Volgens mij niet, ik ken iemand met een Lomax met 3 wielen(kitcar op basis van 2cv), met een wiel achter. En hij heeft volgens mij geen motorrijbewijs.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:40 schreef Skinkie het volgende:
Moest je voor een 'trike' geen motor rijbewijs hebben![]()
Nou ik heb een asynchrone motor zien remmen en die doet dat inderdaad niet tot volledige stilstand, maar het toerental dat nog overblijft is echt vreselijk laag (1 omw/minuut oid). Als je met zo'n ding je auto afremt zet kun je hem met een mechanische handrem zo stilzetten. Wat je aan snelheid overhoudt is echt 1cm/seconde oid.quote:Op vrijdag 1 september 2006 11:27 schreef mcDavid het volgende:
[..]
Een noodrem is wel handig idd!
Bovendien remt inductie je nooit af naar complete stilstand. Waarschijnlijk maakt je auto'tje genoeg lucht en rolweerstand om toch te stoppen met alleen een inductierem, maar houd hier rekening mee! Zeker als je op een helling staat moet je dus bijremmen.
Slaolie dudequote:Op maandag 4 september 2006 13:50 schreef TR08 het volgende:
Mailtje van RDW is binnen: De driewieler mag met auto rijbewijs worden gereden
Waarschijnlijk wordt het dus diesel, dus lage brandstofkosten, rijtuigbelasting van een motorfiets en rijbewijs van een auto
Ik heb een sponsor. Daarnaast ga ik er ook van uit dat het bedrag zo'n 19% lager komt te liggen.quote:Op maandag 4 september 2006 15:25 schreef TR08 het volgende:
Zeg...skinkie, ik zie dat je nog student bent en 22 jaar oud(als je profiel klopt). Als ik in juni besluit dat de bouw door gaat en zie dat het allemaal 10-15k gaat kosten voor 1 auto. Kun jij dan voor jouw exemplaar dat bedrag ook ophoesten? Het lijkt me nogal wat voor een student namelijk.
Ik kan klussen en heb genoeg familie in de auto industrie.quote:Kun je ook zelf klussen? Je moet uiteindelijk wel je eigen wagen voor het grootste deel gaan assembleren en er zal vaak geen handleiding van mij komen.
quote:Op dinsdag 5 september 2006 07:37 schreef TR08 het volgende:
Maar op een bedrag van 10-15k zal bij een project als dit 1000 euro meer of minder mij niet snel doen besluiten om maar op te geven.
Nog een leuk detail: Ik weet (van discovery!quote:Op vrijdag 1 september 2006 17:57 schreef TR08 het volgende:
Even een soort zelfgekluste reaktiemove om mijn topics wat gescheiden te houden
[..]
Nou ik heb een asynchrone motor zien remmen en die doet dat inderdaad niet tot volledige stilstand, maar het toerental dat nog overblijft is echt vreselijk laag (1 omw/minuut oid). Als je met zo'n ding je auto afremt zet kun je hem met een mechanische handrem zo stilzetten. Wat je aan snelheid overhoudt is echt 1cm/seconde oid.
De pech is alleen dat als je elektrische systeem uitvalt alleen je parkeerrem overblijft. Ik ga denk ik voor een normale mechanische rem met een of ander hendeltje/extra pedaal voor een regeneratieve rem als die er op komt.
mijn inziens zou een parallel hybride systeem niet zo geschikt zijn voor het type voertuig dat TS wil bouwen.quote:Op dinsdag 5 september 2006 17:48 schreef ACT-F het volgende:
@TS
Kun je niet net zo goed het idee van de Toyota Prius kopiėren?
http://www.john2211.nl/Hybride_planetary_gear_set.htm
wat ik wil doet er niet toe, het gaat erom wat TS wiltquote:Op dinsdag 5 september 2006 18:36 schreef ACT-F het volgende:
Je wilt dus een diesel-elektrisch systeem? Dan heb je inderdaad geen versnellingsbak nodig en kun je de dieselmotor op de meest gunstige toerental laten draaien. Ik ben benieuwd naar de rendementen
Wat wel jammer is dat je gewoon het belastingtarief betaalt van een gewone diesel, ondanks dat de aandrijving door een elektromotor gebeurt. Er staat letterlijk in de wet dat als de stroomvoorziening door een verbrandingsmotor plaats vindt, men het tarief betaalt van de brandstof die de verbrandingsmotor gebruikt.
geldt voor het complete systeem. Zie nu dat ik vergeten ben erbij te zetten dat dit is bij gebruik van brandstofcellenquote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Ik neem aan dat je 80% van het asvermogen van de verbrandingsmotor bedoelt? De verbrandingsmotor komt niet snel boven de 40% namelijk
Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.
Belasting gaat trouwens mee vallen. Het voertuig wordt voor de belasting een motorfiets (vanwege de 3 wielen ipv 4), dus dat tarief zal niet zo hoog zijnBij mijn weten zijn er geen speciale regels voor diesel motorfietsen.
ps: Ik ben aan het rekenen aan een kleine gasturbine voor stroom opwekking, ik heb een truukje gevonden dat -als het toepasbaar blijkt- behoorlijk veel energie per euro gaat leveren
Je zou ook voor een turbine kunnen gaan ipv diesel. In de jaren zestig was er behoorlijk wat onderzoek naar in amerika. Dit was ws, zuiniger, sneller en betrouwbaarder dan een zuigermotor. Helaas is ook die techniek gestorven..quote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Ik neem aan dat je 80% van het asvermogen van de verbrandingsmotor bedoelt? De verbrandingsmotor komt niet snel boven de 40% namelijk
Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.
Belasting gaat trouwens mee vallen. Het voertuig wordt voor de belasting een motorfiets (vanwege de 3 wielen ipv 4), dus dat tarief zal niet zo hoog zijnBij mijn weten zijn er geen speciale regels voor diesel motorfietsen.
ps: Ik ben aan het rekenen aan een kleine gasturbine voor stroom opwekking, ik heb een truukje gevonden dat -als het toepasbaar blijkt- behoorlijk veel energie per euro gaat leveren
Leestipquote:Op dinsdag 5 september 2006 19:46 schreef TR08 het volgende:
Naaf motoren hebben verder voor zo ver ik weet het nadeel dat ze bij lage belasting een ontzettend kutrendement hebben. Ik weet niet meer of dat nu alleen voor asynchrone machines was of ook voor motoren met permanent magneten.
Als ik hybride ga doen wordt het uiteindelijk serie hybride met waarschijnlijk een synchrone motor (met permanentmagneten) en waarschijnlijk toch een CVT tussen die motor en het achterwiel, tenzij Vlad aan de hand van simulaties bewijst dat dat toch minder gunstig is tov een naafmotor.
Het zou hoogstens de geschakelde reluctantie motor kunnen worden dan. Rendementen gooit die kerel niet echt mee, alleen dat het "hoog" is "over het hele koppel-toerenbereik". Dit kan niet waar zijn, bij laag koppel zijn verliezen door wrijving en benodigde magnetiseringsstroom altijd hoog voor een asynchrone machine. Eigenlijk kan ik er dus niet zo veel mee, maar ik zal dit verslag eens aan een vriend van me voorleggen, die rijdt zijn auto al op stroom.quote:Op dinsdag 5 september 2006 21:32 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Leestip
Als je iets revolutionairs op de markt wilt zetten, pionier dan ook met de nieuwste techniekenDe naafmotor is zeker een goede kandidaat.
het toepassen van een wisselbak hangt af van veel eisen.quote:Op woensdag 6 september 2006 07:52 schreef TR08 het volgende:
[..]
Het zou hoogstens de geschakelde reluctantie motor kunnen worden dan. Rendementen gooit die kerel niet echt mee, alleen dat het "hoog" is "over het hele koppel-toerenbereik". Dit kan niet waar zijn, bij laag koppel zijn verliezen door wrijving en benodigde magnetiseringsstroom altijd hoog voor een asynchrone machine. Eigenlijk kan ik er dus niet zo veel mee, maar ik zal dit verslag eens aan een vriend van me voorleggen, die rijdt zijn auto al op stroom.
De Nuna's hadden een hoog efficiente naafmotor, maar die woog 12kg voor 6kW piek. Ik zou bij gelijke vermogensdichtheid een motor van 40kg in mijn wiel moeten hebben. Dat is echt veel te zwaar om bij zo'n lichte auto een redelijk fatsoenlijke wegligging te hebben. Ik denk zelfs dat het wel eens gevaarlijk zou kunnen zijn om met zo'n ding te rijden.
Bij Nuna kwam je met zo'n motor weg omdat de belasting redelijk constant was (we reden altijd zo rond de 100km/u) dus hij was geoptimaliseerd voor dat toerental en die belasting. Bij de auto die ik wil hebben zijn toerentallen en koppels veel meer variabel. Dan wordt een overbrenging tussen motor en wiel ineens veel handiger.
Veel mensen maken de fout om alleen naar piekrendementen te kijken. Als je niet heel zeker weet dat je het gros van de tijd erg constant rijdt (zoals de Nuna's, maar ook bijv. vrachtwagens op de snelweg) wordt een instelbare overbrenging tussen motor en wiel al snel erg aantrekkelijk. Dit omdat je dan het piekrendement van de opstelling met directe overbrenging heel vaak bij lange na niet haalt.
dat hoop ik ookquote:Op woensdag 6 september 2006 08:51 schreef TR08 het volgende:
Die rendementssimulatie hoop ik tzt ook te kunnen doen
En wil je de bepaalde componenten dan gewoon 'lenen'.quote:Op woensdag 6 september 2006 10:22 schreef TR08 het volgende:
Ei diagrammen kan ik evt zelf bepalen, ik ken iemand die daar vrij goede spullen voor heeft...
normaal gesproken is het geen lenen, maar gewoon een proefexemplaar die je mag hebben en mee mag doen wat je wilt. Alleen gaat het in deze gevallen om orders van behoorlijke getallen. Ik weet niet hoe er gereageerd gaat worden als het om slechte enkele stuks gaat. dan is lenen misschien een mogelijkheidquote:Op woensdag 6 september 2006 17:45 schreef Skinkie het volgende:
[..]
En wil je de bepaalde componenten dan gewoon 'lenen'.
30% verschil noem jij niet veel?quote:Op vrijdag 8 september 2006 12:51 schreef TR08 het volgende:
Top van 150 is bedoeld voor windstille omstandigheden. Ik wil niet dat de wagen bij een klein beetje tegenwind ineens de 120 niet meer haalt. Het doel is om een wagen te bouwen die EN mee kan komen op de snelweg EN superzuinig is. Dan heb je bij windstilte een top van 150 wel nodig. Bij een keer flink wind tegen, zoals bij slecht weer (of het inhalen van een vrachtwagen!) heb je dat vermogens overschot wel af en toe nodig.
Verder moet de auto door iedereen te rijden zijn, dus ook een snel sprintje op vol vermogen moet gewoon kunnen zonder extra handeling, puur om redelijk normaal in te kunnen halen. Het vermogen is al beperkt, dus de acceleratie zal niet top zijn. Dan zit je ook niet te wachten op nog een extra begrenzing, tenzij het met een kickdown schakelaar is, dat kan evt weer wel. Zo lang de chauffeur zonder extra opleiding die wagen kan bedienen is het goed.
HDPE plaatwerk wil ik evt wel naar kijken hier en daar. Boven welke temperatuur wordt HDPE week?
Bij gewone wagens hangt het verbruik niet vooral af van de bestuurder (ok je kunt erg onzuinig rijden als je echt wilt) maar in eerste plaats wordt het bepaald door het ontwerp van de auto. De bestuurder bepaalt max plus of min 30%. Mijn verbruik zou min 80-90% zijn van een normale auto, dat is een heel ander verschil.
Volgens mijn informatie (EU) dient een auto op alternatieve energie vrijgesteld te worden... dat kan achterhaald zijn...quote:Op vrijdag 8 september 2006 23:31 schreef Jimmeh het volgende:
Overigens zou ik bij een diesel keuze deze aanpassen om op slaolie enzo te kunnen draaien. Kost paar tientjes extra per kwartaal aan wegen belasting boven diesel (je voertuig wordt dan een voertuig die op alternatieve stoffen mag rijden)
Een auto die geregistreerd staat als diesel mag gewoon op slaolie rijden als vervanger van diesel, mits er accijns van het dieseltarief betaald wordt over de slaolie. Meestal moet dit achteraf gebeuren, omdat er op slaolie uit de supermarkt geen accijns zit.quote:Op vrijdag 8 september 2006 23:31 schreef Jimmeh het volgende:
Overigens zou ik bij een diesel keuze deze aanpassen om op slaolie enzo te kunnen draaien. Kost paar tientjes extra per kwartaal aan wegen belasting boven diesel (je voertuig wordt dan een voertuig die op alternatieve stoffen mag rijden)
VW heeft een 2 persoons wagen gebouwd die ruim 1 op 100 reed met een aero die toch wel te wensen over laat.. Ik heb al een auto gebouwd die op diesel 1 op 260 zou doen bij 110km/u (1 persoons, 2kW elektrisch vermogen @110 km/u op de gps, dus plm 120 op de teller in een normale auto). De wagen die ik gebouwd heb kostte ongeveer 1.5 ton aan materialen ex zonnepaneel.quote:Op vrijdag 8 september 2006 22:42 schreef PeuRac het volgende:
Ik ben gestopt met lezen vanaf het punt waar staat dat dit ding 1 op 80 moet gaan halen.
Als het grote auto fabrikanten als Smart (onderdeel van DaimlerChrysler, met Mercedes, Chrysler, enz) en VW (onderdeel van VAG, met oa Audi, Lamborghini, Bugatti, Bentley, Skoda en Seat), het niet eens lukt om een practische auto te bouwen die de 1 op 50 haalt. Dat terwijl zei gebruik kunnen maken van tien-tallen miljoenen euro's, denk jij het wel ff met een bijeen geraapt zooitje te gaan doen?![]()
![]()
![]()
Met zonne energie kan ik ook 1 op 260 halen. Die 2 persoons wagen van VW had geen bagage ruimte, haalde de 100km/h niet en achterin kon je eigenlijk alleen zitten als je een liliputter was.quote:Op zaterdag 9 september 2006 12:00 schreef TR08 het volgende:
[..]
VW heeft een 2 persoons wagen gebouwd die ruim 1 op 100 reed met een aero die toch wel te wensen over laat.. Ik heb al een auto gebouwd die op diesel 1 op 260 zou doen bij 110km/u (1 persoons, 2kW elektrisch vermogen @110 km/u op de gps, dus plm 120 op de teller in een normale auto). De wagen die ik gebouwd heb kostte ongeveer 1.5 ton aan materialen ex zonnepaneel.
Wat krijg ik van je als het me lukt binnen de specs die in de OP staan? (dwz <1 op 80@120km/u op diesel, met 2 personen + bagage). Bij een andere brandstof moet even omgerekend worden naar equivalent asvermogen (6-7kW bij 120km/u)
Da's een interessant stukjequote:Op zaterdag 9 september 2006 11:05 schreef Skinkie het volgende:
Als er geen accijns omschreven is voor natuurlijke olien dan hoef je die natuurlijk ook niet te betalen. Het is alleen wel zaak dat je, je auto zo registreerd. De EU heeft een target gesteld dat er een x procent op natuurlijke brandstoffen gereden moet gaan worden.
De belastingdienst heeft volgens google ook nog nooit een rechtzaak gewonnen tegen een slaolie rijder.
http://forums.ncrv.nl/rondom10/viewtopic.php?sid=&f=86&t=2442
Ik heb ze gesproken, waarschijnlijk heb ik meer info voor hun dan andersom. Nuna 2 zou op hun snelheid (30km/u) waarschijnlijk zuiniger lopen dan 1 op 750 (op diesel weliswaar, benzine meer in de buurt van hun verbruik waarschijnlijk) en die is toch wel een stukje langer, breder en zwaarderquote:Op woensdag 20 september 2006 10:59 schreef Jimmeh het volgende:
Ik zag op de TU een poster hangen over het team van Ecoliners ofzoiets die hadden 1 op 577 gereden. Misschien hebben zij nog wat nuttige info voor je
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |