Dat staat er altijd. Pas als alle boten binnen zijn, eventuele protesten verwerkt zijn en logs verwerkt zijn, gaat de jury de punten definitief uitgeven.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 10:51 schreef Sandworm het volgende:
Op dit moment worden de punten weergegeven onde vermelding van "Points not Ratiefied". (Punten niet bekrachtigd). Weet iemand waarom dit zo is?
Volgens mij is Bouwe Bekking realistisch pessimistisch, en die directeur onrealistisch optimistisch...quote:Op dinsdag 23 mei 2006 11:11 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Is toch in tegenstelling met het bericht van gisteren:
http://www.bymnews.com/new/content/view/29637/48/
[..]
quote:Zeiler Hans Horrevoets was niet aangelijnd toen hij donderdag verongelukte tijdens de Volvo Ocean Race. Ook droeg hij geen reddingsvest.
Dat werd dinsdag bekendgemaakt tijdens een persconferentie van het team ABN Amro 2. Horrevoets sloeg overboord tijdens zwaar weer in de etappe naar Portsmouth. De bemanning was net bezig om zich aan te lijnen.
Het stoffelijk overschot van de 32-jarige Horrevoets is in de nacht van maandag op dinsdag naar Nederland gebracht. Dat deelde sponsor ABN AMRO dinsdagochtend mee. Een helikopter van het marinevliegkamp De Kooi in Den Helder bracht het lichaam van Horrevoets omstreeks middernacht over naar Rotterdam Airport. Daar nam de familie het in ontvangst.
Het fregat Van Galen van de Nederlandse marine nam het stoffelijk overschot maandag op zee voor de Engelse kust bij Falmouth van het zeiljacht ABN AMRO II over. Dat gebeurde tijdens een ceremonie waarbij een minuut stilte in acht werd genomen.
Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.comquote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:57 schreef rubbereend het volgende:
Bouwe gaat er trouwens vanuit dat de Movistar al koppie onder is, of was daar al wat officieels van bekend?
oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoetsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:01 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Nee, alleen dat interview met bouwe op zeilen.com
Tsjongejonge wat een pech. Niet aangelijnd dus, maar niet uit stoerdoenerij of overschatting, maar gewoon te laat.quote:
Dit snap ik niet.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 13:41 schreef rubbereend het volgende:
niet aangelijnd dusmaar dikke pech dat hij laatste was in de rij om zich in zn zwemvest e.d. te gaan hijsen en net voor hij naar beneden zou gaan gegrepen werd door de fatale golf
quote:5/23/2006 1:09:05 PM GMT Skipper Sebastien Josse said: "The fact that we rescued the team from movistar, was the maximum seamanship we could show. To save ten extra lives was an amazing feat." Roy Heiner added that "I received a telephone call from Bouwe (Bekking) for the amazingly professional way the crew handled it, not one thing went wrong. He thanked us."
hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:30 schreef Landrot het volgende:
[..]
Dit snap ik niet.
Als je van de kajuit op dek stapt ga je toch van beneden naar boven? Dan heb je toch al je zwemvest aan?
En voor je op het dek stapt, klik je toch aan de lifeline?![]()
zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:33 schreef rubbereend het volgende:
[..]
hij was op dek en moest naar de kajuit om zn zwemvest aan te gaan trekken vanwege het verslechterende weer.
ja inderdaad, daarom keek ik ook ff op toen ik het las.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:46 schreef JoStro het volgende:
[..]
zo begrijp ik het ook inderdaad. Het verhaal is wel anders dan hij in Kaapstad beschreef. Daar zei hij dat de bemanning 's nachts altijd aangelijnd is.
Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?quote:Op dinsdag 23 mei 2006 15:49 schreef ROG het volgende:
Ik denk dat de direct gebookmartke waypoint op de GPS de hoofdzaak is geweest bij 't terugvinden van Hans aangezien er geen strobelight op een pak zit (neem ik aan)?
Het AD pakt het iig goed aan, al een paar dagen enkele pagina's VOR en zelfs al een paar keer op voorpagina.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 14:04 schreef rubbereend het volgende:
[..]
oke want dat zegt hij dus ook in het interview in het AD van vandaag. Daarin stond ook wat nu bekend is gemaakt over horrevoets
niet erg fijne kwaliteit geluid. (beter iets dan nietsquote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:41 schreef the_disheaver het volgende:
Persconferentie intergraal op team.abnamro.com
Zo'n lampje is klein en kan je overal aan vast maken.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 16:27 schreef Landrot het volgende:
[..]
Zit zo'n strobelight misschien wèl aan het harnas vast?
Er is in elk geval genoeg manier om bewusteloos te raken. Ook zonder lifeline raak je niet zomaar van boord.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 17:37 schreef Sandworm het volgende:
De vraag die mij ook bezighield was hoe Hans te water is geraakt, bewusteloos of niet. Want met water van 14 graden moet het toch mogelijk zijn om enige tijd te overleven.
Antwoord was dat dat pas met zekrheid gezegd kan worden na autopsie. Die wordt op dit moment in Nederland gedaan.
Vond het wel een mooie ontlading, professioneel antwoord op een stomme vraag.quote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:29 schreef the_disheaver het volgende:
Het slot was wat minder 'maar in het nederlands graag'....
inderdaadquote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:31 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Vond het wel een mooie ontlading, professioneel antwoord op een stomme vraag.
quote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:36 schreef the_disheaver het volgende:
Dat wel. Maar weer het rare gecompileer van 2vandaag. Waarom niet dat stuk ' heb ik al gezegd' en 'nederlands graag' niet eruit knippen?
Ach, 2vandaag... De reportage in het geheel viel me voor 2vandaag echter helemaal niet tegen!
Mwah, valt mee hoorquote:Op dinsdag 23 mei 2006 18:53 schreef the_disheaver het volgende:
ha, het doorkijken van 2vandaag was toch nuttig... lousewies gaat toch ook voor de lijsttrekkerschap. Maar beetje (erg) offtopic
quote:Volvo race crew describes rescue attempt at sea
Associated Press
OSLO, Norway -- Water crashed onto the deck of the ABN AMRO TWO as the winds kicked up and the seas got rough.
Suddenly, Hans Horrevoets went missing. Skipper Sebastien Josse shouted, "Where's Hans? Where's Hans?" and screamed the words sailors dread: "Man overboard!"
What ensued was a harrowing attempt to rescue Horrevoets. The crewmen recounted what happened on a conference call Tuesday, saying this would be the first and only time they would answer questions about the dramatic events aboard their boat in the seventh leg of the around-the-world Volvo Ocean Race.
ABN AMRO TWO was about 1,300 miles off England last Thursday, sailing in 16-foot waves and strong winds, when the 70-foot carbon fiber yacht nose-dived into a wave. The 32-year-old Horrevoets was trimming a spinnaker when he was swept overboard.
"We did a nose dive, and after the wave, Hans was not on board," Josse said.
After Josse alerted everyone that Horrevoets was missing, the crew went into action, tossing life buoys and markers into the water, while fighting to slow the yacht that was hurdling downwind in 28 mph winds.
Navigator Simon Fisher was below, keeping track of Horrevoets' last known position with electronic positioning systems.
On deck, the sailors were wrestling with enormous sails, trying to get them down. The crew had the boat turned around in minutes, and motored against the strong wind and waves toward the Dutch sailor.
The deck was in chaos, covered with downed sails and ropes. The crew members were focused on one thing: rescuing their teammate.
"It completely blew me away how professional this team was," Fisher said.
After about 40 minutes, they found him and managed to pull him aboard. But he was unconscious, and they couldn't revive him.
Josse said Horrevoets wasn't wearing a lifejacket or a harness attached to the boat, but was about to put on one.
"It was changing very quickly," Josse said of the worsening weather. "One by one we were going below to get our harnesses."
The ordeal wasn't over.
Three days later, on Sunday, ABN AMRO TWO received a distress call from rival yacht movistar of Spain, which was in danger of sinking from a leaking keel joint.
Once again, ABN AMRO TWO turned around to attempt a rescue.
"As soon as I heard the call I just wanted to make sure those guys were safe," Fisher said.
ABN AMRO TWO approached movistar in the heavy seas, and transferred its 10 crew by life raft.
"I don't think I've seen 10 happier guys in my life," Fisher said.
After the rescue, movistar skipper Bouwe Bekking said, "We all realized that turning around had been a very hard call for them, and hopefully they can find a little comfort that they have saved 10 lives."
Horrevoets' body was transferred at sea Monday to the Dutch frigate HNLMS Van Galen for transport home, and a funeral on Saturday.
ABN AMRO TWO finished the leg, late Monday, at Portsmouth, England, in sixth place, last of the remaining boats.
Hundreds of people, including the other Volvo Ocean Race crews, gathered on the wharf for the arrival. At first, they erupted into cheers and applause, before falling silent and watching wordlessly for about 30 minutes as the crew moored their boat and went ashore.
"We all knew it would be hard to arrive at the dock," Fisher said.
ABN AMRO said it hasn't decided whether the No. 2 boat will complete the remaining legs in the race, which ends on Goteborg, Sweden, in mid-June.
Ik heb nog geen reactie gegeven. Dus als je het niet erg vindt...quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:40 schreef JoStro het volgende:
(...) Wellicht ook goed om het op dit forum verder te laten rusten tot de InPort van maandag of tot er meer nieuws. Alles is volgens mij eigenlijk wel gezegd.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 24 mei 2006 10:40 schreef JoStro het volgende:
Wellicht ook goed om het op dit forum verder te laten rusten tot de InPort van maandag of tot er meer nieuws. Alles is volgens mij eigenlijk wel gezegd.
quote:UK. Volvo Ocean Race: Correction re movistar search
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
There has been confusion over the serach for the abandoned Volvo Open 70 movistar. When BYM News spoke to Bouwe Bekking yesterday, he was under the impression that the aircraft was already searching.
In fact, the aircraft has flown to Cork and the first search attempt will take place today. The turbo prop aircraft will search an area of 150 square miles around movistar's last known position.
Last Updated ( Wednesday, 24 May 2006 )
Echt haast hebben ze niet.....quote:UK. Volvo Ocean Race: Movistar search latest
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
Centreline Air Charter has confirmed to BYM News that they had been contacted, through a broker, to provide an aircraft to look for a missing yacht.
The aircraft, a Beech 200, described as a twin engine, middle distance propeller craft, has been operating out of Cork, but is now talking its passengers to Bournemouth.
Last Updated ( Wednesday, 24 May 2006 )
Met alle zeilen enzo enzo zal de soortelijke massa wel boven de 1(,020 voor zout) liggenquote:Op woensdag 24 mei 2006 13:44 schreef Landrot het volgende:
Zou de Movistar trouwens wel helemaal zinken? Of blijft ie vlak onder de oppervlakte dobberen? Hij zit immers vol met kunststoffen en daarvan is meestal de soortelijke massa tussen 0,9 tot 1,2...
Maaaaar, als er een luchtbel achterblijft in het schip misschien weer wèl.quote:Op woensdag 24 mei 2006 13:54 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Met alle zeilen enzo enzo zal de soortelijke massa wel boven de 1(,020 voor zout) liggen
Maar hoe kan er een luchtbel in blijven?quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:07 schreef Landrot het volgende:
[..]
Maaaaar, als er een luchtbel achterblijft in het schip misschien weer wèl.![]()
Da's toch niet ongewoon bij gezonken schepen?quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:39 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Maar hoe kan er een luchtbel in blijven?
Alleen als een zeilboot omslaat, en niet terugkomt. Maar ik vraag me af waarom er een luchhtbel in zou zitten. Kost enkel ruimte, en werkt ook niet, aangezien het wel erg groot moet zijn om een boot van 14 ton deels te laten drijven.quote:Op woensdag 24 mei 2006 14:50 schreef Landrot het volgende:
[..]
Da's toch niet ongewoon bij gezonken schepen?
Ik zou mij kunnen voorstellen dat de boeg (met daarin de luchtbel) nog een stukje boven water uitsteekt, terwijl de rest zich onder de waterlijn bevindt.
hoe dat zoquote:Op woensdag 24 mei 2006 14:16 schreef Doffy het volgende:
Ik denk eerder dat movistar in kleine stukjes aan diverse kusten teruggevonden zal worden. A la Team Philips destijds.
en als ze hem nog zouden vinden is het nog maar de vraag in hoeverre ze hem kunnen herstellen om nog mee te varen lijkt mijquote:Op woensdag 24 mei 2006 15:21 schreef the_disheaver het volgende:
Leuk interview met bouwe: http://www.volvooceanrace(...)oftheline/index.aspx
oa. dat hij echt denkt dat het over is, dat hij nogmaals de crew van aab2 bedankt, en dat de werkwijze van aab2 erg anders was dan hun eigen 'It was a big eye opener personally.'.
Van de boot is sinds gister (= eergister) niets vernomen. Hij vreest ook niet dat hij nog drijft.
quote:UK. Volvo Ocean Race: movistar not found, airplane to search again this morning
Wednesday, 24 May 2006
The aircraft searching for movistar landed in Cork last night, having failed to locate the Volvo Open 70. A new search will be carried out this morning.
Volgorde van de berichten op BYM is een beetje onduidelijk.quote:UK. Volvo Ocean Race: Search for movistar unsuccessful
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
Xavier Sobrino, spokesman for movistar sailing, has told BYM News that the search carried out this morning, by a Beech 200, twin engine aircraft, in the region of the yacht’s last known position was unsuccessful.
Discussions are now taking place with the Volvo Open 70’s insurers as to whether another search should be conducted.
de boot is toch afgeschreven na de Oceanrace en herstellen voor de rest van de race was ook vrijwel onmogelijk.quote:Op woensdag 24 mei 2006 18:14 schreef Ludwig het volgende:
Als die verzekeraars dus beslissen dat er niet meer gezocht wordt ligt daar een jacht van een paar miljoen te dobberen totdat iemand besluit hem op te pikken. Kan me niet voorstellen dat een boot met zes wachterdichte bulkheads gezonken is. Onmogelijk.
quote:UK. Volvo Ocean Race: Farr Yacht Design talks to BYM News about movistar failure
Wednesday, 24 May 2006
Marian Martin
Farr Yacht Design’s Russell Bowler, who is in Portsmouth, has given BYM News his comments on the failure that caused the Volvo Open 70, movistar, to be abandoned by Bouwe Bekking and his crew.
Asked whether the fact that movistar had sailed more miles that the other yachts in this race might have resulted in some sort of fatigue, Bowler said “The fatigue question does not crop up. I have been studying photographs and there appears to have been some catastrophic letting go of bonds. You could describe it as a decaying over time; a build up of events, not fatigue.” He added “This was a far more serious failure than any that have occurred before and occurred at a lot lower load than these yachts have been subjected to, previously.”
Bowler went on to say that the type of carbon fibre used to build a VO70 was limited by the rules, therefore all the boats used the same type. He said that Farr supplied drawings that specified parameters such number of layers and how these would be applied, but builders might have to make an adjustment to the Farr construction guidelines in respect of items such as taping, for example. He stressed that “These boats have very competent people looking after the build.”
His final comment was that it was unfortunate that the yacht had almost certainly sunk and could not, therefore, be the subject of a forensic examination, so his “guess” that the problem was one of the way layers were assembled could never be confirmed.
Last Updated ( Wednesday, 24 May 2006 )
Ik heb op zee heel veel dingen, waarvan men zei dat het niet stuk kon, heel snel heel erg kapot zien gaan...quote:Op woensdag 24 mei 2006 18:14 schreef Ludwig het volgende:
Als die verzekeraars dus beslissen dat er niet meer gezocht wordt ligt daar een jacht van een paar miljoen te dobberen totdat iemand besluit hem op te pikken. Kan me niet voorstellen dat een boot met zes wachterdichte bulkheads gezonken is. Onmogelijk.
Nou, alles eigenlijkquote:Op donderdag 25 mei 2006 00:35 schreef Sandworm het volgende:
Voorbeelden Doffy?
Lijnen en electronica kan ik in mee gaan, vooral die lijnen in de schroef. 's Middags om 5 uur na een paar borrels....quote:Op donderdag 25 mei 2006 00:37 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nou, alles eigenlijkVan lijnen en electronica tot gieken en masten.
Dank dat Farr design daar ook heel erg geintresseerd in is. Het eerste bewijsstuk van hun onvermogen is waarschijnlijk gelukkig al gezonken......quote:Op donderdag 25 mei 2006 01:00 schreef komrad het volgende:
ik denk dat met name de AAB's waarde hebben, goede prestaties en innovatief concept met een goed werkende kiel
Een boot die al 2 keer bijna gezonken is, en een paar keer een 'free willy'? (vanuitgaande dat ie nog drijft, wat ik dus betwijfel)quote:Op donderdag 25 mei 2006 00:57 schreef ROG het volgende:
Is het overigens niet zo dat een VOR jacht wél wat waard is na de race? Zo ligt de Brunelsunergy nog altijd in Seaport IJmuiden voor teambuildings trips, etc. Valt nog best een broodje mee te verdienen na een race?
Met de kiel was niks mis mee. De plaat die het gat moet afdekken tussen kiel en romp wat meer. Dus de kiel zal er helaas nog aan liggen. Anders was de kans dat ie bleef drijven met enkele tonnen groter geworden.quote:Op woensdag 24 mei 2006 17:31 schreef isos het volgende:
hij heeft toch waterdichte schotten? dan zou die moeten blijven drijven, met of zonder kiel.
Yup.quote:Op donderdag 25 mei 2006 02:33 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Een boot die al 2 keer bijna gezonken is, en een paar keer een 'free willy'? (vanuitgaande dat ie nog drijft, wat ik dus betwijfel)
1 2 3 4 5 | ------------------------------------------------------------------ Whitbread 60 (Sunergy), Ijmuiden 3580 12 Boeken |
Gideon Messinkquote:Op donderdag 25 mei 2006 14:53 schreef ROG het volgende:
[..]
Yup.
[ code verwijderd ]
Voor 3580 Euro per dag te huur dus bij Messink Yachting.
Ik geloof best wel dat sunergy veel geld verdiend, maar sunergy heeft geen negatieve naam. Movistar inmiddels wel. Wil je een bedrijfstraining op een boot houden welke 2 keer bijna is gezonken?quote:Op donderdag 25 mei 2006 14:53 schreef ROG het volgende:
[..]
Yup.
[ code verwijderd ]
Voor 3580 Euro per dag te huur dus bij Messink Yachting.
+ (aangepaste) OPquote:Op donderdag 25 mei 2006 23:24 schreef ..-._---_-.- het volgende:
wat is er morgen dan? nieuw topic?
Hm, true. Hoewel het marketing-technisch wel interessant is, teambuilding-uitje; Will you survive the boat or will the boat survive you?quote:Op donderdag 25 mei 2006 22:59 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ik geloof best wel dat sunergy veel geld verdiend, maar sunergy heeft geen negatieve naam. Movistar inmiddels wel. Wil je een bedrijfstraining op een boot houden welke 2 keer bijna is gezonken?
Doe dan de brunel maar...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |