abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_40909489
Mag ik vragen wat CVT en CW-waarde inhoud?
pi_40909583
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_40909713
quote:
Aha, CVT is eigenlijk een soort vario, wat je ook veel bij scooters ziet?

Bedankt voor de info.
pi_40912897
ha wat een leuk project!

hoewel mijn auto intresses wat milieu belastender zijn (met classics racen en rallyen) vind ik dit heel interesant.

en ook al ben ik niet geintreseerd in het bezitten van zo een voertuig wil ik best kijken of ik er wat vrije tijd in kan steken.

ik ben meubelmaker (voor mallen e.d. best handig ook vormgevingen ergonomie heb ik best kaas van gegeten)
verder heb ik door het sleutelen aan mijn en andere auto's (mini's en MG's) behoorlijk wat basale auto kennis op gedaan (ophanging e.d. ben ik veel mee bezig)

alleen diesel en cvt's begrijp ik nix van behalve dat er op de eerste toch zeker een roet filter moet zitten

hoe staat het verder met de plannen om standaart onderdelen te gebruiken ??
en hoe staat het met je ondehouds eisen?
waar wil je heen kwa veiligheid en comfort?
die laatste beinvloeden het gewicht meestal nogal negatief nl

lalala
pi_40916563
erg leuk idee, ben alleen benieuwd wat er van gaat komen
fabricage wil ik iig wel mee helpen....
Uit de gouden korenaren schiep God de Twentenaren,
en uit het kaf en de resten de mensen uit het Westen
pi_40923421
Wil TS alles zelf betalen?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_40923530
Niet om te flamen of whatever, maar heb jij überhaupt enig idee wat het kost om een goedkeuring te krijgen (per auto) om het apparaat in Nederland met papieren op de weg te krijgen?
Kitcars op zichzelf zijn al ontzettend moeilijk om die hier zo gekeurd te krijgen, meestal gaat het dan via engeland.
Je gaat ervoor zorgen dat je "auto" in engeland gekeurd word door de sva en vervolgens ga je hem invoeren naar nederland.
Als de "auto" goed gekeurd is in welk ander EU-land dan ook en hij voldoet aan de apk regels dan krijg je de "auto" in Nederland ook op naam...

Al met al niet echt makkelijk, maar ook ontzettend prijzig!! Het lijkt me een goed plan dat er dan iemand van te voren contact gaat zoeken met de RDW.
Ik had een adres van een bedrijf dat dagelijks kitcars via Engeland in Nederland de weg op helpt, maar ik kan het helaas niet meer vinden (herinstallatie laptop)

Maar nogmaals deze thread is gebookmarked, als ik jou/jullie ergens mee van dienst kan zijn doe ik dat graag
pi_40926020
tvp, maar ik wens je veel succes, ben benieuwd of dit ooit van de grond komt
pi_40928067
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 00:41 schreef kevin20v het volgende:
Niet om te flamen of whatever, maar heb jij überhaupt enig idee wat het kost om een goedkeuring te krijgen (per auto) om het apparaat in Nederland met papieren op de weg te krijgen?
Kitcars op zichzelf zijn al ontzettend moeilijk om die hier zo gekeurd te krijgen, meestal gaat het dan via engeland.
Je gaat ervoor zorgen dat je "auto" in engeland gekeurd word door de sva en vervolgens ga je hem invoeren naar nederland.
Als de "auto" goed gekeurd is in welk ander EU-land dan ook en hij voldoet aan de apk regels dan krijg je de "auto" in Nederland ook op naam...

Al met al niet echt makkelijk, maar ook ontzettend prijzig!! Het lijkt me een goed plan dat er dan iemand van te voren contact gaat zoeken met de RDW.
Ik had een adres van een bedrijf dat dagelijks kitcars via Engeland in Nederland de weg op helpt, maar ik kan het helaas niet meer vinden (herinstallatie laptop)

Maar nogmaals deze thread is gebookmarked, als ik jou/jullie ergens mee van dienst kan zijn doe ik dat graag
zijn ook makkelijkere mogelijkheden als je de juiste wegen kent als het een auto betreft waar al eerder een typegoedkeuring voor afgegeven is (zoals met kitcars) zijn ze bij de Tuv in duitsland een stuk makkelijker dan bv hier bij de RDW.

(het rally team de HTS autotechniek heeft een pug 106 rally kitcar (officiele ex fabrieksauto) gekocht en om rally's in nederland te mogen rijden moest die gekeurt worden. Bij de RDW moest er een botsproef mee gedaan worden (en nog een aantal andere destructieve testen) , omdat de auto teveel verschillde met de straatversie. Bij de Tuv waren ze hier veel soepeler in. De verschillen tov de straatversie werden op papier gezet en het was klaar )

maar ik weet niet of het een goede weg zal zijn met een geheel eigen ontwerp waar geen informatie over is
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:30:34 #35
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40928202
Wie gaat het managen?
Mijn ervaring is dat veel van dit soort internet-projecten op niets uitlopen omdat iedereen wat doet maar er niet een "manager" is om de boel te plannen, gedemotiveerde deelnemers bij te motiveren etc..
Dit is dan ook nog een behoorlijk groot en zwaar initiatief waarbij ik niet denk dat het managen en plannen "erbij" gedaan kan worden.

Toch lijkt het me erg tof om te doen en ben ik erg benieuwd wat eruit komt .
In tijd zit ik echter niet ruim komende jaren .
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 08:40:33 #36
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_40928292
tvp : Ik kijk wel toe, is dat ook goed?
pi_40928350
behoorlijk eissenpakket heb je al staan zeg

Alleen het "carver" principe trekt me niet zo. Het biedt veel rijplezier en technisch een uitdaging, maar van de ontwerpers van carver heb ik toch wel wat negatieve geluiden gehoord over de ophanging. Het schijnt lastig te zijn om goed op elkaar af te stemmen en het (extra) gewicht is een nadeel. Nu weet ik niet wat voor systeem jij in gedachte hebt, maar extra gewicht zit je niet op te wachten in dit verhaal.

Verder weet je wel wat mijn expertise is en zou ik graag willen helpen met de ontwikkeling van het aandrijfgedeelte.

Heb je ook iets van een tijdschema voor ogen, of is het meer van het moet goed gebeuren ipv snel? en wanneer wil je een begin maken aan het project?
Door omstandigheden ben ik voorlopig nog niet beschikbaar, maar over een maand oid hoop ik de rust ervoor te hebben
details komt wel een keer over de mail
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:13:49 #38
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40931236
@BroesWillems: Cw waarde is een soort vormconstante in de aerodynamica.

Men heeft gevonden dat de weerstand kwadratisch oploopt met de snelheid en lineair met de luchtdichtheid, met nog een constante ertussen. Die constande hebben ze Cw genoemd (Constante voor Wrijving zeg maar). Deze waarde wordt ook vaak Cd genoemd, met de d van drag ofwel weestand.

@ nonono:
Ik wil standaard onderdelen gebruiken waar mogelijk. Ik hoef niet op ieder aspect zelf het wiel uit te vinden. Mogelijk heeft een smart bijvoorbeeld veel onderdelen die handig kunnen zijn, zoals wielophanging, motorkoeling, etc.
Onderhouds eisen: Hij moet zo simpel worden dat de meeste deelnemers het meeste sleutelwerk zelf zouden kunnen, met uitzondering van bijvoorbeeld wat elektronica en de motor.
Veiligheid: Ik wil wel iets van een kreukelzone zien te fabrieken, in de racerij werken ze vaak met stootkokers die verkreukelen. Zo heb je een hele simpele voorziening die licht is en toch veel veiligheid biedt. Qua comfort moet je er zonder problemen 3 uur in kunnen rijden zonder dat je een zere kont en zo krijgt.

@Sterke_Yerke: Alleen voor mijn auto. Iedereen draagt de materiaalkosten voor zijn eigen auto. Kosten voor mallen e.d. kunnen we delen met alle auto's.

@Repeat: Dankje, ik ben er ook benieuwd naar of het gaat lukken Maar om te scoren moet je eerst schieten he Ik wil gewoon gaan ontwerpen en dingen uitzoeken en als het ontwerp vordert krijgen we meer zicht over of het te betalen gaat zijn. Zo lang er niet gefabriceerd is is er geen geld uit gegeven. Afblazen kan altijd nog.

@Bleiblei: In principe wil ik het zelf gaan managen, maar als er iemand op staat die er beter in is dan ik is dat op zich geen punt. De reden dat ik het zelf wil doen is dat ik op een aantal belangrijke punten mijn zin moet en zal hebben over het ontwerp. Op zich wil ik het management best voor een deel uit handen geven, maar dat mag niet tot gevolg hebben dat wat ik voor ogen heb niet bereikt wordt.

@Vlad: Ik ga binnenkort langs bij Carver, ik heb een afspraak om met Chris van den Brink te gaan praten. Hopelijk kan ik veel van hem leren en dan zien we wel of het een kantel ding wordt. Vergeet niet dat ik geen handbak wil en nog een paar andere simplificaties JUIST omdat ik problemen voorzie met de overgang body->ophanging. Op zich is het kantelen niet ontzettend uber vreselijk belangrijk, maar ik zou het wel erg jammer vinden als het niet lukt.
Tijdschema heb ik wel wat gedachten over, ik denk wel dat het project bij elkaar een jaar of 2 minstens in beslag gaat nemen willen we er nog een beetje een leven naast kunnen overhouden. Maar "goed" staat met name op veiligheidsgebied boven "snel" op het verlanglijstje

Verder: Ik wil in eerste instantie met een erg klein clubje "experts" het eerste grove concept gaan doen. Op het moment reken ik daar Vlad en mijzelf onder, mogelijk komen er meer. In die periode zal hier en daar overleg plaats vinden met mensen die kunnen produceren en wat kleinere dingen kunnen bijdragen om geen stomme fouten te maken. Als het concept dan vast ligt gaan we detail uitwerking doen met de grotere club en als het ontwerp dan zo ver vast ligt dat er gefabriceerd kan worden kunnen de eerste onderdelen gemaakt.

[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 18-08-2006 11:21:59 ]
pi_40931963
Hmmm, dit klinkt wel erg gaaf;

Ik heb (studeer WB aan de UT);
-Modelleer (SW) kennis
-EEM (Ansys Workbench) kennis
-Weet ook nog wel het e.e.a. van composieten
-Fabriceren, daar kan ik ook over meepraten
-Gewoon verder nog wel aardig wat verstand van auto's

Hou dit topic wel even in de gaten, eigenlijk mag je me wel een beetje noteren, weet alleen nog niet of ik tijd heb...

Heb ook wel eens vaker nagedacht over een auto met druppelvorm, een 2 zitter of 4 zitter waarbij de achterpassagiers omgekeerd zitten; Een auto die trouwens vrij dicht bij jouw beschrijving komt is de Loremo LS, http://www.loremo.com/. Rijdt 1 op 66, top van 160

Als ik jou was zou ik trouwens eens proberen om iemand bij IAW / RWTH in Aken (http://www.iaw.rwth-aachen.de/) te contacten. Dit is een auto onderzoeksinstituut met zeer veel praktische kennis in huis. Een groot deel daarvan (zegmaar de helft) is openbaar. In house hebben ze daar zeer veel software waarmee je met speels gemak voertuigdynamiek door kunt rekenen. Ben daar eens een dag op bezoek geweest en daar kunnen ze ahw. een auto in elkaar drag en droppen, tranmissiekeuze, veerkarakteristieken, etc. etc. en dan kunnen ze simulaties mee draaien. (Daar wil je zelf eigenlijk niet aan beginnen.)

[ Bericht 25% gewijzigd door Scheepschroef op 18-08-2006 11:57:46 ]
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:47:34 #40
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_40932252
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:13 schreef TR08 het volgende:
@Bleiblei: In principe wil ik het zelf gaan managen, maar als er iemand op staat die er beter in is dan ik is dat op zich geen punt. De reden dat ik het zelf wil doen is dat ik op een aantal belangrijke punten mijn zin moet en zal hebben over het ontwerp. Op zich wil ik het management best voor een deel uit handen geven, maar dat mag niet tot gevolg hebben dat wat ik voor ogen heb niet bereikt wordt.
Mocht je besluiten dat een apart persoon voor managing nodig is,
dan zal ik het overwegen .
Ik heb nog geen ervaring met managen, in ieder geval niet iets managen zoals het hoort (wel projecten op school "leiden") maar heb op mijn huidige baan een shitload aan documentatie en cursussen over hoe en wat & en dit lijkt me erg tof om iets bij te kunnen dragen.

Moet ik alleen wel een redelijk nauwkeurige schatting hebben van het aantal uur dat het per week/maand kost en of de voorradige informatie over aanpak e.d. toepasbaar is op een project als deze.

Als er een echte pro opstaat dan is de keuze natuurlijk makkelijk , dan kijk ik met veel plezier toe naar de vorderingen.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 11:57:41 #41
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40932606
@bleiblei: Ik zal het in overweging nemen, maar denk dat ik als ik tussen jou moet kiezen en mijn management ervaring dat ik het ergens op zich nog wel zelf kan doen, met name in de concept ontwikkelings face. Ik was zelf technisch coordinator bij het ontwerpen van Nuna 2, dus ik heb al een keer met dit bijltje gehakt om het zo maar even te noemen.

@Scheepschroef: Als jij sterkteberekeningen op je wilt nemen ben je in principe welkom, ik ga in januari als ik zelf serieuzer aan de slag kan peilen hoeveel tijd iedereen denkt te hebben. Hoeveelstejaars ben je?
pi_40932654
als je echt een 3 wieler wilt doen met 2 wielen voor kijk dan eens naar cardan aangedreven motoren
mischien dat je een hele draagarm constructie kan nemen en klaar is je achterwiel ophanging
dan ga ik wel uit van achterwiel aandrijving

als je de voorvering goed ontwerpt (of leent) dan hoef je geen kantel systeem te ontwikkelen maar dan doet ie dat inde bochten van zelf (denk aan relatief veel castor)
lalala
pi_40932714
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:57 schreef TR08 het volgende:
@bleiblei: Ik zal het in overweging nemen, maar denk dat ik als ik tussen jou moet kiezen en mijn management ervaring dat ik het ergens op zich nog wel zelf kan doen, met name in de concept ontwikkelings face. Ik was zelf technisch coordinator bij het ontwerpen van Nuna 2, dus ik heb al een keer met dit bijltje gehakt om het zo maar even te noemen.

@Scheepschroef: Als jij sterkteberekeningen op je wilt nemen ben je in principe welkom, ik ga in januari als ik zelf serieuzer aan de slag kan peilen hoeveel tijd iedereen denkt te hebben. Hoeveelstejaars ben je?
Nog even twee tentamens herren en dan heb ik m'n bachelor.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:03:48 #44
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40932820
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 11:59 schreef nonono het volgende:
als je echt een 3 wieler wilt doen met 2 wielen voor kijk dan eens naar cardan aangedreven motoren
mischien dat je een hele draagarm constructie kan nemen en klaar is je achterwiel ophanging
dan ga ik wel uit van achterwiel aandrijving

als je de voorvering goed ontwerpt (of leent) dan hoef je geen kantel systeem te ontwikkelen maar dan doet ie dat inde bochten van zelf (denk aan relatief veel castor)
Ik denk op het moment aan een achterwiel aandrijving met CVT. Dan kun je zo de hele achterbrug van bijvoorbeeld een zware Yamaha scooter overnemen. Maar in principe ligt dit nog open. Kantelen ga ik denk ik toch aktief doen. Carver zegt dat hun kantelsysteem voor 500-600 euri aan hardware is. Eventueel kunnen we dat zo kopen.
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:06:10 #45
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40932905
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 12:00 schreef Scheepschroef het volgende:

[..]

Nog even twee tentamens herren en dan heb ik m'n bachelor.
Ajjj dan ben je nog iets minder ver dan ik gehoopt had. Maar ik hou je toch in gedachten en je kunt altijd mee kletsen. Als ik je erg slim ga vinden, wat goed zou kunnen, dan krijg je vanzelf meer voor je kiezen als je dat wilt. Iemand die handig is in sterkteberekeningen zou wel erg fijn zijn.
pi_40932922
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 12:03 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik denk op het moment aan een achterwiel aandrijving met CVT. Dan kun je zo de hele achterbrug van bijvoorbeeld een zware Yamaha scooter overnemen. Maar in principe ligt dit nog open. Kantelen ga ik denk ik toch aktief doen. Carver zegt dat hun kantelsysteem voor 500-600 euri aan hardware is. Eventueel kunnen we dat zo kopen.
heb je ook een indicatie voor het gewicht van dat systeem?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_40933227
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 12:06 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ajjj dan ben je nog iets minder ver dan ik gehoopt had. Maar ik hou je toch in gedachten en je kunt altijd mee kletsen. Als ik je erg slim ga vinden, wat goed zou kunnen, dan krijg je vanzelf meer voor je kiezen als je dat wilt. Iemand die handig is in sterkteberekeningen zou wel erg fijn zijn.
Tja, als je echt een expert wilt dan zou ik op zoek gaan naar iemand bij een vakgroep technische mechanica. Nu is het analytisch doorrekenen was versimpelde constructies, of het met EEM doorrekenen van een 3D model geen enkel probleem. Van mij krijg je zo de toelaatbare spanningen, deflecties of eigenfrequenties terug. Maargoed, denk dat je buiten Fok moet zoeken voor de echte mechanica experts. Ik zit al wel in m'n master maar dat was met productietechniek, vond ik niks, en nu ben ik geswitcht naar de meer thermisch/chemische hoek (op de UT kan je een jaar lang met je master bezig als je je bachelor nog niet af hebt.)
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 12:41:10 #48
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40934084
@Vlad: Ik dacht 10-20kg, maar ik ga binnenkort naar Carver om te kletsen met Chris van den Brink, dus dan weet ik meer Gewichtsindicatie van de CVT heb ik niet, maar dat lijkt me op zich ook zoiets. Voor 20kg moet je wel een achterbrug en CVT ineen kunnen bouwen lijkt me.

@Scheepschroef: Ik heb geen echte expert nodig, alleen iemand die wel een goed idee heeft van waar hij mee bezig is en in kan schatten of zijn simulatie ongeveer klopt of niet. Heftige dingen als een kreukelzone (als die er komt) moeten toch in de praktijk getest met een versimpelde test opstelling. Ik had zelf met ANSYS altijd grote ruzie met de interface en deed daardoor uiteindelijk vaak dingen die niet helemaal klopten.
Mogelijk is het simuleren van composieten wel iets lastiger, maar ook daar kunnen we eventueel wel een en ander versimpeld in benaderen, afhankelijk van hoe de constructie wordt. Als het een buizenframe wordt met niet-dragend plaatwerk worden de berekeningen een stuk eenvoudiger.
Het meest belangrijke is echter dat je -als je de uiteindelijke simulatie opdracht voor je neus krijgt- toe kunt geven dat het te complex voor je wordt als dat het geval is.

[ Bericht 11% gewijzigd door TR08 op 18-08-2006 13:21:04 ]
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 13:57:38 #49
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_40936048
@ThaFreak: Leuk, maar wat kun je? Alleen algemeen klussen of ook bepaald machinewerk?

@Skinkie: Kun jij eventueel ook een simpele website/dataserver bijhouden met dingen als een knowledge base, wat artwork en mogelijk een klein forum? Ik kan de machine en de bandbreedte denk ik wel regelen.

@Glasbak: Kijken mag altijd, zo lang je niet in de weg loopt
  vrijdag 18 augustus 2006 @ 14:04:22 #50
3671 glasbak
Sjeeskees ©®
pi_40936250
quote:
Op vrijdag 18 augustus 2006 13:57 schreef TR08 het volgende:
@Glasbak: Kijken mag altijd, zo lang je niet in de weg loopt
Ik ga wel stil in een hoekje zitten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')