@BroesWillems: Cw waarde is een soort vormconstante in de aerodynamica.
Men heeft gevonden dat de weerstand kwadratisch oploopt met de snelheid en lineair met de luchtdichtheid, met nog een constante ertussen. Die constande hebben ze Cw genoemd (Constante voor Wrijving zeg maar). Deze waarde wordt ook vaak Cd genoemd, met de d van drag ofwel weestand.
@ nonono:
Ik wil standaard onderdelen gebruiken waar mogelijk. Ik hoef niet op ieder aspect zelf het wiel uit te vinden. Mogelijk heeft een smart bijvoorbeeld veel onderdelen die handig kunnen zijn, zoals wielophanging, motorkoeling, etc.
Onderhouds eisen: Hij moet zo simpel worden dat de meeste deelnemers het meeste sleutelwerk zelf zouden kunnen, met uitzondering van bijvoorbeeld wat elektronica en de motor.
Veiligheid: Ik wil wel iets van een kreukelzone zien te fabrieken, in de racerij werken ze vaak met stootkokers die verkreukelen. Zo heb je een hele simpele voorziening die licht is en toch veel veiligheid biedt. Qua comfort moet je er zonder problemen 3 uur in kunnen rijden zonder dat je een zere kont en zo krijgt.
@Sterke_Yerke: Alleen voor mijn auto. Iedereen draagt de materiaalkosten voor zijn eigen auto. Kosten voor mallen e.d. kunnen we delen met alle auto's.
@Repeat: Dankje, ik ben er ook benieuwd naar of het gaat lukken
![]()
Maar om te scoren moet je eerst schieten he
![]()
Ik wil gewoon gaan ontwerpen en dingen uitzoeken en als het ontwerp vordert krijgen we meer zicht over of het te betalen gaat zijn. Zo lang er niet gefabriceerd is is er geen geld uit gegeven. Afblazen kan altijd nog.
@Bleiblei: In principe wil ik het zelf gaan managen, maar als er iemand op staat die er beter in is dan ik is dat op zich geen punt. De reden dat ik het zelf wil doen is dat ik op een aantal belangrijke punten mijn zin moet en zal hebben over het ontwerp. Op zich wil ik het management best voor een deel uit handen geven, maar dat mag niet tot gevolg hebben dat wat ik voor ogen heb niet bereikt wordt.
@Vlad: Ik ga binnenkort langs bij Carver, ik heb een afspraak om met Chris van den Brink te gaan praten. Hopelijk kan ik veel van hem leren en dan zien we wel of het een kantel ding wordt. Vergeet niet dat ik geen handbak wil en nog een paar andere simplificaties JUIST omdat ik problemen voorzie met de overgang body->ophanging. Op zich is het kantelen niet ontzettend uber vreselijk belangrijk, maar ik zou het wel erg jammer vinden als het niet lukt.
Tijdschema heb ik wel wat gedachten over, ik denk wel dat het project bij elkaar een jaar of 2 minstens in beslag gaat nemen willen we er nog een beetje een leven naast kunnen overhouden. Maar "goed" staat met name op veiligheidsgebied boven "snel" op het verlanglijstje
![]()
Verder: Ik wil in eerste instantie met een erg klein clubje "experts" het eerste grove concept gaan doen. Op het moment reken ik daar Vlad en mijzelf onder, mogelijk komen er meer. In die periode zal hier en daar overleg plaats vinden met mensen die kunnen produceren en wat kleinere dingen kunnen bijdragen om geen stomme fouten te maken. Als het concept dan vast ligt gaan we detail uitwerking doen met de grotere club en als het ontwerp dan zo ver vast ligt dat er gefabriceerd kan worden kunnen de eerste onderdelen gemaakt.
[ Bericht 7% gewijzigd door TR08 op 18-08-2006 11:21:59 ]