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 14:16 schreef TR08 het volgende:

[..]

Check mooi dat kunnen we gebruiken
Ik kan zelf ook draaien, frezen en wat beperkt plaatwerk. Lassen kan ik nog niet, dus het is mooi dat we daar iemand voor hebben. Kun je ook alu lassen?
aluminium is geen probleem...
wel handig als je het zaakje licht wilt houden
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_40937498
Voor de motor zou ik gaan voor zo'n VW 1.2 TDI 3L diesel blok (waar 3L staat voor 3 L op 100 km), krachtig genoeg om je gewilde snelheid te halen en in combinatie met het lage gewicht zal je best is richting de 1 op 40 kunnen gaan gecombineerd. (Is nog een eindje van je 1:80 af, maar die ga je never nooit halen.)

Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat de CVT aandrijving wel wat meer vermogenverlies heeft dan een gewone versnellingsbak. In stadsverkeer zal je dan wel zuiniger zijn door optimale toerentallen, maar op de snelweg zou het andersom kunnen zijn.

Bedenk ook dat het ontwikkelen van een chassis enorm veel geld kost (je wil een sterk chassis en niet eentje die gaat zwabberen als je stuurt), je zou beter voor een bestaand chassis kunnen gaan. Hierbij heb je vaak ook het voordeel dat je geen botsproef hoeft te gaan doen, al zullen ze bij een scharnierend systeem dat waarschijnlijk sowieso willen doen.

Toch wens ik je succes met je project en ben benieuwd of er iets gaat ontstaan

[ Bericht 13% gewijzigd door Jimmie op 18-08-2006 14:53:11 ]
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:53:38 #56
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40937639
Die motor is leuk op zich, maar 2x te sterk (minstens), te groot en te zwaar. En 1 op 80 gaan we wel degelijk in de buurt van komen kan ik je verzekeren
1 op 40 kan ik zelfs halen met een lupo als ik dat ding naar eigen smaak wat bij spoiler en indien nodig de motor koeling enigszins aan pas durf ik te wedden.
CVT is inderdaad iets minder efficient dan een goede handbak, maar beter dan menig automaat en handgeschakeld wil ik niet gaan doen ivm de complexiteit samen met het kantelen.

Chassis van eigen ontwerp gaat goed komen, botsproef zal bij onze kleine oplage niet nodig zijn. Ik wil wel indien mogelijk voor het eigen gerust zijn een gesimplificeerde proef houden om te zien of de kooi heel genoeg blijft en te kijken wat de versnellingen tijdens de crash ongeveer zijn.
Verder ben ik er van overtuigd dat het chassis ontwikkelen niet duur hoeft te zijn. Uiteindelijk is het niet meer dan een stelsel buizen die je netjes aan elkaar last en waar je vooraf wat berekeningen op los gelaten hebt.

Hier trouwens een link van Volkswagen's 1 liter auto:
http://www.volkswagen.nl/(...),9998,_D0Lnl,00.html

De aero van dit ding is vrij goed, het lage gewicht fantastisch en de speciaal ontwikkelde motor ook erg leuk. Maar de aero kan denk ik toch beter dan hier, met name de stompe neus, de redelijk grote kont (ik zou proberen hem helemaal scherp te maken) en de botte body-ruit overgang kan beter.

[ Bericht 13% gewijzigd door TR08 op 18-08-2006 15:09:36 ]
pi_40938312
Met die 1.2 TDI haal je 165 km, met een meer aerodynamisch ontwerp en lichter gewicht kom je wel ietsje verder waarschijnlijk. Maar je wilt wel normaal in kunnen halen en met nog minder vermogen gaat dat denk ik niet lukken
En je streefgewicht is net niet het dubbele van die Volkswagen protype. Met zo weinig vermogen (8,5pk) ga je echt een probleem krijgen met invoegen. Het lijkt me trouwens geen blok wat te koop is, ben benieuwd wat voor diesel blok je op het oog hebt.

Overigens ben ik tijd geleden bij een lezing geweest over het Lancia Hyena Zagato project, met een productie aantal van 25. Deze werden gewoon gebouwd op het volledig leeggestripte chassis van een Lancia Delta Integrale. Bij de Tuv keuring werd alles goed gevonden, omdat alles in principe hetzelfde was, maar uiteindelijk wilde ze toch een botsproef gedaan hebben.

En dat is dus voor een auto op een bestaand chassis, als je vanaf de grond ontwerpt kan je er echt zeker van uit gaan dat ze je protype tegen de muur willen zien gaan, hou daar dus rekening mee

[ Bericht 5% gewijzigd door Jimmie op 18-08-2006 15:22:13 ]
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 15:34:18 #58
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40938926
Als je hybride gaat rijden heb je het voordeel dat je de motor tijdelijk kunt overbelasten zonder dat hij stuk gaat. Je kunt dan ongeveer 2x het nominale max koppel vragen. Met wat software truukjes zorg je dat dit niet kan als de motor al te heet is, wat niet snel gebeurt overigens als je de koeling goed voor elkaar hebt.

Dat volkswagen blok ga ik niet kunnen krijgen idd, zoals het er nu uit ziet wordt het waarschijnlijk een mitsubishi L2E motor met 15kW vermogen. Zie dit topic:
Kleine dieselmotoren

Over botsproeven: Ik ben er van overtuigd dat dat niet hoeft, dat heb ik al meerdere keren gezegd. Maar ik heb daar voor de zekerheid kontakt over gelegd met RDW, ik post wel wat zij zeggen zodra ik meer weet.
pi_40938928
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:15 schreef Jimmeh het volgende:
Met die 1.2 TDI haal je 165 km, met een meer aerodynamisch ontwerp en lichter gewicht kom je wel ietsje verder waarschijnlijk. Maar je wilt wel normaal in kunnen halen en met nog minder vermogen gaat dat denk ik niet lukken
En je streefgewicht is net niet het dubbele van die Volkswagen protype. Met zo weinig vermogen (8,5pk) ga je echt een probleem krijgen met invoegen. Het lijkt me trouwens geen blok wat te koop is, ben benieuwd wat voor diesel blok je op het oog hebt.

Overigens ben ik tijd geleden bij een lezing geweest over het Lancia Hyena Zagato project, met een productie aantal van 25. Deze werden gewoon gebouwd op het volledig leeggestripte chassis van een Lancia Delta Integrale. Bij de Tuv keuring werd alles goed gevonden, omdat alles in principe hetzelfde was, maar uiteindelijk wilde ze toch een botsproef gedaan hebben.

En dat is dus voor een auto op een bestaand chassis, als je vanaf de grond ontwerpt kan je er echt zeker van uit gaan dat ze je protype tegen de muur willen zien gaan, hou daar dus rekening mee
er zijn uitzonderingen mogelijk maar uiteraard zal er vooraf een studie naar de geldende wetgeving gedaan moeten worden en de RDW er vanaf het begin een beetje bijin betrekken wat eisen en regelgeving betreft.
En misschien is het handig om ook de mogelijkheden bij de tuv uit te zoeken
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_40940263
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 15:34 schreef TR08 het volgende:
Als je hybride gaat rijden heb je het voordeel dat je de motor tijdelijk kunt overbelasten zonder dat hij stuk gaat. Je kunt dan ongeveer 2x het nominale max koppel vragen. Met wat software truukjes zorg je dat dit niet kan als de motor al te heet is, wat niet snel gebeurt overigens als je de koeling goed voor elkaar hebt.

Dat volkswagen blok ga ik niet kunnen krijgen idd, zoals het er nu uit ziet wordt het waarschijnlijk een mitsubishi L2E motor met 15kW vermogen. Zie dit topic:
Kleine dieselmotoren
Hybride is interessant, maar kost het niet een hoop? Je moet ze neem ik aan in licentie kopen van Toyota.

Diesel motortje ziet er leuk uit, maar is ie wel gebouwd op zuinigheid zoals de VW dieseltjes? Misschien stookt dat ding voor 15kW er wel evenveel doorheen als zo'n VW blokkie.

