Dat staat er altijd. Pas als alle boten binnen zijn, eventuele protesten verwerkt zijn en logs verwerkt zijn, gaat de jury de punten definitief uitgeven.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Volgens mij is Bouwe Bekking realistisch pessimistisch, en die directeur onrealistisch optimistisch...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:11 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:
http://www.bymnews.com/new/content/view/29637/48/
[..]
quote:Zeiler Hans Horrevoets was niet aangelijnd toen hij donderdag verongelukte tijdens de Volvo Ocean Race. Ook droeg hij geen reddingsvest.
Dat werd dinsdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie van het team ABN Amro 2. Horrevoets sloeg overboord tijdens zwaar weer in de etappe naar Portsmouth. De bemanning was net bezig om zich aan te lijnen.
Het stoffelijk overschot van de 32-jarige Horrevoets is in de nacht van maandag op dinsdag naar Nederland gebracht. Dat deelde sponsor ABN AMRO dinsdagochtend mee. Een helikopter van het marinevliegkamp De Kooi in Den Helder bracht het lichaam van Horrevoets omstreeks middernacht over naar Rotterdam Airport. Daar nam de familie het in ontvangst.
Het fregat Van Galen van de Nederlandse marine nam het stoffelijk overschot maandag op zee voor de Engelse kust bij Falmouth van het zeiljacht ABN AMRO II over. Dat gebeurde tijdens een ceremonie waarbij een minuut stilte in acht werd genomen.
Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.comquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:57 schreef rubbereend het volgende:
Bouwe gaat er trouwens vanuit dat de Movistar al koppie onder is, of was daar al wat officieels van bekend?
oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoetsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.com
Tsjongejonge wat een pech. Niet aangelijnd dus, maar niet uit stoerdoenerij of overschatting, maar gewoon te laat.quote:
Dit snap ik niet.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:41 schreef rubbereend het volgende:
niet aangelijnd dusmaar dikke pech dat hij laatste was in de rij om zich in zn zwemvest e.d. te gaan hijsen en net voor hij naar beneden zou gaan gegrepen werd door de fatale golf
quote:5/23/2006 1:09:05 PM GMT Skipper Sebastien Josse said: "The fact that we rescued the team from movistar, was the maximum seamanship we could show. To save ten extra lives was an amazing feat." Roy Heiner added that "I received a telephone call from Bouwe (Bekking) for the amazingly professional way the crew handled it, not one thing went wrong. He thanked us."
hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:30 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dit snap ik niet.
Als je van de kajuit op dek stapt ga je toch van beneden naar boven? Dan heb je toch al je zwemvest aan?
En voor je op het dek stapt, klik je toch aan de lifeline?![]()
zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.
ja inderdaad, daarom keek ik ook ff op toen ik het las.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:46 schreef JoStro het volgende:
[..]
zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.
Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:49 schreef ROG het volgende:
Ik denk dat de direct gebookmartke waypoint op de GPS de hoofdzaak is geweest bij 't terugvinden van Hans aangezien er geen strobelight op een pak zit (neem ik aan)?
Het AD pakt het iig goed aan, al een paar dagen enkele pagina's VOR en zelfs al een paar keer op voorpagina.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoets
niet erg fijne kwaliteit geluid. (beter iets dan nietsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:41 schreef the_disheaver het volgende:
Persconferentie intergraal op team.abnamro.com
Zo'n lampje is klein en kan je overal aan vast maken.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?
Er is in elk geval genoeg manier om bewusteloos te raken. Ook zonder lifeline raak je niet zomaar van boord.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:37 schreef Sandworm het volgende:
De vraag die mij ook bezighield was hoe Hans te water is geraakt, bewusteloos of niet. Want met water van 14 graden moet het toch mogelijk zijn om enige tijd te overleven.
Antwoord was dat dat pas met zekrheid gezegd kan worden na autopsie. Die wordt op dit moment in Nederland gedaan.
Vond het wel een mooie ontlading, professioneel antwoord op een stomme vraag.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:29 schreef the_disheaver het volgende:
Het slot was wat minder 'maar in het nederlands graag'....
inderdaadquote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:31 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Vond het wel een mooie ontlading, professioneel antwoord op een stomme vraag.
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:36 schreef the_disheaver het volgende:
Dat wel. Maar weer het rare gecompileer van 2vandaag. Waarom niet dat stuk ' heb ik al gezegd' en 'nederlands graag' niet eruit knippen?
Ach, 2vandaag... De reportage in het geheel viel me voor 2vandaag echter helemaal niet tegen!
Mwah, valt mee hoorquote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:53 schreef the_disheaver het volgende:
ha, het doorkijken van 2vandaag was toch nuttig... lousewies gaat toch ook voor de lijsttrekkerschap. Maar beetje (erg) offtopic
quote:Volvo race crew describes rescue attempt at sea
Associated Press
OSLO, Norway -- Water crashed onto the deck of the ABN AMRO TWO as the winds kicked up and the seas got rough.
Suddenly, Hans Horrevoets went missing. Skipper Sebastien Josse shouted, "Where's Hans? Where's Hans?" and screamed the words sailors dread: "Man overboard!"
What ensued was a harrowing attempt to rescue Horrevoets. The crewmen recounted what happened on a conference call Tuesday, saying this would be the first and only time they would answer questions about the dramatic events aboard their boat in the seventh leg of the around-the-world Volvo Ocean Race.
ABN AMRO TWO was about 1,300 miles off England last Thursday, sailing in 16-foot waves and strong winds, when the 70-foot carbon fiber yacht nose-dived into a wave. The 32-year-old Horrevoets was trimming a spinnaker when he was swept overboard.
"We did a nose dive, and after the wave, Hans was not on board," Josse said.
After Josse alerted everyone that Horrevoets was missing, the crew went into action, tossing life buoys and markers into the water, while fighting to slow the yacht that was hurdling downwind in 28 mph winds.
Navigator Simon Fisher was below, keeping track of Horrevoets' last known position with electronic positioning systems.
On deck, the sailors were wrestling with enormous sails, trying to get them down. The crew had the boat turned around in minutes, and motored against the strong wind and waves toward the Dutch sailor.
The deck was in chaos, covered with downed sails and ropes. The crew members were focused on one thing: rescuing their teammate.
"It completely blew me away how professional this team was," Fisher said.
After about 40 minutes, they found him and managed to pull him aboard. But he was unconscious, and they couldn't revive him.
Josse said Horrevoets wasn't wearing a lifejacket or a harness attached to the boat, but was about to put on one.
"It was changing very quickly," Josse said of the worsening weather. "One by one we were going below to get our harnesses."
The ordeal wasn't over.
Three days later, on Sunday, ABN AMRO TWO received a distress call from rival yacht movistar of Spain, which was in danger of sinking from a leaking keel joint.
Once again, ABN AMRO TWO turned around to attempt a rescue.
"As soon as I heard the call I just wanted to make sure those guys were safe," Fisher said.
ABN AMRO TWO approached movistar in the heavy seas, and transferred its 10 crew by life raft.
"I don't think I've seen 10 happier guys in my life," Fisher said.
After the rescue, movistar skipper Bouwe Bekking said, "We all realized that turning around had been a very hard call for them, and hopefully they can find a little comfort that they have saved 10 lives."
Horrevoets' body was transferred at sea Monday to the Dutch frigate HNLMS Van Galen for transport home, and a funeral on Saturday.
ABN AMRO TWO finished the leg, late Monday, at Portsmouth, England, in sixth place, last of the remaining boats.
Hundreds of people, including the other Volvo Ocean Race crews, gathered on the wharf for the arrival. At first, they erupted into cheers and applause, before falling silent and watching wordlessly for about 30 minutes as the crew moored their boat and went ashore.
"We all knew it would be hard to arrive at the dock," Fisher said.
ABN AMRO said it hasn't decided whether the No. 2 boat will complete the remaining legs in the race, which ends on Goteborg, Sweden, in mid-June.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |