abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43232456
Ik denk dat jullie even moeten denken over wat voorop jullie de software willen. Voor een PPC valt er namelijk niet zo veel te casemodden. En omdat een PPC geen bewegende delen heeft is trillingsvrijheid ook niet al te belangrijk. Overigens kunnen bij een 'normale'(x86) pc de meeste onderdelen wel tegen trillingen(met als grote uitzondering de harde schijf).

-edit-
Ik heb geen idee hoe lastig een MMS is, en wat je er allemaal mee wilt doen(te weinig autokennis hier dus). Maar als het voornamelijk op uitlezen van waardes ed neerkomt is dit denk ik geen probleem.
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:34:17 #252
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43232469
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:20 schreef Skinkie het volgende:
Sowieso twee mensen die daar aan werken is nooit weg. In tegenstelling tot de TomTom's etc. denk ik meer aan een mooie OpenGL implementatie van de route planning. Aangezien routeplanning uit uit veel componenten bestaat, en wegherkenning, afschatten, etc. ook moet gebeuren is hulp altijd aardig
Hier mag jij naar hartelust met Aibmi over fantaseren maar maak alsjeblieft wel iets dat vooral *werkt* Liever eerst iets dat werkt en dan later iets dat werkt EN mooi is.
pi_43232607
Ik ben een held in C, maar er is voor Linux een library beschikbaar voor motor management. Daar heb ik al een keer over gelezen.

@TR08 eerst een mooi design (als in software design) dan pas coden. Als Aibmi wil meedoen graag
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 14:47:09 #254
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43232733
Wat je wilt, als het maar werkt. Met mooi bedoelde ik dat ik vreesde voor een prachtige interface zonder werkende code erachter. Maar ik ga erop vertrouwen dat jij je daar met Aibmi prima mee kunt redden (al dan niet met hulp van Vlad/buiten)
pi_43232734
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:40 schreef Skinkie het volgende:
Ik ben een held in C, maar er is voor Linux een library beschikbaar voor motor management. Daar heb ik al een keer over gelezen.

@TR08 eerst een mooi design (als in software design) dan pas coden. Als Aibmi wil meedoen graag
als dat allemaal compatible is met de ecu is het prima
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43232752
Ik weet niet of ik qua software genoeg kan doen om je te helpen. Als ik ergens mee kan helpen is dat geen probleem, maar ik zou niet op te veel rekenen. Ik stel voor dat jullie mij vooralsnog bij 'computerhardware ed' noteren, en dat we verder wel zien. Verder lijkt het me handig als we een beetje gaan nadenken over specificaties voor elkaar(bijvoorbeeld waarop we de software willen laten draaien).
pi_43232878
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:33 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat jullie even moeten denken over wat voorop jullie de software willen. Voor een PPC valt er namelijk niet zo veel te casemodden. En omdat een PPC geen bewegende delen heeft is trillingsvrijheid ook niet al te belangrijk. Overigens kunnen bij een 'normale'(x86) pc de meeste onderdelen wel tegen trillingen(met als grote uitzondering de harde schijf).

-edit-
Ik heb geen idee hoe lastig een MMS is, en wat je er allemaal mee wilt doen(te weinig autokennis hier dus). Maar als het voornamelijk op uitlezen van waardes ed neerkomt is dit denk ik geen probleem.
de mms is en computer voor de motor. Hier worden alle signalen van de motor ingelezen en verwerkt, waarna er acties op ondernomen worden.
Dus inspuithoeveelheid en tijdstip, ontstekingstijdstip, klopregeling, noem het allemaal maar op. Ik heb wel eens op laag niveau een mms programma geschreven en dat valt allemaal wel mee. Belangrijk is dat iemand bekend is met programmeren. Voor het programma zelf (regelstrategieen en dergelijke) zijn andere mensen aan te wijzen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43232905
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43232925
moet er iets geprogrammeerd worden?
Zo ja, in welke taal?
pi_43232937
Ik denk dat dat iets waar je het minst zorgen over moet maken. Werkende navigatie en dergelijke is al een stuk lastiger te programmeren dan een juiste berekening oid(die regelstrategieen dus) op de input uitvoeren en dan iets terug te sturen.
pi_43232981
quote:
en daar haak ik af wat hardware betreft heb ik er geen verstand van. Ik weet dat onze vorige systemen gebruik maakten van de motorola HC11 en later de HC12, maar meer weet ik er niet van. Ik ben meer van de strategieen. Die bitjes, bytjes en waar langs ze hun weg vinden is een project voor een ander

ik weet alleen dat er een interface gekozen moet worden met een aantal pull-ups erin, zodat er een aantal temperaturen gemeten kunnen worden
aan een ander uit te zoeken welk systeem het best is
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233031
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:56 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
moet er iets geprogrammeerd worden?
Zo ja, in welke taal?
In low-level: C

Ik denk dat als er echt drive-by-wire komt: Erlang.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43233053
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:59 schreef vlad het volgende:

[..]

en daar haak ik af wat hardware betreft heb ik er geen verstand van. Ik weet dat onze vorige systemen gebruik maakten van de motorola HC11 en later de HC12, maar meer weet ik er niet van. Ik ben meer van de strategieen. Die bitjes, bytjes en waar langs ze hun weg vinden is een project voor een ander

ik weet alleen dat er een interface gekozen moet worden met een aantal pull-ups erin, zodat er een aantal temperaturen gemeten kunnen worden
aan een ander uit te zoeken welk systeem het best is
Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemen
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:05:34 #264
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43233115
Ik weet niet wat jij allemaal drive by wire wilt doen maar remmen en sturen worden in elk geval gewoon hardware matig gedaan met hoogstens elektronische ondersteuning bij rembekrachtiging/ABS en stuurbekrachtiging. Het remsysteem zal naar alle waarschijnlijkheid linea recta overgenomen worden van de Suzuki Burgman 650ABS omdat daar al rembekrachtiging, ABS en 3 rem eenheden op zitten. Alleen moet er iets geklust met een rempedaal ipv die remhandels op termijn.
pi_43233160
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:02 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemen
dat zeg ik toch ook?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233208
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:05 schreef TR08 het volgende:
Ik weet niet wat jij allemaal drive by wire wilt doen maar remmen en sturen worden in elk geval gewoon hardware matig gedaan met hoogstens elektronische ondersteuning bij rembekrachtiging/ABS en stuurbekrachtiging. Het remsysteem zal naar alle waarschijnlijkheid linea recta overgenomen worden van de Suzuki Burgman 650ABS omdat daar al rembekrachtiging, ABS en 3 rem eenheden op zitten. Alleen moet er iets geklust met een rempedaal ipv die remhandels op termijn.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43233221
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 14:57 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat dat iets waar je het minst zorgen over moet maken. Werkende navigatie en dergelijke is al een stuk lastiger te programmeren dan een juiste berekening oid(die regelstrategieen dus) op de input uitvoeren en dan iets terug te sturen.
verschil van inzicht. ik heb liever een goed werkende aandrijvig zonder navigatie dan andersom.

en dat kleine beetje wat ik weet van programmeren van ecm's is dat het vaak nogal een kunst is om de optimale programma snelheid te halen + beknopt zijn. Ik weet zo uit m'n hoofd niet meer hoe groot de geheugens van de HC11/12 zijn, maar iig was het nogal een kunst om alle functies daarin kwijt te kunnen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233263
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:09 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.
tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoiets ). zoals gezegd ben ik een noob op dit gebied
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:13:19 #269
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43233277
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:07 schreef vlad het volgende:

[..]

dat zeg ik toch ook?
Klopt en ik ga het ook doen
Als ik in Almelo woon ga ik in elk geval dealers kontakten en een oud coureur die ik via via ken die nu bij de importeur van Suzuki werkt

@Vlad: Heb je enig idee hoe duur het is om een eencilinder met carburateur om te bouwen naar injectie?
pi_43233314
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:12 schreef vlad het volgende:

[..]

tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoiets ). zoals gezegd ben ik een noob op dit gebied
Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:19:08 #271
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43233420
Nou als een motor management systeem embedded te krijgen is en je hoeft het alleen maar een beetje om te coden naar je eigen eisen dan is het mogelijk wel handig om voor zulke missie-kritieke onderdelen toch embedded te gaan. Ik zie een PC ook niet een twee drie geschikte poorten hebben om een motor op 8000 toeren realtime in de gaten te houden en te sturen.
Verder zou het zachtjes gezegd ook kut zijn als bijvoorbeeld een media speler of routeplanner het motormanagement kan laten crashen.

[ Bericht 19% gewijzigd door TR08 op 04-11-2006 15:26:05 ]
pi_43233421
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:15 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.
volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233474
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef vlad het volgende:

[..]

volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.
Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.
pi_43233657
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:13 schreef TR08 het volgende:

[..]
@Vlad: Heb je enig idee hoe duur het is om een eencilinder met carburateur om te bouwen naar injectie?
pfff, durf daar geen schatting over te geven. Hoop iig.

wat je in ieder geval moet aanschaffen:
- tandenkrans op krukas en/of nokkenas. (met 1 missende tand )
- injector
- sensoren. Iig een of meerdere hall sensoren, druk sensoren, temp sensoren. En klopsensor zou ook erg fijn zijn.
- Dan een keuze maken: of MAP sensor, of een luchtmassameter. Laatste is erg duur, maar is eenvoudiger in gebruik
- Lambda sensor
- ECM

Als je uitgaat van een serie hybride, kun je een ander gasklep monteren met een stappenmotor, zodat de motor volledig door het mms bedient wordt.

dus zoiets wordt het dan. Al zal ik hoogstwaarschijnlijk wel het een en ander vergeten zijn
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233754
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:21 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.
mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te maken hooguit voor het diagnose systeem, maar anders helemaal niet. In een gewone auto hoef je toch ook geen pc op te starten voordat je kunt rijden
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233806
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef TR08 het volgende:
Nou als een motor management systeem embedded te krijgen is en je hoeft het alleen maar een beetje om te coden naar je eigen eisen dan is het mogelijk wel handig om voor zulke missie-kritieke onderdelen toch embedded te gaan. Ik zie een PC ook niet een twee drie geschikte poorten hebben om een motor op 8000 toeren realtime in de gaten te houden en te sturen.
Verder zou het zachtjes gezegd ook kut zijn als bijvoorbeeld een media speler of routeplanner het motormanagement kan laten crashen.
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerd
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43233984
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:33 schreef vlad het volgende:

[..]

mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te maken hooguit voor het diagnose systeem, maar anders helemaal niet. In een gewone auto hoef je toch ook geen pc op te starten voordat je kunt rijden
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
pi_43234007
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:35 schreef vlad het volgende:
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerd
Realtime enzo Maar goed wat moet een MMS doen? Want natuurlijk kan dat 'gewoon' in een chippie die een driver heeft richting een zwaarder systeem.


(oftwel een licht embedded ding en een zware computer met andere zut)
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43234146
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:

[..]

Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
och, er zullen wel een aantal zaken handig zijn idd, maar ik denk zoiezo dat er twee losse systemen in moeten. een voor de motor an sich, en een voor de aandrijving in het algemeen. De overal computer die de motor elektromotor aanstuurt. Aan die tweede worden iets minder hoge eisen gesteld wat betreft snelheid, dus die zou zulke taken voor z'n rekening kunnen nemen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43234214
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:43 schreef Skinkie het volgende:

[..]

Realtime enzo Maar goed wat moet een MMS doen? Want natuurlijk kan dat 'gewoon' in een chippie die een driver heeft richting een zwaarder systeem.


(oftwel een licht embedded ding en een zware computer met andere zut)
waarom willen jullie het gekoppeld hebben aan een grote pc? ik zie daar geen voordelen in
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:53:09 #281
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234217
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:

[..]-knip-Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
Niet direct altijd aan de bestuurder, maar het is zeker handig om alles "toonbaar" te maken voor tijdens het testen, in het begin dus waarschijnlijk via een 2e scherm voor de bijrijder.
pi_43234254
Vlad: hoe moet ik me voorstellen dat zo'n electro motor combi wordt bestuurd? Is dat een soort van stappen motor die je pulse geeft. Of een regelbare weerstand waarmee je het toerental regelt?
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Hadīs (An-Nawawi): "Niemand van jullie gelooft (werkelijk) totdat hij voor zijn broeder wenst wat hij voor zichzelf wenst."
pi_43234332
Dit is de midrange die we tot voor kort toepasten voor ons systeem. Op dit moment passen we een andere toe die niet op de site staat, maar dit ter beeldvorming
dit is alles.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 15:58:45 #284
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234378
Is de software die erbij zit (lijkt te zitten) windows-based?

ps: Als het topic zo vol zit open ik zelf wel een nieuwe
pi_43234507
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:54 schreef Skinkie het volgende:
Vlad: hoe moet ik me voorstellen dat zo'n electro motor combi wordt bestuurd? Is dat een soort van stappen motor die je pulse geeft. Of een regelbare weerstand waarmee je het toerental regelt?
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
pi_43234549
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 15:58 schreef TR08 het volgende:
Is de software die erbij zit (lijkt te zitten) windows-based?

ps: Als het topic zo vol zit open ik zelf wel een nieuwe
mja, maar dat is alleen een dealertool. daarmee is een auto te kalibreren en het diagnose systeem uit te lezen. Er kan daar geen software in geschreven worden tot zover ik weet
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:12:36 #287
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234719
Ah ok dus als er toch eigen software gemaakt wordt moet er ook een eigen diagnosetool bij komen.
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:14:26 #288
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234753
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:03 schreef vlad het volgende:

[..]

hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.
Daarvoor is vaak ook een complete set te koop, dus motor + bijpassende controller. Die controller is vervolgens wel in te stellen/programmeren en realtime te bedienen.

Goede motor/controller combi's halen vrij snel 90-95% rendement heb ik me laten vertellen.
pi_43234760
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:12 schreef TR08 het volgende:
Ah ok dus als er toch eigen software gemaakt wordt moet er ook een eigen diagnosetool bij komen.
jep
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:16:24 #290
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43234799
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:14 schreef vlad het volgende:

[..]

jep
Ik denk dat dat voor dit project eigenlijk alleen maar een voordeel is, dan kan alles beter naar eigen hand gezet worden vanaf het begin
pi_43234958
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:14 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.
Daarvoor is vaak ook een complete set te koop, dus motor + bijpassende controller. Die controller is vervolgens wel in te stellen/programmeren en realtime te bedienen.

Goede motor/controller combi's halen vrij snel 90-95% rendement heb ik me laten vertellen.
klopt. daar kwamen wij destijds ook op uit.
(klein) nadeel van die motoren is dat ze niet te warm mogen worden, en daardoor meer eisen stellen aan de koeling.

Ook zou er eigenlijk een vrijloop op moeten komen (alleen weet ik niet hoe relevant dat is binnen dit project), omdat wanneer een kabel breekt, de motor als generator gaat werken en er zo gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:27:21 #292
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43235098
Koeling kan geregeld.

Wat voor kabelbreuk doel je precies op? Een kabel tussen accu/supercaps en motor?
pi_43235244
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:27 schreef TR08 het volgende:
Koeling kan geregeld.

Wat voor kabelbreuk doel je precies op? Een kabel tussen accu/supercaps en motor?
stroomvoorziening naar de motor
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 16:35:11 #294
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43235289
Bij de motoren die ik zag verloor de motor dan juist alle traktie en alle remvermogen (gezien in Nuna 2 en over gehoord in een elektrische Cuore) omdat er geen stroom meer door de motor kan. Geen stroom was is geen koppel dus ook geen remkracht. Enige optie die dan restte was uitremmen op de schijven, stoppen en de boel fiksen.

Waarom zou bij jullie de motor gaan remmen?

[ Bericht 5% gewijzigd door TR08 op 04-11-2006 16:55:44 ]
pi_43237575
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 16:35 schreef TR08 het volgende:
Bij de motoren die ik zag verloor de motor dan juist alle traktie en alle remvermogen (gezien in Nuna 2 en over gehoord in een elektrische Cuore) omdat er geen stroom meer door de motor kan. Geen stroom was is geen koppel dus ook geen remkracht. Enige optie die dan restte was uitremmen op de schijven, stoppen en de boel fiksen.

Waarom zou bij jullie de motor gaan remmen?
wie heeft het over remmen?

als de motor niet meer elektrisch bekrachtigd wordt, maar wel aangedreven (door de wielen dus in dit geval), gaat de motor werken als generator door de permanente magneten. Dus als de kabel stuk is en tegen een metalen iets aankomt, bestaat de kans dat er brand uitbreekt en dergelijke
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 17:53:52 #296
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43237676
Als de motor als generator werkt remt hij. Er komt immer energie uit (want generator) en die moet ergens vandaan komen (kinetische energie van de auto). Als je de stroom door de spoelen blokkeert (bijvoorbeeld door een kabelbreuk) kan hij niet werken als generator. Het enige dat dan gebeurt is wat ik eerder zei: De motor verliest alle mogelijkheid om koppel te leveren of te vragen en heeft dus geen invloed meer op de auto. Hij wordt dan ook niet heet, omdat hij geen energie opneemt/omzet.

De situatie wordt dan niet anders als bij een auto waarvan de versnellingsbak ineens in de vrij blijft hangen. Dat is althans mijn ervaring in de Nuna 2 toen de naafmotor tijdens het testrijden wel eens uit viel.

Oh wacht het brandgevaar is er ergens wel natuurlijk...maar ook dan remt de motor de auto af. Op zich kun je dan van de twee nog wel vastzittende kabels (bij een 3 fasen motor) de stroom blokkeren en dan loopt er door de derde ook niets. Meestal gebeurt dat direct bij een breuk doordat de controller een en ander niet meer snapt en gewoon uit gaat.
pi_43237979
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 17:53 schreef TR08 het volgende:
Als de motor als generator werkt remt hij. Er komt immer energie uit (want generator) en die moet ergens vandaan komen (kinetische energie van de auto).
Als je de stroom door de spoelen blokkeert (bijvoorbeeld door een kabelbreuk) kan hij niet werken als generator.
Ik vind remmen in deze context niet het juiste woord, maar ik snap wat je bedoeld. Maar hij werkt wel degelijk als generator, door die permanente magneten.
heel simpel voorbeeld: kijk maar eens naar de oerdegelijke fietsdynamo

-edit-
quote:
Oh wacht het brandgevaar is er ergens wel natuurlijk...maar ook dan remt de motor de auto af. Op zich kun je dan van de twee nog wel vastzittende kabels (bij een 3 fasen motor) de stroom blokkeren en dan loopt er door de derde ook niets. Meestal gebeurt dat direct bij een breuk doordat de controller een en ander niet meer snapt en gewoon uit gaat.
maar dan praat je over een AC motor?
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 18:15:40 #298
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43238266
Ehm ja ik denk dat ik iets teveel vaktaal gebruikt heb

Ik heb een brushless DC motor genoemd (dus rotor met magneten, stator met spoelen), deze staan ook wel bekend onder de naam "PMAC" of wel Permanent Magnet AC. Is beide hetzelfde, deze motoren zijn in de kleinere vermogensrange de meest efficiente die je kunt krijgen. Feitelijk zijn het allemaal AC motoren, maar degenen die gestuurd worden met een blokgolf ipv een sinus worden ook wel "brushless DC" genoemd omdat ze geen koolborstels hebben maar gestuurd worden met een controller.
pi_43238508
quote:
Op zaterdag 4 november 2006 18:15 schreef TR08 het volgende:
Ehm ja ik denk dat ik iets teveel vaktaal gebruikt heb

Ik heb een brushless DC motor genoemd (dus rotor met magneten, stator met spoelen), deze staan ook wel bekend onder de naam "PMAC" of wel Permanent Magnet AC. Is beide hetzelfde, deze motoren zijn in de kleinere vermogensrange de meest efficiente die je kunt krijgen. Feitelijk zijn het allemaal AC motoren, maar degenen die gestuurd worden met een blokgolf ipv een sinus worden ook wel "brushless DC" genoemd omdat ze geen koolborstels hebben maar gestuurd worden met een controller.
Wij kwamen voor ons hybride voertuig ook uit op borstelloze dc motoren, en werden door een professor van de uni gewezen op dit feit. (de generator werking + gevaren indien een kabel stuk gaat).
Maar misschien praten we idd over verschillende typen, geen idee.
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  zaterdag 4 november 2006 @ 18:35:17 #300
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43238760
Ik denk dat we het over dezelfde hebben. Ik maak trouwens een nieuwe OP voor deel 2, aangezien dit post 299 is in dit topic dus daar kunnen we verder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')