Ben benieuwd!
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:56:43 #61
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40940995
Hybride kan duur worden, maar dat zoeken we TZT uit. Kopen van Toyota hoeft niet, ze hebben daar niet het alleen recht op en mogelijk is het zelf te bouwen met de expertise van Vlad.

De L2E diesel is ongeveer even efficient als de volkswagen dieseltjes. Verder zie ik het er van komen dat wie de L2E zowiezo lichtelijk aan gaan passen om het rendement op te krikken.
Bovendien zullen de volkswagen dieseltjes zo ver beneden hun specificatie gebruikt worden dat het piek rendement bij lange na niet gehaald wordt. Voor hoog rendement is nodig dat je het blok bij relatief veel koppel gebruikt en de volkswagen blokjes zijn gewoon veel te sterk voor wat hier nodig is.
pi_40941006
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 16:26 schreef Jimmeh het volgende:

[..]

Hybride is interessant, maar kost het niet een hoop? Je moet ze neem ik aan in licentie kopen van Toyota.

Diesel motortje ziet er leuk uit, maar is ie wel gebouwd op zuinigheid zoals de VW dieseltjes? Misschien stookt dat ding voor 15kW er wel evenveel doorheen als zo'n VW blokkie.

Ben benieuwd!
hybryde technologie is niet van toyota, dus je hoeft geen licentie te kopen.
Het is alleen vrij complex en relatief zwaar door de energie voorraad (supercapactors en/of accu's) en duurder door mee ronderdelen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 16:58:57 #63
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40941052
Bovendien hoef je zowiezo geen licentie te kopen als je zoiets voor prive gebruik (wat hier het geval is) na wilt bouwen. In licentie kopen hoeft pas als je zelf ook door wilt verkopen.
pi_40943142
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef TR08 het volgende:
@Skinkie: Kun jij eventueel ook een simpele website/dataserver bijhouden met dingen als een knowledge base, wat artwork en mogelijk een klein forum? Ik kan de machine en de bandbreedte denk ik wel regelen.
Is ok. Daarnaast zal ik alvast een Virtual Machine in elkaar knutselen waarin we de electronische gadgets kunnen stoppen.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 20:46:48 #65
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40947071
Ik vind het op zich ok als je nu al dingen gaat ontwikkelen, maar hou er rekening mee dat ik pas na mijn verhuizing in december definitief de knoop door ga hakken over of ik er mee door ga en hoe precies. De peiling hier is op zich heel serieus, maar wees ajb voorzichtig met hoeveel tijd je er nu al in stopt.
pi_40947505
Ik bewonder je enthousiastme hoor, maar at kevin20v zei, kijk eerst eens naar de kosten om het ding überhaupt goedgekeurd te krijgen voor gebruik op de Nederlandse wegen. Dat uitzoeken is in verhouding tot de rest van je project een klusje van niks. Zou erg zonde zijn als je al een hoop tijd er in hebt gestoken om er vervolgens achter te komen dat het toch wel érg duur is.

Als het geen je dan weet niet afschrikt zou ik eerst eens eens haalbaarheids studie doen, in plaats van "in het wilde weg" gaan ontwerpen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_40957752
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 20:46 schreef TR08 het volgende:
Ik vind het op zich ok als je nu al dingen gaat ontwikkelen, maar hou er rekening mee dat ik pas na mijn verhuizing in december definitief de knoop door ga hakken over of ik er mee door ga en hoe precies. De peiling hier is op zich heel serieus, maar wees ajb voorzichtig met hoeveel tijd je er nu al in stopt.
Dan heb je het momentum waarschijnlijk al verloren. Op tweakers.net hoef je uberhaupt niet te komen met initatieven omdat eigenlijk als wat je bedenkt direct (kritisch?!) wordt neergesabeld met 'het lukt toch niet'.

Kijk als je nu wat mensen lekker maakt moet je stap je voor stapje voortgang kunnen laten zien. Ik zou het persoonlijk namelijk heel cool vinden als er vooraf rekening wordt gehouden met electronische stuurbediening. Bijvoorbeeld dat deze auto door een computer kan worden aangestuurd in het verkeer. Nu ligt de ontwikkeling van dat soort gadgets vrij paralel aan de ontwikkeling van de hardware die er voor nodig is... en maakt het dus voor het electrische gedeelte niet echt uit waar mee gestart wordt

Een Linux OS navigatie pakket wordt ook zonder deze auto wel afgenomen als het er beter dan TomTom uitziet Voor de wegenkaarten hoef je, je overigens ook niet meer druk te maken... die worden namelijk begin 2007 in fases vrij beschikbaar.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40958174
Ik neem aan dat TR08 hier vaker heeft gezeten... gezien het plaatje rechts bovenin

http://iks.rdw.nl/nl/nede(...)/contact/contact.htm
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40962919
Geen idee om een dieselmotortje om te bouwen op LPG, heb een aantal topics erover gelezen en door de hogere klopvastheid van LPG tegenover benzine kan LPG er goed in een diesel motorje. Het schijnt dat er erg hoge effectivteit word gehaald, en het verbruik erg laag is. Ik zag een topic waarin een diesel normaal 1 op 19 deed en nu op lpg 1 op 16 dit betekend weinig uitstoot. Kwa gewicht is het ook niet zo bijzonder, een 20 liter tankje met inhoud weegt mischien 25 a 30 kilo de rest weegt bijna niks.

Mijn vader heeft trouwens een 1 cilinder diesel motor met 10 pk in zijn zeilboot liggen gewoon op diesel natuurlijk. Als hij hiermee vaart komt hij ongeveer nooit boven de 1 liter per uur uit, dus met de zuinigheid van deze blokjes zit het wel goed. En deze is al 20 jaar oud .....
The best way to life is to life your live
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 14:32:20 #70
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40967776
@Frezer: Hier ben ik al mee bezig, RDW heeft al mail binnen, ik verwacht begin volgende week antwoord. Een van de redenen dat ik nu ook al een interesse peiling hou is dat de keuringskosten per wagen waarschijnlijk flink dalen als je er meer maakt.

@Skinkie: Ideeen spuien is prima en als je nu al graag gaat hobbyen: Ga je gang. Als jij een linux-based navigatie systeem wilt ontwerpen dat je later aan niet-project leden wilt verkopen voor een leuk bedrag moet je dat vooral doen
Op tweakers is het inmiddels al behoorlijk neergesabeld, vooral met mensen die maar blijven doormekkeren over dat ik gewoon een bestaand chassis moet kopen en daar iets op knutselen. Tweakers zie ik dus niet echt mee gaan doen. Geeft verder niet, dat moeten ze vooral zelf weten.
Dat plaatje bij die link had ik trouwens nog nooit gezien Wat koel
IKS gaat ook een mailtje krijgen van mij, ik heb nu alleen RDW algemeen gemaild.

@Menmul: Ja dat is een goed idee, met name als op een niet te grote LPG tank toch een goede range te halen valt. Eventueel zou aardgas ook leuk zijn, dan rij je nog goedkoper. LPG en aardgas hebben verder als voordeel dat je geen catalysator nodig hebt dus dat scheelt veel ruimte.

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 19-08-2006 14:42:59 ]
pi_40968437
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 11:17 schreef menmul het volgende:
Geen idee om een dieselmotortje om te bouwen op LPG, heb een aantal topics erover gelezen en door de hogere klopvastheid van LPG tegenover benzine kan LPG er goed in een diesel motorje. Het schijnt dat er erg hoge effectivteit word gehaald, en het verbruik erg laag is. Ik zag een topic waarin een diesel normaal 1 op 19 deed en nu op lpg 1 op 16 dit betekend weinig uitstoot. Kwa gewicht is het ook niet zo bijzonder, een 20 liter tankje met inhoud weegt mischien 25 a 30 kilo de rest weegt bijna niks.
Een dieselmotor op LPG??? Als dat al mogenlijk zou zijn, wat ik betwijfel gaat dat geen eenvoudig verhaal worden: benzine kan wél eenvoudig op LPG. Zelfontbranding combineren met LPG is volgens mij niet echt verstandig.

Voor diesel is wel bio diesel (of slaolie) mogenlijk, ook hier zijn meestal wat aanpassingen voor nodig. Voor benzine is een andere optie om op (bio)ethanol om te bouwen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 15:04:10 #72
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40968689
De kop moet voor zover ik weet toch enigszins aangepast, dus een bougie erbij indien nodig zal het punt wel niet zijn. Waarom is zelfontbranding met LPG combineren trouwens niet verstandig?
pi_40969556
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 15:04 schreef TR08 het volgende:
De kop moet voor zover ik weet toch enigszins aangepast, dus een bougie erbij indien nodig zal het punt wel niet zijn. Waarom is zelfontbranding met LPG combineren trouwens niet verstandig?
Als je er een bougie in gaat zetten ben je in feite een benzine motor aan het creeren, dan is het natuurlijk onzinnig een dieselmotor als uitgangspunt te gebruiken in plaats van een benzine motor. Het wiel opnieuw uitvinden is nutteloos lijkt me. Het lijkt me voor LPG moeilijk om het zelfontbrandingstijdstip goed te kunnen bepalen (als je dus wel uitgaat van het dieselprincipe).

Verder, als het vrij gemakkelijk zou zijn was het natuurlijk al lang toegepast op dieselmotoren. Als er al wel ontwikkelingen zijn op dat gebied, dan ben ik daar erg benieuwd naar .

Nog een andere optie is het gebruik van aardgas, deze techniek is ook al beschikbaar en maakt in de basis ook gebruik van aangepaste benzine motoren.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_40969665
Als we toch milieu bewust gaan zijn: slaolie/koolzaad olie...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 16:39:31 #75
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40970815
@Frezer: Een dieselblok heeft een hogere compressie verhouding en is daardoor efficienter. De diesel ontbrandt direct bij inspuiting omdat ze in hele hete gecomprimeerde lucht gespoten wordt. Bij benzine wordt een mengsel in de cilinder gezogen dat op gegeven moment aangestoken wordt.

Bij dieselblokken bepaal je het ontbrandingstijdstip dus met het inspuit moment, bij benzine blokken bepaal je het ontbrandingstijdstip met het ontstekingsmoment. Als je LPG of aardgas mengt met lucht die heet genoeg is zal het ook wel direct ontbranden lijkt me dus timing is dan geen probleem. Dieselblokken kunnen dus zonder veel problemen zowel voor aardgas als LPG omgebouwd worden. Het wordt alleen niet veel gedaan in personenwagens om redenen die mij niet duidelijk zijn.

Het wordt trouwens al toegepast op diesel motoren, kijk maar eens bij het bedrijf Nonox of lees de reakties van VLAD in een eerder topic van mij:
Kleine dieselmotoren

Qua tanken wil ik als het kan graag zowel thuis als aan de weg tanken. Waarschijnlijk is diesel ombouwen naar LPG dan de meest praktische optie omdat je dan zowel goedkoop rijdt als ook met je auto op vakantie kunt. Als aardgas en LPG makkelijk samen ingebouwd kunnen danwel gemengd kunnen dan is aardgas ook fijn. Als het niet te moeilijk is zou je ook kunnen gaan voor woon-werk verkeer op aardgas en vakantie op LPG. Voor de wegenbelasting vallen een LPG G3 en een aardgas installatie onder hetzelfde tarief, mogelijk zijn er ook handige technische overeenkomsten tussen beide systemen. Ik heb me daar nog niet in verdiept.

Aardgas en LPG zullen het voordeel hebben dat de uitstoot uit zichzelf al heel schoon is. Dan hoef je na de motor geen roetfilter en/of katalysator te hebben. Alleen een motor met een stukje pijp en indien nodig een demper zijn dan als uitlaat al voldoende, wat erg prettig is qua gewicht, eenvoud en ruimte. Slaolie en koolzaad olie hebben die voordelen voor zover ik weet niet.
pi_40971222
Ik ben op de hoogte van de werking van een diesel en benzine motor, .

Mbt de mogenlijkheden om het om te bouwen naar LPG ben ik nog niet echt overtuigd. Al is het wel leuk dat ze er bij Necam wat mee doen, maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig te implementeren is door een stel hobbyisten (niet denigrerend bedoeld).

Het project gaat je al meer dan genoeg bloed, zweet en tranen kosten als je gebruik gaat maken van bestaande en bewezen technologieën. Leuk dat je alles anders wil doen, maar je moet wel een goede afweging maken ten aanzien van de risico's en de eventuele baten.

Btw, LPG installaties zijn behoorlijk verschillend van aardgas installaties.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:17:17 #77
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40971700
Ok check, dan weet ik dat ook weer
Vlad heeft trouwens ervaring in aardgas en LPG ombouw dingen met diesel, dus het wordt niet echt door onervaren knutselaars gedaan als het al door gaat.
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:40:03 #78
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40972364
Voor de mensen die hebben aangegeven mee te willen werken: Wie van jullie wil in principe ook uiteindelijk zelf zo'n auto gaan hebben?
pi_40973744
Nog testrijders nodig
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:35:41 #80
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40973981
Haha iedereen die genoeg bijdraagt tijdens ontwerp en/of bouw, of zeer goed bevriend is met een toekomstige fokmobiel eigenaar mag van mij testrijden
Dus: Wat wil je buiten testrijden bijdragen
pi_40975037
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 18:35 schreef TR08 het volgende:
Haha iedereen die genoeg bijdraagt tijdens ontwerp en/of bouw, of zeer goed bevriend is met een toekomstige fokmobiel eigenaar mag van mij testrijden
Dus: Wat wil je buiten testrijden bijdragen
hmmmm, daar ga ik even over nadenken kan zo snel niks verzinnen
pi_40975311
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 17:40 schreef TR08 het volgende:
Voor de mensen die hebben aangegeven mee te willen werken: Wie van jullie wil in principe ook uiteindelijk zelf zo'n auto gaan hebben?
Check.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40988130
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 18:27 schreef StephanL het volgende:
Nog testrijders nodig
Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen
De status 'bagger-user' voorbij
pi_40988357
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 02:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen
Crashdummies kunnen we natuurlijk europees aanbesteden
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40993650
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 02:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen
Wel op een dijkje, ken ik nog mijn emmers buiten boord gooien
  maandag 28 augustus 2006 @ 11:58:51 #87
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41251787
Ik heb net met de RDW gebeld, als het een driewieler wordt vallen we onder de trike regeling met eisen die nog uit 1995 stammen. Dit betekent voor de keuring grofweg het volgende:
-Wel een rij- en remproef
-Boven de 400kg leeggewicht moet er een achteruit en en mechanische handrem op
-Geluidsmeting moet gedaan
-Geen emissietest nodig
-Keuring kan aan de deur
-Kosten voor de keuring zijn per voertuig ongeveer 600 euro
-Er is in principe geen mogelijkheid voor goedkopere keuring bij een kleine serie, dan moet je meteen typegoedkeuring doen
-Keuring voor een serie (dus typegoedkeuring) zou 20.000 euro kosten en dat kan dus niet uit.

Keuren via Engeland zou alleen aan transport al meer kosten dan de individuele keuring die hier gedaan moet.
pi_41252814
Klinkt allemaal erg redelijk. Als we straks twee van zulke one-on-eighty cars hebben, zal erg vast wel een venture capitalist komen. Die 20k is dan ook gedekt.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:53:01 #89
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41255053
Ik heb nog niet echt plannen om hier een fabriek mee te beginnen...
Maar goed, wat niet is kan nog komen We zien wel.
pi_41258308
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:53 schreef TR08 het volgende:
Ik heb nog niet echt plannen om hier een fabriek mee te beginnen...
Maar goed, wat niet is kan nog komen We zien wel.
Die plannen hoeven ik en jij misschien niet te hebben. Maar ik neem wel aan dat als jij een X bedrag tot je beschikking krijgt om nog betere designs te maken dat je dat best zou willen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:47:58 #91
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41260674
Daar zou ik niet lang over na hoeven te denken idd
Mits X groot genoeg is uiteraard.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 09:26:41 #92
56646 pwnd
I_got_raped_by_a_Llama
pi_41317692
dus je incasseert zometeen geld hier en dan doek je het na een tijdje op met een flauw excuus om toch maar die nieuwe BMW te kopen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 30 augustus 2006 @ 10:28:41 #93
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_41318969
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 09:26 schreef pwnd het volgende:
dus je incasseert zometeen geld hier en dan doek je het na een tijdje op met een flauw excuus om toch maar die nieuwe BMW te kopen
Jij bent ECHT dom
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:22:49 #94
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41367615
Ik heb net een mailtje dat de kosten voor een CVT rond de 500 euri gaan liggen. Een elektrische aandrijving (motor + controller) zou plm 4000 euro zijn. Dan heb je nog een stroombron nodig, dus vast weer iets van 5k euri. Met body werk en andere dingen ga je dan richting de 20k per exemplaar.
Voor de kale versie (dus diesel-->CVT) zou een eerste begroting voorlopig zijn:
-Motor: 3k
-CVT + swingarm: 0.5k
-Bodywerk/ruiten: 3k
-Buizenframe: 1k
-Remmen: 1k
-Metertjes e.d. + interieur: 2k
-RDW keuring: 0.6k

Samen: 11k,
Ik denk eerlijk gezegd dat bodywerk en ruiten + chassis samen een stuk goedkoper zouden moeten kunnen, helemaal als er 3-4 van die dingen gebouwd worden. Aan de andere kant komen er vast onvoorziene dingen (banden, body spuiten, kleine onderdelen hier en daar) die vast duurder worden. Op zich moet het haalbaar zijn om binnen de 15k te blijven lijkt me.

Bij goed composietenwerk voor de body kan lakken trouwens overgeslagen worden, dat scheelt ook weer flink wat duiten

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 01-09-2006 08:48:41 ]
pi_41374550
TR08 heb je al besloten of we echt gaan beginnen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 31 augustus 2006 @ 20:44:43 #96
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41374950
Rustig, rustig, januari heb ik gezegd Voor die tijd heb ik toch geen gelegenheid om echt te gaan ontwerpen. Maar ik spreek al wel af en toe belangrijke mensen, waaronder binnenkort een expert op microturbine gebied, eens zien wat hij van wat zijn visie is op wat hybride plannetjes van mij

Hoe langer ik er mee bezig ben, hoe haalbaarder alles lijkt, dus waarschijnlijk gaat het wel door allemaal.
pi_41376390
Houd je ook rekening met drive by wire?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 31 augustus 2006 @ 23:15:23 #98
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41378157
Dat zal voorlopig een stap te ver zijn. Gas by wire ok, maar stuur en rem by wire vertrouw ik mezelf echt niet mee. Mogelijk elektrische stuurbekrachtiging, maar dan alleen maar omdat ik dat ding op lage snelheid op afstand wil kunnen besturen, voor de gein met parkeren of zo

Eerst maar eens een simpel, niet al te uitgebreid rijdend ding bouwen dat de basisfuncties kan en dan rustig een stapje verder lijkt me voorlopig the way to go.
  vrijdag 1 september 2006 @ 08:49:34 #99
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41387586
Er is een info pakket van de RDW binnengekomen voor driewielers, ik moet nog de EEG richtlijnen voor typegoedkeuring opzoeken waarnaar verwezen wordt. De regels die er al in staan en de permanente voertuigeisen zijn op zich goed haalbaar.
Verder ga ik binnenkort met een turbine expert praten om te zien of en onder welke omstandigheden een turbine slim zou kunnen zijn voor stroom opwekking in de auto.
Een 90% efficiente aandrijflijn op stroom (controller+motorrendement samen) zou waarschijnlijk tussen de 3k en 4k gaan kosten incl dingen als gaspedaaltjes, kabels en zo, aldus een vriend van me die in de elektrische aandrijvingen zit.

Het gaat er langzaam steeds beter uit zien
pi_41391041
Moest je voor een 'trike' geen motor rijbewijs hebben
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')