abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40971222
Ik ben op de hoogte van de werking van een diesel en benzine motor, .

Mbt de mogenlijkheden om het om te bouwen naar LPG ben ik nog niet echt overtuigd. Al is het wel leuk dat ze er bij Necam wat mee doen, maar dat wil niet zeggen dat het eenvoudig te implementeren is door een stel hobbyisten (niet denigrerend bedoeld).

Het project gaat je al meer dan genoeg bloed, zweet en tranen kosten als je gebruik gaat maken van bestaande en bewezen technologieėn. Leuk dat je alles anders wil doen, maar je moet wel een goede afweging maken ten aanzien van de risico's en de eventuele baten.

Btw, LPG installaties zijn behoorlijk verschillend van aardgas installaties.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:17:17 #77
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40971700
Ok check, dan weet ik dat ook weer
Vlad heeft trouwens ervaring in aardgas en LPG ombouw dingen met diesel, dus het wordt niet echt door onervaren knutselaars gedaan als het al door gaat.
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 17:40:03 #78
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40972364
Voor de mensen die hebben aangegeven mee te willen werken: Wie van jullie wil in principe ook uiteindelijk zelf zo'n auto gaan hebben?
pi_40973744
Nog testrijders nodig
  zaterdag 19 augustus 2006 @ 18:35:41 #80
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40973981
Haha iedereen die genoeg bijdraagt tijdens ontwerp en/of bouw, of zeer goed bevriend is met een toekomstige fokmobiel eigenaar mag van mij testrijden
Dus: Wat wil je buiten testrijden bijdragen
pi_40975037
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 18:35 schreef TR08 het volgende:
Haha iedereen die genoeg bijdraagt tijdens ontwerp en/of bouw, of zeer goed bevriend is met een toekomstige fokmobiel eigenaar mag van mij testrijden
Dus: Wat wil je buiten testrijden bijdragen
hmmmm, daar ga ik even over nadenken kan zo snel niks verzinnen
pi_40975311
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 17:40 schreef TR08 het volgende:
Voor de mensen die hebben aangegeven mee te willen werken: Wie van jullie wil in principe ook uiteindelijk zelf zo'n auto gaan hebben?
Check.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40988130
quote:
Op zaterdag 19 augustus 2006 18:27 schreef StephanL het volgende:
Nog testrijders nodig
Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen
De status 'bagger-user' voorbij
pi_40988357
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 02:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen
Crashdummies kunnen we natuurlijk europees aanbesteden
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40993650
quote:
Op zondag 20 augustus 2006 02:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Misschien nodigen ze je uit om een totaal nieuw remsysteem te testen
Wel op een dijkje, ken ik nog mijn emmers buiten boord gooien
  maandag 28 augustus 2006 @ 11:58:51 #87
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41251787
Ik heb net met de RDW gebeld, als het een driewieler wordt vallen we onder de trike regeling met eisen die nog uit 1995 stammen. Dit betekent voor de keuring grofweg het volgende:
-Wel een rij- en remproef
-Boven de 400kg leeggewicht moet er een achteruit en en mechanische handrem op
-Geluidsmeting moet gedaan
-Geen emissietest nodig
-Keuring kan aan de deur
-Kosten voor de keuring zijn per voertuig ongeveer 600 euro
-Er is in principe geen mogelijkheid voor goedkopere keuring bij een kleine serie, dan moet je meteen typegoedkeuring doen
-Keuring voor een serie (dus typegoedkeuring) zou 20.000 euro kosten en dat kan dus niet uit.

Keuren via Engeland zou alleen aan transport al meer kosten dan de individuele keuring die hier gedaan moet.
pi_41252814
Klinkt allemaal erg redelijk. Als we straks twee van zulke one-on-eighty cars hebben, zal erg vast wel een venture capitalist komen. Die 20k is dan ook gedekt.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  maandag 28 augustus 2006 @ 13:53:01 #89
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41255053
Ik heb nog niet echt plannen om hier een fabriek mee te beginnen...
Maar goed, wat niet is kan nog komen We zien wel.
pi_41258308
quote:
Op maandag 28 augustus 2006 13:53 schreef TR08 het volgende:
Ik heb nog niet echt plannen om hier een fabriek mee te beginnen...
Maar goed, wat niet is kan nog komen We zien wel.
Die plannen hoeven ik en jij misschien niet te hebben. Maar ik neem wel aan dat als jij een X bedrag tot je beschikking krijgt om nog betere designs te maken dat je dat best zou willen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  maandag 28 augustus 2006 @ 16:47:58 #91
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41260674
Daar zou ik niet lang over na hoeven te denken idd
Mits X groot genoeg is uiteraard.
  woensdag 30 augustus 2006 @ 09:26:41 #92
56646 pwnd
I_got_raped_by_a_Llama
pi_41317692
dus je incasseert zometeen geld hier en dan doek je het na een tijdje op met een flauw excuus om toch maar die nieuwe BMW te kopen
pi_41318969
quote:
Op woensdag 30 augustus 2006 09:26 schreef pwnd het volgende:
dus je incasseert zometeen geld hier en dan doek je het na een tijdje op met een flauw excuus om toch maar die nieuwe BMW te kopen
Jij bent ECHT dom
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 31 augustus 2006 @ 17:22:49 #94
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41367615
Ik heb net een mailtje dat de kosten voor een CVT rond de 500 euri gaan liggen. Een elektrische aandrijving (motor + controller) zou plm 4000 euro zijn. Dan heb je nog een stroombron nodig, dus vast weer iets van 5k euri. Met body werk en andere dingen ga je dan richting de 20k per exemplaar.
Voor de kale versie (dus diesel-->CVT) zou een eerste begroting voorlopig zijn:
-Motor: 3k
-CVT + swingarm: 0.5k
-Bodywerk/ruiten: 3k
-Buizenframe: 1k
-Remmen: 1k
-Metertjes e.d. + interieur: 2k
-RDW keuring: 0.6k

Samen: 11k,
Ik denk eerlijk gezegd dat bodywerk en ruiten + chassis samen een stuk goedkoper zouden moeten kunnen, helemaal als er 3-4 van die dingen gebouwd worden. Aan de andere kant komen er vast onvoorziene dingen (banden, body spuiten, kleine onderdelen hier en daar) die vast duurder worden. Op zich moet het haalbaar zijn om binnen de 15k te blijven lijkt me.

Bij goed composietenwerk voor de body kan lakken trouwens overgeslagen worden, dat scheelt ook weer flink wat duiten

[ Bericht 10% gewijzigd door TR08 op 01-09-2006 08:48:41 ]
pi_41374550
TR08 heb je al besloten of we echt gaan beginnen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 31 augustus 2006 @ 20:44:43 #96
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41374950
Rustig, rustig, januari heb ik gezegd Voor die tijd heb ik toch geen gelegenheid om echt te gaan ontwerpen. Maar ik spreek al wel af en toe belangrijke mensen, waaronder binnenkort een expert op microturbine gebied, eens zien wat hij van wat zijn visie is op wat hybride plannetjes van mij

Hoe langer ik er mee bezig ben, hoe haalbaarder alles lijkt, dus waarschijnlijk gaat het wel door allemaal.
pi_41376390
Houd je ook rekening met drive by wire?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  donderdag 31 augustus 2006 @ 23:15:23 #98
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41378157
Dat zal voorlopig een stap te ver zijn. Gas by wire ok, maar stuur en rem by wire vertrouw ik mezelf echt niet mee. Mogelijk elektrische stuurbekrachtiging, maar dan alleen maar omdat ik dat ding op lage snelheid op afstand wil kunnen besturen, voor de gein met parkeren of zo

Eerst maar eens een simpel, niet al te uitgebreid rijdend ding bouwen dat de basisfuncties kan en dan rustig een stapje verder lijkt me voorlopig the way to go.
  vrijdag 1 september 2006 @ 08:49:34 #99
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_41387586
Er is een info pakket van de RDW binnengekomen voor driewielers, ik moet nog de EEG richtlijnen voor typegoedkeuring opzoeken waarnaar verwezen wordt. De regels die er al in staan en de permanente voertuigeisen zijn op zich goed haalbaar.
Verder ga ik binnenkort met een turbine expert praten om te zien of en onder welke omstandigheden een turbine slim zou kunnen zijn voor stroom opwekking in de auto.
Een 90% efficiente aandrijflijn op stroom (controller+motorrendement samen) zou waarschijnlijk tussen de 3k en 4k gaan kosten incl dingen als gaspedaaltjes, kabels en zo, aldus een vriend van me die in de elektrische aandrijvingen zit.

Het gaat er langzaam steeds beter uit zien
pi_41391041
Moest je voor een 'trike' geen motor rijbewijs hebben
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')