abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42676176
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.

Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Who is it?
pi_42676201
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:38 schreef 907 het volgende:
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.

Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Persoonlijk crash ik liever met RealtimeTux aan m'n stuur, dan met Billy boy
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 14 oktober 2006 @ 19:36:29 #203
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42677634
quote:
Op zaterdag 14 oktober 2006 18:38 schreef 907 het volgende:
moet de pc een linux bak zijn? er is namelijk voor windows veel meer te vinden.

Mijn computer heeft ook windows xp ( onder de 20 sec, na bios ) en gebruik daar een hele leuke frontend voor
Niet per se, mijn versie wordt dat wel
Ik vind het persoonlijk fijner om dingen te programmeren in linux. Verder is linux makkelijker geschikt te maken/houden voor beperkte hardware en hoef ik het niet aan te schaffen om gegarandeerd te zijn van updates. Verder is linux bij mij tot nog toe alleen instabiel geweest bij brakke hardware, iets dat ik van windows niet kan zeggen. Ten slotte is het makkelijker om via wireless lan en een geencrypte verbinding data over te sturen tussen linux bakken dan tussen windows machines.

Kortom: Mijn versie wordt linux, wat iemand anders op zijn computer wil knallen moet ie zelf weten
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:01:05 #204
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42732550
Sorry, maar bij die 1 op 80 willen rijden in een zelfgebouwde auto haakte ik af
Denk je niet dat alle aardse autofabrikanten dat zouden maken als het ze zou lukken?
censuur :O
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 11:37:42 #205
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42735889
Het is niet echt een auto.
Meer een lichte 2 persoons overdekte motor/3 wieler
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:01:58 #206
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42736492
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Sorry, maar bij die 1 op 80 willen rijden in een zelfgebouwde auto haakte ik af
Denk je niet dat alle aardse autofabrikanten dat zouden maken als het ze zou lukken?
Het is volkswagen gelukt om 1 op 100 te rijden. Een zuinige auto bouwen is prima te doen, het hangt er alleen van af wat voor eisen je stelt. Bij een autofabrikant liggen die zodanig dat ze met honderdduizenden tegelijk verkocht kunnen worden, bij mijn auto zal dat niet zo zijn. Dat is waarom ik wel die auto maak en een autofabrikant niet.

Een autofabrikant zou het wel kunnen, maar ze kunnen hem niet in grote volumes verkopen. Daarom doen ze het niet. Delftse studenten maken met wat hobbywerk een auto die 1 op 560 rijdt (ok op lage snelheid, maar toch). Dat hun dat lukt ligt puur aan de ontwerp keuzes, niet aan het budget. Zo ongeveer iedereen kan zo'n wagen nabouwen voor 2000-3000 euro.

@daNpy: Exacly, maar het beestje moest een naam hebben Ik heb er maar auto van gemaakt toen ik iets moest verzinnen.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 13:51:26 #207
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42739497
Ben je inmiddels nog gevorderd?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:09:52 #208
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42740078
Inmiddels heb ik leuke banden gevonden (vanmorgen), een transmissie gevonden die eigenlijk perfect is voor dit project, binnenkort ga ik spreken met iemand die mogelijk composieten kan leveren en er zijn wat heeeele grove 3D tekeningen.
Verder heb ik wat energie opwekkingsconcepten doorgerekend, een turbine op LPG laten lopen ziet er veelbelovend uit voor stroom opwekking. Als ik voor een turbine wieltjes kan gebruiken van een standaard auto turbo dan ga ik zo'n ding wel kunnen bouwen. Die wieltjes zijn het moeilijkste deel namelijk om te ontwerpen.

Dus er zijn wat voorzichtige vorderingen. Niet vreselijk veel, maar dat had ik ook niet verwacht
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:27:35 #209
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42740564
Meer details natuurlijk, zo weet ik nog niets
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:33:31 #210
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42740720
Wat wil je precies weten? Ik heb nog geen onderdelen gekocht als je je dat afvraagt.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:38:28 #211
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42740868
quote:
Inmiddels heb ik leuke banden gevonden (vanmorgen), een transmissie gevonden die eigenlijk perfect is voor dit project, binnenkort ga ik spreken met iemand die mogelijk composieten kan leveren en er zijn wat heeeele grove 3D tekeningen.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 14:51:23 #212
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42741307
3D tekeningen post ik nog niet (veel moeite + niet genoeg te zien om die moeite te doen), transmissie is zoals eerder in dit topic gepost de CVT van een Suzuki Burgman 650. Met deze transmissie heb ik gelijk ook de achterbrug en zo, dus de hele achterwiel ophanging + rem installatie is dus eigenlijk ook al klaar. Mogelijk neem ik ook de voorremmen van dat ding over, evt met aangepaste schijven voor het toegenomen gewicht. Als dat er haalbaar uit ziet heb ik ineens ook het hele remsysteem incl ABS voor elkaar



  dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:14:51 #213
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_42741898
Netjes
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 15:21:52 #214
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42742113
Banden worden trouwens waarschijnlijk deze:

Of de INDIA 145/80 R10 69T (heb ik geen plaatje van), deze wordt gemaakt door Dunlop, daar heb ik nog wel vertrouwen in

Achterband moet ik nog een motorband voor zoeken, ik ga voorlopig uit van de band die Suzuki standaard levert bij die motor, tenzij ik een kleinere velg vind die ook om de remklauw past. Gezien de plaatjes op Suzuki.nl verwacht ik niet dat dat gaat lukken.
pi_42744020
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 15:21 schreef TR08 het volgende:
Banden worden trouwens waarschijnlijk deze:
[afbeelding]
Of de INDIA 145/80 R10 69T (heb ik geen plaatje van), deze wordt gemaakt door Dunlop, daar heb ik nog wel vertrouwen in

Achterband moet ik nog een motorband voor zoeken, ik ga voorlopig uit van de band die Suzuki standaard levert bij die motor, tenzij ik een kleinere velg vind die ook om de remklauw past. Gezien de plaatjes op Suzuki.nl verwacht ik niet dat dat gaat lukken.
Je wilt de velg van die motorscooter gebruiken? Hou er dan wel rekening mee dat ze waarschijnlijk de velg en de lagers (en de rest) alleen berekend hebben op radiale krachten op de as. Bij een auto heb je ook axiale krachten. (scooter gaat scheef in de bocht, auto niet )
De status 'bagger-user' voorbij
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:10:19 #216
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42745039
Als je de OP leest weet je dat de body mee moet kantelen in de bocht. Die specifieke motor CVT heb ik niet voor niets gekozen
pi_42745702
Is het nu een omgekeerde driewieler? Je zegt dat je nog een achterband zoekt...
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:39:55 #218
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42745819
Hoezo omgekeerd, hij wordt met 2 wielen voor en 1 achter als je dat bedoelt. Dat scheelt waarschijnlijk nogal in het verbruik tov de oplossing die Carver genomen heeft.
Volkswagen had dit ook door bij het bouwen van hun 1 liter auto:


Ik zie nu ik beter kijk dat deze waarschijnlijk 4 wielen heeft, het is me niet precies duidelijk.
Wat je in elk geval wel ziet is dat de achterkant iets smaller is dan voor.
pi_42757686
Hoe komt het nu dat dit sneller is dan 1 wiel voor? Je hebt hiermee toch een veel groter (initieel) raakvlak. Of ik het juist het prettige dat je het grootste vlak eerst plaatst voor betere stroomlijning?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  woensdag 18 oktober 2006 @ 07:16:56 #220
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_42762002
De achterkant geeft altijd veel zuiging. Het is heel moeilijk hier iets tegen te doen. Uiteindelijk red je je dan aardig als je het oppervlak van de achterkant zo klein mogelijk maakt.
Aan de voorkant heb je veel druk op zich, maar daar is vrij eenvoudig mee om te gaan door af te ronden.

Voor het kleiner maken van de achterkant moet je heel voorzichtig te werk gaan. Als je dat te steil doet laat de lucht los neemt de weerstand enorm toe.
Zie het plaatje hieronder voor een truck:

Het rode oppervlak heeft hoge druk, de gelere lage druk. Alle oppervlakken die niet loodrecht op de stroming staan hebben duidelijk lagere druk.

Bij de Volkswagen 1 liter auto is vrij duidelijk te zien dat de nues toch best nog wat frontaal oppervlak heeft waar de neus loodrecht op de stoming staat. Als ze dat hadden weten te voorkomen hadden ze met een iets hogere snelheid nog steeds 1 op 100 kunnen rijden.
pi_42777596
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:10 schreef TR08 het volgende:
Als je de OP leest weet je dat de body mee moet kantelen in de bocht. Die specifieke motor CVT heb ik niet voor niets gekozen
okee dan is het goed. Leek me erg onwaarschijnlijk dat je dat inderdaad ging doen
De status 'bagger-user' voorbij
  maandag 30 oktober 2006 @ 09:11:42 #222
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43058389
Ik heb een rekensommetje gemaakt voor de grootte van de energie buffer trouwens voor het geval er een pakket supercaps gebruikt gaat worden.
Supercaps doen ongeveer 2.5Wh/kg. Als ik in de stad rijd en als dat lijkt op de Europese stadscyclus voor brandstof testen gebruikt de wagen gemiddeld 250Watt om te rijden, regeneratief remmen niet meegerekend. Als ik dan een buffer wil van 10 minuten is dat ongeveer 42 Watt uur. Dat kun je oplossen met 16-17kg supercaps dus zeg een pakket van 20kg als je wat marge neemt voor verpakking e.d.
De klimaatbeheersing gaat iets meer energie vragen, regeneratief remmen lost weer een en ander op. Al met al denk ik dat een pakket van orde grootte 20kg supercaps het moet kunnen gaan doen

De cyclus die ik gebruikt heb is deze trouwens, die heb ik in een spreadsheet geknald en daaruit kun je dan heel snel een en ander afleiden.


[ Bericht 12% gewijzigd door TR08 op 30-10-2006 09:16:57 ]
pi_43059478
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43062281
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:17 schreef Skinkie het volgende:
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
de motor staat los van de wielen. De wielen worden aangedreven door een elektromotor. Wanneer het gas los gelaten wordt/geremd wordt, drijven de wielen de motor aan. De motor gaat vervolgens werken als een generator.
Zo kan een systeem ontwikkeld worden dat door het intrappen van het rempedaal, het magnetisch veld beinvloed wordt en zo de mate van recuperatief remmen. (je kan je voorstellen dat je niet alle energie wil/kan terug winnen. Dat zou inhouden dat je met je snavel tegen de voorruit geplakt wordt. )
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 30 oktober 2006 @ 12:23:32 #225
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43062445
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 10:17 schreef Skinkie het volgende:
Wil je in de remmen zelf een dynamo-achtige constructie bouwen? Het lijkt me niet echt bevoordelijk om de stationair draaiende motor steeds te stoppen als je even op je rem hangt.
Als er hybride gereden wordt (en daar lijkt het wel op) staat de verbrandingsmotor zowiezo maar 10%-20% van de tijd aan denk ik. De accu moet in de stad steeds zo vol zijn dat de energie van 50km/u naar nul remmen er nog bij kan. Voor de rest is het verbruik dusdanig laag dat je maar heel af en toe bij hoeft te laden.

De motor expliciet uit zetten bij elke rempoging is niet nodig. Het kan wel handig zijn om dat te gaan doen voor als je bijvoorbeeld richting een stoplicht remt en de accu al half vol is.

@Vlad: Het is hier voor de leken misschien handig om apart elektromotor en verbrandingsmotor te noemen ipv gewoon "de motor"
pi_43062988
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 12:23 schreef TR08 het volgende:

[..]

Als er hybride gereden wordt (en daar lijkt het wel op) staat de verbrandingsmotor zowiezo maar 10%-20% van de tijd aan denk ik. De accu moet in de stad steeds zo vol zijn dat de energie van 50km/u naar nul remmen er nog bij kan. Voor de rest is het verbruik dusdanig laag dat je maar heel af en toe bij hoeft te laden.

De motor expliciet uit zetten bij elke rempoging is niet nodig. Het kan wel handig zijn om dat te gaan doen voor als je bijvoorbeeld richting een stoplicht remt en de accu al half vol is.

@Vlad: Het is hier voor de leken misschien handig om apart elektromotor en verbrandingsmotor te noemen ipv gewoon "de motor"
remenergie wordt normaal gesproken niet opgevangen in de accu. Die buffer kan je inbouwen met je supercaps
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  maandag 30 oktober 2006 @ 13:15:31 #227
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43063687
Klopt je hebt gelijk. Als je bij iemand gaat kommaneuken over woordgebruik kun je zoiets natuurlijk ook terugverwachten

Voor het elektrische systeem lijkt een batterij supercaps voor de voortstuwing gecombineerd met een normale auto accu voor interieur mij het meest handig. Of zou een motor accu evt ook geschikt zijn? Scheelt weer wat kilo's en wat ruimte op zich.
pi_43088332
Wat gebeurd er met die supercaps als je er meer energie instopt dan ze kunnen vasthouden?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43092743
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 23:40 schreef Skinkie het volgende:
Wat gebeurd er met die supercaps als je er meer energie instopt dan ze kunnen vasthouden?
kan niet. het teveel aan energie wordt normaalgesproken gedissipeerd in grote weerstanden. En dit zijn serieuze weerstanden Bij hybride stadsbussen zijn deze weerstanden op het dak geplaatst voor koeling.

Maar bij kleine auto's is het gewoon zaak om ervoor te zorgen dat deze situatie nauwelijks optreedt. Vernietigen van energie is het laatste wat je wilt.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 08:56:57 #230
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43093320
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 08:03 schreef vlad het volgende:

[..]

kan niet. het teveel aan energie wordt normaalgesproken gedissipeerd in grote weerstanden. En dit zijn serieuze weerstanden -knip-
Het kan volgens mij wel, alleen ontploffen de supercaps dan. Niet meteen, maar wel vrij vlot. Beetje hetzelfde effect als die ontploffende laptop batterijen alleen dan een stuk groter omdat hier een paar kg ipv een paar honderd gram van die dingen ligt.

Voor dit project zal er wel zo'n weerstand in moeten vrees ik, puur als noodmaatregel. Tijdens het rijden wordt in de regel de regeneratieve rem gewoon uitgeschakeld als de accu/supercap vol is en moet er volledig mechanisch geremd worden.
pi_43093369
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 08:56 schreef TR08 het volgende:

[..]

Het kan volgens mij wel, alleen ontploffen de supercaps dan. Beetje hetzelfde effect als die ontploffende laptop batterijen alleen dan een stuk groter omdat hier een paar kg ipv een paar honderd gram van die dingen ligt.
mja, op zo'n manier kan het wel. ik doelde meer op een werkend hybride systeem die tegen overladen beschermd wordt dmv grote dissipatieweerstanden
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:01:55 #232
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43093387
Tsja Skinkie vroeg wat er gebeurt als je overlaadt, nou dat is vuur en onheil
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 09:03:38 #233
74548 Jo0Lz
Lick the box!
pi_43093410
Leuk idee! (Tevens TVP...)
Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
pi_43093730
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 09:01 schreef TR08 het volgende:
Tsja Skinkie vroeg wat er gebeurt als je overlaadt, nou dat is vuur en onheil
Ik had al zo'n vermoeden
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 16:05:47 #235
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43104564
Ik heb even aan de hand van de WSC (World Solar Challenge) regels wat energiedichtheden voor accu's gegokt, als leuke eerste gok voor welk gewicht nodig is aan accu's.

Uitgangspunt is dat de accu lang heel moet blijven, dus ontladen van de hele accu moet minimaal 2 uur duren. Ontladen gebeurt alleen in de stad, daarbuiten is de energiebehoefte dusdanig groot (naar verwachting) dat de verbrandingsmotor continue aan moet blijven. Piekbelastingen worden opgevangen met supercaps, die reken ik hier even niet mee nog.

Goed: Gemiddeld vermogen in de stad was 250W voor de aandrijving, zeg 350W totaal incl klimaatbeheersing e.d. Als deze gok nog te laag blijkt kan het eenvoudig bijgesteld, ik denk dat er eerst met goedkope accu's even wat geexperimenteerd moet voor het echte pakket samengesteld wordt.
Dit in 2 uur opmaken betekent 700Watt uur aan batterijen meenemen.

De WSC gaat bij het samenstellen van het accupakket er vanuit dat je 5kWh mee mag nemen in je batterij aan energie.
Bij verschillende accu typen schrijven ze de volgende maximum accugewichten hiervoor voor:
Pb/Acid 125 kg
NiMH 70 kg
Ag/Zn 40 kg
Ni/Zn 75 kg
Ni/Fe 100 kg
Li-Ion 30 kg
Li-Polymer 30 kg

Voor deze auto is 700Wh nodig, dus 0.14 keer zoveel. Krijgen we voor de benodigde gewichten hier:
Pb/Acid 125 kg --> 17.5kg
NiMH 70 kg --> 9.8kg
Ag/Zn 40 kg --> 5.6 kg
Ni/Zn 75 kg --> 10.5kg
Ni/Fe 100 kg --> 14kg
Li-Ion 30 kg --> 4.2kg
Li-Polymer 30 kg --> 4.2kg

Volgens een kerel die in de batterijen zat zijn kale lithium cellen voor ongeveer 100 euri/kg te krijgen. Aan de andere kant zijn de accugewichten zo laag dat er ook vrij makkelijk voor een nog goedkoper type gekozen kan. Ik wil voor de definitieve keuze met name gaan kijken naar de brand- en crashveiligheid.

Bovenop dit pakket komt nog ongeveer 4-5kg aan supercaps om 1x accelereren van 0-50 km/u op te vangen. Mogelijk nog iets meer om ook rekening te houden met regeneratief remmen.

Al met al reken ik op ergens tussen de 10 en 25 kg aan elektrische buffer, dat valt me eerlijk gezegd behoorlijk mee
pi_43107357
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 16:05 schreef TR08 het volgende:
Al met al reken ik op ergens tussen de 10 en 25 kg aan elektrische buffer, dat valt me eerlijk gezegd behoorlijk mee
Stel nu eens dat de accu's keer twee gaan, heb je dan een stads auto die nog zuiniger is?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  dinsdag 31 oktober 2006 @ 17:25:44 #237
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43107628
quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 17:17 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Stel nu eens dat de accu's keer twee gaan, heb je dan een stads auto die nog zuiniger is?
Ik weet niet precies wat je hier bedoelt, maar ik gok even het volgende: Je wilt weten of ik bij dubbele accu capaciteit (dus zeg 20-30 kg accu's) nog zuiniger rijd.

Dat hangt af van een aantal dingen:
Ik verwacht ergens dat de motor wel redelijk warm blijft bij af en toe aan en af en toe uit schakelen in de stad, helemaal als hij niet in de rijwind hangt en dus toch alleen gekoeld wordt als daarvoor een fan aan staat. De hoeveelheid brandstof die nodig is om te starten is volgens mij verwaarloosbaar (max gelijk aan een paar seconden stationair draaien). Wat betreft het rendement voor de stroom opwekking denk ik dus dat het weinig uit maakt.

Door het extra gewicht neemt het verbruik echter wel toe. 15kg extra is op 700kg totaal ongeveer 2% gewicht, dus dat zou het verbruik in de stad ook met ongeveer 2% verhogen. Aerodynamisch verbruik is namelijk verwaarloosbaar in de stad.

Als de accu capaciteit verhoogd wordt neemt de stroom per cel af en daarmee neemt het laad/ontlaad rendement toe. Dat verlaagt dus weer het verbruik.

Al met al denk ik dat het weinig uit zal maken. De auto wordt er wel prijziger van, maar de levensduur van de accu neemt ook weer toe. Ik denk dat dit ergens iets is wat het beste eens goed gesimuleerd kan worden om wat duidelijker uitspraak te doen.
  zaterdag 4 november 2006 @ 13:31:19 #238
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43231118
Kleine update: Ik heb een salarisbod voor een baan waarvan ik inschat dat ik er op ga happen en bovendien heb ik een deal voor een huurhuis met berging EN garage in Almeloooo
Dat huis is in een dusdanig goede staat dat er nauwelijks iets aan gedaan hoeft te worden (wat mij betreft alleen een paar extra geaarde stopkontakten aanleggen) dus ik kan al mijn klus/hobby tijd op de auto richten de komende 2 jaar Mits ik klusmateriaal kan betalen uiteraard. Het huis is onder andere voorzien van berging EN garage.
Als ik daar een beetje gesetteld ben (denk eind januari) is het misschien leuk om een kleine meeting te houden met mensen die bij willen dragen en in de buurt wonen (of ver weg wonen en toch willen komen, whatever ).
pi_43231420
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 13:31 schreef TR08 het volgende:
Kleine update: Ik heb een salarisbod voor een baan waarvan ik inschat dat ik er op ga happen en bovendien heb ik een deal voor een huurhuis met berging EN garage in Almeloooo
Dat huis is in een dusdanig goede staat dat er nauwelijks iets aan gedaan hoeft te worden (wat mij betreft alleen een paar extra geaarde stopkontakten aanleggen) dus ik kan al mijn klus/hobby tijd op de auto richten de komende 2 jaar Mits ik klusmateriaal kan betalen uiteraard. Het huis is onder andere voorzien van berging EN garage.
Als ik daar een beetje gesetteld ben (denk eind januari) is het misschien leuk om een kleine meeting te houden met mensen die bij willen dragen en in de buurt wonen (of ver weg wonen en toch willen komen, whatever ).
goed geregeld allemaal
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43231598
Ik kom dan misschien wel langs. Ik kan je waarschijnlijk nergens mee helpen(al zou ik dat over 2 jaar een stuk beter kunnen, doe nu een studie informatica), maar ik vind dit soort dingen wel leuk om te zien. Ik ben eigenlijk gefascineerd door allerlei soorten techniek. En omdat dit een project is dat toch wel enkele technische aspecten heeft zou ik het graag goed willen volgen.
  zaterdag 4 november 2006 @ 13:56:36 #241
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43231700
Ehm ja niet om vervelend te doen maar ik hou die meeting graag met mensen waarvan ik verwacht dat ze e.e.a gaan bijdragen op kennis/ontwikkeling/materialen of op praktisch niveau. Als je mij in januari wijs hebt kunnen maken dat je meer bij gaat dragen dan "meekijken" ben je bij die meeting van harte welkom
Als de bouw verder gevorderd is wordt het zinvoller om een soort toeristenmeeting te houden, daar zou je best bij kunnen

Of weet je al een en ander van auto's/motoren?
pi_43231995
Mja, wel wat kennis. Maar ik denk niet dat het genoeg kennis om iets te kunnen toevoegen. Overigens, wanneer je bezig gaat met het (uitdenken van) je "boord"computer moet je dat maar eens zeggen. Dan moeten we maar even zien of ik iets kan toevoegen. Computers zijn namelijk toch ietsjes meer mijn specialiteit, en ik ben ook wel bereid om nieuwe dingen te leren voor zo'n project.
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:13:02 #243
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43232030
Ah kijk now we're talking
Hou je naast software spul ook van case modden? Dan heb ik denk ik wel een en ander te doen Skinkie krijgt waarschijnlijk al de meer geavanceerde IT dingen voor zijn kiezen. Ik denk dat jij omdat je meer in de buurt zit mogelijk iets meer op hardware niveau kunt doen.
pi_43232089
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:13 schreef TR08 het volgende:
Ah kijk now we're talking
Hou je naast software spul ook van case modden? Dan heb ik denk ik wel een en ander te doen Skinkie krijgt waarschijnlijk al de meer geavanceerde IT dingen voor zijn kiezen. Ik denk dat jij omdat je meer in de buurt zit mogelijk iets meer op hardware niveau kunt doen.
heb je iemand in je team zitten met enige kennis van mms programeren?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43232127
Mja, casemodding is niet al te moeilijk. Geen bergen met ervaring, maar het is niet zo moeilijk. Wat is het doel er achter? Wil je voor goed ruimtegebruik gaan of moet het ook nog een sierlijk ding zijn? Lijkt me namelijk wel gaaf om goede behuizing te maken. Als we zoiets doen moeten we maar even kijken wat de handigste manier is. Ik weet niet of je bijvoorbeeld sowieso al bij een metaalbewerkingsbedrijf wat gaat orderen, want in dat geval wil ik wel CAD o.i.d. leren om zo ook een juiste behuizing te ontwerpen.
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:19:45 #246
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43232166
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:16 schreef vlad het volgende:

[..]

heb je iemand in je team zitten met enige kennis van mms programeren?
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat is Wat is het en waar dient het precies voor?

@Aibmi:
Sierlijk is niet direct erg belangrijk, compact ontwerp wel alsmede bereikbaarheid van aansluitingen en trillingsvrije ophanging. Wat is binnen de computers precies je specialiteit/opleiding? Kun je met linux overweg?
pi_43232172
Sowieso twee mensen die daar aan werken is nooit weg. In tegenstelling tot de TomTom's etc. denk ik meer aan een mooie OpenGL implementatie van de route planning. Aangezien routeplanning uit uit veel componenten bestaat, en wegherkenning, afschatten, etc. ook moet gebeuren is hulp altijd aardig
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43232274
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:19 schreef TR08 het volgende:
Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat is Wat is het en waar dient het precies voor?
Bedoel je mobiele telefoons oid?
quote:
@Aibmi:
Sierlijk is niet direct erg belangrijk, compact ontwerp wel alsmede bereikbaarheid van aansluitingen en trillingsvrije ophanging. Wat is binnen de computers precies je specialiteit/opleiding? Kun je met linux overweg?
Bijvoorkeur als het uit de implementatie fase is op een zuinige arm of ppc zetten. Dan compact flash er bij & klaar.

Ik zou wel voorstander zijn om bij een auto die zeker voor 2 man gebruikt gaat worden de bijrijder ook van een scherm te voorzien.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadîs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43232343
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:19 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik weet eerlijk gezegd niet wat dat is Wat is het en waar dient het precies voor?

@Aibmi:
Sierlijk is niet direct erg belangrijk, compact ontwerp wel alsmede bereikbaarheid van aansluitingen en trillingsvrije ophanging. Wat is binnen de computers precies je specialiteit/opleiding? Kun je met linux overweg?
mms = motormanagment systeem.
Zeker als je hybride gaat komt hier nog wel het een en ander bij kijken. Veelal worden de computers geprogrammeerd in C, dus iemand met redelijk wat ervaring met C zou erg handig zijn.
+ wat hardware kennis over hoe sensoren aan te sluiten en de signalen verwerken
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:31:14 #250
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43232403
Ah ok ehm ja kun jij dat? Anders zijn we denk ik op een betere chiptuner aangewezen vrees ik. Ik kan evt wel C programmeren (heb het al een beetje gedaan, ik kan ook bij leren) en met iemand met kennis van zo'n systeem kom ik een heel eind denk ik. Vooral als er niet van scratch geprogrammeerd hoeft te worden zal het wel lukken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')