Hier mag jij naar hartelust met Aibmi over fantaserenquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:20 schreef Skinkie het volgende:
Sowieso twee mensen die daar aan werken is nooit weg. In tegenstelling tot de TomTom's etc. denk ik meer aan een mooie OpenGL implementatie van de route planning. Aangezien routeplanning uit uit veel componenten bestaat, en wegherkenning, afschatten, etc. ook moet gebeuren is hulp altijd aardig
als dat allemaal compatible is met de ecu is het primaquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:40 schreef Skinkie het volgende:
Ik ben een held in C, maar er is voor Linux een library beschikbaar voor motor management. Daar heb ik al een keer over gelezen.
@TR08 eerst een mooi design (als in software design) dan pas coden. Als Aibmi wil meedoen graag
de mms is en computer voor de motor. Hier worden alle signalen van de motor ingelezen en verwerkt, waarna er acties op ondernomen worden.quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:33 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat jullie even moeten denken over wat voorop jullie de software willen. Voor een PPC valt er namelijk niet zo veel te casemodden. En omdat een PPC geen bewegende delen heeft is trillingsvrijheid ook niet al te belangrijk. Overigens kunnen bij een 'normale'(x86) pc de meeste onderdelen wel tegen trillingen(met als grote uitzondering de harde schijf).
-edit-
Ik heb geen idee hoe lastig een MMS is, en wat je er allemaal mee wilt doen(te weinig autokennis hier dus). Maar als het voornamelijk op uitlezen van waardes ed neerkomt is dit denk ik geen probleem.
en daar haak ik afquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:55 schreef Skinkie het volgende:
http://www.techedge.com.au/vehicle/aldl8192/8192hw.htm
Die toch Vlad?
In low-level: Cquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:56 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
moet er iets geprogrammeerd worden?
Zo ja, in welke taal?
Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemenquote:Op zaterdag 4 november 2006 14:59 schreef vlad het volgende:
[..]
en daar haak ik afwat hardware betreft heb ik er geen verstand van. Ik weet dat onze vorige systemen gebruik maakten van de motorola HC11 en later de HC12, maar meer weet ik er niet van. Ik ben meer van de strategieen. Die bitjes, bytjes en waar langs ze hun weg vinden is een project voor een ander
![]()
ik weet alleen dat er een interface gekozen moet worden met een aantal pull-ups erin, zodat er een aantal temperaturen gemeten kunnen worden
aan een ander uit te zoeken welk systeem het best is
dat zeg ik toch ook?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:02 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Die interfaces zijn om een interface NAAR de motor te hebben. Dus TR08 zou er goed aan doen om bij een motor keuze dit ook even mee te nemen
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:05 schreef TR08 het volgende:
Ik weet niet wat jij allemaal drive by wire wilt doen maar remmen en sturen worden in elk geval gewoon hardware matig gedaan met hoogstens elektronische ondersteuning bij rembekrachtiging/ABS en stuurbekrachtiging. Het remsysteem zal naar alle waarschijnlijkheid linea recta overgenomen worden van de Suzuki Burgman 650ABS omdat daar al rembekrachtiging, ABS en 3 rem eenheden op zitten. Alleen moet er iets geklust met een rempedaal ipv die remhandels op termijn.
verschil van inzicht. ik heb liever een goed werkende aandrijvig zonder navigatie dan andersom.quote:Op zaterdag 4 november 2006 14:57 schreef Aibmi het volgende:
Ik denk dat dat iets waar je het minst zorgen over moet maken. Werkende navigatie en dergelijke is al een stuk lastiger te programmeren dan een juiste berekening oid(die regelstrategieen dus) op de input uitvoeren en dan iets terug te sturen.
tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoietsquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:09 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat als er ooit een automatische auto uit het project komt. Dat het zeker niet in C is geprogrammeerd. Maar Erlang, een taal die soft-realtime is.
Klopt en ik ga het ook doenquote:
Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:12 schreef vlad het volgende:
[..]
tja, jullie zullen het wel weten. Maar bij ons op het werk wordt C gebruikt omdat veel andere talen teveel ruimte gebruiken (ofzoiets). zoals gezegd ben ik een noob op dit gebied
volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:15 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Als Linux wordt gekozen als OS dan is er sowieso een keuze gemaakt voor niet hardware embedded systemen. Dat is een keuze, dat uit eindelijk bij een latere versie we toch overgaan naar hardware componentjes zonder een 'zware' processor, lijkt me een logische stap voor over (2?) jaar.
Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef vlad het volgende:
[..]
volgens mij snap je niet helemaal wat een mms is :$ dat is een losstaande "computer" voor alleen de motor. Die heeft geen OS oid. Alleen een programmacode is de chips. Geen enkele communicatie met een andere pc of wat dan ook. Dus linux of wathever doet er niet toe. Het is de vertaling van de programmacode naar de machinetaal die erg belangrijk is. En van wat mij verteld is, is dat bij C het meest gunstig.
pfff, durf daar geen schatting over te geven. Hoop iig.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:13 schreef TR08 het volgende:
[..]
@Vlad: Heb je enig idee hoe duur het is om een eencilinder met carburateur om te bouwen naar injectie?
mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te makenquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:21 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Volgens mij wordt er hier een beetje langs elkaar gepraat inderdaad. Je kunt namelijk het MMS wel verbinden met een computer(daarvoor was die eerdere link ook al). Maar ik weet verder te weinig van MMSen af om te kunnen zeggen of je dan met je computer ook de functies van het MMS kan overnemen, of enkel kan uitlezen.
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerdquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:19 schreef TR08 het volgende:
Nou als een motor management systeem embedded te krijgen is en je hoeft het alleen maar een beetje om te coden naar je eigen eisen dan is het mogelijk wel handig om voor zulke missie-kritieke onderdelen toch embedded te gaan. Ik zie een PC ook niet een twee drie geschikte poorten hebben om een motor op 8000 toeren realtime in de gaten te houden en te sturen.
Verder zou het zachtjes gezegd ook kut zijn als bijvoorbeeld een media speler of routeplanner het motormanagement kan laten crashen.
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:33 schreef vlad het volgende:
[..]
mms is een computer op zich. Daar heeft jullie systeem geen ene fluit mee te makenhooguit voor het diagnose systeem, maar anders helemaal niet. In een gewone auto hoef je toch ook geen pc op te starten voordat je kunt rijden
Realtime enzoquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:35 schreef vlad het volgende:
Een gewone pc is niet snel genoeg om als mms te fungeren, omdat er teveel andere dingen in een pc gebeuren is mij geleerd![]()
och, er zullen wel een aantal zaken handig zijn idd, maar ik denk zoiezo dat er twee losse systemen in moeten. een voor de motor an sich, en een voor de aandrijving in het algemeen. De overal computer die de motor elektromotor aanstuurt. Aan die tweede worden iets minder hoge eisen gesteld wat betreft snelheid, dus die zou zulke taken voor z'n rekening kunnen nemenquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Ja, dat begreep ik al. Maar, dat verklaart ook waarom we verschillend tegen de moeilijkheid van het MMS aankeken. Dit maakt het inderdaad wel wat lastiger. Maar ik denk dat het hierdoor vooral wat meer tijd gaat kosten om het goed te optimaliseren en dergelijke. En misschien wat meer van het MMS leren. Overigens, denk je dat het veel nut heeft om alsnog de MMS aan de PC te linken. Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
waarom willen jullie het gekoppeld hebben aan een grote pc? ik zie daar geen voordelen inquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:43 schreef Skinkie het volgende:
[..]
Realtime enzoMaar goed wat moet een MMS doen? Want natuurlijk kan dat 'gewoon' in een chippie die een driver heeft richting een zwaarder systeem.
(oftwel een licht embedded ding en een zware computer met andere zut)
Niet direct altijd aan de bestuurder, maar het is zeker handig om alles "toonbaar" te maken voor tijdens het testen, in het begin dus waarschijnlijk via een 2e scherm voor de bijrijder.quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:42 schreef Aibmi het volgende:
[..]-knip-Is het nuttig om bijvoorbeeld gemeten waarden te tonen aan de bestuurder? Of is dat totaal onnodig?
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)quote:Op zaterdag 4 november 2006 15:54 schreef Skinkie het volgende:
Vlad: hoe moet ik me voorstellen dat zo'n electro motor combi wordt bestuurd? Is dat een soort van stappen motor die je pulse geeft. Of een regelbare weerstand waarmee je het toerental regelt?
mja, maar dat is alleen een dealertool. daarmee is een auto te kalibreren en het diagnose systeem uit te lezen. Er kan daar geen software in geschreven worden tot zover ik weetquote:Op zaterdag 4 november 2006 15:58 schreef TR08 het volgende:
Is de software die erbij zit (lijkt te zitten) windows-based?
ps: Als het topic zo vol zit open ik zelf wel een nieuwe
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:03 schreef vlad het volgende:
[..]
hangt van het type motor af. Een DC motor is eenvoudig te regelen mbv een spanningsregelaar/ potmeter. een AC motor is lastiger. Deze vraagt veelal om PWS (pulse witdh steering)
jepquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:12 schreef TR08 het volgende:
Ah ok dus als er toch eigen software gemaakt wordt moet er ook een eigen diagnosetool bij komen.
Ik denk dat dat voor dit project eigenlijk alleen maar een voordeel is, dan kan alles beter naar eigen hand gezet worden vanaf het beginquote:
klopt. daar kwamen wij destijds ook op uit.quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:14 schreef TR08 het volgende:
[..]
Ik denk dat het om hoog rendement te halen erg verstandig is om een brushless DC motor te nemen, dus een met een rotor met permanentmagneten en wikkelingen die je aan moet sturen in de stator. Die kun je niet sturen met potmeter, maar daar heb je een goede controller bij nodig.
Daarvoor is vaak ook een complete set te koop, dus motor + bijpassende controller. Die controller is vervolgens wel in te stellen/programmeren en realtime te bedienen.
Goede motor/controller combi's halen vrij snel 90-95% rendement heb ik me laten vertellen.
stroomvoorziening naar de motorquote:Op zaterdag 4 november 2006 16:27 schreef TR08 het volgende:
Koeling kan geregeld.
Wat voor kabelbreuk doel je precies op? Een kabel tussen accu/supercaps en motor?
wie heeft het over remmen?quote:Op zaterdag 4 november 2006 16:35 schreef TR08 het volgende:
Bij de motoren die ik zag verloor de motor dan juist alle traktie en alle remvermogen (gezien in Nuna 2 en over gehoord in een elektrische Cuore) omdat er geen stroom meer door de motor kan. Geen stroom was is geen koppel dus ook geen remkracht. Enige optie die dan restte was uitremmen op de schijven, stoppen en de boel fiksen.
Waarom zou bij jullie de motor gaan remmen?
Ik vind remmen in deze context niet het juiste woord, maar ik snap wat je bedoeld. Maar hij werkt wel degelijk als generator, door die permanente magneten.quote:Op zaterdag 4 november 2006 17:53 schreef TR08 het volgende:
Als de motor als generator werkt remt hij. Er komt immer energie uit (want generator) en die moet ergens vandaan komen (kinetische energie van de auto).
Als je de stroom door de spoelen blokkeert (bijvoorbeeld door een kabelbreuk) kan hij niet werken als generator.
maar dan praat je over een AC motor?quote:Oh wacht het brandgevaar is er ergens wel natuurlijk...maar ook dan remt de motor de auto af. Op zich kun je dan van de twee nog wel vastzittende kabels (bij een 3 fasen motor) de stroom blokkeren en dan loopt er door de derde ook niets. Meestal gebeurt dat direct bij een breuk doordat de controller een en ander niet meer snapt en gewoon uit gaat.
Wij kwamen voor ons hybride voertuig ook uit op borstelloze dc motoren, en werden door een professor van de uni gewezen op dit feit. (de generator werking + gevaren indien een kabel stuk gaat).quote:Op zaterdag 4 november 2006 18:15 schreef TR08 het volgende:
Ehm ja ik denk dat ik iets teveel vaktaal gebruikt heb
Ik heb een brushless DC motor genoemd (dus rotor met magneten, stator met spoelen), deze staan ook wel bekend onder de naam "PMAC" of wel Permanent Magnet AC. Is beide hetzelfde, deze motoren zijn in de kleinere vermogensrange de meest efficiente die je kunt krijgen. Feitelijk zijn het allemaal AC motoren, maar degenen die gestuurd worden met een blokgolf ipv een sinus worden ook wel "brushless DC" genoemd omdat ze geen koolborstels hebben maar gestuurd worden met een controller.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |