volvooceanrace.orgquote:A crew member aboard ABN AMRO TWO, one of the yachts competing in the Volvo Ocean Race 2005-06, died earlier this morning after failing to regain consciousness after being swept overboard from the boat.
The crew member has been named as Hans Horrevoets, 32, of The Netherlands.
ABN AMRO TWO was sailing in five metre seas and 30 knot winds about 1,300 miles from Land’s End, England when Horrevoets was washed overboard at 0211GMT. The crew of ABN AMRO TWO immediately turned the boat around, took the sails down and mounted a search and rescue effort. Horrevoets was located and lifted back on board.
However, despite the efforts of fellow crew members to resuscitate him, under the direction of medical advisors from Derriford Hospital in Plymouth, Horrevoets failed to regain consciousness.
Next of kin have been notified and more details will be released as soon as they become available.
Denk jequote:Op donderdag 18 mei 2006 12:06 schreef svenski het volgende:
[..]
Nee duh.. hij is bewusteloos. Maar zij kunnen hem wel vastgrijpen..
Inderdaad. Vooral dat ze echt afscheid kunnen nemen, en geen schuldgevoel blijft of ze toch niet iets hadden kunnen doen...quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:50 schreef Doffy het volgende:
Op zich vind ik het nog een wonder dat ze hem teruggevonden hebben onder die omstandigheden. Des te treuriger dat reanimatie niet mocht baten
Je zou het indd zeggen ja... áls dat zo is, is het bijna een klassiek ongeluk. Maar laten we even de officiele lezing afwachten.quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:54 schreef the_disheaver het volgende:
Tragisch... Geen lifeline vraag ik me af?
60. Na 40 minuten vonden ze hans.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:10 schreef WEST het volgende:
Hans heeft 40 minuten in zee gelegen
ik denk het niet. Je bent onder tijdsdruk van alles aan het doen op zo'n boot, dan zit die lifeline meer in de weg dan dat je er nut van hebt.quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Tragisch... Geen lifeline vraag ik me af?
die Nederlander die met een blessure aan zn gezicht is moeten uitstappen zat toch ook aan de lijn maar door de golf werd hij toch ook losgerukt en achter op het schip gekwakt? Of heb ik dat verkeerd onthouden?quote:Op donderdag 18 mei 2006 12:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Inderdaad. Vooral dat ze echt afscheid kunnen nemen, en geen schuldgevoel blijft of ze toch niet iets hadden kunnen doen...
Tragisch... Geen lifeline vraag ik me af?
ik kreeg het niet helemaal goed mee, zit via een stream op me werk te kijken.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:14 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
60. Na 40 minuten vonden ze hans.
na 40 minuten in het water gelegen te hebben vonden ze hem en na 60 minuten hadden ze hem aan boord.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:27 schreef WEST het volgende:
[..]
ik kreeg het niet helemaal goed mee, zit via een stream op me werk te kijken.
Een lifeline is een line van boeg tot hek. Dus je kunt erg ver naar achteren vallen, maar je valt niet van de boot af. Het zou heel erg moeten gaan, voordat dat ding breekt.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:26 schreef rubbereend het volgende:
[..]
die Nederlander die met een blessure aan zn gezicht is moeten uitstappen zat toch ook aan de lijn maar door de golf werd hij toch ook losgerukt en achter op het schip gekwakt? Of heb ik dat verkeerd onthouden?
oke, die.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een lifeline is een line van boeg tot hek. Dus je kunt erg ver naar achteren vallen, maar je valt niet van de boot af. Het zou heel erg moeten gaan, voordat dat ding breekt.
Zou ook niet best zijn, het is de kabel waar je volledig op (moet) vertrouwen
Als het donker was, zal het ook niet echt gemakkelijk zijn geweest.quote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef rubbereend het volgende:
[..]
na 40 minuten in het water gelegen te hebben vonden ze hem en na 60 minuten hadden ze hem aan boord.
dat is het zeker, hij zou nooit zijn 2e kind kunnnen zienquote:Op donderdag 18 mei 2006 14:35 schreef Nouk het volgende:
Z'n vrouw is ook nog zwanger van hun tweede kind. Wat naar zeg.
bron: volvooceanrace.orgquote:ABN AMRO statement: Hans Horrevoets a crew member aboard ABN AMRO TWO, one of the two ABN AMRO yachts competing in the Volvo Ocean Race 2005 – 2006, died earlier this morning after failing to regain consciousness after being swept overboard from the boat. The young crew, who have sailed this boat so well, are devastated.
ABN AMRO TWO was sailing downwind in 25 to 30 knots of wind under mainsail, fractional spinnaker and staysail. Sebastien Josse, skipper of ABN AMRO TWO, was at the helm, Hans, 32 of the Netherlands was trimming the spinnaker sheet, Nick Bice, Andrew Lewis and Lucas Brun were also on deck. A wave washed back down the deck and when the water cleared Hans was no longer on deck.
ABN AMRO TWO navigator Simon Fisher explained the incident, “Immediately Seb hailed a ‘man overboard’ initiated man overboard procedures and put in place GPS positioning. The spinnaker was immediately dropped, the staysail furled and the starboard dagger board lowered. The engine was switched on and we attempted to motor-sail back on a reciprocal course. Due to the strong headwinds it was decided we drop the main, and go under motor alone as it was difficult to maintain a direct course to the man overboard position.
“Once Hans was located, Simeon Tienpoint put on his dry-suit, harness and diving gear in order to assist in the recovery.
“Hans was lifted back on board and the Accident and Emergency department at Derriford Hospital, Plymouth, UK (race emergency medical care backup) was notified that we had a major medical emergency and to stand by. In the meantime Hans was moved down below. No pulse was found so CPR (cardio pulmonary resuscitation) was initiated by the crew’s medics George Peet and Nick Bice, assisted by Andrew Lewis, Lucas Brun and Luke Malloy, all of whom are medically trained for such emergencies. CPR was stopped at 0420GMT. Unfortunately our attempts to resuscitate him were not successful.”
ABN AMRO TWO Skipper Sebastien Josse said, “We are all devastated by the events that took place this morning and all our thoughts are for Hans’ family. I would like to stress that throughout the whole MOB (man overboard) procedure the whole crew handled themselves calmly, professionally and with the utmost maturity. It is with deep regret that we were unable to resuscitate Hans.”
Jan Berent Heukensfeldt Jansen, Managing Director of TEAM ABN AMRO said, “We are all shocked and devastated by this terrible news and our thoughts now are very much with Hans’ family. We are all aware of the risks that sailors face, but nothing can prepare you for this kind of tragedy. My thoughts are also with the crew who I understand behaved in the most professional manner and reacted immediately. I wish them a safe passage home.”
Glenn Bourke, Chief Executive Volvo Ocean Race said, “All of us at the Volvo Ocean Race are deeply saddened to learn of the loss of ABN AMRO TWO crew member Han Horrevoets. At this time our thoughts are with Hans’ family and friends, his fellow crew members and all the members of TEAM ABN AMRO.
“Ocean racing carries inherent risks and we do our utmost to minimize those risks with the mandatory safety equipment we have on board. However, when an accident like this occurs it is a shock to everyone associated with the race. The Volvo Ocean Race family is a close-knit community and we will all lend whatever support is needed at this tragic time.”
ABN AMRO TWO is 1,420 nautical miles from Portsmouth. The boat is under sail and the crew are making their way towards landfall as quickly as possible where a decision will be made on their further participation in the race.
Hans Horrevoets
Hans Horrevoets, 32, was the oldest crew member of ABN AMRO TWO. He and his partner Petra have one daughter.
Hans was onboard ABN AMRO TWO when they broke the world 24 hour speed record for a monohull. They covered 563 miles in 24 hours on 11 January during Leg 2 of the race, from Cape Town to Melbourne.
Hans was part of the judging panel for ABN AMRO TWO and helped selected the high potential young sailors who formed the crew. He was the fifth professional crew member on board ABN AMRO TWO and joined the six high potential sailors who he helped to chose before the race. Hans was asked by Seb Josse to join the team on board after two other crew members withdrew.
As a helmsman/trimmer he brought with him a wealth of experience, including participating in the 1997-1998 edition of the Volvo Ocean Race (formerly the Whitbread Round the World Race) on board Brunel Sunergy with Roy Heiner. He also competed in a number of other high profile races and regattas.
quote:Heiner: Dit is niet te bevatten
Uitgegeven: 18 mei 2006 17:08
Laatst gewijzigd: 18 mei 2006 17:24
PORTSMOUTH - Roy Heiner, technisch directeur van de twee zeezeilteams van ABN AMRO in de Volvo Ocean Race, kon donderdagmiddag het tragische nieuws over de dood van bemanningslid Hans Horrevoets nog niet bevatten.
De oud-olympiër (brons in Atlanta in 1996) was bezig zijn eigen V60-boot vanuit Zuid-Portugal naar Portsmouth over te varen toen hij van het dodelijke ongeluk aan boord van de ABN AMRO II op de hoogte werd gesteld. Heiner maakte meteen rechtsomkeert om later het vliegtuig naar Engeland te pakken.
"Het is zo onwezenlijk. Ik ben nu hier aan het zeilen, terwijl Hans er niet meer is", liet Heiner weten. "Hans was een goede zeilvriend van mij. Ik kende hem zo'n jaar of tien, sinds het project met de BrunelSunergy in de zeilrace om de wereld."
Heiner durfde zich nog niet uit te spreken over de ware toedracht van het dodelijke ongeval. "Ik weet wel dat de boot door hoge golven heenging. Als je dan overboord slaat, zou dat kunnen betekenen dat je niet bent aangelijnd. Of dat verplicht is in deze race? Dat is afhankelijk van de specifieke regels op de boot. Maar ook als je wel bent aangelijnd, kan er iets kapot gaan. Het is dus nu nog te vroeg om conclusies te trekken."
Gevaarlijk
Heiner: "Natuurlijk is zeezeilen een gevaarlijke sport. In elk geval gevaarlijker dan thuis op de bank zitten. Oceaanzeilers zijn zich zeker van de risico's bewust, maar zijn daar niet voortdurend mee bezig. Als je in de auto de straat opgaat, denk je ook niet steeds wat er allemaal zou kunnen gebeuren."
AAB2 heeft zich terug getrokken uit deze leg.quote:Op donderdag 18 mei 2006 23:49 schreef masterr112 het volgende:
Ik hoorde op de radio dat het team zich heeft terug getrokken. iemand die dit kan bevestigen?
Ben trouwens benieuwd naar de beelden van aankomende zondag op studio sport, ze zullen er wel zeer uitgebreid op ingaan
lijkt me ook het beste.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 11:53 schreef WEST het volgende:
ondanks alle triestheid gaat de race ook nog gewoon door hoe hard het ook klinkt.
Weet ik niet. Misschien zou er bij noodgevallen wel van de motor gebruik mogen maken mits ze de leg voorzetten onder zeil op dezelfde plek. (suggestie, zal de regelementen ff doorzoeken)quote:Op vrijdag 19 mei 2006 14:16 schreef hermandeperman het volgende:
Idd ja...
Iedereen heeft het er steeds over of ze deze leg nog uitvaren... maar op het moment dat ze de motor gebruikten om Hans te gaan zoeken waren ze toch al uit deze leg of heb ik het nu mis...?
Val toch alsjeblieft niet anderen aan wat ze wel of niet moeten doen.quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:27 schreef David Letterman het volgende:
alsof het allemaal zo lekker belangrijk is...ABN 2 zal gewoon op normaal tempo verder varen en deze leg rustig afmaken...niemand zal zich nu druk maken of ze enigszins een overtreding volgens het reglement hebben begaan...en wat de gevolgen daarvan zijn...wat een vreselijk gelul over regels!!!
laten we stilstaan bij de crewmembers, die op een veilige manier aan willen komen, met Hans aan boord...waar ze elke minuut van de dag aan worden herinnerd...
juist dan is het zo triestquote:Op vrijdag 19 mei 2006 22:24 schreef Landrot het volgende:
Vandaag stond in AD Sportwereld een uitgebreid artikel over Hans Horrevoets...
"Juist omdat hij vader was geworden, twijfelde hij even om zich voor de tweede maal te wagen aan de riskante competitie."
![]()
waar jij een opmerking over maakt tov mij, maak je jezelf schuldig aan...quote:Op vrijdag 19 mei 2006 18:29 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Val toch alsjeblieft niet anderen aan wat ze wel of niet moeten doen.
1 2 3 4 5 6 7 8 | AAB1| 22| +0 (0)| N050.38.01|W001.41.15|15.3| 53|23:24 UTC 20-05-06 Eric|230|+208(-10)| N049.38.30|W006.49.01|14.0| 92|09:24 UTC 21-05-06 PotC|245|+223(-11)| N049.51.02|W007.18.02|13.5|100|14:16 UTC 21-05-06 Bra1|299|+277 (-1)| N048.56.04|W008.17.02|15.6| 77|17:50 UTC 21-05-06 AAB2|590|+568(-52)| N048.19.05|W015.46.01| 6.4| 62|19:17 UTC 22-05-06 Movi|590|+568(-25)| N048.22.02|W015.49.60|11.0| 69|19:20 UTC 22-05-06 Brun|634|+612 (12)| N047.25.03|W016.27.03|17.7| 80|22:41 UTC 22-05-06 |
jup en de volgende update is pas om 6 uur morgenochtend ook vreemdquote:Op zondag 21 mei 2006 00:15 schreef the_disheaver het volgende:
Met de hudige snelheid van 17 mijl zijn zie in wat meer dan een uur gefinished. Grote bay in portsmouth?
Zal wel om 2h nl tijd zijn ofzo.
inclusief de inport zijn er nog 21 punten te verdelen. als ze deze leg winnen kan potc aab1 niet meer overtreffen.
We hebben dus over 2 uurtjes een winnaar. Op een klote tijdstip. Ach, het zij zo.
De Movistar dreigde te zinken en hebben daarom de kustwacht om hulp gevraagd en daarom is de AAB2 daarnaartoe gevaren.quote:Op zondag 21 mei 2006 00:20 schreef WEST het volgende:
ik zie in VS nu weer een rare maneuvere van de AAB2zit dicht bij de movistar en de AAB2 keert weer op zo lijkt het. ondanks dat ze zich teruggetrokken hebben
vreemd? De update is altijd om 6 uur. De finish wordt natuurlijk wel realtime gegeven (omdat er daar wel ooggetuigen zijn, anders dan op volle zee)quote:Op zondag 21 mei 2006 00:18 schreef WEST het volgende:
[..]
jup en de volgende update is pas om 6 uur morgenochtend ook vreemd
quote:Sat, 20 May 2006 22:00:00 UTC
At 2200GMT the Volvo Ocean Race headquarters issued the following statement concerning Bouwe Bekking’s Volvo Open 70:
movistar, the Spanish entry in the Volvo Ocean Race 2005-06, has suffered damage to the keel area and has asked race headquarters to put surrounding rescue organisations, including the Falmouth Coast Guard, on standby.
Bouwe Bekking (NED) the skipper, informed race headquarters at Whiteley, Hampshire, at 1527 (GMT) that the boat was taking on water. The pumps are coping with the ingress of water and the crew has stabilised the problem.
Currently their position is 410 nautical miles west south west of Land’s End and they are sailing at ten knots in 22 knots of wind. The sea state is rough, with waves of six metres.
ABN AMRO TWO has altered course to stand by and Brunel have been advised of the situation and are on standby to assist if required.
dat is niet vreemd, maar dat zeg maar de AAB1 binnen kan komen en de update over 6 uur als de AAB1 dus al gefinisht is zeg maar.quote:Op zondag 21 mei 2006 01:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
vreemd? De update is altijd om 6 uur. De finish wordt natuurlijk wel realtime gegeven (omdat er daar wel ooggetuigen zijn, anders dan op volle zee)
en daarmee winnaar van de volvo ocean race 2005/2006quote:Op zondag 21 mei 2006 01:38 schreef the_disheaver het volgende:
5/21/2006 12:36:49 AM GMT ABN AMRO ONE just crossed the finish in first place.
Tuurlijk is er reden om over regels te spreken. Op dit forum proberen de regelmatige posters de race te analyseren en acties van teams, gebeurtenissen en bijzonderheden in de race te voorspellen, te begrijpen en te verklaren door er samen over te discussieren.quote:Op zaterdag 20 mei 2006 18:14 schreef David Letterman het volgende:
[..]
waar jij een opmerking over maakt tov mij, maak je jezelf schuldig aan...
ik wilde alleen duidelijk maken dat in deze situatie er geen enkele reden is om ff over regels etc te gaan oh-en, terwijl er zoiets verschrikkelijks is gebeurd...en dat de crew van ABN 2 er ook totaal niet mee bezig zal zijn...
en ik val mensen daar niet op aan, ik gaf alleen aan dat er nu een andere situatie is ontstaan voor de ABN 2 crew...en dat verder gespeculeer over het race element voor hen niet meer aan de orde is...
en nu dan verder OT?...
quote:Op verzoek van de Spaanse boot blijft boot TWO tot de aankomst in Portsmouth in de buurt van Movistar. Vanwege de kielproblemen vaart Movistar aanzienlijk langzamer zodat de aankomst na verwachting niet eerder is dan dinsdag namiddag.
Dat lijkt me echt verschrikkelijk voor de familie van Hans. Allereerst het idee dat hij daar nog steeds aan boord is en dan duurt het ook nog eens een stuk langer voor ze hem weer terug hebben.quote:
maar aan de andere kant ze zitten nog op open zee en als de movistar nog meer in de problemen komen. We willen niet nog meer doden. enne de kustwacht van Engeland kan best nu daarheen varen en het lichaam van Hans op pikken.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:21 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
Dat lijkt me echt verschrikkelijk voor de familie van Hans. Allereerst het idee dat hij daar nog steeds aan boord is en dan duurt het ook nog eens een stuk langer voor ze hem weer terug hebben.![]()
Dat ben ik absoluut met je eens! Ik doelde ook puur op de (emotionele) consequenties voor de nabestaanden (en de teamgenoten) van Hans Horrevoets.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:24 schreef WEST het volgende:
[..]
maar aan de andere kant ze zitten nog op open zee en als de movistar nog meer in de problemen komen. We willen niet nog meer doden. enne de kustwacht van Engeland kan best nu daarheen varen en het lichaam van Hans op pikken.
ik snap best dat de crew van AAB2 en de familie van Hans Horrevoets het lichaam zo snel mogelijk thuis willen brengen, maar tis een beetje dubbel. Maar dit is mischien wel het beste ik denk dat het voor de familie ook wel goed vinden denk dat Hans dat ook gewild had aangezien hij de veiligheid hoog had staan.quote:Op zondag 21 mei 2006 11:29 schreef twentemeisje het volgende:
[..]
Dat ben ik absoluut met je eens! Ik doelde ook puur op de (emotionele) consequenties voor de nabestaanden (en de teamgenoten) van Hans Horrevoets.
bronquote:ABN AMRO 1 wint Volvo Ocean Race
ABN AMRO 1 is winnaar geworden van de Volvo Ocean Race. De boot van schipper Mike Sanderson schreef de 7de etappe (New York-Portsmouth) op zijn naam en is in het klassement niet meer in te halen.
De triomf wordt overschaduwd door het tragische ongeval eerder in de week op de ABN AMRO 2,waarbij Hans Horrevoets overboord sloeg en overleed. Sanderson en de bemanning zullen hun overwinning dan ook niet vieren.
Sanderson benadrukte wel de sportieve waarde van de prestatie:"Voor mij is dit een olympische medaille, het is of je de Everest hebt beklommen. Het team heeft het ongelooflijk goed gedaan."
Bemanning moet Movistar verlaten
... In de slotfase van de 7de etappe eiste het zware weer nogmaals zijn tol, al bleef de ellende dit keer gelukkig beperkt tot materiele schade.
Wegens problemen met de kiel moest de bemanning van de Movistar op ruim 300 zeemijl van de Engelse noordwestkust van boord. Er kon worden overgestapt op de ABN AMRO 2,die al een tijdje in de buurt was.
De Engelse marine is inmiddels met een schip op weg naar de ABN AMRO 2,dat met de stoffelijke resten van de omgekomen Hans Horrevoets een trieste lading aan boord heeft.
Alleen mag je 'm waarschijnlijk binnenkort wel eerst opduiken van de bodem van de oceaan...quote:Op zondag 21 mei 2006 13:45 schreef the_disheaver het volgende:
pfff... als iemand interesse in een VOR boot heeft...
abandon ship betekent dat je het schip overlaat aan de golven. Ze hebben een generator aangelaten om hem te volgen en om hem leeg te blijven pompen. De boot gaat nu zijn eigen weg, dat is de grote vraag. In principe is hij nu voor de eerste die hem vindt. Dit is een erg moeilijke beslissing geweest voor Bouwe. Maar veiligheid gaat voor alles, dat hebben we deze etappe zeker kunnen zien. Tsjongejonge, rillingen over mijn rugquote:Op zondag 21 mei 2006 13:42 schreef WEST het volgende:
dit is we de meest rare etappe die ik van alle 3 edities die ik gevolgd heb mee gemaakt.
wat is er nu met de boot van movistar? wordt die op sleeptouw mee genomen of hoe zit dat
Fisheries Patrol vessel HMS Mersey, a River Class Offshore Patrol vessel from Milford Haven in Walesquote:Op zondag 21 mei 2006 15:01 schreef JoStro het volgende:
[afbeelding]
HMS Mersey. De welkome redder in nood voor movistar en ABN2
En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...quote:Op zondag 21 mei 2006 15:11 schreef Libris het volgende:
Wat een ontzettend triest eind voor de VOR..
Ik bedoel dat ze aan de laatste legs bezig zijn... Maar inderdaad, laten we hopen dat deze legs minder dramatisch zijn.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:24 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
En dan is de VOR nog niet eens afgelopen...
heb alle topics meegelezen, vond eerdere opmerking(en) rond de dood van Hans en het verloop van de race, ge-oh over regeltjes etc, ongepast...daar heb ik op gereageerd...that's all...quote:Op zondag 21 mei 2006 02:12 schreef JoStro het volgende:
-verhaal-
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.quote:5/21/2006 4:07:37 PM GMT The Dutch Navy is due to rendezvous with ABN AMRO TWO early Tuesday morning for the transport of the body of Hans Horrevoets back to the Netherlands. More details to follow.
Mee eens. Knap gedaan.quote:Op zondag 21 mei 2006 15:58 schreef JoStro het volgende:
Midden in alle ellende rond movistar en ABN2 wil ik toch nog wel even melden dat ik de tweede plek van Ericsson knap vindt. Na mijn 'wat minder positieve' posts over de duiventil die Ericsson vind ik het een knappe prestatie.
Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...quote:Op zondag 21 mei 2006 19:21 schreef JoStro het volgende:
Van Team.Abnamro.com:
[..]
Dit lijkt mij een hele mooie oplossing.
Gaat om het transport van Portsmouth naar Nederland.quote:Op zondag 21 mei 2006 19:47 schreef Landrot het volgende:
[..]
Uit de Studio Sport-reportage maakte ik op dat het nog een hele kunst zal zijn voor de marine om de ABN 2 te bereiken en de personen van boord te halen... Het waait er verschrikkelijk hard...
quote:When HMS Mersey gets to ABN AMRO TWO and turns to run with them it might be an interesting test of speed. According to the Royal Navy's web site the River Class patrol boat has a speed of 20 knots - as we all know, ABN AMRO TWO is the world's fastest monohull and could see over 40 knots on the speedo at times.
De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...quote:Op zondag 21 mei 2006 20:15 schreef the_disheaver het volgende:
AAB2 wordt maandag laat verwacht in Portsmouth.
Zijn daar laad en lostijden bijgeteld?quote:Op zondag 21 mei 2006 22:04 schreef Landrot het volgende:
[..]
De VOR-site geeft vooralsnog de eindtijd aan van 18:37 uur...
Dat moet te zien zijn op deze webcam: www.bbc.co.uk/hampshire/content/webcams/webcam_portsmouths_spinnaker_tower_webcam.shtml
De webcam die ik eerder vermeldde was niet goed. Ik had op de kaart uitgeplozen dat de finishlijn ten oosten van Isle of Wight zou moeten liggen. Tja, ik ben misschien niet zo'n goede navigator...![]()
Mee eens.quote:Op zondag 21 mei 2006 22:41 schreef komrad het volgende:
ik denk ook wel dat ze doorgaan, met stoppen bereiken ze niets
Hebben genoeg te doen... Een boot redden, oppoetsen, een nieuwe kiel ontwerpen en de latste leg varen...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:00 schreef Landrot het volgende:
[..]
Mee eens.
Ik ben trouwens benieuwd wat er staat te gebeuren met de walploeg van movistar...![]()
Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....quote:Op zondag 21 mei 2006 23:10 schreef Doffy het volgende:
Volgens de VOR site ziet het er naar uit dat de mast van movistar al overboord ligt. De kans dat de hull nog gered kan worden is aanwezig, maar lijkt mij niet al te groot. Laat staan dat je met het resultaat nog een stuk race kan varen.
Wat een etappe
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:15 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Met de mast over board kan het de hull wel langer blijven drijven, tenzij het gat natuurllijk echt groot is en de romp al vol water staat. Ze zijn per slot van rekening niet voor niets van board gegaan. Als het niet snel gelicht wordt, zal het zinken.....
Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11quote:Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.
Het hóeft inderdaad niet nee, maar een boot komt niet ongeschonden door zulk weer heen, zeker niet met de kielproblemen die er al waren.quote:De redenatie was omdat de onboard situatie data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord is gevallen.
Maar had juist de movi niet vaker no data in de onboard conditions?
Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaaktquote:Op zondag 21 mei 2006 23:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je hebt volgens mij geen idee van de omstandigheden op de oceaan in windkracht 10 a 11
[..]
Geen idee, maar het is natuurlijk moeilijk om te bepalen of ze 'rustig' 6 knopen voer, zonder (veel) zeil, zonder roer...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:27 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt
Maar waren ze al in die storm? Ik vraag het me af, vooral omdat ze net voor de data niet meer binnen kwam rustig 6 knopen voer.
Zonder roer? Ik zie dat de zeilen naar beneden zijn (VS) en heb het vermoeden dat er veel water binnen staat. Maar zonder roer? Je zal bedoelen zonder roerganger... Ik kan me niet voorstellen dat ze het schip laten gaan. Die zal opgepikt worden.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:29 schreef Doffy het volgende:
[..]
Geen idee, maar het is natuurlijk moeilijk om te bepalen of ze 'rustig' 6 knopen voer, zonder (veel) zeil, zonder roer...
Dat bedoel ik ookquote:Op zondag 21 mei 2006 23:32 schreef Sandworm het volgende:
Zonder roer? Ik zie dat de zeilen naar beneden zijn (VS) en heb het vermoeden dat er veel water binnen staat. Maar zonder roer? Je zal bedoelen zonder roerganger...
Vermoedelijk zullen ze alles doen om dat voor elkaar te krijgen, ja. Al is het maar omdat er met de hull nog geld verdiend kan worden, ook als ze geen meter VOR meer vaart. En verzekeringstechnisch zal het ook wel de moeite zijn. Maar vooral voor de teamspirit zou het goed zijn.quote:Ik kan me niet voorstellen dat ze het schip laten gaan. Die zal opgepikt worden.
quote:
Als je het zo leest is het een nieuw probleem. Geen hydraulica, niet de afdekschilden onder de boot, maar de complete as van de kiel is 50mm verschoven. Dat is bij geen van de schepen eerder gebeurd.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:41 schreef the_disheaver het volgende:
Movistar is wel van groot belang om te kijken wat er nou fout aan was.
De walploeg heeft nog een redelijke taak voor de boeg. Tot gisteravond weten ze dus nog waar hij is.quote:Perhaps racing is too strong a term for movistar. She has turned downwind to the south and is currently making just a knot, but a while ago was happily sailing at six knots and more. The telemetry from the sailing instruments stopped a few hours ago and speculation suggests that the rig might have gone over the side. If it has it might mean that the boat wouldn't turn over if the keel did fall off which would make life easier for whever possibility the movistar shore team use to recover the drifting craft. At the moment the possibility of sending tugs or trawlers to the area is taxing the logistics machine.
Volgens mij viel dat wel mee... Hoogstens ontbrak af en toe de data van de kielhoek...quote:Op zondag 21 mei 2006 23:17 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar hoe kan de mast zomaar breken? Ik neem aan dat er een klein zeiloppervlak is gehezen.
De redenatie was omdat de onboard conditions-data niet door kwam, dat wss de mast en zeilen van boord zijn gevallen.
Maar had juist de movi niet vaker "no data" in de onboard conditions?
Jouw algemene beeld deel ik niet.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:37 schreef komrad het volgende:
(...) Ongelukken gebeuren en menselijke tragedie is daar onderdeel van. Hoe pijnlijk ook, een ongeluk als met de AAb2 gebeurd is lijkt, zover nu bekend, een race accident te zijn.
Ik vind de kielproblemen echter van een andere orde, we hebben het hier over technische problemen die in het slechste geval een schip tot zinken kunnen brengen en daarmee een complete bemanning in gevaar kunnen brengen en we kunnen ook niet meer zeggen dat er geen waarschuwing is geweest.
Wat vinden jullie hier van?
Ik denk dat we allemaal het spreekwoord over de beste stuurlui maar al te goed kennen.quote:Op zondag 21 mei 2006 23:21 schreef Sandworm het volgende:
De afgelopen week heb ik het forum vanaf de zijkant gevolgd. Vanwege de omstandigheden alleen in staat geweest om te lezen.
Eén ding is me opgevallen en dat wil ik graag even kwijt. Het viel me op dat er geen excessen hebben plaatsgevonden in dit topic gedurende de heftige gebeurtenis. Als het dreigde die kant op te gaan, werd dat vrij snel genunanceerd door de trouwe posters. Hulde! Gelukkig werd er niet veel gespuculeerd over dat wat er gebeurd zou kunnen zijn, zonder dat we de ware toedracht kennen. Als dat dreigde te gebeuren, werd er direct ingegrepen. Dat vind ik opmerkelijk, mede omdat er op dit soort fora vaak al een mening gegeven wordt voordat men uberhaupt het artikel gelezen heeft. Hoe tragisch de gebeurtenissen ook, ik meende dit even kwijt te moeten.
movistar bemanning is van boord, geen woord over Hansquote:...
ABN AMRO TWO have reported to Race Headquarters that they resumed racing at 0954.
...
'volgens' mij was het minder extreem.quote:Op maandag 22 mei 2006 11:51 schreef hermandeperman het volgende:
Ik meende dat dat met rontgen straling gebeurde.
Maar dan nog, dan weet je waar de fout/scheur zit. Ze hebben dan nog (zeer waarschijnlijk) niet genoeg tijd om het te vervangen wanneer het een deel is wat geintegreerd zit in de romp.
Ook van de Team ABNAMRO site:quote:Op maandag 22 mei 2006 12:50 schreef JoStro het volgende:
Van VOR.com
[..]
movistar bemanning is van boord, geen woord over Hans
quote:5/22/2006 3:22:06 PM GMT At 08:37 GMT this morning near Falmouth, the body of Hans Horrevoets was transferred to a Royal Netherlands Naval frigate from ABN AMRO TWO. In winds of 25 knots, French skipper Seb Josse and his crew bid an emotional farewell to their much loved friend and team mate. They held a minute of silence as Hans was taken off the boat to the Dutch frigate, HNLMS van Galen. His body will now be taken back to his home town of Ter Heijden, in the Netherlands, for repatriation and a funeral with family and friends.
bron: http://www.volvooceanrace(...)y/homerun/index.aspxquote:movistar has ABN AMRO TWO within sight, shepherding her towards land. Brunel is also slowed in case she might be needed for escort duties, but she has her own keel problems.
Thanks!quote:Op maandag 22 mei 2006 18:21 schreef maril het volgende:
Zometeen op ned. 2 in 2 vandaag een reportage over deze tragische etappe.
zou inderdaad heel mooi zijnquote:Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:
Ik hoop dat de AAB1 vanavond de AAB2 tegemoed zal varen en de AAB2 begeleiden naar de finish. One Team, One Goal.....
@ Marine.nlquote:22 mei 2006 : Hr. Ms. Van Galen is varende en zal de 26e Den Helder binnenlopen.
Ik dacht dat ABN2 dat record ook nog weer kwijt zouden raken voor het einde van deze ellendige etappe. Gelukkig gaat het om een andere klasse, nl. Solo-Multihull. Yves, mocht je dit lezen (ahum): Toch gefeliciteerd.quote:NIEUWS
Yves Parlier: 587,4 mijl in 24 uur
22 mei, 2006, 15:04:00
Fransman Yves Parlier claimt een nieuwe 24-uurs record. Alleen aan boord van zijn hydraplaneur Médiatis Région Aquitaine, klokte 587.4 mijl in 24 uur. Een gemiddelde van 24,47 knoop. Parlier zeilde in de buurt van Canarische Eilanden. Het record moet nog worden geratificeerd door de World Speed Sailing Record Council.
Op 9 april van dit jaar veroverde Parlier ook het 24-uurs record bemand voor jachten tot 60 voet. Toen overbrugden hij en zijn bemanning 597,81 mijl in een etmaal. Gemiddeld 24,91 knoop.
Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.quote:Op maandag 22 mei 2006 18:46 schreef Sandworm het volgende:
Veel beelden van de gisteren in SS gepresenteerde beelden. Belangrijkste punten:
- Eduard van Lierde (Brunel) sugereert dat Hans niet aangelijnd is geweest![]()
-
Gelukkig, de mannen zijn binnen. Team ABN AMRO en VOR hebben er goed aangedaan de pers weg te houden. Morgen een persconferentie en dan weten we meer.quote:Update 1908GMT At 1908GMT and 34 seconds, ABN AMRO TWO finally concluded Leg 7 of the Volvo Ocean Race.
Update 1850GMT ...The wind might have eased a little, but the unrelenting clouds still drive across the sky over the Solent.
Team ABN AMRO have managed the arrival for the boat to finish without the usual press of photographers and televsion and when the team come to the shore they will be taken away immediately without the usual medis interviews. The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow. We will carry a full report when that has concluded.
quote:The only chance the world's press will have to talk to the crew members will be at a special press conference tomorrow.
Wijze woorden!quote:Op maandag 22 mei 2006 20:32 schreef JoStro het volgende:
Zeggen, zeggen, zeggen. Niemand van ons was erbij. Van Lierde ook niet. Er zal zeker een onderzoek ingesteld worden. Hoe vervelend ook. Dan weten we wat er gebeurd is en dan kunnen we er in dit forum over schrijven.
Die redenatie volg ik niet.quote:Op maandag 22 mei 2006 20:14 schreef maril het volgende:
[..]
Ik dacht dat ze dat gisteren bij studio sport ook zeiden dat hij niet aangelijnt was, want Dione de Graaf vroeg nog of het mogelijk was dat de lijn was afgebroken.
kortweg: problemen met kiel, beter gezegd: het gat en overgangsplaat in de romp voor de kiel. Er stroomde water in. Toen na een gijp de situatie alleen maar erger was (2de noodpomp aan) en storm verwacht werd is gekozen om het schip te verlaten. Men is naar de AAB2 gegaan via redingsvlot, en de movistar drijft nu ergens. Met of zonder zeil en mast.quote:Op maandag 22 mei 2006 19:23 schreef Ambrosius het volgende:
Misschien heb ik wat gemist, maar mij is nog niet duidelijk wat er nou met de boot van Movistar is gebeurd
1 reddingsvlotquote:Op maandag 22 mei 2006 19:28 schreef ROG het volgende:
De bemanning is opgepikt door AAB2 via de reddingsvlotten.
Dit was een voorwaarde van Sebastien Josse om de bemanning van de movistar aan boord te nemen....quote:Op dinsdag 23 mei 2006 01:30 schreef ROG het volgende:
Da's inderdaad slim, een extra vlot meenemen. My bad.
Omdat ze nog niet geratificeerd zijnquote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
quote:Het Britse patrouilleschip van de marine zou pas zondag rond 22.00 en 23.00 uur bij de Spanjaarden kunnen zijn. Bekking: “Dat is één van de redenen dat ik heb gezegd dat we niet tot zo lang gingen wachten. In een storm met de kans dat de Movistar naar de kelder zou gaan. We kregen gisteravond een bericht van de weerboei. De Movistar bevond zich in tien meter golven en meer dan vijftig knopen.” Sinds zondagavond 22.00 uur zijn er echter geen posities meer doorgekomen. Over de staat van de Spaanse Volvo Open 70 kan Bekking niet veel zeggen: “Ik verwacht dat die is volgelopen en wellicht is gezonken.” Op maandag werd nog niet naar de Movistar gezocht. Bekking: “De radartransponder op de spiegel zou te allen tijde moeten kunnen verzenden. Dat signaal is verloren.”
quote:De Spanjaarden waren welkom, maar Sebastien Josse wilde wel doorracen in ‘the spirit of the rule’. Bekking: “Het enige dat we voor ze hebben gedaan, is een kop koffie zetten en bij het avondeten helpen.”
Lijkt me dat we hieruit kunnen concluderen dat het over en uit is voor de movistar.quote:We zullen Bekking zeker niet als schipper Rotterdam zien binnenvaren. Bekking: “Eh, nou misschien op een motorboot. Ook als de Movistar wordt gevonden, verwacht ik niet dat we ermee kunnen zeilen. Zeker als de romp is volgelopen. De reparatie duurt dan zeker een half jaar.”
Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:04 schreef WEST het volgende:
dat zat er ook wel in, ik zou iig niet met dat ding meer het open water op gaan. ja mischien een meertje hier in de omgeving maar geen zee
quote:Spain. movistar recovery will be difficult, but team hopes to finish the Volvo Ocean Race
Monday, 22 May 2006
Marian Martin
The director of the Spanish VO70 movistar, Pedro Campos, has said that he believes it will be "difficult" to recover the boat, which had to be abandoned about 307 miles (568 km.) from land. Campos confirmed that the crew had taken all possible steps to keep movistar afloat until the weather abates, but added “The possibility of the weather finishing off the boat is strong. If we do not recover the yacht, the competition for us will finish, but if we managed to bring it to port, we could fix it and with luck to be ready for the last stage of the competition, that finishes in Goteborg".
Campos also said that it was possible that some form of “complaint” might be presented to the builders of the boat, since it has displayed a defect in the design of the keel, that allows a route for water to enter. We have discussed this in several meetings with the other boats and are going to explore the possibility of requesting some type of compensation; a dead person does not return.
Iker Martinez and Xabi Fernandez said they were very happy to know that their companions are out of danger and were grateful to the crew of ABN Amro 2, which rescued the crew of the Spanish boat. Fernandez said he had been told that his companions did not want to leave the boat, but had no alternative. Campos added. "A life is worth more than anything. A dead person does not return,” he repeated “a boat can be reconstructed." He then thanked everyone for the interest and concern that had been displayed, including King Juan Carlos, the Secretary of State for Sport, Jaime Lissavetzky and the presidents of the autonomous communities of Galicia and Valencia.
Campos is flying to the UK today and will hold a press conference tomorrow.
Dat staat er altijd. Pas als alle boten binnen zijn, eventuele protesten verwerkt zijn en logs verwerkt zijn, gaat de jury de punten definitief uitgeven.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Volgens mij is Bouwe Bekking realistisch pessimistisch, en die directeur onrealistisch optimistisch...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:11 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:
http://www.bymnews.com/new/content/view/29637/48/
[..]
quote:Zeiler Hans Horrevoets was niet aangelijnd toen hij donderdag verongelukte tijdens de Volvo Ocean Race. Ook droeg hij geen reddingsvest.
Dat werd dinsdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie van het team ABN Amro 2. Horrevoets sloeg overboord tijdens zwaar weer in de etappe naar Portsmouth. De bemanning was net bezig om zich aan te lijnen.
Het stoffelijk overschot van de 32-jarige Horrevoets is in de nacht van maandag op dinsdag naar Nederland gebracht. Dat deelde sponsor ABN AMRO dinsdagochtend mee. Een helikopter van het marinevliegkamp De Kooi in Den Helder bracht het lichaam van Horrevoets omstreeks middernacht over naar Rotterdam Airport. Daar nam de familie het in ontvangst.
Het fregat Van Galen van de Nederlandse marine nam het stoffelijk overschot maandag op zee voor de Engelse kust bij Falmouth van het zeiljacht ABN AMRO II over. Dat gebeurde tijdens een ceremonie waarbij een minuut stilte in acht werd genomen.
Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.comquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:57 schreef rubbereend het volgende:
Bouwe gaat er trouwens vanuit dat de Movistar al koppie onder is, of was daar al wat officieels van bekend?
oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoetsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.com
Tsjongejonge wat een pech. Niet aangelijnd dus, maar niet uit stoerdoenerij of overschatting, maar gewoon te laat.quote:
Dit snap ik niet.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:41 schreef rubbereend het volgende:
niet aangelijnd dusmaar dikke pech dat hij laatste was in de rij om zich in zn zwemvest e.d. te gaan hijsen en net voor hij naar beneden zou gaan gegrepen werd door de fatale golf
quote:5/23/2006 1:09:05 PM GMT Skipper Sebastien Josse said: "The fact that we rescued the team from movistar, was the maximum seamanship we could show. To save ten extra lives was an amazing feat." Roy Heiner added that "I received a telephone call from Bouwe (Bekking) for the amazingly professional way the crew handled it, not one thing went wrong. He thanked us."
hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:30 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dit snap ik niet.
Als je van de kajuit op dek stapt ga je toch van beneden naar boven? Dan heb je toch al je zwemvest aan?
En voor je op het dek stapt, klik je toch aan de lifeline?![]()
zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.
ja inderdaad, daarom keek ik ook ff op toen ik het las.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:46 schreef JoStro het volgende:
[..]
zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.
Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:49 schreef ROG het volgende:
Ik denk dat de direct gebookmartke waypoint op de GPS de hoofdzaak is geweest bij 't terugvinden van Hans aangezien er geen strobelight op een pak zit (neem ik aan)?
Het AD pakt het iig goed aan, al een paar dagen enkele pagina's VOR en zelfs al een paar keer op voorpagina.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoets
niet erg fijne kwaliteit geluid. (beter iets dan nietsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:41 schreef the_disheaver het volgende:
Persconferentie intergraal op team.abnamro.com
Zo'n lampje is klein en kan je overal aan vast maken.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?
Er is in elk geval genoeg manier om bewusteloos te raken. Ook zonder lifeline raak je niet zomaar van boord.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:37 schreef Sandworm het volgende:
De vraag die mij ook bezighield was hoe Hans te water is geraakt, bewusteloos of niet. Want met water van 14 graden moet het toch mogelijk zijn om enige tijd te overleven.
Antwoord was dat dat pas met zekrheid gezegd kan worden na autopsie. Die wordt op dit moment in Nederland gedaan.
Vond het wel een mooie ontlading, professioneel antwoord op een stomme vraag.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:29 schreef the_disheaver het volgende:
Het slot was wat minder 'maar in het nederlands graag'....
inderdaadquote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:31 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Vond het wel een mooie ontlading, professioneel antwoord op een stomme vraag.
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:36 schreef the_disheaver het volgende:
Dat wel. Maar weer het rare gecompileer van 2vandaag. Waarom niet dat stuk ' heb ik al gezegd' en 'nederlands graag' niet eruit knippen?
Ach, 2vandaag... De reportage in het geheel viel me voor 2vandaag echter helemaal niet tegen!
Mwah, valt mee hoorquote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:53 schreef the_disheaver het volgende:
ha, het doorkijken van 2vandaag was toch nuttig... lousewies gaat toch ook voor de lijsttrekkerschap. Maar beetje (erg) offtopic
quote:Volvo race crew describes rescue attempt at sea
Associated Press
OSLO, Norway -- Water crashed onto the deck of the ABN AMRO TWO as the winds kicked up and the seas got rough.
Suddenly, Hans Horrevoets went missing. Skipper Sebastien Josse shouted, "Where's Hans? Where's Hans?" and screamed the words sailors dread: "Man overboard!"
What ensued was a harrowing attempt to rescue Horrevoets. The crewmen recounted what happened on a conference call Tuesday, saying this would be the first and only time they would answer questions about the dramatic events aboard their boat in the seventh leg of the around-the-world Volvo Ocean Race.
ABN AMRO TWO was about 1,300 miles off England last Thursday, sailing in 16-foot waves and strong winds, when the 70-foot carbon fiber yacht nose-dived into a wave. The 32-year-old Horrevoets was trimming a spinnaker when he was swept overboard.
"We did a nose dive, and after the wave, Hans was not on board," Josse said.
After Josse alerted everyone that Horrevoets was missing, the crew went into action, tossing life buoys and markers into the water, while fighting to slow the yacht that was hurdling downwind in 28 mph winds.
Navigator Simon Fisher was below, keeping track of Horrevoets' last known position with electronic positioning systems.
On deck, the sailors were wrestling with enormous sails, trying to get them down. The crew had the boat turned around in minutes, and motored against the strong wind and waves toward the Dutch sailor.
The deck was in chaos, covered with downed sails and ropes. The crew members were focused on one thing: rescuing their teammate.
"It completely blew me away how professional this team was," Fisher said.
After about 40 minutes, they found him and managed to pull him aboard. But he was unconscious, and they couldn't revive him.
Josse said Horrevoets wasn't wearing a lifejacket or a harness attached to the boat, but was about to put on one.
"It was changing very quickly," Josse said of the worsening weather. "One by one we were going below to get our harnesses."
The ordeal wasn't over.
Three days later, on Sunday, ABN AMRO TWO received a distress call from rival yacht movistar of Spain, which was in danger of sinking from a leaking keel joint.
Once again, ABN AMRO TWO turned around to attempt a rescue.
"As soon as I heard the call I just wanted to make sure those guys were safe," Fisher said.
ABN AMRO TWO approached movistar in the heavy seas, and transferred its 10 crew by life raft.
"I don't think I've seen 10 happier guys in my life," Fisher said.
After the rescue, movistar skipper Bouwe Bekking said, "We all realized that turning around had been a very hard call for them, and hopefully they can find a little comfort that they have saved 10 lives."
Horrevoets' body was transferred at sea Monday to the Dutch frigate HNLMS Van Galen for transport home, and a funeral on Saturday.
ABN AMRO TWO finished the leg, late Monday, at Portsmouth, England, in sixth place, last of the remaining boats.
Hundreds of people, including the other Volvo Ocean Race crews, gathered on the wharf for the arrival. At first, they erupted into cheers and applause, before falling silent and watching wordlessly for about 30 minutes as the crew moored their boat and went ashore.
"We all knew it would be hard to arrive at the dock," Fisher said.
ABN AMRO said it hasn't decided whether the No. 2 boat will complete the remaining legs in the race, which ends on Goteborg, Sweden, in mid-June.
Ik heb nog geen reactie gegeven. Dus als je het niet erg vindt...quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:40 schreef JoStro het volgende:
(...) Wellicht ook goed om het op dit forum verder te laten rusten tot de InPort van maandag of tot er meer nieuws. Alles is volgens mij eigenlijk wel gezegd.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:40 schreef JoStro het volgende:
Wellicht ook goed om het op dit forum verder te laten rusten tot de InPort van maandag of tot er meer nieuws. Alles is volgens mij eigenlijk wel gezegd.
quote:UK. Volvo Ocean Race: Correction re movistar search
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
There has been confusion over the serach for the abandoned Volvo Open 70 movistar. When BYM News spoke to Bouwe Bekking yesterday, he was under the impression that the aircraft was already searching.
In fact, the aircraft has flown to Cork and the first search attempt will take place today. The turbo prop aircraft will search an area of 150 square miles around movistar's last known position.
Last Updated ( Wednesday, 24 May 2006 )
Echt haast hebben ze niet.....quote:UK. Volvo Ocean Race: Movistar search latest
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
Centreline Air Charter has confirmed to BYM News that they had been contacted, through a broker, to provide an aircraft to look for a missing yacht.
The aircraft, a Beech 200, described as a twin engine, middle distance propeller craft, has been operating out of Cork, but is now talking its passengers to Bournemouth.
Last Updated ( Wednesday, 24 May 2006 )
Met alle zeilen enzo enzo zal de soortelijke massa wel boven de 1(,020 voor zout) liggenquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:44 schreef Landrot het volgende:
Zou de Movistar trouwens wel helemaal zinken? Of blijft ie vlak onder de oppervlakte dobberen? Hij zit immers vol met kunststoffen en daarvan is meestal de soortelijke massa tussen 0,9 tot 1,2...
Maaaaar, als er een luchtbel achterblijft in het schip misschien weer wèl.quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Met alle zeilen enzo enzo zal de soortelijke massa wel boven de 1(,020 voor zout) liggen
Maar hoe kan er een luchtbel in blijven?quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:07 schreef Landrot het volgende:
[..]
Maaaaar, als er een luchtbel achterblijft in het schip misschien weer wèl.![]()
Da's toch niet ongewoon bij gezonken schepen?quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:39 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar hoe kan er een luchtbel in blijven?
Alleen als een zeilboot omslaat, en niet terugkomt. Maar ik vraag me af waarom er een luchhtbel in zou zitten. Kost enkel ruimte, en werkt ook niet, aangezien het wel erg groot moet zijn om een boot van 14 ton deels te laten drijven.quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:50 schreef Landrot het volgende:
[..]
Da's toch niet ongewoon bij gezonken schepen?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat de boeg (met daarin de luchtbel) nog een stukje boven water uitsteekt, terwijl de rest zich onder de waterlijn bevindt.
hoe dat zoquote:Op woensdag 24 mei 2006 14:16 schreef Doffy het volgende:
Ik denk eerder dat movistar in kleine stukjes aan diverse kusten teruggevonden zal worden. A la Team Philips destijds.
en als ze hem nog zouden vinden is het nog maar de vraag in hoeverre ze hem kunnen herstellen om nog mee te varen lijkt mijquote:Op woensdag 24 mei 2006 15:21 schreef the_disheaver het volgende:
Leuk interview met bouwe: http://www.volvooceanrace(...)oftheline/index.aspx
oa. dat hij echt denkt dat het over is, dat hij nogmaals de crew van aab2 bedankt, en dat de werkwijze van aab2 erg anders was dan hun eigen 'It was a big eye opener personally.'.
Van de boot is sinds gister (= eergister) niets vernomen. Hij vreest ook niet dat hij nog drijft.
quote:UK. Volvo Ocean Race: movistar not found, airplane to search again this morning
Wednesday, 24 May 2006
The aircraft searching for movistar landed in Cork last night, having failed to locate the Volvo Open 70. A new search will be carried out this morning.
Volgorde van de berichten op BYM is een beetje onduidelijk.quote:UK. Volvo Ocean Race: Search for movistar unsuccessful
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
Xavier Sobrino, spokesman for movistar sailing, has told BYM News that the search carried out this morning, by a Beech 200, twin engine aircraft, in the region of the yacht’s last known position was unsuccessful.
Discussions are now taking place with the Volvo Open 70’s insurers as to whether another search should be conducted.
de boot is toch afgeschreven na de Oceanrace en herstellen voor de rest van de race was ook vrijwel onmogelijk.quote:Op woensdag 24 mei 2006 18:14 schreef Ludwig het volgende:
Als die verzekeraars dus beslissen dat er niet meer gezocht wordt ligt daar een jacht van een paar miljoen te dobberen totdat iemand besluit hem op te pikken. Kan me niet voorstellen dat een boot met zes wachterdichte bulkheads gezonken is. Onmogelijk.
quote:UK. Volvo Ocean Race: Farr Yacht Design talks to BYM News about movistar failure
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
Farr Yacht Design’s Russell Bowler, who is in Portsmouth, has given BYM News his comments on the failure that caused the Volvo Open 70, movistar, to be abandoned by Bouwe Bekking and his crew.
Asked whether the fact that movistar had sailed more miles that the other yachts in this race might have resulted in some sort of fatigue, Bowler said “The fatigue question does not crop up. I have been studying photographs and there appears to have been some catastrophic letting go of bonds. You could describe it as a decaying over time; a build up of events, not fatigue.” He added “This was a far more serious failure than any that have occurred before and occurred at a lot lower load than these yachts have been subjected to, previously.”
Bowler went on to say that the type of carbon fibre used to build a VO70 was limited by the rules, therefore all the boats used the same type. He said that Farr supplied drawings that specified parameters such number of layers and how these would be applied, but builders might have to make an adjustment to the Farr construction guidelines in respect of items such as taping, for example. He stressed that “These boats have very competent people looking after the build.”
His final comment was that it was unfortunate that the yacht had almost certainly sunk and could not, therefore, be the subject of a forensic examination, so his “guess” that the problem was one of the way layers were assembled could never be confirmed.
Last Updated ( Wednesday, 24 May 2006 )
Ik heb op zee heel veel dingen, waarvan men zei dat het niet stuk kon, heel snel heel erg kapot zien gaan...quote:Op woensdag 24 mei 2006 18:14 schreef Ludwig het volgende:
Als die verzekeraars dus beslissen dat er niet meer gezocht wordt ligt daar een jacht van een paar miljoen te dobberen totdat iemand besluit hem op te pikken. Kan me niet voorstellen dat een boot met zes wachterdichte bulkheads gezonken is. Onmogelijk.
Nou, alles eigenlijkquote:Op donderdag 25 mei 2006 00:35 schreef Sandworm het volgende:
Voorbeelden Doffy?
Lijnen en electronica kan ik in mee gaan, vooral die lijnen in de schroef. 's Middags om 5 uur na een paar borrels....quote:Op donderdag 25 mei 2006 00:37 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nou, alles eigenlijkVan lijnen en electronica tot gieken en masten.
Dank dat Farr design daar ook heel erg geintresseerd in is. Het eerste bewijsstuk van hun onvermogen is waarschijnlijk gelukkig al gezonken......quote:Op donderdag 25 mei 2006 01:00 schreef komrad het volgende:
ik denk dat met name de AAB's waarde hebben, goede prestaties en innovatief concept met een goed werkende kiel
Een boot die al 2 keer bijna gezonken is, en een paar keer een 'free willy'? (vanuitgaande dat ie nog drijft, wat ik dus betwijfel)quote:Op donderdag 25 mei 2006 00:57 schreef ROG het volgende:
Is het overigens niet zo dat een VOR jacht wél wat waard is na de race? Zo ligt de Brunelsunergy nog altijd in Seaport IJmuiden voor teambuildings trips, etc. Valt nog best een broodje mee te verdienen na een race?
Met de kiel was niks mis mee. De plaat die het gat moet afdekken tussen kiel en romp wat meer. Dus de kiel zal er helaas nog aan liggen. Anders was de kans dat ie bleef drijven met enkele tonnen groter geworden.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:31 schreef isos het volgende:
hij heeft toch waterdichte schotten? dan zou die moeten blijven drijven, met of zonder kiel.
Yup.quote:Op donderdag 25 mei 2006 02:33 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een boot die al 2 keer bijna gezonken is, en een paar keer een 'free willy'? (vanuitgaande dat ie nog drijft, wat ik dus betwijfel)
1 2 3 4 5 | ------------------------------------------------------------------ Whitbread 60 (Sunergy), Ijmuiden 3580 12 Boeken |
Gideon Messinkquote:Op donderdag 25 mei 2006 14:53 schreef ROG het volgende:
[..]
Yup.
[ code verwijderd ]
Voor 3580 Euro per dag te huur dus bij Messink Yachting.
Ik geloof best wel dat sunergy veel geld verdiend, maar sunergy heeft geen negatieve naam. Movistar inmiddels wel. Wil je een bedrijfstraining op een boot houden welke 2 keer bijna is gezonken?quote:Op donderdag 25 mei 2006 14:53 schreef ROG het volgende:
[..]
Yup.
[ code verwijderd ]
Voor 3580 Euro per dag te huur dus bij Messink Yachting.
+ (aangepaste) OPquote:Op donderdag 25 mei 2006 23:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
wat is er morgen dan? nieuw topic?
Hm, true. Hoewel het marketing-technisch wel interessant is, teambuilding-uitje; Will you survive the boat or will the boat survive you?quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:59 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik geloof best wel dat sunergy veel geld verdiend, maar sunergy heeft geen negatieve naam. Movistar inmiddels wel. Wil je een bedrijfstraining op een boot houden welke 2 keer bijna is gezonken?
Doe dan de brunel maar...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |